MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
Anul. IX. – Nr. 173 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE 29 iulie 1997
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia 71 din 15 aprilie 1997 privind exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330^1 din Codul de procedura civila
LEGI SI DECRETE
146. – Lege
privind taxele judiciare de timbru
454. – Decret pentru
promulgarea Legii privind taxele judiciare de timbru
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
privind exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 330^1
Ioan Muraru - presedinte
Nicolae Popa - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Simulescu Gheorghe
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 131 din 29 octombrie 1996*).
*) Decizia Curtii
Constitutionale nr. 131 din 29 octombrie 1996 a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea l, nr. 40 din 12 martie 1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 8 aprilie 1997, in prezenta recurentului, asistat de avocat Aurel Sitaru, si in lipsa celorlalte parti cu care procedura de citare a fost legal indeplinita, si au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 15 aprilie 1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 131 din 29
octombrie 1996 Curtea Constitutionala a respins ca vadit nefondata exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330^1 din Codul de procedura civila,
invocata de Simulescu Gheorghe in Dosarul nr. 2.889/1995 al Curtii Supreme de
Justitie - Sectia civila. In motivarea deciziei s-a retinut ca, prin Decizia
nr. 96 din 24 septembrie 1996, definitiva, Curtea a constatat ca prevederile
acestui articol sunt neconstitutionale in masura in care se aplica hotararilor
pronuntate inainte de 26 iulie 1993, data intrarii in vigoare a Legii nr.
59/1993.
Impotriva acestei decizii Simulescu Gheorghe a declarat recurs sustinand
ca:
- s-a violat principiul convingerii intime si principiul independentei
judecatorilor, deoarece, in realitate, nu s-a judecat exceptia, solutia
intemeindu-se pe precedentul creat la acelasi nivel de jurisdictie si fara a se
verifica daca completul de fond a fost format din aceiasi judecatori care au
pronuntat si decizia la care se face referire in motivare;
- recursul in anulare formulat de procurorul general este neconstitutional,
intrucat instantele, prin hotararile pronuntate, nu si-au depasit atributiile
puterii judecatoresti, actionand in baza art. 21 din Constitutie, in limitele
art. 3 din Codul civil si ale principiului tempus regit actum;
- Legea nr. 112/1995, prin continutul sau, este neconstitutionala.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, intrucat exceptia a fost
respinsa ca vadit nefondata, s-au solicitat puncte de vedere celor doua Camere
ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca recursul este neintemeiat
deoarece Decizia nr. 131 din 29 octombrie 1996 se fundamenteaza pe Decizia nr.
96 din 24 septembrie 1996, definitiva, care, potrivit art. 145 alin. (2) din
Constitutie si art. 26 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, este obligatorie.
Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, punctul de
vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, prevederile
art. 330^1 din Codul de procedura civila, raportate la dispozitiile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Primul motiv de recurs privind intemeierea solutiei pe precedentul
judiciar, violandu-se astfel principiile intimei convingeri si cel al
independentei judecatorilor, este nefondat. Adoptarea acestei solutii se
bazeaza pe dispozitiile art. 145 alin. (2) din Constitutie si ale art. 26 alin.
(5) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora deciziile definitive ale Curtii
Constitutionale sunt obligatorii si au putere numai pentru viitor. De asemenea,
art. 29 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale
prevede ca aceasta statueaza numai asupra problemelor de drept, asa incat o
prevedere legala nu poate fi apreciata constitutionala intr-o cauza si
neconstitutionala in alta, cat timp legitimitatea sa constitutionala se
determina prin raportarea acestei prevederi la dispozitiile sau principiile
constitutionale, astfel cum dispune art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea practicii
Curtii, in mod intemeiat la judecata in fond, exceptia de neconstitutionalitate
a art. 330^1 din Codul de procedura civila a fost respinsa ca vadit nefondata.
Totodata, nu poate fi primita sustinerea ca prin referirea la o decizie anterioara,
in speta Decizia nr. 96 din 24 septembrie 1996, se incalca principiile intimei
convingeri si al independentei judecatorilor, cat timp acestia au posibilitatea
sa sesizeze Plenul Curtii Constitutionale in vederea schimbarii practicii,
potrivit dispozitiilor art. 26 alin. 2 din regulamentul Curtii, care prevede ca
"In cazul in care completul de 3 judecatori sau completul de 5 judecatori
doreste sa se indeparteze de interpretarea juridica continuta intr-o decizie a
plenului sau intr-o decizie definitiva a unui complet se va adresa plenului
acordand termen in cauza pe care o dezbate. Interpretarea data de plen cu votul
majoritatii judecatorilor este obligatorie pentru completul de judecata".
Cu privire la art. 330^1 din Codul de procedura civila, Curtea constata insa ca
prin Legea nr. 17 din 17 februarie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 26 din 18 februarie 1997, prevederile acestui articol
au fost modificate, instituindu-se un termen de 6 luni pentru exercitarea
recursului in anulare. In aceste conditii, urmeaza a se admite recursul, a se
modifica decizia atacata si, pe fond, a se respinge exceptia, intrucat, prin
instituirea termenului de 6 luni, aceasta a ramas fara obiect.
Al doilea motiv, prin care se sutine ca declararea recursului in anulare,
pentru depasirea de catre instanta a atributiilor puterii judecatoresti, este
neconstitutional, urmeaza a fi respins. Curtea Constitutionala nu poate cenzura
daca instantele, prin hotararile atacate cu recurs in anulare, si-au depasit
sau nu atributiile puterii judecatoresti, aceasta nefiind o problema de
constitutionalitate, ci una de interpretare si de aplicare a legii, care,
potrivit practicii constante a Curtii, este de competenta exclusiva a
instantelor judecatoresti.
Nici ultimul motiv de recurs referitor la neconstitutionalitatea Legii nr.
112/1995 nu este intemeiat. Exceptia de neconstitutionalitate invocata de
recurent priveste exclusiv prevederile art. 330^1 din Codul de procedura
civila, asa cum rezulta din incheierea de sesizare. Invocarea in recurs si a
neconstitutionalitatii Legii nr. 112/1995 este inadmisibila, deoarece, asa cum
s-a statuat in mod constant in practica jurisdictionala a Curtii, in
conformitate cu prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 si
urmatoarele din Legea nr. 47/1992, o exceptie de neconstitutionalitate nu poate
fi invocata in mod direct in fata Curtii Constitutionale, ci numai in fata unei
instante judecatoresti.
Fata de considerentele expuse, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 25 si ale
art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DEClDE:
Admite recursul declarat de Simulescu Gheorghe si modifica Decizia Curtii Constitutionale nr. 131 din 29 octombrie 1996, in sensul ca respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 330^1 din Codul de procedura civila, fiind lipsita de obiect.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 15 aprilie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent
Bucuresti, 15
aprilie 1997.
Nr. 71.
PARLAMENTUL
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind taxele judiciare de timbru
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Art. 1.
- Actiunile si cererile introduse la instantele judecătoresti, precum si
cererile adresate Ministerului Justitiei si Parchetului de pe lângă Curtea
Supremă de Justitie sunt supuse taxelor judiciare de timbru, prevăzute în prezenta
lege, si se taxează în mod diferentiat, după cum obiectul acestora este sau nu
evaluabil în bani, cu exceptiile prevăzute de lege.
Art. 2.
- (1) Actiunile si cererile evaluabile în bani, introduse la instantele
judecătoresti, se taxează astfel:
a) până la
valoarea de 100.000 lei |
5.000 lei |
b) între
100.000 lei si 1.000.000 lei |
5.000 lei +
10% pentru ce depăseste
100.000 lei; |
c) între
1.000.000 lei si
10.000.000 lei |
95.000 lei
+ 8% pentru ce depăseste
1.000.000 lei; |
d) între 10.000.000
lei si 50.000.000 lei |
815.000 lei
+ 6% pentru ce depăseste
10.000.000 lei; |
e) între
50.000.000 lei si
100.000.000 lei |
3.215.000
lei + 4% pentru ce depăseste 50.000.000 lei; |
f) între
100.000.000 lei si
500.000.000 lei |
5.215.000 lei
+ 2% pentru ce
depăseste 100.000.000 lei; |
g) peste
500.000.000 lei |
13.215.000
lei + 1% pentru ce depăseste
500.000.000 lei. |
(2) În cazul contestatiei la
executarea silită, taxa se calculează la valoarea bunurilor a căror urmărire se
contestă sau la valoarea debitului urmărit, când acest debit este mai mic decât
valoarea bunurilor urmărite. Taxa aferentă acestei contestatii nu poate depăsi
suma de 500.000 lei, indiferent de valoarea contestată.
