MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul IX - Nr. 404 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti , 29 august 2000
SUMAR
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
14. - Ordin al
presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare pentru
aprobarea Normelor fundamentale de securitate radiologică
204. - Ordin al
presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale privind tarifele
percepute pentru actele emise de Agentia Natională pentru Resurse Minerale în
exercitarea atributiilor sale
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
COMISIA
NATIONALĂ PENTRU CONTROLUL ACTIVITĂTILOR NUCLEARE
pentru
aprobarea Normelor fundamentale de securitate radiologică
Presedintele Comisiei Nationale
pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
în temeiul art. 5 din Legea nr. 111/1996
privind desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare, republicată,
în baza art. 9 din Hotărârea
Guvernului nr. 287/1998 privind aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare a Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare, cu
modificările si completările ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele
fundamentale de securitate radiologică, prevăzute în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia generală centrale
nuclearoelectrice si ciclul combustibil, Directia generală aplicatii radiatii
ionizante, Directia generală supravegherea radioactivitătii mediului si
Directia generală dezvoltare si resurse din cadrul Comisiei Nationale pentru
Controlul Activitătilor Nucleare vor aduce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - La data intrării în vigoare
a prezentului ordin se abrogă art. 1-86, 107-120 si 122 din Normele republicane
de securitate nucleară - Norme de radioprotectie, aprobate prin Ordinul comun
al presedintelui Comitetului de Stat pentru Energie Nucleară, ministrului
sănătătii si presedintelui Consiliului National al Apelor nr. 122/133/26/1976,
publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 48 din 24 mai 1976.
Presedintele
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
Bucuresti, 24 ianuarie 2000.
Nr. 14.
*) Anexa se
publică ulterior.
privind
tarifele percepute pentru actele emise de Agentia Natională
pentru
Resurse Minerale în exercitarea atributiilor sale
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale, având în vedere:
- Legea petrolului nr. 134/1995;
- Legea minelor nr. 61/1998;
- Hotărârea Guvernului nr. 1.265/1996
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr.
134/1995 si modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.043/1995
privind unele măsuri în domeniul cooperării cu parteneri străini la exploatarea
de titei si gaze în România;
- Hotărârea Guvernului nr. 639/1998
privind aprobarea Normelor pentru aplicarea Legii minelor nr. 61/1998;
- Nota de fundamentare privind
propunerile de tarife pentru actele emise în baza Legii petrolului nr. 134/1995
si Legii minelor nr. 61/1998;
- avizele Oficiului Concurentei nr.
928 din 17 mai 2000 si nr. 1.428 din 29 iunie 2000,
în temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 368/1999 privind reorganizarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă tarifele
percepute pentru actele emise de Agentia Natională pentru Resurse Minerale în
exercitarea atributiilor sale, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Actele emise de Ageritia
Natională pentru Resurse Minerale, prevăzute la lit. B din anexa nr. 1 , vor fi
încadrate în functie de clasificarea actelor si de gradul de complexitate al
categoriei de zăcământ, conform prevederilor anexei nr. 2, în tariful
corespunzător de către directia de specialitate responsabilă cu elaborarea
actului, iar emiterea facturii se face de către Directia generală analize
tehnico-economice, buget, finante. Încadrarea se face pe baza îndeplinirii a
minimum 4 dintre conditiile gradului de complexitate al categoriei de zăcământ.
Art. 3. - Solicitarea emiterii
actelor prevăzute la lit. B din anexa nr. 1 se face printr-o scrisoare-comandă,
conform modelului prezentat în anexa nr. 3, care va însoti documentatia
tehnico-economică prevăzută în normele si în instructiunile de aplicare a Legii
petrolului nr. 134/1995 sau a Legii minelor nr. G1/1998, după caz. Pentru
fiecare solicitare directia de specialitate care execută comanda are obligatia
să întocmească fisa de urmărire a modului de rezolvare, conform modelului prezentat
în anexa nr. 3.
Art. 4. - Actele vor fi eliberate
numai după ce solicitantul face dovada că a achitat tariful prevăzut la lit. A
din anexa nr. 1 sau tariful stabilit de Agentia Natională pentru Resurse
Minerale conform prevederilor art. 2, după caz.
Art. 5. - Anexele nr. 1 -3 fac parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin abrogă
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale nr. 72 din 16
septembrie 1997, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286
din 22 octombrie 1997, Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale nr. 145 din 4 noiembrie 1998, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 477 din 11 decembrie 1998, si Ordinul presedintelui
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale nr. 196 din 12 noiembrie 1999,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 621 din 20 decembrie
1999.
Art. 7. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare la
data publicării lui.
p.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Bucuresti, 5 iulie 2000.
Nr. 204.
ACTE
eliberate
în baza prevederilor Legii petrolului nr. 134/1995 si ale Legii minelor nr.
61/1998
A. Acte care nu se încadrează în
prevederile art. 2 din prezentul ordin:
-
lei -
1.
Permis de prospectiune (Legea
petrolului nr. 134/1995, Legea minelor nr. 61/1998) |
663.400 |
2.
Permis de exploatare (Legea
minelor nr. 61/1998) |
1.458.000 |
3. Licentă
de dare în administrare sau în concesiune pentru explorare (Legea
minelor nr. 61/1998) |
2.041.000 |
4.
Licentă de dare în administrare sau în concesiune pentru exploatare (Legea
minelor nr. 61/1998) |
4.874.100 |
5. Acordul
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale pentru asocierea titularului de
acord petrolier sau al licentei cu alte persoane juridice (Legea petrolului
nr. 134/1995, Legea minelor nr. 61/1998) |
156.000 |
6.
Aprobarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale pentru transferul unui
acord petrolier sau al unei licente de concesiune de explorare ori de
exploatare (Legea petrolului nr. 134/1995, Legea minelor nr. 61/1998) - pentru
licenta de explorare |
663.400 |
- pentru
licenta de exploatare |
1.312.200 |
B. Acte care se încadrează în
prevederile art. 2 din prezentul ordin:
- lei
Categoria
de tarif în functie de complexitatea
actelor emise |
Categoria de zăcământ |
|||
I. Acte
de complexitate redusă |
790.000 |
790.000 |
790.000 |
790.000 |
II. Acte
de complexitate medie |
2.370.000 |
3.160.000 |
8.017.000 |
10.295.000 |
III.
Acte de complexitate ridicată: |
x |
x |
x |
x |
-
confirmarea resurselor geologice si a rezervelor de petrol |
9.530.000 |
13.500.000 |
19.650.000 |
26.000.000 |
-
celelalte acte |
10.700.000 |
15.060.000 |
21.405.000 |
28.145.000 |
A. Criterii de clasificare a
zăcămintelor
Existenta unei mari diversităti a
zăcămintelor de petrol, respectiv de substante minerale utile, din punctul de
vedere al dimensiunii, al substantelor pentru care se evaluează rezerve, al
tectonicii, al numărului de sonde săpate, al numărului de obiective pentru care
se elaborează dinamici de productie etc., a condus la stabilirea a 4 categorii
de zăcăminte cărora le corespund patru grade de complexitate a documentatiilor
ce se analizează în vederea emiterii actelor de confirmare a rezervelor de
petrol, respectiv de înregistrare a rezervelor de substante minerale utile,
precum si pentru emiterea celorlalte acte si avize prevăzute de lege, definite
după cum urmează:
Categoria A:
- zacăminte comerciale (structuri) de
mică dimensiune, cu 1-5 orizonturi pentru care se evaluează resurse geologice,
respectiv zăcăminte comerciale de roci utile în constructii cantonate în albia
(minoră sau majoră) a râurilor, sau resurse de ape minerale si geotermale
cantonate în structuri geologice simple;
- se evaluează rezerve pentru 1-2
tipuri de substante;
- maximum 5 blocuri tectonice
separate hidrodinamic;
- maximum 5 obiective de exploatare
pentru care se elaborează dinamici de productie;
- maximum 20 de sonde săpate pe
structură;
- documentatia nu necesită
completări.
Categoria B:
- zacăminte comerciale (structuri) de
mică dimensiune, cu 1-5 pachete/orizonturi pentru care se evaluează resurse
geologice de petrol sau zăcăminte comerciale (structuri) de substante minerale
utile cantonate în structuri geologice cu formă simplă de masiv sau tabulare,
netectonizate, de mică dimensiune, cu variatii reduse (sub 20%) ale grosimii;
- se evaluează rezerve pentru 1-2
tipuri de substante, iar substanta minerală este continuă sau cu întreruperi
regulate, cu forme geometrice ce pot fi usor conturate;
- maximum 5 blocuri tectonice
separate hidrodinamic si/sau două boltiri secundare în cadrul structurii, iar
substanta minerală utilă este continuă, sau, în cazul discontinuitătilor,
acestea sunt regulate si pot fi usor conturate;
- 6-10 obiective de exploatare pentru
care se elaborează dinamici de productie în cazul resurselor de petrol,
respectiv delimitarea diferitelor zone de sorturi calitativ deosebite este usor
realizabilă, continutul în elemente utile si alte caracteristici calitative
sunt cvasiuniforme cu un coeficient de variatie având valori de până la 100%,
în cazul substantelor minerale utile;
- 21-100 de sonde săpate pe
structură;
- documentatia nu necesită
completări.
Categoria C:
- zăcăminte comerciale (structuri) de
dimensiune medie, cu 6-10 pachete/orizonturi pentru care se evaluează resurse
geologice de petrol sau zăcăminte comerciale de substante mmerale utile cu
alcătuire geologică, conditii de zăcământ si formă geologică complicată.
Zăcămintele tabulare au coeficientii de variatie a grosimii între 80-120%.
- se evaluează rezerve pentru mai
mult de 2 tipuri de substante, iar continuitatea substantei minerale utile este
întreruptă fie de o tectonică complicată, fie prin aparitia unor zone sterile
sau necorespunzătoare calitativ;
- 6-10 blocuri tectonice separate
hidrodinamic si/sau 3 boltiri secundare si/sau maximum 2 sectoare separate din
punct de vedere structural-tectonic, respectiv diferitele sorturi calitativ
deosebite sunt răspândite neregulat si sunt dificil de delimitat;
- 11-15 obiective de exploatare
pentru care se elaborează dinamici de productie în cazul resurselor de petrol,
respectiv continutul în elemente utile si alte caracteristici calitative sunt
neuniforme, cu un coeficient de variatie cu valori cuprinse între 100-150%
definind mai multe orizonturi sau obiective de exploatare în cadrul aceluiasi
zăcământ;
- 21-100 de sonde săpate pe
structură;
- documentatia necesită completări
minore.
Categoria D:
- zăcăminte comerciale (structuri) de
mari dimensiuni, cu peste 10 pachete/orizonturi pentru care se evaluează
resurse geologice de petrol sau zăcăminte comerciale de substante minerale
utile cu alcătuire geologică, conditii de zăcământ si formă foarte complicată.
Coeficientul de variatie a grosimii la zăcămintele tabulare este mai mare de 120%;
- se evaluează rezerve pentru mai
mult de 2 tipuri de substante, iar mineralizatia este accentuat discontinuă ca
urmare a tectonicii foarte complicate sau a alternantelor frecvente de
substantă utilă si steril;
- peste 10 blocuri tectonice separate
hidrodinamic si/sau mai mult de 3 boltiri secundare si/sau mai mult de 2
sectoare separate din punct de vedere structural-tectonic, respectiv diferitele
sorturi calitative de substantă minerală utilă se întrepătrund si au o
răspândire atât de complicată încât nu pot fi localizate spatial ci doar
estimate statistic.
- peste 15 obiective de exploatare
pentru care se elaborează dinamici de productie, respectiv continutul în
elemente utile si alte caracteristici calitative sunt neuniforme, cu un
coeficient de variatie mai mare de 150%, definind mai multe orizonturi sau
obiective de exploatare în cadrul aceluiasi zăcământ;
- peste 100 de sonde săpate pe
structură;
- documentatia necesită completări
majore.
B. Clasificarea actelor
I. Acte de complexitate redusă:
- atestarea competentei tehnice a
persoanelor juridice care întocmesc documentatii si/sau execută lucrări de
cercetare geologică, exploatare a petrolului si a resurselor minerale si de
expertizare, precum si a persoanelor fizice care întocmesc documentatii si/sau
execută lucrări de cercetare geologică si de expertizare, conform art. 3 din
Hotărârea Guvernului nr. 368/1999;
- avizarea amplasamentelor pentru
obiective civile si industriale de utilitate publică, a planurilor de urbanism
si a schitelor de sistematizare, precum si a lucrărilor ingineresti, conform
art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 368/1999;
- autorizare de începere a lucrărilor
miniere, conform art. 12 din Legea minelor nr. 61/1998;
- autorizatie pentru începerea
operatiunilor petroliere, conform art. 14 din Legea petrolului nr. 134/1995;
- aviz pentru
săparea/sistarea/conservarea/abandonarea/trecerea în exploatare a sondelor de
explorare.
II. Acte de complexitate medie:
- aviz al Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale la programul de lucrări de explorare, conform art. 9, 29 si 40
din Legea minelor nr. 61/1998;
- aviz al Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale pentru lucrări de injectare în subteran a apelor uzate;
- aviz al Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale la planul anual de dezvoltare a exploatării, conform art. 28
din Legea petrolului nr. 134/1995 si art. 10, 29 si 40 din Legea minelor nr.
61/1998;
- document de constatare a epuizării
rezervelor de substante minerale utile, conform art. 40 din Legea minelor nr.
61 /1998.
III. Acte de complexitate
ridicată:
- aviz al Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale la proiectul de exploatare (pentru resurse de petrol), conform
art. 33 din Legea petrolului nr. 134/1995;
- aviz al Agentiei Nationale pentru
Resurse Minerale la documentatii de închidere a minelor, conform art. 29, 37 si
40 din Legea minelor nr. 61/1998;
- document de verificare si
înregistrare a resurselor minerale si a rezervelor de substante minerale utile,
conform art. 40 din Legea minelor nr. 61/1998;
- actele de confirmare a resurselor
geologice si a rezervelor de petrol, conform Legii petrolului nr. 134/1995.
A. Model de
scrisoare-comandă1)
Agentul
economic ............................................
Adresa/Sediul
...................................................
Codul
fiscal ................/ Autorizatia nr. ...........
Telefon/Fax
.......................................................
Agentia
Natională pentru Resurse Minerale
Având în vedere prevederile
...................2), ale ........…..3) si ale
instructiunilor specifice emise de
Agentia Natională pentru Resurse Minerale, vă transmitem anexat
documentatia tehnicoeconomică necesară în vederea obtinerii
..................... 4) pentru perimetrul .................5).
Tariful perceput de Agentia Natională
pentru Resurse Minerale pentru emiterea actului mentionat va fi achitat
................... 6) la data eliberării acestuia.
Prezenta scrisoare tine loc de
comandă fermă.
Director
general, Director economic,
(semnătura si stampila) (semnătura)
Încadrarea
documentatiei7)
Documentatia se încadrează în gradul
de complexitate .... si se tarifează cu suma de .... lei, conform anexei nr. 1
la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale nr.
..../...., publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. ... din ..
................................ Director,
(data) ........... ..................................
I. Solicitantul
II. Tipul actului
III. Numărul si data de înregistrare
a solicitării la comisia de evaluare
IV. Rezultatul evaluării
documentatiei tehnico-economice
Seful
comisiei de evaluare,
..…..………………….......
(numele, prenumele si semnătura)
V. Numărul si data scrisorii de
comunicare către solicitant
VI. Tipul actului emis, numărul si
data înregistrării la Agentia Natională pentru Resurse Minerale
VII . Confirmarea de primire a
actului de către solicitant.
1) Se completează si se
transmite Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale numai în cazul solicitării
eliberării actelor prevăzute la art. 2 lit. B din anexa nr. 1.
2) Se completează cu
“Legii petrolului nr. 134/1995” respectiv “Legii minelor nr. 61/1998” după caz.
3) Se completează cu
“Normelor metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995”,
respectiv “Normelor pentru aplicarea Legii minelor nr. 61/1998”, după caz.
4) Se completează cu una
dintre denumirile actului solicitat, conform lit. B din anexa nr. 2.
5) Se completează cu tipul
perimetrului - prospectiune/explorare/exploatare, după caz, si cu denumirea
acestuia.
6) Se mentionează "în
numerar", "filă cec" sau "transfer bancar", după caz.
În cazul în care plata nu se efectuează în numerar la sediul Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale, data eliberării actului va fi ziua lucrătoare imediat
următoare datei la care sumele ce constituie plăti au intrat efectiv în contul
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
7) Se completează de
Agentia Natională pentru Resurse Minerale.