MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul X - Nr. 150 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE 15 aprilie 1998
SUMAR
LEGI SI DECRETE
118. - LEGE privind constituirea si utilizarea Fondului social al drumurilor publice *** Republicata
80. - LEGE pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 73/1997 privind asigurarea si creditarea stocurilor de aprovizionare pentru perioada de toamna-iarna, destinate localitatilor izolate din Delta Dunarii
126. - DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 73/1997 privind asigurarea si creditarea stocurilor de aprovizionare pentru perioada de toamna-iarna, destinate localitatilor izolate din Delta Dunarii
81. - LEGE pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/1997 privind completarea si modificarea unor reglementari referitoare la taxa pe valoarea adaugata
127. - DECRET privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/1997 privind completarea si modificarea unor reglementari referitoare la taxa pe valoarea adaugata
ORDONANTE DE URGENTĂ ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
20. - ORDONANTA privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente*** Republicata
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
DECIZIE Nr. 43 din 10 martie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 330, 3301, 3302, 3303 si a art. 3304 din Codul de procedura civila
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
LEGE Nr. 118 din
16 octombrie 1996 *** Republicata
privind constituirea si utilizarea Fondului social al drumurilor publice
*) Republicata in temeiul art. III din Legea nr. 164 din 22 octombrie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 24 octombrie
1997, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 118 din 16 octombrie 1996 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 261 din 25 octombrie 1996 si a mai fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20 din 19 mai 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 20 mai 1997.
CAPITOLUL 1
Dispozitii generale
Art. 1. -
Pentru completarea surselor de finantare necesare constructiei, modernizarii,
administrarii, intretinerii si repararii drumurilor publice se infiinteaza
Fondul special al drumurilor publice.
Art. 2. -
Drumurile publice sunt cai de comunicatie care au drept scop asigurarea
transporturilor rutiere pentru satisfacerea cerintelor populatiei, ale
economiei si ale apararii nationale.
Art. 3. -
Drumurile publice pentru care se aplica prevederile prezentei legi sunt
autostrazile, drumurile nationale, drumurile judetene si drumurile comunale.
CAPITOLUL 2
Constituirea Fondului special al drumurilor publice
Art. 4. -
Sursele Fondului special al drumurilor publice se constituie dupa cum urmeaza:
1. prin
aplicarea unei cote de 25% asupra:
a) pretului
cu ridicata, exclusiv accizele, pentru carburantii auto livrati la intern de
catre producatori;
b) valorii
in vama, stabilita potrivit legii, pentru carburantii auto importati;
2. prin
aplicarea unei cote de 5% asupra:
a) pretului
cu ridicata, exclusiv accizele, pentru autovehiculele si remorcile livrate de
catre producatorii din tara si destinate vanzarii pe piata interna, cu exceptia
tractoarelor si vehiculelor specializate pentru lucrari agricole,
inmatriculabile, pentru care se va aplica o cota de 2,5% incepand cu data de 1
ianuarie 1998, precum si a autovehiculelor si remorcilor achizitionate din
fondurile nerambursabile PHARE;
b) valorii
in vama a autovehiculelor si remorcilor importate;
3. prin
plata de catre proprietarii de autovehicule si remorci, persoane fizice si
persoane juridice, a unor sume fixe anuale, stabilite conform anexei, carora li
se elibereaza documentul care atesta dreptul de utilizare a drumurilor publice,
denumit rovigneta, pentru care Ministerul Transporturilor va stabili modelul,
forma si conditiile de eliberare.
Aplicarea
cotelor prevazute la alin. 1 pct. 1 si 2 se va reflecta in nivelul preturilor
cu ridicata si al pretului cu amanuntul, fara sa intre in baza de impozitare a
taxei pe valoarea adaugata.
Sumele fixe
anuale prevazute la alin. 1 pct. 3 vor fi actualizate anual, prin hotarare a
Guvernului, in functie de rata inflatiei, pana la data de 31 decembrie a anului
precedent.
Art. 5. -
Obligatia calcularii si varsarii sumelor rezultate din aplicarea prevederilor
art. 4 alin. 1 pct. 1 si 2 revine producatorilor si importatorilor, persoane
fizice si persoane juridice, indiferent de forma de organizare, de titularul
dreptului de proprietate si de detinatorul produsului importat.
Suma
datorata se stabileste:
a) la data
livrarii de catre producatori;
b) la data
efectuarii formalitatilor de vamuire pentru produsele din import.
Obligatia
varsarii sumelor fixe anuale, prevazute la art. 4 alin. 1 pct. 3, revine
tuturor proprietarilor de autovehicule si remorci, persoane fizice si persoane
juridice, indiferent de data achizitionarii, cu exceptia institutiilor publice
si a agentilor economici care efectueaza transport de calatori in comun, a
proprietarilor de autovehicule si remorci radiate din circulatie sau
neutilizate temporar in constructii sau in agricultura, ca urmare a
intreruperii activitatilor productive, datorate caracterului sezonier si
calamitatilor. Durata radierii din circulatie sau a neutilizarii temporare nu
trebuie sa fie mai mica de 3 luni in cursul unui an, cu exceptia rulotelor
turistice care sunt scutite de plata sumelor fixe anuale.
Pentru
autovehiculele si remorcile care, in conditiile actualei legi, sunt inscrise in
circulatie sau utilizate mai putin de un an, cuantumul sumei de plata se
determina proportional cu durata de circulatie, calculata in luni intregi.
Sunt, de
asemenea, exceptate persoanele cu handicap, proprietare ale unui singur
autoturism sau ale unei singure autoutilitare amenajate pentru persoanele cu
handicap si avizate de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman".
Art. 6. -
Sumele datorate ca urmare a aplicarii prevederilor art. 5 se varsa in contul
Fondului special al drumurilor publice, pana la data de 25 a lunii urmatoare
celei in care au fost stabilite.
Sumele
datorate ca urmare a aplicarii prevederilor art. 5 alin. 3 se platesc la
unitatile C.E.C. de catre proprietarii de autovehicule si remorci pana la data
de 31 martie a fiecarui an.
Pentru
neplata in termen a sumelor datorate de catre agentii economici, producatori si
importatori de carburanti, de autovehicule si remorci se aplica majorari pentru
fiecare zi de intarziere, conform legislatiei fiscale.
Art. 7. - La
controlul in trafic efectuat de catre organele abilitate ale Ministerului de
Interne, conducatorii auto sunt obligati sa prezinte documentul care atesta
dreptul de utilizare a drumurilor publice prevazut la art. 4 alin. 1 pct. 3 si
la art. 12 alin. 3.
In cazul
neprezentarii documentului, se retine certificatul de inmatriculare a
mijlocului de transport si se aplica o amenda reprezentand de zece ori suma
fixa anuala datorata conform prevederilor art. 4 alin. 1 pct. 3.
CAPITOLUL 3
Repartizarea sumelor din Fondul special al drumurilor publice
Art. 8. -
Lucrarile finantate din Fondul special al drumurilor publice se executa conform
programelor anuale care stau la baza fundamentarii bugetului acestui fond.
Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania"
elaboreaza si fundamenteaza bugetul Fondului special al drumurilor publice, pe
care il depune la Ministerul Transporturilor.
Bugetul Fondului special al drumurilor publice se aproba anual ca anexa la
legea bugetului de stat.
Art. 9. -
Fondul special al drumurilor publice, constituit conform prevederilor art. 4
alin. 1, se repartizeaza astfel:
a) 65%
pentru drumurile nationale;
b) 35%
pentru drumurile judetene si comunale.
CAPITOLUL 4
Dispozitii comune si tranzitorii
Art. 10.
- Sumele incasate pentru Fondul special al drumurilor publice vor fi folosite
in exclusivitate in scopul pentru care au fost constituite.
Art. 11. -
Dispozitiile prezentei legi se aplica si persoanelor fizice si persoanelor
juridice straine in masura in care, prin tratate internationale la care Romania
este parte, nu se stabileste altfel.
Art. 12. -
Persoanele fizice si persoanele juridice, achizitoare de autovehicule si
remorci dupa data de 1 ianuarie 1997, sunt exceptate de la plata sumei fixe
anuale pe o perioada de un an calendaristic de la data inscrierii in
circulatie.
La
inscrierea in circulatie se elibereaza rovigneta prevazuta la art. 4 alin. 1
pct. 3, cu valabilitate de un an calendaristic.
Dupa
expirarea perioadei de exceptare de la plata prevazuta la alin. 1, persoanele
fizice si persoanele juridice au obligatia de a solicita o noua rovigneta, cu
respectarea prevederilor art. 4 alin. 1 pct. 3, platind suma fixa anuala
proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului.
Art. 13. -
Disponibilul existent la finele anului in contul Fondului special al drumurilor
publice se reporteaza cu aceeasi destinatie pentru anul urmator.
Art. 14. -
Constituirea si gestionarea Fondului special al drumurilor publice, stabilit
potrivit prevederilor art. 4 din prezenta lege, se efectueaza de catre
Ministerul Transporturilor.
Art. 15. -
Controlul respectarii prevederilor prezentei legi se exercita de catre Regia
Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", precum
si de catre organele de specialitate ale Ministerului Transporturilor.
Art. 16. -
Criteriile pe baza carora se aloca sumele din Fondul special al drumurilor
publice, pe judete si in cadrul acestora, pentru drumurile judetene si
comunale, precum si metodologia de programare, de calcul si de raportare,
referitoare la Fondul special al drumurilor publice, se stabilesc prin norme
metodologice elaborate de catre Ministerul Transporturilor si Ministerul
Finantelor.
In termen de
45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ministerul
Transporturilor si Ministerul Finantelor vor elabora normele metodologice
prevazute la alin. 1.
Art. 17. -
Prezenta lege intra in vigoare la data de ianuarie 1997.
Art. 18. -
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga: art. 7 si art. 42 din
Legea drumurilor nr. 13/1974; art. 3, art. 4, art. 11 si art. 17 alin. (2) din
Legea nr. 43/1975 pentru stabilirea normelor privind proiectarea, construirea
si modernizarea drumurilor; art. 3 alin. (4), art. 20 alin. (2) si art. 37 din
Legea nr. 37/1975 privind sistematizarea, proiectarea si realizarea arterelor
de circulatie in localitatile urbane si rurale; Decretul nr. 250/1981 privind
stabilirea regimului de folosire a drumurilor de catre autovehiculele
inmatriculate in alte state care transporta marfuri in trafic international pe
teritoriul Romaniei; Legea nr. 13/1994 privind constituirea si utilizarea
Fondului special pentru dezvoltarea si modernizarea drumurilor publice, precum
si orice alte dispozitii contrare.
ANEXA 1
SUMELE FIXE
pentru utilizarea drumurilor
Nr. |
Categoria vehiculului |
Suma fixa anuala |
1. |
Autoutilitare sub 3,5 tone*** ) si autoturisme: |
|
2. |
Autocamioane, autobasculante si alte mijloace de
transport: |
|
3. |
Remorci: |
600 |
4. |
Autotractoare: |
|
5. |
Autoremorchere |
900 |
6. |
Tractoare rutiere**): |
|
*) Pensionarii posesori ai unui singur autoturism sau ai unei singure
autoutilitare vor plati 50.000 lei/an.
**) Se achita de la 1 ianuarie 1998.
***) Masa totala autorizata, inscrisa in certificatul de inmatriculare.
SENATUL CAMERA DEPUTATILOR
LEGE
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 73/1997
privind asigurarea si creditarea stocurilor de aprovizionare pentru perioada
de toamna-iarna,
destinate localitatilor izolate din Delta Dunarii
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articol
unic. — Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 73 din 6 noiembrie 1997
privind asigurarea si creditarea stocurilor de aprovizionare pentru perioada de
toamna-iarna, destinate localitatilor izolate din Delta Dunarii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 311 din 14 noiembrie 1997, cu
urmatoarele modificari si completari:
1. Articolul
1 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
Art. 1. —
(1) In vederea constituirii stocurilor de aprovizionare pentru perioada de
toamna-iarna, destinate localitatilor izolate din Delta Dunarii, nominalizate
in anexa nr. 1, se acorda credite cu dobanda bonificata, in limita sumei de
5.000 milioane lei, pentru produsele prevazute in anexa nr. 2.i
2. Articolul
5 va avea urmatorul cuprins:
Art. 5. —
(1) Consiliul Judetean Tulcea, cu sprijinul Prefecturii Judetului Tulcea, va
lua masuri pentru selectarea agentilor economici prevazuti la art. 2 si pentru
repartizarea pe localitati a stocurilor de produse prevazute in anexa nr. 2, in
raport cu numarul popu latiei, si va aviza solicitarile de credite ale
agentilor economici respectivi.
(2)
Selectarea agentilor economici prevazuti la alin. (1) se face avandu-se in
vedere nivelurile cele mai reduse ale preturilor de vanzare.i
Aceasta lege
a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16 martie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEdinTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 16 martie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEdinTELE SENATULUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Bucuresti, 13 aprilie 1998.
Nr. 80.
PRESEdinTELE ROMÂNIEI
DECRET
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 73/1997
privind asigurarea si creditarea stocurilor de aprovizionare pentru perioada
de toamna-iarna,
destinate localitatilor izolate din Delta Dunarii
In
temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
Presedintele
Romaniei d e c r e t e a z a :
Articol
unic. — Se promulga Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 73/1997 privind asigurarea si creditarea stocurilor de aprovizionare pentru
perioada de toamna-iarna, destinate localitatilor izolate din Delta Dunarii, si
se dispune publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEdinTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti, 9 aprilie 1998.
Nr. 126.
SENATUL
CAMERA DEPUTATILOR
LEGE
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/1997
privind completarea si modificarea unor reglementari referitoare la taxa pe
valoarea adaugata
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articol
unic. — Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 34 din 25 august 1997 privind
completarea si modificarea unor reglementari referitoare la taxa pe valoarea
adaugata, emisa in temeiul art. 1 lit. a) din Legea nr. 134/1997 pentru
abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 216 din 28 august 1997, cu urmatoarea modificare:
Partea
introductiva a articolului unic va avea urmatorul cuprins:
Articol
unic. — Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata,
aprobata si modificata prin Legea nr. 130/1992 si republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, cu modificarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:i
Aceasta lege
a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16 martie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEdinTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 16 martie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEdinTELE SENATULUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
Bucuresti, 13 aprilie 1998.
Nr. 81.
PRESEdinTELE ROMÂNIEI
DECRET
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/1997
privind completarea si modificarea unor reglementari referitoare la taxa pe
valoarea adaugata
In
temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
Presedintele
Romaniei d e c r e t e a z a :
Articol
unic. — Se promulga Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/1997
privind completarea si modificarea unor reglementari referitoare la taxa pe
valoarea adaugata si se dispune publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEdinTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti, 10 aprilie 1998.
Nr. 127.
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTA Nr. 20
din 27 ianuarie 1994 *** Republicata
privind masuri pentru reducerea riscului seismic al constructiilor existente
*) Republicata in temeiul dispozitiilor art. II din Legea
nr. 72 din 7 aprilie 1998 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 67/1997
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 20/1994 privind
punerea in siguranta a fondului construit existent, dandu-se articolelor si
alineatelor o noua numerotare.
Ordonanta
Guvernului nr. 20 din 27 ianuarie 1994 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994, a mai fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 338 din 7 decembrie 1994 si a fost
aprobata si modificata prin Legea nr. 82 din 20 iulie 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 160 din 25 iulie 1995.
Art. 1. -
Reducerea riscului seismic al constructiilor constituie o actiune complexa, de
interes national, in contextul atenuarii efectelor unui potential dezastru
provocat de cutremure si cuprinde masuri de interventie la constructiile
existente care prezinta niveluri insuficiente de protectie la actiuni seismice,
degradari sau avarieri in urma unor actiuni seismice.
Art. 2. -
(1) Proprietarii constructiilor, persoane fizice sau juridice, si asociatiile
de proprietari, precum si persoanele juridice care au in administrare
constructii vor actiona pentru:
-
identificarea constructiilor din proprietate sau din administrare, descrise la
art. 1;
-
expertizarea tehnica a constructiilor de catre experti tehnici atestati, in
conformitate cu reglementarile tehnice;
- aprobarea
deciziei de interventie si continuarea actiunilor definite la alin. (2), in
functie de concluziile fundamentate din raportul de expertiza tehnica.
(2) Pentru
constructiile expertizate tehnic si incadrate prin raportul de expertiza
tehnica in clasa I de risc seismic, proprietarii constructiilor, persoane
fizice sau juridice, si asociatiile de proprietari, precum si persoanele
juridice care au in administrare constructii sunt obligati sa procedeze la:
-
proiectarea lucrarilor de interventie de catre persoane fizice sau juridice
autorizate si verificarea proiectelor de catre verificatori tehnici atestati;
- executarea
lucrarilor de interventie de catre persoane juridice autorizate care au
responsabili tehnici cu executia, atestati, inclusiv urmarirea, verificarea si
receptia executarii lucrarilor de interventie prin diriginti de santier
autorizati.
Art. 3. -
Masurile de interventie pentru reducerea riscului seismic al constructiilor
existente se stabilesc prin reglementari tehnice si se vor realiza cu
respectarea cerintelor de calitate si a celorlalte obligatii impuse prin Legea
nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 12 din 24 ianuarie 1995, precum si a conditiilor
tehnice prevazute de Normativul de proiectare antiseismica.
Art. 4. -
(1) Coordonarea din punct de vedere tehnic a activitatii in domeniul reducerii
riscului seismic al constructiilor existente se realizeaza de catre Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului prin:
a)
organizarea elaborarii, avizarea si aprobarea reglementarilor tehnice in
domeniul protectiei antiseismice;
b) avizarea
din punct de vedere tehnic a solutiilor de interventie pentru constructiile de
importanta vitala pentru societate, a caror functionalitate, in timpul
cutremurului si imediat dupa cutremur, trebuie sa fie asigurata integral.
In acest
scop, in cadrul Consiliului tehnic superior al Ministerului Lucrarilor Publice
si Amenajarii Teritoriului se organizeaza Comisia tehnica pentru reducerea
riscului seismic al constructiilor, formata din personalitati in domeniu.
(2)
Comisiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, de aparare impotriva
dezastrelor vor actiona, in aria lor de autoritate, pentru:
a)
elaborarea programelor si monitorizarea actiunilor de interventie pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor;
b) educarea
antiseismica a populatiei.
(3)
Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti si
consiliile municipiilor, oraselor si comunelor vor actiona, in aria lor de
autoritate, pentru:
a)
stabilirea si aplicarea restrictiilor din punct de vedere al riscului seismic
datorita conditiilor locale de amplasament impuse prin documentatiile de
urbanism si amenajarea teritoriului aprobate potrivit prevederilor legale;
b)
identificarea si inventarierea constructiilor cu destinatia de locuinta,
descrise la art. 1, proprietate privata a persoanelor fizice ori aflate in
proprietatea sau in administrarea unitatilor administrativ-teritoriale, a
institutiilor publice si a agentilor economici si monitorizarea actiunilor de
interventie privind reducerea riscului seismic al acestora, cuprinzand
expertizarea tehnica, proiectarea si executia lucrarilor de interventie;
c)
fundamentarea, verificarea si avizarea documentatiilor privind actiunile de
interventie finantate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa
caz.
Consiliile
municipiilor, oraselor si comunelor vor asigura locuintele de necesitate,
pentru cazarea temporara a persoanelor si a familiilor, pe perioada executarii
interventiilor care nu se pot efectua in cladiri ocupate.
Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
pentru constructiile cu destinatia de locuinta, expertizate tehnic si incadrate
prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, vor notifica in
scris proprietarilor, persoane fizice sau juridice, si asociatiilor de
proprietari, precum si persoanelor juridice care au in administrare aceste
constructii, obligatiile ce le revin, potrivit prevederilor legale, pentru
reducerea riscului seismic al constructiilor, precum si faptul ca isi asuma
riscul si raspunderea pentru efectele potentiale ale seismelor, in situatia in
care nu se conformeaza obligatiilor legale.
(4)
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului din cadrul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, prin inspectiile judetene si a municipiului Bucuresti in
constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, subordonate
acesteia, vor aviza din punct de vedere tehnic listele cuprinzand prioritatile,
pe categorii de constructii, privind expertizarea tehnica, proiectarea si
executarea lucrarilor de interventie finantate de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale, dupa caz, pentru reducerea riscului seismic al constructiilor
existente.
(5)
Consiliile municipiilor, oraselor si comunelor, in vederea prevenirii unui
potential dezastru provocat de cutremure, pot solicita instantei de judecata sa
oblige proprietarii constructiilor cu destinatia de locuinta incadrate in clasa
I de risc seismic sa ia masurile de interventie stabilite prin raportul de
expertiza tehnica. Actiunea se adreseaza judecatoriei in raza careia este
situata constructia.
Actiunea
este scutita de taxa de timbru.
Art. 5. -
Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind expertizarea tehnica
a constructiilor descrise la art. 1 se vor asigura dupa cum urmeaza:
a) pentru
constructiile cu destinatia de locuinta, proprietate privata a persoanelor
fizice ori aflate in proprietatea sau in administrarea unitatilor
administrativ-teritoriale si a agentilor economici - societati comerciale cu
capital majoritar de stat sau regii autonome - in limita transferurilor de la
bugetul de stat, stabilite anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului;
b) pentru
constructiile aflate in administrarea institutiilor publice, din bugetul de
stat sau din bugetele locale, dupa caz, in functie de subordonarea acestora;
c) pentru
constructiile aflate in proprietatea sau in administrarea agentilor economici,
cu exceptia constructiilor cu destinatia de locuinta aflate in proprietatea sau
administrarea agentilor economici definiti la lit. a), din fondurile proprii
ale acestora.
Art. 6. -
Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor de natura investitiilor
privind proiectarea si executarea lucrarilor de interventie pentru reducerea
riscului seismic al constructiilor existente se vor asigura, acordandu-se
prioritate constructiilor incadrate prin raportul de expertiza tehnica in clasa
I de risc seismic, dupa cum urmeaza:
a) pentru
constructiile cu destinatia de locuinta, proprietate privata a persoanelor
fizice ori aflate in proprietatea sau in administrarea agentilor economici -
societati comerciale cu capital majoritar de stat si regii autonome -, dupa
caz, din:
- sursele
proprii ale proprietarilor sau ale agentilor economici care le administreaza;
-
despagubiri acordate de societatile de asigurare;
- credite
bancare cu o durata de rambursare de pana la 20 de ani si cu o dobanda de 5% pe
an, pentru consolidarea elementelor structurale sau a sistemului structural in
ansamblu si, dupa caz, a elementelor nestructurale ale constructiei existente
si/sau introducerea unor elemente structurale suplimentare inclusiv desfacerea
si refacerea instalatiilor, echipamentelor si finisajelor aferente; in acest
scop, Banca Nationala a Romaniei se autorizeaza si va deschide o linie de
creditare, conform prevederilor legale, la Banca Romana pentru Dezvoltare -
S.A. si la alte banci comerciale acreditate, precum si la Casa de Economii si
Consemnatiuni; diferenta dintre dobanda de creditare, care include dobanda de
referinta (taxa oficiala a scontului) a Bancii Nationale a Romaniei, plus marja
dobanzii de 5% pe an a Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. si a altor banci
comerciale agreate, precum si Casei de Economii si Consemnatiuni si dobanda
platita de beneficiarii de credite se va suporta din transferuri de la bugetul
de stat; modul de derulare a finantarii se stabileste prin conventie incheiata
intre Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, Departamentul
pentru Administratie Publica Locala, Banca Nationala a Romaniei, Banca Romana
pentru Dezvoltare - S.A. si alte banci comerciale agreate si Casa de Economii
si Consemnatiuni, cu avizul Ministerului Finantelor; pana la rambursarea
integrala a creditului se instituie ipoteca asupra locuintei; in cazul vanzarii
locuintei, din pretul convenit se asigura rambursarea integrala a creditului,
inclusiv a dobanzilor aferente, conform evidentei bancare de la data vanzarii
locuintei; radierea ipotecii se face numai cu dovada achitarii integrale a
creditului bancar acordat si a dobanzilor aferente;
- bugetele
locale, pentru locuintele aflate in proprietatea sau in administrarea
unitatilor administrativ-teritoriale;
b) pentru
constructiile aflate in administrarea institutiilor publice, cu respectarea
termenelor prevazute in normele tehnice in vigoare, potrivit prevederilor
stabilite anual pentru acest gen de lucrari si aprobate prin bugetul de stat si
bugetele locale, dupa caz, in functie de subordonarea institutiilor respective.
Institutiile
publice finantate integral din venituri extrabugetare vor asigura acoperirea
cheltuielilor din venituri proprii;
c) pentru
constructiile aflate in proprietatea sau in administrarea agentilor economici,
cu exceptia constructiilor cu destinatia de locuinta aflate in proprietatea sau
administrarea agentilor economici definiti la lit. a), din fondurile de
dezvoltare proprii.
Art. 7. -
Fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor privind proiectarea
lucrarilor de interventie la constructiile cu destinatia de locuinta incadrate
prin raportul de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic se vor asigura in
limita transferurilor de la bugetul de stat, stabilite anual cu aceasta
destinatie, in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, cu conditia continuarii de catre proprietari a executarii
lucrarilor de interventie.
Art. 8. -
(1) Proprietarii, persoane fizice, care, la data aprobarii deciziei de
interventiei, realizeaza venituri medii nete lunare pe membru de familie sub
castigul salarial mediu net lunar pe economie, beneficiaza de alocatii pentru
finantarea cheltuielilor privind executarea lucrarilor de interventie la
constructiile din proprietate cu destinatia de locuinta incadrate prin raportul
de expertiza tehnica in clasa I de risc seismic, in limita transferurilor de la
bugetul de stat stabilite anual cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului.
(2) Pentru
proprietarii, persoane fizice, care nu se incadreaza in prevederile alin. (1),
consiliile locale pot finanta din bugetele locale cheltuielile privind executarea
lucrarilor de interventie, in functie de situatia materiala a proprietarilor si
de starea tehnica si valoarea de patrimoniu a constructiilor din proprietatea
acestora.
(3)
Finantarea din bugetele locale, in conditiile alin. (2), se face in completarea
transferurilor de la bugetul de stat, stabilite anual pentru finantarea
cheltuielilor privind executarea lucrarilor de interventie la constructiile cu
destinatia de locuinta incadrate prin raportul de expertiza tehnica in clasa I
de risc seismic.
Art. 9. -
Proprietarii, persoane fizice, beneficiaza, prin exceptare de la prevederile
legale, de scutirea de taxa privind eliberarea autorizatiei de construire
pentru executarea lucrarilor de consolidare a constructiilor cu destinatia de locuinta
din proprietate.
Art. 10. -
(1) Transferurile de la bugetul de stat pentru finantarea cheltuielilor
prevazute la art. 5 lit. a), art. 6 lit. a), art. 7 si art. 8 se fundamenteaza
distinct de catre consiliile locale, cu ocazia elaborarii bugetului de stat si
se transmit consiliului judetean, respectiv Consiliului General al Municipiului
Bucuresti.
(2)
Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti analizeaza,
verifica si centralizeaza situatiile primite, stabilesc prioritatile la nivel
de judet, respectiv municipiul Bucuresti, si transmit Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului valoarea cheltuielilor necesare.
(3) In
executia bugetului de stat, transferurile se repartizeaza de catre Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului consiliilor judetene si
Consiliului General al Municipiului Bucuresti si se acorda consiliilor locale
beneficiare, potrivit normelor metodologice.
(4)
Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, si
consiliile municipiilor, oraselor si comunelor raspund, potrivit legii, de
utilizarea creditelor bugetare si de folosirea cu eficienta a sumelor primite
ca transferuri de la bugetul de stat.
Art. 11. -
Contractarea expertizarii tehnice, proiectarii si executarii lucrarilor de
interventie finantate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa
caz, pentru reducerea riscului seismic al constructiilor se face cu respectarea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile publice,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 281 din 4 decembrie
1995.
Art. 12. -
In termen de 30 de zile de la data aprobarii prezentei ordonante, Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si Ministerul Finantelor vor
elabora norme metodologice de aplicare a prezentei ordonante*).
Art. 13. -
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga prevederile
Hotararii Guvernului nr. 709/1991, precum si orice alte dispozitii contrare**).
Art. 14. -
Obligatiile si raspunderile proprietarilor constructiilor, persoane fizice sau
juridice, si asociatiilor de proprietari, precum si ale persoanelor juridice
care au in administrare constructii, se completeaza cu dispozitiile legislatiei
civile.
*) Normele
metodologice nr. 30.654/2.162/MC din 5 august 1994 au fost publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 289 din 12 octombrie 1994.
Potrivit art. II din Ordonanta Guvernului nr. 67/1997, in termen de 60 de zile
de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a acesteia, Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, Departamentul pentru
Administratie Publica Locala si Ministerul Finantelor vor adapta in mod
corespunzator normele metodologice sus-mentionate si le vor republica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
**) Potrivit
art. III din Ordonanta Guvernului nr. 67/1997, la data intrarii in vigoare a
acesteia se abroga si prevederile Hotararii Guvernului nr. 644/1990 privind
masuri pentru reducerea riscului de avariere a constructiilor afectate de
cutremur, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80 din 7
iunie 1990.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALA
DECIZIE Nr. 43
din 10 martie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 330, 3301,
3302, 3303 si a art. 3304
din Codul de procedura civila
Ioan
Muraru - presedinte
Costica
Bulai - judecator
Viorel Mihai
Ciobanu - judecator
Mihai
Constantinescu - judecator
Nicolae Popa
- judecator
Lucian
Stangu - judecator
Florin Bucur
Vasilescu - judecator
Romul Petru
Vonica - judecator
Victor Dan
Zlatescu - judecator
Paula C.
Pantea - procuror
Gabriela
Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol,
pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330,
3301, 3302, 3303 si a art. 3304
din Codul de procedura civila, ridicata de Protopopiatul Bisericii Romane Unite
Greco-Catolice Sibiu din Dosarul nr. 2.836/1996 al Curtii Supreme de Justitie -
Sectia civila.
Dezbaterile
au avut loc in sedinta publica din data de 3 martie 1998, in prezenta partilor
si a reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate in incheierea de la
acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat
pronuntarea pentru data de 10 martie 1998.
In sedinta
de dezbatere din data de 3 martie 1998, reprezentantul Protopopiatului
Bisericii Romane Unite Greco-Catolice Sibiu, pe de o parte, declara ca renunta
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 330, 3301,
3302, 3303 si a art. 3304 din Codul de
procedura civila, iar pe de alta parte, solicita Curtii admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2, partea finala, din Decretul-lege
nr. 126/1990 privind unele masuri referitoare la Biserica Romana Unita cu Roma
(Greco-Catolica). Se arata ca, in speta, prin recursul in anulare, declarat de
procurorul general, s-a retinut ca solutionarea restituirii bunurilor ce au
apartinut cultului greco-catolic este o problema ce excede atributiilor
instantelor judecatoresti, ea fiind reglementata prin Decretul-lege nr.
126/1950. Critica de neconstitutionalitate priveste partea finala a art. 2 din
acest decret-lege, potrivit careia, in vederea identificarii inventarierii si
predarii bunurilor ce au apartinut acestui cult, se instituie o comisie formata
din reprezentanti ai statului si ai Bisericii Romane Unite cu Roma, numita prin
hotarare a Guvernului.
Se apreciaza
ca aceasta dispozitie incalca prevederile art. 21 din Constitutie, privind
accesul liber la justitie.
CURTEA,
avand in
vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Curtea
Suprema de Justitie - Sectia civila, prin Incheierea din 27 mai 1997, a sesizat
Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
art. 330, 3301, 3302, 3303 si a art. 3304
din Codul de procedura civila, ridicata de Protopopiatul Bisericii Romane Unite
Greco-Catolice Sibiu.
In motivarea
exceptiei se sustine ca aceste prevederi legale incalca principiile autoritatii
lucrului judecat si al stabilitatii hotararilor judecatoresti.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia este
neintemeiata.
In scopul
solutionarii cauzei, conform prevederilor art. 24 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul
de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu
este intemeiata, avand in vedere practica jurisdictionala a Curtii.
Presedintii
celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand
incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, prevederile legale atacate, raportate la dispozitiile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, constata urmatoarele:
In temeiul
art. 144 lit. c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea este competenta sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate invocata.
Potrivit
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala
decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unor legi sau ordonante, cu care este sesizata, printr-o
incheiere, de catre instanta in fata careia s-a invocat exceptia. Fata de
dispozitiile legale mentionate, rezulta ca exceptia de neconstitutionalitate a
art. 2, partea finala, din Decretul-lege nr. 126/1990, ridicata de
Protopopiatul Bisericii Romane Unite Greco-Catolice Sibiu in fata Curtii
Constitutionale in sedinta publica din 3 martie 1998, nu poate fi retinuta. In
speta, Curtea Constitutionala a fost sesizata prin Incheierea din 27 mai 1997,
pronuntata de Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila in Dosarul nr.
2.836/1996, cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330, 3301,
3302, 3303 si a art. 3304 din Codul de
procedura civila si, in consecinta, urmeaza a se pronunta cu privire la
aceasta.
Nici
renuntarea partii la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 330,
3301, 3302, 3303 si a art. 3304 din
Codul de procedura civila nu poate fi retinuta. Exceptia de neconstitutionalitate
este o exceptie de ordine publica, prin invocarea ei punandu-se in discutie
abaterea unor reglementari legale de la dispozitiile legii fundamentale, iar
solutia asupra exceptiei este de interes general.
Cu privire
la constitutionalitatea art. 330, 3301, 3302, 3303 si
a art. 3304 din Codul de procedura civila, Curtea s-a pronuntat prin
Decizia nr. 73 din 4 iulie 1996, ramasa definitiva prin Decizia nr. 96 din 24
septembrie 1996, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251
din 17 octombrie 1996 si, respectiv, nr. 255 din 22 octombrie 1996, constatand,
pe de o parte, ca prevederile art. 330, ale art. 3302, 3303 si
a art. 3304 din Codul de procedura civila sunt constitutionale, iar
pe de alta parte, ca dispozitiile art. 3302 alin. 1 din Codul de
procedura civila sunt neconstitutionale.
Avand in
vedere ca un text declarat neconstitutional nu mai poate face obiectul unei noi
exceptii de neconstitutionalitate, potrivit prevederilor art. 23 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, exceptia vizand dispozitiile art. 3302 alin. 1
din Codul de procedura civila urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
Totodata exceptia privind
dispozitiile art. 330, ale art. 3302 alin. 2, ale art. 3303,
precum si ale art. 3304 din Codul de procedura civila urmeaza sa fie
respinsa, intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
practicii jurisdictionale a Curtii Constitutionale.
Cu privire
la dispozitiile art. 3301 din Codul de procedura civila, se constata
ca, la data ridicarii exceptiei, prin Legea nr. 17/1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 18 februarie 1997, acestea fusesera
modificate, astfel incat, in prezent, recursul in anulare nu mai poate fi
declarat oricand de catre procurorul general, ci numai in cadrul unui termen de
6 luni, care incepe sa curga de la data cand hotararea a ramas irevocabila,
pentru motivul prevazut la art. 330 pct. 1, sau de la data ramanerii definitive
a hotararii de condamnare, pentru motivul prevazut la art. 330 pct. 2.
Rezulta
asadar ca, fiind instituit termenul de exercitare a acestei cai de atac,
exceptia de neconstitutionalitate a ramas fara obiect.
In acest
sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 37 din 25 februarie
1997, definitiva, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 64
din 15 aprilie 1997.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al
art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele
legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330, 3301,
3302, 3303 si a art. 3304 din Codul de
procedura civila, ridicata de Protopopiatul Bisericii Romane Unite
Greco-Catolice Sibiu in Dosarul nr. 2.836/1996 al Curtii Supreme de Justitie -
Sectia civila.
Definitiva.
Pronuntata
in sedinta publica din 10 martie 1998.
PRESEdinTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
Prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu