MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A
I
Anul IV - Nr. 75 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
23 martie 1994
SUMAR
Ordonanta nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor
privind protectia
consumatorilor
*) O.G. 21/1992 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 212 din 28 august 1992.
Republicata in temeiul art. 1 pct. 6 alin. final din Legea 11/1994, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 65 din 14 martie 1994.
In temeiul Art. 107 alin. (3) din
Constitutia Romanie si al Legii 81/1992,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAPITOLUL 1
Dispozitii generale
ART. 1. - Statul, prin mijloacele prevazute de lege, protejeaza cetatenii in calitatea lor de consumatori, asigurind cadrul necesar accesului neingradit la produse siservicii, informarii lor complete despre caracteristicile esentiale ale acestora, apararii si asigurarii drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor fizice impotriva unor practici abuzive, participarii acestora la fundamentarea si luarea deciziilor ce ii intereseaza in calitate de consumatori.
ART. 2. - In sensul prezentei ordonante se intelege:
- calitate: ansamblul de proprietati si
caracteristici ale unui produs sau serviciu care ii confera acestuia
aptitudinea de a satisface necesitatile exprimate sau implicite;
- consumator: persoana fizica
care dobindeste, utilizeaza ori consuma, ca destinatar final, produse obtinute
de la agenti economici sau care beneficiaza de servicii prestate de acestia;
- agent economic: orice
persoana fizica sau juridica care produce, importa, transporta, depoziteaza sau
comercializeaza produse ori parti din acestea, ori presteaza servicii;
- produs: bun material
destinat consumului sau utilizarii finale individuale sau colective;
- serviciu: activitate, alta
decit cea din care rezulta produse, efectuata in scopul satisfacerii unor
necesitati ale consumatorilor;
declaratie de conformitate: declaratie facuta de catre un agent
economic, prin care acesta informeaza, pe proprie raspundere, asupra faptului
ca un produs sau un serviciu este conform unei norme sau altui document
specificat;
termen de garantie: limita de timp, stabilita de catre producator,
in cadrul careia produsul achizitionat trebuie sa-si pastreze caracteristicile
calitative prescrise, iar cumparatorul are dreptul la remedierea sau inlocuirea
gratuita a acestuia, daca deficientele nu-i sint imputabile; perioada de
garantie curge de la data dobindirii produsului de catre consumator;
termen de valabilitate: limita de timp, stabilita de catre producator, in care produsul poate fi consumat si in care acesta trebuie sa-si mentina caracteristicile calitative prescrise, daca au fost respectate conditiile de transport, manipulare, depozitare si consum;
durata medie de utilizare: intervalul de timp, stabilit in
documentele tehnice normative sau declarat de catre producator ori convenit
intre parti, in cadrul caruia produsele, altele decit cele cu termen de
valabilitate, trebuie sa-si mentina caracteristicile calitative prescrise, daca
au fost respectate conditiile de transport, manipulare, depozitare si
exploatare;
viciu ascuns: deficienta calitativa a unui produs livrat sau
servicu prestat care, existind in momentul predarii ori executarii, nu a fost
cunoscut si nici nu putea fi cunoscut de catre consumator prin mijloacele
obisnuite de verifcare.
ART. 3. - Principalele
drepturi ale consumatorilor sint:
a) de a fi protejati impotriva
riscului de a achizitiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar
putea sa le prejudicieze viata, sanatatea sau securitatea ori sa le afecteze
drepturile si interesele legitime;
b) de a fi informati complet,
corect si precis asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si
serviciilor, astfel incit decizia pe care o adopta in legatura cu acestea sa
corespunda cit mai bine nevoilor lor, precum si de a fi educati in calitatea
lor de consumatori;
c) de a avea acces la piete
care le asigura o gama variata de produse si servicii de calitate;
d) de a fi despagubiti pentru
prejudiciile generate de calitatea necorespunzatoare a produselor si
serviciilor, folosind in acest scop mijloacele prevazute de lege;
e) de a se organiza in
asociatii pentru protectia consumatorilor, in scopul apararii intereselor lor.
CAPITOLUL 2
Protectia vietii, sanatatii si securitatii consumatorilor
ART. 4. - Se interzice
comercializarea de produse sau prestarea de servicii care, utilizate in
conditii normale, pot pune in pericol viata, sanatatea sau securitatea
consumatorilor.
