P A R T E A I
Anul VII - Nr. 301
LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE 29
decembrie 1995
SUMAR
134. - Legea petrolului
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
SENATUL
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Resursele de petrol situate în subsolul tãrii si
al platoului continental românesc al Mãrii Negre, delimitat
conform principiilor dreptului international si reglementãrilor
din conventiile internationale la care România este parte, fac obiectul
exclusiv al proprietãtii publice si apartin statului român.
Petrolul reprezintã substantele minerale combustibile constituite
din amestecuri de hidrocarburi naturale, acumulate în scoarta terestrã
si care, în conditii de suprafatã, se prezintã în
stare gazoasã, sub formã de gaze naturale, sau lichidã,
sub formã de titei si condensat.
Gazele naturale cuprind gazele libere din zacãminte de gaz metan,
gazele dizolvate în titei, cele din capul de gaze asociat zãcãmintelor
de titei, precum si gazele rezultate din extractia sau separarea hidrocarburilor
lichide.
Art. 2. - În sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai
jos se definesc dupã cum urmeazã:
a) zãcãmânt înseamnã o acumulare
naturalã de hidrocarburi, unitarã sau separatã, valorificabilã
din punct de vedere tehnic sau economic;
b) explorare desemneazã ansamblul de studii si operatiuni
care se realizeazã pentru cunoasterea conditiilor geologice de acumulare
a petrolului si cuprinde faza de prospectiune, identificarea zãcãmintelor,
evaluarea cantitativã si calitativã a acestora, precum si
determinarea conditiilor tehnice si economice de valorificare;
c) dezvoltare desemneazã ansamblul lucrãrilor care
constau în realizarea sondelor de exploatare, construirea si montarea
instalatiilor specifice, a echipamentelor si a altor utilitãti necesare
extractiei, transportului, tratãrii si stocãrii petrolului;
d) exploatare desemneazã ansamblul de lucrãri executate
la si de la suprafatã pentru extragerea petrolului, captarea, tratarea
si transportul acestuia pânã la locul de livrare pe teritoriul
României; termenul include si transportul pe conducte magistrale;
e) perimetru de explorare si/sau exploatare reprezintã aria
corespunzãtoare proiectiei la suprafatã a conturului pãrtii
în scoarta terestrã în interiorul cãruia, pe
un interval de adâncime determinat, se realizeazã lucrãri
de explorare, respectiv de exploatare, precum si suprafetele necesare desfãsurãrii
activitãtilor de exploatare a petrolului, situate în afara
acestei arii;
f) operatiuni petroliere semnificã ansamblul de activitãti
privind explorarea, dezvoltarea si exploatarea unui zãcãmânt
petrolier;
g) cartea petrolierã este instrumentul de evidentã
care cuprinde totalitatea actelor juridice de orice naturã privitoare
la un perimetru petrolier sau în legãturã cu acesta,
precum si toate datele privitoare la proprietatea terenurilor, la situatia
topograficã a perimetrului si a tuturor
lucrãrilor si facilitãtilor petroliere existente în
cadrul acestuia, la situatia rezervelor si a productiei pe substante;
h) Autoritatea competentã este Agentia Nationalã pentru
Resurse Minerale, agentie care reprezintã în domeniul resurselor
de petrol interesele statului;
i) acord petrolier reprezintã orice act juridic încheiat,
potrivit prevederilor prezentei legi, între Autoritatea competentã
si o persoanã juridicã românã sau strãinã,
în vederea realizãrii de operatiuni petroliere;
j) titular semnificã orice persoanã juridicã
românã sau strãinã autorizatã sã
efectueze operatiuni petroliere în virtutea unui acord petrolier;
k) concesiunea petrolierã este dreptul acordat de cãtre
stat prin Autoritatea competentã unei persoane juridice de a efectua
operatiuni petroliere în baza unui acord petrolier;
l) concesionar - titularul cãruia i se acordã concesiunea
petrolierã;
m) redeventa reprezintã o cotã procentualã
din productia brutã realizatã de titular si datoratã
de el statului, pentru compensarea scãderii rezervelor de petrol;
n) productia brutã de petrol reprezintã cantitãtile
de titei condensat si de gaze naturale extrase din zãcãmânt
dupã trecerea prin instalatiile de separare si de tratare.
Art. 3. - Operatiunile petroliere se realizeazã de persoane juridice,
române sau strãine, în conditiile legii.
Art. 4. - Operatiunile petroliere se realizeazã numai în cadrul
unor perimetre stabilite în acest scop de cãtre Autoritatea
competentã.
