P A R T E A I
Anul XII - Nr. 45
LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Luni,
31 ianuarie 2000
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
41. - Ordonantã privind înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritãtii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN)
43. - Ordonantã privind protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca zone de interes national
47. - Ordonantã privind stabilirea unor mãsuri de protectie a monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului mondial
50. - Ordonantã privind mãsurile de colaborare dintre Ministerul Sãnãtãtii si autoritãtile administratiei publice locale în aplicarea reglementãrilor din domeniul sãnãtãtii publice
56. - Ordonantã privind reglementarea depozitãrii cerealelor si semintelor oleaginoase, regimul certificatelor de depozit pentru acestea, precum si constituirea Fondului de garantare pentru certificatele de depozit
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
privind înfiintarea, organizarea
si functionarea Autoritãtii Nationale de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale (ANRGN)
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia
României si ale art. 1 lit. C pct. 2 din Legea nr. 206/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã:
Art. 1. - (1) Se înfiinteazã Autoritatea Nationalã
de Reglementare în Domeniul Gazelor. Naturale, denumitã în
continuare ANRGN, cu sediul în municipiul Bucuresti, Calea Victoriei
nr. 22-24, etajul 1, sectorul 1, institutie publicã cu personalitate
juridicã aflatã în coordonarea Ministeruluî Industriei
si Comertului.
(2) Finantarea activitãtii ANRGN se. asigurã integral din
venituri extrabugetare obtinute din tarife pentru acordarea de licente
si autorizatii potrivit Legii nr. 72/1996 privind finantele publice si
din alte surse atrase.
Art. 2. - (1) Patrimoniul ANRGN la data constituirii este format din bunurile
preluate în administrare din patrimoniul Societãtii Nationale
de Gaze Naturale "romgaz" - S.A. Lista cuprinzând bunurile - mijloace
fixe si mijloace circulante - si valoarea acestora este prevãzute
în anexa nr. 1.
(2) Patrimoniul Societãtii Nationale de Gaze Naturale "romgaz" -
S.A., înfiintatã prin Hotãrârea Guvernului nr.
491/1998, se diminueazã cu valoarea bunurilor cuprinsã în
anexa nr. 1.
(3) Predarea-preluarea bunurilor prevãzute la alin. (2) se efectueazã
pe bazã de protocol încheiat între Societatea Nationalã
de Gaze Naturale "romgaz" - S.A. si ANRGN în termen de 30 de zile
de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante.
Art. 3. - ANRGN se organizeazã si functioneazã pe baza Regulamentului
de organizare si functionare elaborat de aceasta în termen de 30
de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante
si aprobat de ministrul industriei si comertului.
Art. 4. - ANRGN elaboreazã, aplicã si urmãreste sistemul
de reglementãri obligatorii la nivel national, necesar pentru fiunctionarea
sectorului si a pietei gazelor naturale în conditii de eficientã,
sigurantã, concurentã, transparentã si protectie a
consumatorilor si a mediului.
Art. 5. - (1) ANRGN are urmãtoarele competente:
a) emite, acordã, suspendã sau retrage autorizatiile si licentele
pentru agentii economici existenti în sectorul gazelor naturale,
precum si pentru cei care vor apãrea ca urmare a deschiderii pieiei
de gaze naturale;
b) avizeazã clauzele si conditiile acordurilor de concesiune ale
sistemelor de transport si distributie a gazelor naturale;
c) stabileste principiile de bazã ale contractelor-cadru privind
vânzarea, achizitia, precum si furnizarea gazelor naturale la consumatorii
finali;
d) stabileste cerintele, criteriile si procedurile privind alegerea consumatorilor
de gaze naturale;
e) emite norme tehnice, la propunerea agentilor economici din sector, necesare
pentru fiunctionarea eficientã si transparentã a sistemului
national de transport, a altor sisteme de transport, precum si a sistemelor
de distributie a gazelor naturale;
f) elaboreazã recomandãri pentru utilizarea eficientã
a gazelor naturale;
g) avizeazã regulamentul de programe, functionare si dispecerizare
a sistemului national de transport al gazelor naturale, elaborat de operatorul
acestuia.
(2) ANRGN are si alte competente prevãzute de lege.
Art. 6. - ANRGN are urmãtoarele atributii principale:
a) elaboreazã regulamentul de organizare si functionare propriu
si stabileste responsabilitãtile personalului, în conformitate
cu dispozitiile legale în vigoare;
b) elaboreazã regulamentul privind acordarea licentelor si a autorizatiilor
în sectorul gazelor naturale prin care vor fi stabilite procedurile,
termenele si conditiile de acordare, de suspendare, de retragere sau de
modificare a acestora;
c) stabileste criteriile si metodele pentru calculul preturilor si al tarifelor,
în sectorul gazelor naturale, având în vedere protejarea
intereselor consumatorilor de gaze naturale;
d) deruleazã programe specifice, inclusiv programe de asistentã
si expertizã aprobate de Guvernul României;
e) urmãreste încheierea si respectarea contractelor de concesiune
din domeniul sectorului de gaze naturale si se autosesizeazã în
vederea protejãrii pãrtilor contractante, în conditiile
legii;
f) urmãreste aplicarea standardelor de calitate în domeniul
serviciilor specifice sectorului gazelor naturale si propune, ori de câte
ori constatã neconcordante, adaptarea acestora;
g) creeazã baza de date necesarã pentru desfãsurârea
activitãtii sale, precum si pentru furnizarea de informatii altor
organisme implicate în elaborarea strategiei de dezvoltare a sectorului
gazelor naturale, precum si în activitatea de comert internaiional
cu gaze naturale;
h) participã, împreunã cu organismele abilitate de
lege, la activitatea de agrementare tehnicã a produselor, procedeelor
si echipamentelor noi, precum si la cea de autorizare si acreditare a laboratoarelor
de analizã si încercãri din domeniul gazelor naturale;
i) elaboreazã metodologia proprie de urmãrire si control
în vederea respectãrii de cãtre furnizorii de gaze
naturale a criteriilor si metodelor de calcul al preturilor si tarifelor;
j) controleazã aplicarea deciziilor proprii de cãtre agentii
economici din sectorul gazelor naturale si aplicã sanctiuni în
cazul nerespectãrii acestora;
k) elaboreazã regulamentul pentru autorizarea si verificarea agentilor
economici si a personalului care desfãsoarã activitãti
de proiectare si executie în domeniul gazelor naturale;
l) elaboreazã, în conformitate cu prevederile legale, regulamentul
de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementãrile
emise în domeniu;
m) propune organelor competente mãsuri de prevenire si eliminare
a abuzului de pozitie dominantã pe piatã ori de câte
ori constatã nerespectarea reglementãrilor cu privire la
concurentã si la transparentã;
n) instruieste si perfectioneazã continuu personalul propriu, inclusiv
cu asistentã tehnicã strãinã;
o) întocmeste rapoarte anuale asupra activitãtii proprii,
pe care le dã publicitãtii;
p) îndeplineste orice alte atributii prevãzute de lege.
Art. 7. - Structura organizatoricã a ANRGN se stabileste prin anexa
la regulamentul de organizare si functionare.
Art. 8. - (1) ANRGN este condusã de un presedinte si un vicepresedinte,
functionari publici, numiti prin ordin al ministrului industriei si comertului
pentru o perioadã de 5 ani. Presedintele reprezintã ANRGN
în relatiile cu tertii.
(2) Calitatea de presedinte si de vicepresedinte este incompatibilã
cu exercitarea oricãrei alte functii publice cu exceptia activitãtii
didactice, în conditiile legii. Presedintelui si vicepresedintelui
le sunt interzise exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activitãtilor
de comert si participarea la administrarea sau la conducerea unor societãti
comerciale, regii autonome sau a unor organizatii cooperatiste.
(3) Mandatele presedintelui si, vicepresedintelui înceteazã:
a) la expirarea duratei;
b) prin demisie;
c) prin imposibilitate de exercitare a mandatului, constând într-o
indisponibilitate pe o perioadã mai mare de 60 de zile consecutive;
d) la survenirea unei incompatibilitãti dintre cele prevãzute
la alin. (2);
e) prin revocare de cãtre autoritatea care, i-a numit;
f) prin deces.
(4) În exercitarea atributiilor sale presedintele emite decizii.
(5) Ordinele si deciziile cu caracter normativ se publicã în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Deciziile emise de presedinte în exercitarea atributiilor sale
pot fi atacate în contencios administrativ în conditiile legii,
în temen de 30 de zile de la data la care au fost notificate pãrtilor
interesate sau de la data publicãrii lor în Monitorul Oficial
al României, dacã au caracter normativ.
Art. 9. - (1) Pentru activitãtile de reglementare se constituie
un comitet de reglementare, în vederea obtinerii unui spor de obiectivitate,
format din presedinte, vicepresedinte si 3 reglementatori, functionari
publici, numiti de cãtre ministrul industriei si comertului.
(2) Deciziile ANRGN cu privire la reglementare sunt adoptate cu votul a
cel putin 3 membri ai comitetului de reglementare.
Art. 10. - (1) Comitetul de reglementare al ANRGN este asistat de un consiliu
consultativ format din 9 membri, numiti prin ordin al ministrului industriei
si comertului, pe baza propunerilor primite din partea asociatiilor profesionale
din domeniul gazelor naturale, a societãtilor de transport, înmagazinare
si distributie, a asociatiilor consumatorilor de gaze naturale, precum
si din specialisti din cadrul Ministerului Industriei si Comertului sau
din învãtãmântul superior de specialitate.
(2) Consiliul consultativ asigurã armonizarea intereselor agentilor
economici din sector cu cele ale consumatorilor de gaze naturale, evalueazã
impactul reglementãrilor ANRGN si face propuneri de îmbunãtãtire
a acestora, potrivit Regulamentului de organizare si functionare a ANRGN.
Art. 11. - (1) Personalul ANRGN este angajat, promovat si eliberat din
functie în conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare
si functionare, cu contractul colectiv sau individual de muncã si
cu reglementãrile legale în vigoare privind legislatia muncii.
(2) Confidentialitatea tuturor informatiilor obtinute în cursul sau
ca urmare a exercitãrii atributiilor de serviciu în cadrul
ANRGN este obligatorie pentru tot personalul acesteia si pentru membrii
consiliului consultativ, în conditiile legii.
Art. 12. - Salarizarea personalului ANRGN se stabileste în conformitate
cu reglementãrile în vigoare pentru institutiile publice finantate
integral din venituri extrabugetare:
Art. 13. - (1) ANRGN întocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli
în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor,
care va fi supus spre aprobare ministrului industriei si comertului.
(2) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului de venituri si cheltuieli
al ANRGN rãmân la dispozitia acesteia si se vor folosi în
anul urmãtor cu aceeasi destinatie.
(3) Activitatea economicã a ANRGN este supusã controlului
Curtii de Conturi si al celorlalte organe abilitate, potrivit legii.
Art. 14. - (1) Agentii economici din sectorul gazelor naturale au obligatia
de a pune la dispozitie ANRGN informatiile necesare pentru desfãsurarea
în bune conditii a activitãtii acesteia.
(2) Furnizarea cu rea-credintã de informatii incorecte, incomplete
sau eronate, dacã nu a fost sãvârsitã în
astfel de conditii încât, potrivit legii, sã fie consideratã
infractiune, constituie contraventie si se sanctioneazã cu amendã
de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei.
(3) Sanctiunea contraventionalã prevãzutã la alin.
(2) se aplicã persoanelor juridice.
(4) Constatarea contraventiei prevãzute la alin. (2) si aplicarea
sanctiunilor se fac de cãtre persoane împuternicite din cadrul
ANRGN.
(5) Contraventiei prevãzute la alin. (2) îi sunt aplicabile
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
cu modificãrile si completãrile ulterioare.
Art. 15. - Pentru îndeplinirea atributiilor sale ANRGN colaboreazã
cu Consiliul Concurentei, Oficiul Concurentei si cu Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor, cu ministerele si cu alte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale sau locale, cu asociatiile consumatorilor de gaze naturale,
cu agentii economici care functioneazã pe piata gazelor naturale,
cu asociatiile profesionale din domeniul gazelor naturale si cu organizatiile
patronale.
Art. 16. - (1) În termen de 4 luni de la data intrãrii în
vigoare a prezentei ordonante ANRGN elaboreazã regulamentul privind
acordarea licentelor si autorizatiilor în sectorul gazelor naturale,
în care vor fi stabilite procedurile, termenele si conditiile de
acordare, de suspendare, de retragere sau de modificare a acestora.
(2) Agentii economici din sectorul gazelor naturale sunt obligati sã
solicite acordarea licentelor si autorizatiilor în termen de cel
mult 3 luni de la emiterea regulamentului prevãzut la alin. (1).
(3) În termen de 6 luni de la data intrãrii în vigoare
a prezentei ordonante ANRGN va emite reglementãri privind stabilirea
criteriilor si metodelor pentru calculul preturilor si al tarifelor în
sectorul gazelor naturale.
Art. 17. - Termenii specifici utilizati în prezenta ordonantã
au întelesul definit în anexa nr. 2.
Art. 18. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantã din prezenta
ordonantã.
Art. 19. - La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante
se abrogã orice dispozitie contrarã.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Bucuresti, 30 ianuarie 2000.
Nr. 41.
ANEXA Nr. 1
LISTA
cuprinzând bunurile care vor
fi preluate în administrare din patrimoniul Societãtii Nationale
de Gaze Naturale "romgaz" - S.A. în patrimoniul Autoritãtii
Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN)
Nr.
crt. |
|
- lei - |
1. | Mobilier, aparaturã, biroticã | 300.000.000. |
2. | Calculatoare, periferice | 450.000.000 |
3. | Masini, utilaje, instalatii | 300.000.000 |
4. | Mijloace de transport | 600.000.000 |
5. | Mijloace circulante | 550.000.000 |
TOTAL GENERAL: | 2.200.000.000 |
ANEXA Nr. 2
DEFINITII ALE UNOR TERMENI SPECIFICI
Sectorul gazelor naturale - ansamblul activitãtilor si instalatiilor aferente transportului, dispecerizãrii, distributiei si furnizãrii gazelor naturale, precum si ansamblul instalatiilor aferente productiei si înmagazinãrii gazelor naturale.
Furnizor - persoanã juridicã, românã sau strãinã, licentiatã sã comercializeze gaze naturale.
Consumator final - persoanã fizicã sau juridicã, românã ori strãinã, care cumpãrã gaze naturale pentru propria utilizare.
Consumator eligibil - persoanã fizicã sau juridicã, românã ori strãinã, care are deplina libertate de a cumpãra gaze naturale de la orice producãtor si/sau furnizor; calitatea de consumator eligibil este stabilitã de ANRGN.
Consumator captiv - persoanã fizicã sau juridicã, românã ori strãinã, care este obligatã, în conformitate cu reglementãrile în domeniu, sã contracteze gaze naturale cu un anumit producãtor sau furnizor.
Sistem (de transport si/sau de distributie) - ansamblul retelelor de transport si/sau distributie a gazelor naturale, conectate între ele, inclusiv instalatiile si echipamentele aferente.
Autorizatie - permisiune acordatã unei persoane juridice, românã sau strãinã, pentru a construi, a pune în functiune si a opera sau a modifica o instalatie de productie, înmagazinare, transport si distributie a gazelor naturale.
Licentã - permisiune acordatã unei persoane juridice, românã sau strãinã, pentru desfãsurarea de activitãti comerciale si/sau prestãri de servicii în legãturã cu una sau mai multe functiuni de productie, înmagazinare, transport si distributie a gazelor naturale.
Acces la sistem (de transport si/sau de distributie) - dreptul unui producãtor, furnizor si/sau consumator de a utiliza sistemul de transport si/sau de distributie în conditiile legii.
ORDONANTÃ
privind protectia patrimoniului
arheologic si declararea unor situri arheologice ca zone de interes national
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia
României si ale art. 1 lit. K pct. 1 din Legea nr. 206/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României emite prezenta ordonantã.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta ordonantã reglementeazã protejarea patrimoniului
arheologic prin definirea regimului juridic general al descoperirilor si
al cercetãrii arheologice.
Art. 2. - În întelesul prezentei ordonante:
a) prin regimul juridic general al descoperirilor si al cercetãrii
arheologice se întelege ansamblul de mãsuri stiintifice, juridice,
administrative, financiar-fiscale si tehnice menite sã asigure prospectarea,
identificarea, decopertarea, inventarierea, conservarea si restaurarea,
asigurarea pazei, întretinerea si punerea în valoare a bunurilor
arheologice, precum si a terenurilor în care se gãsesc acestea,
în vederea
cercetãrii sau, dupã
caz, clasãrii acestora ca bunuri culturale mobile sau ca monumente
istorice;
b) prin patrimoniu arheologic se întelege ansamblul bunurilor arheologice
format din:
(i) siturile arheologice clasate în Lista cuprinzând monumentele
istorice situate suprateran, subteran sau subacvatic, ce cuprind vestigii
arheologice: structuri, constructii, grupuri de clãdiri, precum
si terenurile cu potential arheologic reperat, instituite conform legii;
(ii) bunurile mobile, obiecte sau urme ale manifestãrilor umane,
împreunã cu terenul în care acestea au fost descoperite;
c) prin cercetare arheologicã se întelege ansamblul de mãsuri
cu caracter stiintific si tehnic menite sã asigure prospectarea,
identificarea, decopertarea prin sãpãturi arheologice, investigarea,
recoltarea, înregistrarea si valorificarea sfiintificã, inclusiv
publicarea, a patrimoniului arheologic.
Cercetarea arheologicã se realizeazã în conditiile
prezentei ordonante de cãtre personalul de specialitate atestat
si înregistrat în Registrul arheologilor.
Evaluarea rezultatelor cercetãrii arheologice stã la baza
stabilirii statutului juridic de protectie a descoperirilor arheologice
sau, dupã caz, descãrcãrii de sarcinã arheologicã
a zonei;
d) prin descoperire arheologicã se întelege evidentierea,
prin intermediul sãpãturii arheologice, a vestigiilor, obiectelor
si urmelor manifestãrilor umane, care constituie mãrturii
ale epocilor si civilizatiilor dispãrute;
e) prin descoperire arheologicã întâmplãtoare
se întelege evidentierea de bunuri de patrimoniu arheologic ca urmare
a actiunii factorilor naturali sau a actiunilor umane, altele decât
cercetarea arheologicã;
f) prin zonã cu patrimoniu arheologic cunoscut si cercetat se întelege
terenul în care, ca urmare a cercetãrii arheologice, au fost
descoperite bunuri din categoria celor prevãzute la art. 2 lit.
b);
g) prin sit arheologic declarat zonã de interes national se întelege
zona de interes arheologic prioritar care se instituie asupra teritoriului
unitãtii administrativ-teritoriale ce cuprinde acele situri arheologice
a cãror cercetare stiintificã, protejare si punere în
valoare este de importantã exceptionalã pentru istoria si
cultura nationalã prin mãrturiile materiale, bunurile mobile
sau imobile, ce fac parte sau sunt propuse sã facã parte
din categoria "tezaur al patrimoniului cultural national mobil" sau, respectiv,
fac parte ori sunt propuse sã fie incluse în categoria monumentelor
istorice aflate în Lista patrimoniului mondial.
Zonele de interes arheologic prioritar se instituie prin lege, în
baza cercetãrii stiintifice de specialitate si potrivit documentatiilor
specifice de urbanism sau, dupã caz, de amenajare a teritoriului.
La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante zonele de
interes arheologic prioritar sunt cele cuprinse în anexa care face
parte integrantã din prezenta ordonantã;
h) prin zonã cu patrimoniu arheologic reperat se întelege
terenul delimitat conform legii, în care urmeazã sã
se efectueze cercetãri arheologice pe baza informatiilor sau a studiilor
stiintifice care atestã existenta subteranã sau subacvaticã
de bunuri de patrimoniu arheologic, susceptibile sã facã
parte din patrimoniul cultural national.
Pânã la finalizarea cercetãrii arheologice si luarea
mãsurilor corespunzãtoare de protectie si punere în
valoare a descoperirilor arheologice, zonele de protectie a siturilor arheologice
sau istorice, instituite conform legii, sunt totodatã si zone cu
potential arheologic reperat;
i) prin zonã cu potential arheologic evidentiat întâmplãtor
se întelege terenul delimitat conform legii, în care existenta
de bunuri de patrimoniu arheologic se evidentiazã în mod neprevãzut,
ca urmare a:
(i) actiunilor umane, altele decât cercetarea arheologicã,
cum ar fi: lucrãri de constructii, lucrãri de prospectiuni
geologice, inclusiv teledetectie, lucrãri agricole, precum si alte
tipuri de lucrãri si cercetãri efectuate subteran sau subacvatic;
(ii) actiunilor factorilor naturali; cum ar fi: seism, alunecãri
de teren, inundatii, eroziunea solului si altele, si în cazul cãrora
este necesarã o cercetare arheologicã în vederea înregistrãrii
si valorificãrii stiintifice a acestora. Zona cu patrimoniu arheologic
evidentiat întâmplãtor se delimiteazã în
jurul locului descoperirii arheologice întâmplãtoare,
dupã caz, astfel:
(i) pe toatã suprafata terenului care face obiectul autorizãrii
de construire;
(ii) pe o razã de 50 metri fatã de locul descoperirii, în
cazul în care descoperirea s-a fãcut ca urmare a lucrãrilor
agricole sau a altor lucrãri care nu au nevoie de autorizatie de
construire;
(iii) pe toatã suprafata terenului afectat de actiunea factorilor
naturali.
CAPITOLUL II
Protejarea patrimoniului arheologic
Art. 3. - (1) Statul garanteazã si asigurã protejarea patrimoniului
arheologic în conditiile stabilite prin prezenta ordonantã.
(2) Ministerul Culturii este autoritatea administratiei publice centrale
de specialitate care rãspunde de elaborarea strategiilor si normelor
specifice de cercetare în vederea protejãrii patrimoniului
arheologic si care urmãreste aplicarea acestora.
(3) Autoritãtile administratiei publice centrale de specialitate,
institutiile de specialitate subordonate acestora si autoritãtile
administratiei publice locale colaboreazã si rãspund, conform
legii, de activitatea de protejare a patrimoniului arheologic.
Art. 4. - (1) Bunurile de patrimoniu arheologic pot fi parte integrantã
a patrimoniului cultural national si pot fi clasate si protejate ca bunuri
de patrimoniu cultural national mobil sau ca monumente istorice, conform
legii.
(2) Descoperirile de vestigii arheologice sau de bunuri mobile din categoria
celor care fac obiectul clasãrii în patrimoniul cultural national
mobil, realizate ca urmare a cercetãrilor arheologice, se anuntã
de titularul autorizatiei de cercetare serviciilor publice descentralizate
ale Ministerului Culturii, în conformitate cu Regulamentul sãpâturilor
arheologice.
(3) Persoana descoperitoare sau proprietarul ori administratorul terenului
în care s-a fãcut dsscoperirea arheologicã întâmplãtoare
este obligat sã anunie acest fapt primarului localitãtii,
în termen de 72 de ore de la descoperire.
Art. 5. - (1) Prin protejarea bunurilor si terenurilor de patrimoniu arheologic
din zonele definite la art. 2 lit. h) si i) se întelege adoptarea
mãsurilor stiintifice, administrative si tehnice care urmãresc
pãstrarea vestigiilor descoperite întâmplãtor
sau ca urmare a cercetãrii arheologice pânã la clasarea
bunurilor respective sau pânã la finalizarea cercetãrii
arheologice, prin instituirea de obligatii în sarcina proprietarilor,
administratorilor sau a titularilor de alte drepturi reale asupra terenurilor
care contin sau au continut bunurile de patrimoniu arheologic respective,
precum si prin reglementarea sau interzicerea activitãtilor umane,
inclusiv a celor autorizate anterior.
(2) Descãrcarea unei zone de sarcinã arheologicã este
confirmatã prin Certificatul de descãrcare de sarcinã
arheologicã, care reprezintã actul administrativ, emis în
conditiile prezentei ordonante, prin care se anuleazã regimul de
protectie instituit anterior.
(3) În cazul zonelor cu potential arheologic cunoscut si cercetat,
regimul de protectie este reglementat de legislatia în vigoare privitoare
la protejarea monumentelor istorice si a bunurilor mobile care fac parte
din patrimoniul cultural national.
(4) Zonele cu patrimoniu arheologic reperat, delimitate si instituite conform
legii, beneficiazã de protectia acordatã zonelor protejate,
precum si de mãsurile specifice de protectie prevãzute de
prezenta ordonantã.
(5) În cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidentiat întâmplãtor,
în interiorul delimitãrii prevãzute la art. 2 lit.
i) se instituie, din momentul descoperirii de bunuri arheologice, în
vederea cercetãrii si stabilirii regimului de protejare, temporar,
pentru o perioadã ce nu poate depãsi 12 luni, regimul de
protectie pentru bunurile arheologice si zonele cu potential arheologic.
(6) Sãpãtura arheologicã si aetivitãtile umane
întreprinse asupra patrimoniului arheologic se efectueazã
numai pe baza si în conformitate cu autorizatia emisã de Ministerul
Culturii, în conditiile legii.
(7) Utilizarea detectoarelor de metale în situri arheologice, în
zonele de interes arheologic prioritar si în zonele cu patrimoniu
arheologic reperat este permisã numai pe baza autorizãrii
prealabile emise de Ministerul Culturii.
(8) Pânã la descãrcarea de sarcinã arheologicã
terenul care face obiectul cercetãrii este protejat ca sit arheologic,
conform legii.
(9) Autorizarea lucrãrilor de construire sau desfiintare din zonele
cu patrimoniu arheologic reperat se aprobã numai pe baza si în
conformitate cu avizul Ministerului Culturii.
(10) În cazul zonelor cu patrimoniu arheologic evidentiat întâmplãtor,
în conditiile prevederilor alin. (5), pânã la descãrcarea
de sarcinã arheologicã, autorizarea de construire se suspendã
sau, dupã caz, primarul localitãtii dispune întreruperea
oricãrei alte activitãti, în conformitate cu avizul
serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Culturii, si se instituie
regimul de supraveghere sau sãpãturã arheologicã.
Art. 6. - În cazul lucrãrilor de construire, modificare, extindere
sau reparare privind cãi de comunicatie, dotãri tehnico-edilitare,
subterane si subacvatice, excavãri, exploatãri de cariere,
investitorii, persoane fizice ori juridice de drept privat, sau ordonatorii
de credite ai institutiilor publice finantatoare, dupã caz, au obligatia
de a finanta:
a) stabilirea, prin studiul de fezabilitate a investitiei, a mãsurilor
tehnice ce urmeazã sã fie detaliate prin proiectul tehnic
si a necesarului de fonduri pentru cercetarea si protejarea patrimoniului
arheologic
sau, dupã caz, a descãrcãrii de sarcinã arheologicã
din zona afectatã de lucrãri;
b) activitatea de supraveghere arheologicã pe întreaga duratã
a lucrãrilor, având drept scop luarea mãsurilor necesare
pentru protectia patrimoniului arheologic si a descoperirilor arheologice
întâmplãtoare;
c) orice modificãri ale proiectului, necesare pentru protejarea
descoperirilor arheologice.
Art. 7. - (1) Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, oficiile
din subordinea sa si, dupã caz, oficiile de cadastru agricol si
organizarea teritoriului agricol au obligatia sã includã
zonele de patrimoniu arheologic reperat, pe baza listei cuprinzând
zonele cu patrimoniu arheologic reperat, în planurile cadastrale
si în hãriile topografice.
(2) Zonele cu patrimoniu arheologic reperat se inctud în cadastrul
de specialitate al zonelor protejate naturale si construite.
Art. 8. - (1) Proprietarii, administratorii sau titularii de alte drepturi
reale asupra terenurilor în care se aflã situri arheologice
sau pe care au fost instituite zone cu patrimoniu arheologic reperat au
obligatia de a permite accesul personalului autorizat, în conditiile
prezentei ordonante, îrn vederea cercetãrii arheologice si
protejãrii patrimoniului arheologic, precum si asigurãrii
mãsurilor de protectie si de pazã a bunurilor de patrimoniu
arheologic.
(2) Proprietarii sau administratorii de terenuri, persoane fizice sau juridice
de drept privat, sunt îndreptãtiti la plata unor despãgubiri
pentru veniturile agricole nerealizate pe terenurile care fac obiectul
sãpãturilor arheologice si pentru perioada în care
se desfãsoarã acestea, în cuantumurile si conditiile
stabilite prin metodologia aprobatã prin hotãrâre a
Guvernului.
(3) Despãgubirea pentru venitul agricol nerealizat se plãteste
persoanei îndreptãtite de cãtre finantatorul sãpãturii
arheologice în termen de 60 de zile de la data începerii cercetãrii
arheologice.
(4) Aducerea terenului la conditia sa initialã revine finantatorului
cercetãrii arheologice.
Art. 9. - Proprietarii terenurilor agricole sunt scutiti de plata impozitului
pe terenul agricol pentru suprafetele afectate de cercetãrile arheologice
pe întreaga duratã a efectuãrii acestora.
CAPITOLUL III
Institutii si organisme de specialitate
cu atributii în protejarea patrimoniului arheologic
Art. 10. - În domeniul protejãrii patrimoniului arheologic,
Ministerul Culturii îndeplineste direct sau prin institutiile sale
subordonate urmãtoarele atributii:
a) asigurã aplicarea strategiei nationale, elaborarea normelor si
metodologiilor specifice si urmãreste respectarea prevederilor legale
din domeniu;
b) asigurã îndeplinirea angajamentelor asumate prin conventiile
internationale referitoare la protectia patrimoniului arheologic la care
România este parte;
c) reprezintã statul în relatia cu proprietarii imobilelor,
terenurilor sau ai constructiilor din zonele cu patrimoniu arheologic si
din zonele în care se evidentiazã descoperiri arheologice;
d) elibereazã autorizatia de sãpãturã arheologicã
în baza deciziei Comisiei Nationale de Arheologie;
e) instituie Regulamentul sãpãturilor arheologice;
f) instituie lista cuprinzând zonele de patrimoniu arheologic reperat,
precum si metodologia db avizare a lucrãrilor din aceste zone;
g) administreazã baza de date care alcãtuieste Repertoriul
arheologic national;
h) instituie Registrul arheologilor;
i) finanteazã sau cofinanteazã, împreunã cu
autoritãtile si institutiile publice, cu persoanele fizice sau juridice
de drept privat interesate, cercetarea patrimoniului arheologic;
j) asigurã editarea anuarului Comisiei Nationale de Arheologie,
precum si a altor publicatii de specialitate;
k) organizeazã sesiunea anualã de rapoarte arheologice.
Art. 11. - Serviciile publice descentralizate ale Ministerului Culturii
îndeplinesc, în domeniul protejãrii patrimoniului arheologic,
urmãtoarele atributii:
a) supravegheazã sãpãturile arheologice efectuate
în unitatea administrativ-teritorialã, urmãrind respectarea
autorizatiei emise de Ministerul Culturii;
b) avizeazã, pe baza referatelor de specialitate, lucrãrile
ce urmeazã sã fie efectuate în zonele cu patrimoniu
arheologic reperat;
c) rãspund de supravegherea din punct de vedere stiintific a lucrãrilor
la care au fost consemnate descoperiri arheologice întâmplãtoare,
declansând, dupã caz, procedurile de clasare prevãzute
de lege;
d) emit Certificatul de descãrcare de sarcinã arheologicã,
pe baza deciziei Comisiei Nationale de Arheologie, în cazul sãpãturilor
arheologice sau pe baza raportului de supraveghere arheologicã,
în cazul descoperirilor întâmplãtoare.
Art. 12. - (1) Se reorganizeazã Comisia Nationalã de Arheologie,
ca organism stiintific de specialitate, fãrã personalitate
juridicã, cu rol consultativ în domeniul patrimoniului arheologic,
pe lângã Ministerul Culturii. Comisia Nationalã de
Arheologie functioneazã sub autoritatea stiintificã a Academiei
Române.
(2) Comisia Nationalã de Arheologie este formatã din specialisti
în domeniu care îsi desfãsoarã activitatea în
institutele de profil arheologic, muzee, precum si în alte institutii.
(3) Comisia Nationalã de Arheologie elaboreazã strategiile,
avizeazã programele nationale de cercetare, metodologiile, normativele
si reglementãrile tehnico-stiintifice din domeniul cercetãrii
arheologice.
(4) Comisia Nationalã de Arheologie are 31 de membri si functioneazã
în conformitate cu regulamentul sãu de organizare si functionare,
aprobat prin ordin al ministrului culturii în termen de 60 de zile
de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante.
(5) Functionarea Comisiei Nationale de Arheologie este asiguratã
de Ministerul Culturii.
(6) Conducãtorul compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului
Culturii este de drept secretarul Comisiei Nationale de Arheologie.
Art. 13. - (1) Componenta nominalã a Comisiei Nationale de Arheologie
este aprobatã prin ordin al ministrului culturii, din rândul
specialistilor în domeniu propusi în conformitate cu prevederile
prezentului articol. La data numirii lor, membrii Comisiei Nationale de
Arheologie au un mandat de 3 ani ce poate fi reînnoit, consecutiv,
o singurã datã.
(2) Membrii Comisiei Nationale de Arheologie sunt propusi de:
a) Comisia Nationalã de Arheologie;
b) Academia Românã, prin institutele sale de specialitate;
c) facultãtile si institutele de cercetare de specialitate din domeniul
educatiei nationale;
d) Ministerul Culturii;
e) muzeele si asociatiile profesionale în domeniu, conform metodologiei
stabilite prin ordin al ministrului culturii.
(3) Propunerile Comisiei Nationale de Arheologie se vor face începând
cu al doilea mandat de la data reorganizãrii.
(4) Presedintele Comisiei Nationale de Arheologie este propus ministrului
culturii de cãtre membrii acesteia prin vot secret si are, la data
alegerii sale, un mandat de 5 ani.
(5) Ministrul culturii aprobã prin ordin propunerea Comisiei Nationale
de Arheologie cu privire la presedintele acesteia sau o poate respinge,
motivat, o singurã datã.
Dacã prin votul a douã treimi din numãrul membrilor
sãi Comisia Nationalã de Arheologie îsi mentine propunerea
initialã ministrul culturii are obligatia sã o aprobe prin
ordin. Dacã nu sunt întrunite cele douã treimi, ministrul
culturii solicitã Comisiei Nationale de Arheologie o nouã
propunere.
Art. 14. - Comisia Nationalã de Arheologie are urmãtoarele
atributii principale:
a) elaboreazã strategia nationalã în domeniul cercetãrii
arheologice;
b) avizeazã planul anual al cercetãrilor arheologice finantate
sau cofinantate prin bugetul Ministerului Culturii;
c) avizeazã normele si metodologiile din domeniul cercetãrii
arheologice;
d) elaboreazã Regulamentul sãpãturilor arheologice;
e) emite avizele pentru eliberarea autorizatiilor de sãpãturi
arheologice indiferent de sursa lor de finantare;
f) propune clasarea siturilor arheologice;
g) avizeazã criteriile de atestare a specialistilor si expertilor
din domeniul cercetãrii arheologice, înregistrati în
Registrul arheologilor;
h) avizeazã documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului,
care cuprind situri arheologice sau zone cu patrimoniu arheologic reperat;
i) avizeazã studiile de fundamentare care urmãresc definirea,
instituirea si delimitarea zonelor protejate de patrimoniu care cuprind
patrimoniu arheologic;
j) formuleazã prioritãtile cercetãrii arheologice
în vederea fundamentãrii sumelor necesare ce urmeazã
sã fie alocate în acest scop de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Culturii, si avizeazã prioritãtile de finantare
din fondurile aprobate Ministerului Culturii prin bugetul de stat;
k) propune Ministerului Culturii achizitionarea de terenuri cu bunuri de
patrimoniu arheologic;
l) analizeazã contestatiile din domeniul sãu de competentã;
m) avizeazã programele de pregãtire a specialistilor si planurile
de specializare în domeniul cercetãrii arheologice;
n) reprezintã România în cadrul organismelor internationale
de specialitate similare;
o) avizeazã planul cercetãrilor arheologice efectuate de
misiunile arheologice române pe teritoriul altor state, precum si
protocoalele de colaborare cu parteneri strãini privind cercetãrile
arheologice din România;
p) îndeplineste si alte atributii din domeniu, în conditiile
legii.
Art. 15. - (1) Se instituie Repertoriul arheologic national, administrat
de Ministerul Culturii, potrivit regulamentului aprobat prin ordin al ministrului
culturii în termen de 60 de zile de la data intrãrii în
vigoare a prezentei ordonante.
(2) Repertoriul arheologic national cuprinde imagini, date cartografice,
topografice si stiintifice, precum si orice alte informatii privitoare
la:
a) zonele cu potential arheologic cunoscut si cercetat, zonele cu potential
arheologic necercetat si, pe mãsurã ce acestea devin cunoscute,
zonele al cãror poteniial arheologic devine cunoscut întâmplãtor;
b) monumentele, ansamblurile si siturile istorice în care s-au efectuat
sau sunt în curs de desfãsurare cercetãri arheologice;
c) date provenite din fisele de evidentã a bunurilor mobile descoperite
în zonele sau la monumentele istorice prevãzute la lit. a)
si b).
Art. 16. - Monumentele, ansamblurile si siturile arheologice înregistrate
în Repertoriul arheologic national sunt cuprinse în lista cuprinzând
monumentele istorice.
CAPITOLUL IV
Atributiile autoritãtilor
administratiei publice locale
Art. 17. - În vederea protejãrii patrimoniului arheologic
si a respectãrii prevederilor legale în acest domeniu, autoritãtile
administratiei publice locale au urmãtoarele atributii principale:
a) coopereazã cu organismele si institutiile publice cu responsabilitãti
în domeniul protejãrii patrimoniului arheologic pentru punerea
în aplicare si urmãrirea respectãrii deciziilor acestora;
b) asigurã protejarea patrimoniului arheologic si a descoperirilor
arheologice întâmplãtoare aflate în domeniul public
sau privat al unitãtilor administrativ-teritoriale respective, alocând
resurse financiare în acest scop;
c) pot colabora cu persoane fizice sau juridice de drept public ori privat
pentru finantarea cercetãrii si punerea în valoare a descoperirilor
arheologice;
d) finanteazã cercetarea arheologicã în vederea descãrcãrii
de sarcinã arheologicã a terenurilor pe care se efectueazã
lucrãri publice pentru care sunt ordonatori principali de credite,
prevãzând distinct sumele necesare în acest scop în
bugetele lucrãrilor pe care le finanteazã;
e) cuprind în programele de dezvoltare economico-socialã si
urbanisticã, respectiv de amenajare a teritoriului, obiective specifice
privind protejarea patrimoniului arheologic, aprobã documentatiile
de amenajare a teritoriului si urbanism în conformitate cu avizele
de specialitate ale Ministerului Culturii si sunt obligate sã elaboreze
sau sã modifice astfel de documentatii în scopul stabilirii
mãsurilor de protejare a patrimoniului arheologic evidentiat întâmplãtor,
potrivit legii;
f) colaboreazã cu serviciile publice descentralizate ale Ministerului
Culturii, transmitând acestora informatii actualizate cu privire
la cererile de autorizare de construire în zonele de patrimoniu arheologic
reperat;
g) precizeazã în certificatul de urbanism regimul imobilelor
aflate în zone cu patrimoniu arheologic reperat;
h) iau mãsurile administrative corespunzãtoare si notificã
proprietarilor si titularilor de drepturi reale asupra imobilelor obligatiile
ce le revin pentru prevenirea degradãrii descoperirilor arheologice
întâmplãtoare.
Art. 18. - În domeniul protejãrii patrimoniului arheologic
aflat în teritoriul sãu administrativ de competentã,
primarul are urmãtoarele atributii specifice:
a) dispune suspendarea autorizatiei de construire si oprirea oricãror
lucrãri de construire sau desfiintare de constructii în situatia
descoperirii de vestigii arheologice sau de alte bunuri pentru care s-a
declansat procedura de clasare, anuntã în cel mai scurt timp
serviciile publice descentralizate ale Ministerului Culturii si dupã
caz, la solicitarea serviciilor publice descentralizate ale Ministerului
Culturii, organizeazã paza descoperirilor arheologice întâmplãtoare;
b) elibereazã autorizatia de construire sau de desfiintare pe baza
si în conformitate cu avizul Ministerului Culturii pentru lucrãrile
din zonele cu patrimoniu arheologic reperat, precum si pentru lucrãrile
din zonele cu patrimoniu arheologic evidentiat întâmplãtor;
c) asigurã paza si protectia descoperirilor arheologice aflate în
proprietate publicã, semnalând de urgentã serviciilor
publice descentralizate ale Ministerului Culturii orice nerespectare a
legii.
CAPITOLUL V
Zone de interes arheologic prioritar
Art. 19. - (1) Dezvoltarea durabilã a zonelor de interes arheologic
prioritar este obiectiv de interes national, iar protejarea si punerea
în valoare a patrimoniului arheologic din aceste zone constituie,
în conditiile legii, cauzã de utilitate publicã.
(2) Finantarea cercetãrii arheologice, a conservãrii, a restaurãrii
si a punerii în valoare a siturilor din zonele de interes arheologic
prioritar se va face de la bugetul de stat prin bugetul alocat Ministerului
Culturii.
(3) Cheltuielile necesare în vederea cercetãrilor arheologice,
conservãrii, restaurãrii si punerii în valoare a siturilor
din zonele de interes arheologic prioritar se pot asigura, prin cofinantare,
în conditiile legii, din bugetele autoritãtilor administratiei
publice locale pe al cãror teritoriu se aflã aceste situri.
Art. 20. - (1) Autoritãtile administratiei publice locale pe al
cãror teritoriu se gãsesc zonele de interes arheologic prioritar
au obligatia de a prevedea mãsurile administrative si tehnice necesare
pentru protejarea patrimoniului arheologic si punerea sa în valoare
prin integrarea acestuia în planurile de dezvoltare economicã,
socialã si teritorialã a localitãtilor.
(2) În acest scop, autoritãtile prevãzute la alin.
(1) îsi prevãd în bugetele proprii fondurile necesare
pentru asigurarea:
a) elaborãrii si, dupã caz, modificãrii documentatiilor
de urbanism si amenajare a teritoriului, în vederea includerii mãsurilor
necesare de protectie si punere în valoare a patrimoniului arheologic;
b) elaborãrii reglementãrilor speciale de protectie în
zonã;
c) marcãrii limitelor zonei de interes arheologic prioritar si informãrii
publicului cu privire la regimul special de protectie a zonei.
(3) Pentru îndeplinirea atributiilor ce le revin autoritãtile
administratiei publice locale pot beneficia de transferuri cu destinatie
specialã din bugetul de stat, în conditiile legii, precum
si de cofinantare de la bugetul Ministerului Culturii si Ministerului Lucrãrilor
Publice si Amenajãrii Teritoriului pentru elaborarea documentatiilor
prevãzute la alin. (2).
(4) Avizarea documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului pentru
zonele de interes arheologic prioritar se face de Ministerul Culturii si
de Ministerul Lucrãrilor Publice si Amenajãrii Teritoriului.
Art. 21. - Guvernul, la propunerea Ministerului de Interne, Ministerului
Culturii si a Ministerului Functiei Publice, va aproba, prin hotãrâre,
metodologia de organizare si pregãtire a pazei speciale a siturilor
de interes arheologic prioritar si modul de finantare a acestor mãsuri.
Art. 22. - (1) Proprietarii, administratorii si titularii altor drepturi
reale asupra imobilelor din siturile arheologice din zonele de interes
arheologic prioritar au obligatia de a permite accesul personalului autorizat
de Ministerul Culturii în vederea cercetãrii arheologice si
protejãrii patrimoniului arheologic si de a asigura mãsurile
de protectie si de pazã a bunurilor de patrimoniu arheologic, conform
legii.
(2) Ca urmare a protectiei speciale a siturilor arheologice înscrise
în Repertoriul arheologic national în conditiile prevederilor
art. 20, proprietarii sau administratorii de terenuri, persoane fizice
ori juridice de drept privat, sunt îndreptãtiti la plata unor
despãgubiri pentru veniturile agricole nerealizate pe terenurile
care fac obiectul sãpãturilor arheologice si pentru perioada
în care se desfãsoarã acestea, în cuantumurile
si în conditiile stabilite prin metodologia aprobatã ptin
hotãrãre a Guvernului.
(3) Despãgubirea pentru venitul agricol nerealizat se plãteste
persoanei îndreptãtite de cãtre finantatorul sãpãturii
arheologice, în termen de 60 de zile de la data începerii cercetãrii
arheologice.
CAPITOLUL VI
Contraventii si sanctiuni
Art. 23. - Încãlcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage,
dupã caz, rãspunderea civilã, administrativã,
materialã, disciplinarã, contraventionalã sau penalã.
Art. 24. - (1) Constituie contraventii, dacã nu au fost sãvârsite
în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, sã
fie considerate infractiuni, urmãtoarele fapte:
a) desfãsurarea, fãrã autorizatia emisã în
conditiile prezentei ordonante, de cercetãri arheologice, precum
si orice alte activitãti umane întreprinse asupra patrimoniului
arheologic, care afecteazã integritatea sau pun în pericol
conservarea acestuia;
b) neanuntarea descoperirilor arheologice în termenul prevãzut
la arf. 4 alin. (2) de cãtre titularul autorizatiei de cercetare
si, respectiv, de persoanele prevãzute la art, 4 alin. (3) pentru
descoperiri arheologice întâmplãtoare;
c) încãlcarea prevederilor art. 6 lit. a) si b);
d) nerespectarea avizului Ministerului Culturii sau emiterea autorizatiei
de construire în absenta acestuia pentru lucrãrile de construire
sau desfiintare din zonele cu patrimoniu arheologic reperat;
e) neluarea mãsurilor prevãzute la art. 11 lit. a) si c);
f) desfãsurarea de activitãti de cercetare arheologicã
de cãtre persoane neatestate, precum si folosirea detectoarelor
de metale în alte conditii decât cele prevãzute la art.
5 alin. (7);
g) încãlcarea prevederilor
art. 8 alin. (1) si ale art. 22 alin. (1 ).
(2) Contraventiile prevãzute la alin. (1) lit. b), d) si g) se sanctioneazã
cu amendã de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar cele de la
alin. (1) (it. a), c), e) si f) se sanctioneazã cu amendã
de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei, care se fac venit la bugetul de
stat.
Art. 25. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se
fac de cãtre:
a) specialistii serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Culturii;
b) împuternicitii Ministerului Culturii;
c) inspectorii teritoriali ai Inspectiei de Stat în Constructii,
Lucrãri Publice, Urbanism si Amenajarea Teritoriului;
d) organele de politie.
(2) Pentru contraventiile prevãzute la art. 24 alin. (1) lit. a),
b) si g) constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se pot face
si de cãtre primar, presedintele consiliului judetean si împuternicitii
acestora.
Art. 26. - Contraventiilor prevãzute la art. 24 le sunt aplicabile
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
cu modificãrile si completãrile ulterioare, cu exceptia prevederilor
art. 25-27.
Art. 27. - (1) Desfiintarea, distrugerea partialã sau degradarea
monumentelor istorice se sanctioneazã conform legii penale.
(2) În cazul degradãrii monumentelor istorice se aplicã
si mãsura corelativã a obligãrii fãptuitorului
la refacerea pãrtilor de constructie degradate, pe baza avizului
organismelor de specialitate prevãzute în prezenta ordonantã.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
Ministrul functiei publice,
Ioan Onisei
Ministrul lucrãrilor publice
si amenajãrii teritoriului,
László Borbély,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 ianuarie 2000.
Nr. 43.
ANEXÃ
LISTA
cuprinzând zonele de interes
arheologic prioritar
Nr.
crt. |
|
|
|
1. | Histria | Istria | Constanta |
2. | Cetãtile dacice din Muntii Orãstiei | Orãstioara de Sus | Hunedoara |
Bosorod | Hunedoara | ||
Bãnita | Hunedoara | ||
Sãsciori | Alba | ||
3. | Ulpia Traiana Sarmizegetusa | Sarmizegetusa | Hunedoara |
4. | Târgsor | Târgsorul Vechi | Prahova |
5. | Orasul de Floci | Giurgeni | Ialomita |
ORDONANTÃ
privind stabilirea unor mãsuri
de protectie a monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului
mondial
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia
României si ale art. 1 lit. K pct. 7 din Legea nr. 206/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã:
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
CAPITOLUL II
Protejarea monumentelor istorice
care fac parte din Lista patrimoniului mondial
Art. 3. - (1) Pentru monumentele istorice care fac parte din Lista patrimoniul
mondial se instituie mãsuri speciale de protectie.
(2) Prin mãsuri speciale de protectie pentru monumentele istorice
care fac parte din Lista patrimoniului mondial se întelege mãsurile
de ordin stiintific, juridic, administrativ, financiar, fiscal si tehnic
menite sã asigure paza, întretinerea si reparatiile curente,
conservarea, consolidarea si restaurarea, precum si punerea în valoare
a monumentelor, ansamblurilor si siturilor care le compun.
(3) Conservarea, restaurarea si punerea în valoare a monumentelor
istorice care fac parte din Lista patrimoniului mondial reprezintã
obiectiv de interes national; în conditiile legii, pentru protejarea
acestora se poate proceda la expropriere pentru cauzã de utilitate
publicã.
Art. 4. - Finantarea pazei, a lucrãrilor de reparatie, întretinere
curentã, punere în valoare, restaurare, consolidare si conservare
a monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului mondial
este în sarcina proprietarilor, administratorilor sau titularilor
altor drepturi reale, dupã caz.
Art. 5. - (1) În conditiile legii, finantarea lucrãrilor de
conservare, consolidare si restaurare a monumentelor istorice care fac
parte din Lista patrimoniului mondial, indiferent de regimul de proprietate
al acestora, se poate face si de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Culturii.
(2) În conditiile legii, finantarea pazei, a lucrãrilor de
reparatie, întretinere curentã, precum si a celor de punere
în valoare a monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului
mondial se poate face si din venituri extrabugetare si alocatii acordate
de la bugetul de stat sau bugetele locale, în limita sumelor prevãzute
în bugetele anuale ale ordonatorilor principali de credite, dupã
caz.
(3) Pentru monumentele istorice ale cultelor religioase finantarea pazei,
a lucrãrilor de reparatie, întretinere curentã, precum
si a celor de punere în valoare a monumentelor istorice care fac
parte din Lista patrimoniului mondial se poate face, în conditiile
legii, de cãtre Secretariatul de Stat pentru Culte.
Art. 6. - (1) Pentru fiecare monument istoric care face parte din Lista
patrimoniului mondial se întocmeste un program de gestiune si protectie.
(2) Programul de gestiune si protectie cuprinde mãsurile administrative
ce trebuie întreprinse de autoritãtile competente, precum
si mãsurile tehnice la care sunt obligati proprietarii, administratorii
si titularii altor drepturi reale asupra monumentelor istorice care fac
parte din Lista patrimoniului mondial si cei ai imobilelor din zona de
protectie a acestora.
(3) Programul de gestiune si protectie se detaliazã prin planuri
anuale de gestiune si protectie, prin care este fundamentat necesarul de
fonduri pentru finantarea lucrãrilor prevãzute la art. 4
si 5.
(4) Programul de gestiune si protectie a monumentului istoric care face
parte din Lista patrimoniului mondial este elaborat de Ministerul Culturii,
avizat de cãtre autoritãtile administratiei publice locale
respective si aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
(5) Planurile anuale de gestiune si protectie sunt elaborate de cãtre
consiliul judetean pe teritoriul cãruia se aflã monumentul
istoric care face parte din Lista patrimoniului mondial, cu consultarea
proprietarilor, administratorilor sau titularilor altor drepturi reale
asupra imobilelor în cauzã si a consiliului local respectiv
si sunt avizate de Ministerul Culturii, Secretariatul de Stat pentru Culte
si Ministerul Lucrãrilor Publice si Amenajãrii Teritoriului.
(6) În conditiile speciale stabilite prin programele de gestiune
si protectie, paza monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului
mondial se realizeazã de efective sau de subunitãti ale Ministerului
de Interne, în conditiile stabilite prin hotãrâre a
Guvernului.
(7) Imobilele monument istoric sau împrejmuirile siturilor ce fac
parte din Lista patrimoniului mondial sunt marcate, prin grija primarului
localitãtii, cu sigla "Monument istoric înscris în Lista
patrimoniului mondial", prezentatã în anexa care face parte
integrantã din prezenta ordonantã.
Art. 7. - (1) Documentatiile de urbanism si amenajarea teritoriului pentru
zonele care cuprind monumentele istorice care fac parte din Lista patrimoniului
mondial si zonele lor de protectie se elaboreazã sau se actualizeazã
prin includerea prevederilor si reglementãrilor de urbanism si amenajarea
teritoriului din programele de gestiune si protectie, în termen de
12 luni de la aprobarea programelor.
(2) Finantarea elaborãrii sau actualizãrii documentatiilor
de amenajare a teritoriului si urbanism pentru zonele care cuprind monumente
istorice care fac parte din Lista patrimoniului mondial se face din bugetul
de stat prin bugetul Ministerului Lucrãrilor Publice si Amenajãrii
Teritoriului.
(3) Aprobarea planurilor zonale de amenajare a teritoriului si, dupã
caz, a planurilor urbanistice gerierale sau zonale pentru localitãtile
sau, respectiv, zonele care cuprind monumentele istorice care fac parte
din Lista patrimoniului mondial si zonele lor de protectie se face prin
hotãrâre a Guvernului.
(4) Interventiile asupra monumentului istoric care face parte din Lista
patrimoniului mondial si asupra imobilelor din zona sa de protectie sunt
avizate, în conditiile legii, de Ministerul Culturii si, respectiv,
de Ministerul Culturii si Ministerul Lucrãrilor Publice si Amenajãrii
Teritoriului si sunt comunicate Comitetului patrimoniului mondial în
conformitate cu reglementãrile Conventiei pentru protejarea patrimoniului
mondial natural si cultural a UNESCO, prin grija Ministerului Culturii.
Art. 8. - (1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante
se instituie titlul "Localitate cu monument istoric înscris în
Lista patrimoniului mondial", care se acordã unitãtilor administrativ-teritoriale
pe al cãrui teritoriu se aflã monumerite istorice care fac
parte din Lista patrimoniului mondial.
(2) Titlul se înscrie, prin grija primarului localitãtii,
pe panouri aflate la intrãrile în localitate, de dimensiunea
celor cu denumirea localitãtii, cu litere albe pe fond maro, si
este însotit de sigla patrimoniului mondial.
(3) Pentru sederea pe o duratã mai mare de 48 de ore în unitãtile
administrativ-teritoriale declarate "Localitate cu monument istoric înscris
în Lista patrimoniului mondial" autoritãtile administratiei
publice locale pot stabili o taxã ce va fi încasatã
de cãtre persoanele fizice sau juridice care asigurã servicii
de cazare turisticã. Sumele reprezentând aceste taxe se fac
venit la bugetul local.
(4) Sumele realizate prin aplicarea taxei prevãzute la alin. (3)
vor fi folosite exclusiv pentru finantarea lucrãrilor de întretinere
si reparatii curente la monumentele istorice care fac parte din Lista patrimoniului
mondial.
CAPITOLUL III
Atributiile autoritãtilor
administratiei publice locale
Art. 9. - În vederea protejãrii monumentelor istorice care
fac parte din Lista patrimoniului mondial si a respectãrii prevederilor
legale în acest domeniu, autoritãtile administratiei publice
locale au urmãtoarele atributii principale:
a) coopereazã cu organismele si institutiile publice cu responsabilitãti
în domeniul protejãrii monumentelor istorice si asigurã
punerea în aplicare si respectarea deciziilor âcestora;
b) colaboreazã cu proprietarii, administratorii sau titularii altor
drepturi reale asupra monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului
mondial;
c) participã, în conditiile legii, la finantarea din bugetele
proprii, precum si din venituri extrabugetare, a lucrãrilor prevãzute
la art. 5 alin. (2);
d) includ obiectivele specifice prevãzute în programul de
gestiune si protectie privind monumentele istorice care fac parte din Lista
patrimoniului mondial în programele si planurile de dezvoltare economico-socialã
si urbanisticã, respectiv de amenajare a teritoriului, precum si
în autorizatiile pe care le emit potrivit legii;
e) iau mãsurile tehnice si administrative necesare pentru prevenirea
degradãrii monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului
mondial, în colaborare cu serviciile publice descentralizate ale
Ministerului Culturii;
f) înfiinteazã, în structura aparatului propriu compartimente
specializate sau posturi ori, dupã caz, stabilesc sarcini de serviciu
precise în domeniul protejãrii monumentelor istorice, monitorizãrii
si controlului aplicãrii reglementãrilor legale cu privire
la protejarea monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului
mondial, a programelor si planurilor de gestiune;
g) emit autorizatia de construire, în confiormitate cu avizul Ministerului
Culturii, în vederea executãrii lucrãrilor provizorii
urgente de consolidare temporarã si punere în sigurantã
a monumentelor istorice care fac parte din Lista patrimoniului mondial;
h) asigurã, împreunã cu serviciile publice descentralizate
ale Ministerului Culturii, aplicarea siglei "Monument istoric înscris
în Lista patrimoniului mondial" si controleazã întretinerea
acesteia de cãtre proprietar;
i) stabilesc mãsurile de pazã si protectie a monumentelor
istorice care fac parte din Lista patrimoniului mondial, indiferent de
regimul de proprietate al acestora, semnalând serviciilor publice
descentralizate ale Ministerului Culturii, de urgeniã, orice nerespectare
a legii.
CAPITOLUL IV
Sanctiuni
Art. 10. - Încãlcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage,
dupã caz, rãspunderea civilã, administrativã,
materialã, disciplinarã sau contraventionalã.
Art. 11. - Desfiintarea, distrugerea partialã sau degradarea monumentelor
istorice care fac parte din Lista patrimoniului mondial se sanctioneazã
conform legii penale.
Art. 12. - (1) Constituie contraventii, dacã nu au fost sãvârsite
în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, sã
fie considerate infractiuni, urmãtoarele fapte:
a) autorizarea lucrãrilor de construire sau de desfiintare în
imobilele cu regim de monumente istorice care fac parte din Lista patrimoniului
mondial, fãrã avizele prevãzute în prezenta
ordonantã;
b) modificarea sau desfiintarea de constructii din zonele de protectie
a monumentelor care fac parte din Lista patrimoniului mondial, fãrã
avizul Ministerului Culturii si al Ministerului Lucrãrilor Publice
si Amenajãrii Teritoriului;
c) încãlcarea de cãtre proprietar a obligatiilor prevãzute
în legislatia în vigoare referitoare la protectia monumentelor
istorice;
d) încãlcarea prevederilor art. 6 alin. (7), art. 7 alin.
(1 ) si ale art. 9 lit. e);
e) încãlcarea prevederilor art. 8 alin. (2).
(2) Contraventiile prevãzute la alin. (1) lit a), b) si c) se sanctioneazã
cu amendã de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei, iar cele de la
lit. d) si e), cu amendã de la 3.000.000 lei la 20.000.000 lei.
(3) Sanctiunile prevãzute la alin. (1) se aplicã persoanelor
fizice si persoanelor juridice, dupã caz, potrivit legii.
Art. 13. - Contraventiile se constatã si amenzile se aplicã
de cãtre:
a) specialistii serviciilor publice descentralizate ale Ministerului Culturii,
pentru contraventiile prevãzute la art. 12 alin. (1 ) lit. c) si
d);
b) inspectorii teritoriali ai Inspectiei de Stat în Constructii,
Urbanism si Amenajarea Teritoriului, peritru contraventiile prevãzute
la art. 12 alin. (1 ) lit. a), b) si e).
Art. 14. - Contraventiilor prevãzute lâ art. 12 le sunt aplicabile
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
cu modificãrile si completãrile ulterioare, cu exceptia art.
25-27.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 15. - Mãsurile speciale de protectie a monumentelor istorice
care fac parte din Lista patrimoniului mondial se vor aplica si monumentelor
istorice peritru care România a depus dosarul de înscriere
la Comitetul patrimoniului mondial de pe lângã UNESCO, în
vederea înscrierii acestora în Lista patrimoniului mondial.
Art. 16. - Ministerul Culturii va comunica autoritãtilor administratiei
publice datele de identificare a monumentelor istorice care sunt înscrise
în Lista patrimoniului mondial, precum si a celor pentru care România
a depus dosarul la Comitetul patrimoniului mondial de pe lângã
UNESCO, în vederea înscrierii acestora în Lista
patrimoniului mondial.
Art. 17. - (1) În termen de 90 de zile de la data intrãrii
în vigoare a prezentei ordonante Ministerul Culturii elaboreazã
metodologia de monitorizare a monumentelor înscrise în Lista
patrimoniului mondial, care se aprobã prin hotãrâre
a Guvernului.
(2) Metodologia de elaborare si continutul-cadru al programelor de gestiune
si protectie se stabilesc de Ministerul Culturii, în conformitate
cu reglementãrile UNESCO din domeniu, în termen de 90 de zile
de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanie.
Art. 18. - Îndrumarea metodologicã în vederea aplicãrii
prezentei ordonante se realizeazã, potrivit competentelor specifice
si în conformitate cu reglementãrile UNESCO, de Ministerul
Culturii si Ministerul Lucrãrilor Publice si Amenajãrii Teritoriului.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul lucrãrilor publice
si amenajãrii teritoriului,
László Borbély,
secretar de stat
p. Ministrul functiei publice,
Ioan Onisei
Bucuresti, 30 ianuarie 2000.
Nr. 47.
ANEXA
SIGLA "MONUMENT ÎNSCRIS ÎN LISTA PATRIMONIULUI MONDIAL"
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
privind mãsurile de colaborare
dintre Ministerul Sãnãtãtii si autoritãtile
administratiei publice locale in aplicarea reglementãrilor din domeniul
sãnãtãtii publice
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia
României, precum si ale art. 1 lit. O pct. 3 din Legea nr. 206/1999
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã:
Art. 1. - (1 ) Prezenta ordonantã stabileste cadrul de colaborare
în domeniul sãnãtãtii publice dintre Ministerul
Sãnãtãtii, prin unitãtile subordonate, si autoritãtile
administratiei publice locale, în functie de atribuiiile specifice
prevãzute de lege.
(2) Autoritãtile mentionate la alin. (1) elaboreazã programe
comune, necesare fiecãrei comunitãti locale, de promovare
a politicii de sãnãtate si iau mãsurile necesare aplicãrii
acestora, asigurând.conditiile materiale si financiare.
Art. 2. - Programele comune privind sãnãtatea publicã
se finanteazã de la bugexul de stat, bugetele locale sau din alte
surse prevãzute de lege.
Art. 3. - Ministerul Sãnãtãtii, prin unitatile subordonate,
si autoritãtile administratiei publice locale, în functie
de atributiile lor prevãzute de lege, elaboreazã programe
comune, necesare fiecãrei comunitãti locale, privind urmãtoarele
domenii de activitate:
a) protectia sau refacerea mediului înconjurãtor; în
scopul îmbunãtãtirii calitãtii vietii;
b) colectarea si epurarea apelor uzate menajere, industiale, altor ape
uzate si apelor meteorice;
c) colectarea, îndepãrtarea si neutralizarea deseurilor menajere,
industriale sau de orice fel, inclusiv cele stradale;
d) dezinfectarea si deratizarea în teritoriul administrativ respectiv;
e) prevenirea sau combaterea pericolelor provocate de animale - câini
vagabonzi -, precum si interzicerea cresterii animalelor domestice, cu
exceptia câinilor si a pisicilor, în zonele urbane;
f) controlul respectãrii igienei si salubritãtii localurilor
publice si a produselor alimentare puse în vânzare cãtre
populatie, cu sprijinul organelor de specialitate;
g) supravegherea si asigurarea bunei functionãri a târgurilor,
pietelor, oboarelor, locurilor si parcurilor de distractii;
h) supravegherea deszãpezirii strãzilor;
i) prevenirea si limitarea urmãrilor calamitãtilor, catastrofelor,
incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, împreunã cu organele
specializate ale statului;
j) eliberarea autorizatiilor pentru constructia, functionarea sau schimbarea
destinatiei unitãtilor, indiferent de activitatea acestora, numai
dupã obtinerea avizului sanitar de principiu de la directia de sãnãtate
publicã judeteanã, respectiv, a municipiului Bucuresti;
k) controlul respectãrii normelor de igienã la întretinerea
drumurilor, podurilor, a întregii infrastructuri apartinând
cãilor de comunicatii de interes local, cât si a celor de
legãturã cu judetele;
l) realizarea mãsurilor de protectie si de asistentã socialã
prin înfiintarea, asigurarea functionãrii si controlul institutiilor
sociale de interes local pentru ocrotirea copiilor strãzii si a
persoanelor fãrã adãpost si supravegherea realizãrii
mãsurilor de asistentã si ajutor social;
m) controlul respectãrii normelor de igienã în zonele
verzi si în locurile de joacã pentru copii;
n) supravegherea locurilor neamenajâte si neautorizate pentru scãldat,
în vederea prevenirii pericolelor reprezentate de acestea pentru
sãnãtatea populatiei;
o) supravegherea efectuãrii lucrãrilor necesare pentru obtinerea
avizului sanitar de functionare de cãtre unitãtile sanitare
locale, si anume: consolidarea clãdirilor, amenajarea interioarelor
potrivit normelor prevãzute de lege, asigurarea si întretinerea
sistemelor de apã curentã, a sistemelor de încãlzire,
a instalatiilor electrice;
p) urmãrirea comunicãrii listei persoanelor care beneficiazã
de ajutor social medicilor de familie.
Art. 4. - Nerespectarea prevederilor prezentei ordonante privind obligativitatea
elaborãrii si realizãrii programelor comune necesare fiecãrei
comunitãti locale atrage rãspunderea administrativã,
disciplinarã, civilã sau, dupã caz, penalã
a persoanelor care au atributii în domeniile mentionate la art. 3,
în cazul în care acestea afecteazã sãnãtatea
populatiei din unitatea administrativ-teritorialã în cauzã.
Art. 5. - În termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei
ordonante în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul
Sãnãtãtii si Ministerul Functiei Publice vor elabora
si vor supune Guvernului spre aprobare normele metodologice de aplicare
a acesteia.
Art. 6. - Prezenta ordonantã intrã în vigoare la 30
de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României,
Partea I, cu exceptia prevederilor art. 5, care intrã în vigoare
la data publicãrii acesteia.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
Ministru de stat,
ministrul sãnãtãtii,
Hajdú Gábor
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul functiei publice,
Ioan Onisei
Bucuresti, 30 ianuarie 2000.
Nr. 50.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
privind reglementarea depozitãrii
cerealelor si semintelor oleaginoase, regimul certificatelor de depozit
pentru acestea, precum si constituirea Fondului de garantare pentru certificatele
de depozit
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia
României si ale art. 1 lit. D pct. 1 din Legea nr. 206/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României emite urmãtoarea ordonantã:
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Pentru a se asigura în România depozitarea în
bune conditii a cerealelor si semintelor oleaginoase de cãtre agentii
economici care detin spatii special amenajate cu aceastã destinate,
prin prezenta ordonantã se stabilesc reglementãri privind
modul de licentiere a depozitelor si a agentilor economici respectivi,
precum si regimul certificatelor de depozit pentru cereale si/sau seminte
oleaginoase.
Art. 2. - Pentru asigurarea si garantarea integritãtii cerealelor
si/sau seminielor oleaginoase depozitate se instituie un sistem de garantii
de operare, care include o garantie de bunã operare si un fond de
garantare a certificatelor de depozit, în conditiile prevederilor
prezentei ordonante.
Art. 3. - Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, denumit în continuare
ministerul de resort, reprezintã autoritatea publicã care
stabileste si autorizeazã depozitarea, la cererea deponentilor,
în conditiile prevederilor prezentei ordonante.
Art. 4. - În sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile mentionate
mai jos sunt definite astfel:
a) depozitul - o constructie, structurã sau un spatiu protejat,
inclusiv siloz, administrat legal de un agent economic si utilizat special
pentru depozitarea cerealelor si/sau semintelor oleaginoase destinate comercializãrii;
b) depozitarul - agentul economic care detine cel putin un depozit care
este atestat - ca urmare a inspectãrii si autorizãrii date,
la cererea sa scrisã, de ministerul de resort sau de un inspector
autorizat - cã îndeplineste conditiile corespunzãtoare
pentru depozitarea si gradarea cerealelor si/sau semintelor oleaginoase
pentru utilizare internã sau export/import si cã este îndreptãtit
pentru a emite certificate de depozit;
c) deponentul - orice persoanã fizicã sau juridicã
care, în calitate de detinãtor de bunã-credintã
al certificatului de depozit, poate pretinde predarea cerealelor si/sau
semintelor oleaginoase depozitate, la prima cerere;
d) detinãtorul de certificat de depozit - deponentul care primeste,
în schimbul depozitãrii de cereale si/sau de seminte oleaginoase,
un certificat de depozit, conform conditiilor prevãzute în
prezenta ordonantã;
e) certificatul de depozit - un document care constituie titlu de credit
negociabil reprezentativ de mãrfuri, emis de cãtre depozitar
la purtãtor, în schimbul primirii cerealelor si/sau semintelor
oleaginoase de la deponent sau de la oricare reprezentant al acestuia;
f) depozitarea - activitatea, incluzând operatiile de receptie, gradare,
conditionare, stocare si livrare a cerealelor si/sau semintelor oleaginoase,
efectuatã de cãtre depozitar sau de un alt agent economic
care administreazã legal un depozit;
g) activitatea de gradare - evaluarea si certificarea calitãtii
cerealelor si/sau a semintelor oleaginoase predate depozitarului;
h) licenta de depozit - documentul emis de ministerul de resort, care atestã
cã, pe o anumitã perioadã determinatã, depozitarul
îndeplineste conditiile tehnice si financiare pentru depozitare si
pentru activitatea de gradare, conform prevederilor prezentei ordonante
si ale normelor metodologice prevãzute la art. 36.
CAPITOLUL II
Licentierea depozitarului
SECTIUNEA 1
Licenta de depozit
Art. 5. - (1) Licenta de depozit se acordã pentru fiecare depozit,
la cererea oricãrui agent economic constituit în conditiile
Legii nr. 31/1990 privind societãtile comerciale, republicatã,
detinãtor al depozitului, dacã sunt îndeplinite conditiile
minime de performantã tehnicã si viabilitate financiarã
pentru depozitare si gradare, conform prevederilor prezentei ordonante
si ale normelor metodologice prevãzute la art. 36, pe care agentul
ecoriomic se obligã sã le respecte.
(2) Verificarea si certificarea conditiilor tehnice si financiare se realizeazã,
dupã caz, fie de cãtre o unitate din cadrul ministerului
de resort pe care acesta a abilitat-o în acest sens, fie de cãtre
inspectori autorizati de ministerul de resort.
Art. 6. - Licenta de depozit se va elibera contra unei taxe de licentiere,
care nu va depãsi costurile normale necesare emiterii licentei.
Cuantumul taxei si actualizarea acesteia în functie de rata inflatiei
se vor stabili prin ordin comun al ministrului agriculturii si alimentatiei
si al ministrului finantelor.
Art. 7. - Licenta de depozit are o perioadã de valabilitate de 3
ani de la data emiterii sale pentru fiecare depozit.
Art. 8. - Licenta de depozit poate fi suspendatã, revocatã
sau anulatã pentru situatiile si în conditiile stabilite prin
normele metodologice prevãzute la art. 36.
Art. 9. - (1) Dupã ce se oferã depozitarului, licentiat conform
prezentei ordonante, posibilitatea de a fi audiat si de a da explicatii,
în cazul suspendãrii sau revocãrii licentei de depozit,
ministerul de resort va controla depozitul la care s-a constatat încãlcarea
prevederilor legale, iar depozitarul este obligat sã presteze activitatea
de depozitare pânã la stingerea obligatiilor din contractele
încheiate cu deponentii.
(2) Pe perioada suspendãrii sau revocãrii activitatea de
control se poate exercita si pentru cerealele si/sau semintele oleaginoase
expediate si depozitate în altã parte, indiferent dacã
aceste produse depozitate sunt proprietatea deponentului sau a însusi
depozitarului.
Art. 10. - Dupã stabilirea tuturor pierderilor financiare ce decurg
din situatia prevãzutã la art. 15, stabilite de ministerul
de resort sau, dupã caz, de cãtre inspectori autorizati de
ministerul de resort, acestea vor fi acoperite si rambursate deponentilor
în primul rând din garantia de bunã operare oferitã
de fiecare depozitar si, în completare, din Fondul de garantare pentru
certificatele de depozit, prevãzut pentru protectia acestor deponenti,
conform prezentei ordonante si a normelor metodologice prevãzute
la art. 36.
Art. 11. - Existã posibilitatea de prelungire a licentei de depozit,
la cererea depozitarului, pe unul sau mai multi ani, fãrã
a se depãsi maximul de 3 ani.
Art. 12. - Depozitarul poate solicita anularea propriei licente de depozit
printr-o cerere scrisã înaintatã ministerului de resort,
în conditiile stabilite prin normele metodologice prevãzute
la art. 36.
Art. 13. - În situatiile de suspendare, revocare, anulare si expirare
a licentei de depozit, depozitarul transmite ministerului de resort certificatele
de depozit anulate ca urmare a predãrii cerealelor si/sau seminielor
oleaginoase, certificatele de depozit gresit completate si anulate, precum
si certificatele necompletate.
SECTIUNEA a 2-a
Tariful de depozitare
Art. 14. - Depozitarul va afisa permanent tariful de depozitare practicat,
la loc vizibil, în spatiile destinate relatiilor cu publicul, si
îl va publica în douã ziare, dintre care unul de rãspândire
nationalã.
Art. 15. - Pentru serviciile de depozitare cu plata în avans perioada
negociatã nu va depãsi 12 luni. Dacã termenul de depozitare
va depãsi termenul negociat, deponentul va plãti tariful
corespunzãtor la livrarea cerealelor si/sau semintelor oleaginoase.
SECTIUNEA a 3-a
Asigurarea depozitarului
Art. 16. - (1) Fiecare depozitar este obligat sã contracteze o asigurare
a depozitului aflat în proprietatea sa.
(2). Plaja riscurilor pentru care depozitarul este obligat sã se
asigure cuprinde asigurãri contra incendiilor, inundatiilor si cutremurelor,
precum si alte asigurãri stabilite prin normele metodologice prevãzute
la art. 36.
SECTIUNEA a 4-a
Depozitarea
Art. 17. - Depozitarul va pãstra cerealele si/sau semintele oleaginoase separat, în functie de calitatea lor înregistratã în fiecare certificat de depozit emis, pentru a se permite astfel în orice moment o identificare precisã, precum si livrarea lor corespunzãtor calitãtii.
CAPITOLUL III
Activitatea de gradare a cerealelor
si/sau semintelor oleaginoase
SECTlUNEA 1
Sistemul national de gradare
a cerealelor
Art. 18. - (1) Se înfiinteazã Comisia Nationalã de
Gradare a Cerealelor si Semintelor Oleaginoase, ca organism neguvernamental,
fãrã personalitate juridicã, formatã din reprezentanti
ai Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, ai patronatelor si ai agentilor
economici reprezentativi din domeniu.
(2) Atributiile, modul de organizare si functionare, precum si componenta
Comisiei Nationale de Gradare a Cerealelor si Semintelor Oleaginoase se
stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei.
SECTIUNEA a 2-a
Emiterea licentei de gradator
Art. 19. - Gradarea cerealelor si a semintelor oleaginoase, depozitate
conform prevederilor prezentei ordonante, se efectueazã de cãtre
agentii gradatori, autorizati prin acordarea unei licente de gradator,
în conformitate cu prevederile sistemului national de gradare a cerealelor
si semintelor oleaginoase.
Art. 20. - Gradarea se efectueazã conform Manualului de gradare
a cerealelor si semintelor oleaginoase, care se aprobã de ministerul
de resort, prin ordin al ministrului, la propunerea Comisiei Nationale
de Gradare a Cerealelor si Semintelor Oleaginoase, în termen de 90
de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante.
Manualul de gradare a cerealelor si semintelor oleaginoase va fi reactualizat,
dacã este necesar, conform aceleiasi proceduri.
CAPITOLUL IV
Certificatul de depozit
SECTIUNEA 1
Cerintele de emitere si continutul
Art. 21. - Certificatul de depozit este emis sub forma unui document cu
regim special, înseriat de ministerul de resort si pus la dispozitie
depozitarilor. Ministerul de resort va tine evidenta tuturor certificatelor
de depozit emise, printr-un registru al certificatelor de depozit.
Art. 22. - Depozitarii elibereazã certificate de depozit, la cerere,
deponentului, pentru cerealele si/sau semintele oleaginoase predate de
cãtre acesta si depozitate, confiorm prevederilor prezentei ordonante.
Art. 23. - (1) Certificatul de depozit contine date privind cantitatea,
termenii si conditiile de receptie, calitate, conditionare, custodie, garantie
si de livrare a cerealelor si a semintelor oleaginoase, precum si conditiile
de platã pentru serviciile prestate de cãtre depozitar.
(2) Certificatul de depozit constituie titlu negociabil la purtãfor,
transmisibil, fãrã limite sau restrictii, în lipsã
de stipulatie contrarã inseratã în titlu la cererea
deponentului.
(3) Valabilitatea certificatului de depozit este de maximum 3 ani de la
data emiterii sale.
Art. 24. - Certificatul de depozit poate servi la constituirea unei garantii
reale mobiliare asupra cerealelor si/sau semintelor oleaginoase depozitate,
în conditiile prevâzute de legislatia în vigoare.
Art. 25. - Certificatul de depozit emis în conformitate cu prevederile
prezentei ordonante trebuie sã continã, sub sanctiunea nulitãtii,
urmãtoarele mentiuni:
a) denumirea si sediul depozitarului, numãrul de înmatriculare
în registrul comertului, adresa depozitului;
b) data emiterii certificatului de depozit;
c) numãrul si seria certificatului de depozit;
d) denumirile exacte ale cerealelor si/sau ale seminielor oleaginoase si
cantitãtile depozitate din fiecare;
e) tipul, clasa si gradarea cerealelor si/sau semintelor oleaginoase depozitate;
f) tariful serviciilor de depozitare si, unde este cazul, valoarea serviciilor
plãtite în avans;
g) semnãtura autorizatã si stampila depozitarului;
h) o sectiune afectatã pentru gajarea cerealelor si/sau semintelor
oleaginoase în care se vor înscrie urmãtoarele: data
constituirii gajului, valoarea garantatã, numele/denumirea si semnãtura
constituentului gajului si numele/denumirea si semnãtura creditorului
gajist, precum si data rambursãrii creditului si semnãturile
de certificare a rambursãrii creditului.
SECTIUNEA a 2-a
Înregistrarea certificatelor
de depozit
Art. 26. - Depozitarul este obligat sã tinã, în conditiile
stabilite de normele metodologice prevãzute la art. 36, înregistrãri
complete referitoare atât la certificatele de depozit emise, cât
si la cerealele si/sau semintele oleaginoase depozitate.
Art. 27. - Ministerul de resort poate cere oricãrui depozitar sã
îi transmitã date si informatii precise privind evidenta certificatelor
de depozit, cantitatea si calitatea cerealelor si/sau semintelor oleaginoase
depozitate, conditiile de depozitare ale depozitarului, precum si date
privind situatia financiar-contabilã.
SECTIUNEA a 3-a
Livrarea si expedierea cerealelor
si/sau semintelor oleaginoase depozitate
Art. 28. - La cererea detinãtorului certificatului de depozit, depozitarul este obligat sã livreze, fãrã întârziere, cerealele si/sau semintele oleaginoase depozitate în conditiile de cantitate si calitate specificate în certificatul de depozit, dupã îndeplinirea obligatiilor scadente de platã referitoare la tariful de depozitare, calculate pânã la data livrãrii. Costurile expedierii vor fi suportate de cãtre detinãtorul certificatului de depozit.
CAPITOLUL V
Garantiile de bunã operare
si Fondul de garantare pentru certificatele de depozit
Art. 29. - În vederea asigurãrii si garantãrii integritãtii
cerealelor si/sau semintelor oleaginoase depozitate, atât din punct
de vedere cantitativ, cât si calitativ, conform prevederilor prezentei
ordonante, este stabilitã o garantie de bunã operare, precum
si un Fond de garantare pentru certificatele de depozit, denumit în
continuare Fondul.
Art. 30. - Fondul se înfiinteazã sub forma unei societãti
comerciale pe actiuni la care statul, reprezentat de ministerul de resort,
detine actiunea de control. Modul de constituire a capitalului social,
pãrtile, organizarea si functionarea Fondului sunt prevãzute
în statutul care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului,
în termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentei ordonante
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 31. - Portofoliul garantiilor angajate de cãtre Fond poate
fi reasigurat, în conditiile legii.
Art. 32. - Fondul este împuternicit sã examineze în
orice moment registrele, înregistrãrile, documentele, conturile
si informatiile referitoare la depozitar, aferente certificatelor de depozit.
Art. 33. - (1) Fiecare depozitar care solicitã o liceniã
de depozit conform prezentei ordonante va depune si va înregistra
la Fond o garantie de bunã operara, validã si suficientã,
sau alte garantii acceptabile a cãror valoare va fi determinatã
de ministerul de resort pentru a garanta îndeplinirea corectã
a obligatiilor sale ca depozitar.
(2) Nivelul garantiei de bunã operare, depusã de depozitar,
si modul de actualizare sau de modificare a acestuia se stabilesc prin
normele metodologice prevãzute la art. 36.
(3) Dacã aceastã garaniie de bunã operare nu este
constituitã într-o perioadã determinatã, care
va fi stabilitã în comunicarea scrisã a ministerului
de resort, licenta poate fi suspendatã sau, dupã caz, anulatã.
Art. 34 - (1) Fondul poate cere plata unor cote depozitarilor si oricãror
entitãti care au legãturã cu depdzitarea cerealelor
si/sau semintelor oleaginoase, conform prezentei ordonante, determinate
de ministerul de resort, într-un fond pentru asigurarea intereselor
financiare ale deponentilor privind produsele depozitate în depozitele
licentiate conform prezentei ordonante si normelor metodologice prevãzute
la art. 36. Aceste cote colectate si introduse în acest fond vor
avea o singurã utilizare, respectiv protejarea intereselor financiare
ale deponentilor, în situatia în care un depozitar nu reuseste
sã îsi îndeplineascã sarcinile si obligatiile
conform prezentei ordonante si normelor metodologice prevãzute la
art. 36.
(2) Pierderile înregistrate de orice deponent ca urmare a încãlcãrii
de cãtre depozitar a oricãror obligatii pentru care a fost
emisã o garantie de bunã operare vor fi compensate de cãtre
Fond în mod corespunzãtor. Fondul are dreptul sã actioneze
în judecatã, în nume propriu, depozitarul pentru a-si
recupera pierderile suferite.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 35. - Faptele ce constituie contraventii la prevederile prezentei
ordonante si modul de sanctionare a acestora vor fi stabilite prin hotãrâre
a Guvernului. Constatarea sãvârsirii faptelor si aplicarea
sanctiunilor se fac de persoane împuternicite în acest sens
prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei. Sanctiunile contraventionale
pot fi aplicate si persoanelor juridice.
Art. 36. - În termen de 120 de zile de la data intrãrii în
vigoare a prezentei ordonante ministerul de resort va elabora si supune
aprobãrii Guvernului normele metodologice pentru aplicarea prevederilor
prezentei ordonante.
Art. 37. - Prezenta ordonantã intrã în vigoare în
termen de 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial
al României, Partea I, cu urmãtoarele exceptii:
a) art. 19 si 20 din cap. III, care se aplicã începând
din data de 1 mai 2000;
b) prevederile cap. II, IV si V, care se aplicã începând
din data de 1 iunie 2000;
c) art. 30, care intrã în vigoare la data publicãrii
prezentei ordonante în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 38. - La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante
orice dispozitii contrare se abrogã.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISÃRESCU
Contrasemneazã:
p. Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Stefan Pete,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 ianuarie 2000.
Nr. 56.