P A R T E A I
Anul XI - Nr. 650
LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Joi,
30 decembrie 1999
ORDONANTE SI HOTARÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
204. - Ordonantã de urgentã privind ratificarea Protocolului aditional nr. 8 la Acordul central european de comert liber (CEFTA), semnat la Buda esta la 20 octombrie 1999
Protocolul aditional nr. 8 la Acordul central european de comert liber (CEFTA)
212. - Ordonantã de urgentã privind modificarea Legii nr. 83/1997 pentru privatizarea societãtilor comerciale bancare la care statul este actionar
213. - Ordonantã de urgentã pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 9/1998 pentru constituirea fondurilor de restructurare
214. - Ordonantã de urgentã privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savârsite din motive politice, precum si persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive
216. - Ordonantã de urgentã pentru modificarea Legii nr. 189/1998 privind finantele publice locale
217. - Ordonantã de urgentã pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit
219. - Ordonantã de urgentã privind Programul national pentru taranime bazat pe cupoane atribuite gratuit
1.071. - Hotarâre pentru prelungirea in anul 2000 a aplicarii Hotarârii Guvernului nr. 414/1993 privind acordarea unor facilitati la calatoria pe calea ferata pentru pensionari
1.073. - Hotarâre privind garantarea de catre Ministerul Finantelor a unui credit extern pentru Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului în favoarea Companiei Nationale "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H), în scopul implementarii si functionarii Sistemului meteorologic integrat national
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
DE URGENTÃ
privind ratificarea Protocolului
aditional nr. 8 la Acordul central european de comert liber (CEFTA), semnat
la Budapesta la 20 octombrie 1999
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã de urgentã:
Articol unic. - Se ratificã Protocolul aditional nr. 8 la Acordul
central european de comen liber (CEFTA), semnat la
Budapesta la 20 octombrie 1999,
prezentat în anexa care face parte integrantã din prezenta
ordonantã de urgentã.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
p. Ministrul industriei si comertului,
Ioan Roman,
secretar de stat
Ministru de stat, ministrul afacerilor
externe,
Petre Roman
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 29 decembrie 1999.
Nr. 204.
PROTOGOLUL
ADITIONAL Nr. 8
la Acordul central european de
comen liber (CEFTA)*)
Reprezentantii Republicii Bulgaria, Republicii Cehe, Republicii Ungare,
Republicii Polonia, României, Republicii Slovace si Republicii Slovenia,
având în vedere Minuta de întelegere a sesiunii Comitetului
mixt al Acordului central european de comeri liber din 18 iunie 1999 de
la Budapesta,
recunoscând cã acest protocol aditional si îndeosebi
adaptarea regulilor de origine a mãrfurilor vor permite o mai bunã
functionare a sistemului de cumul paneuropean, vor promova, totodatã,
dezvoltarea relatiilor comerciale reciproc avantajoase între pãrti
si vor contribui la procesul de integrare în Europa,
conform prevederilor art. 34, 35, 37 si 39 ale Acordului central european
de comert liber, au decis urmãtoarele:
ARTICOLUL 1
Prevederile din anexa la acest protocol vor înlocui prevederile corespunzãtoare
ale Protocolului aditional nr. 7 la Acordul central european de comert
liber.
ARTICOLUL 2
Acest protocol aditional va constitui parte integrantã a Acordului central european de comert liber.
ARTICOLUL 3
1. Acest procotol aditional va intra în vigoare în a treizecea
zi de la data primirii de cãtre statul depozitar a ultimei notificãri
a pãriilor la Acordul central european de comert liber privind încheierea
procedurilor necesare în acest scop.
2. Statul depozitar va notifica tuturor pãrtilor încheierea
procedurilor necesare pentru intrarea în vigoare a acestui protocol
aditional.
3. Dacã acest protocol aditional nu va intra în vigoare pânã
la data de 1 ianuarie 2000, el va fi aplicat în mod provizoriu de
la aceastã datã. Totusi, dacã o parte nu poate sã
îl aplice de la data de 1 ianuarie 2000, ea va informa celelalte
pãrti despre acest lucru cât mai curând posibil, dar
nu mai târziu de 21 decembrie 1999. În relatia cu acea parte,
acest protocol aditional va fi aplicat în cea de-a zecea zi de la
data primirii de cãtre celelalte pãrti a notificãrii
privind încheierea de cãtre acea parte a procedurilor interne
necesare pentru aplicarea acestui protocol aditional.
Semnatarii plenipotentiari autorizati au semnat acest protocol aditional.
Semnat la Budapesta la 20 octombrie 1999 într-un singur exemplar
original în limba englezã, care va fi depus la Guvernul Republicii
Polonia. Acesta va transmite copii autentificate de pe acest protocol aditional
tuturor pãrtilor la Acordul central european de comert liber.
Republica Bulgaria
Republica Cehã
Republica Ungarã
Republica Polonia
România
Republica Slovacã
Republica Slovenia
ANEXÃ
La Protocolul aditional Nr.
8
Protocolul nr. 7 la Acordul european de comert liber privind definirea
notiunii de "produse originare" si metode de cooperare administrativã
se amendeazã dupã cum urmeazã:
1. Paragraful 4 al articolului 17 va fi înlocuit dupã
cum urmeazã:
"4. Certificatul de circulatie a mãrfurilor EUR. 1 va fi emis de
cãtre autoritãiile vamale ale unui stat parte, dacã
produsele la care se referã pot fi considerate ca originare în
acel stat parte sau în una dintre tãrile la care face referire
art. 4 si care îndeplineste si celelalte prevederi ale acestui protocol."
2. Articolul 20 se modificã si va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 20
Eliberarea unui certificat de
circulatie a mãrfurilor EUR.
1 pe baza dovezii originii eliberate
sau fãcute anterior
Când produsele originare sunt sub controlul unui birou vamal într-un
stat parte va fi posibilã înlocuirea dovezii de origine initiale
cu unul sau mai multe certificate de circulatie a mãrfurilor EUR.l,
în scopul expedierii acestor produse, în totalitate sau a unora
dintre ele, în altã parte decât într-un stat parte.
Certificatul de circulatie a mãrfurilor EUR.1 astfel modificat trebuie
emis de biroul vamal sub al cãrui control se aflã bunurile."
3. În articolele 21 si 26 cuvântul ECU va fi înlocuit
cu cuvântul euro.
4. Articolul 30 se mvdificã si va avea urmãtorul cuprins:
"ARTICOLUL 30
Sumele exprimate în euro
1. Sumele exprimate în moneda nationalã a unui stat parte,
echivalente cu sumele exprimate în euro, sunt fixate de statul parte
exportator si comunicate statului parte importator.
2. În cazul în care sumele sunt mai mari decât sumele
corespunzãtoare fixate de statul parte importator, acesta din urmã
le acceptã, dacã produsele sunt facturate în moneda
statului parte exportator. Dacã produsele sunt facturate în
moneda altei tãri la care se face referire la art. 4, statul parte
importator recunoaste suma notificatã de jara în cauzã.
3. Sumele ce urmeazã a fi folosite, în orice monedã
nationalã determinatã, vor fi echivalentul în acea
monedã nationalã a sumelor exprimate în euro în
prima zi lucrãtoare a lunii octombrie 1999.
4. Sumele exprimate în euro si echivalentul lor în monedele
nationale ale unui stat parte vor fi revãzute de cãtre Comitetul
mixt, la cererea unui stat parte. La realizarea acestei revizuiri Comitetul
mixt se va asigura cã nu sunt scãderi ale sumelor ce vor
fi folosite în orice monedã nationalã si, în
plus, vor lua în considerare necesitatea de a se mentine efectele
limitelor în cauzã în termeni reali. În acest
scop se poate hotãrî modificarea sumelor exprimate în
euro."
