MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A
I
Anul IX - Nr. 299 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE 4
noiembrie 1997
SUMAR
LEGI SI DECRETE
169. – Lege pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991
PARLAMENTUL ROMANIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
LEGE
pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr.18/1991
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. I. - Legea fondului funciar nr. 18/1991,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.37 din 20
februarie 1991, cu modificările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Alineatul (2)
al articolului 5 va avea următorul cuprins:
"(2)
Terenurile care fac parte din domeniul public sunt inalienabile, insesizabile
si imprescriptibile. Ele nu pot fi introduse în circuitul civil decât
dacă, potrivit legii, sunt dezafectate din domeniul public."
2. Articolul 6
va avea următorul cuprins:
"Art. 6. -
Domeniul privat al statului si, respectiv, al comunelor, oraselor, municipiilor
si judetelor este alcătuit din terenurile dobândite de acestea prin
modurile prevăzute de lege, precum si din terenurile dezafectate, potrivit
legii, din domeniul public. El este supus dispozitiilor de drept comun,
dacă prin lege nu se prevede altfel."
3. Articolul 9
va avea următorul cuprins:
"Art. 9. - (1)
Persoanele cărora li s-a reconstituit dreptul de proprietate în limita suprafetei
de teren de 10 ha de familie, în echivalent arabil, pot cere reconstituirea
dreptului de proprietate si pentru diferenta dintre această suprafată
si cea pe care au adus-o în cooperativa agricolă de productie sau care a
fost preluată în orice mod de aceasta, până la limita suprafetei
prevăzute la art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945 pentru înfăptuirea
reformei agrare, de familie, indiferent dacă reconstituirea urmează
să se facă în mai multe localităti sau de la autori diferiti.
(2) Persoanele cărora
li s-a reconstituit dreptul de proprietate, potrivit legii, în limita
suprafetei de teren de până la 10 ha de familie si cărora li s-a
aplicat cota de reducere potrivit art. 13 alin. (3) din lege pot formula cerere
pentru suprafetele de teren care au constituit această cotă. Cererile
se formulează în cazul în care cota de reducere a depăsit procentul
de 5%.
(3) Cererea se
depune la primăria localitătii sau, după caz, la primăriile
localitătilor în raza cărora se află terenul pentru care
urmează să se reconstituie dreptul de proprietate, personal sau prin
postă, cu confirmare de primire, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, sub sanctiunea decăderii.
(4) Cererea va
cuprinde:
a) numele si
prenumele persoanei solicitante si domiciliul acesteia;
b) calitatea de
titular sau de mostenitor al dreptului de proprietate pentru care li s-a
reconstituit sau urmează să li se reconstituie acest drept, potrivit
prezentei legi;
c) suprafata de
teren care li s-a reconstituit si diferenta pe care o solicită.
(5) La cerere se va
anexa:
a) copie xerox de
pe titlul de proprietate care s-a emis sau, după caz, de pe
procesul-verbal ori fisa de punere în posesie;
b) copii xerox de
pe actele doveditoare ale dreptului de proprietate pentru suprafetele de teren
solicitate în plus;
c) o declaratie în
care se va mentiona, pe propria răspundere, suprafata totală de teren
atribuită în proprietate, prin reconstituire sau prin constituire, de
familie, potrivit prezentei legi, chiar dacă acestea s-au făcut în
mai multe localităti sau de la mai multi autori.
(6) Primarul va
constitui un registru special, parafat, numerotat si sigilat, în care se vor
înregistra, în ordine cronologică, cererile depuse de persoanele
îndreptătite, si va emite, la cerere, un bon cu numărul de
înregistrare.
(7) Pentru cererile
depuse prin postă, pe confirmarea de primire se vor mentiona numărul
de înregistrare a cererii si data acesteia.
(8) Primarul sau
secretarul consiliului local este obligat să primească cererea si
să o înregistreze, indiferent dacă aceasta cuprinde sau nu toate
mentiunile precizate în alin. (4) si dacă nu este însotită de toate
actele prevăzute la alin. (5). În acest caz, primarul sau secretarul este
obligat să comunice solicitantului ca, înlăuntrul termenului de 90 de
zile, să depună toate actele mentionate la alin. (5), sub sanctiunea
decăderii acestuia din termen.
(9) Nerespectarea
obligatiilor prevăzute la alin. (6) de către primar sau secretar
atrage după sine atât răspunderea administrativă si
disciplinară a acestora, potrivit legii, cât si plata de daune cominatorii
sau, după caz, si de daune-interese.
(10) După
expirarea termenului de 90 de zile prevăzut la alin. (3), primarul este
obligat ca, în termen de 30 de zile, să întocmească situatia privind
categoriile de persoane, terenurile agricole solicitate si balanta fondului
funciar pe localitate - comună, oras, municipiu -, în vederea
reconstituirii dreptului de proprietate, potrivit legii. Înlăuntrul
acestui termen, primarul le va transmite prefectului, sub semnătură.
(11) În termen de
15 zile de la primire, prefectul va întocmi situatia privind categoriile de
persoane solicitante si balanta fondului funciar pe judet, pe care o va
transmite, în acelasi termen, Departamentului pentru Administratie Publică
Locală.
(12) După
întocmirea balantei fondului funciar la nivel de tară, prin lege se vor
stabili suprafetele de teren agricol care vor fi reconstituite."
3 bis. După
articolul 9 se introduce articolul 91, cu următorul cuprins:
"Art. 91.
- (1) Persoanele fizice si persoanele juridice cărora li s-a reconstituit
sau li s-a constituit dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole,
potrivit prezentei legi, precum si persoanele juridice care au în patrimoniu
sau în administrare terenuri agricole ori detin în orice mod asemenea terenuri
au obligatia de a da secretarului consiliului local o declaratie în care vor
mentiona suprafata de teren agricol atribuită sau, respectiv,
detinută efectiv, în una sau mai multe localităti, iar pentru persoanele
fizice, si de la mai multi autori.
