MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XII - Nr. 242 LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Joi, 1 iunie
2000
SUMAR
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 33 din 24 februarie 2000 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 3 din Codul de procedură
penală
Decizia
nr. 35 din 29 februarie 2000 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 112/1995 pentru
reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte,
trecute în proprietatea statului
Decizia
nr. 37 din 7 martie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6, art. 8 alin. (1) si (2), art. 10 alin. (1) lit. a) pct.
1, 2 si 3 si alin. (2), precum si ale art. 50 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si serviciile în
porturi
Decizia
nr. 40 din 14 martie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si
spatii cu altă destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitătilor economice sau bugetare de stat, republicată
Decizia
nr. 41 din 14 martie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul
pe salarii, republicată
Decizia
nr. 48 din 16 martie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 177 alin. 8 teza finală din Codul de procedură penală
Decizia nr. 49 din 21 martie
2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29
lit. a) din Legea nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea si functionarea
societătilor comerciale din domeniul asigurărilor
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 24 februarie 2000
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 3 din Codul de procedură
penală
Florin Bucur Vasilescu -
presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Nicolae Popan - judecător
Lucian Stângu - judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 171 alin. 2 din Codul de procedură penală, ridicată de
Nicolae Mailat în Dosarul nr. 3.419/1999 al Judecătoriei Medias.
La apelul nominal se constată că lipsesc părtile: Nicolae Mailat,
Eugen Mailat, Cornelia Călugăr, Vasile Mateoiu si Ioan Morar.
Procedura de citare este legal îndeplinită. Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale,
concretizată în deciziile nr. 232 din 16 decembrie 1999 si nr. 7 din 20
ianuarie 2000, solicită respingerea exceptiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Încheierea din 21 octombrie 1999, pronuntată în Dosarul nr. 3.419/1999, Judecătoria
Medias a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 171 alin. 2 din Codul de procedură penală, ridicată de
inculpatul Nicolae Mailat.
În motivarea exceptiei se sustine că dispozitiile legale criticate
contravin prevederilor constitutionale ale art. 24 privind dreptul la apărare,
în interpretarea în care, în cursul urmăririi penale, nu ar fi necesară
asigurarea obligatorie a apărării si atunci când învinuitii sunt cercetati
pentru infractiuni în care legea prevede o pedeapsă mai mare de 5 ani
închisoare, existând deci o vădită contradictie între dispozitiile alin. 2 si
cele ale alin. 3 ale art. 171 din Codul de procedură penală.
De asemenea, se sustine că art. 171 alin. 2 din Codul de procedură
penală este în neconcordantă cu "art. 6 al Conventiei Europene a
Drepturilor Omului; care prevede dreptul la apărare prin asistare de către un
avocat".
Exprimându-si opinta, instanta de judecată apreciază că
"problema asistentei judiciare obligatorii t...] nu poate fi privită ca o
exceptie de neconstitutionalitate, ci mai curând, în forma prezentată de
autorul exceptiei, ca o propunere de lege ferenda".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
îincheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul său de vedere, consideră că exceptia este
neîntemeiată, deoarece "dreptul la apărare consacrat de Constitutie
include dreptul la asistentă juridică, dar nu presupune în mod automat dreptul
la asistentă juridică obligatorie".
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitute si art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, Curtea Constitutonală a fost legal sesizată si este
competentă să solutioneze excepta de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate enuntat de autor
vizează dispozitiile art. 171 alin. 2 din Codul de procedură penală, potrivit
cărora: "Asistenta juridică este obligatorie când învinuitul sau
inculpatul este minor, militar în termen, militar cu termen redus, rezervist
concentrat, elev al unei institutii militare de învătământ, internat într-un
centru de reeducare sau într-un institut medical-educativ ori când este
arestat, chiar în altă cauză. "
Autorul exceptiei sustine că acest text de lege, în situatia în
care se interpretează că în cursul urmăririi penale nu ar fi necesară
asigurarea obligatorie a apărării, asa cum este prevăzută în alin. 3 al
aceluiasi articol pentru faza de judecată a infractiunilor pedepsite cu mai
mult de 5 ani închisoare, contravine principiului garantării dreptului la
apărare consfinjit prin art. 24 din Constitutie, conform căruia: "Dreptul
la apărare este garantat. În tot cursul procesului, părtile au dreptul să fie
asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu. "
De asemenea, autorul exceptiei consideră că art. 171 alin. 2 din
Codul de procedură penală nu este în concordantă cu art. 6 pct. 3 lit. c) din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
care prevede că: "3. Orice acuzat are, în special, dreptul: t...]
c) să se apere el însusi sau să fie asistat de un apărător ales de
el si, dacă nu dispune de mijloacele necesare pentru a plăti un apărător, să
poată fi asistat în mod gratuit de un avocat din oficiu, atunci când interesele
justitiei o cer "
Din motivarea exceptiei, asa cum rezultă din încheierea de
sesizare si din concluziile scrise, depuse de autorul exceptiei, Curtea
constată însă că aceasta priveste alin. 3 al art. 171 din Codul de procedură
penală, text care are următoarea redactare: "În cursul judecătii asistenta
juridică este obligatorie si în cauzele în care legea prevede pentru infractiunea săvârsită pedeapsa închisorii
mai mare de 5 ani sau când instanta apreciază că inculpatul nu si-ar putea face
singur apărarea. "
Asa fiind, Curtea Constitutională urmează să solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 171 alin. 3 din Codul de
procedură penală, iar nu a celor cuprinse în alin. 2 al aceluiasi articol, cum
eronat s-a retinut de către instanta de judecată.
Aceste dispozitii legale au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, control care a fost concretizat în numeroase decizii,
precum Decizia nr. 121 din 23 septembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 541 din 5 noiembrie 1999, si Decizia nr. 232 din 16
decembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73
din 18 februarie 2000, prin care s-au respins exceptiile de
neconstitutionalitate.
În considerentele acestor decizii Curtea a retinut că dreptul la
apărare, consfintit prin art. 24 din Constitutie, se referă la asistenta
juridică facultativă, iar exceptiile de la această regulă pot fi stabilite în
mod exclusiv de către legiuitor, conform prevederilor constitutionale cuprinse
în art. 58 alin. (1), potrivit cărora "Parlamentul este organul
reprezentativ suprem al poporului român si unica autoritate legiuitoare a
tării, si în dispozitiile art. 125 alin. (3), conform cărora "Competenta
si procedura de judecată sunt stabilite de lege"
Considerentele si solutia pronuntată în adeste decizii îsi mentin
valabilitatea si în prezenta cauză, neintervenind elemente noi care ar putea
justifica reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Trecând la examinarea dispozitiilor legale criticate în raport cu
art. 6 pct. 3 lit. c) din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, Curtea constată că acest text consacră, de asemenea,
regula asistentei juridice facultative, potrivit căruia părtile au dreptul la
asistentă juridică. De acest drept persoana îndreptătită poate dispune după cum
crede de cuviintă. Există însă situatii în care legea impune asistenta juridică
obligatorie a invinuitului sau inculpatului, cum sunt cele prevăzute în art.
171 alin. 2 si 3 din Codul de procedură penală. În aceste cazuri apărarea are
valoarea unei institutii de cert interes social, care functionează atât în
favoarea învinuitului sau inculpatului, cât si în vederea asigurării unei bune
desfăsurări a procesului penal, în considerarea unor situatii speciale ce
rezultă din însăsi enumerarea cuprinsă în text.
Prin urmare, art. 171 alin. si 3 din Codul de proceoura penală nu
aduce atingere art. 24 din Constitutie, interpretat si aplicat în concordantă
cu art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, conform art. 20 alin. (1) din Legea fundamentală, astfel că
exceptia urmează să fie respinsă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
171 alin. 3 din Codul de procedură penală, ridicată de Nicolae Mailat în
Dosarul nr. 3.419/1999 al Judecătoriei Medias.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 24 februarie 2000. .