5. Articolul 39 se abrogã.
6. Anexa nr. 11 va fi amendatã dupã cum urmeazã:
a) Regula pentru pozitia SA 19.04 va fi înlocuiatã dupã
cum urmeazã:
19.04 | Produse pe bazã de
cereale obtinute prin expandare sau prãjire (de exemplu: fulgi de
porumb); cereale (altele decât
porumb) sub formã de grãunte, fulgi sau alte grãunte preparate (cu exceptia fãinii sau grisului), partial prãjite, nedenumite si necuprinse în altã parte. |
Fabricare:
- din materiale încadrate la altã pozitie tarifarã decât 18.06 - la care toate cerealele si fãina (cu exceptia grâului dur si a derivatelor lui si a porumbului tare Zea) folosite trebuie sã fie obtinute în întregime1); - la care valoarea materialelor de la capitolul 17, folosite, nu trebuie sã depãseascã 30% din pretul de uzinã al produsului. |
1)Exceptia referitoare la porumbul tare Zea se aplicã pânã la 31 decembrie 2002.
b) Regula pentru pozitia SA 22.07 va fl înlocultã dupã cum urmeazã:
22.07 | Alcool etilic nedenaturat cu o concentratie
de alcool, determinatã în functie de volum, de 80% vol sau
peste;
alcool etilic si alte rachiuri denaturate, de orice concentratie |
Fabricare:
- din materiale care sã nu fie încadrate la pozitiile 22.07 sau 22.08; - la care toti strugurii sau derivati ai acestora folositi trebuie sã fie obtinuti în întregime sau dacã toate celelalte materiale folosite sunt de origine; tescovina poate fi folositã pânã la 5% din volum |
c) Regula pentru capitolul 57 va fl înlocuitã dupã cum urmeazã:
Capitolul 57 | Covoare si alte acoperitoare de podea, din materiale textile:
- din pâslã tesutã la rãzboi |
Fabricate din:
- fibre naturale; sau - substante chimice sau paste textile totusi: - firele de filamente de polipropilenã de la pozitia nr. 54.02; sau - cablurile de filamente de polipropilenã de la pozitia nr. 55.01 a cãror titru este, pentru fiecare fibrã sau filament constitutiv, în toate cazurile, de mai putin de 9 decitex, pot fi utilizate cu conditia ca valoarea lor sã nu depãseascã 40% din pretul de uzinã al produsului Tesãtura de iutã poate fi folositã drept cãptusealã |
|
- din alte pâsle | Fabricate din1):
- fibre naturale necardate, nepieptãnate sau altfel prelucrate pentru fialturã; sau - substante chimice sau paste textile |
||
- din alte materiale textile | Fabricate din1):
- fibre naturale de cocos sau de iutã; - fire de filamente sintetice sau artificiale; - fibre naturale; sau - fibre sintetice sau artificiale discontinue, necardate sau nepieptãnate sau altfel prelucrate pentru filaturã Tesãtura de iutã poate fi folositã drept cãptusealã |
d) Regula pentru pozitia SA 84.01 va fi înlocuitã dupã cum urmeazã:
ex. 84.01 | Elemente combustibile nucleare | Fabricare la care toate materialele folosite trebuie sã fie încadrate la altã pozitie tarifarã decât produsul2) | Fabricare în care valoarea tuturor materialelor folosite nu trebuie sã depãseascã 30% din pretul de uzinã al produsului |
e) Urmãtoarea pozitie va fi introdusã între pozitiile SA 96.06 si SA 96.12:
96.08 | Stilouri si pixuri cu bilã; stilouri si creioane de marcaj cu vârful din fetru sau alte materiale poroase; stilouri cu penitã si altele similare; creioane metalice; port-creioane, portstilouri sau suporturi similare; pãrti (inclusiv capace si agãtãtori) ale acestor articole, cu exceptia celor de la pozitia nr. 96.09 | Fabricare la care toate materialele
folosite trebuie sã fie încadrate la altã pozitie tarifarã
decât produsul.
Totusi penitele si vârfurile pentru penite încadrate la aceeasi pozite tarifarã pot fi folosite. |
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
DE URGENTÃ
privind modificarea Legii nr.
83/1997 pentru privatizarea societãtilor comerciale bancare la care
statul este actionar
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României emite urmâtoarea ordonantã de urgentã:
Art. I. - Legea nr. 83/1997 pentru privatizarea societãiilor comerciale
bancare la care statul este actionar, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 23 mai 1997, cu modificãrile
ulterioare, se modificã si se completeazã dupã cum
urmeazã:
1. Alineatul (1) al articolului 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - (1 ) Pentru privatizarea fiecãrei societãii bancare
se constituie prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea comunã
a Bãncii Nationale a României, Agentiei Române de Dezvoltare,
Fondului Proprietãtii de Stat si Ministerului Finantelor, o comisie
de privatizare care rãspunde de realizarea obiectivelor prezentei
legi si de respectarea principiilor de transparentã, rigoare si
obiectivitate."
2. Alineatul (3) al articolului 6 va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Comisia de privatizare se compune din 9 membri, dintre care unul este
presedinte."
3. Alineatul (1) al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) Privatizarea societãtilor bancare prin oricare dintre
procedeele si metodele prevãzute la art. 2 se
va realiza pe baza raportului de
evaluare si a studiului de fezabilitate, întocmite de o firmã
specializatã, selectatã, prin licitatie, în conformitate
cu normele metodologice aprobate prin hotãrâre a Guvernului,
la propunerea Bãncii Nationale a României, Agentiei Române
de Dezvoltare, Fondului Proprietãtii de Stat si Ministerului Finantelor."
4. Alineatul (1) al articolului 8 va svea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1 ) Procedeele si metodele utilizate, precum si cotele de capital
social care pot fi dobândite de persoanele fizice sau juridice în
procesul de privatizare a societãtilor bancare se stabilesc, pentru
fiecare caz în parte, prin hotãrâre a Guvernului, la
propunerea comisiei de privatizare, pe baza consultãrilor si a avizului
comun al Agentiei Române de Dezvoltare, Bãncii Nationale a
României, Fondului Proprietãtii de Stat si Ministerului Finantelor."
Art. II. - Termenul "agentia nationalã pentru privatizare"
se înlocuieste cu "Agentia Românã de Dezvoltare, înfiintatã
si organizatã prin Hotãrârea Guvernului nr. 977/1998,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 528 din 31 decembrie 1998.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Presedintele Agentiei Române
de Dezvoltare,
Sorin Fodoreanu
Bucuresti, 29 decembrie 1999.
Nr. 212.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
DE URGENTÃ
pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 9/1998 pentru constituirea
fondurilor de restructurare
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã de urgentã:
Articol unic. - Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 9/1998 pentru
constituirea fondurilor de restructurare, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 165 din 27 aprilie 1998, se modificã
dupã cum urmeazã:
- Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Comerciantii - persoane fizice - si societãtile comerciale
se pot asocia si pot constitui fonduri de risc, pentru restructurarea datoriilor
societãtilor comerciale, sub forma unei societãti civile
particulare, fãrã personalitate juridicã, în
temeiul art. 1491, 1492 si 1499-1531 din Codul civil.
(2) Fondurile cu capital de risc constituite potrivit alin. (1), denumite
în continuare fonduri de restructurare, sunt fonduri închise
private, care au ca obiect de activitate valorificarea creantelor certe,
lichide si exigibile asupra societãtilor comerciale debitoare, precum
si plasamentul resurselor financiare în principal în una dintre
formele enumerate la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1998 privind
constituirea si functionarea fondurilor cu capital de risc.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Presedintele Agentiei Române
de Dezvoltare,
Sorin Fodoreanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 29 decembrie 1999.
Nr. 213.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
DE URGENTÃ
privind acordarea calitãtii
de luptãtor în rezistenta anticomunistã persoanelor
condamnate pentru infractiuni sãvârsite din motive politice,
precum si persoanelor împotriva cãrora au fost dispuse, din
motive politice, mãsuri administrative abuzive
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã de urgentã:
Art. 1. - Prin prezenta ordonantã de urgentã se recunoaste
calitatea de luptãtor în rezistenta anticomunistã desfãsuratã
în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 persoanelor condamnate
pentru infractiuni sãvârsite din motive politice sau supuse,
din motive politice, unor mãsuri administrative abuzive.
Art. 2. - (1) Constituie infractiuni sãvârsite din motive
politice infractiunile care au avut drept scop:
a) exprimarea protestului împotriva dictaturii, cultului personalitãtii,
terorii comuniste, precum si abuzului de putere din partea celor care au
detinut puterea politicã;
b) militarea pentru democratie si pluralism politic;
c) propaganda pentru rãsturnarea ordinii sociale existente pânã
la 22 decembrie 1989 sau manifestarea împotrivirii fatã de
aceasta;
d) respectarea drepturilor si libertãtilor fundamentale ale omului,
recunoasterea si respectarea drepturilor civile si politice, economice,
sociale si culturale;
e) înlãturarea mãsurilor discriminatorii pe motive
de nationalitate sau de origine etnicã, de limbã ori de religie,
de apartenentã sau opinie politicã, de avere ori de origine
socialã.
(2) Prevederile prezentei ordonante de urgentã nu se aplicã
persoanelor condamnate pentru infractiuni contra umanitãtii sau
celor în cazul cãrora s-a dovedit cã au desfãsurat
o activitate fascistã în cadrul unei organizatii sau miscãri
de acest fel.
Art. 3. - Prin mãsuri administrative abuzive se întelege orice
mãsuri luate de organele fostei militii sau securitãti ori
de alte organe ca urmare a sãvârsirii unei fapte în
scopurile mentionate la art. 2 alin. (1), în baza cãrora s-a
dispus:
a) privarea de libertate în locuri de detinere sau pentru efectuarea
de cercetãri;
b) internarea în spitale de psihiatrie;
c) stabilirea de domiciliu obligatoriu;
d) strãmutarea într-o altã localitate;
e) deportarea în strãinãtate, dupã 23 august
1944, din motive politice.
Art. 4. - (1) Se înfiinteazã Comisia pentru constatarea calitãtii
de luptãtor în rezistenta anticomunistã, denumitã
în continuare comisie, cu sediul în Bucuresti, la Ministerul
Justitiei, compusã din:
a) 3 reprezentanti ai Asociatiei Fostilor Detinuti Politici din România,
desemnati de cãtre organele de conducere ale asociatiei;
b) 2 reprezentanti ai Ministerului Justitiei, numiti prin ordin al ministrului
justitiei,
c) 2 reprezentanti ai Ministerului de Interne, numiti prin ordin al ministrului
de interne.
(2) Comisia este prezidatã de un reprezentant al Ministerului Justitiei,
desemnat de cãtre ministrul justitiei.
(3) Comisia, la cerere, verificã dacã sunt îndeplinite
conditiile prevãzute la art. 2 si constatã calitatea de luptãtor
în rezistenta anticomunistã persoanelor condamnate pentru
infractiuni sãvârsite din motive politice sau supuse, din
motive politice, unor mãsuri administrative abuzive.
Art. 5. - (1) Cererea poate fi introdusã de persoana condamnatã
sau supusã unei mãsuri administrative abuzive ori, dupã
decesul acesteia, de sotul sau rudele pânã la gradul al patrulea
inclusiv ori de o asociatie având drept scop promovarea drepturilor
victimelor represiunii comuniste, în termen de un an de la intrarea
în vigoare a prezentei ordonante de urgentã.
(2) Cererea de constatare poate fi introdusã chiar dacã fapta
a fost amnistiatã sau dacã persoana condamnatã a fost
reabilitatã.
(3) Comisia este obligatã sã se pronunte asupra cererii,
în termen de cel mult 30 de zile de la sesizare, prin decizie motivatã.
Art. 6. - (1) În cazul în care se constatã cã
persoana condamnatã sau supusã unei mãsuri administrative
se încadreazã în prevederile prezentei ordonante de
urgeniã, Comisia pentru constatarea calitãtii de luptãtor
în rezistenta anticomunistã, solutionând cererea, prin
decizie, acordã calitatea de luptãtor în rezistenta
anticomunistã persoanei în favoarea cãreia s-a introdus
cererea sau respinge cererea de constatare.
(2) Împotriva deciziei Comisiei pentru constatarea calitãtii
de luptãtor în rezistenta anticomunistã, precum si
în cazul refuzului nejustificat de a rezolva cererea persoana interesatã
poate introduce plângere la instanta de contencios administrativ
competentã, potrivit legii.
Art. 7. - (1 ) Persoanele care au calitatea de luptãtor în
rezistenta anticomunistã beneficiazã de:
a) restituirea, în conditiile legii, în naturã sau,
dacã aceasta nu este posibilã, prin echivalent a bunurilor
confiscate;
b) drepturile prevãzute în Decretul-Lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum
si celor deportate in strãinãtate ori constituite în
prizonieri, cu modificãrile ulterioare;
c) acordarea cu prioritate de ordine si medalii prevãzute de legislatia
în vigoare;
d) atribuirea, în conditiile legii, a numelui persoanelor prevãzute
la art. 1 unor strãzi, parcuri, piete si altor asemenea locuri publice;
e) orice alte drepturi prevãzute prin legi speciale.
(2) Hotãrârile de condamnare pentru infractiuni sãvârsite
din motive politice nu pot fi invocate împotriva persoanelor care
au dobândit calitatea de luptãtor în rezistenta anticomunistã.
Art. 8. - (1) Comisia pentru constatarea calitãtii de luptãtor
în rezistenta anticomunistã se constituie în termen
de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante
de urgentã si functioneazã pânã la solutionarea
definitivã a cererilor introduse în termenul prevãzut
la art. 5 alin. (1).
(2) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare
a prezentei ordonante de urgentã se va adopta, prin hotãrâre
a Guvernului, Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei pentru
constatarea calitãtii de luptãtor în rezistenta anticomunistã.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministru de stat, ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
Bucuresti, 29 decembrie 1999.
Nr. 214.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
DE URGENTÃ
pentru modificarea Legii nr.
189/1998 privind finantele publice locale
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã de urgentã:
Art. 1. - Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 22
octombrie 1998, cu modificãrile ulterioare, se modificã dupã
cum urmeazã:
1. La articolul 8, alineatul {3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Din impozitul pe venit, încasat la bugetul de stat la nivelul
fiecãrei unitãti administrativ-teritoriale, se alocã
lunar, în termen de 5 zile lucrãtoare de la finele lunii în
care s-a încasat acest impozit, o cotã de 40% la bugetele
locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, 10% la bugetul propriu
al judetului respectiv si 10% la dispozitia consiliului judetean pentru
echilibrarea bugetelor comunelor, oraselor, municipiilor si judetului pe
baza criteriilor stabilite prin legea bugetului de stat. Pentru municipiul
Bucuresti cota este de 60% si se repartizeazã de Consiliul General
al Municipiului Bucuresti pe bugetele fiecãrui sector, respectiv
pe bugetul municipiului Bucuresti. Aceste cote pot fi modificate anual
prin legea bugetului de stat. Operatiunile de alocare si de virare la bugetele
locale a cotelor cuvenite din impozitul pe venit se efectueazã de
Ministerul Finantelor, prin serviciile publice descentralizate."
2. La articolul 51, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - (1) Autoritãtilor administraiiei publice locale li se
interzice accesul la orice fel de împrumut, dacã totalul datoriilor
anuale reprezentând ratele scadente la împrumuturile contractate,
dobânzile si comisioanele aferente acestora, inclusiv ale împrumutului
care urmeazã sã fie angajat în anul respectiv, depãseste
limita de 20% din totalul veniturilor curente ale bugetelor locale, potrivit
anexei nr. 1, inclusiv cotele defalcate din impozitul pe venit."
Art. II. - Prevederile prezentei ordonante de urgentã se aplicã
o datã cu intrarea în vigoare a Ordonantei Guvernului nr.
73/1999 privind impozitul pe venit.
Art. III. - Legea nr. 189/1998, cu modificãrile ulterioare si cu
cele aduse prin prezenta ordonantã de urgentã, va fi republicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CUNSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
Bucuresti, 29 decembrie 1999.
Nr. 216.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
DE URGENTÃ
pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã de urgentã:
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit,
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 40 din 12 martie 1997, cu modificãrile si completãrile
ulterioare, se modificã si se completeazã dupã cum
urmeazã:
1. Alineatul (1) al articolului 1 se completeazã cu litera e)
cu urmãtorul cuprins:
"e) institutiile publice, pentru veniturile extrabugetare din activitãti
economice desfãsurate în conditiile legii."
