MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul VII - Nr. 12 LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE
ACTE 24 ianuarie 1995
SUMAR
10. - Legea privind calitatea în constructii
LEGEA
privind calitatea în
constructii
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL
1
Dispozitii generale
Art. 1. - Calitatea constructiilor este rezultanta totalitătii performantelor
de comportare a acestora în exploatare, în scopul satisfacerii, pe întreaga
durată de existentă, a exigentelor utilizatorilor si colectivitătilor.
Exigentele privind calitatea instalatiilor si a echipamentelor tehnologice de
productie se stabilesc si se realizează pe bază de reglementări specifice fiecărui
domeniu de activitate.
Art. 2. - Prevederile prezentei legi se aplică constructiilor de orice categorie
si instalatiilor aferente acestora - indiferent de forma de proprietate sau
destinatie - denumite în continuare constructii, precum si lucrărilor de
modernizare, modificare, transformare, consolidare si de reparatii ale
acestora. Sunt exceptate clădirile pentru locuinte cu parter si parter plus un
etaj si anexele gospodăresti situate în mediul rural si în satele ce apartin
oraselor, precum si constructiile provizorii.
Art. 3. - Prin prezenta lege se instituie sistemul calitătii în constructii,
care să conducă la realizarea si exploatarea unor constructii de calitate
corespunzătoare, în scopul protejării vietii oamenilor, a bunurilor acestora, a
societătii si a mediului înconjurător.
Art. 4. - Sistemul calitătii în constructii se aplică în mod diferentiat în
functie de categoriile de importantă ale constructiilor, conform regulamentelor
si procedurilor de aplicare a fiecărei componente a sistemului.
Clasificarea în categorii de importantă a constructiilor se face în functie de
complexitate, destinatie, mod de utilizare, grad de risc sub aspectul
sigurantei, precum si după considerentele economice.
Art. 5. - Pentru obtinerea unor constructii de calitate corespunzătoare sunt
obligatorii realizarea si mentinerea, pe întreaga durată de existentă a
constructiilor, a următoarelor cerinte:
a) rezistentă si stabilitate;
b) sigurantă în exploatare;
c) sigurantă la foc;
d) igiena, sănătatea oamenilor, refacerea si protectia mediului;
e) izolatie termică, hidrofugă si economie de energie;
f) protectie împotriva zgomotului.
Art. 6. - Obligatiile prevăzute la articolul precedent revin factorilor
implicati în conceperea, realizarea si exploatarea constructiilor, precum si în
postutilizarea lor, potrivit responsabilitătilor fiecăruia.
Acesti factori sunt: investitorii, cercetătorii, proiectantii, verificatorii de
proiecte, fabricantii si furnizorii de produse pentru constructii, executantii,
proprietarii, utilizatorii, responsabilii tehnici cu executia, expertii
tehnici, precum si autoritătile publice si asociatiile profesionale de profil.
Art. 7. - În contractele care se încheie ori, după caz, în dispozitiile sau în
autorizatiile ce se emit, factorii prevăzuti la articolul precedent sunt
obligati să înscrie clauzele referitoare la nivelul de calitate al
constructiilor, corespunzătoare cerintelor, precum si garantiile materiale si
alte prevederi, care să conducă la realizarea acestor clauze.
În contracte nu se pot înscrie niveluri si cerinte, referitoare la calitate,
inferioare reglementărilor în vigoare, cu privire la cerintele prevăzute la
art. 5.
CAPITOLUL
2
Sistemul calitatii în
constructii
Art. 8. - Sistemul calitătii în constructii reprezintă ansamblul de structuri
organizatorice, responsabilităti, regulamente, proceduri si mijloace, care
concură la realizarea calitătii constructiilor în toate etapele de concepere,
realizare, exploatare si postutilizare a acestora.
Art. 9. - Sistemul calitătii în constructii se compune din:
a) reglementările tehnice în constructii;
b) calitatea produselor folosite la realizarea constructiilor;
c) agrementele tehnice pentru noi produse si procedee;
d) verificarea proiectelor, a executiei lucrărilor si expertizarea proiectelor
si a constructiilor;
e) conducerea si asigurarea calitătii în constructii;
f) autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si încercare în
activitatea de constructii;
g) activitatea metrologică în constructii;
h) receptia constructiilor;
i) comportarea în exploatare si interventii în timp;
j) postutilizarea constructiilor;
k) controlul de stat al calitătii în constructii.
Art. 10. - Reglementările tehnice se stabilesc prin regulamente si proceduri si
au ca obiect conceptia, calculul si alcătuirea, executia si exploatarea
constructiilor. Prin reglementările tehnice se stabilesc, în principal,
conditiile minime de calitate cerute constructiilor, produselor si procedeelor
utilizate în constructii, precum si modul de determinare si de verificare a
acestora.
Art. 11. - Certificarea calitătii produselor folosite în constructii se
efectuează prin grija producătorului, în conformitate cu metodologia
procedurile stabilite pe baza legii.
La lucrările de constructii se interzice folosirea de produse fără certificarea
calitătii lor, care trebuie să asigure nivelul de calitate corespunzător
cerintelor.
Art. 12. - Agrementele tehnice pentru produse, procedee si echipamente noi în
constructii stabilesc, în conditiile prezentei legi, aptitudinea de utilizare,
conditiile de fabricatie, de transport, de depozitare, de punere în operă si de
întretinere a acestora.
La lucrările de constructii care trebuie să asigure nivelul de calitate conform
cerintelor se vor folosi produse, procedee si echipamente traditionale, precum
si altele noi pentru care există agremente tehnice corespunzătoare.
Art. 13. - Verificarea proiectelor pentru executia constructiilor, în ceea ce
priveste respectarea reglementărilor tehnice referitoare la cerinte, se va face
numai de către specialisti verificatori de proiecte atestati, altii decât
specialistii elaboratori ai proiectelor.
Se interzice aplicarea proiectelor si a detaliilor de executie neverificate în
conditiile alineatului precedent.
Verificarea calitătii executiei constructiilor este obligatorie si se efectuează
de către investitori prin diriginti de specialitate sau prin agenti economici
de consultantă specializati.
Expertizele tehnice ale proiectelor si constructiilor se efectuează numai de către
experti tehnici atestati.
Art. 14. - Conducerea si asigurarea calitătii în constructii constituie
obligatia tuturor factorilor care participă la conceperea, realizarea si
exploatarea constructiilor si implică o strategie adecvată si măsuri specifice
pentru garantarea calitătii acestora.
Agentii economici care execută lucrări de constructii asigură nivelul de
calitate corespunzător cerintelor, prin personal propriu si responsabili
tehnici cu executia atestati, precum si printr-un sistem propriu conceput si
realizat.
Art. 15. - Autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si încercări în
constructii se fac în conformitate cu prevederile legale.
Art. 16. - Asigurarea activitătii metrologice în constructii se realizează conform
prevederilor legale privind etalonarea, verificarea si mentinerea în stare de
functionare a mijloacelor de măsurare si control utilizate în acest domeniu.
Art. 17. - Receptia constructiilor constituie certificarea realizării acestora
pe baza examinărilor nemijlocite, în conformitate cu documentatia de executie
si cu documentele cuprinse în cartea tehnică a constructiei.
Cartea tehnică a constructiei cuprinde documentatia de executie si documente
privitoare la realizarea si exploatarea acesteia. Ea se întocmeste prin grija
investitorului si se predă proprietarului constructiei, care are obligatia să o
păstreze si să o completeze la zi; prevederile din cartea tehnică a
constructiei referitoare la exploatare sunt obligatorii pentru proprietar si
utilizator.
Receptia constructiilor se face de către investitor - proprietar, în prezenta
proiectantului si a executantului si/sau reprezentantilor de specialitate,
legal desemnati de acestia.
Art. 18. - Urmărirea comportării în exploatare a constructiilor se face pe toată
durata de existentă a acestora si cuprinde ansamblul de activităti privind
examinarea directă sau investigarea cu mijloace de observare si măsurare
specifice, în scopul mentinerii cerintelor.
Interventiile la constructiile existente se referă la lucrari de reconstruire,
consolidare, transformare, extindere, desfiintare partială, precum si la lucrări
de reparatii, care se fac numai pe baza unui proiect avizat de proiectantul
initial al clădirii sau a unei expertize tehnice întocmite de un expert tehnic
atestat, si se consemnează obligatoriu în cartea tehnică a constructiei.
Art. 19. - Postutilizarea constructiilor cuprinde activitătile de dezafectare,
demontare si demolare a constructiilor, de reconditionare si de refolosire a
elementelor si a produselor recuperabile, precum si reciclarea deseurilor cu
asigurarea protectiei mediului potrivit legii.
