MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI

 

P A R T E A  I
Anul IX - Nr. 227              LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE             Sâmbătă, 30 august 1997

 

SUMAR

 

ORDONANTE ALE GUVERNUL ROMÂNIEI

 

70. – Ordonanta privind controlul fiscal

 

ORDONANTE ALE GUVERNUL ROMÂNIEI

 

GUVERNUL ROMÂNIEI

 

ORDONANTA

privind controlul fiscal

 

In temeiul art. 107 alin (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1 lit. a) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

 

Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:

 

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

 

Art. 1. - Controlul fiscal cuprinde ansamblul activitatilor care au ca scop verificarea sinceritatii declaratiilor, precum si verificarea corectitudinii si exactitatii indeplinirii, conform legii, a obligatiilor fiscale de catre contribuabili.

Art. 2. - Sunt supusi controlului fiscal, potrivit dispozitiilor prezentei ordonante, contribuabilii persoane fizice si juridice, romane si straine, precum si asociatii fara personalitate juridica, carora le revin, potrivit reglementarilor legale in vigoare, obligatii fiscale.

Art. 3. - Obligatiile fiscale cuprind:

a) obligatia de declarare a bunurilor, a veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor datorate;

b) obligatia de calculare, de inregistrare in evidentele contabile si de plata la termenele legale a impozitelor;

c) obligatia de calculare, de inregistrare in evidentele contabile si de plata la termenele legale a impozitelor care se realizeaza prin stopaj la sursa;

d) orice alte obligatii care revin contribuabililor in aplicarea si executarea legilor fiscale

Art. 4. - In sensul prezentei ordonante, impozite se intelege sumele datorate, potrivit legii bugetului de stat si bugetelor locale, precum si orice alte sume care constituie venitul de natura fiscala, a caror administrare revine Ministerului Finantelor.

Art. 5. - Controlul fiscal se exercita de catre Ministerul Finantelor si unitatile sale teritoriale, prin aparatul fiscal si organele de control financiar abilitate de lege, denumite in continuare organe fiscale.

Angajatii organelor fiscale indeplinesc o functie ce implica exercitiul autoritatii de stat.

Organizarea, competenta teritoriala si atributiile aparatului fiscal se aproba de catre ministrul finantelor

 

CAPITOLUL II
Drepturile si obligatiile organelor fiscale

 

Art. 6. - In exercitarea atributiilor ce le revin, organele fiscale au dreptul:

a) sa examineze orice inscrisuri documente, registre sau evidente contabile ale contribuabililor care pot fi relevante pentru stabilirea corecta a impozitelor datorate si pentru modul de respectare a obligatiilor fiscale de catre acestia;

b) sa solicite contribuabililor toate informatiile, justificarile sau explicatiile referitoare la declaratiile sau documentele supuse controlului in cazul in care se solicita raspunsul in scris contribuabilii sunt obligati sa furnizeze informatiile respective in termen de 3 zile de la primirea solicitarii;

c) sa solicite prezenta contribuabililor sau reprezentantilor legali ai acestora la sediul unitatii fiscale. Solicitarea se face in scris si cuprinde, in mod obligatoriu, data, ora si locul intalnirii, precum si scopul acesteia Solicitarea se comunica contribuabilului cu cel putin 10 zile inaintea datei fixate pentru intalnire;

d) sa faca constatari faptice cu privire la natura activitatilor producatoare de venituri impozabile sau pentru identificarea obiectelor sau surselor impozabile;

e) sa ridice extrase sau sa faca copii de pe oricare inscris document sau inregistrare contabila;

f) sa retina, in scopul protejarii impotriva instrainarii sau distrugerii, in schimbul unei dovezi scrise si semnate de organul fiscal, orice document sau orice element material care poate constitui o proba sau o dovada referitoare la determinarea impozitelor datorate de catre contribuabil, pe o perioada de maximum 30 de zile. In cazuri exceptionale, cu aprobarea conducerii organului fiscal, perioada de retinere poate fi prelungita pana la 90 de zile;

g) sa intre, in prezenta contribuabilului sau a reprezentantului legal al acestuia, ori in prezenta unei alte persoane desemnate de contribuabil, in orice incinta de afaceri a contribuabilului sau in orice alte incinte sau locuri in care exista bunuri impozabile sau se desfasoara activitati producatoare de venituri. Accesul este permis in cursul programului normal de lucru al contribuabilului, iar in afara acestuia, numai cu autorizarea scrisa a conducerii organului fiscal si cu acordul contribuabilului;

h) sa intre in incaperile care reprezinta domiciliul sau resedinta unei persoane fizice, cu consimtamantul scris al acesteia. In caz de refuz, organul fiscal va solicita autorizarea instantei judecatoresti competente, aplicandu-se dispozitiile Codului de procedura civila privind ordonanta presedintiala.