ART. 5. - Produsele se
comercializeaza numai in cadrul termenului de valabilitate stabilit.
Se interzice producerea sau
comercializarea produselor falsificate sau contrafacute.
ART. 6. - Guvernul, prin
organismele sale specializate, stabileste norme si reglementari specifice sau
le imbunatateste pe cele existente, cind situatia o impune, cu privire la:
a) fabricarea, importul, conservarea, ambalarea, etichetarea, manipularea,
transportul, depozitarea, pregatirea pentru vinzare si vinzarea produselor;
b) furnizarea si utilizarea
produselor, precum si prestarea serviciilor, in conditii optime, in mod
deosebit a celor care pot afecta viata, sanatatea sau securitatea
consumatorilor.
Normele si reglementarile se refera
la grupe de produse si servicii care, anual, sint nominalizate si actualizate
de catre Guvern, daca acest lucru se impune.
ART. 7. - Agentii economici
sint obligati:
a) sa comercializeze numai
produse si servicii testate si certificate conform normelor legale si care
respecta conditiile calitative prevazute in contracte, astfel incit acestea sa
nu afecteze viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
b) sa opreasca livrarile,
respectiv sa retraga de pe piata sau de la beneficiari produsele la care
organismele abilitate de lege sau specialistii proprii au constatat
neindeplinirea caracteristicilor calitative prescrise sau care ar putea afecta
viata, sanatatea ori securitatea consumatorilor;
c) sa anunte, imediat,
existenta pe piata a oricarui produs de care au cunostinta ca a afectat sau
poate afecta viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
d) sa asigure conditii
igienico-sanitare in productie, pe timpul transportului, manipularii,
depozitarii si desfacerii, conform normelor sanitare in vigoare.
CAPITOLUL 3
Protectia intereselor economice ale consumatorilor
ART. 8. - Guvernul adopta
reglementari specifice in scopul prevenirii si combaterii practicilor ce
dauneaza intereselor economice ale consumatorilor.
ART. 9. - In relatiile cu
consumatorii, agentii economici au obligatia de a se comporta in mod corect si
de a nu folosi practici comerciale abuzive.
ART. 10. - Drepturile
consumatorilor, la incheierea contractelor, sint:
a) libertatea de a lua
decizii, la achizitionarea de produse si servicii, fara a li se impune in
contracte clauze care pot favoriza folosirea unor practici abuzive in vinzare,
de natura a influenta optiunea acestora;
b) de a beneficia de o
redactare clara si precisa a clauzelor contractuale, inclusiv a celor privind
caracteristicile calitative si conditiile de garantie, indicarea exacta a
pretului sau tarifului, precum si stabilirea cu exactitate a conditiilor de
credit si a dobinzilor;
c) de a fi exonerati de plata
produselor si serviciilor care nu au fost solicitate si acceptate;
d) de a fi despagubiti pentru
daunele provocate de produsele sau serviciile care nu corespund clauzelor
contractuale;
e) de a li se asigura
service-ul necesar si piese de schimb pe toata durata medie de utilizare a
produsului, stabilita in documentele tehnice normative sau declarata de catre
producator ori convenita de parti;
f) de a plati, pentru
produsele sau serviciile de care beneficiaza, sume stabilite cu exactitate, in
prealabil; majorarea pretului stabilit initial este posibila numai cu acordul
consumatorului.
ART. 11. - Produsele si
serviciile oferite consumatorilor se masoara cu mijloace de masurare si control
adecvate, verificate metrologic, potrivit reglementarilor legale.
ART. 12. - Consumatorii au
dreptul de a pretinde agentilor economici remedierea sau inlocuirea gratuita a
produselor si serviciilor obtinute, precum si despagubiri pentru pierderile
suferite ca urmare a deficientelor constatate in cadrul termenului de garantie
sau de valabilitate. Dupa expirarea acestui termen, consumatorii pot pretinde
remedierea sau inlocuirea produselor care nu pot fi folosite potrivit scopului
pentru care au fost realizate, ca urmare a unor vicii ascunse aparute pe durata
medie de utilizare a acestora.
ART. 13. - Remedierea
deficientelor aparute in cadrul termenului de garantie la produsele de larg
consum, inclusiv a celor de folosinta indelungata, si care nu sint imputabile
consumatorilor, se face intr-un termen maxim, stabilit de catre organul
administratiei publice abilitat sa indeplineasca politica de protectie a
consumatorului; pentru celelalte produse, termenul de remediere va fi cel
stabilit prin contract.
In cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit la
alineatul precedent curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuate
de un organism tehnic neutru.
ART. 14. - In cazul produselor
la care timpul de nefunctionare din cauza deficientelor aparute in cadrul
termenului de garantie depaseste 10% din acest termen, precum si in cazul
produselor alimentare, farmaceutice sau cosmetice care prezinta abateri fata de
caracteristicile calitative prescrise, vinzatorul este obligat, la cererea
consumatorului, sa le inlocuiasca sau sa restituie contravaloarea acestora.
Timpul de nefunctionare,
mentionat la alineatul precedent, prelungeste in mod corespunzator termenul de
garantie si curge din momentul sesizarii vinzatorului pina la aducerea
produsului in stare de utilizare normala.
ART. 15. - estituirea
contravalorii sau inlocuirea produsului achizitionat ori a serviciului prestat
se face imediat dupa constatarea imposibilitatii folosirii acestuia, daca
aceasta situatie nu este imputabila consumatorului.
ART. 16. - Consumatorul poate
solicita plata unor despagubiri, potrivit clauzelor contractuale sau dispozitiilor
legale, in cazul remedierii ori al inlocuirii produselor sau serviciilor
necorespunzatoare.
ART. 17. - Vinzatorul asigura
toate operatiunile necesare repunerii in functiune, inlocuirii produselor ori
remedierii serviciilor reclamate in cadrul termenului de garantie sau de
valabilitate, respectiv pentru vicii ascunse in cadrul duratei medii de
utilizare, precum si a celor ocazionate de transportul, manipularea,
diagnosticarea, expertizarea, demontarea, montarea si ambalarea acestora;
vinzatorul suporta si cheltuielile legate de acestea, situatie care nu il
exonereaza de raspundere pe producator.
CAPITOLUL 4
Informarea si educarea consumatorilor
ART. 18. - Consumatorii au
dreptul de a fi informati, in mod complet, corect si precis, asupra caracteristicilor
esentiale ale produselor si serviciilor oferite de catre agentii economici,
astfel incit sa aiba posibilitatea de a face o alegere rationala, in
conformitate cu interesele lor, intre produsele si serviciile oferite si sa fie
in masura sa le utilizeze, potrivit destinatiei acestora, in deplina
securitate.
ART. 19. - Informarea
consumatorilor despre produsele oferite se realizeaza, in mod obligatoriu, prin
elemente de identificare si caracterizare ale acestora, care se inscriu la
vedere, dupa caz, pe produs, eticheta, ambalaj de vinzare sau in cartea
tehnica, instructiunile de folosire ori altele asemenea, ce insotesc produsul,
in functie de natura acestuia.
ART. 20. - Informatiile
trebuie sa fie inscrise in limba romana, indiferent de tara de origine a
produsului.
Informatiile trebuie sa fie complete, corecte, precise si
explicite si sa cuprinda denumirea produsului, marca producatorului,
cantitatea, pretul, termenul de garantie sau de valabilitate si, dupa caz,
principalele caracteristici tehnice si calitative, compozitia, eventualii
aditivi sau ingredienti folositi, eventualele riscuri previzibile,
contraindicatii si modul de utilizare, de manipulare, de conservare sau de
pastrare, precum si alte caracteristici ale diferitelor categorii de produse;
la produsele alimentare preambalate se mentioneaza si valoarea nutritiva.
Produsele de folosinta
indelungata sint insotite si de "declaratia de conformitate",
"certificat de garantie" si, dupa caz, "carte tehnica" ori
"instructiuni de folosire", redactate in limba romana, care cuprind
principalele caracteristici ale produsului, conditiile de instalare,
exploatare, intretinere , data fabricatiei, termenul de garantie si eventualele
riscuri ce pot aparea in urma nerespectarii instructiunilor.
Fac exceptie de la prevederile
alineatelor precedente marcile de fabrica sau de comert, denumirile de firme
ori societati comerciale, denumirea produselor tipice cunoscute publicului
larg, precum si termenii straini utilizati in mod curent si care se gasesc in
dictionare uzuale.
Pentru produsele din import,
textul in limba romana poate fi completat cu traduceri in una sau mai multe
limbi straine care vor fi stabilite de catre Guvern.
ART. 21. - Informatiile
referitoare la serviciile prestate trebuie sa cuprinda categoria calitativa a
serviciului, timpul de realizare, termenul de garantie, tariful, riscurile
previzibile si, dupa caz, declaratia de conformitate.
ART. 22. - Agentii economici
sint obligati sa demonstreze consumatorilor, la cererea acestora, cu ocazia
cumpararii, modul de utilizare si functionalitatea produselor ce urmeaza a fi
vindute; la lansarea pe piata a produselor, acestia sint obligati sa efectueze
demonstratii de utilizare.
ART. 23. - Obligatia de a
informa pe consumator potrivit Art. 19, 20, 21 si 22 nu poate fi inlaturata
prin invocarea secretului comercial sau profesional.
ART. 24. - Se interzice
prezentarea prin publicitate - in prospecte, cataloage, prin mass-media si
altele - a altor valori ale parametrilor ce caracterizeaza produsele sau
serviciile, altele decit cele efectiv realizate.
ART. 25. - Preturile si
tarifele trebuie afisate, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de
citit.
ART. 26. - Comercializarea
produselor si prestarea serviciilor se fac in locuri autorizate. Este
obligatorie afisarea, in mod vizibil, a denumirii firmei si a numarului
autorizatiei acesteia.
ART. 27. - produsele livrate
in vrac se masoara cu mijloace de masurare legale adecvate, in prezenta
cumparatorului. Indicatiile mijloacelor de masurare trebuie sa fie usor de
citit si la vederea cumparatorului.
CAPITOLUL 5
Organe ale administratiei publice pentru protectia
consumatorilor
ART. 28. - Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, organ de specialitate al administratiei publice centrale, subordonat Guvernului, coordoneaza si realizeaza politica Guvernului in domeniul protectiei consumatorilor.
ART. 29. - Atributiile si modul de organizare si functionare a Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, precum si relatiile dintre acesta si alte organisme competente in domeniu se stabilesc de catre Guvern.
Guvernul poate stabili atributii in domeniul protectiei consumatorilor si pentru alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si, respectiv, pentru unele servicii publice ale ministerelor si ale altor autoritati ale administratiei publice centrale organizate in judete si in municipiul Bucuresti.
Taxele ce se percep de catre organele administratiei publice cu rol in domeniul protectiei consumatorilor se stabilesc conform legii, iar tarifele pentru incercarile efectuate in laboratoare proprii sau subordonate, conform actelor normative in vigoare.
ART. 30. - Oficiul pentru Protectia Consumatorilor - in baza consultarii cu alte organisme interesate ale administratiei publice centrale si locale, cit si cu cele neguvernamentale - elaboreaza reglementari referitoare la modalitatile concrete de colaborare si sprijinire reciproca si le propune spre aprobare Guvernului.
CAPITOLUL 6
Asociatiile pentru protectia consumatorilor
ART. 31. - In sensul prezentei
ordonante, asociatiile pentru protectia consumatorilor sint considerate acele
asociatii constituite, conform legii, ca persoane juridice si care - fara a
urmari realizarea de profit pentru membrii lor - au ca unic scop apararea
drepturilor si intereselor legitime ale membrilor lor sau ale consumatorilor in
general.
ART. 32. - Asociatiile pentru
protectia consumatorilor pot fi parteneri sociali cu drept de reprezentare in
organismele consultative cu rol in domeniul protectiei consumatorilor si in
care organele administratiei publice sint reprezentate, daca indeplinesc
conditiile prezentei ordonante.
ART. 33. -Asociatiile pentru
protectia consumatorilor care apara drepturile si interesele legitime ale
consumatorilor in general sint, de drept, parteneri sociali in organismele
consultative prevazute in prezenta ordonanta, daca:
a) au cel putin 3. 000 membri
si filiale in cel putin 5 judete;
b) sint organizate astfel:
- la nivel local, se
constituie ca asociatie;
- la nivel judetean, se
constituie in federatie de asociatii provenind din cel putin 5 localitati din
judet;
- la nivel central, se
constituie in confederatie; confederatia se formeaza din cel putin 10 federatii
care, pe ansamblu, insumeaza cel putin 2. 000 membri ai asociatiilor.