Art. 5. - Toate datele si informatiile, indiferent de modalitatea de stocare,
obtinute ca urmare a efectuãrii de operatiuni asupra resurselor
petroliere românesti, determinate conform art. 1 alin. 1, apartin
statului român.
Art. 6. - Lucrãrile de dezvoltare si explotare a zãcãmintelor
de petrol se pot executa numai pentru rezerve confirmate de Autoritatea
competentã, în conformitate cu normele elaborate de aceasta,
tinând cont si de practicile internationale.
Art. 7. - Accesul la terenurile necesare efectuãrii operatiunilor
petroliere se face în conditiile legii.
Operatiunile petroliere de efectuat în limitele perimetrului de exploatare
constituie lucrãri de utilitate publicã, iar terenurile necesare
pentru aceste operatiuni, precum si constructiile situate pe astfel de
terenuri pot face obiectul exproprierii pentru cauzã de utilitate
publicã, în conditiile legii.
Asupra terenurilor necesare operatiunilor petroliere de realizat în
afara perimetrului de exploatare, altele decât cele declarate de
utilitate publicã, prevãzute la alineatul precedent, precum
si asupra terenurilor necesare lucrãrilor de exploatare si oricãror
alte operatiuni pe care acestea le implicã, inclusiv cele privind
asigurarea exploatãrii si protectiei sistemului national de transport
al petrolului, se instituie, în favoarea titularului operatiunilor,
un drept de servitute legalã.
Exercitarea dreptului de servitute legalã stabilitã la alin.
3 se face contra plãtii unei rente anuale cãtre proprietarii
terenurilor afectate de acesta.
Durata servitutii legale stabilitã la alin. 3 este cea a operatiunilor
petroliere, iar terenurile ce urmeazã a fi afectate vor fi determinate,
în ce priveste suprafetele si proprietarii, dupã principiul
celei mai mici atingeri posibile aduse dreptului de proprietate.
Accesul la terenurile afectate de servitutea legalã prevãzutã
la alin. 3 se stabileste prin negocieri între titularul operatiunii
petroliere si proprietarii de terenuri cu respectarea principiului egalitãtii
de tratament si a echitãtii.
Orice neîntelegeri între titularii operatiunilor petroliere
si proprietarii terenurilor se solutioneazã de cãtre instantele
judecãtoresti competente, potrivit legii.
Dacã statul vinde bunurile expropriate în conditiile alin.
2, fostii proprietari sau, dupã caz, succesorii lor au drept de
preemptiune, în care scop vor fi înstiintati despre conditiile
vânzãrii, pe cale administrativã sau prin publicitate.
Art. 8. - Sistemul national de transport al petrolului face parte din domeniul
public de interes national si este de importantã strategicã.
În sistemul national de transport al petrolului se cuprind conductele
magistrale care asigurã colectarea petrolului extras din perimetrele
de exploatare sau a celui provenit din import si dirijarea lui de la punctele
de predare de cãtre producãtori la unitãtile de prelucrare,
spre centrele de distributie si consum sau la export, precum si toate instalatiile,
echipamentele si dotãrile aferente acestora.
Exploatarea sistemului national de transport al petrolului se face de unitãti
specializate, care vor presta servicii beneficiarilor în schimbul
unor tarife stabilite de Autoritatea competentã, în conditii
egale pentru toti producãtorii.
Pentru a asigura întretinerea sistemului national de transport al
petrolului si pentru a elimina aparitia posibilelor pericole în exploatarea
acestuia se stabilesc zone de protectie si sigurantã, în conformitate
cu normativele si prescriptiile tehnice specifice aprobate de Autoritatea
competentã.
Unitãtile care se ocupã cu transportul prin conducte au dreptul
sã realizeze lucrãri de interventii la conducte numai cu
anuntarea proprietarului terenului.
Despãgubirile pentru interventiile executate în caz de avarii
se stabilesc ulterior, prin negocieri cu proprietarul terenului.
CAPITOLUL II
Regimul de punere în valoare
a resurselor de petrol
Art. 9. - Resursele de petrol se pun în valoare prin operatiuni petroliere,
în care scop acestea se dau în administrare regiilor autonome
sau se concesioneazã de cãtre Autoritatea competentã,
potrivit legii. Durata concesiunii nu poate fi mai mare de 30 de ani.
Art. 10. - În faza de prospectiune, lucrãrile de explorare
pot fi executate si numai pe bazã de permise, acordate de Autoritatea
competentã.