(2) Persoanele
fizice vor face declaratia pe propria răspundere, iar persoanele juridice,
prin reprezentantii lor."
4. Alineatul 1
al articolului 10 va avea următorul cuprins:
"Art. 10. -
(1) Suprafata adusă în cooperativă este cea care rezultă din:
actele de proprietate, cartea funciară, cadastru, cererile de înscriere în
cooperativă, registrul agricol de la data intrării în
cooperativă, evidentele cooperativei sau, în lipsa acestora, din orice
alte probe, inclusiv declaratii de martori."
5. Alineatul (5)
al articolului 10 se abrogă.
6. Alineatele
(4)-(10) ale articolului 11 se abrogă.
7. Alineatul (3)
al articolului 14 va avea următorul cuprins:
"(3) De
prevederile alin. (2) beneficiază si persoanele detinătoare ale
titlurilor de Cavaler al Ordinului "Mihai Viteazul", "Mihai
Viteazul cu Spadă" si mostenitorii lor, care au optat si cărora
li s-a atribuit, la data împroprietăririi, teren arabil, cu exceptia celor
care l-au înstrăinat."
8. Alineatul (3)
al articolului 17 va avea următorul cuprins:
"(3)
Terenurile neatribuite, rămase la dispozitia comisiei, trec în domeniul
privat al comunei, orasului sau municipiului, urmând a fi puse la dispozitia
celor care doresc să întemeieze sau să dezvolte exploatatii agricole,
prin închiriere, concesionare sau vânzare, în conditiile legii."
9. Alineatele
(4), (5) si (6) ale articolului 17 se abrogă.
10. După
alineatul (3) al articolului 18 se introduce un nou alineat, care devine
alineatul (4), cu următorul cuprins:
"(4)
Atribuirea în folosintă nu se poate face în cazurile în care în
localitatea respectivă s-au operat reducerile prevăzute la art. 13
alin. (3)."
11. La articolul
21 se introduc alineatele (3), (4), (5) si (6), cu următorul cuprins:
"(3) Organele
reprezentative ale unitătilor de cult, recunoscute de lege, din mediul
rural, pot cere reconstituirea dreptului de proprietate si pentru suprafata de
teren agricol care reprezintă diferenta dintre suprafata de 5 ha, în cazul
parohiilor, si suprafata pe care au avut-o în proprietate, dar nu mai mult de
10 ha, si pentru suprafata ce reprezintă diferenta dintre suprafata de 10
ha, în cazul mânăstirilor si schiturilor, si suprafata pe care au avut-o
în proprietate, dar nu mai mult de 50 ha.
(4) Dispozitiile
art. 9 rămân aplicabile.
(5) Pentru
parohiile, schiturile si mânăstirile din mediul urban, consiliile si
organele reprezentative ale acestora pot cere reconstituirea dreptului de
proprietate în conditiile alin. (3) si (4).
(6) Pot cere
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole care le-au
apartinut în proprietate, în limita suprafetelor pe care le-au avut, si
organele reprezentative ale altor unităti de cult, astfel:
a) centrul
patriarhal, până la 200 ha;
b) centrele
eparhiale, până la 100 ha;
c) protoeriile,
până la 50 ha;
d) parohiile din
mediul urban, până la 10 ha;
e) filialele din
mediul rural si urban, până la 10 ha."
12. După
alineatul (1) al articolului 22 se introduc două noi alineate, care devin
alineatele (2) si (3), cu următorul cuprins:
"(2)
Suprafetele de terenuri aferente casei de locuit si anexelor gospodăresti,
precum si curtea si grădina din jurul acestora sunt acelea evidentiate ca
atare în actele de proprietate, în cartea funciară, în registrul agricol
sau în alte documente funciare, la data intrării în cooperativa
agricolă de productie.
(3) Pentru
suprafata de teren agricol atribuită de cooperativă ca lot de
folosintă, potrivit prevederilor art. 4 din Decretul-lege nr.42/1990, nu
se reconstituie sau nu se constituie dreptul de proprietate persoanei
căreia i s-a atribuit, indiferent dacă acest teren se află în
continuarea grădinii în intravilan sau în alt loc, în extravilan, cu
exceptia celor strămutati, pentru realizarea unor investitii de interes
local sau de utilitate publică."
13. Articolul 23
va avea următorul cuprins:
"Art. 23. -
(1) Terenurile situate în intravilanul localitătilor, care au fost
atribuite de cooperative, potrivit legii, cooperatorilor sau altor persoane
îndreptătite pentru constructia de locuinte si anexe gospodăresti, pe
care le-au edificat, rămân si se înscriu în proprietatea actualilor
detinători, chiar dacă atribuirea s-a făcut din terenurile
preluate în orice mod de la fostii proprietari.
(2) Fostii
proprietari vor fi compensati cu o suprafată de teren echivalentă în
intravilan sau, în lipsă, cu teren situat în extravilan, în imediata
vecinătate."
14. Alineatul
(1) al articolului 24 va avea următorul cuprins:
"Art. 24. -
(1) În cazul în care cooperativa agricolă de productie a atribuit loturi
în folosintă unor cooperatori, în grădinile din intravilan ale
fostilor proprietari, asemenea terenuri revin, de drept, în proprietatea
detinătorilor initiali sau mostenitorilor acestora."
15. După
alineatul (2) al articolului 24 se introduce alineatul (3), cu următorul
cuprins:
"(3) Prin
investitii, în sensul alin. (2), se întelege lucrările destinate
exploatării agricole a terenului."
16. Alineatul
(1) al articolului 26 va avea următorul cuprins:
"Art. 26. -
(1) Punerea în posesie si eliberarea titlurilor de proprietate celor
îndreptătiti nu pot avea loc decât numai după ce s-au făcut în
teren delimitările necesare pentru măsurători, stabilirea
vecinătătilor pe temeiul schitei, amplasamentului stabilit si întocmirea
documentelor constatatoare prealabile."
