P A R T E A I
Anul XI - Nr. 256 LEGI,
DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 4 iunie 1999
SUMAR
ORDONANTE SI HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
75. - Ordonantã de urgentã privind activitatea de audit financiar
77. - Ordonantã de urgentã privind unele mãsuri pentru prevenirea incapacitãtii de platã
437. - Hotãrâre privind aprobarea Licentei de concesiune pentru exploatarea depozitelor tehnologice din iazurile de decantare SÃSAR (MEDA) si FLOTATIA CENTRALÃ din judetul Maramures
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRARTIEI PUBLICE CENTRALE
496. - Ordin al ministrului apelor, pãdurilor si protectiei mediului pentru aprobarea unor disponibilizãri prin concedieri colective pe anul 1999 la Regia Nationalã a Pãdurilor
ORDONANTE SI HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
ORDONANTÃ DE URGENTÃ
privind activitatea de audit financiar
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã de urgentã:
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta ordonantã de urgentã constituie cadrul
juridic privind organizarea activitãtii de audit financiar prin
care se reglementeazã exercitarea independentã a mandatului
de auditor financiar numai de cãtre persoanele care au dobândit
aceastã calitate în conditiile prevãzute de prezenta
ordonantã de urgentã.
Art. 2. - Prin independentã, în sensul prevãderilor
art. 1, se întelege exercitarea mandatului de auditor financiar de
cãtre persoanele care au aceastã calitate, nu au raporturi
juridice de muncã sau civile cu societãtile comerciale auditate
si nu au nici un fel de alte interese materiale directe sau indirecte în
raport cu acestea, cu exceptia onorariilor cuvenite pentru munca prestatã
în calitate de auditor.
CAPITOLUL II
Auditul si auditorul financiar
Art. 3. - Auditul financiar reprezintã activitatea de verificare
a situatiilor financiare ale societãtilor comerciale de cãtre
auditori financiari, în conformitate cu standardele de audit internationale.
Art. 4. - Auditorul financiar este persoana fizicã sau juridicã
ce dobândeste aceastã calitate prin atribuire de cãtre
Camera Auditorilor din România în conditiile prezentei ordonante
de urgentã.
CAPITOLUL III
Organizarea si atributiile Camerei
Auditorilor din România
Art. 5. - (1) În vederea atribuirii si retragerii calitãtii
de auditor, precum si a organizãrii si coordonãrii activitãtii
de audit financiar, se înfiinteazã Camera Auditorilor din
România, persoanã juridicã, ca organizatie profesionalã
de utilitate publicã fãrã scop lucrativ, denumitã
în continuare Camerã.
(2) Camera are, în principal, urmãtoarele atributii:
a) organizeazã examenele si atribuie calitatea de auditor financiar;
b) coordoneazã activitatea de audit financiar;
c) supravegheazã programul de pregãtire continuã a
auditorilor financiari;
d) controleazã calitatea activitãtii de audit financiar;
e) sesizeazã Ministerul Finantelor asupra necesitãtii actualizãrii
normelor si procedurilor profesionale de audit, în raport cu modificãrile
intervenite în reglementãrile institutiilor profesionale europene
si internationale;
f) retrage calitatea de auditor financiar în conditiile prevederilor
Regulamentului de organizare si functionare a Camerei;
g) elaboreazã normele interne privind activitatea Camerei.
Art. 6. - (1) Camera are personalitate juridicã si sediul în
municipiul Bucuresti, Bd Libertãtii nr. 12, sectorul 5. Sediul respectiv
va fi acordat de cãtre Guvern în folosintã gratuitã
pe o perioadã de 10 ani.
(2) Camera îsi poate constitui unitãti teritoriale, denumite
filiale.
Art. 7. - (1) Prin ordin al ministrului finantelor se stabileste un comitet
provizoriu format din 9 membri, care va elabora:
a) Regulamentul de organizare si functionare a Camerei;
b) Codul privind conduita eticã si profesionalã în
domeniul auditului financiar;
c) Standardele de audit;
d) Programa analiticã a examenului de aptitudini profesionale;
e) Norme privind procedurile de control al calitãtii auditului financiar;
f) Reguli privind pregãtirea continuã a auditorilor;
g) Norme privind procedurile minimale de audit.
