PARTEA I
Anul VIII - Nr. 156 LEGI,
DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 22 iulie
1996
S U M A R
LEGI SI DECRETE
74. - Legea telecomunicatiilor
274. - Decret pentru promulgarea Legii telecomunicatiilor
83. - Legea serviciilor postale
283. - Decret pentru promulgarea Legii serviciilor postale
LEGI SI DECRETE
CAMERA DEPUTATILOR
SENATUL
LEGEA
telecomunicatiilor
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Libera circulatie a informatiilor prin emisia, transmisia sau
receptia de semnale, imagini sau sunete prin fir, sisteme radio, optice
sau alte sisteme electromagnetice ori servicii de telecomunicatii, precum
si secretul si inviolabilitatea convorbirilor telefonice sau a altor comunicãri
efectuate prin mijloace de telecomunicatii sunt garantate prin lege.
Art. 2. - Proiectarea, instalarea, întretinerea, detinerea, interconectarea
echipamentelor de telecomunicatii, precum si prestarea serviciilor de telecomunicatii
sau alte activitãti în acest domeniu pot fi efectuate de orice
persoanã fizicã sau juridicã abilitatã, în
conditiile prezentei legi.
Art. 3. - (1) Serviciile si retelele de telecomunicatii vor asigura satisfacerea
solicitãrilor utilizatorilor în conditii de eficientã
economicã cu respectarea specificatiilor si standardelor tehnice
si de calitate, în scopul dezvoltãrii unei infrastructuri
de telecomunicatii armonizatã la nivel national. Pentru realizarea
acestui scop se au în vedere:
a) prestarea serviciilor de telecomunicatii de bazã în concordantã
cu principiul serviciului universal;
b) mãsuri privind distributia, accesibilitatea si calitatea serviciilor
si retelelor de telecomunicatii pentru folosirea lor în conditii
optime de cãtre utilizatori;
c) competitia efectivã în domeniul telecomunicatiilor;
d) eficienta în realizarea, punerea în functiune, furnizarea
si interconectarea retelelor si serviciilor de telecomunicatii.
(2) Principiul serviciului universal reprezintã furnizarea unui
ansamblu minimal de servicii de calitate, determinatã, la tarife
accesibile, pe întreg teritoriul tãrii.
(3) Reglementarea serviciilor si retelelor de telecomunicatii are ca obiectiv
interesul public, situatia economicã a furnizorilor de servicii
si retele de telecomunicatii, protectia consumatorilor, impactul asupra
pietei de telecomunicatii, precum si mãsurile privind ordinea publicã,
siguranta si apãrarea nationalã.
Art. 4. - (1) Furnizorii serviciilor de telecomunicatii, operatorii retelelor
de telecomunicatii, precum si angajatii acestora au obligatia de a asigura
confidentialitatea oricãror date referitoare la cei care utilizeazã
telecomunicatiile si conditiile lor de folosire. Sunt interzise interceptarea
convorbirilor sau comunicãrilor efectuate prin telefon, telegraf
sau prin orice alte mijloace de telecomunicatii si furnizarea de informatii
cu privire la continutul acestora.
(2) Convorbirile sau comunicãrile efectuate prin orice mijloace
de telecomunicatii pot fi interceptate numai în cazurile prevãzute
de lege, de cãtre organele abilitate de lege pe baza actului de
autorizare emis de un procuror desemnat de procurorul general al României
sau, dupã caz, de prim-procurorul Parchetului de pe lângã
Curtea de apel.
(3) Furnizorii de servicii si operatorii de retele de telecomunicatii au
obligatia de a asigura confidentialitatea informatiilor emise, transmise
sau receptionate prin echipamentele lor de telecomunicatii, în concordantã
cu stadiul tehnologic existent. Reglementãrile tehnice privind confidentialitatea
acestor informatii se stabilesc de cãtre autoritatea de reglementare.
(4) Furnizorii de servicii si operatorii de retele de telecomunicatii vor
solicita, vor stoca sau vor folosi datele de identificare a utilizatorilor,
necesare numai pentru evidenta furnizãrii serviciilor sau a retelelor
lor, dacã utilizatorul nu a consimtit în prealabil si asupra
altor utilizãri ale acestora. Mãsurile de protectie privind
aceste date se stabilesc de cãtre autoritatea de reglementare.
Art. 5. - (1) Ministerul Comunicatiilor ca organ de specialitate al administratiei
publice centrale, este autoritatea de reglementare prevãzutã
de prezenta lege.
(2) Reglementarea activitãtilor de telecomunicatii, precum si reglementãrile
tehnice prevãzute în prezenta lege se elaboreazã de
cãtre autoritatea de reglementare, cu avizul altor organisme implicate,
în conditiile legii.
(3) Autoritatea de reglementare îsi exercitã atributiile din
prezenta lege prin ordin al ministrului.
(4) Reglementãrile si activitãtile din domeniul telecomunicatiilor
trebuie sã respecte hotãrârile organismelor si organizatiilor
internationale specifice, cuprinse în tratatele la care România
este parte.
Art. 6. - Retelele si serviciile de telecomunicatii destinate intereselor
guvernamentale, ordinii publice, sigurantei si apãrãrii nationale
se reglementeazã prin legi specifice acestor domenii.
Art. 7. - În acceptiunea acestei legi se definesc:
a) telecomunicatii: orice emisie, transmisie sau receptie de semnale,
limbaje, imagini, sunete sau informatii de orice naturã prin fir,
sistem radio, optice sau alte sisteme electromagnetice;
b) radiocomunicatii: telecomunicatii prin intermediul undelor radioelectrice;
c) retea de telecomunicatii: ansamblul liniilor de transmisie si
al dispozitivelor de comutatie, care oferã conexiuni între
mai multe puncte terminale pentru realizarea telecomunicatiilor între
acestea, precum si instalatiile asociate necesare;
d) retea de telecomunicatii independentã: reteaua de telecomunicatii,
proprietate a unei singure persoane fizice sau persoane juridice a cãrei
unicã destinatie este satisfacerea unor servicii sau facilitãti
necesare proprietarului sau unui grup închis de utilizatori;
e) retea de telecomunicatii internã: reteaua de telecomunicatii
independentã, localizatã într-o singurã proprietate,
fãrã a utiliza spectrul radioelectric, domeniul public sau
altã proprietate;
f) puncte terminale: punctele de conexiune fizicã necesare
pentru accesul la reteaua de telecomunicatii. Acestea fac parte integrantã
din reteaua de telecomunicatii si trebuie sã corespundã unor
specificatii sau standarde tehnice;
g) linii de transmisie: mediul de comunicatie utilizat ca un ghid
artificial continuu pentru telecomunicatii;
h) echipament terminal: echipamentul sau o parte a unui echipament
care se conecteazã, direct sau indirect, la un punct terminal, astfel
încât permite transmiterea, prelucrarea si/sau receptia informatiilor;
i) cerinte esentiale: cerintele care trebuie îndeplinite pentru
a garanta siguranta utilizatorilor si a personalului operatorilor de telecomunicatii,
protectia retelelor si, în special, a schimbului de informatii din
gestiune si comandã asociate, inclusiv, acolo unde este cazul, utilizarea
eficientã a spectrului radioelectric sau a resurselor orbitale pentru
satelitii de telecomunicatii, precum si interoperabilitatea serviciilor
de acelasi fel, a echipamentelor terminale si protectia informatiilor vehiculate
de cãtre utilizatori. Interoperabilitatea echipamentelor terminale
reprezintã capacitatea acestora de a functiona corect în retea,
precum si cu alte echipamente terminale care permit accesul la acelasi
serviciu;
j) serviciu de telecomunicatii: furnizarea oricãrui tip de
telecomunicatii contra cost;
k) serviciu de telecomunicatii de bazã: furnizarea serviciului
telefon sau telegraf/telex contra cost, în mãsura în
care acestea sunt destinate publicului;
l) operator public: persoana juridicã autorizatã sã
instaleze si sã opereze o retea de telecomunicatii în scopul
oferirii de servicii de telecomunicatii destinate publicului;
m) operator independent: persoana fizicã sau persoana juridicã
autorizatã sã instaleze si sã opereze o retea de telecomunicatii
independentã;
n) clauza retelei deschise: ansamblul conditiilor privind accesul
deschis la retelele operatorilor publici si, dupã caz, la serviciile
de telecomunicatii destinate publicului, precum si utilizarea eficientã
a acestora;
o) grupul închis de utilizatori: grup de utilizatori - persoane
juridice cu acelasi tip de activitate de bazã si interese economice
comune, care justificã necesitatea unei retele proprii de telecomunicatii;
p) categorie de utilizatori: clientii care prezintã aceleasi
caracteristici de trafic si aceleasi solicitãri de utilizare a unui
serviciu de telecomunicatii;
r) zonã: spatiu geografic care cuprinde mai multe localitãti.
CAPITOLUL II
Reglementarea activitãtilor
de telecomunicatii
Sectiunea 1
Licente
Art. 8. - (1) Operatorii publici, furnizorii de servicii de telecomunicatii
de bazã, precum si furnizorii altor servicii de telecomunicatii,
în conditiile în care piata sau spectrul radioelectric disponibil
limiteazã competitia, desfãsoarã aceste activitãti
numai în baza licentei eliberate de autoritatea de reglementare.
(2) Beneficiar al licentei prevãzute la alin. (1) poate fi numai
o persoanã juridicã românã.
Art. 9. - (1) Licenta se elibereazã numai pentru un anumit tip de
retea sau pentru anumite tipuri de servicii de telecomunicatii, determinate
de cãtre autoritatea de reglementare pentru:
- operatori publici;
- furnizori de servicii de telecomunicatii de bazã;
- furnizori de servicii de telecomunicatii pentru care conditiile pietei
sau spectrul radioelectric disponibil limiteazã competitia.
(2) Autoritatea de reglementare poate limita licenta unui furnizor de servicii
de telecomunicatii sau unui operator public pentru anumite regiuni, orase
sau linii de telecomunicatii.
