P A R T E A I
Anul XII - Nr. 185 LEGI,
DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 28 aprilie
2000
SUMAR
LEGI SI DECRETE
61. - Lege pentru aplicarea Acordului dintre statele pãrti la Tratatul Atlanticului de Nord si celelalte state participante la Parteneriatul pentru Pace cu privire la statutul fortelor lor, încheiat la Bruxelles la 19 iunie 1995
114. - Decret privind promulgarea Legii pentru aplicarea Acordului dintre statele pãrti la Tratatul Atlanticului de Nord si celelalte state participante la Parteneriatul pentru Pace cu privire la statutul fortelor lor, încheiat la Bruxelles la 19 iunie 1995
62. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974
115. - Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974
63. - Lege pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 52/1998 privind planificarea apãrãrii nationale a României
116. - Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 52/1998 privind planificarea apãrãrii nationale a României
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
595. - Ordin al ministrului finantelor privind prospectul de emisiune al certificatelor de trezorerie cu discont, lansate în luna mai 2000
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
SENATUL
LEGE
pentru aplicarea Acordului dintre
statele pãrti la Tratatul Atlanticului de Nord si celelalte state
participante la Parteneriatul pentru Pace cu privire la statutul fortelor
lor, încheiat la Bruxelles la 19 iunie 1995
România, ca stat parte la Acordul dintre statele pãrti la
Tratatul Atlanticului de Nord si celelalte state participante la Parteneriatul
pentru Pace cu privire la statutul forielor lor, încheiat la Bruxelles
la 19 iunie 1995 si ratificat prin Legea nr. 23/1996, denumit în
continuare acord, considerã cã în aceastã calitate
urmeazã sã aplice prevederile Acordului dintre statele pãrti
la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul fortelor lor, adoptat
la Londra la 19 iunie 1951, denumit în continuare NATO-SOFA, ca si
cum ar fi parte la NATO-SOFA, cu exceptiile prevãzute în acord.
Având în vedere necesitatea
si importanta constituirii cadrului juridic pentru reglementarea statutului
fortelor statelor pãrii la NATO-SOFA sau la acord, atunci când
astfel de forte sunt trimise si primite, pe baza unor întelegeri
separate, pe teritoriul României,
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - În sensul prezentei legi, urmãtorii termeni se definesc
astfel:
1. fortã înseamnã personalul care apartine trupelor
de uscat, de marinã si de aviatie ale uneia dintre pãrtile
contractante la NATO-SOFA sau la acord, aflate pe teritoriul României
pentru îndeplinirea unor misiuni oficiale, cu exceptia cazurilor
în care se convine în mod expres ca anumite persoane, unitãti
sau formatiuni sã fie altfel considerate;
2. componenta civilã înseamnã personalul civil care
însoteste personalul militar al unei pãrti contractante la
NATO-SOFA sau la acord, pe teritoriul României, fiind angajat al
fortelor armate ale acestei pãrti contractante; în aceastã
categorie nu intrã persoanele fãrã cetãtenie,
cetãtenii unui alt stat care nu este parte la NATO-SOFA sau la acord,
precum si cetãtenii români sau rezidenti permanenti în
România;
3. membru de familie înseamnã sotul/sotia unui membru al fortei
sau al componentei civile ori copiii aflati în întretinerea
acestuia/acesteia;
4. stat trimitãtor înseamnã partea contractantã
la NATOSOFA sau la acord, cãreia îi apartine forta sau componenta
civilã trimisã sã stationeze ori sã tranziteze
teritoriul României;
5. autoritãti militare ale statului trimitãtor înseamnã
acele autoritãti învestite cu atributii de comandã
si de aplicare a legislatiei acestui stat cu privire la membrii fortei
sale sau ai componentei civile;
6. personal al statului trimitãtor înseamnã membrii
fortei, ai componentei civile, precum si membrii lor de familie.
Art. 2. - Forta, componenta civilã si membrii de familie ai acestora
au obligatia sã respecte legile române si sã se abtinã
de la orice activitate neconformã cu prevederile si cu spiritul
NATO-SOFA sau ale acordului, urmãrind în special neimplicarea
în orice activitate politicã pe teritoriul României,
Art. 3. - În vederea stabilirii conditiilor concrete de desfãsurare
a operatiunilor pentru care sunt trimise si primite pe teritoriul României
forte ale statelor membre NATO sau ale statelor participante la Parteneriatul
pentru Pace, Guvernul României, prin Ministerul Apãrãrii
Nationale, va negocia si va încheia acorduri separate cu pãrtile
implicate în operatiunile respective.
CAPITOLUL II
Conditii referitoare la intrarea
sau la iesirea din România a personalului statului trimitãtor
Art. 4. - (1) La intrarea sau la iesirea din România forta sau membrii
acesteia apartinând statului trimitãtor, respectând
prevederile alin. (3) si (4) ale acestui articol si conformându-se
formalitãtilor stabilite de statul român, vor fi scutiti de
vizã de intrare sau de iesire.
(2) Vor face exceptie de la controlul de frontierã unitãtile
si subunitãtile constituite ale statului trimitãtor si mijloacele
lor de transport, care vor fi comunicate în scris structurilor competente
din Ministerul de Interne si Directiei Generale a Vãmilor de Ministerul
Apãrãrii Nationale, cu cel putin 3 zile înaintea sosirii.
(3) Membrii fortei pot trece frontiera pe baza urmãtoarelor documente:
a) actul de identitate personal, emis de statul trimitãtor, prevãzut
cu fotografie si cu rubrici în care sã se mentioneze numele
si prenumele, data nasterii, gradul, numãrul (dacã este cazul),
arma;
b) ordinul de deplasare individual sau colectiv, redactat în limba
statului trimitãtor si în limbile englezã si francezã,
emis de institutia competentã a statului trimitãtor sau de
Organizatia Tratatului Atlanticului de Nord, care sã certifice statutul
persoanei sau al grupului, calitatea de membru al fortei militare, precum
si deplasarea ordonatã. România va putea pretinde, cu ocazia
încheierii acordurilor speciale de trimitere-primire, ca ordinul
de deplasare sã fie contrasemnat de ministrul apãrãrii
nationale.
(4) Componenta civilã si membrii de familie pot trece frontiera
de stat a României pe bazã de pasaport, cu precizarea calitãtii
acestora în documentele agreate.
(5) Forta, componenta civilã si membrii de familie, bunurile acestora,
precum si mijloacele de transport vor intra în România prin
punctele de control pentru trecerea frontierei, deschise traficului international.
(6) Trecerea frontierei de stat a României se poate face si prin
alte locuri, în conditii stabilite prin acorduri si întelegeri
între România si statele vecine, precum si prin aeroporturile
care nu opereazã în trafic international, cu aprobarea Ministerului
Transporturilor, Ministerului de Interne si a Ministerului Finantelor,
solicitatã de Ministerul Apãrãrii Nationale cu 3 zile
înaintea sosirii la punctul stabilit.
Art. 5. - (1) Dacã un membru al unei forte sau al unei componente
civile pãrãseste serviciul statului trimitãtor si
nu este repatriat, autoritãtile militare ale statului trimitãtor
vor informa imediat autoritãtile române, cãrora le
vor da toate informatiile necesare. Autoritãtile militare ale statului
trimitãtor vor informa în mod similar autoritãtile
române despre orice asemenea membru care a absentat nemotivat mai
mult de 21 de zile.
(2) Dacã statul român a cerut pãrãsirea teritoriului
sãu de cãtre un membru al unei forte sau al unei componente
civile ori a emis un ordin de expulzare împotriva unui fost membru
al unei forte, al unei componente civile sau împotriva unui membru
de familie, autoritãtile militare ale statului trimitãtor
au obligatia sã primeascã persoana în cauzã
pe propriul sãu teritoriu sau sã o determine sã pãrãseascã
teritoriul statului român. Prevederile acestui alineat se vor aplica
numai persoanelor care nu sunt cetãteni români si care au
intrat în România ca membri ai unei forte ori ai unei componente
civile sau în scopul de a dobândi aceastã calitate,
precum si membrilor de familie ai unor asemenea persoane.
Art. 6. - (1) Tinuta militarã este obligatorie la trecerea unitãtilor
si subunitãtilor peste frontiera de stat.
(2) Pe timpul desfãsurãrii activitãtilor în
România membrii fortei statului trimitãtor pot purta si tinutã
civilã, în aceleasi conditii ca si militarii români
care participã la aceste activitãti.
Art. 7. - (1) Autovehiculele militare ale statului trimitãtor pot
trece frontiera de stat pe drumurile publice, dacã îndeplinesc
conditiile pentru a fi admise în circulatia internationalã
si dacã conducãtorii lor posedã permis de conducere
national sau international, conform modelului stabilit de Conventia internationalã
asupra circulatiei rutiere.
(2) Autovehiculele mentionate la alin. (1), al cãror certificat
de înmatriculare nu îndeplineste conditiile prevãzute
de Conventia internationalã asupra circulatiei rutiere, pot circula
pe drumurile publice, dacã acest certificat este vizat de Ministerul
de Interne, la cererea Ministerului Apãrãrii Nationale.
