MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XII - Nr. 4
LEGI,
DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 7 ianuarie
2000
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 185 din 16 noiembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a Hotãrârii Consiliului Local al Municipiului Onesti nr. 8
din 9 martie 1995 si a Hotãrârii Guvernului nr. 523 din 13
iulie 1995 privind transmiterea unui imobil, situat in municipiul Onesti,
judetul Bacãu, în administrarea Ministerului Finantelor
Decizia
nr. 193 din 23 noiembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 25 din Decretul nr. 471/1971 privind asigurãrile
privind asigurãrile de stat
Decizia
nr. 194 din 23 noiembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul
pe salarii, republicatã
Decizia
nr. 196 din 23 noiembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul
pe salarii, republicatã
Decizia
nr. 198 din 23 noiembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru
Decizia
nr. 201 din 25 noiembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a Legii nr. 140/1996 pentru modificarea si completarea Codului Penal
Decizia
nr. 208 din 30 noiembrie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 23 alin 2 si 3 si ale art. 40 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobatã si
modificatã prin Legea nr. 108/1996
ORDINE
2.881/C/2.657/5/1999.
- Ordin al ministrului de stat, ministrul justitiei, al presedintelui Camerei
de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti si
al Consiliului de administratie al Fondului Proprietãtii de Stat
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea art. 4 din Legea
nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare si a falimentului,
republicatã
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
DECIZIA Nr.185
din 16 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a Hotãrârii Consiliului Local al Municipiului Onesti nr. 8
din 9 martie 1995 si a Hotãrârii Guvernului nr. 523 din 13
iulie 1995 privind transmiterea unui imobil, situat în municipiul
Onesti, judetul Bacãu, in administrarea Ministerului Finantelor
Lucian Mihai – presedinte
Costica Bulai – judecator
Constantin Doldur – judecator
Kozsokár Gábor – judecator
Ioan Muraru – judecator
Nicolae Popa – judecator
Lucian Stangu – judecator
Florin Bucur Vasilescu – judecator
Romul Petru Vonica – judecator
Paula C. Pantea – procuror
Claudia Miu – magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea exceptiei de neconstitutionali a Hotãrârii
Consiliului Local al Municipiului Onesti nr. 8
din 9 martie 1995 si a Hotãrârii
Guvernului nr. 523 din 13 iulie 1995 privind transmiterea unui imobil situat
în municipiul Onesti, judetul Bacãu, în administrarea
Ministerului Finantelor, exceptie ridicatã de Societataea Comercialã
"onedil" - S.A. Onesti în Dosarul nr. 896/R/1999 al Judecãtoriei
Onesti.
La apelul nominal rãspunde Ministerul Finantelor, reprezentat prin
consilier juridic Nicoleta Negut. Lipseste Societatea Comerciala "onedil"
S A Onesti, fatã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului
Finantelor solicitã respingerea exceptiei ca inadmisibilã,
având în vedere dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie
si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã.
Reprezentantul Muisterului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibilã, tinând seama cã
atributiile Curtii Constitutionale sunt expres si limitativ stabilite de
prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 alin. (1 )
din Legea nr. 47/1992, republicatã.
CURTEA,
având, în vedere actele si lucrãrile dosarului, constatã
urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 martie 1999, pronuntatatã în
Dosarul nr. 896/R/1999, Judecãtoria Onesti a sesizat Curtea Constitutionalã
cu exceptia de neconstitutionalitate a Hotãrârii Consiliului
Local al Municipiului Onesti nr. 8 din 9 martie 995 si a Hotãrârii
Guverrtului nr. 523 din 13 iulie 1995 privind transmiterea unui imobil,
situat în municipiul Onesti, judetul Bacãu, în administrarea
Ministerului Finantelor, exceptie ridicatã de Societatea Comercialã
"onedil" - S.A. Onesti cu ocazia judecãrii unei actiuni în
constatare.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine cã cele douã hotãrâri mentionate, prin
care s-a dispus transmiterea unui imobil din administrarea Regiei Autonome
de Gospodãrie Comunalã si Locativã Onesti în
administrarea Ministerului Finantelor, sunt neconstitutionale, întrucât
încalcã dreptul sãu de proprietate "garantat de Constitutia
României, de Legea nr. 15/1990 si de Legea nr. 31/1990". Se invocã
si practica jurisdictionalã a Curtii Constitutionale care, prin
deciziile sale, "a apreciat în mod just cã bunurile patrimoniale
ale regiilor autonome sau cele aduse ca aport la constituirea societãtilor
comerciale sunt proprietate privatã - în conformitate cu prevederile
art. 135 din Constitutia României, aceastã proprietate este
garantatã prin art. 41 din Constitutie [...]".
Instanta de judecatã a dispus sesizarea Curtii Constitutionale si
suspendarea judecãrii cauzei pe perioada solutionãrii exceptiei
de neconstitutionalitate, fãrã a-si prezenta opinia asupra
exceptiei, astfel cum prevãd dispozitiile art. 23 alin. (4) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicatã.
Potrivit art. 24, alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã,
încheierea de sesizare a fost comunicatã presedintilor celor
douã Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sãu de vedere, considerã cã
se impune respingerea exceptiei, întrucât aceasta nu se referã
la o lege sau la o ordonantã, ci la o hotãrâre a unui
consiliu local si la o hotãrâre a Guvernului, care nu intrã
sub incidenta controlului de neconstitutionalitate exercitat de Curtea
Constitutionalã, fiind supusã controlului exercitat de instantele
judecãtoresti, conform
Legii contenciosului administrativ
nr. 29/1990. În sustinerea punctului sãu de vedere Guvernul
invocã dispozitiile art. 144 lit. c) si ale art. 23 alin. (1) si
(6) din Constitutie, precum si jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Presedintii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
Examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecãtorul-raportor sustinerile pãrtii
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
Dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie prevãd în mod
expres si limitativ competenta Curtii Constitutionale în materia
controlului concret de constitutionalitate, în sensul cã aceasta
"hotãrãste asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor
judecãtoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor".
Art. 23 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992, republicatã,
reluând aceastã dispozitie constitutionalã, precizeazã
competenta Curtii de "a decide asupra exceptiilor ridicate în fata
instantelor judecãtoresti privind neconstitutionalitatea unei legi
sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantã
în vigoare, de care depinde solutionarea cauzei". De asemenea, din
examinarea dispozitiilor alin. (6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,
rezultã cã exceptiile de neconstitutionalitate contrare prevederilor
alin. (1) al aceluiasi articol sunt inadmisibile, astfel cã trebuie
sã fie respinse chiar de instanta judecãtoreascã,
printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza
Curtea Constitutionalã.
Întrucât în cauzã.instanta sesizatã cu
excepiia de neconstitutionalitate a dispozitiilor unei hotãrâri
a Consiliului Local al Municipiului Onesti si a dispozitiilor unei hotãrâri
a Guvernului nu a aplicat dispozitiile art. 23 alin. (6) din Legea nr.
47/1992, republicatã, revine Curtii Constitutionale sã constate
cã, întrucât actele criticate nu intrã sub incidenta
controlului de constitutionalitate exercitat de Curte, exceptia urmeazã
sã fie respinsã ca inadmisibilã.
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, exceptia de neconstitutionalitate
a Hotãrârii Consiliului Local al Municipiului Onesti nr. 8
din 9 martie 1995 si a Hotãrârii nr. 523 din 13 iulie 1995
privind transmiterea unui imobil, situat în municipiul Onesti, judetul
Bacãu, în administrarea MInisterului Finantelor, exceptie
ridicatã de Societatea Comercialã " onedil" - S.A. Onesti
în Dosarul nr. 896/R/1999 al Judecãtoriei Onesti.
Definitivã si obligatorie
Pronuntatã în sedinta publicã din data de 16 noiembrie
1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Claudia Miu
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
DECIZIA Nr.
193
din 23 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 25 din Decretul nr. 471/1971 privind asigurãrile
de stat
Lucian Mihai – presedinte
Costica Bulai – judecator
Constantin Doldur – judecator
Kozsokár Gábor – judecator
Ioan Muraru – judecator
Nicolae Popa – judecator
Lucian Stangu – judecator
Florin Bucur Vasilescu – judecator
Romul Petru Vonica – judecator
Paula C. Pantea – procuror
Florentina Geangu – magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25 din Decretul nr. 471/1971 privind asigurãrile
de stat, exceptie ridicatã de Societatea Nationalã a Cãilor
Ferate Române în Dosarul nr. 2.004/1999 al Curtii de Apel Bucuresti
- Sectia comercialã.
