P A R T E A I
Anul XII - Nr. 46
LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Luni,
31 ianuarie 2000
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
60. - Ordonantã privind privind reglementarea activitatilor din sectorul gazelor naturale
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATEI PUBLICE CENTRALE
357.C/1999. - Ordin al ministrului industriei si comertului pentru modificarea Ordinului ministrului industriei si comertului nr. 132/1999 privind instituirea sistemului de supraveghere a exportului în Republica Ungarã al unor produse siderurgice originare din România
780/1999. - Ordin al ministrului tranporturilor privind modficarea si completarea Ordinului ministrului tranporturilor nr. 251/1999 pentru aprobarea Reglementãrilor privind conditiile tehnice pe care trebuie sã le îndeplineascã vehiculele rutiere în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice din România - RNTR 2
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTÃ
privind reglementarea activitatilor
din sectorul gazelor naturale
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia
României si ale art. 1 lit. C pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României emite urmatoarea ordonanta:
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Scopul
Art. 1. - (1) Scopul prezentei ordonante este stabilirea cadrului legal
necesar pentru desfasurarea activitatilor specifice sectorului gazelor
naturale, în conditii de competitivitate si transparenta, avându-se
în vedere asigurarea:
- securitatii, continuitatii si echilibrului alimentarii cu gaze naturale
a consumatorilor;
- eficientei economice în general si a eficientei energetice în
particular;
- protectiei mediului înconjurator si sigurantei consumatorilor.
(2) Politica energetica a statului trebuie sa asigure cresterea eficientei
energetice si constituirea unui cadru institutional corespunzator, prin
stabilirea organismelor si autoritatilor competente pentru realizarea acestei
politici.
Obiectivele
Art. 2. - (1) Obiectivele prezentei ordonante au la baza urmatoarele principii:
a) protejarea intereselor legitime ale consumatorilor;
b) promovarea si asigurarea competitiei pe piata de gaze naturale;
c) asigurarea conditiilor de liberalizare graduala a pietei gazelor naturale
si a accesului la sistemele de transport si de distributie a gazelor naturale;
d) cresterea eficientei energetice în sectorul gazelor naturale;
e) transparenta preturilor si a tarifelor la gazele naturale;
f) interconectarea sistemului national de transport de gaze naturale la
sistemele europene;
g) operarea sistemelor de transport si de distributie în conditii
de siguranta si eficienta;
h) atragerea de surse noi de gaze naturale atât de pe piata interna,
cât si de pe piata internationala;
i) asigurarea capacitatilor de înmagazinare a gazelor naturale atât
pentru nevoile curente, cât si pentru cele strategice;
j) aplicarea masurilor privind protectia mediului înconjurator;
k) stimularea participarii sectorului privat, a investitorilor autohtoni
si straini la activitatile din sectorul gazelor naturale.
(2) Obiectivele mentionate la alin. (1) se realizeaza de Autoritatea Nationala
de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN) si prin ceilalti
agenti care actioneaza pe piata de gaze naturale potrivit statutului, competentelor
si atributiilor lor stabilite prin acte legale.
Definirea unor termeni
Art. 3. - În întelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni
se definesc astfel:
a) Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale
(ANRGN) - institutie publica autonoma, cu personalitate juridica, care
creeaza, controleaza si aplica sistemul de reglementari obligatorii la
nivel national, necesar în vederea organizarii si functionarii pietei
gazelor naturale în conditii de eficienta, competitie, transparenta
si protectie a consumatorilor si a mediului înconjurator;
b) Societatea Nationala de Gaze Naturale "romgaz" - S.A. - societate comerciala
de interes strategic care, împreuna cu filialele sale, desfasoara
activitati specifice de explorare, productie, înmagazinare, transport,
dispecerizare, distributie, import-export si tranzit international de gaze
naturale, precum si servicii de utilitate publica. Societatea Nationala
de Gaze Naturale "romgaz" - S.A. este operatorul tehnic si comercial al
sistemului national de transport de gaze naturale;
c) sectorul gazelor naturale - ansamblul agentilor economici, activitatilor
si instalatiilor aferente privind productia, transportul, tranzitul international,
înmagazinarea, distributia, furnizarea si utilizarea gazelor naturale;
d) acces la sistem (de transport si/sau de distributie) - dreptul unui
producator, furnizor si/sau consumator de a utiliza sistemul, achitând
tarifele si îndeplinind obligatiile de utilizare a acestuia;
e) utilizarea sistemului - racordarea efectiva la sistem si/sau asigurarea
serviciilor de transport si de distributie prin vehicularea cantitatilor
de gaze contractate;
f) retea (de transport si/sau de distributie) - ansamblul de conducte conectate
între ele, inclusiv instalatiile si echipamentele aferente, pentru
vehicularea gazelor naturale în regim de presiune, conform standardelor
specifice;
g) sistem (de transport si/sau de distributie) - ansamblul retelelor de
transport si/sau de distributie a gazelor naturale conectate între
ele, inclusiv instalatiile si echipamentele aferente;
h) sistem interconectat - ansamblul sistemelor legate fizic între
ele;
i) consumator (final) de gaze naturale - persoana fizica sau juridica,
româna sau straina, care cumpara gaze naturale pentru propria sa
utilizare;
j) consumator eligibil - persoana fizica sau juridica, româna sau
straina, care are deplina libertate de a cumpara gaze naturale de la orice
producator si/sau furnizor si care are acces la sistem în conditiile
mentionate în prezenta ordonanta;
k) consumator captiv - persoana fizica sau juridica, româna sau straina,
care este obligata sa contracteze gaze naturale cu un anumit producator
sau furnizor;
l) client - persoana fizica sau juridica cu care se tranzactioneaza furnizarea
gazelor naturale;
m) furnizor - persoana juridica româna sau straina licentiata sa
comercializeze gaze naturale;
n) operator - persoana juridica autorizata si licentiata pentru a desfasura
activitati de exploatare, dispecerizare, întretinere, verificare,
reparatie si comercializare într-un sistem de productie, transport
(inclusiv depozite) sau/si de distributie a gazelor naturale;
o) autorizatie - permisiune acordata unei persoane juridice, româna
sau straina, pentru a construi, a pune în functiune si/sau a opera
sau a modifica o instalatie de productie, înmagazinare, transport
si distributie a gazelor naturale;
p) licenta - permisiune acordata unei persoane juridice, româna sau
straina, pentru desfasurarea de activitati comerciale si/sau prestari de
servicii în legatura cu una sau mai multe din functiunile de productie,
înmagazinare, transport si distributie a gazelor naturale;
q) dispecerizare - corelarea si echilibrarea permanenta si operativa la
nivelul retelelor si al sistemelor a resurselor (productie, import etc.)
cu consumurile rezultate din obligatiile de livrare, inclusiv luarea masurilor
de limitare a efectelor situatiilor exceptionale (temperaturi foarte scazute,
calamitati naturale, avarii majore etc.) prin folosirea de mijloace specifice;
r) zona de siguranta - suprafata de teren extinsa de o parte si de alta
a proiectiei în plan orizontal a conductelor si instalatiilor cu
o distanta stabilita pentru fiecare obiectiv, în functie de cerintele
de siguranta ale acestuia;
s) zona de protectie - suprafata de teren extinsa de o parte si de alta
a proiectiei în plan orizontal a conductelor si instalatiilor cu
o distanta care asigura integritatea tehnica în functionare a acestora.
CAPITOLUL II
Productia
Producatorul de gaze naturale
Art. 4. - Producatorul de gaze naturale este persoana juridica, româna
sau straina autorizata si/sau licentiata în conditiile prezentei
ordonante, având ca specific activitatea de productie a gazelor naturale,
în scopul vânzarii acestora.
Egalitatea de tratament
Art. 5. - Activitatea de productie a gazelor naturale se desfasoara conform
reglementarilor, în conditii de tratament egal pentru toti producatorii,
fiind interzisa orice discriminare pe criteriul proprietatii.
Obligatiile producatorilor
Art. 6. - Producatorii au urmatoarele obligatii principale:
a) sa vânda gaze naturale, în limita capacitatii instalatiilor
si cu respectarea prevederilor legale, oricarei persoane fizice sau juridice
solicitante care îndeplineste conditiile de autorizare si de licentiere,
în conformitate cu prevederile prezentei ordonante, sau consumatorilor
eligibili;
b) sa asigure calitatea si controlul cantitatii gazelor naturale livrate
în retelele de transport si de distributie, în conformitate
cu prevederile standardelor în vigoare;
c) sa întocmeasca si sa urmareasca bilantul de gaze naturale extrase
si livrate;
d) sa exploateze instalatiile de productie racordate la retelele de transport
si de distributie, astfel încât sa nu induca în sistem
fenomene perturbatoare în afara limitelor admise de prescriptiile
tehnice în vigoare;
e) sa reabiliteze treptat si sa retehnologizeze instalatiile de productie
existente, în vederea cresterii eficientei si în scopul protejarii
mediului înconjurator;
f) sa realizeze instalatiile tehnologice de racordare a zacamintelor de
gaze naturale nou-descoperite, la retelele de transport si de distributie,
inclusiv instalatiile de masurare a gazelor la transportator;
g) sa furnizeze informatii rezonabile operatorilor din sectorul gazelor
naturale, în vederea realizarii conditiilor de operare sigura si
eficienta a sistemelor interconectate;
h) sa pastreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute de
la terti în cursul desfasurarii activitatii sale.