(2) Comitetul provizoriu va functiona pânã la primele alegeri.
(3) Regulamentul de organizare si functionare a Camerei se aprobã
prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Regulamentul de organizare si functionare a Camerei va cuprinde prevederi
referitoare la:
a) organele de conducere ale Camerei si modul lor de desemnare;
b) atributiile si rãspunderile Camerei;
c) regulile de atribuire si de retragere a calitãtii de auditor
financiar;
d) respectarea cerintelor privind asigurarea pentru riscul profesional
în exercitarea activitãtii de audit financiar;
e) abaterile disciplinare, sanctiunile disciplinare si procedura disciplinarã.
(5) Normele, regulile si procedurile prevãzute la alin. (1) lit.
b)-g) vor fi armonizate cu cele emise de institutiile europene si internationale
în domeniu si vor fi aprobate prin ordin al ministrului finantelor.
(6) Primele alegeri se organizeazã în termen de 3 luni de
la aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Camerei, potrivit
regulilor prevãzute de acesta.
Art. 8. - În regulamentul prevãzut la art. 7 vor fi cuprinse
si reguli prin care sã se asigure desfãsurarea activitãtii
de audit, independenta activitãtii auditorului, respectarea regulilor
Camerei de cãtre membrii sãi, solutionarea plângerilor
împotriva auditorilor, criteriile de atribuire si de retragere a
calitãtii de auditor, precum si alte prevederi necesare bunei desfãsurãri
a auditului financiar, potrivit prezentei ordonante de urgentã.
Art. 9. - (1) Camera desemneazã anual auditorii financiari care
îndrumã desfãsurarea stagiului de pregãtire
practicã a candidatilor ce doresc sã dobândeascã
calitatea de auditor financiar.
(2) Camera poate retrage calitatea de auditor financiar persoanelor mentionate
la alin. (1), dacã acestea refuzã pregãtirea stagiarilor
sau dacã se constatã cã îndrumarea se face necorespunzãtor.
Art. 10. - (1) Sunt membri ai Camerei:
a) persoanele care dobândesc în mod provizoriu calitatea de
auditor financiar în conditiile alin. (2);
b) auditorii cãrora li se atribuie calitatea de auditor financiar
definitiv, ca urmare a sustinerii examenelor prevãzute la art. 18.
(2) La constituire Camera va fi alcãtuitã din persoanele
care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele conditii si care vor
dobândi calitatea de membru provizoriu:
a) detin calitatea de expert contabil de cel putin 4 ani si au studii superioare
economice;
b) sunt cenzori la societãti comerciale în baza Legii nr.
31/1990, republicatã, la bãnci, la societãti de asigurare
si reasigurare, în baza unor legi speciale, dacã au exercitat
aceastã calitate timp de 3 ani din ultimii 5 ani;
c) se bucurã de o reputatie profesionalã nestirbitã.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), la constituire pot fi acceptate
în Camerã si persoane cu studii economice superioare în
specialitate, care au exercitat timp de 15 ani activitãti profesionale
si stiintifice ce le-au permis acumularea unei experiente deosebit de valoroase
în domeniu.
(4) La constituire Camera va deschide Registrul provizoriu al membrilor,
care cuprinde persoanele ce îndeplinesc conditiile prevãzute
la alin. (2) si (3). Conditiile si modul de înscriere în Registrul
provizoriu al membrilor se stabilesc prin Regulamentul de organizare si
functionare a Camerei.
(5) Refuzul Camerei de a înscrie ca membri persoanele prevãzute
la alin. (2) poate fi atacat pe calea contenciosului administrativ.
(6) Membrii Camerei prevãzuti la alin. (2) si (3) îsi mentin
aceastã calitate, dacã sustin si promoveazã un examen
de aptitudini profesionale în conditiile prevãzute de prezenta
ordonantã de urgentã.
Art. 11. - (1) Camera are obligatia sã actualizeze permanent normele
privind exercitarea de cãtre membrii sãi a activitãtii
de audit financiar.
(2) În norme vor fi prevãzute reguli privind activitatea de
audit. Acestea sunt obligatorii atât pentru auditorii financiari,
cât si pentru angajatii si colaboratorii lor.
Art. 12. - Camera va actualiza permanent normele privind standardele profesionale
care trebuie aplicate în activitatea de audit financiar, precum si
modul de aplicare a acestora.
Art. 13. - Camera organizeazã evidenta membrilor sãi prin
Registrul auditorilor financiari.
Art. 14. - Camera va emite reguli si proceduri în limitele si competentele
stabilite în regulamentul de organizare si functionare, prin care
sã se asigure respectarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgentã.
La elaborarea regulilor si procedurilor se va avea în vedere controlul
de cãtre Ministerul Finantelor, ca autoritate publicã responsabilã
de realizarea obligatiilor asumate de statul român în sustinerea
procesului de armonizare cu directivele Uniunii Europene în domeniu,
cu privire la calitatea examenelor de auditor financiar si a stagiului
practic.
CAPITOLUL IV
Reguli de atribuire a calitãtii
de auditor financiar
Art. 15. - Pentru atribuirea calitãtii de auditor financiar potrivit
prevederilor prezentei ordonante de urgentã si ale regulamentului
de organizare a examenelor candidatii trebuie sã îndeplineascã
urmãtoarele conditii:
A. Persoanele fizice:
a) sã fie licentiati ai unei facultãti cu profil economic
de cel putin 3 ani si sã aibã experientã în
domeniul contabil, consideratã de Camerã ca fiind edificatoare,
sau sã aibã calitatea de expert contabil de cel putin 3 ani
si sã fi desfãsurat activitate în aceastã calitate;
b) sã fi efectuat un stagiu practic de 3 ani în activitatea
de audit financiar sub îndrumarea unui auditor financiar;
c) sã satisfacã cerintele Codului privind conduita eticã
si profesionalã în domeniul auditului financiar;
d) sã sustinã si sã promoveze examenul de aptitudini
profesionale, prevãzut la art. 18.
Camera, prin derogare de la prevederile
lit. b), poate atribui calitatea de auditor financiar, potrivit prevederilor
Regulamentului de organizare a examenelor, persoanelor care au exercitat
timp de 11 ani activitãti profesionale în domeniul financiar-contabil
si au dobândit o experientã edificatoare.
B. Persoanele juridice:
a) persoanele care efectueazã auditul financiar al conturitor anuale
în numele societãtilor de audit trebuie sã satisfacã
conditiile prevãzute la lit. A, la art. 10 sau la art. 33;
b) majoritatea drepturilor de vot trebuie detinutã de persoane fizice
sau de societãti de audit care satisfac conditiile prevãzute
la lit. A, la art. 10 sau la art. 33;
c) majoritatea membrilor consiliului de administratie al unei societãti
de audit trebuie sã fie persoane fizice sau societãti de
audit care satisfac conditiile prevãzute la lit. A, la art. 10 sau
la art. 33.
Art. 16. - Pot îndeplini mandatul de auditor financiar numai persoanele
care se bucurã de o reputatie profesionalã nestirbitã
si care nu exercitã activitãti incompatibile cu cea de audit.
Art. 17. - Calitatea de auditor financiar se atribuie pe bazã de
examen de aptitudini profesionale, prin care trebuie sã se certifice
un nivel corespunzãtor de cunostinte teoretice, precum si capacitatea
de a le aplica.
Art. 18. - (1) Examenele pentru atribuirea calitãtii de auditor
financiar se organizeazã de Camerã conform regulamentului
elaborat de aceasta, aprobat prin ordin al ministrului finantelor.
(2) Examenul constã în sustinerea de probe scrise la disciplinele
stabilite potrivit reglementãrilor europene si internationale în
domeniu, astfel:
a) audit financiar;
b) contabilitate generalã: reglementãri nationale si internationale;
aspecte teoretice, metodologice si practice privind tratamentele contabile
potrivit standardelor de contabilitate internationale; evaluarea elementelor
bilantiere; determinarea rezultatului financiar;
c) analiza si evaluarea criticã a conturilor anuale;
d) contabilitatea costurilor si contabilitatea managerialã; relatia
dintre contabilitate si management;
e) reguli de consolidare a conturilor;
f) audit intern;
g) standardele legale si profesionale privind auditul financiar al conturilor
anuale si al celorlalte documente contabile, precum si cele privind auditorii
financiari;
h) elemente de drept comercial, civil, protectie socialã si a muncii;
i) legislatie fiscalã;
j) elemente privind finantele nationale; tehnici si metode moderne de management
general si financiar;
k) elemente de matematicã, statisticã si sisteme informatice.
CAPITOLUL V
Exercitarea mandatului de auditor
financiar
Art. 19. - Auditorul financiar poate îndeplini mandatul numai în
urmãtoarele conditii:
a) are calitatea de auditor financiar;
b) este membru al Camerei;
c) îndeplineste conditiile stabilite prin Regulamentul de organizare
si functionare a Camerei.
Art. 20. - (1) O persoanã nu poate îndeplini mandatul de auditor
financiar al unei societãti comerciale, dacã este angajatã
a acesteia ori dacã are relatii cu aceasta sau cu orice persoanã
cu care societatea însãsi are relatii care conduc la situatia
de incompatibilitate sau conflict de interese.
(2) În sensul prezentei ordonante de urgentã, prin incompatibilitate
se întelege toate situatiile care conduc la stirbirea cerintei fundamentale
de independentã în exercitarea mandatului de auditor financiar.
Art. 21. - Dacã pe durata mandatului auditorul financiar nu mai
îndeplineste conditiile pentru exercitarea acestuia, auditorul financiar
are obligatia sã renunte imediat la mandatul sãu si sã
notifice societãtii comerciale auditate încetarea mandatului
si motivul renuntãrii.
Art. 22. - (1) În cazul în care pe o anumitã perioadã
auditorul financiar nu a îndeplinit conditiile de exercitare a mandatului,
Ministerul Finantelor, pe baza informatiilor primite în acest sens,
poate solicita societãtii comerciale efectuarea, încã
o datã, de cãtre un alt auditor financiar a auditului financiar
al conturilor respective sau sã revadã primul audit efectuat
si sã recomande, motivat, dacã este necesarã efectuarea
unui al doilea audit.
(2) În situatia în care se recomandã efectuarea unui
al doilea audit financiar, societãtile comerciale vor lua, în
cel mai scurt timp, mãsurile necesare pentru îndeplinirea
acestei recomandãri.
(3) Pentru recuperarea cheltuielilor efectuate societatea comercialã
se poate îndrepta împotriva auditorului care acceptã
sau continuã sã îndeplineascã mandatul de auditor
financiar din momentul în care cunoaste cã nu mai îndeplineste
conditiile de exercitare a mandatului.
CAPITOLUL VI
Independentã, integritate
profesionalã, incompatibilitate si conflict de interese
Art. 23. - Pot desfãsura activitate de audit financiar numai persoanele
care îndeplinesc conditiile de independentã prevãzute
la art. 1 si 4 din prezenta ordonantã de urgentã.
Art. 24. - Auditorii vor desfãsura activitatea de audit financiar,
cu respectarea si aplicarea corespunzãtoare a reglementãrilor
legale.
Art. 25. - Persoanele cãrora li s-a atribuit calitatea de auditor
financiar nu pot angaja sau desfãsura activitãti care prejudiciazã
sau care pot prejudicia integritatea, obiectivitatea, independenta sau
reputatia profesionalã, precum si în situatiile de incompatibilitate
si conflict de interese.
Art. 26. - (1) Îndeplinirea mandatului de auditor financiar la douã
sau mai multe societãti comerciale în acelasi timp nu afecteazã
integritatea, obiectivitatea sau independenta profesionalã, dacã
sunt respectate prevederile prezentei ordonante de urgentã si ale
Codului privind conduita eticã si profesionalã a auditorilor
financiari.
(2) Sunt incompatibile activitãtile desfãsurate în
acele domenii care pot afecta respectarea principiilor etice fundamentale
ale auditorului financiar.
(3) În perioada în care auditorii financiari sunt incompatibili
pentru desfãsurarea activitãtii de audit acestia vor figura
în Registrul Camerei într-o sectiune distinctã "Persoane
nonactive".
Art. 27. - Auditorii financiari, persoane juridice, rãspund, potrivit
legii, în calitatea lor de membri ai Camerei, dacã unul dintre
asociati, administratori sau angajati, care nu are calitatea de auditor
financiar, va interveni în exercitarea mandatului de auditor, astfel
încât sã prejudicieze independenta persoanelor fizice
care desfãsoarã aceastã activitate în numele
persoanei juridice.
Art. 28. - Prevederile prezentului capitol se aplicã si persoanelor
fizice care sunt membre ale Camerei si care desfãsoarã activitatea
de auditor financiar în numele unor auditori, persoane juridice.
CAPITOLUL VII
Rolul, atributiile si drepturile
Ministerului Finantelor ca autoritate publicã
Art. 29. - Activitatea Camerei în România se desfãsoarã
sub supravegherea Ministerului Finantelor.
Art. 30. - Ministerul Finantelor va urmãri permanent ca statutul
si celelalte reglementãri emise de Camerã sã nu contravinã
reglementãrilor legale, precum si faptul ca deciziile luate de organele
de conducere ale Camerei sã fie în conformitate cu statutul
si cu celelalte reglementãri.
Art. 31. - Ministerul Finantelor poate solicita Camerei:
a) sã notifice imediat aparitia evenimentelor de natura celor convenite,
sã îi punã la dispozitie sau sã îi comunice
informatiile privind aceste evenimente;
b) sã ofere informatiile solicitate la anumite termene si/sau pentru
anumite perioade.
Art. 32. - Ministerul Finantelor va lua mãsurile ce se impun pentru
respectarea de cãtre Camerã a prevederilor prezentei ordonante
de urgentã.
Art. 33. - (1) În vederea desfãsurãrii activitãtii
de audit financiar, Ministerul Finantelor, la propunerea Camerei, poate
aproba atribuirea calitãtii de auditor financiar, potrivit regulamentului
prevãzut la art. 7, persoanelor care:
a) au calitatea de auditor financiar în baza reglementãrilor
unui alt stat;
b) posedã o calificare profesionalã în contabilitate,
recunoscutã de legea altui stat, echivalentã cu conditiile
prevãzute de prezenta ordonantã de urgentã;
c) fac dovada cã posedã cunostintele cerute de statul român
pentru desfãsurarea activitãtii de audit financiar.
(2) Ministerul Finantelor poate retrage calitatea de auditor financiar
persoanelor prevãzute la alin. (1), în conditiile prevãzute
în Regulamentul de organizare si functionare a Camerei.
(3) Persoanele care au obtinut calificarea în strãinãtate
si cãrora li s-a aprobat atribuirea calitãtii de auditor
financiar, potrivit prevederilor alin. (1) si (2), sunt supuse controlului
Camerei si, pe aceastã bazã, devin membre ale acesteia.
Art. 34. - (1) Ministerul Finantelor poate revoca recunoasterea organelor
de conducere ale Camerei în cazul în care constatã cã
nu sunt respectate conditiile si obligatiile prevãzute în
prezenta ordonantã de urgentã.
(2) Revocarea recunoasterii organelor de conducere ale Camerei determinã
declansarea procedurii de dizolvare a acestora si, respectiv, reluarea
procedurilor prevãzute de prezenta ordonantã de urgentã
pentru constituirea Camerei.
(3) În ordinul de revocare a recunoasterii organelor de conducere
ale Camerei vor fi mentionate motivele care determinã aceastã
mãsurã si data de la care se aplicã, datã care
nu poate fi stabilitã la un termen mai mic de 3 luni de la data
emiterii ordinului.
(4) Înainte de emiterea ordinului de revocare a recunoasterii organelor
de conducere ale Camerei Ministerul Finantelor va comunica în scris
Camerei intentia sa si va lua mãsurile necesare pentru a aduce la
cunostintã acesteia si persoanelor afectate revocarea.
(5) Ordinul de revocare a recunoasterii organelor de conducere ale Camerei
poate cuprinde prevederile tranzitorii pe care Ministerul Finantelor le
considerã necesare si adecvate.
(6) Ordinul de revocare poate fi atacat pe calea contenciosului administrativ.
CAPITOLUL VIII
Publicitate
Art. 35. - (1) Persoanele fizice si persoanele juridice cãrora li
s-a atribuit calitatea de auditor financiar vor fi înscrise în
registrul auditorilor financiari, care va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si va fi actualizat cu modificãrile
intervenite.
(2) În Registrul auditorilor financiari vor fi mentionate: numele
si adresa, respectiv denumirea si sediul social al tuturor persoanelor
care pot sã desfãsoare activitatea de audit financiar.
(3) Pentru fiecare societate de audit se vor mentiona, în plus, urmãtoarele:
a) numele, prenumele si adresa persoanelor fizice care efectueazã
auditul financiar în numele societãtilor de audit financiar
si care îndeplinesc conditiile prevãzute în Regulamentul
de organizare si functionare a Camerei cu privire la eligibilitatea acestora;
b) numele, prenumele si adresa asociatilor sau ale actionarilor societãtilor
de audit financiar;
c) numele, prenumele si adresa membrilor consiliului de administratie al
societãtii de audit financiar.
CAPITOLUL IX
Sanctiuni
Art. 36. - Încãlcarea prevederilor prezentei ordonante de
urgentã atrage, dupã caz, rãspunderea civilã,
disciplinarã sau penalã.
Art. 37. - Constituie infractiune si se sanctioneazã cu pedeapsa
prevãzutã la art. 281 din Codul penal exercitarea activitãtii
de auditor financiar de cãtre persoana fizicã ce nu are calitatea
de auditor financiar sau are raporturi juridice de muncã ori civile
cu societãtile comerciale auditate sau are un interes material direct
sau indirect în raport cu acestea.
Art. 38. - Constituie infractiune si se sanctioneazã cu închisoare
de la o lunã la un an sau cu amendã fapta auditorului financiar
care furnizeazã informatii false sau incomplete în legãturã
cu aspecte semnificative privind societatea comercialã auditatã.
CAPITOLUL X
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 39. - (1) În corelare cu Programul national de pregãtire
a auditorilor financiari, cu cel de elaborare a normelor, regulilor si
procedurilor nationale armonizate cu cele europene si internationale în
domeniu, precum si cu implementarea programului de dezvoltare a sistemului
contabil românesc, Ministerul Finantelor poate aproba, pe o perioadã
de cel mult 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante
de urgentã, exercitarea provizorie a calitãtii de auditor
financiar anumitor persoane fizice sau juridice, pe baza criteriilor si
a cerintelor stabilite prin ordin al ministrului finantelor. Pe aceeasi
perioadã Ministerul Finantelor poate aproba atribuirea calitãtii
de auditor financiar si anumitor societãti internationale de audit
care functioneazã pe teritoriul României.
(2) În vederea atribuirii calitãtii de auditor financiar societãtilor
internationale de audit, Ministerul Finantelor se va asigura cã:
a) persoanele care exercitã activitatea de audit financiar, angajate
de societãtile mentionate, rãspund cerintelor stipulate în
prezenta ordonantã de urgentã, în virtutea calitãtii
de membru al unei asociatii profesionale dintr-o tarã care are statut
similar Camerei Auditorilor din România;
b) societatea are un sistem de audit financiar compatibil cu standardele
de audit internationale;
c) societatea poate demonstra cã are un sistem de punere în
aplicare a standardelor fundamentale de eticã profesionalã,
emise de Federatia Internationalã a Contabililor.
Art. 40. - Categoriile de societãti comerciale ale cãror
conturi anuale vor fi auditate potrivit regulilor prezentei ordonante de
urgentã se stabilesc de Ministerul Finantelor, în acord cu
cerintele directivelor Uniunii Europene în domeniu, cu Programul
de dezvoltare a sistemului contabil din România si cu legislatia
în vigoare.
Art. 41. - Ministerul Finantelor va elabora si va promova pentru adoptare
proiecte de acte normative pentru completarea si/sau modificarea prezentei
ordonante de urgentã în functie de modificarea si/sau completarea
Directivei a VIII-a a Uniunii Europene.
Art. 42. - Auditarea societãtilor cotate la bursa de valori se efectueazã
numai de cãtre persoane care sunt membre ale Camerei.
Art. 43. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante
de urgentã se abrogã prevederile art. 6 lit. c), referitoare
la auditul financiar contabil, din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind
organizarea activitãtii de expertizã contabilã si
a contabililor autorizati, publicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 243 din 30 august 1994, aprobatã
si modificatã prin Legea nr. 42/1995, cu modificãrile ulterioare.
Prevederile art. 154-161 din Legea nr. 31/1990 privind societãtile
comerciale, republicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 33 din 29 ianuarie 1998, referitoare la cenzori, nu se aplicã
societãtilor comerciale care intrã sub incidenta prevederilor
art. 40 din prezenta ordonantã de urgentã.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 1 iunie 1999.
Nr. 75.
ORDONANTÃ DE URGENTÃ
privind unele mãsuri pentru
prevenirea incapacitãtii de platã
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã de urgentã:
Art. 1. - Contribuabilii, persoane juridice, indiferent de forma de organizare
si de tipul de proprietate, în termen de 15 zile de la data intrãrii
în vigoare a prezentei ordonante de urgentã vor organiza evidenta
obligatiilor de platã si evidenta creantelor, pe termene scadente,
cãtre orice creditor, respectiv de la orice debitor, dupã
caz.
Evidenta prevãzutã la alin. 1 se actualizeazã zilnic.
Art. 2. - Contribuabilii, persoane juridice, vor întocmi situatia
sumelor restante mai vechi de 30 de zile cãtre orice creditor, respectiv
de la orice debitor, persoanã juridicã, dupã caz,
cu sediul în România, care va cuprinde:
a) elemente de identificare a calitãtii de debitor:
- denumirea, sediul social si codul fiscal;
- denumirea, sediul social si codul fiscal ale creditorului;
- numãrul, data emiterii si valoarea facturii ce urmeazã
sã fie plãtitã creditorului;
b) elemente de identificare a calitãtii de creditor:
- denumirea, sediul social si codul fiscal;
- denumirea, sediul social si codul fiscal ale debitorului;
- numãrul, data emiterii si valoarea facturii ce urmeazã
sã fie încasatã de la debitor;
c) alte elemente:
- volumul creditelor nerambursate în termen cãtre bãncile
finantatoare, inclusiv dobânzile aferente;
- volumul debitelor cãtre bugetul de stat, bugetele locale, bugetul
asigurãrilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, neachitate
în termen, inclusiv majorãrile de întârziere datorate
si penalizãrile, dupã caz;
- volumul creantelor fatã de persoanele juridice, care se finanteazã
total sau partial de la bugetul de stat;
- volumul creditelor comerciale acordate de agentii economici,
nerambursate la scadentã.
Art. 3. - Situatia întocmitã conform art. 2 se va depune,
în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare
a prezentei ordonante de urgentã, la Institutul de Management si
Informaticã din cadrul Ministerului Industriei si Comertului, în
vederea includerii în procedura de compensare a datoriilor neplãtite
la termenele scadente, conform prevederilor legale în vigoare referitoare
la Regulamentul de compensare a datoriilor nerambursate la scadentã
ale agentilor economici din industrie si la Metodologia de monitorizare
a datoriilor nerambursate la scadentã ale agentilor economici la
care statul este actionar majoritar.
Situatia prevãzutã la alin. 1 se actualizeazã de cãtre
contribuabili, persoane juridice, periodic, la intervale de cel mult 30
de zile, în functie de dotarea cu tehnicã de calcul.
Art. 4. - Personalul Institutului de Management si Informaticã din
cadrul Ministerului Industriei si Comertului este obligat sã asigure
pãstrarea, depozitarea si utilizarea informatiilor, datelor si situatiilor
comunicate de agentii economici în conditii de confidentialitate
si sigurantã, în scopurile prevãzute de prezenta ordonantã
de urgentã, pentru prevenirea producerii unor prejudicii sau a lezãrii
intereselor, de orice naturã, ale acestora.
Art. 5. - Constituie contraventii, dacã nu sunt sãvârsite
în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, sã
constituie infractiuni, urmãtoarele fapte:
a) netinerea de cãtre contribuabilul, persoanã juridicã,
a evidentei plãtilor restante conform art. 1 din prezenta ordonantã
de urgentã;
b) nedepunerea la Institutul de Management si Informaticã din cadrul
Ministerului Industriei si Comertului a situatiei prevãzute la art.
2 în termenul prevãzut la art. 3;
c) neluarea mãsurilor pentru asigurarea protectiei si confidentialitãtii
datelor, informatiilor si situatiilor aflate în pãstrarea
si gestionarea Institutului de Management si Informaticã din cadrul
Ministerului Industriei si Comertului;
d) nerespectarea de cãtre orice utilizator a îndatoririlor
referitoare la confidentialitatea informatiilor, datelor si situatiilor.
Contraventiile prevãzute la alin. 1 lit. a) si b) se sanctioneazã
dupã cum urmeazã:
- cele de la lit. a), cu amendã de la 5.000.000 lei la 10.000.000
lei;
- cele de la lit. b), cu amendã de la 10.000.000 lei la 50.000.000
lei.
Contraventiile prevãzute la lit. c) si d) se sanctioneazã
cu amendã de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei. Constatarea contraventiilor
prevãzute la lit. a) si b) si aplicarea
sanctiunilor se efectueazã de cãtre organele de specialitate
ale Ministerului Finantelor.
Constatarea contraventiilor prevãzute la lit. c) si d) si aplicarea
sanctiunilor se efectueazã de cãtre ofiteri ai Inspectoratului
General al Politiei.
Art. 6. - Prevederile art. 5 se completeazã cu dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia
art. 25 si 26.
Art. 7. - Institutul de Management si Informaticã din cadrul Ministerului
Industriei si Comertului va transmite Ministerului Finantelor - Directia
generalã de prognozã, lunar si la cerere, situatia centralizatã
cu privire la activitatea desfãsuratã de acesta în
procesul de compensare a datoriei.
Art. 8. - În termen de 5 zile de la data intrãrii în
vigoare a prezentei ordonante de urgentã Guvernul va adopta hotãrâri
de modificare a reglementãrilor în vigoare privind monitorizarea
datoriilor nerambursate la scadentã ale agentilor
economici si Regulamentul de compensare a datoriilor nerambursate la scadentã
ale agentilor economici din industrie, în vederea punerii în
aplicare a prezentei ordonante de urgentã.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Bucuresti, 1 iunie 1999.
Nr. 77.
HOTÃRÂRE
privind aprobarea Licentei de concesiune
pentru exploatarea depozitelor tehnologice din
iazurile de decantare SÃSAR (MEDA) si FLOTATIA CENTRALÃ din
judetul Maramures
În temeiul prevederilor art. 11 din Legea minelor nr. 61/1998,
Guvernul României h o t ã r ã s t e :
Art. 1. - Se aprobã Licenta de concesiune pentru exploatarea depozitelor
tehnologice din iazurile de decantare SÃSAR (MEDA) si FLOTATIA CENTRALÃ
din judetul Maramures, încheiatã între Agentia Nationalã
pentru Resurse Minerale si Societatea
Comercialã "aurul" - S.A. Baia Mare, judetul Maramures, prevãzutã
în anexã*).
Art. 2. - Licenta de concesiune pentru exploatare prevãzutã
la art. 1 intrã în vigoare la data publicãrii prezentei
hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneazã:
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale,
Mihail Ianãs
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 3 iunie 1999.
Nr. 437.
*) Anexa se comunicã semnatarilor
licentei de concesiune.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL APELOR, PÃDURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ORDIN
pentru aprobarea unor disponibilizãri
prin concedieri colective pe anul 1999
la Regia Nationalã a Pãdurilor
Ministrul apelor, pãdurilor si protectiei mediului,
în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2) din Ordonanta de
urgentã a Guvernului nr. 4/1999 privind unele mãsuri de protectie
pentru personalul al cãrui contract individual de muncã va
fi desfãcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea
Regiei Nationale a Pãdurilor,
în baza art. 1 si 2 din anexa la Hotãrârea Guvernului
nr. 367/1999 privind aprobarea Normelor pentru aplicarea prevederilor Ordonantei
de urgentã a Guvernului nr. 4/1999,
în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 104/1999 privind
organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Pãdurilor si Protectiei
Mediului,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã disponibilizarea prin concedieri colective pe
anul 1999 a unui numãr de 500 de salariati din cadrul Regiei Nationale
a Pãdurilor.
Art. 2. - Pentru persoanele disponibilizate potrivit art. 1 desfacerea
contractelor individuale de muncã se va face în termen de
60 de zile de la data publicãrii prezentului ordin în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Consiliul de administratie si conducerea executivã ale
Regiei Nationale a Pãdurilor vor lua mãsurile necesare pentru
aplicarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul apelor, pãdurilor si
protectiei mediului,
Romicã Tomescu
Bucuresti, 31 mai 1999.
Nr. 496.