(3) O persoanã juridicã poate detine una sau mai multe licente
din categoriile mentionate la alin. (1).
(4) Serviciul de telecomunicatii care face obiectul unei licente nu este
supus autorizãrii în conformitate cu prevederile art. 26,
27 si 28.
Art. 10. - (1) Atribuirea licentei se face prin licitatie sau încredintare
directã de cãtre autoritatea de reglementare. Aceasta determinã
numãrul sau tipul de licente pentru retele sau servicii de telecomunicatii
necesar pentru îndeplinirea conditiilor prevãzute la art.
3.
(2) Modul de atribuire a licentelor prin licitatie sau prin încredintare
directã se stabileste de cãtre autoritatea de reglementare,
asigurându-se o procedurã obiectivã si transparentã,
cu motivarea circumstantelor pe care s-a bazat în cazul alegerii
metodei încredintãrii directe.
(3) Pentru atribuirea licentei prin licitatie, autoritatea de reglementare
va anunta public, în presa localã si centralã, conditiile
de acordare, cu respectarea prevederilor art. 11 si 12.
(4) Licenta poate fi atribuitã, prin încredintare directã
în urmãtoarele situatii:
- în cazurile si pentru perioada pãstrãrii motivate
a unor drepturi exclusive rezervate pentru prestarea serviciilor de telecomunicatii
de bazã;
- pentru motive de standardizare sau de compatibilitate cu echipamentele
sau tehnologia deja existentã în serviciul, reteaua sau zona
respectivã, precum si pentru asigurarea continuitãtii sau
extinderii serviciului;
- în cazul în care la licitatie s-a prezentat un singur participant.
(5) Autoritatea de reglementare va elibera licenta tinând seama de
calificarea tehnicã, eficienta functionalã, capacitatea financiarã,
aplicabilitatea propunerii solicitantului, de impactul asupra competitiei
în domeniul telecomunicatiilor si de alte conditii expres stabilite.
Art. 11. - (1) Licenta nu este transmisibilã. Aceasta se elibereazã
pentru o perioadã de:
a) 15 ani pentru serviciile de telecomunicatii de bazã si pentru
retelele aferente, la nivel national;
b) 10 ani pentru serviciile de telecomunicatii de bazã si pentru
retelele aferente, la nivel zonal sau local:
c) 10 ani pentru celelalte servicii si retele care fac obiectul unor licente
la nivel national;
d) 5 ani pentru celelalte servicii si retele care fac obiectul unor licente,
la nivel zonal sau local.
(2) Licentele pot fi reînnoite în conditiile legii.
(3) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile licentei în
conformitate cu art. 12, în scopul îndeplinirii obiectivelor
prevãzute la art. 3 si 4.
(4) Conditiile prevãzute în licente pot fi modificate prin
acord între autoritatea de reglementare si titularul de licentã
sau în situatiile prevãzute la art. 5 alin. (4).
Art. 12. - (1) Conditiile stabilite în licentã privesc drepturile
si îndatoririle titularului. Acestea pot sã prevadã:
a) situatiile în care titularut de licentã va garanta accesul
utilizatorilor la o retea sau la un serviciu de telecomunicatii pe teritoriul
geografic prevãzut în licentã, inclusiv fazele de dezvoltare
a retelei sau a serviciului si aplicarea principiului serviciului universal,
dupã caz;
b) nivelul minim al calitãtii pe care trebuie sã-l asigure
titularul de licentã:
c) modul în care, titularul de licentã va trebui sã
garanteze accesul deschis si nediscriminator la serviciile si reteaua sa
de telecomunicatii;
d) tarifele titularului de licentã prevãzute pentru furnizarea
unui serviciu sau accesul la o retea de telecomunicatii, care necesitã
aprobare în conformitate cu prevederile reglementãrilor pentru
tarife prevãzute la art. 24 si 25;
e) situatiile în care autoritatea de reglementare aprobã termenii
si conditiile comerciale aplicate de cãtre titularul de licentã,
în special cele prevãzute în contractele cu beneficiarii
retelei sau ai serviciilor sale de telecomunicatii;
f) specificatiile si standardele tehnice, precum si cerintele esentiale
pe care titularul de licentã trebuie sã le respecte în
timpul instalãrii si exploatãrii retelelor si serviciilor
de telecomunicatii;
g) modul în care titularul de licentã trebuie sã participe
la serviciu în conditii deosebite; implicarea sa în luarea
mãsurilor în asemenea cazuri, precum si mãsurile ce
trebuie întreprinse în situatii normale pentru asigurarea serviciului
si în conditii deosebite;
h) situatiile în care furnizarea anumitor servicii de telecomunicatii
de cãtre titularul de licentã poate fi supusã unor
conditii menite sã ofere si sã mentinã o competitie
efectivã, pentru evitarea abuzului de pozitie dominantã pe
piatã, conform prevederilor art. 33 si 34;
i) cazurile în care titularul de licentã este obligat sã-si
interconecteze reteaua de telecomunicatii la reteaua unui alt titular de
licentã sau la retelele similare din alte tãri.
(2) Autoritatea de reglementare decide care dintre conditiile enumerate
la alin. (1) vor fi prevãzute în licentã.
(3) Conditiile prevãzute la lit. a), b), d) si g) sunt obligatorii
pentru titularii de licentã pentru furnizarea de servicii de telecomunicatii
de bazã.
Art. 13. - Licenta poate fi retrasã partial sau total, temporar
sau definitiv, de cãtre autoritatea de reglementare, dacã
titularul ei încalcã obligatiile prevãzute în
licentã sau prevederile legale privind confidentialitatea si inviolabilitatea
comunicatiei. Mãsura retragerii licentei se ia dupã o avertizare
prealabilã pentru intrarea în legalitate si dupã verificarea
realitãtii sustinerilor titularului de licentã, comunicate
în cel mult 30 de zile de la primirea avertizãrii.
Art. 14. - (1) Licentele se elibereazã în baza unor taxe care
se fac venit la bugetul de stat. Cuantumul taxelor de licentã este
prevãzut în anexa nr. 1 la prezenta lege.
(2) Cheltuielile privind activitãtile necesare pentru controlul
permanent al respectãrii prevederilor licentelor, controlul tehnic
asociat, verificarea parametrilor de calitate si a protectiei contra perturbatiilor
si, dupã caz, monitorizarea spectrului radioelectric sunt suportate
din tarifele percepute de la titularii de licentã de cãtre
organismul specializat prevãzut la art. 49 alin. (1). Aceste tarife
se aprobã conform prevederilor art. 25, care se aplicã în
mod corespunzãtor.
(3) Valoarea taxelor prevãzute în anexa nr. 1 va putea fi
modificatã prin hotãrâre a Guvernului, în functie
de evolutia indicelui preturilor si tarifelor din economie.
Sectiunea a 2-a
Dreptul de acces în imobile,
incinte si alte proprietãti
Art. 15. - Operatorul public de retea destinatã serviciilor de telecomunicatii
poate sã instaleze, sã întretinã si sã
mute liniile de transmisie, suporturile acestora si punctele terminale
folosite pentru furnizarea de servicii de telecomunicatii în/pe/sub
sau deasupra proprietãtii, dupã caz, numai în conditiile
prezentei legi.
Art. 16. - (1) Titularii de licentã, care intentioneazã sã
intre pe orice fel de proprietate pentru instalarea sau întretinerea
liniilor de transmisie si a punctelor terminale, vor conveni, în
scris, cu proprietarul sau detinãtorul, toate detaliile necesare,
inclusiv locul si metodele de lucru ce urmeazã a fi folosite si
durata de timp în care proprietarul nu poate efectua lucrãri
ce ar afecta accesul si buna întretinere a instalatiilor de telecomunicatii
sau care ar necesita mutarea acestora.
(2) Acordul prevãzut la alin. (1) priveste numai conectarea initialã
a abonatului la reteaua titularului de licentã.
Art. 17. - (1) În absenta acordului dat în temeiul art. 16,
titularul de licentã va transmite proprietarului o notificare scrisã
în care va specifica: locul de desfãsurare a activitãtii,
metodele de lucru, suprafata de teren afectatã, obligatia acordãrii
de despãgubiri în cazul în care se justificã
si dreptul de contestare a notificãrii, în termen de 15 zile
de la comunicarea acesteia, la autoritatea de reglementare.
(2) Contestatia va fi solutionatã de cãtre autoritatea de
reglementare în termen de 30 de zile, dupã ascultarea ambelor
pãrti, decizia, temeinic motivatã, fiind comunicatã
pãrtilor. Împotriva deciziei, partea nemultumitã se
poate adresa instantei contenciosului administrativ potrivit Legii nr.
29/1990.
(3) Activitatea contestatã a titularului de licentã va fi
suspendatã pânã la solutionarea definitivã a
cauzei.
Art. 18. - (1) Persoanele împuternicite de titularii de licentã
sã desfãsoare activitãti de proiectare, instalare,
întretinere si înlocuire a liniilor de transmisie, a suporturilor
acestora sau a punctelor terminale necesare furnizãrii serviciilor
de telecomunicatii au dreptul de acces în/pe/sub sau deasupra proprietãtii,
în imobile si în incinte, pentru îndeplinirea atributiilor
de serviciu, pe baza unui ordin scris, cu acordul proprietarilor sau al
locatarilor.
(2) În lipsa acordului proprietarilor sau al locatarilor, lucrãrile
de telecomunicatii se pot efectua în temeiul unei hotãrâri
judecãtoresti definitive si irevocabile, iar în caz de urgentã,
pe baza unei ordonante presedintiale.
(3) În cazul în care se impune efectuarea unor lucrãri
de întretinere sau de reparatii cu caracter de urgentã pentru
prevenirea sau înlãturarea unor consecinte grave ori impuse
de asigurarea sigurantei nationale ori a ordinii publice, persoanele împuternicite
conform alin. (1) au dreptul de acces în imobile sau incinte fãrã
permisiunea proprietarilor sau a detinãtorilor, pe bazã de
ordonantã presedintialã. Ordonanta presedintialã se
pronuntã în cel mult 3 zile de la data cererii, în camera
de consiliu, chiar si fãrã citarea pãrtilor, si este
executorie. În cazuri de urgentã extremã, prevãzute
la art. 32 din Legea nr. 33/1994, se va proceda în consecintã.
(4) Instalarea liniilor de transmisie, a suporturilor si a punctelor terminale
în/pe/sub sau deasupra proprietãtii nu va afecta dreptul de
proprietate sau alte drepturi reale, precum si dreptul de proprietate asupra
echipamentelor instalate. În cazul necesitãtii modificãrii
definitive a utilizãrii unui termen si a imposibilitãtii
preluãrii prin cumpãrare a acestuia, se aplicã procedura
de expropriere pentru cauze de utilitate publicã cu dreaptã
si prealabilã despãgubire, conform legii.
Art. 19. - Instalarea, întretinerea, înlocuirea sau mutarea
liniilor de transmisie si a punctelor terminale nu vor cauza nici o schimbare
a destinatiei de folosintã a proprietãtii, vor afecta cât
mai putin posibil folosirea proprietãtii, vor schimba cât
mai putin posibil aspectul exterior al proprietãtii si vor fi executate
într-o manierã în care sã nu pericliteze sãnãtatea
si siguranta oamenilor. În cazul instalãrii mai multor retele
de telecomunicatii în aceeasi zonã, se vor utiliza, pe cât
posibil, trasee si facilitãti comune, având în vedere
obiectivele mentionate la art. 3.
Art. 20. - Operatorul public, care are în licentã prevederile
art. 12 alin. (1) lit. a), poate solicita proprietarilor sau detinãtorilor
de arbori sau alte specii vegetale ale cãror ramuri sau rãdãcini
îngreuneazã sau ar îngreuna instalarea, întretinerea
sau functionarea retelelor de telecomunicatii, tãierea ramurilor
sau a rãdãcinilor, cu respectarea prevederilor art. 16, 17
si 18.
Art. 21. - (1) Titularul de licentã va fi obligat, pe cheltuialã
proprie, sã reaseze cablurile utilizate pentru serviciile sale de
telecomunicatii, când aceastã reasezare este necesarã
pentru constructia de clãdiri sau pentru efectuarea de lucrãri
de cãtre proprietarul bunului, dupã expirarea duratei convenite
conform art. 16 alin. (1).
(2) Când reasezarea cablurilor este necesarã efectuãrii
unor lucrãri de cãtre alte persoane decât proprietarul,
cheltuielile vor fi suportate de acestea.
Art. 22. - Titularul de licentã are dreptul sã instaleze
posturi telefonice publice, pe teritoriul prevãzut în licenta
sa pentru acest serviciu, în/pe clãdiri si în spatii
ale domeniutui public, cu acordul proprietarilor sau al autoritãtilor
respective.
Art. 23. - (1) Titularul de licentã este rãspunzãtor
pentru daunele cauzate proprietarilor sau detinãtorilor ca urmare
a efectuãrii lucrãrilor de instalare, de întretinere
sau de înlocuire a liniilor de transmisie ori a punctelor terminale,
precum si pentru tãierea vegetatiei în conditiile art. 20.
(2) Proprietarii sau detinãtorii bunurilor afectate de titularul
de licentã în conditiile alin. (1) au dreptul la o despãgubire
stabilitã de comun acord si echivalentã cu prejudiciul efectiv
produs, ca o eventualã compensatie determinatã de modificarea
aspectului exterior al proprietãtii.
(3) Despãgubirile se stabilesc, dupã caz, prin tranzactie
sau pe cale jurisdictionalã.
Sectiunea a 3-a
Tarife
Art. 24. - (1) Serviciile de telecomunicatii si accesul la reteaua de telecomunicatii
se efectueazã, pe bazã de contracte, în schimbul perceperii
unui tarif stabilit în functie de obiectivele prevãzute la
art. 3.
(2) Autoritatea de reglementare urmãreste ca tarifele supuse aprobãrii
conform art. 12 alin. (1) lit. d) sã fie nediscriminatorii si corelate
cu costurile.
(3) La stabilirea tarifelor se vor avea în vedere:
a) acoperirea costurilor serviciilor efectuate, pe termen lung, specifice
domeniului;
b) neincluderea de sume suplimlimentare, ca rezultat al abuzului de pozitie
dominantã pe piatã, cu exceptia cazurilor justificate de
obiectivele mentionate la art. 3;
c) asigurarea în cele mai bune conditii a unor servicii pentru beneficiari;
d) neincluderea de sume suplimentare conform prevederilor din art. 35;
e) asigurarea competitiei pe piatã si evitarea concurentei neloiale.
(4) Tarifele sunt nediscriminatorii pentru acelasi tip de serviciu de telecomunicatii
furnizat aceleiasi categorii de utilizatori.
(5) Pentru aplicarea prevederilor din alin. (1)-(4), autoritatea de reglementare
poate aproba reguli sau principii de tarifare, inclusiv mãrimea
modificãrilor permise pentru tarifele de telecomunicatii.
Art. 25. - (1) Tarifele percepute de titularii de licentã pentru
serviciile de telecomunicatii de bazã se aprobã de cãtre
autoritatea de reglementare, cu avizul autoritãtii guvernamentale
cu atributii în domeniul preturilor si tarifelor.
(2) În scopul îndeplinirii obiectivelor prevãzute la
art. 3, autoritatea de reglementare poate dispune ca titularii de licentã:
a) sã punã la dispozitia autoritãtii de reglementare
informatiile, datele statistice si documentele necesare pentru aprobarea
tarifelor;
b) sã efectueze, dupã caz, înregistrarea distinctã,
în evidenta contabilã, a costurilor pe fiecare activitate
necesarã furnizãrii serviciilor sau operãrii retelei
de telecomunicatii.
(3) Decizia autoritãtii de reglementare privind aprobarea tarifelor
va fi comunicatã titularilor de licentã în termen de
40 de zile de la data primirii propunerii.
(4) Tarifele aprobate vor fi fãcute publice de cãtre titularul
de licentã cu cel putin 15 zile înainte de aplicare.
Sectiunea a 4-a
Autorizatii
Art. 26. - (1) Operatorul independent sau furnizorul de servicii de telecomunicatii
deschise competitiei poate desfãsura aceste activitãti numai
în baza unei autorizatii emise de autoritatea de reglementare.
(2) Beneficiar al autorizatiei prevãzute la alin. (1) poate fi o
persoanã fizicã sau juridicã românã,
sucursale sau reprezentante ale unor persoane juridice strãine înregistrate
în România.
(3) Prin exceptie, retelele interne de telecomunicatii, precum si retelele
independente pentru care distanta maximã între punctele terminale
este de 300 m, care nu sunt conectate la retelele de telecomunicatii si
nu utilizeazã transmisii radioelectrice în spatiu - fãrã
ghidare artificialã pot functiona fãrã autorizatia
prevãzutã la alin. (1).
Art. 27. - (1) Eliberarea autorizatiei se efectueazã dupã
procedura stabilitã prin ordin de cãtre autoritatea de reglementare.
(2) Nu se elibereazã autorizatii atunci când:
a) existã dovezi cã, serviciul sau reteaua de telecomunicatii
care face obiectul solicitãtii pericliteazã securitatea sau
sãnãtatea utilizatorilor sau a personalului ori confidentialitatea
comunicãrilor:
b) în gestionarea spectrului radioelectric nu existã frecvente
disponibile care pot fi alocate solicitantului.
Art. 28. - (1) Autorizatia este personalã si netransmisibilã.
Aceasta se elibereazã pentru o perioadã de pânã
la 5 ani si poate fi reînnoitã sau retrasã în
conditiile legii.
(2) Frecventele radioelectrice necesare pentru functionarea retelei sau
a serviciilor de telecomunicatii vor fi alocate prin autorizatie conform
legii.
(3) La eliberarea autorizatiei, autoritatea de reglementare va urmãri
îndeplinirea obiectivelor prevãzute în art. 3, stabilind
prin autorizatie:
a) drepturi si obligatii în legãturã cu standarde tehnice
internationale din domeniu si cu cerintele esentiale privind securitatea
utilizatorilor si a personalului;
b) conditii tehnice în timpul instalãrii si functionãrii
retelelor si serviciilor de telecomunicatii;
c) situatiile si conditiile în care unui operator independent i se
poate permite sã încheie acorduri asupra interconectãrii
retelei sale cu reteaua de telecomunicatii a altui operator.
Art. 29. - (1) Autorizatia poate fi retrasã partial sau total, temporar
sau definitiv, de cãtre autoritatea de reglementare, dacã
titularul încalcã obligatiile prevãzute în aceasta
si prevederile legale privind confidentialitatea si inviolabilitatea comunicatiilor.
(2) Mãsura retragerii autorizatiei se ia dupã avertizarea
prealabilã pentru intrarea în legalitate si dupã verificarea
realitãtii sustinerilor titularilor de autorizatie, comunicate în
cel mult 30 de zile de la primirea avertizãrii.
Art. 30. - (1) Autorizatia se elibereazã în baza unei taxe
care se face venit la bugetul de stat. Cuantumul taxelor de autorizare
este prevãzut în anexa nr. 2 la prezenta lege.
(2) Cheltuielile privind activitãtile necesare pentru controlul
permanent al respectãrii prevederilor autorizatiilor, controlul
tehnic asociat, verificarea parametrilor de calitate si a protectiei contra
perturbatiilor si, dupã caz, monitorizarea spectrului radioelectric
sunt suportate din tarifele percepute de la titularii de autorizatie de
cãtre organismul specializat prevãzut de art. 49 alin. (1).
Aceste tarife se aprobã conform prevederilor art. 25, care se aplicã
în mod corespunzãtor.
(3) Valoarea taxelor prevãzute în anexa nr. 2 poate fi modificatã
prin hotãrâre a Guvernului, în functie de evolutia indicelui
preturilor si tarifelor din economie.