(3) Autovehiculele mentionate la afin. (1) vor fi prevãzute, pe
lângã numãrul de înmatriculare, cu un semn distinctiv
al apartenentei statale.
Art. 8. - (1) Echipamentele, materialele, mijloacele de transport, precum
si alte bunuri mobile necesare pentru uzul fortei si al componentei civile
sunt scutite de taxe vamale.
(2) Pentru produsele importate în regim temporar si care nu mai sunt
exportate din România vor fi depuse documentele pentru trecerea acestora
la regimul de import definitiv.
(3) Orice alte bunuri, în afara celor destinate uzului exclusiv al
fortei si al componentei civile, sunt supuse regimului vamal aplicabil
persoanelor fizice, atât la introducerea, cât si la scoaterea
acestora din tarã.
(4) Sub rezerva derogãrilor exprese prevãzute în prezenta
lege, operatiunile de vãmuire a membrilor fortei, ai componentei
civile si a membrilor lor de familie vor fi efectuate la unitãtile
vamale de interior cele mai apropiate de locul de dislocare a fortei, bunurile
în cauzã circulând, în tranzit, sub supraveghere
vamalã.
Art. 9. - Documentele oficiale continute în plicuri sigilate nu sunt
supuse controlului vamal, dacã cei care le transportã au
un ordin individual de deplasare, eliberat în conditiile mentionate
la art. 4 alin. (3) lit. b). În ordinul de deplasare se vor preciza
numãrul plicurilor si faptul cã acestea contin numai documente
oficiale.
CAPITOLUL III
Stationarea personalului statului
trimitãtor pe teritoriul României
Art. 10. - Membrii fortei pot detine, purta si folosi, în conditiile
legii, arme militare, pistoale sau revolvere si munitia corespunzãtoare
pe timpul sederii lor în Romãnia, cu avizul organelor competente,
la solicitarea Ministerului Apãrãrii Nationale, si, de asemenea,
pot purta si folosi, în conditiile legii, armele militare primite
în dar sau ca recompensã.
Art. 11. - Perimetrele, clãdirile, elementele de infrastructurã
puse la dispozitia fortei, asistenta cu privire la transferul de personal,
echipament si materiale, la stationare si aprovizionare, precum si la alte
servicii de ordin general vor fi. specificate în acordul tehnic al
fiecãrei activitãti operationale, prin grija Ministerului
Apãrãrii Nationale.
Art. 12. - (1) În cazul folosirii de cãtre fortã a
unor baze, porturi, aeroporturi, precum si a altor structuri permanente,
vor fi încheiate contracte care vor cuprinde mentiuni referitoare
la unitatea gãzduitã, nationalitatea si denumirea, baza de
plecare, numãrul militarilor (pe grade) si numãrul civililor,
numãrul si tipul vehiculelor de luptã, precum si al celor
pentru logisticã si transport, numãrul sistemelor de armament
(inclusiv artilerie, cu specificarea calibrului), numãrul armelor
individuale, al armamentelor deservite de echipaje si, de asemenea, întreaga
cantitate de munitie (cu specificarea tipului si a calibrului) de care
dispune unitatea.
(2) În contracte se vor mentiona toate spatiile si unitãtile
puse la dispozitie fortei, cu specificarea celor destinate birourilor,
cazãrii, magaziilor de echipament, depozitelor de munitie, parcãrii
autovehiculelor, instalãrii corturilor sau a containerelor si altor
servicii conexe.
(3) Costurile de folosintã, operationale si de întretinere
a structurilor nationale române, puse la dispozitie în baza
contractelor încheiate în acest scop, vor fi achitate de autoritãtile
militare ale statului trimitãtor pentru întreaga duratã
a operatiunii.
(4) În cadrul activitãtilor specifice forta va folosi poligoane
si amenajãri din dotarea Ministerului Apãrãrii Nationale,
precum si, dacã este cazul, terenuri, aeroporturi, porturi, alte
spatii si bunuri imobiliare stabilite, în conditiile legii, în
baza unor contracte încheiate cu autoritãtile administratiei
publice sau cu alte persoane juridice ori cu persoane fizice, dupã
caz.
Art. 13. - Autoritãtile administratiei publice competente si conducãtorii
agentilor economici si ai institutiilor publice, cãrora le revin
atributii în legãturã cu activitãtile prevãzute
la art. 11 si 12, vor fi informate, cu cel putin douã luni înainte
de începerea acestor activitãti, cu toate datele si lãmuririle
necesare, prin grija Ministerului Apãrãrii Nationale.
Art. 14. - (1) Pentru toate cheltuielile contractate de fortã plata
se va efectua, conform prevederilor legale în vigoare, în monedã
nationalã, de regulã înainte de pãrãsirea
teritoriului, la cursul de schimb din momentul respectiv.
(2) Modalitatea efectuãrii unor plãti ulterioare va fi prevãzutã
atât
în continutul memorandumului de întelegere, cât si în
acordul tehnic, cu toate datele necesare pentru recuperarea în timp
util a sumelor restante.
(3) Operatiunile de schimb valutar, precum si nivelut sumelor în
valutã si în lei ce pot fi introduse sau scoase din tarã
sunt supuse reglementãrilor Bãncii Nationale a României.
Art. 15. - (1) Furnizarea de bunuri, servicii sau de materiale consumabile
de cãtre persoane fizice si juridice se va realiza, fãrã
a se influenta piata localã, în baza unor contracte semnate
de autoritãtile militare ale statului trimitãtor, iar plãtile
se vor face direct la furnizor.
(2) Procedurile de selectionare a ofertantilor sunt de competenta autoritãtilor
militare ale statului trimitãtor, dar acestea pot solicita si asistentã
din partea unor agentii specializate române.
(3) Neîntelegerile precontractuale apãrute în legãturã
cu procedura licitatiei si a selectiei ofertei de pret, precum si litigiile
în legãturã cu executarea contractelor se vor rezolva
conform legislatiei române.
(4) Procurarea pe plan local de cãtre membrii statului trimitãtor
a bunurilor necesare consumului propriu se va face în conditii similare
celor ale cetãtenilor statului român.
Art. 16. - Bunurile prevãzute la art. 8 alin. (2) sunt supuse procedurilor
prevãzute de Codul vamal al României pentru regimul vamal
suspensiv de admitere temporarã, în limitele stabilite prin
hotãrâre a Guvernului.
Art. 17. - (1) Vehiculele care apartin unei forte sau componente civile
sunt scutite de taxele datorate pentru folosirea drumurilor publice.
(2) Livrãrile de carburanti si lubrifianti, efectuate în tarã
pentru asigurarea functionãrii autovehiculelor, aeronavelor si navelor
care apartin fortei si sunt folosite în scopul îndeplinirii
misiunilor oficiale, sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã,
cu exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente cumpãrãrilor
de bunuri si servicii destinate realizãrii acestor produse.
Art. 18. - Un membru al unei forte sau al unei componente civile, cu ocazia
primei sosiri în misiune sau cu ocazia primei sosiri a unui membru
de familie al sãu, poate importa efectele personale si mobilierul
necesar, cu scutire de taxe vamale, pe durata misiunii.
Art. 19. - (1) Membrii fortei sau ai componentei civile pot importa temporar,
cu scutire de taxe vamale, autovehicule pentru folosinta personalã
sau a membrilor lor de familie, fãrã drept de închiriere
sau de înstrãinare.
(2) Pentru autovehiculele prevãzute la alin. (1) nu se acordã
scutiri de la taxele percepute pentru folosirea drumurilor publice.
Art. 20. - Importurile fãcute de autoritãtile militare ale
statului trimitãtor pentru alte scopuri decât cele destinate
folosintei exclusive a fortei sau a componentei civile, precum si importurile,
altele decât cele prevãzute la art. 18 si 19, efectuate de
membrii unei forte sau ai unei componente civile, nu sunt îndreptãtite
la nici un fel de scutire de taxe sau la alte facilitãti.
Art. 21. - (1) Bunurile importate cu scutire de taxe vamale, în aplicarea
dispozitiilor art. 16, 18 si 19:
a) pot fi reexportate în mod liber, cu conditia ca, în ceea
ce priveste bunurile importate potrivit art. 16, sã fie remis biroului
vamal un certificat-inventar, eliberat în conformitate cu prevederile
prezentului articol. Serviciul vamal îsi mentine totusi dreptul de
a verifica dacã aceste bunuri reexportate sunt cele descrise în
certificatul-inventar si dacã acestea au fost într-adevãr
importate în conditiile prevãzute la art. 16, 18 si 19, dupã
caz;
b) nu pot fi, de regulã, înstrãinate în România
prin vânzare sau prin donatie. Prin exceptie, o asemenea înstrãinare
poate fi autorizatã în conditiile stabilite de autoritãtile
competente ale statului român cu privire la plata taxelor vamale
si a impozitelor, îndeplinirea cerintelor specifice activitãtii
de comert exterior si de schimb valutar.
(2) Bunurile dobândite în România vor fi exportate numai
în conformitate cu reglementãrile în vigoare ale statului
român.
Art. 22. - Operatiunile de import temporar pentru produsele strategice,
precum si pentru articolele si tehnologiile supuse controlului destinatiei
finale se vor efectua cu avizul autoritãtii competente române.
Art. 23. - Personalul statului trimiiãtor va putea utiliza, în
conditiile legii, spectrul electromagnetic, mijloacele si instalatiile
proprii de comunicare, precum si serviciile interne de postã si
telecomunicatii, în baza solicitãrilor Ministerului Apãrãrii
Nationale, adresate autoritãtii competente române.
Art. 24. - Personalul statului trimitãtor poate beneficia de serviciile
de turism, în conditii similare celor ale cetãtenilor români.
Art. 25. - (1) Personalul fortei, al componentei civile, precum si membrii
lor de familie pot obtine asistentã medicalã în aceleasi
conditii ca si personalul Ministerului Apãrãrii Nationale.
(2) Structurile locale din sistemul Ministerului Sãnãtãtii
vor coopera cu autoritãiile militare române si ale statuiui
trimitãtor în vederea asigurãrfi asistentei medicale,
sprijinindu-se reciproc în probleme' de sãnãtate, în
special în' ceea ce priveste controlul bolilor transmisibile, conform
conventiilor internationale.
Art. 26. - (1) În cazul în care slabilirea unor impozite în
statul român depinde de resedinta sau de domiciliul contribuabilului,
perioada în care un membru al fortei sau al componentei civile se
aflã pe teritoriul României nu va fi consideratã, pentru
stabilirea impozitului respectiv, ca perioadã de resedintã
sau ca antrenând o schimbare a resedintei ori a domiciliului.
(2) Pe durata sederii în România salariile si indemnizatiile
plãtite membrilor fortei si ai componentei civile de cãtre
statul trimitãtor sunt scutite de plata impozitelor.
Art. 27. - Activitãtile generatoare de profit pot fi desfãsurate
în România de cãtre membrii fortei, ai componentei civile
sau de membrii de familie ai acestora numai dupã obtinerea aprobãrilor
legale, urmând sã fie supuse regimului de impozitare aplicabil
în România.
Art. 28. - Ministerul Apãrãrii Nationale va pune la dispozitie
Ministerului de Interne, pe baza unui document bilateral, datele referitoare
la personalul statului trimitãtor, pentru ca acesta sã poatã
lua mãsurile necesare, atât pe timpul deplasãrii, cât
si în zona de dislocare a personalului respectiv, pentru a asigura
securitatea circulatiei, protectia adecvatã a tehnicii militare,
echipamentului, proprietãtii, precum si a documentelor si informatiilor
personalului statului trimitãtor.
Art. 29. - (1) În scopul prevenirii infractiunilor la regimul vamal
si fiscal autoritãtile române si autoritãtile militare
ale statului, trimitãtor îsi vor acorda reciproc asistentã
în efectuarea anchetelor si în strângerea probelor.
(2) Autoritãtile militare ale statului trimitãtor vor acorda
tot sprijinul pentru a asigura ca bunurile susceptibile de a fi confiscate
de autoritãtile vamale sau fiscale române ori în numele
acestor autoritãti sã fie puse la dispozitie autoritãtilor
respective.
(3) Autoritãtile fortei vor acorda tot sprijinul pentru a asigura
plata taxelor vamale, a impozitelor si a penalitãtilor datorate
de membrii fortei sau ai componentei civile ori de membrii lor de familie.
(4) Vehiculele oficiale si obiectele care apartin fortei sau componentei
civile, dar nu unui membru al unei asemenea forte sau componente civile,
retinute de autoritãtile române în legãturã
cu o încãlcare a legilor sau reglementãrilor vamale
ori fiscale, vor fi restituite autoritãtilor respectivei forte.
CAPITOLUL IV
Folosirea fortei de muncã
locale
Art. 30. - (1) Forta poate angaja în serviciul sãu personal
din rândul populatiei civile locale, prin oficiile teritoriale ale
fortei de muncã, prin încheierea unor contracte de muncã
pe duratã determinatã sau a unor conventii civile.
(2) Conditiile de angajare, de muncã si de protectie socialã,
respectiv salariile si drepturile conexe în conditiile de protectie
a muncii, asigurãrilor sociale si de protectie a somerilor, precum
si obligatiile pentru constituirea fondului de asigurãri sociale,
de pensii si ajutor de somaj vor fi stabilite în conformitate cu
legislatia românã în vigoare.
(3) Forta este obligatã la plata asigurãrilor sociale ale
personalului angajat, a contributiilor privind asigurarea medicalã
datoratã institutiilor de resort locale si a sumelor datorate la
buget pentru impozite pe salarii.
Art. 31. - Obligatiile ce derivã în urma angajãrii
unei forte de muncã civile din România, pentru autoritãtile
militare ale statului trimitãtor, sunt:
a) sã se asigure cã instalatiile militare, constructiile,
echipamentele tehnice si tehnologiile în care sau cu care îsi
va desfãsura activitatea personalul angajat nu îl expun pe
acesta la risc de accidentare sau intoxicare acutã profesionalã;
b) sã stabileascã atributiile si rãspunderile ce revin
angajatilor în domeniul protectiei muncii, corespunzãtor functiilor
pe care urmeazã sã le exercite;
c) sã angajeze numai persoane care, în urma controlului medical
si a verificãrii aptitudinilor psihoprofesionale, corespund sarcinii
de muncã pe care urmeazã sã o exercite;
d) sã asigure pe cheituialã proprie mijloace individuale
si/sau colective de lucru si protectie, corespunzãtor riscurilor
activitãtii prestate, conform Normativului republican - cadru de
acordare a echipamentului de protectie si de lucru;
e) sã instruiascã la angajare si periodic personalul civil
angajat cu privire la normele specifice de protectie a muncii, adecvate
activitãtii prestate, în concordantã cu prevederile
contractului de muncã sau ale conventiei de prestãri de servicii;
f) sã aibã în vedere angajarea personalului autorizat
pentru exercitarea meseriilor si profesiilor prevãzute în
normele de protectie a muncii.
Art. 32. - (1) În cazul accidentãrii unui angajat civil român
în perimetrul bazei fortei, cercetarea cauzelor, a împrejurãrilor
si stabilirea rãspunderii, respectiv a mãsurilor pentru prevenirea
unor accidente similare, se vor efectua de cãtre un reprezentant
împuternicit al autoritãtii române cornpetente, împreunã
cu un reprezentant împuternicit al fortei.
(2) În situatia prevãzutã la alin. (1) autoritãtile
militare ale statului trimitãtor pot solicita ca împuternicitul
acestora sã fie un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale - Inspectia de Stat pentru Protectia Muncii.
Art. 33. - Vãtãmarea sau intoxicarea acutã profesionalã
de cãtre fortã a unor terte persoane apartinând statului
român, ca urmare a unor actiuni sau omisiuni produse în afara
perimetrului acesteia si în alte condifii decât cele specifice
punerii în aplicare a NATO-SOFA sau a acordului, va fi cercetatã
de statul român prin organele sale competente.
Art. 34. - (1) Atragerea rãspunderii pentru actiunile sau omisiunile
care au avut ca efect vãtãmarea (accidentarea temporarã,
accidentarea cu urmãri de invaliditate sau accidentarea mortalã)
ori intoxicarea acutã profesionalã va fi comunicatã
autoritãtii militare a statului trimitãtor, în vederea
localizãrii acesteia în structura organizatoricã a
fortei.
(2) Stingerea pretentiilor pãrtii vãtãmate, persoanã
juridicã sau fizicã, se va realiza în conformitate
cu prevederile cap. VII.
(3) În vederea stabilirii împrejurãrilor si a cauzelor
care au condus la vãtãmarea sau îmbolnãvirea
profesionalã a unor persoane fizice ori a unor salariati ai persoanelor
juridice, autoritãtile militare ale statului trimitãtor vor
acorda tot sprijinul autoritãtilor statului român pentru obtinerea
probelor necesare în vederea elucidãrii cauzei.
CAPITOLUL V
Protectia mediului
Art. 35. - Personalul statului trimitãtor este obligat sã
respecte prevederile legislatiei române în vigoare privind
protectia mediului înconjurãtor.
Art. 36. - (1) În România personalului statului trimitãtor
îi sunt interzise urmãtoarele activitãti:
a) importul deseurilor de orice naturã;
b) degradarea terenurilor si a culturilor agricole, precum si a plantatiilor
vitipomicole;
c) utilizarea de pesticide fãrã aprobãrile legale;
d) vãtãmarea animalelor;
e) spãlarea în apele naturale a autovehiculelor, utilajelor,
precum si a corpurilor care contin uleiuri, combustibil lichid, lubrifianti,
substante periculoase ori pesticide;
f) incendierea miristilor, stufului si a vegetatiei ierboase;
g) culegerea si comercializarea plantelor, capturarea prin orice mijloace,
detinerea si comercializarea animalelor declarate monumente ale naturii,
precum si dislocarea, detinerea si comercializarea unor piese mineralogice,
speologice si paleontologice, provenite din locuri declarate monumente
ale naturii;
h) introducerea în tarã a unor culturi de microorganisme,
a unor plante si animale vii, precum si a unor produse de origine animalã,
fãrã acordul autoritãtii centrale sau locale pentru
protectia fitosanitarã, sanitar-veterinarã sau, dupã
caz, de protectie a mediului;
i) executarea oricãror activitãti care ar putea avea impact
asupra mediului, fãrã aprobãrile legale.
(2) Constatarea încãlcãrii prevederilor alin. (1) revine
organelor abilitate din cadrul Ministerului Apelor, Pãdurilor si
Protectiei Mediului, precum si din cadrul Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei.
Art. 37. - Pentru activitãtile militare care se desfãsoarã
pe teritoriul României Ministerul Apãrãrii Nationale
va asigura conditiile necesare de protectie a factorilor de mediu si va
realiza lucrãrile de refacere a mediului deteriorat.
CAPITOLUL VI
Jurisdictia
Art. 38. - (1) În conditiile stabilite de prezentul articol:
a) autoritãtile competente ale statului român vor exercita
jurisdictia asupra membrilor unei forte sau ai unei componente civile si
asupra membrilor lor de familie în ceea ce priveste infractiunile
comise pe teritoriul României si incriminate de legea românã;
b) autoritãtile militare ale statului trimitãtor vor avea
dreptul sã exercite jurisdictia penalã sau competenta disciplinarã
care le este conferitã de legea statului trimitãtor în
privinta persoanelor supuse legilor militare ale acestui stat;
c) autoritãtile competente ale statului român vor avsa dreptul
sã îsi exercite jurisdictia exclusivã asupra membrilor
unei forte sau ai unei componente civile si asupra membrilor lor de familie
în ceea ce priveste infractiunile, inclusiv cele referitoare la securitatea
acestui stat, pedepsite de legea românã, dar nu si de legea
statului trimitãtor;
d) autoritãtile militare ale statului trimitãtor vor avea
dreptul sã îsi exercite jurisdictia exclusivã asupra
persoanelor supuse legilor militare ale acestui stat pentru infractiunile,
inclusiv cele referitoare la securitatea sa, incriminate de legea statului
trimitãtor, dar nu si de legea românã.
(2) În întelesul prezentei legi, o infractiune împotriva
securitãtii statului se referã la:
a) trãdarea de patrie;
b) actele de diversiune, spionajul sau încãlcarea oricãrei
legi referitoare la secretul de stat si profesional ori la secrete privind
siguranta nationalã.
Art. 39. - (1) În cazul în care dreptul de a exercita jurisdictia
este concurent, autoritãtile militare ale statului trimitãtor
vor avea dreptul sã îsi exercite, cu prioritate, jurisdictia
asupra unui membru al propriei forte sau al componentei civile în
ceea ce priveste:
a) infractiunile îndreptate numai împotriva proprietãtii
sau securitãtii statului trimitãtor ori infractiunile ândreptate
numai împotriva persoanei sau proprietãtii unui alt membru
al fortei ori al componentei civile a acestui stat ori unui membru de familie;
b) infractiunile care decurg din orice faptã sau omisiune produsã
în îndeplinirea îndatoririlor oficiale.
(2) În cazul oricãrei alte infractiuni autoritãtile
statului român vor avea dreptul sã îsi exercite, cu
prioritate, jurisdictia.
(3) Dacã statul care are dreptul prioritar decide sã nu îsi
exercite jurisdictia, acesta va informa autoritãtile celuilalt stat
de îndatã ce va fi posibil. Autoritãtile statului care
are dreptul prioritar de jurisdictie vor lua în considerare cu bunãvointã
cererea de renuntare la acest drept, formulatã de autoritãtile
celuilalt stat, în cazul în care acest stat considerã
cã o astfel de renuntare este de importantã deosebitã.
(4) Prevederile prezentului capitol nu implicã nici un drept pentru
autoritãtile militare ale statului trimitãtor de a-si exercita
jurisdictia asupra persoanelor care sunt cetãteni ai statului român
sau rezidenti permanenti ai acestui stat, în afara cazului în
care acestia sunt membri ai fortei statului trimitãtor.
Art. 40. - Persoanele supuse legilor militare ale statului trimitãtor
se aflã sub incidenta legislatiei române pentru sanctionarea
faptelor de încãlcare a unor norme de convietuire socialã
ori a ordinii si linistii publice, în conditii similare cu militarii
români.
Art. 41. - (1) Autoritãtile militare ale statului trimitãtor
si autoritãtile statului român îsi vor acorda sprijin
reciproc pentru retinerea membrilor fortei, a componentei sale civile sau
a membrilor lor de familie aflati pe teritoriul român si pentru predarea
lor autoritãtii care urmeazã sã îsi exercite
jurisdictia, conform competentelor stabilite.
(2) Autoritãtile statului român vor notifica prompt autoritãtilor
militare ale statului trimitãtor despre retinerea oricãrui
membru al unei forte, al componentei sale civile sau a unui membru de familie
al acestuia.
(3) În cazul în care statul român urmeazã sã
îsi exercite jurisdictia asupra unui membru al unei forte sau al
unei componente civile, acuzat de comiterea unei infractiuni, acesta va
rãmâne în custodia statului trimitãtor pânã
în momentul în care va fi pus sub acuzatie de statul român.
Art. 42. - (1) Autoritãiile militare ale statului trimitãtor
si ale statului român îsi vor acorda sprijin reciproc pentru
efectuarea tuturor investigatiilor necesare cu privire la infractiuni,
precum si în strângerea si administrarea probelor, inclusiv
în sechestrarea si, atunci când este cazul, în predarea
obiectelor care au legãturã cu infractiunea. Predarea unor
astfel de obiecte poate fi fãcutã cu conditia înapoierii
lor într-un termen stabilit de autoritâtea care le predã.
(2) Autoritãtile pãrtilor contractante îsi vor notifica
reciproc decizia luatã în toate cazurile în care existã
drepturi concurente de exercitare a jurisdictiei.
Art. 43. - (1) Atunci când la o misiune participã forte ale
mai multor pãrti contractante la NATO-SOFA sau la acord si un membru
apartinând uneia dintre aceste forte a fost judecat, în conformitate
cu prevederile de mai sus, de autoritãtile competente române
si a fost condamnat, achitat sau gratiat, acesta nu va putea fi judecat
din nou pentru aceeasi faptã de autoritãtile unei alte pãrti
contractante la NATO-SOFA sau la acord.
(2) În conditiile alin. (1) autoritãtile militare ale statului
trimitãtor vor putea sanctiona un membru al fortei pentru orice
încãlcare a regulilor de disciplinã decurgând
din fapta pentru care a fost judecat.
Art. 44. - Când un membru al forjei sau al componentei civile ori
un membru de familie al acestuia este pus sub urmãrire penalã
sub jurisdictia statuiui român, el va avea dreptul:
a) la solutionarea cu celeritate a cauzei;
b) sã fie informat despre acuzatiile concrete care i se aduc;
c) sã fie confruntat cu martorii care îl acuzã;
d) ca martorii care pot depune în favoarea sa sã fie obligati
sã se prezinte în instantã, dacã acestia se
aflã sub jurisdictia statului român;
e) sã aibã un apãrãtor desemnat de el sau un
apãrãtor care sã îi acorde asistentã
gratuitã, în conditiile legii;
f) sã beneficieze de serviciile unui interpret competent;
g) sã comunice cu reprezentantul guvernului statului trimitãtor
si, atunci când regulile de procedurã permit; acesta sã
poatã fi prezent la proces.
Art. 45. - (1) Unitãtile sau formatiunile militare ale fortei, reglementar
constituite, trebuie sã asigure paza si ordinea în toate taberele,
asezãrile sau în alte instalatii pe care le ocupã,
în conformitate cu acordurile încheiate cu statul român.
Politia militarã a fortei poate lua toate mãsurile pe care
le considerã necesare pentru mentinerea ordinii si a securitãtii
în astfel de locuri.
(2) În afara acestor locuri politia militarã a fortei va fi
folositã numai pe baza întelegerilor cu autoritãtile
statului român si în colaborare cu acestea, în mãsura
în care sunt necesare interventii pentru a se mentine ordinea si
disciplina în rândul membrilor fortei.
CAPITOLUL VII
Daune, pretentii
Art. 46. - (1) Statul român va renunta la orice pretentii împotriva
statului trimitãtor pentru pagube produse asupra oricãrei
proprietãti care îi apartine si care este folositã
de fortele sale terestre, maritime sau aeriene, dacã paguba:
a) a fost produsã de un membru al fortei sau al componentei civile
a statului trimitãtor în timpul executãrii misiunii
speciale pe teritoriul României;
b) a fost produsã în urma utilizãrii oricãrui
vehicul, a oricãrei nave sau aeronave care apartine statului trimitãtor
si este folositã de forta sau componenta civilã a acestuia
în timpul misiunii speciale în România, iar paguba a
fost provocatã unei proprietãti a statului român, folositã
în acelasi scop.
(2) Statul român va renunta la pretentiile care decurg din operatiuni
de salvare maritimã, dacã nava sau încãrcãtura
apartine statului trimitãtor si a fost utilizatã de forta
sau de componenta civilã a acestuia în timpul misiunii speciale
desfãsurate pe teritoriul României.
Art. 47. - (1) În cazul unui prejudiciu cauzat în conditiile
prevãzute la art. 46, însã unei proprietãti
a statului român în afara celei folosite de fortele sale armate,
situatã pe teritoriul acestuia, problema rãspunderii statului
trimitãtor, precum si cuantumul despãgubirilor vor fi stabilite
prin negocieri între autoritãtile celor douã state.
(2) În situatia prevãzutã la alin. (1) statul român
va renunta la pretentiiie sale, dacã valoarea prejudiciului va fi
mai micã decât echivalentul în lei a 1.000 dolari S.U.A.
Art. 48. - Fiecare parte contractantã va renunta la toate pretentiile
sale fatã de oricare altã parte contractantã pentru
rãnirea sau decesul oricãrui membru al fortelor sale armate,
dacã acesta a actionat în îndeplinirea îndatoririlor
sale oficiale.
Art. 49. - (1) Pretentiile împotriva unor membri ai unei forte sau
ai unei componente civile, care decurg din fapte si omisiuni care antreneazã
rãspunderea autorului în România si care nu au fost
comise în timpul exercitãrii îndatoririlor oficiale,
vor fi solutionate astfel:
a) autoritãtile statului român vor examina cererea de despãgubire,
vor stabili într-un mod just si echitabil despãgubirea datoratã
reclamantului, tinând seama de toate circumstantele cauzei, inclusiv
de comportamentul persoanei lezate, si vor întocmi un raport fundamentat
al cauzei;
b) raportul va fi trimis autoritãtilor militare ale statului trimitãtor,
care vor decide fãrã întârziere dacã vor
proceda la o despãgubire cu titlu de favoare si, în acest
caz, vor stabili cuantumul;
c) dacã o ofertã de despãgubire este fãcutã
si acceptatã de cãtre reclamant ca fiind o despãgubire
integralã, autoritãtile fortei vor face ele însele
aceastã platã si vor informa autoritãtile statului
român despre decizia lor si despre suma plãtitã;
d) dispozitiile prezentului alineat nu afecteazã competenta instantelor
de judecatã ale statului român de a solutiona o actiune intentatã
împotriva unui membru al unei forte sau al unei componente civile.
(2) Pretentiile care decurg din folosirea neautorizatã a oricãrui
vehicul al fortelor armate ale statului trimitãtor vor fi solutionate
în conformitate cu dispozitiile alin. (1), în afarã
de cazul în care forta sau componenta civilã însãsi
poartã rãspunderea legalã.
(3) În situatia în care existã un diferend în
a se stabili dacã fapta care antreneazã rãspunderea
sau dacã omisiunea imputabilã unui membru al fortei sau al
componentei civile s-a produs în exercitarea îndatoririlor
oficiale sau în afara acestora, precum si dacã utilizarea
unui vehicul apartinând fortei statului trimitãtor a fost
sau nu autorizatã, diferendul va fi solutionat prin negocieri între
autoritãtile competente ale celor douã state.
Art. 50. - Statul trimitãtor nu va putea invoca imunitatea fatã
de jurisdictia instantelor judecãtoresti ale statului român
pentru membrii fortei sau ai componentei sale civile, în ceea ce
priveste cauzele civile ce revin în competenta acestor instante.
Art. 51. - (1) Pretentiile, altele decât pretentiile izvorâte
din contracte si cele cãrora le sunt aplicabile dispozitiile art.
46, 47 si 48, care decurg din fapte sau omisiuni ale membrilor unei forte
ori ai componentei civile, produse în îndeplinirea obligatiilor
oficiale, sau din orice altã faptã, omisiune sau împrejurare
pentru care este rãspunzãtoare o fortã sau o componentã
civilã si care cauzeazã pagube pe teritoriul statului român
unor terte pãrti, persoane fizice sau persoane juridice, indiferent
de statutul ori de nationalitatea lor, altele decât cele apartinând
pãrtilor contractante, vor fi solutionate de statul român
în conformitate cu prevederile prezentului articol.
(2) Pretentiile vor fi depuse, înregistrate si solutionate sau judecate
în conformitate cu legile si cu reglementãrile statului român,
aplicabile pretentiilor ce decurg din activitãtile propriilor forte
armate.
(3) Instantele române pot solutiona orice asemenea pretentii, iar
plata sumelor stabilite prin hotãrâre judecãtoreascã
se va efectua de statul român în lei.
(4) O astfel de platã, convenitã între pãrti
sau stabilitã prin hotãrâre judecãtoreascã,
este obligatorie, în ambele cazuri, pentru pãrtile implicate.
(5) Orice pretentie solutionatã de statul român va fi comunicatã
statelor trimitãtoare interesate, împreunã cu informatii
complete si cu o propunere de împãrtire a sumelor, în
conformitate cu dispozitiile alin. (6) lit. a), b) si c). În lipsa
unui rãspuns în termen de douã luni, se va considera
cã împãrtirea propusã a fost acceptatã.
(6) Sumele necesare pentru solutionarea pretentiilor, în conditiile
prezentului articol si ale art. 47, vor fi împãrtite între
pãrtile contractante astfel:
a) când întreaga responsabilitate revine unui singur stat,
suma convenitã ori stabilitã de instanta de judecatã
va fi suportatã în proportie de 25% în sarcina statului
român si în proportie de 75% în sarcina statului trimitãtor;
b) când sunt rãspunzãtoare mai multe state, suma convenitã
ori stabilitã de instanta de judecatã va fi suportatã
în mod egal de aceste state; în situatia în care statul
român nu este unul dintre statele responsabile, partea acestuia va
fi jumãtate din contributia fiecãrui stat trimitãtor;
c) când paguba a fost cauzatã de fortele armate ale pãrtilor
contractante si nu este posibil sã fie imputatã în
mod precis uneia sau mai multora dintre aceste forte armate, suma convenitã
ori stabilitã de instanta de judecatã va fi împãrtitã
în mod egal între pãrtile contractante; în situatia
în care statul român nu este unul dintre statele ale cãror
forte armate au cauzat paguba, partea acestuia va fi jumãtate din
contributia fiecãrui stat trimitãtor;
d) semestrial, statul român va transmite statelor trimitãtoare
interesate o situatie privind sumele pe care le-a achitat în cursul
semestrului precedent, pentru fiecare caz în care a fost acceptatã
împãrtirea procentualã, propusã; situatia va
fi însotitã de o cerere de rambursare; rambursarea se va face,
în cel mai scurt termen, în moneda statului român.
(7) Un membru al fortei sau al componentei civile nu va face obiectul nici
unei mãsuri de executare silitã a vreunei hotãrâri
judecãtoresti pronuntate împotriva acestuia în statul
român, într-o problemã decurgând din îndeplinirea
îndatoririlor sale oficiale.
(8) Cu exceptia cazului în care dispozitiile alin. (6) se aplicã
pretentiilor la care se referã art. 47, dispozitiile prezentului
articol nu se aplicã pretentiilor în legãturã
cu navigatia, cu exploatarea unei nave sau cu încãrcarea,
cu transportul sau descãrcarea mãrfurilor de pe nave, în
afara celor decurgând din decesul sau rãnirea unei persoane
în privinta cãrora art. 48 nu este aplicabil.
Art. 52. - Autoritãtile militare ale statului trimiiãtor
si ale statului român vor coopera pentru obtinerea probelor necesare
unei solutionãri echitabile a pretentiilor care intereseazã
pãrtile în litigiu.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 53. - (1) Autoritãtile militare ale statului trimitãtor
au dreptul si obligatia de a dispune de corpul unui membru al fortei, al
componentei civile sau al unui membru de familie al acestuia decedat în
România, precum si de bunurile sale proprietate personalã.
(2) Nu vor fi efectuate autopsii asupra personalului statului trimitãtor,
decedat în România, fãrã acordul scris al autoritãtilor
militare ale acestui stat.
Art. 54. - Prezenta unei forte strãine pe teritoriul României
este supusã aprobãrilor prevãzute de legislatia românã
în vigoare.
Art. 55. - Dispozitiile pentru detalierea statutului fortei, componentei
civile sau a membrilor de familie ai acestora, apartinând statelor
pãrti la NATO-SOFA sau la acord, pe teritoriul României, sunt
convenite prin acorduri speciale, care se încheie pentru fiecare
misiune.
Art. 56. - (1) Autoritãtile competente române si alte institutii
cu atributii în domeniu vor asigura îndeplinirea obligatiilor
ce revin României conform prezentei legi.
(2) În îndeplinirea atributiilor ce îi revin din prezenta
lege Ministerul Apãrãrii Nationale colaboreazã si
cu alte autoritãti publice sau cu agenti economici din zonele în
care se desfãsoarã exercitiile si aplicatiile militare.
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputatilor în
sedinta din 29 februarie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
BOGDAN NICULESCU-DUVÃZ
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în sedinta din 13 martie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TÃRÃCILÃ
Bucuresti, 24 aprilie 2000.
Nr. 61.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
DECRET
privind promulgarea Legii pentru
aplicarea Acordului
dintre statele pãrti la
Tratatul Atlanticului de Nord si celelalte state participante la Parteneriatul
pentru Pace cu privire la statutul fortelor lor, încheiat la Bruxelles
la 19 iunie 1995
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r e t e a z ã :
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru aplicarea Acordului dintre
statele pãrti la Tratatul Atlanticului de Nord si celelalte state
participante la Parteneriatul pentru Pace cu privire la statutul fortelor
lor, încheiat la Bruxelles la 19 iunie 1995, si se dispune publicarea
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti, 14 aprilie 2000.
Nr. 114.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
SEANTUL
LEGE
privind aprobarea Ordonantei
de urgentã a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii sanitare
veterinare nr. 60/1974
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
Art. I. - Se aprobã Ordonanta de urgentã a Guvernului nr.
42 din 8 aprilie 1999 pentru completarea Legii sanitare veterinare nr.
60/1974, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 151 din 13 aprilie 1999, cu urmãtoarele modificãri
si completãri:
1. La articolul I punctul 3, dupã alineatul 4 al articolului 31
se introduc alineatele 41 si 42 cu urmãtorul
cuprins:
"Activitãtile sanitare veterinare de interes public national din
Programul de supraveghere, profilaxie si combatere a bolilor la animale,
de prevenire a transmiterii de boli de la animale la om si de protectie
a mediului se pot concesiona de medicii veterinari cu drept de liberã
practicã, în baza contractului de concesiune încheiat
cu Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, cu respectarea prevederilor
Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor.
Certificatele sanitare veterinare de sãnãtate si cele de
transport pe teritoriul tãrii se elibereazã de medicii veterinari
oficiali."
2. La articolul I punctul 3, alineatul 6 al articolului 31 va avea urmãtorul
cuprins:
"Pentru eliberarea autorizatiilor, avizelor si certificatelor prevãzute
la alineatul precedent se stabilesc taxele cuprinse în anexele nr.
1-4 care fac parte integrantã din prezenta lege, care se plãtesc
anticipat, se constituie ca venit la bugetul de stat si se actualizeazã
periodic, în functie de rata inflatiei, prin hotãrâre
a Guvernului."
3. Anexa se înlocuieste cu anexele nr. 1-4 cu urmãtorul cuprins:
ANEXA Nr. 1
TAXELE
pentru eliberarea autorizatiei
sanitare veterinare de functionare a obiectivelor si activitãtilor
sanitare veterinare, a vizelor anuale sau la 2 ani ale acesteia, precum
si a autorizatiei sanitare veterinare pentru mijloacele de transport
Nr.crt. |
|
|
(lei/U.M.) |
1. | Statie de incubatie, laborator sanitar veterinar, laborator de control al furajelor, cabinet veterinar | obiectiv | 50.000 |
2. | Fermã de animale, expozitie,
menajerie de animale si grãdinã
zoologicã, statiune de montã naturalã la animale si punct de însãmântare artificialã, bazine piscicole, târg de animale, bazã de achizitie a animalelor |
obiectiv | 100.000 |
3. | Unitãti de prelucrare industrialã a cadavrelor de animale, a subproduselor necomestibile de origine animalã confiscate în conditiile legii, farmacii veterinare, clinici veterinare, spital veterinar | obiectiv | 200.000 |
4. | Fermã de carantinã, depozit de produse de uz veterinar, unitãti de dezinfectie, dezinsectie si deratizare | obiectiv | 500.000 |
5. | Pensiune pentru animale de companie,
scoalã de dresaj pentru
câini, frizerie pentru animale de companie |
obiectiv | 500.000 |
6. | Unitãti producãtoare de medicamente, biopreparate si alte produse de uz veterinar, unitãti specializate pentru productia de biostimulatori, premixuri, nutreturi medicamentoase si nutreturi combinate | obiectiv | 1.000.000 |
7. | Centru de colectare si prelucrare a laptelui, chiosc, tonetã, hot-dog, simigerie, gogoserie, stand | obiectiv | 50.000 |
8. | Patiserie, plãcintãrie, punct alimentar, restaurant tip "expres", vagoane C.F.R., cambuzã navã | obiectiv | 100.000 |
9. | Depozit pentru subproduse brute, necomestibile (piei, lânã, coarne, ongloane, pene si puf), centru de tãiere, centre de colectare a pestelui, punct de colectare a batracienilor, a gasteropodelor, fructelor de mare etc., chiosc pentru desfacerea pestelui si a produselor din peste, restaurant-pensiune si/sau de tip familial, restaurant pe nave, pizzerie, ceainãrie, rotiserie, bodegã, bufet, bistro, fast-food | obiectiv | 300.000 |
10. | Carmangerie, cherhana, unitate pentru prelucrarea semiconservelor din peste, unitãti de colectare si depozitare a ouãlor, unitãti de colectare si depozitare a mierii si produselor apicole, berãrie, braserie, bar, birt, cofetãrie, mãcelãrie | obiectiv | 400.000 |
11. | Alte unitãti nenominalizate de prelucrare si depozitare a cãrnii, a produselor si subproduselor necomestibile, a mierii de albine si a altor produse apicole, patiserie, plãcintãrie, restaurant lacto-vegetarian si/sau dietetic, laborator-cofetãrie | obiectiv | 600.000 |
12. | Atelier pentru preparate din carne, catering | obiectiv | 700.000 |
13. | Depozit frigorific, fabricã pentru preparate si semipreparate culinare din carne si mixte, antrepozit frigorific pentru peste, fabricã de înghetatã, depozit alimentar, restaurant, zahana, restaurant cu autoservire si/sau expres, halã pentru desfacerea produselor de origine animalã | obiectiv | 800.000 |
14. | Unitate de prelucrare a batracienilor, gasteropodelor, fructelor de mare etc. | obiectiv | 1.000.000 |
15. | Fabricã pentru preparate din carne, fabricã pentru conserve din carne, fabricã pentru semiconserve din carne, fabricã pentru salamuri crude uscate, unitate pentru prelucrarea membranelor naturale (intestine de bovine, cabaline, porcine, ovine, caprine), fabricã pentru conserve din peste, fabricã pentru semiconserve din peste, fabricã de produse lactate, unitate de colectare si prelucrare a ouãlor, unitãti de colectare si prelucrare a mierii de albine si a altor produse apicole, restaurant, indiferent de specific, magazin alimentar mixt | obiectiv | 1.200.000 |
16. | Abator, antrepozit frigorific | obiectiv | 1.500.000 |
17. | Combinat pentru carne | obiectiv | 2.000.000 |
Autorizarea mijloacelor de transport
Nr.crt. |
|
|
|
1. | Slep | Mijloc de transport | 50.000 |
2. | Vagon pentru transportul animalelor, vagon frigorific si izoterm pentru produse de origine animalã | Mijloc de transport | 100.000 |
3. | Navã pescador, aeronavã cargo | Mijloc de transport | 250.000 |
4. | Mijloace auto specializate pentru transportul animalelor, produselor de origine animalã, furajelor, produselor de uz veterinar si al altor produse supuse controlului sanitar veterinar | Mijloc de transport | 300.000 |
NOTÃ:
Autorizatiile sanitare veterinare
de functionare se vizeazã anual sau la 2 ani, în functie de
obiectul de activitate, percepându-se jumãtate din taxa prevãzutã
pentru eliberarea acestora.
ANEXA Nr. 2
TAXELE
pentru eliberarea avizului sanitar
veterinar de import/export, tranzit, a acordului
sanitar veterinar de import,
a certificatului de abilitare si a certificatului de înregistrare
a
medicamentelor, produselor biologice
si a altor produse de uz veterinar
Nr.
crt. |
|
|
(lei/U.M./produs) |
1. | Medicamente, produse biologice,
kituri
de uz veterinar |
|
|
2. | Materii prime furajere, furaje concentrate,
premixuri, aditivi
furajeri, fãinuri proteice |
|
|
3. | Animale mici si mijlocii pentru reproductie, animale mici si mijlocii pentru mãcelãrie, animale mici si mijlocii pentru concurs, pentru expozitii, pãsãri exotice |
|
|
4. | Familii de albine |
|
|
5. | Ouã de incubatie |
|
|
6. | Pãsãri pentru carne, pãsãri pentru reproductie, pãsãri pentru concurs, pentru expozitii, pentru alte manifestãri |
|
|
7. | Animale mari pentru mãcelãrie, animale mari pentru concurs, animale mari pentru reproductie |
|
|
8. | Pui de o zi |
|
|
9. | Hranã pentru animale de companie si exotice (conserve sau deshidratatã) |
|
|
10. | Ouã de viermi de mãtase |
|
|
11. | Animale de companie (câini, pisici, maimute), animale de menajerie, faunã acvaticã |
|
|
12. | Acord sanitar veterinar de import |
|
|
13. | Certificat de abilitare |
|
|
14. | Certificat de înregistrare a medicamentelor, a produselor biologice si a altor produse de uz veterinar de la producãtorii indigeni si strãini |
|
|
15. | Mostre, produse de uz veterinar pentru înregistrare, mostre pânã la 100 kg, aviz sanitar veterinar de tranzit |
|
|
16. | Ouã pentru consum |
|
|
17. | Lapte lichid |
|
|
18. | Slãninã crudã, unturã, grãsimi tehnice, organe necomestibile, clei de oase, coarne, cãzãturã de coarne, copite, unghii, ongloane |
|
|
19. | Subproduse comestibile (cap, creier,
limbã, burtã, organe, membrane naturale etc.), lapte praf,
unt, subproduse lactate (zer, cazeinã etc.), cochilii de melci,
izolat proteic alimentar, alte ingrediente, aditivi si emulgatori alimentari,
gelatinã alimentarã si tehnicã, enzime pentru industria
alimentarã,
adezivi pentru industria alimentarã |
|
|
20. | Lânã, pãr, pene, puf, piei brute, piei prelucrate |
|
|
21. | Lapte condensat, brânzeturi, cascaval, înghetatã, praf de înghetatã, ingrediente pentru înghetatã, cheag |
|
|
22. | Carne din toate speciile, conserve, semiconserve, preparate din carne, produse lactate proaspete (iaurt, friscã etc.), produse din ouã (praf de ouã, maionezã, melanj), miere de albine, produse apicole (cearã, polen, venin, lãptisor de matcã etc.), peste proaspãt, refrigerat, congelat, produse din peste, inclusiv icre, pulpe de broascã, carne de melci, midii, stridii, scoici, raci, fructe de mare, vânat mare, vânat mic, gogosi de mãtase, condimente, amestec de condimente; membrane artificiale |
|
|
23. | Tranzit al produselor de origine animalã |
|
|
24. | Ajutoare umanitare, donatii de produse alimentare de origine animalã |
|
|
25. | Mostre de produse de origine animalã pânã la 100 kg |
|
|
ANEXA Nr. 3
TAXELE
pentru eliberarea avizului sanitar
veterinar privind amplasarea, proiectarea si construirea de noi obiective
supuse controlului sanitar veterinar
Taxele pentru eliberarea avizului sanitar veterinar privind amplasarea, proiectarea si construirea de noi obiective supuse controlului sanitar veterinar sunt în valoare de 50% din taxa prevãzutã pentru autorizarea sanitarã veterinarã de functionare a acestora.
ANEXA Nr. 4
TAXELE
pentru eliberarea certificatului
sanitar veterinar pentru transportul animalelor, produselor de origine
animalã, furajelor si altor mãrfuri supuse controlului sanitar
veterinar, precum si a certificatului sanitar veterinar pentru transportul
international al animalelor, produselor de origine animalã, furajelor
si altor mãrfuri supuse controlului sanitar veterinar
Nr.
crt. |
|
|
(lei/U.M.) |
1. | Certificat sanitar veterinar pentru
transportul animalelor, materialului seminal, ovulelor, embrionilor,
produselor de origine animalã, comestibile si
necomestibile certificat |
certificat | 10.000 |
2. | Certificat sanitar veterinar de sãnãtate | certificat | 5000 |
3. | Certificat sanitar veterinar pentru transportul furajelor, premixtirilor, aditivilor furajeri | certificat | 10.000 |
4. | Certificat sanitar veterinar pentru transportul trofeelor de vânãtoare | certificat | 20.000 |
5. | Certificat sanitar veterinar pentru transportul international al animalelor, materialului seminal, ovulelor, embrionilor, produselor de origine animalã, comestibile si necomestibile | certificat | 30.000 |
Art.II. - Legea sanitarã veterinarã nr. 64/1974, republicatã,
cu modificãrile ulterioare si cu cele aduse prin prezenta lege,
va fi republicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputatilor în
sedinta din 14 septembrie 1999, cu respectarea prevederilor art 74 alin.
(2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ION DIACONESCU
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în sedinta din 13 martie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TÃRÃCILÃ
Bucuresti, 24 aprilie 2000.
Nr. 62.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
DECRET
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 42/1999 pentru
completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974
În temeiul art. 77 alin. (1 ) si al art. 99 alin. (1 ) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r e t e a z ã :
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru aprobarea Ordonantei de
urgentã a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii sanitare
veterinare nr. 60/1974 si se dispune publicarea în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti, 14 aprilie 2000.
Nr. 115.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
SENATUL
LEGE
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 52/1998 privind planificarea apãrãrii nationale a României
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
Art. I. - Se aprobã Ordonanta Guvernului nr. 52 din 12 august 1998
privind planificarea apãrãrii nationale a României,
emisã în temeiul art. 1 pct. 15 lit. a) din Legea nr. 148/1998
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 18
august 1998, cu urmãtoarele modificãri si completãri:
1. Alineatul 3 al articolului 1 se abrogã.
2. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - Documentele pe baza cãrora se realizeazã planificarea
apãrãrii nationale sunt: Strategia de securitate nationalã
a României, Programul de guvernare, Carta albã a securitãtii
si apãrãrii nationale a Guvernului, precum si strategiile,
directivele, planurile si programele departamentale elaborate de ministerele
si institutiile cu atributii în domeniul apãrãrii,
ordinii publice si sigurantei nationale."
3. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Strategia de securitate nationalã a României este
documentul de bazã care fundamenteazã planificarea apãrãrii
la nivel national. Presedintele României, în termen de cel
mult 3 luni de la învestiturã, prezintã Parlamentului
Strategia de securitate nationalã a României. Parlamentul
României, în sedintã comunã, va dezbate Strategia
de securitate nationalã a României si o va adopta prin hotãrâre."
4. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Strategia de securitate nationalã a României cuprinde:
definirea intereselor si obiectivelor proprii de securitate, evaluarea
mediului international de securitate, identificarea factorilor de risc
din mediul intern si international, directiile de actiune si principalele
mijloace pentru asigurarea securitãtii nationale a României.
Strategia are un orizont de evaluare pe termen mediu de 4 ani si o perspectivã
pe termen lung cuprinzând estimarea resurselor ce vor fi alocate
de România pentru realizarea obiectivelor sale de securitate si apãrare."
5. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - În vederea realizãrii prevederilor Strategiei de
securitate nationalã a României, Guvernul, pe baza Programului
de guvernare, elaboreazã Carta albã a securitãtii
si apãrãrii nationale, prin care stabileste: obiectivele
si sarcinile principale ale institutiilor angajate în realizarea
securitãtii si apãrãrii nationale, mãsurile
si actiunile ce urmeazã sã fie întreprinse de acestea,
resursele naturale,
umane, materiale, financiare si
de altã naturã pe care urmeazã sã le asigure
anual pentru constituirea si pregãtirea fortelor participante la
apãrarea nationalã si la asigurarea securitãtii, conform
misiunilor ce le revin.
Carta albã a securitãtii si apãrãrii nationale
a Guvernului vizeazã aceeasi perioadã de valabilitate ca
si Strategia de securitate nationalã a României si se supune
spre aprobare Parlamentului în termen de cel mult 3 luni de la acordarea
votului de încredere."
6. Alineatele 1 si 2 ale articolului 7 vor avea urmãtorul cuprins:
"Pe baza Strategiei de securitate nationalã a României, a
Programului de guvernare si a Cartei albe a securitãtii si apãrãrii
nationale a Guvernului, ministerele si celelalte institutii publice cu
atributii în domeniul apãrãrii, ordinii publice si
sigurantei nationale elaboreazã strategii, programe si planuri departamentale
proprii, menite sã realizeze obiectivele si interesele de securitate
ale României.
Strategiile departamentale se supun spre aprobare Guvernului în termen
de cel mult 45 de zile de la data aprobãrii de cãtre Parlamerit
a Cartei albe a securitãtii si apãrãrii nationale,
asigurând complementaritatea si integritatea actiunilor si activitãtilor
cuprinse în aceste documente."
7. Articolul 8 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 8. - Ministerul Apãrãrii Nationale elaboreazã
Strategia militarã a României. Acest document exprimã
obiectivele si optiunile fundamentale de politicã militarã
ale statului român în perioada de valabilitate a Strategiei
de securitate nationalã a României.
Ministerul de Interne si alte institutii publice cu atributii în
domeniul apãrãrii elaboreazã strategii proprii, ale
cãror denumiri si continut sunt stabilite de acestea, în raport
cu rãspunderile ce le revin în cadrul Sistemului national
de apãrare."
8. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Strategia militarã a României evalueazã
consecintele, în planul apãrãrii, ale riscurilor si
amenintãrilor la adresa securitãtii nationale si defineste
volumul, structura si modul de alocare a resurselor necesare apãrãrii
armate. Strategia militarã a României stabileste: structura
fortelor, misiunile, organizarea, dotarea, nivelul de instruire si de operativitate,
sprijinul logistic si nevoile de infrastructurã necesare organismului
militar în vederea realizãrii obiectivelor nationale de securitate,
precum si conceptia de pregãtire si angajare în actiuni militare
a armatei române. Strategia militarã a României prevede,
de asemenea, mãsurile, în plan militar, necesare în
vederea îndeplinirii angajamentelor de cooperare, parteneriat si
aliantã, asumate de România pe plan international."
9. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - Pe baza prevederilor Strategiei militare a României si
ale celorlalte strategii departamentale aprobate de Guvern ministrul apãrãrii
nationale, ministrul de interne si sefii altor institutii publice cu atributii
în domeniul apãrãrii emit directive sau ordine de planificare
strategicã proprii. Acestea contin obiectivele, principiile si optiunile
politicomilitare fundamentale, pe baza cãrora structurile specializate
ale ministerelor si ale institutiilor respective planificã structura
si capacitatea fortelor componente, precum si alocarea resurselor, formuleazã
politici si programe sectoriale.
Directivele sau ordinele de planificare strategicã se referã
la aceeasi perioadã ca si strategiile departamentale."
10. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Pe baza directivelor sau a ordinelor de planificare strategicã
Ministerul Apãrãrii Nationale, Ministerul de Interne si alte
institutii publice cu atributii în domeniul apãrãrii
elaboreazã propriile planuri strategice si operationale de întrebuintare
si programe de constituire, modernizare si pregãtire a fortelor
componente:"
11 . Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Planurile strategice si operationale de întrebuintare
a fortelor cuprind: misiunile categoriilor de forte, în conditii
de pace, de crizã si de rãzboi, scenariile probabile în
care aceste misiuni vor fi îndeplinite, modalitãtile de actiune
pentru executarea acestora. Scenariile vor avea în vedere actiuni
militare de luptã clasice, operatiuni speciale, operatiuni, altele
decât cele de rãzboi, si actiuni umanitare, executate în
cadrul national, international sau în cadrul unor grupãri
de forte multinationale.
Aceste documente se elaboreazã, se actualizeazã si se aprobã
conform reglementãrilor specifice ale fiecãrui minister sau
ale altor institutii publice cu atributii în domeniul apãrãrii."
12. Alineatul 2 al articolului 13 va avea urmãtorul cuprins: "Programele
se elaboreazã pentru o perioadã de 4 ani, cu o perspectivã
pe termen lung, se aprobã de Parlament, se completeazã si
se actualizeazã în raport cu stadiul de executie."
13. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Pe baza programelor de constituire, modernizare si pregãtire
a fortelor si a fondurilor alocate prin bugetul de stat Ministerul Apãrãrii
Nationale, Ministerul de Interne si alte institutii publice cu atributii
în domeniul apãrãrii întocmesc planuri anuale
privind modernizarea si pregãtirea fortelor componente si rapoarte
privind stadiul realizãrii programelor de constituire, modernizare
si pregãtire a fortelor în perioada anterioarã.
Planurile anuale sunt aprobate de ministri si, respectiv, de sefii institutiilor
publice cu atributii în domeniul apãrãrii. Rapoartele
privind stadiul realizãrii programelor de constituire, modernizare
si pregãtire a forielor sunt prezentate Guvernului.
Urmãrirea executiei programelor pe termen mediu si lung, precum
si a planurilor ariuale intrã în rãspunderea organelor
de planificare ale Ministerului Apãrãrii Nationale, Ministerului
de Interne si ale altor institutii publice cu atributii în domeniul
apãrãrii, iar execuiia acestora, în sarcina comandaniilor
si sefilor tuturor structurilor din ministerele si institutiile respective."
14. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Modalitãtile concrete referitoare la elaborarea, coordonarea,
executia, urmãrirea si raportarea îndeplinirii prevederilor
directivei sau ordinului de planificare strategicã, planurilor strategice
si operationale de întrebuintare a fortelor, programelor de constituire,
modernizare si pregãtire a fortelor, precum si ale planurilor anuale
se reglementeazã prin instructiuni interne, aprobate de ministrul
apãrãrii nationale, ministrul de interne si sefii instituiiilor
publice cu atributii în domeniul apãrãrii."
15. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Încãlcarea ori neîndeplinirea prevederilor
prezentei ordonante de cãtre persoanele cu atributii în organizarea
si realizarea planificãrii apãrãrii nationale, a obiectivelor
Strategiei de securitate nationalã a României si ale strategiilor
departamentale atrage rãspunderaa administrativã, civilã
sau penalã, dupã caz."
16. Dupã articolul 16 se introduce capitolul V cu urmãtorul
cuprins:
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TÃRÃCILÃ
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera Deputatilor în sedinta din 14 martie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
MIRON TUDOR MITREA
Bucuresti, 24 aprilie 2000.
Nr. 63.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
DECRET
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 52/1998 privind planificarea apãrãrii
nationale a României
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin: (1) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r e t e a z ã :
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 52/1998 privind planificarea apãrãrii nationale a României
si se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti, 14 aprilie 2000.
Nr. 116.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR
ORDIN
privind prospectul de emisiune
al certificatelor de trezorerie cu discont, lansate în luna mai 2000
Ministrul finantelor,
în baza Hotãrârii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea
si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificãrile ulterioare,
având în vedere prevederile Legii datoriei publice nr. 81/1999,
ale Conventiei nr. 16.813/19/1998, încheiatã între Ministerul
Finantelor si Banca Nationalã a României, si ale Regulamentului
privind operatiuni cu titluri de stat derulate de Banca Nationalã
a României în calitatea sa de agent al statului,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Ministerul Finantelor anuntã programul emisiunilor de
titluri de stat, numite certificate de trezorerie cu discont, lansate în
luna mai 2000, destinate finantãrii si si refinantãrii datoriei
publice interne, astfel:
|
|
|
|
|
- lei - |
E1 03.08.2000 | 2 mai 2000 | 4 mai 2000 | 3 august 2000 | 91 |
1.000.000.000.000
|
E2 02.11.2000 | 2 mai 2000 | 4 mai 2000 | 2 noiembrie 2000 | 182 |
652.600.000.000
|
E3 10.08.2000 | 9 mai 2000 | 11 mai 2000 | 10 august 2000 | 91 |
1.407.300.000.000
|
E4 28.09.2000 | 9 mai 2000 | 15 mai 2000 | 28 septembrie 2000 | 136 |
1.968.700.000.000
|
E5 17.08.2000 | 16 mai 2000 | 18 mai 2000 | 17 august 2000 | 91 |
2.000.000.000.000
|
E6 16.11.2000 | 16 mai 2000 | 18 mai 2000 | 16 noiembrie 2000 | 182 |
707.200.000.000
|
E7 31.08.2000 | 23 mai 2000 | 25 mai 2000 | 31 august 2000 | 98 |
1.104.200.000.000
|
Ministerul Finantelor îsi rezervã dreptul ca valorile împrumutate
aferente seriei sã fie majorate sau micsorate pânã
la anularea emisiunilor, în functie de necesitãtile de finantare
a contului general al trezoreriei statului si de nivelul randamentului
înregistrat la data licitatiei.
Art. 2. - Metoda de vânzare este licitatia care va avea loc, pentru
fiecare serie de certificate de trezorerie cu discont, la datele mentionate
în tabelul de mai sus, iar adjudecarea se va face dupã metoda
cu pret multiplu.
Oferta de cumpãrare va cuprinde valoarea nominalã, costul
total, rata discontului, pretul si randamentul.
Pretul si randamentul se vor calcula utilizându-se urmãtoarele
formule:
P = 1 - (d x r)/360
y = r/P
în care:
P = pretul titlului cu discont, exprimat cu sase zecimale;
d = numãrul de zile pânã la scadentã;
r = rata discontului;
y = randamentul (rata dobânzii).
Art. 3. - Bãncile pot depune oferte competitive atât în
cont propriu, cât si în contul clientilor lor, persoane juridice.
Fiecare bancã poate sã depunã maximum 5 oferte competitive.
Fiecare ofertã competitivã va fi de minimum 100.000.000 lei,
cu multipli de 10.000.000 lei.
Certificatele de trezorerie cu discont mai sus mentionate, nu se adreseazã
persoanelor juridice nerezidente în România.
Nu sunt acceptate ofertele necompetitive.
Art. 4. - Valoarea nominalã individualã a unui certificat
de trezorerie cu discont este de 10.000.000 lei.
Art. 5. - Ofertele de cumpãrare se depun la Banca Nationalã
a României în ziua licitatiei, pânã la ora 12,00.
Art. 6. - Rezultatul licitatiei va fi stabilit în aceeasi zi, la
sediul Bãncii Nationale a României, de cãtre comisia
de licitatie constituitã în acest scop si va fi dat publicitãtii.
Art. 7. - Plata certificatelor de trezorerie cu discont se va face la data
emisiunii, prin debitarea contului cumpãrãtorului deschis
la Banca Nationalã a României cu suma reprezentând costul
total al certificatelor de trezorerie cu discont cumpãrate.
Rãscumpãrarea certificatelor de trezorerie cu discont se
va face la data scadentei, prin creditarea contului detinãtorului
cu suma reprezentând valoarea nominalã totalã a certificatelor
de trezorerie cu discont,
Art. 8. - Prezenta emisiune nu beneficiazã de facilitãti
fiscale.
Art. 9. - Directia generalã a datoriei publice si administrarea
patrimoniului statului va aduce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 26 aprilie 2000.
Nr. 595.