17. După
alineatul (1) al articolului 26 se introduc patru alineate, care devin
alineatele (2), (3), (4) si (5), cu următorul cuprins:
"(2) În toate
cazurile în care reconstituirea dreptului de proprietate se face pe vechile
amplasamente, cu ocazia măsurătorilor comisia ia act de recunoasterea
reciprocă a limitelor proprietătii de către vecini si le
consemnează în documentele constatatoare.
(3) Pentru
terenurile aflate în exploatarea societătilor agricole de tip privat,
constituite în temeiul Legii nr. 36/1991 privind societătile agricole si
alte forme de asociere în agricultură, comisiile locale si cele judetene,
în termen de 12 luni, vor efectua toate operatiunile prevăzute la alin.
(1) si (2) si vor elibera titlurile de proprietate.
(4) Membrii si
conducerea acestor societăti agricole au obligatia de a solicita imediat
comisiilor locale să efectueze operatiunile prevăzute la alineatul
precedent, iar comisiile judetene, să solicite eliberarea titlurilor de
proprietate.
(5) Încălcarea
prevederilor alineatelor precedente atrage desfiintarea, de drept, a
societătilor agricole în cauză."
18. Alineatul
(5) al articolului 29 se abrogă.
19. Alineatul
(2) al articolului 30 va avea următorul cuprins:
"(2)
Terenurile neatribuite, rămase la dispozitia comisiei, vor trece în
domeniul privat al comunei, orasului sau municipiului."
20. Alineatul
(1) al articolului 33 se abrogă.
21. Alineatul
(2) al articolului 34 va avea următorul cuprins:
"(2)
Terenurile proprietate de stat, administrate de institutele si statiunile de
cercetări stiintifice, agricole si silvice, destinate cercetării si
producerii de seminte si material săditor din categorii biologice
superioare si animalelor de rasă, precum si din administrarea Institutului
pentru Testarea si Înregistrarea Soiurilor de Plante de Cultură si a
centrelor sale teritoriale, apartin domeniului public si rămân în
administrarea acestora. În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi, Guvernul, la propunerea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei,
va delimita suprafetele de teren strict necesare cercetării si producerii
de seminte si material săditor din categorii biologice superioare si
animalelor de rasă si pe cele destinate productiei, din administrarea
institutelor si statiunilor de cercetare si productie agricolă."
22. Alineatul
(5) al articolului 35 va avea următorul cuprins:
"(5)
Terenurile fără constructii, neafectate de lucrări de investitii
aprobate potrivit legii, din intravilanul localitătilor, aflate în
administrarea consiliilor locale, considerate proprietate de stat prin
aplicarea dispozitiilor Decretului nr.712/1966 si a altor acte normative
speciale, se restituie fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora,
după caz, la cerere."
23. După
articolul 36 se introduc articolele 361, 362 si 363,
cu următorul cuprins:
"Art. 361.
- (1) Persoanele fizice cărora li s-a stabilit calitatea de actionar în
temeiul art. 36 din lege, persoanele cărora li s-au stabilit drepturi la
institutele si statiunile de cercetare agricole si la regiile autonome cu
profil agricol, potrivit Legii nr. 46/1992 privind stabilirea unor drepturi în
favoarea persoanelor fizice care detin actiuni în temeiul art. 36 din Legea nr.
18/1991, precum si persoanele care au calitatea de locatori, potrivit art. 25
din Legea arendării nr. 16/1994, pot cere reconstituirea dreptului de
proprietate si pentru diferenta de peste 10 ha de familie, până la limita
suprafetei prevăzute la art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945, indiferent
dacă reconstituirea urmează să se facă în mai multe
localităti sau de la autori diferiti, în termenul, cu procedura si în
conditiile prevăzute la art. 9 din prezenta lege.
(2) Persoanele
prevăzute la alin. (1), cărora li s-a stabilit dreptul în actiuni, în
limita suprafetei de până la 10 ha în echivalent arabil, pot face cerere,
în cazul în care prin aplicarea coeficientului de echivalare, prevăzut în
regulamentul aprobat de Hotărârea Guvernului nr.131/1991, suprafata de
teren putea depăsi, ca echivalentă, 10 ha teren arabil, în termenul,
cu procedura si în conditiile prevăzute la art. 9 alin. (3)-(9) din
prezenta lege.
Art. 362.
- Persoanele fizice ale căror terenuri agricole au fost trecute în
proprietatea statului prin efectul Decretului nr.83/1949, precum si al
oricăror alte acte normative de expropriere, sau mostenitorii acestora pot
cere reconstituirea dreptului de proprietate pentru suprafata de teren
trecută în proprietatea statului, până la limita suprafetei
prevăzute la art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945, de familie, indiferent
dacă reconstituirea urmează a se face în mai multe localităti
sau de la autori diferiti, în termenul, cu procedura si în conditiile
prevăzute la art. 9 din prezenta lege.
Art. 363.
- (1) După expirarea termenului de 90 de zile, în cazurile prevăzute
la art. 361 si 362, primarul va întocmi situatia privind terenurile agricole
solicitate de categoriile de persoane prevăzute si balanta fondului
funciar pe localitate si pe fiecare societate comercială si institut sau
statiune de cercetare si productie agricolă ori regie autonomă cu
profil agricol, din raza teritorială a localitătii.
(2) Dispozitiile
art. 9 alin. (9) rămân aplicabile."
24. Alineatul
(2) al articolului 39 va avea următorul cuprins:
"(2)
Terenurile prevăzute la alineatul precedent se atribuie din domeniul
privat al comunei, orasului sau municipiului, după caz."