Sectiunea a 5-a
Protectia utilizatorilor
Art. 31. - (1) Autoritatea de reglementare stabileste modalitatea în
care titularul de licentã prezintã modelele contractelor
pe care le încheie cu utilizatorii. Contractele se încheie
numai pentru serviciile de telecomunicatii solicitate de utilizatori.
(2) Drepturile utilizatorilor în cazurile de întrerupere a
furnizãrii serviciilor sau a accesului la retea si rãspunderea
ce revine pentru daune titularului de licentã sau de autorizatie
sunt reglementate contractual, dispozitiile prevãzute în cap.
V aplicându-se în mod corespunzãtor.
Art. 32. - Dispozitiile art. 25 alin. (2), (3) si (4) se aplicã
în mod corespunzãtor si în cazul aprobãrii termenilor
si conditiilor comerciale stabilite în contractele dintre titularul
de licentã si beneficiarii serviciilor de telecomunicatii respective.
Art. 33. - Operatorii publici sau furnizorii de servicii de telecomunicatii
trebuie sã permitã accesul concurentilor la retea sau la
un serviciu, de regulã în aceleasi conditii tehnice si financiare
în care ei însisi ar fi utilizatori ai retelei sau serviciului
respectiv, dacã acest lucru reprezintã un suport pentru oferirea
altor servicii de telecomunicatii si nu existã motive obiective
întemeiate care sã împiedice acordarea accesului.
Art. 34. - (1) Operatorii publici sau furnizorii de servicii de telecomunicatii,
care au o pozitie dominantã pe piata de telecomunicatii, sunt obligati
sã respecte reglementãrile pentru retele si servicii de telecomunicatii
referitoare la clauza retelei deschise. Ei pot limita accesul la retea
sau la servicii de telecomunicatii numai în cazuri justificate de
respectarea cerintelor esentiale.
(2) Termenii si conditiile comerciale în functie de care oferã
servicii un operator public sau un furnizor de servicii de telecomunicatii,
care are o pozitie dominantã pe piatã, trebuie sã
fie bazate pe criterii obiective, sã fie transparente si sã
fie fãcute publice.
Art. 35. - (1) Este interzis titularilor de licentã sã subventioneze
tarifele pentru activitãtile supuse unei autorizatii sau deschise
concurentei cu venitul obtinut din serviciile si retelele care le-au fost
acordate prin licentã.
(2) Autoritatea de reglementare va solicita toate datele necesare pentru
verificarea respectãrii prevederilor alin. (1).
(3) Autoritatea de reglementare poate solicita o verificare financiarã
de cãtre un expert autorizat, care sã examineze dacã
titularul respectã principiul mentionat la alin. (1). Cheltuielile
necesare pentru efectuarea acestei verificãri vor fi suportate de
titular, dacã expertiza constatã nerespectarea prevederilor
alin. (1).
Art. 36. - Autoritatea de reglementare va avertiza pe titularul de licentã
sau pe furnizorul de servicii de telecomunicatii care încalcã
prevederile art. 33, 34 si 35 alin. (1) sã ia mãsurile de
înlãturare a încãlcãrii prevederilor legale,
în cazul în care respectivul titular de licentã sau
furnizor de servicii de telecomunicatii se foloseste de pozitia sa dominantã
pentru a practica discriminãri între competitorii sãi.
Art. 37. - (1) Prevederile prezentului capitol se completeazã cu
prevederile Legii concurentei.
(2) La desfãsurarea investigatiilor si la luarea deciziilor în
cazul încãlcãrii prevederiior Legii concurentei poate
participa si autoritatea de reglementare.
Sectiunea a 6-a
Interconectare si numerotare
Art. 38. - (1) Titularul de licentã este obligat sã-si interconecteze
reteaua de telecomunicatii la reteaua altui titular sau la retele similare
din alte tãri, în urmãtoarele conditii:
a) interconectarea sã fie prevãzutã în licentã
conform prevederilor art. 12 alin. (1) lit. i);
b) limitarea interconectãrii în situatia când acest
lucru este necesar pentru respectarea cerintelor esentiale;
c) criteriile de interconectare sã fie obiective, transparente si
sã fie fãcute publice.
(2) Autoritatea de reglementare va preciza prin ordin ministrului modul
de aplicare a conditiilor de mai sus.
(3) Autoritatea de reglementare are dreptul de a avertiza, la sesizarea
titularilor afectati, pe titularul de licenta care nu-si îndeplineste
obligatiile de interconectare conform alin. (1) sau poate stabili conditiile
de interconectare în cazul în care titularii de licentã
nu au ajuns la un acord.
Art. 39. - (1) Un operator independent poate, cu aprobarea prealabilã
a autoritãtii de reglementare, sã-si conecteze, în
anumite conditii, propria retea la retelele de telecomunicatii ale unui
titular de licentã, ale altui operator independent sau la retele
similare din alte tãri, dacã în autorizatia sa se prevede
aceastã posibilitate, potrivit art. 28 alin. (3) lit. c).
(2) Aprobarea autoritãtii de reglementare prevãzutã
la alin. (1) va specifica conditiile de interconectare.
Art. 40. - (1) Titularii de licentã si operatorii independenti autorizati
vor prezenta autoritãtii de reglementare o notã asupra finalizãrii
modificãrii sau anulãrii oricãrui acord de interconectare,
cu cel putin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a acestuia.
(2) Autoritatea de reglementare poate declara nul un acord de interconectare
între titularii de licentã, în parte sau în total,
dacã acordul pericliteazã competitia efectivã pe piata
de telecomunicatii.
(3) Prevederilor din alineatul anterior li se aplicã în mod
corespunzãtor dispozitiile art. 36.
Art. 41. - (1) Autoritatea de reglementare efectueazã planificarea
numerotãrii necesare în serviciile de telecomunicatii pentru
identificarea utilizatorilor. Ea va înregistra utilizarea grupelor
de numerotare, schimbãrile din planul de numerotare si alocarea
de numere titularilor de licentã sau furnizorilor de servicii de
telecomunicatii.
(2) Autoritatea de reglementare poate modifica planurile nationale de numerotare
conform acordurilor si recomandãrilor internationale, precum si
în scopul garantãrii unei suficiente disponibilitãti
de numere. Modificãrile vor fi fãcute publice cu cel putin
60 de zile înainte de aplicare.
(3) În administrarea numerelor se vor lua în considerare necesitãtile
titularilor de licentã, ale furnizorilor de servicii de telecomunicatii
si ale utilizatorilor, precum si principiile profitabilitãtii si
concurentei efective.
CAPITOLUL III
Reglementãri tehnice
Art. 42. - (1) Numai echipamentele terminale autorizate pot fi comercializate,
conectate si utilizate în retelele de telecomunicatii care fac obiectul
unei licente sau autorizatii. Echipamentele terminale cu altã destinatie
pot fi comercializate numai cu avertizarea expresã a utilizatorilor
asupra interdictiei de conectare si utilizare în retelele mentionate.
(2) Echipamentele terminale pot fi autorizate numai dacã respectã
cerintele esentiale definite la art. 7 lit. i).
(3) Autoritatea de reglementare stabileste procedura de autorizare a echipamentelor
terminale, inclusiv procedura de expertizã tehnicã, si desemneazã,
în acest scop, laboratoare de testare independente.
Art. 43. - (1) Proiectarea, instalarea si întretinerea retelelor
de telecomunicatii, precum si instalarea, întretinerea sau conectarea
echipamentelor de telecomunicatii pot fi efectuate numai de cãtre
persoane fizice sau juridice autorizate. Fac exceptie echipamentele terminale
prevãzute prin constructie, cu posibilitatea conectãrii de
cãtre utilizator si autorizate în acest sens.
(2) Autoritatea de reglementare autorizeazã persoanele prevãzute
la alin. 1 în functie de pregãtirea, calificarea si experienta
profesionalã a acestora.
Art. 44. - Autoritatea de reglementare va verifica respectarea obligatiilor
prevãzute în prezenta lege de cãtre persoanele autorizate,
conform art. 43, precum si de cãtre laboratoarele de testare desemnate
si poate lua mãsurile necesare, inclusiv pânã la retragerea
autorizatiei.
Art. 45. - Instalatiile care perturbã functionarea normalã
a retelelor de telecomunicatii vor fi prevãzute în mod obligatoriu
cu sisteme de protectie corespunzãtoare, pe cheltuiala proprietarilor
instalatiilor respective.
CAPITOLUL IV
Autoritatea de reglementare
Art. 46. - (1) Pentru îndeplinirea dispozitiilor prezentei legi,
autoritatea de reglementare îndeplineste functiile, îsi exercitã
competentele în realizarea prevederilor art. 3 si 4 din lege, supravegheazã
pe titularii de licentã, pe furnizorii de servicii de telecomunicatii
si pe operatorii de retea autorizati.
(2) În acest scop, autoritatea de reglementare:
a) poate solicita operatorilor sau furnizorilor de servicii de telecomunicatii
orice informatii sau documente legate de instalarea, functionarea si calitatea
serviciilor si retelei de telecomunicatii;
b) poate delega o persoanã pentru a examina activitatea unui titular
de licentã, furnizor de servicii de telecomunicatii sau operator
independent, în scopul verificãrii respectãrii prevederilor
licentei sau ale autorizatiei;
c) poate solicita titularilor de licentã sã elaboreze rapoarte
anuale privind îndeplinirea prevederilor din licentã.
Art. 47. - (1) Titularii de licentã sau furnizorii de servicii autorizati
vor informa în scris autoritatea de reglementare privind începerea,
modificarea sau încetarea functionãrii unui serviciu sau a
unei retele de telecomunicatii cu cel putin 30 de zile înainte. Autoritatea
de reglementare va publica aceste note, precum si notele mentionate la
art. 48 alin. (1), de regulã de douã ori pe an.
(2) În caz de fortã majorã, informarea privind modificarea
sau încetarea functionãrii unui serviciu sau a unei retele
de telecomunicatii se va efectua în termen de 48 de ore de la producerea
evenimentului.
Art. 48. - (1) În cazul începerii procedurii de lichidare judiciarã,
lichidatorul va informa în scris, imediat, autoritatea de reglementare
despre încetarea activitãtii operatorului sau a furnizorului
de servicii.
(2) Preluarea retelei sau a serviciilor respective de cãtre altã
persoanã se poate face numai în conditiile prezentei legi;
autoritatea de reglementare poate acorda dreptul temporar de preluare a
retelei sau a serviciilor respective unei alte persoane, în interesul
utilizatorilor, pe durata desfãsurãrii procedurii de lichidare
judiciarã.
Art. 49. - (1) Autoritatea de reglementare poate delega Inspectoratului
General al Comunicatiilor, organism specializat cu statut de regie autonomã,
unele competente si functii, cu exceptia functiilor de acordare a licentelor.
(2) Autoritatea de reglementare poate autoriza persoane juridice competente
sã îndeplineascã o parte dintre functiile sale tehnice
prevãzute la art. 42.
(3) Reclamatiile privind deciziile luate de organismele tehnice mentionate
la alin. (1) si (2) se solutioneazã de cãtre autoritatea
de reglementare.
Art. 50. - (1) Prin ordin al ministrului comunicatiilor se va înfiinta
Consiliul Consultativ de Telecomunicatii, format din reprezentanti ai utilizatorilor,
producãtorilor de echipamente de telecomunicatii, titularilor de
licentã, operatorilor autorizati de retele de telecomunicatii, precum
si din expertii tehnici si de reglementare.
(2) Consiliul Consultativ de Telecomunicatii va face recomandãri
din proprie initiativã sau la solicitarea autoritãtii de
reglementare, cu privire la:
a) principiile politicii de dezvoltare si reglementare a sectorului de
telecomunicatii;
b) continutul licentelor;
c) tratarea sesizãrilor utilizatorilor si operatorilor.
(3) Regulamentul propriu de organizare si functionare a Consiliului Consultativ
de Telecomunicatii se aprobã prin ordin al ministrului comunicatiilor.
Art. 51. - (1) Autoritatea de reglementare va publica un raport anual asupra
strategiei si reglementãrilor sale, cât si asupra dezvoltãrii
telecomunicatiilor în România, în cursul anului calendaristic
anterior. De asemenea, va publica orice act cu caracter normativ, emis
în baza si în aplicarea prezentei legi.
(2) Autoritatea de reglementare va publica, de regulã, de douã
ori pe an, sinteza informãrilor privind situatiile prevãzute
la art. 47 si 49.
Art. 52. - Litigiile dintre autoritatea de reglementare si titularii de
licentã sau de autorizatie cu privire la drepturile stabilite conform
prezentei legi se solutioneazã potrivit Legii contenciosului administrativ.
Art. 53. - Ministerul Comunicatiilor, în calitatea sa de autoritate
de reglementare, participã la pregãtirea si negocierea acordurilor
sau tratatelor internationale din domeniul telecomunicatiilor.
CAPITOLUL V
Rãspunderi si sanctiuni
Art. 54. - Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea
disciplinarã, contraventionalã, civilã sau penalã,
dupã caz.
Art. 55. - (1) Operatorii publici si furnizorii de servicii de telecomunicatii
rãspund fatã de utilizatori pentru daunele efective cauzate
de neexecutarea sau executarea necorespunzãtoare a serviciilor,
în conditiile prezentei legi.
(2) Termenul de introducere a reclamatiei este de 6 luni, calculat din
ziua prestãrii serviciului. Solutionarea reclamatiei de cãtre
operator se efectueazã în termen de cel mult 3 luni de la
data înregistrãrii reclamatiei.
(3) Pentru serviciile deschise concurentei, termenul de introducere a reclamatiei
si rãspunderea pot fi stabilite prin contract între operator
si utilizator. Termenele de introducere a reclamatiei convenite nu pot
fi mai mari decât cele prevãzute la alin. (2).
Art. 56. - (1) Termenul pentru chemarea în judecatã a persoanelor
prevãzute la art. 55 alin. (1) este de 6 luni.
(2) Termenul pentru introducerea actiunii se socoteste de la data primirii
rãspunsului la reclamatie sau, în cazul în care nu s-a
rãspuns ea reclamatia introdusã în termen, de la expirarea
termenului de solutionare a acesteia.
Art. 57 - Constituie contraventii urmãtoarele fapte, dacã
nu sunt sãvârsite în astfel de conditii încât,
potrivit legii penale sã constituie infiractiuni:
a) încãlcarea conditiilor prevãzute limitativ în
licentã sau în autorizatie;
b) practicarea unor tarife din categoria mentionatã la art. 12 alin.
(1) lit. d), neaprobate de autoritãtile competente;
c) furnizarea de servicii de telecomunicatii de cãtre un operator
independent fãrã detinerea autorizatiei prevãzute
de prezenta lege;
d) transmiterea licentei sau a autorizatiei altor operatori decât
cei desemnati de cãtre autoritatea de reglementare;
e) împiedicarea nejustificatã, de cãtre operatorul
public, a accesului concurentilor la o retea sau la un serviciu de telecomunicatii;
f) subventionarea unor tarife pentru activitãtile autorizate destinate
concurentei cu venitul obtinut din serviciile licentiate, conform prevederilor
art. 35 alin. (1);
g) refuzul nejustificat al titularului de licentã de a-si interconecta
reteaua de tetecomunicatii la reteaua altui titular;
h) comercializarea si utilizarea echipamentelor terminale cu încãlcarea
prevederilor art. 42 alin. (1);
i) proiectarea, instalarea sau întretinerea echipamentelor de telecomunicatii
sau instalarea, conectarea ori întretinerea echipamentelor de telecomunicatii
de cãtre persoane neautorizate;
j) blocarea sau deconectarea în mod intentionat, de cãtre
un utilizator, a instalatiilor de telecomunicatii;
k) deteriorarea sau degradarea din culpã a instalatiilor exterioare
de telecomunicatii;
l) împiedicarea, prin diverse mijloace, a accesului utilizatorilor
la aparatele telefonice publice;
m) conectarea neautorizatã de echipamente terminale la liniile de
telecomunicatii ale utilizatorilor;
n) neasigurarea instalatiilor cu sisteme de protectie în cazul în
care acestea perturbã functionarea normalã a retelelor de
telecomunicatii;
o) modificarea instalatiilor de telecomunicatii, proprietate a titularilor
de licentã, si folosirea acestora în starea în care
au fost modificate, fãrã acordul acestor titulari.
Art. 58. - (1) Contraventiile prevãzute de art. 57 se sanctioneazã
cu amendã, dupã cum urmeazã:
a) de la 100.000 lei la 1.000.000 lei, cele de la lit. k) si l);
b) de la 200.000 lei la 2.000.000 lei, cele de la lit. f), g), h), i),
j), m), n) si o);
c) de la 500.000 lei la 5.000.000 lei, cele de la lit. a), b), c), d) si
e).
(2) Contraventiile se constatã si sanctiunile se aplicã de
cãtre persoane împuternicite de autoritatea de reglementare
sau de cãtre personalul împuternicit de organul abilitat de
Legea concurentei, dupã caz.
(3) Sanctiunile se aplicã atât persoanelor fizice cât
si celor juridice, dupã o prealabilã somare pentru intrarea
în legalitate.
(4) Pentru contraventiile prevãzute la art. 57 lit. a), b), g) si
i), autoritatea de reglementare poate dispune si retragerea licentei sau
a autorizatiei.
(5) Bunurile ce fac obiectul contraventiilor prevãzute la art. 57
lit. h) si m) se confiscã.
(6) În mãsura în care prezenta lege nu dispune altfel,
contraventiilor prevãzute la art. 57 le sunt aplicabile dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea, si sanctionarea contraventiilor,
cu exceptia art. 25, 26 si 27.
(7) Cuantumul amenzilor poate fi modificat prin hotãrâre a
Guvernului în functie de evolutia indicelui preturilor si tarifelor
din economie.
CAPITOLUL VI
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 59. - Reglementarea utilizãrii spectrului de frecvente radioelectrice
de cãtre retelele si echipamentele de telecomunicatii se va face
prin lege.
Art. 60. - Prevederile prezentei legi se aplicã si retelelor si
serviciilor de telecomunicatii destinate difuzãrii programelor audiovizuale,
în mãsura în care nu sunt reglementate prin dispozitiile
Legii audiovizualului.
Art. 61. - (1) În cazul unor evenimente de întrerupere a retelelor
sau de împiedicare vizibilã a serviciilor de telecomunicatii,
organele însãrcinate cu paza pãdurilor, drumurilor,
cãilor ferate, lucrãrilor de artã si a altora asemenea,
care au luat cunostintã de asemenea evenimente, sunt obligate sã
înstiinteze în cel mai scurt timp Ministerul Comunicatiilor.
(2) Autoritãtile administratiei publice locale vor acorda sprijin,
în limita atributiilor si a sarcinilor conferite de lege, titularului
de licentã respectiv, pentru restabilirea si asigurarea functionãrii
normale a retelelor si serviciilor de telecomunicatii.
Art. 62. - (1) În conditii deosebite ca: stare de asediu, stare de
urgentã, mobilizare ori stare de rãzboi, calamitãti
naturale sau catastrofe, Ministerul Comunicatiilor, în colaborare
cu institutiile din domeniul apãrãrii, sigurantei nationale
si al ordinii publice si, dupã caz, cu Ministerul Apelor, Pãdurilor
si Protectiei Mediului, poate dispune reorganizarea conditiilor de desfãsurare
a activitãtilor de telecomunicatii, fãcând publicã
aceastã decizie.
(2) În conditii normale, Ministerul Comunicatiilor, în colaborare
cu institutiile mentionate la alin. (1), va lua mãsuri pregãtitoare,
în cadrul sistemului de telecomunicatii, pentru asigurarea serviciului
în conditii deosebite.
(3) Titularii de licentã si de autorizatie au obligatia de a respecta
mãsurile dispuse.