Art. 20. - Controlul de stat stat al calitătii în constructii cuprinde
inspectii la investitori, la unitătile de proiectare, de executie, de
exploatare si de postutilizare a constructiilor, privind existenta si
respectarea sistemului calitătii în constructii.
Controlul de stat al calitătii în constructii se execută de către Inspectia de
stat în constructii, lucrări publice, urbanism si amenajarea teritoriului, care
răspunde de executarea controlului statului cu privire la aplicarea unitară a
prevederilor legale în domeniul calitătii constructiilor.
CAPITOLUL
3
Obligatii si răspunderi
Sectiunea
1
Obligatii si răspunderi
ale investitorilor
Art. 21. - Investitorii sunt persoane fizice sau juridice care finantează si
realizează investitii sau interventii la constructiile existente în sensul
legii si au următoarele obligatii principale referitoare la calitatea
constructiilor:
a) stabilirea nivelului calitativ ce trebuie realizat prin proiectare si
executie pe baza reglementărilor tehnice, precum si a studiilor si cercetarilor
efectuate;
b) obtinerea acordurilor si a avizelor prevăzute de lege, precum si a
autorizatiei de construire;
c) asigurarea verificării proiectelor prin specialisti verificatori de proiecte
atestati;
d) asigurarea verificării executiei corecte a lucrărilor de constructii prin
diriginti de specialitate sau agenti economici de consultantă specializati, pe
tot parcursul lucrărilor;
e) actionarea în vederea solutionării neconformitătilor, a defectelor apărute
pe parcursul executiei lucrărilor, precum si a deficientelor proiectelor;
f) asigurarea receptiei lucrărilor de constructii la terminarea lucrărilor si
la expirarea perioadei de garantie;
g) întocmirea cărtii tehnice a constructiei si predarea acesteia către
proprietar;
h) expertizarea constructiilor de către experti tehnici atestati, în situatiile
în care la aceste constructii se execută lucrări de natura celor prevăzute la
Art. 18 alin. 2 al prezentei legi.
Sectiunea
2
Obligatii si răspunderi
ale proiectantilor
Art. 22. - Proiectantii de constructii răspund de îndeplinirea următoarelor
obligatii principale referitoare la calitatea constructiilor:
a) precizarea prin proiect a categoriei de importanta a constructiei;
b) asigurarea prin proiecte si detalii de executie a nivelului de calitate
corespunzător cerintelor, cu respectarea reglementărilor tehnice si a clauzelor
contractuale;
c) prezentarea proiectelor elaborate în fata specialistilor verificatori de
proiecte atestati, stabiliti de către investitor, precum si solutionarea
neconformitătilor si neconcordantelor semnalate;
d) elaborarea caietelor de sarcini, a instructiunilor tehnice privind executia
lucrărilor, exploatarea, întretinerea si reparatiile, precum si, după caz, a
proiectelor de urmărire privind comportarea în timp a constructiilor.
Documentatia privind postutilizarea constructiilor se efectuează numai la
solicitarea proprietarului;
e) stabilirea, prin proiect, a fazelor de executie determinate pentru lucrările
aferente cerintelor si participarea pe santier la verificarile de calitate
legate de acestea;
f) stabilirea modului de tratare a defectelor apărute în executie, din vina
proiectantului, la constructiile la care trebuie să asigure nivelul de calitate
corespunzător cerintelor, precum si urmărirea aplicării pe santier a solutiilor
adoptate, după însusirea acestora de către specialisti verificatori de proiecte
atestati, la cererea investitorului;
g) participarea la întocmirea cărtii tehnice a constructiei si la receptia lucrărilor
executate.
Sectiunea
3
Obligatii si răspunderi
ale executantilor
Art. 23. - Executantul lucrărilor de constructii are următoarele obligatii
principale:
a) sesizarea investitorilor asupra neconformitătilor si neconcordantelor
constatate în proiecte, în vederea solutionării;
b) începerea executiei lucrărilor numai la constructii autorizate în conditiile
legii si numai pe baza si în conformitate cu proiecte verificate de specialisti
atestati;
c) asigurarea nivelului de calitate conceput si realizat prin personal propriu,
cu responsabili tehnici cu executia atestati;
d) convocarea factorilor care trebuie să participe la verificarea lucrărilor
ajunse în faze determinante ale executiei si asigurarea conditiilor necesare
efectuării acestora, în scopul obtinerii acordului de continuare a lucrărior;
e) solutionarea neconformitătilor, a defectelor si a neconcordantelor apărute în
fazele de executie, numai pe baza solutiilor stabilite de proiectant cu acordul
investitorului;
f) utilizarea în executia lucrărilor numai a produselor si a procedeelor prevăzute
în proiect, certificate sau pentru care există agremente tehnice, care conduc
la realizarea cerintelor, precum si gestionarea probelor-martor; înlocuirea
produselor si a procedeelor prevăzute în proiect cu altele care îndeplinesc
conditiile precizate si numai pe baza solutiilor stabililte de proiectanti cu
acordul investitorului;
g) respectarea proiectelor si a detaliilor de executie pentru realizarea
nivelului de calitate corespunzător cerintelor;
h) sesizarea, în termen de 24 de ore, a Inspectiei de stat în constructii, lucrări
publice, urbanism si amenajarea teritoriului în cazul procedurii unor accidente
tchnice în timpul executiei lucrărilor;
i) supunerea la rcceptie numai a constructiilor care corespund cerintelor de
calitate si pentru care a predat investitorului documentele necesare întocmirii
cărtii tehnice a constructiei;
j ) aducerea la îndeplinire, la termenele stabilite, a măsurilor dispuse prin
actele de control sau prin documentele de receptie a lucrărilor de constructii;
k) remedierea, pe propria cheltuială, a defectelor calitative apărute din vina
sa, atât în perioada de executie, cât si în perioada de garantie stabilită
potrivit legii;
l) readucerea terenurilor ocupate temporar la starea lor initială, la
terminarea executiei lucrărilor;
m) stabilirea răspunderilor tuturor participantilor la procesul de productie -
factori de răspundere, colaboratori, subcontractanti - în confomitate cu
sistemul propriu de asigurare a calitătii adoptat si cu prevederile
legale în vigoare.
Sectiunea
4
Obligatii si răspunderi
ale specialistilor verificatori de proiecte, ale responsabililor tehnici cu
executia si ale expertilor tehnici, atestati
Art. 24. - Specialistii verificatori de proiecte atestati răspund în mod
solidar cu proiectantul în ceea ce priveste asigurarea nivelului de calitate
corespunzător cerintelor proiectului.
Responsabilii tehnici cu exccutia atestati răspund, conform atributiilor ce le
revin, pentru realizarea nivelului de calitate corespunzător cerintelor, la
lucrările de constructii pentru care sunt angajati.
Expertii tehnici atestati, angajati pentru expertizarea unor proiecte, lucrări
de constructii sau constructii aflate în exploatare, răpund pentru solutiile
date.
Obligatiile specialistilor atestati se stabilesc prin regulamente de aplicare a
legii.
Sectiunea
5
Obligatii si răspunderi ale
proprietarilor constructiilor
Art. 25. - Proprietarii constructiilor au următoarele obligatii principale:
a) efectuarea la timp a lucrărilor de întretinere si de reparatii care le
revin, prevăzute conform normelor legale în cartea tehnică a constructiei si
rezultate din activitatea de urmărire a comportării în timp a constructiilor;
b) păstrarea si completarea la zi a cărtii tehnice a constructiei si predarea
acesteia, la înstrăinarea constructiei, noului proprietar;
c) asigurarea urmăririi comportării în timp a constructiilor, conform
prevederilor din cartea tehnică si reglementărilor tehnice;
d) efectuarea, după caz, de lucrări de reconstruire, consolidare, transformare,
extindere, desfiintare partială, precum si de lucrări de reparatii ale
constructiei numai pe bază de proiecte întocmite de către persoane fizice sau
persoane juridice autorizate si verificate potrivit legii;
e) asigurarea realizarii lucrarilor de interventii asupra constructiilor,
impuse prin reglementările legale;
f) asigurarea efectuării lucrărilor din etapa de postutilizare a
constructiilor, cu respectarea prevederilor în vigoare.
Sectiunea
6
Obligatii si răspunderi
ale administratorilor si ale utilizatarilior constructiilor
Art. 26. - Administratorii si utilizatorii constructiilor au următoarele
obligatii principale:
a) folosirea constructiilor conform instructiunilor de exploatare prevăzute în
cartea tehnică a constructiei;
b) efectuarea la timp a lucrărilor de întretinere si de reparatii care le revin
conform contractului;
c) efectuarea de lucrări de interventie la constructia existentă, în sensul
prevederilor Art. 18 alin. 2, numai cu acordul proprietarului si cu respectarea
prevederilor legale;
d) efectuarea urmăririi comportării în timp a constructiilor conform cărtii
tehnice a constructiei si contractului încheiat cu proprietarul;
e) sesizarea, în termen de 24 de ore, a Inspectiei de stat în constructii, lucrări
publice, urbanism si amenajarea teritoriului, în cazul unor accidente tehnice
la constructiile în exploatare.
Sectiunea
7
Obligatii si răspunderi în
activitatea de cercetare
Art. 27. - Unitătile care prestează activităti de cercetare în constructii au
următoarele obligatii principale:
a) efectuarea de cercetări teoretice si experimentale preliminare, în vederea
fundamentării reglementărilor tehnice în constructii;
b) fundamentarea, elaborarea si experimentarea de solutii tehnice, produse si
procedee noi pentru constructii;
c) verificarea si controlul noilor produse si procedee la solicitarea producătorilor,
în vederea eliberării de agremente tehnice, confom dispozitiilor legale;
Sectiunea
8
Obligatii si răspunderi
comune
Art. 28. - Răspunderea pentru realizarea si mentinerea, pe întreaga durată de
existentă, a unor constructii de calitate corespunzătoare, precum si pentru îndeplinirea
obligatiilor stabilite prin procedurile si regulamentele elaborate potrivit
prevederilor prezentei legi, revine factorilor care participă la conceperea,
realizarea, exploatarea si postutilizarea acestora.
Art. 29. - Proiectantul, specialistul verificator de proiecte atestat,
fabricantii si furnizirii de materiale si produse pentru constructii,
executantul, responsabilul tehnic cu executia atestat, dirigintele de specialitate,
expertul tehnic atestat răspund potrivit obligatiilor ce le revin pentru
viciile ascunse ale constructiei, ivite într-un interval de 10 ani de la
receptia lucrării, precum si după împlinirea acestui termen, pe toată durata de
existentă a constructiei, pentru viciile structurii de rezistentă rezultate din
nerespectarea normelor de proiectare si de executie în vigoare la data realizării
ei.
Sectiunea
9
Obligatiile si răspunderile
Inspectiei de stat în constructii, lucrări publice, urbanism si amenajarea
teritoriului
Art. 30. - Inspectia de stat în constructii, lucrări publice, urbanism si
amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice si Amenajării
Teritoriului si inspectiile judetene si a municipiului Bucuresti în
constructii, lucrări publice, urbanism si amenajarea teritoriului subordonate
acesteia, precum si celelalte organisme similare cu atributii stabilite prin
dispozitii legale răspund de exercitarea controlului statutului cu privire la
aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul calitătii constructiilor, în
toate etapele si componentele sistemului calitătii în constructii, precum si de
constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor prevăzute de lege si, după
caz, de oprirea lucrărilor realizate necorespunzător.
Controlul de stat al caliltătii în constructii pentru constructiile din cadrul
obiectivelor cu caracter secret, stabilite prin ordine ale Ministerului Apărării
Nationale, Ministerului de Interne si Serviciului Român de Informatii, se
realizează de către organele proprii abilitate în acest scop.
Organizarea si functionarea Inspectiei de Stat în constructii, lucrări publice,
urbanism si amenajarea teritoriului vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului
în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
CAPITOLUL
4
Sanctiuni
Art. 31. - Constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 5 la 10
ani si interzicerea unor drepturi proiectarea, verificarea, expertizarea, realizarea
unei constructii ori executarea de modificări acesteia, fără respectarea
reglementărilor tehnice privind stabilitatea si rezistenta, dacă acestea ar
putea produce una sau mai multe dintre următoarele consecinte: pierderi de
vieti omenesti, vătămare gravă a integritătii corporale ori a sănătătii uneia
sau mai multor persoane, distrugerea totală sau partială a constructiei,
distrugerea ori degradarea unor instalatii sau utilaje importante, ori alte
consecinte deosebit de grave.
Fapta prevăzută în alineatul precedent se pedepseste cu închisoare de la 10 la
20 de ani si interzicerea unor drepturi, în cazul în care a avut drept urmare
distrugerea totală sau partială a constructiei, moartea sau vătămarea gravă a
integritătii corporale ori a sănătătii uneia sau mai multor persoane,
distrugerea ori degradarea unor instalatii sau utilaje importante, ori alte
consecinte deosebit de grave.
Art. 32. - Constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 3 luni
la 2 ani sau cu amendă continuarea lucrărilor de constructii executate
necorespunzător si oprite prin dispozitii ale organelor de control, în toate
cazurile în care acestea le afectează rezistenta si stabilitatea.
Art. 33. - Constituie contraventie la prevederile prezentei legi următoarele
fapte, dacă nu au fost săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii, să
constituie infractiuni si se sanctionează cu amendă:
l. De la 1.000.000 lei la 6.000.000 lei:
a) executarea de modificări la constructie ori demolarea acesteia cu încălcarea
prevederilor referitoare la autorizarea si executarea acesteia;
b) neexecutarea obligatiilor privind urmărirea comportării în timp
constructiilor de complexitate si importanta deosebită, referitoare la
stabilitate si rezistentă.
2. De la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei:
a) realizarea de constructii fără proiecte sau pe bază de proiecte neverificate
de specialisti atestati conform prevederilor legale;
b) neexecutarea obligatiilor privind urmărirea comportării în timp a
constructiilor, a lucrărilor de întretinere, de reparatii si de consolidări;
c) realizarea de modificări, transformări, modernizări, consolidări care pot
afecta cerintele, fără proiect verificat de specialisti atestati conform
prevederilor legale;
d) organizarea necorespunzătoare si neaplicarea sistemului de conducere si de
asigurare a calitătii, inclusiv realizarea de constructii fără responsabili
tehnici cu executia atestati corespunzator prevederilor art. 14.
3. De la 500.000 lei la 3.000.000 lei:
a) elaborarea de proiecte incomplete sau continând neconcordante între
diferitele sectiuni ale acestora, care pot determina nerealizarea nivelului de
calitate al constructiilor corespunzator cerintelor, precum si însusirea
acestora de către specialisti verificatori de proiecte atestati;
b) încălcarea prevederilor din reglementările tehnice referitoare la cerintele
constructiei;
c) receptionarea constructiei cu încălcarea prevederilor legale;
d) necompletarea si nepăstrarea cărtii tehnice a constructiei conform
prevederilor legale;
e) stabilirea, în cadrul expertizei unor proiecte de executie sau lucrări de
constructii, a unor solutii care pot determina nerealizarea nivelului de
calitate al constructiilor corespunzător cerintelor;
f) neamenajarea terenurilor ocupate temporar pentru aducerea lor la starea
initială, la terminarea lucrărilor de constructii;
g) neasigurarea verificării executiei lucrărilor de constructii prin diriginti
de specialitate sau agenti economici de consultantă specializati, corespunzător
prevederilor art. 21;
h) interzicerea sau obstructionarea efectuării controlului calitătii în
constructii, neprezentarea documentelor si a actelor solicitate de persoanele
cu atributii de control, conform prevederilor legale.
4. De 1a 200.000 lei la 800.000 lei:
a) neprecizarea în proiect a categoriei de importantă a constructiei si
nestabilirea fazelor determinante supuse controlului calitătii;
b) prevederea în proiect sau utilizarea unor produse necertificate sau pentru
care nu există agremente tehnice la lucrări la care trebuie să se asigure
nivelul de calitate corespunzător cerintelor;
c) nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate si a celorlalte clauze
contractuale referitoare la cerinte;
d) neexecutarea obligatiilor de întretinere si reparatii care revin
proprietarilor potrivit legii si care afectează nivelul de calitate corespunzător
cerintelor;
e) neconvocarea factorilor care trebuie să participe la verificarea lucrărilor
ajunse în faze determinante ale executiei si neasigurarea conditiilor de
verificare.
5. De la 100.000 lei la 200.000 lei:
a) lipsa nemotivată de la verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante,
urmare a convocării făcute de executant, precum si convocarea nejustificată, de
către acesta, a factorilor interesati;
b) nesolicitarea de către investitor sau executant a solutiilor de remediere a
defectelor aparute în timpul executiei, referitoare la cerinte;
c) neîndeplinirea obligatiei proiectantului de a stabili solutii pentru
remedierea defectelor sesizate, referitoare la cerinte;
d) neaplicarea de către executant a solutiilor stabilite de proiectant sau
expert, pentru rezolvarea neconformitătilor, defectelor sau neconcordantelor apărute
în timpul executiei;
e) nesesizarea Inspectiei de stat în constructii, lucrări publice, urbanism si
amenajarea teritoriului în cazul producerii unor accidente tehnice la
constructiile în executie, precum si la cele în exploatare;
f) neîndeplinirea, la termenul stabilit, a măsurilor cuprinse în actele de
control.
Art. 34. - Sanctiunile contraventionale prevăzute la art. 33 se aplică
persoanelor juridice si fizice.
Art. 35. - Constatarea contraventiilor prevăzute la art. 33 si aplicarea
sanctiunilor se fac de către persoane cu atributii de control din cadrul
Inspectiei de stat în constructii, lucrări publice, urbanism si amenajarea
teritoriului, iar în cazurile prevăzute la art. 30, de către persoanele împuternicite
de Ministerul Apărării Nationale, Ministerul de Interne si Serviciul Român de
Informatii.
Art. 36. - Contraventiilor prevăzute la art. 33 le sunt aplicabile dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Cap.
5
Dispozitii finale si
tranzitorii
Art. 37. - Regulamentele si procedurile pentru clasificarea constructiilor în
categorii de importantă si pentru componentele sistemului calitătii în
constructii prevăzute la art. 9 se elaborează de Ministerul Lucrărilor Publice
si Amenajării Teritoriului, cu consultarea organismelor cu atributii stabilite
prin dispozitii legale, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei legi.
Art. 38. - Regulamentele prevăzute la art. 37 se aprobă prin hotărâri ale
Guvernului.
Procedurile prevăzute la art. 37 si normele pentru elaborarea si aplicarea
componentelor sistemului calitătii în constructii se aprobă prin ordin al ministrului
lucrărilor publice si amenajării teritoriului.
Art. 39. - Autorizatia de construire pentru lucrările prevăzute la art. 3 lit.
a), b), c), d) si e) din Legea nr. 50/1991 se va elibera numai pentru proiecte
verificate de specialisti verificatori de proiecte atestati, cu exceptia prevăzută
la art. 2 alin. 2 al prezentei legi.
Art. 40. - Cheltuielile necesare pentru elaborarea reglementărilor tehnice si
pentru inspectia statului pentru controlul calitătii lucrărilor de constructii
se suportă de către investitori sau proprietari prin virarea unei sume
echivalente cu o cota de 0,70% din cheltuielile pentru lucrările prevăzute la
art. 2. Calculul si virarea sumelor respective se fac esalonat, concomitent cu
plata lucrărilor. Fondurile respective se utilizează 30% pentru elaborarea
reglementărilor tehnice si 70% pentru controlul statului.
Întârzierile la plată a cotelor de către investitor sau proprietar, prevăzute
la alin. l, se penalizează cu 0,15% pe zi de întârziere, fără a se depăsi suma
datorată.
Cheltuielile necesare efectuării activitătii de atestare tehnico-profesională a
specialistilor în constructii se suportă de către partea interesată.
Disponibilitătile la finele anului din veniturile extrabugetare se reportează în
anul următor si au aceeasi destinatie.
Cheltuielile necesare certificării calitătii produselor si procedeelor, eliberării
de agremente tehnice pentru noile materiale, procedee si echipamente, autorizării
si acreditării laboratoarelor, verificării proiectelor si executiei lucrărilor
de constructii, conducerii si asigurării calitătii, verificărilor metrologice,
receptiei lucrărilor, urmăririi comportării în exploatare si interventii în
timp si postutilizării constructiilor se suportă de către factorii interesati.
Art. 41. - Pe data intrării în vigoare a prevederilor prezentei legi se abrogă
Legea nr. 8/1977 privind asigurarea durabilitătii, sigurantei în exploatare, functionalitătii
si calitătii constructiilor, Ordonanta Guvernului nr. 2/1994 privind calitatea în
constructii, precum si orice alte dispozitii contrare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 29 decembrie 1994, cu respectarea prevederilor Art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p.
PRESEdinTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 29 decembrie 1994, cu respectarea prevederilor Art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEdinTELE
SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU
GHERMAN
Bucuresti, 18 ianuarie 1995.
Nr. 10.