2. Alineatul (2) al articolului 1 va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit:
a) trezoreria statului, pentru operatiunile din fondurile publice derulate
prin contul general al trezoreriei;
b) institutiile publice, pentru fondurile publice constituite potrivit
Legii nr. 72/1996 privind finantele publice;
c) unitãtile economice fãrã personalitate juridicã
ale organizaiiilor de nevãzãtori, de invalizi si ale asociatiilor
persoanelor cu handicap;
d) fundatiile testamentare;
e) cooperativele care functioneazã ca unitãti protejate,
special organizate, potrivit legii;
f) unitãtile apartinând cultelor religioase, pentru veniturile
obtinute din producerea si valorificarea obiectelor si produselor necesare
activitãtii de cult, potrivit Legii nr. 103/1992 privind dreptul
exclusiv al cultelor religioase pentru producerea obiectelor de cult;
g) institutiile de învãtãmânt particular acreditate,
precum si cele autorizate, potrivit legii;
h) asociatiile de proprietari, constituite ca persoane juridice potrivit
Legii locuintei nr. 114/1996, pentru veniturile obtinute din activitãtile
economice, care sunt utilizate pentru îmbunãtãtirea
confortului si a eficientei clãdirii, pentru întretinerea
si repararea proprietãtii comune."
3. Alineatul (4) al articolului 1 se abrogã.
4. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Cota de impozit pe profit este de 25% , cu exceptiile prevãzute
de prezenta ordonantã.
(2) Contribuabilii care obtin venituri din activitatea barurilor de noapte,
a cluburilor de noapte si a cazinourilor plãtesc o cotã aditionalã
de impozit de 25% asupra pãrtii din profitul impozabil care corespunde
ponderii veniturilor înregistrate din aceste activitãti în
volumul total al veniturilor. Cota aditionalã de impozit o plãtesc,
de asemenea, persoanele fizice si juridice pentru veniturile proprii de
aceeasi naturã, realizate în baza contractelor de asociere
în participatiune.
(3) În cazul Bãncii Nationale a României, cota de impozit
pe profit este de 80% si se aplicã asupra veniturilor rãmase
dupã scãderea cheltuielilor deductibile si a fondului de
rezervã, potrivit legii.
(4) Orice majorare a capitalului social efectuatã prin încorporarea
rezervelor, precum si a profiturilor, cu exceptia rezervelor legale si
a diferentelor favorabile din reevaluarea patrimoniului, se impoziteazã
cu o cotã de 10%.
(5) Obligatia retinerii si vãrsãrii impozitului revine societãtii
comerciale o datã cu înregistrarea la registrul comertului
a modificãrilor respective."
5. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Profitul impozabil se calculeazã ca diferentã
între veniturile obtinute din livrarea bunurilor mobile, serviciilor
prestate si lucrãrilor executate, din vânzarea bunurilor imobile,
inclusiv din câstiguri din orice sursã, si cheltuielile efectuate
pentru realizarea acestora, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile
neimpozabile si se adaugã cheltuielile nedeductibile.
(2) În scopul determinãrii profitului impozabil se iau în
calcul toate câstigurile din orice sursã, inclusiv cele realizate
din investitiile financiare.
(3) În cazul livrãrilor de bunuri mobile si al vãnzãrii
de bunuri imobile, în baza unui contract de vânzare cu plata
în rate, precum si în cazul contractelor de leasing financiar,
valoarea ratelor scadente se înregistreazã la venituri impozabile,
la termenele prevãzute în contract.
(4) La calculul profitului impozabil cheltuielile sunt deductibile numai
dacã sunt aferente realizãrii veniturilor. Pentru urmãtoarele
categorii de cheltuieli se admite deducerea la calculul profitului impozabil,
astfel:
- cheltuielile efectuate pentru realizarea bunurilor livrate si a bunurilor
imobile vândute în baza unui contract de vânzare cu plata
în rate sunt deductibile la aceleasi termene scadente prevãzute
în contractele încheiate între pãrti, proportional
cu valoarea ratei înregistrate în valoarea totalã a
livrãrii;
- în cazul contractelor de leasing, utilizatorul va deduce chiria
pentru contractele de leasing operational sau
amortizarea si dobânzile pentru
contractele de leasing financiar. Amortizarea se va calcula în conformitate
cu actele normative în vigoare;
- cheltuielile efectuate pentru popularizarea numelui unei persoane juridice,
produs sau serviciu, utilizând mijloacele de informare în masã,
precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea
mesajelor publicitare sunt cheltuieli deductibile la calculul profitului
impozabil în baza unui contract scris;
- cheltuielile determinate de efectuarea unor lucrãri de interventie
pentru reducerea riscului seismic al clãdirilor si locuintelor aflate
în proprietate sau în administrare potrivit reglementãrilor
legale în vigoare, care prezintã clasa I de risc seismic,
sunt deductibile la data efectuãrii lor;
- cheltuielile privind transportul si cazarea salariatilor, ocazionate
de delegarea, detasarea si deplasarea acestora în tarã si
în strãinãtate, sunt deductibile la nivelul sumelor
efective, constatate prin documente justificative;
- cheltuielile reprezentând tichetele de masã, acordate de
angajatori în limitele valorii nominale prevãzute de Legea
nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masã, sunt deductibile
la calculul profitului impozabil potrivit prevederilor legii bugetare anuale.
(5) În întelesul alin. (1) veniturile neimpozabile sunt:
a) dividendele primite de cãtre o persoanã juridicã
românã de la o altã persoanã juridicã,
românã sau strãinã;
b) diferentele favorabile de valoare a titlurilor de participare înregistrate
ca urmare a încorporãrii rezervelor, a beneficiilor sau a
primelor de emisiune ori prin compensarea unor creante la societatea la
care se detin participatiile;
c) veniturile, respectiv cheltuielile, rezultate din anularea datoriilor
sau din încasarea creantelor, dupã caz, ca urmare a transferului
de actiuni sau de pãrti sociale de la Fondul Proprietãtii
de Stat, conform conventiilor;
d) rambursãrile de cheltuieli nedeductibile, precum si veniturile
rezultate din anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere
sau veniturile realizate din stornarea ori recuperarea unor cheltuieli
nedeductibile.
(6) În întelesul alin. (1) cheltuielile nedeductibile sunt:
a) cheltuielile cu impozitul pe profit, inclusiv cele reprezentând
diferente din anii precedenti sau din anul curent, precum si impozitele
plãtite în strãinãtate. Sunt nedeductibile si
impozitele cu retinere la sursã plãtite în numele persoanelor
fizice si juridice nerezidente pentru veniturile realizate din România;
b) amenzile, confiscãrile, majorãrile de întârziere
si penalitãtile datorate cãtre autoritãjile române,
potrivit prevederilor legale, altele decât cele prevãzute
în contractele economice. Amenzile, penalitãtile sau majorãrile
datorate cãtre autoritãti strãine sau în cadrul
contractelor economice încheiate cu persoane nerezidente în
România sunt cheltuieli nedeductibile;
c) cheltuielile de protocol care depãsesc limita de 1% aplicatã
asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor si cheltuielilor
aferente, inclusiv accizele mai putin cheltuielile cu impozitul pe profit,
si cheltuielile de protocol înregistrate în cursul anului;
d) cheltuielile cu diurna care depãsesc limitele legale stabilite
pentru institutiile publice;
e) sumele utilizate pentru constituirea sau majorarea rezervelor peste
limita legalã, cu exceptia celor create de bãnci în
limita a 2% din soldul creditelor acordate si a fondului de rezervã
potrivit Legii bancare nr. 5811998, a rezervelor tehnice ale societãtilor
de asigurare si reasigurare create conform prevederilor legale în
materie, precum si a fondului de rezervã, în limita a 5% din
profitul contabil anual, pânã când acesta va atinge
a cincea parte din capitalul social subscris si vãrsat. Sunt nedeductibile
si sumele utilizate pentru constituirea sau pentru majorarea rezervelor
de cãtre societãtile de asigurare si reasigurare pentru contractele
cedate în reasigurare;
f) sumele pentru constituirea provizioanelor peste limitele legale;
g) sumele care depãsesc limitele cheltuielilor considerate deductibile,
conform legii bugetare anuale;
h) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor constatate lipsã
din gestiune sau degradate si neimputabile, precum si pentru activele corporale
pentru care nu au fost încheiate contracte de asigurare, taxa pe
valoarea adãugatã aferentã acestor cheltuieli, taxa
pe valoarea adãugatã aferentã bunurilor, altele decât
cele din productia proprie, acordate salariatilor sub forma unor avantaje
în naturã, precum si taxa pe valoarea adãugatã
nedeductibilã aferentã cheltuielilor care depãsesc
limitele prevãzute de lege;
i) cheltuielile de asigurare care nu privesc activele corporale si necorporale
ale contribuabilului, inclusiv asigurãrile de viatã ale personalului
angajat;
j) orice cheltuieli fãcute în favoarea actionarilor sau a
asociatilor, inclusiv dobânzile plãtite în cazul contractelor
civile, în situatia în care nu sunt impozitate la persoana
fizicã;
k) sumele angajate la nivelul contractului de asociere în participatiune
în favoarea partenerului contractual, sub forma unor sume fixe sau
cote procentuale raportate la venit, altele decât cele rezultate
pe baza decontului întocmit;
l) cheltuielile de conducere si cheltuielile de administrare, înregistrate
de un sediu permanent care apartine unei persoane fizice sau juridice strãine,
indiferent de faptul cã s-au efectuat în statul în care
se aflã sediul permanent sau în altã parte, care depãsesc
10% din salariile impozabile ale sediului permanent din România;
m) cheltuielile înregistrate în contabilitate pe baza unor
documente care nu îndeplinesc, potrivit Legii contabilitãtii
nr. 82/1991, cu modificãrile ulterioare, conditiile de document
justificativ;
n) cheltuielile înregistrate de societãtile agricole, constituite
în baza Legii nr. 36/1991 privind societãtile agricole si
alte forme de asociere în agriculturã, pentru dreptul de folosintã
a terenului agricol adus de membrii asociati peste cota de distributie
din productia realizatã din folosinta acestuia, prevãzutã
în contractul de societate sau de asociere;
o) cheltuielile de sponsorizare peste limitele prevãzute de normele
legale în vigoare;
p) cheltuielile cu dobânzile aferente împrumuturilor, altele
decât cele acordate de bãnci si de alte persoane juridice
autorizate potrivit legii, care depãsesc dobânzile active
(medii) ale bãncilor, comunicate de Banca Nationalã a României;
r) cheltuielile cu serviciile, inclusiv de management sau consultantã,
în situatia în care nu sunt justificate de un contract scris
si pentru care nu pot fi verificati prestatorii în legãturã
cu natura acestora. Nu sunt deductibile serviciile facturate de persoane
fizice si juridice nerezidente, în situatia în care plata acestora
determinã pierdere la nivelul unui exercitiu financiar sau în
situatia în care aceste servicii nu sunt aferente activitãtii
entitãtii din România.
În acelasi sens vor fi analizate si furnizãrile de bunuri
si de servicii între persoanele juridice controlate în comun
sau care participã sub orice formã la conducerea ori la controlul
beneficiarului acestora;
s) cheltuielile determinate de diferentele nefavorabile de valoare ale
titlurilor de participare, înregistrate la societatea
la care se detin participatiile,
cu exceptia celor determinate de vânzarea-cumpãrarea acestora."
6. Articolul 5 se completeazã cu alineatele (4) si (5) cu urmãtorul
cuprins:
"(4) Contribuabilii care achizitioneazã începând cu
data de 1 ianuarie 2000 echipamente tehnologice (masini, utilaje, instalatii
de lucru) si mijloace de transport, cu exceptia autoturismelor, beneficiazã
de o deducere, din profitul impozabil aferent exercitiului financiar, a
unei cote de 10% din pretul de achizitie al acestora. Deducerea se calculeazã
în luna în care se realizeazã achizitia, numai din punct
devedere fiscal, prin înscrierea la cheltuieli deductibile în
declaratia de impunere a sumelor respective. În situatia în
care se realizeazã pierdere, aceasta se recupereazã din profiturile
impozabile obtinute în urmãtorii 5 ani.
(5) Pentru investitiile efectuate începând cu data de 1 ianuarie
2000 în autoturisme cu o valoare mai mare decât echivalentul
în lei a 12.000 euro, nu este permisã deducerea la calculul
profitului impozabil a pãrtii din amortizarea lunarã care
depãseste aceastã valoare.
Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent societãtile
de leasing, pentru bunurile de aceastã naturã care fac obiectul
unui contract de leasing operational."
7. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - Contribuabilii care au încasat printr-un cont bancar din
România venituri în valutã din exportul bunurilor realizate
din activitatea proprie, direct sau prin contract de comision, precum si
din prestãri de servicii plãtesc o cotã de impozit
de 5% pentru partea din profitul impozabil care corespunde ponderii acestor
venituri în volumul total al veniturilor. Reducerea se calculeazã
lunar, iar sumele aferente acesteia se repartizeazã ca surse proprii
de finantare."
8. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Pierderea anualã, stabilitã prin declaratia
de impozit pe profit, se recupereazã din profiturile impozabile
obtinute în urmãtorii 5 ani.
Recuperarea pierderilor se va efectua în ordinea înregistrãrii
acestora, la fiecare termen de platã a impozitului pe profit, potrivit
prevederilor legale în vigoare din anul înregistrãrii
acestora.
Nu se recupereazã pierderea fiscalã înregistratã
de persoana juridicã, în cazul în care are loc divizarea
sau fuziunea.
Contribuabilii care pe o perioadã de 3 ani consecutivi au realizat
numai pierderi intrã automat în obiectivul de control al organului
fiscal pentru constatarea cauzelor care au dus la nerealizare de profit.
În cazul persoanelor juridice strãine prevederile alineatelor
precedente se aplicã luându-se în considerare numai
activitãtile economice, cotele de participare, profiturile si pierderile
atribuite sediului permanent din România.
(2) În situatia lichidãrii, fuziunii, divizãrii unui
contribuabil, la determinarea profitului impozabil se includ si profiturile
ce rezultã din evaluarea patrimoniului, dacã succesorul în
drept al contribuabilului nu garanteazã continuitatea impozitãrii
conform prevederilor prezentei ordonante."
9. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - (1) În sensul prezentei ordonante sediu permanent
înseamnã locul prin intermediul cãruia orice activitate
a unei persoane fizice sau juridice strãine este, în întregime
sau în parte, condusã direct sau prin intermediul unui agent
dependent.
Sediul permanent include: un loc de conducere, o sucursalã, un birou,
un sediu secundar, o fabricã, un magazin, un atelier, o minã,
un put petrolier sau de gaze, o carierã sau orice alt loc de extractie
a resurselor naturale.
Un santier de constructii sau un loc unde au fost aduse echipamente pentru
constructii, un proiect de montaj sau de instalare, activitãtile
de supraveghere, consultantã si furnizarea de servicii pentru acelasi
proiect sau proiecte conexe devin sediu permanent, dacã au o duratã
mai mare de 12 luni.
Un sediu permanent nu include: folosirea de instalatii în scopul
depozitãrii, expunerii sau livrãrii de produse sau de mãrfuri,
mentinerea unui stoc de produse sau de mãrfuri în scopul depozitãrii,
expunerii sau livrãrii, mentinerea unui stoc de produse sau de mãrfuri
numai în scopul prelucrãrii de cãtre o altã
persoanã juridicã, mentinerea unui stoc de produse sau de
mãrfuri pentru expunerea lor în cadrul unui târg comercial
sau în cadrul unei expozitii si pot fi si vândute la încheierea
târgului sau expozitiei. Sediul permanent nu include nici un loc
fix de afaceri destinat cumpãrãrii de produse, mãrfuri
sau colectãrii de informatii, mentinerea unui loc fix de afaceri
în scopul desfãsurãrii de activitãti cu caracter
pregãtitor sau auxiliar, pentru orice combinare a activitãtilor
mentionate, cu conditia ca întreaga activitate a locului fix de afaceri
ce rezultã din aceastã combinare sã aibã un
caracter pregãtitor sau auxiliar.
Independent de aceste prevederi, când o persoanã fizicâ
sau juridicã - alta decât un agent cu statut independent -
actioneazã în numele unei întreprinderi si are si exercitã
împuternicirea de a încheia contracte în numele întreprinderii,
aceastã întreprindere se considerã cã are un
sediu permanent în privinta oricãror activitãti pe
care persoana le exercitã pentru întreprindere, în afarã
de cazul în care activitãtile acestei persoane sunt limitate
la cele mentionate la alineatul precedent.
O întreprindere nu se considerã cã are un sediu permanent
numai prin faptul cã aceasta îsi exercitã activitatea
de afaceri printr-un broker, agent comisionar general sau orice alt agent
cu statut independent, cu conditia ca aceste persoane sã actioneze
în cadrul activitãtii lor obisnuite, înscrise în
documentele de constituire.
Prin agent dependent se întelege persoana fizicã, juridicã
sau altã entitate, care îsi desfãsoarã activitatea
în România în numele, pe contul si sub controlul unei
persoane fizice sau juridice strãine, în baza unui înscris
între acestia, care încheie contracte în numele acestora,
cu exceptia reprezentantelor autorizate sã functioneze pe teritoriul
României.
Reprezentantul legal al sediului permanent este obligat ca înainte
de începerea activitãtii sã îl înregistreze
la organul fiscal teritorial în raza cãruia urmeazã
sã activeze.
(2) Pentru contribuabilii prevãzuti la art. 1 lit. c) impozitul
datorat se calculeazã, se retine si se varsã de cãtre
persoana juridicã.
(3) Pentru reflectarea realã a profitului impozabil al sediului
permanent se scad numai cheltuielile aferente realizãrii veniturilor
acestuia, având în vedere prevederile art. 4. De asemenea,
la determinarea profitului impozabil al sediilor permanente vor fi avute
în vedere urmãtoarele reguli:
a) relatia dintre o societate comercialã strãinã si
sediul permanent al acesteia nu poate fi stabilitã juridic prin
conventii (contracte). În consecintã, operatiunile la care
acestea participã nu genereazã profit, iar ca urmare a derulãrii
acestor operatiuni sediul permanent nu înregistreazã pierdere;
b) tot ceea ce nu reprezintã cheltuieli sau venituri la societatea
comercialã strãinã nu poate fi cheltuialã sau
venit al sediului permanent;
c) circulatia bunurilor si a finantãrilor între acestea, precum
si cedarea bunurilor mobile si imobile nu duc la realizarea de profituri
sau de pierderi.
(4) Persoanele juridice strãine care nu desfãsoarã
activitãti printr-un sediu permanent în România si persoanele
fizice strãine plãtesc, pentru veniturile brute realizate
în România, impozit prin rexinere la sursã conform legislatiei
în vigoare.
(5) Reglementãrile conventiilor de evitare a dublei impuneri prevaleazã
fatã de prevederile prezentei ordonante.
În situatia în care cotele de impozitare din legislatia intemã
sunt mai favorabile decât cele din conventiile de evitare a dublei
impuneri, se aplicã cotele de impozitare mai favorabile "
10. Articolul 13 se completaezã cu alinetul (3) cu umãtorul
cuprins:
"(3) Deducerea impozitului pe profit, plãtit în strãinãtate,
se efectueazã la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat
de Banca Nationalã a României la închiderea anului financiar,
iar diferentele de curs pânã la data plãtii efective
sunt cheltuieli deductibile.
Pentru impozitele plãtite reprezentând retineri la sursã
asupra veniturilor de natura dividendelor, redeventelor, dobânzilor
sau altor venituri similare deducerea se efectueazã la cursul de
schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationalã a României
în ziua precedentã plãtii."
11 . Articolul 17 se abrogã.
12. Alineatul (3) al articolului 21 se abrogã.
13. Alineatul (2) al articolului 22 se completeazã cu urmãtorul
text:
"La estimarea valorii de piatã a tranzactiilor vor fi utilizate
urmãtoarele metode:
a) metoda comparãrii preturilor, în care pretul de vânzare
al contribuabilului se comparã cu preturile practicate de alte entitãti
independente de acesta, atunci când sunt vândute produse sau
servicii comparabile;
b) metoda "cast plus", în care pretul obisnuit al pietei trebuie
determinat ca valoare a costurilor principale, mãrite cu o ratã
de profit similarã domeniului de activitate al contribuabilului;
c) metoda pretului de "revânzare", în care pretul pieiei este
pretul folosit în cazul vânzãrilor produselor si serviciilor
cãtre entitãti independente, diminuat de cheltuielile de
comercializare si o ratã de profit.
Dacã aplicarea acestor metode pentru estimarea valorii de piatã
a tranzactiilor nu este posibilã, iar pretul de vânzare este
mai mic decât costul de achizitie sau de productie, partea neacoperitâ
de venituri este o cheltuialã nedeductibilã.
Aplicarea acestor metode se va realiza, dacã un contribuabil:
- va avea avantaj prin relatiile cu un alt contribuabil care este beneficiarul
unei facilitãti fiscale (scutire, reduceri de impozit); sau
- relatia (tranzactia) este cu un alt contribuabil care detine la acesta
pãrti de capital; sau
- este implicat într-o relatie de naturã economicã
cu un alt contribuabil si în legãturã cu aceastã
relatie realizeazã o activitate în favoarea unui asemenea
contribuabil în termeni mai avantajosi si într-o formã
diferitã fatã de cele acceptate în general (în
aceeasi perioadã si în aceleasi conditii) pentru îndeplinirea
activitãtii respective, ceea ce are ca rezultat denaturarea veniturilor
sale sau raportarea unor venituri mai mici care ar fi fost realizate în
conditii normale cu alti parteneri.
Pentru definirea metodelor, modalitãtilor si a procedurilor de aplicare
a acestor metode, în termen de 90 de zile de la publicarea prezentei
ordonante în Monitorul Oficial al României Ministerul Finantelor
va elabora instructiuni de aplicare, aprobate prin hotãrâre
a Guvernului."
14. Articolul 30 se abrogã.
15. Articolul 31 se abrogã.
16. Articolul 35 se completeazã cu alineatul (5) cu urmãtorul
cuprins:
"(5) Promovarea de reglementãri legislative privind impunerea veniturilor
persoanelor juridice se va face numai cu respectarea principiilor din prezenta
ordonantã si numai prin acte normative speciale privind impozitele
si taxele."
Art. II. - (1) Începând cu data intrãrii în
vigoare a prezentei ordonante de urgentã îsi înceteazã
valabilitatea orice prevederi legale care acordã scutiri de la plata
impozitului pe profit, reduceri de impozit pe profit sau stipuleazã
aplicarea altor cote de impozit pe profit decât cele prevãzute
la pct. 4 din prezenta ordonantã de urgentã.
(2) Nu intrã sub incidenta alin. (1) contribuabilii care beneficiazã
de prevederile art. 3 lit. d) si e) din Ordonanta de urgentã a Guvernului
nr. 6711999 privind unele mãsuri pentru dezvoltarea activitãtii
economice.
Art. III. - (1) Dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 70/1994
privind impozitul pe profit, republicatã, cu modificãrile
si completãrile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta
ordonantã de urgentã se aplicã si profesiilor de avocat
si de notar public, dacã membrii acestor profesii îsi vor
reorganiza activitatea profesionalã sub forma unei societãti
comerciale cu rãspundere limitatã al cãrei unic obiect
de activitate sã fie exercitarea profesiei.
(2) Nu poate fi asociat într-o astfel de societate comercialã
decât cel care are calitatea de avocat sau de notar public, dupã
caz.
Art. IV. - Prevederile prezentei ordonante de urgentã intrã
în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2000.
Art. V. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante
de urgentã se abrogã:
- art. 68 din Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 21
octombrie 1991, cu modificãrile ulterioare;
- art. 34 alin. 2 lit. a) si b) din Legea petrolului nr. 13411995, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 29
decembrie 1995;
- art. 178 din Legea nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei
de consum si a cooperatiei de credit, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 18 octombrie 1996, cu
modificãrile ulterioare;
- prevederile referitoare la impozitul pe profit cuprinse în art.
2 din Ordonanta Guvernului nr. 63/1997 privind stabilirea unor facilitãti
pentru dezvoltarea turismului rural, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 30 august 1997, aprobatã
si modificatã prin Legea nr. 187/1998, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Parfea I, nr. 394 din 16 octombrie
1998;
- art. 1 din Legea nr. 30/1999 pentru sprijinirea exporturilor, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 28 ianuarie
1999;
- art. 13 lit. c), e) si f), art. 131, arf. 15 din Ordonanta de urgentã
a Guvernului nr. 92/1997 privind stimularea investitiilor directe, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 386 din 30
decembrie 1997, aprobatã si modificatã prin Legea nr. 241/1998,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 483 din 16 decembrie 1998;
- prevederile referitoare la impozitul pe profit cuprinse în art.
