MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XI - Nr. 610
LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Marti, 14 decembrie
1999
SUMAR
HOTARÂRI ALE PARLAMENTULUI
ROMÂNIEI
53. - Hotarâre
privind trecerea pe teritoriul României a unui tren militar ce transportã
efective, tehnicã si containere cu diverse materiale, apartinând
contingentului armatei S.U.A. - KFOR din Kosovo (Republica Federalã
Iugoslavia)
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
Nr. 160 din 19 octombrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 136 alin. (1) teza finalã din Codul muncii,
adoptat prin Legea nr. 10 din 23 noiembrie 1972
Decizia
Nr. 162 din 21 octombrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 269 din Codul de procedurã civilã
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI
ROMÂNIEI
1003. -
Hotarâre privind organizarea manifestãrilor prilejuite
de aniversarea a 150 de ani de la nasterea poetului Mihai Eminescu
1005. -
Hotarâre privind organizarea modului de colaborare si de asigurare
a legãturilor României cu Agentia Internationalã pentru
Energie Atomicã
1006. -
Hotarâre pentru completarea Hotãrârii Guvernului
nr. 409/1998 privind conditiile de acordare, în mod gratuit, a asistentei
medicale, medicamentelor si protezelor pentru magistrati, personalul auxiliar
de specialitate si membrii de familie ai acestora
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
privind trecerea pe teritoriul
României a unui tren militar
ce transportã efective,
tehnicã si containere cu diverse materiale, apartinând contingentului
armatei S.U.A. - KFOR din Kosovo (Republica Federalã Iugoslavia)
În urma solicitãrii Presedintelui României, adresatã
celor douã Camere ale Parlamentului, pentru a aproba trecerea pe
teritoriul României a unui tren militar ce transportã efective,
tehnicã si containere cu diverse materiale, apartinând contingentului
armatei S.U.A. - KFOR din Kosovo (Republica Federalã Iugoslavia),
în temeiul art. 117 alin. (5) din Constitutia României si al
art. 1 pct. 27 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor
si Senatului,
Parlamentul României adoptã prezenta hotãrâre.
Art. 1. - Se aprobã trecerea pe teritoriul României, în
perioada 11-12 decembrie 1999, a unui tren militar compus din 10 vagoane
ce transportã 3 militari (fãrã armament si munitii)
si un civil, 25 de autovehicule (douã terminale de comunicatii prin
satelit, un nod de comunicatii, 4 autocamioane utilitare, 5 generatoare,
3 trailere, 10 autocamioane) si 6 containere cu diverse materiale, apartinând
contingentului armatei S.U.A. - KFOR din Kosovo (Republica Federalã
Iugoslavia). Intrarea si iesirea trenului din tarã se vor face prin
statiile de cale feratã Giurgiu-Nord si, respectiv, Curtici.
Art. 2. - Ministerul Apãrãrii Nationale va asigura paza si
însotirea trenului pe timpul trecerii pe teritoriul României
si va coordona aceastã activitate prin organele de specialitate,
împreunã cu Ministerul Transporturilor.
Aceastã hotãrâre a fost adoptatã de Camera
Deputatilor si de Senat în sedinta comunã din 9 decembrie
1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
ANDREI IOAN CHILIMAN
|
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ULM NICOLAE SPINEANU
|
Bucuresti, 9 decembrie 1999.
Nr. 53.
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
DECIZIA Nr.
160 din 19 octombrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 136 alin. (1) teza finalã din Codul muncii,
adoptat prin Legea nr. 10 din 23 noiembrie 1972
Lucian Mihai - presedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent |
Pe rol se aflã solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 136 alin. (1) din Codul muncii, ridicatã de Maria
Chiriac în Dosarul nr. 255/1999 al Tribunalului Iasi.
La apelul nominal Consiliul Local al Comunei Tutora este reprezentat de
consilier juridic Mihaela Adriana Fonocu. Lipsesc celelalte pãrti,
si anume Maria Chiriac si Directia generalã a finantelor publice
si controlului financiar de stat - Trezoreria Iasi, fatã de care
procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Consiliului
Local al Comunei tutora considerã cã exceptia de neconstitutionalitate
este inadmisibilã, deoarece autoarea acesteia, lãsând
sã se judece procesul de cãtre instanta de fond, fãrã
a ridica exceptia, se supune autoritãtii lucrului judecat. Neatacând
sentinta, creditoarea, autoare a exceptiei, a considerat-o legalã
si temeinicã si, implicit, a considerat cã art. 136 din Codul
muncii, în temeiul cãruia au fost acordate drepturile bãnesti
solicitate, este constitutional. Se apreciazã, de asemenea, cã,
prin invocarea exceptiei de neconstitutionalitate în fata instantei
de apel, creditoarea-apelantã îsi contestã titlul executoriu
pe baza cãruia a formulat cererea de înfiintare si validare
a popririi.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã admiterea exceptiei,
deoarece considerã cã
art. 136 alin. (1) din Codul muncii este abrogat prin efectul art. 150
alin. (1) din Constitutie, fiind contrar prevederilor constitutionale ale
art. 38 privind dreptul la muncã.
C U R T E A,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, constatã
urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 aprilie 1999, pronuntatã în Dosarul
nr. 255/1999, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutionalã cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 136 alin. (1) din
Codul muncii, ridicatã de Maria Chiriac. Exceptia a fost invocatã
cu ocazia judecãrii apelului introdus împotriva Sentintei
civile nr. 12.570 din 11 septembrie 1998, prin care Judecãtoria
Iasi a respins cererea de înfiintare si validare a popririi, formulatã
de autoarea exceptiei, în temeiul art. 136 din Codul muncii.
Autorul exceptiei sustine cã dispozitiile art. 136 din Codul muncii
"trebuie considerate desuete sub aspectul lor restrictiv, în raport
cu prevederile constitutionale care garanteazã dreptul persoanei
vãtãmate la repararea pagubei atunci când, printr-un
act administrativ sau prin nesolutionarea la timp a unei cereri, este îndreptãtitã
sã obtinã recunoasterea dreptului pretins".
Exprimându-si opinia, instanta de judecatã apreciazã
cã, în mãsura în care exceptia vizeazã
dispozitiile alin. (2) si (3) ale art. 136 din Codul muncii, este inadmisibilã,
deoarece acestea nu sunt pertinente în solutionarea cauzei. În
consecintã, în temeiul art. 23 alin. (1) si (6) din Legea
nr. 47/1992, republicatã, instanta de judecatã a respins
exceptia de neconstitutionalitate a acestor dispozitii. În ceea ce
priveste însã alin. (1) al aceluiasi articol, instanta considerã
cã acesta este abrogat prin efectul art. 150 alin. (1) din Constitutie,
întrucât contravine legii fundamentale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, au
fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor douã
Camere ale Parlamentului si Guvernului asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
În punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se apreciazã
cã exceptia ridicatã este nefondatã, art. 136 alin.
(1) din Codul muncii fiind constitutional, întrucât "cuprinde
reglementarea specialã în materie, specificã dreptului
muncii, nefiind posibilã aplicarea altor reguli, cum ar fi cele
referitoare la despãgubirea integralã, care opereazã
în materia dreptului civil".
Guvernul, în punctul sãu de vedere, considerã cã
exceptia este neîntemeiatã. Se aratã cã nu se
poate retine încãlcarea prevederilor art. 48 alin. (1) din
Constitutie prin art. 136 alin. (1) din Codul muncii, întrucât
aceste prevederi constitutionale nu au incidentã asupra rãspunderii
patrimoniale a unitãtii, reglementatã de normele dreptului
muncii. Textul de lege criticat, se aratã în continuare, nu
contravine nici prevederilor art. 38 din Constitutie, "întrucât
instituirea unei mãsuri reparatorii, constând în reîncadrarea
în muncã si acordarea unei despãgubiri ce reprezintã
echivalentul bãnesc al prejudiciului cauzat persoanei încadrate
în muncã prin desfacerea nejustificatã a contractului
pe întreaga perioadã în care a fost privatã de
posibilitatea de a munci, constituie o garantie a dreptului la muncã
si o mãsurã de protectie socialã a muncii". Nici abrogarea
prin art. 150 alin. (1) din Constitutie nu se poate sustine, deoarece,
în opinia Guvernului, textul de lege criticat, desi este anterior
Constitutiei, nu contravine dispozitiilor si principiilor acesteia.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sãu de vedere.
C U R T E A,
examinând încheierea de sesizare, concluziile scrise, depuse
de autoarea exceptiei, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor,
punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor,
sustinerile pãrtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile
legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea
nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
I. Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicatã, Curtea Constitutionalã este competentã
sã solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicatã.
Prin Încheierea din 28 aprilie 1999, pronuntatã în Dosarul
nr. 255/1999, Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutionalã cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 136 alin. (1) din
Codul muncii (adoptat prin Legea nr. 10 din 23 noiembrie 1972), care au
urmãtorul cuprins: "În caz de anulare a desfacerii contractului
de muncã, unitatea este obligatã sã reîncadreze
în functia avutã pe cel cãruia i s-a desfãcut
contractul în mod nejustificat si sã-i plãteascã
pe timpul cât a fost lipsit de salariu din aceastã cauzã
o despãgubire calculatã pe baza salariului sãu mediu
realizat în ultimele 3 luni anterioare desfacerii contractului de
muncã." Din analiza concluziilor scrise, depuse în motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, rezultã însã cã,
în realitate, aceasta vizeazã doar teza finalã a
alin. (1) al art. 136 din Codul muncii, care se referã la modul
de calcul al despãgubirilor cuvenite salariatului reintegrat în
muncã ca urmare a anulãrii desfacerii contractului de muncã.
Ca urmare, Curtea Constitutionalã se va pronunta numai asupra acestor
dispozitii legale, iar nu si asupra dispozitiilor cuprinse în teza
întâi a alin. (1) al art. 136 din Codul muncii.
II. Examinând în continuare legalitatea sesizãrii în
baza dispozitiilor tezei finale a art. 23 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, care limiteazã controlul
de constitutionalitate exclusiv la dispozitiile legale "de care depinde
solutionarea cauzei", Curtea constatã cã dispozitiile art.
136 alin. (1) teza finalã din Codul muncii sunt
pertinente pentru solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei judecãtoresti,
sesizatã cu apelul declarat împotriva sentintei prin care
se respinsese cererea de înfiintare si validare a popririi, în
executarea obligatiei de platã a despãgubirilor. Este adevãrat
cã în cadrul procedurilor de executare nu mai pot fi formulate
cereri cu privire la fondul litigiului, care a fost solutionat prin hotãrârea
judecãtoreascã, devenitã titlu executoriu, în
baza cãreia se realizeazã executarea. Dar în spetã
instanta de fond, care a solutionat definitiv si irevocabil plângerea
împotriva deciziei de desfacere a contractului de muncã, nu
a stabilit cuantumul despãgubirilor cuvenite, dispunând doar
anularea deciziei de desfacere a contractului de muncã, reintegrarea
salariatului si plata despãgubirilor pe perioada de la data desfacerii
contractului de muncã pânã la data reintegrãrii
efective a salariatului. Într-o atare situatie, stabilirea cuantumului
exact al despãgubirilor datorate revine instantei de executare,
care, prin urmare, trebuie sã decidã dacã sunt sau
nu aplicabile dispozitiile tezei finale a art. 136 alin. (1) din Codul
muncii, potrivit cãrora calcularea despãgubirilor se face
pe baza salariului mediu realizat în ultimele 3 luni anterioare desfacerii
contractului de muncã.
III. Analizând continutul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
constatã cã nu poate fi primitã sustinerea autorului
exceptiei referitoare la faptul cã prin dispozitiile art. 136 alin.
(1) teza finalã din Codul muncii se încalcã art. 48
din Constitutie, conform cãruia persoana vãtãmatã
într-un drept al sãu de o autoritate publicã, printr-un
act administrativ sau prin nesolutionarea în termenul legal a unei
cereri, este îndreptãtitã sã obtinã recunoasterea
dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei. Într-adevãr,
aceste prevederi constitutionale au în vedere îndeplinirea,
printre altele, a dublei conditii ca vãtãmarea sã
fi fost cauzatã de o autoritate publicã, prin intermediul
unui act administrativ. În spetã însã primãria
nu a actionat în calitate de autoritate publicã, ci în
cea de angajator, deci de parte în cadrul contractului de muncã,
iar decizia desfacerii contractului de muncã nu este un act administrativ,
ci un act de dreptul muncii.
Pe de altã parte, Curtea Constitutionalã retine cã,
potrivit art. 38 alin. (1) teza întâi din Constitutie, "Dreptul
la muncã nu poate fi îngrãdit". Aceste dispozitii sunt
cuprinse în titlul II al Constitutiei, intitulat "Drepturile, libertãtile
si îndatoririle fundamentale".
Având în vedere prevederile constitutionale ale art. 11 alin.
(1), potrivit cãrora "Statul român se obligã sã
îndeplineascã întocmai si cu bunã-credintã
obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte", precum si ale
art. 20 alin. (1), în temeiul cãrora "Dispozitiile constitutionale
privind drepturile si libertãtile cetãtenilor vor fi interpretate
si aplicate în concordantã cu Declaratia Universalã
a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care România
este parte", Curtea retine, de asemenea, cã România este semnatarã
a mai multor acte internationale care recunosc si garanteazã dreptul
la muncã. Astfel, prin Decretul nr. 212 din 31 octombrie 1974, publicat
în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie 1974, a
fost ratificat Pactul international cu privire la drepturile economice,
sociale si culturale, adoptat de Adunarea Generalã a Organizatiei
Natiunilor Unite la 16 decembrie 1966. Potrivit art. 6 pct. 1 din acest
act international "Statele pãrti la prezentul pact recunosc dreptul
la muncã, ce cuprinde dreptul pe care îl are orice persoanã
de a obtine posibilitatea sã-si câstige existenta printr-o
muncã liber aleasã sau acceptatã, si vor lua mãsuri
potrivite pentru garantarea acestui drept". În plus, prin art. 7
din acelasi act international, statele pãrti "recunosc dreptul pe
care îl are orice persoanã de a se bucura de conditii de muncã
juste [...]", drept care trebuie sã asigure, printre altele, dar
îndeosebi "remuneratia". Tot astfel, prin Legea nr. 74 din 3 mai
1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 193 din 4 mai 1999, a fost ratificatã Carta socialã
europeanã revizuitã, adoptatã la Strasbourg la 3 mai
1996. Conform art. 1 pct. 2 din Carta socialã europeanã revizuitã,
"În vederea exercitãrii efective a dreptului la muncã,
pãrtile se angajeazã: [...] 2. sã protejeze de o manierã
eficientã dreptul lucrãtorului de a-si câstiga existenta
printr-o muncã liber întreprinsã".
În raport cu dispozitiile reproduse ale art. 38 alin. (1) teza întâi
din Constitutie si în lumina prevederilor internationale mentionate,
Curtea constatã cã sunt neconstitutionale prevederile tezei
finale a art. 136 alin. (1) din Codul muncii, referitoare la limitarea
despãgubirii cuvenite salariatului la o sumã calculatã
pe baza salariului mediu realizat în ultimele 3 luni anterioare desfacerii
nelegale a contractului de muncã.
În spetã, este stabilit prin hotãrâre judecãtoreascã
definitivã si irevocabilã cã dreptul la muncã
al autorului exceptiei a fost încãlcat prin desfacerea nelegalã
a contractului de muncã de cãtre primãrie si cã
deci persoana angajatã a fost lipsitã astfel, printr-un act
injust al angajatorului, de încasarea salariului. Salariul reprezintã,
neîndoielnic, scopul principal al exercitãrii dreptului la
muncã. Aceasta determinã consecinta cã, pentru
perioada în care un salariat a fost împiedicat printr-o mãsurã
nelegalã sã îsi îndeplineascã obligatiile
prevãzute în contractul de muncã si, corelativ, sã
îsi primeascã salariul ce i s-ar fi cuvenit pentru munca pe
care ar fi prestat-o dacã nu i-ar fi fost încãlcat
de cãtre angajator dreptul la muncã, acest salariat are dreptul
de a beneficia de o despãgubire echivalentã cu totalul sumelor
de bani pe care le-ar fi primit dacã nu s-ar fi luat de cãtre
angajator mãsura nelegalã de îndepãrtare din
muncã.
Limitarea la o sumã comensuratã pe baza unor criterii artificiale
a despãgubirii acordate în cazul reintegrãrii în
muncã a celui cãruia i s-a desfãcut contractul de
muncã în mod nejustificat constituie, de altfel, o derogare
de la regula generalã de drept al muncii, stabilitã prin
art. 111 alin. (1) din Codul muncii, conform cãruia: "Unitatea este
obligatã, în conditiile legii, sã despãgubeascã
persoana încadratã în muncã, în situatia
în care aceasta a suferit, din culpa unitãtii, un prejudiciu
în timpul îndeplinirii îndatoririlor de muncã
sau în legãturã cu serviciul." Asa fiind, dispozitiile
art. 136 alin. (1) teza finalã din Codul muncii sunt neconstitutionale
si prin raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit
cãrora "Cetãtenii sunt egali în fata legii si a autoritãtilor
publice, fãrã privilegii si fãrã discriminãri".
Si aceasta întrucât se aflã în situatii egale
salariatii cãrora li s-a creat un prejudiciu prin desfacerea nelegalã,
din culpa unitãtii, a contractului de muncã, adicã
salariatii aflati în ipoteza reglementatã prin art. 136 alin.
(1) teza finalã din Codul muncii, precum si salariatii cãrora
li s-a creat un prejudiciu prin vreo altã faptã culpabilã
a angajatorului decât desfacerea nelegalã a contractului de
muncã, adicã salariatii aflati în ipoteza reglementatã
prin art. 111 alin. (1) din Codul muncii. De aceea, în vederea respectãrii
principiului constitutional stabilit prin art. 16 alin. (1) din legea fundamentalã,
este necesarã, pentru toate aceste situatii, instituirea unui tratament
juridic nediscriminatoriu, care presupune aplicarea regulii generale cuprinse
în art. 111 alin. (1) din Codul muncii.
Fatã de cele arãtate în privinta neconstitutionalitãtii
art. 136 alin. (1) teza finalã din Codul muncii, adoptat prin Legea
nr. 10 din 23 noiembrie 1972, adicã anterior adoptãrii Constitutiei,
rezultã cã sunt incidente dispozitiile art. 150 alin. (1)
din legea fundamentalã, conform cãrora "Legile si toate celelalte
acte normative rãmân în vigoare, în mãsura
în care ele nu contravin prezentei Constitutii", cu consecinta constatãrii,
pe aceastã cale, cã prevederile legale mentionate nu mai
sunt în vigoare.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art.
150 alin. (1) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,
C U R T E A,
În numele legii
D E C I D E:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicatã de Maria Chiriac
în Dosarul nr. 255/1999 al Tribunalului Iasi si constatã cã
sunt contrare Constitutiei si, în consecintã, nu mai sunt
în vigoare, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, dispozitiile
tezei finale a art. 136 alin. (1) din Codul muncii, conform cãrora
despãgubirea cuvenitã salariatului reîncadrat în
functia avutã, ca urmare a anulãrii desfacerii contractului
de muncã, este "calculatã pe baza salariului sãu mediu
realizat în ultimele 3 luni anterioare desfacerii contractului de
muncã".
Definitivã si obligatorie.
Decizia se comunicã celor douã Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
Pronuntatã în sedinta publicã din data de 19 octombrie
1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
DECIZIE Nr.
162 din 21 octombrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 269 din Codul de procedurã civilã
Lucian Mihai - presedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent |
Pe rol se aflã solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 269 din Codul de procedurã civilã, exceptie
ridicatã de Maria Pietraru în Dosarul nr. 691/1999 al Judecãtoriei
Deta.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrtilor, Maria Pietraru
si Constantin Buricea, fatã de care procedura de citare este legal
îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate, întrucât apreciazã cã
textul criticat nu încalcã dispozitiile constitutionale, precizând
cã art. 269 din Codul de procedurã civilã, coroborat
cu prevederile art. 374 din acelasi cod, reprezintã o garantie a
bunei functionãri a autoritãtii publice, iar nu o imixtiune
a Presedintelui României în activitatea instantelor judecãtoresti.
C U R T E A,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, constatã
urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 iulie 1999, pronuntatã în Dosarul
nr. 619/1999, Judecãtoria Deta a sesizat Curtea Constitutionalã
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 269 din Codul
de procedurã civilã, exceptie ridicatã de Maria Pietraru.
În motivarea exceptiei se sustine cã textul criticat încalcã
art. 80 alin. (2) si art. 125 alin. (1) din Constitutie, precum si principiul
separatiei puterilor în stat, prin implicarea Presedintelui României
în treburile justitiei.
Exprimându-si opinia, instanta de judecatã, respingând
ca neîntemeiatã cererea de suspendare a judecãrii cauzei,
apreciazã cã exceptia de neconstitutionalitate este nefondatã.
Se aratã cã formula executorie prevãzutã la
art. 269 din Codul de procedurã civilã este o "formulã
sacramentalã", care constã într-un ordin dat fortei
publice sã execute o hotãrâre judecãtoreascã
definitivã, care se bucurã de autoritate de lucru judecat,
"fãrã nici o imixtiune din partea vreunei autoritãti".
Se mai aratã cã aceastã formulã executorie
nu reprezintã o încãlcare a atributiilor Presedintelui
României, ci apare ca o garantie a bunei functionãri a autoritãtilor
publice. Presedintele României este un mediator în sens politic,
iar nu în sens juridic, fiind garantul bunei functionãri a
celorlalte puteri ale statului.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã,
au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor douã
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã cã
exceptia trebuie respinsã, deoarece, prin formula executorie prevãzutã
la art. 269 din Codul de procedurã civilã, se confirmã
cã hotãrârea are calitatea de titlu executoriu si se
dispune ca autoritãtile competente sã îsi exercite
atributiile care le revin pentru aducerea ei la îndeplinire.
Presedintii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
C U R T E A,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constitutionalã este competentã
sã solutioneze exceptia cu care a fost legal sesizatã.
Exceptia priveste dispozitiile art. 269 din Codul de procedurã civilã,
potrivit cãrora: "Hotãrârile vor fi învestite
cu formula executorie, dupã cum urmeazã:
"noi, presedintele româniei"
(Aici urmeazã cuprinsul hotãrârii.)
"Dãm împuternicire si ordonãm agentilor administrativi
si ai fortei publice sã execute aceastã (hotãrâre);
procurorilor sã stãruie pentru aducerea ei la îndeplinire.
Spre credintã, prezenta (hotãrâre) s-a semnat de ..................
(Urmeazã semnãtura presedintelui si a grefierului.)"
Hotãrârea învestitã se va da numai pãrtii
care a câstigat sau reprezentantului ei."
Autoarea exceptiei de neconstitutionalitate sustine cã aceastã
prevedere legalã încalcã art. 80 alin. (2) din Constitutie,
potrivit cãruia "Presedintele României vegheazã la
respectarea Constitutiei si la buna functionare a autoritãtilor
publice. În acest scop, Presedintele exercitã functia de mediere
între puterile statului, precum si între stat si societate",
precum si principiul separatiei puterilor în stat.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constatã
cã aceasta este neîntemeiatã si de aceea urmeazã
a fi respinsã.
Art. 269 din Codul de procedurã civilã trebuie analizat în
coroborare cu art. 374 alin. 1 din acelasi cod, text potrivit cãruia
"Nici o hotãrâre nu se va putea executa dacã nu este
învestitã cu formula executorie prevãzutã de
art. 269 alin. 1, afarã de hotãrârile pregãtitoare
si de hotãrârile executorii provizoriu, care se executã
si fãrã formula executorie".
În temeiul art. 376 alin. 1 din Codul de procedurã civilã,
se învestesc cu formulã executorie hotãrârile
care au rãmas definitive si au devenit irevocabile, deci atunci
când activitatea de judecatã a luat sfârsit, astfel
cã sustinerea autoarei exceptiei referitoare la implicarea Presedintelui
României în activitatea de înfãptuire a justitiei
nu poate fi retinutã. Formula executorie prevãzutã
la art. 269 alin. 1 din Codul de procedurã civilã este un
ordin dat în numele Presedintelui României organelor de executare,
agentilor administrativi si procurorilor ca, dupã caz, sã
procedeze la executarea hotãrârii sau sã sprijine aceastã
executare. Asa fiind, rezultã cã, în baza art. 269
din Codul de procedurã civilã, Presedintele României,
ca sef al puterii executive, dã structurilor acesteia un ordin care
are semnificatia colaborãrii puterilor statului la aplicarea Constitutiei
si a legilor, ceea ce nu înfrânge principiul constitutional
al separatiei puterilor în stat.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicatã,
C U R T E A
În numele legii
D E C I D E:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 269 din
Codul de procedurã civilã, exceptie ridicatã de Maria
Pietraru în Dosarul nr. 691/1999 al Judecãtoriei Deta.
Definitivã.
Pronuntatã în sedinta publicã din data de 21 octombrie
1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
privind organizarea manifestãrilor
prilejuite de aniversarea a 150 de ani
de la nasterea poetului Mihai
Eminescu
Guvernul României h o t ã r ã s t e:
Art. 1. - (1) Anul 2000 se declarã Anul Eminescu, pentru aniversarea
a 150 de ani de la nasterea poetului Mihai Eminescu.
(2) Actiunile si manifestãrile ce urmeazã sã se desfãsoare
în perioada 15 ianuarie 2000 - 15 ianuarie 2001
constituie Programul national "anul 2000 - anul eminescu", care cuprinde:
a) facsimilarea digitalã a manuscriselor eminesciene;
b) amenajarea complexului Ipotesti:
- restaurarea unor imobile;
- amenajarea unui muzeu;
- construirea unui amfiteatru în aer liber si a unei biblioteci si
altele;
c) editãri de cãrti, casete video si CD-ROM, realizarea unui
film documentar;
d) emisiuni filatelice, numismatice si medalistice;
e) crearea unui site Internet;
f) realizarea si amplasarea unor statui si monumente de for public;
g) organizarea unor actiuni menite sã contribuie la salvarea identitãtii
etnice a românilor
de peste hotare;
h) organizarea unor zile festive, simpozioane, colocvii, festivaluri, spectacole,
manifestãri
artistice în tarã si în strãinãtate si
a unor itinerare cultural-turistice;
i) actiuni cu caracter promotional.
Art. 2. - (1) Pentru buna desfãsurare a actiunilor si manifestãrilor
mentionate la art. 1 alin. (2) se constituie Comitetul de coordonare "Anul
Eminescu".
(2) Comitetul de coordonare "anul eminescu", denumit în continuare
comitet, va fi format din:
1. Radu Vasile, prim-ministru, presedinte de onoare;
2. Ion Caramitru, ministrul culturii;
3. Andrei Marga, ministrul educatiei nationale;
4. Andrei Plesu, ministrul afacerilor externe;
5. Decebal Traian Remes, ministrul finantelor;
6. Crin Antonescu, ministrul tineretului si sportului;
7. Traian Bãsescu, ministrul transporturilor;
8. Nicolae Noica, ministrul lucrãrilor publice si amenajãrii
teritoriului;
9. Nicolae Brânzea, secretar de stat, seful Secretariatului de Stat
pentru Culte;
10. Vlad Rosca, secretar de stat, seful Departamentului pentru Administratie
Publicã Localã;
11. Sorin Frunzãverde, presedintele Autoritãtii Nationale
pentru Turism;
12. Eugen Vasiliu, presedintele Comisiei pentru culturã, artã
si mijloace de informare
în masã a Senatului;
13. Gabriel Tepelea, presedintele Comisiei pentru culturã, arte
si mijloace de informare
în masã a Camerei Deputatilor;
14. Eugen Simion, presedintele Academiei Române;
15. Laurentiu Ulici, presedintele Uniunii Scriitorilor din România;
16. Ioan Aniculãese, presedintele Consiliului Judetean Botosani;
17. Gavril Mârza, presedintele Consiliului Judetean Suceava;
18. Viorel Lis, primarul general la municipiului Bucuresti;
19. Ioan Cojocaru, primarul municipiului Botosani;
20. Ion Vasiliu, primarul comunei Ipotesti.
(3) Membrii comitetului vor asigura armonizarea actiunilor si manifestãrilor
incluse în Programul national "anul 2000 - anul eminescu".
Art. 3. - (1) Cheltuielile necesare pentru organizarea manifestãrilor
prevãzute la art. 1 alin. (2) vor fi suportate de la bugetul alocat
Ministerului Culturii, precum si prin atragerea unor resurse financiare
si/sau materiale din sponsorizãri, legate, donatii si altele asemenea.
(2) Actiunile derulate în anul 1999 pentru realizarea Programului
national "anul 2000 - anul eminescu" se finanteazã din bugetul Ministerului
Culturii.
Art. 4. - (1) În vederea bunei desfãsurãri a manifestãrilor
din anul 2000, institutiile implicate pot invita delegati din strãinãtate.
(2) Cheltuielile de transport vor fi suportate de partea românã.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
|
Bucuresti, 8 decembrie 1999.
Nr. 1.003.
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
privind organizarea modului de
colaborare si de asigurare a legãturilor României
cu Agentia Internationalã
pentru Energie Atomicã
În temeiul Decretului nr. 124/1957 privind ratificarea Statutului
Agentiei Internationale pentru Energie Atomicã, semnat la New York
la 26 octombrie 1956, cu modificãrile ulterioare,
Guvernul României h o t ã r ã s t e:
Art. 1. - (1) În vederea îmbunãtãtirii colaborãrii
României cu Agentia Internationalã pentru Energie Atomicã
se înfiinteazã comisia interministerialã compusã
din ministrul industriei si comertului, presedintele Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitãtilor Nucleare si presedintele Agentiei
Nationale pentru Stiintã, Tehnologie si Inovare.
(2) Atributiile comisiei interministeriale sunt:
a) analizeazã si avizeazã propunerile privind activitãtile
prioritare ale României în domeniul
nuclear;
b) analizeazã si avizeazã propunerile de program-cadru al
României în domeniul nuclear;
c) analizeazã si avizeazã procedura privind întocmirea
si transmiterea documentelor cãtre Ministerul Afacerilor Externe,
în vederea trimiterii acestora cãtre Agentia Internationalã
pentru Energie Atomicã;
d) propune mãsuri corective în cazul sesizãrii unor
deficiente în desfãsurarea activitãtilor în domeniul
nuclear.
(3) Hotãrârile comisiei interministeriale se iau prin vot
cu majoritate simplã.
(4) Avizele comisiei interministeriale se transmit ministrului industriei
si comertului, în vederea emiterii actului de autoritate.
Art. 2. - (1) Centralizarea propunerilor de programe în domeniul
nuclear, elaborarea materialului trimis spre analizã comisiei interministeriale
prevãzute la art. 1, precum si urmãrirea îndeplinirii
programelor aprobate, inclusiv a programelor de asistentã tehnicã
acordate României de Agentia Internationalã pentru Energie
Atomicã, sunt asigurate de un colectiv format din câte 2 reprezentanti
ai Ministerului Industriei si Comertului, Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitãtilor Nucleare si Agentiei Nationale pentru Stiintã,
Tehnologie si Inovare.
(2) Regulamentul de functionare a colectivului prevãzut la alin.
(1) este avizat de comisia interministerialã prevãzutã
la art. 1.
Art. 3. - În cazul unor deficiente în derularea programelor
din domeniul nuclear, inclusiv al celor de asistentã tehnicã
cu Agentia Internationalã pentru Energie Atomicã, colectivul
prevãzut la art. 2 va informa operativ comisia interministerialã
prevãzutã la art. 1.
Art. 4. - Ministerul Afacerilor Externe reprezintã România
în relatiile cu Agentia Internationalã pentru Energie Atomicã.
Art. 5. - Corespondenta primitã de Ministerul Afacerilor Externe
de la Agentia Internationalã pentru Energie Atomicã se transmite
operativ de cãtre directia de specialitate din Ministerul Afacerilor
Externe sefului colectivului prevãzut la art. 2, în vederea
distribuirii ei factorilor interesati, potrivit procedurii prevãzute
în regulamentul de functionare a colectivului.
Art. 6. - Programul-cadru al României în domeniul nuclear,
aprobat de ministrul industriei si comertului potrivit art. 1 alin. (4),
este transmis de Ministerul Afacerilor Externe Agentiei Internationale
pentru Energie Atomicã.
Art. 7. - (1) Anual delegatia României la Conferinta generalã
a Agentiei Internationale pentru Energie Atomicã va fi compusã
din seful delegatiei si din câte un reprezentant al Ministerului
Afacerilor Externe, Ministerului Industriei si Comertului, Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitãtilor Nucleare si al Agentiei Nationale
pentru Stiintã, Tehnologie si Inovare.
(2) Seful delegatiei României la Conferinta generalã a Agentiei
Internationale pentru Energie Atomicã va fi, anual, prin rotatie,
reprezentantul cu rang de demnitar al fiecãrui organ al administratiei
publice centrale prevãzut la alin. (1); ordinea rotatiei va fi aleasã
de comisia interministerialã prevãzutã la art. 1.
(3) Declaratia oficialã a României la Conferinta generalã
a Agentiei Internationale pentru Energie Atomicã va fi întocmitã
de colectivul prevãzut la art. 2, va fi avizatã de comisia
interministerialã prevãzutã la art. 1 si va fi aprobatã
de Ministerul Afacerilor Externe.
(4) Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Industriei si Comertului,
Comisia Nationalã pentru Controlul Activitãtilor Nucleare
si Agentia Nationalã pentru Stiintã, Tehnologie si Inovare
vor suporta din bugetele proprii participarea reprezentantilor lor în
delegatia României la Conferinta generalã a Agentiei Internationale
pentru Energie Atomicã.
Art. 8. - Orice dispozitii contrare se abrogã.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
p. Ministrul afacerilor externe,
Ion Pascu,
secretar de stat
Presedintele Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitãtilor Nucleare,
Dan Cutoiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Presedintele Agentiei Nationale
pentru Stiintã, Tehnologie si Inovare,
Mircea Puscã
|
Bucuresti, 8 decembrie 1999.
Nr. 1.005.
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
pentru completarea Hotãrârii
Guvernului nr. 409/1998 privind conditiile de acordare, în mod gratuit,
a asistentei medicale, medicamentelor si protezelor pentru magistrati,
personalul auxiliar de specialitate si membrii de familie ai acestora
În temeiul prevederilor art. 46 si art. 47 alin. (3) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicatã,
si ale art. 99 din Legea pentru organizarea judecãtoreascã
nr. 92/1992, republicatã,
Guvernul României h o t ã r ã s t e:
Articol unic. - Hotãrârea Guvernului nr. 409/1998 privind
conditiile de acordare, în mod gratuit, a asistentei medicale, medicamentelor
si protezelor pentru magistrati, personalul auxiliar de specialitate si
membrii de familie ai acestora, publicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 275 din 23 iulie 1998, se completeazã,
dupã articolul 4, cu articolul 41 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Prevederile prezentei hotãrâri se aplicã,
în mod corespunzãtor, presedintelui, judecãtorilor
si magistratilor-asistenti ai Curtii Constitutionale, în activitate
sau pensionari, precum si sotului sau sotiei si copiilor aflati în
întretinerea acestora.
(2) Contributiile personale, stabilite potrivit dispozitiilor legale, suportate
de persoanele prevãzute la alin. (1), pentru furnizarea de servicii
medicale si achizitionarea de medicamente si proteze se deconteazã
acestora, pe bazã de documente justificative, din bugetul Curtii
Constitutionale."
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
Ministru de stat, ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
|
Bucuresti, 8 decembrie 1999.
Nr. 1.006.