Art. 63. - (1) Licentele pentru retelele operatorilor publici care furnizeazã
serviciile de telecomunicatii de bazã se elibereazã regiilor
autonome de profil, în termen de un an de la data intrãrii
în vigoare a prezentei legi. Aceste licente se vor acorda prin încredintare
directã, fãrã plata taxelor prevãzute în
anexa nr. 1, pe o perioadã de 5 ani, prin derogare de la prevederile
art. 11.
(2) În cazul în care regiile autonome care fac obiectul prevederilor
alin. (1) se restructureazã în societãti comerciale
cu capital majoritar de stat, licentele eliberate sunt transmisibile noilor
societãti, cu modificarea corespunzãtoare a prevederilor
din licentã.
(3) Autorizatiile pentru retelele de telecomunicatii independente, existente
la data prezentei legi, vor fi eliberate conform prevederilor acesteia,
în termen de un an de la data intrãrii în vigoare a
legii.
(4) Licentele si autorizatiile eliberate anterior intrãrii în
vigoare a prezentei legi vor fi reînnoite, în conditiile legii,
de cãtre autoritatea de reglementare, în termen de un an de
la data intrãrii în vigoare a legii.
Art. 64. - (1) Pe perioada pãstrãrii drepturilor exclusive
rezervate pentru furnizarea serviciilor de telecomunicatii de bazã,
acestea se pot liberaliza numai pentru mediul rural, în conditiile
legii. Atribuirea licentelor pentru astfel de operatori de retele si furnizori
de servicii se va efectua pe bazã de licitatie.
(2) Licentele care fac obiectul alin. (1) vor fi limitate:
a) numai pentru localitãti rurale sau puncte izolate în care
serviciile de telecomunicatii de bazã lipsesc sau sunt necorespunzãtoare;
b) numai pentru perioada în care se pãstreazã drepturile
exclusive rezervate.
(3) Licentele pot fi reînnoite în conditiile prezentei legi.
Art. 65. - Prin hotãrâre a Guvernului sau prin acord interministerial
se vor stabili conditii specifice de folosire, de cãtre operatorii
de telecomunicatii, a proprietãtii apartinând agentilor economici
cu capital de stat.
Art. 66. - Dispozitiile referitoare la prescriptia dreptului la actiune
din prezenta lege se întregesc cu prevederile Decretului nr. 167/1958
privind prescriptia extinctivã, care se aplicã în mod
corespunzãtor.
Art. 67. - (1) Prezenta lege intrã în vigoare la 60 de zile
de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României,
termen în care se va constitui, prin ordin al ministrului comunicatiilor,
Consiliul Consultativ de Telecomunicatii prevãzut la art. 50 alin.
(1).
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã:
- Decretul nr. 197/1955 privind exploatarea serviciilor de postã
si telecomunicatii, partea referitoare la serviciile de telecomunicatii;
- art. 3 si 4 din H.C.M. nr. 2.487/1969 pentru stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la dispozitiile legale privind functionarea serviciilor
de postã si telecomunicatii;
- orice alte dispozitii contrare.
Aceastã lege a fost adoptatã în sedinta comunã
a Camerei Deputatilor si Senatului din 26 iunie 1996, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
ADRIAN NÃSTASE |
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN |
Bucuresti, 12 iulie 1996.
Nr. 74.
DECRET
pentru promulgarea Legii telecomunicatiilor
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ã :
Articol unic. - Se promulgã Legea telecomunicatiilor si se dispune publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
PRESEdinTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 iulie 1996.
Nr. 274.
CAMERA DEPUTATILOR
SENATUL
LEGEA
serviciilor postale
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Accesul oricãrei persoane fizice sau juridice la serviciile
postale si transmiterea liberã a trimiterilor postale sunt garantate
în conditiile prezentei legi.
Art. 2. - În întelesul prezentei legi se definesc:
a) servicii postale: primirea, prelucrarea, transportul sau transmiterea
si predarea trimiterilor postale la destinatie în conditiile stabilite
prin reglementãrile în vigoare;
b) trimiteri postale: comunicãri scrise sau înregistrate,
documente, valori, acte, bunuri materiale, mandate postale sau telegrafice
încredintate operatorilor postali pentru a fi transportate sau transmise
si predate la destinatie;
c) servicii postale de bazã: serviciile postale destinate
publicului, efectuate contra cost în interiorul
tãrii si în traficul international privind:
- corespondentã: scrisori, cãrti postale imprimate (inclusiv
înscrisurile în relief, înregistrãrile sonore
pentru folosinta nevãzãtorilor), acte de procedurã
juridicã, telegrame (cu exceptia transmiterii);
- pachete mici (pânã la douã kilograme);
- mandate postale sau telegrafice.
Art. 3. - Serviciile postale se efectueazã numai prin persoane juridice
abilitate conform prevederilor prezentei legi, denumite în continuare
operatori
de servicii postale.
Art. 4. - (1) Secretul scrisorilor, telegramelor si al altor trimiteri
postale este garantat prin lege. Toate persoanele implicate în activitãti
postale sunt obligate sã asigure confidentialitatea trimiterilor.
Este interzis a viola sau a divulga continutul corespondentei sau al altor
trimiteri postale, de a da informatii despre cei ce utilizeazã serviciile
postale sau de a înlesni si încuraja asemenea fapte.
(2) Operatorii de servicii postale pot deschide trimiterile postale numai
în cazul deteriorãrii acestora în timpul prelucrãrii
sau transportului, exceptând culpa proprie, în scopul obtinerii
datelor necesare predãrii acestora la destinatar sau la expeditor.
(3) În cazul suspiciunii de utilizare frauduloasã a serviciilor
postale, fapte care pot constitui contraventii conform art. 34 din prezenta
lege, sau la solicitarea organelor vamale pentru verificarea continutului,
operatorii de servicii postale pot solicita deschiderea trimiterilor postale
de cãtre expeditor sau destinatar.
(4) În scopul descoperirii infractiunilor si a autorilor lor si pentru
aflarea adevãrului în cauzele penale, operatorii de servicii
postale vor pune la dispozitia organelor de urmãrire penalã
sau a instantelor de judecatã toate valorile si trimiterile postale
considerate corpuri delicte si toate actele de care au nevoie, pe baza
dispozitiei scrise, date de magistratul competent conform Codului de procedurã
penalã.
Art. 5. - (1) Autoritatea de reglementare privind domeniul serviciilor
postale este Ministerul Comunicatiilor, care actioneazã pentru aplicarea
prevederilor prezentei legi si îsi exercitã atributiile prin
ordin al ministrului.
(2) Reglementarea serviciilor postale trebuie sã asigure dezvoltarea
armonioasã a acestor servicii la nivel national, eficienta, operativitatea,
calitatea si diversificarea lor, precum si furnizarea serviciilor postale
de bazã pentru publicul larg, având în vedere protectia
socialã a utilizatorilor conform principiului serviciului universal.
Art. 6. - Principiul serviciului universal se aplicã unui ansamblu
minimal de servicii de calitate determinatã, care trebuie furnizate
la un pret rezonabil pentru toti utilizatorii, în conditii nediscriminatorii,
pe întreg teritoriul tãrii.
CAPITOLUL II
Servicii postale
Art. 7. - (1) Operatorul national desemnat pentru a efectua servicii postale
de bazã este Regia Autonomã "posta românã".
Aceste servicii postale sunt rezervate Regiei Autonome "posta românã"
pe perioadã de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii acestei
perioade prin lege.
(2) În perioada prevãzutã la alin. (1), Regia Autonomã
"posta românã" se poate transforma în societate comercialã
pe actiuni de interes public, cu obligativitatea asigurãrii serviciului
universal conform art. 6, preluând efectuarea serviciilor postale
de bazã.
Art. 8. - Nu constituie încãlcare a drepturilor de rezervare
si nu se supune autorizãrii prevãzute la art. 13 prestarea
urmãtoarelor activitãti:
a) corespondenta transportatã, cu titlu gratuit, de cãtre
persoane fizice împuternicite de expeditor pentru a fi predatã
destinatarului;
b) transportul banilor si al valorilor agentilor economici prin angajati
proprii, efectuarea de plãti sau încasãri de sume datorate
sau cuvenite din activitatea proprie a acestor agenti;
c) corespondenta secretã a autoritãtilor publice, unitãtilor
militare, unitãtilor de cercetare sau productie care executã
comenzi în domeniul apãrãrii nationale, ori a altor
institutii publice, colectatã, transportatã si distribuitã
prin curieri speciali, reglementatã prin alte acte normative.
Art. 9. - Regia Autonomã "posta românã" are drept de
rezervare pentru amplasarea cutiilor postale în locuri publice si
în mijloacele de transport în comun.
Art. 10. - (1) Regia Autonomã "posta românã" are obligatia
sã asigure, în conditiile legii si conform principiului serviciului
universal, serviciile postale de bazã pe întreg teritoriul
national si în relatiile internationale pentru orice persoanã
fizicã sau juridicã, cu respectarea, de cãtre utilizatori,
a dispozitiilor legale si a instructiunilor specifice.
(2) Regia Autonomã "posta românã" poate refuza orice
trimitere postalã, dacã prin acceptarea ei în circuitul
postal se pune în pericol viata sau sãnãtatea unor
persoane ori se pot produce pagube materiale sau deteriorarea altor trimiteri
postale.
(3) Organizarea activitãtilor în reteaua Regiei Autonome "Posta
Românã" va asigura efectuarea serviciilor postale în
toate zonele locuite si în fiecare zi lucrãtoare iar pentru
telegrame, si în zilele nelucrãtoare.
Art. 11. - (1) Serviciile postale, altele decât cele de bazã,
pot fi efectuate de orice operator, inclusiv de Regia Autonomã "Posta
Românã" în conditiile de competitie reglementatã
potrivit legii.
(2) Din categoria serviciilor postale mentionate la alin. (1) fac parte
prezentarea, transportul si distribuirea corespondentei expres sau prin
curier accelerat, serviciul de mesagerie si alte servicii, în interiorul
tãrii si în trafic international.
