GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTA GUVERNULUI nr. 70/1994*
privind impozitul pe profit
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Sunt obligati la plata impozitului pe profit, în conditiile
prezentei ordonante, si denumiti în continuare contribuabili:
a) persoanele juridice române, pentru profitul impozabil obtinut
din orice sursã, atât din România cât si din strãinãtate;
b) persoanele juridice strãine care desfãsoarã activitãti
printr-un sediu permanent în România, pentru profitul impozabil
aferent acelui sediu permanent;
c) persoanele juridice si fizice strãine care desfãsoarã
activitãti în România ca partener într-o asociere
ce nu dã nastere unei persoane juridice, pentru toate veniturile
rezultate din activitatea desfãsuratã în România;
d)** asocierile dintre persoanele fizice române si persoanele juridice
române care nu dau nastere unei persoane juridice, pentru veniturile
realizate atât în România, cât si în strãinãtate.
În acest caz, impozitul datorat se calculeazã, se retine si
se varsã de cãtre persoana juridicã.
(2)** Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit:
a) trezoreria statului, pentru operatiunile din fondurile publice derulate
prin contul general al trezoreriei;
b) institutiile publice, pentru fondurile publice constituite, inclusiv
pentru veniturile extrabugetare si disponibilitãtile realizate si
utilizate potrivit Legii privind finantele publice, dacã legea nu
prevede altfel;
c) organizatiile de nevãzãtori si de invalizi, asociatiile
persoanelor handicapate si unitãtile economice ale acestora, constituite
potrivit prevederilor Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice;
d) asociatiile de binefacere;
e) cooperativele care functioneazã ca unitãti protejate,
special organizate, potrivit legii;
f) unitãtile apartinând cultelor religioase, pentru veniturile
obtinute din producerea si valorificarea obiectelor si produselor necesare
activitãtii de cult, mentionate la art. 1 din Legea nr. 103/1992
privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru producerea obiectelor
de cult.
(3) Veniturile si cheltuielile persoanelor juridice fãrã
scop lucrativ ce se iau în calcul la determinarea profitului impozabil
sunt numai cele aferente activitãtilor economice desfãsurate
cu scopul obtinerii de profit.
Art. 2. - (1) Cota de impozit pe profit este de 38%, cu exceptiile prevãzute
în prezenta ordonantã.
(2)** Contribuabilii avizati si atestati de Ministerul Finantelor în
conditiile legii, care obtin venituri si în domeniul jocurilor de
noroc, precum si cei care obtin venituri din activitatea barurilor de noapte
si a cluburilor de noapte, plãtesc o cotã aditionalã
de impozit de 22% asupra pãrtii din profitul impozabil care corespunde
ponderii veniturilor înregistrate din aceste activitãti în
volumul total al veniturilor.
(3) În cazul Bãncii Nationale a României, cota de impozit
pe profit este de 80% si se aplicã asupra veniturilor rãmase
dupã scãderea cheltuielilor deductibile si a fondului de
rezervã, potrivit legii.
(4) Profitul impozabil al unei persoane juridice strãine realizat
printr-un sediu permanent în România se impoziteazã
cu o cotã aditionalã de impozit pe profitul acesteia de 6,2%.
(5)*** Cota de impozit pe profit, în cazul contribuabililor care
realizeazã anual cel putin 80% din venituri din agriculturã,
este de 25%. În sensul prezentei ordonante, prin agriculturã
se întelege activitatea desfãsuratã în domeniul
culturii vegetale, cresterii animalelor pentru prãsilã, productie,
reproductie, selectie si în pisciculturã, din care se obtin
materii prime cu sau fãrã prelucrarea ulterioarã a
acestora pe capacitãti proprii, cu exceptia culturii florilor, plantelor
ornamentale si a tutunului.
Art. 3. - (1) Anul fiscal al fiecãrui contribuabil este anul calendaristic.
(2) Când un contribuabil se înfiinteazã, se reorganizeazã
prin divizare, comasare, fuziune sau se lichideazã în cursul
unui an fiscal, perioada impozabilã este perioada din anul fiscal
pentru care contribuabilul a existat.
* Republicatã în temeiul
art. II din Legea nr. 73 din 12 iulie 1996, publicatã în M.
Of. nr. 174 din 2 august 1996, dându-se textelor o nouã numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 70 a mai fost
modificatã prin Ordonanta Guvernului nr. 34 din 25 august 1995,
publicatã în M. Of. nr. 202 din 31 august 1995 (aprobatã
prin Legea nr. 99 din 1 noiembrie 1995, publicatã în M. Of.
nr. 257 din 8 noiembrie 1995) si prin Ordonanta Guvernului nr. 23 din 26
iulie 1996, publicatã în M. Of. nr. 175 din 5 august 1996.
** Art. 1 alin. (1) lit. d) si alin.
(2) si art. 2 alin. (2) au intrat în vigoare la data de 1 ianuarie
1997.
*** Art. 2 alin. (5) a intrat în
vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
CAPITOLUL II
Determinarea profitului impozabil
Art. 4.* - (1) Profitul impozabil se calculeazã ca diferentã
între veniturile din livrarea bunurilor mobile, a bunurilor imobiliare
pentru care s-a transferat dreptul de proprietate, servicii prestate si
lucrãri executate, inclusiv din câstiguri din orice sursã,
si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, dintr-un an fiscal,
la care se adaugã cheltuielile nedeductibile.
(2) Pentru determinarea profitului impozabil, cheltuielile sunt deductibile
numai dacã sunt aferente realizãrii veniturilor si cele considerate
deductibile conform prevederilor legale în vigoare. Când o
cheltuialã este aferentã mai multor activitãti, ea
se repartizeazã pe activitãtile respective.
(3) Pentru determinarea profitului impozabil, cheltuielile pentru care
nu se admite deducerea sunt:
a) impozitul pe profit, datorat conform prezentei legi, precum si impozitul
pe venitul realizat din strãinãtate;
b) amenzile sau penalitãtile datorate cãtre autoritãti
române sau strãine;
c) cheltuielile pentru protocol, reclamã si publicitate care depãsesc
limitele prevãzute de legea bugetarã anualã;
d) sumele utilizate pentru constituirea sau majorarea rezervelor si provizioanelor
peste limita legalã, cu exceptia celor create de bãnci în
limita a 2% din soldul creditelor acordate si a fondului de rezervã
potrivit Legii nr. 33/1991 privind activitatea bancarã, a rezervelor
tehnice ale societãtilor de asigurare si reasigurare create conform
prevederilor legale în materie, precum si a fondului de rezervã,
în limita a 5% din profitul contabil anual, pânã ce
acesta va atinge a cincea parte din capitalul social;
e) sumele care depãsesc limitele cheltuielilor considerate deductibile,
conform legii bugetare anuale.
(4) Cheltuielile de sponsorizare sunt deductibile în limita cotei
prevãzute în Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea.
(5) Limitele cheltuielilor deductibile se aplicã lunar astfel încât
la finele anului fiscal sã se încadreze în prevederile
dispozitiilor Iegale în vigoare.
(6) Contribuabilii care au în componentã unitãti fãrã
personalitate juridicã determinã limitele cheltuielilor deductibile
la nivelul unitãtii cu personalitate juridicã.
Art. 5.* - Amortizarea activelor corporale si necorporale se face în
concordantã cu prevederile legale în vigoare.
Art. 6.* - Profitul impozabil stabilit potrivit art. 4 si impozitul pe
profit se calculeazã si se evidentiazã lunar, cumulat de
la începutul anului fiscal.
Art. 7.* - (1) Impozitul pe profit se reduce astfel:
a) proportional cu ponderea persoanelor considerate, potrivit legii, handicapate
sub aspectul capacitãtii lor fizice si intelectuale, pentru contribuabilul
cu un numãr de peste 250 de salariati, care a creat locuri de muncã
protejate, special organizate, si are angajate cel putin 3% persoane handicapate;
b) cu 50%, în cazul contribuabililor care încaseazã
venituri în valutã din exportul bunurilor realizate din activitate
proprie, din prestãri de servicii internationale, pentru partea
din profitul impozabil care corespunde ponderii acestor venituri în
volumul total al veniturilor;
c) cu 50% pentru profitul folosit în anul fiscal curent la modernizarea
tehnologiilor de fabricatie sau la extinderea activitãtii în
scopul obtinerii de profituri suplimentare, precum si pentru investitii
destinate protejãrii mediului înconjurãtor, care se
concretizeazã în active corporale si necorporale amortizabile,
dupã consumarea celorlalte surse de finantare a investitiilor, inclusiv
a creditelor pentru investitii. Sumele echivalente reducerii se folosesc
cu aceeasi destinatie.
(2) Reducerea prevãzutã la art. 50 din Legea nr. 77/1994
privind asociatiile salariatilor si membrilor conducerii societãtilor
comerciale care se privatizeazã are prioritate fatã de reducerile
mentionate mai sus, acestea aplicându-se în ordinea prezentatã
în acest articol.
(3) Reducerile mentionate în acest articol se calculeazã lunar,
cumulat de la începutul anului, cu exceptia celei prevãzute
la alin. (1) lit. a), care se calculeazã lunar.
(4) Suma totalã a reducerilor mentionate în acest articol
nu poate depãsi 50% din impozitul pe profit determinat înainte
de aplicarea reducerilor.
Art. 8.* - Pierderea anualã declaratã de contribuabili se
recupereazã din profitul impozabil lunar obtinut în exercitiile
fiscale urmãtoare, fãrã a se depãsi 36 de luni.
* Art. 4, art. 5, art. 6, art. 7 si art.
8 au intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
CAPITOLUL III
Determinarea veniturilor persoanelor
nerezidente
Art. 9.* - Contribuabilii definiti la art. 1 alin. (1) lit. b) si c) datoreazã
impozitul pentru activitãtile desfãsurate în România.
Art. 10.* - Venitul este aferent unei activitãti desfãsurate
în România, dacã este:
a) atribuibil unui sediu permanent din România al unei persoane juridice
nerezidente;
b) plãtit persoanelor juridice sau fizice nerezidente pentru serviciile
prestate în România;
c) obtinut din sau în legãturã cu proprietãti
imobiliare situate în România, inclusiv închirierea în
scopul utilizãrii unei asemenea proprietãti si câstigul
obtinut prin înstrãinarea unui drept asupra unei astfel de
proprietãti;
d) plãtit ca urmare a exploatãrii resurselor naturale localizate
în România, inclusiv câstigul obtinut din vânzarea
unui drept aferent unor asemenea resurse naturale;
e) obtinut din înstrãinarea unui drept de proprietate;
f) obtinut din înstrãinarea de cãtre un rezident român,
persoanã juridicã, a unei proprietãti situate în
strãinãtate, alta decât activele aferente desfãsurãrii
unei activitãti în afara teritoriului României;
g) obtinut din dobândã, în cazul în care: datoria
este garantatã cu proprietãti imobiliare situate în
România; debitorul este o persoanã juridicã sau o persoanã
fizicã rezidentã în România; creditul se referã
la o afacere desfãsuratã în România.
Art. 11.* - Orice alt venit care nu este mentionat la art. 10 este venit
realizat pe teritoriul României, dacã este plãtit de
un rezident român, de sau prin intermediul unui sediu permanent în
România.
Art. 12. - (1) Prin sediu permanent se întelege locul prin
intermediul cãruia orice activitate a unei persoane fizice sau juridice
strãine este, total sau partial, condusã direct sau prin
intermediul unui agent dependent.
Sediul permanent include: un birou, inclusiv de conducere, o sucursalã,
o agentie, o fabricã, un magazin, un atelier, o minã, un
loc de extractie a gazelor si petrolului sau orice alt loc din care se
extrag resurse naturale.
Un santier de constructii sau un loc unde au fost aduse echipamente pentru
constructii, un proiect de montaj sau de instalare, activitãtile
de supraveghere, consultantã si furnizare de servicii pentru acelasi
proiect sau proiecte conexe, devin sediu permanent dacã au o duratã
mai mare de 12 Iuni.
Un sediu permanent nu include: folosirea de spatii pentru depozitare sau
distribuire de mãrfuri; mentinerea unor stocuri de mãrfuri
si bunuri apartinând unei activitãti, doar pentru stocarea
si distribuirea acestora; mentinerea unor stocuri de mãrfuri apartinând
unei activitãti, pentru distribuirea lor cãtre o altã
activitate, si mentinerea unui loc pentru colectare de informatii sau prestarea
unor lucrãri pregãtitoare sau auxiliare.
(2) Prin rezident se întelege o persoanã juridicã
românã sau orice persoanã fizicã care este domiciliatã
în, sau are un domiciliu stabil în România, sau care
este prezentã în România pentru o perioadã sau
perioade care depãsesc în total 183 de zile în orice
perioadã de 12 luni începând sau sfârsind în
anul calendaristic vizat.
(3)** Pentru reflectarea realã a profitului impozabil al sediului
permanent se scad numai cheltuielile aferente realizãrii veniturilor
acestuia, având în vedere si prevederile art. 4.
(4) Persoanele juridice strãine care nu desfãsoarã
activitãti printr-un sediu permanent în România si persoanele
fizice strãine plãtesc, pentru veniturile brute realizate
în România, impozit prin retinere la sursã conform legislatiei
în vigoare.
Art. 13. - (1) Persoana juridicã românã are dreptul
de a i se deduce din impozitul pe profit datorat în România
o sumã echivalentã cu impozitul pe venitul din sursa externã
plãtit direct sau prin retinere la sursã în strãinãtate,
pe bazã de documente care atestã plata, confirmate de autoritãtile
fiscale strãine.
(2) Suma deducerii este la nivelul prevãzut la alin. (1), dar nu
mai mult decât impozitul pe profit calculat prin aplicarea cotei
impozitului pe profit prevãzutã în prezenta ordonantã
asupra veniturilor pe fiecare sursã de venit externã, dupã
ce s-au scãzut cheltuielile deductibile aferente acestora.
Art. 14. - Pierderile legate de veniturile din surse externe se deduc numai
din aceste venituri, separat pe fiecare sursã de venit.
* Art. 9, art. 10 si art. 11 au intrat
în vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
** Art. 12 alin. (3) a intrat în
vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
CAPITOLUL IV
Plata si controlul impozitului pe
profit
Art. 15.* - (1) Plata impozitului pe profit se efectueazã trimestrial,
pânã la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmãtor,
cu exceptia Bãncii Nationale a României si a societãtilor
bancare care efectueazã plãti lunar, pânã la
data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei pentru care se calculeazã
impozitul.
(2) Banca Nationalã a României si societãtile bancare
au obligatia sã plãteascã în contul impozitului
pe profit, pentru luna decembrie a fiecãrui an fiscal, o sumã
egalã cu impozitul datorat, pe luna noiembrie a aceluiasi an, pânã
la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmãtor, urmând ca
regularizarea pe baza datelor din bilantul contabil sã se efectueze
pânã la termenul prevãzut pentru depunerea bilantului
contabil.
(3) Contribuabilii, altii decât cei prevãzuti la alineatul
precedent, au obligatia sã plãteascã în contul
impozitului pe profit pentru trimestrul IV, pânã la data de
25 ianuarie inclusiv a anului urmãtor, o sumã egalã
cu impozitul calculat si evidentiat pe lunile octombrie si noiembrie, iar
pentru luna decembrie adaugã o sumã echivalentã cu
impozitul calculat pentru luna noiembrie, urmând ca regularizarea
pe baza datelor din bilantul contabil sã se efectueze pânã
la termenul prevãzut pentru depunerea bilantului contabil.
Art. 16. - (1)* În cursul anului fiscal, contribuabilii au obligatia
de a depune declaratia de impunere pânã la termenul de platã
al impozitului inclusiv, urmând ca dupã definitivarea impozitului
pe profit pe baza datelor din bilantul contabil anual sã depunã
declaratia de impunere pentru anul fiscal expirat pânã la
termenul prevãzut pentru depunerea bilantului contabil.
(2) Contribuabilii sunt rãspunzãtori pentru calculul impozitelor
declarate si pentru depunerea în termen a declaratiei de impunere.
(3) Declaratia de impunere se semneazã de cãtre directorul
general sau orice altã persoanã autorizatã, potrivit
legii, sã-I reprezinte pe contribuabil.
Art. 17.* - (1) În cazul în care organele fiscale considerã
cã stabilirea impozitului pe profit nu a fost fãcutã
conform prezentei ordonante, acestea vor face un nou calcul al impozitului
si vor comunica în scris contribuabilului modul de stabilire a acestuia.
(2) Stabilirea impozitului pe profit va fi fãcutã de organul
fiscal si în cazul în care contribuabilul nu a completat declaratia
de impunere sau nu a furnizat informatiile necesare pentru a determina
obligatia fiscalã.
(3) Sarcina de a dovedi cã stabilirea impozitului pe profit de cãtre
organele fiscale nu este realã revine contribuabilului, acesta având,
în continuare, obligatia de a depune declaratia de impunere.
(4) Contribuabilul trebuie sã plãteascã impozitul
pe profit care a fost stabilit conform alin. (1) si (2) pe baza înstiintãrii
de platã, la data si locul stabilite în înstiintare.
(5) Organul fiscal competent poate încheia un acord scris cu contribuabilul,
conform cãruia acestuia din urmã îi este permis sã
plãteascã în rate impozitul pe profit si profitul net
al regiilor autonome, dacã acordul va facilita încasarea integralã
a obligatiei de platã, în care sens Ministerul Finantelor
va stabili competentele unitãtilor fiscale teritoriale.
Art. 18.* - (1) Plata impozitelor reglementate de prezenta ordonantã
se face în lei.
(2) În situatiile în care plata veniturilor cãtre beneficiarul
de venit se face în valutã, plata impozitelor, a taxelor sau
a eventualelor majorãri de întârziere si a amenzilor
se efectueazã în lei proveniti din schimb valutar la cursul
în vigoare la data plãtii. Dovada plãtii acestora se
face cu documentul de platã la extern de cãtre contribuabilul
care are obligatia de a calcula, de a retine si de a vãrsa impozitul
aferent veniturilor în valutã la societatea bancarã
la care acesta îsi are deschis contul în valutã, însotit
de documentele de schimb valutar.
Art. 19. - (1)** În cazul în care orice sumã reprezentând
o obligatie fiscalã nu este plãtitã la data stabilitã
prin prezenta ordonantã, contribuabilul este obligat sã plãteascã
majorãri de întârziere la aceastã sumã
pentru perioada cuprinsã între termenul de platã prevãzut
de ordonantã si data la care obligatia fiscalã este efectuatã,
inclusiv. Majorarea va fi, de asemenea, plãtitã si de organul
fiscal pentru sumele plãtite în plus ca impozit si nerestituite
în termenul prevãzut la alin. (2).
(2)** În cazul unei plãti peste suma impozitului datorat,
majorarea de întârziere se calculeazã dupã 30
de zile de la data depunerii cererii contribuabilului de restituire a diferentei
conform art. 25. Dacã termenul stabilit mai sus este anterior datei
obligatorii de platã a impozitului, majorarea se calculeazã
de la data obligatiei de platã a impozitului.
(3) În scopul calculãrii majorãrii de întârziere,
potrivit acestui articol, când impozitul pe profit a fost stabilit
conform art. 17 alin. (2), termenul pentru plata impozitului rãmâne
data stabilitã pentru depunerea declaratiei de impunere initialã,
nu data stabilitã prin înstiintarea de platã, conform
art. 17 alin. (4).
Art. 20. - Constatarea, controlul, urmãrirea si încasarea
impozitelor, precum si a majorãrilor de întârziere aferente,
reglementate de prezenta ordonantã, se efectueazã de organele
fiscale din subordinea directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti.
Art. 21. - (1) Un inspector fiscal sau alt angajat al unei unitãti
fiscale, autorizat în acest sens, are dreptul de a intra în
orice incintã de afaceri a contribuabilului sau în alte incinte
deschise publicului, fãrã o înstiintare prealabilã,
în scopul determinãrii obligatiilor fiscale ale acestuia sau
al colectãrii impozitelor datorate si neplãtite la termen.
Accesul este permis în cursul orelor normale de serviciu, iar în
afara acestora, numai cu autorizarea scrisã a conducerii unitãtii
fiscale, justificatã de necesitatea controlului.
(2) Un inspector fiscal sau un alt angajat al unei unitãti fiscale,
autorizat în acest sens în scopul determinãrii obligatiei
fiscale a contribuabilului sau al încasãrii impozitelor datorate
si neplãtite la termen, are dreptul sã intre si în
locuintã, dar numai cu consimtãmântul contribuabilului
sau al proprietarului, dupã caz, iar în lipsa acestui consimtãmânt,
în baza unei hotãrâri judecãtoresti pronuntate
de instanta judecãtoreascã, la cererea conducerii unitãtii
fiscale care este obligatã sã motiveze necesitatea accesului
în locuintã.
(3) În verificãrile fãcute conform prevederilor alin.
(1) si (2) din prezentul articol, un inspector fiscal sau alt angajat al
unei unitãti fiscale împuternicit în acest sens poate:
a) lua un extras sau face o copie de pe orice document sau înregistrare
contabilã;
b) retine orice document sau orice element material care poate constitui
o probã sau o dovadã în determinarea obligatiilor fiscale
ale contribuabilului;
c) sã solicite ajutorul, cooperarea si asistenta contribuabilului
sau persoanelor care-I reprezintã pentru îndeplinirea prevederilor
de Ia lit. a) si b).
Art. 22. - (1) În vederea determinãrii obligatiilor fiscale,
potrivit prevederilor prezentei ordonante, organele fiscale au dreptul
de a controla si:
a) operatiunile care au ca scop evitarea sau diminuarea plãtii impozitelor;
b) operatiunile efectuate în numele contribuabilului, dar în
favoarea asociatilor, actionarilor sau persoanelor ce actioneazã
în numele acestora;
c) datoriile asumate de contribuabili în contul unor împrumuturi
fãcute sau garantate de actionari, asociati sau de persoanele ce
actioneazã în numele acestora, în vederea reflectãrii
reale a operatiunii;
d) distribuirea, împãrtirea, alocarea veniturilor, deducerile,
creditele sau reducerile între doi sau mai multi contribuabili, sau
acele operatiuni controlate, direct sau indirect, de persoane care au interese
comune, în scopul prevenirii evaziunii fiscale si pentru reflectarea
realã a operatiunilor.
(2) În cazul tranzactiilor dintre contribuabili sau dintre acestia
si o persoanã fizicã sau o entitate fãrã personalitate
juridicã, care participã sub orice formã la conducerea,
controlul sau capitalul altui contribuabil sau altei entitãti, fãrã
personalitate juridicã, valoarea ce va fi recunoscutã de
autoritatea fiscalã este valoarea de piatã a tranzactiilor.
La fel se procedeazã si atunci când contribuabilul sau cealaltã
persoanã sau entitate sunt asociati, respectiv actionari în
comun, si nu detin controlul, asa cum este prevãzut mai sus.
Art. 23. - (1) În cazul în care ultima zi de platã a
impozitului sau de depunere a documentelor cerute de prezenta ordonantã
este zi nelucrãtoare, sumele, respectiv documentele se considerã
depuse în termen dacã acestea se depun în ziua lucrãtoare
imediat urmãtoare.
(2) O declaratie, o contestatie sau orice alt document este considerat
ca fiind completat si transmis organelor fiscale la data înregistrãrii,
iar în cazul transmiterii prin postã, se ia în considerare
data de pe stampila postei.
Art. 24. - Impozitele si majorãrile de întârziere care
nu au fost plãtite în termen si în conditiile prevãzute
de prezenta ordonantã sunt recuperate conform prevederilor legale.
Art. 25.*** - (1) În cazul unei cereri pentru restituirea unei plãti
de impozite peste suma datoratã, depusã în termenul
stabilit prin prezenta ordonantã, organul fiscal va putea compensa
suma acelei plãti, asa cum a fost determinatã de acesta,
inclusiv majorarea de întârziere aferentã, prevãzutã
de aceastã ordonantã, cu alte obligatii fiscale ale contribuabilului
care a fãcut plata peste nivelul impozitului datorat.
(2) Organele fiscale vor restitui, pe bazã de cerere, în lipsa
altor datorii scadente ale contribuabilului, sumele plãtite în
plus.
(3) Compensarea sau restituirea va putea fi fãcutã si din
oficiu de cãtre organele fiscale, fãrã o cerere de
restituire prealabilã. Despre mãsura luatã va fi înstiintat
si contribuabilul.
(4) Nu se admit cornpensãri ale impozitului cu eventuale creante
detinute de contribuabili asupra statului, altele decât cele de naturã
fiscalã.
Art. 26. - (1) Termenul de prescriptie pentru stabilirea impozitelor prevãzute
de prezenta ordonantã este de 5 ani de la data la care a expirat
termenul de depunere a declaratiei de impunere.
(2) Cererile pentru compensarea sau restituirea de plãti ale impozitului
peste suma datoratã nu pot fi fãcute dupã 5 ani de
la data obligatiei depunerii declaratiei de impunere.
Art. 27. - (1) Functionarii publici din cadrul unitãtilor fiscale,
inclusiv persoanele care nu mai detin aceastã calitate, sunt obligati
sã pãstreze secretul asupra informatiilor pe care le detin
urmare exercitãrii atributiilor de serviciu, referitoare la un contribuabil.
(2) Informatiile referitoare la un contribuabil pot fi transmise numai
în urmãtoarele situatii:
a) altor autoritãti cu atributii fiscale, în scopul realizãrii
unor obligatii ce decurg din aplicarea unei legi fiscale;
b) unei autoritãti din domeniul muncii si protectiei sociale, care
face plãti de asigurãri sociale sau alte plãti similare;
c) autoritãtilor fiscale ale altei tãri, în baza unei
conventii pentru evitarea dublei impuneri;
d) autoritãtilor judiciare competente, potrivit legii.
(3) Persoana care primeste informatii fiscale, conform alin. (2), este
obligatã sã pãstreze secretul fiscal asupra informatiilor
primite.
(4) Informatia referitoare la un contribuabil poate fi transmisã
si unei alte persoane numai cu consimtãmântul scris al contribuabilului.
(5) Nerespectarea obligatiei de pãstrare a secretului fiscal se
pedepseste potrivit legii penale.
Art. 28. - (1) Un contribuabil care considerã cã impunerea
fãcutã de un organ fiscal este incorectã poate face
cerere de revizuire a acesteia la organele directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti,
dupã caz. Cererea trebuie fãcutã în scris, în
termen de 20 de zile de la data când contribuabilul a primit înstiintarea.
Cererea trebuie sã fie motivatã si însotitã
de acte doveditoare.
(2) În termen de 30 de zile de la data înregistrãrii
cererii de revizuire, directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti sunt obligate sã
se pronunte printr-o decizie motivatã, care se comunicã contribuabilului.
(3) Împotriva deciziei emise de directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti,
contribuabilul poate face contestatie la Ministerul Finantelor, în
termenul prevãzut la alin. (1).
Ministerul Finantelor este obligat sã se pronunte printr-o decizie
motivatã în termen de 40 de zile de la înregistrarea
contestatiei, care se comunicã contribuabilului.
(4)*** Termenul de solutionare a cererii de revizuire a impunerii fãcute
de organul fiscal, înregistratã la directia generalã
a finantelor publice si controlului financiar de stat judeteanã
sau a municipiului Bucuresti, precum si a contestatiilor înregistrate
la Ministerul Finantelor, începe sã curgã de la data
la care contribuabilul a depus documentatia, potrivit normelor stabilite
de Ministerul Finantelor pentru solutionarea cauzelor, potrivit legii.
(5) Decizia Ministerului Finantelor poate fi contestatã la curtea
de apel în a cãrei razã teritorialã îsi
are sediul sau, dupã caz, domiciliul contribuabilul.
Împotriva hotãrârii curtii de apel se poate face recurs
la Curtea Supremã de Justitie, în termen de 15 zile de la
comunicare.
(6) Cererile de revizuire cu privire la impozitul pe profit si a majorãrilor
de întârziere aferente sunt supuse unei taxe de timbru de 2%
din suma contestatã. Taxa de timbru nu poate fi mai micã
de 10.000 lei.
Contestatiile se timbreazã cu jumãtate din suma plãtitã
la cererile de revizuire. Taxa de timbru se datoreazã indiferent
dacã o altã cerere de revizuire sau contestatie cu acelasi
obiect, înregistratã si rezolvatã anterior, a fost
taxatã.
În vederea calculãrii taxei de timbru, contribuabilii sunt
obligati sã specifice în scris cuantumul sumei contestate.
În situatia admiterii integrale sau partiale a cererii de revizuire
sau a contestatiei, taxa de timbru se reduce proportional cu reducerea
sumei contestate.
* Art. 15, art. 16 alin. (1), art. 17
si art. 18 au intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
** Art. 19 alin. (1) si (2) a intrat
în vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
*** Art. 25 si art. 28 alin. (4) au
intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
CAPITOLUL V
Sanctiuni fiscale
Art. 29. - (1) Constituie contraventii fiscale urmãtoarele fapte,
dacã, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni:
a) depunerea cu o întârziere de pânã la 30 de
zile inclusiv a declaratiei de impunere se sanctioneazã cu amendã
egalã cu 1% din impozitul datorat;
b) depunerea declaratiei de impunere peste termenul prevãzut la
lit. a), precum si nefurnizarea informatiilor necesare pentru a determina
obligatia fiscalã se sanctioneazã cu amendã egalã
cu 2% din suma impozitului datorat;
c) neplata în întregime a impozitului stabilit la data prevãzutã
se sanctioneazã cu amendã egalã cu 3% din impozitul
neplãtit. Impozitul neplãtit reprezintã diferenta
dintre obligatia fiscalã si suma
impozitului plãtit la data la
care contribuabilul era obligat sã o facã;
d) neplata impozitului stabilit prin retinere la sursã se sanctioneazã
cu amendã de 100% din impozitul ce trebuia retinut si vãrsat;
e)* nedepunerea în termenul prevãzut de prezenta ordonantã
a declaratiei de impunere, în cazul contribuabililor care nu înregistreazã
profit, se sanctioneazã cu amendã de 0,1% din cifra de afaceri
aferentã perioadei pentru care nu s-a depus declaratia.
(2) Amenzile prevãzute la alin. (1) trebuie plãtite în
termen de 5 zile de la rãmânerea definitivã a procesului-verbal
de constatare si sanctionare a contraventiei.
Neplata în acest termen atrage dupã sine încasarea amenzilor
care se face în aceleasi conditii ca si pentru impozitul la care
se referã.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor fiscale se fac de
cãtre organele fiscale teritoriale ale Ministerului Finantelor.
(4)* Prevederile prezentei ordonante referitoare la contraventii fiscale
se completeazã cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea
si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25 si 26.
* Art. 29 alin. (1) lit. e) si alin.
(4) au intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 1997.
CAPITOLUL VI
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 30. - Scutirile de impozit prevãzute la art. 5 din Legea nr.
12/1991 privind impozitul pe profit si la art. 14 din Legea nr. 35/1991
privind regimul investitiilor strãine, cu modificãrile ulterioare,
vor rãmâne valabile numai în cazul persoanelor juridice
care s-au înregistrat la Registrul comertului înainte de 1
ianuarie 1995 si pentru care perioada de scutire nu a expirat. Scutirea
opereazã pânã la expirarea perioadei legale, cu conditia
de a activa si realiza în continuare venituri, încã
o perioadã egalã cu perioada de scutire. În caz contrar,
impozitul pe profit se recalculeazã, inclusiv pentru perioada de
scutire, potrivit reglementãrilor existente la data acordãrii
facilitãtilor.
Art. 31. - Dividendele primite de o persoanã juridicã românã
de Ia altã persoanã juridicã românã nu
sunt supuse impozitului pe profit.
Art. 32.* - Metodologia de calcul si de reflectare în profit a operatiunilor
legate de distribuirea activelor, în cazul lichidãrilor partiale
sau totale ale contribuabililor, precum si al reorganizãrii acestora,
va fi mentionatã în instructiunile prevãzute la art.
35.
Art. 33.* - (1) Pierderile înregistrate pânã la data
de 1 ianuarie 1995 pot fi recuperate din profitul impozabil în anul
1995 si în anii urmãtori, potrivit prevederilor legale existente
pânã la data de 1 ianuarie 1995.
(2) Pierderea netã înregistratã în perioada de
scutire poate fi recuperatã din profiturile impozabile viitoare,
conform prevederilor prezentei ordonante. Pierderea netã se calculeazã
ca diferentã între profitul impozabil aferent perioadei de
scutire si pierderile înregistrate în aceeasi perioadã.
Art. 34. - (1) Obligatiile fiscale reglementate prin prezenta ordonantã
sunt venituri ale bugetului de stat.
(2) Ca exceptie de la prevederile alin. (1), impozitul pe profit, majorãrile
si amenzile calculate potrivit prezentei ordonante si datorate de regiile
autonome din subordinea consiliilor locale si consiliilor judetene sunt
venituri ale bugetelor locale respective.
Art. 35.* - (1) Pânã la punerea în aplicare a prevederilor
prezentei ordonante, Guvernul va aproba, la propunerea Ministerului Finantelor,
Instructiunile privind metodologia de calcul si formularistica corespunzãtoare
referitoare la impozitul pe profit.
(2) Pentru aplicarea unitarã a prevederilor prezentei ordonante
se constituie Comisia centralã fiscalã a impozitelor directe,
coordonatã de secretarul de stat care rãspunde de activitatea
veniturilor statului. Componenta comisiei se aprobã prin ordin al
ministrului finantelor.
(3) Ordinele, modelele de formulare si normele de completare referitoare
la impozitul pe profit, precum si deciziile comisiei prevãzute la
alin. (2) se publicã în Monitorul Oficial al României.
Art. 36. - Prezenta ordonantã intrã în vigoare începând
cu anul fiscal 1995.
Art. 37. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante
se abrogã: Legea nr. 12/1991 privind impozitul pe profit; Legea
nr. 55/1991 pentru modificarea art. 5 din Legea nr. 12/1991 privind impozitul
pe profit; Hotãrârea Guvernului nr. 804/1991 privind impozitul
pe profit; art. 14, 15 si 16 din Legea nr. 35/1991 privind regimul investitiilor
strãine, astfel cum a fost modificatã si completatã
prin Legea nr. 57/1993; Legea nr. 54/1992 privind impozitul pe sumele obtinute
din vânzarea activelor societãtilor comerciale cu capital
de stat, cu exceptia art. 6; art. 1 din Decretul nr. 276/1973 pentru reglementarea
impunerii unor venituri realizate din Republica Socialistã România
de persoanele fizice si juridice nerezidente, astfel cum a fost modificat
prin Decretul nr. 125/1977 privind modificarea Decretului nr. 276/1973
pentru reglementarea impunerii unor venituri realizate din Republica Socialistã
România de persoane fizice si juridice nerezidente, numai în
ce priveste conditia de rezidentã; Decretul nr. 394/1973 privitor
la impunerea veniturilor realizate din închirieri de imobile, numai
prevederile referitoare la persoane juridice; art. 8 alin. 1 din Legea
nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãtilor economice de stat ca
regii autonome si societãti comerciale, astfel cum a fost modificatã
prin Ordonanta Guvernului nr. 3/1994 pentru modificarea Ordonantei Guvernului
nr. 15/1993 privind unele mãsuri pentru restructurarea activitãtii
regiilor autonome; Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind mãsuri
pentru întãrirea disciplinei financiare a agentilor economici,
numai prevederile referitoare la majorãrile de întârziere
aferente veniturilor bugetare, reglementate de prezenta ordonantã;
Ordonanta Guvernului nr. 14/1992 privind modificarea nivelului majorãrilor
de întârziere datorate pentru neplata în termen a veniturilor
cuvenite bugetului, aprobatã prin Legea nr. 114/1992, numai prevederile
referitoare la cota majorãrilor de întârziere aferente
veniturilor bugetare reglementate prin prezenta ordonantã; Ordonanta
Guvernului nr. 17/1993 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor
la reglementãrile financiar-gestionare si fiscale, numai contraventiile
si sanctiunile referitoare la veniturile bugetare reglementate prin prezenta
ordonantã; art. 27 alin. 2 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea
bancarã; Hotãrârea Guvernului nr. 557/1992 privind
unele mãsuri de constituire a fondului asigurãrilor sociale
pentru agricultori; art. 2 si 3 din Legea nr. 67/1993 privind constituirea
si utilizarea fondului special pentru cercetare-dezvoltare; Decretul nr.
425/1972 privind impozitul pe beneficiile societãtilor mixte constituite
în Republica Socialistã România si Hotãrârea
Guvernului nr. 759/1995 pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994
privind impozitul pe profit, precum si orice alte dispozitii contrare.
* Art. 32, art. 33 si art. 35 au intrat
în vigoare Ia data de 1 ianuarie 1997.