MONITORUL OFICIAL
AL ROMÂNIEI
P A R T E A
I
Anul IX - Nr. 187
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE 7 august 1997
SUMAR
REPUBLICARE
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale
PARLAMENTUL ROMANIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
LEGEA nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale
Republicata
in temeiul art. III din Legea 138 din 24 iulie 1997, publicata in Monitorul
Oficial al romaniei, Partea I, nr. 17 din 25iulie 1997, dandu-se textelor o
noua numerotare.
Legea 47 din 18 mai 1992 a fost publicata in Monitourl Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 101 din 22 mai 1992.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Curtea
Constitutionala este unica autoritate de jurisdictie constitutionala in
Romania.
(2) Curtea Constitutionala
este independenta fata de orice alta autoritate publica si se supune numai
Constitutiei si prezentei legi.
(3) Scopul Curtii
Constitutionale este garantarea suprematiei Constitutiei.
Art. 2. - (1) Curtea
Constitutionala asigura controlul constitutionalitatii legilor, a
regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor Guvernului.
(2) Sunt neconstitutionale
prevederile actelor normative prevazute la alin. (1), care incalca dispozitiile
sau principiile Constitutiei.
(3) In exercitarea
controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de
drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului.
De asemenea, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de
interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei.
Art. 3. - (1) Competenta
Curtii Constitutionale este cea stabilita prin Constitutie.
(2) Curtea Constitutionala
este singura in drept sa hotarasca asupra competentei sale. Ea hotaraste in
cazurile expres si limitativ prevazute in art. 144 din Constitutie.
(3) Competenta Curtii
Constitutionale, stabilita potrivit alin. (2), nu poate fi contestata de nici o
autoritate publica.
Art. 4. - (1) Judecatorii
Curtii Constitutionale sunt independenti in exercitarea atributiilor lor si
inamovibili pe durata mandatului.
(2) Judecatorii Curtii
Constitutionale nu pot fi trasi la raspundere pentru opiniile si voturile
exprimate la adoptarea solutiilor.
Art. 5. - Autoritatile
publice, institutiile, regiile autonome, societatile comerciale si orice alte
organizatii sunt obligate sa comunice informatiile, documentele si actele pe
care le detin, cerute de Curtea Constitutionala pentru realizarea atributiilor
sale.
Art. 6. - Sediul Curtii
Constitutionale este in municipiul Bucuresti.
CAPITOLUL II
Organizarea Curtii Constitutionale
Art. 7. - (1) Curtea
Constitutionala se compune din 9 judecatori numiti pentru un mandat de 9 ani,
care nu poate fi prelungit sau innoit.
(2) Trei judecatori sunt
numiti de Camera Deputatilor, trei de Senat si trei de Presedintele Romaniei.
(3) Curtea Constitutionala se
innoieste cu o treime din numarul judecatorilor din 3 in 3 ani.
(4) Fiecare Camera a
Parlamentului numeste, cu votul majoritatii membrilor sai, la propunerea
Biroului permanent si pe baza recomandarii Comisiei juridice, in calitate de
judecator, persoana care a intrunit numarul cel mai mare de voturi.
(5) Candidaturile se pot
depune la Comisia juridica de grupurile parlamentare, de deputati si de
senatori. Fiecare candidat va depune "curriculum vitae" si actele
doveditoare ca indeplineste conditiile prevaz.ute de Constitutie. Candidatii
vor fi audiati de comisie si de plenul Camerei. Raportul Comisiei juridice se
va referi, motivat, la toti candidatii.
Art. 8. - (1) Curtea
Constitutionala isi desfasoara activitatea in plen, in conditiile prezentei
legi si ale Regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, iar actele Curtii se adopta cu votul majoritatii
judecatorilor, daca prin prezenta lege nu se prevede altfel.
(2) Cvorumul pentru plenul
Curtii Constitutionale este de doua treimi din numarul judecatorilor Curtii.
