MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul IX -
Nr. 71 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Luni, 21 aprilie 1997
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
111. - Hotărâre privind forma si continutul cărtii de identitate, ale cărtii de imobil si ale fisei de evidentă a populatiei
112.
- Hotărâre privind organizarea activitătii de eliberare a cărtilor de
identitate, procedura de preschimbare esalonată a buletinelor de identitate actuale,
precum si aspectele privind termenele de valabilitate a acestora
113.
- Hotărâre privind continutul, actualizarea si valorificarea datelor din
Registrul permanent de evidentă a populatiei
125.
- Hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai
obiectivului de investitii “Alimentare cu apă a comunei Vâlcelele, judetul
Buzău”
126.
- Hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai
obiectivului de investitii “Alimentarea cu apă a comunelor Gurghiu si
Solovăstru, judetul Mures”
127.
- Hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai
obiectivului de investitii “Alimentarea cu apă a comunei Vânători, judetul
Neamt”
128.
- Hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai
obiectivului de investitii “Canalizare Răsinari, judetul Sibiu”
129.
- Hotărâre privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITAE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
55/167.
- Ordin al ministrului turismului si al ministrului transporturilor pentru
modificarea Normelor metodologice privind clasificarea autocarelor utilizate
pentru transporturi turistice în trafic intern si international si pentru
transporturi publice de persoane în trafic international
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
16.
- Circulară pentru modificarea Normelor privind sumele în valută si în lei
care pot fi introduse si scoase din România (anexa nr. 1 la Regulamentul privind
efectuarea operatiunilor valutare) si a Normelor privind efectuarea
operatiunilor de schimb valutar pentru persoane fizice pe teritoriul României (anexa
nr. 4 la regulamentul mentionat)
2. - Hotărâre privind retragerea autorizatiei Societătii Bancare “Dacia Felix” - S.A.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind forma si continutul cărtii de identitate, ale cărtii de imobil si ale fisei de evidentă a populatiei
În temeiul art. 42
din Legea nr. 105/1996 privind evidenta populatiei si cartea de identitate,
Guvernul
României hotărăste :
Art. 1. -
(1) Cartea de identitate cuprinde următoarele date:
a) denumirea
tării;
b) denumirea
documentului;
c) seria (două
litere) si numărul (sase cifre);
d) codul numeric
personal;
e) numele;
f) prenumele;
g) prenumele
părintilor;
h) locul nasterii;
i) sexul;
j) domiciliul;
k) formatiunea de
evidentă a populatiei, emitentă (textul
în clar,
initialele judetului, codul formatiunii);
l) termenul de
valabilitate.
(2) Forma si
continutul cărtii de identitate sunt cele prevăzute în modelul prezentat în
anexa nr. 1.
(3) Informatiile
privind stabilirea resedintei se înscriu într-o etichetă autocolantă, aplicată
pe versoul cărtii de identitate, având forma si continutul prezentate în anexa nr.
2.
Art. 2. - Forma si
continutul cărtii de imobil pentru imobilele tip locuintă sunt cele prevăzute
în modelul prezentat în anexa nr. 3.
Art. 3. - Forma si
continutul cărtii de imobil pentru unitătile de cazare în comun sunt cele
prevăzute în modelul prezentat în anexa nr. 4.
Art. 4. - Forma si
continutul fisei de evidentă a populatiei sunt cele prevăzute în modelul
prezentat în anexa nr. 5.
Art. 5. - Anexele nr.
1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministru de
interne,
Ministru de
stat, ministrul finantelor,
Bucuresti, 14 aprilie 1997.
Nr. 111.
ANEXA Nr. 1
CARTE DE IDENTITATE
- Format tip
cartelă, tipărită pe o singură fată, cu dimensiunile: 105 mm lungime; 74 mm lătime,
0,7 mm grosime si structura formată din două straturi exterioare transparente,
între care se introduce suportul pentru fotografie, text si alte
inscriptionări; cele 3 straturi sunt asamblate tehnologic, formând un tot
unitar.
- Fotografia:
color, având dimensiunile de 38 x 30 mm, executată cu mijloace informatice, direct
pe suportul cărtii de identitate.
- Elemente de
particularizare a cărtii de identitate:
a) Drapelul:
realizat în culorile nationale, având dimensiunile de 45 x 7 mm si pozitionarea
în partea superioară a cărtii de identitate.
b) Stema:
realizată color, conform prevederilor Legii nr. 102/1992, având dimensiunile de
35 x 25 mm, pozitionată în centrul spatiului rezervat textului.
c) Sigla: desen
geometric oval, continând initialele evidentei populatiei - evp -, pozitionat sub
fotografie si încadrat la stânga de codul formatiunii de evidentă a populatiei
emitente si de simbolul judetului, la dreapta.