Art. 11. - Autoritatea competentã stabileste anual lista perimetrelor
care se dau în administrare sau în concesiune si o publicã
în Monitorul Oficial al României.
Art. 12. - Initiativa concesionãrii poate apartine si persoanelor
juridice române sau strãine care probeazã interesul
de a li se acorda dreptul efectuãrii de operatiuni petroliere în
acest regim. Initiativa dãrii în administrare sau în
concesiune apartine Autoritãtii competente.
Initiativa solicitãrii dãrii în administrare apartine
regiilor autonome abilitate pentru operatiuni petroliere.
Art. 13. - Darea în concesiune sau în administrare se realizeazã
prin acord petrolier, încheiat de Autoritatea competentã cu
persoane juridice române sau strãine.
În vederea concesionãrii, persoanele juridice române
si/sau strãine vor fi selectionate prin apel public de ofertã.
În ofertele prezentate, ofertantii vor face dovada capacitãtii
financiare si a competentei tehnice necesare îndeplinirii prestatiilor,
asa cum sunt ele propuse prin apelul public de ofertã.
Acordul petrolier se încheie în formã scrisã
si intrã în vigoare dupã aprobarea lui de cãtre
Guvern. Prevederile acordului petrolier rãmân valabile pe
toatã durata acestuia, în conditiile existente la data încheierii.
Art. 14. - Începerea operatiunilor petroliere în perimetrul
dat în administrare sau concesiune se autorizeazã în
scris de Autoritatea competentã.
Art. 15. - Persoanele juridice strãine care au obtinut dreptul de
a efectua operatiuni petroliere sunt obligate ca, în termen de 90
de zile de la data intrãrii în vigoare a acordului petrolier,
sã înfiinteze si sã mentinã, pe toatã
durata concesiunii si în conditiile acordului petrolier, o sucursalã
sau o filialã în România.
În cazul în care doi sau mai multi parteneri strãini
dobândesc drepturi petroliere cu privire la acelasi perimetru, obligatia
înfiintãrii si mentinerii unei sucursale sau filiale în
România revine numai companiei desemnate sã reprezinte interesele
lor.
Art. 16. - Titularul unui acord petrolier poate transfera altei persoane
juridice drepturile dobândite si obligatiile asumate numai cu aprobarea
scrisã a Autoritãtii competente.
Orice transfer fãcut fãrã aprobare este lovit de nulitate.
Art. 17. - În limitele unui perimetru de explorare sau de exploatare
petrolierã se pot acorda, în conditiile legii, unor persoane
juridice, altele decât titularul acordului petrolier, dreptul de
explorare si/sau exploatare pentru substante minerale utile, altele decât
cele prevãzute la art. 1, cu conditia ca aceste activitãti
sã nu influenteze în mod negativ operatiunile petroliere.
Art. 18. - Dreptul obtinut prin dare în administrare sau în
concesionare este un drept distinct de cel de proprietate asupra terenurilor
si nu poate fi nicicum afectat de cãtre titular în beneficiul
vreunui tert.
Art. 19. - Administrarea sau concesiunea înceteazã:
a) prin expirarea duratei pentru care a fost acordatã;
b) prin renuntarea de cãtre titularul acordului petrolier, în
conditiile stabilite la art. 21;
c) prin retragerea administrãrii sau concesiunii de cãtre
Autoritatea competentã, conform prevederilor art. 22, 23 si 24;
d) în caz de survenire a unor evenimente care constituie cauze de
fortã majorã, definite în acordul petrolier, si care
fac definitiv imposibilã initierea sau, dupã caz, continuarea
operatiunilor petroliere.
Art. 20. - Administrarea sau concesiunea înceteazã la data
expirãrii acordului petrolier, dacã acesta nu a fost prelungit
de pãrti înainte de expirare si cu obtinerea aprobãrii
Guvernului, conform art. 13 alin. 4.
Art. 21. - Titularul acordului petrolier poate renunta la el, dacã
la data notificãrii renuntãrii cãtre Autoritatea competentã
îndeplineste cumulativ urmãtoarele conditii:
a) pune la dispozitia Autoritãtii competente toatã documentatia
privind activitatea desfãsuratã pânã la data
notificãrii renuntãrii, precum si rezultatele acesteia;
b) pune la dispozitia Autoritãtii competente suma reprezentând
contravaloarea lucrãrilor prevãzute în programul minimal
de explorare stabilit prin acordul petrolier si al celor de dezvoltare
si exploatare, scadentã la data notificãrii renuntãrii
si neexecutatã din motive imputabile titularului acordului petrolier.
