MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul X - Nr. 161 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE ... aprilie 1998
SUMAR
LEGI SI DECRETE
84. - LEGE privind marcile si indicatiile geografice
130. - DECRET pentru promulgarea Legii privind marcile si indicatiile geografice
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
DECIZIA Nr. 22 din 10 februarie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 159 alin. 7 teza a III-a din Codul de procedura penala
DECIZIA Nr. 49 din 10 martie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 13 din Legea nr. 15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania
LEGI SI DECRETE
SENATUL CAMERA DEPUTATILOR
LEGE
privind marcile si indicatiile geografice
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. —
Drepturile asupra marcilor si indicatiilor geografice sunt recunoscute si
aparate pe teritoriul Romaniei, in conditiile prezentei legi.
Art. 2. — De
dispozitiile prezentei legi beneficiaza si persoanele fizice si juridice
straine cu domiciliul sau cu sediul in afara teritoriului Romaniei, in
conditiile conventiilor internationale privind marcile si indicatiile
geografice la care Romania este parte.
Art. 3. — In
intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa
cum urmeaza:
a) marca
este un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea
produselor sau a serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele
apartinand altor persoane; pot constitui marci semne distinctive, cum ar fi:
cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative,
forme tridimensionale si, in special, forma produsului sau a ambalajului sau,
combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne;
b) marca
anterioara este marca inregistrata, precum si marca depusa pentru a fi
inregistrata in Registrul National al Marcilor, cu conditia ca ulterior sa fie
inregistrata;
c) marca
notorie este marca larg cunoscuta in Romania la data depunerii unei cereri de
inregistrare a marcii sau la data prioritatii revendicate in cerere; pentru a
determina daca o marca este larg cunoscuta se va avea in vedere notorietatea
acestei marci, in cadrul segmentului de public vizat pentru produsele sau serviciile
carora marca respectiva se aplica, fara a fi necesara inregistrarea sau
utilizarea marcii in Romania;
d) marca
colectiva este marca destinata a servi la deosebirea produselor sau a
serviciilor membrilor unei asociatii de produsele sau serviciile apartinand
altor persoane;
e) marca de
certificare este marca ce indica faptul ca produsele sau serviciile pentru care
este utilizata sunt certificate de titularul marcii in ceea ce priveste
calitatea, materialul, modul de fabricatie a produselor sau de prestare a
serviciilor, precizia ori alte caracteristici;
f) indicatia
geografica este denumirea servind la identificarea unui produs originar dintr-o
tara, regiune sau localitate a unui stat, in cazurile in care o calitate, o
reputatie sau alte caracteristici determinate pot fi in mod esential atribuite
acestei origini geografice;
g)
solicitantul este persoana fizica sau juridica in numele careia este depusa o
cerere de inregistrare a unei marci;
h) titularul
este persoana fizica sau juridica in numele careia marca este inregistrata in
Registrul National al Marcilor;
i)
mandatarul autorizat, denumit in prezenta lege mandatar, este consilierul in
proprietate industriala, care poate avea si calitatea de reprezentare in
procedurile in fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci;
j) Conventia
de la Paris este Conventia pentru protectia proprietatii industriale din 20
martie 1883, Paris, asa cum a fost revizuita si modificata;
k) tarile
Uniunii de la Paris sunt tarile carora li se aplica Conventia de la Paris si
care sunt constituite in Uniunea pentru protectia proprietatii industriale;
l)
Aranjamentul de la Madrid este Aranjamentul de la Madrid privind inregistrarea
internationala a marcilor din 14 aprilie 1891, revizuit la Stockholm la 14
iulie 1967;
m)
Protocolul referitor la Aranjament este Protocolul de la Madrid din 27 iunie
1989 referitor la Aranjamentul de la Madrid privind inregistrarea
internationala a marcilor.
CAPITOLUL II
Protectia marcilor
Art. 4. —
Dreptul asupra marcii este dobandit si protejat prin inregistrarea acesteia la
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci.
Art. 5. —
Sunt excluse de la protectie si nu pot fi inregistrate:
a) marcile
care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 lit. a);
b) marcile
care sunt lipsite de caracter distinctiv;
c) marcile
care sunt compuse exclusiv din semne sau din indicatii devenite uzuale in
limbajul curent sau in practicile comerciale loiale si constante;
d) marcile
care sunt compuse exclusiv din semne sau din indicatii, putand servi in comert
pentru a desemna specia, calitatea, cantitatea, destinatia, valoarea, originea
geografica sau timpul fabricarii produsului ori prestarii serviciului sau alte
caracteristici ale acestora;
e) marcile
constituite exclusiv din forma produsului, care este impusa de natura
produsului sau este necesara obtinerii unui rezultat tehnic sau care da o
valoare substantiala produsului;
f) marcile
care sunt de natura sa induca publicul in eroare cu privire la originea
geografica, calitatea sau natura produsului sau a serviciului;
g) marcile care
contin o indicatie geografica sau sunt constituite dintr-o astfel de indicatie,
pentru produse care nu sunt originare din teritoriul indicat, daca utilizarea
acestei indicatii este de natura sa induca publicul in eroare cu privire la
locul adevarat de origine;
h) marcile
care sunt constituite sau contin o indicatie geografica, identificand vinuri
sau produse spirtoase care nu sunt originare din locul indicat;
i) marcile
care sunt contrare ordinii publice sau bunelor moravuri;
j) marcile
care contin, fara consimtamantul titularului, imaginea sau numele patronimic al
unei persoane care se bucura de renume in Romania;
k) marcile
care cuprind, fara autorizatia organelor competente, reproduceri sau imitatii
de steme, drapele, embleme de stat, insemne, sigilii oficiale de control si
garantie, blazoane, apartinand tarilor Uniunii si care intra sub incidenta art.
6 ter din Conventia de la Paris;
l) marcile
care cuprind, fara autorizatia organelor competente, reproduceri sau imitatii
de steme, drapele, alte embleme, sigle, initiale sau denumiri care intra sub
incidenta art. 6 ter din Conventia de la Paris si care apartin organizatiilor
internationale interguvernamentale din care fac parte una sau mai multe tari
ale Uniunii.
Dispozitiile
alin. 1 lit. b), c) si d) nu se aplica, daca, inainte de data cererii de
inregistrare a marcii si ca urmare a folosirii acesteia, marca a dobandit un
caracter distinctiv.
Art. 6. — In
afara motivelor prevazute la art. 5 alin. 1, o marca este refuzata la
inregistrare, daca:
a) este
identica cu o marca anterioara, iar produsele sau serviciile pentru care
inregistrarea marcii a fost ceruta sunt identice cu cele pentru care marca
anterioara este protejata;
b) este
identica cu o marca anterioara si este destinata a fi aplicata unor produse sau
servicii similare cu cele pentru care marca anterioara este protejata, daca
exista un risc de confuzie pentru public;
c) este
similara cu o marca anterioara si este destinata a fi aplicata unor produse sau
servicii identice sau similare, daca exista un risc de confuzie pentru public,
incluzand si riscul de asociere cu marca anterioara;
d) este
identica sau similara cu o marca notorie in Romania pentru produse sau servicii
identice sau similare, la data depunerii cererii de inregistrare a marcii;
e) este
identica sau similara cu o marca notorie in Romania pentru produse sau servicii
diferite de cele la care se refera marca a carei inregistrare este ceruta si
daca, prin folosirea nejustificata a acesteia din urma, s-ar putea profita de
caracterul distinctiv sau de renumele marcii notorii ori aceasta folosire ar
putea produce prejudicii titularului marcii notorii.
Art. 7. —
Marcile ce cad sub incidenta art. 6 pot fi totusi inregistrate cu
consimtamantul expres al titularului marcii anterioare sau notorii.
Art. 8. —
Natura produselor sau serviciilor pentru care se solicita inregistrarea marcii
nu constituie nici un obstacol la inregistrarea acesteia.
CAPITOLUL III
Cererea de inregistrare a marcii
Art. 9. —
Dreptul la marca apartine persoanei fizice sau juridice care a depus prima, in
conditiile legii, cererea de inregistrare a marcii.
Art. 10. —
Cererea de inregistrare a unei marci continand datele de identificare a
solicitantului, reproducerea marcii, precum si indicarea produselor sau
serviciilor pentru care inregistrarea este ceruta, redactata in limba romana,
se depune la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si constituie depozitul
national reglementar al marcii. Cererea se va referi la o singura marca.
Cererea va
prezenta mentiuni exprese,atunci cand marca:
a) contine
una sau mai multe culori revendicate ca element distinctiv al marcii;
b) este
tridimensionala.
Cererea va
contine si dateleprivindcalitateasolicitantului.
Cererea va
contine, daca este cazul, si o transliterare sau o traducere a marcii ori a
unor elemente ale marcii.
Art. 11. —
Data depozitului national reglementar este data la care a fost depusa la
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci cererea de inregistrare a marcii in
conditiile in care aceasta contine toate elementele prevazute la art. 10 alin.
1.
Cand o
cerere de inregistrare a marcii a fost reglementar depusa pentru prima data
intr-o alta tara membra a Uniunii de la Paris sau membra a Organizatiei
Mondiale a Comertului, solicitantul poate revendica data primului depozit
printr-o cerere de inregistrare in Romania a aceleiasi marci, cu conditia ca
aceasta din urma cerere sa fie depusa la Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci in termen de 6 luni de la data constituirii primului depozit.
Art. 12. —
Daca solicitantul a prezentat anumite produse si servicii in cadrul unei
expozitii internationale oficiale sau oficial recunoscute, organizata pe
teritoriul Romaniei sau intr-un stat membru al Conventiei de la Paris, si daca
o cerere de inregistrare a marcii sub care au fost prezentate aceste produse si
servicii a fost depusa la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci intr-un
termen de 6 luni de la data primei prezentari in expozitie, solicitantul va
beneficia de un drept de prioritate de la data introducerii produsului in
expozitie.
Termenul de
6 luni prevazut la alin. 1 nu va prelungi termenul de prioritate prevazut la
art. 11 alin. 2.
Art. 13. —
Drepturile de prioritate prevazute la art. 11 si 12 trebuie invocate o data cu
depunerea cererii de inregistrare a marcii, justificate prin acte de prioritate
si sunt supuse taxei legal stabilite.
Actele de
prioritate se depun si taxa legala se plateste in maximum 3 luni de la data
cererii de inregistrare a marcii.
Nerespectarea termenului prevazut la alin. 2 atrage nerecunoasterea prioritatii
invocate.
Art. 14. —
Inregistrarea unei marci poate fi ceruta individual sau in comun de persoane
fizice sau juridice, direct sau printr-un mandatar cu domiciliul, respectiv, cu
sediul in Romania.
Daca
inregistrarea marcii este ceruta prin mandatar, cererea va contine si datele de
identificare a acestuia. O data cu cererea sau cel tarziu in termen de 3 luni
de la depunerea cererii, mandatarul va prezenta procura, sub sanctiunea
respingerii cererii.
Art. 15. —
Solicitantul cererii de inregistrare a marcii va comunica, in termen de 3 luni
de la depunerea acesteia la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, dovada
platii taxei de inregistrare si examinare a cererii, in cuantumul prevazut de
lege.
Art. 16. —
Solicitantul cererii de inregistrare a marcii care se refera la mai multe
produse sau servicii poate solicita la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci
divizarea cererii initiale in doua sau mai multe cereri, repartizand produsele
sau serviciile in cadrul cererilor divizionare, cu plata taxei prevazute de
lege.
Cererile
divizionare pastreaza data de depozit a cererii initiale si, daca este cazul,
beneficiul dreptului de prioritate, dobandit potrivit art. 11 alin. 2 sau art.
12 alin. 1.
Solicitantul
poate cere divizarea cererii initiale in cursul procedurii de examinare a
marcii la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, pana la luarea unei decizii
privind inregistrarea acesteia, precum si in cursul procedurii din cadrul
comisiei de reexaminare a Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci sau in
cursul oricarei proceduri de apel sau de recurs formulat impotriva deciziei de
inregistrare a marcii.
Solicitantul
va depune documentele cerute de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci pentru
divizarea cererii initiale si va plati taxa legala in termen de 3 luni de la
data solicitarii divizarii. In caz contrar, Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci va lua act ca solicitantul a renuntat la divizarea cererii initiale.
CAPITOLUL IV
Procedura de inregistrare a marcii
Art. 17.
— In termen de o luna de la data primirii cererii de inregistrare a marcii,
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci examineaza daca sunt indeplinite
conditiile prevazute la art. 10 alin. 1 si, in caz afirmativ, atribuie data de
depozit cererii.
Daca cererea
nu indeplineste conditiile prevazute la art. 10 alin. 1, Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci va notifica solicitantului lipsurile cererii, acordand un
termen de 3 luni pentru depunerea completarilor. In cazul in care solicitantul
completeaza in termen lipsurile notificate de Oficiul de Stat pentru Inventii
si Marci, data depozitului este aceea la care cererea de inregistrare a marcii
a fost completata conform art. 10 alin. 1. In caz contrar, cererea se respinge.
Daca taxa de
inregistrare si examinare a cererii nu este platita in termenul prevazut la
art. 15, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci poate acorda solicitantului,
pentru motive intemeiate, inca un termen de 2 luni.
In cazul
neplatii taxelor in termen se considera ca solicitantul a renuntat la
inregistrarea marcii si cererea se respinge.
Art. 18. —
Daca solicitantul cererii de inregistrare a marcii nu a mentionat in cerere
datele din care sa rezulte calitatea acestuia de persoana fizica sau juridica,
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci va notifica solicitantului lipsurile
constatate si ii va acorda un termen pentru completare. In cazul in care
solicitantul nu o completeaza in termen, Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci respinge cererea de inregistrare a marcii.
Art. 19. —
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci examineaza, in fond, cererea de
inregistrare a marcii, in termen de 6 luni de la data platii taxei de
inregistrare si examinare a cererii.
Oficiul de
Stat pentru Inventii si Marci examineaza:
a) calitatea
solicitantului conform art. 3 lit. g);
b)
conditiile prevazute la art. 13 alin. 1 si 2, daca in cerere se invoca o
prioritate;
c) motivele
de refuz prevazute la art. 5 alin. 1 si art. 6.
Art. 20. —
Examinarea motivelor de refuz prevazute la art. 6 lit. d) si e) se face
potrivit unor criterii, cum ar fi:
a) gradul de
distinctivitate, initiala sau dobandita, a marcii notorii in Romania;
b) durata si
intinderea utilizarii in Romania a marcii notorii in legatura cu produsele si
serviciile pentru care o marca se solicita a fi inregistrata;
c) durata si
intinderea publicitatii marcii notorii in Romania;
d) aria
geografica de utilizare a marcii notorii in Romania;
e) gradul de
cunoastere a marcii notorii pe piata romaneasca de catre segmentul de public
caruia i se adreseaza;
f) existenta
unor marci identice sau similare pentru produse sau servicii identice sau
similare, apartinand altei persoane decat aceea care pretinde ca marca sa este
notorie.
Pentru
examinarea motivelor de refuz, pe baza criteriilor prevazute la alin. 1,
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci poate cere de la autoritati publice,
institutii publice, precum si de la persoane juridice de drept privat
documente, in vederea stabilirii notorietatii marcii in Romania.
Art. 21. —
Cand un motiv de refuz, dintre cele prevazute la art. 6, se aplica numai la
anumite produse sau servicii pentru care inregistrarea marcii a fost solicitata,
inregistrarea va fi refuzata numai pentru aceste produse sau servicii.
Art. 22. —
Daca in urma examinarii cererii, potrivit art. 19 si 20, se constata ca sunt
indeplinite conditiile pentru inregistrarea marcii, Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci decide inregistrarea marcii si publicarea acesteia in
Buletinul Oficial de Proprietate Industriala. Marca se publica in termen de 2
luni de la data deciziei de inregistrare a marcii.
Daca cererea
nu indeplineste conditiile pentru inregistrarea marcii, Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci notifica aceasta solicitantului, acordandu-i un termen de 3
luni in care acesta sa-si poata prezenta punctul de vedere ori sa-si retraga
cererea. Termenul poate fi prelungit cu o noua perioada de 3 luni, la cererea
solicitantului si cu plata taxei prevazute de lege.
La expirarea
termenului prevazut la alin. 2, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci va
decide, dupa caz, inregistrarea marcii, respingerea cererii de inregistrare a
marcii ori va lua act de retragerea cererii.
Art. 23. —
In termen de 3 luni de la data publicarii marcii, titularul unei marci
anterioare sau al unei marci notorii, precum si titularul unui drept anterior
cu privire la imaginea sau la numele patronimic, la o indicatie geografica
protejata, un desen sau un model industrial protejat, la orice alt drept de
proprietate industriala protejat sau la un drept de autor, precum si orice alta
persoana interesata pot face opozitie la Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci cu privire la marca publicata.
Opozitiile
trebuie sa fie formulate in scris, motivat si cu plata taxei prevazute de lege.
In cazul
neplatii taxelor legale pentru opozitie se considera ca opozitia nu a fost facuta.
Art. 24. —
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci notifica solicitantului opozitia
formulata, conform art. 23, indicand numele persoanei care a formulat-o, precum
si motivele opozitiei privind inregistrarea marcii.
In termen de
3 luni de la data notificarii opozitiei, solicitantul poate prezenta punctul
sau de vedere; la cererea solicitantului, termenul poate fi prelungit de
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci cu maximum 3 luni.
Art. 25. —
Opozitiile formulate cu privire la marca publicata se vor solutiona de catre o
comisie de examinare din cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci.
Daca
opozitiile sunt intemeiate, comisia decide respingerea inregistrarii marcii.
Decizia de
respingere a inregistrarii marcii poate fi contestata de solicitantul marcii,
in termenul si cu procedura prevazute la art. 80.
Decizia de
respingere a iniregistrari marcii, ramasa definitiva, se publica in Buletinul
Oficial de Proprietate Industriala.
Art. 26. —
Solicitantul poate, in orice moment, sa-si retraga cererea de inregistrare a
marcii sau sa-si limiteze lista de produse sau de servicii. Cand marca a fost
deja publicata, retragerea sau limitarea se publica in Buletinul Oficial de
Proprietate Industriala.
Cererea de
inregistrare a marcii poate fi modificata, la cererea solicitantului, numai
pentru rectificarea numelui sau a adresei solicitantului ori pentru alte
rectificari ce nu afecteaza esential marca sau nu extind lista de produse sau
de servicii.
Orice
modificare ceruta de solicitant pana la inregistrare, care afecteaza
substantial marca ori lista de produse sau de servicii, trebuie sa faca
obiectul unei noi cereri de inregistrare a marcii.
Art. 27. —
In cursul procedurii de inregistrare a marcii, Oficiul de Stat pentru Inventii
si Marci poate cere solicitantului lamuririle si actele pe care le considera
necesare, daca exista o indoiala asupra exactitatii sau a continutului elementelor
cererii de inregistrare a marcii.
Art. 28. —
Cand deciziile de inregistrare a marcilor au ramas definitive, marcile sunt
inregistrate in Registrul National al Marcilor, iar Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci elibereaza titularului certificatul de inregistrare a marcii,
cu plata taxei prevazute de lege.
CAPITOLUL V
Durata, reinnoirea si modificarea inregistrarii marcii
Art. 29.
— Inregistrarea marcii produce efecte cu incepere de la data depozitului
national reglementar al marcii, pentru o perioada de 10 ani.
La cererea
titularului, inregistrarea marcii poate fi reinnoita la implinirea fiecarui
termen de 10 ani, cu plata taxei prevazute de lege.
Cererea de
reinnoire a inregistrarii marcii poate fi facuta inainte de expirarea duratei
de protectie in curs, dar nu mai devreme de 3 luni inainte de expirarea acestei
durate.
Reinnoirea
inregistrarii marcii opereaza incepand cu ziua imediat urmatoare expirarii
duratei de protectie in curs.
Taxa pentru
cererea de reinnoire a inregistrarii marcii este datorata la data inregistrarii
cererii, in cuantumul aplicabil la aceasta data; taxa poate fi platita si in
urmatoarele 6 luni de la expirarea duratei de protectie in curs, dar cu majorarea
prevazuta de lege.
Neplata
taxei in conditiile prevazute la alin. 5 este sanctionata cu decaderea
titularului din dreptul la marca.
Art. 30. —
Cererea de reinnoire a inregistrarii marcii va contine:
a) solicitarea
expresa a reinnoirii inregistrarii marcii;
b) datele de
identificare a titularului si, daca este cazul, numele si domiciliul, respectiv
sediul mandatarului;
c) numarul
de inregistrare a marcii in Registrul National al Marcilor;
d) data
depozitului reglementar al cererii de inregistrare a marcii.
Cand
titularul solicita reinnoirea numai pentru o parte din produsele si serviciile
inscrise in Registrul National al Marcilor, acesta va indica si numele acelor
produse sau servicii pentru care se solicita reinnoirea inregistrarii marcii.
Art. 31. —
Daca Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci constata ca nu sunt indeplinite
conditiile prevazute de lege pentru reinnoirea inregistrarii marcii, notifica
aceasta titularului, care poate prezenta un raspuns in termen de 3 luni de la
primirea notificarii; in lipsa unui raspuns in termen, cererea de reinnoire a
inregistrarii marcii se respinge.
Solicitantul
cererii de reinnoire poate contesta decizia de respingere a reinnoirii
inregistrarii, in termenul si cu procedura prevazute la art. 80.
Art. 32. —
Reinnoirea inregistrarii marcilor se inscrie in Registrul National al Marcilor
si se publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala, in termen de 6
luni de la depunerea la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci a cererii de
reinnoire.
Art. 33. —
Pe durata protectiei marcii, titularul poate solicita la Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci, cu plata taxei prevazute de lege, introducerea de modificari
neesentiale ale unor elemente ale marcii, sub conditia ca asemenea modificari
sa nu afecteze imaginea de ansamblu a marcii.
Oficiul de
Stat pentru Inventii si Marci va inscrie in Registrul National al Marcilor
modificarile introduse, conform alin. 1, si va publica marca, astfel cum a fost
modificata.
Art. 34. —
In tot cursul perioadei de protectie a marcii, titularul acesteia poate
solicita Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, cu plata taxei prevazute
de lege, inscrierea modificarilor intervenite cu privire la numele, denumirea,
adresa sau sediul titularului in Registrul National al Marcilor. Modificarile
inscrise in Registrul National al Marcilor se publica in Buletinul Oficial de
Proprietate Industriala.
CAPITOLUL VI
Drepturi conferite de marca
Art. 35.
— Inregistrarea marcii confera titularului sau un drept exclusiv asupra marcii.
Titularul
marcii poate cere instantei judecatoresti competente sa interzica tertilor sa
foloseasca, in activitatea lor comerciala, fara consimtamantul titularului:
a) un semn
identic cu marca pentru produse sau servicii identice cu acelea pentru care
marca a fost inregistrata;
b) un semn
care, data fiind identitatea sau asemanarea cu marca ori data fiind identitatea
sau asemanarea produselor sau serviciilor carora li se aplica semnul cu
produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata, ar produce in
perceptia publicului un risc de confuzie, incluzand si riscul de asociere a
marcii cu semnul;
c) un semn
identic sau asemanator cu marca pentru produse sau pentru servicii diferite de
cele pentru care marca este inregistrata, cand aceasta din urma a dobandit un
renume in Romania si daca, din folosirea semnului, fara motive intemeiate, s-ar
putea profita de caracterul distinctiv ori de renumele marcii sau folosirea
semnului ar cauza titularului marcii un prejudiciu.
In aplicarea
alin. 2, titularul marcii poate cere sa fie interzise tertilor, in special,
urmatoarele acte:
a) aplicarea
semnului pe produse sau pe ambalaje;
b) oferirea
produselor sau comercializarea ori detinerea lor in acest scop sau, dupa caz,
oferirea sau prestarea serviciilor, sub acest semn;
c) importul
sau exportul produselor sub acest semn;
d)
utilizarea semnului pe documente sau pentru publicitate.
Art. 36. —
Solicitantul cererii de inregistrare a marcii poate cere sa se interzica
tertilor sa efectueze actele prevazute la art. 35 alin. 2, numai dupa
publicarea marcii.
Pentru acte
posterioare publicarii marcii, solicitantul poate cere despagubiri, potrivit
dreptului comun. Titlul pentru plata despagubirilor este executoriu numai dupa
data inregistrarii marcii.
In cazul in
care cererea de inregistrare a marcii a fost respinsa, solicitantul nu are
dreptul la despagubiri.
Art. 37. —
Titularul unei marci inregistrate nu poate cere sa se interzica altor persoane
detinerea, oferirea spre vanzare sau comercializarea produselor care poarta
aceasta marca, pentru produsele care au fost puse in comert de insusi titular
sau cu consimtamantul acestuia.
Dispozitiile
alin. 1 nu sunt aplicabile, daca titularul probeaza motive temeinice de a se
opune la comercializarea produselor, in special cand starea produselor este
modificata sau alterata dupa punerea lor in comert.
Art. 38. —
Titularul marcii nu poate cere sa se interzica unui tert sa foloseasca in
activitatea sa comerciala:
a)
numele/denumirea sau adresa/sediul titularului;
b) indicatii
care se refera la specia, calitatea, destinatia, valoarea, originea geografica,
perioada de fabricatie a produsului sau perioada prestarii serviciului sub
marca, precum si la orice alte caracteristici ale acestora;
c) marca,
daca aceasta este necesara pentru a indica destinatia produsului sau a
serviciului, in special pentru accesorii sau piese detasabile.
Dispozitiile
alin. 1 sunt aplicabile, cu conditia ca folosirea elementelor prevazute la lit.
a)—c) sa fie conforma practicilor loiale.
CAPITOLUL VII
Transmiterea drepturilor asupra marcii
Art. 39.
— Drepturile asupra marcii pot fi transmise, prin cesiune sau prin licenta,
oricand in cursul duratei de protectie a marcii.
Drepturile
asupra marcii se transmit si in cazul urmaririi silite a debitorului titular al
marcii, efectuata in conditiile legii.
Art. 40. —
Drepturile cu privire la marca pot fi trans mise prin cesiune, independent de
transmiterea fondului de comert in care aceasta este incorporata. Cesiunea
trebuie facuta in scris si semnata de partile contractante, sub sanctiunea
nulitatii.
Transmiterea
prin cesiune a drepturilor asupra marcii se poate face pentru toate produsele
sau serviciile pentru care marca este inregistrata sau numai pentru o parte
dintre acestea; cesiunea, chiar partiala, nu poate limita teritorial folosirea
marcii pentru produsele sau serviciile la care se refera.
In cazul in
care patrimoniul titularului marcii este trans mis in totalitatea sa, aceasta
transmitere are ca efect si transferul drepturilor cu privire la marca.
Transmiterea unor elemente din patrimoniul titularului nu afecteaza calitatea
de titular al dreptului la marca.
Marcile
identice sau similare, apartinand aceluiasi titular si care sunt folosite
pentru produse sau servicii identice sau similare, nu pot fi transmise prin
cesiune decat in totalitate si numai catre o singura persoana, sub sanctiunea
nulitatii actului de transmitere.
Art. 41. —
Cererea de inscriere a cesiunii va fi insotita de actul doveditor al schimbarii
titularului marcii.
La cererea
persoanei interesate si cu plata taxei prevazute de lege, Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci inscrie cesiunea in Registrul National al Marcilor si
o publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala. Cesiunea devine
opozabila tertilor, incepand cu data inscrierii acesteia in Registrul National
al Marcilor.
Art. 42. —
Titularul marcii poate, in baza unui contract de licenta, sa autorizeze tertii
sa foloseasca marca pe intreg teritoriul Romaniei sau pe o parte a acestuia,
pentru toate sau numai pentru o parte dintre produsele ori serviciile pentru
care marca a fost inregistrata. Licentele pot fi exclusive sau neexclusive.
Titularul
marcii poate invoca drepturile conferite de marca impotriva licentiatului care
a incalcat clauzele contractului de licenta, in ceea ce priveste durata
folosirii, aspectul marcii si natura produselor sau a serviciilor pentru care
licenta a fost acordata, teritoriul pe care marca poate fi folosita, calitatea
produselor fabricate sau a serviciilor furnizate de licentiat sub marca pentru
care s-a acordat licenta.
Pe durata
contractului de licenta de marca, licentiatul este obligat:
a) sa
foloseasca, pentru produsele carora li se aplica marca, numai marca ce face
obiectul contractului de licenta, avand totusi libertatea de a aplica pe aceste
produse semne indicand ca el este fabricantul acestora;
b) sa puna
mentiunea sub licenta alaturi de marca aplicata pe produsele ce fac obiectul
acesteia, conform contractului.
Licentele se inscriu in Registrul National al Marcilor, cu plata taxei
prevazute de lege, si se publica in Buletinul Oficial
de Proprietate Industriala. Licenta este opozabila
tertilor de la data inscrierii acesteia.
Art. 43. —
Daca in contractul de licenta nu este stipulat altfel, licentiatul nu poate
introduce in justitie o actiune in contrafacere fara consimtamantul titularului
marcii.
Titularul
unei licente exclusive poate introduce o actiune in contrafacere, daca, dupa ce
a notificat titularului marcii actele de contrafacere de care a luat
cunostinta, acesta nu a actionat in termenul solicitat de licentiat.
Cand o
actiune in contrafacere a fost pornita de catre titular, oricare dintre
licentiati poate sa intervina in proces, solicitand repararea prejudiciului
cauzat prin contrafacerea marcii.
CAPITOLUL VIII
Stingerea drepturilor asupra marcilor
Art. 44.
— Titularul poate sa renunte la marca pentru toate sau numai pentru o parte
dintre produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata.
Renuntarea
la marca se declara in scris la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci de
catre titularul marcii sau de catre persoana imputernicita de acesta, iar drepturile
asupra marcii se sting, cu privire la produsele si serviciile la care marca se
refera, la data inscrierii renuntarii in Registrul National al Marcilor.
Daca o
licenta a fost inregistrata, renuntarea la marca este inscrisa numai daca titularul
marcii probeaza ca a notificat licentiatului despre intentia de a renunta la
marca.
Art. 45. —
Orice persoana interesata poate solicita Tribunalului Municipiului Bucuresti,
oricand in cursul duratei de protectie a marcii, decaderea titularului din
drepturile conferite de marca, daca:
a) fara
motive justificate, marca nu a facut obiectul unei folosiri efective pe
teritoriul Romaniei intr-o perioada neintrerupta de 5 ani, pentru produsele sau
serviciile pentru care aceasta a fost inregistrata;
b) dupa data
inregistrarii, marca a devenit, ca urmare a actiunii sau inactiunii
titularului, uzuala in comertul cu un produs sau un serviciu pentru care a fost
inregistrata;
c) dupa data
inregistrarii si ca urmare a folosirii marcii de catre titular sau cu
consimtamantul acestuia, marca a devenit susceptibila de a induce publicul in
eroare, in special cu privire la natura, calitatea sau la provenienta
geografica a produselor sau a serviciilor pentru care a fost inregistrata;
d) marca a
fost inregistrata de o persoana neavand calitatea prevazuta la art. 3 lit. g).
Decaderea
din drepturile conferite de marca produce efecte de la data ramanerii
definitive a hotararii judecatoresti.
Art. 46. —
Este asimilata folosirii efective a marcii:
a) folosirea
marcii de catre un tert, cu consimtamantul titularului acesteia;
b) folosirea
marcii sub o forma care difera de aceea inregistrata prin anumite elemente ce nu
altereaza caracterul distinctiv al acesteia;
c) aplicarea
marcii pe produse sau pe ambalaje exclusiv in vederea exportului;
d)
imposibilitatea folosirii marcii din circumstante independente de vointa
titularului, cum ar fi restrictia la import sau datorita altor dispozitii ale
autoritatilor publice vizand produsele sau serviciile la care marca se refera.
Titularul nu
poate fi decazut din drepturile sale, daca, in perioada de la expirarea duratei
prevazute la art. 45 alin. 1 lit. a) pana la prezentarea cererii de decadere,
marca a fost folosita efectiv. Totusi, daca inceperea sau reluarea folosirii
marcii a avut loc cu 3 luni inainte de prezentarea in justitie a cererii de
decadere, folosirea marcii nu va fi luata in considerare, daca pregatirile
pentru inceperea sau pentru reluarea folosirii au intervenit numai dupa ce
titularul a cunoscut intentia de prezentare a unei cereri de decadere.
Art. 47. —
Dovada folosirii marcii incumba titularului acesteia si poate fi facuta prin
orice mijloc de proba.
Art. 48. —
Orice persoana interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti
anularea inregistrarii marcii pentru oricare dintre motivele urmatoare:
a)
inregistrarea marcii s-a facut cu nerespectarea dispozitiilor art. 5 alin. 1;
b)
inregistrarea marcii s-a facut cu nerespectarea dispozitiilor art. 6;
c)
inregistrarea marcii a fost solicitata cu rea-credinta;
d)
inregistrarea marcii aduce atingere dreptului la imagine sau numelui patronimic
al unei persoane;
e)
inregistrarea marcii aduce atingere unor drepturi anterior dobandite cu privire
la o indicatie geografica protejata, un desen sau un model industrial protejat
sau alt drept de proprietate industriala protejat ori cu privire la un drept de
autor.
Actiunea in
anulare pentru motivul prevazut la alin. 1 lit. c) poate fi introdusa oricand
in perioada de protectie a marcii.
Termenul in
care poate fi ceruta anularea inregistrarii
marciipentrumotiveleprevazutelaalin.1 lit. a), b), d) si e) este de 5 ani si
curge de la data inregistrarii marcii.
Anularea
inregistrarii marcii nu poate fi ceruta pentru motivul existentei unui conflict
cu o marca anterioara, daca aceasta din urma nu indeplineste conditiile
prevazute de art. 45 si 46.
Art. 49. —
Titularul unei marci anterioare, care cu stiinta a tolerat intr-o perioada
neintrerupta de 5 ani folosirea unei marci posterior inregistrate, nu poate sa
ceara anularea si nici sa se opuna folosirii marcii posterioare pentru
produsele si serviciile pentru care aceasta marca posterioara a fost folosita,
in afara de cazul in care inregistrarea marcii posterioare a fost ceruta cu
rea-credinta.
Art. 50. —
Daca un motiv de decadere sau de nulitate exista numai pentru o parte a
produselor sau a serviciilor pentru care marca a fost inregistrata, decaderea
sau nulitatea va produce efecte numai cu privire la aceste produse sau servicii.
In cazul
prevazut la art. 49, titularul marcii posterior inregistrate nu poate sa se
opuna folosirii marcii anterioare, desi aceasta din urma nu mai poate fi
invocata impotriva marcii posterioare.
CAPITOLUL IX
Marci colective
Art. 51.
— Asociatiile de fabricanti, de producatori, de comercianti, de prestatori de
servicii pot solicita la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci inregistrarea
de marci colective.
Solicitantul
inregistrarii unei marci colective va depune, o data cu cererea de inregistrare
sau cel tarziu in termen de 3 luni de la data notificarii de catre Oficiul de
Stat pentru Inventii si Marci, un regulament de folosire a marcii colective.
Cererea va fi supusa cerintelor prevazute la art. 10.
In regulamentul
de folosire a marcii colective solicitantul cererii de inregistrare a marcii va
indica persoanele autorizate sa foloseasca marca colectiva, conditiile care
trebuie indeplinite pentru a deveni membru al asociatiei, conditiile de
folosire a marcii, motivele pentru care aceasta utilizare poate fi interzisa
unui membru al asociatiei, precum si sanctiunile care pot fi aplicate de
asociatie.
Regulamentul
de folosire a marcii colective poate sa prevada ca marca colectiva nu poate fi
transmisa de catre titular decat cu acordul tuturor membrilor asociatiei.
Art. 52. —
In afara motivelor de respingere prevazute pentru cererea de inregistrare a
unei marci individuale, o marca colectiva este respinsa la inregistrare, daca:
a)
solicitantul nu are calitatea prevazuta la art. 51 alin. 1;
b) nu sunt
indeplinite cerintele prevazute la art. 3 lit. d);
c)
regulamentul de folosire a marcii este contrar ordinii publice sau bunelor
moravuri.
Dupa publicarea
marcii si a regulamentului de folosire a marcii colective, titularul unei marci
anterioare sau al unei marci notorii, precum si al unui drept anterior dobandit
cu privire la imaginea sau la numele patronimic al acestuia, la o indicatie
geografica protejata, la un desen sau la un model industrial protejat sau la un
drept de autor, precum si orice alta persoana interesata pot formula la Oficiul
de Stat pentru Inventii si Marci, in termenul prevazut la art. 23, opozitie la
inregistrarea marcii colective.
Art. 53. —
Titularul marcii colective trebuie sa comunice la Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci orice modificare a regulamentului de folosire a marcii.
Modificarea
regulamentului de folosire a marcii produce efecte numai de la data inscrierii
modificarii in Registrul National al Marcilor. Modificarea nu este mentionata
in registru, daca regulamentul de folosire a marcii, modificat, nu corespunde
cerintelor prevazute la art. 51 alin. 3.
Art. 54. —
Orice persoana interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti,
oricand in perioada de protectie a marcii, decaderea titularului din drepturile
conferite de o marca colectiva, cand:
a) fara
motive justificate, marca nu a facut obiectul unei folosiri efective intr-o
perioada neintrerupta de 5 ani, pentru produsele sau serviciile pentru care a
fost inregistrata;
b) titularul
a folosit marca in alte conditii decat cele prevazute de regulament sau nu a
luat masuri pentru a preveni o astfel de folosire;
c) prin
folosire, marca a devenit susceptibila de a induce publicul in eroare.
Art. 55. —
Oricare persoana interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti
anularea inregistrarii unei marci colective, in termen de 5 ani de la
inregistrarea acesteia, daca exista unul dintre motivele prevazute la art. 48
alin. 1 lit. a), b), d) si e).
Daca
inregistrarea marcii a fost solicitata cu rea-credinta ori marca a fost
inregistrata cu nerespectarea cerintelor prevazute la art. 51 alin. 1—3,
anularea acesteia poate fi solicitata Tribunalului Municipiului Bucuresti de
catre persoana interesata, oricand in perioada de protectie a marcii.
Art. 56. —
Marcile colective sunt supuse regimului marcilor individuale, daca prin
prezenta lege nu se prevede altfel.
CAPITOLUL X
Marci de certificare
Art. 57.
— Marcile de certificare pot fi inregistrate la Oficiul de Stat pentru Inventii
si Marci de catre persoane juridice legal abilitate sa exercite controlul
produselor sau al serviciilor in privinta elementelor prevazute la art. 3 lit.
e).
Nu pot
solicita inregistrarea unei marci de certificare persoanele juridice care
fabrica, importa sau vand produse ori presteaza servicii, altele decat cele de
control in domeniul calitatii.
Art. 58. —
Solicitantul inregistrarii unei marci de certificare va depune, o data cu
cererea de inregistrare, prezentata conform art. 10, ori cel mai tarziu in
termen de 3 luni de la data notificarii de catre Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci:
a)
regulamentul de folosire a marcii de certificare;
b)
autorizatia sau documentul din care sa rezulte exercitarea legala a activitatii
de certificare ori, daca este cazul, dovada inregistrarii marcii de certificare
in tara de origine.
Regulamentul
va indica persoanele autorizate sa utilizeze marca, elementele si
caracteristicile care trebuie sa fie certificate prin marca, modul in care
autoritatea competenta de certificare trebuie sa verifice aceste caracteristici
si sa supravegheze folosirea marcii, taxele care trebuie platite pentru
folosirea marcii, procedurile de reglementare a diferendelor.
Orice
persoana fizica sau juridica, furnizor de produse ori prestator de servicii,
poate fi autorizata sa foloseasca marca de certificare sub conditia respectarii
prevederilor regulamentului de folosire a marcii de certificare.
Titularul
marcii de certificare va autoriza persoanele indreptatite sa foloseasca marca
pentru produsele sau serviciile care prezinta caracteristicile comune,
garantate prin regulamentul de folosire a marcii.
Art. 59. —
In afara motivelor de respingere prevazute pentru cererea de inregistrare a
unei marci individuale, o marca de certificare este respinsa la inregistrare si
pentru nerespectarea dispozitiilor art. 3 lit. e) si ale art. 57 si 58.
Art. 60. —
Dupa publicarea marcii si a regulamentului de folosire a acesteia, titularul
unei marci anterioare sau al unei marci notorii, precum si al unui drept
anterior dobandit cu privire la imaginea sau la numele patronimic al acesteia,
la o indicatie geografica protejata, la un desen sau la un model industrial
protejat ori la un drept de autor, precum si orice persoana interesata pot
formula la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, in termenul prevazut la
art. 23, opozitie la inregistrarea marcii de certificare.
Dispozitiile
art. 53 se aplica, prin analogie, si in cazul marcilor de certificare.
Daca
utilizatorii unei marci de certificare nu respecta regulamentul, titularul
poate sa retraga autorizatia de a utiliza marca sau sa aplice alte sanctiuni
prevazute in regulament.
Art. 61. —
Oricare persoana interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti
anularea inregistrarii marcii de certificare, in termen de 5 ani de la
inregistrarea acesteia, daca:
a) exista
unul dintre motivele prevazute la art. 48 alin. 1 lit. a), b), d) si e);
b) inregistrarea
marcii s-a facut cu nerespectarea prevederilor art. 3 lit. e).
Daca
inregistrarea marcii a fost solicitata cu rea-credinta ori marca a fost
inregistrata cu nerespectarea cerintelor prevazute la art. 57 si art. 58 alin.
1—3, persoana interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti
anularea marcii, oricand in perioada de protectie a acesteia.
Art. 62. —
Drepturile cu privire la marca de certificare nu pot fi transmise de persoana
juridica, titulara a marcii.
Transmiterea
dreptului asupra marcii de certificare se stabileste prin hotarare a
Guvernului.
Art. 63. —
Cand o marca de certificare a incetat sa mai fie protejata, ea nu poate fi nici
depusa, nici utilizata inainte de expirarea unui termen de 10 ani de la data
incetarii protectiei.
Art. 64. —
Marcile de certificare sunt supuse regimului marcilor individuale, daca prin
prezenta lege nu se prevede altfel.
Taxele
prevazute de lege pentru marcile colective se aplica si marcilor de
certificare.
CAPITOLUL XI
Inregistrarea internationala a marcilor
Art. 65.
— Dispozitiile prezentei legi se aplica si inregistrarilor internationale ale
marcilor, efectuate conform Aranjamentului de la Madrid sau Protocolului
referitor la Aranjament, care isi extind efectele lor in Romania, afara de
cazul in care prin aceste conventii nu se prevede altfel.
Art. 66. —
Cererea de inregistrare internationala pentru o marca inscrisa in Registrul
National al Marcilor, conform Aranjamentului de la Madrid, precum si cererea de
inregistrare internationala pentru o marca depusa sau scrisa in Registrul
National al Marcilor, conform Protocolului referitor la Aranjament, va fi
examinata de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, cu plata taxei prevazute
de lege.
CAPITOLUL XII
Indicatii geografice
Art. 67.
— Indicatiile geografice ale produselor sunt protejate in Romania prin
inregistrarea acestora la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, potrivit
prezentei legi sau conventiilor internationale la care Romania este parte, si
pot fi folosite numai de persoanele care produc sau comercializeaza produsele
pentru care aceste indicatii au fost inregistrate.
Nu sunt
supuse procedurii de inregistrare, stabilita de prezenta lege, indicatiile
geografice care au dobandit sau vor dobandi protectie pe calea unor conventii
bilaterale sau multilaterale incheiate de Romania.
Lista
indicatiilor geografice a caror protectie este recunoscuta in Romania, pe baza
conventiilor prevazute la alin. 2, va fi inscrisa la Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci in Registrul National al Indicatiilor Geografice si se
publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala.
Art. 68. —
Au calitatea de a solicita Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci
inregistrarea unei indicatii geografice asociatiile de producatori care
desfasoara o activitate de productie in zona geografica, pentru produsele
indicate in cerere.
Inregistrarea unei indicatii geografice poate fi ceruta la Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci, direct sau prin mandatar autorizat, cu domiciliul sau
cu sediul in Romania, si va fi supusa taxei prevazute de lege.
Art. 69. —
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci inregistreaza indicatiile geografice
si acorda solicitantului dreptul de utilizare a acestora dupa ce Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei sau, dupa caz, autoritatea competenta din tara de
origine a solicitantului certifica:
a) indicatia
geografica a produsului, care urmeaza a fi inregistrata;
b) produsele
care pot fi comercializate sub aceasta indicatie;
c) aria
geografica de productie;
d)
caracteristicile si conditiile de obtinere pe care trebuie sa le indeplineasca
produsele pentru a putea fi comercializate sub aceasta indicatie.
Art. 70. —
Sunt excluse de la inregistrare indicatiile geografice care:
a) nu sunt
conforme dispozitiilor art. 3 lit. f);
b) sunt denumiri
generice ale produselor;
c)sunt
susceptibile de a induce publicul in eroare asupra naturii, originii, modului
de obtinere si calitatii produselor;
d) sunt
contrare bunelor moravuri sau ordinii publice.
Art. 71. —
Daca cererea indeplineste conditiile prevazute de lege, Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci decide inregistrarea indicatiei geografice in Registrul
National al Indicatiilor Geografice si acordarea dreptului de utilizare a
acesteia solicitantului.
Dreptul de
folosire a indicatiei geografice, dobandit prin inregistrarea acesteia,
apartine membrilor asociatiei inscrisi in lista comunicata la Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci.
Art. 72. —
In termen de 2 luni de la data deciziei de inregistrare, Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci publica indicatia geografica in Buletinul Oficial de
Proprietate Industriala si elibereaza solicitantului certificatul de
inregistrare a indicatiei geografice si de acordare a dreptului de utilizare a
acesteia, cu plata taxei prevazute de lege.
Art. 73. —
Inregistrarea unei indicatii geografice pe numele unei asociatii de producatori
nu constituie obstacol la inregistrarea aceleiasi indicatii de catre orice alta
asociatie avand calitatea ceruta la art. 68.
Art. 74. —
Durata de protectie a indicatiilor geografice curge de la data depunerii
cererii la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si este nelimitata.
Dreptul de
utilizare a indicatiei geografice se acorda solicitantului pe o perioada de 10
ani, cu posibilitatea de reinnoire nelimitata, daca se mentin conditiile in
care acest drept a fost dobandit.
Cererea de
reinnoire este supusa taxei prevazute de lege.
Art. 75. —
Persoanele autorizate sa foloseasca o indicatie geografica pentru anumite
produse au dreptul sa o foloseasca in circuitul comercial, aplicata numai pe
aceste produse, in documente insotitoare, reclame, prospecte, si pot sa aplice
mentiunea indicatie geografica inregistrata.
Art. 76. —
Este interzisa folosirea unei indicatii geografice sau imitarea ei de catre
persoane neautorizate, chiar daca se indica originea reala a produselor ori
daca se adauga mentiuni ca: gen, tip, imitatie si altele asemenea.
Persoanele
autorizate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci sa utilizeze o indicatie
geografica pentru vinuri sau pentru produse spirtoase pot sa interzica
folosirea acestei indicatii de catre orice alta persoana pentru vinuri sau
pentru produse spirtoase care nu sunt originare din locul sugerat de indicatia
geografica respectiva, chiar in cazurile in care originea adevarata a
produsului este mentionata expres ori in cazurile in care indicatia geografica
este utilizata in traducere sau este insotita de expresii, cum sunt: de genul,
de tipul si altele asemenea.
Art. 77. —
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei poate proceda, din oficiu sau la
sesizarea unei persoane interesate, la controlul produselor puse in circulatie
sub indicatia geografica inregistrata.
Art. 78. —
Dreptul de folosire a unei indicatii geografice nu poate sa faca obiectul nici
unei transmiteri.
Art. 79. —
Pe intreaga durata de protectie a indicatiei geografice oricare persoana
interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti anularea
inregistrarii acesteia, daca inregistrarea indicatiei geografice s-a facut cu
nerespectarea dispozitiilor art. 69 si 70.
Pentru
nerespectarea conditiilor de calitate si a caracteristicilor specifice
produselor din zona la care se refera indicatia geografica, Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei sau oricare alta persoana interesata poate
solicita Tribunalului Municipiului Bucuresti decaderea din drepturi a
persoanelor autorizate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci sa
foloseasca indicatia geografica inregistrata.
Sentinta
Tribunalului Municipiului Bucuresti ramasa definitiva se comunica Oficiului de
Stat pentru Inventii si Marci de catre persoana interesata. Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci radiaza indicatia geografica din Registrul National al
Indicatiilor Geografice si publica radierea acesteia in Buletinul Oficial de
Proprietate Industriala, in termen de 2 luni de la comunicare.
CAPITOLUL XIII
Apararea drepturilor asupra marcilor si indicatiilor geografice
Art. 80.
— Deciziile Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci privind inregistrarea
marcilor pot fi contestate la acest oficiu de catre solicitantul inregistrarii
marcii sau, dupa caz, de catre titularul marcii, in termen de 3 luni de la
comunicare, cu plata taxei legale.
Deciziile
Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci privind inscrierea cesiunii sau a
licentei in Registrul National al Marcilor pot fi contestate la Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci, de catre persoanele interesate, in termen de 3 luni
de la comunicare sau, dupa caz, de la publicarea acestora.
Contestatiile formulate conform alin. 1 si 2 vor fi solutionate de catre o
comisie de reexaminare din cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci.
Art. 81. —
Hotararea comisiei de reexaminare, motivata, se comunica partilor, in termen de
15 zile de la pronuntare si poate fi atacata cu apel la Tribunalul Municipiului
Bucuresti, in termen de 30 de zile de la comunicare.
In termen de
15 zile de la comunicare, deciziile Tribunalului Municipiului Bucuresti pot fi
atacate cu recurs la Curtea de Apel Bucuresti.
Sentintele
Tribunalului Municipiului Bucuresti, pronuntate in cazurile prevazute la art.
45, 48, 54, 55, 61 si 79, pot fi atacate cu apel la Curtea de Apel Bucuresti,
in termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 82. —
La cererea instantei judecatoresti, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci este
obligat sa inainteze acesteia actele, documentele si informatiile necesare
judecarii cauzei cu care a fost investita.
Art. 83. —
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau
cu amenda de 15 milioane lei:
a)
contrafacerea, imitarea sau folosirea fara drept a unei marci in scopul
inducerii in eroare a publicului asupra calitatii produselor sau serviciilor la
care se refera marca;
b) punerea
in circulatie, fara drept, a unui produs purtand o marca identica sau similara
cu o marca inregistrata pentru produse identice sau similare si care
prejudiciaza pe titularul marcii inregistrate;
c) punerea
in circulatie a produselor care poarta indicatii geografice care indica sau sugereaza
ca produsul in cauza este originar dintr-o regiune geografica, alta decat locul
adevarat de origine, in scopul inducerii in eroare a publicului cu privire la
originea geografica a produsului.
Savarsirea
de catre un tert a oricarui act prevazut la art. 35 alin. 2, fara
consimtamantul titularului marcii inregistrate, constituie infractiune de
contrafacere.
Nici un act
din cele prevazute la art. 35 alin. 2 nu constituie contrafacere, daca a fost
efectuat inainte de data publicarii marcii.
O actiune in
contrafacere poate fi pornita de titularul marcii numai dupa data inregistrarii
marcii in Registrul National al Marcilor.
Actiunea
penala se pune in miscare la plangerea prealabila a partii vatamate.
Art. 84. —
Titularul marcii sau, dupa caz, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei poate
solicita instantei judecatoresti competente sa dispuna masura confiscarii si,
dupa caz, a distrugerii produselor care poarta marci sau indicatii geografice
prevazute la art. 83.
Dispozitiile
alin. 1 se aplica si materialelor sau echipamentelor care au servit nemijlocit
la comiterea infractiunilor prevazute la art. 83.
Art. 85. —
Pentru prejudicii cauzate prin savarsirea faptelor prevazute la art. 83,
persoanele vinovate pot fi obligate la despagubiri, potrivit dreptului comun.
Art. 86. —
Orice utilizare a marcilor sau indicatiilor geografice, contrara practicilor
loiale in activitatea industriala sau comerciala, in scopul de a induce in
eroare consumatorii, constituie un act de concurenta neloiala si se pedepseste
cu inchisoare de la o luna la 2 ani sau cu amenda de 15 milioane lei.
Actiunea
penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate.
Art. 87. —
Titularul marcii sau, dupa caz, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei poate
solicita instantei judecatoresti sa dispuna luarea unor masuri asiguratorii,
atunci cand se considera ca exista un risc de incalcare de catre terti a drepturilor
cu privire la marca sau la indicatia geografica protejata si daca aceasta
incalcare ameninta sa cauzeze un prejudiciu ireparabil ori daca exista un risc
de distrugere a elementelor de proba.
Masurile
asiguratorii se vor referi, in special, la incetarea actelor de incalcare a
drepturilor prevazute la alin. 1 si la conservarea probelor pentru dovedirea
provenientei produselor sau serviciilor purtand in mod ilicit o marca sau o
indicatie geografica protejata.
Dispozitiile
din dreptul comun referitoare la sechestrul asigurator vor fi aplicabile si
actelor care aduc atingere drepturilor cu privire la marca sau la indicatia
geografica protejata.
Art. 88. —
Pentru ordonarea masurilor prevazute la art. 87 sunt aplicabile dispozitiile
art. 581 si 582 din Codul de procedura civila.
Cand ordona
masuri asiguratorii, instanta poate obliga reclamantul la plata unei cautiuni
in suma stabilita de aceasta.
Art. 89. —
Instanta va putea pretinde reclamantului sa furnizeze orice elemente probatorii
de care dispune, pentru a dovedi ca este detinatorul dreptului ce a fost
incalcat, ori a carui incalcare a fost inevitabila.
In cazurile
in care mijloacele de proba in sustinerea pretentiilor reclamantului se afla
sub controlul paratului, instanta va putea sa ordone ca probele sa fie produse
de catre parat, sub conditia garantarii confidentialitatii informatiilor,
potrivit legii.
Instanta va
putea ordona reclamantului sa plateasca toate daunele cauzate paratului, ca
urmare a unei exercitari abuzive a drepturilor procedurale cu privire la marca
sau la indicatia geografica protejata.
Art. 90. —
Titularul marcii sau, dupa caz, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei poate
solicita autorului incalcarii dreptului informatii imediate privind provenienta
si circuitele de distribuire a marfurilor ilegal marcate, precum si informatii
despre identitatea fabricantului sau a comerciantului, cantitatea de marfa
fabricata, livrata, primita sau comandata.
Art. 91. —
In situatiile prevazute la art. 83, autoritatile vamale pot dispune, fie din
oficiu, fie la cererea titularului dreptului, suspendarea activitatii vamale la
importul sau la exportul produselor care poarta marci sau indicatii geografice.
Competentele
vamale cu privire la asigurarea respectarii drepturilor asupra marcilor si
indicatiilor geografice protejate apartin Directiei Generale a Vamilor,
potrivit legii.
CAPITOLUL XIV
Atributiile Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci
Art. 92.
— Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci este organul de specialitate al
administratiei publice centrale, unica autoritate care asigura pe teritoriul
Romaniei protectia marcilor si indicatiilor geografice, potrivit prezentei
legi.
Art. 93. —
In domeniul marcilor si indicatiilor geografice, Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci are urmatoarele atributii:
a)
inregistreaza, examineaza si publica cererile de inregistrare a marcilor;
b)
examineaza marcile inregistrate sau depuse spre inregistrare la Organizatia
Mondiala a Proprietatii Intelectuale, conform Aranjamentului de la Madrid sau
Protocolului referitor la Aranjament, recunoscand sau refuzand protectia
acestora pe teritoriul Romaniei;
c)
inregistreaza si publica cererile de inregistrare a indicatiilor geografice si
acorda protectie acestora pe teritoriul Romaniei;
d)
elibereaza certificate de inregistrare a marcilor;
e)
elibereaza certificate de inregistrare a indicatiilor geografice si acorda
dreptul de utilizare a acestora;
f)
organizeaza si tine Registrul National al Marcilor si Registrul National al
Indicatiilor Geografice;
g)
elibereaza certificate de prioritate pentru marci;
h)
efectueaza cercetari prealabile inregistrarii unei marci;
i)
administreaza, conserva si dezvolta colectia nationala de marci si de indicatii
geografice si realizeaza baza de date informative in domeniu;
j) intretine
relatii cu organe guvernamentale similare si organizatii regionale de
proprietate industriala; reprezinta Romania in organizatii internationale de
specialitate;
k) editeaza
publicatia oficiala privind marcile si indicatiile geografice ale produselor si
asigura schimbul de publicatii cu administratiile nationale similare straine si
cu organismele si organizatiile internationale de profil;
l)
indeplineste si alte atributii prevazute de lege.
CAPITOLUL XV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 94.
— Cererile de inregistrare a marcilor pentru care nu s-a luat o decizie pana la
data intrarii in vigoare a prezentei legi sunt supuse prevederilor acesteia.
Pana la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, Guvernul va aproba regulamentul de
aplicare a acesteia.
Art. 95. —
Prezenta lege intra in vigoare la 3 luni de la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Pe aceeasi
data se abroga:
— Legea nr.
28/1967 privind marcile de fabrica, de comert si de serviciu, publicata in
Buletinul Oficial nr. 114 din 29 decembrie 1967;
— Hotararea
Consiliului de Ministri nr. 77/1968 privind aplicarea Legii nr. 28/1967,
publicata in Buletinul Oficial nr. 8 din 27 ianuarie 1968;
— Hotararea
Consiliului de Ministri nr. 1.057/1968 pentru aprobarea Regulamentului privind
compunerea, organizarea si functionarea comisiei pentru solutionarea litigiilor
privind marcile de fabrica, de comert si de serviciu, publicata in Buletinul
Oficial nr. 66 din 17 mai 1968;
— Hotararea
Consiliului de Ministri nr. 2.508/1969 pentru stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la normele legale privind inventiile, inovatiile si
rationalizarile, precum si marcile de fabrica, de comert si de serviciu,
publicata in Buletinul Oficial nr. 159 din 31 decembrie 1969;
— orice alte
dispozitii contrare prezentei legi.
Aceasta lege
a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 23 martie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEdinTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VASILE LUPU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 martie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEdinTELE
SENATULUI
RADU VASILE
Bucuresti, 15 aprilie 1998.
Nr. 84.
DECRET
pentru promulgarea Legii privind marcile si indicatiile geografice
In
temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
Presedintele
Romaniei d e c r e t e a z a :
Articol
unic. — Se promulga Legea privind marcile si indicatiile geografice si se
dispune publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEdinTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti, 15 aprilie 1998.
Nr. 130.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
DECIZIA Nr. 22
din 10 februarie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 159
alin. 7 teza a III-a
din Codul de procedura penala
Mihai Constantinescu —
presedinte
Costica Bulai — judecator
Viorel Mihai Ciobanu — judecator
Nicolae Popa — judecator
Lucian Stangu — judecator
Florin Bucur Vasilescu — judecator
Romul Petru Vonica — judecator
Victor Dan Zlatescu — judecator
Ioan Griga — procuror
Maria Bratu — magistrat-asistent
Pe rol,
pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 159
alin. 7 din Codul de procedura penala, invocata de Parchetul de pe langa
Tribunalul Municipiului Bucuresti in Dosarul nr. 2.342/1997 al Tribunalului
Municipiului Bucuresti — Sectia a II-a penala.
Dezbaterile
au avut loc in sedinta publica din data de 19 ianuarie 1998, in prezenta lui
Petre Corneliu si in lipsa celorlalte parti, pentru care procedura de citare a
fost legal indeplinita, si sunt consemnate in incheierea din aceeasi data,
cand, avand nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea
pentru data de 3 februarie si apoi pentru data de 10 februarie 1998.
CURTEA,
avand in
vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin
Incheierea din 1 iulie 1997 Tribunalul Municipiului Bucuresti — Sectia a II-a
penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 159 alin. 7 din Codul de procedura penala, invocata de
Parchetul de pe langa Tribunalul Municipiului Bucuresti in Dosarul nr.
2.342/1997 al acestei instante.
In motivarea
exceptiei se sustine ca aceste dispozitii contravin prevederilor art. 23 din
Constitutie, care stabilesc ferm ca arestarea se poate face numai pentru o
durata de cel mult 30 de zilei. In acest sens, se arata ca, intrucat, potrivit
art. 159 alin. 7 din Codul de procedura penala, recursul suspenda executarea
incheierii prin care s-a respins prelungirea arestarii, pana la judecarea
acestuia, in cazul in care recursul nu poate fi solutionat pana la expirarea
mandatului de arestare, efectul suspensiv se produce si dupa data expirarii
acestui mandat.
Exprimandu-si opinia, instanta arata ca aplicarea dispozitiilor art. 159 alin.
7 din Codul de procedura penala a condus la solutii contradictorii, asa cum
rezulta din practica Curtii de Apel Bucuresti. Pentru exemplificare, instanta
analizeaza solutiile pronuntate in trei cauze, din care deduce urmatoarele
aspecte:
— cand
solutionarea recursului are loc inainte de expirarea duratei arestarii
inculpatului, prevazuta in mandatul Parchetului sau in incheierea instantei,
situatia nu contravine prevederilor art. 23 din Constitutie;
— daca insa
solutionarea recursului are loc dupa expirarea duratei arestarii, devin
incidente dispozitiile art. 159 alin. 7 teza a III-a din Codul de procedura
penala, inculpatul ramanand in arest si dupa expirarea duratei arestarii, ceea
ce este contrar art. 23 din Constitutie.
Instanta
subliniaza, totodata, imperfectiunile reglementarilor privind arestarea
preventiva din Codul de procedura penala in vigoare si necesitatea unei
reformulari a normelor incidente, pentru a se evita orice confuzie si, mai
ales, contrarietatea cu Constitutia.
In opinia
instantei, ipoteza solutionarii recursului impotriva incheierii de respingere a
prelungirii arestarii, inainte de expirarea duratei mandatului de arestare, nu
este realista, deoarece termenele prevazute in Codul de procedura penala sunt
la limita posibilitatilor practice de incadrare in ele.
In
concluzie, instanta opineaza pentru neconstitutionalitatea art. 159 alin. 7
teza a III-a din Codul de procedura penala.
In vederea
solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, s-au cerut, in conformitate cu
dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, punctele de
vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului
Romaniei.
Guvernul
Romaniei, in punctul sau de vedere, arata ca art. 159 alin. 7 teza a III-a din
Codul de procedura penala reprezinta unul dintre temeiurile legale ale
arestarii, dispozitie inscrisa in interesul desfasurarii instructiei penale. Se
sustine ca aceste dispozitii sunt in concordanta cu prevederile art. 23 alin.
(2) si ale art. 49 alin. (1) din Constitutie, precum si cu dispozitiile art.
149 alin. 1 din Codul de procedura penala.
In
concluzie, se arata ca aplicarea dispozitiilor art. 159 alin. 7 teza a III-a
din Codul de procedura penala nu ar ridica probleme, daca instantele, precum si
organele de urmarire penala ar respecta dispozitiile Codului de procedura
penala referitoare la cauzele cu arestati. Respectan-du-se termenele legale, ar
fi posibil ca recursul impotriva incheierii de respingere a prelungirii
arestarii sa fie judecat si solutionat inainte de expirarea duratei mandatului
de arestare.
Presedintii
celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand
incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, sustinerile partii prezente si
dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii
nr. 47/1992, republicata, constata urmatoarele:
In temeiul
art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea este competenta sa se pronunte asupra exceptiei cu care a
fost legal sesizata.
Textul art.
159 alin. 7 din Codul de procedura penala, care face obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, este urmatorul:
Incheierea
prin care s-a hotarat asupra prelungirii arestarii poate fi atacata cu recurs
de procuror sau de inculpat. Termenul de recurs este de 3 zile si curge de la
pronuntare, pentru cei prezenti, si de la comunicare, pentru cei lipsa.
Recursul declarat impotriva incheierii prin care s-a dispus prelungirea
arestarii preventive nu este suspensiv de executare, iar recursul declarat
impotriva incheierii prin care s-a dispus respingerea prelungirii arestarii
preventive este suspensiv de executarei.
Cu ocazia
dezbaterii, partea prezenta, Petre Corneliu, a invocat si
neconstitutionalitatea art. 140 alin. 2 si a art. 159 alin. 10 din Codul de
procedura penala. Cu privire la acest aspect Curtea nu se poate pronunta, intrucat,
conform si practicii sale constante, o exceptie de neconstitutionalitate nu
poate fi ridicata direct in fata Curtii Constitutionale, art. 144 lit. c) din
Constitutie referindu-se in mod expres numai la exceptiile ridicate in fata
instantelor judecatorestii.
Desi
incheierea de sesizare se refera la art. 159 alin. 7 din Codul de procedura
penala, atat din opinia instantei, cat si din sustinerile partilor rezulta ca
sunt avute in vedere numai prevederile tezei a III-a a acestui alineat, asupra
caruia Curtea urmeaza sa se pronunte. In cuprinsul acestor prevederi sunt avute
in vedere doua ipoteze: prima, referitoare la recursul impotriva incheierii de
prelungire a arestarii, precizandu-se ca, in acest caz, recursul nu are efect
suspensiv, si a doua, referitoare la recursul impotriva incheierii de
respingere a cererii de prelungire a arestarii, cand are un asemenea efect.
In ceea ce
priveste recursul declarat impotriva incheierii prin care s-a dispus
prelungirea arestarii preventive, este evident ca acesta nu poate avea efect
suspensiv, intrucat, prin ipoteza, cel arestat este sub imperiul mandatului
prelungit prin hotararea judecatoreasca atacata. Daca recursul ar avea efect
suspensiv, ar insemna sa afecteze executarea unui mandat prelungit de instanta,
ceea ce este contrar prevederilor art. 23 alin. (4) din Constitutie, potrivit
caruia prelungirea arestarii se aproba de instanta judecatoreasca. In acelasi
sens sunt si prevederile pct. 4 al art. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
si libertatilor fundamentale ale omului, potrivit carora orice persoana
arestata are dreptul de a fi judecata de o instanta judecatoreasca, care sa
decida asupra legalitatii privarii sale de libertate. Asa cum s-a statuat de
Curtea Europeana a Drepturilor Omului prin Hotararea din 29 noiembrie 1988, in
cazul Brogan si altii contra Regatului Unit, dreptul celor arestati de a se
adresa judecatorului constituie un recurs de habeas corpus, care permite
autoritatii judecatoresti sa cenzureze motivele arestarii. In consecinta, numai
instanta judecatoreasca poate dispune asupra legalitatii arestarii, ceea ce
exclude, de plano, ca recursul partii sa poata avea un efect suspensiv. De
aceea, dispozitiile din prima parte a tezei a III-a din alin. 7 al art. 159 din
Codul de procedura penala sunt constitutionale.
In ceea ce
priveste caracterul suspensiv al recursului impotriva incheierii prin care s-a
respins cererea de prelungire a arestarii, situatia este alta. Efectul
suspensiv al recursului nu poate fi considerat neconstitutional, cat timp nu se
depaseste durata arestarii anterioare, deoarece, prin ipoteza, aceasta durata
nu a fost infirmata de instanta judecatoreasca, ci numai nu a fost prelungita
de aceasta. Daca s-ar interpreta ca efectul suspensiv are ca urmare faptul ca
si dupa expirarea duratei arestarii potrivit mandatului emis anterior cel
arestat nu este pus in libertate, ar insemna sa se confere unui act procedural,
cum este cererea de recurs, un asemenea efect, ceea ce este contrar art. 23 alin.
(4) din Constitutie. Conform prevederii constitutionale mentionate, arestarea
se poate face numai in temeiul unui mandat, iar prelungirea ei, numai de catre
instanta judecatoreasca, ceea ce exclude ca un asemenea efect sa fie consecinta
exercitarii caii de atac a recursului. Aceeasi este solutia si in considerarea
prevederilor pct. 3 din conventia europeana mai sus mentionata, care instituie
obligatia ca arestatul sa fie adus de indata inaintea unui judecator sau a
altui magistrat spre a fi judecat, ceea ce, de asemenea, exclude posibilitatea
ca starea de arest sa fie consecinta exercitarii caii de atac a recursului.
Dreptul de a fi judecat in legatura cu arestarea de catre instanta
judecatoreasca constituie, in conceptia conventiei, un drept al omului, iar,
potrivit art. 20 alin. (2) din Constitutie, prevederile conventiei au
prioritate fata de reglementarile interne.
In
concluzie, exercitarea caii de atac a recursului nu poate avea efectele unei
hotarari judecatoresti de prelungire a arestarii, cu atat mai mult cu cat
priveste o hotarare judecatoreasca prin care s-a respins prelungirea arestarii.
De aceea, efectul suspensiv al recursului este constitutional numai in limitele
duratei mandatului de arestare, emis anterior fie de catre un procuror, fie de
catre instanta judecatoreasca, iar aceasta durata nu poate fi mai mare de 30 de
zile, dupa cum prevede art. 23 alin. (4) din Constitutie, fara a distinge intre
arestarea in faza urmaririi penale sau in faza anchetei judecatoresti.
In acelasi
sens este si Decizia Curtii Constitutionale nr. 60 din 25 mai 1994, definitiva
ca urmare a Deciziei nr. 20 din 15 februarie 1995, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 din 28 martie 1995, care, desi se refera
la o alta prevedere legala, a statuat, de principiu, ca masura arestarii nu
poate depasi 30 de zile, ceea ce se aplica si pentru prelungirea acestei
masuri.
Pentru
considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25
din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele
legii
DECIDE:
Admite, in
parte, exceptia de neconstitutionalitate, ridicata de Parchetul de pe langa
Tribunalul Municipiului Bucuresti in Dosarul nr. 2.342/1997 al Tribunalului
Municipiului Bucuresti — Sectia a II-a penala, si constata ca dispozitiile art.
159 alin. 7 teza a III-a din Codul de procedura penala sunt neconstitutionale in
masura in care se interpreteaza in sensul ca efectul suspensiv al recursului,
declarat impotriva incheierii prin care s-a dispus asupra prelungirii arestarii
preventive, poate depasi durata de 30 de zile, prevazuta la art. 23 alin. (4)
din Constitutie.
Definitiva
si obligatorie.
Decizia se
va comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata
in sedinta publica din data de 10 februarie 1998.
PRESEdinTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
DECIZIA Nr. 49
din 10 martie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a art. 13 din Legea nr.
15/1996
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania
Ioan Muraru — presedinte
Costica Bulai — judecator
Viorel Mihai Ciobanu — judecator
Mihai Constantinescu — judecator
Nicolae Popa — judecator
Lucian Stangu — judecator
Florin Bucur Vasilescu — judecator
Romul Petru Vonica — judecator
Victor Dan Zlatescu — judecator
Paula C. Pantea — procuror
Anisoara Sandu Dragu — magistrat-asistent
Pe rol,
pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a art. 13 din Legea nr.
15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, invocata de Ibra
Maika in Dosarul nr. 11.509/1996 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Dezbaterile
au avut loc in sedinta publica din data de 3 martie 1998, in prezenta autorului
exceptiei, a reprezentantului Ministerului Public si in lipsa Guvernului, legal
citati, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 10 martie
1998.
CURTEA,
avand in
vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea
din 3 octombrie 1997 a Judecatoriei Sectorului1Bucuresti,pronuntatain Dosarul
nr. 11.509/1996 al acestei instante, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 15/1996
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, ridicata de Ibra Maika.
In motivarea
exceptiei se sustine ca prevederile atacate incalca dispozitiile art. 16 alin.
(1), art. 21 si ale art. 24 din Constitutie, precum si ale art. 6 alin. 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
deoarece nu obliga si la citarea organismului a carui hotarare este contestata.
In opinia
instantei exceptia este intemeiata, dispozitia legala atacata constituind o
limitare neconstitutionala a dreptului la aparare si a liberului acces la
justitie, intrucat solutionarea contestatiei impune si participarea Comisiei
pentru evaluarea cererilor privind acordarea statutului de refugiat, iar
participarea procurorului nu suplineste aceasta lacuna.
Potrivit
art. 24 din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au cerut punctele de vedere ale
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Presedintele
Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca prevederile art. 13 din
Legea nr. 15/1996 lezeaza dreptul la aparare si contravin, astfel, art. 24 din
Constitutiei, deoarece, fara citarea reprezentantului comisiei cu ocazia
solutionarii contestatiei, procesul civil este lipsit de dimensiunea contradictorialitatiii,
garantata prin dispozitiile Codului de procedura civila si care corespunde
dreptului la un proces echitabil, prevazut la art. 6 alin. 1 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
In legatura
cu conditiile in care ar urma sa fie citata comisia, prin Guvern sau in alt
mod, se considera ca aceasta nu reprezinta o problema de neconstitutionalitate,
ci una de aplicare a legiii.
In punctul
de vedere al Guvernului se sustine ca exceptia este vadit nefondata, neavand
caracterul unei exceptii de neconstitutionalitate, ci al unei dispute cu
privire la determinarea calitatii procesuale in aceste cauze, a Guvernului sau
a Comisiei pentru acordarea statutului de refugiati. Comisia — se arata — nu
poate fi citata, intrucat constituie un organ administrativ cu atributii
jurisdictionalei, iar Guvernul nu poate fi parte intr-o cale de atac, daca nu a
fost parte in procedura desfasurata fata comisieii. In ceea ce priveste
interesele statului, se precizeaza ca ele sunt reprezentate de procuror, iar
instanta poate solicita comisiei, daca va considera necesar, orice fel de acte
sau lamuriri asupra probelor din dosari.
Presedintele
Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand
incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor
si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile
legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992,
republicata, retine urmatoarele:
In temeiul
art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate invocata.
Potrivit
art. 13 din Legea nr. 15/1996, ce face obiectul exceptiei, hotararea Comisiei
pentru evaluarea cererilor privind acordarea statutului de refugiat poate fi
contestata de titularul cererii la judecatorie, urmand ca aceasta contestatie
sa se judece procedura de urgenta, cu participarea obligatorie a procurorului.
Sentinta judecatoriei poate fi atacata cu recurs de titularul cererii si de
procuror.
Primul motiv
de neconstitutionalitate invocat este legat de prevederile art. 16 alin. (1)
din Constitutie privind egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice.
Potrivit
art. 18 alin. (1) din Constitutie, cetatenii straini si apatrizii care locuiesc
in Romania se bucura de protectia generala a persoanelor si a averilor, ceea ce
implica, sub aspectul drepturilor civile, incidenta normei constitutionale a
art. 16, invocata in exceptie.
Nu se poate
retine insa ca dispozitia legala atacata are un caracter discriminatoriu,
intrucat nu distinge intre diferitele categorii de titulari ai cererilor pentru
acordarea statutului de refugiat. Procedura pentru acordarea acestui statut
reprezinta o situatie juridica specifica, care nu se poate confunda cu
procedura legala pentru solutionarea altor categorii de cereri, iar legiuitorul,
in temeiul art. 125 alin. (3) din Constitutie, poate institui, in considerarea
acestei situatii, o procedura aparte. In acest sens, in jurisprudenta Curtii
s-a statuat ca pentru situatii diferite solutiile legale nu pot fi aceleasi,
astfel cu rezulta din Decizia nr. 107 din 1 noiembrie 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996, in care
s-a prevazut ca principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, daca
la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite
tratamentul juridic nu poate fi decat diferiti.
De asemenea,
nici invocarea art. 21 din Constitutie, privind liberul acces la justitie, nu
justifica critica formulata prin exceptia invocata, cat timp art. 13 din Legea
nr. 15/1996 asigura tocmai accesul la justitie al titularului cererii de
acordare a statutului de refugiat. Autorul exceptiei nu ar putea invoca
interesul statului de a fi reprezentat in proces, ci numai propriile sale
interese si drepturi.
In legatura
cu dreptul la aparare, evident ca acesta ar fi lezat, daca instanta nu ar putea
cere comisiei orice fel de proba sau lamurire pe care o considera necesara,
ceea ce nu depinde de faptul ca acea comisie este sau nu parte in proces. De
asemenea, nu se poate considera ca dreptul la aparare este incalcat prin aceea
ca titularul contestatiei nu are o parte adversa pe care sa o combata, iar la
judecarea acesteia participarea procurorului este obligatorie.
Fata de cele
aratate, intrucat dreptul la aparare al contestatorului nu este incalcat,
rezulta ca prevederile art. 13 din Legea nr. 15/1996 nu sunt contrare
exigentelor art. 6 alin. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale.
Pentru
considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele
legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 15/1996
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, invocata de Ibra Maika in
Dosarul nr. 11.509/1996 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva.
Pronuntata
in sedinta publica din data de 10 martie 1998.
PRESEdinTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Anisoara Sandu Dragu