MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A
I
Anul XII - Nr. 283 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Joi, 22 iunie 2000
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
76. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1999 privind schimbul terenului în
suprafată de 5.000 m2, situat în sos. Kiseleff, zona Piata Presei
Libere, sectorul 1, Bucuresti - România, cu constructia si terenul aferent,
situate în Dorotheenstrasse 62-66, Berlin - Republica Federală Germania
77. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia
socială a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute
ca urmare a concedierilor colective
78. - Ordonantă de urgentă privind regimul deseurilor
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ DE URGENTĂ
pentru modificarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 12/1999 privind schimbul terenului în suprafată de 5.000 m2, situat în sos.
Kiseleff, zona Piata Presei
Libere, sectorul 1, Bucuresti - România, cu constructia si
terenul aferent, situate în
Dorotheenstrasse 62-66, Berlin - Republica Federală Germania
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României emite prezenta ordonantă de urgentă.
Articol unic. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 12/1999 privind schimbul
terenului în suprafată de 5.000 m2, situat în Sos. Kiseleff, zona
Piata Presei Libere, sectorul 1, Bucuresti - România, cu constructia si terenul
aferent, situate în Dorotheenstrasse 62-66, Berlin - Republica Federală
Germania, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 2
martie 1999, aprobată prin Legea nr. 202/1999, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Se aprobă schimbul terenului în suprafată de 5.000 m2,
situat în sos. Kiseleff, zona Piata Presei Libere, sectorul 1, Bucuresti România, conform planului
topografic prezentat în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonantă
de urgentă, aflat în domeniul privat al statului si în administrarea
Ministerului Afacerilor Externe, cu constructia si terenul aferent, situate în
Dorotheenstrasse 62-66, Berlin - Republica Federală Germania, proprietatea
firmei Tercon Bau GmbH Projecktentwicklung S.R.L. Bucuresti.
(2) Schimbul se efectuează în scopul stabilirii sediului Ambasadei României în
Berlin, iar contractul de schimb se va încheia între Ministerul Afacerilor
Externe, în numele statului român, si firma Tercon Bau GmbH Projecktentwicklung
- S.R.L. Bucuresti."
2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
"Art. 3. - Investitia pentru reconstructia spatiilor de întoarcere a
tramvaielor si troleibuzelor, inclusiv anexele, va fi suportată de firma Tercon
Bau GmbH Projecktentwicklung - S.R.L. Bucuresti, viitorul beneficiar al
terenului prevăzut la art. 1."
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
Ministru de stat, ministrul afacerilor
externe,
Petre Roman
Bucuresti, 16 iunie
2000.
Nr. 76.
ANEXĂ
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ DE URGENTĂ
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 98/1999
privind protectia socială a persoanelor ale căror contracte individuale de
muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor colective
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României emite prezenta ordonantă de urgentă.
Art. I. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia
socială a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute
ca urmare a concedierilor colective, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 33 va avea următorul cuprins:
"Art. 33. - Sumele de bani reprezentând plăti compensatorii se plătesc în
rate egale lunare."
2. Articolele 34-38 se abrogă.
3. Articolul 39 va avea următorul cuprins:
"Art. 39. - Dreptul beneficiarului la plata compensatorie încetează la data
reîncadrării în unitatea din care a fost disponibilizat sau la o altă
unitate."
4. Articolul 41 se abrogă.
5. Articolul 42 va avea următorul cuprins:
"Art. 42. - (1) Societătile comerciale, societătile si companiile
nationale, precum si regiile autonome sau alte unităti aflate sub autoritatea
administratiei publice centrale sau locale pot acorda persoanelor
disponibilizate prin concedieri colective, din fondul de salarii, compensatii
bănesti individuale, în conditiile si în cuantumurile prevăzute în contractele
colective de muncă.
(2) În cursul anului 2000 regiile autonome, societătile si companiile nationale
si unele societăti comerciale cu capital majoritar de stat, prevăzute în
anexele nr. 1 si 2 la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 58/2000 privind
unele măsuri pentru întărirea disciplinei salariale si financiare în regiile
autonome, societătile si companiile nationale si în unele societăti comerciale
cu capital majoritar de stat, în anul 2000, nu pot acorda compensatii bănesti
individuale în conditiile prevăzute la alin. (1)."
6. Alineatul (1) al articolului 45 va avea următorul cuprins:
"Art. 45. - (1) Persoanele disponibilizate prin concedieri colective
beneficiază de vechime în muncă în perioada pentru care primesc plăti
compensatorii, până la reîncadrare cu contract individual de muncă sau până la
data prezentării dovezilor că au utilizat sumele
potrivit scopului pentru care le-au solicitat."
7. Articolul 46 se completează cu alineatele (4) si (5) cu următorul cuprins:
"(4) De serviciile de preconcediere colectivă pot beneficia, la cerere, si
persoanele disponibilizate prin concedieri colective, prevăzute la art. 42.
(5) Angajatorii persoanelor prevăzute la alin. (4) vor comunica în scris
agentiilor pentru ocupare si formare profesională judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, în termen de 5 zile de la acordarea preavizului, lista
cuprinzând persoanele care au solicitat servicii de preconcediere
colectivă."
8. Sectiunea a III-a "Măsuri pentru stimularea societătilor comerciale
aflate în procesul de restructurare" si articolele 51-54 se abrogă.
9. La articolul 60 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
"a) încălcarea prevederilor art. 25 si 32 se sanctionează cu amendă de la
10.000.000 lei la 15.000.000 lei;"
10. Articolele 61, 62 si punctul 3 al articolului 63 se abrogă.
Art. II. - Litera h) a alineatului (1) al articolului 4 din Legea nr. 145/1998
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Ocupare si Formare Profesională se modifică si va avea următorul cuprins:
"h) aprobă programele de restructurare pentru societătile comerciale la
care actionarii sunt persoane fizice sau juridice, altele decât statul, si care
detin drepturi de proprietate asupra unui pachet de actiuni reprezentând mai
mult de două treimi din totalul
drepturilor de vot în adunarea generală."
Art. III. - (1) De la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă beneficiază de plăti compensatorii acordate din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj numai persoanele disponibilizate prin concedieri colective din unitătile prevăzute în Planul de restructurare în vederea aplicării Programului de restructurare a întreprinderilor si de reconversie profesională (RICOP), cuprinse în anexă.
(2) De la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă nu
se mai acordă plăti compensatorii din bugetul
Fondului pentru plata ajutorului de somaj persoanelor disponibilizate prin concedieri colective în cadrul
programelor de restructurare,
reorganizare, închidere operatională partială sau totală a activitătii, privatizare ori lichidare, aprobate după ceastă
dată, cu exceptia persoanelor prevăzute la alin. (1).
(3) Plătile compensatorii, ajutorul de somaj sau alocatia de sprijin, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, vor fi acordate în continuare din sursele, în cuantumurile, pe duratele, în succesiunea si în conditiile stabilite prin actele normative care au reglementat aceste drepturi.
(4) În sensul prevederilor alin. (3), plătile compensatorii, ajutorul de somaj sau alocatia de sprijin aflate în derulare reprezintă:
a) plătile care au început înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă si care continuă si după această dată;
b) plătile ale căror cuantumuri au fost stabilite înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, iar punerea în plată a acestora se face după intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă;
c) plătile cuvenite persoanelor disponibilizate prin concedieri colective după data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, dacă programele de restructurare, reorganizare, închidere operatională partială sau totală a activitătii, privatizare ori lichidare au fost aprobate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, cu conditia ca desfacerea contractelor individuale de muncă ale acestor salariati să fie făcută în termen de 60 de zile de la data aprobării programelor mentionate mai sus sau, după caz, în termenul de 60 de zile prevăzut la art. 23 lit. d) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 98/1999, cu modificările si completările ulterioare;
d) plătile cuvenite persoanelor care urmează să fie disponibilizate prin concedieri colective în etape, în baza unor programe de restructurare sau privatizare aprobate înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, care au prevăzute etape de disponibilizare ce se derulează după această dată;
e) plătile compensatorii acordate în două transe, din care prima transă a fost plătită înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă;
f) plătile compensatorii stabilite prin hotărârile judecătoresti rămase definitive si irevocabile, în cadrul proceselor care au început înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. IV. - La data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se abrogă actele normative prevăzute la lit. B
din anexa la Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 98/1999, cu modificările si completările ulterioare, cu exceptia prevederilor care reglementează plătile compensatorii
acordate în baza programelor
aprobate anterior acestei date, aflate în derulare, care îsi
vor înceta aplicabilitatea la expirarea
perioadei de plată a acestora.
Art. V. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999, cu modificările si completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonantă de urgentă, se va republica, după aprobarea prin lege, în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. VI. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă
se abrogă prevederile
articolelor 29, 32-37, 39, 40, 44, 45 si 49 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
98/1999 privind protectia socială a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca
urmare a concedierilor colective,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 624/1999,
publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 376 din 6 august 1999, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 16 iunie 2000.
Nr. 77.
ANEXĂ
LISTA
cuprinzând unitătile prevăzute în Planul de restructurare în
vederea aplicării Programului de restructurare a întreprinderilor si
de reconversie profesională (RICOP)
Nr. crt. |
Societatea comercială |
Localitatea |
Judetul |
Zona RICOP nr. 1: Bacău, Iasi, Neamt,
Vaslui |
|||
1. |
CHIMCOMPLEX |
Onesti |
Bacău |
2. |
AEROSTAR |
Bacău |
Bacău |
3. |
RAFO |
Onesti |
Bacău |
4. |
CAROM |
Onesti |
Bacău |
5. |
STOFE BUHUSI |
Buhusi |
Bacău |
6. |
COMTOM |
Tomesti |
Iasi |
7. |
FORTUS |
Iasi |
Iasi |
8. |
TEROM |
Iasi |
Iasi |
9. |
NICOLINA |
Iasi |
Iasi |
10. |
ANTIBIOTICE |
Rediu |
Iasi |
11. |
PETROTUB |
Cordun |
Neamt |
12. |
FIBREX |
Săvinesti |
Neamt |
13. |
MOLDOSIN |
Vaslui |
Vaslui |
14. |
RULMENTI |
Bârlad |
Vaslui |
Zona RICOP nr. 2: Brăila, Buzău, Galati |
|||
1. |
CELHART DONARIS |
Brăila |
Brăila |
2. |
ROTEC |
Buzău |
Buzău |
3. |
CORD |
Buzău |
Buzău |
4. |
I.C.M.R.S. |
Galati |
Galati |
5. |
SIDEX |
Galati |
Galati |
6. |
INTFOR |
Galati |
Galati |
7.Zona RICOP Nr. 3: Arges, Dâmbovita,
Teleorman, Prahova |
|||
1. |
ARGESANA |
Pitesti |
Arges |
2. |
ARO |
Câmpulung |
Arges |
3. |
U.P.E.T. |
Târgoviste |
Dâmbovita |
4. |
C.O.S.T. |
Târgoviste |
Dâmbovita |
5. |
S.A.R.O |
Târgoviste |
Dâmbovita |
6. |
SOCIETATEA NATIONALĂ
"ROMARM" - S.A., Sucursala Moreni |
Moreni |
Dâmbovita |
7. |
SOCIETATEA NATIONALĂ
"ROMARM" - S.A., Sucursala Mija |
Ion Luca Caragiale |
Dâmbovita |
8. |
ELSID |
Titu |
Dâmbovita |
9. |
TURNU |
Teleorman |
Turnu Măgurele |
10. |
ROVA |
Teleorman |
Rosiori de Vede |
11. |
ELECTROTURIS |
Teleorman |
Turnu Măgurele |
12. |
SOCIETATEA NATONALĂ
"ROMARM" - S.A., Filiala Societatea Comercială Plopeni" - S.A. |
Plopeni |
Prahova |
Zona RICOP nr. 4: Dolj, Gorj, Olt,
Hunedoara, Vâlcea, Alba |
|||
1. |
I.U.G. |
Craiova |
Dolj |
2. |
2. M.A.T. |
Craiova |
Dolj |
3. |
3. ELECTROPUTERE |
Craiova |
Dolj |
4. |
4. SOCIETATEA NATIONALĂ
"ROMARM" - S.A., Sucursala Filiasi |
Filiasi |
Dolj |
5. |
5. BIOSIN |
Calafat |
Dolj |
6. |
6. TRANSPORT PRESTĂRI
SERVICII |
Rovinari |
Gorj |
7. |
7. TRANSPORT PRESTĂRI
SERVICII CU UTILAJE TERASIERE M |
Motru |
Gorj |
8. |
ELECTROCARBON |
Slatina |
Olt |
9. |
RULMENT |
Slatina |
Olt |
10. |
ALRO |
Slatina |
Olt |
11. |
ROMVAG |
Caracal |
Olt |
12. |
CORAPET |
Corabia |
Olt |
13. |
ALPROM |
Slatina |
Olt |
14. |
UMIROM |
Petrosani |
Hunedoara |
15. |
SIDERURGICA |
Hunedoara |
Hunedoara |
16. |
SIDERMET |
Călan |
Hunedoara |
17. |
SOCIETATEA NATIONALĂ
"ROMARM" - S.A., Sucursala Orăstie |
Orăstie |
Hunedoara |
18. |
UZINELE SODICE GOVORA |
Râmnicu Vâlcea |
Vâlcea |
19. |
C.E.T. GOVORA |
Râmnicu Vâlcea |
Vâlcea |
20. |
SOCIETATEA NATIONALĂ
"ROMARM" - S.A., Sucursala Băbeni |
Băbeni |
Vâlcea |
21. |
SOCIETATEA NATIONALĂ
„ROMARM" - S.A., Sucursala Drăgăsani |
Drăgăsani |
Vâlcea |
22. |
SOCIETATEA NATIONALĂ"ROMARM"
- S.A., Filiala Societatea Comercială
"Cugir" - S.A. |
Cugir |
Alba |
Zona RICOP nr. 5: Brasov, Covasna |
|||
1. |
NITRAMONIA |
Făgăras |
Brasov |
2. |
ELECTROPRECIZIA |
Săcele |
Brasov |
3. |
CELOHART |
Zărnesti |
Brasov |
4. |
BRAFOR |
Brasov |
Brasov |
5. |
TRACTORUL |
Brasov |
Brasov |
6. |
RULMENTUL |
Brasov |
Brasov |
7. |
ROMAN |
Brasov |
Brasov |
8. |
I.A.R. |
Ghimbav |
Brasov |
9. |
HIDROMECANICA |
Brasov |
Brasov |
10. |
VIROMET |
Victoria |
Brasov |
11. |
SOCIETATEA NATIONALĂ"ROMARM"
- S.A., Filiala Societatea Comercială
"TOHAN" - S.A. |
Zărnesti |
Brasov |
12. |
SOCIETATEA NATIONALĂ
"ROMARM" - S.A., Filiala Societatea Comercială "CARFIL" - S.A. |
Brasov |
Brasov |
13. |
SOCIETATEA NATIONALĂ
"ROMARM" - S.A., Sucursala "Metrom |
Brasov |
Brasov |
14. |
FABRICA DE SCULE RÂSNOV |
Râsnov |
Brasov |
15. |
COLOROM |
Codlea |
Brasov |
16. |
SUBANSAMBLE AUTO |
Sfântu Gheorghe |
Covasna |
17. |
M.T.S. |
Târgu Secuiesc |
Covasna |
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ DE URGENTĂ
privind regimul deseurilor
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României si ale art. 89 lit. a) si b) din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicată,
Guvernul României emite prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Obiectul prezentei ordonante de urgentă îl constituie reglementarea activitătilor de gestionare a deseurilor în conditii de protectie a sănătătii populatiei si a mediului înconjurător.
Art. 2. - Se exceptează de la prevederile prezentei ordonante de urgentă:
a) efluentii gazosi emisi în atmosferă;
b) deseurile pentru care există sau urmează să fie elaborate alte reglementări, cum sunt: deseurile radioactive; deseurile care rezultă în urma prospectării, extractiei, tratării si depozitării resurselor minerale, precum si cele rezultate din exploatarea carierelor; cadavrele animalelor si deseurile rezultate din cresterea păsărilor si a animalelor si alte substante naturale si nepericuloase utilizate în agricultură; apele uzate, mai putin deseurile în stare lichidă; explozibilii expirati.
Art. 3. - La baza gestionării deseurilor stau următoarele principii generale:
a) principiul utilizării numai a proceselor si metodelor de gestionare a deseurilor care nu pun în pericol sănătatea populatiei si a mediului înconjurător;
b) principiul "poluatorul plăteste";
c) principiul responsabilitătii producătorului;
d) principiul utilizării celor mai bune tehnici disponibile, fără antrenarea unor costuri excesive.
Art. 4. - Semnificatia termenilor specifici utilizati în prezenta ordonantă de urgentă este prezentată în anexa nr. I A.
CAPITOLUL II
Gestionarea deseurilor
SECTIUNEA 1
Conditii generale privind gestionarea deseurilor
Art. 5. - (1) Gestionarea deseurilor are în vedere utilizarea proceselor si a metodelor care nu pun în pericol sănătatea populatiei si a mediului înconjurător, iar autoritătile competente autorizează si controlează activitătile de valorificare si eliminare a deseurilor, urmărind ca acestea:
a) să nu prezinte riscuri pentru sănătatea populatiei si pentru apă, aer, sol, faună sau vegetatie;
b) să nu producă poluare fonică sau miros neplăcut;
c) să nu afecteze peisajele sau zonele protejate.
(2) Se interzice persoanelor fizice, persoanelor fizice autorizate să
desfăsoare activităti independente si
persoanelor juridice abandonarea, înlăturarea
sau eliminarea necontrolată a
deseurilor, precum si orice alte operatiuni neautorizate,
efectuate cu acestea.
Art. 6. - Autoritătile competente stabilesc măsurile corespunzătoare pentru:
1. prevenirea generării deseurilor si a efectelor nocive ale acestora, prin:
a) dezvoltarea de tehnologii curate si economice în utilizarea resurselor naturale;
b) dezvoltarea tehnică si comercializarea de produse astfel proiectate încât, prin caracteristicile lor de fabricatie, prin utilizarea si prin eliminarea lor după utilizare, acestea să nu contribuie sau să contribuie în măsură cât mai mică la cresterea riscului de poluare si a gradului de nocivitate a deseurilor;
c) dezvoltarea de tehnici adecvate pentru eliminarea sau neutralizarea substantelor periculoase continute în deseurile destinate valorificării;
2. valorificarea deseurilor prin reciclare, reutilizare sau prin orice alt proces care vizează obtinerea de materii prime secundare sau utilizarea unor categorii de deseuri ca sursă de energie.
Art. 7. - (1) Autoritătile competente adoptă măsurile necesare în vederea creării, la nivel national, a unui sistem adecvat si integrat al instalatiilor de eliminare a deseurilor, tinând seama de cele mai bune tehnologii disponibile care nu implică costuri excesive. Acest sistem trebuie să asigure eliminarea deseurilor la nivel national si să îsi îndeplinească scopul la nivel local, tinând seama de conditiile geografice si de necesitatea unor instalatii specifice pentru anumite tipuri de deseuri.
(2) Sistemul mentionat la alin. (1) trebuie să permită eliminarea deseurilor prin instalatii specifice si prin intermediul celor mai adecvate metode si tehnologii, care să asigure un nivel ridicat de protectie a sănătătii populatiei si a mediului.
Art. 8. - (1) În vederea atingerii obiectivelor mentionate la art. 5-7, autoritătile competente sunt obligate să elaboreze planuri de gestionare a deseurilor atât la nivel local, cât si la nivel national. La elaborarea planurilor de gestionare a deseurilor se are în vedere ca acestea să contină:
a) în mod obligatoriu, informatii referitoare la:
- tipurile, cantitătile si originea deseurilor care urmează să fie valorificate sau eliminate;
- măsuri specifice pentru categorii speciale de deseuri;
- zone si instalatii de valorificare sau de eliminare a deseurilor;
b) după caz, informatii cu privire la:
- persoanele fizice autorizate să desfăsoare activităti independente sau la persoane juridice, împuternicite cu gestionarea deseurilor;
- costurile estimative ale operatiunilor de valorificare si eliminare a deseurilor;
- măsuri pentru încurajarea rationalizării colectării, sortării si tratării deseurilor.
(2) Pe baza Planului national de gestionare a deseurilor autoritătile competente elaborează reglementările necesare pentru prevenirea circulatiei deseurilor, care nu este în concordantă cu prevederile acestuia.
Art. 9. - (1) Autoritătile competente adoptă măsurile necesare pentru ca toti producătorii sau detinătorii de deseuri, persoane juridice, să asigure prin mijloace proprii valorificarea sau eliminarea deseurilor ori să asigure predarea deseurilor proprii unei unităti autorizate, în vederea valorificării sau eliminării acestora.
(2) Autorizarea pentru activităti economice si sociale cu impact asupra mediului de către autoritătile competente pentru protectia mediului este conditionată de îndeplinirea de către producătorii sau detinătorii de deseuri a cerintelor mentionate la alin. (1).
Art. 10. - (1) Costurile aferente activitătilor de colectare, transport, depozitare, valorificare sau de eliminare a deseurilor se suportă de:
a) detinătorul de
deseuri care încredintează deseurile unei unităti specializate;
b) detinătorul anterior al deseurilor sau producătorul de produse care generează
deseuri.
(2) Costurile prevăzute la alin. (1) se acoperă:
a) direct sau printr-un contract încheiat cu unităti
specializate în colectarea, transportul, depozitarea, valorificarea sau
eliminarea deseurilor;
b) printr-un sistem fiscal de taxe prevăzut în Legea*)
privind Fondul pentru mediu.
*)
Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 207 din 11 mai 2000.
Art. 11. - (1) Unitătile care efectuează operatiuni de
valorificare sau de eliminare a deseurilor specificate în anexele nr. II A si,
respectiv, II B trebuie să fie supuse procedurii de autorizare de mediu,
specifice pentru desfăsurarea acestor activităti.
(2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonante de urgentă autoritătile competente completează procedura
de autorizare pentru activitătile sociale si economice cu impact asupra
mediului cu procedura specifică activitătilor de valorificare si eliminare a
deseurilor.
(3) Autoritătile pentru protectia mediului aplică
procedura de autorizare specifică activitătilor de valorificare si eliminare a
deseurilor si emit acorduri de mediu pentru investitiile destinate acestor
activităti si autorizatii de mediu pentru desfăsurarea activitătilor de
valorificare si eliminare a deseurilor.
(4) Acordurile si autorizatiile de mediu pentru desfăsurarea
activitătilor de valorificare si eliminare a deseurilor se emit pe o perioadă
de maximum 5 ani. La primirea solicitărilor pentru emiterea acordurilor si a
autorizatiilor autoritătile pentru protectia mediului pot stabili conditii si
obligatii pentru conformarea acestor activităti cu cerintele specifice
protectiei mediului sau pot respinge aceste solicitări, dacă metoda de
eliminare este considerată inacceptabilă din punct de vedere al sănătătii
populatiei
si protectiei mediului.
(5) Acordul si/sau autorizatia de mediu contin, în mod
obligatoriu:
a) tipurile si cantitătile de deseuri;
b) cerintele tehnice;
c) măsurile de sigurantă care trebuie luate;
d) amplasamentele de valorificare sau eliminare a
deseurilor;
e) metodele de tratare, valorificare si eliminare a
deseurilor.
Art. 12. - (1) Sunt exceptate de la cerinta autorizării
specifice activitătilor de valorificare si eliminare a deseurilor mentionate în
art. 11:
a) unitătile care asigură eliminarea propriilor deseuri la locurile de producere fără să afecteze sănătatea populatiei sau calitatea mediului;
b) unitătile care valorifică integral deseurile fără să
afecteze sănătatea populatiei sau calitatea mediului.
(2) Exceptia mentionată la alin. (1) se aplică dacă:
a) unitătile au obtinut deja, pentru alt profil de
activitate decât valorificarea sau eliminarea deseurilor, acordul si/sau
autorizatia de mediu în conformitate cu prevederile Legii protectiei mediului
nr. 137/1995 si dacă în acestea se specifică tipurile si cantitătile de
deseuri, precum si conditiile impuse în vederea desfăsurării activitătilor
legate de aceste deseuri;
b) tipurile, cantitătile de deseuri si metodele de
valorificare sau eliminare a acestora respectă dispozitiile art. 5.
Art. 13. - (1) Unitătile care asigură, cu titlu
profesional, colectarea sau transportul deseurilor, precum si cele care
intermediază eliminarea sau valorificarea deseurilor pentru terti nu sunt
supuse procedurii de autorizare specifice
activitătilor
de valorificare si eliminare a deseurilor, acestea urmând să transmită autoritătilor
competente informări privind operatiunile efectuate.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul deseurilor
periculoase.
Art. 14. - Unitătile specificate la art. 11 si 13 sunt
supuse periodic controalelor autoritătilor competente în a căror rază
teritorială îsi desfăsoară activitatea.
Art. 15. - Unitătile care se încadrează în prevederile art. 11 si 13, precum si producătorii de deseuri, persoane juridice, au obligatia:
a) să elaboreze, în conformitate cu Catalogul european al
deseurilor, adoptat prin hotărâre a Guvernului, un registru de evidentă a cantitătii,
naturii, originii si, atunci când este cazul, a destinatiei, frecventei de
colectare, mijloacelor de transport si metodei de tratare a deseurilor
mentionate în anexa nr. I B si, respectiv, în anexele nr. II A si II B, precum
si alte informatii solicitate de autoritătile competente. Aceste evidente
trebuie păstrate pe o durată de 3 ani;
b) să pună la dispozitie autoritătilor competente, la cerere, informatiile mentionate la lit. a).
SECTUNEA
a 2-a
Gestionarea deseurilor periculoase
Art. 16. - (1) Autoritătile competente întocmesc lista
cuprinzând deseurile periculoase în termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă. Lista se elaborează pe baza
categoriilor sau tipurilor generice de
deseuri
periculoase, prezentate în anexa nr. I C, si a constituentilor acestor deseuri,
prezentati în anexa nr. I D, constituenti care fac ca aceste deseuri să fie periculoase
atunci când au proprietătile descrise în anexa nr. I E.
Lista cuprinzând deseurile periculoase, precum si
actualizarea periodică a acesteia se vor aproba prin hotărâre a Guvernului.
(2) Deseurile periculoase se identifică si se înregistrează
la fiecare loc de producere, de descărcare sau de depozitare.
(3) Unitătile care produc, valorifică, colectează sau
transportă deseuri periculoase trebuie să asigure conditiile necesare în
vederea depozitării separate a diferitelor categorii de deseuri periculoase, în
functie de proprietătile fizico-chimice, de compatibilităti si de natura
substantelor de stingere care pot fi utilizate pentru fiecare categorie de
deseuri în caz de incendiu.
Se interzice amestecul diferitelor categorii de deseuri
periculoase, precum si al deseurilor periculoase cu deseuri nepericuloase, cu
exceptia situatiilor mentionate în alin. (4).
(4) În scopul asigurării securitătii operatiunilor de
valorificare si eliminare, amestecul de deseuri periculoase cu alte deseuri,
substante sau materiale se poate face numai cu acordul autoritătilor competente
si doar în situatiile în care
sunt
respectate conditiile precizate în art. 5.
(5) În situatiile în care deseurile periculoase sunt deja
amestecate cu alte deseuri, substante sau materiale, separarea trebuie să fie efectuată
dacă este fezabilă tehnic si economic si dacă este necesară pentru respectarea
prevederilor art. 5.
Art. 17. - (1) În termen de 90 de zile de la aprobarea
listei cuprinzând deseurile periculoase autoritătile competente adoptă norme corespunzătoare
pentru ambalarea si etichetarea deseurilor periculoase, în cursul colectării, transportului
si depozitării temporare, conform normelor internationale în vigoare.
(2) Controlul privind colectarea si operatiunile de
transport în cazul deseurilor periculoase se efectuează de către organismele
abilitate prin lege si are în vedere, în mod deosebit, orginea si destinatia
unor astfel de deseuri.
(3) În cazul în care deseurile periculoase sunt
transportate dintr-un loc în altul transportul trebuie să fie însotit de un
formular de identificare tipizat. Modelul acestui formular se aprobă prin ordin
comun al autoritătii centrale pentru transporturi si al autoritătii centrale
pentru protectia mediului, în termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. 18. - În cadrul planurilor de gestionare a deseurilor, stabilite conform prevederilor art. 8, autoritătile competente stabilesc sectiuni speciale pentru gestionarea deseurilor periculoase.
CAPITOLUL III
Obligatii în domeniul gestionării deseurilor
SECTIUNEA 1
Obligatiile producătorilor de deseuri
Art. 19. - Producătorii de deseuri, precum si unitătile
specializate în conceperea si proiectarea activitătilor ce pot genera deseuri
au următoarele obligatii:
a) să adopte, încă de la faza de conceptie si proiectare a
unui produs, solutiile si tehnologiile de eliminare sau de diminuare la minimum
posibil a producerii deseurilor;
b) să ia măsurile necesare de reducere la minimum a cantitătilor
de deseuri rezultate din activitătile existente;
c) să nu pună în circulatie produse, dacă nu există
posibilitatea eliminării acestora ca deseuri, în conditiile respectării
prevederilor art. 5;
d) să conceapă si să proiecteze tehnologiile si activitătile
specifice, astfel încât să se reducă la minimum posibil cantitatea de deseuri generată
de aceste tehnologii;
e) să ambaleze produsele în mod corespunzător, pentru a
preveni deteriorarea si transformarea acestora în deseuri;
f) să evite formarea unor stocuri de materii prime,
materiale auxiliare, produse si subproduse ce se pot deteriora ori pot deveni
deseuri ca urmare a depăsirii termenului de valabilitate;
g) să valorifice în totalitate, dacă este posibil din
punct de vedere tehnic si economic, subprodusele rezultate din procesele
tehnologice;
h) să nu amestece diferitele categorii de deseuri
periculoase sau deseuri periculoase cu deseuri nepericuloase, cu exceptia
prevederilor art. 16 alin. (4);
i) să asigure echipamente de protectie si de lucru adecvate
operatiunilor aferente gestionării deseurilor în conditii de securitate a
muncii;
j) să nu genereze fenomene de poluare prin descărcări
necontrolate de deseuri în mediu;
k) să ia măsurile necesare astfel încât eliminarea
deseurilor să se facă în conditii de respectare a reglementărilor privind
protectia populatiei si a mediului;
l) să nu abandoneze deseurile si să nu le depoziteze în
locuri neautorizate;
m) să separe deseurile înainte de colectare, în vederea
valorificării sau eliminării acestora;
n) să desemneze o persoană, din rândul angajatilor
proprii, care să urmărească si să asigure îndeplinirea obligatiilor prevăzute
de lege în sarcina producătorilor de deseuri.
Art. 20. - Producătorii si detinătorii de deseuri
periculoase au obligatia să elaboreze, în conditiile legii, planuri de
interventie pentru situatii accidentale si să asigure conditiile de aplicare a
acestora.
Art. 21. - (1) Producătorii si detinătorii de deseuri au
obligatia să asigure valorificarea sau eliminarea deseurilor prin mijloace
proprii sau prin predarea deseurilor proprii unor unităti autorizate, în
vederea valorificării sau eliminării acestora.
(2) Producătorii si detinătorii de deseuri îsi organizează sistemul propriu de eliminare a deseurilor, dacă deseurile nu pot fi preluate de unităti specializate din sistemul organizat în acest scop, conform prevederilor art. 7.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile transportatorilor de deseuri
Art. 22. - (1) Operatorii de transport specializati pentru
transportul urban de deseuri trebuie să fie autorizati de autoritătile
administratiei publice locale si de autoritătile pentru protectia mediului. În
cazul în care se efectuează
transporturi
interurbane sau internationale de deseuri operatorul de transport rutier
trebuie să mai detină si licentă de transport pentru mărfuri periculoase, emisă
de Ministerul Transporturilor.
(2) Pentru transportul feroviar, naval sau aerian al
deseurilor operatorii de transport trebuie să respecte reglementările emise de
Ministerul Transporturilor si de Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei
Mediului.
Art. 23. - Operatorii de transport de deseuri au următoarele
obligatii:
a) să utilizeze numai mijloace de transport adecvate
naturii deseurilor transportate, care să nu permită împrăstierea deseurilor si
emanatii de noxe în timpul transportului, astfel încât să fie respectate
normele privind sănătatea populatiei si a mediului înconjurător;
b) să asigure instruirea personalului pentru transportul
deseurilor în conditii de sigurantă si pentru interventie în cazul unor
defectiuni sau accidente;
c) să detină toate documentele necesare de însotire a deseurilor transportate, din care să rezulte detinătorul, estinatarul, tipurile de deseuri, locul de încărcare, locul de destinatie si, după caz, cantitatea de deseuri transportate si codificarea acestora conform legii;
d) să nu abandoneze deseurile pe traseu;
e) să respecte pentru transportul deseurilor periculoase
reglementările specifice transportului de mărfuri periculoase cu aceleasi caracteristici;
f) să folosească traseele cele mai scurte si/sau cu cel
mai redus risc pentru sănătatea populatiei si a mediului si care au fost
aprobate de autoritătile competente;
g) să posede dotarea tehnică necesară pentru interventie
în cazul unor accidente sau defectiuni apărute în timpul transportării
deseurilor periculoase sau, în cazul în care nu detin dotarea tehnică si de
personal corespunzătoare, să asigure
acest
lucru prin unităti specializate;
h) să anunte autoritătile pentru protectia mediului despre
orice transport de deseuri periculoase, înaintea efectuării acestuia, precum si
unitătile de pompieri, în cazul transportului deseurilor cu pericol de incendiu
sau explozie.
Art. 24. - Transporturile internationale de deseuri se fac cu respectarea conventiilor internationale la care România este parte.
SECTIUNEA a 3-a
Obligatiile operatorilor în domeniul valorificării si eliminării deseurilor
Art. 25. - Unitătile care valorifică deseurile au următoarele
obligatii:
a) să detină spatii special amenajate pentru depozitarea
temporară a deseurilor, în conditiile prevăzute la art. 5;
b) să evite formarea de stocuri de deseuri ce urmează să
fie valorificate, precum si de produse rezultate în urma valorificării, care ar
putea genera fenomene de poluare a mediului sau care prezintă riscuri de
incendiu fată de vecinătăti;
c) să folosească tehnologii si instalatii omologate pentru
valorificarea deseurilor;
d) să supună eliminării finale reziduurile rezultate din
valorificarea deseurilor.
Art. 26. - Unitătile care elimină deseurile au următoarele obligatii:
a) să asigure eliminarea, în totalitate si în timp util, a
deseurilor care le sunt încredintate;
b) să folosească tehnologii si instalatii omologate pentru
eliminarea deseurilor;
c) să amplaseze si să amenajeze depozitul final de deseuri
într-un spatiu si în conditii corespunzătoare, conform prevederilor art. 5 si numai
cu acordul autoritătilor competente;
d) să introducă în depozitul final numai deseurile permise
de autoritătile competente si să respecte tehnologia de depozitare aprobată de acestea;
e) să supravegheze permanent modul de depozitare finală a
deseurilor sub aspectul stabilitătii si etanseitătii si să efectueze măsurătorile
necesare stabilite de autoritătile competente pentru exploatarea în conditii de
sigurantă a depozitelor respective;
f) să exploateze la parametrii proiectati instalatiile de
depoluare cu care sunt dotate si să se doteze cu instalatii pentru depoluare,
acolo unde acestea lipsesc;
g) să execute lucrările de reconstructie ecologică si de
încadrare în peisajul zonei, impuse de autoritătile competente, si să
organizeze supravegherea în continuare a depozitelor după sistarea depunerii
deseurilor;
h) să supravegheze activitătile de eliminare a deseurilor si să execute controlul si monitorizarea emisiilor si imisiilor de poluanti, prin laboratorul propriu sau în colaborare cu alte laboratoare atestate de autoritătile competente.
SECTUNEA a 4-a
Alte obligatii ale persoanelor fizice, ale persoanelor fizice autorizate să desfăsoare activităti independente si ale persoanelor juridice
Art. 27. - Persoanele fizice au următoarele obligatii:
a) să depună separat deseurile si ambalajele reciclabile,
acolo unde există recipiente special destinate acestui scop;
b) să nu abandoneze si să nu depoziteze deseurile în afara
locurilor destinate acestui scop;
c) să valorifice integral deseurile combustibile si
degradabile biologic, rezultate în gospodăriile din mediul rural, iar pe cele
nerecuperabile să le depună în depozitul final de deseuri al localitătii.
Art. 28. - Persoanele fizice autorizate să desfăsoare
activităti independente si persoanele juridice din a căror activitate rezultă
deseuri si care transportă, elimină, importă, exportă si execută tranzit de
deseuri au, pe lângă obligatiile mentionate în cuprinsul sectiunilor 1-3 din prezentul
capitol, si următoarele obligatii:
a) să execute lucrările si să desfăsoare activitătile
numai după obtinerea acordurilor si autorizatiilor prevăzute în prezenta
ordonantă de urgentă si cu respectarea strictă a acestora;
b) să returneze în tara exportatoare deseurile introduse
ilegal în tară. Deseurile importate, pierdute ori abandonate în timpul
transportului pe teritoriul României, precum si produsele importate care au
devenit deseuri în timpul
transportului
sau vămuirii prin depăsirea termenului de valabilitate, se returnează în tara
exportatoare, iar costul operatiunii se suportă de cei vinovati;
c) să se asigure la exportul de deseuri că s-au respectat
toate obligatiile internationale si că tara destinatară acceptă deseurile
exportate din România; costul returnării deseurilor exportate se suportă de cei
vinovati;
d) să asigure colectarea, transportul si eliminarea
produselor proprii sau achizitionate care au devenit deseuri prin depăsirea
termenului de valabilitate sau ca urmare a unei gestionări defectuoase a
produselor si să suporte costurile aferente;
e) să realizeze lucrările de refacere a mediului
deteriorat de deseuri, impuse de autoritătile competente;
f) să suporte costul pagubelor aduse populatiei, agentilor
economici si institutiilor prin gestionarea defectuoasă a deseurilor;
g) să tină o evidentă strictă a producerii, transportului,
valorificării si eliminării deseurilor, în conformitate cu prevederile art. 15
lit. a);
h) să anunte autoritătile sanitare, pe cele de protectia mediului si consiliile locale, ori de câte ori intervin modificări în producerea, transportul si eliminarea deseurilor.
CAPITOLUL IV
Comertul international si tranzitul cu deseuri
Art. 29. - Importul în România de deseuri de orice natură,
în stare brută sau prelucrată, este interzis.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), importul de
deseuri este permis numai cu aprobarea autoritătilor competente si numai dacă deseurile
reprezintă o bază de materii prime secundare deficitare, pentru care în România
există
capacităti
suficiente de prelucrare, dotate cu instalatiile necesare pentru protectia
mediului.
Art. 30. - Producătorii si detinătorii de deseuri
periculoase pot elimina aceste deseuri în alte tări care dispun de tehnologie
adecvată si care acceptă să efectueze asemenea operatiuni.
Art. 31. - Exportul de deseuri se poate face numai cu
respectarea reglementărilor legale în vigoare, cu aprobarea autoritătilor
competente desemnate de tara importatoare, precum si cu respectarea
prevederilor conventiilor internationale la care România este parte.
Art. 32. - Tranzitul de deseuri pe teritoriul României
poate fi făcut numai cu respectarea prevederilor Legii nr. 6/1991 pentru
aderarea la Conventia de la Basel privind controlul transportului peste
frontiere al deseurilor periculoase si al eliminării acestora, precum si ale
altor conventii internationale ratificate de România.
Art. 33. - În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă autoritătile competente elaborează norme privind regimul de import, export si tranzit al deseurilor, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL V
Facilităti
Art. 34. - În scopul stimulării investitiilor în domeniul
gestionării deseurilor, al extinderii activitătilor de gestionare a deseurilor,
prin utilizarea instrumentelor economice si a pârghiilor specifice economiei de
piată, Guvernul poate stabili
facilităti
fiscale pentru cei care gestionează deseuri.
Art. 35. - Primarii si consiliile locale hotărăsc, în
conditiile legii, asigurarea cu prioritate a unor terenuri în vederea realizării
depozitelor si instalatiilor de eliminare a deseurilor pentru localităti, care
constituie cauză de utilitate publică.
Art. 36. - Autoritătile competente asigură, în conditiile
legii, accesul investitorilor si al întreprinzătorilor în domeniul gestionării
deseurilor la informatiile disponibile din acest domeniu.
Art. 37. - Guvernul analizează si garantează, prin
Ministerul Finantelor, în limita plafonului de îndatorare publică externă
aprobat si a prevederilor bugetului de stat, împrumuturile externe destinate
realizării unor proiecte importante sau de
interes general în domeniul gestionării deseurilor.
CAPITOLUL VI
Atributii si răspunderi ale autoritătilor competente
Art. 38. - (1) În conformitate cu prevederile prezentei
ordonante de urgentă autoritătile competente cărora le revin atributii si responsabilităti
în ceea ce priveste regimul deseurilor sunt: Ministerul Apelor, Pădurilor si
Protectiei Mediului, Ministerul Sănătătii, Ministerul Industriei si Comertului,
Ministerul Lucrărilor Publice si Amenajării Teritoriului, Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei, Ministerul Transporturilor, Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale, Ministerul de Interne, Ministerul
Apărării Nationale si Ministerul Functiei Publice.
(2) Pentru îndeplinirea atributiilor si responsabilitătilor
privind regimul deseurilor autoritătile competente mentionate la alin. (1) vor constitui,
în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă, structuri
proprii
cu atributii în acest sens.
Art. 39. - Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei
Mediului are următoarele atributii si răspunderi:
a) elaborează, împreună cu celelalte autorităti
competente, Strategia natională pentru gestionarea deseurilor si Programul
national pentru gestionarea deseurilor;
b) initiază, cu consultarea si avizul ministerelor
interesate, proiecte de acte normative care privesc gestionarea deseurilor;
c) avizează reglementările specifice în domeniul gestionării
deseurilor, elaborate de celelalte autorităti competente;
d) monitorizează impactul produs de deseuri asupra
factorilor de mediu;
e) controlează si reglementează activitătile de gestionare
a deseurilor în conformitate cu atributiile si competentele stabilite prin
lege;
f) prezintă anual Guvernului, pe baza datelor statistice,
rapoarte privind gestionarea deseurilor;
g) organizează, împreună cu celelalte autorităti
competente si cu organizatiile neguvernamentale, programe de instruire si
educare a populatiei în domeniul gestionării deseurilor;
h) reglementează, împreună cu celelalte autorităti
competente, activitatea de import si export al deseurilor.
Art. 40. - Ministerul Sănătătii are următoarele atributii:
a) evaluează impactul produs de deseuri asupra sănătătii
populatiei;
b) elaborează strategia si programul de gestionare a
deseurilor rezultate de la unitătile sanitare de asistentă medicală, de
cercetare medicală si de învătământ medical de stat si private si asigură
conditiile de aducere la îndeplinire a acestora;
c) elaborează reglementări specifice pentru gestionarea
deseurilor provenite de la unitătile sanitare, de asistentă medicală, de
cercetare medicală si de învătământ medical, cu avizul autoritătii publice
centrale pentru protectia mediului;
d) controlează activitătile de gestionare a deseurilor în
conformitate cu atributiile si competentele stabilite prin lege.
Art. 41. - Ministerul Industriei si Comertului are următoarele
atributii:
a) elaborează strategii si programe sectoriale de
gestionare a deseurilor industriale si de reconstructie ecologică si urmăreste
aducerea la îndeplinire a acestora de către agentii economici;
b) elaborează reglementări specifice pentru gestionarea
diferitelor tipuri de deseuri industriale, precum si pentru operatiunile de
reciclare a materialelor si de valorificare a deseurilor, cu avizul autoritătii
publice centrale pentru protectia mediului;
c) coordonează si supraveghează, prin Comisia Natională de
Reciclare a Materialelor, activitatea de reciclare a deseurilor industriale si autorizează
activitătile de reciclare a materialelor si deseurilor recuperabile;
d) reglementează activitatea de import si export al
deseurilor în conditiile prezentei ordonante de urgentă, cu avizul autoritătii
publice centrale pentru protectia mediului.
Art. 42. - Ministerul Lucrărilor Publice si Amenajării
Teritoriului are următoarele atributii:
a) elaborează, împreună cu administratia publică locală,
strategii si programe sectoriale de de gestionare a deseurilor;
b) colaborează cu autoritatea centrală pentru protectia
mediului la elaborarea reglementărilor specifice pentru gestionarea deseurilor urbane;
c) organizează si realizează, împreună cu administratia
publică locală, sistemele de gestionare a deseurilor urbane si urmăreste
realizarea proiectelor din acest domeniu;
d) elaborează reglementări specifice privind obligatiile
consiliilor locale legate de gestionarea deseurilor.
Art. 43. - Ministerul Agriculturii si Alimentatiei are următoarele
atributii:
a) elaborează strategii si programe sectoriale de gestionare
a deseurilor rezultate din agricultură si din industria alimentară si urmăreste
realizarea acestora de către societătile comerciale si alti agenti economici
din aceste sectoare
economice;
b) elaborează reglementări specifice privind gestionarea
deseurilor provenite din agricultură si din industria alimentară, cu avizul autoritătii
publice centrale pentru protectia mediului;
c) avizează propunerile de amplasamente pentru instalatii,
rampe, depozite etc., privind deseurile, pe terenurile cu destinatie agricolă;
d) aprobă si controlează modul de utilizare a deseurilor
pentru fertilizarea sau ameliorarea solurilor.
Art. 44. - Ministerul Transporturilor are următoarele
atributii:
a) elaborează strategii si programe sectoriale de
gestionare a deseurilor provenite din activitătile de transport si auxiliare si
urmăreste realizarea acestora de către agentii economici aflati în subordinea
sau în coordonarea sa;
b) elaborează reglementări specifice privind gestionarea
deseurilor provenite din activitătile de transport si auxiliare, cu avizul
autoritătii publice pentru protectia mediului;
c) reglementează si controlează activitatea de transport al deseurilor.
Art. 45. - Ministerul Muncii si Protectiei Sociale are următoarele
atributii:
a) elaborează reglementări specifice privind securitatea
si protectia muncii în domeniul gestionării deseurilor;
b) controlează si reglementează activitătile de gestionare
a deseurilor în conformitate cu atributiile si competentele stabilite prin
lege.
Art. 46. - Ministerul de Interne are următoarele atributii:
a) controlează activitătile de gestionare a deseurilor în
conformitate cu atributiile si competentele stabilite prin lege;
b) sprijină celelalte autorităti competente în
îndeplinirea atributiilor si răspunderilor ce le revin pentru aplicarea si
respectarea prevederilor prezentei ordonante de urgentă si a altor prevederi
legale referitoare la deseuri;
c) supraveghează si controlează respectarea de către unitătile
din subordine a prevederilor prezentei ordonante de urgentă si ale altor acte
normative privind deseurile.
Art. 47. - Ministerul Apărării Nationale are următoarele
atributii si răspunderi:
a) elaborează strategia si programul de gestionare a
deseurilor provenite din domeniul militar si asigură conditiile necesare în
vederea realizării acestora;
b) elaborează reglementări specifice privind gestionarea deseurilor rezultate din domeniul militar, cu avizul autoritătii publice centrale pentru protectia mediului;
c) supraveghează si controlează respectarea de către unitătile
din subordine a prevederilor prezentei ordonante de urgentă si ale altor reglementări
privind deseurile.
Art. 48. - Ministerul Functiei Publice are următoarele
atributii:
a) coordonează elaborarea si aplicarea strategiilor si
programelor sectoriale privind gestionarea deseurilor de către autoritătile
publice locale;
b) urmăreste si asigură transpunerea de către autoritătile
publice locale a prevederilor prezentei ordonante de urgentă.
Art. 49. - Primarii si consiliile locale sunt obligate să
asigure curătenia localitătilor prin:
a) adoptarea unui sistem eficient de gestiune integrată a
deseurilor, prin: colectare, asigurarea etapizată a conditiilor pentru
colectarea selectivă, preluare, recuperare, neutralizare, incinerare si
depozitare finală;
b) implementarea si controlul functionării sistemului;
c) dotarea căilor de comunicatie si a locurilor publice de
colectare a deseurilor cu un număr suficient de recipiente pentru colectarea selectivă
a acestora;
d) colectarea selectivă si transportul la timp al întregii
cantităti de deseuri produse pe teritoriul localitătilor;
e) existenta unor depozite finale pentru deseurile
colectate selectiv, dimensionate corespunzător si amenajate pentru a asigura
protectia sănătătii populatiei si a mediului;
f) interzicerea depozitărilor de deseuri în alte locuri
decât cele destinate depozitelor stabilite prin documentatiile urbanistice;
g) elaborarea de instructiuni pentru agentii economici,
institutii si populatie privind modul de gestionare a deseurilor în cadrul localitătilor
si aducerea la cunostintă acestora prin mijloace adecvate;
h) orice alte măsuri si mijloace legale pe care le
consideră necesare.
Art. 50. - În scopul îndeplinirii atributiilor si
responsabilitătilor în domeniul gestionării deseurilor, pentru coordonarea
activitătilor si promovarea unor actiuni eficiente în acest domeniu, precum si
pentru realizarea unei bune colaborări între
autoritătile
competente responsabile de gestionarea deseurilor, în cadrul Ministerului
Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului se constituie Directia generală de
deseuri si substante chimice, modificându-se în mod corespunzător hotărârea
Guvernului privind
organizarea si functionarea acestui minister prin suplimentarea, în mod corespunzător, a numărului total de posturi.
CAPITOLUL VII
Sanctiuni
Art. 51. - Constituie contraventie următoarele fapte, dacă
nu au fost săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, să fie
considerate infractiuni, si se sanctionează după cum urmează:
1. cu amendă de la 100.000 lei la 1.000.000 lei pentru
persoanele fizice, de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoanele
fizice autorizate să desfăsoare activităti independente si de la 5.000.000 lei
la 30.000.000 lei pentru persoanele juridice autorizate, pentru:
a) abandonarea deseurilor urbane si a ambalajelor pe
spatiile verzi, căile de comunicatie, în locuri publice sau în alte locuri
nepermise;
b) nerespectarea sistemului de gestionare a deseurilor,
adoptat de primării si de consiliile locale si autorizat de organele
competente;
c) nerespectarea sarcinilor stabilite de autoritătile
competente privind conditiile de producere, colectare, reutilizare, reciclare,
tratare, transport si eliminare a deseurilor;
d) necontractarea cu unităti specializate a colectării,
reutilizării, reciclării, transportului si eliminării deseurilor, în situatia
în care aceste activităti nu se pot executa prin mijloace proprii;
2. cu amendă de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru
persoanele fizice autorizate să execute lucrări independente si de la
15.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoanele juridice autorizate, pentru:
a) neexecutarea la termenele stabilite a lucrărilor, dotărilor
si măsurilor destinate reducerii cantitătii de deseuri produse, colectării, reciclării,
transportului, comercializării si eliminării deseurilor;
b) realizarea de lucrări si desfăsurarea de activităti
care au ca obiect deseurile, fără aprobările legale;
c) poluarea mediului ca urmare a folosirii unor ambalaje
necorespunzătoare;
d) punerea în circulatie a produselor fără precizarea în
certificatul de calitate a continutului în substante periculoase si a gradului
de toxicitate;
e) producerea de deseuri prin formarea unor stocuri de
materii prime, materiale auxiliare, produse, subproduse si ambalaje, care depăsesc
necesitătile de productie, consum si desfacere;
f) neluarea măsurilor de colectare si valorificare a deseurilor si ambalajelor reciclabile, inclusiv a subproduselor;
g) neluarea măsurilor de retragere din circulatie si de prelucrare a produselor si ambalajelor, indiferent de provenientă, dacă acestea - de la livrare sau desfacere pe piată - nu corespund calitativ normelor si standardelor în vigoare;
h) amestecarea diferitelor tipuri de deseuri în procesul
de reciclare si eliminare a acestora;
i) transportul si eliminarea deseurilor fără asigurarea măsurilor
de protectie a sănătătii populatiei si a mediului înconjurător;
j) nerespectarea tehnologiilor de reciclare a materialelor
si deseurilor reciclabile acceptate prin actele de autorizare, în conformitate
cu dispozitiile legii;
3. cu amendă de la 3.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru
neîndeplinirea atributiilor si responsabilitătilor ce revin primarilor si
consiliilor locale, după caz, conform art. 49.
Art. 52. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor prevăzute la art. 51 se fac de personalul împuternicit din cadrul autoritătilor
publice centrale competente si din unitătile teritoriale ale acestora, precum
si din cadrul autoritătilor administratiei publice locale, conform atributiilor
stabilite prin lege.
(2) Împotriva pocesului-verbal de constatare a
contraventiei si de aplicare a sanctiunii se poate face plângere la instanta
competentă, în termen de 30 de zile de la data comunicării procesului-verbal de
contraventie.
(3) Prezenta ordonantă de urgentă se completează cu
prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificările ulterioare, cu exceptia art. 25-27.
Art. 53. - (1) Constituie infractiune si se sanctionează
cu închisoare de la 1 la 5 ani următoarele fapte:
a) importul de aparate, instalatii, echipamente, utilaje, substante si produse folosite si uzate, din categoria deseurilor interzise la import;
b) neadoptarea sau nerespectarea măsurilor obligatorii în
desfăsurarea activitătilor de colectare, transport si depozitare a deseurilor periculoase;
c) comercializarea, pierderea sau abandonarea deseurilor
pe durata si pe parcursul tranzitării teritoriului României;
d) refuzul de a aduce la îndeplinire decizia autoritătilor
competente mentionate în prezenta ordonantă de urgentă privind lucrările sau activitătile
de producere si gestionare a deseurilor;
e) refuzul de returnare în tara de origine a deseurilor pentru care s-a dispus o astfel de măsură de către organele în drept.
Tentativa se pedepseste.
(2) Infractiunile prevăzute la alin. (1) se constată de către personalul împuternicit din cadrul autoritătilor publice centrale competente si din unitătile teritoriale ale acestora, precum si din cadrul autoritătilor publice locale, conform atributiilor stabilite prin lege; actele de constatare se transmit organului de urmărire sau cercetare penală competent.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 54. - În scopul aplicării eficiente a măsurilor de
gestionare a deseurilor prevăzute în prezenta ordonantă de urgentă, prin hotărâre
a Guvernului, la propunerea autoritătii publice centrale competente, se
reglementează:
1. modalitătile de gestionare pentru următoarele categorii
speciale de deseuri:
a) uleiuri uzate;
b) deseuri cu continut sau contaminate cu compusi
bifenilpoliclorurati si trifenilpoliclorurati - PCB, PCT;
c) baterii si acumulatori uzati;
d) deseuri de la producerea dioxidului de titan;
e) ambalaje si deseuri din ambalaje;
f) alte categorii speciale de deseuri;
2. conditiile de functionare a instalatiilor de tratare si
eliminare a deseurilor:
a) conditii de functionare a incineratoarelor de deseuri
si deseuri periculoase;
b) eliminarea deseurilor prin depozitarea finală;
c) conditii privind protectia mediului si în special a
solurilor la utilizarea în agricultură a nămolurilor de la statiile de epurare
a apelor uzate;
d) alte conditii speciale de functionare.
Art. 55. - Administratiile zonelor libere sunt obligate să
aplice prevederile prezentei ordonante de urgentă în zonele pe care le administrează.
Art. 56. - Accesul publicului la fundamentarea deciziilor
privind realizarea unor proiecte de investitii, precum si a planurilor
nationale, judetene si sectoriale privind gestionarea deseurilor se face în
conditiile legii.
Art. 57. - (1) Anexele nr. I A-I E si II A-II B fac parte
integrantă din prezenta ordonantă de urgentă.
(2) Anexele la prezenta ordonantă de urgentă pot fi
completate si actualizate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 58. - Prezenta ordonantă de urgentă intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
Ministrul apelor, pădurilor
si protectiei mediului,
Romică Tomescu
p. Ministru de stat,
ministrul sănătătii,
Irinel Popescu,
secretar de stat
p. Ministrul lucrărilor
publice si amenajării teritoriului,
Lázsló Borbély,
secretar de stat
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Ministrul functiei
publice,
Vlad Rosca
p. Ministrul
industriei si comertului,
Ioan Roman,
secretar de stat
p. Ministrul
agriculturii si alimentatiei,
Stefan Pete,
secretar de stat
p. Ministrul
transporturilor,
Aleodor Frâncu,
secretar de stat
Ministrul apărării
nationale,
Sorin Frunzăverde
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Bucuresti,
16 iunie 2000.
Nr. 78.
ANEXA
Nr. I A
SEMNIFICATIA
unor termeni în sensul prezentei ordonante de urgentă
- ciclu de viată al produsului - perioada cuprinsă între
data de fabricatie a unui produs si data la care acesta devine deseu;
- colectare - strângerea, sortarea si/sau regruparea
(depozitarea temporară) deseurilor în vederea transportului lor;
- deseu - orice substantă sau orice obiect din categoriile
stabilite în anexa nr. I B, pe care detinătorul le aruncă sau are intentia ori obligatia
să le arunce;
- deseuri periculoase - deseuri ce figurează în lista
mentionată la art. 16 alin. (1), întocmită pe baza categoriilor sau tipurilor
generice de deseuri periculoase, prezentate în anexa nr. I C si a
constituentilor acestor deseuri, prezentati în anexa nr. I D, constituenti care
fac ca aceste deseuri să fie periculoase atunci când au una sau mai multe
dintre proprietătile descrise în anexa nr. I E;
- detinător - producătorul de deseuri sau persoana fizică,
persoana fizică autorizată să desfăsoare activităti independente sau persoana juridică
care are în posesie deseuri;
- eliminare - orice operatiune prevăzută în anexa nr. II
A;
- gestionare - colectarea, transportul, valorificarea si
eliminarea deseurilor, inclusiv supravegherea zonelor de depozitare după
închiderea acestora;
- producător - orice persoană fizică, persoană fizică
autorizată să desfăsoare activităti independente sau persoană juridică din a cărei
activitate rezultă deseuri (producător initial) si/sau care a efectuat
operatiuni de pretratare, de amestecare sau alte operatiuni care generează
schimbarea naturii sau compozitiei acestor deseuri;
- reutilizare - orice operatiune prin care ambalajul care
a fost conceput si proiectat pentru a realiza în cadrul ciclului său de viată
un număr minim de parcursuri sau rotatii este reumplut ori reutilizat pentru
acelasi scop pentru care a fost
conceput;
- reciclare - operatiunea de reprelucrare într-un proces de
productie a deseurilor pentru scopul original sau pentru alte scopuri;
- tranzit - transportul pe teritoriul national, de la o
granită la alta, cu stationări de scurtă durată, exclusiv cu caracter tehnic si
fără modificarea cantitătii confirmate prin sigiliul vamal;
- tratare - totalitatea proceselor fizice, chimice si
biologice care schimbă caracteristicile deseurilor, în scopul reducerii
volumului si caracterului periculos al acestora, facilitând manipularea sau
valorificarea lor;
- valorificare - orice operatiune mentionată în anexa nr. II B.
ANEXA
Nr. I B
CATEGORII
de deseuri
1. Reziduuri de productie sau de consum nespecificate la
pozitiile următoare
2. Produse necuprinse în specificatiile tehnice
3. Produse cu termenul de valabilitate expirat
4. Materiale împrăstiate sau distruse într-un accident,
inclusiv orice material, echipament etc. contaminat în urma accidentului
5. Materiale contaminate sau impurificate în urma unei
actiuni voluntare (de exemplu: reziduuri de la operatiunile de curătare,
materiale de ambalare, containere etc.)
6. Părti consumabile (de exemplu: baterii consumate,
catalizatori epuizati etc.)
7. Substante devenite improprii
utilizării (de exemplu: acizi contaminati, solventi contaminati, amestec de săruri
epuizate etc.)
8. Reziduuri ale proceselor industriale (de exemplu:
zguri, blazuri etc.)
9. Reziduuri de la procesele de combatere a poluării (nămoluri
de scruber, pulberi din filtrele de desprăfuire, filtre uzate etc.)
10. Reziduuri de fabricatie/finisare (de exemplu: aschii
de la strunjire sau frezare etc.)
11. Reziduuri de la extractia si prelucrarea materiilor
prime (de exemplu, reziduurile de la exploatările miniere sau petroliere etc.)
12. Materiale contaminate (de exemplu, uleiuri contaminate
cu PCB etc.)
13. Toate materialele, substantele sau produsele a căror
utilizare este interzisă de lege
14. Produse pe care detinătorul nu le mai utilizează (de
exemplu: reziduuri din agricultură, menajere, din birouri, din activităti
comerciale etc.)
15. Materiale, substante sau produse contaminate care
rezultă din actiunile de remediere a solului
16. Toate materialele, substantele sau produsele incluse în categoriile de mai sus.
ANEXA
Nr. I C
CATEGORII SAU TIPURI GENERICE
de deseuri periculoase
A. Deseuri care prezintă una dintre proprietătile descrise
în anexa nr. I E si care constau în:
1. deseuri anatomice; deseuri spitalicesti sau alte
deseuri clinice;
2. componente farmaceutice, medicinale sau veterinare;
3. conservanti pentru lemn;
4. biocide si substante fitofarmaceutice;
5. reziduuri de substante refolosite ca solventi;
6. substante organice halogenate, neutilizate ca solventi,
cu exceptia materialelor polimerizate inerte;
7. amestecuri de săruri ce contin cianuri;
8. uleiuri minerale si substante uleioase;
9. amestecuri sau emulsii de uleiuri si hidrocarburi, cu
sau în apă;
10. substante continând PCB (bifenilpoliclorurati) sau PCT
(trifenilpoliclorurati);
11. gudroane rezultate de la rafinare, distilare sau de la
orice alt tratament pirolitic;
12. cerneluri, coloranti, pigmenti, vopsele, grunduri,
lacuri;
13. răsini, latex, plastifianti, cleiuri/adezivi;
14.substante
chimice rezultate din activităti de cercetare, dezvoltare sau învătământ, care
nu sunt identificate sau/si sunt noi si ale căror efecte asupra omului sau mediului
înconjurător nu sunt cunoscute (de exemplu, reziduuri de laborator), dar se
presupune că sunt periculoase;
15. materiale pirotehnice sau alte materiale explozibile;
16. substante sau materiale folosite la procesarea
filmelor fotografice;
17. orice material contaminat cu un produs din grupa
dibenzofuranilor policlorurati;
18. orice material contaminat cu un produs din grupa dibenzo-para-dioxinelor
policlorurate.
B. Deseuri care contin unul dintre constituentii cuprinsi
în anexa nr. I D, ale căror proprietăti sunt descrise în anexa nr. I E si care constau
în:
19. săpun, grăsimi, ceară de natură animală sau vegetală;
20. substante organice nehalogenate, neutilizabile ca
solventi;
21. substante anorganice, fără metale sau compusi
metalici;
22. cenusă si/sau zgură;
23. sol, nisip, argilă, inclusiv material din dragare;
24. amestecuri de săruri fără cianuri;
25. prafuri si pulberi metalice;
26. catalizatori uzati;
27. lichide sau nămoluri continând metale ori compusi
metalici;
28. reziduuri rezultate din operatiuni de reducere a poluării
(praful retinut în sacii filtrelor de aer), cu exceptia celor prevăzute la pozitiile
nr. 29, 30 si 33;
29. nămoluri de la scrubere;
30. nămoluri de la statiile de tratare a apei;
31. reziduuri de decarbonatare;
32. reziduuri de schimbători de ioni;
33. nămoluri de la statiile de epurare, netratate sau
inadecvate pentru a fi folosite în agricultură;
34. reziduuri de la spălarea/curătarea rezervoarelor
si/sau a echipamentelor;
35. echipamente contaminate;
36. containere contaminate (de exemplu, butelii de gaz) al
căror continut include unul sau mai multe componente cuprinse în anexa nr. I D;
37. acumulatori, baterii sau alte tipuri de celule
electrice;
38. uleiuri vegetale;
39. materiale rezultate din colectarea selectivă a
deseurilor menajere si care prezintă una dintre caracteristicile mentionate în
anexa nr. I E;
40. orice alte deseuri care contin unul dintre constituentii înscrisi în anexa nr. I D si care au oricare dintre proprietătile înscrise în anexa nr. I E.
ANEXA
Nr. I D
CONSTITUENTI
ai deseurilor cuprinse la lit. B din anexa nr. I C,
care fac ca aceste deseuri să fie periculoase atunci când au
proprietătile descrise în anexa nr. I E
1. beriliu; compusi ai beriliului;
2. compusi ai vanadiului;
3. compusi ai cromului hexavalent;
4. compusi ai cobaltului;
5. compusi ai nichelului;
6. compusi ai cuprului;
7. compusi ai zincului;
8. arseniu; compusi ai arseniului;
9. seleniu; compusi ai seleniului;
10. compusi ai argintului;
11. cadmiu; compusi ai cadmiului;
12. compusi ai staniului;
13. antimoniu; compusi ai antimoniului;
14. teluriu; compusi ai teluriului;
15. compusi ai bariului, cu exceptia sulfatului de bariu;
16. mercur; compusi ai mercurului;
17. taliu; compusi ai taliului;
18. plumb; compusi ai plumbului;
19. sulfuri anorganice;
20. compusi anorganici ai fluorului, cu exceptia fluorurii
de calciu;
21. cianuri anorganice;
22. următoarele metale alcaline sau alcalino-pământoase:
litiu, sodiu, potasiu, calciu, magneziu în formă necombinată;
23. solutii acide sau acizi în formă solidă;
24. solutii bazice sau baze în formă solidă;
25. azbest (praf si fibre);
26. fosfor; compusi ai fosforului, cu exceptia fosfatilor
minerali;
27. carbonili ai metalelor;
28. peroxizi;
29. clorati;
30. perclorati;
31. azide;
32. PCB (bifenilpoliclorurati) si/sau PCT
(trifenilpoliclorurati);
33. compusi farmaceutici sau veterinari;
34. biocide si substante fitofarmaceutice;
35. substante infectioase;
36. creozoturi;
37. izocianati; tiocianati;
38. cianuri organice;
39. fenoli; compusi ai fenolului;
40. solventi halogenati;
41. solventi organici, cu exceptia solventilor halogenati;
42. compusi organohalogenati, cu exceptia materialelor
polimericate inerte si a altor substante care sunt cuprinse în prezenta anexă;
43. compusi aromatici; compusi organici policiclici si
heterociclici;
44. amine alifatice;
45. amine aromatice;
46. eteri;
47. substante cu caracter exploziv, cu exceptia celor
cuprinse la alt punct din această anexă;
48. compusi organici cu sulf;
49. orice compus din familia dibenzofuranilor
policlorurati;
50. orice compus din familia dibenzo-para-dioxinelor
policlorurate;
51. hidrocarburi si compusi ai acestora cu oxigen, azot sau sulf, care nu au fost cuprinsi la alt punct din această anexă.
ANEXA
Nr. I E
PROPRIETĂTI
ale deseurilor care fac ca acestea să fie periculoase
H1. explozive - substante si preparate care pot exploda
sub efectul unei scântei sau care sunt mai sensibile la focuri ori frecare
decât dinitrobenzenul;
H2. oxidante - substante si preparate care produc reactii
puternic exoterme în contact cu alte substante, mai ales cu substante inflamabile;
H3.A. foarte inflamabile: - substante lichide si preparate
care au punctul de aprindere sub 21°C (inclusiv lichide extrem de inflamabile);
- substante si preparate care se pot încălzi si apoi se
pot aprinde în contact cu aerul la temperatura mediului ambiant fără adaos de energie
suplimentară;
- substante solide si preparate care iau foc cu usurintă
la contactul cu o sursă de aprindere si care continuă să ardă sau să se consume
si după îndepărtarea sursei de aprindere;
- substante gazoase si preparate care sunt inflamabile în
aer la presiune normală;
- substante si preparate care în contact cu apa sau cu aerul
umed produc gaze usor inflamabile în cantităti periculoase;
H3.B. inflamabile - substante si preparate lichide care au
punctul de aprindere egal sau mai mare de 21°C si mai mic sau egal cu 55°C;
H4. iritante - substante si preparate necorosive care prin
contact imediat, prelungit sau repetat cu pielea sau cu mucoasele pot cauza inflamatii;
H5. dăunătoare - substante si preparate care, dacă sunt
inhalate sau ingerate ori dacă penetrează pielea, pot produce riscuri limitate pentru
sănătate;
H6. toxice - substante si preparate care, dacă sunt
inhalate sau dacă penetrează pielea, pot produce riscuri serioase, acute sau
cronice pentru sănătate si chiar moartea;
H7. cancerigene - substante si preparate care, dacă sunt
inhalate sau ingerate ori dacă penetrează pielea, pot induce cancer sau
cresterea incidentei lui;
H8. corosive - substante si preparate care pot distruge
tesuturile vii la contactul cu acestea;
H9. infectioase - substante cu continut de microorganisme
viabile sau toxinele acestora care sunt cunoscute ca producând boli pentru om
sau pentru alte organisme vii;
H10. teratogene - substante si preparate care, dacă sunt
inhalate sau ingerate sau dacă penetrează pielea, pot induce malformatii congenitale
neereditare sau cresterea incidentei acestora;
H11. mutagene - substante si preparate care, dacă sunt
inhalate sau ingerate ori dacă penetrează pielea, pot produce defecte genetice ereditare
sau cresterea incidentei acestora;
H12. substante si preparate care în contact cu apa, cu
aerul sau cu un acid produc gaze toxice sau foarte toxice;
H13. substante si preparate capabile ca după depozitare să
producă, pe diferite căi, altă substantă (de exemplu, levigat), care posedă una
dintre caracteristicile prezentate mai sus;
H14. ecotoxice - substante si preparate care prezintă sau pot prezenta riscuri imediate sau întârziate pentru unul sau mai multe sectoare ale mediului înconjurător.
ANEXA
Nr. II A
OPERATIUNI
de eliminare a deseurilor
1. depozitarea pe sol si în subsol (de exemplu, depunerea
în depozite de gunoi);
2. tratarea prin contact cu solul (de exemplu,
biodegradarea deseurilor lichide sau a nămolurilor depozitate pe sol);
3. injectarea în subteran (de exemplu, injectarea
deseurilor pompabile în puturi, saline sau straturi geologice);
4. descărcarea pe suprafete (de exemplu, descărcarea de
deseuri lichide sau de nămoluri în depresiuni, iazuri sau lagune);
5. depozitarea pe teren special amenajat (de exemplu,
dispunerea în celule etanse separate, acoperite si izolate unele de celelalte
si de mediul înconjurător);
6. evacuarea deseurilor solide în mediul acvatic,
exceptând mările si oceanele;
7. evacuarea în mări/oceane, inclusiv îngroparea în
subsolul marin;
8. tratament biologic nespecificat la alt punct din
prezenta anexă, din care rezultă, în final, compusi sau amestecuri care sunt
eliminate prin intermediul oricărei operatiuni enumerate la pct. 1-12;
9. tratament fizico-chimic nespecificat la alt punct din
prezenta anexă, din care rezultă, în final, compusi sau amestecuri care sunt eliminate
prin intermediul oricărei operatiuni enumerate la pct. 1-12 (de exemplu:
evaporare, uscare, calcinare
etc.);
10. incinerare pe sol;
11. incinerare pe mare;
12. stocare permanentă (de exemplu, introducerea de
containere cu deseuri într-o mină);
13. amestecare înainte de a se încadra în oricare dintre
operatiunile mentionate la pct. 1-12;
14. reambalare înainte de a se încadra în oricare dintre
operatiunile mentionate la pct. 1-13;
15. stocarea înainte de efectuarea oricărei operatiuni mentionate la pct. 1-14, cu exceptia depozitării temporare, înaintea colectării, pe zona de producere.
ANEXA
Nr. II B
OPERATIUNI
de valorificare a deseurilor
1. recuperarea sau regenerarea solventilor;
2. reciclarea sau recuperarea substantelor organice care
nu sunt utilizate ca solventi;
3. reciclarea sau recuperarea metalelor ori a compusilor
metalici;
4. reciclarea sau recuperarea altor materiale anorganice;
5. regenerarea acizilor sau a bazelor;
6. valorificarea produselor folosite la captarea
poluantilor;
7. valorificarea produselor din catalizatori;
8. rerafinarea uleiurilor uzate sau alte reutilizări ale
acestora;
9. utilizarea ca material combustibil sau ca mijloc de
producere a energiei;
10. împrăstierea pe sol, în beneficiul agriculturii sau
pentru reconstructie ecologică, inclusiv operatiunile de compostare si alte procese
de transformare biologică;
11. utilizarea deseurilor obtinute în urma oricărei
operatiuni mentionate la pct. 1-10;
12. schimb de deseuri între detinători, pentru a fi supuse
uneia dintre operatiunile mentionate la pct. 1-11;
13. stocarea de deseuri în scopul de a fi supuse uneia dintre operatiunile mentionate la pct. 1-12, exclusiv depozitarea temporară înaintea colectării, în zona de producere.