Autoritatea competentã verificã îndeplinirea conditiilor
prevãzute la alin. 1 în termen de 60 de zile de la data notificãrii
renuntãrii.
La împlinirea termenului de 60 de zile prevãzut la alin. 2
acordul petrolier este reziliat dacã Autoritatea competentã
nu a comunicat refuzul sãu, aceasta fiind obligatã sã
emitã decizia de încetare a administrãrii sau concesiunii,
cu efect de la data împlinirii termenului.
În caz de refuz al Autoritãtii competente, titularul poate
cere instantei judecãtoresti sau arbitrale, dupã caz, constatarea
îndeplinirii conditiilor rezilierii unilaterale a acordului petrolier.
În cazul în care instanta judecãtoreascã sau
arbitralã constatã îndeplinirea conditiilor rezilierii
unilaterale a acordului petrolier, Autoritatea competentã emite
decizia de încetare a administrãrii sau concesionãrii,
cu efect de la data rãmânerii definitive si irevocabile a
hotãrârii.
Art. 22. - Autoritatea competentã poate retrage administrarea sau
concesiunea când titularul acordului petrolier, în pofida sanctionãrii
contraventionale si/sau a notificãrii ce i-a fost fãcutã,
nici dupã 30 de zile de la primirea acesteia:
a) nu-si îndeplineste obligatiile asumate cu privire la termenul
de începere a operatiunilor petroliere;
b) nu realizeazã volumul minim de lucrãri sau de cheltuieli
prevãzute în acordul petrolier pentru o perioadã datã
si expiratã;
c) continuã sistarea lucrãrilor pe o perioadã mai
mare de 30 de zile fãrã acordul Autoritãtii competente;
d) utilizeazã metode sau tehnologii de exploatare, altele decât
cele aprobate de Autoritatea competentã;
e) executã operatiuni petroliere fãrã autorizatie.
Art. 23. - Autoritatea competentã retrage administrarea sau concesiunea
când constatã cã titularul acordului petrolier:
a) nu respectã decizia unei instante judecãtoresti sau arbitrale
cu privire la operatiunile petroliere;
b) este supus procedurii de lichidare judiciarã prin insolvabilitate;
c) furnizeazã, cu bunã stiintã, Autoritãtii
competente date si informatii false cu privire la operatiunile sale petroliere
sau încalcã clauzele de confidentialitate prevãzute
în acordul petrolier;
d) nu respectã o clauzã prevãzutã prin acordul
petrolier, cu sanctiunea retragerii administrãrii sau concesiunii;
e) pericliteazã, prin modul de executare a operatiunilor petroliere,
posibilitatea exploatãrii viitoare a zãcãmântului
sau încalcã normele privind protectia si exploatarea rationalã
a zãcãmintelor ori normele privind protectia mediului înconjurãtor.
Art. 24. - Retragerea administrãrii sau concesiunii petroliere
pentru oricare dintre motivele prevãzute la art. 22 si art. 23 produce
efect asupra titularului acordului petrolier dupã împlinirea
a 30 de zile de la data notificãrii fãcute acestuia de cãtre
Autoritatea competentã.
În limita termenului stabilit la alin. 1 titularul acordului petrolier
poate cere instantei judecãtoresti sau arbitrale, dupã caz,
anularea mãsurii de retragere a administrãrii sau concesiunii
petroliere.
La cererea titularului acordului petrolier si cu audierea Autoritãtii
competente, instanta poate dispune suspendarea mãsurii revocãrii
pânã la rãmânerea definitivã a hotãrârii.
Art. 25. - În cazul în care survine un eveniment prevãzut
la art. 19 lit. d), titularul acordului petrolier notificã Autoritãtii
competente situatia, în termen de 15 zile de la producerea evenimentului,
cu prezentarea documentelor certificând forta majorã, eliberate
de institutia legal abilitatã în acest scop. Încetarea
administrãrii sau concesiunii petroliere produce efect dupã
30 de zile de la data notificãrii fortei majore.
Dacã în limita termenului de 30 de zile prevãzut la
alin. 1, Autoritatea competentã notificã titularului acordului
petrolier refuzul sãu de a accepta evenimentul invocat de titular
ca fiind o circumstantã constitutivã de fortã majorã,
provocând imposibilitatea definitivã a initierii sau continuãrii
executãrii operatiunilor petroliere, neimputabilã acestuia,
titularul acordului petrolier poate cere instantei judecãtoresti
sau arbitrale, dupã caz, pronuntarea rezilierii unilaterale a acordului
petrolier pentru caz de fortã majorã, fãrã
obligarea la plata de daune-interese.
În caz de pronuntare a rezilierii acordului petrolier, dupã
rãmânerea definitivã a hotãrârii judecãtoresti
sau arbitrale, dupã caz, Autoritatea competentã va emite
decizia de încetare a administrãrii sau concesionãrii
petroliere, cu efect de la data prevãzutã la alin. 1.
Art. 26. - Decizia de încetare a administrãrii sau concesiunii
petroliere se publicã în Monitorul Oficial al României,
cu mentiunea datei la care produce efect si se înscrie în Cartea
petrolierã de cãtre Autoritatea competentã.
La încetarea administrãrii sau concesiunii petroliere pentru
oricare dintre cauzele prevãzute la art. 19, exploatarea - cu toate
dependintele si anexele sale - trece în proprietatea statului fãrã
vreo indemnizatie si liberã de orice drepturi sau sarcini, indiferent
de natura acestora.
În cazul în care administrarea sau concesiunea petrolierã
înceteazã din cauzã de fortã majorã,
conform art. 19 lit. d), titularul are drept la despãgubiri în
conditiile stabilite prin acordul petrolier. În termen de maximum
3 luni de la încetarea administrãrii sau concesiunii petroliere,
Autoritatea competentã va stabili mãsurile ce urmeazã
a fi luate cu privire la perimetrul petrolier si la dotãrile aferente
acestuia.
Titularul acordului petrolier rãmâne tinut, potrivit regulilor
rãspunderii civile extracontractuale, la repararea prejudiciilor
cauzate tertilor din culpa sa prin operatiunile petroliere efectuate pânã
la data renuntãrii, chiar dacã asemenea prejudicii sunt constatate
dupã încetarea administrãrii sau concesiunii petroliere.
CAPITOLUL III
Drepturile si obligatiile titularului
Art. 27. - Titularul acordului petrolier are urmãtoarele drepturi:
a) de acces, în conditiile legii, la terenurile sau la suprafetele
necesare desfãsurãrii operatiunilor petroliere, în
limitele perimetrului prevãzut în acordul petrolier;
b) sã execute, în limitele perimetrului acordat, toate operatiunile
petroliere prevãzute în acordul petrolier;
c) sã foloseascã, în conditiile legii, surse de apã
de suprafatã sau subterane necesare desfãsurãrii operatiunilor
petroliere;
d) sã dispunã asupra cantitãtilor de petrol ce îi
revin, conform clauzelor acordului petrolier, care nu au fost achizitionate
de statul român, inclusiv sã le exporte;
e) de prioritate, în conditiile legii, pentru extinderea perimetrului,
în cazul în care se dovedeste continuitatea dezvoltãrii
zãcãmântului în afara limitelor perimetrului
acordat initial;
f) de acces, cu plata taxelor si a tarifelor, dupã caz, în
conditiile legii, la conductele petroliere, porturile, docurile si la alte
instalatii ale statului, în cazul în care folosirea acestora
îi este necesarã pentru realizarea operatiunilor petroliere;
g) sã monteze conducte si instalatii proprii pentru transportul
produselor sale petroliere la statii de separare si tratare, la rampe de
încãrcare si la sistemul national de transport al produselor
petroliere, cu respectarea reglementãrilor în vigoare;
h) sã construiascã drumuri, poduri si cãi ferate necesare
efectuãrii operatiunilor petroliere si transportului produselor
rezultate din exploatare, în conditiile legii;
i) de prioritate pentru concesionarea exploatãrii unor substante
minerale utile, altele decât petrolul, descoperite prin operatiunile
sale petroliere, în cazul în care acestea pot face obiectul
exploatãrii si al valorificãrii;
j) sã se asocieze, cu acordul Autoritãtii competente, cu
persoane juridice române sau strãine în vederea executãrii
operatiunilor petroliere prevãzute în acorduri;
k) sã obtinã de la Autoritatea legii, datele necesare operatiunilor
petroliere de realizat, sã detinã si sã utilizeze
aceste date, precum si pe cele obtinute din operatiunile proprii, pe durata
valabilitãtii acordului petrolier.
