MONITORUL OFICIAL
AL ROMÂNIEI
PARTEA I
Anul XI - Nr. 26 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Luni, 25 ianuarie 1999
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
5. - Hotărâre pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
50. - Ordin al ministrului finantelor pentru modificarea anexei nr. 3 la Ordinul ministrului finantelor nr. 2.577/1998
53. - Ordin al ministrului finantelor privind aprobarea solutiilor pentru aplicarea unitară a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 50/1998 si ale Ordonantei Guvernului nr. 1/1999
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE
pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea
tichetelor de masă
În temeiul art. 13 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă,
Guvernul României hotărăste :
Art. 1. -
Se aprobă Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor
de masă, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. -
(1) În anul 1999, prevederile normelor mentionate la art. 1 se aplică
experimental, urmând ca, pe baza concluziilor rezultate, Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale si Ministerul Finantelor să facă, dacă este cazul, propuneri
pentru modificarea si completarea în mod corespunzător a acestora.
(2) În
aplicarea prevederilor alin. (1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
împreună cu Ministerul Finantelor vor prezenta Guvernului, până la data de 15
decembrie 1999, raportul privind aplicarea experimentală a normelor care fac
obiectul prezentei hotărâri.
Art. 3. -
Criteriile privind autorizarea functionării unitătiIor emitente care pot
desfăsura activitate specializată în domeniul acordării tichetelor de masă vor
fi aprobate în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, prin ordin al ministrului finantelor, care va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemnează:
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 14 ianuarie 1999.
Nr. 5.
ANEXĂ
NORME
de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă
CAPITOLUL I
Angajatori
Art. 1. -
(1) Angajatorii, persoane juridice sau fizice prevăzute la art. 1 din Legea nr.
142/1998, stabilesc, împreună cu organizatiile sindicale legal constituite sau
cu reprezentantii salariatilor, după caz, contractarea achizitionării
tichetelor de masă cu una sau mai multe unităti emitente.
(2)
Contractarea achizitionării tichetelor de masă se face tinând seama de
dispersia punctelor de lucru ale angajatorilor, de unitătile de alimentatie
publică - cantine-restaurant, bufete si magazine alimentare, denumite în
continuare unităti de alimentatie publică -, cu care unitătile emitente
încheie direct contracte de prestări de servicii, precum si de calitatea
serviciilor si de costul acestora oferit de unitătile de alimentatie publică
utilizate de unitătile emitente.
Art. 2. -
Angajatorii, împreună cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu
reprezentantii salariatilor, după caz, vor stabili prin contractele colective
de muncă clauze privind acordarea alocatiei individuale de hrană sub forma
tichetelor de masă, care să prevadă:
a) numărul
salariatilor din unitate care pot primi lunar tichete de masă, precum si
valoarea nominală a tichetului de masă, în limita celei prevăzute de lege,
tinând seama de posibilitătile financiare proprii ale angajatorilor;
b) numărul
de zile lucrătoare din lună pentru care se distribuie tichete de masă
salariatilor;
c)
criteriile de selectie privind stabilirea salariatilor care primesc tichete de
masă, tinând seama de conditiile concrete de lucru în care îsi desfăsoară
activitatea unele categorii de salariati, de prioritătile socioprofesionale si
de alte elemente specifice activitătii.
Art. 3. -
Contractul pentru achizitionarea tichetelor de masă, încheiat între angajator
si unitătile emitente, va cuprinde clauze referitoare la:
a) necesarul
anual, semestrial sau trimestrial de tichete de masă si esalonarea pe luni a
acestuia;
b) costul
imprimatului reprezentând tichetul de masă;
c)
conditiile în care tichetele de masă neutilizate de către salariati se
restituie unitătii emitente de către angajatori;
d) unitătile
de alimentatie publică utilizate de unitătile emitente, la care salariatii pot
folosi tichetele de masă;
e)
conditiile privind responsabilitătile părtilor si rezilierea contractului;
f) alte
clauze considerate necesare de către părti.
Art. 4. -
Angajatorii care acordă tichete de masă salariatilor vor cuprinde în bugetele
de venituri si cheltuieli aprobate potrivit legii, într-o pozitie distinctă de
cheltuieli, denumită "tichete de masă", sumele destinate acoperirii
valorii nominale a tichetelor de masă, potrivit celor convenite cu
organizatiile sindicale legal constituite sau, după caz, cu reprezentantii
salariatilor.
Art. 5. -
Pentru institutiile publice tichetele de masă pot fi acordate în limita sumelor
prevăzute distinct cu această destinatie în bugetele de venituri si cheltuieli
aprobate, potrivit legii, fiecărui ordonator de credite, la articolul bugetar
"tichete de masă".
Art. 6. -
Sumele reprezentând costul imprimatelor contractate cu unitatea emitentă si
primite de către angajator se suportă de către angajatori din cheltuielile proprii.
În cazul institutiilor publice, aceste sume se suportă de la articolul bugetar
"Alte cheltuieli materiale".
Art. 7. - La
determinarea sumelor totale destinate acoperirii valorii nominale a tichetelor
de masă se iau în calcul: valoarea nominală a tichetului de masă, convenită de
partenerii sociali, numărul de salariati încadrati cu contract individual de
muncă care vor beneficia de tichete de masă si numărul de zile lucrătoare
aferente perioadei pentru care se acordă tichetele de masă.
Art. 8. -
Valoarea nominală înscrisă pe tichetul de masă nu poate depăsi valoarea
stabilită potrivit art. 3 din Legea nr. 142/1998.
Art. 9. -
Angajatorii distribuie salariatilor tichetele de masă, lunar, în ultima decadă
a fiecărei luni pentru luna următoare, cu respectarea strictă a prevederilor
art. 5 alin. (2) din Legea nr. 142/1998. Tichetele de masă nu pot fi
distribuite de angajatori, dacă acestia, la data stabilită pentru distribuire,
nu au achitat unitătii emitente, integral, contravaloarea nominală a tichetelor
de masă achizitionate, inclusiv costul imprimatelor reprezentând tichetele de
masă.
Art. 10. -
În cazul în care punctele de lucru ale salariatilor, prevăzute în contractele
individuale de muncă, sunt situate în afara localitătii în care angajatorul îsi
are sediul, iar aprovizionarea cu produse alimentare nu se poate efectua
zilnic, salariatii în cauză, cu confirmarea scrisă a angajatorului, pot utiliza
un număr de tichete de masă, tinând seama de conditiile concrete de conservare
a alimentelor si de perioada în care se află la punctele de lucru respective.