25. Alineatul
(1) al articolului 40 va avea următorul cuprins:
"Art. 40. -
(1) Terenurile provenite din fostele izlazuri comunale, transmise
unitătilor de stat, si care în prezent sunt folosite ca păsuni,
fânete si arabil, vor fi restituite în proprietatea comunelor, oraselor si
municipiilor, după caz, si în administrarea primăriilor, pentru a fi
folosite ca păsuni comunale si pentru producerea de furaje sau seminte de
culturi furajere. Fac exceptie suprafetele ocupate cu vii, pomi, seminceri
furajeri, helesteie, lacuri sau cele destinate producerii de legume, fructe ori
altă materie primă pentru fabricile de conserve, orezării si
câmpuri experimentale, destinate cercetării agricole, ce vor fi compensate
în suprafată egală cu teren de aceeasi calitate de către
societătile comerciale pe actiuni, în termen de 6 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei legi."
26. După
alineatul (1) al articolului 40 se introduce alineatul (2), care va avea
următorul cuprins:
"(2)
Nerespectarea dispozitiilor alineatului precedent duce la trecerea de drept în
proprietatea comunelor, oraselor sau municipiilor, după caz, a acestor
terenuri."
27. Alineatul
(1) al articolului 41 va avea următorul cuprins:
"Art. 41. -
(1) Persoanele fizice sau, după caz, mostenitorii acestora, ale căror
terenuri cu vegetatie forestieră, păduri, zăvoaie,
tufărisuri, păsuni si fânete împădurite au trecut în
proprietatea statului prin efectul unor acte normative speciale, pot cere
reconstituirea dreptului de proprietate si pentru diferenta de peste 1 ha, dar
nu mai mult de 30 ha, de familie."
28. Alineatul
(2) al articolului 41 va avea următorul cuprins:
"(2) Dacă
pe suprafetele de teren ce urmează a fi atribuite în conditiile alineatului
precedent se află constructii sau amenajări forestiere, ori sunt în
curs de executie sau în fază de proiectare, sau terenurile sunt defrisate,
se vor atribui alte suprafete de teren, cu respectarea acelorasi conditii, în
imediata apropiere."
29. Alineatul
(3) al articolului 41 va avea următorul cuprins:
"(3)
Persoanele prevăzute la alin. (1) vor formula cererile în termenul, cu
procedura si în conditiile prevăzute la art. 9 alin. (3)."
30. Alineatul
(4) al articolului 41 va avea următorul cuprins:
"(4)
Terenurile prevăzute la alin. (1), precum si la art. 411 si 412 vor fi
gospodărite si exploatate în regim silvic, potrivit legii. Regimul silvic
pentru pădurile proprietate privată se va elabora si se va aproba în
termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, prin grija
Ministerului Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului. Punerea în posesie
a pădurilor, zăvoaielor, tufărisurilor, a păsunilor si
fânetelor împădurite se va face numai după stabilirea regimului
silvic al acestora."
31. După
articolul 41 se introduc articolele 411 si 412, cu
următorul cuprins:
"Art. 411.
- (1) Fostii composesori sau, după caz, mostenitorii acestora pot cere
reconstituirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor
prevăzute la art. 41, pe baza actelor care le atestă această
calitate si în limitele suprafetelor prevăzute în acele acte.
(2) Dispozitiile
alin. (1) se aplică si în cazul terenurilor exploatate în
devălmăsie de către fostii mosneni sau răzesi, în cadrul
obstilor nedivizate.
(3) Dispozitiile
alin. (2) ale art. 41 rămân aplicabile.
(4) În cazurile în
care terenurile care au apartinut composesoratelor si obstilor sunt situate pe
raza teritorială a mai multor localităti, cererea se face la fiecare
dintre ele, pentru suprafata situată pe raza acestora.
(5) Persoanele
prevăzute la alin. (1) vor formula cererile în termenul, cu procedura si
în conditiile prevăzute la art. 9 alin. (3)-(9).
Art. 412.
- (1) Consiliile parohiale sau organele reprezentative ale schiturilor si
mânăstirilor, precum si ale institutiilor de învătământ, pot
cere restituirea terenurilor cu vegetatie forestieră, păduri,
zăvoaie, tufărisuri, fânete si păsuni împădurite, care
le-au apartinut în proprietate, în limita suprafetelor pe care le-au avut în
proprietate, dar nu mai mult de 30 ha, indiferent dacă sunt situate pe
raza mai multor localităti.
(2) Cererile
împreună cu actele doveditoare de proprietate se fac în termenul, cu
procedura si în conditiile prevăzute la art. 9 alin. (3)-(9).
(3) Consiliile
locale ale comunelor, oraselor si municipiilor pot cere restituirea în
proprietate privată a terenurilor cu vegetatie forestieră,
păduri, zăvoaie, tufărisuri, fânete si păsuni
împădurite, în baza actelor care le atestă această calitate, cu
procedura si în conditiile prevăzute la art. 9 alin. (3)-(9).
(4) Dispozitiile
art. 41 alin. (2) rămân aplicabile."
32. Articolul 42
va avea următorul cuprins:
"Art. 42. -
Cetătenii români cu domiciliul în străinătate, precum si fostii
cetăteni români care si-au redobândit cetătenia română,
indiferent dacă si-au stabilit sau nu domiciliul în tară, pot face
cerere de reconstituire a dreptului de proprietate pentru suprafetele de
terenuri agricole sau terenuri cu destinatie forestieră, prevăzute la
art. 41, care le-au apartinut în proprietate, dar numai până la limita
prevăzută la art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945, de familie,
pentru terenurile agricole, si nu mai mult de 30 ha de familie, pentru
terenurile cu destinatie forestieră, în termenul, cu procedura si în
conditiile prevăzute la art. 9 alin. (3)-(9)."
33. Alineatul
(3) al articolului 43 va avea următorul cuprins:
"(3) Organul
împuternicit să constate situatiile prevăzute la alin. (2) este
prefectul, care, prin ordin, atestă pierderea dreptului de proprietate si
trecerea acestuia, după caz, în proprietatea privată a comunei, a
orasului sau a municipiului în a cărui rază teritorială este
situat terenul."
34. După
capitolul III se introduce capitolul III1, care va avea
următorul cuprins:
"CAPITOLUL III1
Dispozitii procedurale
Art. 441.
- Comisia judeteană este competentă să solutioneze contestatiile
si să valideze ori să invalideze măsurile stabilite de comisiile
locale.
Art. 442.
- (1) În sensul prezentei legi, comisia locală este autoritate
publică cu activitate administrativă, iar comisia judeteană este
autoritate publică cu autoritate administrativ-jurisdictională.
(2) Comisia
judeteană si cea locală au, în limitele competentei lor si prin
derogare de la dispozitiile Codului de procedură civilă, calitate
procesuală pasivă si, când este cazul, activă, fiind
reprezentate legal prin prefect, respectiv primar sau, pe baza unui mandat
conventional, de către unul dintre membri, nefiind obligatorie asistarea
prin avocat.
Art. 443.
- (1) Hotărârile comisiei judetene asupra contestatiilor persoanelor care
au cerut reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate privată
asupra terenului, conform dispozitiilor cuprinse în cap. II din lege, si cele
asupra măsurilor stabilite de comisiile locale se comunică celor
interesati prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
(2) Împotriva
hotărârii comisiei judetene se poate face plângere la judecătoria în
a cărei circumscriptie este situat terenul, în termen de 30 de zile de la
comunicare.
Art. 444.
- (1) Dispozitiile art. 443 alin. (1) se aplică si în cazul în
care plângerea este îndreptată împotriva ordinului prefectului sau
oricărui act administrativ al unui organ administrativ care a refuzat
atribuirea terenului sau propunerile de atribuire a terenului, în conditiile
prevăzute în cap. III din prezenta lege.
(2) Dispozitiile
alin. (2) al art. 443 rămân aplicabile.
Art. 445.
- (1) Poate face obiectul plângerii modificarea sau anularea propriei
hotărâri de către comisie.
(2) Dispozitiile
alin. (1) se aplică si în cazul în care comisia judeteană a emis,
după încheierea procedurii de definitivare a activitătii sale, acte
administrative contrare propriei hotărâri, dispozitiile alin. (2) al art.
443 rămânând aplicabile.
Art. 446.
- Plângerea prevăzută la art. 443 poate fi îndreptată
si împotriva măsurilor de punere în aplicare a art. 36 din prezenta lege,
cu privire la stabilirea dreptului de a primi actiuni în unitătile
agricole de stat, reorganizate în societăti comerciale conform Legii nr.
15/1990, dispozitiile alin. (2) al art. 443 rămânând
aplicabile.
Art. 447.
- Plângerea formulată potrivit art. 443-446
suspendă executarea.
Art. 448.
- Instanta solutionează cauza potrivit regulilor prevăzute în Codul
de procedură civilă si în Legea pentru organizarea judecătorească.
Pe baza hotărârii judecătoresti definitive, comisia judeteană,
care a emis titlul de proprietate, îl va modifica, îl va înlocui sau îl va
desfiinta.
Art. 449.
- Sentinta civilă pronuntată de instanta mentionată la art. 448
este supusă căilor de atac prevăzute în Codul de procedură
civilă, cu respectarea dispozitiilor legale în materie.
Art. 4410.
- Tertii care au fost vătămati în drepturile lor prin hotărârea
comisiei judetene sau prin ordinul prefectului ori în alt mod, prin acte
administrative prealabile ordinului, cum este cazul propunerilor primarului, si
care nu aveau interes de a se adresa acestor organe, având deja un titlu de
proprietate privată asupra terenului, ori li se recunoscuse un asemenea
drept, potrivit legii, nu pot folosi decât calea actiunilor de drept comun,
petitorii sau, după caz, posesorii, în special revendicarea, si nu
procedura prevăzută în acest capitol.
Art. 4411.
- Dispozitiile art. 4410 se aplică si în cazul
încălcării dreptului de proprietate publică sau privată al
statului ori, după caz, al unitătilor administrativ-teritoriale.
Art. 4412.
- Persoanelor prevăzute la art. 4410 si art. 4411 nu
le sunt opozabile hotărârile date de comisiile judetene.
Art. 4413.
- În toate cazurile în care legea prevede nulitatea unor operatiuni sau acte
juridice, litigiul se judecă potrivit dreptului comun si nu conform
procedurii speciale prevăzute în prezentul capitol.
Art. 4414.
- (1) În cazul în care comisia locală refuză înmânarea titlului de
proprietate emis de comisia judeteană sau punerea efectivă în
posesie, persoana nemultumită poate face plângere la instanta în
circumscriptia căreia este situat terenul.
(2) Dacă
instanta admite plângerea, primarul va fi obligat să execute de
îndată înmânarea titlului de proprietate sau, după caz, punerea
efectivă în posesie, sub sanctiunea condamnării la daune cominatorii
pentru fiecare zi de întârziere, anume stabilite de instantă.
(3) Dispozitiile
alin. (2) al art. 443 se aplică în mod corespunzător.
Art. 4415.
- Litigiile în curs se vor judeca în continuare de către instantele
sesizate, indiferent de faza procesuală în care se află, potrivit
regulilor procedurale aplicabile la data sesizării, tinând însă
seama, când este cazul, si de dispozitiile prezentei legi."
35. Alineatul
(2) al articolului 54 va avea următorul cuprins:
"(2)
Persoanele care nu dau curs somatiei si nu execută obligatiile în termenul
stabilit de primar, din motive imputabile lor, vor fi sanctionate, anual, cu
plata unei sume de la 50.000 lei la 100.000 lei/ha, în raport cu categoria de
folosintă a terenului."36. Alineatul (2) al articolului 55 va avea
următorul cuprins:
"(2) Cei care
nu dau curs somatiei pierd dreptul de folosintă asupra terenului la
sfârsitul anului în curs."
37. După
alineatul (1) al articolului 57 se introduce un nou alineat, care devine
alineatul (2), cu următorul cuprins:
"(2)
Persoanele fizice care au schimbat categoria de folosintă a terenurilor
agricole pe care le detin în proprietate sunt obligate să comunice, în
termen de 30 de zile de la data la care a avut loc această operatiune,
modificarea intervenită oficiului de cadastru agricol si organizare a
teritoriului agricol, judetean sau al municipiului Bucuresti, care are
obligatia să le înregistreze."
38. Alineatul
(2) al articolului 57, care devine alineatul (3), va avea următorul
cuprins:
"(3)
Schimbarea categoriei de folosintă silvică - păduri,
răchitării, culturi de arbusti, detinute de persoane juridice se
aprobă de Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului."
39. Alineatul
(2) al articolului 61 va avea următorul cuprins:
"(2) Grupele
de terenuri care intră în perimetrele de ameliorare se stabilesc de
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Ministerul Apelor, Pădurilor
si Protectiei Mediului, la propunerile ce au la bază situatiile înaintate
de comune, orase si municipii."
40. Alineatul
(3) al articolului 61 va avea următorul cuprins:
"(3)
Delimitarea perimetrelor de ameliorare se face de către o comisie de
specialisti, al cărei regulament de organizare si functionare se aprobă
de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Ministerul Apelor,
Pădurilor si Protectiei Mediului."
41.Alineatul (2)
al articolului 62 va avea următorul cuprins:
"(2)
Includerea de către primărie a unui anumit teren în categoria
mentionată la alin. (1) se poate face cu acordul proprietarului. Dacă
proprietarul nu este de acord, primăria face propuneri motivate
prefecturii, care va decide."
42. După
alineatul (2) al articolului 62 se introduc alineatele (3) si (4), cu
următorul cuprins:
"(3) Dacă
prefectul decide includerea terenului prevăzut la alin. (2) în perimetrul
de ameliorare, consiliul local este obligat să-i atribuie în
folosintă, titularului terenului în cauză, o suprafată de teren
corespunzătoare, pe toată durata realizării lucrărilor de
ameliorare.
(4) În cazul în
care statul nu dispune în localitatea respectivă de un alt teren
asemănător pentru rezolvarea situatiei mentionate la alin. (1), iar
proprietarul nu este de acord să primească un alt teren la
distantă mai mare, se va aplica procedura de expropriere pentru cauză
de utilitate publică, prevăzută de Legea nr. 33/1994."
43. Alineatul
(1) al articolului 67 va avea următorul cuprins:
"Art. 67. -
(1) Fondurile necesare pentru cercetarea, proiectarea si executarea
lucrărilor prevăzute în proiectele de amenajare, ameliorare si punere
în valoare a terenurilor degradate si poluate, cuprinse în perimetru, se
asigură, în functie de specificul lucrărilor, de Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei împreună cu Ministerul Apelor, Pădurilor
si Protectiei Mediului si cu alte ministere interesate, din Fondul de
ameliorare a fondului funciar si prin alocatiile bugetare."
44. Alineatul
(3) al articolului 67 va avea următorul cuprins:
"(3) În cazul
în care se constată că anumite suprafete au fost scoase din productia
agricolă sau silvică prin degradare sau poluare a solului,
datorită faptei culpabile a unor persoane fizice sau juridice,
proprietarii, primăria sau organul agricol ori silvic pot cere suportarea
de către cel vinovat a cheltuielilor necesitate de lucrările de
refacere si de ameliorare a solului."
45. Articolul 68
va avea următorul cuprins:
"Art. 68. -
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, Ministerul Apelor, Pădurilor si
Protectiei Mediului, împreună cu Academia de Stiinte Agricole si Silvice,
vor lua măsuri pentru dezvoltarea sistemului national de supraveghere,
evaluare, prognoză si avertizare cu privire la starea calitătii
solurilor agricole si silvice, pe baza unui sistem informational, cu asigurarea
de bănci de date, la nivelul tării si al judetului, si vor propune
măsurile necesare pentru protectia si ameliorarea terenurilor, în scopul
mentinerii si cresterii capacitătii de productie."
46. Articolul 69
va avea următorul cuprins:
"Art. 69. -
Folosirea temporară sau definitivă a unor terenuri agricole si
silvice în alte scopuri decât productia agricolă si silvică se face
numai în conditiile prevăzute de prezenta lege."
47. Alineatul
(2) al articolului 70 va avea următorul cuprins:
"(2) Prin
exceptie, unele constructii, care, prin natura lor, pot genera efecte poluante
factorilor de mediu, pot fi amplasate în extravilan. În acest caz,
amplasamentele se vor stabili pe bază de studii ecologice de impact,
prealabile, avizate de organele de specialitate, privind protectia mediului înconjurător."
48. După
alineatul (2) al articolului 71 se introduce un nou alineat, care devine
alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Scoaterea
definitivă din circuitul agricol a terenurilor agricole din extravilan, de
clasa I si a II-a de calitate, a celor amenajate cu lucrări de
îmbunătătiri funciare, precum si a celor plantate cu vii si livezi,
prin extinderea intravilanului localitătilor, se face la propunerea
consiliilor locale, prin hotărâre a Guvernului si cu avizul Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei."
49. Alineatul
(3) al articolului 71, care devine alineatul (4), va avea următorul
cuprins:
"(4) Scoaterea
definitivă din circuitul agricol si silvic a terenurilor situate în
extravilanul localitătilor se face cu plata, de către persoanele fizice
sau juridice solicitante, a taxelor prevăzute în anexele nr. 1 si 2 la
prezenta lege. Din aceste taxe se constituie Fondul de ameliorare a fondului
funciar, aflat la dispozitia Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si,
respectiv, a Ministerului Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului."
50. După
alineatul (4) al articolului 71 se introduce un nou alineat, care devine
alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5)
Dispozitiile alin. (4) se aplică si în cazul terenurilor agricole care au
fost trecute, potrivit legii, în intravilanul localitătii, în vederea
realizării constructiilor de orice fel."
51. După
alineatul (5) al articolului 71, care devine alineatul (6), se introduce
alineatul (7), cu următorul cuprins:
"(7) De
asemenea, se exceptează de la plata taxelor prevăzute la alin. (3)
perimetrele agricole din satele sau cătunele demolate, aflate în curs de
reconstructie."
52. Alineatul
(1) al articolului 72 va avea următorul cuprins:
"Art. 72. -
(1) Pentru scoaterea temporară a terenurilor din productia agricolă
si silvică, titularul aprobării este obligat să depună o
garantie în bani egală cu taxa prevăzută pentru scoaterea
definitivă a terenurilor din circuitul agricol sau silvic, într-un cont
special al Fondului de ameliorare a fondului funciar."
53. După
alineatul (1) al articolului 72 se introduce un nou alineat, care devine
alineatul (2), cu următorul cuprins:
"(2) Pentru
taxa prevăzută la art. 71 alin. (4) si pentru garantia
prevăzută la alin. (1), depuse în Fondul de ameliorare a fondului funciar,
se primeste de către titular o dobândă aplicată de bancă
pentru perioada de depozit."
54. Alineatul
(2) al articolului 72, care devine alineatul (3), va avea următorul
cuprins:
"(3) După
îndeplinirea obligatiilor prevăzute cu privire la redarea terenurilor, la
confirmarea organelor judetene agricole sau silvice si a proprietarului
terenului, titularul va primi garantia depusă si dobânda
bancară."
55. După
alineatul (1) al articolului 75 se introduce alineatul (2), cu următorul
cuprins:
"(2) Refuzul
nejustificat al detinătorului terenului de a-si da acordul prevăzut
la alin. (1) va putea fi solutionat de instanta de judecată,
hotărârea acesteia înlocuind consimtământul celui în
cauză."
56. Alineatul
(1) al articolului 80 va avea următorul cuprins:
"Art. 80. -
(1) Titularii lucrărilor de investitii sau de productie, care detin
terenuri pe care nu le mai folosesc în procesul de productie, cum sunt cele
rămase în urma excavării de materii prime - cărbune, caolin,
argilă, pietris - de la sondele abandonate si altele asemenea, sunt
obligati să ia măsurile necesare de amenajare si de nivelare,
dându-le o folosintă agricolă, iar dacă aceasta nu este posibil,
o folosintă piscicolă sau silvică, în termen de 2 ani de la
încheierea procesului de productie."
57. Alineatul
(3) al articolului 80 va avea următorul cuprins:
"(3) Executia
acestor lucrări se face de unităti specializate ale Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei si ale Ministerului Apelor, Pădurilor si
Protectiei Mediului, din fondurile prevăzute de beneficiari, în conditiile
legii."
58. Alineatul
(2) al articolului 81 va avea următorul cuprins:
"(2) Aprobarea
ocupării terenurilor în astfel de cazuri se dă de către oficiul
de cadastru agricol si organizare a teritoriului agricol, judetean sau al
municipiului Bucuresti, după caz, indiferent de mărimea suprafetei
necesare, pe baza acordului detinătorilor si cu plata despăgubirilor
convenite."
59. Articolul 87
va avea următorul cuprins:
"Art. 87. -
(1) Ocuparea în întregime sau în parte a terenurilor de orice fel, înfiintarea
sau mutarea semnelor de hotar si a reperelor de marcare, fără
aprobarea primită în conditiile legii, sau refuzul de a elibera terenul
astfel ocupat fără drept constituie infractiune si se pedepseste cu
închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Dacă fapta
prevăzută la alin. (1) se săvârseste prin violentă,
amenintări ori de două sau de mai multe persoane împreună,
pedeapsa este închisoare de la 2 la 7 ani."
60. După
articolul 87 se introduc articolele 871 si 872, cu
următorul cuprins:
"Art. 871.
- Fapta persoanei fizice, care are calitatea de membru al comisiei locale sau
judetene de aplicare a prezentei legi, de a împiedica în orice mod
reconstituirea dreptului de proprietate sau eliberarea titlului de proprietate
către persoanele îndreptătite constituie abuz în serviciu si se
pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani."
"Art. 872.
- Încălcarea prevederilor art. 9 alin. (5) lit. c) si ale art. 91, prin
declararea unor suprafete de teren mai mici decât suprafetele pe care le detin,
sau nedeclararea unor suprafete de teren, detinute efectiv, constituie
infractiune de fals în declaratii si se pedepseste potrivit prevederilor art.
292 din Codul penal*).Ó
61. Articolul 89
va avea următorul cuprins:
"Art. 89. -
Contraventiile prevăzute la art. 88 se sanctionează astfel:
a) cele de la lit.
a) - c), cu amendă de la 500.000 lei la 1.000.000 lei;
b) cele de la lit.
d) - h), cu amendă de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei."
62. Articolul 90
va avea următorul cuprins:
"Art. 90. -
Sanctiunile se pot aplica si persoanelor juridice, după cum urmează:
a) cele de la art.
88 lit. a) - c), cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
b) cele de la lit.
d) - h), cu amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei."
63. Articolul 91
va avea următorul cuprins:
"Art. 91. -
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către
specialistii împuterniciti în acest scop de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei si, după caz, de Ministerul Apelor, Pădurilor si
Protectiei Mediului, de împuternicitii prefectului si specialisti împuterniciti
de directorul general al directiei generale pentru agricultură si
alimentatie sau, după caz, de inspectorul sef al inspectoratului silvic
judetean, precum si de către primar.
(2) Prin actul de
constatare se dispune cu privire la suportarea pagubelor de către cei
vinovati si, după caz, restabilirea situatiei anterioare."
64. Alineatele
(1) si (2) ale articolului 93 vor avea următorul cuprins:
"Art. 93. -
(1) Comisiile comunale, orăsenesti si municipale, constituite potrivit
prevederilor art. 11, vor efectua lucrările si operatiunile stabilite de
lege, din competenta lor, indiferent dacă se reconstituie sau se
constituie dreptul de proprietate ori se restituie terenuri prin ordinul
prefectului, înaintând aceste lucrări, după caz, comisiilor judetene
sau prefectului, în vederea eliberării titlurilor de proprietate,
respectiv emiterii ordinului prefectului.
(2) Comisiile
prevăzute la alin. (1) vor efectua operatiunile de punere în posesie,
întocmind în acest scop procese-verbale, pe care le vor înainta comisiilor
judetene."
65. Articolul 97
alineatele (1) si (2), articolul 98 si articolul 99 se abrogă.
Art. II. - Dispozitiile modificatoare sau de
completare ori de abrogare ale prezentei legi nu aduc atingere în nici un fel
titlurilor si altor acte de proprietate eliberate, cu respectarea prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991, la data întocmirii lor.
Art. III. - (1) Sunt lovite de nulitate absolută,
potrivit dispozitiilor legislatiei civile aplicabile la data încheierii actului
juridic, următoarele acte emise cu încălcarea prevederilor Legii
fondului funciar nr. 18/1991:
a) actele de
reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate, în favoarea
persoanelor fizice care nu erau îndreptătite, potrivit legii, la astfel de
reconstituiri sau constituiri;
b) actele de
constituire a dreptului de proprietate pe terenurile agricole aflate în
domeniul public sau privat al statului, ori în domeniul public al comunelor,
oraselor sau municipiilor;
c) actele de
reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate în intravilanul
localitătilor, pe terenurile revendicate de fostii proprietari, cu
exceptia celor atribuite conform art. 23 din lege;
d) actele de
constituire a dreptului de proprietate pe terenurile agricole constituite ca
izlaz comunal;
e) actele de
constituire a dreptului de proprietate, în conditiile art. 20, în
localitătile în care s-a aplicat cota de reducere prevăzută de
lege;
f) actele de
constituire a dreptului de proprietate, în conditiile art. 20 si în cazul în
care în localitatea respectivă nu s-a constituit dreptul de proprietate
persoanelor îndreptătite de lege;
g) transferurile de
terenuri dintr-o localitate în alta, efectuate cu încălcarea conditiilor
prevăzute de lege, în scopul ilicit de a spori prin aceasta valoarea
terenului primit ca urmare a transferului;
h) actele de
vânzare-cumpărare privind constructiile afectate unei utilizări
sociale sau culturale - case de locuit, crese, grădinite, cantine,
cămine culturale, sedii si altele asemenea - ce au apartinut
cooperativelor agricole de productie, cu încălcarea dispozitiilor
imperative prevăzute la ultimul alineat al art. 28 din lege.
(2) Nulitatea poate
fi invocată de primar, prefect, procuror si de alte persoane care
justifică un interes legitim, iar solutionarea cererilor este de
competenta instantelor judecătoresti de drept comun, care au plenitudine
de jurisdictie.
(3) În situatia în
care, pe terenurile care au făcut obiectul unor acte juridice, constatate nule
potrivit alin. (1), s-au edificat constructii de orice fel, sunt aplicabile
dispozitiile art. 494 din Codul civil.
Art. IV. - (1) Persoanele care nu au depus cereri în
termenul prevăzut de Legea fondului funciar nr. 18/1991, pentru
reconstituirea dreptului de proprietate, ori aceste cereri s-au pierdut sau cu
privire la care nu au primit nici un răspuns, se pot adresa cu o nouă
cerere comisiilor comunale, orăsenesti sau municipale, în termen de 90 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Prevederile
alin. (1) nu sunt aplicabile persoanelor care, potrivit Legii fondului funciar
nr. 18/1991, nu aveau vocatie să solicite si, respectiv, să li se
reconstituie dreptul de proprietate.
Art. V. - Prin lege specială, după
întocmirea balantei fondului funciar se va reglementa atribuirea în
folosintă sau, după caz, în proprietate de terenuri agricole din
domeniul privat al statului, familiilor tinere, specialistilor din mediul
rural, veteranilor de război cărora nu li s-au atribuit terenuri potrivit
Legii nr. 44/1994, precum si personalului didactic, în conditiile Legii nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic.
Art. VI. - Anexa nr. 1 la Legea fondului funciar nr.
18/1991 se modifică si se înlocuieste cu anexa la prezenta lege.
Art. VII. - Legea fondului funciar nr. 18/1991, cu
modificările ulterioare si cu cele aduse prin prezenta lege, se va
republica în Monitorul Oficial al României, dându-se textelor o nouă
numerotare.
*) Codul penal a fost republicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr.65 din 16 aprilie 1997
TAXA
PROCENTUALĂ
datorată pentru scoaterea definitivă din circuitul agricol a
terenurilor aflate în extravilan
Clasa
terenului agricol |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Taxa
procentuală care se aplică la pretul de vânzare |
400 |
350 |
300 |
250 |
200 |
NOTĂ:
Procentul se
aplică la valoarea terenului, declarată ca pret de părtile din
contractul de înstrăinare.
În situatia în care
terenul nu a făcut obiectul vânzării-cumpărării si acesta
este proprietatea investitorului sau provine din concesionare, donatie,
asociere, taxa se calculează la valoarea de circulatie a terenului din
zona respectivă.
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 30 iunie 1997,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN
CHILIMAN
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 16 septembrie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
SENATULUI
PETRE ROMAN
Bucuresti, 27 octombrie 1997
Nr. 169.