Art. 28. - Titularul acordului petrolier are urmãtoarele obligatii:
a) sã respecte normele, regulamentele si instructiunile emise în
aplicarea prezentei legi si prevederile acordului petrolier;
b) sã elaboreze, pe baza acordului petrolier, documentatii tehnice
si economice pentru realizarea operatiunilor petroliere si sã le
supunã aprobãrii Autoritãtii competente;
c) sã obtinã, sã întocmeascã, sã
tinã la zi si sã transmitã la termenele fixate toate
datele, informatiile si documentatiile stabilite de Autoritatea competentã
referitoare la operatiunile petroliere executate si la rezultatele obtinute;
d) sã pãstreze confidentialitatea asupra datelor obtinute
de la Autoritatea competentã si din activitatea proprie si sã
nu le difuzeze fãrã acordul acesteia;
e) sã se asocieze, la solicitarea Autoritãtii competente,
cu titularii unor perimetre adiacente, în cazul în care se
constatã, prin lucrãrile executate, continuitatea hidrodinamicã
a zãcãmântului în acele perimetre, pentru a se
asigura o valorificare eficientã a rezervelor;
f) sã utilizeze cu prioritate, în executarea operatiunilor
petroliere, forta de muncã autohtonã cu calificarea corespunzãtoare,
precum si echipamente si materiale produse în România, în
conditii de competitivitate;
g) pentru partea din productia de petrol ce-i revine, sã acorde
statului român dreptul de preemptiune la achizitionarea acesteia,
în conditiile prevãzute în acordul petrolier;
h) în termen de 60 de zile de la încetarea administrãrii
sau concesionãrii prin oricare dintre modurile prevãzute
la art. 19, sã procedeze la predarea cãtre Autoritatea competentã
a perimetrului acordat, în conditiile prevãzute de art. 26
alin. 5;
i) sã îndeplineascã, în termenele stabilite,
mãsurile dispuse în scris de Autoritatea competentã
în exercitarea atributiilor ce-i revin potrivit legii.
CAPITOLUL IV
Taxe, tarife si redevente petroliere
Art. 29. - Titularii dreptului de administare sau de concesiune sunt supusi
la plata cãtre bugetul de stat a unei taxe pe activitatea de exploatare
a resurselor minerale si a unei redevente petroliere stabilite legal conform
acordului petrolier.
Taxa pe activitatea de exploatare a resurselor minerale se stabileste la
o cotã de 3% din valoarea productiei brute realizate, se calculeazã
si este datoratã anual cu scadentã pânã la 31
ianuarie a anului urmãtor.
Prin bugetul de stat, fondurile realizate din încasarea taxei vor
fi reinvestite în domeniul petrolier.
Art. 30. - Redeventa petrolierã se stabileste sub formã de
cotã procentualã din productia brutã realizatã.
Cota va fi convenitã între Autoritatea competentã si
titularul acordului petrolier, pentru fiecare zãcãmânt
în parte, la încheierea acordului petrolier. Redeventa petrolierã
este datoratã din ziua începerii realizãrii productiei
si plãtibilã în naturã, trimestrial, cu scadentã
pânã la data de 20 a primei luni a trimestrului urmãtor.
Art. 31. - Gazele naturale reinjectate în zãcãmânt
sunt exceptate de la plata oricãrei taxe si redevente. Gazele extrase
prin sonde concomitent cu titeiul, neutilizate si nici valorificate de
cãtre concesionar, se predau statului fãrã platã
si sunt scutite de taxã si de redeventã.
Cheltuielile de preluare si riscurile de utilizare apartin statului.
Art. 32. - Verificarea exactitãtii datelor pe baza cãrora
se calculeazã taxa pe activitatea de exploatare a resurselor minerale
si redeventa petrolierã se face de Autoritatea competentã,
precum si de organele de stat cu atributii în domeniul controlului
financiar.
Pentru neplata în termen a taxei pe activitatea de exploatare a resurselor
minerale se percep majorãri de întârziere conform legii
fiscale, iar pentru neplata la termen a redeventei petroliere vor fi stipulate
în acordul petrolier daune-interese, moratorii si compensatorii.
Art. 33. - Pentru actele eliberate în exercitarea atributiilor sale
- avize, permise de prospectiune, documente de confirmare a rezervelor,
autorizatii si altele, precum si pentru consultarea si utilizarea unor
documente si informatii referitoare la resursele petroliere, Autoritatea
competentã percepe tarife, stabilite cu avizul Ministerului Finantelor.
Veniturile realizate conform alin. 1 de cãtre Autoritatea competentã
vor putea fi utilizate pentru alcãtuirea pachetelor de date si lansarea
apelurilor publice de oferte, organizarea rundelor de prezentare a conditiilor
de participare la oferta publicã, dotãri, tinerea licitatiilor
si elaborarea de studii.
Veniturile rãmase neutilizate la sfârsitul anului bugetar
se preiau ca venituri în anul urmãtor, la dispozitia Autoritãtii
competente.
Art. 34. - Plata taxelor si redeventelor prevãzute în prezenta
lege nu scuteste pe titularul acordului petrolier de obligatiile fiscale,
în mãsura în care acestea îi sunt aplicabile,
tinând seama si de prevederile art. 13 alin. 5.
Titularii acordurilor petroliere beneficiazã de urmãtoarele
facilitãti:
a) scutirea de plata impozitului pe profit pentru o perioadã de
un an de la ziua înregistrãrii productiei de petrol;
b) plata impozitului pe profit la nivelul cotelor de impozit prevãzut
de legea în vigoare la data încheierii acordului petrolier;
c) scutirea de taxe vamale a importurilor efectuate de titularii acordurilor
sau de subcontractantii acestora de bunuri necesare pentru executarea operatiunilor
petroliere;
d) scutirea de taxe vamale a importului de bunuri de uz gospodãresc
si personal necesare personalului strãin al titularului de acord,
al companiilor afiliate si al subcontractantilor strãini ai acestora;
bunurile care sunt scutite de taxe vamale de import se nominalizeazã
în anexe la acordul petrolier;
e) scutirea de taxe vamale a exportului cotelor de petrol cuvenite titularului
acordului, precum si a exportului bunurilor importate de acesta si de personalul
sãu strãin, în conditiile prevãzute la lit.
d).
Titularii acordurilor petroliere, persoane juridice strãine, mai
beneficiazã de urmãtoarele facilitãti:
a) sã efectueze operatiuni de încasãri în valutã,
obtinutã din exportul petrolului din productia ce-i revine, si sã
retinã aceastã valutã în strãinãtate
dupã achitarea obligatiilor fatã de statul român;
b) în cazul în care vânzãrile petrolului ce-i
revine titularului se fac în România, acesta are dreptul sã
transforme în valutã convertibilã sumele obtinute în
lei, în conditiile legislatiei române, si sã dispunã
liber asupra disponibilitãtilor în valutã care pot
fi transferate în strãinãtate dupã achitarea
obligatiilor fatã de statul român.
Facilitãtile care se acordã titularilor de acorduri, potrivit
prezentei legi, se stabilesc pentru fiecare contact în parte si rãmân
nemodificate pe întreaga duratã a acordului petrolier.
CAPITOLUL V
Autoritatea competentã
Art. 35. - Autoritatea competentã însãrcinatã
cu aplicarea dispozitiilor prezentei legi este Agentia Nationalã
pentru Resurse Minerale, organizatã în subordinea Guvernului.
Art. 36. - În domeniul resurselor de petrol, Agentia Nationalã
pentru Resurse Minerale are urmãtoarele competente:
a) gestioneazã resursele de petrol ale statului;
b) negociazã clauzele si conditiile acordurilor petroliere, încheie
astfel de acorduri, reglementeazã operatiunile petroliere desfãsurate
în temeiul acestora, precum si al normelor regulamentelor si instructiunilor
tehnice emise în aplicarea legii;
c) confirmã rezervele de petrol si organizeazã fondul de
date geologice si de exploatare, stocare, sistematizare si valorificare
a acestuia; constituie fondul national de rezerve de petrol; datele oficiale
cu privire la rezervele de petrol sunt cele înscrise în fondul
national;
d) efectueazã studii, pe baza cãrora fundamenteazã
si stabileste, împreunã cu Ministerul Finantelor, pretul petrolului
extras în România, precum si tarifele prevãzute la art.
8 alin. 3 si la art. 33 alin. 1, în conditiile legii;
e) urmãreste si verificã productia petrolierã pentru
calcularea taxelor si a redeventelor;
f) urmãreste aplicarea mãsurilor stabilite pentru protectia
suprafetei si a subsolului în cursul operatiunilor petroliere;
g) controleazã respectarea de cãtre titular a prevederilor
din acordul petrolier, precum si a celor din normele, regulamentele si
instructiunile din domeniu si dispune mãsuri pentru respectarea
acestora;
h) ordonã sistarea lucrãrilor geologice sau de exploatare
executate în afara perimetrului instituit, a celor fãrã
documentatii tehnice aprobate, precum si a celor care, prin modul de desfãsurare,
pot conduce la exploatarea nerationalã si la degradarea zãcãmintelor,
pânã la înlãturarea cauzelor care le-au produs;
i) emite regulamente si instructiuni tehnice cu caracter obligatoriu pentru
aducerea la îndeplinire aprevederilor legii;
j) elaboreazã si tine Cartea petrolierã; actele juridice
si documentele neînregistrate în Cartea petrolierã nu
sunt opozabile tertilor;
k) constatã si notificã nerespectarea prevederilor prezentei
legi.
Art. 37. - Înfiintarea, organizarea si obiectul de activitate al
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale se stabilesc prin hotãrâre
a Guvernului.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 38. - Nerespectarea de cãtre titularul acordului petrolier
a obligatiilor prevãzute în prezenta lege constituie contraventie
si se sanctioneazã cu amendã, dupã cum urmeazã:
a) de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru încãlcarea
obligatiilor stabilite prin art. 15 si prin art. 28 lit. b), c) si i);
b) de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru sãvârsirea
faptelor prevãzute la art. 22 lit. a), c), d) si e), precum si pentru
încãlcarea obligatiilor stabilite la art. 6 si la art. 28
lit. a), e) si f);
c) de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru încãlcarea
obligatiilor stabilite la art. 4 si la art. 28 lit. d) si g).
Art. 39. - Sãvârsirea pentru a doua oarã a vreuneia
dintre contraventiile sanctionate prin prevederile art. 38 si pentru care
legea nu prevede retragerea administrãrii sau concesiunii, se sanctioneazã
cu amendã, limitele amenzii prevãzute pentru contraventia
respectivã fiind fixate la dublu.
Încãlcarea în continuare a dispozitiilor pentru care
sunt stabilite sanctiuni prin art. 38 atrage dupã sine aplicarea
prevederilor art. 36 lit. h).
Art. 40. - Amenzile se fac venit la bugetul de stat.
Contraventiilor prevãzute la art. 38 le sunt aplicabile, în
mãsura în care prezenta lege nu dispune altfel, dispozitiile
cuprinse în Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25, 26 si 27.
Limitele amenzilor vor putea fi modificate prin hotãrâre de
Guvern în functie de indicele de inflatie.
Art. 41. - Constatarea nerespectãrii obligatiilor si a sãvârsirii
contraventiilor, precum si aplicarea amenzilor se fac prin proces-verbal
încheiat de personalul împuternicit al Autoritãtii competente.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 42. - Prevederile acordurilor petroliere, încheiate înainte
de intrarea în vigoare a prezentei legi si aprobate de Guvern, rãmân
valabile în conditiile în care au fost încheiate pe întreaga
lor duratã.
Art. 43. - Regiile autonome "petrom" si "romgaz" îsi vor continua
activitatea la acele obiective unde, la data publicãrii prezentei
legi, desfãsoarã lucrãri de explorare, dezvoltare
si exploatare. În termen de un an de la intrarea în vigoare
a prezentei legi, regiile autonome vor finaliza actiunea de delimitare
a perimetrelor de explorare, dezvoltare si exploatare pentru aceste obiective
si vor solicita Autoritãtii competente atribuirea lor în administrare,
potrivit legii.
Ceilalti agenti economici români care desfãsoarã activitãti
de explorare la unele obiective la data intrãrii în vigoare
a prezentei legi îsi vor continua activitatea pânã la
finalizarea lor, în conditiile stabilite de Autoritatea competentã.
Art. 44. - Solutionarea litigiilor în legãturã cu interpretarea
si executarea prevederilor acordurilor petroliere este de competenta instantelor
judecãtoresti, dacã pãrtile nu au convenit solutionarea
pe cale arbitralã.
În termen de 90 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial
al României a prezentei legi, Autoritatea competentã va elabora
normele de aplicare a acesteia, care vor fi supuse aprobãrii prin
hotãrâre a Guvernului.
Art. 45. - Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de
la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
Art. 46. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se
abrogã Legea petrolului din anul 1942, Legea nr. 66/1992, precum
si alte dispozitii contrare sau incompatibile.
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în sedinta din 18 decembrie 1995 cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
Presedintele Senatului
prof. univ. dr. Oliviu Gherman
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputatilor în sedinta din 18 decembrie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
Presedintele Camerei Deputatilor
Adrian Nãstase
Bucuresti, 29 decembrie 1995.
Nr. 134.