Art. 9. - (1) Curtea
Constitutionala are un presedinte ales prin vot secret, pentru o perioada de 3
ani, cu majoritatea voturilor judecatorilor, in termen de 5 zile de la innoirea
Curtii.
(2) Pentru alegerea
presedintelui, fiecare grupa de judecatori numiti de Camera Deputatilor, de
Senat si de Presedintele Romaniei poate propune o singura candidatura. Daca la
primul tur de scrutin nici un candidat nu intruneste majoritatea voturilor, se
va proceda la al doilea tur de scrutin intre primii doi clasati sau trasi la
sorti, daca toti candidatii obtin acelasi numar de voturi. Operatiunile de
alegere a presedintelui sunt conduse de judecatorul cel mai in varsta.
(3) Presedintele numeste un
judecator care ii va tine locul in timpul absentei.
Art. 10. - (1) In caz de
vacanta a functiei, se alege un presedinte pana la incheierea perioadei de 3
ani prevazute la art. 9 alin. (1).
(2) Alegerea are loc in termen
de 5 zile de la constatarea vacantei, potrivit procedurii prevazute la art. 9
alin. (2).
Art. 11. - (1) Presedintele
Curtii Constitutionale are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea
Curtii Constitutionale si repartizeaza cauzele spre rezolvare;
b) convoaca si prezideaza
sedintele in plen ale Curtii Constitutionale;
c) reprezinta Curtea
Constitutionala in fata autoritatilor publice si a altor organizatii, romane
sau straine;
d) constata cazurile de
incetare a mandatului judecatorilor, prevazute in prezenta lege, si sesizeaza
autoritatile publice care i-au numit, pentru ocuparea postului devenit vacant;
e) indeplineste alte atributii
prevazute de lege sau de Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale.
(2) Presedintele supravegheaza
activitatea de ordonator de credite a secretarului general al Curtii
Constitutionale.
Competenta Curtii Constitutionale
Sectiunea 1
Dispozitii comune
Art. 12. - (1) Curtea Constitutionala poate fi sesizata pentru
cazurile expres si limitativ prevazute de art. 144 din Constitutie si in
conditiile stabilite potrivit prezentei legi.
(2) Sesizarile trebuie facute
in forma scrisa si motivate.
Art. 13. - (1) Curtea
Constitutionala, potrivit competentei stabilite in art. 144 din Constitutie,
pronunta decizii, hotarari si emite avize, dupa cum urmeaza:
A. Decizii, in cazurile in
care:
a) se pronunta asupra
constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea acestora, la sesizarea
Presedintelui Romaniei, a unuia dintre presedintii celor doua Camere, a
Guvernului, a Curtii Supreme de Justitie, a unui numar de cel putin 50 de
deputati sau de cel putin 25 de senatori, precum si, din oficiu, asupra
initiativelor de revizuire a Constitutiei;
b) se pronunta asupra
constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia dintre
presedintii celor doua Camere, a unui grup parlamentar sau a unui numar de cel
putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori;
c) hotaraste asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor;
d) hotaraste asupra
contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid politic.
B. Hotarari, in cazurile in
care:
a) vegheaza la respectarea
procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele
sufragiului;
b) constata existenta
imprejurarilor care justifica interimatul in exercitarea functiei de Presedinte
al Romaniei si comunica cele constatate Parlamentului si Guvernului;
c) vegheaza la respectarea
procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului si confirma
rezultatele acestuia;
d) verifica indeplinirea
conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de catre cetateni.
C. Avize consultative pentru propunerea
de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei.
(2) Deciziile si hotararile se
pronunta in numele legii.
Art. 14. - (1) sedintele de
judecata sunt publice, in afara de cazul in care, din motive intemeiate, plenul
hotaraste sedinta secreta.
(2) Partile au acces la
lucrarile dosarului.
(3) Actele si lucrarile Curtii
Constitutionale, pe baza carora aceasta pronunta deciziile si hotararile ori
emite avizele prevazute la art. 13, nu sunt destinate publicitatii.