La apelul nominal se prezintã autorul exceptiei, prin consilier
juridic Georgeta Panturescu, si Societatea Comercialã "asirom" -
S.A. Bucuresti, prin consilier juridic Elena Buligescu.
Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Societãtii
Nationale a Cãilor Ferate Române solicitã admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate si constatarea cã dispozitiile
art. 25 din Decretul nr. 471/1971 privind asigurãrile de stat contravin
art. 134 alin. (1), coroborat cu art. 1 alin. (3), din Constitutie.
Societatea Comercialã "asirom" - S.A. Bucuresti, prin reprezentantul
ei, solicitã respingerea exceptiei, arãtând cã
Decretul nr. 471/1971 a fost abrogat prin Legea nr. 136/1995, situatie
în care exceptia de neconstitutionalitate a rãmas fãrã
obiect.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea exceptiei,
sustinând cã, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicatã, coroborat cu alin. (6) al aceluiasi
articol, exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilã atunci
când actul normativ atacat nu mai este în vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, retine
urmãtoarele:
Prin Încheierea din 15 februarie 1999, pronuntatã în
Dosarul nr. 2.004/1999, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia comercialã
a sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 25 din Decretul nr. 471/1971 privind asigurãrile
de stat, exceptie ridicatã de Societatea Nationalã a Cãilor
Ferate Române. Autorul exceptiei considerã cã dispozitiile
legale criticate încalcã prevederile art. 134 alin. (1), coroborat
cu art. 1 alin. (3), din legea fundamentalã.
Exprimându-si opinia, instanta de judecatã apreciazã
cã exceptia de neconstitutionalitate este nefondatã, întrucât
prevederile Decretului nr. 471/1971 privind asigurãrile de stat
au fost abrogate prin Legea nr: 136/1995 privind asigurãrile si
reasigurãrile în România.
În vederea solutionãrii exceptiei de neconstitutionalitate,
în temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã,
Curtea Constitutionalã a comunicat încheierea de sesizare
presedintilor celor douã Camere ale Parlamentului si Guvernului
pentru a-si exprima punctul de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
În punctul sãu de vedere presedintele Camarei Deputatilor
aratã cã Legea nr. 136/1995 privind asigurãrile si
reasigurãrile în România a abrogat, expres si în
totalitate, Decretul nr. 471/1971, începând cu data de 1 februarie
1996. În consecintã, se apreciazã cã exceptia
de neconstitutionalitate a rãmas fãrã obiect.
Guvernul, în punctul sãu de vedere, considerã cã
exceptia ridicatã este inadmisibilã, deoarece, la data invocãrii
ei, Decretul 471/1971 era abrogat.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sãu de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor,
concluziile pãriilor si ale procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
4771992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constitutionalã constatã
cã a fost legal sesizatã.
Exceptia de neconstitutionalitate ridicatã de Societatea Nationalã
a Cãilor Ferate Române are ca obiect dispozitiile art. 25
din Decretul nr. 471/1971 privind asigurãrile de stat, conform cãrora:
"Sunt cuprinsi în asigurarea prin efectul legii, potrivit prezentului
decret: a) cãlãtorii cu plata transportului; b) cãlãtorii
fãrã plata transportului, însã cu plata primei
de asigurare; c) copiii care care cãlãtoresc gratuit conform
tarifelor de cãlãtorie fãrã plata primei de
asigurare."
Examinând exceptia, Curtea Constitutionalã constatã
cã Deceretul nr. 471/1971 privind asigurãrile de stat, republicat
în anul 1988, a fost abrogat în mod expres, începând
cu data de 1 februarie 1996, prin Legea nr. 136/1995 privind asigurãrile
si reasigurãrile în România, publicatã în
Monitorul Oficial al româniei, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie
1995. Dispozitiile art. 215 din Decretul nr. 471/1971 nu au fost preluate
în continutul noii legi,
Fatã de aceastã situatie instanta de judecatã trebuia
sã constate cã dispozitiile legale atacate sunt abrogate
si, pe cale de consecintã, sã respingã exceptia ca
fiind inadmisibilã, în temeiul prevederilor art. 23 alin.
(1) si (6), din Legea nr. 47/1992, republicatâ. Potrivit acestor
prevederi, Curtea Constitutionalã decide asupra exceptiilor ridicate
în fata instantelor judecãtoresti privind neconstitutionalitatea
unei legi sau ordonante ori a unor dispozitii dintr-o lege sau ordonantã,
numai dacã acestea sunt în vigoare, iar atunci
când nu sunt îndeplinite aceste conditii, instanta de judecatã
însãsi trebuie sã respingã exceptia ca inadmisibilã.
În consecintã, Curtea Constituiionalã constatã
cã nu se poate exercita controlul de constitutionalitate al unor
dispozitii legale abrogate si de aceea, se impune respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art.
145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 25 din Decretul nr. 471/1971 privind asigurãrile
de stat, exceptie ridicatã de Societatea Nationalã a Cãilor
Ferate Române în Dosarul nr. 2.004/1999 al Curtii de Apel Bucuresti
- Sectia comercialã.
Definitivã si obligatorie.
Pronuntatã în sedinta publicã din data de 23 noiembrie
1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
DECIZIA Nr.
194
din 23 noiembrie 1999 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit.
e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã
Ioan Muraru – presedinte
Costica Bulai – judecator
Constantin Doldur – judecator
Kozsokár Gábor – judecator
Lucian Stangu – judecator
Florin Bucur Vasilescu – judecator
Romul Petru Vonica – judecator
Paula C. Pantea – procuror
Florentina Geangu – magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul
pe salarii, republicatã, exceptie ridicatã de Cristian Eremia
în Dosarul nr. 4.204/1999 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a
III-a civilã.
La apalul nominal se prezintã Regia Autonomã de Transport
Bucuresti, prin consilier juridic Gabriela Nitã, lipsind autorul
exceptiei, fatã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Regiei Autonome
de Transport Bucuresti aratã cã dispozitiile legale criticate
au mai fãcut obiectul controlului de constitutionalitate al Curtii,
iar prin mai multe decizii s-a constatat concordanta sa cu prevederile
legii fundamentale, respingându-se exceptia. Întrucât
nu au intervenit elemente noi de naturã sã modifice jurisprudenta
Curtii, solicitã respingerea exceptiei, textul criticat nefiind
contrar Constitutiei.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea exceptiei,
considerând cã dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea
nr. 32/1991, republicatã, nu încalcã prevederile constitutionale
ale art. 94 lit. a), potrivit cãrora Presedintele României
conferã decoratii si titluri de onoare.
CURTEA
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, retine
urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 iulie 1999, pronuntatã în Dosarul
nr. 4.204/1999 Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civilã
a sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptia de neconstitutionalitate
a art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii,
republicatã, exceptie ridicatã de Cristian Eremia. Autorul
exceptiei considerã cã art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr.
32/1991, republicatã, "conform cãruia sunt scutiti de plata
impozitului pe salariu numai detinãtorii titlului de Luptãtor
pentruVictoria Revolutiei Române din Decembrie 1989, conferit
prin brevet, este neconstitutional, întrucât, în conformitate
cu dispozitiile art. 94 lit. a) din Constitutie, Presedintele României
conferã decoratii si titluri de onoare si nu drepturi de natura
si esenta scutirilor de plata impozitului pe salariu".
Exprimându-si opinia, instanta de judecatã considerã
cã exceptia de neconstitutionalitate ridicatã este nefondatã,
întrucât "Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã,
în care este inserat art. 7 alin. 1 lit. e), a fost promulgatã
de Presedintele României în baza dispozitiilor art. 77 alin.
(1) din Constitutie si nu ca urmare a altor atributii constitutionale ale
Presedintelui, prevãzute la art. 94. Faptul cã Presedintele
României promulgã legile adoptate de Parlament nu poate conduce
la concluzia cã în acest fel Presedintele României acordã
sau înlãturã drepturi sau obligatii dintr-o lege, prin
promulgarea altei legi".
De asemenea, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civilã apreciazã
cã "nu existã nici o atingere adusã Constitutiei prin
promulgarea Legii nr. 32/1991, republicatã, cu atât mai mult
cu cât, chiar în Legea nr. 42/1990, republicatã, pe
care recurentul o considerã o lege specialã în raport
cu Legea nr. 32/1991, în art. 6 alineatul ultim se prevede cã
«Conferirea distinctiilor prevãzute în prezenta, lege
se atestã prin brevet". Or, recurentul are doar un certificat eliberat
de cãtre Comisia pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei
din decembrie 1989, certificat ce trebuie atestat în final printr-un
brevet. Chiar dacã tipizatul certificatului prevede la art. 1 lit.
e) scutirea de platã a impozitului pe salariu, aceastã mentiune
nu are suport legal în legile care reglementeazã situatia
scutirilor de platã a unor impozite".
În vederea solutionãrii exceptiei de neconstitutionalitate,
în temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã,
Curtea Constitutionalã a comunicat încheierea de sesizare
presedintilor celor douã
Camere ale Parlamentului si Guvernului
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
În punetul de vedere al Guvernului se considerã cã
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e)
din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã,
este neîntemeiatã. Potrivit art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru
cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora,
rãnitilor, precum si luptãtorilor pentru victoria Revolutiei
din decembrie 1989, republicatã titlul de "Luptãtor pentru
Victoria Revolutiei Române din Decembrie 1989", s-a instituit
în semn de pretuire si recunostintã pentru cei care au fost
rãniti în luptele pentru victoria Revolutiei din decembrie
1989, constituind titlu de onoare în sensul art. 94 lit. a) din Constitutie.
Faptul cã în art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991,
republicata se precizeazã cã titlul de "Luptãtor
pentru Victoria Revolutiei Române din Decembrie 1989", trebuie
sã fie atestat prin brevet nu contravine textului art. 94 lit. a)
din legea fundamentalã, întrucât aceste titluri de onoare
se acordã numai în conditiile legii, iar potrivit art. 5 alin.
2 din Legea nr. 4211990, republicatã, atestarea prin brevet a titlului
de Luptãtor pentru Victoria Revolutiei Române din Decembrie
1989, constituie o conditie de validitate a acestui titlu de onoare".
Presedintii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile pãrtii
prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constitutionalã este competentã
sã solutioneze exceptia cu care a fost legal sesizatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 7 alin. 1 lit.
e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 12
august 1996, având urmãtorul cuprins: "Sunt scutite de
plata impozitului prevãzut de prezenta lege urmãtoarele categorii
de persoane: [...] e) urmasii eroilor-martiri ai Revolutiei, precum si
detinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revolutiei
Române din Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile
realizate, în cadrul functiei de bazã."
Autorul exceptiei considerã cã aceastã dispozitie
legalã este neconstitutionalã, deparece încalcã
art. 94 lit. a) din Constitutie, conform cãruia "Presedintele României
îndeplineste si urmãtoarele atributii:
a) conferã decoratii si titluri de onoare".
Curtea Constitutionalã constatã cã prevederiler art.
7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991, republicatã, au mai fost
supuse controlului de constitutionalitate, concretizat în Decizia
nr. 112 din 13 iulie 1999, publicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 506 din 19 octombrie 1999, decizie prin
care s-a constatat cã dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din legea
sus-mentionatã sunt constitutionale. În motivarea acestei
decizii s-au retinut cele ce urmeazã:
Titlurile de onoare la care se referã dispozitiile art. 7 alin.
1 lit. e) din Legea nr. 32/1991, republicatã, sunt: titlul de Erou-Martir
al Revolutiei Române din Decembrie 1989, de care beneficiazã
urmasii eroilor-martiri, si titlul de Luptãtor pentru Victoria
Revolutiei Române din Decembrie 1989.
Aceste titluri au fost instituite prin dispozitiile art. 1 si 2 din Legea
nr. 42/1990, republicatã.
Potrivit art. 1 din aceastã lege, titlul de Erou-Martir al Revolutiei
Române din Decembrie 1989 s-a instituit pentru cinstirea si eternizarea
memoriei celor care si-au jertfit viata pentru victoria Revolutiei din
decembrie 1989, iar potrivit art. 2 din aceeasi lege, titlul de Luptãtor
pentru Victoria Revolutiei Române din Decembrie 1989 s-a instituit
în semn de pretuire si recunostintã pentru cei care au fost
rãniti în luptele pentru victoria Revolutiei din decembrie
1989.
Desi în lege nu este utilizatã notiunea de titlu de onoare,
se poate constata cã în intentia legiuitorului a stat tocmai
dezideratul de a onora prin distinctii, post-mortem sau în viatã,
pe cei care s-au jertfit ori au contribuit la victoria Revolutiei române
din decembrie 1989.
Asadar, Curtea Constitutionalã constatã cã titlurile
instituite sunt titluri de onoare în întelesul art. 94 lit.
a) din Constitutie. Conferirea acestor titluri se face, sub sanctiunea
nulitãtii, în conditiile art. 9 din Legea nr. 42/1990, republicatã,
la propunerea Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei
din decembrie 1989, a cãrei componentã este prevãzutã
de lege, si conform criteriilor stabilite în anexele nr. 1 si 2 la
lege.
Prin Legea nr. 30 din 6 mai 1996, publicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 96 din 13 mai 1996, Parlamentul României
a modificat si completat unele prevederi ale Legii nr. 42/1990, republicatã,
si a stabilit faptul cã distinctiile - inclusiv titlul de Luptãtor
pentru Victoria Revolutiei Române din Decembrie 1989 - se conferã
de cãtre Presedintele României, la propunerea unei comisii,
în componenta fixatã prin art. 2 din lege. Necesitatea atestãrii
prin brevet a titlului este prevãzutã si la pct. 9 din Legea
nr. 30/1996, care modificã art. 5 din Legea nr. 42/1990, republicatã,
si care prevede la alineatul
ultim: "Conferirea distinctiilor
prevãzute în prezenta lege se atestã prin brevet.
"
În baza si în vederea aplicãrii Legii nr. 42/1990, republicatã,
completatã prin Legea nr. 30/1996, Guvernul României a emis
Hotãrâre anr. 566 din 15 iulie 1996 pentru aprobarea Regulamentului
de organizare si functionare a Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea
eroilor Revolutiei din decembrie 1989, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 29 iulie 1996. Printre
drepturile de care beneficiazã, conform Legii nr. 42/1990, republicatã,
detinãtorii titlului de Luptãtor pentru Victoria Revolutiei
Române din Decembrie 1989 se aflã si scutirea de plata
impozitului pe salariu. Acest drept urmeazã sã fie exercitat
de titularul sãu în conditiile fixate de lege. Faptul cã
într-o hotãrâre a Guvernului nu se specificã
necesitatea atestãrii titlului prin brevet nu poate însemna
cã aceastã conditie legalã a fost înlãturatã.
O hotãrâre a Guvernului nu poate adãuga la lege si
nu poate fi contrarã legii.
Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã, prin
dispozitia ce face obiectul exceptiei, nu face altceva decât sã
preia conditia existentei brevetului, fixatã prin Legea nr. 42/1990,
republicatã.
Rezultã cã prin Legea nr. 42/1990, republicatã, s-a
instituit titlul de Luptãtor pentru Victoria Revolutiei Române
din Decembrie 1989, titlu care se conferã prin brevet. Legea prevede
acordarea scutirii de plata impozituiui pe salariu, drept mentionat si
în Hotãrârea Guvernului nr. 566/1996.
Raportând prevederile art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991,
republicatã, la dispozitiile art. 94 lit. a) din Constitutie, Curtea
constatã cã textul legal criticat este în concordantã
cu legea fundamentalã. Conferirea unei decoratii sau a unui titlu
de onoare de cãtre Presedintele României, în baza art.
94 lit. a) din Constitutie, se atestã prin brevet. Brevetele sunt
validate sub semnãtura autografã a Presedintelui României,
precum si prin sigiliu. Ipoteza cuprinsã în dispozitia legalã
criticatã, referitoare la conditionarea scutirii de plata impozitului,
concretizeazã prerogativa constitutionalã a Presedintelui
României.
Deoarece aceste considerente îsi pãstreazã valabilitatea
si în cauza de fatã, neintervenind nici un element care sã
justifice reconsiderarea lor, urmeazã ca exceptia de neconstitutionalitate
sã fie respinsã.
Fatã de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã,
CURTEA
În numele legii.
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin.
1 lit e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã,
exceptie ridicatã de Cristian Eremia în Dosarul nr. 4.204/1999
al Curtii de Apel Bucuresti Sectia a III-a civilã.
Definitivã si obligatorie.
Pronuntatã în sedinta publicã din data de 23 noiembrie
1999.
PRESEDINTE,
Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
DECIZIA Nr.
196
din 23 noiembrie 1999 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 lit. e)
din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã
Ioan Muraru – presedinte
Costica Bulai – judecator
Constantin Doldur – judecator
Kozsokár Gábor – judecator
Lucian Stangu – judecator
Florin Bucur Vasilescu – judecator
Romul Petru Vonica – judecator
Paula C. Pantea – procuror
Doina Suliman – magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din tegea nr. 32/1991 privind impozitul
pe salarii, republicatã, ridicatã de Adrian Dodan în
Dosarul nr. 1.81011999 al Judecãtoriei Buzãu.
La apelul nominal lipsesc pãrtile Adrian Dodan si Societatea Comercialã
"foraj sonde" S.A. Berca Buzãu, fatã de care procedura de
citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului
Public solicitã respingerea exceptiei, considerând cã
dispozitiile legale criticate nu încalcã prevederile constitutionale
ale art. 94 lit. a), potrivit cãrora Presedintele României
conferã decoratii si titluri de onoare,
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, retine
urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 aprilie 1999, pronuntatã în Dosarul
nr. 1.810/1999, Judecãtoria Buzãu a sesizat Curtea Constitutionalã
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 Iit.
e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã,
exceptie ridicatã de Adrian Dodan într-o cauzã civilã
ce are ca obiect contestatia formulatã împotriva deciziei
de imputare emise de Societatea Comercialã "foraj sonde" - S.A.
Berca - Buzãu, pentru plata unei sume reprezentând impozit
pe salariu plus majorãri pentru nevirarea în termen a acestuia
la buget.
În motivarea exceptiei se sustine cã detinãtorii titlului
de Luptãtor pentru Victoria Revolutiei Române din Decembrie
1989 sunt scutiti de plata impozitului pe salarii, astfel cã
art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 3211991, republicatã, care
conditioneazã scutirea de plata impozitului pe salarii de conferirea
titlului prin brevet, este neconstitutional în raport cu prevederile
constitutionale ale art. 94 lit. a), potrivit cãrora Presedintele
României decoratii si titluri de onoare.
Exprimându-si opinia, instanta de judecatã apreciazã
cã exceptia de neconstitutionalitate ridicatã este nefondatã,
întrucât textul. art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr 32/1991
republicata, este în concordantã cu prevederile art. 94 lit.
a) din Constitutie. Dupã cum rezultã chiar din definitia
datã în Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri
si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, rãnitilor, precum
si luptãtorilor pentru victoriã Revolutiei din decenîbrie
1989 titlul de Luptãtor pentru Victoria Revolutiei Române
din Decembrie 1989 reprezintã un titlu de onoare, în întelesul
prevederilor art. 94 lit. a) din Constitutie, fiind conferit de cãtre
Presedintele României la propunerea Comisiei pentru cinstirea si
sprijinirea eroilor Revolutiei din decembrie 1989, iar conferirea lui se
atestã prin brevet.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. 1) din Legea nr. 47/1992, republicatã,
încheierea
de sesizare, a fost comunicatã presedintilor celor douã Camere
ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
În punctul de vedere comunicat de Guvern se apreciazã cã
exceptia ridicatã este nefondatã, deoarece, potrivit prevederilor
art. 2 din Legea nr. 42/1990, republicatã, titlul de Luptãtor
pentru Victoria Revolutiei Române din Decembrie 1989 s-a instituit
în semn de pretuire si de recunostintã pentru cei care au
fost rãniti în luptele pentru victoria Revolutiei. Prin urmare,
acesta reprezintã un titlu de onoare, care poate fi conferit doar
în conditiile prevãzute la art. 94 lit. a) din Constitutie,
iar atestarea conferirii unui asemenea titlu se poate face doar prin brevet,
conditie expres prevãzutã si la art. 5 alin. 1 si 2 din Legea
nr. 42/1990, republicatã.
Presedintii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constitutionalã a fost legal
sesizatã s-i este competentã sã solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 7 alin. 1 lit.
e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 12
august 1996, conform cãrora "Sunt scutite de plata impozitului
prevãzut de prezenta lege urmãtoarele categorii de persoane:
[...] e) urmasii eroilor-martiri ai Revolutiei, precum si detinãtorii
titlului de Luptãtor pentru Victoria Revolutiei Române din
Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile realizate în
cadrul functiei de bazã."
Autorul exceptiei considerã cã aceste dispozitii legale sunt
neconstitutionale, datoritã conditionãrii scutirii de plata
impozitului pe salarii de conferirea prin brevet a titlului de Luptãtor
pentru Victoria Revolutiei Române din Decembrie 1989. Sustine cã
prin brevet se atestã decoratiile si titlurile de onoare conferite
de cãtre Presedintele României. Titlul de Luptãtor
pentru Victoria Revolutiei Române din Decembrie 1989 se acordã
printr-un certificat de atestare a acestei calitãti, pe baza constatãrilor
comisiei speciale, instituitã prin Hotãrârea Guvernului
nr. 566 din 15 iulie 1996 pentru aprobarea Regulamentului de organizare
si functionare a Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea eroilor Revolutiei
din Decembrie 1989. Conditionarea scutirii de plata impozitului de atestarea
prin brevet a titlului se apreciazã cã încalcã
art. 94 lit. a) din Constitutie, care prevede cã Presedintele României
"conferã decoratii si titluri de onoare".
Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi
urmasilor acestora, rãnitilor, precum si luptãtorilor pentru
victoria Revolutiei din decembrie 1989, completatã prin Legea nr.
30/1996 si republicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 198 din 23 august 1996, prevede la art. 2 alin. 1 cã:
"În semn de pretuire si recunostintã pentru cei care au
fost rãniti în luptele pentru victoria Revolutiei din decembrie
1989 se instituie titlul de Luptãtor pentru Victoria Revolutiei
Române din Decembrie 1989". Rezultã din acest text de
lege cã prin el s-a instituit un titlu de onoare a cãrui
conferire intrã în atributiile Presedintelui României
prevãzute la art. 94 lit. a) din Constitutie. De altfel, aceastã
precizare se face în mod expres în art. 5 alin. 1 din Legea
nr. 42/1990, republicatã, în sensul cã "Titlurile
prevãzute la art. 1, 2 si 3, precum si medaliile prevãzute
pentru fiecare titlu se conferã de cãtre Presedintele României,
la propunerea comisiei prevãzute la art. 2 alin. 4, competenta comisiei,
precum si criteriile de atribuire a titlurilor sunt prevãzute în
anexele nr. 1 si 2 care fac parte integrantã din prezenta lege".
Comisia specialã constituitã potrivit Hotãrârii
Guvernului nr. 566 din 15 iulie 1996 examineazã doar îndeplinirea
criteriilor si face propuneri pentru conferirea titlului. Titlul produce
însã efecte juridice numai dupã ce a fost conferit
de cãtre Presedintele României si s-a atestat prin brevet.
Acest fapt rezultã si din alin. 2 al art. 5 din Legea nr. 42/1990,
republicatã, potrivit cãruia "Titlurile care nu au fost
conferite în conditiile alin. 1 sau al cãror beneficiar nu
a avut merite deosebite sunt nule".
Ca urmare, dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991, republicatã,
concretizeazã prerogativa constitutionalã a Presedintelui
României, prin impunerea unei dovezi legale si certe a împrejurãrii
ce are ca efect scutirea de plata impozitului.
Aceste dispozitii legale au mai fost supuse controlului de constitutionalitate,
sens în care Curtea a pronuntat Decizia nr. 112 din 13 iulie 1999,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 506 din 19 octombrie 1999.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sã justifice reconsiderarea
jurisprudentei Curtii în acest domeniu, urmeazã ca exceptia
de neconstitutionalitate sã fie respinsã.
Fatã de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1 ) din Legea nr. 47/1992,
republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin.
1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicatã,
ridicatã de Adrian Dodan în Dosarul nr. 1.810/1999 al Judecãtoriei
Buzãu.
Definitivã si obligatorie.
Pronuntatã în sedinta publicã din data de 23 noiembrie
1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
DECIZIA Nr.
198
din 23 noiembrie 1999 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Lucian Mihai – presedinte
Costica Bulai – judecator
Constantin Doldur – judecator
Kozsokár Gábor – judecator
Ioan Muraru - judecãtor
Lucian Stangu – judecator
Florin Bucur Vasilescu – judecator
Romul Petru Vonica – judecator
Paula C. Pantea – procuror
Doina Suliman – magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, exceptie ridicatã de Leon Nica în Dosarul nr. 6.162/1996
al Judecãtoriei Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti.
La apelul nominal rãspunde Leon Nica. Lipseste Olga Cristina Baron,
fatã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Nu sunt formulate cereri prealabile.
Cauza fiind în stare de judecatã, autorul exceptiei aratã
cã Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru este o
lege "anacronicã si rusinoasã", deoarece aduce atingere demnitãtii
cetãteanului neprotejat de statul român împotriva celor
care îl pãgubesc. De aceea dispozitiile acestei legi contravin
prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (3) privind statul român,
ale art. 20 referitoare la tratatele internationale privind drepturile
omului, ale art. 21 care consfintesc accesul liber la justitie, ale art.
41 privitoare la protectia proprietãtii private, ale art. 51, potrivit
cãrora respectarea Constitutiei este obligatorie, ale art. 53 referitoare
la contributiile financiare ale cetãtenilor si ale art. 150 alin.
(1), care aratã cã legile rãmân în vigoare
în mãsura în care nu contravin legii fundamentale. De
asemenea, autorul exceptiei apreciazã cã textele de lege
criticate nu sunt în concordantã cu principiile izvorâte
din Pactul international pentru drepturile politice si civile si nici cu
art. 6 din Conventia pentru apãrarea drepturilor omului si a libertãtilor
fundamentale. Considerã cã instituirea taxelor judiciare
de timbru, indiferent de cuantum, precum si a achitãrii anticipate
a acestora îngrãdeste nepermis dreptul cetãteanului
român de a se adresa justitiei, încãlcându-se
astfel dispozitiile art. 3 din Codul civil, care reglementeazã denegarea
de dreptate, si ale art. 130 din Codul de procedurã civilã,
privind rolul activ al judecãtorului. În continuare aratã
cã, dacã nu vor fi respectate drepturile si libertãtile
fundamentale, consfintite în Constitutie si prevãzute în
tratatele si pactele internationale la care România este parte, se
va adresa Curtii Europene a Drepturilor Omului. În final, solicitã
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public aratã cã, potrivit art.
274 alin. 1 din Codul de procedurã civilã, partea care cade
în pretentii este obligatã, la cerere, sã plãteascã
cheltuielile de judecatã. În final, având în vedere
jurisprudenta Curtii Constitutionale si faptul cã în spetã
nu au intervenit elemente noi care sã justifice reconsiderarea acesteia,
solicitã respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, constatã
urmãtoarele:
Prin Încheierea din 1 aprilie 1999, pronuntatã în Dosarul
nr. 6.162/1996, Judecãtoria Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti
a sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, exceptie ridicatã de Leon Nica într-o cauzã
civilã ce are ca obiect pretentii.
Prin notele scrise, depuse în motivarea exceptiei, se sustine cã
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale
art. 21 privind accesul liber la justitie, ale art. 50 referitoare la fidelitatea
fatã de tarã, precum si ale art. 151 privind institutiile
existente.
Exprimându-si opinia, instanta de judecatã apreciazã
cã normele legale atacate "nu vin în contradictie cu dispozitiile
constitutionale", deoarece "accesul liber la justitie permite depunerea
oricãrei cereri a cãrei rezolvare este de competenta autoritãtilor
judecãtoresti, asupra caracterului legitim al pretentiilor formulate
urmând însã a se pronunta instanta în urma judecãrii
cauzei".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, încheierea
de sesizare a fost comunicatã presedintilor celor douã Camere
ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sãu
de vedere, având în vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale,
apreciazã, cã exceptia este neîntemeiatã.
Presedintii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând, încheierea de sesizare, notele scrise depuse în
motivarea exceptiei, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit
de judecãtorul-raportor, sustinerile pãrtii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicatã, Curtea Constitutionalã a fost legal sesizatã
si este competentã sã se pronunte asupra exceptiei ridicate.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 1 si 2 din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, care au urmãtorul
cuprins:
- Art. 1: "Actiunile si cererile introduse la instantele judecãtoresti,
precum si cererile adresate Ministerului Justitiei si Parchetului de pe
lângã Curtea Supremã de Justitie sunt supuse taxelor
judiciare de timbru, prevãzute în prezenta lege, si se taxeazã
în mod diferentiat, dupã cum obiectul acestora este sau nu
evaluabil în bani, cu exceptiile prevãzute de lege. "
- Art. 2: "(1) Actiunile si cererile evaluabile în bani, introduse
la instantele judecãtoresti, se taxeazã astfel:
a) pânã la valoarea 100.000 - 5.000 lei;
b) între 100.000 lei si 1.000.000 - 5.000 lei + 10% pentru ce depãseste
100.000 lei;
c) între 1000.000 lei si 10.000.000 - 95.000 lei + 8% pentru ce depãseste
1000.000 lei;
d) între 10.000.000 lei si 50.000.000 - 815.000 lei + 6% pentru ce
depãseste 10.000.000 lei;
e) între 50.000.000 lei si 100.000.000 - 3.215.000 lei + 4% pentru
ce depãseste 50.000.000 lei;
f) între 100.000.000 lei si 500.000.000 - 5.215.000 lei + 2% pentru
ce depãseste 100.000.000 lei;
g) peste 500.000.000 - 13.215.000 lei + 1% pentru ce depãseste 500.000.000
lei;
(2) În cazul contestatiei la executarea silitã, taxa se calculeazã
la valoarea bunurilor a cãror urmãrire se contestã
sau la valoarea debitului urmãrit, când acest debit este mai
mic decât valoarea bunurilor urmãrite. Taxa aferentã
acestei contestatii nu poate depãsi suma de 500.000 lei, indiferent
de valoarea contestatã.
(3) Valoarea la care se calculeazã taxa de timbru este cea declaratã
în actiune sau în cerere. Dacã aceastã valoare
este contestãtã sau apreeiatã de instantã ca
derizorie, evaluarea se va face potrivit normelor metodologice prevãzute
la art. 28 alin. (2) , din prezenta lege."
Autorul exceptiei considerã cã aceste dispozitii legale înfrâng
cu deosebire art. 21 din Constitutie, potrivit cãruia:
"(1) Orice persoanã se poate adresa justitiei pentru apãrarea
drepturilor, a libertãtilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia, Curtea constata cã asupra constitutionalitãtii
unor prevederi legale prin care s-au instituit taxe de timbru, pentru introducerea
unor cereri în justitie, între care si art. 1 si 2 din Legea
nr. 146/1997, în jurisprudenta acesteia s-a statuat, în mod
constant, cã accesul liber la justitie nu înseamnã
cã acesta trebuie sã. fie în toate cazurile gratuit.
Art. 21 din Constitutie nu instituie nici o interdictie cu privire la taxele
în justitie, fiind legal si normal ca justitiabilii care trag un
folos nemijlocit din activitatea desfãsuratã de autoritãtile
judecãtoresti sã contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora.
De altfel contributia justitiabilului, prin avansarea unei pãrti
din aceste cheltuieli, poate fi recuperatã, în temeiul art.
274 alin. 1 din Codul de procedurã civilã, de la partea care
cade în pretentii. Prin urmare, regula este cea a timbrãrii
actiunilor în justitie, exceptiile fiind posibile numai în
mãsura în care sunt stabilite de legiuitor.
În acest sens urmeazã sã se retinã considerentele
mai multor decizii, precum: Decizia nr. 7 din 2 martie 1993, rãmasã
definitivã prin Decizia nr. 39 din 7 iulie 1993, ambele publicate
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 179 din 27
iulie 1993; Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie
1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 69 din 16 martie 1994; Decizia nr. 18 din 29 ianuarie 1997, rãmasã
definitivã prin Decizia nr. 164 din 4 iunie 1997, ambele publicate
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 10
iulie 1997. Deoarece în raport cu situatia de fapt din spetã
nu au intervenit elemente noi care sã justifice reconsiderarea jurisprudentei
Curtii în acest domeniu, exceptia de neconstitutionalitate întemeiatã
pe încãlcarea dispozitiilor art. 21 din Constitutie urmeazã
sã fie respinsã.
În legãturã cu invocarea înfrângerii principiilor
si normelor constitutionale prevãzute la art. 1 alin. (3), art.
20, 41 , 50, 51, 53, art. 150 alin. (1) si la art. 151, Curtea constatã
cã aceste critici sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei
de fatã, neavând incidentã cu obiectul acesteia.
De altfel Curtea nu poate retine nici critica privind neconcordanta dintre
dispozitiile legale criticate, Conventia pentru apãrarea drepturilor
omului si a libertãtilor fundamentale si Pactul international cu
privire la drepturile civile sj politice, deoarce acestea nu contin ptevederi
care sã consacre gratuitatea actului de justitie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art.
145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c, al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicatã,
CURTEA,
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicatã
de Leon Nica în Dosarul nr. 6.162/1996 al Judecãtoriei Sectorului
6 al Municipiului Bucuresti.
Definitivã si obligatorie.
Pronuntatã în sedinta publicã din data de 23 noiembrie
1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
DECIZIA Nr.
201
din 25 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a Legii nr. 140/1996 pentru modificarea si completarea Codului penal
Lucian Mihai – presedinte
Costica Bulai – judecator
Constantin Doldur – judecator
Kozsokár Gábor – judecator
Ioan Muraru - judecãtor
Lucian Stangu – judecator
Florin Bucur Vasilescu – judecator
Romul Petru Vonica – judecator
Iuliana Nedelcu – procuror
Laurentiu Cristescu – magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
Legii nr. 140/1996 pentru modificarea si completarea Codului penal, exceptie
ridicatã de Costicã Cãlãrasu în Dosarul
nr. 3.662/1999 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia penalã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrtilor, fatã
de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a exceptiei, deoarece Legea nr. 140/1996
a fost adoptatã de Parlament în perioada mandatului de 4 ani.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, constatã
urmãtoarele:
Curtea de Apel Pitesti - Sectia penalã, prin Încheierea din
16 septembrie 1999, a sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptia
de neconstitutionalitate a Legii nr. 140/1996, ridicatã, prin apãrãtor,
de inculpatul recurent Costicã Cãlãrasu în Dosarul
nr. 3.662/1999 al acelei instante. Prin aceeasi încheiere a dispus,
suspendarea judecãrii cauzei pânã la solutionarea exceptiei
de neconstitutionalitate.
Autorul exceptiei considerã cã Legea nr. 140/1996 a fost
adoptatã cu încãlcarea prevederilor art. 60 alin. (4)
din Constitutie, întrucât, desi este o lege organicã
în sensul prevederilor art. 2 alin. (3) lit f) din Constitutie totusi
a fost adoptatã în perioada de prelungire a mandatului Parlamentului.
Potrivit sustinerilor autorului exeeptiei, mandatul Parlamentului anterior
a expirat la data de 3 noiembrie 1996, iar nou[ Parlament s-a întrunit
legal la 23 decembrie 1996.
Exprimându-si opinia, instanta considerã cã exceptia
de neconstitutionalitate este nefondatã, întrucât mandatul
Parlamentului a fost legal prelungit, acesta functionând în
limitele legii la data adoptãrii actului normativ în discutie.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, încheierea
de sesizare a fost comunicatã presedintilor celor douã Camere
ale Parlamentului si Guvernului pentru a putea formula si transmite punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicatã.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã cã
exceptia ridicatã este nefondatã. Contrar sustinerilor autorutui
exceptiei, mandatul Parlamentului ales în 1992 a expirat la data
de 16 octombrie 1996, iar noul Parlament a fost convocat de Presedintele
României pentru data de 22 noiembrie 1996, intervalul dintre aceste
douã date reprezentând perioada, de prelungire a mandatului
Camerelor conform prevederilor art. 60 alin. (4) din Constitutie. Adoptarea
Legii nr. 140/1996, se aratã în continuare, nu s-a fãcut
în aceastã perioadã de tranzitie, ci în zilele
de 25 septembrie 1996 de cãtre Senat si de 30 septembrie 1996 de
cãtre Camera Deputatilor.
Presedintii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului,
legea criticatã, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, constatã urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituiie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicatã, Curtea Constitutionalã a fost legal sesizatã
si este competentã sã solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicatã.
Autorul exceptiei criticã Legea nr. 140/1996 în integralitatea
ei, considerând cã este neconstitutionalã datoritã
nerespectãrii conditiilor de adoptare prevãzute la art. 60
alin. (4) si la art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constatã
cã referirea la art. 72 alin. (3) lit. f) din Constitutie nu este
relevantã, întrucât, în conditiile în care
acest text constitutional prevede cã "infractiunile, pedepsele
si regimul executãrii acestora" pot fi reglementate numai prin
lege organicã, Legea nr. 140/1996 a fost adoptatã cu votul
majoritar prevãzut la art. 74 alin. (1) din Constitutie pentru legi
organice, fapt necontestat de autorul exceptiei. Acesta sustine doar cã,
la data adoptãrii legii, Parlamentul se afla în perioada de
prelungire a mandatului sãu.
Prin urmare, exceptia ridicatã urmeazã sã fie examinatã
prin raportare la prevederile art. 60 alin. (4) din Constitutie, potrivit
cãrora, "Mandatul Camerelor se prelungeste pânã
la întrunirea legalã a noului Parlament. În aceastã
perioadã nu poate fi revizuitã Constitutia si nu pot fi adoptate,
modificate sau abrogate legi organice".
Sub acest aspect Curtea constatã cã autorul exceptiei confundã
data adoptãrii legii cu cea a înregistrãrii si numerotãrii
ei. De altfel, Curtea Constitutionalã a mai fost sesizatã
cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 140/1996, dar a constatat
cã exceptia era nefondatã si a respins-o ca atare. Astfel,
prin Decizia nr. 120 din 23 septembrie 1999, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 537 din 3 noiembrie
1999, s-a retinut cã perioada de prelungire a mandatului Parlamentului
ales în 1992 s-a situat între 16 octombrie si 22 noiembrie
1996, interval în care îi era interzis, prin Constitutie sã
adopte, sã modifice sau sã abroge legi organice. S-a mai
arãtat cu acel prilej cã prevederile art. 60 alin. (4) din
Constitutie se referã exclusiv la adoptarea, modificarea sau abrogarea
unei legi organice, iar nu la promulgarea, înregistrarea, numerotarea
sau publicarea legii respective. Or, Legea nr. 140/1996 a fost adoptatã
de Senat la 25 septembrie 1996, iar de Camera Deputatilor la 30 septembrie
1996, date anterioare perioadei de prelungire a mandatului Parlamentului
care a adoptat legea. Dupã adoptarea acestei legi, respectiv la
5 octombrie 1996, Curtea Constitutionalã a fost sesizatã
în vederea exercitãrii controlului de constitutionalitate
a legii înainte de promulgare, în conditiile art. 144 lit.
a) din Constitutie. Sesizarea a fost respinsã prin Decizia nr. 123
din 22 octombrie 1996, comunicatã Presedintelui Romãniei
la aceeasi datã. Astfel, legea a fost promulgatã prin Decretul
nr. 544 din 1 noiembrie 1996 si publicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 289 din 14 noiembrie 1996 împreunã
cu decizia mentionatã a Curtii Constitutionale. Aceste din urmã
date sunt de altfel nerelevante sub aspectul constitutionalitãtii
legii, importantã fiind doar data adoptãrii ei de cãtre
ambele Camere ale Parlamentului.
Considerentele deciziilor anterioare sunt valabile si în prezenta
cauzã, întrucât nu au intervenit elemente noi care sã
determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale si, prin urmare,
exceptia urmeazã sã fie respinsã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art.
145 din Constitutie, precum si al art. 1 si 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 140/1996 pentru
modificarea si completarea Codului penal, exceptie ridicatã de Costicã
Cãlãrasu în Dosarul nr. 3.662/1999 al Curtii de Apel
Pitesti - Sectia penalã.
Definitivã si obligatorie.
Pronuntatã în sedinta publicã din data de 25 noiembrie
1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
DECIZIA Nr.
208
din 30 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 23 alin. 2 si 3 si ale art. 40, din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobatã si
modificatã prin Legea nr. 108/1996
Lucian Mihai – presedinte
Costica Bulai – judecator
Constantin Doldur – judecator
Kozsokár Gábor – judecator
Ioan Muraru - judecãtor
Lucian Stangu – judecator
Florin Bucur Vasilescu – judecator
Romul Petru Vonica – judecator
Paula C. Pantea – procuror
Mihai Paul Cotta – magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 alin. 7 si ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobatã si modificatã
prin Legea nr. 108/1996, exceptie ridicatã de Societatea Comercialã
"bog-sab" - S.R.L. din Valea Cãlugãreascã în
Dosarul. nr. 1.856/1999 al Tribunalului Prahova - Sectia comercialã,
având ca pãrti pe autorul exceptiei, Ministerul Finantelor
si Directia generalã a finantelor publice si controlilui financiar
de stat Prahova.
La apelul nominal s-a constatat lipsa pãrtilor, fatã de care
procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca nefondatã, deoarece
textele de lege criticate nu contravin Constitutiei. Somatia la executare,
ca de altfel oricare act de executare, poate fi atacatã pe calea
contestatiei la executare. Textele criticate nu încalcã nici
dreptul constitutional al garantãrii dreptului de proprietate, întrucât
ele se referã la acte premergãtoare executãrii silite.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile dosarului, constatã
urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 iulie 1999 Tribunalul Prahova Sectia comercialã
a sesizat Curtea Constitutionalã cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 23 alin. 7 si ale art. 40 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobatã si
modificatã prin Legea nr. 108/1996, ridicatã de Societatea
Comercialã "bog-sab" - S.R.L. din Valea Cãlugãreascã
într-o cauzã civilã având ca obiect solutionarea
contestatiei la executare formulate de autorul exceptiei la somatia emisã
de Directia generalã a finantelor publice si controlului financiar
de stat Prahova.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate s-a sustinut cã,
în baza Procesului-verbal din 12 octombrie 1998, autorul acesteia
a fost obligat la plata sumei de 420.163.033 lei reprezentând T.V.A.,
precum si a sumei de 7.421.414 lei, suplimentar, reprezentând impozit
pe profit.
Totodatã, în baza art. 6 din Legea nr. 12/1990, republicatã,
cu modificãrile ulterioare, i s-a confiscat suma de 2.369.790.574
lei plus penalitãti în sumã de 105.797.183 lei, desi,
potrivit art. 41 din Constitutie, nu pot fi confiscate decât bunurile
"a cãror ilicitate penalã sau contraventiorialã
este doveditã pe cale jurisdictionalã". În consecintã,
prevederile legale criticate sunt neconstitutionale în raport cu
art. 41 din Constitutie, întrucât a fost încãlcat
dreptul sãu de proprietate recunoscut de Constitutie. De asemenea,
se mai sustine cã textele cuprinse în Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 contravin prevederilor art. 21 din Constitutie privind liberul
acces la justitie, care permite oricãrei persoane fizice sau juridice
interesate sã conteste în justitie actele organelor administrative.
Or, executarea prematurã a unor creante sau mãsura confiscãrii,
luate înainte de a se folosi toate cãile de atac reprezintã
"un abuz fundamental constitutional". Pe de altã parte, Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996, în scopul urgentãrii executãrii
silite, a considerat cã somatia constituie un titlu executoriu,
ceea ce este contrar atât dispozitiilor Constitutiei, cât si
prevederilor art. 372 si urmãtoarele din Codul de procedurã
civilã, potrivit cãrora un act juridic devine titlu executoriu
numai dupã epuizarea procedurii gratioase sau contencioase.
Exprimându-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate,
instanta de judecatã considerã cã aceasta este nefondatã,
deoarece textele criticate se referã la modul de declansare a executãrii
silite si la faptul cã organele de executare pot folosi oricare
dintre modalitãtile de executare silitã, cum ar fi decontarea
bancarã executorie sau executarea creantelor fiscale. Rezultã
cã aceste prevederi nu sunt în contradictie cu dispozitiile
Constitutiei, nefiind deci neconstitutionale, motivat si de faptul cã
art. 135 din Constitutie stabileste cã proprietatea publicã
apartine statului sau unitãtilor sale administrative, iar art. 136
alin. (1) din Constitutie prevede cã formarea, administrarea si
controlul resurselor financiare ale statului, institutiilor publice si
unitãtilor administrativ-teritoriale sunt reglementate prin lege.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, încheierea
de sesizare a fost comunicatã presedintilor celor douã Camere
ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sãu de vedere, considerã cã
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. 7 si ale
art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 este neîntemeiatã
pentru urmãtoarele motive:
Desi art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, modificatã, nu
contine decât cinci alineate, autorul exceptiei contestã alin.
7 al acestui articol. Întregul sãu continut cuprinde însã
reglementarea actelor premergãtoare executãrii silite, precum
si începerea acestei proceduri, iar nu confiscarea, astfel cum se
afirmã în motivarea exceptiei de neconstitutionalitate. Acest
articol nu se refera la tilurile executorii ori la posibilitatea executãrii
creantelor înainte de a se epuiza toate cãile de atac, astfel
cum se aratã în aceeasi motivare. De asemenea art. 40 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 nu contine astfel de dispozitii, acesta
prevãzând posibilitatea organelor de executare de a folosi,
succesiv sau concomitent, oricare dintre modalitãtile de executare
silitã prevãzute de aceastã ordonantã si deci
nu existã nici o legãturã cu dispozitiile constitutionale
invocate în cauzã.
Prevederile art. 23 alin. 7 si ale art. 40 din Ordananta Guvernului nr.
11/1996 nu contravin dispozitiilor art 21 din Constitutie, care se referã
la accesul liber la justitie si nici prevederilor art. 41 din Constitutie,
care reglementeazã protectia proprietãtii private.
Presedintii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si Legea nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constitutionalã a fost legal
sesizatã si este competentã sã solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicatã.
Obiectul sesizãrii îl constituie prevederile art. 23 alin.
7 si ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996. Analizând
însã sustinerile autorului exceptiei, precum si continutul
Ordonantei Guvernului nr. 11/1996, Curtea constatã cã, în
realitate, sunt criticate prevederile art. 23 alin. 2 si 3, precum si ale
art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobatã si modificatã prin
Legea nr. 108/1996, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996.
Art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, care nu a fost modificat
prin Legea nr. 108/1996, nu cuprinde un alineat 7 la care se referã
autorul exceptiei, emiterea somatiei de executare fiind prevãzutã
însã la alin. 2 al art. 23, care are urmãtorul continut:
"Dacã debitorul nu a efectuat plata în termenul prevãzut
în înstiintarea de platã, organul de executare va începe
executarea silitã prin comunicarea unei somatii, prin care îi
va face cunoscut debitorului cã, în termen de 15 zile, este
obligat sã efectueze plata sumelor datorate". Potrivit alin.
3 al aceluiasi articol, "Somatia va cuprinde datele de identificare
a debitorului, data emiterii, semnãtura si stampila organului de
executare si va fi însotitã de o copie certificatã
de pe titlul executoriu".
Art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, de asemenea rãmas
nemodificat, prevede cã "Organele de executare pot folosi, succcesiv
sau concomitent, oricare dintre modalitãtile de executare silitã
prevãzute de prezenta ordonantã".
În aceasta situatie, Curtea urmeazã sã se pronunte
asupra art. 23 alin. 2 si 3, precum si asupra
art. 40 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996.
Autorul exceptiei sustine cã aceste texte sunt neconstitutionale,
deoarece art. 21 din Constitutie,
potrivit cãrora:" (1) Orice
persoanã se poate adresa justitiei pentru apãrarea
drepturilor, a libertãtilor si a intereselor sale legitime."
si "(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui
drept." Totodatã încalcã si art. 41 din Constitutie,
care prevede la alin. (1) cã "Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege", iar la alin. (7) se prevede
cã "Averea dobânditã licit nu poate fi confiscatã.
Caracterul licit al dobândirii se prezumã".
Analizând textele criticate, Curtea constatã cã acestea
nu contravin prevederilor art. 21 din Constitutie privind accesul liber
la justitie, deoarece somatia la executare prevãzuta la art. 23
alin. 2, ca de altfel oricare dintre modalitãtile de executare silitã
prevãzute în Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 pot fi atacate
pe calea contestatiei la executare, în conformitate cu dispozitiile
art. 76 din acest act normativ. Hotãrârea organului de jurisdictie
administrativã, precum si actele de executare, reglementate de ordonanta
de mai sus, sunt supuse astfel controlului judecãtoresc. De altfel,
în cauzã dreptul autorului exceptiei privind accesul liber
la justitie a fost deja exercitat prin introducerea contestatiei la executare
care a generat litigiul, în cadrul cãruia a fost ridicatã
exceptia de neconstitutionalitate.
Textele criticate nu încalcã nici dispozitiile art. 41 alin.
(1) si (7) din Constitutie, întrucât ele se referã la
actele premergãtoare executãrii silite si la începerea
acestei preoceduri, iar nu la confiscarea de bunuri stabilitã în
temeiul constatãrii sãvârsirii unei contraventii. Autorul
exceptiei, în conformitate cu dispozitiile art. 9 din legea nr. 105/1997,
avea însã posibilitatea ca în termen de 15 zile de la
comunicarea deciziei Ministerului Finantelor, sã se adreseze instantei
judecãtoresti prevãzute în legea specialã pentru
a constata realitatea afirmatiilor sale. Potrivit art. 76 din aceeasi ordonantã
a Guvernului, contestatia la executare poate fi formulatã si împotriva
titlului executoriu, cu conditia ca acest titlu sã nu fie o hotãrâre
pronuntatã de o altã instantã judecãtoreascã
sau de un alt organ jurisdictional si dacã pentru contestarea lui
nu, existã o procedurã care sã prevadã posibilitatea
ca, o instantã competentã sã se pronunte asupra acestuia.
Reglementarea în acest fel a cãilor de atac împotriva
unor decizii pronuntate de Ministerul Finantelor, în temeiul Legii
nr. 105/1997, nu contravine dispozitiilor constitutionale, întrucât,
conform art. 128 din Constitutie, exervcitarea acestor cãi de atac
se face în conditiile legii.
În ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, în sensul
cã somatia organului financiar nu poate fi un titlu executoriu,
Curtea constatã cã este neîntemeiatã.
Prin Decizia nr. 25 din 5 mai 1993, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 11 mai 1993, Curtea Constitutionalã
s-a pronuntat în sensul cã nu constituie o încãlcare
a dispozitiilor constitutionale executarea silitã a creantelor fiscale
fãrã constituirea titlului executoriu printr-o hotãrâre
judecãtoreascã. Pentru aceleasi motive rezultã cã
este constitutional textul art. 25 alin. 3 si 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996, prin care titlul de creantã emis de organul financiar
competent pentru
impozite, taxe, contributii, amenzi,
maiorãri de întârziere si pentru alte sume, datorate
si neachitate statului în, termenul legal este considerat titlu executoriu.
Întrucât nu au intervenit elemente noi care sã determine
Curtea sã-si schimbe jurisprudenta, urmeazã a se avca în
vedere motivele retinute în aceastã decizie.
Fatã de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 4711992, republicatã,
cu majoritate de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
2 si 3 si ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, aprobatã si modificatã prin Legea nr.
108/1996, execeptie ridicatã de Societatea Comercialã "bog-sab"
S.R.L. din Valea Cãlugãreascã în Dosarul nr.
1.856/1999 al Tribunatului Prahova - Sectia comercialã.
Definitivã si obligatorie.
Pronuntatã în sedinta publicã din data de 30 noiembne
1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
ORDINE
MINISTERUL JUSTITIEI Nr. 2.881 /C/1999
CAMERA DE COMERT SI INDUSTRIE A
ROMÂNIEI SI A MUNICIPIULUI BUCURESTI Nr. 2.657/1.999
FONDUL PROPRIETÃTII DE STAT
Nr. 5/1999
ORDIN
privind aprobarea Normelor metodologice
pentru aplicarea art. 4 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii
judiciare si a falimentului, republicatã
Ministru de stat, ministrul justitiei, presedintele Camerei de Comert si
Industrie a României si a Municipiului Bucuresti si presedintele
Consiliului de administratie al Fondului Proprietãtii de Stat,
în baza:
- art. 23 din Metodologia privind pregãtirea, elaborarea, avizarea
si prezentarea propunerilor de acte normative care se înainteazã
Guvernului, precum si procedurile de supunere spre adoptare a acestora,
aprobatã prin Hotãrârea Guvernului nr. 851/1997;
- art. 4 si 10 din Hotãrârea Guvernului nr. 65/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu modificãrile
ulterioare;
- art. 33 din Statutul Camerei de Comert si Industrie a României
si a Municipiului Bucuresti;
- art. 12 lit. l) din Regulamentul de organizare si functionare a Fondului
Proprietãtii de Stat, aprobat prin Hotãrârea Guvernului
nr. 788/1999,
emit urmãtorul ordin:
Articol unic. - Se aprobã Normele metodologice pentru aplicarea
art. 4 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare
si a falimentului, republicatã, cuprisã în anexa care
face parte integrantã din prezentut ordin.
p. Ministru de stat, ministrul justitiei
Flavius Baias,
secretar de stat |
Presedintele Camerei de Comert si
Industrie a României
si a Municipiului Bucuresti,
George Cojocaru |
Presedintele Consiliului de administratie
al Fondului
Proprietãtii de Stat,
Radu Sârbu |
ANEXÃ
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea art. 4 din Legea
nr. 64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare si a falimentului,
republicatã
LEGEA Nr. 64/1995
Art. 4. - (1) Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta
lege vor fi suportate din averea debitorului.
(2) Plãtile se vor face dintr-un cont deschis la o unitate a unei
bãnci, pe bazã de dispozitii emise, în cursul procedurii
de reorganizare, de debitor sau de judecãtorul-sindic, iar în
cursul falimentului, numai de judecãtorul-sindic.
(3) În lipsa disponibilitãtilor în contul debitorului
se va utiliza fondul de lichidare, constituit din taxele plãtite
de persoanele fizice si/sau juridice registrului comertului pentru serviciile
prestate de acesta.
(4) Fondul prevãzut la alin. (3) va fi constituit prin majorarea
cu 10% a taxelor percepute de oficiile registrului comertului.
(5) Acoperirea cheltuielilor de lichidare a societãtilor la care
statul detine pachetul de control se va face de cãtre Fondul Proprietãtii
de Stat din veniturile realizate din privatizare.
NORME METODOLOGICE
1. În termen de douã zile de la primirea notificãrii
prevãzute la art. 32 din Legea nr. 64/1995, republicatã,
referitoare la deschiderea procedurii debitorul va trebui sã deschidã
la banca la care are contul pentru operatiunile sale curente un cont distinct,
pe numele averii sale si destinat sã suporte toate cheltuielile
aferente procedurii instituite prin aceastã lege.
2. Dacã debitorul nu se conformeazã îndatoririi prevãzute
la pct. 1, contul va fi deschis de administrator/lichidator, în urma
unei încheieri a judecãtorului-sindic, datã în
baza art. 18 lit. k) si a art. 23 lit. b) din Legea nr. 64/1995, republicatã.
3. Contul averii debitorului va fi alimentat, în mod corespunzãtor
necesarului pentru actele, operatiunile si retributiile prevãzute
de Legea nr. 64/1995, republicatã:
- de cãtre debitor;
- din sumele realizate prin lichidarea bunurilor debitorului si din încasãrile
creantelor acestuia asupra tertilor;
- din creditele acordate de bãnci în perioada de reorganizare;
si
- din sumele avansate de creditori.
4. În caz de reorganizare sau de lichidare pe bazã de plan,
plãtile vor fi dispuse de debitor sau de administrator/lichidator,
dupã caz, în conformitate cu prevederile planului si cu încheierile
date de judecãtorul-sindic.
Divergentele dintre debitor si administrator/lichidator cu privire la o
platã care ar urma sã fie efectuatã vor fi supuse
judecãtorului-sindic, care le va solutiona de urgentã printr-o
încheiere notificatã bãncii.
5. Epuizarea disponibilitãtilor din contul averii debitorului va
trebui sã rezulte dintr-o comunicare, în conformitate cu practica
bancarã.
6. Sumele rezultând din majorarea cu 10% a taxelor, perceputã
de oficiile registrului comertului pentru serviciile prestate de acestea,
vor constitui fondul de lichidare depus de fiecare oficiu judetean la o
bancã localã, într-un cont de acumulare deschis pe
numele tribunalului, cu precizarea cã se vor face plãti din
el numai pentru cheltuieli prevãzute în Legea nr. 64/1995,
republicatã.
La deschiderea acestui cont oficiul registrului comertului va cere bãncii
sã trimitã lunar tribunalului o copie de pe extrasut de cont.
7. Contul deschis potrivit pct. 6 va fi administrat de 1-3 contabili ai
tribunalului, desemnati în conditiile art. 9 din Legea nr. 64/1995,
republicatã, si retribuiti, prin cumul de functii, în baza
art. 69 alin. (3)-(4) din aceastã lege si cu respectarea dispozitiilor
Legii nr. 2/1991 privind cumulul de functii.
8. În urma epuizãrii disponibilitãtilor din contul
averii debitorului, epuizare confirmatã în conditiile stabilite
la pct. 5, judecãtorul-sindic va împuternici prin încheiere
persoanele competente, dupã caz, sã emitã dispozitiile
de platã asupra contului fondului de lichidare, pentru urmãtoarele
categorii de cheltuieli, fãrã plata anticipatã a comisionului
lichidatorului:
a) plata expertilor si a persoanelor de specialitate desemnate prin încheieri
de judecãtorul-sindic, în scopul de a-l ajuta;
b) cheltuielile ocazionate de inventarierea, evaluarea averii debitorului,
evaluarea potentialului de valorificare a activelor societãtii comerciale
debitoare si alte asemenea cheltuieli;
c) cheltuielile pentru paza societãtii comerciale;
d) documentatiile topo pentru obtinerea titlului de proprietate asupra
terenului, documentatiile pentru întocmirea bilantului de mediu,
conform legii;
e) cheltuielile de publicitate, cheltuieli postale (corespondenta cu creditorii,
cu autoritãtile implicate în proceduri ete:);
f) cheltuielile pentru demolarea, dezmembrarea activelor, precum si pentru
realizarea lucrãrilor de ecologizare a terenului aferent, pe baza
unor contracte încheiate cu o societate specializatã;
g) alte cheltuieli necesare exclusiv pentru îndeplinirea procedurii
de lichidare, care se vor preciza în încheierile date de judecãtorul-sindic.
9. Atunci când în urma lichidãrii se vor fi creat disponibilitãti
în contul averii debitorului, judecãtorul-sindic va informa
în scris oficiul registrului comertului si banca de la care va cere
un extras de cont si se va relua finantarea din contul averii debitorului.
10. Închiderea procedurii va fi notificatã si oficiului registrului
comertului, precizându-se totalul sumelor folosite din fondul de
lichidare.
11. Pentru societãtile la care statul detine pachetul de control,
fondul de lichidare va fi constituit de Fondul Proprietãtii de Stat
din veniturile realizate din privatizare si va fi folosit în conditiile
prevãzute la pct. 8 si 9.