Art. 12. - Operatorii de servicii postale, altele decât cele rezervate
Regiei Autonome "posta românã" pot folosi reteaua postalã
apartinând acesteia, pe baze contractuale, în conditiile respectãrii
prezentei legi.
CAPITOLUL III
Autorizarea operatorilor de servicii
postale
Art. 13. - (1) Pot fi autorizate pentru efectuarea serviciilor postale,
altele decât cele de bazã, persoane juridice române
sau reprezentante ale unor persoane juridice strãine, înregistrate
în România, care au în obiectul lor de activitate prestarea
unor astfel de servicii.
(2) Autorizatia se acordã de cãtre Ministerul Comunicatiilor
pentru o perioadã de cel mult 10 ani, cu dreptul de a fi prelungitã
în conditiile legii.
(3) Autorizatia de operator de servicii postale mentioneazã tipul
serviciului, zona geograficã si conditiile de operare a serviciilor.
Neîndeplinirea obligatiilor stabilite în autorizatie sau încãlcarea
unor prevederi legale poate duce la retragerea partialã sau totalã
a acesteia.
(4) Pentru activitatea de autorizare Ministerul Comunicatiilor percepe
taxe de autorizare, prevãzute în anexa la prezenta lege, care
se fac venit la bugetul de stat. Taxele de autorizare vor fi modificate
prin hotãrâre a Guvernului în functie de indicele de
inflatie.
Art. 14. - (1) Definirea, greutatea maximã, dimensiunile maxime
si conditiile generale privind prezentarea si distribuirea trimiterilor
postale, precum si normele principale tehnice si de calitate pentru serviciile
postale de bazã se stabilese prin ordin al ministrului comunicatiilor.
(2) Regia Autonomã "posta românã" emite instructiuni
privind aplicarea acestor conditii pentru serviciile proprii, în
special retragerea, modificarea adresei, înapoierea la expeditor,
imposibilitatea predãrii la destinatar a trimiterilor postale, termenul
de pãstrare, precum si responsabilitãtile ce decurg din acestea,
instructiuni care se supun aprobãrii autoritãtii de reglementare.
Art. 15. - (1) Autoritatea de reglementare poate solicita operatorilor
de servicii postale informatiile si datele statistice necesare pentru evaluarea
modului de îndeplinire a prevederilor autorizatiei, precum si a functionãrii
si calitãtii serviciului postal prestat.
(2) Datele privind modul de functionare si parametrilor de calitate ai
serviciilor postale rezervate se publicã anual de cãtre Regia
Autonomã "posta românã".
CAPITOLUL IV
Emiterea si comercializarea de timbre
si efecte postale
Art. 16. - În exercitarea atributiilor sale, Regia Autonomã
"posta românã" are dreptul exclusiv de a emite, de a pune
si de a retrage din circulatie timbre si efecte postale.
Art. 17. - (1) Timbrele si efectele postale cu timbru imprimat se tipãresc
pe baza machetelor grafice realizate de Regia Autonomã "posta românã"
în concordantã cu reglementãrile interne si internationale
în domeniu si cu avizul Comisiei filatelice.
(2) Regia Autonomã "posta românã" elaboreazã
programe anuale ale emisiunilor de timbre si efecte postale, stabilind
structura si tematica lor.
Art. 18. - Componenta, atributiile si modul de functionare a Comisiei filatelice
se aprobã prin ordin al ministrului comunicatiilor.
Art. 19. - (1) Timbrele postale sunt valorificate atât la valoarea
lor nominalã, cât si la valoarea filatelicã, prin Regia
Autonomã "posta românã" sau prin alti agenti economici.
(2) Timbrele postale se comercializeazã atât în tarã,
cât si în strãinãtate sau formeazã obiectul
schimburilor filatelice în conditiile legii.
(3) Comercializarea timbrelor postale se efectueazã în conditiile
stabilite de legislatia internã si de acordurile internationale
în domeniu la care tara noastrã este parte.
Art. 20. - Regia Autonomã "posta românã" stabileste
si asigurã conditiile de conservare, evidentã si pãstrare
a timbrelor si efectelor postale cu timbru imprimat, a timbrelor de patrimoniu,
a altor bunuri filatelice, precum si stocul de timbre necesar schimbului
cu administratiile postale din alte tãri în Conservatorul
sãu de timbre.
CAPITOLUL V
Tarifarea serviciilor postale
Art. 21. - (1) Pentru prestarea serviciilor postale se percep tarife stabilite
conform legii.
(2) În cazul serviciilor postale rezervate Regiei Autonome "Posta
Românã", tarifele se supun aprobãrii autoritãtii
de reglementare, cu avizul autoritãtilor cu atributii în domeniul
stabilirii preturilor si tarifelor.
(3) Tarifele se stabilesc având în vedere furnizarea pe termen
lung a serviciilor postale, pe baza eficientei economice, diferentiat pentru
persoane fizice si persoane juridice si asigurarea, dupã caz, a
caracterului universal al serviciului postal si a conditiilor pentru dezvoltarea
retelei postale.
(4) Tarifele vor fi fãcute publice de cãtre operatorul de
servicii postale.
Art. 22. - (1) Este interzisã subventionarea serviciilor postale
deschise concurentei din veniturile obtinute ca urmare a activitãtilor
rezervate Regiei Autonome "posta românã".
(2) Expedierea grupatã sub forma unei singure trimiteri a mai multor
trimiteri postale din domeniul serviciilor postale rezervate, cu destinatari
diferiti, în scopul neachitãrii tarifului pe fiecare trimitere,
este interzisã.
Art. 23. - Nu sunt supuse tarifãrii:
a) trimiterile postale expediate de administratiile postale si oficiile
lor;
b) schimbul de trimiteri între organele Uniunii Postale Universale
si organele uniunilor regionale, între organele acestor uniuni si
cele expediate de acestea cãtre administratiile postale sau oficiile
lor;
c) trimiterile postale care contin înscrisuri în relief si
înregistrãri sonore pentru folosinta nevãzãtorilor,
transmise de asociatiile nevãzãtorilor sau adresate acestora;
d) alte trimiteri specificate în conventiile si acordurile internationale
la care România este parte.
CAPITOLUL VI
Rãspunderea pentru prestarea
serviciilor postale
Art. 24. - (1) Rãspunderea operatorilor de servicii postale, în
conditiile prezentei legi, începe de la prezentarea trimiterilor
postale si dureazã pânã la sfârsitul termenului
de reclamare administrativã.
(2) Termenul de reclamare administrativã si termenul de pãstrare
pentru trimiterile postale interne este de 6 luni, iar pentru cele externe,
de un an, calculat din ziua prezentãrii trimiterii postale.
(3) Termenul de solutionare a reclamatiilor administrative este de 3 luni
pentru trimiterile postale interne si de 6 luni pentru trimiterile externe,
de la data depunerii reclamatiei administrative.
(4) Dupã expirarea acestor termene expeditorul sau destinatarul
poate solicita informatii despre trimiterile postale înregistrate
pânã la expirarea termenului de arhivare (de regulã
2 ani) a documentelor postale, fãrã a avea dreptul la despãgubiri.
(5) Pentru serviciile postale deschise concurentei, termenele de reclamare
administrativã pot fi stabilite prin contract între operator
si beneficiar.
Art. 25. - Trimiterile postale apartin expeditorului pânã
în momentul predãrii lor la destinatar. Pânã
în acest moment, expeditorul are dreptul de a le retrage, de a modifica
adresa înscrisã pe ele, de a anula sau a modifica indicatiile
speciale. Asupra lor nu se pot aplica sechestre sau popriri.
Art. 26. - (1) Termenul pentru chemare în judecatã este de
6 luni pentru trimiterile postale interne si de un an pentru cele externe.
(2) Termenul pentru introducerea actiunii se socoteste de la data primirii
rãspunsului la reclamatia administrativã sau, în cazul
în care nu s-a rãspuns la reclamatia administrativã
introdusã în termen, de la expirarea termenului de solutionare
a acesteia.
(3) Actiunea nu va fi primitã dacã nu se face dovada introducerii
reclamatiei administrative în termen.
Art. 27. - (1) Expeditorul are dreptul la o despãgubire corespunzãtoare
valorii reale a pierderii, distrugerii sau avarierii trimiterilor postale
înregistrate, care nu va depãsi valorile specificate la art.
28. Pagubele indirecte si beneficiile nerealizate, provenite din erori,
pierderi sau întârzieri în transmiterea sau predarea
trimiterilor postale, nu se despãgubesc.
(2) Expeditorul poate renunta la dreptul sãu de despãgubire
în favoarea destinatarului.
Art. 28. - Regia Autonomã "posta românã" rãspunde
pentru trimiterile postale interne înregistrate, dupã cum
urmeazã:
1. În caz de pierdere, sustragere sau predare gresitã:
a) cu întreaga valoare declaratã pentru o trimitere postalã
expediatã cu valoarea declaratã;
b) cu întreaga valoare declaratã pentru o trimitere postalã
depusã cu ramburs pânã în momentul predãrii
la destinatar;
c) cu întreaga valoare a rambursului pentru o trimitere postalã
cu ramburs, dupã predarea acesteia destinatarului, când operatorul
postal a omis încasarea rambursului de la destinatar;
d) cu întreaga valoare pentru mandate;
e) cu suma reprezentând de zece ori tariful de prezentare pentru
o trimitere postalã recomandatã;
f) cu suma reprezentând de zece ori tariful de prezentare pentru
un colet fãrã valoare declaratã, indiferent de greutate.
Despãgubirile prevãzute la lit. a) b) si c) nu vor depãsi
valoarea realã a continutului.
În afara despãgubirilor prevãzute la pct. 1 se restituie
si tarifele încasate la prezentare.
2. În caz de lipsã partialã sau avariere:
a) cu valoarea declaratã pentru partea lipsã sau avariatã,
înscrisã în nota de inventar, pentru scrisorile deschise
cu valoare declaratã;
b) cu valoarea proportionalã corespunzãtoare greutãtii
lipsã, pentru scrisorile închise cu valoare declaratã;
c) cu cota-parte din despãgubirea prevãzutã la pct.
1 lit. f), stabilitã în raport cu greutatea lipsã sau
cu greutatea continutului avariat, pentru coletele fãrã valoare
declaratã;
d) cu valoarea stabilitã care nu poate depãsi valoarea declaratã
si nici pe cea realã a continutului lipsã sau avariat, luatã
în considerare la locul si în momentul prezentãrii coletului
cu valoare declaratã.
Pierderea completã a continutului este similarã cu pierderea
trimiterii postale.
Când expeditorul a declarat o valoare mai micã decât
cea realã, despãgubirea este la nivelul valorii declarate.
3. (1) Cu tarifele încasate la prezentare:
a) pentru telegramele si avizele telefonice nepredate;
b) pentru telegramele predate mai târziu decât ar fi ajuns
prin posta terestrã;
c) pentru avizele telefon, ce care nu au fost predate în timp util;
d) pentru telegramele al cãror continut este denaturat.
(2) În cazul neefectuãrii serviciilor postale suplimentare,
nominalizate de expeditor prin indicatii speciale, se restituie numai tarifele
încasate suplimentar.
Art. 29. - Regia Autonomã "posta românã" nu rãspunde
pentru trimiterile postale neînregistrate sau pentru cele înregistrate,
dacã paguba s-a produs din vina expeditorului, dacã trimiterea
a fost primitã fãrã obiectii de cãtre destinatar
sau când paguba s-a produs ca urmare a unui caz de fortã majorã.
Art. 30. - Regia Autonomã "posta românã" rãspunde
pentru trimiterile postale externe în conformitate cu prevederile
conventiilor si aranjamentelor internationale la care România este
parte.
Art. 31. - Bunurile din trimiterile postale expediate prin Regia Autonomã
"posta românã", care nu au putut fi predate destinatarilor
si nici expeditorilor, dupã expirarea termenului de reclamare administrativã
si pãstrare se vor valorifica sau se vor distruge de cãtre
aceasta, sumele rezultate fiind fãcute venit la Regia Autonomã
"posta românã".
Art. 32. - Operatorii serviciilor postale deschise concurentei rãspund
fatã de expeditori conform prevederilor contractuale.
Art. 33. - Expeditorii unor trimiteri postale rãspund fatã
de operatorii postali pentru daunele rezultate din natura periculoasã
a trimiterilor postale sau a conditiilor de ambalare neadecvate continutului
acestora, în limita valorii daunelor si a sumelor plãtite
ca despãgubire altor beneficiari ai serviciilor postale ale cãror
trimiteri postale au fost deteriorate din aceastã cauzã.
CAPITOLUL VII
Sanctiuni
Art. 34. - Constituie contraventii la dispozitiile prezentei legi urmãtoarele
fapte, dacã, potrivit legii penale, nu constituie infractiuni:
1. predarea sau expedierea, fãrã a declara natura realã
a bunurilor, prin orice trimitere postalã, de:
a) obiecte care prin natura lor sau prin modul cum sunt ambalate pericliteazã,
la manipulare sau la transport, viata ori sãnãtatea oamenilor,
distrug, degradeazã sau deterioreazã instalatiile ori alte
trimiteri postale;
b) materii explozibile, inflamabile, stupefiante, otrãvuri, substante
corosive, toxice sau radioactive;
c) materiale sau obiecte a cãror circulatie este interzisã,
cu exceptia cazurilor când se prezintã o autorizatie specialã
datã de organele competente;
d) animale vii, cu exceptia celor admise conform instructiunilor privind
serviciile postale;
2. introducerea, în trimiterile postale pentru care se percepe un
tarif inferior, de alte trimiteri postale pentru care sunt stabilite tarife
superioare:
a) introducerea, în scrisori simple sau recomandate, de bani, valori
ori alte obiecte pretioase de orice naturã;
b) sustragerea de la plata individualã a tarifelor prin expedierea
într-o singurã trimitere postalã a mai multor trimiteri
cu destinatari diferiti.
În cazul în care destinatarul va plãti despãgubirile,
i se va preda trimiterea postatã, expeditorul rãmânând
obligat numai la plata amenzii;
3. francarea trimiterilor postale cu timbre decupate din cãrti postale
sau din alte formulare cu marcã postalã imprimatã
ori cu mãrci postale întrebuintate sau prin oricare alt mijloc
neautorizat;
4. împiedicarea instalãrii cutiilor postale;
5. distrugerea sau deteriorarea cutiilor postale sau deschiderea lor neautorizatã;
6. colectarea, primirea, transportul si distribuirea corespondentei de
orice fel, a banilor, a valorilor care pot face obiectul trimiteritor postale,
efectuate în mod repetat de cãtre persoane fizice sau juridice
neautorizate de Ministerul Comunicatiilor, cu exceptia cazurilor prevãzute
la art. 8.
Art. 35. - (1) Contraventiile prevãzute la art. 34 pct. 1-4 se sanctioneazã
cu amendã de la 50.000 lei la 500.000 lei, iar cele de la pct. 5
si 6, cu amendã de la 300.000 lei la 3.000.000 lei.
(2) În cazul contraventiilor prevãzute la art. 34 pct. 1 si
2, contravenientul datoreazã, dupã caz, si despãgubirile
prevãzute la art. 33.
(3) Cuantumul amenzilor poate fi modificat prin hotãrâre a
Guvernului, în functie de cursul de referintã al monedei nationale.
Art. 36. - (1) Contraventiile se constatã de cãtre agenti
împuterniciti de Ministerul Comunicatiilor, care aplicã si
sanctiunea.
(2) Pot fi contravenienti persoanele fizice si persoanele juridice.
Art. 37. - Bunurile care fac obiectul contraventiilor prevãzute
la art. 34 pct. 1 vor fi confiscate si valorificate conform legii.
Art. 38. - În mãsura în care prezenta lege nu dispune
altfel, contraventiilor prevãzute la art. 34 li se aplicã
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
cu modificãrile ulterioare, cu exceptia art. 25, 26 si 27.
Art. 39. - Faptele sãvârsite în legãturã
cu serviciile postale si cu efectuarea acestora, care prin natura lor constituie
infractiuni, se pedepsesc conform legii penale.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 40. - În exercitarea responsabilitãtilor sale în
domeniul reglementãrii serviciilor postale, Ministerul Comunicatiilor
negociazã si participã, dupã caz, la acorduri sau
conventii cu autoritãti de reglementare a serviciilor postale din
alte tãri sau cu organizatii internationale de resort.
Art. 41. - Pentru conditii deosebite: stare de asediu, stare de urgentã,
de dezastru sau calamitãti, Ministerul Comunicatiilor, în
colaborare cu Ministerul Apãrãrii Nationale, poate dispune
reorganizarea, restrângerea sau suspendarea temporarã a prestãrii
serviciilor postale, fãcând publicã aceastã
decizie.
Art. 42. - (1) Constructiile, spatiile si terenurile aferente, proprietate
publicã a statului, în care se desfãsoarã activitatea
oficiilor postale si care nu sunt proprietatea Regiei Autonome "posta românã",
se transferã în administrarea acesteia, pe bazã de
protocol, prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Autoritãtile administratiei publice locale vor sprijini Regia
Autonomã "posta românã" prin asigurarea spatiilor necesare
desfãsurãrii serviciilor postale, prin închirierea
lor cu prioritate sau prin concesionare în conditiile legii.
Art. 43. - (1) Agentii economici care efectueazã transportul trimiterilor
postale pe cale terestrã, aerianã, fluvialã sau maritimã
au obligatia sã asigure acest serviciu cu prioritate, precum si
accesul salariatilor postali la mijlocul de transport sau în incinta
acestuia.
(2) În vederea alinierii la reglementãrile Uniunii Postale
Universale si ale Uniunii Europene privind schimburile postale internationale,
operatorii de servicii postale beneficiazã de acces si prioritate
la punetele de frontierã si la organele vamale.
Art. 44. - (1) Dreptul de a utiliza emblema Regiei Autonome "posta românã"
apartine în exclusivitate acesteia.
(2) Uniformele salariatilor Regiei Autonome "posta românã",
cu emblema acesteia, vor fi purtate numai în timpul exercitãrii
atributiilor de serviciu.
Art. 45. - La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se
abrogã:
- Decretul nr. 197/1955 privind exploatarea serviciilor de postã
si telecomunicatii, partea referitoare la sectorul de postã;
- art. 1 si 2 din H.C.M. nr. 2.487/1969 pentru stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la dispozitiile legale privind functionarea serviciilor
de postã si telecomunicatii;
- Hotãrârea Guvernului nr. 1.014/1990 cu privire la valorificarea,
conservarea, evidenta si pãstrarea timbrelor si efectelor postale
cu timbru imprimat si organizarea Comisiei filatelice;
- art. 7 din Decretul nr. 106/1990 privind regimul timbrelor în România;
- orice alte dispozitii contrare.
Art. 46. - Prezenta lege intrã în vigoare în termen
de 60 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial
al României.
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputatilor în sedinta din 27 iunie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEdinTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NÃSTASE
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în sedinta din 27 iunie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEdinTELE SENATULUI
VALER SUIAN
Bucuresti, 12 iulie 1996.
Nr. 83.
ANEXÃ
TAXELE DE AUTORIZARE
Taxele de autorizare prevãzute la art. 13 sunt urmãtoarele:
1. Taxa de autorizare pentru servicii postale pe aria unei localitãti:
300.000 lei
2. Taxa de autorizare pentru servicii postale pe aria unui judet: 1.000.000
lei
3. Taxa de autorizare pentru servicii postale pe aria mai multor judete
sau pe teritoriul national: 3.000.000 lei.
DECRET
pentru promulgarea Legii serviciilor
postale
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ã :
Articol unic. - Se promulgã Legea serviciilor postale si se dispune publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
PRESEdinTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 iulie 1996.
Nr. 283.