- Fond - fonta de
sigurantă, asemănătoare celei aplicate pe bancnote, care, prin desenul complex,
combinatia de culori si procedeul de imprimare, asigură protectia împotriva
falsificării.
- Zona de citire
automată cu caractere identificabile optic:
a) Pozitionare:
partea inferioară a cărtii de identitate.
b) Dimensiuni:
lungime - 102 mm; lătime - 17 mm.
c) Continut: tipul
documentului, codul tării emitente, numele si prenumele, numărul documentului, cetătenia,
data nasterii, sexul, valabilitatea, codul numeric personal (fără data
nasterii).
- Text tipărit la
imprimanta laser color, cu caracterele alfabetului latin.
ANEXA Nr. 2
ETICHETA
AUTOCOLANTĂ
pentru
înscrierea informatiilor privind stabilirea resedintei
ANEXA Nr. 3
CARTE DE IMOBIL
pentru
imobile tip locuintă
APARTAMENTUL Nr. ..................
STABILIT RESEDINTA în
..................................................................................................................................................................................
până la: ................................
Data: ......................Semnătura
................
ANEXA Nr. 5
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea activitătii de eliberare a cărtilor de identitate, procedura de preschimbare esalonată a buletinelor de identitate actuale, precum si aspectele privind termenele de valabilitate a acestora
În temeiul art. 49
din Legea nr. 105/1996 privind evidenta populatiei si cartea de identitate,
Guvernul României
hotărăste :
Art. 1. - (1)
Organizarea activitătii de eliberare a cărtii de identitate se asigură de către
Ministerul de Interne în cadrul Sistemului national informatic de evidentă a populatiei.
(2) Cărtile de
identitate se întocmesc de către formatiunile de evidentă a populatiei,
constituite la nivel central, judetean si al municipiului Bucuresti.
(3) Verificarea
documentelor, înregistrarea datelor si preluarea imaginilor în Sistemul
national informatic de evidentă a populatiei se organizează de către fiecare
formatiune de evidentă a populatiei pentru cetătenii care au domiciliul sau resedinta
în raza de competentă a acesteia.
(4) Pentru
rezolvarea unor situatii deosebite ale cetătenilor din localitătile rurale,
fiecare serviciu judetean de evidentă a populatiei asigură câte un echipaj
mobil, dotat cu echipamentul necesar pentru preluarea imaginilor si a datelor.
Art. 2. - (1)
Pentru functionarea Sistemului national informatic de evidentă a populatiei,
cărtile de identitate se întocmesc în formă informatizată.
(2) Actualele
buletine de identitate vor fi preschimbate esalonat cu cărtile de identitate,
în termen de 5 ani.
(3) Până la
generalizarea activitătii de întocmire si de eliberare a cărtii de identitate
pe întreg teritoriul tării, forma tiunile de evidentă a populatiei din judetele
care nu dispun încă de posibilitătile tehnice necesare vor putea elibera, în
continuare, buletine de identitate care rămân valabile până la preschimbare.
Art. 3. - (1)
Actualele buletine de identitate cu termen de valabilitate neexpirat vor fi
preschimbate de formatiunile de evidentă a populatiei, în functie de anul
nasterii persoanei, în următoarea ordine de prioritate:
a) persoanele
născute după 31 decembrie 1972;
b) persoanele
născute în perioada 1 ianuarie 1956-31 decembrie 1972;
c) persoanele
născute în perioada 1 ianuarie 1948-31 decembrie 1955;
d) persoanele
născute înainte de 1 ianuarie 1948.
Art. 4. - (1)
Contravaloarea cărtii de identitate se stabileste de Inspectoratul General al
Politiei cu avizul Oficiului Concurentei si se actualizează periodic în functie
de evolutia preturilor la materiile prime, materialele si serviciile utilizate
în activitatea de întocmire a cărtii de identitate.
(2) Contravaloarea
cărtii de identitate se achită de către cetătean, pe bază de chitantă.
(3) În scopul
asigurării resurselor financiare necesare întocmirii cărtii de identitate,
Inspectoratul General al Politiei va prevedea, anual, în mod distinct, sumele necesare.
Art. 5. - (1)
Formatiunile de evidentă a populatiei sunt obligate să înstiinteze cetătenii
din raza teritorială de competen tă, prin mass-media, asupra procedurii si
perioadei de preschimbare esalonată a buletinelor de identitate cu cărti de
identitate.
(2) Cetătenii au
obligatia de a se prezenta pentru preschimbarea actelor de identitate, la
solicitarea formatiunilor de evidentă a populatiei.
Art. 6. - Pentru
cunoasterea de către autoritătile implicate si de către cetăteni a necesitătii
si importantei noului document de identitate, precum si pentru desfăsurarea
activit ătii de preschimbare a buletinelor de identitate, formatiunile de
evidentă a populatiei vor desfăsura activităti de mediatizare prin mijloace
specifice, în care scop se vor prevedea anual fondurile necesare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministru de
interne,
Ministru de
stat, ministrul finantelor,
Bucuresti, 14 aprilie 1997.
Nr. 112.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind continutul, actualizarea si valorificarea datelor din Registrul permanent de evidentă a populatiei
În temeiul
prevederilor art. 2 alin. (3) si al art. 9 din Legea nr. 105/1996 privind
evidenta populatiei si cartea de identitate,
Guvernul României
hotărăste :
Art. 1. - (1)
Registrul permanent de evidentă a populatiei reprezintă ansamblul datelor
personale ale cetătenilor români cu domiciliul în România, rezultate din
procesul de prelucrare automată, într-o conceptie unitară, în scopul cunoasterii
numărului, structurii si miscării populatiei pe teritoriul tării.
(2) Sunt
considerate date personale informatiile care permit identificarea persoanei
fizice la care acestea se referă.
(3) Prelucrarea
automată reprezintă totalitatea operatiunilor de înregistrare, actualizare,
grupare, calcul si comunicare a datelor cu mijloace informatizate.
Art. 2. -
Identificarea persoanelor în cadrul Registrului permanent de evidentă a
populatiei se realizează prin codul numeric personal.
Art. 3. - Întocmirea,
actualizarea, exploatarea si valorificarea datelor din Registrul permanent de
evidentă a populatiei se asigură, potrivit legii, de către Ministerul de Interne
prin Directia de evidentă a populatiei, care are următoarele atributii:
a) elaborarea procedurilor
de culegere si prelucrare a informatiilor pentru actualizarea datelor;
b) stabilirea
procedurii de comunicare a datelor în conditiile legii;
c) stabilirea
metodologiei si procedurii de comunicare a datelor pe suport magnetic sau prin
reteaua de teletransmisie a datelor;
d) întocmirea
calculatiilor pentru tarifele aferente prestatiei de furnizare a datelor;
e) asigurarea
protectiei datelor.
Art. 4. - (1)
Registrul permanent de evidentă a populatiei, organizat după principiul locului
de domiciliu al cetătenilor, este structurat pe trei niveluri: local, judetean
si central.
(2) La nivel
local, Registrul permanent de evidentă a populatiei este constituit din
ansamblul datelor personale ale cetătenilor români cu domiciliul în raza
teritorială de competentă a formatiunii teritoriale de evidentă a populatiei.
(3) La nivel
judetean, Registrul permanent de evidentă a populatiei este constituit din
ansamblul datelor personale ale cetătenilor români cu domiciliul pe raza
judetului.
(4) La nivel
central, Registrul permanent de evidentă a populatiei este constituit din
ansamblul datelor personale ale tuturor cetătenilor români cu domiciliul în
România, precum si fotografiile color ale cetătenilor români cu domiciliul în
tară, cărora li s-au eliberat cărti de identitate.
Art. 5. - (1)
Datele referitoare la persoana fizică, înregistrate în Registrul permanent de
evidentă a populatiei, constituie evidenta activă si au următoarea structură:
a) datele
personale principale: numele si prenumele, sexul, data nasterii, localitatea de
nastere, prenumele părintilor, codul numeric personal, sot/sotie si copii în
întretinere, statutul civil, nationalitatea;
b) datele
personale generale: studiile, ocupatia si, după caz, situatia militară;
c) datele despre
domiciliu si resedintă: judetul, localitatea/sectorul, strada, numărul, blocul,
scara, etajul, apartamentul;
d) datele privind
documentele de identificare eliberate persoanelor de către autoritătile
publice: actele de identitate (tipul, seria, numărul, formatiunea de evidentă a
populatiei emitentă, data eliberării, termenul de valabilitate); certificatele de
nastere, de căsătorie, de deces (seria, numărul, data si locul eliberării,
emitentul, numărul actului de stare civilă, anul, localitatea, judetul);
e) datele privind
emigrarea si imigrarea: data, localitatea, tara;
f) datele privind
decesul: anul, localitatea;
g) fotografia
color a persoanei posesoare a cărtii de identitate.
(2) Datele
prevăzute la alin. (1), referitoare la persoanele decedate, la cele care si-au
pierdut cetătenia română, precum si la cele care si-au stabilit domiciliul în
străinătate, constituie evidenta pasivă.
(3) Continutul
initial de date din Registrul permanent de evidentă a populatiei este
constituit din datele înscrise în actele de stare civilă si actele de
identitate ale persoanelor fizice, urmând a fi completat pe baza informatiilor
furnizate de cetăteni cu ocazia eliberării cărtii de identitate.
Art. 6. -
Actualizarea datelor ce formează continutul Registrului permanent de evidentă a
populatiei constă în înregistrarea periodică a informatiilor privind
modificările intervenite în datele referitoare la persoana fizică, prevăzute la
art. 5 alin. (1), pe baza documentelor obtinute prin:
a) punerea în
aplicare de către Ministerul de Interne, Departamentul pentru Administratie
Publică Locală, Ministerul Justitiei si Ministerul Afacerilor Externe a
normelor metodologice comune privind continutul, fluxul documentelor si
nomenclatoarelor unitare care să asigure tinerea în actualitate a Registrului
permanent de evidentă a populatiei;
b) furnizarea
datelor proprii si a datelor copiilor minori, de către fiecare cetătean, cu
prilejul prezentării la formatiunea de evidentă a populatiei sau când primeste
înstiintare scrisă de la aceasta.
Art. 7. -
Cetătenii care furnizează datele prevăzute la art. 6 lit. b) vor fi informati
asupra consecintelor juridice ale declaratiilor făcute, precum si asupra
destinatiei informatiilor si existentei unui drept de acces si de actualizare a
acestora, potrivit legii.
Art. 8. -
Registrul permanent de evidentă a populatiei functionează în sistem deschis si
este furnizorul unic al datelor referitoare la persoana fizică, pentru toate
sistemele informatice ce prelucrează astfel de date.
Art. 9. -
Beneficiarii datelor din Registrul permanent de evidentă a populatiei pot fi:
a) persoanele
fizice, pentru datele proprii si ale copiilor minori, sau pentru datele altei
persoane, numai dacă prezint ă dovada unui temei legal justificat;
b) agentii
economici si alte persoane juridice, pentru datele unor persoane fizice, în
situatiile în care prezintă dovada unui temei legal justificat;
c) autoritătile
publice locale, pentru datele unor persoane fizice sau pentru aplicatii de
interes local, în baza unui temei legal justificat;
d) autoritătile
publice centrale, pentru datele unor persoane fizice sau aplicatii la nivel
central, în baza unui temei legal justificat;
e) Guvernul
României, pentru actiuni de interes general.
Art. 10. -
Solicitarea datelor din Registrul permanent de evidentă a populatiei se face,
după caz, prin:
a) cerere scrisă,
pentru beneficiarii si în conditiile prevăzute la art. 9 lit. a);
b) adresă
oficială, în care se mentionează motivul solicitării, volumul si structura
informatiilor si modul de utilizare a acestora, pentru beneficiarii prevăzuti
la art. 9 lit. b)-d).
Art. 11. - (1)
Comunicarea unor date din Registrul permanent de evidentă a populatiei se
aprobă de către:
a) seful unitătii,
pentru beneficiarii prevăzuti la art. 9 lit. a) si b);
b) seful Directiei
de evidentă a populatiei, pentru beneficiarii prevăzuti la art. 9 lit. c);
c) inspectorul
general al politiei, pentru beneficiarii prevăzuti la art. 9 lit. d);
d) ministrul de
interne, pentru actiuni de interes general.
Art. 12. - (1)
Contravaloarea prestatiei de furnizare a datelor din Registrul permanent de
evidentă a populatiei se stabileste în functie de beneficiar, pe baza
următoarelor elemente:
a)
tariful/informatie/persoană;
b) pretul de
achizitie a suportului pe care se livrează datele, acolo unde este cazul.
(2) Tariful se
stabileste de către Inspectoratul General al Politiei, cu avizul Oficiului
Concurentei, avându-se în vedere finantarea cheltuielilor de exploatare
aferente prelucrării si furnizării datelor.
(3) Pentru actiuni
de interes general finantate potrivit actelor normative care le reglementează,
tariful se stabile ste având în vedere recuperarea cheltuielilor materiale aferente
prelucrării si furnizării datelor.
