P A R T E A I
Anul XI - Nr. 171
LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 22 aprilie 1999
SUMAR
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
251. - Hotãrâre privind conditiile de autorizare, organizare si exploatare a jocurilor de noroc
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
privind conditiile de autorizare,
organizare si exploatare a jocurilor de noroc
În temeiul art. 1 alin. 2 din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 69/1998 privind regimul de autorizare a activitãtilor din domeniul jocurilor de noroc,
Guvernul României h o t ã r ã s t e :
CAPITOLUL I
Definirea si clasificarea jocurilor
de noroc
Art. 1. - Prin joc de noroc se întelege procedura de atribuire
a unor câstiguri de orice fel, în functie de anumite elemente
aleatorii - indiferent de modul de producere a acestora - cu perceperea,
sub orice formã, a unor taxe de participare, directe sau disimulate.
Prin taxã de participare directã se întelege
suma de bani perceputã direct de la jucãtor de cãtre
organizator în schimbul dreptului de participare la joc.
Prin taxã de participare disimulatã se întelege
suma de bani perceputã suplimentar pentru vânzarea unor produse
care permit dreptul de participare la jocurile de noroc, precum si tarifele
percepute pentru utilizarea liniilor telefonice sau a altor mijloace de
telecomunicatie asimilate acestora ori pentru prestarea unor servicii a
cãror finalitate constã în dreptul de participare la
un joc de noroc.
Art. 2. - Organizarea oricãrui joc de noroc implicã, în
general, existenta urmãtoarelor elemente: joc, mizã, mijloace,
organizator si participant.
Art. 3. - Prin organizator de jocuri de noroc se întelege
orice persoanã juridicã înregistratã legal în
România si autorizatã sã exploateze jocuri de noroc
potrivit prevederilor prezentei hotãrâri.
Art. 4. - Prin participant la joc se întelege orice persoanã
fizicã care doreste si are dreptul legal sã participe la
joc. Participarea la joc presupune adeziunea fãrã limite
sau fãrã rezerve la toate prevederile regulamentului jocului
respectiv.
Art. 5. - Exploatarea jocurilor de noroc se poate face numai în baza
autorizatiei emise de Ministerul Finantelor, respectiv licenta pentru exploatarea
jocurilor de noroc, prevãzutã în anexele nr. 1 a) si
1 b), denumitã în continuare licentã.
Art. 6. - Jocurile de noroc se clasificã dupã cum urmeazã:
a) jocuri cu câstiguri generate de elemente aleatorii, organizate
prin folosirea masinilor, utilajelor, instalatiilor mecanice, electrice,
electromagnetice, electronice, videoautomate, jocuri exploatate prin intermediul
unor mecanisme, instalatii de orice fel, ale cãror câstiguri
presupun concomitent atât dexteritatea sau abilitatea jucãtorului,
cât si hazardul (de tipul ATLANTIC PUSHER, NIAGARA etc.), precum
si altele asemenea;
b) jocuri tip cazinou, cu câstiguri generate de elemente aleatorii,
desfãsurate la mese obisnuite sau speciale, organizate prin folosirea
bilelor, cãrtilor, însemnelor, zarurilor sau a oricãror
alte obiecte ori forme fizice de participare si de desfãsurare a
jocurilor de noroc, ca de exemplu: ruleta americanã, ruleta francezã,
black-jack, poker de orice fel, baccara, chemin de fer, redgo, punto banco,
table, canastã, pinacle, 66, pasiente, garde au coeur, belotã,
21 si altele de acest fel;
c) jocuri tip bingo si keno în sãli de joc, cu câstiguri
generate de elemente aleatorii, organizate prin folosirea echipamentelor
complexe de tip loteristic, caracterizate prin extrageri si premieri succesive;
d) pronosticuri (pariuri) sportive, dacã evenimentele aleatorii
constau în rezultatele unor întreceri sportive de orice fel,
pariuri de orice fel, tombole, jocuri tip bingo si keno, cu transmisie
prin retelele de televiziune, atunci când evenimentele aleatorii
constau în rezultatele unor extrageri de numere, de litere sau de
alte simboluri, indiferent de caracteristicile dispozitivelor mecanice,
electronice, digitale sau video, utilizate pentru generarea acestora sau
pentru efectuarea extragerilor (cupe, urne, roti si alte asemenea mijloace);
se includ în aceastã categorie toate genurile de tombole,
precum si jocurile interactive transmise în direct de posturile de
televiziune (pentru partea ce reprezintã joc de noroc);
e) jocuri-concurs cu câstiguri de orice fel, organizate prin intermediul
liniilor telefonice sau al altor mijloace de telecomunicatie.
Art. 7. - Jocurile de noroc se pot organiza cu sau fãrã participarea
directã a jucãtorilor, indiferent de mijloacele tehnice utilizate.
În mãsura în care vor apãrea si alte tipuri de
jocuri de noroc, caracterizate prin atribuirea de câstiguri în
functie de factori aleatorii, de hazard, cu perceperea unor taxe de participare
directã sau disimulatã, acestea vor intra sub incidenta obligativitãtii
de a obtine licente legale.
Art. 8. - Nu sunt considerate jocuri de noroc si sunt permise fãrã
autorizare urmãtoarele tipuri de jocuri:
a) tombolele organizate în scoli, în grãdinite sau în
alte colectivitãti si care au un caracter distractiv si nonprofit
pentru organizatori;
b) jocurile de tip distractiv, exploatate prin intermediul unor masini,
aparate, dispozitive de orice fel si care nu presupun câstiguri bazate
pe elemente aleatorii, având ca scop testarea fortei, inteligentei
si dexteritãtii participantului;
c) actiunile cu caracter publicitar organizate de diferiti agenti economici,
în scopul stimulãrii vânzãrilor, care nu presupun
taxã de participare pentru jucãtori si nici majorarea pretului
pe care produsul l-a avut anterior desfãsurãrii actiunii
publicitare.
Art. 9. - Nu sunt permise si nu pot fi autorizate jocurile de noroc, indiferent
de denumirea lor, prin care se acumuleazã fonduri bãnesti
sau alte valori materiale în cadrul unor asociatii ori al altor forme
organizate, cu promisiunea realizãrii unui câstig prin multiplicarea
sumelor depuse, numai pe baza sperantei de crestere a numãrului
acceptat de depunãtori la data depunerii cererii ori/si a sumelor
de bani.
De asemenea, nu sunt permise si nu pot fi autorizate jocurile tip alba-neagra,
care se bazeazã pe dexteritatea organizatorului, a mânuitorului
mijloacelor de joc (cãni de joc, cauciucuri cu timbre, capace cu
boabe de cereale, capace cu bilã etc.).
CAPITOLUL II
Autorizarea jocurilor de noroc
Art. 10. - Activitatea de autorizare a jocurilor de noroc se realizeazã
prin intermediul Comisiei de autorizare a jocurilor de noroc, denumitã
în continuare comisie.
Comisia îsi desfãsoarã activitatea în cadrul
Ministerului Finantelor, conform regulamentului de organizare si functionare
a acesteia, cuprins în anexa nr. 2.
Componenta comisiei va fi stabilitã prin ordin comun al ministrului
finantelor si al ministrului de interne.
Art. 11. - Documentele necesare pentru autorizare, care se depun la directia
de specialitate din Ministerul Finantelor în vederea obtinerii licentei,
sunt prezentate în anexa nr. 3.
Art. 12. - Acordarea licentei reprezintã dreptul pe care statul
îl acordã unor persoane juridice de a organiza si de a exploata
jocuri de noroc, în conditiile respectãrii prevederilor prezentei
hotãrâri si a legislatiei în vigoare.
Toti agentii economici organizatori de jocuri de noroc vor avea prevãzut
în obiectul de activitate codul CAEN nr. 9.271.
În cazul jocurilor mentionate la art. 6 lit. a) licenta va fi nominalã
pentru fiecare masinã în parte si va cuprinde datele de identificare
a acesteia, precum si a organizatorului de jocuri de noroc, iar pe verso
se vor înscrie spatiile de desfãsurare a activitãtii
si vizele lunare fiscale confirmate de organele teritoriale ale Ministerului
Finantelor.
Agentilor economici autorizati pânã la data intrãrii
în vigoare a prezentei hotãrâri li se vor înlocui,
pânã la data de 30 iunie 1999, licentele pentru exploatarea
jocurilor de noroc acordate cu noile modele de licente.
Licentele sunt documente cu regim special, tipãrite prin grija Ministerului
Finantelor de cãtre Regia Autonomã "imprimeria nationalã".
La realizarea acestora se vor folosi hârtie si cerneluri speciale,
precum si alte elemente de sigurantã. Cheltuielile legate de tipãrirea
acestor documente vor fi suportate din bugetul Ministerului Finantelor.
Art. 13. - Activitatea de autorizare a jocurilor de noroc are în
vedere masinile, instalatiile, dispozitivele, mesele de joc de noroc, spatiul
în care se va desfãsura activitatea, precum si personalul
si regulamentele interne.
Art. 14. - Comisia poate autoriza functionarea unor masini, instalatii,
dispozitive sau mese de jocuri de noroc numai pe baza unei dovezi privind
verificarea tehnicã, prin care sã se ateste buna functionare
a acestora.
Dovada privind verificarea tehnicã, prezentatã de cãtre
organizatorul de jocuri de noroc, va fi eliberatã de cãtre
firme specializate în domeniu, abilitate de comisie.
În dovada privind verificarea tehnicã vor fi precizate datele
de identificare a masinii (documentul de provenientã, seria de fabricatie,
producãtorul, tipul masinii, anul fabricatiei, proprietarul), caracteristicile
tehnice (modul de functionare, tensiunea de alimentare, gradul de electrosecuritate,
procentul de câstiguri din totalul rulajului încasãrilor),
indexurile contoarelor electromecanice înainte si dupã verificare,
factorul de multiplicare, modalitatea de sigilare si componentele
sigilate (respectiv contoarele electromecanice).
În cazul instalatiilor pentru jocurile tip bingo sau al meselor speciale
cu bilã, tip ruletã, dovada privind verificarea tehnicã
va fi adaptatã în mod corespunzãtor acestora, iar în
cazul jocurilor-concurs dovada privind verificarea tehnicã, se va
referi la programul de calculator utilizat în deruIarea jocului.
Agentii economici abilitati sã elibereze dovezi privind verificarea
tehnicã pot acorda serii la aparate, conform registrului propriu
de atribuire a seriilor.
Cu ocazia efectuãrii verificãrii tehnice verificatorul va
întocmi un proces-verbal în care vor fi consemnate toate datele
referitoare la aceastã operatiune tehnicã si în care
se va mentiona dacã este asiguratã corecta functionare si
desfãsurare a jocului.
Procesele-verbale, precum si dovada privind verificarea tehnicã
ce va fi eliberatã organizatorului de jocuri de noroc vor fi semnate
atât de cãtre verificator, cât si de cãtre beneficiar.
Art 15. - Jocurile de noroc cu participare directã pot fi organizate
numai în spatii corespunzãtor amenajate pentru desfãsurarea
unor astfel de activitãti.
Spatiul în care se desfãsoarã aceste activitãti
poate fi în proprietatea organizatorului, închiriat sau dobândit
sub o altã formã legalã de cãtre acesta (pe
bazã de asociere în participatiune etc.).
În cazul unor contracte de asociere în participatiune, încheiate
de cãtre utilizatorii de aparaturã specificã jocurilor
de noroc cu detinãtorii de spatiu, organizatori de jocuri de
noroc sunt considerate persoanele juridice care exercitã cu
forme legale dreptul de proprietate sau de folosintã asupra aparaturii
respective. Întreaga responsabilitate în fata legii privind
corecta desfãsurare a activitãtii de exploatare a aparaturii
si a sãlii de joc revine detinãtorilor cu orice titlu ai
acestei aparaturi, care au fost autorizati în conditiile prezentei
hotãrâri.
Se permite schimbarea locului de exploatare a activitãtilor de jocuri
de noroc în perioada de valabilitate a licentei, dar nu mai mult
de trei ori fatã de locul initial, cu avizul comisiei, fãrã
perceperea altor taxe, urmând sã se facã mentiune în
acest sens în licentã. În acest scop, agentii economici
vor depune la directia de specialitate din Ministerul Finantelor o documentatie
care sã cuprindã numai pct. 1, 10, 11, 14, 15, 18 si 19 din
anexa nr. 3.
Art. 16. - Autorizarea activitãtilor de jocuri de noroc este valabilã
pe o perioadã de un an ce curge de la data de întâi
a lunii urmãtoare celei în care s-a aprobat obtinerea licentei.
Dupã aceastã perioadã agentii economici pot solicita
reautorizarea acestor activitãti, cu plata taxelor aferente, prezentând
numai documentele prevãzute la pct. 1, 8 si 11 - 19 din anexa nr.
3.
Art. 17. - Pentru eliberarea licentelor se vor percepe taxele anuale de
autorizare prevãzute în Ordonanta de urgentã a Guvernului
nr. 69/1998 privind regimul de autorizare a activitãtilor din domeniul
jocurilor de noroc.
Agentii economici autorizati pânã la data intrãrii
în vigoare a Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 69/1998
nu vor mai plãti taxa de autorizare prevãzutã de lege
a se achita înainte de eliberarea documentelor de autorizare, urmând
sã plãteascã numai rata lunarã pentru fiecare
masinã mecanicã sau electronicã cu câstiguri,
respectiv pentru fiecare masã de joc de noroc din cazinou. În
cazul în care autorizatia expirã pânã la data
de 15 a lunii nu se mai datoreazã taxa lunarã, iar dacã
data expirãrii este ulterioarã datei de 15 a lunii taxa lunarã
se plãteste integral.
Art. 18. - Dupã autorizarea unui agent economic în cadrul
sedintei, cuantumul taxei de autorizare percepute, contul de virament,
precum si alte date necesare pentru efectuarea plãtii vor fi transmise
în scris acestuia în termen de 5 zile lucrãtoare de
la data sedintei.
Art. 19. - Nu se acordã licentã în situatiile în
care:
a) administratorul si/sau directorul executiv nu a împlinit vârsta
de 23 de ani;
b) agentul economic nu detine spatiu stabil sau acesta nu este corespunzãtor
pentru activitatea respectivã, neîncadrându-se în
prevederile prezentei hotãrâri, precum si în normele
legale privind amplasarea, dotãrile, conditiite igienico-sanitare
si de prevenire si stingere a incendiilor;
c) spatiul detinut este situat în incinta unor asezãminte
de învãtãmânt, culturã, artã, sãnãtate,
cu caracter social, de culte religioase si altele asemenea, precum si în
zone cu circulatie intensã: pasaje pietoriale, statii ale mijloacelor
de transport în comun, spatii excesiv de aglomerate.
În mod exceptional se admite organizarea de jocuri de noroc în
spatiile-anexe, excedentare, ale unor cinematografe, sãli de spectacole,
sãli de sport, case de culturã si altele de acest fel, cu
conditia sã fie asiguratã intrare separatã pentru
jucãtori si sã nu fie deranjate în vreun fel celelalte
activitãti; nu poate fi autorizatã functionarea masinilor
cu câstiguri în cofetãrii, patiserii, pizzerii sau în
alte asemenea unitãti de alimentatie publicã unde au acces
minorii;
d) agentul economic are în dotare masini, instalatii, dispozitive
executate artizanal ori care prezintã grad avansat de uzurã
fizicã sau moralã;
e) administratorii si directorii executivi ai agentilor economici, care
solicitã autorizarea, au suferit condamnãri pentru infractiunea
de înselãciune, furt, bancrutã frauduloasã,
fals si uz de fals, evaziune fiscalã, contrabandã sau pentru
o altã infractiune ce a avut ca urmare pierderea drepturilor civile
si politice ori au fost în mod repetat sanctionati contraventional
în legãturã cu nerespectarea unor prevederi legale
referitoare la jocurile de noroc;
f) administratorul si/sau directorul executiv este functionar public sau
ocupã o altã functie incompatibilã cu functia de gestionar
sau de administrator;
g) agentul economic înregistreazã obligatii fiscale restante
fatã de bugetul de stat si fatã de bugetul asigurãrilor
sociale de stat.
Nu se considerã obligatii fiscale restante fatã de bugetut
de stat si fatã de bugetul asigurãrilor sociale de stat:
sumele pentru care agentii economici au obtinut de la Ministerul Finantelor
sau de la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale înlesniri la plata
acestora;
- sumele stabilite în urma controalelor efectuate de organele fiscale
de specialitate si care se aflã în diferite stadii de contestare
sau în judecatã;
- sumele care fac obiectul unei mãsuri de suspendare a executãrii,
dispusã de instanta judecãtoreascã.
În situatia în care dupã obtinerea licentei pentru exploatarea
jocurilor de noroc un organizator se încadreazã într-una
dintre situatiile prezentate Ia art. 19 lit. a)-g), licenta se anuleazã.
Art. 20. - Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligati sã tinã
evidenta contabilã separat, pânã la nivel de balantã,
pentru activitãtile de jocuri de noroc, inclusiv partea aferentã
asociatilor în cazul contractelor de asociere în participatiune.
Raportarea se face semestrial la Directia administrarea monopolului de
stat din cadrul Ministerului Finantelor, o datã cu raportãrile
contabile conform anexei nr. 4.
Art. 21. - Exploatarea jocurilor de noroc în valutã se face
cu aprobarea Bãncii Nationale a României, pe baza licentei
pentru exploatarea jocurilor de noroc.
CAPITOLUL III
Activitãti de jocuri de noroc
A. Jocuri cu câstiguri generate de elemente aleatorii, organizate
prin folosirea masinilor, utilajelor, instalatiilor mecanice, electrice,
electromagnetice, electronice, videoautomate si altele asemenea
Art. 22. - Toate masinile, utilajele, instalatiile mecanice, electrice,
electromagnetice, electronice, videoautomate si alte jocuri cu câstiguri
generate de elemente aleatorii vor fi produse de cãtre societãti
comerciale specializate în domeniu si vor avea aplicate plãcute
de identificare individuale, marcate durabil, în care vor fi precizate:
tipul aparatului, producãtorul, seria si anul de fabricatie.
Art. 23. - Orice reparatie la masinile, utilajele si instalatiile prevãzute
la art. 22 si care nu presupune interventii asupra contoarelor electromecanice,
precum si a sigiliilor aplicate va fi stipulatã într-un registru
special de interventii, semnat atât de cãtre depanator, cât
si/sau de cãtre organizator, în care vor fi precizate elementele
asupra cãrora s-a intervenit.
Interventiile la contoarele electromecanice se efectueazã numai
de cãtre specialisti ai societãtilor comerciale abilitate
de cãtre comisie sã efectueze verificãri tehnice.
Acestia au obligatia sã sesizeze în scris comisia de îndatã
ce constatã interventii sau manopere de naturã frauduloasã
asupra contoarelor ori asupra programelor de joc ale aparatelor, nerespectarea
acestei prevederi conducând la retragerea abilitãrii.
Art. 24. - Toate tipurile si categoriile de masini de jocuri de noroc vor
avea, în mod obligatoriu, în dotare contoare electromecanice
si, optional, contoare electronice, care vor înregistra atât
încasãrile, cât si premiile acordate.
Evidenta contabilã va fi tinutã zilnic pe baza indexurilor
contoarelor electromecanice, care vor fi marcate prin etichetare: intrãri,
iesiri.
Art. 25. - Contoarele electromecanice vor fi prezentate, în mod obligatoriu,
spre citire si verificare, organelor de control. Dacã din motive
de securitate si/sau de constructie accesul nu este posibil permanent,
organizatorul va adopta varianta montãrii lor în locuri accesibile
citirii si verificãrii.
Art. 26. - Sãlile de joc în care sunt amplasate mai mult de
10 masini cu câstiguri vor fi prevãzute cu grupuri sanitare.
Sãlile de joc nu pot fi autorizate dacã organizatorul, respectiv
detinãtorul legal al spatiului de joc, nu a obtinut în prealabil
avizul brigãzii locale de pompieri (acolo unde este cazul) si, respectiv,
avizul directiei sanitare locale.
Art. 27. - Organizarea efectivã a activitãtii se va face
în conformitate cu regulamentul de ordine interioarã al sãlii
de joc, care va prevedea expres obligatiile si responsabilitãtile
fiecãrui angajat care lucreazã la sala de jocuri.
Art. 28. - Se interzice introducerea de credite pentru jucãtori,
pe datorie sau pe seama unor obiecte lãsate în gaj.
Art. 29. - Evidenta primarã a veniturilor se tine zilnic, pentru
fiecare masinã electronicã cu câstiguri, pe formularul
prezentat în anexa nr. 5, respectiv în anexa nr. 6 pentru masinile
care opereazã în valutã.
Lunar, veniturile vor fi centralizate cu ajutorul formularului prezentat
în anexa nr. 8, respectiv în anexa nr. 8 a) pentru masinile
care opereazã în valutã.
Formularele astfel completate vor fi cuprinse într-un registru special,
numerotat, legat si stampilat de organul local al Ministerului Finantelor.
Înscrierile se vor face cu pix cu pastã, lizibil, fiind interzise
stersãturile sau modificãrile.
Eventualele greseli pot fi corectate prin bararea numãrului gresit
si înscrierea numãrului corect deasupra acestuia, sub semnãtura
persoanei care a completat formularul.
Art. 30. - Comisia nu va autoriza unui agent economic mai putin de 5 masini
electronice cu câstiguri sau mai putin de 5 posturi individuale de
joc, la prima solicitare a acestuia.
B. Jocuri tip cazinou
Art. 31. - Jocurile cu câstiguri generate de sansã, tip cazinou,
se desfãsoarã între participanti si organizatori, precum
si la mese special destinate jocului direct între participanti, deservite
de personal al cazionului.
Aceste mese vor fi special descrise în regulamentul de ordine interioarã,
care va prevedea si modul de înregistrare si de contabilizare a veniturilor
realizate de cazinou.
Numãrul meselor la care se desfãsoarã jocul direct
între participanti nu va depãsi 10% din totalul meselor avizate.
Activitatea de jocuri de noroc din cazinou se desfãsoarã
la mese speciale, folosindu-se bile, cãrti sau zaruri si, complementar,
masini videoautomate, electromecanice sau electronice.
Art. 32. - Pentru jocurile de noroc la care evenimentele aleatori se produc
prin intermediul zarurilor, acestea vor fi amestecate si lansate dintr-o
cupã sau urnã, fiind interzisã manevrarea lor cu mâna.
Zarurile vor fi confectionate din materiale care sã aibã
duritatea necesarã impusã de suprafata de joc (oase, materiale
plastice, ebonitã, fildes, metal) si vor avea laturile perfect egale
(între 20 mm-25 mm), sigla sau denumirea cazionului va fi inscriptionatã
pe una dintre fete si vor fi perfect echilibrate. Pentru controlul echilibrãrii
zarurilor, sãlile de cazinou vor avea în dotare aparate tip
"balancing galiper".
Se va respecta conditia ca suma punctelor înscrise pe fetele opuse
ale unui zar sã fie egalã cu cifra 7.
Art. 33. - Dotarea minimalã pe care trebuie sã o posede un
cazinou pentru a putea obtine licenta este de 10 mese speciale de joc,
dintre care cel putin 4 mese speciale cu bilã (rulete).
Art. 34. - Cazinourile vor putea fi amplasate în hoteluri, în
clãdiri separate, în cinematografe dezafectate, în alte
amplasamente care sã permitã respectarea unor conditii minime,
cum ar fi: sã nu deranjeze alte activitãti învecinate,
sã se asigure linistea necesarã bunei desfãsurãri
a activitãtii, sã aibã intrare separatã, sã
permitã amenajarea unor încãperi conexe, strict necesare
activitãtii (camerã tehnicã, grupuri sanitare, bar,
garderobã, camerã de odihnã pentru personal etc.).
Se interzice autorizarea cazinourilor în clãdiri în
care existã si locuinte.
Art. 35. - Cazinourile vor avea o dotare tehnicã de bazã
(inclusiv cãrti de joc si zaruri) si complementarã, la nivelul
normelor internationale.
Rotile ruletelor vor fi produse de firme recunoscute în domeniu.
Mesele vor avea în dotare cutii cu dublã încuietoare,
care, în afara programului, vor sta deschise pe mesele de joc.
Rotile ruletelor vor fi prevãzute cu numãr de serie, original
sau atribuit de verificatorul tehnic, pereche pentru cuvã si rotor.
În afara programului rotile ruletelor vor fi protejate cu un capac
care sã permitã închiderea sau sigilarea acestora.
Art. 36. - Sãlile de joc vor fi amenajate astfel încât
sã se creeze o ambiantã plãcutã pentru jucãtori.
Pardoselile vor fi mochetate, iluminatul electric va fi suficient de puternic,
dar astfel montat încât sã nu deranjeze jucãtorii.
Sãlile de joc vor beneficia, în mod obligatoriu, de instalatie
de conditionare a aerului, cu o putere corespunzãtoare dimensiunii
acestora.
În incinta cazinoului, precum si la usile de evacuare vor fi montate
lãmpi care sã intre în functiune, la tensiune redusã,
în momentul unei avarii la circuitul de bazã. Aceste lãmpi
au menirea de a asigura, în situatii de necesitate, protejarea jucãtorilor,
a personalului sãlii, precum si a valorilor constituind circuitul
electric de sigurantã.
Autorizarea activitãtii de cazinou, precum si organizarea unei astfel
de activitãti vor fi cu desãvârsire interzise fãrã
existenta si fãrã buna functionare a circuitului electric
de sigurantã.
Art. 37. - Înaintea autorizãrii de cãtre comisie, organizatorii
de jocuri de noroc vor depune la C.E.C., în nume propriu, un fond
de garantie în valoare fixã de 5.000 dolari S.U.A. (sau echivalentul
în lei la cursul oficial de schimb valutar al zilei) pentru fiecare
masã de joc.
Acest fond se va afla în permanentã la dispozitia Ministerului
Finantelor pentru acoperirea eventualelor obligatii restante fatã
de bugetul de stat. Fondul de garantie va putea fi restituit agentului
economic la închiderea activitãtii doar cu aprobarea scrisã
a Ministerului Finantelor.
Art. 38. - Cazinourile pot constitui depozite în lei sau în
valutã ale clientilor, în numele acestora, cu avizul prealabil
al Bãncii Nationale a României.
Aceste depozite vor fi pãstrate în seifuri special amenajate,
iar procedura de primire-predare, pe bazã de documente utilizate
în regim special, va fi total separatã de fluxurile financiare
si de înregistrãrile contabile ale cazinourilor.
Art. 39. - În toate cazinourile întreaga activitate din sãlile
de joc, casierie si de la receptie trebuie supravegheatã, în
mod obligatoriu, prin circuit închis de televiziune si înregistratã
video pe toatã durata programului.
Înregistrãrile video respective vor fi tinute pe mese de joc
si pe zile si vor fi pãstrate, în conditii de securitate,
cel putin 10 zile. Acestea trebuie sã aibã vizualizate data
si ora evenimentelor înregistrate astfel încât sã
nu obstructioneze vizibilitatea înregistrãrii. Incidentele
sau evenimentele deosebite se vor consemna într-un registru tinut
de operatorii sistemului de supraveghere video, iar pentru cazurile întemeiate
vor fi înstiintate imediat organele de politie. Înregistrãrile
video fãcute în aceste cazuri vor fi pãstrate pânã
la clarificarea acestor situatii, prin exceptare de la termenul prevãzut
mai sus.
Înregistrãrile video pot fi controlate sau ridicate de cãtre
organele de control ale Ministerului de Interne si ale Ministerului Finantelor,
în vederea efectuãrii unor verificãri.
Camerele de luat vederi vor fi amplasate astfel încât sã
se asigure receptionarea unor imagini clare si utile atât la mesele
de joc, cât si la celelalte puncte de lucru.
Imaginile de la mesele de joc trebuie sã cuprindã întregul
caroiaj al mesei, precum si roata ruletei, cu o fidelitate care sã
permitã vizionarea unor detalii, si anume: culoarea jetoanelor si
valoarea bancnotelor, asezarea jetoanelor pe caroiajul mesei, numãrul
de jetoane pe coloanã.
Imaginile receptionate la casierie trebuie sã permitã vizionarea
mâinilor casierului, asezate pe ghiseu, culoarea, numãrul
si valoarea jetoanelor si bancnotelor, iar imaginile de la receptie trebuie
sã permitã vizionarea, integralã sau bust, a persoanelor
care pãtrund în incinta cazinoului.
Casieria si receptia vor fi permanent supravegheate cu ajutorul unor camere
fixe de luat vederi, imaginea acestor puncte de lucru urmând a fi
captatã permanent pe monitoare.
Urmãrirea în direct si înregistrarea activitãtii
din cazinou vor fi efectuate în sistem color, cu exceptia receptiei,
ale cãrei imagini pot fi alb-negru.
Optional, agentii economici mai pot dota camera tehnicã si cu alte
dispozitive si instalatii, cum ar fi: dispozitiv de apropiere a imaginii
captate, dispozitive de comandã a camerelor mobile de luat vederi,
aparate de fotografiat, de înregistrare audio etc.
Art. 40. - În cazul în care cazinoul are în dotare peste
25 de masini electronice cu câstiguri în aceeasi salã,
aceasta va fi supravegheatã prin circuit închis de televiziune
(cu imagini de ansamblu ale masinilor), realizându-se si înregistrarea
video respectivã mãrirea activitãtii din sala cu masini
electronice cu câstiguri se va face, de asemenea, în sistem
color.
Art. 41. - Numãrarea bacsisului colectat de la mese, precum si închiderea
meselor vor fi urmãrite în direct si înregistrate în
sistem video.
Art. 42. - Organizarea activitãtii în cazinou (dotarea meselor,
verificarea dotãrii, întreruperea temporarã a activitãtii
la mese, închiderea meselor, numãrarea bacsisului, înregistrarea
stocului de jetoane) se va face conform regulamentului de ordine interioarã
al cazinoului, astfel cum a fost aprobat de comisie.
Art. 43. - În organizarea si derularea jocurilor tip cazinou unitãtile
organizatoare vor folosi numai jetoane pentru care vor asigura o gestiune
strictã privind provenienta, înregistrarea, circulatia si
casarea acestora, stabilitã prin instructiunile interne ale cazinoului.
Aceeasi evidentã va fi tinutã si în cazul cãrtilor
de joc si al zarurilor.
Jetoanele valorice pot fi cumpãrate de la casierie sau de la mesele
de joc, în lei sau în alte mijloace de platã autorizate
de Banca Nationalã a României, iar restituirea (rãscumpãrarea)
acestora se face numai la casierie.
Art. 44. - Unitãtile organizatoare vor prevedea, prin regulamentul
de ordine interioarã al cazinoului, toate detaliile privind organizarea,
numãrul meselor si al masinilor, numãrul personalului angajat,
conditiile de angajare, specializare, orele de lucru, programul de functionare
a sãlilor, organizarea evidentelor contabile, modalitatea de admitere
a clientilor, conditiile de supraveghere si de securitate etc.
Art. 45. - Se interzice lucrãtorilor din salã sã transporte
jetoane sau bani în numerar în incinta cazinoului în
alte conditii decât cele stabilite prin regulamentul de ordine interioarã
al cazinoului.
Art. 46. - Este interzisã orice procedurã, directã
sau indirectã, care sã aibã ca finalitate împrumutarea
cu bani a jucãtorilor cazinoului.
Art. 47. - Bacsisurile oferite de jucãtori salariatilor sunt considerate
venituri ale organizatorului jocurilor de noroc, si pot fi împãrtite
de conducere salariatilor. Bacsisurile vor fi evidentiate separat în
contabilitate.
Art. 48. - Personalul din sãlile de joc (pit-boss, crupieri, inspectori
de masã, casieri, ospãtari) trebuie sã poarte în
timpul serviciului numai îmbrãcãminte fãrã
buzunare.
Art. 49. - Evidenta accesului jucãtorilor în incinta cazinoului
se va face cu ajutorul unui calculator electronic. Datele de identificare
vor fi transcrise de pe documentele legale de identificare astfel:
- pentru cetãtenii strãini: pasaportul, cartea de identitate
diplomaticã sau consularã, legitimatia provizorie;
- pentru cetãtenii români: buletinul/cartea de identitate
sau alte acte eliberate de organele de politie, care poartã o fotografie
si semnãtura titularului.
Art. 50. - Listele cuprinzând persoanele care, prin decizii interne
ale cazinourilor, au fost declarate indezirabile si cãrora li s-a
interzis accesul în cazinou vor fi comunicate de îndatã
organelor de politie, împreunã cu motivatia acestei mãsuri.
Art. 51. - Administratia cazinoului are obligatia sã organizeze
si sã conducã contabilitatea conform prevederilor legislatiei
române în materie.
Evidenta primarã a veniturilor se tine zilnic, pentru fiecare masã
de joc, pe formularul prezentat în anexa nr. 7 si conform instructiunilor
de completare a acestuia.
Lunar, veniturile vor fi centralizate cu ajutorul formularului prezentat
în anexa nr. 9.
Formularele de evidentã zilnicã, tipizate, conform anexei
nr. 7, redactate în limba românã, nu trebuie sã
prezinte spatii goale, stersãturi si modificãri.
Art. 52. - Personalul de executie din cazinouri (de la directori inclusiv
în jos) va fi format prin scolarizare în tarã sau poate
fi angajat din strãinãtate cu permis de muncã pentru
cetãtenii strãini, eliberat în conditiile legii. În
ultimul caz angajãrile vor fi avizate de comisie, pe baza unei caracterizãri
date de managerul unitãtii de la ultimul loc de muncã.
Pentru angajatii cetãteni strãini conducerea fiecãrui
cazinou va informa comisia în termen de 10 zile despre transferul
sau despre desfacerea contractutui individual de muncã, cu precizarea
motivelor care au stat la baza acestor mãsuri.
Art. 53. - Sub sanctiunea desfacerii contractului individual de muncã,
accesul crupierilor în orice alt cazinou din tarã este interzis.
Aceeasi sanctiune se aplicã si persoanei sau persoanelor care au
facilitat accesul în cazinou al crupierului în cauzã,
cu bunã stiintã, sau care au cunoscut aceastã situatie
si nu au sesizat conducerea cazinoului respectiv.
Art. 54. - Acordarea licentei pentru exploatarea jocurilor de noroc se
va face în urma deplasãrii la fata locului a unei echipe de
specialisti, formatã din reprezentanti ai comisiei, experti ai directiei
de specialitate si reprezentanti ai organetor locale ale Ministerului Finantelor
si ale Ministerului de Interne, în numãr de cel putin 5 persoane,
care va întocmi o notã de constatare privind îndeplinirea
conditiilor de autorizare prevãzute de prezenta hotãrâre.
Nota de constatre va fi semnatã de cãtre toti membrii echipei
si de reprezentantul agentului economic verificat si va fi înaintatã
comisiei.
C. Jocuri tip bingo si keno, în sãli de joc
Art. 55. - Prin salã de joc tip bingo se întelege o încãpere
amenajatã corespunzãtor, care are în dotare un complex
de dispozitive, instalatii, masini, echipamente, a cãror functionare
se interconditioneazã, rezultând un tot unitar de tip loteristic,
caracterizat prin extrageri si premieri succesive, realizate rapid prin
intermediul unei instalatii care înglobeazã un circuit închis
de televiziune.
Art. 56. - O salã de joc tip bingo va avea în dotare, în
mod obligatoriu, urmãtoarele dispozitive si echipamente:
- un aparat de extragere aleatorie a numerelor (turbo-suflantã prevãzutã
cu serpentinã la vedere);
- unul sau mai multe panouri cu afisaj luminos, comandate electronic, prin
intermediul cãrora vor fi afisate principalele date de joc: premiul
de linie, premiul de bingo, premiul de bingo acumulat, fondul de rezervã,
pretul cartonului, intervalul de serie vândut, numãrul de
cartoane vândute, bila maximã, numãrul de bile extrase;
- unul sau mai multe panouri cu afisaj luminos, prin intermediul cãrora
vor fi afisate numerele extrase;
- un numãr variabil de monitoare TV color, prin intermediul cãrora
vor fi afisate principalele date de joc, numerele extrase, precum si cartoanele
câstigãtoare.
Se face precizarea cã numãrul panourilor cu lãmpi
electrice, precum si numãrul monitoarelor vor fi impuse de necesitatea
accesului jucãtorilor la informatiile de joc, din orice punct al
sãlii, indiferent de configuratia si de dimensiunea acesteia;
- un calculator electronic coordonator de joc, pentru gestiunea contabilã
a jocului, prevãzut cu un monitor de control si una sau mai multe
imprimante (dintre care una de format A 4);
- alte dispozitive si accesorii specifice jocului tip bingo (tastaturã,
întrerupãtoare, instalatii audio etc.).
Optional, pot fi racordate la instalatia de bazã calculatoare electronice
de joc, tip mini-bings, în beneficiul jucãtorilor.
În cazul în care acelasi organizator detine mai multe sãli
de joc tip bingo, acesta poate sã le interconecteze pentru jucarea
unor partide speciale în comun.
Art. 57. - Pentru a fi autorizate sãlile de joc tip bingo trebuie
sã îndeplineascã urmãtoarele conditii de bazã:
- sã aibã intrare separatã si sã nu deranjeze
alte activitãti;
- sã fie corespunzãtor amenajate, astfel încât
sã se asigure conditii civilizate de joc (iluminat electric corespunzãtor,
sistem de ventilatie a aerului, corespunzãtor dimensionat pentru
sala ocupatã la capacitatea maximã, mobilier adecvat, grupuri
sanitare civilizate, pardoseli mochetate total sau partial în functie
de caracteristicile acestora, instalatie de sonorizare care sã asigure
o auditie optimã, uniforme pentru personal);
- sã fie dotate cu circuit electric de sigurantã, la tensiune
redusã, care sã asigure, în cazuri de necesitate, un
iluminat ce va permite protejarea jucãtorilor, a personalului si
a valorilor;
- sã aibã obtinute, în prealabil, toate avizele si
acordurile legal prevãzute (P.S.I., sanitar si altele impuse de
situatii specifice);
- întreaga aparaturã din dotare sã functioneze corespunzãtor.
Art. 58. - Sãlile de joc tip bingo nu pot fi autorizate în
situatiile în care:
a) calculatorul electronic manifestã unele deficiente de programare
sau este neperformant, în sensul cã: permite desfãsurarea
jocului în conditiile pierderii partiale sau totale a memoriei, în
situatia unei întreruperi a alimentãrii cu energie electricã;
permite desfãsurarea jocului în situatia scoaterii din circuit
a imprimantei sau a suportului de date (hârtia de imprimantã).
Organizarea jocului cu asemenea deficiente conduce la suspendarea temporarã
sau la anulare licentei;
b) sunt amplasate în incinta unor imobile în care se aflã
locuinte deasupra ori dedesubtul sãlii de joc;
c) sunt amplasate în grãdinile de varã sau pe terasele
restaurantelor, care nu sunt acoperite integral, si nu sunt situate la
o distantã de cel putin 35 m de blocuri de locuinte, de hoteluri
sau de alte clãdiri cu caracter social sau public;
d) aparatul de extragere aleatorie a numerelor tip turbo-suflantã
nu este dotat cu serpentinã de stocare a bilelor;
e) comenzile echipamentului de joc nu sunt efectuate prin intermediul calculatorului.
Art. 59. - Procentul de premiere din totalul rulajului încasãrilor
va fi de minimum 65% si de maximum 80% pentru fiecare joc obisnuit, cu
exceptia jocurilor la care se acordã premii speciale, atunci când
va fi respectat doar procentul minim.
Procentul de premiere va fi detaliat de cãtre fiecare organizator
de jocuri de noroc prin prevederile regulamentului de joc. Orice modificare
ulterioarã a regulamentului de joc va putea fi aplicatã numai
dupã înregistrarea acesteia la directia de specialitate din
Ministerul Finantelor.
Procentul de premiere este compus din suma procentelor ce reprezintã
premiile obisnuite (premiul de linie, premiul de bingo si premiul de bingo
acumulat), precum si din procentul aferent constituirii fondului de rezervã.
Fondul de rezervã va putea fi folosit la acordarea premiilor speciale
si la reconstituirea optionalã a premiului de bingo acumulat, în
cazul în care acesta a fost acordat.
Premiul de bingo acumulat, constituit din încasãri într-un
procent stabilit de organizator sau din fondul de rezervã, se acordã
integral jucãtorului câstigãtor, la bila maximã
afisatã pe panoul de date.
Se interzice acordarea partialã a acestuia în cote fixe, precum
si acordarea unor premii speciale din premiul de bingo acumulat.
Premiile speciale acordate jucãtorilor se constituie numai din fondul
de rezervã acumulat la jocurile anterioare. Premiile obisnuite si
fondul de rezervã vor fi afisate permanent pe panoul cu datele generale
de joc.
La deschiderea unei noi sãli de joc tip bingo organizatorul poate
credita fondul de rezervã cu sume pe care, ulterior, le poate recupera.
Art. 60. - Comenzile si distributia pentru cartoanele folosite la jocul
tip bingo se vor face prin Regia Autonomã "imprimeria nationalã".
Regia Autonomã "imprimeria nationalã" nu va elibera cartoanele
comandate de agentii economici fãrã prezentarea dovezii privind
achitarea taxei de 7% aplicate la valoarea nominalã a cartoanelor.
Aceasta va transmite lunar directiei de specialitate din cadrul Ministerului
Finantelor situatia privind comenzile de cartoane primite si executate,
precum si taxele încasate, pe fiecare organizator de jocuri de noroc.
Agentii economici care, la data intrãrii în vigoare a prezentei
hotãrâri, înregistreazã stocuri de cartoane folosite
la jocul tip bingo neutilizate au obligatia sã inventarieze si sã
achite taxa de 7% la valoarea nominalã a cartoanelor aflate în
stoc. Situatia stocurilor de cartoane folosite la jocul tip bingo va fi
comunicatã directiei de specialitate din Ministerul Finantelor.
Art. 61. - Întreaga gestiune a jocurilor de noroc va fi evidentiatã
pe hârtia imprimantei calculatorului, pe care vor fi precizate, în
mod obligatoriu, urmãtoarele date: enumerarea cronologicã
a jocurilor de noroc organizate, data si ora începerii jocului, ora
încheierii jocului, pretul cartoanelor vândute, numãrul
cartoanelor vândute, intervalul de serie vândut, premiul de
linie, premiul de bingo, premiul de bingo acumulat, fondul de rezervã,
bilele extrase, bila maximã, numãrul cartonului câstigãtor
atât la linie, cât si la bingo, validarea jocului.
La sfârsitul fiecãrei zile de joc calculatorul va opera sinteza
jocurilor, numãrul de jocuri executate, sumele încasate, valoarea
premiilor acordate si alte date sintetice.
Dupã aceastã sintezã, hârtia de imprimantã
va fi baratã, urmând ca situatia zilei sã fie verificatã
si semnatã de responsabilul de joc si de întregul personal
existent în salã în momentul închiderii programului,
dar nu mai putin de 5 persoane.
Fiecare dintre cei 5 sau mai multi angajati va înscrie personal numele,
ora semnãrii, functia, urmate de semnãturã. Ordinea
înscrierii va fi datã de ierarhia functiilor detinute.
Aceastã procedurã se va efectua imediat dupã terminarea
ultimului joc si dupã redarea sintezei zilei de cãtre calculator.
Art. 62. - Hârtia de imprimantã cu datele de joc constituie
baza întocmirii unui document contabil si se pãstreazã
ca atare, împreunã cu acesta, conform normelor legale.
Lunar, se va întocmi situatia prevãzutã în anexa
nr. 10.
Art. 63. - Programele de joc tip bingo ce vor fi instalate în sãlile
de joc tip bingo vor fi achizitionate de la agentii economici abilitati
de cãtre comisie, în vederea producerii, comercializãrii
si implementãrii acestora. Abilitarea acestora se face cu respectarea
urmãtoarelor criterii:
- sã aibã cuprins în obiectul de activitate prevãzut
în statut "prestãri de servicii";
- sã dispunã de atelier, laborator sau de alte spatii de
lucru similare, dotate cu aparatura necesarã, corespunzãtoare
calitativ si cantitativ pentru exercitarea acestor prestatii;
- sã dispunã de personal angajat cu carnet de muncã,
cu pregãtire si experientã în domeniu, suficient din
punct de vedere numeric si având disponibilitatea de a se deplasa
în teritoriu pentru implementarea, întretinerea si depanarea
programului;
- sã nu fie organizatori de jocuri de noroc ori asociati, sub orice
formã, cu acestia, direct sau indirect;
- sã aibã posibilitatea evidentierii pe calculator a verificãrilor
efectuate în ordine cronologicã si pe beneficiari;
- sã îsi asume rãspunderea sesizãrii comisiei,
Gãrzii Financiare si organelor de politie în cazul constatãrii
unor nereguli în activitatea desfãsuratã pe teren.
Agentii economici abilitati pentru producerea programelor de joc tip bingo
si pentru efectuarea verificãrilor tehnice nu vor acorda verificãri
tehnice pentru propriile programe.
Art. 64. - Acordarea licentei pentru exploatarea jocurilor de noroc se
va face în urma deplasãrii la fata locului a unei echipe de
specialisti, formatã din reprezentanti ai comisiei, experti ai directiei
de specialitate din Ministerul Finantelor si din reprezentanti ai organelor
locale ale Ministerului Finantelor si ale Ministerului de Interne, în
numãr de cel putin 5 persoane, care vor întocmi o notã
de constatare privind îndeplinirea
conditiilor de autorizare prevãzute de prezenta hotãrâre.
Nota de constatare va fi semnatã de cãtre toti membrii echipei,
precum si de reprezentantul agentului economic verificat si va fi înaintatã
comisiei.
D. Pronosticuri (pariuri) sportive, pariuri de orice fel, tombole,
jocuri tip bingo si keno, transmise prin retele de televiziune sau prin
mijloace de transmisie asimilate, jocuri interactive (partea de joc de
noroc)
Art. 65. - Activitãtile tip pronosticuri (pariuri) sportive, pariuri
de orice fel, tombole, jocuri tip bingo si keno, transmise prin retele
de televiziune sau prin mijloace de transmisie asimilate, jocuri interactive
(partea de joc de noroc) se supun autorizãrii în conditiile
prezentei hotãrâri.
Art. 66. - Taxa de autorizare aferentã activitãtilor prevãzute
la art. 65 se calculeazã prin aplicarea unui procent de 15% la încasãrile
brute estimate la data autorizãrii, dar nu mai putin de 150.000.000
lei, conform unui studiu de eficientã prezentat de agentul economic,
studiu ce va contine, în esentã, urmãtoarele date:
totalul încasãrilor brute estimate, totalul cheltuielilor,
din care: pe elemente principale de cheltuieli, profitul brut.
Prin încasãri brute se întelege suma totalã
încasatã înainte de deducerea premiilor si a altor cheltuieli.
Studiul de eficientã va fi întocmit pe o perioadã de
un an.
Lunar, organizatorii de astfel de jocuri vor întocmi situatia prevãzutã
în anexa nr. 11.
Regularizarea taxei în functie de încasãrile brute efective
se va efectua lunar, pânã la data de 30 a lunii urmãtoare
celei în care s-a organizat jocul. Pânã la aceastã
datã organizatorii de astfel de jocuri de noroc au obligatia sã
depunã situatia prevãzutã la alin. 4 la organele fiscale
teritoriale.
În situatia jocurilor de noroc pentru care biletele de participare
la joc se pun în vânzare în luni calendaristice anterioare
celei în care se încheie jocul, valoarea biletelor vândute
se ia în calcul pentru stabilirea încasãrilor brute
efective în luna în care se încheie jocul si în
care se acordã premiile.
Art. 67. - Organizatorii de astfel de activitãti vor elabora regulamente
de joc si regulamente de ordine interioarã, dupã caz în
care vor fi precizate toate datele principale privind organizarea activitãtii
în cauzã: procentul de câstiguri din totalul încasãrilor,
sistemul de triere si de omologare a câstigurilor, sistemul de platã
a câstigurilor, sistemul de control si de securitate si alte elemente
definitorii ale activitãtii respective. Regulamentele de joc si
cele de ordine interioarã vor fi aprobate de consiliile de administratie
ale societãtilor comerciale. Modificarea ulterioarã a acestora
se poate face numai cu aprobarea comisiei.
Art. 68. - Procentul de câstiguri din totalul încasãrilor
va fi de:
- minimum 40% pentru pronosticuri (pariuri) sportive, pariuri de orice
fel, tombole;
- 50% pentru jocurile tip bingo si keno, transmise prin retele de televiziune
sau prin mijloace de transmisie asimilate, si pentru jocuri interactive
(pentru partea de jocuri de noroc).
În cazul câstigurilor acordate în obiecte, evaluarea
acestora se va face pe baza valorii lor de achizitie.
Art. 69. - Biletele de pronosticuri (pariuri) sportive, pariuri de orice
fel, tombole, vor fi produse si comercializate de cãtre Regia Autonomã
"imprimeria nationalã".
Art. 70. - Tragerile la sorti sau extragerile de numere câstigãtoare
se vor face la date prestabilite, în sãli publice si sub directa
supraveghere a unor comisii din care vor face parte, in mod obligatoriu,
câte un reprezentant al directiilor de specialitate din cadrul Ministerului
Finantelor si al Ministerului de Interne.
Art. 71. - În cazul organizãrii activitãtilor tip pronosticuri
(pariuri) sportive nu se acordã autorizatie persoanelor juridice
care au, în mod direct sau prin interpusi, legãturã
cu activitatea sportivã.
Art. 72. - Jocurile tip bingo transmise prin retele de televiziune se vor
organiza în sãli de joc tip bingo deja autorizate. Transmisia
se va face în direct, iar biletele aferente acestor jocuri vor fi
gestionate si evidentiate la casieria sãlii respective.
Biletele vor fi prevãzute, în mod obligatoriu, cu elemente
de sigurantã suplimentare, care sã le diferentieze de cartoanele
folosite la jocul tip bingo obisnuite. Comenzile si distributia se vor
face prin Regia Autunomã "imprimeria nationalã".
Evidenta contabilã a acestei activitãti se va tine separat
de cea a jocurilor de noroc obisnuite în sãli. La aceste jocuri
câstigurile vor fi afisate prin intermediul calculatorului de joc.
Tot în direct vor fi transmise, prin retele de televiziune, si jocurile
interactive.
E. Jocuri-concurs cu câstiguri de orice fel, organizate prin
intermediul liniilor telefonice sau al altor mijloace de telecomunicatie
etc.
Art. 73. - Activitãtile tip jocuri-concurs cu câstiguri de
orice fel, organizate prin intermediul liniilor telefonice sau al altor
mijloace de telecomunicatie, se supun autorizãrii în conditiile
prezentei hotãrâri.
Art. 74. - Taxa de autorizare aferentã activitãtilor prevãzute
la art. 73 se calculeazã prin aplicarea procentului de 15% la încasãrile
totale estimate la data autorizãrii, dar nu mai putin de 150.000.000
lei, conform studiului de eficientã prezentat de agentul economic,
care va contine, în principal, urmãtoarele elemente: veniturile
prognozate (numãrul minutelor de convorbiri telefonice, valoarea
medie estimatã a rninutelor de convorbiri telefonice, sumele totale
de încasat din contravaloarea minutelor de convorbiri telefonice),
totalul cheltuielilor, profitul brut. Studiul de eficientã va fi
întocmit pe o perioadã de un an.
Sumele totale încasate din contravaloarea minutelor de convorbiri
telefonice realizate reprezintã venituri brute ale organizatorului
de astfel de actiuni, iar contractele încheiate cu societãtile
de telecomunicatii, precum si cu societãtile de radio, de televiziune
si cu cele de publicitate vor fi considerate contracte de prestãri
de servicii.
Art. 75. - Organizatorii de astfel de activitãti vor elabora atât
regulamente generale, cât si regulamente specifice fiecãrei
categorii de joc de noroc, aprobate de conducerile acestora, în care
vor fi precizate date privind organizarea activitãtii, tipul de
concurs, tipul si valoarea premiilor acordate, algoritmul de stabilire
a câstigãtorilor si alte elemente definitorii. Modificarea
ulterioarã a regulamentelor generale sau a celor specifice se poate
face numai cu aprobarea comisiei.
Art. 76. - Numele organizatorului, premiile, datâ desemnãrii
câstigãtorilor, tariful pentru minutul de convorbire telefonicã,
precum si numãrul licentei pentru exploatarea jocurilor de noroc
vor fi fãcute publice în momentul lansãrii concursului.
Programele informatice pe baza cãrora sunt desemnati câstigãtorii
la jocurile-concurs vor fi verificate si certificate înaintea efectuãrii
extragerilor de cãtre agentii economici specializati în soft,
abilitati de Ministerul Finantelor.
Tragerile la sorti pentru desemnarea unui câstigãtor se vor
face sub directa supraveghere a unor comisii din care vor face parte, în
mod obligatoriu, câte un reprezentanrt al directiilor de specialitate
din cadrul Ministerului Finantelor si al Ministerului de Interne, precum
si un specialist în soft, reprezentant al agentului economic care
a efectuat verificarea si certificarea programului. Acest specialist va
confirma valabilitatea programului folosit la extragerea respectivã.
Art. 77. - Lunar, organizatorii de astfel de jocuri de noroc vor întocmi
situatia prevãzutã în anexa nr. 11.
Art. 78. - Agentii economici care organizeazã jocurile de noroc
prevãzute la art. 6 lit. e) vor efectua regularizarea plãtii
taxei de autorizare în termen de 30 de zile lucrãtoare de
la data încheierii actiunii.
Prin data încheierii actiunii se întelege data semnãrii
procesului-verbal de decontare încheiat cu societatea de telecomunicatii,
datã ce nu poate depãsi termenul de 30 de zile lucrãtoare
de la încheierea lunii calendaristice pentru care se face decontarea.
Pânã la aceeasi datã acestia au obligatia sã
depunã la organele fiscale teritoriale situatia prevãzutã
la art. 77.
CAPITOLUL IV
Drepturile si obligatiile organizatorilor
de jocuri de noroc
Art. 79. - Organizatorii de jocuri de noroc tip cazinou au dreptul la extinderea
activitãtii prin autorizarea mãririi numãrului de
mese de joc.
Pentru aceasta vor fi prezentate documentatii corespunzãtoare si
vor fi plãtite taxele de licentã aferente, proportional cu
perioada de functionare rãmasã pânã la expirarea
licentei.
În aceste cazuri, termenul de valabilitate a extinderii activitãtii
decurge de la data de întâi a lunii urmãtoare celei
în care au fost autorizati de cãtre comisie si pânã
la data expirãrii licentei.
Art. 80. - Organizatorii de jocuri de noroc au, în functie de specificul
activitãtii de jocuri de noroc desfãsurate, urmãtoarele
obligatii, dupã caz:
a) sã întretinã utilajele din dotare în conditii
corespunzãtoare, în scopul mentinerii normelor si parametrilor
de functionare prevãzuti în cãrtile tehnice si în
regulamentele de desfãsurare a jocurilor aprobate de comisie;
b) sã asigure securitatea utilajelor si a accesoriilor (ceasuri,
contoare, indicatoare, afisaje electronice, instalatie de alimentare cu
energie electricã), inclusiv a sigiliilor aplicate de agentul economic
verificator;
c) sã tinã zilnic la sala de joc o evidentã comptetã,
clarã si detaliatã a încasãrilor realizate de
fiecare salã, dispozitiv, masinã sau masã de joc,
precum si a premiilor (câstigurilor) acordate, inclusiv evidentele
cerute de prezenta hotãrâre sau de alte acte normative în
vigoare, în limba românã;
d) dupã obtinerea licentei pentru exploatarea jocurilor de noroc
sã comunice aceasta în scris, în termen de 10 zile,
organelor teritoriale ale Ministerului Finantelor si ale Ministerului de
Interne, pentru a fi luati în evidentã;
e) sã asigure desfãsurarea civilizatã a jocurilor
de noroc si sã respecte ordinea si linistea publicã;
f) sã nu permitã accesul persoanelor în stare de ebrietate
sau cu intentie vãditã de a perturba ordinea, linistea si
buna desfãsurare a jocurilor;
g) sã prezinte toate documentele cu date financiar-contabile, regulamentele
de organizare a jocurilor, cãrtile tehnice ale masinilor sau alte
documente solicitate de cãtte organele de control prevãzute
de lege;
h) sã asigure functionarea instalatiilor si a sãlilor de
joc la nivelul existent în momentul autorizãrii;
i) sã informeze comisia, în termen de 10 zile, despre schimbarea
sediului, cesionarea de actiuni sau de pãrti sociale, schimbarea
actionarilor, asociatilor, administratorilor si directorilor;
j) sã nu permitã accesul minorilor în sãlile
de joc;
k) sã nu participe si sã nu permitã participarea propriilor
salariati, direct sau prin interpusi, la jocurile organizate în sãlile
de joc apartinând societãtii comerciale pe care o administreazã
sau ai cãror proprietari sunt;
l) sã afiseze în limba românã, la loc vizibil,
valoarea mizelor, a minutelor de convorbiri telefonice, procentul de premiere
din totalul rulajului sumelor jucate, regulamentele de joc, precum si licenta
pentru exploatarea jocurilor de noroc; pentru masinile electronice cu câstiguri
licentele în original se vor pãstra la sãlile de joc;
m) sã tinã, în permanentã, la casieria sãlii
de joc si sã punã la dispozitie jucãtorilor caietul
de reclamatii si sesizãri, care va fi numerotat, snuruit si sigilat
prin stampilare de cãtre organele locale ale Ministerului de Interne
si ale administratiei financiare în a cãrei razã teritorialã
se aflã sala de joc;
n) sã nu practice jocuri de noroc cu mese de joc sau cu masini,
autorizate, în afara sãlii autorizate, nici în imediata
ei vecinãtate: pe trotuare, în piete publice, pe cheiuri,
plaje si alte locuri neamenajate;
o) întregul personal operator de jocuri sã fie angajat numai
cu avizul prealabil al organului local de politie. Avizarea angajãrii
administratorilor, directorilor si personalului operator de jocuri, care
lucreazã în sãlile de cazinou sau organizeazã
pronosticuri (pariuri) sportive, pariuri de orice fel, tombole, jocuri-concurs
cu câstiguri de orice fel, organizate prin intermediul liniilor telefonice
sau al altor mijloace de telecomunicatie etc., se face de cãtre
Inspectoratul General al Politiei din cadrul Ministerului de Interne; avizul
va fi eliberat în termen de 30 de zile de la solicitare;
p) sã tinã pentru activitatea de cazinou un caiet special,
numerotat, snuruit si stampilat de cãtre organul local de politie,
în care fiecare angajat care are acces în sala de jocuri sau
la casieria unitãtii sã consemneze zilnic banii personali,
la intrarea si la iesirea din serviciu;
r) sã tinã un registru unic de control, numerotat, snuruit
si stampilat de organul local al Ministerului Finantelor;
s) sã oblige fiecare angajat din sãlile de cazinou si de
joc tip bingo sã poarte, la loc vizibil, un ecuson cu numele si
cu functia detinutã;
s) sã nu schimbe softul calculatorului coordonator de joc pentru
jocurile de noroc fãrã aprobarea comisiei, existând
posibilitatea ca, la avizare sau ulterior, sã se solicite aprobarea
pentru dotarea cu un sistem informatic de rezervã, identic;
t) sã comunice organului local al administratiei financiare programul
de functionare, care va fi afisat;
t1) pentru activitatea de cazinou, la sfârsitul fiecãrui
trimestru va fi actualizat echivalentul în lei al fondului de garantie
pe fiecare masã de joc (5.000 dolari S.U.A.) la cursul de schimb
valutar al ultimei zile din trimestru; în aceastã sumã
se include si dobânda aferentã acestui depozit;
u) organizatorii de jocuri de noroc, care desfãsoarã activitãtile
prevãzute la art. 6 lit. d) si e) din prezenta hotãrâre,
au obligatia sã regularizeze taxa de licentã, în functie
de încasãrile efectiv realizate pentru jocurile încheiate,
si sã depunã o situatie al cãrei model este prezentat
în anexa nr. 11, conform prevederilor art. 66 si 78;
v) sã nu elibereze jucãtorilor atestate sau alte documente
prin care sã certifice câstigarea de sume de bani la jocurile
de noroc organizate.
CAPITOLUL V
Sanctiuni
Art. 81. - Constituie contraventii la regimul exploatãrii jocurilor
de noroc urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârsite
în astfel de conditii încât, potrivit legii, sã
fie considerate infractiuni:
a) vânzarea si distribuirea, fãrã forme legale, a masinilor,
meselor si instalatiilor de jocuri de noroc;
b) practicarea unor procente de câstiguri din încasãri
mai mici decât cele legale;
c) lipsa plãcutelor de identificare individualã a masinilor
si a meselor de joc sau modificarea acestora;
d) nerespectarea obligatiilor ce revin organizatorilor de jocuri de noroc,
prevãzute la art. 80 lit. a), t) si v);
e) nerespectarea obligatiilor ce revin organizatorilor de jocuri de noroc,
prevãzute la art. 80 lit. u);
f) exploatarea jocurilor de noroc prin instalatii neverificate anual din
punct de vedere tehnic;
g) nerespectarea prevederilor art. 21-26, 28, 29, 32, 35, 36, 38-41, 43-48,
50-52, 60-62, 66, 67, 69, 70, 72, 75 si 78;
h) nerespectarea conditiilor avute în vedere la autorizare si prevãzute
în nota de constatare întocmitã pentru obtinerea licentei,
pe întreaga perioadã de functionare.
Contraventiile prevãzute la acest articol se sanctioneazã
cu amendã între 500.000 lei - 1.000.000 lei, cu exceptia contraventiei
prevãzute la lit. e) care se sanctioneazã cu anularea autorizatiei.
Eliberarea unei noi autorizatii se face numai cu conditia achitãrii
tuturor sumelor restante la bugetul de stat.
Art. 82. - Contraventiile prevãzute la art. 81, cu exceptia celei
prevãzute la lit. e), pot fi însotite de mãsura suspendãrii
temporare a licentei pentru exploatarea jocurilor de noroc.
Suspendarea temporarã, pânã la 6 luni, precum si anularea
licentei pentru exploatarea jocurilor de noroc se pot face numai de comisie,
la propunerea organului constatator.
Sumele aflate în joc sau rezultate din fapte ce constituie infractiune
sau contraventie se confiscã si se fac venit la bugetul de stat.
Art. 83. - Constatarea, controlul, sanctionarea, urmãrirea, executarea
silitã a sumelor stabilite conform prezentei hotãrâri
se efectueazã, potrivit reglementãrilor legale în materie,
de cãtre organele de control ale Ministerului Finantelor si ale
Ministerului de Interne.
Obiectiunile, contestatiile si plângerile formulate la actele de
control se solutioneazã conform dispozitiilor legale privind solutionarea
obiectiunilor, contestatiilor si plângerilor asupra sumelor constatate
si aplicate prin actele de control ale organelor Ministerului Finantelor.
Comisarii Gãrzii Financiare, inspectorii Directiei generale a controlului
financiar de stat din cadrul Ministerului Finantelor, inspectorii organelor
teritoriale locale si ofiterii din Ministerul de Interne au drept de control
asupra evidentei financiar-contabile, modului de functionare a jocurilor,
de admitere a jucãtorilor în incintã, precum si asupra
altor aspecte legate de modul de desfãsurare a activitãtii
privind jocurile de noroc, stabilite prin prezenta hotãrãre.
Accesul organelor de control în incinta cazinourilor si a sãlilor
de joc de noroc este permis în orice moment si se face pe baza legitimatiei
de serviciu sau a unui act emis în acest scop.
Toti verificatorii tehnici abilitati de cãtre comisie au obligatia
sã acorde sprijin gratuit organelor de control, la solicitarea acestora,
pentru efectuarea determinãrilor si verificãrilor de orice
naturã, necesare, asigurând personalul de specialitate si
dispozitivele specifice.
Art. 84. - Contraventiilor prevãzute la art. 81 le sunt aplicabile
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
cu modificãrile ulterioare.
CAPITOLUL VI
Dispozitii comune si finale
Art. 85. - Persoanele fizice autorizate pânã la aparitia prezentei
hotãrâri beneficiazã de licentã pânã
la expirarea termenului de valabilitate a acesteia.
Art. 86. - Anexele 1-11 fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
Agentii economici autorizati au obligatia sã comunice lunar directiei
de specialitate din Ministerul Finantelor situatia privind plata ratelor
lunare pentru fiecare masinã electronicã cu câstiguri
si pentru fiecare masã specialã de joc din cazinou.
Art. 87. - Prevederile prezentei hotãrâri intrã în
vigoare la data de 1 mai 1999, datã la care se abrogã Hotãrârea
Guvernului nr. 130/1997 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind autorizarea,
organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, precum si actualizarea tarifelor
de licentã percepute acestora, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 18 aprilie 1997, cu modificãrile
ulterioare.
p. PRIM-MINISTRU,
VALERIU STOICA
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 1 aprilie 1999.
Nr. 251.
REGULAMENT
de organizare si functionare a Comisiei
de autorizare a jocurilor de noroc
I. Prevederi generale
Art. 1. - Autorizarea jocurilor de noroc se realizeazã prin intermediul
Comisiei de autorizare a jocurilor de noroc, comisie interdepartamentalã,
denumitã în continuare comisie, care îsi desfãsoarã
activitatea în sediul Ministerului Finantelor.
Art. 2. - Activitatea curentã a comisiei se realizeazã prin
intermediul directiei de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor.
Art. 3. - Comisia îsi poate desfãsura activitatea si poate
lua hotãrâri în prezenta a jumãtate plus unul
din numãrul membrilor prezenti.
Hotãrârile comisiei sunt obligatorii pentru toti agentii economici,
persoane juridice, care desfãsoarã jocuri de noroc pe teritoriul
României.
Hotãrârile comisiei pot fi fãcute publice prin intermediul
mass-media sau al unui avizier ce va functiona la sediul Ministerului Finantelor.
II. Scopul, atributiile si obiectul de activitate ale comisiei
Art. 4. - Scopul principal al comisiei este de a asigura o desfãsurare
normalã si sub un control strict a jocurilor de noroc în România.
Principiul fundamental al activitãtii comisiei este îmbinarea
intereselor celor trei pãrti implicate: jucãtor, agent economic
organizator de jocuri de noroc si stat.
Art. 5. - Atributiile si obiectivele principale ale comisiei sunt:
a) coordanarea desfãsurãrii jocurilor de noroc pe întregul
teritoriu al tãrii, pe principiul respectãrii legalitãtii;
b) autorizarea exploatãrii jocurilor de noroc de cãtre agentii
economici (persoane juridice române) înregistrati conform legislatiei
române;
c) analizarea îndeplinirii conditiilor de organizare, a continutului
si modului de desfãsurare a jocurilor de noroc;
d) analizarea documentatiilor depuse de solicitantii de licentã
pentru exploatarea jocurilor de noroc si eliberarea, în consecintã,
a documentului în cauzã;
e) verificarea periodicã sau ori de câte ori este nevoie,
prin organele de control specializate ale Ministerului Finantelor (inclusiv
expertii din directia de specialitate) si ale Ministerului de Interne,
a respectãrii prevederilor legale privind organizarea, autorizarea
si exploatarea jocurilor de noroc;
f) suspendarea temporarã sau anularea valabilitãtii licentei
pentru exploatarea jocurilor de noroc, la propunerea organului constatator,
în cazul în care nu au fost respectate conditiile privind organizarea,
autorizarea si exploatarea activitãtilor de jocuri de noroc;
g) evidentierea strictã a autorizãrii jocurilor de noroc,
pe agenti economici, pe sedinte de avizare, pe categorii de activitate
sau pe alte forme de naturã sã asigure o gestiune corectã
si precisã a activitãtii de jocuri de noroc, inclusiv a suspendãrii
sau a anulãrii licentelor pentru exploatarea jocurilor de noroc,
precum si a altor mãsuri si hotãrâri dispuse de comisie;
h) abilitarea unor agenti economici cu capital de stat sau privat pentru
prestarea unor servicii sau pentru realizarea unor activitãti complementare
jocurilor de noroc, în scopul asigurãrii cresterii securitãtii
jocurilor. Contravaloarea acestor servicii sau a produselor executate va
fi achitatã de agentii economici beneficiari.
III. Organizarea sedintelor de lucru ale comisiei
Art. 6. - Comisia se întruneste o datã pe lunã, în
intervalul 10-15 din lunã, sau ori de câte ori este nevoie
si va fi convocatã de presedintele acesteia, din proprie initiativã
sau la propunerea directiei de specialitate din Ministerul Finantelor.
Art. 7. - Directia de specialitate din Ministerul Finantelor va pune la
dispozitie membrilor comisiei, cu cel putin douã zile înainte,
ordinea de zi si întreaga documentatie, care vor fi analizate în
cadrul sedintei.
Documentatia constã în:
- solicitãrile în vederea autorizãrii, sustinute de
actele necesare, conform anexei nr. 3 la hotãrâre;
- sesizãrile primite de la organele de control ale Ministerului
Finantelor si ale politiei;
- sesizãri din partea agentilor economici etc.
Documentatia va fi analizatã la sediul Ministerului Finantelor de
cãtre specialistii directiei de specialitate din cadrul ministerului.
Art. 8. - Întreaga documentatie analizatã va fi prezentatã
în plenul comisiei:
Fiecare documentatie va fi prezentatã printr-o notã semnatã
de cãtre directorul directiei de specialitate din Ministerul Finantelor.
Art. 9. - Comisia va autoriza fiecare joc de noroc (pe sãli de jocuri
si pe dispozitive de joc), cu respectarea conditiilor tehnice de autorizare.
Art. 10. - Hotãrârile luate de cãtre comisie vor fi
validate prin semnarea de cãtre toti membrii prezenti a procesului-verbal
în care sunt mentionate acestea.
Licentele pentru exploatarea jocurilor de noroc se semneazã de cãtre
presedintele comisiei sau, în lipsa acestuia, de cãtre vicepresedinte.
Art. 11. - La sedintele comisiei participã seful serviciului de
specialitate si un expert din cadrul aceluiasi compartiment care va consemna
într-un registru de procese-verbale aspectele analizate si toate
hotãrârile adoptate în cadrul sedintei. Comisia poate
invita sã participe la sedintele sale reprezentanti ai Asociatiei
Organizatorilor
si Producãtorilor de Jocuri de Noroc din România, în
calitate de consultanti.
IV. Dispozitii finale
Art. 12. - Membrii comisiei si ai directiei de specialitate din Ministerul
Finantelor nu au dreptul sã participe ca organizatori, asociati
sau angajati la unitãtile care practicã jocuri de noroc,
astfel cum au fost ele definite în hotãrâre.
Art. 13. - Hotãrârile comisiei sunt definitive si obligatorii
pentru organizatorii de jocuri de noroc la care se referã.
LISTA
cuprinzând documentele necesare
în vederea autorizãrii jocurilor de noroc
În vederea autorizãrii jocurilor de noroc, solicitantii vor
înainta comisiei un dosar continând, în principal, urmãtoarele
documente, adaptate specificului jocurilor de noroc, solicitate:
1. adresa prin care se solicitã comisiei acordarea licentei pentru
exploatarea jocurilor de noroc (se vor nominaliza jocurile, seriile de
fabricatie ale masinilor si ale meselor de joc si spatiile în care
urmeazã a fi amplasate acestea), precum si opisul documentelor prezentate
la dosar.
Adresa va fi redactatã si dactilografiatã în limba
românã, va fi semnatã de cãtre administratorul
sau de directorul agentului economic si va contine sediul agentului economic,
numãrul de telefon si stampila acestuia;
2. actul constitutiv al agentului economic, în al cãrui obiect
de activitate sã fie precizatã activitatea "jocuri de noroc",
cod CAEN 9271, precum si toate mentiunile ulterioare, înregistrate
la oficiul registrului comertului;
3. contractul de societate, dupã caz, cu toate mentiunile ulterioare,
înregistrate la oficiul registrului comertului;
4. certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comertului;
5. codul fiscal;
6. dovada vãrsãrii capitalului social subscris, în
conditiile legii;
7. o descriere amãnuntitã a activitãtii, inclusiv
schita spatiilor de joc, cu locul de amplasare a meselor de joc;
8. regulamentul de functionare a jocului, în care va fi precizat,
în mod obligatoriu, procentul acordat pentru câstiguri din
totalul rulajului încasãrilor;
9. declaratie pe propria rãspundere privind experienta în
domeniul organizãrii activitãtii de jocuri de noroc, însusirea
legislatiei specifice, legalitatea si provenienta fondurilor investite,
capacitatea financiarã care îi permite organizarea activitãtii,
sanctiunile primite în legãturã cu organizarea anterioarã
a unor activitãti de jocuri de noroc;
10. cazierele judiciare ale administratorilor si ale directorilor executivi;
11. actele privind dreptul de proprietate sau de folosintã a spatiului
de joc. În cazul jocurilor-concurs cu câstiguri de orice fel,
organizate prin intermediul liniilor telefonice sau al altor mijloace de
telecomunicatie, contractele încheiate cu societãtile de telecomunicatie,
precum si cu agentiile de publicitate vor fi contracte de prestãri
de servicii;
12. studiul tehnico-economic de eficientã, întocmit pentru
perioada autorizãrii, pentru activitãtile privind jocurile
prevãzute la art. 6 lit. d) si e) din hotãrâre;
13. Regulamentul de ordine interioarã privind organizarea si desfãsurarea
activitãtii, în care vor fi precizate detaliat: sarcinile
si atributiile personalului, sistemul de evidentã financiar-contabilã,
modul de asigurare a securitãtii documentelor, a valorilor etc.
14. dovada privind verificarea tehnicã a masinilor, a instalatiilor
si a meselor de joc, eliberatã de societãti comerciale specializate
în domeniu, abilitate de cãtre comisie;
15. dovada privind functionalitatea spatiului de joc, care va fi eliberatã
de organele teritoriale ale Ministerului Finantelor, si nota de constatare
întocmitã de reprezentantii Ministerului Finantelor si ai
Ministerului de Interne, în care se va consemna modul de respectare
a prevederilor prezentei hotãrâri.
Dovada privind functionalitatea spatiului de joc, împreunã
cu nota de constatare vor fi eliberate agentului economic în termen
de 15 zile de la solicitarea acestuia si se vor referi la activitatea de
jocuri de noroc organizatã cu masini electronice cu câstiguri.
Documentele necesare pentru obtinerea dovezii privind functionalitatea
spatiului de joc, care urmeazã a fi depuse la organele teritoriale
ale Ministerului Finantelor, sunt urmãtoarele:
- solicitarea, în scris, în care se vor preciza: denumirea
agentului economic solicitant, sediul, numãrul de înregistrare
la oficiul registrului comertului, codul fiscal, adresa spatiilor pentru
care se cere dovada privind functionalitatea;
- actele valabile din punct de vedere juridic, care confirmã detinerea
legalã a spatiului de exploatare a masinilor de joc (actul de proprietate,
contractul de închiriere, contractul de asociere în participatiune
etc., dupã caz);
- autorizatia sanitarã;
- autorizatia P.S.I.;
- certificatul de înmatriculare;
- codul fiscal.
Documentele anexate la solicitare vor fi prezentate în copii lizibile;
16. documentele care atestã provenienta legalã a masinilor,
a instalatiilor si a meselor de joc;
17. dovada privind constituirea fondului de garantie prevãzut la
art. 37;
18. certificatul de atestare fiscalã eliberat de organul fiscal
teritorial în raza cãruia îsi desfãsoarã
activitatea agentul economic;
19. adeverinta eliberatã de directia muncii si protectiei sociale
în a cãrei razã teritorialã îsi desfãsoarã
activitatea agentul economic, din care sã rezulte cã acesta
nu are datorii fatã de bugetul asigurãrilor sociale de stat.