Art. 7. - In cazul in care evidentele contabile sau orice alte evidente sunt tinute cu ajutorul sistemelor de prelucrare automata a datelor, controlul se poate exercita asupra ansamblului informatiilor, datelor si prelucrarilor informatice care concura, direct sau indirect la obtinerea rezultatelor contabile sau fiscale si la elaborarea declaratiilor, precum si asupra documentatiei referitoare la analiza, programarea si executarea prelucrarilor.

Art. 8. - In scopul determinarii modului de respectare a obligatiilor fiscale ce revin contribuabililor si al stabilirii exacte a impozitelor datorate, organele fiscale sunt in drept sa solicite informatii de la:

- persoane fizice sau juridice care detin in pastrare sau administrare bunuri sau sume de bani ale contribuabililor sau care au relatii de afaceri cu acestia;

- organe ale administratiei publice centrale si locale, institutii publice sau de interes public;

- institutii publice sau private care inregistreaza, sub orice forma, incheierile de contracte, circulatia marfurilor pe caile de comunicatie de orice fel, evidenta populatiei sau a bunurilor, exploatarea proprietatilor si alte asemenea.

Persoanele, organele, institutiile mentionate mai sus sunt obligate ca, in termenul specificat in solicitare, sa furnizeze informatiile si sa puna la dispozitia organelor fiscale actele, evidentele si datele respective.

Toate actele, datele si informatiile obtinute de organele fiscale in modul prevazut in prezentul articol vor face parte din dosarul fiscal al contribuabilului si vor putea fi luate in considerare la recalcularea impozitelor datorate de acesta.

Art. 9. - In cazuri temeinic justificate, organele fiscale pot solicita persoanelor, potrivit competentelor teritoriale, sa faca declaratii sau sa prezinte documente, considerate necesare pentru a stabili daca persoana in cauza are sau nu calitatea de contribuabil.

Art. 10. - Organele fiscale au obligatia sa exercite controlul fiscal in asa fel incat sa afecteze cat mai putin desfasurarea activitatilor curente ale contribuabililor.

Pe intreaga durata a controlului fiscal, organele fiscale au obligatia de a actiona cu profesionalism, dovedind corectitudine si obiectivitate in relatiile cu contribuabilii controlati si cu celelalte persoane cu care vin in contact pe parcursul indeplinirii atributiilor de serviciu.

Art. 11. - In baza constatarilor efectuate ca urmare a actiunilor de control, Ministerul Finantelor are dreptul:

a) sa stabileasca in sarcina contribuabililor diferente de impozite, precum si sa calculeze majorari de intarziere pentru neplata la termenele legale a impozitelor datorate;

b) sa constate contraventiile si sa aplice amenzile prevazute de legile fiscale;

c) sa dispuna masurile necesare indeplinirii corecte, de catre contribuabili, a obligatiilor fiscale ce le revin.

 

CAPITOLUL III
Drepturile si obligatiile contribuabililor

 

Art. 12. - Pe intreaga durata a controlului fiscal contribuabilii au dreptul:

a) sa fie informati asupra desfasurarii controlului si asupra eventualelor situatii neclare;

b) sa fie primii solicitati, in cazul in care sunt disponibili, pentru a furniza informatii, explicatii si justificari;

c) sa beneficieze de asistenta de specialitate;

d) sa fie protejati pe linia secretului fiscal.

Art. 13. - Contribuabilii sunt obligati sa puna la dispozitia organelor fiscale toate documentele tehnicooperative si contabil, evidentele si orice fel de inscrisuri care stau la baza calcularii corecte si in cuantumul legal a impozitelor datorate.

Neprezentarea, cu rea-credinta, a documentelor cu ocazia controlului fiscal efectuat la sediul, respectiv resedinta sau domiciliul contribuabilului sau la sediul organului fiscal, nu vor fi luate in considerare ulterior, cu ocazia solutionarii eventualelor obiectiuni, contestatii si plangeri impotriva actelor de control.

Art. 14. - Contribuabilii care, potrivit legii, organizeaza si conduc contabilitatea proprie, sunt obligati sa pastreze evidentele contabile, precum si documentele justificative pe baza carora s-au facut inregistrarile contabile, la sediul social declarat cu ocazia autorizarii si inregistrarii la organul fiscal, pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului organelor fiscale de a stabili diferente de impozite.

Evidentele contabile si documentele justificative se pastreaza si se arhiveaza intr-un mod adecvat, care sa permita desfasurarea normala a controlului fiscal.

Art. 15. - Masurile dispuse ca urmare a controlului fiscal pot fi contestate de catre contribuabili, potrivit legii.

Art. 16. - Contribuabilii sau, dupa caz, reprezentantii legali ai acestora sunt obligati sa coopereze la desfasurarea in conditii optime a controlului fiscal, prin respectarea drepturilor organelor fiscale si acordarea sprijinului necesar in exercitarea acestor drepturi.

 

CAPITOLUL IV

Reguli de proceduri

 

Art. 17. - Controlul fiscal se desfasoara la sediul domiciliul ori resedinta contribuabilului, sau la sediul organului fiscal dupa caz.

Controlul fiscal se poate desfasura si in oricare alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul, acesta din urma avand, in acest caz, obligatia asigurarii conditiilor si documentelor necesare derularii normale a actiunii de control.

Art. 18. - Timpul afectat efectuarii controlului fiscal prevazut la art 17 este stabilit de catre organele fiscale in functie de obiectivele controlului si nu poate fi mai mare de 3 luni.

Art. 19. - Controlul fiscal la sediul contribuabilului sau in alt loc stabilit de comun acord cu acesta se efectueaza o singura data pentru fiecare impozit si pentru fiecare perioada supusa impozitarii.

Prin exceptie de la prevederile alin. 1, conducatorul organului fiscal competent poate decide reverificarea unei anumite perioade daca, de la data incheieri controlului fiscal si pana la implinirea termenului de prescriptie prevazut de prezenta ordonanta, apar date suplimentare, necunoscute organului fiscal la data efectuarii controlului, care influenteaza sau modifica rezultatele acestuia.

Art. 20. - Rezultatele controlului fiscal se consemneaza obligatoriu in procese-verbale de control note de constatare, procese-verbale de constatare a contraventiilor, note unilaterale.

 

CAPITOLUL V
Prescriptia dreptului de a stabili diferente de impozite

 

Art. 21. - Dreptul organelor fiscale de a stabili diferente de impozite si majorari de intarziere pentru neplata in termen a acestora, precum si de a constata contraventii si a aplica amenzi si penalitati pentru faptele a caror constatare si sanctionare sunt potrivit legii, de competenta organelor fiscale, pentru o perioada impozabila, se prescrie dupa cum urmeaza:

a) in termen de 5 ani de la data la care a expirat termenul de depunere a declaratiei pentru perioada respectiva;

b) in termen de 5 ani de la data ultimului termen legal de plata a impozitului, in cazul in care legea nu prevede obligatia depunerii declaratiei;

c) in termen de 5 ani de la data comunicarii catre contribuabil, a impozitului stabilit de organele fiscale in conditiile prevazute de lege.

Art. 22. - Termenele de prescriptie prevazute la art. 21 se intrerup:

a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru intreruperea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;

b) la data depunerii de catre contribuabil a declaratiei fiscale, dupa expirarea termenului legal de depunere a acesteia;

c) la data efectuarii, de catre contribuabil, a unui act voluntar de recunoastere a impozitului datorat inclusiv plata integrala sau partiala a acestuia;

d) la data comunicarii, catre contribuabil, a unor diferente de impozit stabilite de organele fiscale ca urmare a actiunilor de control.

Art. 23. - Termenele de prescriptie prevazute la art. 21 se suspenda:

a) in cazurile si in conditiile stabilite de lege pentru suspendarea termenului de prescriptie a dreptului la actiune;

b) pe timpul cat contribuabilul se sustrage, cu rea-credinta, de la efectuarea controlului fiscal;

c) cat timp contribuabilul, ca urmare a dispozitiilor organelor fiscale, remediaza deficientele sau indeparteaza cauzele care impiedica desfasurarea controlului fiscal.

Art. 24. - Impozitele si diferentele de impozite declarate sau recunoscute in orice mod de catre contribuabil, dupa implinirea termenelor de prescriptie, se considera legal stabilite si datorate.

Art. 25. - Termenul de prescriptie pentru stabilirea impozitelor si a diferentelor de impozite este de 10 ani, in caz de evaziune fiscala.

 

CAPITOLUL VI
Sanctiuni

 

Art. 26. - Constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat potrivit legii, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:

a) nefurnizarea de catre contribuabil, sau de catre persoana imputernicita legal sa il reprezinte, a informatiilor, justificarilor sau explicatiilor solicitate de organele fiscale;

b) neprezentarea contribuabililor sau reprezentantilor legali ai acestora la sediul unitatii fiscale la data, ora si locul fixate, la solicitarea scrisa a organului fiscal;

c) refuzul contribuabilului de a permite accesul organului fiscal in sediul sau de afaceri sau in oricare alte locuri in care exista bunuri impozabile sau in care acesta desfasoara activitati producatoare de venituri, in vederea exercitarii controlului fiscal;

d) nefurnizarea de catre persoanele, organele si institutiile prevazute la art. 8, in termenul stabilit de organele fiscale, a informatiilor, actelor, evidentelor si datelor solicitate;

e) netinerea evidentelor contabile si a documentelor justificative la sediul social declarat sau pastrarea acestora in conditii improprii desfasurarii controlului fiscal.

Contraventiile prevazute in prezentul articol se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

1. cele de la lit. a) si b), cu amenda de la 100.000 lei la 1.000.000 lei, ce se suporta de catre persoanele fizice vinovate;

2. cele de la lit. c), cu amenda de la 100.000 lei la 1.000.000 lei;

3. cele de la lit. d) si e) cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei.

Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre organele fiscale.

Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind constatarea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25 si 26.

 

CAPITOLUL VII
Dispozitii finale si tranzitorii

 

Art. 27. - Controalele fiscale in curs la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se vor continua potrivit dispozitiilor acesteia, actele indeplinite anterior ramanind valabile.

Termenele in curs la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se calculeaza dupa normele legale in vigoare la data cand au inceput sa curga.

Art. 28. - Prezenta ordonanta se completeza cu dispozitiile referitoare la exercitarea controlului fiscal, cuprinse in reglementarile legale in vigoare, in masura in care acestea nu contravin prezentei.

Art. 29. - In aplicarea prezentei ordonante, Ministerul Finantelor va emite instructiuni de aplicare aprobate prin ordin al ministrului, care se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei.

Art. 30. - Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.

Art. 31. - Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:

- art. 26 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, cu modificarile ulterioare;

- art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 18 decembrie 1995, cu modificarile ulterioare;

- art. 20 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna si gazele naturale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 11 decembrie 1995, cu modificarile ulterioare;

- art. 11 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 26/1995 privind impozitul pe dividende, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 201 din 30 august 1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 101/1995 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 270 din 21 noiembrie 1995;

- art. 32 din Decretul nr. 153/1954 privind impozitul pe veniturile populatiei, publicat in Buletinul Oficial, nr. 22 din 11 mai 1954, cu modificarile ulterioare:

- pct. 7 din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 11/1992 privind modul de desfasurare si impozitare a activitatii de taximetrie auto, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209 din 14 august 1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 114/1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 311 din 30 noiembrie 1992, cu modificarile ulterioare;

- orice alte dispozitii contrare prezentei ordonante, referitoare la prescriptia dreptului organelor fiscale de a stabili diferente de impozite si majorari de intarziere, precum si de a constata contraventii si a aplica amenzi pentru faptele a caror constatare si sanctionare sunt potrivit legii, de competenta acestora.

 

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneaza:

Ministru de stat,

ministrul finantelor,

Mircea Ciumara

 

Bucuresti, 28 august 1997.

Nr. 70.