(4) Sumele
corespunzătoare prestatiei de furnizare a datelor se achită pe bază de
chitantă, de către beneficiarii prevăzuti la art. 9 lit. a) si b) sau prin
ordin de plată, de către beneficiarii prevăzuti la art. 9 lit. c), d) si e).
(5) Se exceptează
de la plată verificările în evidenta populatiei pentru datele de identificare
ale unor persoane, solicitate de institutiile cu atributii în domeniul
apărării, sigurantei nationale, ordinii publice si justitiei, în scopul exercitării
atributiilor legale ale acestora.
Art. 13. - (1)
Furnizarea datelor, pentru actiuni/aplicatii de interes local si central, se va
asigura prin încheierea unui contract între Ministerul de Interne prin
inspectoratul de politie judetean sau Inspectoratul General al Politiei, după
caz, si beneficiar.
(2) Contractul va
contine, în mod obligatoriu, destinatia datelor, structura acestora, suportul
pe care se livrează, măsurile de protectie si securitate a datelor adoptate de comun
acord, precum si devizul întocmit pe baza elementelor mentionate la art. 12
alin. (1) si (4).
Art. 14. -
Beneficiarii prevăzuti la art. 9 lit. b), c) si d) vor semna un angajament prin
care se obligă să utilizeze datele numai pentru destinatia stabilită si să
asigure confidentialitatea si protectia acestora.
Art. 15. -
Directia de evidentă a populatiei si formatiunile subordonate sunt abilitate să
controleze dacă datele din Registrul permanent de evidentă a populatiei sunt
folosite exclusiv în scopul pentru care au fost furnizate si modul de asigurare
a protectiei acestora.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministru de
interne,
Ministru de
stat, ministrul finantelor,
Bucuresti, 14 aprilie 1997.
Nr. 113.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Alimentare cu apă a comunei Vâlcelele, judetul Buzău”
Guvernul României
hotărăste :
Art. 1. - Se
aprobă indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Alimentare
cu apă a comunei Vâlcelele, judetul Buzău”, cuprinsi în anexa*) la prezenta
hotărâre.
Art. 2. -
Finantarea obiectivului de investitii prevăzut la art. 1 se face din fondurile
bugetului local si din alte fonduri legal constituite cu această destinatie,
conform listelor de investitii aprobate potrivit legii.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministru
delegat
pe lângă
primul-ministru
pentru
coordonarea
Secretariatului
General
al Guvernului
si a Departamentului
pentru
Administratie Publică Locală,
Ministru de
stat, ministrul finantelor,
Bucuresti, 14 aprilie 1997.
Nr. 125.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Alimentarea cu apă a comunelor Gurghiu si Solovăstru, judetul Mures”
Guvernul României
hotărăste :
Art. 1. - Se
aprobă indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Alimentarea
cu apă a comunelor Gurghiu si Solovăstru, judetul Mures”, cuprinsi în anexa*)
la prezenta hotărâre.
Art. 2. -
Finantarea obiectivului de investitii prevăzut la art. 1 se face din surse
proprii, din credite bancare, din alte fonduri legal constituite cu această
destinatie si, în completare, de la bugetul local, conform listelor de investitii
aprobate potrivit legii.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministru
delegat
pe lângă
primul-ministru
pentru
coordonarea
Secretariatului
General
al Guvernului
si a Departamentului
pentru
Administratie Publică Locală,
Ministru de
stat, ministrul finantelor,
Bucuresti, 14 aprilie 1997.
Nr. 126.
*) Anexa se comunică numai beneficiarului de
investitie.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Alimentarea cu apă a comunei Vânători, judetul Neamt”
Guvernul
României hotărăste :
Art. 1. - Se
aprobă indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Alimentarea
cu apă a comunei Vânători, judetul Neamt”, cuprinsi în anexa*) la prezenta
hotărâre.
Art. 2. -
Finantarea obiectivului de investitii prevăzut la art. 1 se face din fondurile
bugetului local si din alte fonduri legal constituite cu această destinatie,
conform listelor de investitii aprobate potrivit legii.
PRIM-MINISTRU
VICTOR
CIORBEA
Contrasemnează:
Ministru delegat
pe lângă
primul-ministru
pentru
coordonarea
Secretariatului
General
al Guvernului
si a Departamentului
pentru
Administratie Publică Locală,
Ministru de
stat, ministrul finantelor,
Bucuresti, 14 aprilie 1997.
Nr. 127.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Canalizare Răsinari, judetul Sibiu”
Guvernul României
hotărăste :
Art. 1. - Se
aprobă indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Canalizare
Răsinari, judetul Sibiu”, cuprinsi în anexa*) la prezenta hotărâre.
Art. 2. -
Finantarea obiectivului de investitii prevăzut la art. 1 se face din fondurile
bugetului local si din alte fonduri legal constituite cu această destinatie,
conform listelor de investitii aprobate potrivit legii.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministru
delegat
pe lângă
primul-ministru
pentru
coordonarea
Secretariatului
General
al Guvernului
si a Departamentului
pentru
Administratie Publică Locală,
Ministru de
stat, ministrul finantelor,
Bucuresti, 14 aprilie 1997.
Nr. 128.
*) Anexa se comunică numai beneficiarului de
investitie.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor
În temeiul
prevederilor art. 115 din Constitutia României,
Guvernul României
hotărăste :
Art. 1. -
Ministerul Comunicatiilor este organul de specialitate al administratiei
publice centrale, care, în aplicarea strategiei de dezvoltare si a politicii
Guvernului în domeniul comunicatiilor, îndeplineste si rolul de autoritate de
reglementare.
Art. 2. - Pentru
realizarea obiectului său de activitate, Ministerul Comunicatiilor îndeplineste
următoarele atributii generale:
1. organizează si
asigură aplicarea legilor si a hotărârilor Guvernului, cu respectarea limitelor
de autoritate si a principiului autonomiei agentilor economici, institutiilor
si autoritătilor administratiei publice locale;
2. fundamentează
si asigură aplicarea politicii Guvernului;
3. analizează
evolutia fenomenelor specifice activitătii sale, în corelare si cu tendintele
pe plan mondial, în scopul armonizării factorilor dezvoltării în conditiile
statului de drept si ale economiei de piată, studierii si pregătirii lucrărilor
de legiferare;
4. în exercitarea
atributiilor sale, Ministerul Comunicatiilor colaborează cu celelalte ministere
si organe centrale de specialitate din subordinea Guvernului, cu autorit ătile
publice locale si cu alte organisme interesate;
5. initiază sau
elaborează ori, după caz, avizează proiecte de acte normative - legi si
hotărâri ale Guvernului -, asigurând fundamentarea acestora;
6. initiază si
negociază, din împuternicirea Guvernului, încheierea de conventii, acorduri si
alte întelegeri internationale sau propune acestuia întocmirea formelor de
aderare la cele existente;
7. conlucrează cu
organizatiile si institutiile de specialitate pentru formarea si perfectionarea
pregătirii profesionale a personalului propriu;
8. orientează
activitatea de cooperare internatională si sprijină dezvoltarea formelor de
cooperare guvernamentale si neguvernamentale;
9. exercită
atributiile ce îi revin, potrivit legii, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale sub a cărui autoritate functionează regiile
autonome din domeniul său de activitate;
10. îndeplineste
orice alte atributii stabilite prin acte normative pentru domeniul său de
activitate.
Art. 3. -
Ministerul Comunicatiilor îndeplineste următoarele atributii specifice:
1. elaborează, propune
măsuri si actionează pentru aplicarea strategiilor Guvernului, de reforme
economico-sociale si de crestere economică, de restructurare si dezvoltare a sectorului
de comunicatii, în concordantă cu cerintele economiei de piată, initiază si
coordonează procesul de privatizare a unitătilor subordonate;
2. urmăreste si
controlează aplicarea prevederilor din actele normative în vigoare, inclusiv a
conventiilor si acordurilor internationale în domeniul postelor si telecomunicatiilor,
si ia măsuri pentru prevenirea si înlăturarea oricăror încălcări ale acestora;
3. reprezintă
interesele statului în diferite organe si organisme internationale, în
conformitate cu acordurile si alte întelegeri stabilite în acest scop, si
dezvoltă relatii de colaborare cu organe si organizatii similare din alte state
si cu organisme internationale din domeniul postei si telecomunicatiilor;
4. concepe
măsurile normative necesare asigurării protectiei mediului în domeniul
comunicatiilor;
5. acordă licente
si autorizatii operatorilor si furnizorilor de servicii din domeniul postelor
si telecomunicatiilor;
6. asigură ca
serviciile si prestatiile pentru care sunt acordate drepturi speciale rezervate
să se dezvolte si să se modernizeze pe întreg teritoriul tării prin regiile
autonome de comunicatii pe care le coordonează, prevăzute în anexa nr. 2;
7. coordonează
activitatea Institutului National de Studii si Cercetări pentru Comunicatii -
I.N.S.C.C. Bucuresti, care functionează după modelul regiilor autonome;
8. initiază si
aprobă norme si reglementări vizând domeniul postelor si telecomunicatiilor;
9. gestionează
spectrul de frecvente radioelectrice pe teritoriul României.
Art. 4. - (1) În
structura organizatorică a Ministerului Comunicatiilor pot functiona directii
generale, directii, servicii si birouri.
(2) Structura
organizatorică a Ministerului Comunicatiilor este prevăzută în anexa nr. 1. În
cadrul acesteia, prin ordin al ministrului comunicatiilor se pot organiza
servicii, birouri si colective temporare, prevăzute la art. 9 din Legea nr.
40/1991, republicată.
(3) Numărul maxim
de posturi este 78, exclusiv demnitarii.
(4) Conducerea
Ministerului Comunicatiilor este asigurat ă de către ministrul comunicatiilor.
Pe lângă ministru functionează un colegiu al ministerului, ca organ consultativ.
Componenta colegiului se stabileste prin ordin al ministrului comunicatiilor.
(5) Ministrul
comunicatiilor conduce întreaga activitate a ministerului si îl reprezintă în
raporturile cu celelalte ministere, alte autorităti publice si organizatii, precum
si cu persoane juridice si fizice, din tară si din străinătate.
(6) Atributiile si
compententele secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al ministrului
comunicatiilor.
(7) Atributiile si
sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al ministerului se stabilesc
prin regulamentul de organizare si functionare a ministerului si se aprobă prin
ordin al ministrului comunicatiilor.
Art. 5. - În
exercitarea atributiilor sale, ministrul comunicatiilor emite ordine si
instructiuni.
Art. 6. -
Ministerul Comunicatiilor are în dotare, pentru transportul persoanelor din
aparatul propriu, un număr de autoturisme stabilit potrivit normelor legale în
vigoare.
Art. 7. - Anexele
nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 8. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 453
din 29 iulie 1994 privind organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 229 din 22 august
1994.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
p. Ministrul
comunicatiilor,
Dan
Chirondojan,
secretar de
stat
Ministrul
muncii si protectiei sociale,
p. Ministru
de stat, ministrul finantelor,
Dan Radu
Rusanu,
secretar de
stat
Bucuresti, 15 aprilie 1997.
Nr. 129.
ANEXA Nr. 1
ANEXA Nr. 2
REGIILE
AUTONOME SI ALTE UNITĂTI
din
coordonarea Ministerului Comunicatiilor
1. Regia Autonomă
“Rom-Telecom”
2. Regia Autonomă
“Posta Română”
3. Regia Autonomă
“Radiocomunicatii”
4. Regia Autonomă
“Inspectoratul General al Radiocomunicatiilor”
5. Institutul
National de Studii si Cercetări pentru Comunicatii - I.N.S.C.C. Bucuresti.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
TURISMULUI Nr. 55/7
aprilie 1997 |
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR Nr. 167/16
aprilie 1997 |
pentru modificarea Normelor metodologice privind
clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice în trafic
intern si international si pentru transporturi publice de persoane în trafic
international
În temeiul
Hotărârii Guvernului nr. 951/1995 privind clasificarea autocarelor utilizate
pentru transporturi turistice în trafic intern si international si pentru
transporturi publice de persoane în trafic international, al Hotărârii
Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului
Transporturilor si al Hotărârii Guvernului nr. 58/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Turismului,
ministrul
transporturilor si ministrul turismului emit următorul ordin:
Art. 1. - Nota
explicativă nr. 2 din subsolul paginii 1 a anexei nr. 5 la Normele metodologice
privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice în trafic
intern si international si pentru transporturi publice de persoane în trafic
international, aprobate prin Ordinul comun al ministrului transporturilor si
ministrului turismului nr. 254/85/1996, se modifică si va avea
următorul cuprins:
“2) Norme obligatorii în functie de data de
fabricatie a autocarului si de prevederile Regulamentului nr. 13 O.N.U.-E.C.E.
Pentru autocarele de o stea, dotarea cu sistem
antiblocare ABS este facultativă până la data de 1 ianuarie 2000.”
Art. 2. -
Ministerul Transporturilor, prin Inspectoratul Rutier, Regia Autonomă
“Registrul Auto Român” si Oficiul Rutier Central, si Ministerul Turismului,
prin Oficiul de Autorizare si Control în Turism, vor aduce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Ministrul turismului, Ákos Birtalan |
Ministrul
transporturilor, Traian Băsescu |
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru modificarea Normelor privind sumele în valută si în lei care pot fi introduse si scoase din România (anexa nr. 1 la Regulamentul privind efectuarea operatiunilor valutare) si a Normelor privind efectuarea operatiunilor de schimb valutar pentru persoane fizice pe teritoriul României (anexa nr. 4 la regulamentul mentionat)
I. Normele privind
sumele în valută si în lei care pot fi introduse si scoase din România (anexa
nr. 1 la Regulamentul privind efectuarea operatiunilor valutare), publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 19 septembrie 1994, se
modifică după cum urmează:
1. Punctul 9 din
capitolul IV va avea următorul cuprins:
“9. Persoanele
fizice nu pot introduce sau scoate în/din România sume efective (numerar) mai
mari de 500.000
lei/persoană/călătorie, cu exceptia
persoanelor fizice rezidente în Republica Moldova ori în România, care pot scoate
si introduce din/în România, cu ocazia călătoriilor efectuate în cele două
tări, sume în numerar până la maximum 4.000.000 lei/persoană/călătorie.
În sensul
prezentelor norme, prin sume efective (numerar) în lei se întelege biletele de
bancă si monedele românesti aflate în circulatie.
Cupiurile maxime
admise la introducerea/scoaterea în/din România sunt cele de până la 10.000 lei
inclusiv.”
2. Punctul 10
alineatul 1 din capitolul IV va avea următorul cuprins:
“10. La iesirea
din România, persoanele fizice mentionate la pct. 9 de mai sus au obligatia să
declare sumele în lei care depăsesc plafonul de 500.000 lei/persoană/călătorie,
respectiv 4.000.000 lei/persoană/călătorie si să le depună organelor vamale
contra chitantei de consemnare.
3. La capitolul V
se introduce punctul 15, care va avea următorul cuprins:
“15. Nedeclararea
la organele vamale a sumelor în valută si/sau în lei, pe care le au asupra lor
personale fizice la intrarea/iesirea în/din România, care depăsesc limitele stabilite
în prezentele norme, constituie contraventie si se sanctionează conform
dispozitiilor legale în vigoare.”
II. Normele
privind efectuarea operatiunilor de schimb valutar pentru persoane fizice pe
teritoriul României (anexa nr. 4 la Regulamentul privind efectuarea
operatiunilor valutare), publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
94 din 18 mai 1995, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
La punctul 10 se
introduce un nou alineat, care va avea următorul cuprins:
“Operatiunile de
schimb valutar, respectiv cumpărarea si vânzarea de valută, se pot efectua
pentru valutele care apar în lista cursurilor pietei valutare, comunicată de
Banca Natională a României.”
III. Pe data
intrării în vigoare a prezentei circulare îsi încetează aplicabilitatea orice
alte prevederi contrare, inclusiv prevederile Circularei Băncii Nationale a
României nr. 25/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
194 din 28 iulie 1994, si ale Ordinului Băncii Nationale a României nr. 160 din
14 martie 1995, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din
29 martie 1995.
Prezenta circulară
intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
Bucuresti, 15 aprilie 1997.
Nr. 16.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind retragerea autorizatiei Societătii Bancare “Dacia Felix” - S.A.
Constatând
deteriorarea continuă a pozitiei financiare a Societătii Bancare “Dacia Felix”
- S.A., ca urmare a nivelului ridicat al datoriilor băncii fată de creditori, a
ponderii mari a portofoliului de credite de calitate necorespunzătoare si a
gradului redus de capitalizare a băncii,
având în vedere că
Societatea Bancară “Dacia Felix” - S.A. nu mai oferă garantia că îsi va putea
îndeplini obligatiile fată de creditorii săi si nu mai asigură siguranta
fondurilor ce i-au fost încredintate, în temeiul prevederilor pct. 15 lit. g)
din Normele Băncii Nationale a României nr. 6/1995 privind autorizarea
societătilor bancare, emise în baza Legii nr. 33/1991 privind activitatea
bancară,
Consiliul de
administratie al Băncii Nationale a României hotărăste :
1. Retragerea
autorizatiei Societătii Bancare “Dacia Felix” - S.A. emisă de Banca Natională a
României la data de 10 aprilie 1991.
2. Prezenta
hotărâre va fi transmisă Societătii Bancare “Dacia Felix” - S.A.
3. Prezenta
hotărâre intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al
României.
PRESEDINTELE
CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE AL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU,
Guvernator
Bucuresti, 16 aprilie 1997.
Nr. 2.