ART. 34. - Asociatiile pentru
protectia consumatorilor care sint constituite in scopul apararii intereselor
numai ale membrilor lor pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare
in organismele consultative cu rol in domeniul protectiei consumatorilor si in
care organele administratiei publice sint reprezentate, numai daca au cel putin
800 membri.
ART. 35. - Dupa constituire,
asociatiile pentru protectia consumatorilor vor solicita luarea lor in evidenta
de catre organul administratiei publice pentru protectia consumatorilor de nivel central sau local,
dupa caz.
ART. 36. - Personalul de
conducere si salariatii organelor administratiei publice cu atributii pe linia
protectiei consumatorilor nu au dreptul de a detine functii in organele de
conducere ale asociatiilor pentru protectia consumatorilor.
ART. 37. - Asociatiile pentru
protectia consumatorilor sint consultate de catre organismele administratiei
publice, potrivit competentelor, la elaborarea dispozitiilor si procedurilor cu
caracter general si a altor lucrari care au ca scop protectia consumatorilor,
cu privire la:
a) cunoasterea cerintelor
consumatorilor privind sortimentele, calitatea si cantitatea produselor si
serviciilor;
b) formarea unei atitudini
corecte a agentilor economici angajati in producerea si comercializarea
produselor si prestarea serviciilor, fata de calitatea acestora;
c) prevenirea practicilor
comerciale abuzive si a publicitatii de natura a afecta drepturile si
interesele legitime ale consumatorilor.
ART. 38. - Asociatiile pentru
protectia consumatorilor au dreptul:
a) de a fi sprijinite logistic
de catre organismele administratiei publice centrale si locale, in vederea
atingerii obiectivelor lor;
b) de a primi subventii de la
bugetul de stat prin intermediul Oficiului pentru Protectia Consumatorilor;
c) de a solicita autoritatilor
competente luarea de masuri in vederea opririi productiei sau a retragerii de
pe piata a produselor sau serviciilor care nu asigura nivelul calitativ
prescris in documentele stabilite de lege sau care pun in pericol viata,
sanatatea sau securitatea consumatorilor;
d) de a solicita realizarea de
produse si servicii in conditii speciale, in vederea satisfacerii nevoilor
consumatorilor handicapati sau de virsta a treia;
e) de a fi consultate cu
ocazia elaborarii standardelor sau specificatiilor care definesc
caracteristicile tehnice si calitative ale produselor si serviciilor destinate
consumatorilor;
f) de a solicita si de a
obtine informatii asupra pretului si caracteristicilor calitative ale
produselor sau serviciilor, de natura a ajuta la luarea unei decizii asupra
achizitionarii acestora;
g) de a informa opinia
publica, prin mass-media, asupra deficientelor de calitate a produselor si
serviciilor, precum si asupra consecintelor vatamatoare ale acestora pentru
consumatori;
h) de a introduce actiuni in
justitie pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale membrilor lor;
i) de a solicita, pe
cheltuiala lor, laboratoarelor acreditate efectuarea de analize si incercari
ale produselor destinate consumatorilor si de a publica rezultatele;
j) de a initia actiuni
proprii, in vederea identificarii cazurilor in care agentii economici nu
respecta drepturile consumatorilor prevazute de lege, si de a sesiza, in cadrul
unei proceduri de urgenta, organele de specialitate ale administratie publice
abilitatea sa actioneze in domeniul protectie consumatorilor;
k) de a putea participa la
actiuni de supraveghere pe piata, impreuna cu organele administratiei publice
abilitate sa actioneze in domeniul protectie consumatorilor.
CAPITOLUL 7
Organisme consultative
ART. 39. - La nivel central si
local - judet, oras, comuna - se constituie cite un consiliu consultativ pentru
protectia consumatorilor. Acesta are caracter consultativ si asigura, la
nivelurile respective, cadrul informational si organizatoric necesar:
a) stabilirii si aplicarii
politicii de protectie a consumatorilor;
b) corelarii actiunilor
diverselor organisme ale administratiei publice cu cele ale organizatiilor
neguvernamentale care au rol in realizarea protectiei consumatorilor.
ART. 40. - Consiliul
consultativ pentru protectia consumatorilor este format din:
a) reprezentanti ai tuturor
organelor administratiei publice care au competente cu caracter general sau
special in domeniul protectiei consumatorilor si au structuri organizatorice la
nivelul respectiv;
b) prefect sau primar, dupa
caz, sau reprezentanti ai acestora;
c) reprezentanti ai
asociatiilor pentru protectia consumatorilor;
d) reprezentanti ai altor
organisme, dupa caz.
ART. 41. - Guvernul
stabileste, in mod concret, componenta, atributiile si modul de organizare si
functionare ale Consiliului consultativ pentru protectia consumatorilor, pe
fiecare nivel in parte.
CAPITOLUL 8
Protectia juridica
ART. 42. - Agentii economici
raspund pentru orice deficienta privind calitatea produselor sau serviciilor,
aparuta in cadrul termenului de garantie sau de valabilitate a acestora, si
care nu este imputabila consumatorului, precum si pentru eventualele vicii
ascunse constatate pe durata medie de utilizare, care nu permit folosirea de
catre consumator a produsului sau serviciului potrivit scopului pentru care
acesta a fost realizat si achizitionat sau care pot afecta viata, sanatatea sau
securitatea consumatorilor.
Raspunderea se mentine si in
cazul in care livrarea produselor sau prestarea serviciilor se face in mod
gratuit sau cu pret redus, ori daca acestea se comercializeaza ca piese de
schimb, se inchiriaza sau se distribuie sub alte forme.
ART. 43. - Actiunile in
justitie indreptate de catre asociatiile pentru protectia consumatorilor,
prevazute la Art. 33 si 34 din prezenta ordonanta, impotriva agentilor
economici care au prejudiciat drepturile si interesele legitime ale consumatorilor
sint scutite de taxe de timbru.
ART. 44 - Ministerul Public
poate interveni in actiunile civile introduse, in care sint implicate
interesele consumatorilor.
CAPITOLUL 9
Sanctiuni
ART. 45. - Incalcarea
prevederilor prezentei ordonante atrage raspunderea materiala, civila,
contraventionala sau penala, dupa caz.
ART. 46. - Constituie
contraventii, daca nu au fost savirsite in astfel de conditii incit sa fie
considerate infractiuni, urmatoarele fapte:
a) comercializarea produselor
care au standarde romanesti obligatorii referitoare la protectia vietii,
sanatatii sau securitatii consumatorilor, fara ca acestea sa fie certificate
conform actelor normative in vigoare;
b) omiterea anuntarii de catre
agentii economici, conform Art. 7 lit. c) din prezenta ordonanta, a
autoritatilor publice competente;
c) comercializarea produselor
sau prestarea serviciilor fara elementele de identificare prevazute la Art. 19
- 22 din prezenta ordonanta sau cu caracteristici calitative neconforme celor
prescrise;
d) prezentarea prin
publicitate - in prospecte, cataloage, prin mass-media si altele - a altor
valori ale parametrilor ce caracterizeaza produsele sau serviciile, altele
decit cele efectiv realizate;
e) pastrarea, depozitarea sau
transportul produselor destinate comercializarii in conditii care nu asigura
mentinerea caracteristicilor calitative ale acestora daca, in acest fel,
acestea ar periclita viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
f) comercializarea produselor
la care s-au constatat abateri de la caracteristicile tehnico-calitative
prescrise, de natura a afecta viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor,
pentru care organele de control abilitate au dispus oprirea comercializarii
acestora;
g) impiedicarea, sub orice
forma, de catre agentul economic sau de catre oricare alta persoana, a
organelor administratiei publice insarcinate cu protectia consumatorilor si
supravegherea calitatii produselor si servicilor de a-si exercita atributiile
de serviciu referitoare la prevenirea si combaterea faptelor ce pot afecta
viata, sanatatea sau securitatea consumatorilor;
h) folosirea practicilor
abuzive la vinzarea produselor si prestarea serviciilor, prevazute la Art. 9 si
Art. 10 din prezenta ordonanta, altele decit cele mentionate la Art. 1 lit. c)
si k) din Legea 12/1990, republicata;
i) neasigurarea activitatii de
service si a pieselor de schimb necesare intretinerii sau repararii, conform
prevederilor Art. 10 lit. e) din prezenta ordonanta;
j) neremedierea in termenul
stabilit la Art. 13 sau remedierea necorespunzatoare a deficientelor constatate
la produsele vindute sau serviciile prestate;
k) refuzul inlocuirii
produselor sau restituirii contravalorii acestora sau a serviciilor
necorespunzatoare, in cazurile prevazute de prezenta ordonanta.
ART. 47. - Contraventiile
prevazute la Art. 46 lit. a) si b) se sanctioneaza cu inchisoare
contraventionala de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda de la 100. 000 lei la 1.
000. 000 lei, cele de la lit. c)-g), cu inchisoare contraventionala de la 15 zile
la 2 luni sau cu amenda de la 50. 000 lei la 500. 000 lei, iar cele de la lit.
h)-k), cu amenda de la 25. 000 lei la 250. 000 lei.
Nerespectarea prevederilor
Art. 5 alin. 1, precum si ale Art. 25 din prezenta ordonanta se sanctioneaza
conform Art. 2 lit. a) din Legea 12/1990, republicata.
ART. 48. - La stabilirea
sanctiunilor prevazute in prezenta ordonanta vor fi considerate circumstante
agravante urmatoarele imprejurari in legatura cu faptele si persoanele
prejudiciate in mod nemijlocit:
a) sint comise in timpul unei
calamitati;
b) determina daune individuale
sau colective importante;
c) victimele sint persoane sub
18 ani sau peste 60 de ani ori handicapate.
ART. 49. - Contraventiile
prevazute in prezenta ordonanta se constata de catre reprezentantii
imputerniciti ai Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, precum si de catre
specialistii autorizati ai altor organe ale administratiei publice, potrivit
competentelor.
Pina la remedierea
deficientelor constatate, agentul constatator poate lua masuri mergind pina la
suspendarea autorizatiei de functionare.
Organele de politie sint
obligate sa acorde, la cerere, sprijinul necesar persoanelor imputernicite sau
autorizate prevazute la alin. 1, aflate in exercitiul functiunii, sau sa le
insoteasca, dupa caz.
ART. 50. - Amenzile pot fi
aplicate si persoanelor juridice, caz in care limitele minime si maxime se
dubleaza.
ART. 51. - In cazul
contraventiilor prevazute la Art. 46 lit. a)-g) din prezenta ordonanta, daca
agentul constatator apreciaza ca sanctiunea amenzii este indestulatoare, aplica
amenda, procedind potrivit dispozitiilor Legii 32/1968. In caz contrar,
procesul-verbal de constatare se trimite de indata judecatoriei in a carei raza
teritoriala a fost savirsita contraventia.
Daca identitatea sau
domiciliul faptuitorului nu pot fi stabilite si exista temere de disparitie a
acestuia, organul de politie, in baza procesului-verbal ce se trimite
judecatoriei, va conduce de indata pe faptuitor inaintea instantei de judecata.
In situatia in care trimiterea
nu se va putea face de indata, organul de politie, pe baza unui proces-verbal
motivat, va putea retine contravenientul, pe care il va inainta instantei de
judecata in cel mult 24 de ore de la constatarea contraventiei.
Judecarea cauzei va avea loc
si in zilele nelucratoare.
Presedintele judecatoriei
fixeaza un termen de urgenta, cu citarea contravenientului.
Completul de judecata este
format dintr-un singur judecator. Judecatorul se pronunta asupra legalitatii si
temeiniciei procesului-verbal si, dupa caz, aplica sanctiunea si ia masura
confiscarii ori anuleaza procesul-verbal.
Contravenientul poate cere
reexaminarea cauzei in termen de 24 de ore de la pronuntare, daca a fost
prezent la dezbateri, sau de la comunicare, daca a fost lipsa. Procurorul poate cere reexaminarea
cauzei in termen de 24 de ore de la pronuntare.
Cererea de reexaminare se
solutioneaza, de urgenta, in complet format din 2 judecatori.
Hotarirea data in cererea de
reexaminare este definitiva.
Participarea procurorului la
judecata este obligatorie.
ART. 52. - In cazul in care
contravenientul nu a achitat amenda, cu rea-credinta, in termen de 30 de zile
de la raminerea definitiva a sanctiunii, organul din care face pqrte agentul
constatator va sesiza instanta de judecata pe raza careia s-a savirsit
contraventia, in vederea transformarii amenzii in inchisoare contraventionala,
tinind seama de partea din amenda care a fost achitata.