36 din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia
socialã a persoanelor ale cãror contracte individuale de
muncã vor fi desfãcute ca urmare a concedierilor colective,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 303 din 29 iunie 1999;
- art. 23, 24, 26 si 27 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor
privati pentru înfiintarea si dezvoltarea întreprinderilor
mici si mijlocii, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999;
- art. 6 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 116/1998 privind instituirea
regimului special pentru activitatea de transport maritim international,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 326 din 29 august 1998, cu modificãrile ulterioare;
- Hotãrârea Guvernului nr. 304/1999 pentru aprobarea Normelor
privind limitele legale de perisabilitate la mãrfuri în procesul
de comercializare, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 180 din 28 aprilie 1999.
Art. VI. - Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe
profit, aprobatã si modificatã prin Legea nr. 73/1996, republicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 12 martie
1997, cu modificãrile si completãrile ulterioare, precum
si cu modificãrile si completãrile aduse prin prezenta ordonantã
de urgentã, va fi republicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 29 decembrie 1999.
Nr. 217.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
DE URGENTÃ
privind Programul national pentru
tãrãnime bazat pe cupoane atribuite gratuit
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul Românlei emite urmãtoarea ordonantã de urgentã:
Art. 1. - În vederea procurãrii de materiale si servicii necesare
pentru exploatarea terenurilor arabile, plantatiilor de vii nobile, livezilor,
precum si pentru cresterea si exploatarea vacilor si/sau bivolitelor de
lapte, se instituie sistemul de platã pe bazã de cupoane
valorice, cu finantare de la bugetul de stat, denumite în continuare
cupoane.
Art. 2. - Cupoanele reprezintã bonuri de valoare în sumã
fixã, care se acordã, cu titlu gratuit, beneficiarilor prevãzuti
la art. 3, în numãr diferentiat stabilit prin hotãrâre
a Guvernului, începând de la 0,5 ha teren arabil cultivat cu
sfeclã de zahãr, 0,5 ha teren arabil cultivat cu legume,
0,5 ha teren arabil cultivat cu alte plante, 0,5 ha vii nobile, 0,5 ha
livezi si o vacã sau o bivolitã de lapte.
Art. 3. - În întelesul prezentei ordonante de urgentã,
beneficiari ai cupoanelor sunt:
a) persoanele fizice, proprietari de terenuri agricole, care exploateazã
direct terenuri arabile, plantatii de vii nobile sau livezi si/sau vaci
si bivolite de lapte;
b) societãtile agricole si alte forme de asociere în agriculturã,
constituite potrivit Legii nr. 36/1991, care exploateazã în
mod direct terenuri arabile, plantatii de vii nobile sau livezi si/sau
vaci si bivoliie de lapte;
c) societãtile comerciale cu capital majoritar privat, proprietari
de terenuri agricole, care exploateazã în mod direct terenuri
arabile, plantatii de vii nobile sau livezi silsau vaci si bivolite de
lapte, constituite potrivit Legii nr. 31/1990 privind societãtile
comerciale, republicatã;
d) arendasii, persoane fizice sau juridice, care au închefat contracte
potrivit Legii arendãrii nr. 16/1994, cu modificãrile ulterioare,
si exploateazã în mod direct terenuri arabile, plantatii de
vii nobile sau livezi si/sau vaci si bivolite de lapte si care fac dovada
achitãrii la zi a arendei cãtre arendatori;
e) institutiile de cult recunoscute de lege, care exploateazã în
mod direct terenuri arabile, plantatii de vii nobile sau livezi si/sau
vaci si bivolite de lapte.
Art. 4. - (1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii
în vigoare a normelor metodologice de aplicare a prevederilor prezentei
ordonante de urgentã primarii, în exercitarea atributiilor
legale în care actioneazã si ca reprezentanti ai statului,
vor întocmi listele cuprinzând beneficiarii de cupoane prevãzuti
la art. 3, care detin terenuri arabile, plantatii de vii nobile sau livezi
si/sau cresc si exploateazã vaci si/sau bivolite de lapte în
raza localitãtii, în baza cererilor-declaratii formulate de
acestia.
(2) Beneficiarii de cupoane prevãzuti la art. 3 vor depune cererile-declaratii,
în termen de 25 de zile de la data intrãrii în vigoare
a normelor metodologice de aplicare a prevederilor prezentei ordonante
de urgentã, la sediul primãriilor comunelor, oraselor, municipiilor
si ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(3) Secretarii consiliilor locale comunale, orãsenesti, municipale
si ale sectoarelor municipiului Bucuresti au obligatia sã înregistreze
cererile-declaratii ale beneficiarilor de cupoane si sã afiseze
listele la sediul primãriei în termen de 24 de ore de la data
înaintãrii, pentru avizare, la directiile generale pentru
agriculturã si industrie alimentarã judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(4) Dupã întocmirea listelor prevãzute la alineatul
precedent primarii vor proceda la comunicarea acestora prefectilor, spre
validare.
Art. 5. - (1) Directorii generali ai directiilor generale pentru agriculturã
si industrie alimentarã judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
rãspund de organizarea procesãrii electronice a datelor,
pe total judet, din listele comunicate de primari.
(2) Directorii generali ai directiilor generale pentru agriculturã
si industrie alimentarã judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
în baza datelor rezultate în urma procesãrii electronice
a listelor cuprinzând beneficiarii de cupoane, întocmesc centralizatorul
cu suprafetele totale de teren arabil, vii nobile, livezi si cu numãrul
total de vaci si bivolite de lapte din judet, precum si cu numãrul
total de cupoane pe judei, pe care îl transmit Ministerului Agriculturii
si Alimentatiei.
Art. 6. - (1) Dupã centralizarea datelor primite de la directiile
generale pentru agriculturã si industrie alimentarã judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
va încheia cu Regia Autonomã "Imprimeria Bãncii Nationale
a României" contracte pentru tipãrirea cupoanelor si cu Compania
Nationalã "posta românã" - S.A., pentru distribuirea
acestora.
(2) Numãrul total al cupoanelor pentru care se încheie contracte
de tipãrire cu Regia Autonomã "Imprimeria Bãncii Nationale
a României" va fi cu 3% mai mare decât cel rezultat în
urma centralizãrii efectuate de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei,
care se constituie la dispozitia directiilor generale pentru agriculturã
si industrie alimentarã judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
si în custodia Companiei Nationale "posta românã" -
S.A., pentru solutionarea eventualelor contestatii si distrugeri în
caz de fortã majorã.
Art. 7. - (1) Beneficiarii de cupoane care au formulat cereri-declaratii
în termenul prevãzut de prezenta ordonantã de urgentã
si care au fost omisi din listele întocmite sau cãrora li
s-a stabilit un numãr de cupoane mai mic decât cel cuvenit
pot depune contestatii la sediul directiilor generale pentru agriculturã
si industrie alimentarã judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
în termen de 30 de zile de la data afisãrii listelor cuprinzând
beneficiarii de cupoane de cãtre secretarul consiliului local.
(2) Directorii generali ai directiilor generale pentru agriculturã
si industrie alimentarã judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
vor solutiona contestatiile în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii
acestora si, în cazul admiterii acestora, vor dispune atribuirea
cupoanelor cuvenite din cota suplimentarã aflatã la dispozitia
directiilor generale pentru agriculturã si industrie alimentarã
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si în custodia Companiei
Nationale "posta românã" - S.A.
(3) Dacã pe parcursul distribuirii cupoanelor din diferite cazuri
de fortã majorã se produce distrugerea unui numãr
de cupoane, acestea se înlocuiesc din stocul aflat la dispozitia
directiilor generale pentru agriculturã si industrie alimentarã
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si în custodia Companiei
Nationale "posta românã" - S.A.
Art. 8. - (1) Valoarea cupoanelor pentru agricultori, precum si costul
actiunilor legate de implementarea sistemului de cupoane, de procesare
electronicã a listelor cuprinzând beneficiarii de cupoane,
de tipãrire a cupoanelor, de distribuire, de publicitate prin mass-media
si de decontare prin bãnci pe bazã de comision se suportã
de la bugetul de stat.
(2) Procesarea electronicã a listelor cuprinzând beneficiarii
de cupoane include si costul introducerii pe calculator a bãncii
de date continând informatiile de identificare a beneficiarilor,
prin compararea cu baza de date existentã la Ministerul Agriculturii
si Alimentatiei.
(3) Agentul economic specializat, care executã procesarea electronicã
a listelor cuprinzând beneficiarii de cupoane, se excepteazã
de la procedura legalã privind achizitiile publice de bunuri si
servicii si va fi desemnat prin selectie de oferte publice.
(4) Sumele necesare în vederea instituirii sistemului de cupoane
pentru agricultori pentru destinatiile prevãzute la
alin. (1) se prevãd distinct
în bugetul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei la capitolul
"agriculturã si silviculturã", titlul "transferuri", si vor
fi utilizate numai cu aceastã destinatie.
Art. 9. - Pentru anul 2000 suma necesarã pentru instituirea sistemului
de cupoane pentru agricultori este de 5.000 miliarde lei si va fi cuprinsã
în bugetul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 10. - Valoarea nominalã, modelul grafic, continutul si elementele
de tipãrire securizatã a cupoanelor, precum si materialele
si serviciile pentru plata cãrora pot fi utilizate cupoane se stabilesc
anual prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei, care va fi
publicat în Monitorul Oficial al României.
Art. 11. - Decontarea cupoanelor pentru agricultori se realizeazã
prin bãnci, care vor negocia tariful prestatiei de verificare a
autenticitãtii si valabilitãtii cupoanelor si de decontare
a acestora, încheind cu Ministerul Agriculturii si Alimentatiei conventii
care se excepteazã de la procedura legalã privind achizitiile
publice de bunuri si servicii.
Art. 12. - Cupoanele pot fi utilizate ca mijloc de platã pentru
procurarea de materiale si servicii numai în cadrul tranzactiilor
comerciale directe dintre beneficiarii de cupoane si furnizorii producãtori
si/sau distribuitorii autorizati ai acestora.
Art. 13. - (1) Dobândirea, tranzactionarea si utilizarea de cupoane
în alte scopuri decât cele prevãzute în prezenta
ordonantã de urgentã constituie contraventie si se sanctioneazã
cu amendã de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Decontarea de cupoane contrar prevederilor prezentei ordonante de urgentã
constituie contraventie, dacã nu este sãvârsitã
în astfel de conditii încât sã constituie infractiune,
si se sanctioneazã cu amendã de la 1.000.000 lei la 6.000.000
lei.
(3) Constatarea contraventiilor prevãzute la alin. (1) si (2) si
aplicarea amenzilor se fac de persoane împuternicite în acest
sens de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Ministerul Finantelor.
Art. 14. - În termen de 15 zile de la data intrãrii în
vigoare a prezentei ordonante de urgeniã Ministerul Agriculturii
si Alimentatiei va supune spre aprobare Guvernului normele metodologice
de aplicare a prevederilor acesteia.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Ioan Avram Muresan
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Bucuresti, 29 decembrie 1999.
Nr. 219.
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
pentru prelungirea în anul
2000 a aplicãrii Hotãrãrii Guvernului nr. 414/1993
privind acordarea unor facilitãti la cãlãtoria pe
calea feratã pentru pensionari
Guvernul României h o t ã r ã s t e :
Art. 1. - Prevederile Hotãrârii Guvernului nr. 414/1993 privind
acordarea, în anul 1993, a unor facilitãti la cãlãtoria
pe calea teratã pentru pensionari, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 217 din 17 august 1993, astfel
cum a fost modificatã ulterior, se prelungesc pentru anul 2000.
Art. 2. - (1) Pensionarii din sistemul asigurãrilor sociale de stat,
din sistemul de pensii si asigurãri sociale pentru agricultori,
precum si pensionarii din celelalte sisteme de asigurãri sociale
beneficiazã de 6 cãlãtorii simple la trenurile de
persoane clasa a II-a, prin reducerea costului acestora cu 50% din tariful
integral.
(2) Legitimatiile de cãlãtorie pentru pensionari se vor elibera
de Societatea Nationalã de Transport Feroviar de Cãlãtori
"c.f.r. cãlãtori" - S.A., prin statiile si agentiile de voiaj
C.F.R., la prezentarea de cãtre beneficiari a talonului special,
distribuit de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 3. - (1) Fondurile necesare pentru acoperirea contravalorii cãlãtoriilor
efectuate se asigurã de la bugetul
de stat, prin bugetul Ministerului
Transporturilor, capitolul 60.01 "Asistentã socialã, atocatii,
pensii, ajutoare si indemnizatii".
(2) Fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de confectionare
a taloanelor speciale vor fi suportate din bugetul asigurãrilor
sociale de stat pentru pensionarii din sistemul asigurãrilor sociale
de stat, precum si pentru pensionarii din sistemul asigurãrilor
sociale pentru agricultori, iar pentru pensionarii din celelalte sisteme
de asigurãri sociale fondurile vor fi suportate din bugetele acestora.
(3) Transmiterea taloanelor speciale va fi asiguratã de Compania
Nationalã "posta românã" - S.A. o datã cu transmiterea
drepturilor de pensie, fãrã comision suplimentar.
Art. 4. - Prevederiie prezentei hotãrâri nu se aplicã
pensionarilor din toate sistemele de asigurãri sociale, care beneficiazã
de facilitãti la transportul pe calea feratã în temeiul
altor acte normative.
Art. 5. - Pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei hotãrâri
Ministerul Transporturilor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si
Ministerul Finantelor vor reactualiza si vor utiliza normele comune prevãzute
la art. 4 din Hotãrârea Guvernului nr. 68/1999.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministrul transporturilor,
Traian Bãsescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Bucuresti, 29 decembrie 1999.
Nr. 1.071 .
GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTÃRÂRE
privind garantarea de cãtre
Ministerul Finantelor a unui credit extern pentru Ministerul Apelor, Pãdurilor
si Protectiei Mediului în favoarea Companiei Nationale "Institutul
National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodãrire a Apelor" -
S.A. (I.N.M.H.), în scopul implementãrii si functionãrii
Sistemului meteorologic integrat national
În temeiul art. 35 din Legea datoriei publice nr. 81/1999,
Guvernul României h o t ã r ã s t e :
Art. 1. - (1) Ministerul Finantelor garanteazã în numele statului,
în proportie de 100%, pentru Ministerul Apelor, Pãdurilor
si Protectiei Mediului, în favoarea Companiei Nationale "Institutul
National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodãrire a Apelor" -
S.A. (I.N.M.H.), un credit extern, în limita sumei de 55 milioane
dolari S.U.A., precum si prima de asigurare, dobânzile, comisioanele
si spezele bancare aferente creditului, alte obligatii legate de derularea
creditului, în scopul implementãrii si functionãrii
Sistemului meteorologic integrat national.
(2) Rambursarea creditului extern, plata primei de asigurare, a dobânzilor,
comisioanelor si spezelor bancare aferente, precum si a altor obligatii
legate de derularea creditului se vor asigura de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Apelor, Pãdurilor si Protectiei Mediului, pentru
Compania Nationalã "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie
si Gospodãrire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.), în limita fondurilor
alocate cu aceastã destinatie, potrivit legii.
(3) Anual se vor prevedea în bugetul de stat sumele necesare în
vederea operãrii si functionãrii Sistemului meteorologic
integrat national.
Art. 2. - Achizitionarea bunurilor, realizarea investitiilor si angajarea
serviciilor necesare în vederea organizãrii, dezvoltãrii
si functionãrii Sistemului meteorologic integrat national se vor
face dintr-o singurã sursã, de la firma Lockheed Martin Overseas
Corporation, în limita sumei prevãzute la art. 1 alin. (1),
în conformitate cu prevederile art. 16 lit. j) din Ordonanta Guvernului
nr. 1211993 privind achizitiile publice.
Art. 3. - (1) Se autorizeazã ca furnizor national de date meteorologice
Compania Nationalã "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie
si Gospodãrire a Apelor" S.A. (I.N.M.H.).
(2) Compania Nationalã "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie
si Gospodãrire a Apelor" - S.A. (I.N.M.H.) va furniza în mod
gratuit cãtre autoritãtile administratiei publice si institutiile
publice de interes national informatiile meteorologice solicitate de acestea
si disponibile în Sistemul meteorologic integrat national. Informatiile
meteorologice pentru alti beneficiari se vor furniza pe bazã de
tarife aprobate de organele de drept.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministrul apelor, pãdurilor
si protectiei mediului,
Romicã Tomescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 29 decembrie 1999.
Nr. 1 .073.