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 29 februarie 2000
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 112/1995 pentru
reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte,
trecute în proprietatea statului
Ioan Muraru – presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur – judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Nicolae Popa – judecător
Lucian Stângu – judecător
Florin Bucur Vasilescu – judecător
Romul Petru Vonica – judecător
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei
juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute în proprietatea
statului, exceptie ridicată de Societatea Comercială "Auto Service Non
Stop Bucuresti-Paris" - S.R.L. în Dosarul nr. 12.539/1998 al Judecătoriei
Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal sunt prezente Societatea Comercială "Auto
Service Non Stop Bucuresti-Paris" - S.R.L., prin avocat Iosif Friedmann
Nicolescu, Dorel Mihail Georgescu, Elisabeta Constanta Mesina, Niculina Visan,
Dora Constantinescu.
Lipsesc Vasile C. Georgescu, Consiliul General al Municipiului
Bucuresti - DAFI si primarul municipiului Bucuresti, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, avocatul Societătii Comerciale
"Auto Service Non Stop Bucuresti-Paris" - S.R.L. solicită admiterea
exceptiei cu precizarea că dispozitiile art. 7 din Legea nr. 112/1995 încalcă
prevederile art. 16 din Constitutie, deoarece principiul egalitătii este
deopotrivă aplicabil atât persoanelor fizice, cât si persoanelor juridice.
Consideră că sintagma "cetătean" are acelasi înteles cu notiunea
"persoană", Constitutia cuprinzând si alte texte în care se foloseste
notiunea "persoane”, si nu notiunea "cetăteni". O, altă
interpretare a dispozitiilor constitutionale ar conduce la o discriminare intre
persoanele fizice si persoanele juridice, ceea ce ar fi inadmisibil. Consideră
că si persoanele juridice trebuie să beneficieze de prelungirea contractelor de
închiriere, deoarece cap. TII din Legea nr. 112/1995 vorbeste despre calitatea
de chirias, calitate pe care o are si autorul exceptiei.
Dorel Mihail Georgescu solicită respingerea exceptiei, întrucât nu
are legătură cu litigiul la instanta de fond. Aceleasi concluzii de respingere
sunt sustinute si de Constanta Mesina, Niculina Visan si Dora Constantinescu.
Reprezentantul Ministerului Public precizează că obiectul exceptiei priveste
dispozitiile alin. 1 al art. 7 din Legea nr. 112/1995, autorul exceptiei
urmărind de altfel pronuntarea de către Curtea Constitutională a unei decizii
interpretative, solutie care ar fi contrară competenjei sale. Solicită
respingerea exceptiei ca fiind inadmisibilă, deoarece textul a cărui
neconstitutionalitate a fost invocată nu are legătură,cu litigiul aflat.pe
rolul instantelor de fond.
CURTEA
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Tribunalul Bucuresti, prin Încheierea din 29.martie 1999, pronuntată
in Dosarul nr. 12.539/1998, a sesizat Curtea Cronstitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 112/1995, exceptie
ridicată de Societatea Comercială "Auto Service Non Stop
Bucuresti-Paris" - S.R.L..
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine că textul art.
7 din Legea nr. 112/1995 contravine prevederilor art. 16 din Constitutie,
deoarece face o diferentiere nejustificată intre persoanele fizice si juridice,
ceea ce ar încălca principiul constitutional al egalitătii în drepturi a
persoanelor.
Instanta judecătorească, exprimându-si opinta, arată că exceptia
este inadmisibilă.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
ridicate.
În punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arată
că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr.
112/1995 este neîntemeiată. Se precizează că art. 16 din Constitutie nu are în
vedere egalitatea în drepturi între persoanele fizice si persoanele juridice,
ci egalitatea între persoanele fizice.
În punctul său de vedere Guvernul arată că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece art. 7 din Legea nr. 112/1995
este un text de protectie a chiriasilor persoane fizice, legea având în vedere
spatiile cu destinatia de locuiniă trecute in proprietatea statului. Asa fiind,
nu poate fi retinută sustinerea că acest text ar încălca prevederile art. 16
din Constitutie, contravenindu-se principiului, consacrat de acest text, al
egalitătii persoanelor, deoarece prevederile constitutionale au în vedere numai
persoanele fizice. Guvernul mai precizează că, atunci când se referă la
cetătean, Constitutia nu are în vedere - astfel cum pretinde autorul exceptiei
- atât persoana fizică, cât si persoana juridică.
Presedintele Senatului nu a comunicat Curtii punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, Curtea Constitutională este competentă să solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicată.
Textul art. 7
din Legea nr. 112/1995, a cărui neconstitutionalitate a fost ridicată, are
următorul cuprins:
"Contractele de închiriere încheiate în baza Legii nr 5/1973
privind administrarea fondului locativ si reglementarea raporturilor dintre
proprietari si chiriasi, pentru apartamentele din imobilele prevăzute la art.
1, se prelungesc, de drept, pe o perioadă de 5 ani de la data rămânerii
definitive a hotărârii comisiei prevăzute la art. 15 ultimul alineat.
Chiriasii prevăzuti la art. 5 alin. 3 vor beneficia, în perioada
de prelungire a contractelor de închiriere, de prevederile legale în vigoare
referitoare la construirea unei locuinte proprii prin sprijinul statului sau de
prioritate în atribuirea unei locuinte din fondul locativ administrat de
autoritătile publice locale.
Nu beneficiază de prevederile alin. 1 si 2 si poate li evacuat
după trecerea unui an de la intrarea în vigoare a prezentei legi: a) chiriasul
titular sau membrii familiei sale - sot, sotie,
copii minori
- care au dobândit ori au înstrăinat după 1 ianuarie 1990, în localitatea de
domiciliu, o locuintă corespunzătoare normelor stabilite prin Legea nr 5/1973;
b) chiriasul care refuză să preia in folosintă o altă locuintă
corespunzătoare, potrivit Legii nr. 5/1973;
c) chiriasul care subînchiriază locuinta fără consimtământul
proprietarului;
d) chiriasul care a schimbat totaf sau partial destinatia ori
structura ulterioară a apartamentului, fără consimtământul proprietarului.
Fostii proprietari sau mostenitorii lor si rudele până la gradul
al doilea ale fostului proprietar în viată, care beneficiază de prevederile
art. 5 alin. 3, se subrogă, pe data prevăzută la art. 6, în drepturile si
obligatiile legal-născute ale celor care au detinut anterior, cu chirie,
apartamentul.
Nivelul chiriilor este cel stabilit prin lege.
Orice litigii intre proprietar si chiriasi sunt de competenta
exclusivă a instantelor de judecată. "Curtea constată că, în spetă, s-a
ridicat o exceptie de neconstitutionalitate ce contravine art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicată, potrivit căruia "Curtea Constitutională
decide asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor jduecătoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonantă în vigoare, de care depinde solutionarea cauzei.
Or, în cauza de fată, art. 7 din Legea nr. 112/1995 nu este un
text de care să depindă solutionarea cererii de evacuare dintr-un spatiu
comercial, deoarece acest text se referă la spatiile de locuit, nu si la cele
comerciale.
În consecintă, constatând că exceptia ridicată priveste neconstitutionalitatea
unor dispozitii legale de care nu depinde solutionarea cauzei aflate în fata
instantei judecătoresti, Curtea urmează să o respingă ca fiind inadmisibilă,
potrivit prevederilor art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicată.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art.
145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca fiind inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice
a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute în proprietatea statului
exceptie ridicată de Societatea Comercială "Auto Service Non Stop
Bucuresti-Paris" - S.R.L. în Dosarul nr. 12.539/1998 al Judecătoriei
Sectorului 5 Bucuresti.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 29 februarie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 martie 2000
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, art. 8 alin. (1) si (2), art. 10
alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 si alin. (2), precum si ale art. 50 alin. (3)
din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si
serviciile în porturi
Lucian Mihai – presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Ioan Muraru - judecător
Lucian Stângu - judecător
Florin Bucur Vasilescu -
judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6, art. 8 alin. (1) si (2), art. 10. alin. (1) lit. a) pct.