Art. 11. -
Angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masă pentru fiecare zi
lucrătoare din luna pentru care se efectuează distribuirea si nu pot considera
utilizat mai mult de un tichet de masă pentru fiecare zi lucrată din luna
pentru care s-a efectuat distribuirea. Nu se consideră zile lucrate
perioadele în care salariatii:
a) îsi
efectuează concediul de odihnă, potrivit Legii nr. 6/1992 privind concediul de
odihnă si alte concedii ale salariatilor si, respectiv, potrivit contractelor
colective de muncă;
b)
beneficiază de zile libere plătite, în cazul unor evenimente familiale
deosebite, potrivit prevederilor Legii nr. 6/1992, precum si de zile festive si
de sărbătoare legale, sau de alte zile libere acordate conform contractelor
colective de muncă;
c) potrivit
dispozitiilor legale, sunt delegati sau detasati în afara localitătii în care
îsi au locul permanent de muncă si primesc indemnizatie zilnică sau lunară de
delegare sau de detasare;
d) se află
în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenti de la locul de
muncă ori se află în alte situatii stabilite de angajator împreună cu
organizatiile sindicale sau, după caz, cu reprezentantii salariatilor.
Art. 12. -
Angajatorii sunt obligati să organizeze o evidentă proprie, potrivit
formularelor prevăzute ca model în anexele nr. 1, 1a) si 1 b) la prezentele norme.
CAPITOLUL II
Salariati
Art. 13.
- În perioada de aplicare experimentală a prezentelor norme, anul 1999,
nominalizarea salariatilor cărora li se acordă tichete de masă se face
trimestrial.
Art. 14. -
Salariatii care au primit tichete de masă nominale sunt singurele persoane
îndreptătite să utilizeze maximum două tichete de masă pe zi lucrătoare sau,
după caz, un număr de tichete stabilit potrivit art. 10, în zilele lucrătoare
în care sunt prezenti la lucru si în exclusivitate pentru achitarea unei mese
sau pentru achizitionarea de produse alimentare.
Art. 15. -
Numărul de tichete utilizate de un salariat într-o lună este cel mult egal cu
numărul de zile lucrătoare în care este prezent la lucru în unitate si nu poate
depăsi numărul de zile lucrate, potrivit art. 11, stabilit de angajator.
Art. 16. -
Se interzice salariatului:
a)
utilizarea tichetelor de masă pentru, achizitionarea altor produse decât cele
alimentare;
b) primirea
unui rest de bani la tichetul de masă, în cazul în care suma corespunzătoare
produselor alimentare solicitate este mai mică decât valoarea nominală a
tichetului de masă;
c)
comercializarea tichetelor de masă în schimbul unor sume de bani;
d)
utilizarea unui număr de tichete de masă mai mare decât numărul de zile
lucrate, stabilite potrivit art. 11. Contravaloarea tichetelor de masă
utilizate în plus, inclusiv costul imprimatelor acestora, se recuperează de
către angajator din drepturile salariale cuvenite salariatilor respectivi
pentru munca prestată în luna în care tichetele de masă au fost utilizate.
Art. 17. -
Salariatul poate utiliza tichetele de masă pe baza legitimatiei de serviciu,
vizată la zi, numai în unitătile de alimentatie publică cu care
angajatorul/unitatea emitentă are încheiate contracte, în baza prevederilor
Legii nr. 142/1998.
Art. 18. -
La sfârsitul fiecărei luni, la data stabilită de angajator sau la data
desfacerii contractului individual de muncă, salariatul are obligatia să
restituie angajatorului tichetele de masă neutilizate în cursul lunii
respective.
CAPITOLUL III
Unităti emitente
Art. 19.
- Potrivit Legii nr. 142/1998, unitătile emitente, persoane juridice înfiintate
în baza Legii nr. 31/1990 privind societătile comerciale, republicată, pot
desfăsura activitatea specifică de acordare a tichetelor de masă numai în baza
autorizatiei de functionare, acordată de Ministerul Finantelor potrivit
criteriilor elaborate în baza prevederilor art. 2 alin. (2) din Legea nr.
142/1998, aprobate prin ordin al ministrului finantelor.
Art. 20. -
În vederea desfăsurării activitătii specializate, unitatea emitentă utilizează
unităti de alimentatie publică, cantine-restaurant, bufete, magazine
alimentare, cu care încheie direct contracte pentru prestarea serviciilor
respective.
Art. 21. -
Unitătile emitente înscriu în factura de livrare a tichetelor de masă, în
vederea decontării de către angajator:
a) numărul
de ordine dintr-o serie continuă, care caracterizează cronologia emisiei de
tichete de masă a unitătii emitente, din care cea corespunzătoare numărului de
tichete livrate angajatorului;
b) pretul
unitar al imprimatului reprezentând tichetul de masă sau valoarea totală a
imprimatelor;
c) valoarea
nominală a unui tichet de masă imprimată pe acesta, din seria livrată;
d) valoarea
totală corespunzătoare numărului de tichete de masă livrat;
e) numărul
contului bancar distinct si denumirea băncii la care îsi are deschis contul
unitatea emitentă.
Art. 22. -
Unitătile emitente sunt obligate:
a) să
deschidă conturi sau subconturi bancare distincte, prin care se vor derula
sumele reprezentând încasările si plătile aferente valorii nominale a
tichetelor de masă, respectiv încasarea de la angajatori a contravalorii
nominale a tichetelor de masă achizitionate în baza contractelor încheiate cu
acestia si rambursarea către unitătile de alimentatie publică utilizate de
sume, în exclusivitate pentru decontarea valorii nominale a tichetelor de masă
prezentate în baza contractelor încheiate între unitatea emitentă si unitătile
de alimentatie publică respective; închiderea acestor conturi sau subconturi
bancare se face numai după ce unitatea emitentă face dovada organului bancar că
valoarea nominală a tichetelor de masă emise si încasate de unitatea emitentă a
fost decontată integral unitătilor de alimentatie publică utilizate;
b) să
organizeze o evidentă operativă proprie, potrivit formularelor prevăzute ca
model în anexele nr. 2, 2 a) si 2 b) la prezentele norme, si să transmită date
centralizatoare Ministerului Muncii si Protectiei Sociale sau, după caz,
Ministerului Finantelor.
Art. 23. -
În cazul în care la unitătile emitente se constată că nu s-a organizat evidenta
operativă prevăzută la art. 22 lit. b), în cazul nerespectării criteriilor de
autorizare aprobate prin ordin al ministrului finantelor în baza cărora s-a
acordat autorizatia de functionare, precum si în cazul constatării de către
organele abilitate potrivit legii a unor încălcări ale prevederilor Legii nr.
142/1998 în activitatea desfăsurată de unitatea emitentă, Ministerul Finantelor
poate dispune suspendarea ori, după caz, retragerea autorizatiei de functionare
eliberate unitătilor emitente în cauză.
Art. 24. -
Imprimatul reprezentând tichetul de masă emis de unitatea emitentă trebuie să
contină următoarele elemente obligatorii:
a) seria
numerică într-o ordine crescătoare, corespunzătoare nurnărului de tichete de
masă comandat de către angajator în baza contractului de achizitionare a
tichetelor de masă;
b) date care
definesc angajatorul:
· denumirea
si sediul;
· numărul de
înmatriculare la oficiul registrului comertului;
· codul
fiscal;
c) valoarea
nominală a tichetului de masă, în cifre si în litere, care este înscrisă de
angajator în comanda fermă transmisă unitătii emitente;
d) perioada
de valabilitate a tichetului de masă;
e) spatiul
pentru înscrierea numelui si prenumelui salariatului îndreptătit să utilizeze
tichetul de masă;
f)
interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de tigări si produse
alcoolice, precum si alte interdictii stabilite prin contractul încheiat între
angajator si unitatea emitentă;
g) denumirea
si sediul unitătii emitente;
h) spatiul
destinat înscrierii datei si aplicării stampilei unitătii de alimentatie
publică la care salariatul a utilizat tichetul de masă.
Art. 25. -
Tichetele de masă primite de unitătile de alimentatie publică de la salariati
si achitate de către unitătile emitente, precum si tichetele de masă
neutilizate de salariati si returnate de către angajator unitătii emitente se
păstrează de către aceasta o perioadă stabilită potrivit dispozitiilor legale.
CAPITOLUL IV
Unităti de alimentatie publică utilizate de unitătile emitente
Art. 26.
- În baza contractelor de prestări de servicii încheiate cu unitătile emitente,
potrivit art. 20, unitătile de alimentatie publică au următoarele obligatii:
a) să
respecte interdictiile prevăzute pentru salariati la art. 16 lit. a)-c);
b) să
completeze pe versoul fiecărui tichet de masă nominal utilizat de salariat data
primirii tichetului de masă si să aplice stampila unitătii de alimentatie
publică ce a primit tichetul de masă;
c) să
distribuie salariatilor produse alimentare, fără a diminua valoarea nominală a
tichetului de masă cu eventuale sume rezultate din contractele lor încheiate cu
unitătile emitente;
d) să
prezinte unitătii emitente la termenele stabilite prin contract, tichetele de
masă primite, datate si stampilate, în vederea decontării, cu respectarea
prevederilor art. 7 alin. (3) din Legea nr. 142/1998;
e) alte
obligatii stabilite în baza contractelor de prestări de servicii încheiate cu
unitătile emitente.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 27.
- (1) Înregistrarea în contabilitate a operatiunilor privind emiterea,
achizitionarea si utilizarea tichetelor de masă este prevăzută în anexa nr. 3
la prezentele norme. Modul de înregistrare si evidentă contabilă se face cu
respectarea prevederilor Legii contabilitătii nr. 82/1991, cu modificările
ulterioare.
(2)
Tichetele de masă gestionate de către angajatori, de unitătile emitente si
unitătile de alimentatie publică utilizate de unitătije emitente sunt bilete de
valoare.
(3) Evidenta
miscării tichetelor de masă se tine la valoarea nominală imprimată pe acestea.
(4)
Gestionarea tichetelor de masă se efectuează, potrivit legii, de persoane
împuternicite în scris de către conducerea unitătilor angajatoare, respectiv a
unitătilor emitente si a unitătilor de alimentatie publică utilizate de
unitătile emitente.
Art. 28. -
Modelul tichetului de masă, cu elementele obligatorii care se imprimă pe
acesta, este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentele norme.
Art. 29. -
În vederea monitorizării aplicării experimentale în anul 1999, angajatorii si
unitătile emitente vor transmite lunar, până la finele celei de-a doua decade a
lunii următoare, Ministerului Muncii si Protectiei Sociale informări privind
desfăsurarea activitătii de acordare a tichetelor de masă, anexând în copie
formularele prevăzute la art. 12 si, respectiv, la art. 22 lit. b).
Angajatorii
vor preciza în informări si elemente referitoare la: profilul de activitate al
unitătii; rezultatul exercitiului financiar; numărul total de salariati;
câstigul salarial mediu pe unitate; câstigul salarial al salariatilor cărora li
s-au acordat tichete de masă, precum si situatia socio-profesională a acestora;
motivatia eventualelor fluctuatii în rândul salariatilor cărora li s-au acordat
tichete de masă.
Art. 30. -
(1) Pentru fundamentarea stabilirii numărului maxim de salariati care vor putea
beneficia de tichete de masă după perioada de aplicare experimentală a
prezentelor norme, unitătile emitente autorizate de Ministerul Finantelor vor
prezenta în informările transmise Ministerului Muncii si Protectiei Sociale în
cursul anului 1999 situatia privind angajatorii potentiali care solicită
contractarea achizitionării tichetelor de masă.
(2) La
stabilirea angajatorilor unitătile emitente vor analiza gradul de rentabilitate
a activitătii desfăsurate de acestia, potrivit realizărilor din bugetele de
venituri si cheltuieli ale anului anterior si ale anului în curs, precum si
prevederilor bugetului de venituri si cheltuieli proiectat pentru anul următor.
Art. 31. -
(1) Valoarea nominală indexată a unui tichet de masă se stabileste prin ordin
al ministrului muncii si protectiei sociale, semestrial, în raport cu indicele
preturilor de consum la mărfurile alimentare, comunicat de Comisia Natională
pentru Statistică.
(2) Pentru
semestrul I 1999, valoarea nominală indexată a unui tichet de masă se
stabileste prin înmultirea valorii nominale maxime a unui tichet de masă, de
15.000 lei, cu indicele cresterii preturilor de consum înregistrat la mărfurile
alimentare, calculat ca raport între nivelul mediu realizat al acestui indice
pe semestrul II 1998 fată de media aceluiasi indice înregistrat pe semestrul I
1998.
(3) Pentru
semestrul II al anului 1999, indicele cresterii preturilor de consum la
mărfurile alimentare se stabileste ca raport între nivelul mediu realizat al
acestui indice pe semestrul I 1999 si nivelul mediu al acestui indice realizat
în semestrul II 1998. În continuare această formulă de calcul va fi adaptată
corespunzător.
(4) Tinând
seama de datele calendaristice la care se comunică indicii realizati ai
preturilor de consum de către Comisia Natională pentru Statistică, valoarea
nominală a unui tichet de masă, valabilă în ultima lună a semestrului, se va
utiliza si pentru următoarele două luni ale semestrului următor.
(5) Valoarea
nominală indexată a unui tichet de masă se va rotunji din 1.000 în 1.000 de lei
si se va publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 32. -
Angajatorii care au organizate cantine-restaurant sau bufete, potrivit art. 2
alin. (1) din Legea nr. 142/1998, pot achizitiona, tipări si distribui tichete
de masă, cu respectarea prevederilor art. 28, numai salariatilor proprii,
încadrati cu contract individual de muncă. În aces caz, angajatorii respectivi
sunt obligati să asigure evidenta, circulatia si păstrarea tichetelor de masă,
astfel încât sa poată face dovada cheltuielilor efectuate în acest scop, în
vederea aplicării prevederilor art. 8 din Legea nr. 142/1998.
Art. 33. -
Unitătile emitente pot conveni cu angajatori ca numele si prenumele
salariatilor, beneficiari de tichete de masă, să fie completate de una dintre
cele două părti.
Art. 34. -
Nu beneficiază de prevederile Legi nr. 142/1998 salariatii care, potrivit unor
dispozitii legale, au dreptul la masă gratuită, la diurnă, la indemnizatie sau
la alocatie de hrană.
Art. 35. -
În cazul cumulului de functii, tichetele de masă pot fi acordate numai de către
angajatorii unde salariatii în cauză îsi au functia de bază, potrivit legii.
Art. 36. -
Angajatorii, unitătile emitente si unitătile de alimentatie publică utilizate
de unitătile emitente au obligati, de a pune la dispozitie organelor de control
toate documentele necesare bunei desfăsurări a actiunilor de control sub
sanctiunile prevăzute de dispozitiile legale.
Art. 37. -
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale împreună cu Ministerul Finantelor pot
emite precizări în aplicarea prezentelor norme.
Art. 38. -
Anexele nr. 1, 1 a), 1 b), 2, 2a), 2b), 3 si fac parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr. 1
la norme
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a tichetelor de masă achizitionate, utilizate si returnate de către
angajatori în luna ... anul ....
Denumirea angajatorului ...................................................
Adresa:
localitatea ............................... , str. ........................ nr.
...,
sectorul .........., judetul .
....................................................
Numărul de înmatriculare la oficiul registrului comertului .........
Codul fiscal ........................................................................
Nr. |
Denumirea |
Explicatii |
Conform raportului contractual: |
Tichetele |
Tichetele |
Stocul final |
Observatii: |
||
Contractat |
Achizitionat |
Seriile |
|||||||
1. |
........................
|
- Numărul
tichetelor de masă |
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
- Numărul
tichetelor de masă |
|
|
|
|
|
|
x x |
Conducătorul
unitătii, |
Conducătorul
compartimentului financiar-contabilitate, |
ANEXA Nr. 1a)
la norme
SITUATIA ANALITICĂ
a tichetelor de masă distribuite salariatilor de către angajatori în luna
...... anul ......
Denumirea angajatorului ...................................................
Adresa:
localitatea ............................... , str. ........................ nr.
...,
sectorul .........., judetul .
....................................................
Numărul de înmatriculare la oficiul registrului comertului .........
Codul fiscal
........................................................................
Nr. |
Numele si prenumele salariatului, |
Codul |
Numărul de zile |
Numărul |
Seria tichetelor |
Semnătura |
Numărul de zile |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
x |
|
|
|
x |
|
Conducătorul
unitătii, |
Conducătorul
compartimentului financiar-contabilitate, |
ANEXA Nr. 1b)
la norme
SITUATIA ANALITICĂ
a tichetelor de masă returnate de salariati angajatorilor în luna ......
anul ......
Denumirea angajatorului ...................................................
Adresa:
localitatea ............................... , str. ........................ nr.
...,
sectorul .........., judetul .
....................................................
Numărul de înmatriculare la oficiul registrului comertului .........
Codul fiscal
........................................................................
Nr. |
Numele si prenumele salariatului, |
Codul |
Numărul |
Seria tichetelor |
Semnătura |
Semnătura persoanei |
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
x |
|
|
x |
x |
Conducătorul
unitătii, |
Conducătorul
compartimentului financiar-contabilitate, |
ANEXA Nr. 2
la norme
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a tichetelor de masă emise de unitatea emitentă în semestrul ...... anul
.....
Denumirea unitătii emitente
............................................................
Adresa:
localitatea ......................................., str.
.......................... nr. .. ,
sectorul .........., judetul .....................................................
Numărul autorizatiei de functionare
.................................................
Numărul de înmatriculare la oficiul registrului comertului .. ...........
Codul fiscal ..............................................................................
|
|
|
|
din care: |
||||||||||||
Nr. |
Explicatii |
U.M. |
Total |
Luna I |
Luna a II-a |
Luna a III-a |
Luna a IV-a |
Luna a V-a |
Luna a VI-a |
|||||||
cantitatea |
valoarea |
cantitatea |
valoarea |
cantitatea |
valoarea |
cantitatea |
valoarea |
cantitatea |
valoarea |
cantitatea |
valoarea |
cantitatea |
valoarea |
|||
1 |
Tichete de masă
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Tichete de masă
returnate de către |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Tichete de masădecontate unitătilor de alimentatie publică, conform anexei nr. 2b) |
x |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cantitate = numărul total de tichete de masă.
Conducătorul
unitătii emitente, |
Conducătorul
compartimentului financiar-contabilitate, |
ANEXA Nr. 2 a)
la norme
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a tichetelor de masă pe angajatori în luna .... anul ....
Denumirea unitătii emitente
............................................................
Adresa:
localitatea ......................................., str.
.......................... nr. .. ,
sectorul .........., judetul .....................................................
Numărul autorizatiei de functionare
.................................................
Numărul de înmatriculare la oficiul registrului comertului .. ...........
Codul fiscal ..............................................................................
Nr. |
Denumirea angajatorilor |
Codul |
Numărul |
Seriile |
Valoarea |
Valoarea |
Numărul |
Numărul |
Numărul |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conducătorul
unitătii emitente, |
Conducătorul
compartimentului financiar-contabilitate, |
ANEXA Nr. 2 b)
la norme
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a tichetelor de masă pe unităti de alimentatie publică utilizate de unitatea
emitentă în luna .... anul ...
Denumirea unitătii emitente
............................................................
Adresa:
localitatea ......................................., str.
.......................... nr. .. ,
sectorul .........., judetul
.....................................................
Numărul autorizatiei de functionare
.................................................
Numărul de înmatriculare la oficiul registrului comertului .. ...........
Codul fiscal
..............................................................................
Nr. |
Denumirea unitătii |
Numărul |
Valoarea |
Numărul |
Valoarea |
Numărul |
Observatii |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Conducătorul
unitătii emitente, |
Conducătorul
compartimentului financiar-contabilitate, |
ANEXA Nr. 3
la norme
ÎNREGISTRAREA ÎN CONTABILITATE
a operatiunilor privind emiterea, achizitionarea si utilizarea tichetelor de
masă
I. Pentru angajatorii, unitătile emitente si unitătile de alimentatie publică, care efectuează operatiunile de acordare si utilizare a tichetelor de masă
A. La agenti economici
1. În contabilitatea angajatorilor
a) achizitionarea tichetelor de masă de la unitătile emitente
% |
= |
401 |
- cu valoarea totală a facturii de livrare a tichetelor de
masă |
5328/ |
|
|
- cu valoarea totală nominală a tichetelor de masă
achizitionate |
analitic |
|
|
|
628/x |
|
|
- costul imprimatelor (tichete de masă) |
4426 |
|
|
- T.V.A. deductibilă, aferentă costului imprimatelor |
b) decontarea contravalorii tichetelor de masă către unitătile emitente
401 |
= |
5121 |
- cu valoarea totală a facturii |
c) includerea pe cheltuieli a contravalorii tichetelor de masă acordate salariatilor
604 |
= |
5328/ |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă acordate |
d) restituirea de către salariati, la sfârsitul lunii, a tichetelor de masă nefolosite
5328/ |
= |
758/ |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă nefolosite |
e) imputarea tichetelor de masă
utilizate de salariati într-un număr mai mare decât
numărul de zile lucrate
4282 |
= |
758 |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă imputate
(inclusiv |
f) returnarea către unitătile emitente a tichetelor de masă nefolosite, pe baza facturii
411 |
= |
5328/ |
- cu valoarea totală a facturii reprezentând valoarea
nominală |
5121 |
= |
411 |
- încasarea valorii facturii privind tichetele de masă
returnate. |
2. În contabilitatea unitătilor emitente
a) procurarea tichetelor de masă tipărite la terti
% |
= |
401 |
- cu valoarea totală a facturii |
3018/ |
|
|
- costul de tipărire a tichetelor de masă |
analitic |
|
|
|
4426 |
|
|
- cu T.V.A. aferentă |
b) plata facturii privind tichetele de masă procurate
401 |
= |
5121 |
c) livrarea către angajatori a tichetelor de masă facturate
411 |
= |
% |
- cu valoarea totală a facturii |
|
|
462/ |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă livrate |
|
|
analitic |
|
|
|
708 |
- cu valoarea tichetelor livrate, reprezentând costul
imprimatelor |
|
|
4427 |
- cu T.V.A. aferentă costului imprimatelor |
5121 |
= |
411 |
- încasarea valorii facturii privind tichetele de masă
facturate |
d) decontarea către unitătile de alimentatie publică a valorii tichetelor de masă utilizate
462/ |
= |
5121 |
- cu valoarea facturii tichetelor de masă utilizate
(numărul tichetelor |
e) primirea tichetelor de masă neutilizate de la angajatori
462/ |
= |
401 |
- cu valoarea totală a tichetelor de masă neutilizate,
restituite con- |
401 |
= |
5121 |
- plata valorii tichetelor de masă restituite de angajator |
3. În contabilitatea unitătilor de alimentatie publică
411 |
= |
% |
- cu valoarea totală a facturii, inclusiv T.V.A. aferentă |
|
|
707 |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă primite de la
salariatii |
|
|
4427 |
- cu T.V.A. aferentă |
635 |
= |
446/ |
- cu diferenta dintre valoarea nominală a tichetului de
masă si suma |
5121 |
= |
411 |
- încasarea valorii tichetele de masă primite de la
salariatii angajato- |
B. La institutii publice si organizatii obstesti
- procurarea de tichete de masă pe baza facturii primite de la unitatea emitentă
- pentru valoarea imprimatelor |
600 |
= |
234 |
- pentru valoarea nominală a tichetelor de masă |
159.08*) |
= |
234 |
- plata unitătii emitente |
234 |
= |
700,117 |
|
|
|
120 etc. |
- distribuirea în ultima decadă a lunii a tichetelor de masă către salariati, pentru luna următoare
- cu valoarea nominală |
410, 417 |
= |
159.08 |
|
420 etc. |
|
|
- cu valoarea imprimatelor |
410, 417 |
= |
600 |
|
420 etc. |
|
|
- la sfârsitul Iunii, restituirea de către salariati a tichetelor |
159.08 |
= |
410, 417 |
|
|
|
420 etc. |
- predarea la unitătile emitente a tichetelor de masă neutilizate,
|
220 |
= |
159.08 |
- încasarea de la unitătile emitente a contravalorii tichetelor |
700, 117 |
= |
220 |
|
120 etc. |
|
|
- la sfârsitul lunii următoare, sumele imputate salariatilor |
220 |
= |
410, 417 |
|
|
|
420 etc. |
- retinerea sumelor necuvenite |
230 |
= |
220 |
*) 159.08 - tichete de masă
II. Pentru angajatorii care au organizate cantine-restaurant, bufete
În contabilitatea angajatorului
a) achizitionarea tichetelor de masă tipărite la terti
% |
= |
401 |
- cu valoarea totală a facturii privind tichetele de masă
tipărite |
3018/ |
|
|
- costul de tipărire a tichetelor de masă |
analitic |
|
|
|
4426 |
|
|
- cu T.V.A. aferentă |
si conco- |
|
|
|
5328/ |
= |
462 |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă |
analitic |
|
|
|
b) includerea pe cheltuieli a valorii tichetelor de masă
604/ |
= |
5328/ |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă distribuite |
658 |
= |
3018/ |
- costul tichetelor de masă distribuite |
c) decontarea tichetelor de masă de către cantine-restaurant, bufete
462 |
= |
481/ |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă utilizate de
salariati |
|
si |
|
|
481/ |
= |
5121 |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă utilizate de
salariati |
d) restituirea de către salariati a tichetelor de masă neutilizate către angajator
5328/ |
= |
758 |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă restituite |
e) distrugerea tichetelor de
masă neutilizate sau neconsumate la termenul stabilit de lege,
pe baza procesului-verbal încheiat potrivit legii
462 |
= |
5328/ |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă distruse |
f) imputarea tichetelor de masă
utilizate de salariati într-un număr mai mare
decât numărul de zile lucrate
4282 |
= |
758 |
- cu valoarea nominală a tichetelor de masă imputate
(inclusiv |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
ORDIN
pentru modificarea anexei nr. 3 la Ordinul ministrului finantelor nr.
2.577/1998
Ministrul
finantelor,
având în
vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, cu modificările si completările
ulterioare,
în temeiul
art. 36 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, aprobată si modificată prin Legea nr.
196/1998, cu modificările si completările ulterioare,
emite
următorul ordin:
Articol
unic. - Anexa nr. 3 la Ordinul ministrului finantelor nr. 2.577/1998 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, aprobată si modificată prin Legea nr. 196/1998, cu modificările si
completările ulterioare, se înlocuieste cu anexa la prezentul ordin.
Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 18 ianuarie 1999.
Nr. 50.
ANEXA Nr. 3
EXEMPLE
privind metodologia de calcul al accizelor pentru alcool si băuturi alcoolice
I. Alcool etilic alimentar; băuturi alcoolice si orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic alimentar cu o concentratie mai mare de 0,5% în volum; vinuri, produse pe bază de vin si produse pe bază de distilat de vin, cu concentratie în alcool de peste 22% în volum; coniac, armaniac si vinars
A. IMPORT
1. Produse îmbuteliate
a) alcool etilic alimentar ambalat în sticle cu capacitate de 0,50 I, cu tărie alcoolică de 96% vol.
Acciza |
= |
0,50 l x 96% x
2.640.000 lei |
= |
12.672 lei |
b) alcool etilic alimentar ambalat în sticle cu capacitate de 0,75 I, cu tărie alcoolică de 96% vol.
Acciza |
= |
0,75 l x 96% x 2.640.000
lei |
= |
19.008 lei |
c) vodcă ambalată în sticle cu capacitate de 0,33 I, cu tărie alcoolică de 40% vol.
Acciza |
= |
0,33 l x 40% x
2.640.000 lei |
= |
3.485 lei |
d) lichior ambalat în sticle cu capacitate de 0,75 I, cu tărie alcoolică de 25% vol.
Acciza |
= |
0,75 l x 25% x
2.640.000 lei |
= |
4.950 lei |
e) whisky ambalat în sticle cu capacitate de 0,70 I, cu tărie alcoolică de 43% vol.
Acciza |
= |
0,70 l x 43% x
2.640.000 lei |
= |
7.946 lei |
f) coniac ambalat în sticle cu capacitate de 0,70 I, cu tărie alcoolică de 40% vol.
Acciza |
= |
0,70 l x 40% x
2.640.000 lei |
= |
7.392 lei |
2. Produse în vrac
a) importul a 10.000 I alcool etilic alimentar cu tărie alcoolică de 96,3% vol.
Acciza |
= |
10.000 l x 96,3%
x 2.640.000 lei |
= |
254.232.000 lei |
b) importul a 20.000 I vodcă cu tărie alcoolică de 40% vol.
Acciza |
= |
20.000 l x 40% x
2.640.000 lei |
= |
211.200.000 lei |
c) importul a 25.000 I lichior cu tărie alcoolică de 25% vol.
Acciza |
= |
25.000 l x 25% x
2.640.000 lei |
= |
165.000.000 lei |
B. PRODUCTIE INTERNĂ
1. Produse îmbuteliate
a) vinars îmbuteliat în sticle cu capacitate de 0,70 I, cu tărie alcoolică de 40% vol.
Acciza |
= |
0,70 l x 40% x
2.640.000 lei |
= |
7.392 lei |
b) bitter îmbuteliat în sticle cu capacitate de 1 litru, cu tărie alcoolică de 25% vol.
Acciza |
= |
1 l x 25% x
2.640.000 lei |
= |
6.600 lei |
c) vermut îmbuteliat în sticle cu capacitate de 1 litru si cu tărie alcoolică de 17% vol.
Acciza |
= |
1 l x 17% x
30.000 lei |
= |
5.100 lei |
2. Produse în vrac
a) 30.000 I alcool etilic alimentar cu tărie alcoolică de 96,3% vol.
Acciza |
= |
30.000 l x 96,3%
x 2.640.000 lei |
= |
762.696.000 lei |
II. Băuturi alcoolice naturale
1. Produse îmbuteliate
a) tuică sau rachiu natural îmbuteliat în sticle cu capacitate de 1 litru, cu tărie alcoolică de 30% vol.
Acciza |
= |
1 l x 30% x
1.800.000 lei |
= |
5.400 lei |
b) tuică sau rachiu natural îmbuteliat în sticle cu capacitate de 0,50 I, cu tărie alcoolică de 33% vol.
Acciza |
= |
0,50 l x 33% x
1.800.000 lei |
= |
2.970 lei |
2. Produse în vrac
- 12.000 I tuică sau rachiu natural cu tărie alcoolică de 28% vol.
Acciza |
= |
12.000 l x 28% x
1.800.000 lei |
= |
60.480.000 lei |
III. Grupa "vinuri si produse pe bază de vin"
a) vin nespumos îmbuteliat în sticle cu capacitate de 0,70 I, cu tărie alcoolică de 11,5% vol.
Acciza |
= |
0,70 l x 11,5% x
7.200 lei |
= |
580 lei |
b) vin spumos îmbuteliat în sticle cu capacitate de 0,70 I, cu tărie alcoolică, de 11% vol.
Acciza |
= |
0,70 l x 11% x
12.000 lei |
= |
924 lei |
c) vin spumant îmbuteliat în sticle cu capacitate de 0,70 I, cu tărie alcoolică de 12% vol.
Acciza |
= |
0,70 l x 12% x
36.000 lei |
= |
3.024 lei |
IV. Grupa
"bere"
a) bere îmbuteliată
în sticle cu capacitate de 0,33 I, cu tărie alcoolică de 4,5 % vol.
Acciza |
= |
0,33 l x 4,5% x
19.200 lei |
= |
285 lei |
b) bere îmbuteliată în sticle cu capacitate de 0,50 I, cu tărie alcoolică de 5% vol.
Acciza |
= |
0,50 l x 5% x
19.200 lei |
= |
480 lei |
c) 20.000 l bere vrac cu tărie alcoolică de 4,5% vol.
Acciza |
= |
20.000 l x 4,5% x
19.200 lei |
= |
17.280.000 lei |
NOTĂ :
La
calcularea accizelor în lei, rezultatul subunitar va contine trei zecimale; a
treia cifră a zecimalelor se va rotunji , în functie de mărimea celei de a
patra zecimale.
ORDIN
privind aprobarea solutiilor pentru aplicarea unitară a prevederilor
Ordonantei de urgentăa Guvernului nr. 50/1998 si ale Ordonantei Guvernului nr.
1/1999
Ministrul
finantelor,
având în
vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, cu modificările ulterioare,
în temeiul
art. IV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si
completarea prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 82/1997 privind
regimul accizelor si al altor impozite indirecte,
emite
următorul ordin:
Articol
unic. - Pentru aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 50/1998, cu modificările ulterioare, se aprobă
solutiile cuprinse în anexa la prezentul ordin.
Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 20 ianuarie 1999.
Nr. 53.
ANEXĂ
SOLUTII
pentru aplicarea unitară a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 50/1998si ale Ordonantei Guvernului nr. 1/1999
1.
Autorizatiile emise de Ministerul Finantelor sau de directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti
pot fi eliberate sub semnatura:
-
directorului Directiei de administrare a monopolului de stat din cadrul
Ministerului Finantelor, în cazul producătorilor si importatorilor de alcool;
-
directorului general sau directorului general adjunct coordonator al comisiei
de eliberare a acestor autorizatii din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului
Bucuresti, în cazul băuturilor alcoolice, al produselor din tutun si al
cafelei, precum si în cazul alcoolului vândut de agentii, economici producători
de băuturi alcoolice.
2. Nu vor fi
autorizati de către Ministerul Finantelor să comercializeze alcool si băuturi
alcoolice agentii economici producători care nu detin capacităti de productie
proprii sau nu au încheiate contracte de leasing pentru astfel de capacităti,
chiar dacă au încheiate contracte de colaborare sau contracte de asociere cu
detinătorii de astfel de capacităti;
3. Agentii
economici care au depus până la data de 31 ianuarie 1999 documentatiile
complete necesare eliberării autorizatiilor (inclusiv documentul care face
dovada achitării taxei aferente) pot desfăsura activitatea de comercializare a
produselor supuse autorizării, prin utilizarea documentelor fiscale folosite
înainte de intrarea în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
50/1998.
Aceste
documente pot fi utilizate numai până la obtinerea autorizatiei si până la
procurarea documentelor fiscale speciale prevăzute în ordonantă.
4. Pe
documentele fiscale speciale pentru comercializarea alcoolului, băuturilor
alcoolice produselor din tutun si a cafelei se înscriu numai denumirihe
produselor inscriptionate strict pe aceste documente si nu altele.
5.
Comerciantii autorizati în sistem en détail, care, potrivit prevederilor
ordonantei, nu sunt obligati să utilizeze documente fiscale speciale, pot
obtine astfel de documente de la organele fiscale competente să elibereze
autorizatiile, pe bază de comandă, în vederea utilizării acestora în cazul
solicitării exprese a clientilor. Limita cantitativă minimă ce se poate
solicita în acest caz este de un carnet de astfel de documente fiscale.
6. Se supun
regimului de autorizare prevăzut de ordonantă si agentii economici, inclusiv
asociatiile familiale si persoanele fizice autorizate, care desfăsoară
accidental activităti de comercializare a produselor supuse autorizării, în
sistem en détail sau de alimentatie publică, prin rulote sau prin tonete, în
târguri, oboare, piete.
Se supun, de
asemenea, regimului de autorizare prevăzut de ordonantă si agentii economici,
inclusiv asociatiile familiale si persoanele fizice autorizate, care desfăsoară
activităti de comercializare a băuturilor alcoolice naturale provenite din
uium.
7. În cazul
în care distribuitorul detine depozite fără personalitate juridică în alte
judete decât cele în care acesta îsi are sediul social, numărul maxim al
agentilor economici în sistem angro cu care poate încheia relatii contractuale
este de 15. Deci, în cazul depozitelor fără personalitate juridică, nu se pot
încheia astfel de contracte. Facturile fiscale speciale pentru depozitele fără
personalitate juridică vor fi obtinute, pe bază de comandă, de către agentii
economici cu personalitate juridică.
8. În cazul
în care un agent economic comercializează produse supuse autorizării în sistem
de alimentatie publică prin mai multe unităti proprii, situate însă în sedii
diferite, se eliberează autorizatii, cu plata taxei corespunzătoare, pentru
fiecare unitate în parte.
În ceea ce
priveste agentii economici care, la acelasi sediu, au organizate mai multe
unităti de comercializare în sistem de alimentatie publică ce practică adaosuri
de alimentatie publică diferite, au gestiuni sau denumiri diferite, autorizarea
se face cu plata taxei corespunzătoare pentru fiecare unitate în parte.
9.
Prevederea cuprinsă la pct. 2 lit. b) din anexa nr. 17 la Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 82/1997, astfel cum a fost înlocuită prin anexa nr. 2 la
Ordonanta Guvernului nr. 1/1999, se referă la agentii economici care
comercializează respectivele grupe de produse atât în sistem angro, cât si în
sistem en détail.
10. În
situatia în care un agent economic care comercializează produse supuse
autorizării, prin achizitionarea acestora - indiferent de modul de
achizitionare - de la Ministerul Finantelor, ca fiind bunuri confiscate si
devenite proprietate de stat, acesta va primi autorizare de comercializare
conform prevederilor de autorizare corespunzătoare formei de comercializare
practicate.
11.
Valorificarea bunurilor supuse autorizării, confiscate si devenite proprietatea
statului, efectuată prin magazinele proprii ale Ministerului Finantelor, nu
intra sub incidenta prevederilor ordonantei.
12. Agentul
economic care achizitionează în vrac produse supuse autorizării, pe care le
ambalează apoi în ambalaje mai mici, în vederea comercializării acestora, va fi
autorizat, cu plata taxei corespunzătoare, formei de comercializare practicate.
13. Agentii
economici care detin unităti de vânzare cu amănuntul si care efectuează
operatiuni de prăjire a cafelei verzi, precum si de măcinare a acesteia în
aparate aflate în incinta magazinului, în vederea comercializării vor fi
autorizati pentru activitatea de comercializare în sistem en détail.
14. Agentii economici
cu activitate sezonieră, care comercializeaza produse supuse autorizării, vor
fi autorizati pentru această activitate cu 30 de zile înainte de începerea ei.
15. În ceea
ce priveste băuturile, se supun autorizării "agentii economici producători
interni importatori comercianti în sistem angro si en détail, care realizează
venituri din vânzările de alcool etilic alimentar, băuturi alcoolice si de
orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care contin
alcool etilic alimentar", respectiv:
1. alcool
etilic alimentar, produse pe bază de alcool etilic alimentar si băuturi
alcoolice obtinute din distilate de cereale (alcool etilic alimentar, vodcă,
rom, lichioruri, rachiuri pe bază de alcool etilic alimentar, whisky, gin, rom
si rachiuri din trestie de zahăr, alte băuturi alcoolice spirtoase, precum si
orice alte produse care contin alcool etilic alimentar, destinate industriei
alimentare sau consumului, care au o concentratie alcoolică mai mare de 0,5% în
volum);
2. băuturi
alcoolice naturale (tuică si rachiuri naturale);
3. vinuri si
produse pe bază de vin;
4. bere,
asa cum sunt
definite la art. 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 82/1997, aprobată si
modificată prin Legea nr. 196/1998.
16. Prin
sortiment de băutură alcoolică spirtoasă se întelege fiecare tip de băutură cu
denumire diferită. Denumirea diferită implica o retetă de fabricatie proprie si
avizul sanitar aferent. În situatia produselor fabricate în tară după o licentă
străină, denumirea diferită implică existenta licentei de fabricatie.
În ceea ce
priveste băuturile alcoolice spirtoase din import, prin sortiment se
întelege fiecare tip de băutură cu denumire diferită.
17. În grupa
"vinuri" sunt cuprinse următoarele sortimente:
- vinuri de
consum curent;
- vinuri de
calitate;
- vinuri
speciale
asa cum sunt
definite la art. 15 din Legea viei si vinului nr. 67/1997.
18. În grupa
"bere" sunt cuprinse următoarele sortimente:
- bere
blondă;
- bere
brună.
19. În grupa
"băuturi alcoolice naturale" sunt cuprinse sortimentele:
- tuică (de
prune);
- rachiuri
din alte fructe, drojdie, tescovină si din vin.
20. În cazul
agentilor economici care au obtinut autorizatii de comercializare a produselor
supuse autorizării, în sistem en détail si de alimentatie publică, în alte
conditii decât cele prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 1/1999 eventualele
diferente de taxe se vor regulariza cu bugetul de stat până la termenul
prevăzut de ordonantă pentru plata transei a II-a a taxei.
21. Intră
sub incidenta prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 50/1998, cu
modificările ulterioare, si activitatea de comercializare în sistem en détail
si în sistem de alimentatie publică a produselor supuse autorizării de către
institutiile publice si organizatiile nonprofit, prin unităti proprii ale
acestora, cu exceptia celor care utilizează credite bugetare conform Legii nr.
72/1996 privind finantele publice.
22. Agentii
economici care desfăsoară activitate de comercializare a produselor supuse
autorizării în sistem angro si care detin depozite fără personalitate juridică
la alte adrese decât sediul social al acestora vor fi autorizati o singură
dată, cu plata unei singure taxe.
23. În cazul
agentilor economici care comercializează produse supuse autorizării în sistem
angro si en détail, în baza unor contracte de asociere în participatiune, fără
a da nastere unei noi persoane juridice, autorizatiile se eliberează pe numele
agentului economic care tine evidenta contabilă a acestei activităti.
24. Pentru
comerciantii în sistem en détail de produse supuse autorizării care detin în
subordine unităti de desfacere cu sedii diferite, se eliberează autorizatii, cu
plata taxelor aferente, pentru fiecare unitate în parte.
25. Din
punct de vedere al taxei de autorizare, activitatea agentilor comerciali si de
marketing se asimilează cu cea a agentilor economici care desfăsoară activitate
în sistem angro.
26. În
momentul verificării si vizării listelor de inventar de către organele fiscale
teritoriale vor fi avute în vedere intrările si iesirile de produse
înregistrate în evidenta contabilă după data de 31 decembrie 1998, până la data
vizării, în conditiile în care aceste operatiuni s-au efectuat prin respectarea
întocmai a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 50/1998 si ale
Ordonantei Guvernului nr. 1/1999.
27. Potrivit
art. 235 alin. (16) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
82/1997, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 1/1999, vor
fi autorizati agentii economici producători interni de vinuri, de tuică si de
rachiuri naturale, chiar dacă acestia înregistrează obligatii fiscale fată de
bugetul de stat.
28. Taxele
de autorizare pentru comercializarea produselor supuse autorizării se varsă la
bugetul de stat în conturile analitice prevăzute la pct. 20 lit. b) alin. 2 din
normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr.
2.577/1998, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 29
decembrie 1998.
29. Se vor
autoriza, în vederea comercializării produselor supuse autorizării, si
cantinele apartinând agentilor economici cu alt gen de activităti decât cele de
comercializare a produselor supuse autorizării.
În acest caz
se vor elibera autorizatii nominale pentru cantinele care sunt înregistrate la
organele fiscale teritoriale, având cod fiscal distinct, si care nu au
obligatii fiscale proprii restante fată de bugetul de stat, chiar dacă agentii
economici de care apartin înregistrează astfel de obligatii.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes