P A R T E A I
Anul XII - Nr. 161
LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Marti,
18 aprilie 2000
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 7 din 20 ianuarie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2 si 3 din Codul de procedurã penalã
Decizia nr. 24 din 10 februarie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 220 alin. 4 din Codul penal
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.152/1999. - Ordin al ministrului apelor, pãdurilor si protectiei mediului pentru aprobarea Metodologiei de calcul al pretului terenului, al chiriei, al contravalorii pierderii de crestere si al celorlalte cheltuieli determinate de scoaterea definitivã sau temporarã a unor terenuri din fondul forestier national, precum si de finantare si executare a lucrãrilor de reinstalare a vegetatiei forestiere si de întretinere a acesteia pânã la realizarea stãrii de masiv, pe terenurile ocupate temporar
2.013. - Ordin al ministrului culturii privind aprobarea criteriilor generale pentru clasarea bunurilor culturale imobile în Lista monumentelor istorice
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
DECIZIA Nr.7
din 20 ianuarie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 171 alin. 2 si 3 din Codul de procedurã penalã
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokár Gábor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 ali. 2 si 3 din codul de procedurã penalã, ridicatã de Daniela Astefãnoaie în Dosarul nr. 865/1999 al Tribunalului Constanta - Sectia penalã.
La apelul nominal lipsesc pãrtile, fatã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, arãtând cã dreptul la apãrare nu trebuie confundat cu dreptul la asistentã juridicã obligatorie. Astfel, dreptul la apãrare este garantat în toate cazurile, iar dreptul la asistentã juridicã obligatorie este prevãzut pentru situatiile în care se considerã cã este necesar. Afirmatia cã prevederile art. 171 alin. 2 si 3 din Codul de procedurã penalã sunt neconstitutionale deoarece nu prevãd asistenta juridicã obligatorie în toate cazurile este lipsitã de temei, atâta vreme cât dreptul la asistentã juridicã este garantat.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Tribunalul Constanta - Sectia penalã, prin Încheierea din 1 iulie 1999, pronuntatã în Dosarul nr. 865/1999, a sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2 si 3 din Codul de procedurã penalã, exceptie ridicatã de Daniela Astefãnoaie.
În motivarea exceptiei autorul acesteia sustine cã dispozitiile legale criticate sunt în vãditã contradictie cu art. 24 din Constitutie privitor la garantarea dreptului la apãrare. Retinând prevederea constitutionalã potrivit cãreia dreptul la apãrare este garantat în tot cursul procesului penal, autorul exceptiei criticã dispozitiile legale mentionate pentru faptul cã nu prevãd asistenta juridicã obligatorie în faza urmãririi penale, în cazul în care legea prevede, pentru infractiunea sãvârsitã, pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani sau când inculpatul nu îsi poate face singur apãrarea. Se porneste de la importanta urmãririi penale, în care se strâng probele necesare cu privire la existenta infractiunilor, identificarea fãptuitorilor si rãspunderea acestora. În ceea ce priveste situatia în care inculpatul nu îsi poate face singur apãrarea, se aratã cã nu existã argumente logice care sã justifice un tratament juridic diferentiat, dupã cum procesul se aflã în faza de judecatã sau în faza de urmãrire penalã.
Exprimându-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, instanta apreciazã cã limitarea, prin dispozitiile art. 173 alin. 2 din Codul de procedurã penalã, a cazurilor de asistentã juridicã obligatorie în faza urmãririi penale, în raport cu cele prevãzute ca fiind obligatorii numai în fata judecãtii, se încalcã dreptul la apãrare garantat prin dispozitiile art. 24 din Constitutie. De asemenea, este posibil ca învinuitul sau inculpatul, desi îsi dã seama cã nu îsi poate face singur apãrarea, sã nu aibã posibilitatea de a-si angaja un apãrãtor încã din faza urmãririi penale, ceea ce, având în vedere importanta fazei urmãririi penale pentru culegerea probelor necesare solutionãrii cauzei, constituie o încãlcare a dreptului constitutional la apãrare. Bazatã pe aceste constatãri, instanta conchide cã exceptia de neconstitutionalitate este întemeiatã.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã presedintilor celor douã Camere ale Parlamentului si Guvetnului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
În punctul de vedere al Guvernului se aratã cã exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2 si 3 din Codul de procedurã penalã este neîntemeiatã. Art. 24 din Constitutie, privitor la dreptul la apãrare, este reflectat în art. 171 alin. 1 din Codul de procedurã penalã, care prevede cã învinuitul sau inculpatul are dreptul sã fie asistat de un apãrãtor în tot cursul urmãririi penale si al judecãtii, iar organele judiciare sunt obligate sã-i aducã la cunbstintã acest drept. Astfel, Constitutia si Codul de procedurã penalã consacrã dreptul la asistentã juridicã, drept de care persoana se poate folosi sau nu. Nu este vorba despre o obligatie a organelor judiciare de a asigura asistentã juridicã, fapt ce rezultã din art. 24 alin. (2) din Constitutie, care se referã la avocatul ales, si din art. 171 alin. 1 din Codul de procedurã penalã. Cazurile de asistentã juridicã obligatorie sunt limitativ arãtate la alin. 2 si 3 ale art. 171 din Codul de procedurã penalã, regula fiind cã asistenta juridicã este facultativã. De aceea, nu este necesar ca situatiile în care se impune asistenta juridicã obligatorie sã fie aceleasi atât în faza de urmãrire penalã, cât si în faza judecãtii, rãmânând la latitudinea legiuitorului, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, aprecierea asupra creãrii unui nou caz de asistentã juridicã obligatorie. Afirmatia cã aceastã reglementare diferitã încalcã dreptul la apãrare este contrazisã de numeroasele garantii procesuale de care învinuitul sau inculpatul beneficiazã în cursul urmãririi penale, indiferent dacã asistenta juridicã este obligatorie sau facultativã. Cu privire la afirmatia instantei despre imposibilitatea inculpatului de a-si angaja apãrãtor în cursul urmãririi penale, în punctul de vedere al Guvernului se aratã cã institutia asistentei juridice obligatorii nu se confundã cu aceea a asistentei juridice gratuite. Pentru situatia în care învinuitul sau inculpatul nu dispune de mijloace pentru a-si angaja un avocat, Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat prevede la art. 63 cã baroul asigurã asistenta judiciarã în toate cazurile în care asistenta este obligatorie, precum si, la cererea organelor judiciare sau ale administratiei publice, în cazurile în care acestea apreciazã cã persoanele se gãsesc în imposibilitatea vãditã de a plãti onorariul. În concluzie, se aratã în punctul de vedere al Guvernului, dreptul la apãrare consacrat de Constitutie include dreptul la asistentã juridicã, dar nu presupune, în mod automat, dreptul la asistentã juridicã obligatorie.
Presedintii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În conformitate cu prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constitutiorialã a fost legal sesizatã si este competentã sã se pronunte asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Textele legale criticate ca fiind neconstitutionale sunt urmãtoarele:
- Art. 171 alin. 2: "Asistenta juridicã este obligatorie când învinuitul sau inculpatul este minor, militar în termen, militar cu termen redus, rezervist concentrat, elev al unei institutii militare de învãtãmânt, internat într-un centru de reeducare sau într-un institut medical-educativ ori când este arestat, chiar în altã cauzã" ;
- Art. 171 alin. 3: "În cursul judecãtii asistenta juridicã este obligatorie si în cauzele în care legea prevede pentru infractiunea sãvârsitã pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani sau când instanta apreciazã cã inculpatul nu si-ar putea face singur apãrarea. "
Aceste texte ale Codului de procedurã penalã sunt considerate contrare art. 24 din Constitutie, care are urmãtorul continut: "(1) Dreptul la apãrare este garantat. (2) În tot cursul procesului, pãrtile au dreptul sã fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu".
Examinând exceptia de necanstitutionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
1. Dreptul la apãrare prevãzut în art. 24 din Constitutie este pe deplin respectat prin dispozitiile art. 171 din Codul de procedurã penalã, care, prin alin. 1, prevede dreptul învinuitului sau al inculpatului de a fi asistat de apãrãtor în tot cursul urmãririi penale si al judecãtii, iar organele judiciare sunt obligate sã-i aducã la cunostintã acest. drept. Dispozitiile criticate au urmãtorul cuprins: "Învinuitul sau
inculpatul are dreptul sã fie asistat de apãrãtor în tot cursul urmãririi penale si al judecãtii, iar organele judiciare sunt obligate sã-i aducã la cunostintã acest drept". Aceste prevederi legale reglementeazã dreptul la apãrare statuat prin dispozitiile art. 24 alin. (2) din Constitutie si obligã organele judiciare sã aducã la cunostintã acest drept învinuitului sau inculpatului, care poate decide asupra utilizãrii acestuia.
În anumite cazuri, în care învinuitul sau inculpatul se aflã în situatii deosebite, legea a prevãzut, în alin. 2 al art. 171 din Codul de procedurã penalã, 8 cazuri de asistentã juridicã obligatorie, atât în faza urmãririi penale, cât si în faza judecãtii, iar în alin. 3, alte douã cazuri, dar numai pentru faza judecãtii.
Curtea constatã cã dreptul la apãrare nu poate fi confundat cu dreptul la asistenta juridicã obligatorie, primul fiind garantat în toate cazurile, iar cel de-al doilea fiind creat de legiuitor, care stabileste si cazurile în care se considerã cã este necesar. Întrucât legea fundamentalã garanteazã dreptul la apãrare, iar nu si pe cel la asistentã juridicã obligatorie, Curtea considerã cã stabilirea cazurilor
în care aceasta din urmã este obligatorie constituie atributul exclusiv al legiuitorului. Astfel, nu se poate sustine cã dispozitiile art. 171 alin. 2 si 3 din Codul de procedurã penalã sunt neconstitutionale numai pentru cã nu prevãd cã asistenta juridicã este obligatorie în toate cazurile, iar în ceea ce priveste alin. 3, si în cursul urmãririi penale, câtã vreme exercitarea dreptului la asistentã juridicã este garantatã.
2. Asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 3 din Codul de procedurã penalã Curtea Constitutionalã s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 121 din 23 septembrie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 541 din 5 noiembrie 1999. Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate prin care se aduceau dispozitiilor art. 171 alin. 3 din Codul de procedurã penalã aceleasi critici ca si în cauza de fatã, si anume cã nu se prevede, pentru cazurile acolo mentionate, asistenta juridicã obligatorie si în faza urmãririi penale. Argumentele folosite pentru respingerea exceptiei de neconstitutionalitate sunt valabile si în cauza de fatã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 .alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 2 si 3 din Codul de procedurã penalã, exceptie ridicatã de Daniela Astefãnoaie în Dosarul nr. 865/1999 al Tribunalului Constanta - Sectia penalã.
Definitivã si obligatorie.
Pronuntatã în sedinta publicã din data de 20 ianuarie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
DECIZIA Nr.
24
din 10 februarie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 220 alin. 4 din Codul penal
Lucian Mihai - presedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokár Gábor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 220 alin. 4 din Codul penal, ridicatã de Parchetul de pe lângã Judecãtoria Sectorului 3 Bucuresti în Dosatul nr. 2.590/1999 al Judecãtoriei Sectorului 3 Bucuresti.
La apelul nominal rãspunde consilier juridic Elena Iordãnescu, reprezentantal Societãtii Comerciale "i.o.r." - S.A. din Bucuresti. Lipseste Petruta Oancea, fatã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere Decizia Curtii Constitutionale nr. 165 din 21 octombrie 1999, solicitã respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca devenitã inadmisibilã, în temeiul art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicatã.
Reprezentantul Societãtii Comerciale "i.o.r." - S.A. din Bucuresti solicitã admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 220 alin. 4 din Codul penal.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, constatã urrnãtoarele:
Prin Încheierea din 12 mai 1999, pronuntatã în Dosarul nr. 2.504/1999, Judecãtoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 220 alin. 4 din Codul penal.
Exceptia a fost ridicatã de Parchetul de pe lângã Judecãtoria Sectorului 3 Bucuresti într-o cauzã penalã privind pe Petruta Oancea, învinuitã de sãvârsirea infractiunii de tulburare de posesie, în dauna Societãtii Comerciale "i.o.r." - S.A. din Bpcuresti.
În motivarea exceptiei se sustine cã dispozitiile art. 220 alin. 4 din Codul penal sunt neconstitutionale în raport cu prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie, în sensul cã instituie un regim juridic diferit pentru ocrotirea proprietãtii private a statului, prin actiunea penalã pusã în miscare din oficiu, iar nu la plângerea prealabilã â persoanei vãtãmate, ca în cazul în care titularul proprietãtii private este o persoanã fizicã sau juridicã.
Instanta de judecatã, exprimându-si opinia, apreciazã cã exceptia de neconstitutionalitate este întemeiatã, deoarece art. 220 alin. 4 din Codul penal "nu este în concordantã cu art. 41 alin. (2) din Constitutie care asigurã o egalã ocrotire a proprietãtii private, indiferent de titular".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã presedintilor celor douã Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
În punctul sãu de vedere Guvernul considerã cã exceptia ridicatã este întemeiatã, deoarece exceptarea de la cerinta plângerii prealabile a persoanei vãtãmate si punerea în miscare din oficiu a actiunii penale în cazul în care imobilul este în întregime sau în parte al statului, "asigurând o apãrare juridicã mai energicã a proprietãtii private a statului", duce la "o diferentiere neconstitutionalã între protectia proprietãtii private a statului si protectia proprietãtii private a altor subiecte de drept [...], încãlcând astfel art. 41 alin. (2) din Constitutie, care asigurã o egalã ocrotire a proprietãtii private prin lege, indiferent dacã aceasta apartine statului. sau altei persoane juridice sau fizice [...]".
Presedintii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, sustinerile pãrtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constitutionalã a fost legal sesizatã si este competentã sã solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 220 alin. 4 din Codul penal, care au urmãtoarea redactare: "Dacã imobilul este în posesia unei persoane private, cu exceptia cazului când acesta este în întregime sau în parte al statului, actiunea penalã se pune în miscare la plângerea prealabilã a persoanei vãtãmate. Împãcarea pãrtilor înlãturã rãspunderea penalã."
În motivarea exceptiei se considerã cã alin. 4 al art. 220 din Codul penal contravine prevederilor constitutionale cuprinse în art. 41 alin. (2), referitoare la ocrotirea în mod egal a proprietãtii private, indiferent de titular, apreciindu-se cã, desi prin acest text este ocrotitã posesia, în realitate aceasta este vizatã ca atribut al dreptului de proprietate. Se sustine, de asemenea, cã prin dispozitiile sale textul de lege criticat instituie o discriminare interzisã de Constitutie între protectia proprietãtii private a statului, caz în care actiunea penalã se pune în miscare din oficiu, si ocrotirea proprietãtii private a altor titulari ai dreptului de proprietate, caz în care actiunea penalã se pune în miscare la plângerea prealabilã a persoanei vãtãmate.
Curtea Constitutionalã retine cã art. 220 alin. 4 din Codul penal a mai fost supus controlului de constitutionalitate, constatându-se, prin Decizia nr. 165 din 21 octombrie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 21 decembrie 1999, cã dispozitia "cu exceptia cazului când acesta este în întregime sau în parte al statului" , din articolul mentionat este neconstitutionalã în raport cu prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (2) teza întâi, potrivit cãrora "Proprietatea privatã este ocrotitã în mod egal de lege, indiferent de titular." În motivarea deciziei mentionate s-a arãtat, în esentã, cã:
a) Dispozitiile alin. 4 al art. 220 din Codul penal instituie o ocrotire penalã diferitã, dacã imobilul este "în întregime sau în parte al statului". Textul de lege mentionat prevede cã actiunea penalã urmeazã sã fie pusã în miscare la plângerea prealabilã a persoanei vãtãmate în afarã de cazul în care "acesta este în întregime sau în parte al statului"; situatie în care urmeazã sã fie pusã în miscare din oficiu.
b) Valoarea socialã explicit apãratã prin dispozitiile alin. 4 al art. 220 din Codul penal este posesia pasnicã si netulburatã a unui imobil. În consecintã, pentru existenta infractiunii nu este relevantã natura dreptului de proprietate asupra imobilului a cãrui posesie este tulburatã, ci numai calitatea de "persoanã privatã" a posesorului imobilului.
c) Prin dispozitiile art. 220 alin. 4 din Codul penal se creeazã un regim juridic favorabil posesiei ce poartã asupra imobilelor, aflate în proprietatea privatã a statului, în comparatie cu posesia ce poartã asupra imobilelor aflate în proprietate privatã particularã, ceea ce atrage, indirect, favorizarea unuia dintre titularii dreptului de proprietate privatã. Asa fiind, aceste reglementãri, care diferentiazã apãrarea, prin mijloace de drept penal, a unei valori sociale (posesia pasnicã si netulburatã a unui imobil) în functie de titularul dreptului de proprietate asupra acelui imobil (statul sau, respectiv, altã persoanã juridicã ori persoanã fizicã) încalcã, atunci când nu este vorba despre bunuri aflate în proprietate publicã, principiul consacrat în art. 41 alin. (2) din Constitutie, referitor la ocrotirea, în mod egal, prin lege, a proprietãtii private, indiferent de titular.
d) Textul de lege criticat este asemãnãtor, atât ca formulare, cât si prin consecintele sale, cu textele art. 213 alin. 2 si art. 214 alin. 3 din Codul penal, în privinta cãrora Curtea Constitutionalã a constatat, prin Decizia nr. 177 diri 15 decembrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 24 februarie 1999, si, respectiv, prin Decizia nr. 5 din 4 februarie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 5 martie 1999, cã dispozitiile "cu exceptia cazului când acesta este în întregime sau în parte al statului" si, respectiv, "cu exceptia cazului când acesta este în întregime sau în parte proprietatea statului" sunt neconstitutionale. Deoarece nu au intervenit elemente noi de naturã sã determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia referitoare la dispozitiile art. 220 alin. 4 din Codul penal a fost identicã celor adoptate prin deciziile mentionate.
Fatã de cele arãtate, întrucât Curtea a constatat, prin decizii anterioare, neconstitutionalitatea dispozitiei legale criticate, aceasta nu mai poate face din nou obiectul unei exceptii de neconstitutionalitate, operând o cauzã de inadmisibilitate, în temeiul art. 23 alin. (3) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicatã. Curtea retine însã cã, în spetã, aceastã cauzã de inadmisibilitate s-a ivit dupã data de 12 mai 1999, când s-a pronuntat de cãtre instanta de judecatã încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale si, prin urmare, la acea datã exceptia de neconstitutionalitate era admisibilã, devenind inadmisibilã ulterior.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constituiie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23, si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 220 alin. 4 din Codul penal, ridicatã de Parchetul de pe lângã Judecãtoria Sectorului 3 Bucuresti în Dosarul nr. 2.590/1999, constatând cã exceptia a devenit inadmisibilã.
Definitivã si obligatorie.
Pronuntatã în sedinta publicã din data de 10 februarie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMlNISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL APELOR, PÃDURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ORDIN
pentru aprobarea Metodologiei
de calcul al pretului terenului, al chiriei,
al contravalorii pierderii de
crestere si al celorlalte cheltuieli determinate de scoaterea definitivã
sau temporarã a unor terenuri din fondul forestier national, precum
si de finantare si executare a lucrãrilor de reinstalare a vegetatiei
forestiere si de întretinere a acesteia pãnã la realizarea
stãrii de masiv, pe terenurile ocupate temporar
Ministrul apelor, pãdurilor si protectiei mediului,
având în vedere prevederile art. 59 din Legea nr. 26/1996 -
Codul silvic si ale art. 25 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind
reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national,
republicatã,
în temeiul art. 3 pct. 2 lit. b) si al art. 9 din Hotãrârea
Guvernului nr. 104/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului
Apelor, Pãdurilor si Protectiei Mediului,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Metodologia de calcul al pretului terenului,
al chiriei, al contravalorii pierderii de crestere si al celorlalte cheltuieli
determinate de scoaterea definitivã sau temporarã a unor
terenuri din fondul forestier national, precum si de finantare si executare
a lucrãrilor de reinstalare a vegetatiei forestiere si de întretinere
a acesteia, pânã la realizarea stãrii de masiv, pe
terenurile ocupate temporar, prevãzutã în anexa care
facã parte integrantã din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generalã a pãdurilor si Directia generalã
de resurse si dezvoltare din cadrul Ministerului Apelor, Pãdurilor
si Protectiei Mediului, precum si Regia Nationalã a Pãdurilor
vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Orice prevederi contrare prezentului ordin se abrogã.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul apelor, pãdurilor
si protectiei mediului,
Romicã Tomescu
Bucuresti, 20 decembrie 1999.
Nr. 1.152.
ANEXÃ
METODOLOGIA
de calcul al pretului terenului,
al chiriei, al contravalorii pierderii de crestere si al celorlalte cheltuieli
determinate de scoaterea definitivã sau temporarã a unor
terenuri din fondul forestier national, precum si de finantare si executare
a lucrãrilor de reinstalare a vegetatiei forestiere si de întretinere
a acesteia pãnã la realizarea stãrii de masiv, pe
terenurile ocupate temporar
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Prezenta metodologie reglementeazã modul de calcul al obligatiilor
bãnesti care revin titularilor aprobãrilor de ocupare definitivã
sau temporarã a unor terenuri din fondul forestier national, precum
si de finantare si executare a lucrãrilor de reinstalare a vegetatiei
forestiere si de întretinere a acesteia pânã la realizarea
stãrii de masiv, pe terenurile ocupate temporar, în conformitate
cu prevederile Legii nr. 26/1996
- Codul silvic, ale Legii
fondului funciar nr. 18/1991, republicatã, si ale Ordonantei
Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea
fondului forestier national, republicatã.
2. Conform art. 54 din Legea nr. 26/1996 si art. 23 din Ordonanta Guvernului
nr. 96/1998, republicatã, reducerea suprafetei fondului forestier
proprietate pubticã si a pãdurilor proprietate privatã
este interzisã, cu exceptia urmãtoarelor situatii:
a) în cazul terenurilor din fondul forestier proprietate publicã,
având categoria de folosintã "pãdure", pentru realizarea
obiectivelor prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998, republicatã;
b) în cazul pãdurilor proprietate privatã, pentru realizarea
obiectivelor prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. a)-d) din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998, republicatã;
c) în cazul terenurilor din fondul forestier proprietate publicã,
având altã categorie de folosintã decât "pãdure",
pentru realizarea obiectivelor prevãzute la art. 54 alin. 2 din
Codul silvic.
3. Reducerea suprafetei pãdurilor în scopul executãrii
de cãtre detinãtorii sau proprietarii legali ai acestora
de lucrãri necesare în vederea gospodãririi fondului
forestier constituie schimbare a categoriei de folosintã silvicã,
se aprobã de autoritatea publicã centralã care rãspunde
de silviculturã si este scutitã de plata oricãror
taxe, conform prevederilor art. 61 din Codul silvic si ale art. 92 alin.
(6) din Legea nr. 18/1991, republicatã.
4. Pentru situatiile care nu se încadreazã în cazurile
prevãzute la pct. 2 si 3 ocuparea definitivã a unor terenuri
din fondul forestier national, având altã categorie de folosintã
decât "pãdure", nu poate fi admisã decât cu compensarea
anticipatã a acestora cu alte terenuri apte sã fie împãdurite
si echivalente ca suprafatã si bonitate.
CAPITOLUL II
Ocuparea definitivã a
unor terenuri din fondul forestier national, fãrã compensarea
echivalentã ca suprafatã si bonitate a acestora
A. Taxa pentru ocuparea definitivã a unor terenuri din fondul forestier
national
1. Taxa pentru ocuparea definitivã a unor terenuri din fondul forestier
national se determinã prin aplicarea taxei procentuale prevãzute
în anexa nr. 2 la Legea
nr. 18/1991, republicatã, asupra valorii masei lemnoase ajunse
la vârsta exploatabilitãtii.
Pentru calculul acestei taxe se foloseste formula:
Tx = S x VEXP x PMLx Tp,
CAPITOLUL III
Ocuparea definitivã a
unor terenuri din fondul forestier national, cu compensarea echivalentã
ca suprafatã si bonitate a acestora
A. Taxa pentru ocuparea definitivã a unor terenuri din fondul forestier
national
1. Pentru pãdurile din fondul forestier proprietate publicã,
ocupate cu obiectivele prevãzute.la art. 23 alin. (1) lit. a) si
b) din Ordonanta Guvernului
nr. 96/1998, republicatã, precum si pentru pãdurile din
fondul forestier proprietate privatã, ocupate cu obiectivele prevãzute
la art. 23 alin. (1) lit. a)-d) din aceeasi ordonantã taxa este
egalã cu contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea
masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilitãtii.
Pentru calculul acestei taxe se foloseste formula:
Tx = S x PML x (VEXP
VA) x N1,
în care semnificatia termenilor
este cea prevãzutã la cap. II lit. C.
2. Pentru celelalte situatii care se nu încadreazã în
cazurile prevãzute la pct. 1 taxa se determinã prin aplicarea
taxei procentuale prevãzute în anexa nr. 2 la Legea nr. 18/1991,
republicatã, asupra valorii masei .lemnoase ajunse la vârsta
exploatabilitãtii.
Pentru calculul acestei taxe se
foloseste formula:
Tx = S x VEXP x PML
x Tp,
în care semnificatia termenilor
este cea prevãzutã la cap. II lit. A din prezenta metodologie.
3. În situatia în care se realizeazã compensãri
partiale (permise numai în cazul obiectivelor pentru care este admisã
reducerea suprafetei fondului forestier national), taxa se va calcula astfel:
- pentru terenurile din fondul forestier
national, compensate cu terenuri echivalente ca suprafatã si bonitate,
se va achita taxa calculatã potrivit prevederilor pct. 1;
- pentru diferenta de terenuri se
va achita taxa calculatã potrivit prevederilor pct. 2.
B. Contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier national
si a celr care se preiau în compensare echivalentã ca suprafatã
si bonitate
1. Atât contravaloarea terenurilor scoase definitiv din fondul forestier
national, cât si a celor care se preiau în compensare se determinã
cu ajutorul urmãtoarei formule:
VT = S x Cr x n x PML
x (1+N),
în care semnificatia termenilor
este cea prevãzutã la cap. II lit. B.
Calculul contravalorii celor douã categorii de terenuri se face
în scopul stabilirii si asigurãrii echivaleniei acestora.
2. Terenurile care se preiau în fondul forestier national trebuie
sã fie limitrofe acestuia si echivalente ca suprafatã si
bonitate, respectiv ca valoare (VT) cu cele ocupate definitiv si vor avea
categoria de folosmtã "pãdure".
În situatia în care se realizeazã compensãri
partiale (permise numai în cazul obiectivelor pentru care este admisã
reducerea suprafetei fondului forestier national), titularul aprobãrii
va achita diferenta dintre contravalorile celor douã categorii de
terenuri.
3. Stabilirea speciei principale de bazã si a clasei de productie
a acesteia, pentru terenurile care se preiau în compensarea fondului
forestier national si care nu sunt cartate stational din punct de vedere
silvic, se face pe baza conditiilor stationale, prin asimilare cu terenuri
forestiere învecinate sau prin studii pedostationale.
4. Terenurile neproductive pentru speciile forestiere principale nu pot
face obiectul preluãrii în compensarea celor ocupate definitiv
din fondul forestier national.
C. Contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase înainte de vârsta exploatabilitãtii
Aceastã contravaloare se calculeazã cu ajutorul formulei:
DVML = S X PML X
(VEXP - VA) x N1,
în care semnificatia termenilor
este cea prevãzutã la cap. II lit. C.
D. Cheltuielile de instalare a vegetatiei forestiere si de întretinere
a acesteia pânã la realizarea stãrii de masiv, pe terenurile
preluate în compensare
1. Pentru terenurile preluate în compensarea fondului forestier proprietate
publicã a statului stabilirea cheltuielilor se face prin deviz elaborat
de directiile silvice sau de Institutul de Cercetãri si Amenajãri
Silvice, pe baza normelor de lucru si a tarifelor practicate de Regia Nationalã
a Pãdurilor la data predãrii terenului din fondul forestier.
La întocmirea devizului se vor avea în vedere toate categoriile
de lucrãri necesare pentru instalarea vegetatiei forestiere pe terenul
primit în compensare si pentru întretinerea acesteia pânã
la realizarea stãrii de masiv, respectiv: împrejmuiri (dacã
este cazul), pregãtirea terenului si a solului, executarea plantatiei
(inclusiv costul puietilor), lucrãri de completãri si de
întretinere pentru numãrul de ani pânã la încheierea
stãrii de masiv. Executarea lucrãrilor revine Regiei Nationale
a Pãdurilor.
2. Pentru terenurile preluate în compensarea fondului forestier care
nu constituie proprietate publicã a statului devizul lucrãrilor
de instalare a vegetatiei forestiere si de întretinere a acesteia
pânã la realizarea stãrii de masiv se elaboreazã
de unitãii specializate, atestate de autoritatea publicã
centralã care rãspunde de silviculturã, la comanda
beneficiarului terenurilor ocupate definitiv. Executarea lucrãrilor
revine proprietarilor sau detinãtorilor care primesc terenurile
în compensare. Acestia vor încheia contracte cu unitãti
specializate în executarea unor astfel de lucrãri si autorizate
de autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã.
3. Cheltuielile prevãzute la pct. 1 si 2 nu se percep în cazul
în care pentru terenurile scoase definitiv din fondul forestier national
se predã în compensare teren cu vegetatie forestierã
care are încheiatã starea de masiv sau dacã terenurile
scoase definitiv din fondul forestier national nu au fost acoperite cu
vegetatie forestierã.
E. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafecteazã
ca urmare a scoaterii terenului din fondul forestier national
Se determinã ca valoare de înlocuire a obiectivelor (mijloacelor
fixe) care se dezafecteazã, calculatã pe bazã de deviz
si corectatã cu gradul de amortizare a obiectivelor respective.
CAPITOLUL IV
Ocuparea temporarã a unor
terenuri din fondul forestier national, cu defrisare de vegetatie forestierã
A. Chiria pentru ocuparea temporarã a terenurilor din fondul forestier
national
1. Chiria anualã se determinã folosindu-se formula:
CHA = S x Cr x PML
x N,
în care:
CHA = chiria anualã, exprimatã
în lei;
S = suprafata terenului care se
ocupã temporar în fondul forestier national, exprimatã
în hectare, cu patru zecimale;
Cr = cresterea medie la exploatabilitate,
exprimatã în m3/ha, aferentã speciei principale de
bazã corespunzãtoare conditiilor stationale si la clasa de
produciie a acesteia, conform anexei nr. 4 la prezenta metodologie.
În cazul terenurilor din fondul forestier national, care au altã
folosintã decât "pãdure" sau care sunt înregistrate
în amenajamentele siivice ca neproductive, specia principalã
de bazã si clasa de productie a acesteia vor fi stabilite conform
prevederilor cap. II lit. A pct. 2 si 3;
PML = pretul mediu al unui metru
cub de masã lemnoasã pe picior, exprimat în lei/m3,
stabilit periodic prin ordin al conducãtorului autoritãtii
publice centrale care rãspunde de silviculturã, la propunerea
Regiei Nationale a Pãdurilor, pe baza datelor din ultima raportare
statisticã, si publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, corectat cu coeficientul prevãzut în anexa nr. 2
la prezenta metodologie, aferent speciei principale de bazã corespunzãtoare
conditiilor stationale;
N = coeficientul rezultat prin însumarea
notelor prevãzute în anexa nr. 3 la prezenta metodologie,
atribuite terenului în cauzã.
2. Chiria se calculeazã si se încaseazã înainte
de ocuparea terenurilor. În cazul ocupãrii temporare a unor
terenuri din fondul forestier national pe o perioadã de mai multi
ani, chiria se calculeazã si se încaseazã anticipat
pentru fiecare an. În cazul ocupãrii temporare a unor terenuri
din fondul forestier national pe o perioadã mai micã de un
an, chiria calculatã pe baza formulei prevãzute la pct. 1
se diminueazã proportional.
B. Contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase inainte de vârsta exploatabilitãtii
Aceastã contravaloare se determinã potrivit prevederilor
cap. II lit. C.
C. Cheltuiellle de reinstalare a vegetatiei forestiere si de întretinere
a acesteia pânã la realizarea stãrii de masiv
1. Pentru terenurile din fondul forestier proprietate publicã a
statului, ocupate temporar, stabilirea cheltuielilor se face prin deviz
elaborat de directiile silvice sau de Institutul de Cercetãri si
Amenajãri Silvice, pe baza normelor de lucru si a tarifelor practicate
de Regia Nationalã a Pãdurilor la data predãrii terenului
din fondul forestier. La întocmirea devizului se vor avea în
vedere toate categoriile de lucrãri necesare în vederea instalãrii
vegetatiei forestiere si întretinerii acesteia pânã
la realizarea stãrii de masiv, respectiv: împrejmuiri (dacã
este cazul), pregãtirea terenului si a solului, executarea plantatiei
(inclusiv costul puietilor), lucrãri de completãri si de
întretinere pânã la încheierea stãrii de
masiv. Executarea lucrãrilor revine Regiei Nationale a Pãdurilor.
2. Pentru celelalte terenuri din fondul forestier national, ocupate temporar,
devizul lucrãrilor de reinstalare a vegetatiei forestiere si de
întretinere a acesteia pânã la realizarea stãrii
de masiv se elaboreazã de unitãti specializate, atestate
de autoritatea publicã centralã care rãspunde de silviculturã,
la comanda beneficiarului terenurilor ocupate temporar. Executarea lucrãrilor
revine proprietarilor sau detinãtorilor terenurilor respective.
Acestia vor încheia contracte cu unitãti specializate în
executarea unor astfel de lucrãri si autorizate de autoritatea publicã
centralã care rãspunde de silviculturã.
D. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafecteazã
ca urmare a ocupãrii terenurilor din fondul forestier national
Se determinã ca valoare de înlocuire a obiectivelor (mijloacelor
fixe) care se dezafecteazã, calculatã pe bazã de deviz
si corectatã cu gradul de amortizare a obiectivelor respective.
E. Garantia pentru folosirea temporarã a terenurilor din fondul
forestier national
1. Pentru folosirea de terenuri din fondul forestier national în
conditiile prevãzute la art. 23 alin. (1) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998, republicatã, garantia este egalã
cu cheltuielile necesare pentru reinstalarea vegetatiei forestiere si pentru
întretinerea acesteia pânã la realizarea stãrii
de masiv si se calculeazã conform prevederilor lit. C pct. 1 si
2 din prezentul capitol; cu precizarea cã devizele respective vor
cuprinde si cheltuielile necesare pentru readucerea terenului în
conditii apte de împãdurire (evacuarea constructiilor sau
a instalatiilor amplasate, refacerea calitãtii si fertilitãtii
solului la parametrii initiali etc.). Aceste cheltuieli vor fi evaluate
prin devize de cãtre beneficiarii terenurilor, în functie
de obiectivele care se vor amplasa pe terenurile în cauzã,
conform proiectelor de executie. Devizele vor fi verificate si însusite
de directiile silvice, respectiv de ceilalti detinãtori sau proprietari
ai terenurilor din fondul forestier national, ocupate temporar.
2. Pentru celelalte situatii garantia se determinã potrivit prevederilor
art. 58 alin. 2 din Codul silvic si ale art. 93 alin. (1) din Legea nr.
18/1991, republicatã. Garantia este egalã cu taxa pentru
ocuparea definitivã a terenurilor din fondul forestier national
si se determinã conforrn prevederilor cap. II lit. A din prezenta
metodologie.
CAPITOLUL V
Ocuparea temporarã a unor
terenuri din fondul forestier national fãrã defrisare de
vegetatie forestierã
A. Chiria pentru ocuparea temporarã a terenurilor din fondul forestier
national
Se determinã potrivit prevederilor cap. IV lit. A.
B. Valoarea obiectivelor (mijloacelor fixe) care se dezafecteazã
ca urmare a ocupãrii terenurilor din fondul forestier national
Se determinã ca valoare de înlocuire a obiectivelor (mijloacelor
fixe) care se dezafecteazã, calculatã pe bazã de deviz
si corectatã cu gradul de amortizare a obiectivelor respective.
C. Garantia pentru folosirea temporarã a terenurilor din fondul
forestier national
1. În cazul situatiilor prevãzute la art. 23 alin. (1) lit.
a) din Ordonanta Guvernului
nr. 96/1998, republicatã, pentru folosirea temporarã
de terenuri din fondul forestier national, care nu implicã defrisarea
vegetatiei forestiere, nu se achitã garantie.
Pentru a se asigura efectuarea lucrãrilor de readucere a terenului
în starea initialã la expirarea termenului de folosire aprobat,
în contractele ce se vor încheia între detinãtorul
terenului si beneficiarul aprobãrii de folosire temporarã
a terenului se vor include clauzele asigurãtorii necesare.
2. Pentru celelalte situatii garantia se determinã potrivit prevederilor
art. 58 alin. 2 din Codul silvic si ale art. 93 alin. (1) din Legea nr.
18/1991, republicatã. Garantia este egalã cu taxa pentru
ocuparea definitivã a terenurilor din fondul forestier national
si se determinã conform prevederilor cap. II lit. A din prezenta
metodologie.
CAPITOLUL VI
Repartizarea sumelor de bani
datorate de beneficiarii scoaterilor definitive sau temporare ale terenurilor
din fondul forestier national
A. Pentru ocuparea definitivã a unor terenuri din fondul forestier
national titularii aprobãrilor sunt obligati sã achite, înainte
de ocuparea terenurilor, sumele datorate, astfel:
1. Ministerului Apelor, Pãdurilor si Protectiei Mediului, în
Fondul de ameliorare a fondului funciar:
- taxa pentru folosirea definitivã a terenurilor forestiere în
alte scopuri decât productia forestierã, determinatã
potrivit prevederilor cap. II lit. A si ale cap. III lit, A pct: 1 si 2;
2. Regiei Nationale a Pãdurilor, în Fondul de conservare si
regenerare a pãdurilor, pentru terenurile ocupate din fondul forestier
proprietate publicã a statului:.
- contravaloarea terenului scos definitiv din fondul forestier, determinatã
potrivit prevederilor cap. II lit. B si ale cap. III lit. B pct. 2;
- contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase înainte de vârsta exploatabilitãtii, calculatã
potrivit prevederilor cap. II lit. C si ale cap. III lit. C;
3. Regiei Nationale a Pãdurilor, pentru terenurile ocupate din fondul
forestier proprietate publicã a statului:
- cheltuielile de instalare a vegetatiei forestiere si de întretinere
a acesteia pânã la realizarea stãrii de masiv, determinate
potrivit prevederilor cap. III lit. D pct. 1;
- valoarea obiectivelor dezafectate, determinatã conform prevederilor
cap. II lit. D si ale cap. III lit. E;
4. proprietarilor, pentru terenurile care nu fac parte din fondul forestier
proprietate publicã a statului:
- contravaloarea terenului scos definitiv din fondul forestier, în
cazul în care acesta nu a fost compensat cu un alt teren echivalent;
- contravaloarea pierderii de crestere, determinatã de exploatarea
masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilitãtii.
B. Pentru ocuparea temporarã a unor terenuri din fondul forestier
national titularii aprobãrilor sunt. obligati sã achite,
înainte de ocuparea terenurilor, sumele datorate, astfel:
1. Ministerului Apelor, Pãdurilor si Protectiei Mediului, în
Fondul de ameliorare a fondului funciar:
- garantia pentru ocuparea temporarã a terenurilor din fondul forestier
national, determinatã potrivit prevederilor cap. IV lit. E pct.
1 si 2 si ale cap, V lit. C pct. 2.
Dupã îndeplinirea integralã de cãtre beneficiarii
care au ocupat temporar terenuri din fondul forestier national a îndatoririlor
legale ce le revin, respectiv achitarea obligatiilor bãnesti si
readucerea terenurilor la starea initialã sau în conditii
apte pentru a fi împãdurite, la termenul prevãzut în
aprobarea legalã si dupã reprimirea terenurilor de cãtre
detinãtorii sau de proprietarii acestora, garantia se restituie
titularului aprobãrii, conform prevederilor art. 93 din Legea nr.
18/1991, republicatã;
2. Regiei Nationale a Pãdurilor, în Fondul extrabugetar pentru
construirea de drumuri forestiere, pentru terenurile ocupate din fondul
forestier proprietate publicã a statului:
- chiria anualã pentru ocuparea temporarã a terenurilor din
fondul forestier, determinatã potrivit prevederilor cap. IV lit.
A si ale cap. V lit. A;
- contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase înainte de vârsta exploatabilitãtii, stabilitã
potrivit prevederilor cap. IV lit. B;
3. Regiei Nationale a Pãdurilor, pentru terenurile ocupate din fondul
forestier proprietate publicã a statului:
- cheltuielile de reinstalare a vegetatiei forestiere si de întretinere
a acesteia pânã la realizarea stãrii de masiv, determinate
potrivit prevederilor eap. IV lit. C pct. 1;
- valoarea obiectivelor dezafectate, determinatã potrivit prevederilor
cap. IV lit. D si ale cap. V lit. B;
4. proprietarilor, pentru terenurile care nu fac parte din fondul forestier
proprietate publicã a statului:
- chiria anualã pentru ocuparea temporarã a terenurilor din
fondul forestier;
- contravaloarea pierderii de crestere determinate de exploatarea masei
lemnoase înainte de vârsta exploatabilitãtii.
C. În cazul terenurilor din fondul forestier proprietate publicã
a statului, aflat în administrarea Regiei Nationale a Pãdurilor,
determinarea valorilor prevãzute în prezenta metodologie se
face de ocolul silvic. Verificarea si aprobarea valorilor se realizeazã
de conducerea directiei silvice, respectiv de Institutul de Cercetãri
si Amenajãri Silvice pentru ocoalele silvice din subordinea acestuia.
D. În cazul terenurilor din afara fondului forestier proprietate
publicã a statului, calculul taxei pentru ocuparea definitivã
si calculul garantiei pentru folosirea temporarã a acestora se verificã
de specialistii din inspectoratul silvic teritorial si se aprobã
de Directia generalã a pãdurilor din cadrul Ministerului
Apelor, Pãdurilor si Protectiei Mediului. Celelalte obligatii bãnesti
prevãzute în prezenta metodologie se determinã si se
încaseazã de proprietarii terenurilor si pot fi calculate,
la cererea acestora, de ocoalele silvice din zonã, contra cost.
Valorile astfel calculate pot fi utilizate ca elemente de referintã
în relatia proprietarilor cu beneficiarii terenurilor.
E. Masa lemnoasã prevãzutã sã fie defrisatã
de pe terenurile din fondul forestier national, pentru care existã
aprobarea de a fi ocupate definitiv sau temporar, constituie produse accidentale
si se valorificã de Regia Nationalã a Pãdurilor, respectiv
de proprietarii terenurilor, în conformitate cu prevederile legale
în vigoare.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
A. Pentru desfãsurarea corespunzãtoare a activitãtii
referitoare la întocmirea documentatiilor tehnice, promovarea, analiza
si aprobarea acestora, precum si pentru punerea în aplicare a aprobãrilor
emise se vor aplica urmãtoarele mãsuri:
1. în cazul în care în intervalul dintre data la care
este întocmitã documentatia si data la care se face predarea
terenului cãtre beneficiar intervin modificãri ale pretului
mediu al unui metru cub de masã lemnoasã pe picior, care
stã la baza determinãrii indicatorului PML, se
vor recalcula toate obligatiile bãnesti care revin benefieiarilor
respectivi;
2. încheierea proceselor-verbale privind predarea-preluarea terenurilor;
care fac obiectul aprobãrilor de ocupare definitivã sau temporarã
a unor terenuri din fondul forestier national, se va face numai dupã
plata anticipatã si integralã de cãtre beneficiarii
aprobãrilor a taxei prevãzute de lege, respectiv a garantiei,
în Fondul de ameliorare a fondului funciar, constituit la Ministerul
Apelor, Pãdurilor si Protectiei Mediului, precum si a celorlalte
obligatii bãnesti care revin titularilor aprobãrilor pentru
fondul forestier proprietate publicã;
3. pentru documentatiile aprobate pânã la data intrãrii
în vigoare a prezentei metodologii si pentru care nu s-au încheiat
contracte se vor reealcula obligatiile bãnesti datorate de beneficiari.
B. Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1
la metodologie
VOLUMUL
masei lemnoase ajunse la vârsta
exploatabilitãtii, pe clase de productie, pentru principalele specii
forestiere*)
- m3/ha -
Nr.
crt. |
|
|
||||
|
|
|
|
|
||
1. | Molid | 1039 | 859 | 668 | 507 | 350 |
2. | Brad | 986 | 838 | 672 | 508 | 386 |
3. | Pin silvestru | 695 | 531 | 360 | 209 | 96 |
4. | Pin negru | 553 | 427 | 283 | 190 | 93 |
5. | Larice | 953 | 796 | 602 | 395 | 252 |
6. | Fag din sãmântã | 813 | 652 | 492 | 355 | 259 |
7. | Fag din lãstari | 744 | 574 | 436 | 319 | 218 |
8. | Mesteacãn | 352 | 294 | 195 | 141 | 94 |
9. | Gorun din sãmântã | 768 | 600 | 453 | 335 | 232 |
10. | Gorun din lãstari | 521 | 428 | 327 | 238 | 164 |
11. | Stejar din sãmântã | 875 | 733 | 584 | 447 | 346 |
12. | Stejar din lãstari | 553 | 462 | 375 | 283 | 201 |
13. | Cer din sãmântã | 516 | 405 | 321 | 255 | 183 |
14. | Cer din lãstari | 493 | 377 | 300 | 236 | 166 |
15. | Garnitã din sãmântã | 498 | 418 | 332 | 250 | 193 |
16. | Garnitã din lãstari | 490 | 410 | 320 | 235 | 166 |
17. | Stejar brumãriu | 334 | 292 | 208 | 113 | 81 |
18. | Stejar pufos | 261 | 188 | 141 | 99 | 65 |
19. | Carpen din sãmântã | 335 | 291 | 217 | 161 | 108 |
20. | Carpen din lãstari | 334 | 276 | 217 | 161 | 108 |
21. | Tei din sãmântã | 518 | 449 | 356 | 256 | 163 |
22. | Tei din lãstari | 494 | 413 | 325 | 241 | 163 |
23. | Salcâm din plantatii | 432 | 331 | 192 | 16 | 48 |
24. | Salcâm din lãstari | 333 | 224 | 128 | 63 | 34 |
25. | Plop alb si negru | 529 | 405 | 272 | 155 | 92 |
26. | Salcie din renis (si plantatie) | 569 | 432 | 295 | 172 | 107 |
27. | Salcie din lãstari | 360 | 289 | 209 | 153 | 73 |
28. | Salcie din sulinari | 360 | 289 | 209 | 144 | 73 |
29. | Anin | 483 | 415 | 325 | 233 | 163 |
30. | Plop selectionat | 629 | 407 | 310 | 207 | 114 |
ANEXA Nr. 2
la metodologie
DEFALCAREA
pe specii si pe grupe de specii
a coeficientului de corectie a pretului mediu al unui metru cub de masã
lemnoasã pe picior, stabilit periodic prin ordin al conducãtorului
autoritãtii publice centrale care rãspunde de silviculturã,
la propunerea Regiei Nationale a Pãdurilor, si publicat în
Monitorul Oficial, al României, Partea I
Nr.
crt. |
|
|
1. | Rãsinoase | 0,95 |
2. | Fag | 1,00 |
3. | Cvercinee, frasin | 1,65 |
4. | Diverse specii tari | 0,75 |
5. | Diverse specii moi | 0,70 |
NOTÃ: Indicatorul PML pentru speciile sau grupele de specii înscrise în coloana 1 se determinã prin înmultirea coeficientului din coloana 2 cu pretul mediu al unui metru cub de masã lemnoasã pe picior, stabilit periodic prin ordin al conducãtorului autoritãtii publice centrale care rãspunde de silviculturã, la propunerea Regiei Nationale a Pãdurilor, pe baza datelor din ultima raportare statisticã, si publicat în Monitorul Oficial al Romãniei, Partea I.
ANEXA Nr. 3
la metodologie
CRITERII
pe baza cãrora se determinã
coeficientii N si N1, utilizati la calculul contravalorii terenurilor
(VT), al chiriei (CHA) si, respectiv, al pierderii de crestere determinate
de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilitãtii
(DVML)
Nr.crt. | Criterii | Nota acordatã |
|
|
|
1. | Categorii de arboreturi pe tipuri functionale | |
Arboreturile la care sunt interzise orice fel de interventii pentru extragerea de masã lemnoasã sau de alte produse nelemnoase (tipul functional TI) din parcuri nationale, rezervatii naturale si stiintifice, monumente ale naturii | 3,0 | |
Arboreturile la care nu este permisã sau nu este posibilã decât executarea tãierilor de igienã sau a lucrãrilor speciale de conservare (tipul functional TII) | 2,5 | |
Arboreturile la care sunt permise tratamente intensive, precum cele de codru grãdinãrit sau cvasigrãdinãrit (tipul functional TIII) | 2,0 | |
Arboreturile la care sunt permise tratamente cu perioada de regenerare normalã sau mai mare, dar cu restrictii în executarea tãierilor (tipul functional TIV) | 1,5 | |
Arboreturile cu functii de productie si de protectie la care nu sunt restrictii privind tratamentele aplicate (tipurile functionale TV si TVI) | 1,0 | |
2. | Amplasarea terenului fatã de localitãti | |
A. Teren în intravilan si pânã la 2 km de la limita perimetrului construibil: | ||
- municipiul Bucuresti si statiuni balneare, climaterice sau turistice | 3,0 | |
- municipii-resedintã de judet | 2,0 | |
- municipii | 1,6 | |
- orase | 1,4 | |
- sate-resedintã de comunã | 1,2 | |
- sate | 1,1 | |
B. Teren în extravilan | ||
· Între 2 si 5 km de la limita perimetrului construibil: | ||
- municipiul Bucuresti si statiuni balneare, climaterice sau turistice | 1,0 | |
- celelalte categorii de localitãti | 0,8 | |
· Între 5 si 10 km de la limitâ perimetrului construibil: | ||
- municipiul Bucuresti si statiuni balneare, climaterice sau turistice | 0,5 | |
- celelalte categorii de localitãti | 0,2 | |
· Peste 10 km de la limita perimetrului construibil (toate localitãtile) | 0,0 | |
3. | Amplasarea terenului fatã de retelele de transpor | |
Transport rutier (terenul este amplasat la o distantã de cel mult 1 km fatã de calea de transport): | ||
- autostrãzi si drumuri nationale transeuropene | 1,0 | |
- alte drumuri nationale | 0,8 | |
- drumuri judetene | 0,6 | |
- drumuri comunale | 0,4 | |
- drumuri forestiere, industriale si altele asemenea | 0,2 | |
NOTÃ: Se ia în considerare numai accesul la drumul de cea mai mare categorie. | ||
Transport feroviar (în cazul în care terenul se aflã la o distantã de cel mult 20 km fatã de statie) | 0,5 | |
Transport fluvial (în cazul în care terenul se aflã la o distantã de cel mult 20 km fatã de port) | 0,5 | |
Transport maritim (în cazul în care terenul se aflã la o distantã de cel mult 20 km fatã de port) | 0,5 | |
Transport aerian (în cazul în care terenul se aflã la o distantã de cel mult 20 km fatã de aeroport) | 0,5 | |
4. | Posibilitãti de racordare la retelele tehnico-edilitare ale zonei | |
Retele de apã-canal | 0,5 | |
Retele de energie electricã | 0,5 | |
Retele de energie termicã | 0,5 | |
Retele de gaze naturale | 0,5 | |
Retele de telefonie | 0,5 | |
Retele de transport urban | 0,5 | |
5. | Ponderea suprafetei fondului forestier national din judetul în raza cãruia se aflã terenul, în suprafata totalã a judetului | |
Pânã la 10% | 2,0 | |
10-20% | 1,5 | |
20-30% | 1,0 | |
30-40% | 0,5 | |
Peste 40% | 0,0 |
ANEXA Nr. 4
la metodologie
CRESTEREA
medie anualã la exploatabilitate
a arboretului total pentru principalele specii forestiere*)
Nr.
crt. |
|
|
||||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
1. | Molid | 13,8 | 12,2 | 10,5 | 8,1 | 5,7 |
2. | Brad | 12,7 | 10,8 | 9,4 | 7,8 | 5,9 |
3. | Pin silvestru | 12,1 | 9,4 | 7,4 | 5,2 | 3,0 |
4. | Pin negru | 10,9 | 8,8 | 6,8 | 4,6 | 2,8 |
5. | Fag | 11,0 | 9,1 | 7,6 | 6,0 | 4,4 |
6. | Mesteacãn | 9,4 | 7,9 | 6,4 | 4,8 | 3,2 |
7. | Gorun din sãmântã | 8,7 | 7,4 | 6,1 | 4,7 | 3,3 |
8. | Gorun din lãstari | 8,7 | 7,2 | 5,7 | 4,4 | 3,1 |
9. | Stejar din sãmântã | 10,6 | 8,8 | 7,6 | 6,2 | 4,7 |
10. | Stejar din lãstari | 9,2 | 7,5 | 5,9 | 4,9 | 3,9 |
1. | Tei | 12,7 | 10,8 | 9,1 | 7,2 | 5,2 |
12. | Cer | 8,8 | 7,8 | 6,3 | 4,9 | 3,9 |
13. | Garnitã | 6,8 | 5,9 | 5,2 | 4,4 | 3,5 |
14. | Carpen | 10,2 | 8,8 | 7,5 | 5,9 | 4,6 |
15. | Salcâm (din plantatii) | 18,4 | 14,7 | 10,3 | 6,4 | 3,3 |
16. | Salcâm din lãstari | 16,5 | 13,2 | 9,3 | 5,7 | 3,1 |
17. | Plop alb si negru | 19,5 | 15,0 | 11,6 | 7,8 | 4,8 |
18. | Salcie din sãmântã | 26,4 | 23,8 | 19,2 | 14,2 | 9,7 |
19. | Salcie din sulinari | 20,8 | 18,6 | 16,5 | 12,4 | 8,2 |
20. | Plop selectionat | 30,1 | 23,7 | 18,0 | 13,0 | 8,2 |
21. | Larice**) | 10,5 | 8,9 | 7,5 | 5,7 | 3,6 |
MINISTERUL CULTURII
ORDIN
privind aprobarea criterilor
generale pentru clasarea bunurilor culturale imobile
în Lista monumentelor istorice
Ministrul culturii,
în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 134/1998 privind
organizarea si functionarea Ministerului Culturii, cu modificãrile
ulterioare, în aplicarea dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
27/1992 privind unele mãsuri pentru protectia patrimoniului cultural
national, aprobatã si modificatã prin Legea nr. 11/1994,
cu modificãrile ulterioare,
în conformitate cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 68/1994
privind protejarea patrimoniului cultural national, aprobatã si
modificatã prin Legea nr. 41/1995, cu modificãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobã criteriile generale pentru clasarea bunurilor
culturale imobile în Lista monumentelor istorice, cuprinse în
anexa nr. 1.
(2) În baza criteriilor mentionate la alin. (1) se vor elabora norme
metodologice privind clasarea bunurilor culturale imobile în Lista
rnonumentelor istorice.
Art. 2. - (1) Lista monumentelor istorice este structuratã pe capitole,
conform anexei nr. 2, si se întocmeste pentru fiecare judet, respectiv
pentru municipiul Bucuresti.
(2) Pentru municipiul Bucuresti bunurile culturale imobile cuprinse la
cap. II "monumente si ansambluri de arhitecturã; monumente tehnice"
din Lista monumentelor istorice se vor repartiza pe categorii valorice,
conform anexei nr. 3.
Art. 3. - Încadrarea bunurilor culturale imobile în Lista monumentelor
istorice se face la propunerea inspectoratelor pentru culturã judetene,
respectiv al municipiului Bucuresti, prin oficiile judetene pentru patrimoniul
cultural national.
Art. 4. - Lista monumentelor istorice, avizatã de Comisia Nationalã
a Monumentelor Istorice, se aprobã de ministrul culturii si se transmite
de Directia monumentelor istorice, în termen de 30 de zile de la
aprobare, inspectoratelor pentru culturã judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti, precum si consiliilor judetene, respectiv Primãriei
Municipiului Bucuresti.
Art. 5. - Anexele nr. 1 -3 fac parte integrantã din prezentul ordin.
Art. 6. - Directia monumentelor istorice, Directia generalã asezãminte,
centre si inspectorate pentru culturã, precum si inspectoratele
pentru culturã judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, vor
aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
Bucuresti, 22 februarie 2000.
Nr. 2.013.
ANEXA Nr. 1
CRITERII GENERALE
pentru clasarea bunurilor culturale
imobile în Lista monumentelor istorice
CAPITOLUL I
Dispozitii cu caracter general
Art. 1. - Propunerea de clasare a unui bun cultural imobil ca monument
istoric se poate face numai pe baza expertizei efectuate de persoane atestate
ca specialisti sau experti în domeniul protectiei, conservãrii
si punerii în valoare a monumentelor istorice.
Art. 2. - Clasarea unui imobil în Lista monumentelor istorice se
poate face dacã acesta întruneste unul sau mai multe criterii
valorice.
Art. 3. - Criteriile valorice pot fi aplicate si numai unei pãrti
unui imobil, dacã acesta nu întruneste conditiile necesare
în întregul sãu.
Art. 4. - Criteriile valorice de clasare se aplicã în functie
de natura imobilului: monument, ansamblu, rezervatie.
Art. 5. - În sensul prezentei anexe se definesc urmãtorii
termeni:
a) monument - constructia sau partea de constructie, împreunã
cu instalatiile, componentele artistice, elementele de mobilare interioarã
sau exterioarã care fac parte integrantã din acestea, precum
si lucrãrile artistice comemorative, funerare si de for public,
împreunã cu terenul aferent delimitat topografic, si care
constituie mãrturii culturalistorice remarcabile din punct de vedere
arhitectural, arheologic, artistic, religios, social, stiintific sau tehnic;
b) ansamblu - grup coerent, din punct de vedere cultural, istoric, arhitectural,
urbanistic, de constructii urbane sau rurale, împreunã cu
terenul aferent, care formeazã o unitate delimitatã topografic
si care constituie mãrturii cultural-istorice remarcabile din punct
de vedere arhitectural, urbanistic, arheologic, artistic, religios, social,
stiintific sau tehnic;
c) rezervatie - teren delimitat topografic, care cuprinde acele creatii
ale naturii sau ale omului în cadru natural si care constituie mãrturii
cultural-istorice remarcabile din punct de vedere arhitectural, urbanistic,
arheologic, artistic, religios, social, stiintific, tehnic sau al peisajului
cultural.
Art. 6. - (1) Valoarea localã sau nationalã a unui monument,
ansamblu sau a unei rezervatii se va aprecia prin raportarea acestora si
a fiecãrui criteriu valoric care le defineste la alte monumente,
ansambluri sau rezervatii similare din tarã.
(2) Pentru aprecierea valorii internationale a unui monument, ansamblu
sau a unei rezervatii se vor aplica criteriile stabilite prin conventiile
internationale.
(3) Conditiile de departajare între categoriile valorice A, B si
C prezentate în anexa nr. 3 vor fi precizate prin metodologie.
CAPITOLUL II
Criterii valorice pentru clasare
Art. 7. - Clasarea unui imobil în Lista monumentelor istorice se
face în baza urmãtoarelor criterii valorice, pentru care se
stabilesc subcriteriile specifice:
1. criteriul referitor la vechime, în functie de natura imobilului:
a) pentru monumente;
b) pentru ansambluri;
c) pentru rezervatii;
2. criteriul referitor la valoarea arhitectural-urbanisticã, artisticã,
în functie de natura imobilului:
a) pentru monumente;
b) pentru ansambluri;
c) pentru rezervatii;
3. criteriul referitor la valoarea memorial-simbolicã;
4. criteriul referitor la raritate, unicitate.
CAPITOLUL III
Criteriul referitor la vechime
Art. 8. - Criteriul referitor la vechime si subcriteriile sale se referã
exclusiv la constructia existentã, nu si la eventualele atestãri
documentare ale unor constructii anterioare care au fost total înlocuite
de constructia existentã.
Art. 9. - Posibilitatea ca un imobil sã fie clasat în una
dintre categoriile monumentelor istorice creste proportianal cu vechimea
lui.
Art. 10. - În cazul monumentelor se vor avea în vedere urmãtoarele
subcriterii:
a) vechimea constructiei initiale si a interventiilor ulterioare;
b) vechimea componentelor artistice iniliale si ulterioare;
c) vechimea amenajãrilor întregului teren aferent bunului
imobil;
d) ponderea diferitelor pãrti provenite din interventiile efectuate
de-a lungul timpului;
e) ponderea substantei originale pãstrate din fiecare etapã
de interventie.
Art. 11. - În cazul ansamblurilor se vor avea în vedere urmãtoarele
subcriterii:
a) vechimea ansamblului initial si a interventiilor ulterioare;
b) vechimea fiecãrei pãrti a ansamblului: initiale si ulterioare;
c) ponderea diferitelor imobile/pãrti provenite din interventii
de-a lungul timpului;
d) ponderea substantei originale pãstrate din fiecare etapã
de interventie.
Art. 12. - În cazul rezervatiilor se vor avea în vedere urmãtoarele
subcriterii:
a) evolutia istoricã a teritoriului cuprins în rezervatie;
b) ponderea diferitelor imobile/pãrti provenite din interventiile
de-a lungul timpului.
CAPITOLUL IV
Criteriul referitor la valoarea
arhitectural-urbanisticã, artisticã
Art. 13. - Criteriul referitor la valoarea arhitectural-urbanisticã,
artisticã se poate aplica unui imobil în întregul sãu
sau oricãrei pãrti a acestuia.
Art. 14. - În cazul monumentului vor fi avute în vedere urmãtoarele
subcriterii, în functie de valoarea, calitatea si semnificatia lor:
a) conceptia spatialã;
b) conceptia functionalã;
c) conceptia/compozitia volumetricã;
d) plastica arhitecturalã a fatadelor;
e) arhitectura interioarelor;
f) coerenta stilisticã;
g) conceptia structuralã si tehnicã;
h) componentele artistice: frescã, mozaic, sculpturã etc.
si ponderea celor valoroase fatã de întreaga clãdire;
i) amenajarea terenului aferent constructiei;
j) constructii auxiliare, instalatii, elemente de mobilare exterioarã,
pavimente, amenajãri peisajere si altele;
k) relatia cu contextul urban si natural;
l) reprezentativitatea pentru o epocã istoricã/stil, scoalã,
curent artistic;
m) reprezentativitatea în cadrul unui program/tip de clãdiri;
n) notorietatea autorului si reprezentativitatea pentru opera acelui autor.
Art. 15. - În cazul ansamblului subcriteriile referitoare la valoarea
arhitectural-urbanisticã, artisticã vor fi aplicate în
functie de aspectul specific cultural, istoric, functional, stilistic,
urban sau rural etc., care conferã coerentã ansamblului si
îl delimiteazã topografic.
Art. 16. - Subcriteriile care vor fi avute în vedere la clasarea
ansamblurilor sunt:
a) coerenta structuralã, stilisticã, functionalã,
temporalã, de tehnicã de constructie, precum si tehnica autorului;
b) compozitia spatial-volumetricã/caracteristici functionale;
c) clãdirile componente si ponderea celor valoroase fatã
de întreg;
d) componentele artistice si ponderea celor valoroase fatã de întreg;
e) amenajãri ale spatiului exterior: pavimente, mobilier urban,
amenajãri peisajere etc.;
f) relatia ansamblului cu contextul urban sau natural în care se
înscrie;
g) reprezentativitatea în cadrul unei tipologii urbane;
h) înscrierea în regulamentul urban al epocii în care
a fost construitã clãdirea;
i) reprezentativitatea în cadrul unui stil, unei scoli, unui curent
artistic, unei epoci.
Art. 17. - În cazul rezervatiilor subcriteriile se vor aplica în
functie de specificitatea care se stabileste fiecãrei rezervatii.
Art. 18. - Subcriteriile care vor fi avute în vedere la clasarea
rezervatiilor sunt urmãtoarele:
a) identitatea spatialã, caracterul;
b) compozitia volumetricã/caracteristici functionale;
c) valorile diverselor constructii componente si ponderea lor, care conferã
rezervatiei un anumit caracter si o delimiteazã;
d) ponderea clãdirilor valoroase fatã de întreg;
e) amenajãri ale spatiului exterior: pavimente, mobilier urban,
amenajãri peisajere etc.;
f) semnificatia tesutului urban: parcelarul, trama stradalã, fondul
construit;
g) evolutia teritoriului în raport cu regimul de proprietate;
h) relatia cu contextul fizic/teritoriul înconjurãtor urban
si natural;
i) reprezentativitatea în cadrul unei politici urbane;
j) reprezentativitatea în cadrul unei tipologii.
CAPITOLUL V
Criteriul referitor la valoarea
memorial-simbolicã
Art. 19. - Criteriul si subcriteriile se aplicã monumentelor, ansamblurilor
si rezervatiilor, fãrã deosebire.
Art. 20. - Subcriteriile referitoare la valoarea memorial-simbolicã
sunt:
a) evenimente istorice, culturale, politice sau sociale, respectiv personalitãti
culturale, politice ori personaje legendare sau mitice, legate de locul
respectiv si/sau reprezentate;
b) traditii locale - obiceiuri, activitãti specifice, sãrbãtori
religioase sau profane etc. - legate de locul respectiv;
c) prezenta în memoria comunitãtii, la nivel national sau
local;
d) clãdiri dispãrute, atestate documentar, care au existat
pe locul respectiv.
CAPITOLUL VI
Criteriul referitor la raritate/unicitate
Art. 21. - Criteriul si subcriteriile, se aplicã monumentelor, ansamblurilor
si rezervatiilor, fãrã deosebire.
Art. 22. - (1) Subcriteriile în fiunctie de care se vâ face
aprecierea raritãtii sau a unicitãtii sunt urmãtoarele:
a) vechimea;
b) valoarea arhitectural-urbanisticã si artisticã;
c) valoarea istoricã/memorial-simbolicã;
d) stilul, scoala, curentul istoric;
e) autorul;
f) programul de arhitecturã sau urbanistic;
g) conceptia structuralã si tehnica constructivã;
h) componentele artistice;
i) unicitatea sau raritatea istoricã;
j) originalitatea, atipicitatea, excepiia, bizareria.
(2) Subcriteriile de la alin. (1) lit. a), b) si c) reprezintã aprecierea
fãcutã potrivit cap. III, IV si V.
Art. 23. - În cazul în care un monument istoric a fost inclus
într-o categorie inferioarã, iar aplicarea criteriului de
raritate/unicitate o justificã, acesta poate fi clasat într-o
categorie superioarã.
ANEXA Nr. 2
DENUMIREA
capitolelor din Lista monumentelor
istorice
I. Monumente arheologice; situri arheologice
II. Monumente si ansambluri de arhitecturã; monumente tehnice
III. Clãdiri memoriale
IV. Monumente de artã, monumente si ansambluri memoriale
V. Rezervatii de arhitecturã si urbanism; locuri istorice; parcuri
si grãdini.
ANEXA Nr. 3
CATEGORII VALORICE
cuprinse în cap. II din
Lista monumentelor istorice a municipiului Bucuresti
Categoria A - Monumente de valoare nationalã exceptionalã,
reprezentative pe plan universal
Categoria B - Monumente de valoare nationalã
În aceastã categorie vor fi încadrate imobilele înscrise
în categoria monumente din Lista monumentelor istorice a municipiului
Bucuresti - 1992.
Categoria C - Monumente reprezentative pentru o anumitã zonã,
epocã, un anumit stil, autor, o anumitã arie etnograficã
În aceastã categorie vor fi încadrate imobilele înscrise
în categoria arhitecturalã si ambientalã din Lista
monumentelor istorice a municipiului Bucuresti - 1992.
Bunurile culturale imobile care nu sunt clasate în categoriile A,
B si C sunt bunuri culturale comune.