Art. 15. - Cererile adresate
Curtii Constitutionale sunt scutite de taxe de timbru.
Art. 16. - Procedura
jurisdictionala prevazuta de prezenta lege se completeaza cu regulile
procedurii civile, in masura in care ele sunt compatibile cu natura procedurii
in fata Curtii Constitutionale. Compatibilitatea se hotaraste exclusiv de
Curte.
Sectiunea a 2-a
Procedura jurisdictionala
1. Controlul constitutionalitatii legilor inainte de
promulgare
Art. 17. - (1) Curtea
Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii legilor, inainte de
promulgarea acestora, la sesizarea Presedintelui Romaniei, a unuia dintre
presedintii celor doua Camere, a Guvernului, a Curtii Supreme de Justitie, a
unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori.
(2) In vederea exercitarii
dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale, cu 5 zile inainte de a fi
trimisa spre promulgare, legea se comunica Guvernului si Curtii Supreme de
Justitie si se depune la secretarul general al Camerei Deputatilor si al
Senatului. In cazul in care legea a fost adoptata cu procedura de urgenta,
termenul este de 2 zile.
(3) Data la care legea a fost
depusa la secretarii generali ai Camerelor se aduce la cunostinta in plenul
fiecarei Camere in termen de 24 de ore de la depunere. Depunerea si comunicarea
se fac numai in zilele in care Camerele Parlamentului lucreaza in plen.
(4) Sesizarea facuta de
parlamentari se trimite Curtii Constitutionale in ziua primirii ei, de catre
secretarul general al Camerei respective.
Art. 18. - (1) In cazul
sesizarii Curtii Constitutionale de unul dintre presedintii celor doua Camere
ale Parlamentului, de parlamentari, de Guvern sau de Curtea Suprema de
Justitie, aceasta va comunica Presedintelui Romaniei sesizarea primita, in ziua
inregistrarii.
(2) Daca sesizarea s-a facut
de Presedintele Romaniei, de parlamentari sau de Curtea Suprema de Justitie,
Curtea Constitutionala o va comunica, in termen de 24 de ore de la
inregistrare, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului,
precizand si data cand vor avea loc dezbaterile.
(3) Daca sesizarea s-a facut
de presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului, Curtea Constitutionala o
va comunica presedintelui celeilalte Camere, precum si Guvernului, iar daca
sesizarea s-a facut de catre Guvern, Curtea o va comunica presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului, prevederile alin. (2) aplicandu-se in mod
corespunzator.
Art. 19. - (1) Pana la data
dezbaterilor, presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul pot
prezenta, in scris, punctul lor de vedere.
(2) Punctul de vedere al
Guvernului se prezinta numai sub semnatura primului-ministru.
Art. 20. - (1) Dezbaterea are
loc in plenul Curtii Constitutionale, cu participarea judecatorilor Curtii, pe
baza sesizarii, a documentelor si a punctelor de vedere primite, atat asupra
prevederilor mentionate in sesizare cat si asupra celor de care, in mod necesar
si evident, nu pot fi disociate.
(2) Decizia se pronunta, in
urma deliberarii, cu votul majoritatii judecatorilor si se comunica Presedintelui
Romaniei. Decizia prin care se constata neconstitutionalitatea legii se
comunica si presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, in scopul
deschiderii procedurii prevazute de art. 145 alin. (1) din Constitutie
(3) Decizia se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
2. Controlul
constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului
Art. 21. - (1) Curtea
Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor
Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui
grup parlamentar sau a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin
25 de senatori.
(2) In cazul in care sesizarea
se face de parlamentari, ea se trimite Curtii Constitutionale de catre
secretarul general al Camerei din care acestia fac parte, in ziua depunerii,
iar Curtea Constitutionala o va comunica, in termen de 24 de ore de la
inregistrare, presedintilor celor doua Camere, cu precizarea datei cand va avea
loc dezbaterea.
(3) Pana la data dezbaterii,
presedintii Camerelor pot comunica punctul de vedere al birourilor permanente.
