P A R T E A I
Anul X - Nr. 448
LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE
Marti,
24 noiembrie 1998
SUMAR
LEGI SI DECRETE
213. - Lege privind proprietatea publicã si regimul juridic al acesteia
398. - Decret pentru promulgarea Legii privind proprietatea publicã si regimul juridic al acesteia
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
136. - Decizie cu privire la constitutionalitatea art. 6 al Legii privind proprietatea publicã si regimul juridic al acesteia
LEGI SI DECRETE
CAMERA DEPUTATILOR
SENATUL
LEGE
privind proprietatea publicã
si regimul juridic al acesteia
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Dreptul de proprietate publicã apartine statului sau unitãtilor
administrativ-teritoriale, asupra bunurilor care, potrivit legii sau prin
natura lor, sunt de uz sau de interes public.
Art. 2. - Statul sau unitãtile administrativ-teritoriale exercitã
posesia, folosinta si dispozitia asupra bunurilor care alcãtuiesc
domeniul public, în limitele si în conditiile legii.
Art. 3. - (1) Domeniul public este alcãtuit din bunurile prevãzute
Ia art. 135 alin. (4) din Constitutie, din cele stabilite în anexa
care face parte integrantã din prezenta lege si din orice alte bunuri
care, potrivit legii sau prin natura lor, sunt de uz sau de interes public
si sunt dobândite de stat sau de unitãtile administrativ-teritoriale
prin modurile prevãzute de lege.
(2) Domeniul public al statului este alcãtuit din bunurile prevãzute
la art. 135 alin. (4) din Constitutie, din cele prevãzute la pct.
I din anexã, precum si din alte bunuri de uz sau de interes public
national, declarate ca atare prin lege.
(3) Domeniul public al judetelor este alcãtuit din bunurile prevãzute
la pct. II din anexã si din alte bunuri de uz sau de interes public
judetean, declarate ca atare prin hotãrâre a consiliului judetean,
dacã nu sunt declarate prin lege bunuri de uz sau de interes public
national.
(4) Domeniul public al comunelor, al oraselor si al municipiilor este alcãtuit
din bunurile prevãzute la pct. III din anexã si din alte
bunuri de uz sau de interes public local, declarate ca atare prin hotãrâre
a consiliului local, dacã nu sunt declarate prin lege bunuri de
uz sau de interes public national ori judetean.
Art. 4. - Domeniul privat al statului sau al unitãtilor administrativ-teritoriale
este alcãtuit din bunuri aflate în proprietatea lor si care
nu fac parte din domeniul public. Asupra acestor bunuri statul sau unitãtite
administrativ-teritoriale au drept de proprietate privatã.
Art. 5. - (1) Regimul juridic al dreptului de proprietate publicã
este reglementat de prezenta lege, dacã prin legi organice speciale
nu se dispune altfel.
(2) Dreptul de proprietate privatã al statului sau al unitãtilor
administrativ-teritoriale asupra bunurilor din domeniul privat
este supus regimului juridic de drept comun, dacã legea nu dispune
altfel.
Art. 6. - (1) Fac parte din domeniul public sau privat al statului sau
al unitãtilor administrativ-teritoriale si bunurile dobândite
de stat în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, dacã
au intrat în proprietatea statului în temeiul unui titlu valabil,
cu respectarea Constitutiei, a tratatelor internationale la care România
era parte si a legilor în vigoare la data preluãrii lor de
cãtre stat.
(2) Bunurile preluate de stat fãrã un titlu valabil, inclusiv
cele obtinute prin vicierea consimtãmântului, pot fi revendicate
de fostii proprietari sau de succesorii acestora, dacã nu fac obiectul
unor legi speciale de reparatie.
(3) Instantele judecãtoresti sunt competente sã stabileascã
valabilitatea titlului.
CAPITOLUL II
Regimul juridic al proprietãtii
publice
Art. 7. - Dreptul de proprietate publicã se dobândeste:
a) pe cale naturalã;
b) prin achizitii publice efectuate în conditiile legii;
c) prin expropriere pentru cauzã de utilitate publicã;
d) prin acte de donatie sau legate acceptate de Guvern, de consiliul judetean
sau de consiliul local, dupã caz, dacã bunul în cauzã
intrã în domeniul public;
e) prin trecerea unor bunuri din domeniul privat al statului sau al unitãtilor
administrativ-teritoriale în domeniul public al acestora, pentru
cauzã de utilitate publicã;
f) prin alte moduri prevãzute de lege.
Art. 8. - (1) Trecerea bunurilor din domeniul privat al statului sau al
unitãtilor administrativ - teritoriale în domeniul public
al acestora, potrivit art. 7 lit. e), se face, dupã caz,prin hotãrâre
a Guvernului, a consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti ori a consiliului local.
(2) Hotãrârea de trecere a bunurilor poate fi atacatã,
în conditiile legii, la instanta de contencios administrativ competentã
în a cãrei razã teritorialã se aflã bunul.
(3) Trecerea în domeniul public a unor bunuri din patrimoniul societãtilor
comerciale, la care statul sau o unitate administrativ-teritorialã
este actionar, se poate face numai cu platã si cu acordul adunãrii
generale a actionarilor societãtii comerciale respective. În
lipsa acordului mentionat, bunurile societãtii comerciale respective
pot fi trecute în domeniul public numai prin procedura exproprierii
pentru cauzã de utilitate publicã si dupã o justã
si prealabilã despãgubire.
Art. 9. - (1) Trecerea unui bun din domeniul public al statului în
domeniul public al unei unitãti administrativ-teritoriale se face
la cererea consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti sau a consiliului local, dupã caz, prin hotãrâre
a Guvernului.
(2) Trecerea unui bun din domeniul public al unei unitãti administrativ-teritoriale
în domeniul public al statului se face, la cererea Guvernului, prin
hotãrâre a consiliului judetean, respectiv a Consiliului General
al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local.
Art 10. - (1) Dreptul de proprietate publicã înceteazã,
dacã bunul a pierit ori a fost trecut în domeniul privat.
(2) Trecerea din domeniul public în domeniul privat se face, dupã
caz, prin hotãrâre a Guvernului, a consiliului judetean, respectiv
a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local,
dacã prin Constitutie sau prin
lege nu se dispune altfel.
(3) Hotãrârea de trecere a bunului în domeniul privat
poate fi atacatã în conditiile art. 8 alin. (2)
Art. 11. - (1) Bunurile din domeniul public sunt inalienabile, insesizabile
si imprescriptibile, dupã cum urmeazã:
a) nu pot fi înstrãinate; ele pot fi date numai în administrare,
concesionate sau închiriate, în conditiile legii;
b) nu pot fi supuse executãrii silite si asupra lor nu se pot constitui
garantii reale;
c) nu pot fi dobândite de cãtre alte persoane prin uzucapiune
sau prin efectul posesiei de bunã-credintã asupra bunurilor
mobile.
(2) Actele juridice încheiate cu încãlcarea prevederilor
alin. (1) privind regimul juridic al bunurilor din domeniul public sunt
lovite de nulitate absolutã.
Art. 12. - (1) Bunurile din domeniul public pot fi date, dupã caz,
în administrarea regiilor autonome, a prefecturilor, a autoritãtilor
administratiei publice centrale si locale, a altor institutii publice de
interes national, judetean sau local.
(2) Darea în administrare se realizeazã, dupã caz prin
hotãrâre a Guvernului sau consiliului judetean, respectiv
a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local.
(3) Titularul dreptului de administrare poate sã posede, sã
foloseascã bunul si sã dispunã de acesta, în
conditiile actului prin care i-a fost dat bunul în administrare.
Dreptul de administrare va putea fi revocat numai dacã titularul
sãu nu-si exercitã drepturile si nu-si executã obligatiile
nãscute din actul de transmitere.
(4) În litigiile privitoare la dreptul de administrare, în
instantã titularul acestui drept va sta în nume propriu. În
litigiile referitoare la dreptul de proprietate asupra bunului, titularul
dreptului de administrare are obligatia sã arate instantei cine
este titularul dreptului de proprietate, potrivit prevederilor Codului
de procedurã civilã. Titularul dreptului de administrare
rãspunde, în conditiile legii, pentru prejudiciile cauzate
ca urmare a neîndeplinirii acestei obligatii. De asemenea, neîndeplinirea
acestei obligatii poate atrage revocarea dreptului de administrare.
(5) În litigiile prevãzute la alin. (4), statul este reprezentat
de Ministerul Finantelor, iar unitãtile administrativ-teritoriale,
de cãtre consiliile judetene, de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti sau de consiliile locale, care dau mandat scris, în fiecare
caz, presedintelui consiliului judetean sau primarului. Acesta poate desemna
un alt functionar de stat sau un avocat care sã-l reprezinte, în
fata instantei.
(6) Dispozitiile alin. (4) si (5) sunt aplicabile si în litigiile
privitoare la dreptul de concesiune, închiriere sau la dreptul de
proprietate asupra bunurilor concesionate sau închiriate.
Art. 13. - (1) Servitutile asupra bunurilor din domeniul public sunt valabile
numai în mãsura în care aceste servituti sunt compatibile
cu uzul sau interesul public cãruia îi sunt destinate bunurile
afectate.
(2) Servitutile valabil constituite anterior intrãrii bunului în
domeniul public se mentin în conditiile prevãzute la alin.
(1).
Art. 14. - (1) Închirierea bunurilor proprietate publicã a
statului sau a unitãtilor administrativ - teritoriale se aprobã,
dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului, a consiliului
judetean, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului
local, iar contractul de închiriere va cuprinde clauze de naturã
sã asigure exploatarea bunului închiriat, potrivit specificului
acestuia.
(2) Contractul de închiriere se poate încheia, dupã
caz, cu orice persoanã fizicã sau juridicã, românã
sau strãinã, de cãtre titularul dreptului de proprietate
sau de administrare.
Art. 15. - Concesionarea sau închirierea bunurilor proprietate publicã
se face prin licitatie publicã, în conditiile legii.
Art. 16. - (1) Sumele încasate din închirierea sau din concesionarea
bunurilor proprietate publicã se fac, dupã caz, venit la
bugetul de stat sau la bugetele locale.
(2) În cazul în care contractul de închiriere se încheie
de cãtre titularul dreptului de administrare, acesta are dreptul
sã încaseze din chirie o cotã-parte între 20-50%,
stabilitã, dupã caz, prin hotãrâre a Guvernului,
a consiliului judetean, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti
sau a consiliului local prin care s-a aprobat închirierea.
Art. 17. - Statul si unitãtile administrativ-teritoriale pot da
imobile din patrimoniul lor, în folositã gratuitã,
pe termen limitat, persoanelor juridice fãrã scop lucrativ,
care desfãsoarã activitate
de binefacere sau de utilitate publicã, ori serviciilor publice.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 18. - Evidenta contabil-financiarã a bunurilor care alcãtuiesc
domeniul public al statului si al unitãtilor administrativ-teritoriale
se tine distinct în contabilitate, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor si aprobate prin hotãrâre
a Guvernului.
Art. 19. - (1) Inventarul bunurilor din domeniul public se întocmeste
în termen de 9 luni de la data intrãrii în vigoare a
prezentei legi.
(2) În termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare
a prezentei legi, Departamentul pentru Administratie Publicã Localã
va elabora, pe baza propunerilor consiliilor judetene, ale Consiliului
General al Municipiului Bucuresti sau ale consiliilor locale, dupã
caz, normele tehnice pentru întocmirea inventarului, pe care le va
supune spre aprobare Guvernului.
Art. 20. - (1) Inventarul bunurilor din domeniul public al statului se
întocmeste, dupã caz, de ministere, de celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, precum si de autoritãtile
publice centrale care au în administrare asemenea bunuri.
(2) Centralizarea inventarului mentionat la alin. (1) se realizeazã
de cãtre Ministerul Finantelor si se supune spre aprobare Guvernului.
Art. 21. - (1) Inventarul bunurilor care alcãtuiesc domeniul public
al unitãtilor administrativ - teritoriale se întocmeste, dupã
caz, de comisii special constituite, conduse de presedintii consiliilor
judetene, respectiv de primarul general al municipiului Bucuresti sau de
primari.
(2) Inventarele întocmite potrivit prevederilor alin. (1) se însusesc,
dupã caz, de consiliile judetene, de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti sau de consiliile locale.
(3) lnventarele astfel însusite se centralizeazã de consiliul
judetean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, si
se trimit Guvernului, pentru ca prin hotãrâre, sã
se ateste apartenenta bunurilor la domeniul public judetean sau de interes
local.
Art. 22. - Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, autoritãtile publice centrale, consiliile judetene,
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, consiliile locale, dupã
caz sunt obligate sã facã înregistrarea operatiunilor
de modificare a regimului juridic al bunurilor din domeniul public al statului
sau al unitãtilor administrativ-teritoriale.
Art. 23. - Litigiile cu privire la delimitarea domeniului public al statului,
judetelor, comunelor, oraselor sau al municipiilor sunt de competenta instantelor
de contencios administrativ.
Art. 24. - În termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei
legi în Monitorul Oficial al României, Ministerul Finantelor
va elabora normele metodologice prevãzute la art. 18, pe care le
va supune spre aprobare Guvernului.
Art. 25. - În acceptiunea prezentei legi, prin sintagma domeniu
public, cuprinsã în art. 477 din Codul civil, se întelege
domeniul privat al statului sau al unitãtilor administrativ-teritoriale,
dupã caz.
Art. 26. - În termen de 6 luni de la data intrãrii în
vigoare a prezentei legi, Guvernul va elabora un proiect de lege privind
restituirea în naturã sau în echivalent a imobilelor
preluate în mod abuziv de stat în perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989.
Art. 27. - Prezenta lege intrã în vigoare la 60 de zile de
la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României.
Pe aceeasi datã se abrogã orice dispozitie contrarã.
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în sedinta din 14 septembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ULM SPINEANU
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputatilar în sedinta din 14 septembrie 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ANDREI CHILIMAN
Bucuresti, 17 noiembrie 1998.
Nr. 213.
LISTA
cuprinzând unele bunuri care
alcãtuiesc domeniul public al statului si al unitãtilor administrativ-teritoriale*)
I. Domeniul public al statului este alcãtuit din urmãtoarele
bunuri:
1. bogãtiile de orice naturã ale subsolului, în stare
de zãcãmânt;
2. spatiul aerian;
3. apele de suprafatã, cu albiile lor minore, malurile si cuvetele
lacurilor, apele subterane, apele maritime interioare, faleza si plaja
mãrii, cu bogãtiile lor naturale si cu potentialul energetic
valorificabil, marea teritorialã si fundul apelor maritime, cãile
navigabile interioare;
4. pãdurile si terenurile destinate împãduririi, cele
care servesc nevoilor de culturã, de productie ori de administratie
silvicã, iazurile, albiile pâraielor, precum si terenurile
neproductive incluse în amenajamentele silvice, care fac parte din
fondul forestier national si nu sunt proprietate privatã;
5. terenurile care au apartinut domeniului public al statului înainte
de 6 martie 1945; terenurile obtinute prin lucrãri de îndiguiri,
de desecãri si de combatere a eroziunii solului; terenurile institutelor
si statiunilor de cercetãri stiintifice si ale unitãtilor
de învãtâmânt agricol si silvic, destinate cercetãrii
si producerii de seminte si de materiale sãditor din categoriile
biologice si de animale de rasã;
6. parcurile nationale;
7. rezervatiile naturale si monumentele naturii;
8. patrimoniul natural al Rezervatiei Biosferei "delta dunãrii";
9. resursele naturale ale zonei economice si ale platoului continental,
împreunã cu platoul continental;
10. infrastructura cãilor ferate, inclusiv tunelele si lucrãrile
de artã;
11. tunelele si casetele de metrou, precum si instalatiile aferente acestuia;
12. drumurile nationale - autostrãzi, drumuri expres, drumuri nationale
europene, principale, secundare;
13. canalele navigabile, cuvetele canalului, constructiile hidrotehnice
aferente canalului, ecluzele, apãrarile si consolidãrile
de maluri si de taluzuri, zonele de sigurantã de pe malurile canalului,
drumurile de acces si teritoriile pe care sunt realizate acestea;
14. retelele de transport al energiei electrice;
15. spectre de frecventã si retelele de transport si de distributie
de telecomunicatii;
16. canalele magistrale si retelele de distributie pentru irigatii, cu
prizele aferente;
17. conductele de transport al titeiului, al produselor petroliere si al
gazelor naturale;
18. lacurile de acumulare si barajele acestora, în cazul în
care activitatea de producere a energiei electrice este racordatã
la sistemul energetic national, sau cele cu transe pentru atenuarea undelor
de viiturã;
19. digurile de apãrare împotriva inundatiilor;
20. lucrãrile de regularizare a cursurilor de ape;
21. cantoanele hidrotehnice, statiile hidrologice, meteorologice si de
calitate a apelor;
22. porturile maritime si fluviale, civile si militare - terenurile pe
care sunt situate acestea, diguri, cheiuri, pereuri si alte constructii
hidrotehnice pentru acostarea navelor si pentru alte activitãti
din navigatia civilã, bazine, acvatorii si senale de acces, drumuri
tehnologice în porturi, monumente istorice aflate în porturi,
cheiuri si pereuri situate pe malul cãilor navigabile, în
afara incintelor portuare destinate activitãtilor de navigatie;
23. terenurile destinate exclusiv instructiei militare;
24. pichetele de grãniceri si fortificatiile de apãrare a
tãrii;
25. pistele de decolare, aterizare, cãile de rulare si platformele
pentru îmbarcare-debarcare situate pe acestea si terenurile pe care
sunt amplasate;
26. statuile si monumentele declarate de interes public national;
27. ansamblurile si siturile istorice si arheologice;
28. muzeele, colectiile de artã declarate de interes public national;
29. terenurile si clãdirile în care îsi desfãsoarã
activitatea: Parlamentul, Presedintia, Guvernul, ministerele si celelalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si institutiile
publice subordonate acestora; instantele judecãtoresti si parchetele
de pe lângã acestea; unitãti ale Ministerului Apãrarii
Nationale si ale Ministerului de Interne, ale serviciilor publice de informatii,
precum si cele ale Directiei generale a penitenciarelor; serviciile publice
descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale, precum si prefecturile, cu exceptia
celor dobândite din venituri proprii extrabugetare, care constituie
proprietatea privatã a acestora.
II. Domeniul public judetean este alcãtuit din urmãtoarele
bunuri:
1. drumurile judetene;
2. terenurile si clãdirile în care îsi desfãsoarã
activitatea consiliul judetean si aparatul propriu al acestuia, precum
si institutiile publice de interes judetean, cum sunt: biblioteci, muzee,
spitale judetene si alte asemenea bunuri, dacã nu au fost declarate
de uz sau interes public national sau local;
3. retelele de alimentare cu apã realizate în sistem zonal
sau microzonal, precum si statiile de tratare cu instalatiile, constructiile
si terenurile aferente acestora.
III. Domeniul public local al comunelor, oraselor si municipiilor este
alcãtuit din urmãtoarele bunuri:
1. drumurile comunale, vicinale si strãzile;
2. pietele publice, comerciale, târgurile, oboarele si parcurile
publice, precum si zonele de agrement;
3. lacurile si plajele care nu sunt declarate de interes public national
sau judetean;
4. retelele de alimentare cu apã, canalizare, termoficare, gaze,
statiile de tratare si epurare a apelor uzate, cu instalatiile, constructiile
si terenurile aferente;
5. terenurile si clãdirile în care îsi desfãsoarã
activitatea consiliul local si primãria, precum si institutiile
publice de interes local, cum sunt: teatrele, bibliotecile, muzeele, spitalele,
policlinicile si altele asemenea;
6. locuintele sociale;
7. statuile si monumentele, dacã nu au fost declarate de interes
public national;
8. bogãtiile de orice naturã ale subsolului, în stare
de zãcãmânt, dacã nu au fost declarate de interes
public national;
9. terenurile cu destinatie forestierã, dacã nu fac parte
din domeniul privat al statului si dacã nu sunt proprietatea persoanelor
fizice ori a persoanelor juridice de drept privat;
10. cimitirele orãsenesti si comunale.
DECRET
pentru promulgarea Legii privind
proprietatea publicã si regimul juridic al acesteia
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ã :
Articol unic. - Se promulgã Legea privind proprietatea publicã si regimul juridic al acesteia si se dispune publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti, 14 noiembrie 1998.
Nr. 398.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
DECIZIA nr. 136
din 21 octombrie 1998
cu privire la constitutionalitatea
art. 6 al Legii privind proprietatea publicã si regimul juridic
al acesteia
Prin Adresa nr. 74 din 16 septembrie 1998, trimisã de secretarul
general al Senatului, Curtea Constitutionalã a fost sesizatã,
în vederea declansãrii controlului de constitutionalitate
în temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, de un
grup de 26 de senatori, si anume: Mihail Grama, Teodor Câmpean, Ioan
Bãras, Marin Nicolai, Nicolae Zavici, Mircea Ioan Popa, Ulm Nicolae
Spineanu, Petru Caraman, Petru Juravlea, Florin Bogdan, George Achim, Laurentiu
Ulici, Dan Amedeu Lãzãrescu, Serban-Mati-Bujorel Dinu Sãndulescu,
Andreiu Oprea, Iosif Csapó, Béla Markó, Valentin-Zoltan
Puskas, Németh Csaba, Iuliu Lörinczi, Seres Dénes, Attila
Verestóy, Victor Fuior, Justin Tambozi, Ioan Burghelea si Corneliu
Turianu, cu privire la constitutionalitatea art. 6 al Legii privind proprietatea
publicã si regimul juridic al acesteia.
La data de 29 septembrie 1998 s-a înregistrat la Curtea Constitutionalã
o scrisoare semnatã de domnul senator Corneliu Turianu, prin care
sunt supuse atentiei presedinteIui Curtii unele consideratii suplimentare
în sprijinul obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
6 din legea anterior mentionatã.
Secretarul general al Senatului a înaintat Curtii Constitutionale,
printr-o adresã din 20 octombrie 1998, solicitãrile de retragere
a semnãturii de pe sesizarea de neconstitutionalitate, formulate
de 2 dintre cei 26 de senatori si anume domnii Victor Fuior si Justin Tambozi.
Prin obiectia de neconstitutionalitate se solicitã sã se
constate ca Legea privind proprietatea publicã si regimul juridic
al acesteia "nu poate fi legitimatã, ca urmare a neconformitãtii
articolului 6 al legii cu prevederile Constitutiei". Totodatã se
solicitã Curtii sã se pronunte si asupra celorlalte prevederi
legale de care "dispozitia legalã nu poate fi disociatã".
În motivarea obiectiei formulate se aratã cã prevederile
legale atacate sunt neconstitutionale pentru urmãtoarele motive:
"Verificarea constitutionalitãtii unui act normativ se face în
raport cu Constitutia în vigoare", însã dispozitia legalã
atacatã prevede cã "valabilitatea titlului de proprietate
al statului" dobândit în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989 "nu se raporteazã la constitutia din 1991".
Dispozitiile art. 6 din lege sunt neconstitutionale pentru cã ele
legitimeazã conformitatea efectelor actelor de nationalizare sau
de expropriere din anii 1948-1989 cu Constitutia din anul 1991.
Se sustine, în continuare, cã "valabilitatea titlului de proprietate
al statului nu se raporteazã", în spetã, la Constitutia
din anul 1991, ci la actele normative, "inclusiv constitutiile succesive
emise în perioada comunistã". Actele de nationalizare initiate
în anul 1948 au avut ca efect etatizarea proprietãtii, iar
o datã cu aceasta nu s-a mai utilizat nici în legislatie,
nici în opinia juridicã notiunea de domeniu public sau privat.
Asa fiind, considerã autorii sesizãrii, nu este constitutional
sã se legitimeze valabilitatea titlului de proprietate al statului
"dupã cum a fost sau nu în acord cu legislatia comunistã".
De asemenea, se aratã cã, în calitatea sa de garant
al suprematiei Constitutiei în vigoare si nu a altora anterioare,
Curtea Constitutionalã poate exercita controlul de constitutionalitate
numai asupra legilor în vigoare. "Este o conditie de admisibilitate
întemeiatã pe prevederile art. 145 alin. (2) din Constitutie,
potrivit cãrora deciziile Curtii Constitutionale nu au efecte decât
pentru viitor, ceea ce exclude, prin definitie, ca asemenea decizii sã-si
poatã extinde efectele asupra unor dispozitii legale, implicit abrogate,
deci pe trecut".
Sesizarea contine si alte argumente care însã au conotatii
politice sau vizeazã politica legislativã ori norme de tehnicã
legislativã. Astfel, se afirmã cã repunerea fostilor
proprietari în situatia anterioarã nu poate fi "solutionatã
prin introducerea controversatului art. 6 în cuprinsul unei legi-cadru"
cum este legea atacatã, "ci numai prin interventia unor acte legislative
cu aplicabilitate specialã", cu caracter reparatoriu.
În conformitate cu dispozitiile art. 19 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicatã,
s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor douã Camere
ale Parlamentului si Guvernului asupra obiectiei de neconstitutionalitate.
Presedintele Senatului, în punctul sãu de vedere, considerã
cã sesizarea "este neîntemeiatã, întrucât
din continutul contestatiei nu rezultã aspecte de neconstitutionalitate
a art. 6 al legii, nemultumirea contestatarilor limitându-se la critici
cu privire la o dreaptã reglementare", iar aspectele ridicate nu
sunt de naturã sã încalce vreo prevedere constitutionalã
si deci "nu pot intra în competenta Curtii Constitutionale, competentã
reglementatã de art. 144 lit. a) din Constitutie si de art. 13 alin.
(1) lit. A.a) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale". În final se precizeazã cã
autorii sesizãrii nu au invocat în cuprinsul acesteia vreun
text constitutional care sã fie încãlcat de art. 6
din legea contestatã.
În punctul de vedere al Guvernului se aratã, în esentã,
urmãtoarele:
- desi se invocã neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 6 din
legea atacatã, "autorii sesizãrii nu indicã textele
din Constitutie în raport cu care ar trebui sã se verifice
pretinsa neconstitutionalitate a art. 6", îar critica de neconstitutionalitate
"este imprecisã, abstractã" si motivele sesizãrii
sunt în realitate divagatii politice si istorice";
- se creeazã o gravã confuzie între competenta Curtii
Constitutionale si competenta instantelor judecãtoresti în
ceea ce priveste aprecierea legilor anterioare Constitutiei, prin care
bunurile au fost preluate de stat în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989;
- valabilitatea titlului de proprietate al statului nu poate fi verificatã
decât în raport cu reglementãrile existente la data
nasterii acestui titlu, deoarece numai asa se respectã principiul
neretroactivitãtii legilor; rezultã cã art. 6 din
lege este în deplinã concordantã cu art. 15 din Constitutia
României;
- dacã raportarea s-ar face la Constitutia din anul 1991, s-ar ajunge
la concluzia absurdã cã toate bunurile preluate de stat dupã
6 martie 1945, prin moduri specifice proprietãtii socialiste, sunt
detinute de stat fãrã un titlu valabil;
- autorii sesizãrii împãrtãsesc o conceptie
radicalã, nihilistã, în materia proprietãtii
statului, sustinând cã toate bunurile preluate de stat în
perioada 1945-1989 trebuie considerate ca fiind preluate fãrã
titlu, pentru simplul motiv cã reglementãrile în vigoare
la data preluãrii erau comuniste;
- prevederile din art. 6 privind competenta instantelor judecãtoresti
de a stabili valabilitatea titlului de proprietate al statului sunt constitutionale
atât în raport cu art. 15, cât si cu art. 125 din legea
fundamentalã, care stabileste plenitudinea de jurisdictie a instantelor
judecãtoresti;
- Legea privind proprietatea publicã si regimul juridic al acesteia
nu este decât o lege-cadru care atinge tangential problema restituirii
imobilelor, astfel încât sã permitã stabilirea
corectã a domeniului public si privat al statului si al unitãtilor
administrativ-teritoriale; aceastã lege nu închide calea reparatiilor
prin legi speciale.
Presedintele Camerei Deputatilor nu a comunicat punctul sãu de vedere.
În temeiul prevederilor art. 54 din Regulamentul de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale, în scopul solutionãrii
obiectiei s-a solicitat opinia domnului academician profesor doctor docent
Ion Filipescu, care, în esentã, considerã cã
dispozitiile art. 6 din legea atacatã sunt neconstitutionale numai
în mãsura în care textul stabileste cã bunurile
intrate în proprietatea statului în perioada avutã în
vedere apartin domeniului public, înlãturându-se astfel
posibilitatea reparatiei abuzurilor, si în mãsura în
care notiunea "cu titlu valabil" nu este precis determinatã, fiind
pusã alãturi de formularea "cu respectarea Constitutiei,
a tratatelor internationale la care România era parte si a legilor
în vigoare la data preluãrii lor de cãtre stat", ceea
ce ar putea crea impresia cã sunt notiuni ori situatii diferite
sau conditii diferite care trebuie îndeplinite.
CURTEA CONSTITUTIONALÃ,
tinând seama de obiectia de neconstitutionalitate formulatã,
de punctele de vedere comunicate, de referatul stiintific elaborat la cererea
sa, de raportul întocmit de judecãtorul-raportor, precum si
de prevederile art. 6 din Legea privind proprietatea publicã si
regimul juridic al acesteia, raportate la dispozitiile Constitutiei si
ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
1. Luând în dezbatere competenta Curtii Constitutionale de
a solutiona obiectia de neconstitutionalitate cuprinsã în
sesizarea sprijinitã, la data dezbaterilor, de numai 24 de senatori,
Plenul Curtii a decis, cu o majoritate de 5 voturi, cã aceasta este
competentã sã rezolve sesizarea, dat fiind cã aprecierea
constitutionalitãtii si a legalitãtii actului de sesizare
a Curtii are în vedere momentul înregistrãrii sesizãrii,
iar nu un moment ulterior. S-a considerat cã, în aceastã
privintã, nu-si poate gãsi aplicarea principiul disponibilitãtii,
întrucât acesta este propriu procesului civil, iar nu unei
proceduri de drept public, cum este aceea a solutionãrii obiectiei
de neconstitutionalitate.
2. Textul art. 6 din Legea privind proprietatea publicã si regimul
juridic al acesteia, la care se referã obiectia de neconstitutionalitate,
este urmãtorul:
"(1) Fac parte din domeniul public sau privat al statului sau al unitãtilor
administrativ-teritoriale si bunurile dobândite de stat în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, dacã au intrat în
proprietatea statului, în temeiul unui titlu valabil, cu respectarea
Constitutiei, a tratatelor internationale la care România era parte
si a legilor în vigoare la data preluãrii lor de cãtre
stat.
(2) Bunurile preluate de stat fãrã un titlu valabil, inclusiv
cele obtinute prin vicierea consimtãmântului, pot fi revendicate
de fostii proprietari sau de succesorii acestora, dacã nu fac obiectul
unor legi speciale de reparatie.
(3) Instantele judecãtoresti sunt competente sã stabileascã
valabilitatea titlului."
3. În temeiul art. 3 alin. (2) si al art. 17 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constitutionalã constatã
cã este competentã sã solutioneze fondul sesizãrii
de neconstitutionalitate, care i-a fost înaintatã cu respectarea
prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie.
4. Invocând neconstitutionalitatea art. 6 din lege în întregul
sãu, pentru motivul cã prevederile acestuia "nu sunt conforme
si nici compatibile cu normele constitutionale", autorii obiectiei nu indicã
nici un text ori principiu al Constitutiei care ar fi încãlcat
prin dispozitiile mentionate ale legii.
Având în vedere prevederile art. 12 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, republicatã, Curtea considerã cã nu este
cazul ca lipsa precizãrii exacte a unor texte ori principii constitutionale
încãlcate sã fie asimilatã, în solutionarea
sesizãrii de fatã, cu lipsa de motivare în drept, care
ar atrage, potrivit practicii constante a Curtii, respingerea sesizãrii
(a se vedea, de pildã, deciziile nr. 5/1992, nr. 392/1997 si nr.
412/1997).
Într-adevãr, astfel cum va rezulta din analiza principalului
argument adus de autorii sesizãrii, acesta ar putea presupune punerea
în discutie a caracterului retroactiv al textului atacat, asadar
a concordantei acestui text cu art. 15 alin. (2) din legea fundamentalã.
5. Aprecierile cu caracter moral si politic cu referire la regimul comunist,
cuprinse în sesizare, oricât ar fi de îndreptãtite,
nu pot servi la solutionarea de cãtre Curtea Constitutionalã
a obiectiei de neconstitutionalitate.
6. Principalul argument adus de autorii obiectiei de neconstitutionalitate
a art. 6 din Legea privind proprietatea publicã si regimul juridic
al acesteia porneste de la opinia cã prin acest text se legitimeazã
valabilitatea titlului de proprietate al statului, dupã cum acest
titlu a fost sau nu în acord cu legislatia comunistã. Ar fi,
în alti termeni, în cadrul acestei opinii - cãreia i
se raliazã autorul referatului stiintific - sã se recunoascã,
printr-o lege actualã, existenta unor efecte ale anumitor reglementãri
- caracterizate ca nedrepte, imorale sau abuzive - din perioada comunistã,
ceea ce ar echivala cu legitimarea, prin legea nouã, a acestor mãsuri.
În continuarea si dezvoltarea acestui argument, în referatul
stiintific se pune întrebarea "dacã o lege actualã
poate declara ca valabile pentru viitor efecte ale nationalizãrilor
ori ale confiscãrilor anterioare contrare Constitutiei". Si, în
fine, ca o concluzie a referatului, care nu face decât sã
expliciteze principalele argumente cuprinse în sesizarea de neconstitutionalitate:
"dacã art. 6 mentionat legitimeazã trecutul, înseamnã
cã are efect retroactiv, deoarece se aplicã trecutului".
7. Examinarea cuprinsului art. 6 din lege duce la concluzia cã textul
respectiv nu are nici scopul si nici efectul de a "legitima" reglementãri
din trecut si nu poate avea în nici un fel caracter retroactiv.
Într-adevãr, pornind de la constatarea existeniei în
patrimoniul statului a unor bunuri dobândite, în perioada comunistã,
prin acte juridice valabile în raport cu reglementãrile atunci
în vigoare, textul art. 6 din lege nu face decât sã
declare apartenenta acelor bunuri la unul dintre domeniile pe care legea
le reglementeazã dând expresie art. 135 din Constitutie. În
alti termeni, reglementarea pe care o consacrã art. 6 al legii porneste
de la constatarea cã, în lumina principiilor juridice ce pot
fi luate în discutie, ca si a situatiei concrete existente în
domeniul proprietãtii asupra bunurilor la care se referã
autorii obiectiei de neconstitutionalitate, aceste bunuri apartin, în
proprietate, statului român, dacã au fost dobândite
cu respectarea conditiilor enumerate de textul examinat. lar constatarea
unei asemenea realitãti nu înseamnã nicidecum "legitimarea"
unor moduri de dobândire ce contravin în prezent principiilor
constitutionale.
Dacã simpla recunoastere a dreptului de proprietate publicã
sau privatã - a statului asupra bunurilor dobândite prin nationalizare,
expropriere etc. ar echivala cu "legitimarea" neconstitutionalã
a efectelor unor reglementãri abuzive, atunci ar însemna cã
sunt neconstitutionale si Legea nr. 18/1991 privind fondul funciar, precum
si Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile
cu destinatia de locuinte, trecute în proprietatea statului. Ar fi,
totodatã, contrare Constitutiei si toate legile care, în viitor,
ar dispune restituiri de bunuri ori plata de despãgubiri în
folosul fostilor proprietari. Aceasta deoarece o lege care dispune retrocedarea
unor imobile nu poate sã nu porneascã de la premisa cã
bunurile ce se restituie sau pentru care se plãtesc despãgubiri
au apartinut statului.
Tocmai de aceea - astfel cum a statuat Curtea Constitutionalã prin
Decizia nr. 73/1995 - trebuie sã se recunoascã statului dreptul
de a hotãrî neîngrãdit asupra regimului juridic
al bunurilor intrate în patrimoniul sãu în baza unor
titluri conforme cu legislatia existentã în momentul dobândirii
lor, precum si de a stabili modul în care - prin restituire în
naturã, prin plata unor despãgubiri sau în orice altã
modalitate - fostii proprietari sau mostenitorii acestora vor beneficia
de reparatii pentru prejudiciile suferite prin aplicarea unor prevederi
Iegislative în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
Aceasta prerogativã a statului este pe deplin compatibilã
cu competenta instantelor judecãtoresti de a stabili în baza
art. 6 alin. (3) din lege, în fiecare caz în parte, valabilitatea
titlului de preluare, ceea ce este în deplinã concordantã
cu prevederile art. 21 si 125 din Constitutie.
8. Conditiile pe care art. 6 din Legea privind proprietatea publicã
si regimul juridic al acesteia le prevede pentru ca un bun sã apartinã
domeniului public sau privat al statului ori al unitãtilor administrativ-teritoriale
sunt precizate în lege, pentru prima datã, în ceea ce
priveste aceste categorii de bunuri; aceste conditii sunt în deplin
acord cu jurisprudenta Curtii Constitutionale, ca si cu legislatia din
perioada în care a avut loc dobândirea de cãtre stat
a bunurilor respective. Ele corespund totodatã reglementãrilor
în baza cãrora s-au retrocedat deja ori au fost stabilite
despãgubiri pentru bunurile trecute în proprietatea statului
(sau, dupã caz, în proprietatea cooperatist-agricolã).
Enumerarea în art. 6 al legii a acestor conditii acoperã în
totalitate dobândirea de bunuri de cãtre stat "cu titlu",
adicã în conditiile respectãrii cadrului legal din
momentul respectiv. Cea mai rnare parte a bunurilor intrate în patrimoniul
statului a fost creatã ori dobânditã ca urmare a activitãtii
economice din întreprinderile statului. Asemenea dobândiri
sunt si ele avute în vedere prin enumerarea conditiilor cuprinse
în art. 6. Contestarea validitãtii intrãrii în
proprietatea statului a unor bunuri în conditiile enumerate la art.
6 din lege duce, fãrã nici un temei, la golirea de continut
a patrimoniului statului, de vreme ce în aceastã enumerare
sunt cuprinse, neîndoielnic, toate modurile de dobândire a
dreptului de proprietate al statului în perioada avutã în
vedere de lege.
9. Astfel cum s-a mai arãtat, prevederile art. 6 din lege sunt în
deplin acord cu jurisprudenta Curtii Constitutionale în materia trecerii
în proprietatea statului, prin nationalizare, expropriere ori în
virtutea altor moduri reglementate prin lege, a unor bunuri apartinând
proprietãtii private, în perioada regimului comunist.
Într-adevãr, prin Decizia nr. 3/1993, Curtea a stabilit cã
prevederile constitutionale actuale nu pot avea drept urmare desfiintarea
unui drept de proprietate constituit anterior intrãrii în
vigoare a Constitutiei, dispozitiile acesteia aplicându-se numai
în ceea ce priveste regimul dreptului respectiv. UIterior, prin Decizia
nr. 73/1995 s-a statuat în sensul cã, în ceea ce priveste
solutionarea conflictului legilor în timp, legea posterioarã
nu poate, fãrã a avea caracter retroactiv, sã aducã
atingere modalitãtii în care legea anterioarã a constituit
dreptul respectiv, modalitate guvernatã de principiul tempus
regit actum.
În consecintã, chiar dacã nationalizarea sau alte moduri
prin care, sub imperiul unor legi anterioare, a luat nastere dreptul de
proprietate al statului nu sunt corespunzãtoare prevederilor Constitutiei,
dreptul subiectiv de proprietate al statului, constituit potrivit reglementãrilor
legale anterioare actualei legi fundamentale, nu este stins ca efect al
intrãrii în vigoare a acesteia, independent de modificãrile
aduse regimului juridic al proprietãtii.
Asa fiind, se aratã în decizia mentionatã a Curtii,
dreptul fostului proprietar de a i se restitui imobilul se naste în
viitor, prin aplicarea prevederilor legale care îi reconstituie acest
drept. Prevederile privind garantarea si ocrotirea proprietãtii
potrivit art. 41 din Constitutie, se aplicã numai dupã reconstituirea
sau constituirea dreptului de proprietate.
Cu toate acestea, în cazul imobilelor preluate de stat fãrã
titlu, dreptul de proprietate al persoanei fizice nu a fost legal desfiintat,
iar statul nu a devenit proprietar (Decizia Curtii Constitutionale nr.
73/1995).
10. Cu privire la cuprinsul art. 6 din lege, avut în vedere prin
obiectia de neconstitutionalitate, este evident cã acesta nu poate
fi considerat ca având caracter retroactiv, de vreme ce se referã
la apartenenta unor bunuri la domenii ce nu au existat anterior Constitutiei
din anul 1991. Tot asemenea, textul alin. (1) nu poate avea nici efectul
de a face imposibilã, în viitor, retrocedarea bunurilor intrate
în proprietatea statului cu titlu. În primul rând, cuprinsul
art. 6 alin. (1) nu se ocupã în nici un fel de retrocedarea
bunurilor dobândite de stat în temeiul unui titlu valabil,
cãci un asemenea titlu putea fi reprezentat, de pildã, de
un contract de vânzare-cumpãrare ori de dobândirea unei
succesiuni vacante etc., adicã de acte juridice care nu au nimic
abuziv ori imoral.
Pe de altã parte - se sustine prin referatul stiintific alcãtuit
la solicitarea Curtii - pentru bunurile ce fac parte, în sensul art.
6 din lege, din domeniul public al statului sau al unitãtilor administrativ-teritoriale,
repararea abuzurilor din trecut este imposibilã si pentru cã
aceste bunuri sunt inalienabile, insesizabile si imprescriptibile; reparatia
s-ar putea face, asadar, numai pentru bunurile din domeniul privat.
Acest punct de vedere nu poate fi retinut. În primul rând,
dacã ar exista un asemenea obstacol, acesta ar privi numai restituirea
în naturã, iar nu si reparatia prin echivalent. În al
doilea rând - si este un aspect esential - trebuie retinut cã
legea reglementeazã modul de trecere a unui bun din domeniul public
în cel privat, prin hotãrâre a Guvernului ori, dupã
caz, a consiliului judetean (art. 10 din lege). Asa fiind, deoarece restituirea
în naturã fostilor proprietari a unor asemenea bunuri ar urma
sã fie stabilitã prin lege, ea ar urma sã fie asimilatã,
pentru bunurile ce apartin domeniului public al statului, cu o prealabilã
trecere a bunului respectiv în domeniul privat. În mod asemãnãtor
se vor putea gãsi solutii si pentru bunurile care, fãcând
obiectul proprietãtii publice a unitãtilor administrativ-teritoriale,
ar urma sã fie restituite fostilor proprietari.
Asadar, simpla apartenentã a unui bun la domeniul public nu poate
fi un obstacol pentru restituirea lui în naturã vechiului
proprietar si, cu atât mai putin, pentru despãgubirea acestuia
prin echivalent.
Asa fiind, concluzia cuprinsã în sesizarea de neconstitutionalitate,
potrivit cãreia bunurile indicate la art. 6 din lege nu mai pot
fi restituite fostilor proprietari ori cã restituirea nu mai este
doritã de legiuitor (care se va limita la restituirea celor dobândite
de stat fãrã titlu), reprezintã exclusiv rezultatul
unor supozitii fãrã nici un suport în substanta reglementãrii.
Faptul cã art. 26 din lege stabileste obligatia Guvernului de a
elabora proiectul unei legi de restituire în naturã sau în
echivalent a imobilelor preluate în mod abuziv (iar nu a tuturor
imobilelor, deci si a acelora preluate altfel decât abuziv) poate
avea în vedere faptul cã, în sens larg, nationalizarea
si alte moduri de trecere a unor bunuri apartinând particularilor
în proprietatea statului au caracter abuziv (chiar în prezenta
unor titluri "valabile") sau poate însemna doar o prioritate pe care
legea o reglementeazã în ceea ce priveste restituirea bunurilor
respective.
În fine, alin. (2) si (3) ale art. 6 consacrã, pe de o parte,
competenta instantelor judecãtoresti în solutionarea actiunilor
în revendicare privind imobile preluate fãrã titlu,
inclusiv prin violentã, iar pe de altã parte, recunoasterea
competentei instantelor de a stabili validitatea titlului de trecere a
unor bunuri în proprietatea statului, fãrã de care
nu le poate fi recunoscutã competenta de a statua în actiunile
de revendicare.
În aceastã problemã Curtea Constitutionalã s-a
pronuntat (prin Decizia nr. 112/1995) în acelasi sens, hotãrând
cã revine instantelor judecãtoresti sã stabileascã
dacã, în regimul reglementãrilor legale de le data
dobândirii bunului, acesta a putut trece în proprietatea statului
sau dacã, în lipsa unui titlu legal, o asemenea dobândire
a proprietãtii nu a avut loc niciodatã.
Oricum, chestiunile referitoare la reglementarea prin legi viitoare a restituirii
unor bunuri ori a acordãrii unor despãgubiri pentru pagubele
suferite de fostii proprietari nu tin de constitutionalitatea textelor
la care se referã obiectia de neconstitutionalitate.
11. În sesizarea de neconstitutionalitate se sustine, de asemenea,
cã repunerea fostilor proprietari în situatia anterioarã
ar urma sã fie reglementatã prin acte normative speciale,
iar nu prin Legea privind proprietatea publicã si regimul juridic
al acesteia, care are caracterul unei legi-cadru.
În legãturã cu aceastã sustinere Curtea retine
cã stabilirea cuprinsului unei legi, asadar alegerea reglementãrilor
ce o compun, nu este o chestiune de constitutionalitate, ci, cel mult,
una de tehnicã legislativã. În acest domeniu legiuitorul
este, desigur, suveran.
De altfel, chiar si în ipoteza în care Curtea Constitutionalã
ar considera cã unele prevederi ale legii de fatã ar fi mai
potrivite în cuprinsul unei legi viitoare, ea nu ar putea nicicum
sã elimine din lege un text sau altul spre a fi cuprins într-o
reglementare ce s-ar da cu o altã ocazie. Aceasta, deoarece Curtea
nu se poate substitui legiuitorului.
12. Autorii sesizãrii exprimã, tot astfel, opinia cã
începutul perioadei ce trebuie avutã în vedere, în
ceea ce priveste trecerea imobilelor în proprietatea statului, ar
începe de la 30 decembrie 1947, iar nu - asa cum se prevede în
lege - de la 6 martie 1945. Este însã evident cã, în
afara oricãror consideratii teoretice ori practice, nu este în
atributia Curtii de a hotãrî modificarea textelor legii supuse
controlului de constitutionalitate, pentru cã în acest fel
s-ar substitui legiuitorului, încãlcând dispozitiile
art. 58 alin. (1) din Constitutie si ale art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicatã.
13. În legãturã cu cuprinsul art. 6 din lege, la care
se referã obiectia de neconstitutionalitate, acesta a fost ca terizat
în referatul stiintific aflat la dosar ca fiind inutil.
În aceastã privintã trebuie observat, în primul
rând, cã nici Curtea Constitutionalã si nici organele
ori persoanele care aplicã o reglementare legalã nu au îndreptãtirea
sã considere cã în lege existã texte inutile,
cãci, spre a fi aplicatã, legea trebuie interpretatã
în sensul în care produce efecte, iar nu în acela în
care nu ar produce nici un efect.
Pe de altã parte însã, chiar dacã s-ar aprecia
cã un text ar fi inutil, este evident cã acest fapt nu determinã
si caracterul sãu neconstitutional.
14. În lumina celor arãtate, Curtea Constitutionalã
considerã cã sesizarea de neconstitutionalitate formulatã
de grupul celor 26 de senatori de a constata neconstitutionalitatea art.
6 din Legea privind proprietatea publicã si regimul juridic al acesteia
urmeazã sã fie respinsã.
Admiterea obiectiei de neconstitutionalitate ar pune Curtea Constitutionalã
în situatia de a atribui art. 6 din lege efecte ce nu ar putea fi
acceptate decât prin deplasarea elementelor rationamentelor logice
si juridice pe alte fãgasuri decât cele care le sunt proprii,
cu consecinte mergând pânã la nerecunoasterea posibilitãtii
de despãgubire a fostilor proprietari.
Solutia preconizatã în sesizarea de neconstitutionalitate
ar avea si efectul - deopotrivã inacceptabil - de a pune instanta
de jurisdictie constitutionalã în situatia de a se pronunta
asupra conformitãtii unui text de lege cu prevederile Constitutiei,
pornind nu de la reglementarea pe care textul o contine nemijlocit, ci
de la premise ale acestei reglementãri, ce îsi gãsesc
sorgintea în dispozitii legale mai vechi, care, din diferite motive,
nu pot sau nu mai pot sã fie supuse controlului de constitutionalitate.
Un asemenea mod de a proceda ar putea deschide calea eludãrii dispozitiilor
legii fundamentale privind controlul de constitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si al art. 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.a), al art. 17 si urmãtoarele din Legea nr. 47/1992, republicatã,
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
În numele legii
DECIDE:
Constatã cã prevederile art. 6 din Legea privind proprietatea
publicã si regimul juridic al acesteia sunt constitutionale.
Definitivã si obligatorie.
Decizia se comunicã Presedintelui României.
Deliberarea a avut loc la data de 21 octombrie 1998 si la ea au participat:
Lucian Mihai, presedinte, Costicã Bulai, Constantin Doldur, Gábor
Kószokár, Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stângu,
Florin Bucur Vasilescu si Romul Petru Vonica, judecãtori.
LUCIAN MIHAI |
Claudia Miu |