(3)
Valoarea la care se calculează taxa de timbru este cea declarată în actiune sau
în cerere. Dacă această valoare este contestată sau apreciată de instantă ca
derizorie, evaluarea se va face potrivit normelor metodologice prevăzute la
art. 28 alin. (2) din prezenta lege.
Art. 3.
- Actiunile si cererile neevaluabile în bani se taxează astfel:
a) cereri
pentru constatarea existentei sau neexistentei
unui drept, făcute în cadrul art.
111 din Codul de procedură civilă |
50.000 lei; |
b) cereri
care privesc dreptul de folosintă a
locuintelor sau a unor încăperi, nelegate de plata anumitor sume de bani, precum si cereri de
ordonantă presedintială al căror obiect nu este evaluabil în bani |
25.000 lei; |
c) cereri
pentru stabilirea calitătii de mostenitor, a masei succesorale, cereri de
raport, cereri de
reductiune a liberalitătilor si cereri de partaj |
50.000 lei. |
Separat de această taxă, dacă
părtile contestă bunurile de împărtit, valoarea acestora sau drepturile ori
mărimea drepturilor coproprietarilor în cadrul cererilor de mai sus, taxa
judiciară de timbru se datorează de titularul cererii la valoarea contestată;
d) cereri
de recuzare în materie civilă |
10.000 lei; |
e) cereri
de suspendare a executării silite, inclusiv
a executării vremelnice, precum si cereri în legătură cu măsurile asigurătorii |
25.000 lei; |
f) cereri
de perimare si cereri pentru eliberarea
ordonantei de adjudecare |
25.000 lei; |
g)
contestatii în anulare |
25.000 lei; |
h) cereri
de revizuire |
25.000 lei; |
i) actiuni
în grănituire, în cazul în care nu cuprind
si revendicarea unei portiuni de teren |
50.000 lei. |
În ipoteza în care se revendică si o
portiune de teren, se va adăuga si taxa corespunzătoare valorii suprafetei
revendicate;
j) actiuni
posesorii si cereri care au ca obiect
servituti |
50.000 lei; |
k) cereri
de strămutare în materie civilă |
10.000 lei; |
l) cereri
pentru învestirea cu formulă executorie a hotărârilor judecătoresti
pronuntate în tară sau
în alte tări si a oricăror alte hotărâri sau înscrisuri prevăzute de lege, care nu sunt executorii potrivit legii |
10.000 lei. |
m) cereri introduse de cei vătămati în drepturile lor printr-un act
administrativ sau prin refuzul nejustificat al unei autorităti administrative
de a le rezolva cererea referitoare la un drept recunoscut de lege:
- cererea
pentru anularea actului sau, după
caz, recunoasterea dreptului pretins, precum
si pentru eliberarea unui certificat, unei
adeverinte sau oricărui alt înscris |
10.000 lei; |
- cerere cu caracter patrimonial,
prin care se solicită si repararea pagubelor suferite - 10% din valoarea
pretinsă, dar nu mai mult de 100.000 lei;
n) cereri
pentru refacerea înscrisurilor si a hotărârilor
dispărute, precum si cereri de repunere
în termen |
10.000 lei; |
o) cereri
pentru încuviintarea executării silite |
25.000 lei; |
p) cereri
privind instituirea de măsuri asiguratorii
asupra navelor si aeronavelor |
1.000.000 lei; |
r) cereri de asistentă judiciară, formulate de autoritătile străine, dacă prin
conventii internationale sau pe bază de reciprocitate nu s-a stabilit că
asistenta judiciară internatională se efectuează gratuit:
- înmânarea
de acte judiciare sau extrajudiciare |
100.000 lei; |
-
efectuarea de comisii rogatorii |
200.000 lei; |
s) cereri
de înfiintare a popririi |
25.000 lei; |
s) cereri pentru repunerea pe rol,
când suspendarea judecării se datorează părtilor - 50% din taxa judiciară de
timbru pentru cererea sau actiunea a cărei judecare a fost suspendată;
t) cereri pentru
eliberarea de către instantele judecătoresti de copii de pe hotărârile
judecătoresti, cu mentiunea că sunt definitive
sau irevocabile |
5.000 lei; |
t) cereri
pentru legalizarea de copii de pe înscrisurile
aflate la dosar, pentru fiecare exemplar
de copie în parte |
2.000 lei/pagină; |
u)
notificările si somatiile comunicate prin executorii judecătoresti, de fiecare comunicare |
10.000 lei; |
v) cereri
adresate Ministerului Justitiei pentru
supralegalizarea înscrisurilor sau copiilor de pe înscrisuri, destinate a fi utilizate în străinătate |
2.000 lei; |
x) cereri
adresate Ministerului Justitiei pentru autorizarea
traducătorilor si interpretilor |
50.000 lei. |
Art. 4. - Cererile pentru acordarea personalitătii juridice, pentru autorizarea
functionării si pentru înregistrarea unor persoane juridice se taxează după cum
urmează:
a) cereri
pentru înregistrarea partidelor politice |
100.000 lei; |
b) cereri
pentru acordarea personalitătii juridice asociatiilor fără scop lucrativ,
fundatiilor, uniunilor
si federatiilor de persoane juridice fără scop lucrativ, precum si pentru modificarea actelor constitutive ale acestora |
50.000 lei. |
Art. 5. - Cererile formulate în
domeniul drepturilor de autor si de inventator se taxează după cum urmează:
a) cereri
pentru recunoasterea dreptului de autor
si a celor conexe, pentru constatarea încălcării acestora si repararea
prejudiciilor, inclusiv plata drepturilor de autor si a sumelor cuvenite pentru opere de artă, precum
si pentru luarea de măsuri în scopul prevenirii producerii unor pagube
iminente sau pentru asigurarea
reparării acestora |
100.000 lei; |
b) cereri
pentru recunoasterea calitătii de inventator,
de titular de brevet, a drepturilor născute
din brevetul de inventie, din contractele de cesiune si licentă, inclusiv
drepturile patrimoniale
ale inventatorului |
100.000 lei. |
Art. 6. - Cererile neevaluabile în bani, în materie comercială, se taxează după
cum urmează:
a) cereri
pentru înregistrarea sau autorizarea societătilor comerciale, precum si
pentru modificarea actelor constitutive ale acestora, cereri pentru excluderea unui asociat, precum
si cereri de dizolvare si lichidare a unei
societăti comerciale |
100.000 lei; |
b) cereri
pentru lichidarea pozitiei dominante a
unui agent economic |
100.000 lei; |
c) actiuni,
cereri si contestatii introduse în temeiul
Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
si lichidării judiciare |
100.000 lei; |
d) cereri
pentru contestarea devizului lucrărilor reglementate de art. 67 alin. 3 din
Legea nr. 26/1996 (Codul
silvic) |
50.000 lei; |
Art. 7. - Taxele judiciare de timbru
pentru unele actiuni si cereri referitoare la raporturile de familie sunt
următoarele:
a) pentru
cererea de divort întemeiată pe art.
38 alin. 1 si 2 din Codul familiei |
100.000 lei; |
b) pentru
cererea de divort întemeiată pe art.
38 alin. 3 din Codul familiei, precum si în cazul în care reclamantul nu realizează venituri sau acestea sunt inferioare
salariului minim brut
pe tară |
20.000 lei; |
c) pentru
cererile de stabilire a locuintei minorilor, formulate potrivit art. 100
alin. 3 din Codul
familiei, pentru cererea de încredintare a copiilor minori, introdusă separat de actiunea de
divort, pentru cererile de reîncredintare a copiilor minori ulterior
divortului, pentru actiunea
introdusă de un părinte care a recunoscut unul sau mai multi copii, în scopul
|
15.000 lei; |
Art. 8. - Cererile formulate
potrivit Legii notarilor publici si a activitătii notariale nr. 36/1995 se
taxează după cum urmează:
a) cereri
pentru solutionarea conflictelor de competentă
dintre birourile notarilor publici |
20.000 lei; |
b) plângeri
împotriva încheierii de respingere a
cererii de îndeplinire a unui act notarial |
20.000 lei; |
c) cereri
pentru supralegalizarea semnăturii si
a sigiliului notarului public de către ministerul
Justitiei |
10.000 lei; |
Art. 9. - (1) Transcrierea sau, după
caz, întabularea în registrele de publicitate a înstrăinărilor de imobile, pe
bază de acte sub semnătură privată, si a ordonantelor de adjudecare se taxează
în functie de valoarea declarată de părti în act, dar nu mai putin decât
valoarea terenurilor si constructiilor, avută în vedere la stabilirea
impozitelor, astfel:
a) până la
1.000.000 lei |
4%, dar nu
mai putin de 10.000 lei; |
b) de la
1.000.000 lei la
5.000.000 lei |
40.000 lei
+ 3% pentru suma care
depăseste 1.000.000 lei; |
c) de la
5.000.000 lei la
10.000.000 lei |
160.000 lei
+ 2% pentru suma care
depăseste 5.000.000 lei; |
d) de la
10.000.000 lei la
15.000.000 lei |
260.000 lei
+ 1,5% pentru suma are
depăseste 10.000.000 lei; |
e) peste
15.000.000 Iei |
335.000 lei
+ 1% pentru suma care depăseste
15.000.000 lei. |
(2) Transcrierea, respectiv
întabularea dreptului de proprietate asupra activelor imobilare, definite
potrivit legii, vândute de către societătile comerciale cu capital de stat,
precum si de fostele cooperative agricole de productie cu ocazia lichidării
acestora, se taxează cu 0,02% din pretul activului dobândit.
(3) În
cazul actelor autentificate de notarii publici, pentru care s-a perceput taxa
de autentificare potrivit legii, nu se mai percepe si taxa de transcriere sau,
după caz, de înscriere în registrele de publicitate.
(4)
Înscrierea drepturilor reale de garantie (gaj, ipotecă, privilegii, fidejusiuni
reale) se taxează cu 1,5% la cuantumul din creantă garantat, dar nu mai mult de
100.000 lei. Înscrierea mai multor garantii pentru acelasi credit nu poate
depăsi taxa maximă prevăzută mai sus.
(5)
Orice alte transcrieri, înscrieri sau notări în registrele de publicitate a
situatiei juridice a imobilelor, inclusiv radierea drepturilor reale de
garantie se taxează cu 10.000 lei.
(6)
Actiunile si cererile prevăzute de Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea
dispozitiilor privitoare la cărtile funciare si de Legea cadastrului si a
publicitătii imobiliare nr. 7/1996, altele decât cererile de efecuare a
operatiunilor de publicitate, se taxează cu 20.000 lei.
Art. 10.
- Cererile reconventionale, cererile de interventie si de chemare în garantie
se taxează după regulile aplicabile cererii sau actiunii principale.
Art. 11.
- (1) Cererile pentru exercitarea căilor ordinare de atac împotriva hotărârilor
judecătoresti se taxează cu 50% din:
- taxa
datorată pentru cererea sau actiunea neevaluabilă în bani, solutionată de prima
instantă;
- taxa
datorată la suma contestată, în cazul cererilor si actiunilor evaluabile în
bani.
(2) Se
timbrează cu 10.000 lei cererile pentru exercitarea căilor ordinare de atac
împotriva următoarelor hotărâri judecătoresti:
-
încheierea de scoatere în vânzare a bunurilor în actiunea de partaj;
-
încheierea de suspendare a judecării cauzei;
- hotărârile
de declinare a competentei si de dezinvestire;
-
hotărârile de anulare a cererii, ca netimbrată sau nesemnată;
-
hotărârile prin care s-a respins cererea, ca prematură, inadmisibilă, prescrisă
sau pentru autoritate de lucru judecat.
Art. 12.
- Cererile în vederea declarării recursului în anulare în cauze civile,
adresate Ministerului Justitiei sau Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de
Justitie, se taxează cu 20.000 lei.
Art. 13.
- Toate celelalte actiuni si cereri neevaluabile în bani, cu exceptia celor
scutite de plata taxei judiciare de timbru potrivit legii, se timbrează cu
20.000 lei.
Art. 14.
- Când o actiune are mai multe capete de cerere, cu finalitate diferită, taxa
judiciară de timbru se datorează pentru fiecare capăt de cerere în parte, după
natura lui, cu exceptia cazurilor în care prin lege se prevede altfel.
Art. 15.
- Sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si cererile, inclusiv cele
pentru exercitarea căilor de atac, referitoare la:
a)
încheierea, executarea si încetarea contractului individual de muncă, orice
drepturi ce decurg din raporturi de muncă, stabilirea impozitului pe salarii,
drepturile decurgând din executarea contractelor colective de muncă si cele
privind solutionarea conflictelor colective de muncă, precum si executarea
hotărârilor pronuntate în aceste litigii;
b) plata
muncii membrilor cooperativelor de productie mestesugărească, de productie
mixtă agricolă-mestesugărească, de invalizi si de prestări de servicii;
c)
obligatiile legale si contractuale de întretinere;
d)
stabilirea si plata pensiilor, precum si alte drepturi prevăzute prin sistemele
de asigurări sociale;
e)
stabilirea si plata ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare profesională
si a alocatiei de sprijin, a ajutorului social, a alocatiei de stat pentru
copii, a drepturilor persoanelor handicapate si a altor forme de protectie
socială prevăzute de lege;
f)
restituirea de către persoanele fizice si juridice care folosesc personal
salariat a sumelor acordate de organul de asigurare cu titlu de pensii si
ajutoare sociale celor accidentati în muncă;
g)
stabilirea si acordarea despăgubirilor decurgând din condamnarea sau luarea
unei măsuri preventive pe nedrept;
h)
adoptie, constatarea abandonului, ocrotirea minorilor, tutelă, curatelă,
interdictie judecătorească, asistenta bolnavilor psihic periculosi, precum si
la exercitarea de către autoritatea tutelară a atributiilor ce-i revin;
i)
sanctionarea contravenientilor;
j)
protectia consumatorilor, atunci când persoanele fizice si asociatiile pentru
protectia consumatorilor au calitatea de reclamant împotriva agentilor
economici care au prejudiciat drepturile si interesele legitime ale
consumatorilor;
k)
stabilirea drepturilor persoanelor fizice actionare la societătile comerciale
agricole pe actiuni;
I)
valorificarea drepturilor Societătii Nationale de Cruce Rosie;
m)
amenzile de orice fel:
n)
exercitarea drepturilor electorale;
o)
cauzele penale, inclusiv despăgubirile civile, materiale si morale, decurgând
din acestea;
p) orice
alte actiuni, cereri sau acte de procedură pentru care se prevăd, prin legi
speciale, scutiri de taxă judiciară de timbru;
r)
cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru restituirea
imobilelor preluate abuziv de stat sau de alte persoane juridice în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Art. 16.
- Sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru si contestatiile introduse la
curtea de apel impotriva hotărârilor comisiilor constituite în temeiul art. 20
din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică.
Art. 17.
- Sunt, de asemenea, scutite de taxa judiciară de timbru cererile si actiunile,
inclusiv căile de atac formulate, potrivit legii, de Ministerul Public si de
Ministerul Finantelor, precum si cele formulate de alte institutii publice,
când au ca obiect venituri publice.
Art. 18.
- (1) Determinarea cuantumului taxelor judiciare de timbru se face de către
instanta de judecată, Ministerui Justitiei sau, după caz, de către Parchetul de
pe lângă Curtea Supremă de Justitie.
(2)
Împotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru se poate face
contestatie potrivit dispozitiilor aplicabile în materie fiscală.
(3) Taxa
judiciară de timbru pentru contestatie este de 2% calculat la suma contestată,
dacă, prin legi speciale, nu se prevede altfel. În situatia admiterii integrale
sau partiale a contestatiei, taxa judiciară de timbru se constituie
proportional cu reducerea sumei contestate.
Art. 19.
- Taxele judiciare de timbru se plătesc în numerar la unitătile Casei de
Economii si Consemnatiuni sau prin ordin de plată, precum si prin aplicarea si
anularea de timbre fiscale mobile pentru taxele de până la 30.000 lei.
Art. 20.
- (1) Taxele judiciare de timbru se plătesc anticipat.
(2) Dacă
taxa judiciară de timbru nu a fost plătită în cuantumul legal, în momentul
înregistrării actiunii sau cererii, ori dacă, în cursul procesului, apar elemente
care determină o valoare mai mare, instanta va pune în vedere petentului să
achite suma datorată până la primul termen de judecată. În cazul când se
micsorează valoarea pretentiilor formulate în actiune sau în cerere, după ce a
fost înregistrată, taxa judiciară de timbru se percepe la valoarea initială,
fără a se tine seama de reducerea ulterioară.
(3)
Neîndeplinirea obligatiei de plată până la termenul stabilit se sanctionează cu
anularea actiunii sau a cererii.
(4) Dacă
în momentul înregistrării sale actiunea sau cererea a fost taxată corespunzător
obiectului său initial, dar a fost modificată ulterior, ea nu va putea fi
anulată integral, ci va trebui solutionată, în limitele în care taxa judiciară
de timbru s-a plătit în mod legal.
(5) În
situatia în care instanta judecătorească învestită cu solutionarea unei căi de
atac constată că în fazele procesuale anterioare taxa judiciară de timbru nu a
fost plătită în cuantumul legal, va dispune darea în debit la organele
financiare.
Art. 21.
- (1) Ministerul Finantelor poate acorda scutiri, reduceri, esalonări sau
amânări pentru plata taxelor judiciare de timbru, în conditiile stabilite prin
ordin al ministrului finantelor.
(2)
Actiunile si cererile persoanelor care s-au adresat Ministerului Finantelor
pentru obtinerea facilitătilor prevăzute la alin. (1) se vor înregistra la
instantă sau la parchet, într-o evidentă separată, pentru conservarea
drepturilor ce s-ar putea pierde prin trecerea timpului, dar nu li se va da
curs până când cei în cauză nu vor prezenta fie dovada obtinerii facilitătilor,
fie dovada plătii taxei judiciare de timbru datorate.
Art. 22.
- Ministerul Finantelor este abilitat să controleze modul în care se asigură
respectarea prevederilor prezentei legi privind stabilirea si plata taxei
judiciare de timbru.
Art. 23.
- (1) Sumele achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru se restituie, la
cererea petitionarului, în următoarele cauze:
a) când
taxa plătită nu era datorată;
b) când
s-a plătit mai mult decât cuantumul legal;
c) când
actiunea sau cererea rămâne fără obiect în cursul procesului, ca urmare a unor
dispozitii legale;
d) când,
în procesul de divort, părtile au renuntat la judecată ori s-au împăcat;
e) când
contestatia la executare a fost admisă, iar hotărârea a rămas irevocabilă.
(2) În
cazul prevăzut la lit. d), se restituie jumătate din taxa plătită, iar în cazul
prevăzut la lit. e), taxa se restituie proportional cu admiterea contestatiei.
(3)
Dreptul de a solicita restituirea poate fi exercitat în termen de un an de la
data nasterii sale.
(4)
Cererea de restituire se adresează instantei judecătoresti sau, după caz,
parchetului la care s-a introdus actiunea sau cererea.
Art. 24.
- (1) Taxele judiciare de timbru plătite prin aplicarea si anularea de timbre
fiscale mobile nu se restituie.
(2) De
asemenea, nu se restituie taxele judiciare de timbru plătite pentru cereri si
actiuni anulate ca insuficient timbrate.
Art. 25.
- (1) Sumele realizate din încasarea taxelor prevăzute de prezenta lege
constituie venituri la bugetul de stat si se cuprind distinct în bugetul de
venituri si cheltuieli al Ministerului Justitiei într-o cotă de 85%, de 10% în
cel al Curtii Supreme de Justitie si de 5% în bugetul de venituri si cheltuieli
al Ministerului Public.
(2)
Disponibilitătile de la finele anului se vor reporta în anul următor, pentru a
fi cheltuite cu aceeasi destinatie.
(3)
Veniturile realizate din taxele judiciare de timbru se vor folosi pentru buna
functionare a instantelor judecătoresti si a parchetelor, a Ministerului
Justitiei, precum si pentru completarea fondului cheltuielilor de personal
pentru magistrati, asimilatii acestora si personalul auxiliar, potrivit cu
normele emise de Ministerul Justitiei, cu avizul Ministerului Finantelor.
Art. 26.
- (1) Sumele provenind din taxele judiciare de timbru plătite pentru
activitatea notarială, impozitele încasate din onorariile avocatilor si ale
notarilor publlci constituie venituri la bugetul de stat si se cuprind distinct
în bugetul de venituri si cheltuieli al Ministerului Justitiei, al Curtii
Supreme de Justitie si al Ministerului Public, în procentele prevăzute la art.
25 alin. (1).
(2) Art.
25 alin. (2) si (3) se aplică în mod corespunzător si acestor categorii de
venituri.
Art. 27.
- Ministerul Finantelor va crea un cont bugetar separat pentru încasarea
veniturilor prevăzute la art. 25 si 26 din prezenta lege, pe care îl va
comunica Ministerului Justitiei, Curtii Supreme de Justitie, Parchetului de pe
lângă Curtea Supremă de Justitie, Uniunii Avocatilor din România, Uniunii
Nationale a Notarilor Publici din România, Casei de Economii si Consemnatiuni,
precum si tuturor băncilor.
Art. 28.
- (1) Guvernul este împuternicit ca, în functie de rata inflatiei, să
actualizeze periodic taxele judiciare de timbru prevăzute de prezenta lege.
(2)
Pentru aplicarea prezentei legi, Ministerul Justitiei, cu avizul Ministerului
Finantelor, va elabora norme metodologice în termen de 60 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 29.
- Taxele judiciare de timbru, achitate sau transmise spre încasare înainte de
intrarea în vigoare a prezentei legi, rămân valabile în situatia în care
eliberarea actului sau prestarea serviciului taxabil are loc după această dată.
Art. 30.
- (1) Prezenta lege intră în vigoare în termen de 90 de zile de la publicarea
ei în Monitorul Oficial al României.
(2) Pe
data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
- art. 1
lit. a), art. 3 lit. a), b), c), f), h), i), j) si k), art. 3 lit. e) si g),
art. 9, art. 12 si 13 (numai în ce priveste actiunile si cererile, inclusiv
cele pentru exercitarea căilor de atac la instantele judecătoresti), precum si
art. 6 alin. 2 (modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 4/1996) din Decretul
nr. 199/1955 asupra taxelor de timbru;
- art.
1-8 si art. 14-16 din Hotărârea Guvernului nr. 1.295/1990 privind taxele de
timbru pentru actiunile si cererile introduse la instantele judecătoresti,
precum si asupra actelor de notariat si serviciilor prestate de acestea, cu
modificările ulterioare;
- art. 7
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990;
- art.
61 din Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie;
- cap. I
din anexa nr. 2 la Ordonanta Guvernului nr. 10/1993 privind actualizarea, în
functie de rata inflatiei, a unor taxe stabilite în sume fixe pentru serviciile
prestate în favoarea unor persoane fizice si juridice aprobată prin Legea nr.
102/1994;
- art. 3
din Ordonanta Guvernului nr. 37/1995 privind stabilirea taxelor de timbru
pentru activitatea notarială, aprobată si modificată prin Legea nr. 105/1995;
- art.
150 alin. (3) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile
conexe;
- art. 5
lit. c) din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si
Consemnatiuni din România în societate bancară pe actiuni;
- art.
26 lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 888/1996 pentru aprobarea Statutului
Casei de Economii si Consemnatiuni;
- art.
69 alin. (2) din Legea locuintei nr. 114/1996;
- orice
alte dispozitii contrare.
Bucuresti, 24
iulie 1997.
Nr. 146.
Legea nr. 146 a
fost adoptată de Senat si Camera Deputatilor în sedintele din 1 iulie 1997 si,
respectiv, 9 iulie 1997 si a fost promulgată prin Decretul nr. 454 din 23 iulie
1997.
PRESEDINTELE
ROMANIEI
pentru promulgarea Legii privind taxele judiciare de timbru
In temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
Presedintele Romaniei decreteaza:
Articol unic. - Se promulga Legea privind taxele judiciare de timbru si se dispune publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
Bucuresti, 23 iulie 1997
Nr. 454.