Drepturile producatorilor
Art. 7. - Producatorii de gaze naturale au, în principal, urmatoarele
drepturi:
a) sa încaseze contravaloarea gazelor naturale vândute si sa
recupereze prin tarife corespunzatoare contravaloarea serviciilor prestate;
b) sa aiba acces la retelele de transport si de distributie a gazelor naturale,
în conditiile prezentei ordonante, si, dupa caz, sa suporte în
mod echitabil efectele dezvoltarilor de retele;
c) sa înfiinteze si sa mentina un sistem propriu de telecomunicatii
sau sa se racordeze la cele existente pentru a avea legatura între
capacitatile sale de productie cu consumatorii si cu dispeceratele;
d) sa solicite desfiintarea constructiilor si a obiectivelor amplasate
nelegal în zona de protectie, precum si a celor care nu respecta
distantele de siguranta fata de instalatiile si constructiile proprii,
prevazute prin normativele tehnice în vigoare;
e) sa obtina culoar de trecere pentru conductele de legatura a capacitatilor
sale de productie cu sistemele de transport si/sau de distributie, în
conditiile legii;
f) sa elaboreze prescriptii si norme tehnice specifice activitatii proprii;
g) sa înfiinteze acces temporar la obiectivele sale care nu au acces
permanent, în caz de necesitate.
CAPITOLUL III
Transportul
Transportul gazelor naturale
Art. 8. - (1) Transportul gazelor naturale este activitatea organizata
pentru vehicularea gazelor naturale prin intermediul sistemului national
de transport de la producator si/sau de la furnizor pâna la distribuitor
si/sau la consumator.
(2) Activitatea de transport al gazelor naturale constituie serviciu public
de interes national.
Transportatorul de gaze naturale
Art. 9. - Transportatorul de gaze naturale este persoana juridica, româna
sau straina, autorizata si/sau licentiata în conditiile prezentei
ordonante, având ca specific activitatea de transport/transport si
înmagazinare a gazelor naturale, precum si de comercializare a acestora.
Sistemul national de conducte de transport al gazelor naturale
Art. 10. - (1) Sistemul national de conducte de transport al gazelor naturale,
denumit în continuare SNT, este sistemul de transport în regim
de înalta presiune (peste 6 bari), care asigura preluarea gazelor
naturale de la producatori si/sau de la furnizori autohtoni sau straini
si transportul acestora în vederea livrarii în sistemele de
distributie si/sau la consumatorii directi.
(2) SNT face parte din domeniul public al statului, fiind de importanta
strategica.
Obligatiile transportatorului
Art. 11. - Transportatorul de gaze naturale are obligatia de a asigura:
a) operarea si întretinerea SNT în conditii de siguranta, eficienta
si de protectie a mediului înconjurator si de a contribui, potrivit
conventiilor încheiate cu autoritatile competente, la reabilitarea
si dezvoltarea acestuia;
b) accesul producatorilor, furnizorilor si al consumatorilor eligibili
la SNT în conditii egale si nediscriminatorii, în limitele
capacitatilor de transport si cu respectarea regimurilor tehnologice;
c) echilibrul fizic al SNT, respectiv planificarea, coordonarea, supravegherea,
controlul si analiza functionarii SNT în conditii de siguranta;
d) elaborarea si aplicarea regimurilor optime de transport, livrare si
înmagazinare pentru cantitatile de gaze naturale notificate de producatori,
furnizori si/sau de consumatori, pentru o anumita perioada;
e) elaborarea conventiilor tehnice de exploatare cuprinzând principalele
conditii tehnice care trebuie îndeplinite de furnizor, transportator
si consumator, inclusiv de catre instalatiile si procedurile acestora,
în vederea executarii în bune conditii a contractelor de transport
si de înmagazinare a gazelor naturale, precum si a celor de vânzare-cumparare
a gazelor naturale;
f) elaborarea si actualizarea conventiilor tehnice de exploatare în
zona de granita, în cazul în care furnizorul este un exportator
de gaze naturale în România sau îsi tranziteaza gazele
naturale pe teritoriul României; în mod similar se procedeaza
în cazul în care un cumparator de gaze naturale dintr-o alta
tara îsi tranziteaza gazele naturale pe teritoriul României;
g) pastrarea confidentialitatii informatiilor comerciale obtinute în
cursul desfasurarii activitatii sale;
h) furnizarea de informatii rezonabile celorlalti operatori din sectorul
gazelor naturale, în vederea realizarii conditiilor de operare sigura
si eficienta a sistemelor de productie, înmagazinare si distributie;
i) întocmirea si urmarirea bilantului de gaze naturale intrate si
iesite în si din sistem;
j) elaborarea planurilor de perspectiva privind transportul si înmagazinarea
gazelor naturale, în concordanta cu stadiul actual si cu evolutia
viitoare a consumului de gaze naturale; în acest scop partile interesate
în transportul gazelor naturale vor furniza datele necesare.
Drepturile transportatorului
Art. 12. - Transportatorul de gaze naturale are, în principal, urmatoarele
drepturi:
a) sa perceapa tarife corespunzator serviciilor prestate si sa încaseze
contravaloarea gazelor naturale vândute atunci când desfasoara
si activitatea de comercializare a gazelor naturale;
b) sa desfasoare activitati comerciale legate de vânzarea-cumpararea
de gaze naturale de pe piata interna si externa, în vederea îndeplinirii
obligatiilor de livrare, a asigurarii echilibrului fizic al sistemului,
precum si pentru acoperirea consumurilor proprii;
c) sa comercializeze gazele naturale primite ca plata a serviciilor prestate
în acelasi mod ca oricare alt furnizor;
d) sa refuze accesul tertilor la SNT în conditiile prevazute la art.
27;
e) sa întrerupa sau sa limiteze transportul gazelor naturale în
conditiile în care sunt periclitate siguranta si integritatea sistemului
de transport si sa ia masuri pentru limitarea disfunctionalitatilor pe
piata interna;
f) sa întrerupa functionarea instalatiilor pentru timpul strict necesar
în vederea executarii lucrarilor de întretinere si de reparatii,
precum si în alte situatii prevazute de lege, cu anuntarea prealabila
a dispecerilor sistemelor afectate si, dupa caz, a consumatorilor;
g) sa elaboreze norme tehnice specifice activitatii proprii.
CAPITOLUL IV
Tranzitul
Art. 13. - Tranzitul consta în trecerea peste teritoriul României,
cu sau fara transbordare, a gazelor naturale provenind din alt stat si
destinate unui stat tert.
Art. 14. - Tranzitul de gaze naturale pe teritoriul României se efectueaza
pe baze juridice si comerciale, utilizându-se conducte de transport
de gaze naturale în conditiile prevazute de contracte si de norme
tehnice si cu respectarea legislatiei în vigoare.
Art. 15. - Contractele de tranzit vor fi negociate de proprietarul conductei
cu entitatile corespondente din statele implicate.
Art. 16. - Activitatea de tranzit al gazelor naturale este asigurata de
operatorul SNT, care poate realiza inclusiv lucrari de dezvoltare a capacitatilor
de tranzit.
CAPITOLUL V
Distributia
Distributia gazelor naturale
Art. 17. - (1) Activitatea de distributie a gazelor naturale consta în
alimentarea unui sistem de mai multi consumatori finali într-o zona,
racordati prin intermediul unor sisteme de conducte de distributie, în
regim de presiune de pâna la 6 bari. Delimitarea sistemelor de distributie
de cele de transport si de cele ale consumatorilor se face la iesirea din
statia de reglare-masurare-predare a transportatorului si, respectiv, la
iesirea din instalatiile de reglare a presiunii si de masurare a debitului
la consumatori.
(2) Distribuitorii de gaze naturale pot presta si alte servicii în
conditiile licentierilor obtinute.
(3) Activitatea de distributie a gazelor naturale constituie serviciu public
de interes local.
(4) Obligatia de prestare a serviciului public se refera la consumatorii
neeligibili (captivi), care se stabilesc de autoritatile competeNte desemnate
si, în special, la consumatorii casnici.
Distribuitor de gaze naturale
Art. 18. - Distribuitorul de gaze naturale este persoana juridica, româna
sau straina, autorizata si licentiata în conditiile prezentei ordonante,
având ca specific activitatea de distributie a gazelor naturale,
precum si de comercializare a acestora într-o zona delimitata.
Obligatiile distribuitorului
Art. 19. - Distribuitorii de gaze naturale au, în principal, urmatoarele
obligatii:
a) de a opera, întretine, repara si dezvolta sistemul de distributie
în conditii de siguranta, eficienta economica si de protectie a mediului
înconjurator;
b) de a pune la dispozitie consumatorilor eligibili cantitatile de gaze
naturale conform prevederilor contractelor lor de aprovizionare;
c) de a utiliza sistemele de distributie în conditii egale si nediscriminatorii;
d) de a furniza informatii rezonabile celorlalti operatori din sectorul
gazelor naturale în vederea realizarii conditiilor de operare sigura
si eficienta a sistemelor de alimentare cu gaze naturale;
e) de a pastra confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute în
cursul desfasurarii activitatii lor;
f) de a întocmi si urmari bilantul de gaze naturale intrate si iesite
în si din sisteme.
Drepturile distribuitorului
Art. 20. - Distribuitorul de gaze naturale are, în principal, urmatoarele
drepturi:
a) sa desfasoare activitati comerciale legate de vânzarea-cumpararea
de gaze naturale de pe piata interna si externa;
b) sa încaseze contravaloarea gazelor naturale vândute si sa
perceapa tarife corespunzator serviciilor prestate;
c) sa foloseasca, cu acordul autoritatii publice locale, cu titlu gratuit,
terenurile domeniului public local pentru lucrarile de executie, exploatare,
întretinere si reparatii pe care le executa, în conditiile
legii;
d) sa întrerupa functionarea instalatiilor si a alimentarii cu gaze
naturale pentru timpul strict necesar executarii lucrarilor de întretinere
si reparatii, precum si în alte situatii prevazute de prezenta ordonanta
sau exceptionale, cu anuntarea prealabila a dispecerilor sistemelor afectate
si, dupa caz, a consumatorilor;
e) sa aiba acces la instalatiile de utilizare ale consumatorului conform
contractelor si ori de câte ori este necesara interventia, potrivit
legii.
CAPITOLUL VI
Interdictii
Art. 21. - Pentru protectia conductelor, echipamentelor si a instalatiilor
de gaze naturale se interzice tertilor:
a) sa realizeze constructii de orice fel în zona de siguranta a conductelor
de gaze naturale; în cazul în care, în mod exceptional,
este necesar ca pe terenul pe care este amplasata reteaua de alimentare
cu gaze naturale sa se execute o constructie, beneficiarul acesteia si/sau
proprietarul va suporta toate cheltuielile de modificare a traseului retelei
si va obtine acordurile definitive ale proprietarilor sau ale detinatorilor
legali ai terenului de pe traseul unde urmeaza sa fie plasata noua conducta,
precum si avizele autoritatilor competente si autorizatia de constructie;
b) sa efectueze sapaturi sau lucrari de orice fel sub sau peste conductele
de gaze naturale ori în zona de protectie a acestora, fara avizul
prealabil al operatorului de sistem;
c) sa depoziteze materiale pe caile de acces la conducte în zona
de protectie a acestora;
d) sa intervina în orice mod asupra conductelor, echipamentelor si
instalatiilor de gaze naturale.
CAPITOLUL VII
Accesul la sisteme
Art. 22. - (1) Accesul la sistemele de transport si de distributie a gazelor
naturale pentru consumatorii finali se poate realiza în baza unui
acord scris, emis în conformitate cu legislatia în vigoare.
(2) Accesul la sistemele de transport si de distributie a gazelor naturale
se realizeaza în regim de acces negociat, dupa cum urmeaza: orice
consumator eligibil, furnizor sau producator va negocia cu operatorul de
sistem (transportator si/sau distribuitor), cu buna-credinta, în
conditii nediscriminatorii si transparente, accesul la sistem, în
scopul încheierii unui contract de servicii sau de vânzare-cumparare
pentru gaze naturale.
(3) Transportatorul si/sau distribuitorul are obligatia de a face publice
conditiile principale privind accesul negociat la sistem.
(4) Situatiile în care accesul este reglementat se stabilesc de ANRGN,
cu consultarea operatorului de sistem.
Art. 23. - (1) Au acces la sisteme si deplina libertate de a încheia
contracte de cumparare de gaze naturale cu orice producator si/sau furnizor,
consumatorii finali care îndeplinesc conditiile de eligibilitate
stabilite de ANRGN.
(2) Consumatorii declarati eligibili vor încheia cu transportatorul
contracte pentru rezervarea de capacitate de transport.
Art. 24. - (1) Pâna la atingerea unui anumit grad de deschidere a
pietei de gaze naturale în România, stabilit de ANRGN, distribuitorii
de gaze naturale nu pot fi considerati consumatori eligibili. Distribuitorii
de gaze naturale pot, daca detin licenta în conditiile legii:
a) sa încheie contracte de cumparare de gaze naturale cu orice producator
si/sau furnizor, si anume pentru acele cantitati de gaze naturale necesare
consumatorilor neeligibili racordati la sistemul lor de distributie;
b) sa încheie contracte de cumparare de gaze naturale cu Societatea
Nationala de Gaze Naturale "romgaz" - S.A., în calitate de furnizor,
si anume pentru acele cantitati de gaze naturale necesare consumatorilor
lor finali, altii decât cei desemnati eligibili;
c) sa încheie contracte de servicii de distributie cu toti consumatorii
legati la sistemul pe care îl opereaza.
(2) Marimea gradului de deschidere a pietei de gaze naturale din România
si, deci, redefinirea consumatorilor eligibili, în diferite etape,
în functie de conditiile specifice din sectorul gazelor naturale,
se stabileste de ANRGN, cu consultarea Societatii Nationale de Gaze Naturale
"romgaz" - S.A.
Art. 25. - Consumatorii finali din cadrul sistemelor de distributie, care
nu au fost desemnati eligibili, încheie contracte de cumparare de
gaze naturale cu distribuitorii la care sunt racordati.
Art. 26. - Consumatorii racordati direct la SNT si care nu îndeplinesc
conditii de eligibilitate vor încheia contracte de cumparare de gaze
naturale cu Societatea Nationala de Gaze Naturale "romgaz" - S.A., în
calitate de furnizor si de operator de sistem.
Refuzul accesului la sisteme
Art. 27. - (1) Transportatorul sau distribuitorul de gaze naturale poate
refuza accesul la sistem în urmatoarele situatii:
a) capacitatea de transport pe subsistem sau pe conducta existenta este
insuficienta;
b) nu exista conducta de racord la sistemul de transport;
c) accesul la sistem împiedica îndeplinirea în siguranta
a obligatiilor de servicii publice;
d) receptorii solicitati nu se încadreaza în cerintele minime
privind siguranta în functionare si protectia mediului, prevazute
de legislatia în vigoare.
(2) Transportatorul sau distribuitorul de gaze naturale, care initial refuza
accesul la sistem din lipsa de capacitate sau de conducta de racord, va
lua masurile necesare asigurarii accesului prin executarea lucrarilor de
dezvoltare, numai în conditiile unor solutii viabile din punct de
vedere tehnic si economic sau ale suportarii de catre solicitant a costurilor
aferente realizarii lucrarilor necesare, în conditiile regimului
legal de proprietate si de operare a sistemelor.
(3) În caz de refuz nejustificat al accesului la sistem, solicitantul
se poate adresa pentru rezolvarea neîntelegerii ANRGN, în calitatea
sa de autoritate competenta.
CAPITOLUL VIII
Înmagazinarea gazelor naturale
Art. 28. - Gazele naturale se înmagazineaza în scopul armonizarii
variatiilor sezoniere, zilnice si orare de consum, cu capacitatile de furnizare
si de transport, precum si pentru scopurile operationale si strategice
pentru care s-au stabilit atributiile Societatii Nationale de Gaze Naturale
"romgaz" - S.A.
Art. 29. - Depozitele existente la data intrarii în vigoare a prezentei
ordonante sunt luate în concesiune de Societatea Nationala a Gazelor
Naturale "romgaz" - S.A. si sunt operate de sucursalele sau filialele acesteia.
În masura în care se autorizeaza si se licentiaza noi operatori
de transport, acestia pot primi dreptul de a constitui depozite proprii.
Art. 30. - (1) Persoanele juridice, române sau straine, licentiate
de ANRGN, pot avea acces la depozitele existente, scop în care operatorul
presteaza serviciul de înmagazinare pe baza de tarif.
(2) Persoanele juridice, române sau straine, pot participa împreuna
cu operatorii de transport si/sau de înmagazinare, licentiati în
conditiile prezentei ordonante, la realizarea de depozite noi.
Art. 31. - Prestatorul de servicii de înmagazinare a gazelor naturale
are obligatia de a asigura accesul producatorilor si/sau al furnizorilor
la capacitatile de înmagazinare, în conditii egale si nediscriminatorii,
în limitele capacitatilor existente si cu respectarea conditiilor
tehnice, de calitate si de siguranta ale depozitelor.
Art. 32. - Prestatorul de servicii de înmagazinare a gazelor naturale
are obligatia sa rezerve o capacitate minima de înmagazinare pentru
transportator, astfel încât acesta sa poata mentine, în
orice moment, echilibrul fizic al sistemului general de alimentare cu gaze
naturale în orice perioada a anului si cu mentinerea parametrilor
minimi de functionare a SNT.
CAPITOLUL IX
Furnizarea si utilizarea gazelor
naturale
Contractul de furnizare
Art. 33. - (1) Furnizarea gazelor naturale este activitatea prin care un
agent economic licentiat în conditiile prezentei ordonante pune la
dispozitie gaze naturale clientilor interesati. Comercializarea gazelor
naturale se face numai pe baza unui contract, denumit în cele ce
urmeaza contract de furnizare, care se încheie între furnizor
si consumator/client si care trebuie sa cuprinda cel putin clauzele minimale
stabilite de lege, în general, si de ANRGN, în particular,
prin contracte-cadru stabilite pentru categorii de consumatori.
(2) Gazele naturale livrate clientului se factureaza de furnizor pe baza
indicatiilor echipamentelor de masurare montate de acesta, cu exceptia
cazurilor în care se stabileste altfel prin reglementari speciale
sau prin contract.
(3) Clientul este obligat sa plateasca gazele naturale consumate.
(4) Furnizorul are dreptul sa întrerupa furnizarea gazelor naturale
clientului, în caz de neplata, dupa o preavizare prealabila a acestuia.
Contractarea gazelor naturale
Art. 34. - (1) Contractul de furnizare a gazelor naturale reglementeaza
raporturile dintre furnizor si client cu privire la furnizarea, facturarea
si plata gazelor naturale. Contractul de furnizare poate include si efectuarea
unor servicii de catre furnizor.
(2) Contractarea furnizarii gazelor naturale se face tinându-se seama
de natura furnizorului si a clientului, de necesarul solicitat si de posibilitatile
furnizorului de asigurare a acestuia. Cantitatile convenite se prevad în
anexa la contract, cu defalcare anuala, trimestriala si zilnica.
(3) Negocierea si încheierea contractului de furnizare a gazelor
naturale cu clienti eligibili se realizeaza dupa obtinerea de catre solicitant
a tuturor acordurilor si avizelor privind accesul la sistem, prevazute
de legislatia în vigoare, si înainte de punerea în functiune
a instalatiei de utilizare.
(4) Contractul de furnizare a gazelor naturale se încheie pentru
o durata convenita între parti.
(5) Clientul poate cere rezilierea contractului, cu un preaviz de 30 de
zile.
(6) Furnizorul poate rezilia unilateral contractul dupa punerea în
întârziere a clientului, în caz de consum fraudulos,
de neplata a facturilor sau în alte situatii prevazute în prezenta
ordonanta, inclusiv cele legate de asigurarea eficientei energetice, protectia
mediului si siguranta oamenilor.
Interdictia de revânzare a gazelor naturale
Art. 35. - Consumatorul nu poate revinde gazele naturale cumparate.
Echipamente de masurare la clienti
Art. 36. - (1) Echipamentele de masurare care servesc pentru determinarea
si decontarea consumurilor de gaze naturale între partile contractante
vor fi certificate potrivit legislatiei în vigoare si vor fi montate
numai de catre operator, cu acceptul furnizorului.
(2) Tipul echipamentelor de masurare la clienti este stabilit de furnizor,
în functie de parametrii si de conditiile de livrare a gazelor naturale.
(3) Echipamentele de masurare apartin operatorului.
(4) Echipamentele de masurare care, la data intrarii în vigoare a
prezentei ordonante, apartin clientilor vor fi cumparate sau, dupa caz,
înlocuite de operator, treptat, în functie de posibilitatile
financiare ale acestuia, într-o perioada de maximum 5 ani.
Art. 37. - (1) Echipamentele de masurare se monteaza si se sigileaza de
catre operator, în prezenta delegatului împuternicit al clientului,
cu consemnarea acestei operatiuni într-un proces-verbal.
(2) Echipamentele de masurare vor fi verificate periodic sau ori de câte
ori este necesar si vor fi înlocuite în caz de uzura sau avarie
de catre operator, pe cheltuiala acestuia.
(3) În cazul în care deteriorarea se produce în orice
mod din vina clientului, acesta va suporta costul echipamentelor deteriorate
si al lucrarilor de montare, verificare si remontare.
(4) În cazul în care echipamentul de masurare este defect,
calculul cantitatilor de gaze naturale consumate se face dupa metodologia
stabilita de operator, cu acordul furnizorului, împreuna cu clientul,
prin contract.
(5) Operatorul are obligatia sa înlocuiasca în termen de cel
mult 10 zile de la data înregistrarii sesizarii scrise echipamentul
de masurare reclamat ca fiind defect sau suspect de înregistrari
eronate. Echipamentul de masurare se verifica într-un laborator de
metrologie autorizat, care va indica eroarea de înregistrare cu care
se va recalcula consumul pe perioada nefunctionarii acestuia, pe baza întelegerii
dintre partile contractante.
(6) Masuratorile efectuate de client în instalatiile proprii nu sunt
opozabile masuratorilor efectuate de furnizor decât în masura
în care se ajunge la un acord între parti.
Limitarea sau întreruperea furnizarii gazelor naturale
Art. 38. - (1) Furnizorul este autorizat sa limiteze sau sa întrerupa
furnizarea gazelor naturale în urmatoarele situatii:
a) când se pericliteaza viata sau sanatatea oamenilor ori integritatea
bunurilor materiale;
b) pentru prevenirea sau limitarea extinderii avariilor în instalatiile
tehnologice de gaze naturale în zona instalatiilor de productie,
depozitare si a retelelor de transport si de distributie;
c) consum fraudulos de gaze naturale;
d) neachitarea facturii pentru gazele naturale consumate la termenele stabilite
prin contract, precum si neplata daunelor rezultate din deteriorarea unor
instalatii ale operatorului, când acestea se datoreaza culpei clientului;
e) împiedicarea delegatului operatorului de a monta, de a verifica
sau de a citi aparatele de masurare pentru decontarea contravalorii gazelor
naturale consumate sau de a verifica si de a remedia defectiunile la instalatiile
operatorului, când acestea se afla pe teritoriul clientului, pe baza
de program convenit cu acesta;
f) consumatorul a depasit consumul de gaze naturale prevazut în contract
si nu a luat masuri pentru reducerea acestuia pâna la încadrarea
în cantitatile contractate;
g) pentru executarea de lucrari la instalatiile de alimentare noi sau pentru
remedierea, înlocuirea ori modificarea celor existente, pe baza de
program convenit cu consumatorul;
h) consumatorul modifica reglajele instalatiilor de reglare-masurare;
i) la cererea clientului.
(2) Furnizorul si/sau operatorul sunt obligati sa anunte clientii afectati
de întreruperile planificate în modul stabilit prin contracte
si sa comunice durata planificata pentru întreruperile necesare în
vederea executarii unor lucrari de întretinere si de reparatii.
(3) Cazurile de întrerupere a furnizarii gazelor naturale prevazute
la alin. (1), cu exceptia situatiilor prevazute la lit. a), b), g) si h),
vor fi preavizate cu 3 zile lucratoare si vor fi aplicate în cazul
în care clientul nu s-a conformat preavizului primit, în termen
de 6 ore dupa expirarea acestuia.
(4) Furnizorul si/sau operatorul raspund pentru daunele rezultate din întreruperile
sau din limitarile executate, cauzate din culpa sa.
(5) Furnizorul si/sau operatorul nu raspund fata de clienti pentru întreruperea
furnizarii gazelor naturale sau pentru neasigurarea calitatii acestora
în cazurile de forta majora. De asemenea, furnizorul nu raspunde
pentru întreruperile furnizarii gazelor naturale, cauzate de clienti.
(6) În cazul penuriei nationale de combustibili sau în situatii
exceptionale, determinate de evolutia economiei internationale, de starea
economiei nationale, de necesitatile de aparare sau de protectie a mediului
înconjurator, la propunerea ministerului de resort, Guvernul poate
aproba limitarea sau întreruperea furnizarii gazelor naturale, stabilind,
prin hotarâre, conditiile de aplicare a acestei masuri.
Raspunderi ale furnizorului si ale operatorului
Art. 39. - (1) Furnizorul raspunde pentru toate daunele provocate consumatorului
prin încalcarea contractului si, în special, daca nu începe
furnizarea gazelor naturale la termenul contractat sau nu livreaza gaze
naturale în conditiile stabilite în contract.
(2) Operatorul raspunde pentru toate daunele provocate consumatorului când:
a) nu anunta consumatorul din timp cu privire la întreruperile programate
pentru lucrarile planificate;
b) dupa întreruperea furnizarii gazelor naturale, ceruta de consumator,
nu reia furnizarea în prima zi lucratoare dupa primirea, în
scris, a înstiintarii privind încetarea motivului întreruperii.
Raspunderea consumatorului
Art. 40. - (1) Consumatorul raspunde pentru daunele cauzate furnizorului/operatorului
prin nerespectarea contractului, precum si pentru actiuni care afecteaza
instalatiile si pun în pericol sanatatea persoanelor ori integritatea
bunurilor materiale.
(2) De asemenea, consumatorul raspunde, daca:
a) provoaca în procesul de consum perturbatii ale parametrilor de
calitate si de siguranta, care conduc la întreruperea furnizarii
gazelor naturale sau pericliteaza continuitatea alimentarii;
b) nu respecta prescriptiile privind racordarea la retele a instalatiilor
de utilizare;
c) deterioreaza instalatia de racordare sau instalatiile de masurare, violeaza
sigiliile sau nu anunta furnizorul/operatorul despre deteriorarea acestora;
d) consuma gaze naturale ocolind sau afectând instalatiile de masura
ori consuma gaze naturale fara acordul furnizorului/operatorului, dupa
sistarea furnizarii;
e) nu plateste sau plateste cu întârziere contravaloarea gazelor
naturale consumate;
f) consuma gaze naturale într-un mod diferit fata de prevederile
acordului de utilizare a gazelor naturale;
g) nu respecta dispozitiile privind limitarea consumului;
h) nu exploateaza si nu întretine instalatiile proprii de utilizare,
în conformitate cu prescriptiile si cu normativele în vigoare;
i) modifica valorile parametrilor de protectie, reglare si masurare, stabilite
de comun acord cu furnizorul/operatorul;
j) nu asigura accesul personalului si al utilajelor la instalatiile apartinând
furnizorului si nu permite persoanelor împuternicite sa efectueze
controlul privind modul de utilizare a gazelor naturale în conformitate
cu normele si cu normativele în vigoare;
k) pe traseele instalatiilor de utilizare a gazelor naturale ridica constructii,
depoziteaza materiale sau efectueaza lucrari subterane fara acordul prealabil
al furnizorului.
(3) Nerespectarea acordului de utilizare si a contractului de furnizare
sau consumul fraudulos de gaze naturale atrage plata contravalorii gazelor
naturale consumate în perioada respectiva si, dupa caz, suportarea
urmatoarelor consecinte precizate în contract:
a) penalizari;
b) despagubiri;
c) întreruperea furnizarii gazelor naturale;
d) deconectarea de la sistem.
Obligatii ale consumatorilor pentru cresterea eficientei energetice
Art. 41. - În vederea utilizarii gazelor naturale în conditii
de eficienta energetica, siguranta în functionare si de protectie
a mediului înconjurator, aparatele de utilizare, cum sunt arzatoarele,
si principalele elemente cu functionare independenta care urmeaza a fi
montate în instalatiile de utilizare vor avea randamente termotehnice
de minimum 85%, vor fi prevazute cu elemente de protectie si automatizare,
iar continutul maxim de emisii poluante nu va depasi limitele admise, prevazute
de legislatia în vigoare la instalatii noi, instalatii modernizate
si/sau reparate capital. În cazul instalatiilor vechi, aceste conditii
vor fi asigurate într-un interval stabilit de ANRGN.
Art. 42. - (1) Clientii sunt obligati:
a) sa respecte normele tehnice în vigoare privind exploatarea, întretinerea,
repararea instalatiilor proprii si a receptorilor de gaze naturale, precum
si dotarea acestora cu aparate de masura si control;
b) sa recupereze caldura reziduala din procesele tehnologice, acolo unde
se justifica economic, utilizând în acest scop instalatii de
termoficare omologate.
(2) Clientii care folosesc mai mult de 1,5 milioane m?/an sunt obligati:
a) sa numeasca un responsabil autorizat în domeniul gazelor naturale;
b) sa dezvolte un program de economisire a gazelor naturale pe o perioada
de 5 ani, care sa evidentieze tehnologiile cerute, sursele si mecanismele
de finantare si care sa conduca la o reducere relativa a intensitatii energetice,
a emisiunilor toxice si a celor responsabile de efectul de sera în
atmosfera;
c) sa asigure întocmirea anuala a bilantului energetic de catre un
auditor acreditat.
Asistenta consumatorilor
Art. 43. - În scopul cresterii eficientei utilizarii gazelor naturale
la consumatori, operatorii sistemelor, cu acordul consumatorilor, vor organiza
si vor desfasura activitati de verificare a instalatiilor de utilizare,
de informare, consultanta, cercetare, actiuni demonstrative si promotionale,
prestari de servicii si lucrari de executie.
Stabilirea reglementarilor de eficienta energetica
Art. 44. - (1) Normele si prescriptiile tehnice, normativele si reglementarile
obligatorii pentru exploatarea si folosirea eficienta a retelelor, instalatiilor
si a echipamentelor de gaze naturale se stabilesc de ANRGN, cu consultarea
societatilor comerciale si a asociatiilor profesionale specializate din
domeniul gazelor naturale si cu participarea entitatilor abilitate, autorizate
si licentiate în conditiile legii.
(2) Reglementarile tehnice stabilite conform alin. (1) cuprind si valori
indicative pentru parametrii importanti si trebuie sa aiba un caracter
obiectiv si impartial.
Elaborarea si revizuirea standardelor de eficienta
Art. 45. - (1) Asociatia de Standardizare din România, la propunerea
Societatii Nationale de Gaze Naturale "romgaz" - S.A. si a ANRGN, elaboreaza
programe privind revizuirea sau, dupa caz, întocmirea de standarde
de eficienta energetica, armonizate cu normele europene în vigoare.
(2) Pentru producatorii si furnizorii de receptori de gaze naturale prevederile
standardelor si ale prescriptiilor de eficienta energetica si protectie
a mediului în domeniul gazelor naturale sunt obligatorii.
Utilizarea eficienta a resurselor în sectorul gazelor naturale
Art. 46. - În scopul utilizarii eficiente a resurselor de gaze naturale,
agentii economici cu activitate de productie, transport, depozitare si
de distributie a gazelor naturale sunt obligati, dupa caz, sa ia masuri
pentru:
a) asigurarea parametrilor de performanta ai instalatiilor, aparatelor
si dispozitivelor;
b) reducerea consumului propriu de gaze naturale si energie, precum si
a scurgerilor de gaze naturale în atmosfera.
Dreptul de control
Art. 47. - Furnizorul este în drept:
a) sa verifice modul de exploatare si de întretinere a instalatiilor
de utilizare apartinând consumatorilor;
b) sa verifice conformitatea si performantele energetice ale aparatelor,
utilajelor si echipamentelor de gaze naturale ale consumatorilor;
c) sa sesizeze organele abilitate cu privire la cazurile de consum fraudulos
de gaze naturale;
d) sa ia masuri, în conditiile legii, în vederea reglementarii
situatiilor prevazute la lit. a), b) si c);
e) sa numeasca comisii pentru expertizarea accidentelor si avariilor produse
în instalatiile de productie, înmagazinare, transport, distributie
si utilizare a gazelor naturale.
CAPITOLUL X
Proiectarea, executia si atestarea
în domeniul gazelor naturale
Art. 48. - (1) Lucrarile si instalatiile de productie, depozitare, transport,
distributie si utilizare a gazelor naturale se proiecteaza si se executa
de catre persoane juridice, române sau straine, autorizate în
conditiile prezentei ordonante.
(2) Proiectarea si executia se realizeaza în conformitate cu normativele
tehnice în vigoare, numai dupa obtinerea acordurilor si a avizelor
necesare.
(3) Avizarea si verificarea proiectelor de executie se efectueaza de operatorii
sistemelor la care consumatorii se racordeaza si, dupa caz, de operatorii
instalatiilor de utilizare.
Art. 49. - (1) Operatorii de sisteme sunt în drept sa urmareasca
si sa verifice modul de executie a lucrarilor de constructii-montaj pe
care urmeaza sa le exploateze si sa le întretina sau la care se racordeaza,
în vederea respectarii proiectelor de executie avizate, indiferent
de sursa de finantare.
(2) În cazul în care operatorul sistemului ce urmeaza a fi
realizat nu este stabilit, beneficiarul investitiei are obligatia sa asigure
urmarirea si verificarea modului de executie a lucrarilor de constructii-montaj
prin intermediul unui operator autorizat, în baza unui contract de
prestari de servicii încheiat în acest sens.
Art. 50. - (1) Echipamentele, instalatiile, aparatele, produsele si procedeele
utilizate în sectorul gazelor naturale vor fi în mod obligatoriu
atestate tehnic.
(2) Atestarea tehnica este o faza preliminara obtinerii agrementului tehnic
si a certificatului de aprobare de model, emise în conformitate cu
legislatia în vigoare.
(3) Metodologia de emitere a atestatelor tehnice va fi elaborata de ANRGN
în termen de 90 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei
ordonante si va fi data publicitatii.
(4) Se interzice utilizarea în sectorul gazelor naturale a echipamentelor,
instalatiilor, aparatelor, produselor si procedeelor care nu poseda agrement
tehnic.
CAPITOLUL XI
Preturi si tarife
Fundamentarea preturilor si a tarifelor
Art. 51. - Sistemul de preturi si tarife la gaze naturale va fi conceput
astfel încât sa faciliteze:
- apropierea de valoarea de piata a combustibililor alternativi si recuperarea
costurilor serviciilor de transport, înmagazinare si distributie
a gazelor naturale;
- dezvoltarea capacitatilor de productie, transport, înmagazinare
si distributie si înlocuirea celor uzate;
- investitiile straine si transferul de tehnologie;
- economisirea de energie la consumatorii finali;
- largirea bazei de rezerve de gaze naturale;
- îmbunatatirea calitatii gazelor naturale si a serviciilor prestate
la consumatori;
- diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale si marirea sigurantei
aprovizionarilor.
Art. 52. - Sistemul de preturi si tarife trebuie sa conduca la realizarea
unei piete moderne si competitive a gazelor naturale.
Tipuri de preturi si de tarife
Art. 53. - (1) În sectorul gazelor naturale se aplica urmatoarele
categorii de preturi si tarife:
a) preturi rezultate din mecanismele concurentiale ale pietei pentru gazele
naturale care se achizitioneaza de la producatori
si pentru gazele naturale care se contracteaza de consumatorii eligibili;
b) preturi reglementate pentru activitatile ce decurg din obligatia de
serviciu public;
c) tarife reglementate pentru:
- activitatile cu caracter de monopol natural, din care fac parte tarifele
pentru serviciile de transport al gazelor naturale si tarifele pentru depozitare;
- activitatea de distributie a gazelor naturale;
d) tarife negociate pentru alimentarea consumatorilor eligibili.
(2) Tarifele reglementate pentru consumatorii finali de gaze naturale se
stabilesc de ANRGN, cu consultarea operatorului de sistem.
(3) Agentul economic care solicita încheierea unui contract de furnizare
a gazelor naturale este îndreptatit sa îsi aleaga prin contract
o modalitate de tarifare dintre cele aprobate si practicate de furnizor.
Evidentierea costurilor si a veniturilor
Art. 54. - Agentii economici din sectorul gazelor naturale, care practica
tarife conform art. 55, sunt obligati sa tina contabilitatea de gestiune,
conform normelor legale, care sa permita ANRGN cunoasterea costurilor fixe
si a celor variabile, precum si a veniturilor realizate.
Principiile pentru fundamentarea propunerilor de sisteme de tarife reglementate
Art. 55. - (1) Propunerile de sisteme de tarife reglementate pentru gazele
naturale se elaboreaza, dupa caz, de unitatile de productie, transport,
depozitare si de distributie si, împreuna cu baza de calcul, se comunica
ANRGN.
(2) Principiile care stau la baza sistemelor de preturi si tarife pentru
gazele naturale sunt urmatoarele:
a) sistemele de tarife trebuie sa contribuie la utilizarea eficienta a
gazelor naturale;
b) sistemele de tarife trebuie sa fie diferentiate, permitând clientului
consumator alegerea tipului de tarif care îi este mai favorabil dintre
cele practicate de furnizor;
c) tarifele trebuie sa permita stimularea asigurarii cu gaze naturale de
calitate, la cele mai mici preturi;
d) tarifele de vânzare ale gazelor naturale catre consumatori nu
trebuie sa contina diferentieri nejustificate între diversele tipuri
de consumatori;
e) la stabilirea tipurilor de tarife trebuie avute în vedere cheltuielile
legate de capacitatile de depozitare, necesare pentru o alimentare sigura
si continua, cele legate de protectia mediului, precum si cele pentru închiderea,
dezafectarea sau conservarea unor instalatii;
f) pentru consumatorii eligibili tariful trebuie sa aiba o structura binomiala,
respectiv un termen fix dependent de capacitatea comandata si un termen
variabil în functie de cantitatea de gaze naturale consumata;
g) tarifele nu pot avea caracter promotional;
h) tarifele nu pot fi stabilite în functie de tipul de utilizare
a gazelor naturale;
i) structura tarifelor trebuie sa permita încurajarea procedeelor
de trecere a cererii din perioada de vârf de consum la perioadele
de consum redus;
j) tarifele nu pot fi micsorate din considerente de politica sociala sau
antiinflationista. Asigurarea de catre stat a unui anumit nivel de protectie
sociala pentru unele categorii de consumatori se va realiza prin acordarea
de subventii sau de ajutoare direct acestora;
k) protectia intereselor consumatorilor, asigurarea calitatii serviciilor,
promovarea concurentei în productia si în furnizarea gazelor
naturale.
(3) Este interzisa subventionarea consumatorilor prin tarifele la gazele
naturale sau recuperarea costurilor corespunzatoare serviciului asigurat
pentru o anumita categorie de consumatori prin tarifele practicate altor
categorii de consumatori.
Revizuirea tarifelor reglementate
Art. 56. - (1) Revizuirea tarifelor reglementate la gazele naturale se
face de ANRGN, cu avizul Oficiului Concurentei, având la baza propunerile
fundamentate si prezentate de agentii economici din sectorul gazelor naturale.
(2) Tarifele reglementate se publica în Monitorul Oficial al României,
Partea I, de catre ANRGN si vor intra în vigoare
dupa 15 zile de la data publicarii
lor.
CAPITOLUL XII
Autorizari si licentieri
Activitati supuse autorizarii si licentierii
Art. 57. - (1) Realizarea de noi capacitati de productie, transport, depozitare
si distributie a gazelor naturale, reabilitarea si retehnologizarea celor
existente, precum si punerea în functiune a acestora sunt efectuate
de persoane juridice, române sau straine, autorizate de ANRGN, în
conditiile prezentei ordonante.
(2) Exploatarea comerciala a capacitatilor de productie, transport, depozitare
si distributie, precum si comercializarea gazelor naturale (vânzare-cumparare-intermediere)
sunt efectuate de persoane juridice, române sau straine, licentiate
de ANRGN, în conditiile prezentei ordonante.
Regimul autorizarii si licentierii
Art. 58. - (1) ANRGN acorda autorizatii si licente agentilor economici
din sectorul gazelor naturale, în vederea desfasurarii activitatilor
prevazute la art. 57.
(2) Pentru autorizare si/sau licentiere solicitantul va înregistra
cererea la ANRGN.
(3) La cerere vor fi anexate actele si documentele care probeaza îndeplinirea
de catre solicitant a conditiilor economice, financiare, tehnice si încadrarea
cu personal de specialitate, stabilite pe categorii de capacitati si de
activitati în domeniu.
(4) Modelul cererii de autorizare si/sau de licentiere, documentele care
vor fi anexate la aceasta, procedura, continutul, termenele, tarifele si
conditiile constând în criterii, niveluri, atestari, avize,
garantii si altele asemenea, diferentiate pe categorii de activitati, se
stabilesc prin regulament elaborat de ANRGN si aprobat prin hotarâre
a Guvernului.
(5) Agentii economici din sectorul gazelor naturale sunt obligati sa solicite
acordarea autorizatiilor si a licentelor în termen de cel mult 6
luni de la data intrarii în vigoare a regulamentului prevazut la
alin. (4).
(6) Solicitantul trebuie sa fie persoana juridica cu sediul în România.
(7) Solicitantul care nu detine un sediu stabil în România
poate, în conditiile legii, sa stabileasca si sa mentina un sediu
secundar pe întreaga durata a autorizarii si/sau a licentierii.
(8) Nu pot primi autorizatie si/sau licenta solicitantii aflati în
procedura reorganizarii judiciare sau a falimentului si nici cei carora
le-a fost retrasa sau anulata o autorizatie sau o licenta într-o
perioada de 5 ani anteriori datei înregistrarii cererii.
(9) Refuzul autorizarii si/sau al licentierii, lipsa unui raspuns în
termen si orice alta solutie a ANRGN, considerate de solicitant ilegale
si prejudiciabile, pot fi atacate, în conditiile legii, la instanta
de contencios administrativ.
Modificarea autorizatiilor si licentelor
Art. 59. - (1) În cazul modificarii statutului titularului autorizatiei
si/sau al licentei - prin divizare, fuziune, schimbarea obiectului de activitate,
a sediului, modificarea capitalului social - a patrimoniului sau în
cazul altor modificari care afecteaza autorizatia si/sau licenta eliberata,
titularul are obligatia sa notifice la ANRGN, fara întârziere,
comunicarea înregistrarii actelor modificatoare, în conditiile
legii, sau, dupa caz, situatia creata.
(2) Primind notificarea prevazuta la alin. (1) ANRGN examineaza situatia
si dispune, daca apreciaza, eliberarea de noi autorizatii si/sau licente,
cu continutul modificat corespunzator, anulându-le pe cele initiale.
Suspendarea si retragerea autorizatiilor si licentelor
Art. 60. - (1) În caz de nerespectare de catre titular a prevederilor
autorizatiei si/sau licentei sau de neîndeplinire a obligatiilor
legale de catre acesta, constatate de ANRGN din oficiu, la sesizarea tertilor
sau la notificarea de catre titular, ANRGN este în drept sa procedeze
dupa cum urmeaza:
a) daca situatia creata este remediabila:
- suspenda autorizatia si/sau licenta pe perioada în care titularul
este obligat sa remedieze situatia;
- retrage autorizatia si/sau licenta, daca titularul nu remediaza situatia
pe perioada suspendarii;
b) daca situatia creata este iremediabila, retrage autorizatia si/sau licenta.
(2) ANRGN va suspenda autorizatia si/sau licenta titularului în cazul
falimentului acestuia.
(3) ANRGN va suspenda autorizatia si/sau licenta titularului, persoana
fizica, în cazul decaderii si al incapacitatii acestuia.
(4) În cazurile prevazute la alin. (1), (2) si (3) persoanele prejudiciate
îl pot actiona pe titular în justitie pentru recuperarea pagubelor
cauzate.
(5) Suspendarea sau retragerea autorizatiei si/sau a licentei poate fi
contestata în instanta de contencios administrativ competenta de
catre titular în conditiile legii.
Autorizarea personalului de proiectare, executie, exploatare si întretinere
din sectorul gazelor naturale
Art. 61. - (1) În scopul respectarii prevederilor prescriptiilor
tehnice si ale normativelor tehnice în vigoare, toate instalatiile
din sectorul gazelor naturale vor fi proiectate, executate, exploatate
si întretinute de catre persoane fizice specializate, denumite în
continuare instalatori autorizati.
(2) Calitatea de instalator autorizat se obtine în urma promovarii
unui examen si este atestata printr-o legitimatie.
(3) Legitimatia este nominala, netransmisibila si valabila pe întregul
teritoriu al tarii.
(4) Activitatea depusa în baza calitatii de instalator autorizat
poate fi exercitata de titularul acesteia numai ca angajat permanent al
unui agent economic cu obiect de activitate din sectorul gazelor naturale.
Art. 62. - (1) Instalatorii sunt autorizati pentru:
- proiectarea, executia, exploatarea si întretinerea instalatiilor
de gaze naturale care functioneaza în regim de presiune mai mica
sau egala cu 6 bari;
- proiectarea, executia, exploatarea si întretinerea instalatiilor
de gaze naturale care functioneaza în regim de presiune mai mare
de 6 bari.
(2) Instalatorii vor fi autorizati de ANRGN pentru proiectarea, executia,
exploatarea si întretinerea instalatiilor de productie, transport,
înmagazinare, distributie si utilizare a gazelor naturale.
(3) ANRGN va elabora în termen de 6 luni de la data intrarii în
vigoare a prezentei ordonante reglementarile privind regimul autorizarii
instalatorilor.
(4) Reglementarile vor fi aprobate prin ordin al ministrului industriei
si comertului si vor fi publicate în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
CAPITOLUL XIII
Exproprierea, concesionarea si
regimul drepturilor asupra proprietatii altuia
Exproprierea
Art. 63. - (1) Lucrarile de realizare, reabilitare, retehnologizare, exploatare
si întretinere a capacitatilor de productie, transport, depozitare
si distributie a gazelor naturale sunt de utilitate publica.
(2) Terenurile necesare pentru realizarea lucrarilor prevazute la alin.
(1), cele aferente zonei de protectie si de siguranta a capacitatilor,
precum si constructiile situate pe aceste terenuri pot face obiectul exproprierii
pentru cauza de utilitate publica, în conditiile legii.
Concesionarea
Art. 64. - (1) Capacitatile de productie, transport, depozitare si distributie
a gazelor naturale, terenurile aferente acestora, precum si serviciile
de transport, înmagazinare si de distributie a gazelor naturale pot
face obiectul concesionarii catre persoane juridice române sau straine,
în conditiile legii.
(2) În afara criteriilor generale prevazute de legislatia în
vigoare, pentru aprobarea concesiunii se vor aplica si urmatoarele criterii
specifice:
a) obligatia concesionarului de a realiza productia, înmagazinarea,
transportul si distributia gazelor naturale la parametrii calitativi si
tehnici prevazuti în normele tehnice în vigoare;
b) obligatia concesionarului de a transporta gaze naturale într-o
anumita zona de consum si de a alimenta orice consumator din acea zona,
care îndeplineste conditiile prevazute de prezenta ordonanta;
c) obligatia concesionarului de a respecta dispozitiile operative ale dispecerului
Societatea Nationala de Gaze Naturale "romgaz" - S.A.;
d) obligatia concesionarului de a îndeplini la termenele stabilite
masurile prevazute în actele de control încheiate de concedent.
(3) Persoanele juridice interesate sa participe la licitatie în vederea
obtinerii unei concesiuni trebuie sa obtina o autorizatie sau o licenta
provizorie de la autoritatea competenta privind desfasurarea activitatii
care face obiectul concesionarii. Dupa adjudecarea concesiunii autorizatia/licenta
provizorie a câstigatorului licitatiei se va transforma în
autorizatie/licenta definitiva.
Art. 65. - (1) Titularul unui contract de concesiune este în drept
sa transfere altei persoane juridice drepturile si obligatiile contractuale
numai cu aprobarea scrisa a concedentului; orice transfer realizat fara
aprobare este lovit de nulitate si atrage încetarea valabilitatii
contractului de concesiune, prin decizia concedentului.
(2) Cesiunea contractului catre alta persoana juridica nu exonereaza titularul
concesiunii de raspunderea solidara cu cesionarul pentru obligatiile asumate
prin contract.
Art. 66. - Dreptul concesionarului asupra bunului sau asupra serviciului
public concesionat nu poate fi grevat cu sarcini.
Art. 67. - (1) Concesiunea înceteaza:
a) ca efect al expirarii duratei pentru care a fost acordata sau a perioadei
de valabilitate a contractelor;
b) prin renuntarea de catre concesionar;
c) prin retragerea dreptului concesiunii de catre concedent;
d) prin retragerea autorizatiei si/sau a licentei.
(2) La încetarea concesiunii, indiferent de cauzele care au determinat-o,
instalatiile trec în proprietatea concedentului, libere de orice
sarcini sau obligatii.
(3) Cu 3 ani înainte de expirarea concesiunii concedentul va stabili
situatia în care vor fi repuse în functiune instalatiile care
au facut obiectul contractului de concesiune dupa expirare.
(4) În termen de maximum 3 luni de la încetarea administrarii
sau concesiunii, prin renuntare sau retragere, concedentul va stabili masurile
care urmeaza sa fie luate în legatura cu instalatiile care au facut
obiectul contractului.
Art. 68. - (1) Concesionarul poate renunta la contract, daca îndeplineste,
cumulativ, urmatoarele conditii:
a) comunica în scris autoritatii competente intentia sa de renuntare;
b) pune la dispozitie concedentului întreaga documentatie privind
activitatea desfasurata pâna la data renuntarii, precum si rezultatele
acesteia;
c) achita concedentului redeventa datorata pâna la momentul încetarii
concesiunii.
(2) Dupa îndeplinirea de catre titular a conditiilor prevazute la
alin. (1) concedentul emite decizia de încuviintare a renuntarii,
care va fi publicata în Monitorul Oficial al României.
(3) Renuntarea la contract devine efectiva la 60 de zile de la notificarea
intentiei de renuntare, cu îndeplinirea conditiilor prevazute la
alin. (1).
(4) Titularul va ramâne raspunzator fata de cei interesati atât
pentru toate pagubele cauzate prin exploatarea si prin lucrarile efectuate
pâna la data renuntarii, cât si pentru cele rezultate din relatiile
comerciale, inclusiv pentru cele constatate dupa emiterea deciziei de încuviintare
a renuntarii.
Art. 69. - (1) Dreptul de concesiune poate fi retras de concedent în
situatiile în care titularul:
a) nu efectueaza volumul de lucrari de dezvoltare si de exploatare prevazut
în contract pentru o perioada data si expirata;
b) utilizeaza si alte metode sau tehnologii de exploatare decât cele
aprobate de concedent;
c) încalca normele referitoare la protectia mediului înconjurator;
d) nu respecta orice alte clauze prevazute în contract, inclusiv
în ceea ce priveste plata redeventelor.
(2) Decizia de retragere a concesiunii emisa de concedent poate fi contestata,
în termen de 30 de zile de la comunicare, la instanta de contencios
administrativ competenta. Decizia ramasa definitiva va fi publicata în
Monitorul Oficial al României.
Regimul drepturilor asupra proprietatii altuia
Art. 70. - Asupra terenurilor si altor bunuri proprietate privata a persoanelor
fizice sau juridice, precum si asupra activitatilor desfasurate de persoane
fizice sau juridice în vecinatatea capacitatilor, concesionarii din
sectorul gazelor naturale beneficiaza, cu acordul proprietarilor si al
titularilor de activitati, în conditiile legii, pe durata lucrarilor
de realizare, reabilitare, retehnologizare, respectiv de exploatare si
de întretinere a capacitatilor respective, de urmatoarele drepturi:
a) dreptul de uz pentru executarea lucrarilor necesare în vederea
realizarii, reabilitarii sau retehnologizarii capacitatii;
b) dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii prin
efectuarea reviziilor, reparatiilor si a interventiilor necesare;
c) servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aeriana pentru instalarea
de retele, de conducte, linii sau de alte echipamente aferente capacitatii
si pentru accesul la locul de amplasare a acestora;
d) dreptul de a obtine restrângerea sau încetarea unor activitati
care ar putea pune în pericol persoane si bunuri;
e) dreptul de acces la utilitatile publice.
Art. 71. - (1) În exercitarea dreptului de uz pentru executarea lucrarilor
necesare în vederea realizarii, reabilitarii sau retehnologizarii
capacitatilor concesionarul poate:
a) sa depoziteze pe terenurile proprietate privata materiale, echipamente,
utilaje si instalatii;
b) sa desfiinteze culturi sau plantatii ori alte amenajari existente ori
numai sa le restrânga, în masura strict necesara pentru executarea
lucrarilor, în conditiile legii;
c) sa extraga materiale, sa capteze apa, în conditiile prevazute
de legislatia în vigoare;
d) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea, sa amplaseze birouri
si locuinte de santier;
e) sa opreasca ori sa restrânga activitati ale proprietarului în
masura strict necesara pentru executarea lucrarilor pentru capacitatea
respectiva.
(2) Dreptul de uz prevazut la alin. (1) înceteaza înainte de
expirarea duratei stabilite, prin acordul partilor, prin terminarea anticipata
a lucrarilor sau prin sistarea acestora. Oricare dintre aceste situatii
trebuie notificata de îndata proprietarului.
Art. 72. - Dreptul de uz pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii,
stabilit prin acord cu fiecare dintre proprietarii terenurilor afectate
sau, în lipsa acordului, prin hotarâre judecatoreasca, se întinde
pe toata durata de functionare a capacitatii, iar exercitarea lui se face
ori de câte ori este necesar pentru asigurarea functionarii normale
a capacitatii. În exercitarea acestui drept concesionarul poate:
a) sa depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalatii pentru întretinere,
revizii, reparatii si interventii necesare pentru asigurarea functionarii
normale a capacitatii;
b) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea;
c) sa afecteze culturi, plantatii sau alte amenajari existente si sa restrânga
activitati ale proprietarului în masura si pe durata strict necesara
în vederea executarii operatiunilor de întretinere, reparatii,
revizii sau interventii pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii.
Art. 73. - Servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aeriana cuprinde
dreptul la instalare de retele, de conducte, linii, stâlpi si de
alte echipamente aferente capacitatii, precum si accesul la locul de amplasare
a acestora pentru interventii, întretinere, reparatii, revizie, modificari
si exploatare, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 74. - Pentru a evita punerea în pericol a persoanelor, bunurilor
sau a unor activitati desfasurate în zona de executare a lucrarilor
de realizare, reabilitare, retehnologizare a capacitatilor, precum si a
operatiunilor de revizie, întretinere sau reparatie la capacitatea
în functiune concesionarul are dreptul de a obtine restrângerea
sau sistarea, în masura necesara si pe durata lucrarilor sau a operatiunilor
mentionate, a activitatilor desfasurate în vecinatate de alte persoane.
Restrângerea sau sistarea se stabileste prin acord cu titularul activitatii,
iar în lipsa acestuia, prin hotarâre judecatoreasca, cu acordarea
unei indemnizatii adecvate titularului activitatii afectate. Pentru interventii
în caz de avarie, accident ori catastrofa nu sunt necesare nici acord
si nici hotarâre judecatoreasca, dar concesionarul datoreaza titularului
activitatii afectate indemnizatia adecvata, stabilita, la nevoie, prin
hotarâre judecatoreasca.
Art. 75. - Dreptul de acces la utilitatile publice trebuie exercitat de
concesionar cu buna-credinta si în mod rezonabil, fara a prejudicia
accesul altor persoane la respectivele utilitati publice.
Art. 76. - (1) Drepturile de uz si de servitute asupra terenurilor proprietate
privata se stabilesc prin acord între proprietarul terenului si concesionar,
cu precizarea duratei, continutului, a conditiilor si limitelor de exercitare,
precum si a despagubirilor si indemnizatiei acordate proprietarului.
(2) În caz de nerealizare a acordului prevazut la alin. (1) între
concesionar si proprietar sau, dupa caz, titularul activitatii prevazute
la art. 70 lit. d), la cererea concesionarului, va decide instanta judecatoreasca
competenta, hotarârea acesteia constituind titlu executoriu pentru
drepturile prevazute la alin. (1).
Art. 77. - Dreptul de uz si de servitute asupra terenurilor proprietate
privata, restrângerea sau încetare a unor activitati prevazute
la art. 70 se stabilesc si se exercita cu respectarea echitatii si a principiului
minimei afectari a dreptului de proprietate sau, dupa caz, a activitatii.
Art. 78. - Drepturile de uz si servitutile prevazute la art. 71, 72 si
73 se înscriu, prin grija concesionarului, în cartea funciara
si pot fi exercitate de la data înscrierii; la încetarea lor
drepturile respective vor fi radiate prin grija concesionarului, în
caz contrar proprietarul putând cere radierea si daune-interese pentru
pagubele cauzate.
Art. 79. - La încetarea drepturilor concesionarul este obligat sa
asigure degajarea terenului si repunerea lui în situatia initiala,
precum si sa plateasca indemnizatia stabilita conform acordului dintre
parti.
Art. 80. - Concesionarul are urmatoarele obligatii:
a) sa stabileasca si sa aplice pe întreaga durata a executarii lucrarilor
masurile de protectie a persoanelor, bunurilor si a mediului;
b) sa obtina toate avizele, acordurile si atestatele prevazute de lege
pentru realizarea obiectivului;
c) sa despagubeasca proprietarii terenurilor si titularii activitatilor
afectate de drepturile prevazute la art. 70 pentru prejudiciile cauzate
acestora prin exercitarea drepturilor respective.
Art. 81. - Pentru efecte secundare obtinute sau care pot fi produse prin
realizarea, reabilitarea sau retehnologizarea, respectiv prin functionarea
unor capacitati de transport si distributie si altele asemenea, concesionarul
poate contracta cu persoanele interesate, în calitate de beneficiar,
furnizarea sau prestarea de servicii corespunzatoare.
Zone de protectie si de siguranta
Art. 82. - (1) Pentru protectia si functionarea normala a capacitatilor
si a accesoriilor acestora se instituie zona de protectie a capacitatii.
(2) Zona de protectie aferenta capacitatilor din sectorul gazelor naturale
este stabilita prin norme tehnice elaborate de ANRGN.
(3) Pentru asigurarea functionarii normale a capacitatilor si accesoriilor
acestora, precum si pentru evitarea punerii în pericol a persoanelor,
bunurilor si mediului înconjurator se instituie zona de siguranta
a capacitatii.
(4) Zona de siguranta aferenta capacitatilor din sectorul gazelor naturale
este stabilita prin norme tehnice elaborate de ANRGN.
(5) În perimetrul zonei de siguranta si de protectie se stabilesc
sarcini, restrictii si interdictii asupra proprietatilor si activitatilor
tertilor din zona, în masura necesara exigentelor specifice capacitatii
si în regimul prevazut la art. 70, 72 si 74.
CAPITOLUL XIV
Politica în domeniul gazelor
naturale
Art. 83. - (1) Politica statului în domeniul gazelor naturale consta
în stabilirea obiectivelor sectorului gazelor naturale, a modalitatilor
optime de realizare a acestora, în conditiile asigurarii unei dezvoltari
durabile a economiei nationale.
(2) Politica în domeniul gazelor naturale este elaborata pe baza
programului de guvernare aprobat de Parlament, de ministerul de resort,
cu consultarea organismelor guvernamentale cu atributii în domeniu
si a societatii civile, pentru un interval mediu, si cu luarea în
considerare a evolutiilor probabile pe termen lung, având în
vedere în principal:
a) asigurarea securitatii în aprovizionarea cu gaze naturale;
b) prognozarea cererii de resurse de gaze naturale, cu luarea în
considerare a evolutiei economiei nationale;
c) prognozarea importurilor si a exporturilor de gaze naturale;
d) elaborarea programelor de investitii în sectorul gazelor naturale;
e) asigurarea protectiei mediului;
f) transparenta preturilor si a tarifelor la gazele naturale;
g) cresterea eficientei în utilizarea gazelor naturale;
h) dezvoltarea si asigurarea capacitatilor de depozitare a gazelor naturale;
i) directiile cercetarii si dezvoltarii specifice sectorului gazelor naturale,
precum si introducerea tehnologiilor avansate în domeniu;
j) dezvoltarea cooperarii internationale;
k) propuneri de reglementari specifice sectorului gazelor naturale.
Programul de asigurare cu gaze naturale
Art. 84. - (1) Politica în domeniul gazelor naturale se concretizeaza
într-un program ce va cuprinde liniile directoare ale acesteia pentru
o perioada de 2 ani, pe care Guvernul îl va supune spre aprobare
Parlamentului.
(2) Guvernul, ministerul de resort, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale iau masuri pentru realizarea obiectivelor
înscrise în programul prevazut la alin. (1) si examineaza,
anual sau ori de câte ori este necesar, stadiul îndeplinirii
prevederilor acestuia.
Responsabilitati
Art. 85. - Ministerul de resort si ANRGN asigura aducerea la îndeplinire
a politicii în domeniul gazelor naturale, în conditiile prevederilor
prezentei ordonante si în conformitate cu legislatia în vigoare.
CAPITOLUL XV
Raspunderi si sanctiuni
Raspunderi
Art. 86. - Încalcarea prevederilor prezentei ordonante atrage, dupa
caz, raspunderea materiala, disciplinara, administrativa, penala sau civila.
Contraventii
Art. 87. - (1) Constituie contraventii, daca nu au fost savârsite
în astfel de conditii încât, potrivit legii, sa fie considerate
infractiuni, urmatoarele fapte:
a) executarea de lucrari noi, modificari, extinderi sau revizii ale instalatiilor
de gaze naturale de orice categorie de catre persoane fizice sau persoane
juridice neautorizate sau de catre persoane juridice autorizate, dar fara
obtinerea acordurilor si avizelor necesare;
b) desfasurarea, fara obtinerea autorizatiei si/sau a licentei, a oricarei
activitati care necesita un asemenea document potrivit prevederilor prezentei
ordonante si reglementarilor elaborate în baza ei;
c) folosirea unor practici menite sa influenteze formarea libera a preturilor
pe piata gazelor naturale;
d) reducerea nejustificata a capacitatii de productie sau de furnizare
a gazelor naturale de catre producatori, precum si refuzul nejustificat
de alimentare a consumatorului;
e) executia si exploatarea unor instalatii si echipamente care nu respecta
conditiile tehnice de securitate si care pot dauna persoanelor fizice,
proprietatii si/sau mediului înconjurator;
f) refuzul nejustificat al accesului la retelele de transport si de distributie
al oricarui solicitant intern sau extern;
g) revânzarea gazelor naturale de catre un consumator final;
h) refuzul de a permite verificarile si inspectiile prevazute prin reglementari
sau dispuse, dupa caz, de ANRGN, precum si obstructionarea acesteia în
îndeplinirea atributiilor sale;
i) neprezentarea datelor si informatiilor solicitate de ANRGN si nerealizarea
masurilor dispuse de aceasta;
j) neasigurarea stocului minim în depozitele de înmagazinare
subterana a gazelor naturale;
k) depasirea limitelor maxime admise privind emisiile de noxe;
l) nefurnizarea unor informatii în conditiile art. 6 lit. g), art.
11 lit. h) si ale art. 19 lit. d);
m) transmiterea catre terti de date cu caracter confidential privind operatiunile
comerciale;
n) întârzierea nejustificata în racordarea noilor consumatori
sau în realimentarea lor dupa întrerupere;
o) nerespectarea prevederilor art. 21;
p) practicarea de tarife care conduc la alterarea pretului mediu la consumator
cu peste 15%;
q) emiterea acordurilor si avizelor privind accesul la sistem fara respectarea
prevederilor legale;
r) nerespectarea prevederilor acordurilor si avizelor privind accesul la
sisteme.
(2) În cazul contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. a)-h), amenda
care se aplica persoanelor fizice este de 3.000.000 lei, iar persoanelor
juridice - de 300.000.000 lei.
(3) În cazul contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. i)-q), amenda
este de 1.000.000 lei pentru persoanele fizice, iar pentru persoanele juridice
este de 100.000.000 lei si se aplica persoanei care se face vinovata de
savârsirea lor.
(4) Nivelul acestor amenzi se va actualiza prin hotarâre a Guvernului,
în raport cu rata inflatiei.
(5) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre
agentii constatatori, în conformitate cu legislatia în vigoare.
(6) Dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
cu modificarile ulterioare, sunt aplicabile contraventiilor prevazute în
prezenta ordonanta.
Confiscari
Art. 88. - Lucrarile produse, dobândite sau care au servit la savârsirea
contraventiilor prevazute în prezenta ordonanta, inclusiv sumele
din banci rezultate, sunt supuse confiscarii în conditiile prevazute
de Legea nr. 32/1968.
Constatarea contraventiilor
Art. 89. - (1) În vederea constatarii contraventiilor prevazute la
art. 87, agentii constatatori au acces, în conditiile legii, în
cladiri, încaperi, la instalatii si în orice alt loc, pâna
la aparatele de utilizare a gazelor naturale si au dreptul sa verifice
instalatia, precum si sa execute masuratori, determinari si recoltari de
probe pentru analize. Proprietarii si cei care exploateaza aceste cladiri,
locuri sau instalatii sunt obligati sa puna la dispozitie agentilor constatatori
documentele si actele specifice activitatii lor.
(2) Organele de politie si ale Ministerului Public sunt obligate sa acorde,
la cerere, sprijin agentilor constatatori prevazuti la alin. (1).
CAPITOLUL XVI
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 90. - Prezenta ordonanta intra în vigoare la 3 luni de la data
publicarii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 91. - Pe data intrarii în vigoare a prezentei ordonante se abroga
orice alte dispozitii contrare.
Art. 92. - (1) Prevederile acordurilor de concesiune încheiate înainte
de data intrarii în vigoare a prezentei ordonante si aprobate de
Guvern ramân valabile în conditiile în care au fost încheiate
pe întreaga lor durata.
(2) Societatea Nationala a Gazelor Naturale "romgaz" - S.A. Medias îsi
va continua activitatea la acele obiective la care, la data publicarii
prezentei ordonante în Monitorul Oficial al României, desfasoara
lucrari de explorare, dezvoltare si exploatare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 30 ianuarie 2000.
Nr. 60.
MINISTERUL INDUSTRIEI SI COMERTULUI
ORDIN
pentru modificarea Ordinului
ministrului industriei si comertului nr. 132/1999 privind instituirea sistemului
de supraveghere a exportului în Republica Ungara al unor produse
siderurgice originare din România
Ministrul industriei si comertului,
în temeiul prevederilor art. 3 alin. (3) din Hotarârea Guvernului
nr. 864/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului Industriei
si Comertului,
având în vedere prevederile Ordinului ministrului industriei
si comertului nr. 132/1999 privind instituirea sistemului de supraveghere
a exportului în Republica Ungara al unor produse siderurgice originare
din România, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 287 din 22 iunie 1999,
emite urmatorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului industriei si comertului nr. 132 din 31 mai
1999 privind instituirea sistemului de supraveghere a exportului în
Republica Ungara al unor produse siderurgice originare din România,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287
din 22 iunie 1999, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Bucuresti, 24 decembrie 1999.
Nr. 357.C.
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ORDIN
privind modificarea si completarea
Ordinului ministrului transporturilor nr. 251/1999 pentru aprobarea Reglementarilor
privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le îndeplineasca vehiculele
rutiere în vederea admiterii în circulatie pe drumurile publice
din România - RNTR 2
Ministrul transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului
nr. 19/1997 privind transporturile, aprobata si modificata prin Legea nr.
197/1998 si republicata, precum si ale art. 4 alin. (2) lit. b) si f) si
alin. (3) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile
rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare,
în conformitate cu prevederile Hotarârii Guvernului nr. 263/1999
privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
emite urmatorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului transporturilor nr. 251/1999 pentru
aprobarea Reglementarilor privind conditiile tehnice pe care trebuie sa
le îndeplineasca vehiculele rutiere în vederea admiterii în
circulatie pe drumurile publice din România - RNTR 2, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 29 iunie 1999,
se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa articolul 9 se introduce articolul 91 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 91. - Pâna la data de 31 decembrie 2000 se excepteaza
de la prevederile art. 5 autospecialele pentru stins incendii, autospecialele
pentru interventie în cazul producerii unor evenimente rutiere urmate
de deversari de substante clasificate ca periculoase, autospecialele si
autospecializatele pentru servicii comunale tip autogunoiere-autocompactoare,
automaturatori, autostropitori, autovehiculele pentru interventii în
caz de înzapezire, pentru împrastierea materialelor antiderapante,
si autospecialele pentru curatarea instalatiilor de canalizare."
2. Termenul 31 decembrie 1999 pâna la care se aplica exceptiile
prevazute la art. 8 si 9 se înlocuieste cu termenul 31 decembrie
2000.
Art. II. - Regia Autonoma "registrul auto român" va aduce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Bucuresti, 29 decembrie 1999.
Nr. 780.