MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
PARTEA I
Anul III - Nr. 265 LEGI, DECRETE,
HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 27 decembrie
1991
SUMAR
LEGI SI DECRETE
82. - Legea contabilitãtii
123. - Decret pentru promulgarea Legii contabilitãtii
LEGI SI DECRETE
CAMERA DEPUTATILOR
SENATUL
LEGEA CONTABILITÃTII
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Regiile autonome, societãtile comerciale, institutiile
publice, unitãtile cooperatiste, asociatiile si celelalte persoane
juridice, precum si persoanele fizice care au calitatea de comerciant au
obligatia sã organizeze si sã conducã contabilitatea
proprie, potrivit prezentei legi.
Art. 2. - Contabilitatea, ca instrument principal de cunoastere, gestiune
si control al patrimoniului si al rezultatelor obtinute, trebuie sã
asigure:
a) înregistrarea cronologicã si sistematicã, prelucrarea,
publicarea si pãstrarea informatiilor cu privire la situatia patrimonialã
si rezultatele obtinute atît pentru necesitãtile proprii ale
persoanelor prevãzute la art. 1, cît si în relatiile
acestora cu asociatii sau actionarii, clientii, furnizorii, bãncile,
organele fiscale si alte persoane juridice
si fizice;
b) controlul operatiunilor patrimoniale efectuate si al procedeelor de
prelucrare utilizate, precum si exactitatea datelor contabile furnizate;
c) furnizarea informatiilor necesare stabilirii patrimoniului national,
executiei bugetului public national, precum si întocmirii balantelor
financiare si a bilantului pe ansamblul economiei nationale.
Art. 3. - (1) Contabilitatea se tine în limba românã
si în moneda nationalã.
(2) Contabilitatea operatiunilor efectuate în valutã se tine
atît în moneda nationalã, cît si în valutã.
Art. 4. - Ministerul Economiei si Finantelor emite planul
de conturi general, modelele registrelor si bilanturilor contabile, formularele
comune privind activitatea financiarã si, contabilã, normele
metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora. Pentru societãtile
bancare, acestea se elaboreazã de cãtre Banca Nationalã
a României si se aprobã de cãtre Ministerul Economiei
si Finantelor.
Art. 5. - (1) Persoanele prevãzute la art. 1 au obligatia sã
conducã contabilitatea în partidã dublã si sã
întocmeascã bilant, respectiv dare de seamã contabilã
în cazul institutiilor publice, denumite, în prezenta lege,
bilant
contabil.
(2) Ministerul Economiei si Finantelor stabileste categoriile de persoane
care pot tine contabilitatea în partidã simplã, precum
si cele care întocmesc bilant contabil.
Art. 6. - (1) Înregistrãrile în contabilitate se fac
cronologic si sistematic, potrivit planurilor de conturi si normelor emise
în conditiile prevederilor art. 4.
(2) Orice operatiune patrimonialã se consemneazã în
momentul efectuãrii ei într-un înscris care stã
la baza înregistrãrilor în contabilitate, dobîndind
astfel calitatea de document justificativ.
(3) Documentele justificative care stau la baza, înregistrãrilor
în contabilitate angajeazã rãspunderea persoanelor
care le-au întocmit, vizat si aprobat, ori înregistrat în
contabilitate, dupã caz.
Art. 7. - (1) Înregistrarea în contabilitate a bunurilor mobile
si imobile se face la valoarea de achizitie, de produtie sau la pretul
pietei, dupã caz.
(2) Creantele si datoriile se înregistreazã în contabilitate
la valoarea lor nominalã.
Art. 8. - (1) Persoanele prevãzute la art. 1 au obligatia sã
efectueze inventarierea generalã a patrimoniului la începutul
activitãtii, cel putin o datã pe an pe parcursul functionãrii
sale, în cazul fuzionãrii sau încetãrii activitãtii,
precum si în alte situatii prevãzute de lege.
(2) Exceptii de la regula inventarierii obligatorii anuale se aprobã
de Ministerul Economiei si Finantelor.
Art. 9. - Evaluarea elementelor patrimoniale pe baza inventarierii si reflectarea
acestora în bilantul contabii se face potrivit normelor stabilite
de Ministerul Economiei si Finantelor.
Art. 10. - Documentul oficial de gestiune al persoanelor prevãzute
la art. 1 îl constituie bilantul contabil, care trebuie sã
dea o imagine fidelã, clarã si completã a patrimoniului,
a situatiei financiare si a rezultatelor obtinute.
CAPITOLUL II
Organizarea contabilitãtii
patrimoniului
Art. 11. - (1) Persoanele prevãzute la art. 1 organizeazã
si tin contabilitatea, de regulã, în compartimente distincte,
conduse de cãtre directorul financiar-contabil, contabilul sef sau
altã porsoanã împuternicitã sã îndeplineascã
aceastã functie. Aceste persoane trebuie sã posede studii
economice superioare.
(2) Contabilitatea persoanelor prevãzute la art. 1 poate fi organizatã
si tinutã si de persoane juridice autorizate sau persoane fizice
care au calitatea de contabil autorizat sau expert contabil. Acestea rãspund
potrivit legii.
(3) Rãspunderea pentru organizarea si tinerea contabilitãtii,
potrivit prevederilor prezentei legi, revine administratorului, ordonatorului
de credite sau altei persoane, care au obligatia gestionãrii patrimoniului.
(4) Persoanele fizice prevãzute la alin. 1 rãspund, împreunã
cu personalul din subordine, de tinerea contabilitãtii potrivit
legii.
(5) În cazurile în care contabilitatea nu se tine de persoane
autorizate, rãspunderea revine patronului.
Art. 12. - (1) Obiectul contabilitãtii patrimoniului îl
constituie reflectarea în expresie bãneascã a bunurilor
mobile si imobile, inclusiv solul, bogãtiile naturale, zãcãmintele
si alte bunuri cu potential economic, disponibilitãtile bãnesti,
titlurile de valoare, drepturile si obligatiile persoanelor prevãzute
la art. l, precum si miscãrile si modificãrile intervenite
în urma operatiunilor patrimoniale efectuate, cheltuielile, veniturile
si rezultatele obtinute de acestea.
(2) Detinerea de valori materiale si bãnesti sub orice formã
si cu orice titlu, a oricãror drepturi si obligatii patrimoniale,
precum si efectuarea de operatiuni patrimoniale fãrã înregistrarea
lor în contabilitate sînt interzise.
Art. 13. - (1) Contabilitatea mijloacelor fixe se tine pe categorii si
pe fiecare obiect de evidentã.
(2) Contabilitatea valorilor materiale se tine cantitativ si valoric sau
numai valoric.
Art. 14. - Valoarea actiunilor emise sau a altor titluri, precum si vãrsãmintele
efectuate în contul capitalului subscris se reflectã distinct
în contabilitate.
Art. 15. - Contabilitatea clientilor si furnizorilor, a celorlalte creante
si obligatii se tine pe categorii, precum si pe fiecare persoanã
fizicã sau juridicã.
Art. 16. - Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli,
dupã natura lor.
Art. 17. - Contabilitatea cheltuielilor finantate din mijloace bugetare
si extrabugetare asigurã atît evidenta plãtilor de
casã, cît si a cheltuielilor efective, pe structura clasificatiei
bugetare.
Art. 18. - Contabilitatea veniturilor se tine pe feluri de venituri, dupã
natura lor.
Art. 19. - (1) În contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste
lunar.
(2) Repartizarea profitului se înregistreazã în contabilitate
pe destinatii, potrivit legii.
CAPITOLUL III
Registrele de contabilitate
Art. 20. - (1) Principalele registre ce se folosesc contabilitate sînt:
registrul-jurnal, registrul-inventar si cartea mare.
(2) Ministerul Economiei si Finantelor poate excepta folosirea unora din
aceste registre de cãtre unele persoane prevãzute la art.
1.
Art. 21. - Registrele de contabilitate se utilizeazã în strictã
concordantã cu destinatia acestora si prezintã în mod
ordonat si completate, astfel încât sã permitã,
în orice moment, identificarea si controlul operatiunilor patrimoniale
efectuate.
Art. 22. - Pentru verificarea înregistrãrii corecte în
contabilitate a operatiunilor patrimoniale se întocmeste lunar balanta
de verificare.
Art. 23. - (1) Persoanele fizice si juridice ce utilizeazã sisteme
de prelucrare automatã a datelor au obligatia sã asigure
respectarea normelor contabile: stocarea, pãstrarea sub forma suportilor
tehnici si controlul datelor înregistrate în contabilitate.
(2) Unitãtile de informaticã poartã rãspunderea
prelucrãrii cu exactitate a informatiilor din documente iar beneficiarii
rãspund pentru exactitatea si realitatea datelor pe care le transmit
pentru prelucrare.
Art. 24. - Înregistrarea în contabilitate a operatiunilor determinate
de fuziunea sau încetarea, potrivit legii, a activitãtii persoanelor
prevãzute la art. 1 face pe baza documentelor corespunzãtoare
întocmite în asemenea situatii.
Art. 25. - Registrele de contabilitate, precum documentele justificative,
care stau la baza înregistrãrilor în contabilitate,
se pãstreazã în arhiva persoanelor prevãzute
la art. 1, timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii
exercitiului în cursul cãruia a fost întocmite, cu exceptia
statelor de salarii, care se pãstreazã timp de 50 de ani.
Art. 26. - În caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente
contabile, se vor lua mãsuri de reconstituire a acestora în
termen de maximum 30 de zile de la constatare.
CAPITOLUL IV
Bilantul contabil
Art. 27. - (1) Bilantul contabil se întocmeste obligatoriu anual,
precum si în situatia fuziunii sau încetãrii, potrivit
legii, a activitãtii persoanelor prevãzute la art. 1, dupã
caz.
(2) Pentru regiile autonome si societãtile comerciale în care
statul detine cel putin 20% din capitalul social, precum si pentru alte
persoane juridice, Ministerul Economiei si Finantelor poate stabili întocmirea
si depunerea bilanturilor contabile si la alte perioade decît anual.
(3) Bilantul contabil se compune din: bilant, cont de profit si pierderi,
respectiv contul de executie în cazul institutiilor publice, anexe
si raportul de gestiune.
(4) Exercitiul financiar începe la 1 ianuarie si se încheie
la 31 decembrie, cu exceptia primului an de activitate cînd acesta
începe la data înfiintãrii, respectiv înmatriculãrii,
potrivit legii, a persoanelor prevãzute la art. 1.
Art. 28. - La întocmirea bilantului contabil se au în vedere
urmãtoarele reguli:
a) posturile înscrise în bilant sã corespundã
cu datele înregistrate în contabilitate, puse de acord cu situatia
realã a elementelor patrimoniale stabilite pe baza inventarului;
b) compensãri între conturile ce se înscriu în
bilant si, respectiv, între veniturile si cheltuielile din contul
de profit si pierderi nu sînt admise.
Art. 29. - Bilanturile contabile sînt supuse verificãrii si
certificãrii de cãtre cenzori, contabili autorizati sau experti
contabili, dupã caz, în conditiile stabilite de Ministerul
Economiei si Finantelor.
Art. 30. - (1) Bilantul contabil, dupã aprobare, se publicã
în conditiile prevãzute de lege.
(2) Bilantul contabil anual se pãstreazã timp de 50 de ani.
(3) În caz de încetare a activitãtii persoanelor prevãzute
la art. 1, bilantul contabil, precum si registrele si celelalte documente
la care se referã art. 25 se predau la arhivele statului în
conformitate cu prevederile Legii fondului arhivistic national al României,
dacã legea nu dispune altfel.
Art. 31. - (1) Un exemplar al bilantului contabil anual se depune pînã
cel mai tîrziu 15 aprilie anul urmãtor, de cãtre toate
persoanele prevãzute la art. 1, la directia generalã judeteanã
a finantelor publice, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Institutiile publice si celelalte persoane juridice ai cãror
conducãtori au calitatea de ordonatori de credite depun un exemplar
din bilantul contabil trimestrial si anual la organul ierarhic superior,
la termenele stabilite de acesta.
(3) Ministerele, departamentele si celelalte organe ale administratiei
publice centrale, prefecturile, consiliile locale, consiliile judetene
si Consiliul municipiului Bucuresti, ai cãror conducãtori
au calitatea de ordonatori de credite, depun la Ministerul Economiei si
Finantelor un exemplar din bilantul contabil trimestrial si anual, potrivit
normelor si la termenele stabilite de acesta.
Art. 32. - Pentru verificarea calculãrii si regularizarea cu bugetul
de stat si cu bugetele locale, dupã caz, a veniturilor cuvenite
acestora, potrivit legii, persoanele prevãzute la art. 1 vor depune,
lunar, la directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti situatia privind "rezultatele fianciare si obligatiile fiscale",
conform modelului si la termenele stabilite de Ministerul Economiei si
Finantelor.
CAPITOLUL V
Contabilitatea trezoreriei finantelor
publice, a institutiilor publice si bilantul pe ansamblul economiei
nationale
Art. 33. - (1) Contabilitatea trezoreriei finantelor publice se organizeazã
în cadrul Ministerului Economiei si Finantelor si unitãtilor
sale subordonate si cuprinde: operatiunile privind executia de casã
a bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurãrilor sociale
de stat; constituirea si utilizarea mijloacelor extrabugetare si a fondurilor
cu destinatie specialã; gestiunea datoriei publice interne si externe,
precum si alte operatiuni financiare efectuate în contul organelor
administratiei publice centrale.
(2) Organizarea si conducerea contabilitãtii trezoreriei finantelor
publice se efectueazã potrivit normelor emise de Ministerul Economiei
si Finantelor.
(3) Ministerele, departamentele si celelalte organe centrale ale administratiei
publice, ai cãror conducãtori au calitatea de ordonatori
principali de credite, precum si institutiile publice cu personalitate
juridicã din subordinea acestora organizeazã si conduc contabilitatea
veniturilor încasate si a cheltuielilor efectuate, potrivit bugetului
aprobat, a mijloacelor extrabugetare si a
fondurilor cu destinatie specialã.
Art. 34. - (1) Contabilitatea bugetelor locale se organizeazã si
se conduce la nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti, municipiilor
si sectoarelor municipiului Bucuresti, oraselor si comunelor, potrivit
normelor stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor, care sã
asigure înregistrarea operatiunilor privind:
a) veniturile încasate si plãtile efectuate în executarea
bugetelor locale si a fondurilor cu destinatie specialã, constituite
potrivit legii;
b) evidenta transferurilor din bugetul de stat si a fondului de tezaur,
constituit în conditiile legii.
(2) Institutiile de stat de subordonare localã, care au personalitate
juridicã si ai cãror conducãtori au calitatea de ordonatori
de credite; organizeazã si condue contabilitatea veniturilor si
cheltuielilor, potrivit bugetului aprobat.
Art. 35. - Contabilitatea bugetului asigurãrilor sociale de stat
si a celorlalte organe autonome de asigurãri sociale, precum si
a unitãtilor subordonate acestora, se organizeazã si se conduce
de fiecare unitate de asigurãri sociale.
Art. 36. - (1) Ministerul Economiei si Finantelor întocmeste anual
bilantul pe ansamblul economiei nationale.
(2) Obiectul principal al bilantului pe ansamblul economiei nationale îl
constituie patrimoniul national, cuprinzînd patrimoniul public si
cel privat, inclusiv solul, bogãtiile naturale, zãcãmintele
si alte bunuri cu potential economic, evaluate în expresie bãneascã.
(3) Evidenta în unitãti naturale sau natural-conventionale,
dupã caz, a fondului funciar, fondului forestier, rezervelor de
substante minerale utile si celorlalte resurse naturale ale solului si
subsolului se realizeazã de cãtre organele si unitãtile
care administreazã, exploateazã si folosesc bunurile respective.
Art. 37. - Bilantul pe ansamblul economiei nationale se prezintã
Guvernului, odatã cu contul general anual de executie a bugetului
de stat.
CAPITOLUL VI
Contraventii si infractiuni
Art. 38. - Constituie contraventie la prevederile prezentei legi urmãtoarele
fapte, dacã nu sînt sãvîrsite în astfel
de conditii încît, potrivit legii, sã fie considerate
infractiuni:
1. detinerea de valori materiale si bãnesti sub orice formã
si cu orice titlu, precum si existenta oricãror drepturi si obligatii
patrimoniale, fãrã a fi înregistrate în contabilitate;
2. primirea si eliberarea din depozite a bunurilor de orice fel, fãrã
documente justificative de intrare si iesire;
3. neîntocmirea balantelor de verificare;
4. nerespectarea normelor emise de Ministerul Economiei si Finantelor cu
privire la:
a) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
b) arhivarea si pãstrarea documentelor justificative si a documentelor
contabile, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau
distruse;
c) efectuarea inventarierii patrimoniului;
d) întocmirea, verificarea, certificarea si depunerea bilanturilor
contabile.
Art. 39. - (1) Contraventiile prevãzute la art. 38 pct. 1 si 2 se
sanctioneazã cu amendã de la 20.000 la 50.000 lei, iar cele
prevãzute la pct. 3 si 4, cu amendã de la 5.000 la 20.000
lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de persoanele
cu atributii de control financiar si alte persoane anume împuternicite
de Ministerul Economiei si Finantelor.
(3) Contraventiilor prevãzute la art. 38 le sînt aplicabile
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 40. - Efectuarea cu stiintã de înregistrãri inexacte,
precum si omisiunea cu stiintã a înregistrãrilor în
contabilitate avînd drept consecintã denaturarea veniturilor,
cheltuielilor, rezultatelor financiare si elementelor patrimoniale ce se
reflectã în bilantul contabil constituie infractiunea de fals
intelectual si se pedepseste conform legii.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 41. - Guvernul României va prezenta, în termen de 60 de
zile de la data publicãrii legii, proiectul de lege pentru organizarea
activitãtii de expertizã contabilã si a contabililor
autorizati.
Art. 42. - Ministerul Economiei si Finantelor, în termen de 6 luni
de la intrarea în vigoare a prezentei legi, va elabora regulamentul
de aplicare a acesteia si va actualiza si reedita planul de conturi general,
modelele registrelor si bilanturilor contabile, formularele comune privind
activitatea financiarã si
contabilã, precum si normele metodologice privind întocmirea
si utilizarea acestora.
Pînã la reeditarea acestora se utilizeazã în
continuare planurile de conturi, instructiunile de aplicare a acestora
si normele contabile existente, actualizate pe baza actelor normative ce
se vor adopta în aceastã perioadã.
Art. 43. - Ministerul Apãrãrii Nationale, Ministerul de Interne
si alte institutii prevãzute prin lege propun Ministerului Economiei
si Finantelor norme proprii privind organizarea si conducerea contabilitãtii.
Art. 44. - Ministerul Economiei si Finantelor exercitã controlul
asupra modului în care se aplicã prevederile prezentei legi.
Art. 45. - Prezenta lege intrã în vigoare la 1 ianuarie 1992.
Art. 46. - Prevederile prezentei legi se aplicã si subunitãtilor
fãrã personalitate juridicã, cu sediul în strãinãtate,
ce apartin persoanelor prevãzute la art. 1 cu sediul sau domiciliul
în România, cît si subunitãtilor cu sediul în
România, ce apartin unor persoane juridice sau fizice cu sediul sau
domiciliul în strãinãtate.
Art. 47. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se
abrogã:
- Decretul nr. 375/1956 privind reconstituirea actelor, documentelor si
evidentelor cu continut financiar pierdute, sustrase sau distruse, publicat
în Buletinul Oficial nr. 22 din 4 august 1956;
- Hotãrîrea nr. 1885 din 28 decembrie 1970 cu privire la organizarea
si conducerea contabilitãtii, atributiile si rãspunderile
conducãtorului compartimentului financiar-contabil, publicatã
în Buletinul Oficial nr. 156 din 29 decembrie 1970;
- Hotãrîrea nr. 1533/1973 privind formularele cu regim special,
publicatã în Buletinul Oficial nr. 189 din 2 decembrie
1973;
- Hotãrîrea nr. 1116/1975 privind îmbunãtãtirea
analizei pe bazã de bilant, cresterea operativitãtii
si calitãtii informatiilor cu privire la rezultatele economico-financiare
ale unitãtilor socialiste de stat, publicatã în Buletinul
Oficial nr. 127 din 5 decembrie 1970;
- orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi.
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputatilor si
Senat, în sedinta comunã din 20 decembrie 1991, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) si 76 alin. (2) din Constitutia României.
MARTIAN DAN |
academician ALEXANDRU BÎRLÃDEANU |
Bucuresti, 24 decembrie 1991.
Nr. 82.
DECRET
pentru promulgarea Legii contabilitãtii
În temeiul art. 77 alin. (1) din Constitutia României, promulgãm Legea contabilitãtii si dispunem publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 24 decembrie 1991.
Nr. 123.