P A R T E A I
Anul XI - Nr. 423
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 31 august
1999
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
82. - Ordonantă pentru modificarea si completarea Decretului nr. 247/1977 cu privire la încadrarea cadrelor militare permanente în grupele I, II sau (II de muncă)
83. - Ordonantă pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii publice
84. - Ordonantă privind scoaterea din functiune a unor mijloace fixe uzate fizic sau moral, neamortizate, apartinând agentilor economici din constructii
85. - Ordonantă privind scutirea de la plata taxelor vamale a importului de materiale, echipament si instalatii sportive al federatiilor sportive nationale si al Comitetului Olimpic Român
88. - Ordonantă privind stabilirea unor reguli pentru transportul combinat de mărfuri
89. - Ordonantă privind regimul comercial si introducerea unor restrictii la utilizarea hidrocarburilor halogenate care distrug stratul de ozon
98. - Ordonantă privind preluarea de către Ministerul Industriei si Comertului a obligatiei de plată a cotizatiilor la organizatiile internationale de metrologie din care România face parte ca membru cu drepturi depline
99. - Ordonantă privind atestarea agentilor economici producători de bunuri materiale destinate comercializării si acordarea permisului de operare
100. - Ordonantă privind modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 9/1996 privind îmbunătătirea sistemului de finantare a institutiilor publice de cultură finantate din venituri extrabugetare si alocatii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului de salarizare a personalului din aceste institutii, precum si îmbunătătirea salarizării personalului din institutiile si activităiile cu profil cultural
103. - Ordonantă pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 35/1994 privind ratificarea Acordului de împrumut dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare, în valoare de 25 milioane dolari S.U.A., destinat finantării proiectului "piata de gros" Bucuresti, semnat la Bucuresti la 9 iunie 1994
109. - Ordonantă pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 22/1992 privind finantarea ocrotirii sănătătii
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
pentru modificarea si completarea
Decretului nr. 247/1977 cu privire la încadrarea cadrelor militare
permanente în grupele I, II sau III de muncă
În temeiul Art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si al Art.
1 lit. E pct. 4 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Art. I. - Decretul nr. 247/1977 cu privire la încadrarea cadrelor militarepermanente
în grupele I, II sau III de muncă se modifică si se completează după cum
urmează:
1. La articolul 2 alineatul (2), după litera B se introduce litera C cuurmătorul
cuprins:
"C. La Ministerul Justitiei:
a) personalul militar din Directia Generală a Penitenciarelor si unitătilesubordonate;
precum si personalul militar din Regia Autonomă "multiproduct",
care desfăsoară activitate de pază, supraveghere si escortare
a condamnatilor, a persoanelor retinute, arestate preventiv, precum
si a minorilor internati;
b) personalul militar care îndrumă, desfăsoară, asigură si contribuie laactivitatea
informativă operativă din cadrul Serviciului Independent deProtectie si
Anticoruptie;
c) personalul militar medico-sanitar si personalul militar din compartimentulsocio-educativ
care îsi desfăsoară activitatea în unitătile penitenciare si intrăîn contact
nemijlocit cu condamnatii, cu persoanele retinute, arestate preventiv,
precum si cu minorii internati."
2. La articolul 2 alineatul (3), după litera B se introduce litera C cuurmătorul
cuprins:
"C. La Ministerul Justitiei:
a) personalul militar din Directia Generală a Penitenciarelor, unitătilesubordonate
acesteia si Regia Autonomă "multiproduct", care prestează serviciu
permanent în situatii operative sau speciale, cu exceptia celui carebeneficiază
de grupa I de muncă;
b) personalul militar medico-sanitar care coordonează si controleazăactivitatea
medicală din penitenciare;
c) personalul militar din cadrul Ministerului Justitiei care coordonează
si controlează activitatea din
unitătile penitenciare."
3. La articolul 5 alineatul (1), după cuvintele "ministrului de interne"
seintroduc cuvintele "si al ministrului justitiei".
4. La articolul 5 alineatul (2), după cuvintele "ministerul de interne",
seintroduc cuvintele "precum si ministerul justitiei".
Art. II. - Încadrarea în grupele I sau II de muncă se face pentru întreagaperioadă
desfăsurată în locurile de muncă si activitătile stabilite pentru
fiecare categorie profesională.
Art. III. - Decretul nr. 247/1977 cu privire la încadrarea cadrelor militarepermanente
în grupele I, II sau III de muncă, cu modificările si completările
ulterioare, se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I,dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministru de stat, ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 82.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii publice
În temeiul prevederilor Art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României
si ale Art. 1 lit. R din Legea
nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticiipublice,
aprobată si modificată prin Legea nr. 11/1994 si republicată înMonitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, se modifică
si se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Activitatea organizată pentru culegerea, prelucrarea, analiza,difuzarea
si constituirea seriilor de date statistice cu caracter demografic,social,
economic, financiar, juridic, necesare fundamentării si evaluării
politicilor economice si sociale, informării
opiniei publice, elaborării cercetărilor
stiintifice si prognozelor, fundamentării deciziilor guvernamentale
si ale agentilor economici, transmiterii de date statistice organismelor
internationale potrivit obligatiilor asumate de statul român,
precum si altor categorii de utilizatori
interni si externi, se desfăsoară cu respectarea
dispozitiilor prezentei ordonante.
(2) Ordonanta privind organizarea statisticii publice se aplică tuturorpersoanelor
fizice si juridice care îsi desfăsoară activitatea pe teritoriul
României."
2. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Statistica publică în România este organizată si coordonatăde
Comisia Natională pentru Statistică, organ de specialitate aladministratiei
publice centrale în subordinea Guvernului, finantată de la bugetul
de stat.
(2) Comisia Natională pentru Statistică este condusă de un presedinte,ajutat
de un vicepresedinte, ale căror salarii de bază se stabilesc potrivit
legii.
(3) În subordinea Comisiei Nationale pentru Statistică functioneazădirectiile
generale teritoriale de statistică, ca servicii publice descentralizate,
finantate de la bugetul de stat, precum si editura "revista română destatistică",
finantată din venituri extrabugetare.
(4) În scopul formării profesionale continue a personalului din sistemulstatisticii
publice, precum si al promovării unei culturi statistice în sistemul
administratiei publice centrale si locale,
în companii si societăti nationale,regii autonome, societăti comerciale,
în alte unităti cu personalitate juridicăde drept public sau privat, se
înfiintează, în subordinea Comisiei Nationale
pentru Statistică, Centrul National
de Pregătire în Statistică, finantat din venituri
extrabugetare.
(5) Centrul National de Pregătire în Statistică are ca obiect de activitateorganizarea,
promovarea si coordonarea activitătilor de formare profesională
continuă în domeniile statisticii, demografiei, economiei, econometriei,
sociologiei cantitative si prelucrării electronice a datelor, contribuind
la răspândirea cunostintelor stiintifice si tehnice din aceste domenii.
(6) Centrul National de Pregătire în Statistică poate elibera, în conditiilelegii,
diplome educationale sau certificate de absolvire, după caz, cuevidentierea
competentelor dobândite, cu valabilitate natională.
(7) Formarea profesională continuă prin Centrul National de Pregătire înStatistică
este asigurată de formatori, specialisti în domeniile prevăzute la
alin. (5), din tară sau din străinătate,
remunerati potrivit legii.
(8) Organizarea si functionarea Comisiei Nationale pentru Statistică si
a Centrului National de Pregătire
în Statistică se aprobă prin hotărâre aGuvernului.
(9) În sensul prezentei ordonante, prin servicii de statistică publică
se întelege: Comisia Natională
pentru Statistică si unitătile sale subordonate,precum si compartimentele
statistice din cadrul administratiei publice."
3. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Organizarea statisticii publice se întemeiază pe principiile:autonomiei,
confidentialitătii, transparentei, relevantei, proportionalitătii,deontologiei
statistice si raportului cost/eficientă.
(2) Potrivit principiului autonomiei, Comisia Natională pentru Statistică
este autorizată să stabilească
în mod impartial si independent, fără ingerinte de pe
pozitii de interes ale Guvernului, partidelor politice, grupărilor etnice,sindicatelor,
organizatiilor patronale si ale altor organizatii sau persoanefizice, sistemele
de indicatori, nomenclatoarele, clasificările, metodologiile,tehnicile
de înregistrare si prelucrare, să publice si să difuzeze datele si
informatiile statistice. Acest principiu
implică obligativitatea difuzării statisticilor
produse tuturor categoriilor de utilizatori, fără nici o restrictie siîn
conditii de egalitate, în privinta volumului, calitătii si termenelor de
difuzare ale acestora.
(3) Potrivit principiului confidentialitătii, serviciile de statistică
publică sipersonalul statistic au obligatia să adopte pe parcursul întregii
cercetări statistice - de la
înregistrare până la publicare - măsuri de protectie a datelor
care se referă la subiecti statistici individuali (persoane fizice saujuridice),
date obtinute direct prin cercetări statistice sau indirect din surse
administrative sau alte surse.
(4) Potrivit principiului transparentei, serviciile de statistică publică
sunt obligate să respecte dreptul
furnizorilor de date statistice, utilizatorilor si al altor
categorii de persoane fizice sau juridice interesate în a avea acces latemeiul
legal si scopul organizării cercetărilor statistice, la metodologiile,
tehnicile si metodele folosite la elaborarea
informatiilor statistice si la modul
si termenele de difuzare a datelor
si informatiilor statistice.
(5) Potrivit principiului relevantei, serviciile de statistică publică
sunt obligate să producă date
si informatii statistice conform domeniilor,termenelor si gradului de detaliere
a datelor statistice stabilite în functie de evolutia
continuă a fenomenelor demografice, economice, sociale si de mediu.
(6) Potrivit principiului proportionalitătii, serviciile de statistică
publică sipersonalul statistic au obligatia să asigure corelarea între
cantitatea de informatii individuale
care se solicită si cantitatea de informatii prelucrate care
se oferă utilizatorilor.
(7) Potrivit principiului deontologiei statistice, serviciile de statistică
publicăsunt obligate să aplice criterii stiintifice la selectarea surselor,
metodelor si procedurilor pentru
realizarea cercetărilor statistice si să facă cunoscute, într-o
formă larg accesibilă, sursele de date, sfera de cuprindere,metodologiile
de calcul si gradul de exactitate a rezultatelor.
(8) Potrivit principiului raportului cost/eficientă, serviciile de statisticăpublică
sunt obligate să limiteze volumul datelor statistice culese de la
subiectii statistici, la nivelul care
se justifică prin obiectivul cercetărilorstatistice si în conditiile utilizării
optime a resurselor disponibile."
4. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Pentru asigurarea caracterului obiectiv, transparent si
stiintifical metodologiilor, indicatorilor, nomenclatoarelor, clasificărilor
si tehnicilorutilizate în activitatea de statistică, precum si al sistemului
de publicatii, se înfiintează
Consiliul de Coordonare a Activitătii de Statistică. Consiliul are,în principal,
ca obiect de activitate analiza si avizarea strategiei de dezvoltare a
sistemului statistic national, ale proiectelor de acte normative
privind activitatea de statistică, ale
rapoartelor de activitate ale ComisieiNationale pentru Statistică si ale
Programului anual al cercetărilor statistice.
(2) Consiliul de Coordonare a Activitătii de Statistică are următoareacomponentă:
- 4 reprezentanti ai ministerelor si/sau ai organelor de specialitate însubordinea
Guvernului;
- 4 personalităti din învătământul superior de specialitate si din cerceTare;
- 3 reprezentanti ai organizatiilor sindicate;
- 3 reprezentanti ai mijloacelor de informare în masă;
- 2 reprezentanti ai patronatului;
- 2 reprezentanti ai asociatiilor profesionale;
- 1 reprezentant al asociatiilor pentru protectia consumatorilor;
- 1 reprezentant al Băncii Nationale a României.
Presedintele Comisiei Nationale pentru Statistică este membru de drept.(3)
Membrii Consiliului de Coordonare a Activitătii de Statistică sunt numiti
prin decizie a primului-ministru, la
propunerea organismelor si institutiilorprevăzute la alin. (2), pe o perioadă
de 2 ani, mandat care poate fi reînnoit.
(4) Membrii Consiliului de Coordonare a Activitătii de Statisticăbeneficiază
de o indemnizatie de participare la sedintă, egală cu salariul minim
brut pe economie.
(5) Consiliul de Coordonare a Activitătii de Statistică se întrunestetrimestrial
sau ori de câte ori este necesar si îsi poate constitui grupe de
lucru pe domenii statistice, potrivit
atributiilor sale.
(6) Atributiile Consiliului de Coordonare a Activitătii de Statistică seaprobă
prin hotărâre a Guvernului."
5. Partea introductivă a articolului 5 va avea următorul cuprins:
"Art. 5. - Pentru asigurarea datelor si informatiilor necesare constituiriiseriilor
de date statistice, Comisia Natională pentru Statistică elaborează
programe de cercetări statistice la
nivel national, regiuni statistice, judete sialte structuri teritoriale
cuprinzând, în principal, următoarele sectiuni si domenii:"
6. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
"Art. 7. - Programul anual al cercetărilor statistice, după avizarea acestuiade
către Consiliul de Coordonare a Activitătii de Statistică, se aprobă prinhotărâre
a Guvernului si se dă publicitătii."
7. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
"Art. 8. - Serviciile de statistică publică au dreptul, în baza si curespectarea
prevederilor din prezenta ordonantă, să solicite si să obtinădatele si
informatiile statistice de la toate persoanele juridice care se află,
detin capital sub orice formă sau desfăsoară
o activitate de orice fel peteritoriul României."
8. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Persoanele juridice - regii autonome, companii si societătinationale,
societăti comerciale indiferent de forma de proprietate, institutii
ale administratiei publice centrale
sau locale, partide politice, organizatiisindicale, patronale, neguvernamentale
si alte tipuri de organizatii - suntobligate să furnizeze serviciilor de
statistică publică, la termenele,
perioadele si în forma solicitată,
datele statistice în conformitate cu metodologia
cuprinsă în instructiunile emise de Comisia Natională pentru Statistică
în baza prezentei ordonante.
(2) Persoanele fizice sunt obligate să furnizeze serviciilor de statisticăpublică
datele personale si cele privind gospodăria si activitatea economică,
necesare efectuării recensămintelor si anchetelor statistice.
Datele personale de natura celor privind convingerile ideologice sireligioase,
apartenenta politică, cazierul judiciar, sănătatea si viata intimă,pot
fi culese si prelucrate numai cu acordul subiectilor statistici,respectându-se
prevederile prezentei ordonante referitoare la confidentialitatea
datelor statistice.
(3) Pentru utilizarea datelor personale în scopuri statistice, stiintifice
sau istorice, serviciile de statistică
publică sunt obligate să asigure stocarea acestora
în conditii de sigurantă.
(4) Serviciile de statistică publică sunt autorizate să efectueze, prin
aparatul propriu, cercetări statistice
prin culegerea directă a datelor statistice privind fenomenele
economice si sociale, persoanele juridice de drept public sauprivat fiind
obligate să permită accesul personalului statistic în unitătilerespective
si la documentele de evidentă a datelor primare.
(5) Pentru asigurarea calitătii datelor statistice comunicate serviciilor
de statistică publică, personalul
acestora are dreptul să verifice modul dedeterminare a datelor raportate
si corespondenta lor cu evidentele detinătorilor
de date primare, iar în cazul constatării unor abateri au obligatia
să încheie procese-verbale de constatare si să aplice prevederilecap. VI
din prezenta ordonantă."
9. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
"Art. 10. - (1) Cercetarea fenomenelor si a proceselor economico-socialese
efectuează, după caz, prin recensăminte, microrecensăminte, monografii
statistice, cercetări statistice selective
si prin alte anchete statistice.
(2) Pentru completarea volumului de date necesare si reducerea graduluide
solicitare a subiectilor statistici, serviciile de statistică publică au
acces ladatele primare din evidentele administrative ale institutiilor
administratiei publice centrale
si locale (bilanturi contabile, documente de impozitare,registre agricole,
registre comerciale, registre de evidentă a populatiei si
alte forme de evidentă a datelor),
inclusiv la datele individuale de identificare,
cu respectarea regimului de confidentialitate a acestora. Dateleconfidentiale
obtinute din surse administrative se utilizează numai în scopuri
statistice, fără să afecteze scopurile
pentru care ele au fost initial culese."
10. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
"Art. 11. - Cercetările statistice de interes national, de tipulrecensământului
populatiei si al locuintelor, al clădirilor, exploatatiilor agricole
si animalelor, întreprinderilor, patrimoniului, se aprobă prin hotărâre
a Guvernului."
11. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
"Art. 12. - Pentru acoperirea nevoilor de date si informatii statistice
ale institutiilor administratiei
publice, Comisia Natională pentru Statistică, laîntocmirea programelor
anuale de cercetări statistice, va tine seama de cerintele
de informare ale acestora."
12. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
"Art. 13. - Pentru domeniile specifice de cercetare statistică aflate încompetenta
ministerelor si a altor organe ale administratiei publice, cumsunt: statistica
judiciară, statistica sanitară, statistica învătământului, statistica
financiară, statistica somajului, statistica mediului înconjurător sialte
statistici, autoritătile respective au obligatia de a transmite Comisiei
Nationale pentru Statistică, pe
bază de conventii bilaterale, datele si informatiile
statistice care urmează să fie incluse în seriile de date statistice,în
publicatiile statistice sau transmise organismelor internationale."
13. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
"Art. 14. - (1) Datele utilizate de către serviciile de statistică publică
suntconsiderate confidentiale dacă permit identificarea subiectilor statistici,
în mod direct sau indirect, dezvăluind
astfel informatii cu caracter individual. Pentru
a se stabili dacă un subiect statistic este identificabil se vor avea învedere
toate mijloacele care pot fi utilizate de o tertă parte pentru a
identifica subiectul statistic respectiv.
(2) Datele statistice confidentiale nu pot servi ca probe în justitie sau
la stabilirea unor drepturi sau
obligatii pentru subiectii statistici la care se referă.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (1), nu sunt considerateconfidentiale
datele individuale ale persoanelor juridice referitoare la denumire,
adresă, profilul activitătii, capitalul social, cifra de afaceri sinumărul
de personal, date care îsi vor păstra caracterul public la nivelul
serviciilor de statistică publică, potrivit
prevederilor legale."
14. După articolul 14 se introduc articolele 141-143, cu următorul cuprins:
"Art. 141. - (1) Datele confidentiale culese de serviciile de statisticăpublică
se utilizează numai în scopuri statistice.
(2) Datele statistice rezultate din prelucrarea datelor individuale vor
putea fipublicate sau difuzate numai în conditiile în care identificarea
directă sau indirectă a persoanelor
fizice sau juridice nu este posibilă.
Art. 142. - Datele statistice prelucrate pentru trei sau mai multe persoanefizice
sau juridice îsi pierd caracterul confidential, dacă datele astfelobtinute
nu mai permit identificarea datelor individuale.
Art. 143. - (1) Serviciile de statistică publică sunt obligate să adoptemăsurile
administrative, organizatorice si tehnice privind asigurarea confidentialitătii
datelor statistice individuale, prevenirea accesului neautorizat
la informatii, prevenirea difuzării distorsionate a datelor statistice
si distrugerii intentionate sau neautorizate a acestora.
(2) Personalul cuprins în activitatea serviciilor statisticii publice care,potrivit
statutului legal, ia cunostintă de continutul datelor statistice va fi
obligat să respecte confidentialitatea
acestora. Această prevedere se referăsi la persoanele antrenate temporar
în activitate de culegere si de procesarea datelor si informatiilor statistice
si se extinde si după încetarea activitătii
personalului statistic în respectivele
posturi."
15. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
"Art. 15. - (1) Datele si informatiile statistice reprezintă un bun national,accesibil
Parlamentului, Presedintiei, Guvernului, institutiilor administratiei
publice centrale si locale, partidelor
politice, sindicatelor, organizatiilorpatronale, mediilor de informare
în masă, unitătilor de învătământ sicercetare stiintifică, agentilor economici
si altor persoane juridice, cadrelor
didactice, cercetătorilor, studentilor
si altor categorii de populatie, în conditii
de impartialitate si transparentă, cu respectarea confidentialitătiidatelor.
(2) Datele si informatiile statistice obtinute pe baza centralizării si
prelucrăriiînregistrărilor cuprinse în programele anuale de cercetări statistice
vor fi transmise în mod gratuit
către Parlament, Presedintie, Guvern, ministere si alte
organe de specialitate din subordinea Guvernului ori a ministerelor sivor
fi publicate în volume si în structuri cât mai largi posibile, pentru a
satisface nevoile de informare a
utilizatorilor de date statistice si a populatiei."
16. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
"Art. 16. - Comisia Natională pentru Statistică asigură, cu plată, difuzareadatelor
si a informatiilor statistice către alte categorii de utilizatori prinpublicatii
pe suport de hârtie sau, electronice si prin acces direct la rezultatele
cercetărilor stocate în baze de date statistice, în conditiile specifice
ale protectiei si confidentialitătii datelor si informatiilor statistice."
17. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Comisia Natională pentru Statistică este autorizată sărealizeze
cercetări statistice în afara celor cuprinse în programul anual
aprobat, la cererea unor beneficiari
interni sau externi, cu plată pe bază decontract. În acelasi mod, pe baza
rezultatelor cercetărilor statistice cuprinse în
programele anuale de cercetare, Comisia Natională pentru Statistică
poate elabora studii, poate edita
si furniza publicatii, date si informatii statistice
din bazele de date statistice.
(2) Sumele încasate din cercetări statistice sau studii, realizate potrivitprevederilor
alin. (1), precum si cele aferente publicatiilor statistice siserviciilor
privind furnizarea de informatii si date statistice pe suport de
hârtie, magnetic sau prin acces direct
la bazele de date rămân la dispozitiaComisiei Nationale pentru Statistică
si se gestionează în regim extrabugetar.
(3) Din veniturile extrabugetare astfel constituite, Comisia Natională
pentruStatistică poate efectua cheltuieli curente si de capital, soldul
rămas la finele anului reportându-se
în anul următor, cu aceeasi destinatie."
18. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Constituie contraventii următoarele fapte dacă nu au fostsăvârsite
în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, să fie considerateinfractiuni:
a) refuzul sau întârzierea din culpă a transmiterii datelor statistice
solicitate potrivit programului
aprobat al cercetărilor statistice;
b) refuzul de a prezenta organelor de control statistic documentele sievidentele
necesare verificării datelor statistice;
c) comunicarea de date eronate sau incomplete;
d) neaplicarea măsurilor dispuse de organul de control statistic;
e) nerespectarea de către personalul serviciilor de statistică publică
a dispozitiilor legale cu privire
la păstrarea caracterului confidential al datelor si
informatiilor statistice individuale, potrivit principiului confidentialitătii
si reglementărilor cuprinse în
cap. IV din prezenta ordonantă.
(2) Contraventiile prevăzute la alin. (1) se sanctionează cu amendăcuprinsă
între 10.000.000 lei si 50.000.000 lei.
(3) Contraventiile prevăzute la alin. (1) se constată si amenzile prevăzute
la alin. (2) se aplică de către
personalul Comisiei Nationale pentru Statistică anume
împuternicit pentru aceasta.
(4) Dispozitiile privind contraventiile prevăzute în prezentul articol
se completează cu prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor."
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticiipublice,
astfel cum a fost modificată si completată prin prezenta ordonantă,
va fi republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, dându-setextelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Presedintele Comisiei Nationale
pentru Statistică,
Victor Dinculescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
p. Ministrul educatiei nationale,
József Kőtő,
secretar de stat
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 83.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
privind scoaterea din functiune
a unor mijloace fixe uzate fizic sau moral, neamortizate, apartinând agentilor
economici din constructii
În temeiul prevederilor Art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României
si ale Art. 1 lit. G pct. 11
din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Art. 1. - Agentii economici din constructii, indiferent de forma deorganizare,
prin derogare de la prevederile Art. 17 alin. (1) din Legea nr.15/1994
privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale si
necorporale, republicată, pot scoate
din functiune mijloacele fixe neamortizate
integral, uzate fizic si moral, fără obligatia includerii esalonateîn cheltuielile
de exploatare a valorii neamortizate.
Art. 2. - (1) Mijloacele fixe care pot fi supuse prevederilor Art. 1 vor
fi numai cele care nu îsi mai
găsesc utilizarea în prezent si în perspectivă încadrul activitătii agentilor
economici din constructii.
(2) Capitalul social al agentilor
economici din constructii se diminuează cu valoarea
neamortizată a mijloacelor fixe, la data scoaterii din functiune.
Art. 3. - Scoaterea din functiune a mijloacelor fixe mentionate la Art.
2 se face pe baza aprobării consiliului
de administratie si cu avizul adunăriigenerale a actionarilor.
Art. 4. - Prevederile prezentei ordonante nu se aplică pentru mijloacele
fixe care fac obiectul unor contracte de leasing, pentru cele asupra căroras-au
instituit măsuri asiguratorii, gajuri, ipoteci, precum si pentru cele care
fac obiectul unor garantii în cadrul
contractelor de credit.
Art. 5. - Prevederile prezentei ordonante se aplică pe o perioadă de 18luni
de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
p. Ministrul lucrărilor publice
si amenajării teritoriului,
Bórbély Lászlo,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 84.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
privind scutirea de la plata
taxelor vamale a importului de materiale, echipament si instalatii sportive
al federatiilor sportive nationale si al Comitetului Olimpic Român
În temeiul Art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si al Art.
1 lit. D pct. 5 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Articol unic. - Se aprobă scutirea de la plata taxelor vamale a importuluide
materiale, echipament si instalatii sportive al federatiilor sportive
nationale si al Comitetului Olimpic
Român, în vederea pregătirii si participării
sportivilor români la Jocurile Olimpice.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
p. Ministrul tineretului si sportului,
Alexandru Popescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 85.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
privind stabilirea unor reguli
pentru transportul combinat de mărfuri
În temeiul prevederilor Art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României
si ale Art. 1 lit. H pct. 6 din
Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Art. 1. - Prevederile prezentei ordonante se aplică transportului combinatde
mărfuri pe teritoriul României, denumit în continuare transport combinat,efectuat
de către operatorii de transport detinători de licentă/autorizatie, în
conditiile legii.
Art. 2. - (1) În sensul prezentei ordonante, prin transport combinat seîntelege
transportul de mărfuri pentru care autocamionul, remorca, semiremorca
cu sau fără autotractor, cutia mobilă sau conteinerul de 20 depicioare
si peste, se deplasează sau sunt deplasate pe căile rutiere, peparcursul
initial si/sau final, iar restul transportului se efectuează pe calea
ferată sau o cale navigabilă interioară
sau pe un parcurs maritim ce depăseste
100 km în linie dreaptă.
(2) Parcursul rutier initial si/sau final poate fi:
a) între punctul de încărcare a mărfii si cea mai apropiată statie de caleferată
de expeditie adecvată acestui mod de transport, pentru parcursulinitial,
si între cea mai apropiată statie de cale ferată de destinatie adecvatăsi
punctul de descărcare a mărfii, pentru parcursul final;
b) pe o rază care să nu depăsească 150 km în linie dreaptă de la portulfluvial
sau maritim de îmbarcare sau debarcare.
Art. 3. - (1) Transporturile combinate, altele decât cele în interes propriuse
efectuează pe bază de contract, iar documentul de transport trebuie săcontină
în mod obligatoriu următoarele mentiuni:
a) numele si adresa expeditorului si destinatarului;
b) natura si greutatea mărfii;
c) indicarea statiei feroviare de expeditie si de destinatie sau, după
caz, a porturilor fluviale/maritime
de îmbarcare si de debarcare;
d) locul si data primirii mărfurilor pentru transport;
e) locul unde urmează să fie livrată marfa.
(2) Mentiunile prevăzute la alin. (1) vor fi înscrise înaintea executăriitransporturilor
si vor fi confirmate prin aplicarea stampilelor de către statiile
de cale ferată sau de către operatorul
portuar din porturile fluviale saumaritime respective, atunci când parcursul
efectuat pe calea ferată sau pe căi
navigabile interioare ori maritime a fost finalizat.
Art. 4. - Orice operator de transport rutier, cu sediul în România, careposedă
licentă de transport de marfă, are dreptul să efectueze parcursurirutiere
initiale si/sau finale care fac parte integrantă dintr-un transport
combinat si care necesită sau nu trecerea
frontierei de stat, cu respectarealegislatiei în vigoare.
Art. 5. - (1) Pentru transportul efectuat cu o remorcă sau cu osemiremorcă,
care apartine unui agent economic care efectuează transporturi
în interes propriu, tractată pe unul din parcursurile initiale saufinale
de către un autotractor, apartinând unui agent economic care are ca
obiect de activitate principal transportul
rutier, nu se aplică prevederile Art. 3.
(2) Transportul prevăzut la alin. (1) va fi însotit de un document care
să facă dovada parcursului efectuat
sau care urmează a fi efectuat pe caleaferată ori pe calea navigabilă ori
maritimă.
(3) Modelul si continutul documentului de transport prevăzut la alin. (2)
se stabilesc prin ordin al ministrului
transporturilor.
Art. 6. - Agentii economici care execută transport combinat pot fi scutititemporar
de la plata impozitului aferent profitului reinvestit, prin hotărâre a
Guvernului, numai pentru dezvoltarea
infrastructurii, precum si pentru achizitionarea/modernizarea
echipamentelor specifice acestui gen de transport,
ale căror elemente sunt prezentate în anexa care face parte integrantă
din prezenta ordonantă.
Art. 7. - Ministerul Transporturilor va elabora, în termen de 90 de zile,normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonante.
Art. 8. - Prezenta ordonantă intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie
2000.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Traian Băsescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 august 1998.
Nr. 88.
ANEXĂ
ELEMENTE
ale echipamentelor de transport
combinat
1. material-rulant specific transportului combinat;
2. vehicule rutiere care execută transport pe parcursul initial si/sau
final al unui transport combinat;
3. unităti de transport intermodal (UTI): conteinere, cutii mobile,semiremorci
care se pretează la transportul intermodal;
4. utilaje si dispozitive de manipulare a UTI;
5. logistică aferentă transportului combinat: mijloace informatice,calculatoare,
soft aferent.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
privind regimul comercial si
introducerea unor restrictii la utilizarea hidrocarburilor halogenate care
distrug stratul de ozon
În baza prevederilor Art. 114 din Constitutia României si ale Art. 1 lit.
L pct. 1 din Legea nr. 140/1999
privind abilitarea Guvernului de a emiteordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonntă:
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Substantele care epuizează stratul de ozon si sunt supusecontrolului
sunt produsele chimice prevăzute în anexă, care face parte integrantă
din prezenta ordonantă.
(2) Prevederile prezentei ordonante se aplică importului, exportului,vânzării,
utilizării, recuperării, reciclării si regenerării substantelor careepuizează
stratul de ozon, aflate în stare pură sau în amestecuri în care
depăsesc concentratia de 1%, exprimată
în procente de masă, atunci când ele
se află în vrac în conteinerele lor de transport, precum si echipamentelor
si produselor care contin substantele prevăzute la pct. 1 lit. a)-h)
din anexă.
Art. 2. - Sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonante:
a) producerea, vânzarea si utilizarea substantelor prevăzute în anexă,
care sunt mostre destinate activitătii
de cercetare, dezvoltare sau în scop analitic,
în laboratoarele de control al calitătii produselor sau al desfăsurăriiunor
activităti, atunci când cantitatea de substantă nu depăseste 10 kg;
b) echipamentele din dotarea aeronavelor, navelor sau vapoarelor fluvialesi
maritime, care sunt înregistrate pe teritoriul altor state, sau din dotarea
celor care circulă pe teritoriul României
cu aprobări speciale.
CAPITOLUL II
Restrictii privind regimul comercial
si utilizarea hidrocarburilor
halogenate care epuizează stratul de ozon
Art. 3. - (1) Se interzice:
a) importul si exportul substantelor chimice prevăzute în anexă, din saucătre
tările care nu sunt parte la Protocolul de la Montreal privind substantele
care epuizează stratul de ozon, adoptat la 16 septembrie 1987;
b) importul si exportul din sau către tările care nu sunt parte la Protocolulde
la Montreal al echipamentelor care contin substantele chimice prevăzute
la pct. 1 lit. a)-h) din anexă, a tehnologiilor
care nu pot functiona continuufără aport de substante chimice prevăzute
la pct. 1 si 4 din anexă, precumsi a produselor obtinute cu ajutorul acestor
substante, indiferent dacă ele mai
contin sau nu astfel de substante;
c) importul, exportul si punerea în circulatie pe piată a substantelor
chimice prevăzute la pct. 4 din
anexă, cu exceptia cazurilor convenite în cadrulProtocolului si pentru
care au fost obtinute derogări;
d) importul substantelor chimice prevăzute la pct. 1, 2 si 4 din anexă,provenite
din operatiuni de recuperare, reciclare sau regenerare;
e) reexportul substantelor chimice prevăzute la pct. 1 si 4 din anexă;
f) importul, exportul si punerea în circulatie a autovehiculelor de orice
fel, inclusiv a navelor si aeronavelor
echipate cu unităti, de aer conditional, noi sau
folosite, care functionează cu substante chimice prevăzute la pct. 1 lit.a)-h),
la pct. 2 si 4 din anexă;
g) importul, exportul si punerea în circulatie pe piată a echipamentelor,componentelor
si tehnologiilor destinate producerii frigului de uz casnic sicomercial,
incluzând frigiderele, congelatoarele, aparatele de fabricat gheată,
răcitoarele de apă, dispozitivele de climatizare si pompele de căldură,
noi sau folosite, altele decât cele pentru uz personal, care contin
substantele chimice prevăzute la
pct. 1 lit. a)-h) si la pct. 4 din anexă, sau de
produse care contin ori care sunt obtinute cu ajutorul acestor substante,indiferent
de faptul că ele mai contin sau nu substantele respective, cu exceptia
importului destinat activitătii de întretinere a echipamentelor,componentelor
si pieselor de schimb pentru instalatii industriale nominalizate
ca atare, aflate în durata medie de utilizare, calculată de la data
vânzării ultimului lot de produse către consumator;
h) importul, exportul si punerea în circulatie pe piată a echipamentelor,componentelor
si tehnologiilor, incluzând frigidere, congelatoare, aparatede fabricat
gheată, echipamente de răcire, de uz casnic sau comercial, noi sau
folosite, altele decât cele pentru uz personal, care nu contin substantelechimice
prevăzute la pct. 1 lit. a)-h) si la pct. 4 din anexă, dar care prin constructie
nu pot functiona continuu fără aceste substante;
i) montarea oricăror instalatii si echipamente de răcire noi, de-uz casnic
saucomercial, care contin în interior sau care functionează continuu cusubstantele
chimice prevăzute la pct. 1 si 2 din anexă, cu exceptia montării
la bordul navelor a instalatiilor noi
care contin hidroclorofluorocarburi(HCFC).
(2) Se contingentează consumul de substante chimice prevăzute la pct. 1
si 3 din anexă, precum si productia
acestora pe teritoriul României si înzonele libere inclusiv.
(3) Contingentul de substante chimice prevăzut la alin. (2) se stabileste,pentru
fiecare tip de substante si pentru fiecare perioadă cuprinsă între 1
ianuarie si 31 decembrie a fiecărui
an, prin ordin al conducătorului autoritătii
publice centrale pentru protectia mediului si se publică în Monitorul
Oficial al României.
(4) Importatorii de substante chimice prevăzute în anexă sunt obligati
ca, la punerea în circulatie
pe piata internă a acestora, să înscrie în documentele însotitoare
ale mărfii numărul acordului de mediu în baza căruia a fostpermisă intrarea
lor în tară.
Art. 4. - (1) Se interzice importul, exportul si punerea în circulatie
pe piată a aerosolilor care contin
substantele chimice prevăzute la pct. 1 si 2 dinanexă.
(2) Interdictia prevăzută la alin. (1) nu se aplică următoarelor bunuri
care sunt necesare pentru sănătatea
sau siguranta populatiei:
a) produse farmaceutice de uz uman, sub formă de sprayuri continândaerosoli,
utIlizate în tratamentul afectiunilor pulmonare obstructive cronice,
al afectiunilor cardiace ori atunci
când nu există altă solutie de aplicare a substantei
active din produs;
b) echipamente fabricate si puse în circulatie de unitătile Ministerului
de Interne sau de alte unităti
abilitate în acest scop, destinate asigurării ordinii si
linistii publice.
Art. 5. - Se interzice utilizarea:
a) substantelor chimice prevăzute la pct. 2 din anexă la fabricareaaerosolilor,
a sistemelor noi de răcire industrială, la fabricarea unitătilor
mobile de climatizare, a produselor
de sterilizare si în orice domenii noi încare nu au fost utilizate anterior
substantele prevăzute la pct. 1 si 2 dinanexă;
b) substantelor chimice prevăzute la pct. 1 lit. a)-e) din anexă la fabricareapanourilor
izolante si a ambalajelor confectionate din spume organiceexpandate, flexibile
sau semirigide.
Art. 6. - Se interzice producerea pe teritoriul României si în zonele libere,inclusiv,
a substantelor chimice prevăzute la pct. 4 din anexă.
Art. 7. - Se interzice utilizarea si punerea în circulatie a agentilor
de curătiresi a solventilor care contin una sau mai multe substante chimice
din cele prevăzute la pct. 1
lit. a)-h) si la pct. 2 din anexă, cu exceptia tetraclorurii de
carbon, dacă este utilizată ca solvent în procesele de clorurare în sistemînchis
ori ca solvent în procesele în care, din considerente de ordin tehnic,
nu poate fi înlocuită cu o altă substantă
mai putin periculoasă pentru stratulde ozon.
Art. 8. - (1) Se interzice fabricarea, importul, exportul si punerea încirculatie
a stingătoarelor de incendiu portabile care contin substantele prevăzute
la pct. 1 lit. f)-h) din anexă.
(2) Până la data de ianuarie 2000 autoritătile responsabile cu autorizareaaplicării
si instalării echipamentelor destinate prevenirii si stingerii incendiilorsunt
împuternicite să permită derogări de la interdictia prevăzută la alin.
(1)dacă echipamentele mentionate, utilizate pentru prevenirea si stingerea
incendiilor sunt absolut necesare pentru
protectia vietii si siguranta populatiei
sau dacă aceste derogări respectă prevederile Protocolului.
Art. 9. - (1) Se interzice utilizarea bromurii de metil în agricultură,
astfel:
a) cu începere de la 1 ianuarie 2002, la tratamentele fitosanitare destinateprotectiei
plantelor, incluzând si lucrările de întretinere ale solului în spatiile
închise, cum ar fi sere, solarii etc.;
b) cu începere de la 1 ianuarie 2005, la tratamente de igienizare prinfumigatie
a incintelor si spatiilor de depozitare.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), autoritătile competente
aprobă utilizarea acestei substante,
în conformitate cu tehnologiile aprobate si cu respectarea
reglementărilor în acest domeniu, numai în situatiile în care suntexecutate
operatiuni de carantină sau tratamente în vederea expedieriiproduselor
vegetale, atunci când aceste tratamente sunt solicitate, în scris,
de către autoritatea competentă
din tara importatoare si, de asemenea, în cazurile
critice pentru agricultură stabilite în conformitate cu prevederileProtocolului.
Art. 10. - (1) Producătorii, importatorii si exportatorii de substante
chimice prevăzute în anexă sunt
obligati să eticheteze conteinerele în care acestea sunt
transportate sau stocate, cu etichete durabile, situate la loc vizibil,având
inscriptia: "contin substante care epuizează ozonul".
(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezenteiordonante,
producătorii de produse si echipamente care contin substantele chimice,
prevăzute la pct. 1, 2 si 4 din anexă ori care contin materialeizolante
sau părti componente având în interior astfel de substante, sunt
obligati să aplice pe fiecare produs
etichete durabile, situate la loc vizibil,având inscriptia: "Contin substante
care epuizează ozonul".
(3) Punerea în circulatie a produselor destinate prevenirii si stingeriiincendiilor
prevăzute la Art. 8 alin. (2) este permisă numai dacă acestea au
aplicate etichete durabile, situate
la loc vizibil, având inscriptia: "Continhaloni, substante care epuizează
ozonul".
(4) Aparatele, echipamentele si produsele prevăzute la alin. (2) si (3),precum
si solventii mentionati la Art. 7, pot fi admise la import, export, puse
în circulatie pe piată sau oferite la
închiriere, numai dacă au aplicată, la loc vizibil,
o etichetă în care pe lângă denumirea comercială sunt înscrise:
denumirea tehnică a agentului de răcire/stingere
sau a solventului, formula
chimică, precum si continutul, exprimat
în procente de masă, de substantă reglementată,
atunci când aceasta se află în amestecuri sau în izolatii înglobate
în produsul finit.
(5) Aparatele, echipamentele si produsele prevăzute la alin. (2) si (3),precum
si solventii prevăzuti la Art. 7 care contin înlocuitori ai substantelor
prevăzute la pct. 1, 2 si 4 din anexă,
se etichetează de către producător, laloc vizibil, cu inscriptia: "Prieten
cu ozonul".
(6) Dreptul de aplicare a etichetei se obtine în conformitate cu prevederilelegale
în domeniu.
(7) La propunerea autoritătii publice centrale pentru protectia mediului,organismul
national de standardizare dispune măsuri pentru actualizareaprevederilor
continute în standardele ISO 9000 referitoare la ecoetichetare si
utilizarea în diferite domenii tehnice a substantelor prevăzute în anexă,astfel
încât acestea să fie armonizate cu standardele Uniunii Europene.
(8) Producătorii, importatorii si exportatorii substantelor chimice prevăzuteîn
anexă sunt obligati să includă în documentele de transport care însotescprodusul
si denumirea chimică, tehnică si comercială a substantei, iar atunci
când substanta se află în amestecuri
sau în izolatii înglobate în produsul finitsi continutul, exprimat în procente
de masă, de substantă chimică controlată.
Art. 11. - (1) Se interzice eliminarea în atmosferă a substantelor chimiceprevăzute
la pct. 1, 2 si 4 din anexă, continute în echipamente si instalatii
sau în conteinerele de transport, în
timpul operatiunilor de întretinere,dezafectare a instalatiilor sau de
transvazare.
(2) Recuperarea substantelor chimice prevăzute la alin. (1) este obligatorie:
a) în timpul operatiunilor de întretinere a echipamentelor;
b) din echipamentele si instalatiile dezafectate;
c) după utilizarea ca solventi sau agenti de curătire.
(3) Responsabilitatea recuperării acestor substante revine agentuluieconomic
care prestează operatiunile efectuate în conditiile alin. (2).
(4) Recuperarea, regenerarea sau distrugerea substantelor chimiceprevăzute
la pct. 1, 2 si 4 din anexă se face cu echipamente specializatepentru acest
tip de operatiuni, în cadrul unor unităti din tară sau din străinătate,
autorizate în conditiile legii.
(5) Se interzice amestecarea substantelor prevăzute la pct. 1, 2 si 4 dinanexă,
în timpul activitătilor de recuperare sau, ulterior, în timpul operatiunilor
de regenerare.
(6) Distrugerea substantelor mentionate în anexă se efectuează numai printehnologii
aprobate în concordantă cu prevederile Protocolului de laMontreal.
(7) Operatiunile de montare a pieselor de schimb si, de asemenea,întretinerea
echipamentelor si instalatiilor de uz casnic, comercial si industrial,
care contin substantele chimice prevăzute la pct. 1, 2 si 4 dinanexă, se
efectuează numai de către personal calificat, atestat în conditiile
legii.
(8) Instruirea personalului tehnic de specialitate, care asigură activitatea
de montaj si service în domeniul
frigotehniei, aerului conditionat si pompelor de
căldură, se face prin cursuri asigurate de către institutii abilitate în
acest domeniu, pe baza unei metodologii
aprobate prin ordin al ministrului apelor,
pădurilor si protectiei mediului.
Art. 12. - (1) Importul si exportul substantelor chimice prevăzute în anexă,ale
produselor si echipamentelor care contin substantele chimice prevăzute
la pct. 1 lit. a)-h) din anexă, precum
si ale produselor obtinute cu ajutorulacestor substante, indiferent dacă
ele mai contin sau nu substantelerespective, din si către tările părti
la Protocolul de la Montreal, în cazurile
în care prevederile sale permit
aceasta, se face cu acord de mediu eliberat de
autoritatea publică centrală pentru protectia mediului, în limitacontingentului
aprobat.
(2) Acordul de mediu nu se solicită pentru cantităti de substante sub 10
kg.
(3) Substantele prevăzute în anexă, recuperate din echipamentele sau dincomponentele
instalatiilor dezafectate în timpul activitătilor de service sesupun prevederilor
alin. (1), cu exceptia cazului când acestea nu mai pot fi regenerate
si se încadrează în categoria deseuri.
(4) Activitătile efectuate cu substantele prevăzute în anexă, recuperate
din echipamente si instalatii,
care se încadrează în categoria deseuri, se supun reglementărilor
Conventiei de la Basel privind controlul transportului pestefrontiere al
deseurilor periculoase si al eliminării acestora, la care Româniaa aderat
prin Legea nr. 6/1991.
(5) Acordul de mediu se eliberează agentilor economici, persoane fizicesau
juridice, abilitati pentru activitatea de import a deseurilor si reziduurilor
de orice natură, precum si a altor mărfuri
periculoase pentru sănătateapopulatiei si pentru mediul înconjurător.
(6) Acordul de mediu prevăzut la alin. (1) nu înlocuieste celelaltedocumente
prevăzute pentru importul si exportul substantelor si produselorsupuse
unui regim special de reglementare.
(7) Prin ordin comun al autoritătii publice centrale pentru protectia mediuluisi
al Directiei Generale a Vămilor se stabilesc punctele vamale desemnate
pentru intrarea si/sau iesirea din tară
a substantelor prevăzute în anexă.
(8) Autoritatea publică centrală pentru protectia mediului comunicăperiodic
Directiei Generale a Vămilor, conform întelegerii stabilite între
aceste organisme, eliberarea acordului
de mediu si punctul vamal declaratpentru intrarea sau iesirea din tară
a mărfurilor.
(9) La executarea controlului vamal în punctele vamale prevăzute la alin.(7),
Directia Generală a Vămilor controlează inclusiv existenta si dateleînscrise
în acordul de mediu, în baza cărora permite intrarea si/sau iesirea
din tară a substantelor chimice si a
echipamentelor prevăzute la pct. 1 dinanexă, cu conditia ca transportul
să fie însotit de toate documentele prevăzute
de dispozitiile legale.
(10) În termen de 15 zile de la efectuarea controlului vamal prevăzut la
alin. (9), Directia Generală
a Vămilor returnează autoritătii publice centrale pentru
protectia mediului o copie a acordului de mediu, având semnăturapersoanei
împuternicite si stampila punctului vamal unde s-a efectuatcontrolul si
care confirmă sau corectează informatiile declarate si cantitătile
înscrise în document.
(11) În termen de 30 de zile de la sfârsitul fiecărui an, Directia Generală
a Vămilor transmite autoritătii
publice centrale pentru protectia mediului un raport
statistic privind situatia importurilor si a exporturilor pe anulprecedent,
referitor la natura, denumirea comercială, tehnică si chimică a
substantelor care epuizează stratul
de ozon, cu specificarea pozitiilor tarifare
în Sistemul armonizat (HS) din Tariful vamal de import al României,cantitătile,
tara de relatie, numărul acordului de mediu în baza căruia s-a efectuat
importul/exportul si scopul declarat al utilizării finale a substantei.
Art. 13. - Suspendarea acordului de mediu pentru activităti desfăsurate
cu substantele prevăzute în anexă
se comunică de către autoritatea publicăcentrală pentru protectia mediului
registrului comertului si Comisiei de abilitare
a agentilor importatori din cadrul Ministerului Industriei si Comertului.
Art. 14. - Transportul si depozitarea în vrac a substantelor chimiceprevăzute
la pct. 1, 2 si 4 din anexă se face în recipienti care îndeplinescconditiile
prevăzute de lege pentru gaze lichefiate sub presiune, reutilizabili
si etichetati corespunzător.
Art. 15. - La cererea autoritătii publice centrale pentru protectia mediuluisau
a personalului administratiei publice locale cu atributii de control în
domeniu, importatorii, exportatorii
si persoanele care pun în circulatie pepiată substantele prevăzute în anexă
si echipamente sau produse care contin
substantele prevăzute la pct. 1 lit. a)-h) si la pct. 4 din anexă sunt
obligati să prezinte pentru inspectie
factura sau declaratia vamală, precum si
acordul de mediu în baza căruia s-a efectuat operatiunea.
CAPITOLUL III
Sanctiuni
Art. 16. - Încălcarea prevederilor prezentei ordonante atrage răspundereamaterială,
civilă, contraventională sau penală, după caz.
Art. 17. - Constituie contraventii următoarele fapte, dacă nu au fostsăvârsite
în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, să fie considerate
infractiuni, si se sanctionează astfel:
1) cu amendă de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei, încălcareaprevederilor
Art. 4 alin. (1), Art. 5, Art. 7, Art. 8 alin. (1), Art. 9 alin. (1) si
Art. 10 alin. (1)-(3) si (8);
2) cu amendă de la 30.000.000 lei până la 50.000.000 lei:
a) desfăsurarea unei activităti economice cu substantele prevăzute în anexă,fără
actele de autorizare emise în conformitate cu prevederile legale îndomeniu;
b) neîntreruperea activitătii economice pentru care s-a dispus suspendareaacordului
de mediu;
c) refuzul de a prezenta autoritătilor care au atributii în activitatea
de verificare si control a documentelor
prevăzute de reglementările legalepentru activitatea desfăsurată cu substantele
prevăzute în anexă;
d) nerespectarea dispozitiilor Art. 3 alin. (1), Art. 12 alin. (1), precum
si depăsirea cantitătilor stabilite
la Art. 3 alin. (3).
Art. 18. - Nerespectarea prevederilor Art. 3 alin. (1), Art. 4 alin. (1),
Art. 5 lit. a), Art. 6 si Art.
12 alin. (1) atrage totodată suspendarea acordului de mediu,
precum si interdictia de a mai desfăsura activităti cu substanteleprevăzute
în anexă pe o perioadă de 3 ani de la constatarea încălcării acestor
prevederi.
Art. 19. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se
fac de către personalul împuternicit
al administratiei publice locale de către personalul
împuternicit în acest scop de autoritatea publică centrală pentruprotectia
mediului sau de către ofiterii si subofiterii de politie.
(2) Împotriva procesului-verbal de constatare si de sanctionare acontraventiei
se poate face plângere în termen de 15 zile de la data comunicării
actului.
(3) Plângerea, însotită de copia de pe procesul-verbal de constatare sisanctionare
a contraventiei, se înaintează spre solutionare judecătoriei competente.
Art. 20. - Contraventiilor prevăzute în prezenta ordonantă le sunt aplicabiledispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
cu exceptia Art. 25-27.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 21. - Agentii economici utilizatori ai substantelor prevăzute în anexă,care
beneficiază de transfer de tehnologie în Conditiile prevăzute deProtocolul
de la Montreal, au obligatia ca la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante să încheie un acord cu autoritatea publică centrală pentru
protectia mediului, prin care se angajează să oprească activitateainstalatiei
care utilizează aceste substante la data întocmirii procesului-verbal
de receptie a tehnologiei transferate.
Art. 22. - Prezenta ordonantă intră în vigoare în termen de 30 de zile
de la data publicării ei în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRIM MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul apelor, pădurilor si protectiei
mediului,
Romică Tomescu
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
Ministru de interne,
Constantin Dudu-Ionescu
Bucuresti, 30 august 1999,
Nr. 89.
ANEXĂ
LISTA
cuprinzând substantele care epuizează stratul de ozonsi produsele care contin astfel de substante
1. Clorofluorocarburi - hidrocarburi total halogenate si haloni, după cum urmează:
a) Triclorfluormetan (CFC-11);
b) Diclorfluormetan (CFC-12);
c) Triclortrifluoretan (CFC-113);
d) Diclortetrafluoretan (CFC-114);
e) Clorpentafluoretan (CFC-115);
f) Bromclordifluormetan (halon-1211);
g) Bromtrifluoretan (halon-1301);
h) Dibromtetrafluoretan (halon-2402);
i) Tetraclormetan - (tetraclorură de carbon-CTC);
j) 1,1,1-Tricloretan (metilcloroform-MFC), precum si echipamentele si produsele care contin substantele înscrise la lit. a)-h) sau care sunt doarobtinute cu ajutorul acestor tipuri de substante, indiferent dacă ele mai contin sau nu astfel de substante.
2. Hidroclorofluorocarburi - hidrocarburi partial halogenate, denumite tehnic HCFC.
3. Bromură de metil, denumită tehnic - MeBr.
4. Alte clorofluorocarburi total halogenate, denumite tehnic - "alti cfc" (CFC-13, CFC-111, CFC-112, CFC-211, CFC-212, CFC-213, CFC-214, CFC-215, CFC-216, CFC-217) si hidrocarburi partialhalogenate care continîn moleculă, pe lângă atomi de fluor si clor, atomi de brom, cu denumire tehnică - HBrFC.
ORDONANTĂ
privind preluarea de către Ministerul
Industriei si Comertului a obligatiei de plată a cotizatiilor la organizatiile
internationale de metrologie din care România face parte ca membru cu drepturi
depline
În temeiul Art. 107 alin. (3) din Constitutia României si al Art. 1 lit.
G pct. 8 din Legea nr. 140/1999
privind abilitarea Guvernului României de a emiteordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Art. 1. - Începând cu data prezentei ordonante, plata cotizatiilor României,ca
membru cu drepturi depline al Organizatiei Internationale de MetrologieLegală
(O.I.M.L.) si Biroului International de Măsuri si Greutăti (B.I.P.M.),
va fi efectuată integral de către Ministerul Industriei siComertului.
Art. 2. - Se aprobă includerea în bugetul Ministerului Industriei si Comertului
a fondurilor necesare pentru acoperirea obligatiilor de plată acotizatiilor
datorate de România la organizatiile internationale de metrologie.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 98.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
privind atestarea agentilor economici
producători de bunuri materiale destinate comercializării si acordarea
permisului de operare
În temeiul Art. 107 din Constitutia României si al Art. 1 lit. G pct. 2
din Legea nr. 140/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Art. 1. - (1) Agentii economici producători de bunuri materiale destinatecomercializării,
persoane juridice române, indiferent de modul de organizare
si de forma de proprietate, îsi pot desfăsura activitatea numai înbaza
permisului de operare.
(2) Permisul de operare este documentul care atestă că agentul economiceste
capabil să desfăsoare activităti de productie în domeniul respectiv, în
conformitate cu legislatia română în
vigoare.
Art. 2. - (1) Permisul de operare se acordă, la cererea scrisă a agentiloreconomici,
de către ministerul de resort pentru fiecare capacitate de productie
care realizează bunuri materiale destinate comercializării.
(2) În cazul în care agentul economic detine mai multe capacităti deproductie
cu acelasi profil de fabricatie i se va acorda un singur permis deoperare
în care se va specifica numărul capacitătilor în functiune.
Art. 3. - (1) Permisul de operare se acordă la punerea în functiune afiecărei
capacităti de productie si este valabil o perioadă de cel mult 5 anide
la data acordării; la cererea scrisă a agentului economic permisul de
operare se poate prelungi pe perioade
determinate.
(2) Modificarea conditiilor tehnice si tehnologice care au stat la bazaacordării
permisului de operare obligă agentul economic să solicite un nou
permis în termen de 90 de zile de la
data modificării.
(3) Agentii economici în functiune la data intrării în vigoare a prezenteiordonante
sunt obligati ca în termen de maximum 90 de zile să solicite în
scris permisele de operare, iar acestea
să fie emise în cel mult 24 de luni dela data aparitiei în Monitorul Oficial
al României al prezentei ordonante.
Art. 4. - Procedura de acordare, prelungire, suspendare sau anulare apermiselor
de operare, precum si termenele de obtinere a acestora se vor stabili
prin Regulamentul privind acordarea permisului de operare, care seva aproba
prin ordin al ministrului de resort în termen de maximum 30 de zile
de la data publicării prezentei ordonante în Monitorul Oficial al
României.
Art. 5. - (1) Taxa de obtinere a permisului de operare se stabileste lanivelul
unei cote de 0,2% din valoarea investitiei, actualizată cu rata inflatiei.
(2) Taxa de prelungire a permisului de operare se stabileste la nivelul
unei cote de 0,1% din valoarea
investitiei, actualizată în functie de rata inflatiei.
(3) Sumele încasate se constituie în Fondul pentru reformă economică careva
fi gestionat de Agentia Română de Dezvoltare. Normele de gestionare a
Fondului pentru reformă economică se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 6. - (1) Functionarea oricărei capacităti de productie fără permis
de operare valabil constituie
contraventie si se sanctionează cu amendă de50.000.000 lei.
(2) Dispozitiile alin. (1) se completează cu prevederile Legii nr. 32/1968privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia Art. 25-27.
Art. 7. - Lipsa permisului de operare se constată de personalul specializat,împuternicit
de ministrul ministerului de resort.
Art. 8. - Eliberarea permisului de operare nu exclude obtinerea celorlalteavize,
autorizatii si acorduri prevăzute de lege.
Art. 9. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 30 de zile de la datapublicării
ei în Monitorul Oficial al României.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Aurel Pană,
secretar de stat
p. Ministrul lucrărilor publice
si amenajării teritoriului,
Lászlo Bórbély
secretar de stat
Ministrul apelor,
pădurilor si protectiei mediului,
Romică Tomescu
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 99.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
privind modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 9/1996, privind Îmbunătătirea sistemului de finantare
a institutiilor publice de cultură finantate din venituri extrabugetare
si alocatii de la bugetul de stat sau de la ugetele locale, a sistemului
de salarizare a personalului din aceste institutii, precum si îmbunătătirea
salarizării personalului din institutiile si activitătile cu profil cultural
În temeiul Art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si al Art.
1 lit. D pct. 11 din Legea nr.
140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Articol unic. - Ordonanta Guvernului nr. 9/1996 privind îmbunătătireasistemului
de finantare a institutiilor publice de cultură finantate din venituriextrabugetare
si alocatii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, a sistemului
de salarizare a personalului din aceste institutii, precum si îmbunătătirea
salarizării personalului din institutiile si activitătile cu profil
cultural, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 30 ianuarie
1996, aprobată si modificată prin Legea nr. 86/1996, cu modificările
ulterioare, se modifică si se completează astfel:
1. Alineatul (3) al articolului 2 va avea următorul cuprins:
"(3) Institutiile publice prevăzute la Art. 1 alin. (1) pot realiza programe
si proiecte culturale, altele
decât cele stabilite ca obligatii ori programeminimale."
2. După alineatul (3) al articolului 2 se introduc alineatele (4) si (5),
cu următorul cuprins:
"(4) Ordonatorii principali de credite bugetare cu atributii în domeniulculturii,
în limita prevederilor bugetare cu această destinatie, pot încheia
contracte pentru desfăsurarea activitătilor
prevăzute la alin. (3) cu oricaredintre institutiile publice prevăzute
la Art. 1 alin. (1), indiferent de subordonarea
acestora.
(5) Pentru programele si proiectele de importantă internatională saunatională
care urmează a se realiza în conditiile prevăzute la alin. (4),ordonatorii
principali de credite pot aproba acordarea unui avans de până la
50% din valoarea devizului, cu stabilirea unor clauze asiguratorii încontractele
încheiate."
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
p. Ministrul culturii,
Maria Berza,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 100.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 35/1994 privind ratificarea Acordului de Împrumut
dintre România si Banca Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare, în
valoare de 25 milioane dolari S.U.A., destinat finantării proiectului "Piata
de Gros" Bucuresti, semnat la Bucuresti la 9 iunie 1994
În temeiul Art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României, precum si
al Art. 1 lit. C pct. 23 din
Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Articol unic. - Articolul 3 din Ordonanta Guvernului nr. 35/1994 privindratificarea
Acordului de împrumut dintre România si Banca Europeană pentru
Reconstructie si Dezvoltare, în valoare de 25 milioane dolari S.U.A.,
destinat finantării proiectului "piata de gros" Bucuresti, semnat laBucuresti
la 9 iunie 1994, aprobată prin Legea nr. 126/1994, modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 28/1997, aprobată prin Legea nr.185/1997, se modifică
si se completează după cum urmează:
1. La sfârsitul alineatului 1 se va adăuga următorul text:
"În anul 1999 se va asigura de la bugetul de stat, prin Fondul Proprietătiide
Stat, echivalentul în lei al sumei de 3,3 milioane dolari S.U.A., în
vederea plătii primelor două rate de
capital scadente în anul 1999 si adobânzilor aferente."
2. La sfârsitul alineatului 2 se va adăuga următorul text:
"în termen de maximum 5 ani de, la data punerii în functiune a obiectivuluide
investitii "piata de gros". În cazul în care vânzarea actiunilor sfatului
nuva fi fost efectuată până la desfiintarea Fondului Proprietătii de Stat,
atunci atât calitatea de actionar
în numele statului, cât si sarcina vânzării actiunilorstatului la Societatea
Comercială "piata de gros" - S.A. Bucuresti vor reveni
Ministerului Finantelor."
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
p. Ministrul afacerilor externe,
Ion Pascu
secretar de stat
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 103.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 22/1992privind finantarea ocrotirii sănătătii
În temeiul Art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României, precum si
al Art. 1 lit. K pct. 3 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante,
Guvernul României emite următoarea ordonantă:
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 22/1992 publicată în Monitorul Oficialal
României, Partea I, nr. 213 din 28 august 1992, aprobată prin Legea nr.114/1992,
se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
"Art. 1. - Ocrotirea sănătătii în România este finantată din următoarelesurse:
a) bugetul fondului de asigurări sociale de sănătate, conform legii;
b) bugetul de stat si bugetele locale, în conditiile legii;
c) bugetul Fondului special pentru sănătate, care de la data intrării învigoare
a prezentei ordonante se va numi Fondul special pentru sănătatepublică;
d) veniturile proprii ale unitătilor sanitare finantate în regim extrabugetar."
2. Articolul 2 se abrogă.
2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
"Art. 3. - Fondul special pentru sănătate publică se gestionează de cătreMinisterul
Sănătătii si se constituie din următoarele surse:
a) taxa asupra activitătilor dăunătoare sănătătii;
b) cota de 25% din amenzile aplicate pentru exercitarea inspectiei sanitarede
stat;
c) valorificarea bunurilor din dotarea unitătilor sanitare;
d) venituri din activităti proprii ale unitătilor finantate de la bugetul
de stat."
4. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
"Art. 4. - Taxele prevăzute la Art. 3 lit. a) se suportă de către:
a) persoanele juridice care realizează încasări din actiuni publicitare
la produsele din tutun, tigări
si băuturi alcoolice, în cotă de 12% din valoarea acestor
încasări;
b) persoanele juridice care realizează venituri din vânzările de produse
din tutun, tigări si băuturi
alcoolice, în cotă de 2% din sumele realizate din vânzarea
produselor respective, după deducerea accizelor si a taxei pevaloarea adăugată,
datorate bugetului de stat."
5. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Constituie sursă a Fondului special pentru sănătate publicăcota
de 25% din amenzile aplicate si încasate de persoanele împuternicite
de Ministerul Sănătătii pentru exercitarea
inspectiei sanitare de stat,conform legii.
(2) Sumele încasate de unitătile sanitare din valorificarea, în conditiile
legii,a bunurilor aflate în dotare se fac venituri la Fondul special pentru
sănătate publică."
6. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
"Art. 6. - Veniturile proprii ale institutiilor sanitare publice, finantate
integralde la bugetul de stat, sunt prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta ordonantă."
7. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Sumele datorate potrivit prevederilor Art. 4 se virează
lunar, până la data de 15 a lunii
următoare, la fondul special pentru sănătate publică.
(2) Pentru nevirarea la termenele stabilite a taxelor datorate potrivitprevederilor
prezentei ordonante se percep majorări de întârziere în cuantumurile
stabilite pentru impozitele si taxele datorate bugetului de stat.
Majorările de întârziere se fac venit la Fondul special pentru sănătatepublică.
(3) Pentru neplata la termen a obligatiilor ce revin persoanelor juridice
si fizice prevăzute în prezenta
ordonantă, Ministerul Sănătătii va proceda la executare
silită, potrivit prevederilor legale."
8. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Contributiile restante datorate de persoanele fizice si
juridicela Fondul special pentru sănătate publică, precum si majorările
de întârzierecalculate potrivit legii, se vor vira în contul Fondului special
pentru sănătate publică, pe seama
directiilor de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti,
la trezoreriile teritoriale respective.
(2) Directiile de sănătate publică teritoriale vor vira contributiile prevăzutela
alin. (1) la Ministerul Sănătătii, în bugetul Fondului special pentru
sănătate publică, în termen de maximum
3 zile lucrătoare de la încasarealor."
9. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
"Art. 9. - Veniturile realizate potrivit prevederilor Art. 4 se utilizează
pentrufinantarea programelor nationale de sănătate si pentru alte cheltuieliprevăzute
de lege."
10. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
"Art. 10. - Disponibilitătile Fondului special pentru sănătate publică
rămase la finele anului se reportează
în anul următor si se utilizează în conditiile legii."
11. Articolul 11 va avea următorul curpins:
"Art. 11. - Pentru prestatiile prevăzute în anexă, care se efectuează contracost,
tarifele se stabilesc prin ordin al ministrului sănătătii."
12. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
"Art. 12. - Controlul asupra modului de aplicare a prevederilor prezenteiordonante
se efectuează de către Ministerul Sănătătii prin organele proprii
sau prin împuterniciti, precum si de
alte organe de control abilitate prinlege."
13. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
"Art. 13. - Ministerul Sănătătii este autorizat să elaboreze normemetodologice
de aplicare a prevederilor prezentei ordonante, cu avizul Ministerului
Finantelor."
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 22/1992 privind finantarea ocrotiriisănătătii,
cu modificările si completările aduse prin prezenta ordonantă, se
va republica în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se articolelor
o nouă numerotare.
Art. III. - Art. 17 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 146/1999 privindorganizarea,
functionarea si finantarea spitalelor se abrogă.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Hajdú Gábor
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 august 1999.
Nr. 109.
ANEXĂ
VENITURILE PROPRII
ale institutiilor sanitare publice,
finantate integral de la bugetul de stat
Veniturile din activitatea unitătilor sanitare finantate integral de la
bugetul de stat se constituie
din sumele realizate din:
1. consultatii, tratamente, investigatii si alte servicii medicale acordateconform
legii;
2. prestatii medico-sanitare pentru regii autonome, societăti comerciale,institutii
publice ori alte persoane juridice sau fizice, potrivit reglementărilor
în vigoare;
3. examenele medicale si psihologice pentru obtinerea de certificatemedicale,
cu exceptia certificatelor pentru incapacitate temporară de muncă
si a celor solicitate de categoriile de persoane scutite de la plataacestor
examene, prevăzute prin reglementările legale speciale;
4. contributia lunară a părintilor sau a tutorilor legali pentru întretinereacopiilor
în crese;
5. taxa pentru examene si concursuri organizate de unitătile sanitare sauunitătile
cu retea proprie;
6. închirieri si concesionări, conform prevederilor legale;
7. taxe pentru examenele medico-legale, conform legii;
8. activitatea colectivelor de cercetare din sistemul de sănătate publică;
9. contravaloarea sângelui si a produselor labile si stabile din sânge
si plasmă, stabilită prin ordin
al ministrului sănătătii, livrate de către centrele de
transfuzii de sânge judetene si al municipiului Bucuresti;
10. consultantă si asistentă tehnică în domeniul sanitar;
11. eliberarea de autorizatii, avize si alte acte oficiale, conform legii,
pentru persoanele fizice;
12. valorificarea bunurilor aflate în dotare către persoane fizice sau
juridice, în conditiile legii.