La primul termen de judecata,
instanta poate acorda contravenientului, la cererea acestuia, un termen de 30
de zile, in vederea achitarii integrale a amenzii.
In cazul in care contravenientul nu a achitat amenda in termenul prevazut la
alin. 2, instanta procedeaza la transformarea amenzii in inchisoare
contraventionala.
Executarea sanctiunii
inchisorii contraventionale se prescrie in termen de 1 an de la data raminerii
definitive a hotaririi.
ART. 53. - Hotaririle de
condamnare privind agentii economici se comunica la Registrul comertului.
ART. 54. - Produsele care au
servit sau au fost destinate sa serveasca la savirsirea vreunuia dintre faptele
sanctionate de prezenta ordonanta si daca sint ale faptuitorului sau ale
agentului economic, ca si sumele de bani si produsele dobindite, in mod vadit,
prin savirsirea infractiunilor sau contraventiilor se confisca si se
valorifica, in conditiile legii.
Profiturile obtinute ilicit de
agentii economici ca urmare a faptelor mentionate la Art. 46 din prezenta
ordonanta se preiau ca venit la bugetul administratiei publice centrale, sub forma
unui impozit de 100%, in masura in care nu au fost confiscate.
ART. 55. - Prevederile
prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile Legii 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia celor din Art. 25-27
din acea lege, ale Codului penal si ale Codului de procedura penala.
ART. 56. - Aplicarea
sanctiunilor prevazute in prezenta ordonata nu inlatura raspunderea
disciplinara a faptuitorului.
CAPITOLUL 10
Dispozitii finale si tranzitorii
ART. 57. - Persoanele fizice pot
sesiza asociatiile pentru protectia consumatorilor si organele administratiei
publice asupra incalcarii drepturilor si intereselor lor legitime, in calitate
de consumatori, si pot face propuneri referitoare la imbunatatirea calitatii
produselor si serviciilor.
ART. 58.- Guvernul va lua
masurile necesare pentru organizarea executarii prevederilor prezentei
ordonante, precum si pentru elaborarea de norme metodologice privind:
a) conditiile de realizare a
expertizelor tehnice, in cazul unor vicii ascunse, pe categorii de produse si
servicii;
b) modul de inlocuire,
remediere sau restituire a contravalorii, pentru produsele sau serviciile care
prezinta deficiente;
c) masuri de prevenire si
limitare a prejudicierii consumatorilor, precum si conditiile in care acestea
pot fi luate de catre organele administratiei publice prevazute la Art. 49 din
prezenta ordonanta;
d)
continutul si competenta de aprobare a documentelor care atesta nivelul
calitativ al produselor si serviciilor;
e) informarea si educarea in
domeniul protectiei consumatorilor;
f) conditiile in care
asociatiile pentru protectia consumatorilor constituite, potrivit Art. 34 din
prezenta ordonanta, pot deveni parteneri sociali cu drept de reprezentare;
g) desfasurarea activitatii consiliilor consultative
pentru protectia consumatorilor.
ART. 59. - In scopul
incurajarii constituirii asociatiilor pentru protectia consumatorilor, Guvernul
poate stabili, pentru o perioada de timp ce nu poate fi mai mare de 3 ani de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, un numar de membri cu maximum
2/3 mai mic decit minimul prevazut la Art. 33 si Art. 34 din prezenta
ordonanta, cu conditia respectarii celorlalte criterii.
ART. 60. - Produsele importate
sau contractate inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante pot
fi comercializate, cu elementele de identificare si caracterizare initiale,
pina la lichidarea stocurilor existente.
Produsele contractate si
importate dupa aceasta data trebuie sa satisfaca prevederile Art. 20 din prezenta
ordonata.
ART. 61. - La data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante, Legea 4/1989 privind asigurarea si controlul
calitatii produselor si serviciilor, H.G. 335/1990 privind unele masuri din
domeniul asigurarii si controlului calitatii produselor, lucrarilor de
constructii si serviciilor, precum si din cel al metrologiei, H.G. 545/1991
privind supravegherea calitatii produselor si serviciilor in scopul prevenirii
si combaterii faptelor care pot afecta viata si sanatatea oamenilor, animalelor
ori calitatea mediului inconjurator, precum si orice alte dispozitii contrare
se abroga.