Art. 22. - (1) Dezbaterea are
loc in plenul Curtii Constitutionale, pe baza sesizarii si a punctelor de
vedere primite.
(2) Decizia se pronunta cu
votul majoritatii judecatorilor Curtii si se aduce la cunostinta Camerei al
carei regulament a fost dezbatut.
(3) Decizia se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
(4) Daca prin decizie se
constata neconstitutionalitatea unor dispozitii ale regulamentului, Camera
sesizata va reexamina aceste dispozitii, pentru punerea lor de acord cu
prevederile Constitutiei.
3. Solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate
Art. 23. - (1) Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei.
(2) Exceptia poate fi ridicata
la cererea uneia dintre parti sau, din oficiu, de catre instanta de judecata.
(3) Nu pot face obiectul
exceptiei prevederile legale a caror constitutionalitate a fost stabilita
potrivit art 145 alin. (1) din Constitutie sau prevederile constatate ca fiind
neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale.
(4) Sesizarea Curtii Constitutionale
se dispune de catre instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate, printr-o incheiere care va cuprinde punctele de vedere
ale partilor, opinia instantei asupra exceptiei, si va fi insotita de dovezile
depuse de parti. Daca exceptia a fost ridicata din oficiu, incheierea trebuie
motivata, cuprinzand si sustinerile partilor, precum si dovezile necesare.
(5) Pe perioada solutionarii
exceptiei de neconstitutionalitate judecarea cauzei se suspenda.
(6) Daca exceptia este inadmisibila,
fiind contrara prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge
printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala.
Art. 24. - (1) Primind
incheierea prevazuta la art. 23 alin. (4), presedintele Curtii Constitutionale
va desemna pe unul dintre judecatori ca raportor si va comunica incheierea prin
care a fost sesizata Curtea Constitutionala presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, indicandu-le data pana la care pot sa trimita
punctul lor de vedere. Prevederile art. 19 alineatul ultim se aplica in mod
corespunzator.
(2) Judecatorul desemnat ca
raportor, potrivit alin. (1), este obligat sa ia masurile necesare pentru
administrarea probelor la data judecatii.
(3) Termenul de judecata se
stabileste de presedintele Curtii, la data depunerii raportului.
(4) Judecata are loc pe baza
raportului prezentat de judecatorul-raportor, a incheierii prin care a fost
sesizata Curtea Constitutionala, a punctelor de vedere prezentate potrivit
alin. (1), a probelor administrate, a sustinerilor partilor, cu citarea
acestora si a Ministerului Public.
(5) Partile pot fi
reprezentate prin avocati cu drept de a pleda la Curtea Suprema de Justitie.
Art. 25. - (1) Decizia prin
care se constata neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare este definitiva si
obligatorie.
(2) In caz de admitere a
exceptiei, Curtea se va pronunta si asupra constitutionalitatii altor prevederi
din actul atacat, de care, in mod necesar si evident, nu pot fi disociate
prevederile mentionate in sesizare.
(3) Deciziile sunt obligatorii
de la data publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei si produc efecte
numai pentru viitor.
(4) Deciziile pronuntate in
conditiile alin. (1) se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
4. Respectarea procedurii
pentru alegerea Presedintelui Romaniei
Art. 26. - Curtea
Constitutionala vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea
Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului in conditiile
prevazute de legea pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
Art. 27. - Hotararile Curtii
Constitutionale se adopta in plen, cu votul majoritatii judecatorilor Curtii.
5. Judecarea contestatiilor
care au ca obiect constitutionalitatea unui partid politic
Art. 28. - (1) Curtea
Constitutionala decide asupra contestatiilor care au ca obiect
constitutionalitatea unui partid politic.
(2) Contestatia privind
constitutionalitatea unui partid politic poate fi formulata de presedintele
uneia dintre Camerele Parlamentului sau de Guvern. Presedintele Camerei poate
formula contestatia numai pe baza unei hotarari adoptate de Camera cu votul
majoritatii membrilor sai.
(3) Contestatia trebuie
motivata si va fi insotita de dovezile pe care se intemeiaza.
Art. 29. - (1) Pentru
solutionarea contestatiei, presedintele Curtii Constitutionale va desemna un
judecator ca raportor, care este obligat sa o comunice, impreuna cu actele
doveditoare, partidului politic la care se refera contestatia, precizandu-i
data pana la care poate depune un memoriu in aparare, insotit de dovezile
corespunzatoare.
(2) Contestatia se judeca de
plenul Curtii Constitutionale, cu citarea contestatorului, a partidului politic
a carui constitutionalitate este contestata si a Ministerului Public, pe baza
raportului prezentat de judecatorul desemnat in acest scop si a probelor
administrate, iar decizia se pronunta cu votul majoritatii judecatorilor
Curtii.
(3) Camera Parlamentului care
a depus contestatia poate fi reprezentata de persoana desemnata de aceasta, iar
Guvernul, de Ministerul Justitiei. Partidul politic poate fi reprezentat si
prin avocat cu drept de a pleda in fata Curtii Supreme de Justitie.
(4) Decizia Curtii nu este
supusa nici unei cai de atac si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 30. - (1) Partidele
politice pot fi declarate neconstitutionale in cazurile prevazute de art. 37
alin. (2) din Constitutie.
(2) Decizia de admitere a
contestatiei se comunica Tribunalului Municipiului Bucuresti, pentru radierea
partidului politic neconstitutional din evidenta partidelor politice legal
constituite.
6. Emiterea avizului pentru
suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei
Art. 31. - (1) Curtea
Constitutionala da aviz consultativ pentru propunerea de suspendare din functie
a Presedintelui Romaniei.
(2) Propunerea de suspendare
din functie a Presedintelui Romaniei impreuna cu dovezile pe care se intemeiaza
se trimit in copie Curtii Constitutionale, de presedintele care a condus
sedinta comuna a celor doua Camere.
(3) Presedintele Curtii
Constitutionale, primind cererea, va desemna 3 judecatori ca raportori, cate
unul dintre judecatorii numiti de Camera Deputatilor, Senat si Presedintele
Romaniei, care vor efectua toate investigatiile necesare.
Art. 32. - (1) Avizul cu
privire la suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei se emite de plenul
Curtii Constitutionale, cu votul majoritatii judecatorilor Curtii, pe baza
dezbaterii raportului prezentat de cei 3 judecatori desemnati in acest scop, a
propunerii de suspendare, a dovezilor si a investigatiilor facute.
(2) Presedintele Romaniei va
fi incunostintat asupra datei fixate pentru dezbatere si poate da explicatii cu
privire la faptele ce i se imputa.
(3) Avizul Curtii
Constitutionale se comunica presedintilor celor doua Camere si Presedintelui
Romaniei.
7. Constatarea existentei
imprejurarilor care justifica interimatul in exercitarea functiei de Presedinte
al Romaniei
Art. 33. - (1) Curtea
Constitutionala constata existenta imprejurarilor care justifica interimatul in
exercitarea functiei de Presedinte al Romaniei si comunica cele constatate
Parlamentului si Guvernului.
(2) Vacanta functiei de
Presedinte al Romaniei se constata la cererea presedintelui uneia dintre
Camerele Parlamentului sau a presedintelui interimar care exercita atributiile
Presedintelui Romaniei in perioada cat acesta este suspendat din functie.
(3) In cazul in care
Presedintele Romaniei a fost suspendat din functie, cererea pentru constatarea
existentei imprejurarilor care justifica interimatul se face de presedintele
care a condus lucrarile sedintei comune a celor doua Camere ale Parlamentului,
pe baza hotararii adoptate in sedinta comuna.
(4) Daca interimatul functiei
de Presedinte al Romaniei se datoreaza imposibilitatii temporare de a-si
exercita atributiile, cererea se face de Presedintele Romaniei sau de
presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului.
Art. 34. - Cererea pentru
constatarea existentei imprejurarilor care justifica interimatul functiei de
Presedinte al Romaniei va fi insotita de dovezile necesare, iar constatarea
acestor imprejurari se face de plenul Curtii Constitutionale, cu votul
majoritatii judecatorilor.
Sectiunea a 3-a
Alte dispozitii
Art. 35. - Procedura pentru
verificarea indeplinirii conditiilor de exercitare a initiativei legislative de
catre cetateni, pentru verificarea respectarii regulilor de organizare si
desfasurare a referendumului si de confirmare a rezultatului acestuia se
stabileste prin legile privind reglementarea acestor activitati.
Art. 36. - (1) Inainte de
sesizarea Parlamentului pentru initierea procedurii legislative de revizuire a
Constitutiei, proiectul de lege sau propunerea legislativa se depune la Curtea
Constitutionala, care este obligata ca, in termen de 10 zile, sa se pronunte
asupra constitutionalitatii sale.
(2) Decizia Curtii
Constitutionale se pronunta in plen, cu votul a doua treimi din numarul
judecatorilor Curtii, si se comunica celor care au initiat proiectul de lege
sau propunerea legislativa ori, dupa caz, reprezentantului acestora. Decizia se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Proiectul de lege sau,
dupa caz, propunerea legislativa se depune la Curte, insotita de avizul
Consiliului Legislativ.
(4) Proiectul de lege sau
propunerea legislativa poate fi prezentata Parlamentului numai impreuna cu
decizia Curtii Constitutionale comunicata potrivit alin. (2).
CAPITOLUL IV
Judecatorii Curtii Constitutionale
Art. 37. - (1) Judecatorii
Curtii Constitutionale trebuie sa aiba pregatire juridica superioara, inalta
competenta profesionala si o vechime de cei putin 18 ani in activitatea
juridica sau in invatamantul juridic superior.
(2) Functia de judecator este
incompatibila cu oricare alta functie publica sau privata, cu exceptia
functiilor didactice din invatamantul juridic superior.
Art. 38. - Numirea
judecatorilor, in conditiile prezentei legi, se poate face numai cu acordul
prealabil, exprimat in scris, al candidatului. In cazul in care candidatul
ocupa o functie incompatibila cu aceea de judecator al Curtii Constitutionale
sau face parte dintr-un partid politic, acordul trebuie sa cuprinda
angajamentul candidatului de a demisiona, la data numirii, din acea functie sau
din partidul politic al carui membru este.
Art. 39. - (1) Judecatorii
Curtii Constitutionale vor depune, in fata Presedintelui Romaniei si a
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, urmatorul juramant:
"Jur sa respect si sa apar Constitutia, indeplinindu-mi cu buna-credinta
si fara partinire obligatiile de judecator al Curtii Constitutionale. Asa sa-mi
ajute Dumnezeu!"
(2) Juramantul se depune
individual. Judecatorii Curtii isi vor exercita functia de la data depunerii
juramantului.
Art. 40. - Judecatorii Curtii
Constitutionale sunt obligati:
a) sa-si indeplineasca functia
incredintata cu impartialitate si in respectul Constitutiei;
b) sa pastreze secretul
deliberarilor si al voturilor si sa nu ia pozitie publica sau sa dea
consultatii in probleme de competenta Curtii Constitutionale;
c) in adoptarea actelor Curtii
Constitutionale sa-si exprime votul afirmativ sau negativ, abtinerea de la vot
nefiind permisa;
d) sa comunice presedintelui
Curtii Constitutionale orice activitate care ar putea atrage incompatibilitatea
cu mandatul pe care il exercita;
e) sa nu permita folosirea
functiei pe care o indeplinesc in scop de reclama comerciala sau propaganda de
orice fel;
f) sa se abtina de la orice
activitate sau manifestari contrare independentei si demnitatii functiei lor.
Art. 41. - Stabilirea
abaterilor disciplinare ale judecatorilor, a sanctiunilor si a modului de
aplicare a acestora este de competenta exclusiva a plenului Curtii
Constitutionale.
Art. 42. - (1) Judecatorii
Curtii Constitutionale nu pot fi arestati sau trimisi in judecata penala ori
contraventionala decat cu aprobarea Biroului permanent al Camerei Deputatilor,
al Senatului sau a Presedintelui Romaniei, dupa caz, si la cererea procurorului
general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie.
(2) Competenta de judecata,
pentru infractiunile savarsite de judecatorii Curtii Constitutionale, apartine
Curtii Supreme de Justitie, Sectia penala.
(3) De la data trimiterii in
judecata penala, judecatorul Curtii Constitutionale este suspendat de drept din
functia sa. In caz de condamnare definitiva, el este exclus de drept, iar in
caz de achitare, suspendarea inceteaza.
Art. 43. - (1) Mandatul de
judecator al Curtii Constitutionale inceteaza:
a) la expirarea termenului
pentru care a fost numit sau in caz de demisie, de pierdere a drepturilor
electorale, de excludere de drept ori de deces;
b) in situatiile de
incompatibilitate sau de imposibilitate a exercitarii functiei de judecator mai
mult de 6 luni;
c) in caz de incalcare a
prevederilor art. 1 6 alin. (3) sau ale art. 37 alin. (3) din Constitutie sau
pentru incalcarea grava a obligatiilor prevazute la art. 40.
(2) Constatarea incetarii
mandatului, potrivit lit. a), se face de presedintele Curtii Constitutionale,
iar in celelalte cazuri, incetarea mandatului se hotaraste in plen, cu votul
majoritatii judecatorilor Curtii.
Art. 44. - (1) Cu 3 luni
inainte de expirarea mandatului fiecarui judecator, presedintele Curtii
sesizeaza pe presedintele Camerei Parlamentului care a numit judecatorul sau,
dupa caz, pe Presedintele Romaniei, solicitandu-l sa numeasca un altul in locul
lui; numirea trebuie efectuata cu cel putin o luna inainte de incetarea
mandatului judecatorului predecesor.
(2) In cazul in care mandatul
a incetat inainte de expirarea duratei pentru care judecatorul a fost numit,
iar perioada ramasa depaseste 6 luni, presedintele va sesiza autoritatea
publica prevazuta la alin. (1), in termen de cel mult 3 zile de la data
incetarii mandatului, in vederea numirii unui nou judecator. Mandatul
judecatorului astfel numit inceteaza la expirarea duratei mandatului pe care
l-a avut judecatorul inlocuit.
(3) In cazul in care perioada
pentru care a fost numit noul judecator, potrivit alin. (2), este mai mica de 3
ani, acesta va putea fi numit, la reinnoirea Curtii Constitutionale, pentru un
mandat complet de 9 ani.
Art. 45. - (1) Dupa incetarea
mandatului ca urmare a expirarii perioadei pentru care el a fost acordat,
judecatorul are dreptul sa revina in postul ocupat anterior, daca numirea sa la
Curtea Constitutionala s-a facut cu conditia rezervarii acestuia.
(2) In cazul in care
judecatorul ocupa un post de magistrat, rezervarea postului este obligatorie.
(3) In perioada cat este
rezervat, postul prevazut la alin. (1) si (2) poate fi ocupat numai prin
contract de munca pe durata determinata.
Art. 46. - Presedintele Curtii
Constitutionale este asimilat cu presedintele Curtii Supreme de Justitie, iar
judecatorii Curtii Constitutionale, cu vicepresedintele Curtii Supreme de
Justitie.
CAPITOLUL V
Personalul de specialitate si administrativ
Art. 47. - (1) Curtea
Constitutionala are 10 magistrati-asistenti, subordonati presedintelui Curtii,
dintre care unul este magistrat-asistent sef.
(2) Magistratii-asistenti
trebuie sa aiba pregatire juridica superioara si o vechime de cel putin 10 ani
in activitatea juridica sau in invatamantul juridic superior. Ei sunt incadrati
prin concurs. Comisia de examinare, formata din 5 judecatori ai Curtii, se
numeste de catre presedintele Curtii Constitutionale.
(3) Magistratii-asistenti sunt
asimilati cu magistratii-asistenti de la Curtea Suprema de Justitie.
(4) Magistratii-asistenti
participa la pregatirea lucrarilor si la redactarea actelor emise de Curte si
pot fi consultati la deliberari. De asemenea, acestora le revin obligatiile
prevazute la art. 40, care se aplica in mod corespunzator.
Art. 48. - (1) Secretariatul
Curtii Constitutionale este condus de un secretar general, asimiliat functiei
de secretar de stat, numit si revocat de plenul Curtii dintre juristii cu o
vechime in activitatea juridica de cel putin 10 ani si activitate meritorie.
(2) Nomenclatorul functiilor
Secretariatului Curtii si numarul de personal de specialitate si administrativ
se aproba de plenul Curtii. In cadrul secretariatului functioneaza un
compartiment de documentare, cercetare si informatica si alte compartimente
necesare activitatii Curtii.
(3) Secretarul general isi
desfasoara activitatea sub supravegherea presedintelui Curtii Constitutionale.
El asigura pregatirea, organizarea si coordonarea lucrarilor Curtii si este
ordonator de credite, in conditiile art. 11 alin. (2).
(4) Atributiile secretarului
general si cele ale personalului Secretariatului Curtii Constitutionale se
stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a Curtii.
(5) Salarizarea personalului
Secretariatului Curtii se face potrivit legii privitoare la salarizarea
personalului Curtii Supreme de Justitie.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni, dispozitii finale si tranzitorii
Art. 49. - (1) Curtea Constitutionala
are un buget propriu, care face parte integranta din bugetul de stat.
(2) Proiectul de buget se
aproba, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor, de plenul Curtii, si
se inainteaza Guvernului pentru a fi inclus distinct in proiectul bugetului de
stat supus legiferarii. Eventualele obiectii ale Curtii Constitutionale la
proiectul de buget al Guvernului se prezinta Parlamentului spre solutionare.
Art. 50. - (1) Prima Curte
Constitutionala se constituie in cel mult 10 zile de la data publicarii
prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) In acest scop, fiecare
Camera a Parlamentului numeste cate 3 judecatori, pentru o perioada de 3, 6 si
9 ani, cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (4). Judecatorii vor fi numiti
in ordinea numarului de voturi exprimate pentru fiecare candidat. De asemenea,
Presedintele Romaniei numeste 3 judecatori pentru aceleasi perioade.
(3) In termen de 3 zile de la
constituire, Curtea isi alege presedintele, iar in termen de 10 zile adopta
regulamentul de organizare si functionare.
Art. 51.
Cand Curtea Constitutionala
constata ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata si ca a fost
ridicata cu rea-credinta pentru a intarzia rezolvarea procesului, ea poate
sanctiona partea care a invocat exceptia cu o amenda de 10.000-100.000 lei.
Art. 52. - Refuzul unei
autoritati publice sau al oricarei organizatii, de a comunica informatiile,
documentele si actele pe care le detine, cerute de Curtea Constitutionala, se
sanctioneaza cu o amenda de 10.000 lei pentru fiecare zi de intarziere.
Art. 53. - (1) Amenzile
prevazute la art. 51 si art. 52 se aplica de presedintele Curtii
Constitutionale sau de presedintele completului de judecata, prin incheiere
motivata.
(2) Impotriva incheierii se
poate face plangere in termen de 30 de zile de la comunicare si se solutioneaza
de organul care a aplicat amenda. Incheierea este definitiva si executorie.
Sumele de bani se fac venit la bugetul de stat.
Art. 54. - Pentru anul 1992,
sumele necesare functionarii Curtii Constitutionale se asigura de Guvern, din
rezerva bugetara aflata la dispozitia acestuia.