1, 2 si 3 si alin. (2), precum si ale art. 50 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si serviciile în
porturi, exceptie ridicată de Societatea Comercială "Pilot Service" -
S.A. Constanta în Dosarul nr. 462/1999 al Tribunalului Constanta Sectia
comercială.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 8 februarie 2000, în
prezenta autorului exceptiei si a reprezentantului Ministerului Public, si au
fost consemnate în încheierea din acea dată, când, având nevoie de timp pentru
a delibera, Curtea a amânat pronuntarea pentru 15 februarie si apoi pentru 22
februarie si pentru 7 martie 2000.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 12 martie 1999 Tribunalul Constanta - Sectia
comercială a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6, art. 8 alin. (1) si (2), art. 10
alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 si alin. (2), precum si ale art. 50 alin. (3)
din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si
serviciile în porturi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 42 din 29 ianuarie 1999, exceptie ridicată de Societatea Comercială
"Pilot. Service" - S.A. Constanta, în contradictoriu cu Companta Natională
"Administratia Porturilor Maritime Constanta" S.A., în Dosarul nr.
462/1999, aflat pe rolul acelei instante.
Autorul exceptiei sustine, în esentă, că Societatea Comercială
"Pilot Service" - S.A. este prejudiciată prin acordarea pentru
administratia portuară a unui monopol asupra serviciilor publice specializate,
ce fac obiectul de activitate al reclamantei. Sustine, de asemenea, că
organizarea concesionării serviciului de pilotaj nu este legală si că această ordonantă,
prin textele enuntate, atinge interesele si activitatea Societătii Comerciale
"Pilot Service" S.A., putând duce la falimentarea sa.
Instanta judecătorească socoteste că exceptia de neconstitutionalitate,
"raportată la textul art. 41 si 135 din Constitutie, nu poate fi
retinută".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
În punctul său de vedere Guvernul apreciază că exceptia este
neîntemeiată, întrucât, în realitate, dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
22/1999 urmăresc înlăturarea posibilitătii instituirii monopolului din partea
statului sau a unui singur agent economic, indiferent de natura capitalului de
stat sau privat. "Sustinerile Societătii Comerciale „Pilot Service" -
S.A. Constanta cu privire la cumpărarea de la Fondul Proprietătii de Stat a
obiectului de activitate, o dată cu privatizarea societătii comerciale, sunt neîntemeiate
si nesocotesc prevederile Legii nr. 31/1990 privind societătile comerciale, republicată".
Cu ocazia privatizării Societatea Comercială "Pilot Service" - S.A.
Constanta - se arată în continuare în punctul de vedere al Guvernului - au fost
cumpărate actiunile societătii comerciale, reprezentând capitalul social al
acesteia, iar nu obiectul de activitate, care, potrivit legii, îl constituie
actele si faptele de comert pe care urmează să le efectueze societatea
comercială, cu respectarea prevederilor legale.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
sustinerile autorului exceptiei si ale părtilor prezente, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă să solutioneze exceptia ridicată.
Exceptia priveste dispozitiile art. 6, art. 8 alin. (1) si (2),
art. 10 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 si alin. (2), precum si ale art. 50
alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor
si serviciile în porturi.
Motivele invocate de autorul exceptiei în sustinerea acesteia sunt
următoarele:
1. Prin efectul alin. (1) al art. 8 din ordonantă "serviciile
publice portuare se asigură numai de administratiile portuare, instituindu-se
astfel un monopol al statului asupra serviciilor ce se prestează navelor de
agenti economici specializati, privatizati integral, anterior". De
asemenea, prevederile alin. (2) al aceluiasi articol, care statuează că
administratiile portuare asigură serviciile publice portuare, sunt
neconstitutionale, întrucât concesionarea prin administratia portuară a unui
serviciu privatizat de un alt agent economic specializat încalcă dreptul de
proprietate privată.
2. Referitor la dispozitiile art. 10 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2
si 3 si alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999, autorul exceptiei le
consideră neconstitutionale întrucât, pe baza acestor prevederi legale, rezultă
că sunt servicii publice portuare ce apartin exclusiv administratiei portuare,
servicii
care au fost privatizate anterior, cum sunt pilotajul navelor, manevrarea de la
o dană la alta, remorcajul de manevră, legarea-dezlegarea navelor. Într-o atare
situatie Societatea Comercială "Pilot Service" - S.A. Constanta este
pusă în imposibilitatea realizării acestor servicii, întrucât, consideră
autorul exceptiei, serviciile sunt monopol de stat, potrivit noii reglementări.
3. În ceea ce priveste dispozitiile art. 50 alin. (3) din ordonantă,
acestea sunt considerate de autor, de asemenea, ca fiind neconstitutionale, întrucât,
prin efectul lor, Societatea Comercială "Pilot Service" - S.A.
Constanta este înlăturată de la autorizatea de către Ministerul Transporturilor
pentru a efectua pilotajul navelor, operaiiune care, devenind monopol al
statului, se asigură exclusiv de administratia portuară. În fapt, acest lucru -
retine, într-o primă apreciere, autorul exceptiei - este o expropriere,
încălcându-se art. 41 alin. (3) din Constitutie. În asertiunea imediat
următoare, însă, autorul exceptiei precizează că "evident, în spetă, nu
este cazul de o expropriere a Societătii Comerciale “Pilot Service” - S.A.
Constanta.”
În concluziile notelor scrise autorul exceptiei sustine că
"se impune admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi
din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999, iar serviciile de pilotaj si cele de
remorcaj nave să fie considerate, în mod corect si legal, cum sunt de fapt,
servicii portuare prestate navelor, ce se asigură concurential de agenti
economici, cu capital de stat ori privat, în conditiile economiei de piată".
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că
Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 reglementează administrarea, exploatarea si
dezvoltarea porturilor, precum si munca în porturi si serviciile portuare.
Scopul acestei reglementări este clar definit de dispozitiile art. 1 alin. (1)
din ordonantă, constând în promovarea porturilor românesti "ca centre de
operare a mărfurilor de activităti industriale si de distributie”. În acceptiunea
legii portul este o parte delimitată a teritoriului national, ale cărei limite
se stabilesc de Ministerul Transporturilor si care include, pe lângă acvatoriul
portuar si teritoriul, constructiile hidrotehnice, canalele de acces, senalele,
zonele de navigatie, radele interioare, clădirile, magaziile, platformele,
căile ferate, drumurile, instalatiile si echipamentele aflate in limitele
acestuia. Totalitatea porturilor situate.pe teritoriul Romăriiei formează sistemul portuar national, care, din punctul
de vedere al formei de proprietate asupra infrastructurii portuare, cuprinde
porturile publice (a căror infrastructură apartine proprietătii publice) si
porturile private (a căror infrastructură este proprietate privată). Întrucât
cele mai importante porturi din tară sunt amplasate pe domeniul public al
statului si în vederea bunei gestionări, legiuitorul a stabilit existenta unui
administrator; cu obligatia de a asigura serviciile publice portuare, pe care
Ministerul Transporturilor, care este autoritatea de stat în domeniul portuar,
le stabileste ca necesare pentru autorizarea de functionare a portului. Din
economia întregului act normativ rezultă intentia de a realiza o reglementare
unitară, în vederea asigurării conditiilor de desfăsurare a activitătilor
portuare în scopul protejării bunurilor si intereselor clientilor, dar si a
bunurilor publice ale statului, din care este constituită infrastructura
portuară, precum si protejarea mediului.
Dispozitiile din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999, considerate de
către autorul exceptiei ca fiind neconstitutionale, au următorul continut: art.
6: "Asigurarea functionalitătii porturilor si a serviciilor publice
portuare se realizează de administratia portului; art. 8 alin. (1):
"Administratiile portuare au obligatia de a întretine, repara si asigura functionalitatea
intrastructurii portuare si de a asigura serviciile publice portuare, conform
conditiilor prevăzute în autorizatia de functionare a portului. "; art. 8
alin. (2): "Activitătile prevăzute la alin. (1) pot fi efectuate direct de
administratia portuară sau prin intermediul unor agenti economici, prin
concesionare, asociere, cesiune sau altele asemenea.; art. 10 alin. (1) lit. a)
pct. 1, 2 si 3: "Serviciile prestate în porturi se clasifică astfel: a)
servicii publice portuare: 1. pilotajul navelor la intrarea si iesirea din
porturi, la manevrare de la o dană la alta; 2. remorcajul de manevră al
navelor; 3. legarea-dezlegarea navelor.; art. 10 alin. (2): :"Serviciile
publice portuare vor fi prestate tuturor utilizatorilor care apelează la ele,
pe o bază permanentă, uniformă si continuă, în conditii egale privind
calitatea, timpul si pretul.”; art. 50 alin. (3): "Pe data intrării în
vigoare a Normelor metodologice de autorizare a agentilor economici care
prestează servicii în porturi se abrogă punctele 3.1 -3.21 si punctele
3.24-3.29 din cap. III al Normelor metodologice de acordare a licentelor si a
autorizatiilor privind efectuarea transporturilor navale de mărfuri si călători
si de autorizare a functionării agentilor economici în perimetrul infrastructurilor
portuare si de căi navigabile, anexă la Hotărârea Guvernului nr. 112/1996,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 6 martie 1996.
"
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate consideră că prin
efectul aplicării ordonantei se instituie un monopol de stat în realizarea
activitătilor portuare, lucru nepermis de Constitutia României, care, în art.
134, consacră principiul că economia României este economie de piată, iar
statul trebuie să asigure protectia concurentei loiale.
Examinând continutul art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999,
Curtea nu poate retine nici un aspect de neconstitutionalitate. Legiuitorul a
stabilit faptul că asigurarea functionalitătii porturilor si a serviciilor
publice portuare se realizează de administratia portului. Prin sine însusi
acest articol de lege nu instituie un monopol. De altfel, dispozitiile cuprinse
în art. 7 din ordonantă sunt de natură să risipească orice îndoială în acest
sens: "Pot fi abilitate în calitate de administratii portuare: a) în
porturile publice: 1. institutii publice, regii autonome si autorităti ale
administratiei publice locale, care au în administrare infrastructura portuară
care apartine domeniului public; 2. companii sau societăti nationale cărora li
se concesionează infrastructura portuară apartinând demeniului public.
desemnate în acest sens prin hetărâri ale Guvernului; 3. societăti comerciale
cărora li se concesionează infrastructura portuară apartinând domeniului
public, abilitate prin contractul de concesiune să îndeplinească rolul de administratie
portuară." Activitătile portuare pot fi, în conditiile prezentei
reglementări, efectuate de administratia portuară sau de agent economici prin
variate instrumente juridice - contract de concesiune, de asociere, cesiune
etc.
Această reglementare este în concordantă cu prevederile art. 135
alin. (5) din Constitutie, conform cărora "Bunurile proprietate publică
sunt inalienabile. În conditiile legii,
ele pot fi date în administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau
pot fi concesionate ori închiriate".
De altfel, prin Hotărârea nr. 167 din 13 martie 2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 14 martie 2000, Guvernul a
hotărât concesionarea de către Ministerul Transporturilor, în calitate de
concedent, a serviciului public portuar de pilotaj în porturile maritime
românesti, pe o durată de 10 ani. Potrivit acestei hotărări, în termen de 90 de
zile de la data intrării sale în vigoare Ministerul Transporturilor va
organiza, în conditiile legii, licitatia publică deschisă pentru concesionarea
serviciului public portuar de pilotaj în porturile maritime românesti.
În exceptia
ridicată se arată, de asemenea, că, prin efectul privatizării Societătii
Comerciale "Pilot Service" - S.A. Constanta, ca urmare a achizitionării
de la Fondul Proprietătii de Stat a pachetului de actiuni, trebuie înlăturate
orice alte subiecte ale exercitiului operatiunilor portuare, întrucât acest
agent a devenit proprietarul acestora. Curtea constată însă că, în realitate,
cu ocazia privatizării, au fost achizitionate actiunile societătii comerciale, reprezentând
capitalul social al acesteia, iar nu obiectul său de activitate.
În ceea ce priveste presupusa expropriere a Societătii Comerciale
"Pilot Service" - S.A. Constanta, aceasta este o simplă ipoteză,
respinsă, de altfel, chiar de către autorul exceptiei.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art, 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, cu majoritate de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6,
art. 8 alin. (1) si (2), art. 10 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 si alin. (2),
precum si ale art. 50 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind
administrarea porturilor. si serviciile în porturi, exceptie ridicată de
Societatea. Comercială "Pilot Service" - S.A. Constanta in Dosarul
nr. 462/1999 al Tribunalului Constanta - Sectia comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 7 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 martie 2000
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind
vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie construite din fondurile
statului si din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat,
republicată
Lucian Mihai - presedinte
Costică Bulai – judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Ioan Muraru - judecător
Nicolae Popa - judecător
Lucian Stângu - judecător
Florin Bucur Vasilescu – judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 76/1994 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 85/1992 si a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind
vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie construite din fondurile
statului si din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat,
republicată, exceptie ridicată de Societatea Comercială "ACI
POROLISSUM"-S.A. din Zalău în Dosarul nr. 1.997/1999 al Curtii de Apel
Cluj - Sectia civilă.
La apelul nominal au lipsit Societatea Comercială "ACI
POROLISSUM" - S.A. din Zalău si Nechita Diana, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei,
arătând că asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 7 din Legea nr.
85/1992 Curtea s-a pronuntat prin numeroase decizii, în cauza de fată
neintervenind elemente noi care să determine modificarea jurisprudentei Curtii,
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 17 iunie 1999, pronuntată în Dosarul nr.
1.997/1999, Curtea de Apel Cluj - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din
Legea nr. 76/1994 si ale art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de
locuinte si spatii cu altă destinatie construite din fondurile statului si din
fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat, republicată, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalău.
Exceptia a fost ridicată intr-un proces civil in care o persoană
fizică având calitatea de chirias ceruse ca societatea care avea în patrimoniul
său locuinta să fie obligată la încheierea contractului de vânzare-cumpărare, în
temeiul art. 7 din Legea nr. 85/1992.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că
dispozitiile art. 4 din Legea nr. 76/1994 si cele ale art. 7 din Legea nr.
85/1992 sunt neconstitutionale întrucât reprezintă o limitare a dreptului de proprietate
al actionarilor societătii comerciale, autoare a exceptiei, care, achizitionând
pachetul majoritar de actiuni, au dobândit activul si pasivul societătii,
inclusiv blocurile de garsoniere care fac obiectul litigiului de pe rolul Curtii
de Apel Cluj.
Curtea de Apel Cluj - Sectia civilă, exprimându-si opinia
apreciază exceptia ca fiind nefondată.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
incheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor. două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, în punctul său de vedere, arată
că asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992
Curtea Constitutională s-a pronuntat prin numeroase decizii, statuând în mod
constant că aceste dispozitii nu sunt contrare Constitutiei aceasta, deoarece,
potrivit art. 41 alin. (1) din Legea fundamentală, continutul si limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege, astfel încât legiuitorul
poate să considere oportune anumite restrângeri ale acestui drept fundamental,
în situatii determinate. Sunt exemplificate, în acest sens, deciziile Curtii
Constitutionale nr. 10/1994 si nr. 26/1994. Asa fiind, se consideră că exceptia
este neîntemeiată si că nu au intervenit elemente noi care să determine
modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Guvernul, în punctul său de vedere, apreciază exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 76/1994 si a dispozitiilor
art. 7 din Legea nr. 85/1992 ca fiind neîntemeiată, pentru următoarele motive:
- potrivit art. 41 alin. (1) din Constitutie "Dreptul de
proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si
limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege". Determinând continutul
si limitele acestor drepturi legiuitorul are în vedere ocrotirea unor valori
politice, sociale sau juridice deosebite;
- prin art. 7 din Legea nr. 85/1992 legiuitorul stabileste o normă
de justitie socială si economică, dând posibilitatea chiriasilor să cumpere
locuintele construite din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat,
altele decât locuintele de interventie, la construirea cărora au contribuit
direct sau indirect. O asemenea măsură este în concordantă cu prevederile
Constitutiei;
- legislatia de după 22 decembrie 1989 a transformat un drept de
administrare, pe care întreprinderile si institutiile bugetare îl aveau asupra
patrimoniului lor, într-un drept de proprietate al unitătilor economice
devenite societăti comerciale; această transformare neputând fi arbitrară si
întrucât bunurile respective sunt rezultatul efortului tuturor, nu se poate
admite ca unii cetăteni să fie defavorizati în beneficiul altora;
- obligatia de vânzare către chiriasi, prevăzută de dispozitiile
art. 7 din Legea nr. 85/1992, este o obligatie in rem, deci în considerarea
obiectului la care se referă, iar nu o obligatie in personam, în considerarea
faptului că societatea comercială era cu capital de stat, iar ulterior s-a
privatizat;
- pentru astfel de ratiuni legiuitorul a stabilit si modul de
calcul al pretului de vânzare al acestor locuinte, în scopul de a crea un
echilibru economic, social si moral al drepturilor asupra acestor bunuri.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
presedintelui Camerei Deputatilor si al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile constitutionale, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constitutională este competentă să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizată.
Exceptia ridicată are ca obiect dispozitiile art. 7 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie construite
din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau bugetare de
stat, precum si dispozitiile art. 4 din Legea nr. 76/1994 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu alta
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor
economice sau bugetare de stat.
Curtea constată că dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992 au
suferit mai multe modificări, si anume prin Legea nr. 76/1994 (Legea nr.
85/1992 fiind republicată ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 260 din 15 septembrie 1994) si, de asemenea, prin Legea nr. 79/1997,
ulterior Legea nr. 85/1992 fiind republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998.
În urma acestor modificări reglementările art. 4 ale Legii nr.
76/1994, care formează obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, au fost
preluate de art. 7 din Legea nr. 8511992, republicată in Monitorul Oficial al
.României, . Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998.
De aceea, Curtea urmează a se pronunta numai asupra dispozitiilor
art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicată. Textul art. 7 din Legea nr. 85/1992,
republicată, are, in redactarea modificată, următorul cuprins: "Locuintele
construite din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat, până la
data intrării în.vigoare a prezentei legi, altele decât locuintele de
interventie, vor fi vândute titularilor contractelor de închiriere, la cererea
acestora, cu plata integrală sau în rate a pretului, în conditiile
Decretului-lege nr 61/1990 si ale prezentei legi.
De asemenea, vor fi vândute la cerere, în conditiile prevederilor
alin. 1 si cu respectarea dispozi/iilor art. 1 alin. 3, titularilor de
contracte de închiriere si locuintele care înainte de 6 martie 1945 au
apartinut regiilor autonome, institutiilor si societătilor cu capital de stat,
mixt sau privat, care si-au încetat existenta după această dată sau, după caz,
au devenit, prin reorganizare, unităti economice sau bugetare de stat.
Locuintele care înainte de 6 martie 1945 au apartinut societătilor
cu capital privat sau mixt vor fi vândute în conditiile de evaluare, de
achitare integrală sau în rate a pretului si de exceptare de la vânzare,
prevăzute în Legea nr. 112/1995.
Evaluarea si vâzarea locuintelor prevăzute la alin. 1 si 2 si la
art. 1 alin. 1, pentru Care nu s-au încheiat contracte de vânzare-cumpărare
până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se vor face în conditile
Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi, completate cu prevederile
referitoare la coeficientii de uzură din Decretul nr. 93/1977, la un pret
indexat în functie de cresterea salariului minim brut pe tară la data
cumpărării, fată de cel existent la data intrării în vigoare a Legii nr
85/1992.
Art 1 alin. 2 se aplică în mod corespunzătoc
Beneficiază de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt
angajatii unitătilor proprietare.
Locuintele de interventie, în sensul prezentei legi sunt cele
destinate cazării personalului unitătilor economice sau bugetare care, prin
contractul de muncă, îndeplineste activităti sau functii ce necesită prezenta,
permanentă sau în caz de urgentă, în cadrul unitătilor. Aceste locuinte nu se
vând.
Unitătile economice sau bugetare pot să detină si să construiască
din fonduri proprii locuinte de serviciu, destinate închirierii salariatilor
acestora, cu contract de închiriere accesoriu la contractul de muncă. Modul de
administrare si eventuala înstrăinare a acestor locuinte se vor stabili de
consiliile de administratie, respectiv de conducerile unitătilor.
Locuintele de serviciu din mediul rural, destinate personalului
medical, didactic, altor specialisti sau personalului Ministerului de lnterne,
nu se vând. "
Cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 7 din Legea
nr. 85/1992 Curtea Constitutională s-a pronuntat prin mai multe decizii (de
exemplu, prin Decizia nr. 10 din 8 martie 1994, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 114 din 5 mai 1994, si Decizia nr. 357 din 14
octombrie 1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21
din 22 ianuarie 1998), statuând că aceste dispozitii sunt constitutionale,
pentru următoarele considerente:
- art. 41 din Constitutie prevede posibilitatea stabilirii prin
lege a continutului si limitelor dreptului de proprietate. Astfel, desi în
proprietatea societătilor comerciale sau a regiilor autonome au intrat si
locuintele construite din fondurile proprii, legiferarea, ulterior adoptării
Constitutiei, a posibilitătii ca fiecare chirias al unei asemenea locuinie să
devină proprietar nu poate fi privită decât ca o limitare legală a dreptului de
proprietate stabilit de lege;
- se asigură astfel chiriasilor dreptul si prioritatea la
cumpărarea locuintelor, dându-se astfel expresie dispozitiilor art. 43 alin.
(1) si celor ale art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie cu privire la
obligatia statului de a crea conditii necesare pentru cresterea calitătii
vietii si, mai ales, de a lua măsuri de dezvoltare economică si de protectie
socială, de natură să asigure cetătenilor un nivel de trai decent;
- se consacră o normă de justitie socială, întrucât dă
posibilitatea chiriasilor să cumpere locuintele la construirea cărora au
contribuit direct sau indirect în vechiul sistem statal-juridic. Ca atare,
aceste dispozitii sunt nu numai conforme literei si spiritului art. 41 si 135
din Constitutie, ci si legitimate din punct de vedere economic, social si
moral.
S-a mai retinut, de asemenea, că art. 7 din Legea nr. 85/1992 este
constitutional si în cazul privatizării societătii comerciale din fondurile
căreia s-a construit locuinta ce a făcut obiectul vânzării, deoarece obligatia
de vânzare către chiriasi, prevăzută de dispozitiile Legii nr. 85/1992, este o
obligatie in rem, deci in considerarea obiectului (locuinta construită din
fondurile unitătii economice sau bugetare), până la data intrării în vigoare a
legii, iar nu o obligatie in personam, deci în considerarea faptului că societatea
comercială era cu capital de stat, iar ulterior s-a privatizat. Schimbarea
detinătorilor capitalului social al societătii comerciale, ca urmare a
privatizării, prin vânzarea de actiuni, în proportie de 70%, nu determină
stingerea obligatiilor anterioare existente în sarcina acesteia, întrucât ele
privesc societatea comercială ca debitor al obligatiilor respective, iar nu pe
detinătorii capitalului social, în calitate de titulari ai actiunilor, ce
configurează, sub aspect juridic, acest capital.
Deoarece aceleasi considerente sunt valabile si în cauza de fată,
neintervenind elemente noi care să determine modificarea jurisprudentei Curtii,
urmează ca exceptia să fie respinsă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7
din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de loouinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, republicată, exceptie ridicată de Societatea Comercială
"ACI POROLISSUM" - S.A. din Zalău în Dosarul nr. 1.997/1999 al Curtii
de Apel Cluj - Sectia civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 14 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 14 martie 2000
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr.
32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată
Ioan Muraru – presedinte
Costică Bulai – judecător
Constantin Doldur – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Nicolae Popa – judecător
Lucian Stângu – judecător
Florin Bucur Vasilescu – judecător
Romul Petru Vonica – judecător
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe
salarii, republicată, exceptie ridicată de Ionel Andrei în Dosarul nr. 3.006/1999
al Tribunalului Buzău - Sectia civilă.
La apelul nominal au lipsit autorul exceptiei si Societatea
Comercială "Foraj Sonde" - S.A. din Berca, fată de care procedura de
citare este legal indeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei,
sustinând că, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, coroborate cu alin. (6) al aceluiasi articol, exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibilă atunci când actul normativ atacat nu
mai este în vigoare, în cauză, Legea nr. 32/1991 fiind abrogată prin Ordonanta
Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 8 septembrie 1999, pronuntată în Dosarul nr.
3.006/1999, Tribunalul Buzău - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr.
32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată, exceptie ridicată de Ion
Filip. Autorul exceptiei consideră că art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr.
32/1991, republicată, potrivit căruia sunt scutiti de plata impozitului pe
salariu numai detinătorii titlului de Luptător pentru Victoria Revolutiei Române
din Decembrie 1989 conferit prin brevet, este neconstitutional, întrucât, în
conformitate cu dispozitiile art. 94 lit. a) din Constitutie, Presedintele
României conferă decoratii si titluri de onoare si nu drepturi de natura si
esenta scutirilor de plata impozitului pe salariu. Constatarea calitătii de
Luptător pentru Victoria Revolutiei Române din Decembrie 1989, se arată în
continuare, "este dată în atributiile comisiei special constituite conform
Hotărârii Guvernului nr. 566/1996 si nu în atributiile Presedintelui
României".
Instanta de judecată nu si-a exprimat opinia asupra exceptiei, asa
cum prevăd dispozitiile art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicată,
desi aceasta i-a fost solicitată.
În temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
Curtea Constitutională a comunicat încheierea prin care a fost sesizată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctul de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
În punctul de vedere al Guvernului se consideră că "exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr.
32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată, este neîntemeiată. Potrivit
art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor
drepturi urmasilor acestora, rănitilor, precum si luptătorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989, republicată, titlul de Luptător pentru Victoria
Revolutiei Române din Decembrie 1989" s-a instituit în semn de pretuire si
recunostintă pentru cei care au fost răniti în luptele pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989, constituind un titlu de onoare, în sensul art.
94 lit. a) din Constitutie". Faptul că în art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea
nr. 32/1991, republicată, se precizează că titlul de „Luptător pentru Victoria
Revolutiei Române din Decembrie 1989" trebuie să fie atestat prin brevet
nu contravine textului art. 94 lit. a) din Legea fundamentală, întrucât aceste
titluri de onoare se acordă numai în conditiile art. 5 alin. 2 din Legea nr.
42/1990, republicată.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere,
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constitutională constată că a fost legal
sesizată si este competentă să solutioneze exceptia.
Obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 7 alin. 1 lit.
e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996, având următorul
cuprins: "Sunt scutite de plata impozitului prevăzut de prezenta lege
următoarele categorii de persoane: (...) e) urmasii eroilor-martiri ai Revolutiei,
precum si detinătorii titlului de Luptător pentru Victoria Revoluliei din
Decembrie 1989, conferit prin brevet, pentru veniturile realizate în cadrul
functiei de bază. "
Autorul exceptiei consideră că această dispozitie legală este
neconstitutională, deoarece încalcă art. 94 lit. a) din Constitutie, conform
căruia "Presedintele României îndeplineste si următoarele atributii:
a) conferă decora/ii si titluri de onoare.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutională constată că Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii a
fost abrogată expres, pe data de 1 ianuarie 2000, prin Ordonanta Guvernului nr.
73/1999 privind impozitul pe venit, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, iar continutul dispozitiilor legale
criticate nu a fost preluat în continutul noii reglementări normative.
Fată de această situatie, în conformitate cu dispozitiile art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constitutională
poate decide numai asupra actelor normative în vigoare. Constatând că, desi la
data sesizării sale Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii era în
vigoare, ea a fost ulterior abrogată, Curtea urmează să respingă exceptia de
neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7
alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicată,
exceptie ridicată de Ionel Andrei în Dosarul nr. 3.006/1999 al Tribunalului
Buzău - Sectia civilă, constatând că aceasta a devenit inadmisibilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 25 ianuarie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 16 martie 2000
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 177 alin. 8 teza finală din Codul de
procedură penală
Florin Bucur Vasilescu – presedinte
Costică Bulai – judecător
Constantin Doldur – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Lucian Stângu – judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Iuliana Nedelcu – procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 177 alin. 8 teza finală din Codul de procedură penală,
exceptie ridicată de Gerald Corneliu Gorduna în Dosarul nr. 3.338/1999 al
Tribunalului Bucuresti, Sectia a II-a penală.
La apelul nominal răspunde avocat Mircea Stănculescu pentru Gerald
Corneliu Gorduna, constatându-se lipsa părtilor Răzvan Negreanu, Cătălin Frătiloiu,
Loredana Claudia Dumitru, Andrei Mocanu, Sorin Popa, George Paul Duma, Dan
Petrescu, Rodica Cristina Caroghin si
Constantin
Peticaru, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, apărătorul autorului exceptiei
de neconstitutionalitate solicită admiterea acesteia, arătând că art. 177 alin.
8 teza finală din Codul de procedură penală, potrivit căruia recipisa de
predare a scrisorii tine loc de dovadă a îndeplinirii procedurii de citare, încalcă
prevederile constitutionale ale art. 16 si 24. Se consideră că recipisa care
atestă trimiterea citatiei către parte nu constituie si o garantie că procedura
de citare este îndeplinită. Prin redactarea sa textul criticat încalcă si art.
6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, care prevede dreptul părtii de a fi prezentă la termenul de
judecată.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei
ca nefondată. Se arată că, întrucât situatia persoanelor care locuiesc în
străinătate este diferită de cea a persoanelor care locuiesc în tară, este
justificată diferenta de tratament procedural, fără ca prin aceasta să fie încălcate
dispozitiile constitutionale invocate. Sunt evocate, în sprijinul acestor
sustineri, decizii prin care Curtea Constitutională a statuat că la situatii
diferite se aplică reguli diferite, iar egalitate nu înseamnă uniformitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 13 decembrie 1999, pronuntată în Dosarul nr.
3.338/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penală a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 177
alin. 8 teza finală din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Gerald
Corneliu Gorduna într-o cauză având ca obiect apelul declarat împotriva
sentintei penale prin care acesta a fost condamnat pentru săvârsirea mai multor
infractiuni de fals si inselăciune. În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că art. 177 alin. 8 teza finală din Codul de
procedură penală, potrivit căreia invinuitul sau inculpatul care locuieste îin
străinătate se citează prin scrisoare recomandată, iar recipisa de predare a
scrisorii tine loc de dovadă a îndeplinirii procedurii de citare, încalcă
principiul constitutional prevăzut în art. 16 alin. (1) si (2), privind
egalitatea cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice, precum si în
art. 24 alin. (1) din Constitutie, referitor la garantarea dreptului de apărare.
Se consideră că textul criticat face o discriminare inadmisibilă, pe temeiul
locului de domiciliu, între persoana care locuieste în tară si cea domiciliată
în străinătate, iar în ceea ce priveste nerespectarea dreptului la apărare se
sustine că art. 177 alin. 8 teza finală din Codul de procedură penală nu
satisface cerintele necesare în vederea asigurării unei adevărate garantii
procesuale privind dreptul la apărare.
Exprimându-si opinta, instanta de judecată consideră că exceptia
ridicată este neîntemeiată, deoarece "Prezenta inculpatului nu este
obligatorie atâta timp cât acesta este încunostintat cu privire la cauză",
"recipisa de predare a citatiei, fiind o garantie a faptului că partea a
fost încunostintată despre cauză".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea rrr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstiiutionalitate ridicate.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciază că dispozitiile
art. 177 alin. 8 din Codul de procedură penală nu încalcă principiul consacrat
la art. 16 din Constitutie, deoarece tuturor persoanelor le sunt aplicate
aceleasi reguli procedurale. Existenta unor norme derogatorii de la dreptul
comun nu infirmă existenta acestui principiu, deoarece aplicarea acelor norme
nu se face în mod discriminatoriu. În sustinerea acestei aprecieri se citează
Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994. Se mai arată că textul criticat
nu încalcă nici dreptul la apărare, care, printre alte componente, cuprinde si
obligatia organelor judiciare de a avea în vedere, din oficiu, îndeplinirea
conditiilor cerute de lege pentru valabilitatea unor acte sau posibilitatea
părtilor de a folosi calea de atac a apelului.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente si
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constitutională este competentă să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizată.
Art. 177 alin. 8 din Codul de procedură penală prevede: "Dacă
învinuitul sau inculpatul locuieste în străinătate, citarea se face prin
scrisoare recomandată, în afară de cazul când prin lege se dispune altlel.
Recipisa de predare a scrisorii tine loc de dovadă a îndeplinirii procedurii de
citare". Critica de neconstitutionalitate priveste teza finală a textului,
si anume cea potrivit căreia „Recipisa de predare a scrisorii tine loc de dovadă
a îndeplinirii procedurii de citare." În opinta autorului exceptiei
această dispozitie încalcă normele constitutionale ale art. 16 alin. (1) si
(2), privind egalitatea în drepturi, si ale art. 24 alin. (1) care
reglementează dreptul la apărare.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutională
constată că aceasta este neîntemeiată si urmează să fie respinsă.
I. O primă critică constă în sustinerea potrivit căreia art. 177
alin. 8 teza finală din Codul de procedură penală instituie o discriminare, în functie
de locul de domiciliu, în tară sau în străinătate, între persoanele care
urmează să fie citate la organul de urmărire penală sau la instanta de
judecată, în cursul procesului penal. Astfel, pentru persoanele care locuiesc
în tară îndeplinirea procedurii de citare trebuie să rezulte din dovada de
înmânare a citatiei, pe când în cazul persoanelor care locuiesc în străinătate,
pentru dovedirea îndeplinirii procedurii este suficientă recipisa de predare a
scrisorii recomandate prin care s-a făcut citarea. Se consideră că această
reglementare încalcă dispozitiile art. 16 alin. (1 ) si (2) din Constitutie,
conform cărora "(1) Cetătenii sunt egali în lata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări. (2) Nimeni nu este mai presus de
lege.”
Cu referire la interpretarea si aplicarea prevederilor art. 16
alin. (1) si (2) din Constitutie, prin Decizia nr. 1 din 8 februarie 1994,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie
1994, Plenul Curtii Constitutionale a statuat că "Principiul egalitătii în
fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, în
functie de scopul urmărit, nu sunt diferite. De aceea, el nu exclude, ci,
dimpotrivă, presupune solutii diferite pentru situatii diferite". Acesta
este sensul jurisprudentei constante a Curtii, care a adoptat solutii identice
în numeroase decizii ulterioare, între care Decizia nr. 6 din 24 ianuarie 1996,
publicată în Monitorul Oficial al
României,
Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, precum si Decizia nr. 49 din 10 martie
1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 23
aprilie 1998.
În acelasi sens sunt si dispozitiile art. E cuprins în partea a
V-a din anexa la Carta socială europeană revizuită, adoptată la Strasbourg la 3
mai 1996 si ratificată de Parlamentul României prin Legea nr. 74/1999,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999,
prevederi conform cărora "O diferentă de tratament pe un motiv obiectiv si
rezonabil nu este considerată ca discriminatorie.”
Curtea Constitutională constată că situatia persoanelor care
locuiesc în străinătate este esential diferită de situatia persoanelor care
locuiesc în tară, ceea ce, în mod obiectiv, justifică diferenta de tratament
procedural. În rândul cauzelor obiective poate fi mentionat faptul că legislatia
natională poate stabili obligatia pentru agentii procedurali proprii de a
transmite corespondenta si de a returna dovada de înmânare a citatiei sau de
comunicare a actelor judiciare, dar nu poate stabili aceleasi obligatii pentru
agentii altor state. De asemenea, obiectiv diferite sunt si posibilitătile de comunicare
si cele de deplasare.
Chiar si pentru persoanele care locuiesc în tară normele de
procedură prevăd numeroase exceptii de la regula generală a înmănării în mod
direct si personal a citatiei, cum sunt, de exemplu: predarea citatiei unor
rude sau altor persoane care locuiesc împreună cu persoana în cauză, afisarea
citatiei, citarea prin publicitate, citarea prin administratiile locului de
detinere, citarea la unitătile militare sau la spitale ori afisarea la poarta
hotelului si altele. Toate aceste exceptii nu înseamnă discriminare, ci
modalităti diferite de îndeplinire a procedurii de citare, determinate de situatia
obiectiv diferită a persoanelor citate.
Cerinta legală de a asigura persoanei citate posibilitatea reală.
de a lua cunostintă de citatie, cu toate datele pe care aceasta trebuie să le
contină, este general valabilă si obligatorie, fără nici o discriminare si fără
nici un privilegiu. Îndeplinirea viciată a procedurii de citare, precum si
imposibilitatea de a se prezenta la termenul fixat pot fi invocate de părtile
interesate, urmând ca instanta de judecată să dispună în consecintă. Aceste
aspecte nu reprezintă însă probleme de constitutionalitate, ci de aplicare a
legii, care nu intră în competenta de solutionare a Curtii Constitutionale.
Fată de cele arătate rezultă că prevederile tezei finale din alin.
8 al art. 177 din Codul de procedură penală nu sunt discriminatorii si nu încalcă
principiul constitutional al egalitătii cetătenilor în fata legii.
II. Cea de-a doua critică de neconstitutionalitate priveste
încălcarea dreptului la apărare, prevăzut de art. 24. alin. (1) din Constitutie,
potrivit căruia "Dreptul la apărare este garantat’. În opinia autorului
exceptiei lipsa dovezii de înmânare a citatiei pune sub semnul întrebării
primirea citatiei de către persoana respectivă, care, fiind în necunostintă de
cauză, nu-si poate exercita dreptul la apărare.
Curtea Constitutională constată că nici acest motiv de neconstitutionalitate
nu poate fi retinut. Comunicarea citatiei printr-o scrisoare recomandată
presupune, după toate regulile de transmitere a corespondentei, predarea
personală a acesteia. În consecintă, persoana căreia îi este adresată
scrisoarea recomandată are posibilitatea reală de a lua cunostintă de faptul că
a fost citată la o anumită instantă, într-o anume cauză si calitate procesuală,
precum si la un termen precizat, astfel încât nu se poate sustine încălcarea
dreptului său la apărare prevăzut de art. 24 din Constitutie.
Fată de cele arătate rezultă că prevederile art. 17 alin. 8 teza
finală din Codul de procedură penală nu contravin art. 16 alin. (1) si (2) si
art. 24 din Constitutie, fiind asadar constitutionale.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 177
alin. 8 teza finală din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Gerald
Corneliu Gorduna în Dosarul nr. 3.338/1999 al Tribunalului Bucuresti, Seciia a
II-a penală.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 16 martie 2000.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
21 martie 2000
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 lit. a) din Legea
nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea si functionarea societătilor
comerciale din domeniul asigurărilor
Lucian Mihai – presedinte
Costică Bulai – judecător
Constantin Doldur – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Ioan Muraru – judecător
Nicolae Popa – judecător
Lucian Stângu – judecător
Florin Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Paula C. Pantea – procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 29 lit. a) din Legea nr. 47/1991 privind constituirea,
organizarea si functionarea societătilor comerciale din domeniul asigurărilor,
exceptie ridicată de Stelian Stângă în Dosarul nr. 6.159/1997 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia comercială.
La apelul nominal se prezintă avocat Leon Iancovici pentru
Societatea Comercială "Ardaf" din Cluj - Sucursala municipiului
Bucuresti, lipsind autorul exceptiei, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Reprezentantul Societătii Comerciale "Ardaf" din Cluj
Sucursala municipiului Bucuresti solicită respingerea exceptiei, pe de o parte,
pentru că exceptia este extranee cauzei, întrucât se referă la pretinsa scutire
de taxă de timbru a societătii de asigurare, în timp ce în cauză operează
scutirea de plata taxei de timbru a asiguratului, ca titular al dreptului, iar
pe de altă parte, pentru că asupra constitutionalitătii prevederilor art. 29
lit. a) din Legea nr. 47/1991 Curtea Constitutională s-a pronuntat prin Decizia
nr. 159/1998.
Procurorul solicită respingerea exceptiei ca fiind neîntemeiată,
sustinând că prevederile legale criticate nu contravin dispozitiilor
constituiionale. In acest sens se invocă si jurisprudenta Curtii Constitutionale,
si anume Decizia nr. 159/1998.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 17 septembrie 1999, pronuntată in Dosarul nr.
6.159/1997, Tribunalul Bucuresti – Sectia comercială a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 lit. a) din Legea
nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea si functionarea societătilor
comerciale din domeniul asigurărilor, exceptie ridicată de Stelian Stângă.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că
prevederile art. 29 lit. a) din Legea nr. 47/1991, potrivit cărora sunt scutite
de impozite, taxe de timbru si de orice alte taxe despăgubirile, sumele
asigurate si orice drepturi ce se acordă din asigurările de orice fel, încalcă
dispozitiile art. 41 alin. (2) teza întâi din Constitutie, deoarece astfel se
creează un tratament preferential în favoarea societătilor de asigurare, care
nu este compatibil cu egalitatea în fata legii. Se sustine, de asemenea, că
aceste prevederi legale contravin dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Legea
fundamentală, conform cărora sistemul legal de impuneri trebuie să asigure asezarea
justă a sarcinilor fiscale, întrucât, prin astfel de scutiri, societările de
asigurare îsi măresc profitul propriu.
Tribunalul Bucuresti - Sectia comercială, exprimându-si opinia,
apreciază că dispozitiile art. 29 lit. a) din Legea nr. 47/1991 sunt constitutionale,
nefiind încălcate prevederile art. 41 alin. (2) teza întâi si ale art. 53 alin.
(2) din Constitutie, "egalitatea în ocrotirea proprietătii private fiind
asigurată, deoarece nu s-a creat o discriminare sau un tratament preferential
în favoarea societătilor de asigurări, acestea nefiind beneficiarele scutirii
de plata taxei de timbru, dispozitia de lege criticată referindu-se la
titularul dreptului la despăgubiri". În spetă, se arată în continuare,
Societatea Comercială "Ardaf" din Cluj - Sucursala municipiului
Bucuresti a actionat însă prin subrogare în drepturile asiguratului său, pe
care l-a despăgubii, si astfel scutirea îi este opozabilă, dar numai în
considerarea acestei situatii si nu pentru orice fel de alte actiuni în justitie.
În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul său de vedere, apreciazâ că excepiia de
neconstitutionalitate este neîntemeiatâ, deoarece prevederile art. 29 lit. a)
din Legea nr. 47/1991 se referă la titularul dreptului la despăgubiri, iar nu
la societătile de asigurări, astfel cum se sustine în motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate. Aceste prevederi legale nu încalcă dispozitiile art. 41 alin.
(2) din Constitutie, exceptarea prin lege a unor categorii de persoane fizice
sau juridice ori a unor activităti sau bunuri de la plata unor impozite sau
taxe reprezentând o practică legislativă curentă, care corespunde fie necesitătilor
de ocrotire a unor subiecte de drept, fie unor ratiuni economice. Prin aceasta nu este afectată egalitatea în
domeniul ocrotirii proprietătii private, toti titularii drepturilor ce provin
din asigurări beneficiind de scutirile prevăzute de lege. De asemenea, se sustine că prevederile legale
criticate nu contravin nici art. 53 alin. (2) din Constitutie, potrivit căruia
sistemul legal de impuneri trebuie să asigure asezarea justă a sarcinilor
fiscale, întrucât tratamentul juridic diferit pentru situatii diferite este
admisibil si justificat tocmai de cerinta ca egalitatea în fata legii să nu
atragă privilegii si discriminări. Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 29 lit. a) din Legea nr. 47/1991 privind constituirea,
organizarea si functionarea societătilor comerciale din domeniul asigurărilor,
dispozitii care au următorul cuprins: "Sunt scutite de impozite, taxe de
timbru si orice alte taxe: a) despăgubirile, sumele asigurate si orice alte
drepturi ce se acordă din asigurările de orice fel; (...)".
Aceste prevederi sunt considerate neconstitutionale de autorul
exceptiei, în raport cu dispozitiile art. 41 alin. (2) teza întâi, care
reglementează ocrotirea egală, prin lege, a proprietătii private, indiferent de
titular, precum si ale art. 53 alin. (2) din Legea fundamentală, conform căruia
"Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure asezarea justă a sarcinilor
fiscale".
Curtea constată că asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 29 lit. a) din Legea nr. 47/1991 privind constituirea,
organizarea si functionarea societătilor comerciale din domeniul asigurărilor,
sub acelasi aspect ca si cel existent în cauza de fată, s-a pronuntat prin
Decizia nr. 159 din 10 noiembrie 1998, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 51 din 4 februarie 1999, in sensul respingerii exceptiei.
În motivarea deciziei mentionate s-a arătat că:
a) exceptarea, prin lege, de la plata unor impozite si taxe a unor
categorii de persoane fizice ori juridice sau a anumitor activităti ori bunuri
nu poate să fie considerată, prin ea însăsi, ca neconstitutională. Dimpotrivă,
exceptarea de la impozite si taxe ori stabilirea unor reduceri în această
materie reprezintă o practică legislativă curentă ce corespunde fie necesitătii
de ocrotire a unor subiecte de drept, fie unor ratiuni economice;
b) în cauză nu poate fi vorba despre violarea, prin textul
criticat, a egalitătii între titularii dreptului de proprietate privată, în
sensul ocrotirii preferentiale a unora dintre ei. În practica sa constantă
Curtea Constitutională a stabilit că principiul egalitătii nu se opune ca o
lege să stabilească reguli diferite în raport cu persoane aflate în situatii
deosebite, deoarece acest principiu nu înseamnă uniformitate. În acest sens
este Decizia nr. 70 din 15 decembrie 1993, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie 1993. Pe de altă parte, astfel cum
a decis Curtea prin Decizia nr. 140 din 19 noiembrie 1996, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 324 din 4 decembrie 1996,
tratamentul juridic diferit pentru situatii diferite este admisibil si
justificat tocmai de cerinta ca egalitatea în fata legii să nu atragă
privilegii sau discriminări. Or, este evident că, în timp ce asiguratul
reclamă, de regulă, despăgubiri pentru pierderea ori deteriorarea unui bun
asigurat, societatea de asigurări urmăreste, ca orice altă societate
comercială, realizarea unui profit, pentru care a plătit taxele si impozitele
prevăzute de lege. Nu este vorba, asadar, despre un tratament diferit, în
considerarea titularilor dreptului de proprietate, în cea ce priveste ocrotirea
acestui drept, ci despre luarea în considerare, la stabilirea taxei de timbru,
a anumitor particularităti ale situatiei unor persoane fizice sau juridice.
Asemenea reglementări sunt relativ numeroase în legislatie. Este, de pildă,
cazul scutirii de taxe a actiunilor introduse în temeiul raporturilor de muncă
de către salariati ori cel al actiunilor judecătoresti ce valorifică drepturi
de creantă corelative unor obligatii de întretinere. Iar reglementarea diferentiată
a unor asemenea obligatii corespunde, neîndoielnic, si prevederilor art. 53
alin. (2) din Constitutie.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată în cauza defată,
Curtea constată că nu au intervenit elemente noi care să determine schimbarea
jurisprudentei sale, astfel încât considerentele amintite îsi mentin
valabilitatea si în prezenta cauză, urmând ca exceptia să fie respinsă.
În temeiul art. 144 lit. c) si al art. 1.45 alin. (2) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepiia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29
lit. a) din Legea nr. 47/1991 privind constituirea, organizarea si functionarea
societătlor comerciale din domeniul asigurărilor, exceptie ridicată de Stelian
Stângă în Dosarul nr. 6.159/1997 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 21 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu