MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul
XII - Nr. 200 LEGI, DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Joi, 4 mai 2000
SUMAR
LEGI SI DECRETE
69. - Legea educatiei fizice si sportului
147. - Decret pentru promulgarea Legii
educatiei fizice si sportului
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
SENATUL
educatiei fizice si sportului
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
TITLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează organizarea si
functionarea sistemului national de educatie fizică si sport în România.
(2)În sensul prezentei legi, prin educatie fizică si sport se
întelege toate formele de activitate fizică menite, printr-o participare
organizată sau independentă, să exprime sau să amelioreze conditia fizică si
confortul spiritual, să stabilească relatii sociale civilizate si să conducă la
obtinerea de rezultate in competitii de orice nivel.
(3) Termenii folositi în textul legii au semnificatia stabilită in
anexa care face parte integrantă din prezenta lege.
Art. 2. - (1) Educatia fizică si sportul sunt activităti de
interes national sprijinite de stat.
(2) Statul recunoaste si stimulează actiunile organizatorice si de
promovare a educatiei fizice si sportului, desfăsurate de autoritătile
administratiei publice si, după caz, de organismele neguvernamentale de profil
în învătământ, în structuri ale apărării nationale, ordinii publice, sigurantei
nationale, în sănătate, în societăti comerciale, precum si în alte sectoare ale
vietii sociale, potrivit reglementărilor legale.
(3) Educatia fizică si sportul cuprind următoarele activităti:
educatia fizică, sportul pentru toti, sportul de performantă, exercitiile
fizice practicate cu scop de întretinere, profilactic sau terapeutic.
(4) Statul garantează exercitarea functiilor sectorului public si
ale sectorului particular în domeniile educatiei fizice si sportului, în
conformitate cu principiile colaborării responsabile dintre toti factorii
interesati.
(5) Practicarea educatiei fizice si sportului este un drept al
persoanei, fără nici o discriminare, garantat de stat. Exercitarea acestui
drept este liberă si voluntară si se realizează independent sau în cadrul
structurilor sportive asociative.
(6) Statul recunoaste si garantează persoanei fizice si juridice
dreptul la libera asociere în scopul constituirii structurilor sportive.
Art. 3. - 1) Autoritătile administratiei publice, unitătile si
institutiile de învătământ, institutiile sportive, precum si organismele
neguvernamentale de profil au obligatia să sprijine sportul pentru toti si
sportul de performantă si să asigure conditiile organizatorice si materiale de
practicare a educatiei fizice si sportului în comunităiile locale.
(2) Autoritătile administratiei publice si institutiile prevăzute
la alin. (7) au obligatia să asigure, cu prioritate, copiilor de vârstă
prescolară, tinerilor si persoanelor în vârstă conditii pentru practicarea
exercitiului fizic, in vederea integrării sociale.
(3) Autoritătile administratiei publice au obtigatia să asigure
conditii pentru practicarea educatiei fizice si sportului de către persoane cu
handicap fizic, senzorial, psihic si mixt, în scopul dezvoltării personalitătii
lor si integrării în societate, precum si mijloacele care să permită
sportivilor cu handicap participarea la competitii nationale si internationale
destinate lor.
TITLUL II
Organizarea educatiei fizice si
sportului
CAPITOLUL I
Educatia fizică si sportul scolar si
universitar
Art. 4. - Ministerul Educatiei Nationale organizează activitatea
de educatie fizică si practicarea sportului în învătământul preuniversitar si
universitar.
Art. 5. - Educatia fizică scolară este disciplină obligatorie,
prevăzută în planurile de învătământ cu un număr de ore diferentiat, conform
curriculumului stabilit de comun acord între Ministerul Tineretului si
Sportului si Ministerul Educatiei Nationale.
Art. 6. - (1) Activitatea sportivă din unităiile si institutiile
de învătământ se organizează în cadrul asociatiilor sportive scolare si
universitare.
(2) Asociatiile sportive scolare si universitare sunt structuri
sportive înfiintate în conditiile prezentei legi, a căror activitate este
coordonată de Federatia Sportului Scolar si Universitar.
(3) Federatia Sportului Scolar si Universitar, înfiintată în
conditiile legii, are următoarele atributii:
a) promovarea valentelor educative ale sportului;
b) initierea si organizarea de programe si actiuni de atragere a
elevilor si studentilor la practicarea sportului;
c) coordonarea competitiilor sportive desfăsurate în unitătile si
institutiile de învătământ, organizate de asociatiile sportive scolare si
universitare;
d) sprijinirea sau organizarea, după caz, a competitiilor locale,
zonale si nationale ale reprezentativelor unitătilor si institutiilor de
învătământ;
e) detinerea competentei exclusive pentru reprezentarea tării la
competitiile oficiale organizate sub egida federatiilor internationale ale
sportului scolar si universitar.
(4) Organizarea si functionarea Federatiei Sportului Scolar si
Universitar se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, initiată de Ministerul
Tineretului si Sportului si de Ministerul Educatiei Nationale.
(5) Finantarea Federatiei Sportului Scolar si Universitar se face
prin alocatii de la bugetul de stat, pe bază de programe, precum si prin
venituri extrabugetare. Pentru sustinerea programelor de reprezentare la
competitiile internationale oficiale, desfăsurate sub egida federatiilor
internationale ale sportului scolar si sportului universitar, Federatia
Sportului Scolar si Universitar poate beneficia, cu prioritate, de alocatii
guvernamentale.
(6) Participarea la sistemul competitional pentru elevii si
studentii din unitătile si institutiile de învătământ se face exclusiv pe baza
legitimatiei scolare/de student si a avizului medical la zi.
7) Pentru elevii cu aptitudini sportive se pot organiza, în
conditiile legii, clase, scoli si licee cu program sportiv, precum si cluburi
sportive scolare.
(8) Toate unitătile de învătământ, de stat sau particulare,
existente sau nou-înfiintate, au obligatia să dispună sau să aibă acces la
bazele si instalatiile sportive, pentru a permite desfăsurarea lectiilor de
educatie fizică si practicarea sportului cu elevii si studentii.
(9) Bazele si instalatiile sportive proprii pot fi puse la
dispozitie, gratuit sau cu plată, comunitătilor locale, persoanelor fizice sau
juridice interesate, cu obligatia respectării desfăsurării normale a
programelor si activitătilor de învătământ si ale cluburilor sportive scolare
si universitare.
(10) Sportul de performantă pentru elevi si studenti se
organizează, de regulă, în cadrul cluburilor sportive scolare si universitare.
Elevii si studentii pot practica sportul de performantă si in alte cluburi
sportive.
CAPITOLUL II
Educatia fizică militară si
profesională
Art. 7. - Educatia fizică militară este disciplină obligatorie,
prevăzută în planul de instructie si învătământ. Ea se desfăsoară sistematic si
continuu, pe intreaga perioadă a săptămânii, a procesului de instructie si
învătământ, în limita a cel putin 3 ore săptămânal, fiind condusă de cadre
militare sau civile de specialitate.
Art. 8. – Educatia fizică profesională se organizează în domeniile
de activitate care implică diferite forme de practicare a exercitiilor fizice,
în scopul dezvoltării si mentinerii unei bune conditii fizice. Educatia fizică
profesională este reglementată prin acte normative elaborate pentru domeniile
interesate.
Art. 9. - Exercitiile fizice practicate cu scop profilactic sau
terapeutic se structurează diferentiat pe domenii, în functie de alte obiective
urmărite, în afara celor specifice educatiei fizice si sportului. Ele pot fi de
întretinere ori pentru tratamentul unor maladii sau corective.
CAPITOLUL III
Sportul pentru toti
Art. 10. - (1) Sportul pentru toti reprezintă un complex de
activităti bazate pe practicarea liberă a exercitiului fizic într-un mediu
curat si sigur, individual sau în grup, organizat ori independent.
(2) Sportul pentru toti este sprijinit de stat, de organizatii
neguvernamentale si de structuri ale administratiei locale, în vederea
mentinerii sănătătii, a recreării si socializării cetătenilor.
(3) Pentru coordonarea aplicării Programului national
"Sportul pentru toti" se constituie Comitetul Activitătilor Fizice
Sportive pentru Sănătate, Educatie si Recreare, organism consultativ pe lângă
Secretariatul General al Guvernului, a cărui organizare, functionare si
componentă se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 11. - (1) Mijloacele financiare necesare pentru sustinerea
subprogramelor derulate de Federatia Sportivă Natională "Sportul pentru
toti" se asigură de la bugetul de stat, sub formă de subventie acordată
suplimentar Ministerului Tineretului si Sportului.
(2) Subprogramele propuse de celelalte institutii, care sunt
aprobate anual de Comitetul Activitătilor Fizice Sportive pentru Sănătate,
Educatie si Recreare, sunt finantate de la bugetele locale, din fonduri primite
de la organismele internationale, din sponsorizări, donatii si legate, precum
si din fonduri ale bugetului de stat, care vor fi prevăzute cu destinatia
pentru activitatea sportivă si de tineret.
CAPITOLUL IV
Sportul de performantă
Art. 12. - (1) Sportul de performantă constituie un factor
esential pentru dezvoltarea sportivă pe plan national, îndeplinind o importantă
functie reprezentativă pentru România in competitiile sportive oficiale cu
caracter international.
(2) Organele administratiei publice centrale cu atributii în sport
si autoritătile administraiiei publice locale asigură mijloacele necesare
pentru pregătirea sportivilor de performantă, acordarea sprijinului stiintific
si medical necesar, precum si pentru încadrarea lor în sistemul de educatie si
deplina integrare socială si profesională.
(3) Pe timpul satisfacerii stagiului militar organele
administratiei publice centrale de specialitate asigură sportivilor de
performantă conditii pentru continuarea pregătirii, precum si pentru
participarea la concursurile sportive interne si internationale.
Art. 13. - (1) Prin sportul de performantă se urmăreste
valorificarea aptitudinilor individului într-un sistem organizat de selectie,
pregătire si competitie, având ca scop ameliorarea rezultatelor sportive,
realizarea de recorduri si obtinerea victoriei.
(2) Sportivii de performantă sunt persoanele care practică
sistematic si organizat sportul si participă în competitii cu scopul de a
obtine victoria asupra partenerului, pentru autodepăsire sau record.
(3) Pentru a participa la competitiile sportive oficiale locale
sau nationale un sportiv de performantă trebuie să fie legitimat la un club
sportiv.
(4) Evidenta legitimării si transferarea sportivilor sunt în
competenta federatiilor sportive nationale, a ligilor profesioniste si a asociatiilor
judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport, potrivit statutelor
si regulamentelor federatiilor sportive nationale.
(5) Sistemul competitiilor sportive oficiale pe ramuri de sport
este elaborat si organizat de federatiile sportive nationale, potrivit
statutelor si regulamentelor acestora.
Art. 74. - (1) Sportivii de performantă pot fi amatori si
nonamatori, conform prevederilor cuprinse in statutele si regulamentele
federatiilor nationale, în conditiile legii.
(2) Sportivii amatori sunt cei care, pentru practicarea sportului
respectiv, nu au relatii contractuale de muncă cu cluburile sau cu asociatiile
sportive la care sunt legitimati.
(3) Sportivii nonamatori sunt cei care, pentru practicarea
sportului respectiv, încheie, în conditiile legii, cu cluburile sau cu
asociatiile sportive la care sunt legitimati:
a) o conveniie civilă de prestări de servicii;
b) un contract individual de muncă pe baza căruia obtin licenta de
sportiv profesionisf, care le conferă statutul de sportiv profesionist.
(4) Ramurile de sport, precum si conditiile de practicare a
sportului profesionist se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, initiată de
Ministerul Tineretului si Sportului, la propunerea federatiilor sportive
nationale.
Art. 15. - (1) Autoritătile administratiei publice centrale si
locale pot sprijini pregătirea sportivă, integrarea in sistemul de învătământ,
integrarea socială si profesională a sportivilor de performantă, după caz, pe
întreaga perioadă a carierei sportive.
(2) În sensul prevederilor alin. (1), unitătile sau institutiile
de învătămănt asigură, după caz, pentru sportivii de performantă scutiri de
frecventă, sesiuni de examene deschise si conditii de înscriere în învătământul
universitar, potrivit legii.
Art. 16. - Criteriile de clasificare a sportivilor de performantă
se stabilesc prin regulamente elaborate de federatiile sportive nationale.
TITLUL III
Structurile administratiei publice
pentru sport
CAPITOLUL I
Ministerul Tineretului si Sportului
Art. 17. - (1) Ministerul Tineretului si Sportului este organul
administratiei publice centrale de specialitate care coordonează activitatea
din domeniul educatiei fizice si sportului, cu exceptia cazurilor prevăzute de
prezenta lege.
(2) Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent:
a) activitatea de educaiie fizică si sport din unitătile si
institutiile de învătământ, care se organizează cu respectarea prevederilor
art. 4-6 si a celorlalte prevederi legale în vigoare;
b) activitatea de educatie fizică si sport din unitătile militare
si de învătământ militar, care se organizează cu respectarea prevederilor art.
7 si a celorlalte prevederi legale în vigoare.
Art. 18. - (1) Ministerul Tineretului si Sportului se organizează
si functionează potrivit legii si are următoarele atributii principale în
domeniul sportului:
a) elaborează si sustine strategia generală a organizării si
dezvoltării activitătii sportive si reprezintă interesele statului în raport cu
federatiile de specialitate;
b) initiază, elaborează si avizează, după caz, proiecte de acte
normative în domeniul educatiei fizice si sportului;
c) elaborează normele generale de folosire a mijloacelor materiale
aflate în administrarea sa si a mijloacelor financiare pentru activitatea
sportivă, care provin din alocatii de la bugetul de stat;
d) conlucrează cu ministerele si cu celelalte autorităti ale
administratiei publice centrale si locale, cu institutiile de cercetare si cu
unitătile de învătământ si sanitare de specialitate pentru organizarea si
dezvoltarea educatiei fizice si sportului;
e) conlucrează cu Comitetul Olimpic Român în finantarea si
derularea programelor privind pregătirea si participarea sportivilor români la
Jocurile Olimpice, precum si pentru promovarea valentelor educative ale
olimpismului;
f) administrează patrimoniul sportiv din domeniul public al
statului, încredintat Ministerului Tineretului si Sportului;
g) supraveghează mentinerea destinatiei bazelor sportive din
domeniul public sau privat al statului ori al unitătilor
administrativ-teritoriale, precum si a celor care au apartinut domeniului
public si au intrat în circuitul privat după 1989;
h) propune structura anuală a alocatiilor de la bugetul de stat;
i) repartizează bugetul activitătii sportive, constituit potrivit
prezentei legi, pentru:
- activitatea proprie si cea a unitătilor din subordinea sa;
federatiile sportive nationale si cluburile sportive care au calitatea de
institutii de utilitate publică, în baza contractelor de finantare a
obiectivelor si programelor sportive ale acestora;
- premierea performantelor deosebite obtinute la competitiile
sportive internationale oficiale;
j) avizează afilierea federatiilor sportive nationale la
federatiile sportive internationale si la alte foruri continentale sau mondiale
si autorizează afilierea tuturor organizatiilor cu profil sportiv la forurile
internationale de specialitate;
k) supraveghează si controlează respectarea de către structurile
sportive a dispozitiilor legale in vigoare si a prevederilor cuprinse în
statutele si în actele de constituire a acestora;
l) organizează sau sprijină, potrivit legii, formarea, pregătirea
profesionată si perfectionarea specialistilor din domeniul sportului,
conlucrând în acest scop cu institutiile si cu organismele de specialitate din
tară si din străinătate;
m) elaborează si aduce la îndeplinire, în colaborare cu
autoritătile administratiei publice locale, planurile de construire si de
modernizare a bazelor si instalatiilor sportive, în vederea dezvoltării
sportului de performantă de interes national si international; avizează
normativele tehnice în materie de baze si instalatii sportive;
n) recunoaste sau revocă, în sensul prezentei legi, existenta unei
structuri sportive prin înscrierea, respectiv radierea acesteia din Registrul
sportiv;
o) avizează constituirea structurilor sportive, inclusiv
înscrierea ca persoane juridice a cluburilor sportive profesioniste organizate
ca societăti comerciale sportive pe actiuni, respectiv retrage avizul de
functionare a acestora;
p) elaborează criteriile de acordare si atribuie distinctiile si
titlurile sportive, altele decât cele stabilite prin lege;
q) sprijină organizarea si promovarea cercetării stiintifice si
asistentei medicale în domeniul sportiv;
r) autorizează desfăsurarea pe teritoriul României a campionatelor
mondiale, europene si regionale si participarea reprezentativelor nationale la
campionatele mondiale si europene organizate în străinătate, precum si la
campionatele regionale;
s)promovează măsurile de prevenire, control si reprimare a
folosirii substantelor interzise si a metodelor neregulamentare, destinate să
mărească în mod artificial capacitatea fizică a sportivilor sau să modifice
rezultatele competitiilor;
s1) adoptă măsuri pentru prevenirea si combaterea
violentei la manifestările sportive;
t) reprezintă interesele statului in diferite organe si organisme
sportive internationale; negociază si încheie acorduri, întelegeri, protocoale
si alte documente de colaborare în domeniul sportului cu organisme de
specialitate din alte tări, pe baza prevederilor legale în vigoare;
t1) colaborează cu celelalte organe ale administraiiei
publice centrale cu atributii în domeniul sportului, pentru sustinerea
sportului pentru toti si de performantă, asigurarea unei eficiente sporite pe linia
supravegherii si controlului, exercitării autoritătii disciplinare, formării si
perfectionării specialistilor din domeniul sportului, pentru corelarea
finantării activitătii sportive, prevenirea violentei în sport si combaterea
dopajului.
(2) Ministerul Tineretului si Sportului poate îndeplini si alte
atributii prevăzute în actele normative în vigoare.
CAPITOLUL II
Directiile pentru tineret si sport
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti
Art. 19. - (1) Directiile pentru tineret si sport judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti sunt servicii publice descentralizate ale
Ministerului Tineretului si Sportului, cu personalitate juridică.
(2) Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, sunt finantate de la bugetul de stat si din venituri
extrabugetare.
(3) Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, colaborează cu autoritătile administratiei publice
locale pentru organizarea si promovarea activitătilor sportive.
(4) Organizarea, functionarea si atributiile directiilor pentru
tineret si sport judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, se stabilesc
prin regulament elaborat de Ministerul Tineretului si Sportului.
Art. 20. - (1) Directiile pentru tineret si sport judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, au următoarele atributii principale in
domeniul sportului:
a) tin evidenta structurilor sportive din judet, prin înscrierea
acestora în Registrul sportiv;
b) repartizează, pe bază de contract, subventiile pentru
programele cluburilor sportive aflate în raza administrativ-teritorială
respectivă, alocate de organul administratiei publice centrale de specialitate
pentru sport;
c) colaborează cu consiliile locale în scopul utilizării eficiente
a subventiilor acordate de la bugetele locale pentru activitatea sportivă de
performantă în teritoriu;
d) elaborează si aduc la îndeplinire, în colaborare cu
autoritătile administratiei publice locale, planurile de construire si de îmbunătătire
a bazelor si instalatiilor sportive, în vederea dezvoltării sportului în
general si a sportului de performantă în teritoriu; subventionează unele
programe speciale pentru sportivi, sectii sau echipe din raza
administrativ-teritorială;
e) colaborează cu inspectoratele scolare, unitătile de învătămănt
si cu institutiile de învătământ superior pentru organizarea si dezvoltarea
sportului scolar si universitar, precum si pentru formarea si perfectionarea
pregătirii profesionale a instructorilor sportivi;
f) initiază măsurile necesare pentru prevenirea violentei la
manifestările sportive organizate în raza lor teritorială, precum si a
dopajului în sport;
g) sprijină cu mijloace materiale si financiare practicarea
sportului pentru toii;
h) îndrumă si controlează din punct de vedere tehnicometodic si de
specialitate structurile sportive din judet.
(2) Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, îndeplinesc si alte atributii stabilite prin
regulamentele aprobate de Ministerul Tineretului si Sportului si prin acte
normative specifice domeniului lor de activitate.
TITLUL IV
Structurile sportive
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 21. - (1) În sensul prezentei legi, sunt considerate
structuri sportive:
a) asociatiile sportive;
b) cluburile sportive, inclusiv cele organiaate ca societăti
comerciale;
c) asociatiile judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri
de sport;
d) ligile profesioniste;
e) federatiile sportive nationale;
f) Comitetul Olimpic Român.
(2) Dreptul la libera asociere, în scopul constituirii unei
structuri sportive, este un drept al persoanei fizice sau juridice.
(3) Ministerul Tineretului si Sportului organizează, în conditiile
stabilite prin prezenta lege, evidenta structurilor sportive prin Registrul
sportiv, atribuind fiecărei structuri înscrise un număr de identificare si
Certificatul de identitate sportivă.
Art. 22. - (1) În sensul prezentei legi, structurile sportive sunt
asociatii de drept privat, formate din persoane fizice sau juridice,
constituite în scopul organizării si administrării unei activităti sportive si
care au drept obiectiv promovarea uneia sau mai multor discipline sportive,
practicarea acestora de către membrii lor si participarea la activitătile si
competitiile sportive.
(2) Pentru scopurile si in conditiile stabilite prin lege pot functiona
cluburi sportive, persoane juridice de drept public organizate în subordinea
organelor administratiei publice centrale sau locale.
Art. 23. - Toate structurile sportive, indiferent de scopul lor
specific si de forma juridică, se înscriu în Registrul sportiv. Procedurile de
înregistrare si de atribuire a Certificatul de identitate sportivă si a
numărului de identificare se stabilesc prin regulamentul de aplicare a
prezentei legi.
Art. 24. - (1) Recunoasterea unei structuri sportive, în sensul
prezentei legi, se dovedeste prin Certificatul de identitate sportivă, eliberat
în conditiile prezentei legi,
(2) Structurile sportive oficial recunoscute se pot afilia după
cum urmează:
a) la asociatiile judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pe
ramuri de sport, constituite potrivit prevederilor art. 34, pentru participarea
la competitiile oficiale locale;
b) la federatia sportivă natională corespunzătoare, constituită
potrivit prevederilor art. 35-41, pentru participarea la competitiile oficiale
nationale sau internationale.
CAPITOLUL II
Asociatiile sportive
Art. 25. - (1) Asociatiile sportive sunt structuri sportive fără
personalitate juridică. Asociatiile sportive fără personalitate juridică se pot
constitui ca societăti civile particulare, potrivit legislatiei în vigoare.
Constituirea unei asociatii sportive fără personalitate juridică dă dreptul
acesteia la obtinerea unui certificat de identitate sportivă, precum si la
afilierea la asociatia judeteană, pe ramura de sport corespunzătoare, în
vederea participării la competitiile sportive oficiale locale.
(2) Asociatii sportive se pot constitui si în cadrul institutiilor
publice sau private, ca unităti fără personalitate juridică.
(3) În cadrul institutiilor publice sau private se poate constitui
o singură asociatie sportivă ca unitate fără personalitate juridică.
CAPITOLUL III
Cluburi sportive
Art. 26. - (1) Cluburile sportive sunt structuri sportive cu
personalitate juridică, constituite in conditiile legii.
(2) Cluburile sportive pot fi:
a) persoane juridice de drept privat, structuri fără scop lucrativ
sau societăti comerciale sportive pe actiuni;
b) persoane juridice de drept public.
Art. 27. - Cluburile sportive de drept privat, fără scop lucrativ,
sunt persoane juridice nonprofit, constituite, în conditiile legii, ca
structuri mono- sau polisportive.
Art. 28. - (1) Cluburile sportive au regim propriu de administrare
si de gestionare a bugetului si a patrimoniului, aprobat de adunările generale
ale acestora, în conditiile legii.
(2) Cluburile sportive se supun în fiecare an verificărilor
financiare, potrivit legii.
(3) Pentru înstrăinarea bazelor sportive realizate pe terenuri concesionate
în scopuri exclusiv sportive sau pentru schimbarea destinatiei acestora este
necesar acordul Ministerului Tineretului si Sportului.
(4) Cluburile sportive dispun de bunurile aflate în proprietatea
lor, pot încheia contracte de împrumut si pot elibera titluri de credit, cu
conditia ca aceste acte juridice să fie încheiate pentru realizarea obiectului
de activitate.
(5) În cazul dizolvării unui club sportiv, patrimoniul său net va
fi îndreptat spre realizarea unor activităti sportive, Ministerul Tineretului
si Sportului urmând, să stabilească destinatia sa concretă, la propunerea
federatiei sportive nationale corespunzătoare.
(6) Cluburile sportive, indiferent de forma de organizare
prevăzută de prezenta lege, vor respecta prevederile specifice din normele si
regulamentele federatiilor nationale si, după caz, ale ligilor profesioniste
din ramura de sport respectivă.
Art. 29. - (1) Cluburile sportive de drept public sunt persoane
jucidice, înfiintate ca institutii publice în subordinea organelor administratiei
de stat, si au drept obiect de activitate performanta, selectia, pregătirea si
participarea la competitii interne si internationale.
(2) Cluburile sportive de drept public mono- sau polisportive se
organizează si functionează după regulamente proprii. Acestea se bucură de
drepturile conferite de lege, cu exceptia implicării patrimoniale a autoritătii
publice căreia i se subordonează.
Art. 30. - Cluburile sportive de drept public pot primi spre
administrare sau în folosintă gratuită imobilele care deservesc activitatea
sportivă, baze si instalatii sportive. Bazele si instalatiile sportive primite
spre administrare si folosintă sunt considerate patrimoniu sportiv si nu îsi
vor schimba destinatia sportivă fără aprobarea Ministerului Tineretului si Sportului.
Art. 31. - (1) Cluburile sportive, organizate ca societăti
comerciale sportive pe actiuni, sunt cluburi sportive profesioniste. Acestea au
drept obiect de activitate participarea la competitii sportive profesioniste,
promovarea si dezvoltarea activitătilor sportive, precum si alte activităti
legate sau derivate din obiectul lor social.
(2) Cluburile sportive profesioniste se organizează numai pentru o
singură disciplină sportivă.
(3) Cluburilor sportive profesioniste li se aplică regimul juridic
al societătilor comerciale, cu particularitătile cuprinse în prezenta lege.
(4) Pentru participarea la competitiile sportive profesioniste
cluburile sportive profesioniste trebuie să se afilieze la federatia sportivă
natională respectivă si, după caz, la liga profesionistă respectivă.
Art. 32. - (1) Capitalul social initial al cluburilor sportive
profesioniste, constituite ca societăti comerciale sportive pe actiuni prin
reorganizarea actualelor cluburi sportive, va fi format din totalitatea
patrimoniului net, dobândit legal si existent la data constituirii societătii
comerciale sportive pe actiuni, precum si prin aport în natură si în numerar.
(2) Sumele rezultate din vânzarea actiunilor, determinate până la
nivelul patrimoniului net existent, se varsă în contul federatiilor sportive,
în vederea constituirii unor fonduri cu destinatie exclusivă pentru sport,
creării sau dezvoltării infrastructurii nationale a ramurii sportive
respective.
(3) Valoarea nominală a unei actiuni, precum si nivelul minim al
capitalului social al cluburilor sportive profesioniste, constituite sau
reorganizate în baza prezentei legi, se stabilesc potrivit dispozitiilor legale
în vigoare.
(4) Transformarea cluburilor existente în societăti comerciale
sportive pe actiuni se face potrivit regulamentului de aplicare a prezentei
legi.
(5) Pot fi actionari ai societătilor comerciale sportive pe
actiuni persoane fizice si juridice române, precum si persoane fizice si
juridice străine. Participarea persoanelor fizice si juridice străine la capitalul
social al cluburilor sportive profesioniste nu va depăsi 49% din totalul
actiunilor.
(6) Nici o persoană fizică sau juridică dintre cele mentionate la
alin. (5) nu poate detine actiuni din capitalul social, în mod simultan, la
două sau mai multe societăti comerciale sportive pe actiuni de la aceeasi
ramură de sport.
(7) Statutul societătilor comerciale sportive pe actiuni nu va
putea cuprinde nici o altă limitare pentru libera transmitere a actiunilor.
Art. 33. - Înstrăinarea bazelor sportive sau a instalatilor
destinate practicării sportului, aflate în proprietatea societătii comerciale
sportive pe actiuni, se face în conditiile legii, fără schimbarea destinatiei
sportive.
CAPITOLUL IV
Asociatiile judetene si ale
municipiului Bucuresti pe ramuri de sport
Art. 34. - (1) Asociatiile judetene si ale municipiului Bucuresti
sunt persoane juridice de drept privat, având drept scop organizarea
activitătii în ramura de sport respectivă.
(2) Asociatiile judetene "Sportul pentru toii" si
"Sportul pentru persoanele cu handicap" se constituie prin asocierea
persoanelor fizice si juridice cu activitate în aceste domenii din fiecare
judet.
(3) Dobândirea personalitătii juridice se face în conditiile
legii, ca organizate-asociatie fără scop lucrativ.
(4) Asociatiile judetene si ale municipiului Bucuresti pe ramuri
de sport sunt constituite din sectiile asociatiilor si cluburilor sportive
cuprinse în sistemul competitional judetean, afiliate si recunoscute de
acestea.
(5) Obiectivele, drepturile si îndatoririle asociatiilor judetene
si ale municipiului Bucuresti pe ramuri de sport decurg din statutele si
regulamentele federatiilor sportive nationale corespunzătoare, precum si din
puterea delegată de către acestea.
(6) La nivelul judetului, respectiv al municipiului Bucuregti, se
poate constitui, pentru o ramură de sport, o singură asociatie judeteană.
(7) Directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, recunosc si sprijină asociatiile judetene si ale
municipiului Bucuresti pe ramuri de sport, care functionează în raza lor
teritorială.
CAPITOLUL V
Federatiile sportive nationale
Art. 35. - (1) Federatiile sportive nationale sunt structuri
sportive de interes national, constituite prin asocierea cluburilor sportive si
asociatiilor judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport.
(2) Potrivit prezentei legi federatiile sportive nationale sunt
persoane juridice de drept privat, de utilitate publică, autonome,
neguvernamentale, apolitice si fără scop lucrativ.
(3) Dobândirea personalitătii juridice se face în conditiile
legii.
Art. 36. - (1) Federatiile sportive nationale se vor constitui
numai cu avizul expres al Ministerului Tineretului si Sportului.
(2) Pentru o ramură de sport se poate constitui, în conditiile
legii, o singură federatie sportivă natională.
(3) Prin exceptie, se pot constitui Federatia sportivă natională
"Sportul pentru toti si Federatia sportivă natională "Sportul pentru
persoanele cu handicap", ca persoane juridice de drept privat, de
utilitate publică, având ca membri persoane fizice si juridice cu activitate
specifică în domeniu.
(4) Modificarea statutelor sau a actelor constitutive ale
federatiilor sportive nationale este supusă procedurilor prevăzute de lege,
după ce s-a obtinut avizul expres al Ministerului Tineretului si Sportului.
(5) Federatiile sportive nationale se organizează si functionează
în baza statutului propriu elaborat în conformitate cu prevederile prezentei
legi si cu statutele federatiilor internationale corespondente.
(6) Înfiintarea federatiilor sportive nationale sau modificarea
statutelor si a actelor constituive ale acestora, fără respectarea
dispozitiilor alin. (1) si (4) este nulă de drept.
Art. 37. - (1) Federatiile sportive nationale au următoarele
atributii principale:
a) elaborează strategia natională de dezvoltare a ramurii de sport
si controlează aplicarea acesteia de către membrii afiliati;
b) organizează activitătile si competitiile sportive oficiale la
nivel national, în baza normelor si regulamentelor adoptate potrivit statutelor
proprii;
c) organizează si coordonează întreaga activitate a arbitrilor pe
ramuri de sport, privind formarea, perfectionarea continuă, clasificarea si
promovarea acestora, pe baza unui regulament propriu de functionare;
d) elaborează si realizează planurile de pregătire si de
participare a sportivilor de performantă români din cadrul reprezentativelor
nationale la competitiile internationale;
e) exercită puterea disciplinară în termenii prevăzuti de prezenta
lege si potrivit statutelor si regulamentelor proprii;
f) organizează sau tutelează competitiile oficiale cu caracter international
care au loc pe teritoriul României, cu avizul Ministerului Tineretului si
Sportului;
g) colaborează cu Ministerul Tineretului si Sportului, cu
Ministerul Educatiei Nationale si/sau cu institutiile din structurile acestora
pentru formarea si perfectionarea specialistilor din domeniul sportului;
h) promovează măsurile de prevenire si control al folosirii
substantelor interzise si al metodelor neregulamentare, destinate să mărească
în mod artificial capacitatea fizică a sportivilor sau să modifice rezultatele
competitiilor organizate direct la nivel national;
i) întreprind măsuri pentru prevenirea si combaterea violentei, precum
si pentru promovarea spiritului de fair-play si a tolerantei în activitatea
sportivă.
(2) Federatiile sportive nationale asigură reprezentarea României
în competitiile sportive si în organismele internationale la care sunt
afiliate.
Art. 38. - (1) Federatiile sportive nationale se înscriu in
Registrul sportiv, pentru obtinerea Certificatului de identitate sportivă.
(2) Federatiile sportive nationale se pot afilia la federatiile sportive
internationale, la alte foruri europene sau mondiale, pe baza avizului dat de
Ministerul Tineretului si Sportului.
Art. 39. - (1) Federatiile sportive nationale au organisme proprii
de administrare si gestionare a bugetului si patrimoniului, constituite conform
legii, precum si propriilor statute si regulamente.
(2) Federatiile sportive nationale se supun verificărilor
financiare, potrivit legii si statutelor proprii.
(3) Federatiile sportive nationale dispun de bunurile aflate în
proprietatea lor, pot încheia contracte de împrumut si pot elibera titluri de
credit, cu conditia ca aceste acte juridice să fie încheiate pentru realizarea
obiectului de activitate.
(4) Federatiile sportive nationale pot greva sau înstrăina
bunurile mobile sau imobile, finantate total sau partial din fonduri publice,
prin programe, sau pot schimba destinatia acestora numai cu aprobarea
Ministerului Tineretului si Sportului.
Art. 40. - În cazul dizolvării unei federatii sportive nationale
lichidarea patrimoniului se face potrivit dispozitiilor legale în vigoare.
Art. 41. - Federatia sportivă natională "Sportul pentru
toti" si Federatia sportivă natională "Sportul pentru persoanele cu
handicap" beneficiază de drepturile si de obligatiile federatiilor
sportive nationale si îi desfăsoară activitatea pe bază de programe nationale,
finantate prioritar de Guvern.
CAPITOLUL VI
Ligile profesioniste
Art. 42. - (1) Ligile prolesioniste sunt structuri sportive
constituite prin asocierea cluburilor sportive profesioniste pe ramuri de sport.
(2) Potrivit prezentei legi ligile profesioniste sunt persoane
juridice de drept privat, autonome, neguvernamentale, apolitice si fără scop
lucrativ.
(3) Dobândirea personalităti juridice se face in conditiile legii.
(4) Ligile profesioniste, ca structuri sportive subordonate
federatilor sportive nationale, îsi desfăsoară activitatea î baza statutelor si
regulamentelor proprii.
(5) Statutele si regulamentele ligilor profesioniste stabilesc
competentele, drepturile si obligatiile acestora si sunt aprobate de federatile
sportive nationale respective.
(6) Înfiintarea ligilor profesioniste ca structuri sportive si
dobândirea personalitătii juridice se fac în conditiile legii, in baza
acordului federatiei sportive nationale corespunzătoare si a avizului obligatoriu
al Ministerului Tineretului si Sportului.
(7) Pentru o ramură de sport se poate constitui o singură ligă
natională profesionistă. Prin exceptie, se pot înfiinta ligi profesioniste, pe
niveluri competitionale, în cadrul aceleiasi ramuri de sport.
(8) Înfiintarea de ligi profesioniste sau modificarea statutelor
si a actelor constitutive ale acestora, fără respectarea prevederilor
alineatelor precedente, este nulă de drept.
(9) Ligile profesioniste au următoarele atributii:
a) organizează competitia oficială profesionistă în ramura de
sport respectivă si la nivelul stabilit de federatia sportivă natională;
b) controlează si exercită puterea disciplinară asupra membrilor,
în limitele stabilite de prezenta lege si de federatia sportivă natională
corespunzătoare;
c) negociază si încheie contractele colective de muncă, conform
legii;
d) alte atributii acordate de federatiile sportive nationale
corespunzătoare, în sensul lit. a).
CAPITOLUL VII
Comitetul Olimpic Român
Art. 43. - (1) Comitetul Olimpic Român este o asociatie de interes
national care se organizează si functionează în baza statutului propriu
elaborat în conformitate cu prevederile Chartei Olimpice si ale prezentei legi.
(2) Comitetul Olimpic Român este persoană juridică de drept
privat, de utilitate publică, autonomă, nonprofit, neguvernamentală, apolitică
si fără scop lucrativ.
(3) Dobândirea personalitătii juridice se face în conditiile
legii.
(4) Comitetul Olimpic Român detine competenta exclusivă pentru reprezentarea
tării la Jocurile Olimpice si la celelalte programe organizate sub egida
Comitetului International Olimpic sau a asociatiilor olimpice continentale.
Comitetul Olimpic Român este unicul detinător pe teritoriul României al
drepturilor de folosire a însemnelor si a tuturor simbolurilor olimpice
specificate în statutul propriu, în Charta Olimpică si în alte documente
normative ale miscării olimpice.
(5) Persoanele fizice sau juridice de pe teritoriul României nu
pot folosi însemnele Comitetului International Olimpic, însemnele si emblema
Comitetului Olimpic Român decât cu acordul Comitetului Olimpic Român si în
limitele Chartei Olimpice. Litigiile generate de folosirea neautorizată a
însemnelor olimpice sunt de competenta instantei române.
(6) Comitetul Olimpic Român organizează si coordonează activitatea
Academiei Olimpice Române, unitate aflată în subordinea sa, fără personalitate
juridică, cu atribuiii în dezvoltarea si promovarea principiilor fundamentale
ale olimpismului.
(7) Pentru realizarea obiectului său de activitate Comitetul
Olimpic Român colaborează cu institutii guvernamentale si neguvernamentale, cu
celelalte asociatii si organizatii de drept public sau privat. Comitetul
Olimpic Român organizează, coordonează si sustine financiar, în colaborare cu
Ministerul Tineretului si Sportului, cu federatiile sportive nationale, cu
Ministerul Educatiei Nationale si cu organe ale administratiei publice locale
si centrale, activitatea centrelor olimpice nationale de pregătire a
juniorilor.
(8) Sursele de finantare ale Comitetului Olimpic Român pot fi:
a) alocatii bugetare;
b) venituri proprii;
c) alte surse.
(9) Nivelul alocatiilor bugetare, precum si categoriile de
cheltuieli ce urmează să fie finantate din acestea se aprobă prin legile
bugetare anuale.
(10) Comitetul Olimpic Român poate beneficia, cu prioritate, de
alocatii guvernamentale pentru îndeplinirea programelor olimpice.
(11) Comitetul Olimpic Român poate detine în proprietate,
concesiune sau folosintă imobile, baze si instalatii sportive de interes
national.
(12) Actiunile în justitie pentru valorificarea drepturilor de
orice natură ale Comitetului Olimpic Român sunt scutite de taxa de timbru.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii comune
Art. 44. - Pentru înregistrarea cluburilor sportive si a asociatiilor
judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport, în Registrul
sportiv si pentru dobândirea Certificatului de identitate sportivă acestea
trebuie să facă dovada afilierii la federatiile sportive nationale
corespunzătoare profilului de activitate al sectiilor pe ramurile de sport
componente. În cazul cluburilor sportive profesioniste se vor aplica în mod
corespunzător prevederile art. 31 alin. (4).
Art. 45. - (1) Structurile sportive detin exclusivitatea:
a) dreptului asupra imaginii de grup sau individuale, statică si în
miscare a sportivilor lor în echipament de concurs si de reprezentare, când
participă la competitii în numele respectivei structuri;
b) dreptului de folosintă asupra siglei/emblemei proprii;
c) drepturilor de reclamă, publicitate si de televiziune la
competitiile pe care le organizează sau la care participă, după caz.
(2) Drepturile mentionate la alin. (1) pot fi cesionate de structurile
sportive, în conditiile legii.
TITLUL V
Autoritatea disciplinară
Art. 46. - (1) Autoritatea disciplinară în sport se exercită
deplin si legitim potrivit:
a) competentelor date de lege pentru exercitarea dreptului de
supraveghere si control al structurilor sportive de către organul
administraiiei publice centrale de specialitate pentru sport;
b) statutelor si regulamentelor federatiilor sportive nationale,
asociatiilor judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport,
ligilor profesioniste si Comitetului Olimpic Român.
(2) Puterea disciplinară dă titularilor legitimi, enumerati la
alin. (1) lit. b), facultatea de a investiga si, după caz, de a sanctiona
persoanele si institutiile în culpă.
Art. 47. - Modalitatea de exercitare a autoritătii disciplinare se
realizează prin:
a) un sistem coerent de sanctiuni, corespunzător domeniilor
respective, gradat, în functie de gravitatea faptelor;
b) diferentierea graduală a faptelor, aplicarea sanctiunilor, excluderea posibilitătii dublei
sanctiuni pentru aceeasi faptă, excluderea retroactivitătii
în aplicarea sanctiunilor si interdictia de a da sanctiuni pentru fapte săvârsite anterior momentului
comiterii faptei în cauză;
c) cauze sau împrejurări care scutesc, atenuează sau agravează
răspunderea făptuitorului si cerintele pentru stingerea sau suspendarea
sanctiunii;
d) competentele privind cercetarea faptei, determinarea si
aplicarea sanctiunii;
e) garantarea dreptului la apărare, stabilind căile de atac
impotriva sanctiunilor aplicate.
Art. 48. - (1) Revocarea recunoasterii functionării oricărei
structuri sportive este de competenta Ministerului Tineretului si Sportului si
se va produce în următoarele cazuri:
a) scopul sau obiectul de activitate al structurii sportive
respective a devenit ilicit, contrar bunelor moravuri, ordinii publice si sigurantei
nationale;
b) structura sportivă, fără a fi autorizată, urmăreste un alt scop
decât cel pentru care s-a constituit si pe care l-a declarat;
c) deciziile adunării generale sunt luate cu încălcarea
dispozitiilor statutare, actelor constitutive si ale legii;
d) revocarea de drept a recunoasterii functionării, ca urmare a
dizolvării si lichidării unei structuri sportive.
(2) Revocarea recunoasterii functionării unei structuri sportive
se face prin ordin al ministrului tineretului si sportului, pe baza constatărilor
rezultate din supravegherea si controlul organelor enuntate la art. 46 si are
ca efect, după caz, suspendarea temporară a Certificatului de identitate
sportivă sau radierea din Registrul sportiv a structurii sportive respective.
(3) Împotriva ordinului de revocare a recunoasterii functionării
unei structuri sportive, cu exceptia situatiei prevăzute la alin. (1) lit. d),
cel care se consideră nedreptătit se poate adresa instantei de judecată în
termen de 30 de zile.
(4) De la data declansării actiunii de atac mentionate la alin.
(3) si până la pronuntarea hotărârii definitive a instantei de judecată ordinul
de suspendare temporară a Certificatului de identitate sportivă sau de revocare
a structurii sportive în cauză se suspendă.
(5) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a) Ministerul Tineretului
si Sportului sesizează instanta competentă, în vederea pierderii personalitătii
juridice a structurii sportive.
TITLUL VI
Supraveghere si control
Art. 49. - (1) Ministerul Tineretului si Sportului exercită
supravegherea si controlul tuturor structurilor sportive, potrivit prevederilor
prezentei legi si regulamentului de aplicare a acesteia.
(2) Prin delegare, actiunea de supraveghere si control se poate
exercita si de:
a) directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, pentru asociatiile si cluburile sportive din zona
teritorială;
b) federatiile sportive nationale, pentru cluburile sportive,
asociatiile judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport, ligile
profesioniste si cluburile sportive profesioniste din ramura de sport
respectivă.
Art. 50. - În întelesul prezentei legi, supravegherea si controlul
nu pot substitui controlul propriu instituit de federatiile sportive nationale,
asociatiile judetene si ale municipiului Bucuresti, pe ramuri de sport, precum
si de asociatiile si cluburile sportive, ligile profesioniste si cluburile
sportive profesioniste, potrivit statutelor si regulamentelor proprii.
TITLUL VII
Cercetarea stiintifică în domeniul
educatiei fizice si sportului
Art. 51. - Cercetarea stiintifică în domeniul educatiei fizice si sportului urmăreste:
a) ameliorarea programelor de educaiie fizică si mărirea
eficientei sociale a sportului pentru toti;
b) ridicarea nivelului performantei sportive prin mijloacele
specifice cercetării;
6. c) fundamentarea metodico-stiintifică si medico-biologică a
selectiei, antrenamentului si participării sportivilor la competitii;
d) valorificarea rezultatelor cercetării în educatie fizică si
sport, în folosul tuturor categoriilor populatiei.
Art. 52. - (1) Programele de cercetare stiintifică pentru educatie
fizică si sport, de interes national, se includ in Planul national de
cercetare-dezvoltare si inovare.
(2) Finantarea si atribuirea programelor de cercetare stiintifică
pentru educatie fizică si sport se fac în conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
(3) Ministerul Educaiiei Nationale si alte autorităti ale
administratiei publice centrale pot initia si sustine programe de cercetare
stiintifică în educatie fizică si sport, atribuite în conditiile legii.
Art. 53. - (1) Pentru asigurarea cadrului profesional de
dezvoltare a cercetării si asistentei stiintifice pentru educatie fizică si
sport se înfiintează Institutul National de Cercetare pentru Sport ca
institutie publică, în subordinea Ministerului Tineretului si Sportului.
Activitatea Institutului National de Cercetare pentru Sport. este finantată din
venituri extrabugetare si din alocatii acordate de la bugetul de stat pentru
realizarea unor programe proprii ale Ministerului Tineretului si Sportului.
(2) Organizarea, functionarea si atributiile Institutului National
de Cercetare pentru Sport se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
TITLUL VIII
Controlul si asistenta medicală în
domeniul educatiei fizice si sportului
Art. 54. - Controlul si asistenta medicală în activităti de
educatie fizică si sport sunt obligatorii.
Art. 55. - (1) Practicarea exercitiilor fizice în forme organizate
se realizează numai cu aviz medical.
(2) Pentru a participa, la antrenamente si competitii sportivii
legitimati trebuie să efectueze controlul medical periodic si ori de câte ori
este nevoie la unitătile de medicină sportivă.
(3) Participarea sportivilor legitimati la antrenamente si/sau
inscrierea lor la competitiile sportive sunt conditionate de existenta avizului
medical favorabil, eliberat numai de unitătile de medicină sportivă.
Art. 56. - (1) Ministerul Educatiei Nationale, în colaborare cu
Ministerul Sănătătii, elaborează normele privind acordarea avizului medical
necesar elevilor si studentilor în vederea participării la lectiile de educatie
fizică.
(2) Ministerul Tineretului.si Sportului, în colaborare cu
Ministerul Sănătătii, elaborează normele tehnice privind:
a) controlul medical al sportivilor;
b) asistenta medico-sportivă în complexurile sportive nationale,
precum si îin cantonamentele loturilor nationale si olimpice;
c) asistenta medicală la bazele sportive în timpul desfăsurării
antrenamentelor si competitiilor.
Art. 57. - (1) Controlul si asistenta medicală de specialitate
pentru persoanele care participă la activitătile sportive mentionate la art. 55
alin. (1) si (2) se acordă conform normelor tehnice elaborate de Ministerul
Tineretului si Sportului si Ministerul Sănătătii.
(2) Ministerul Sănătătii realizează controlul si asistenta
medicală a sportivilor prin:.
a) Institutul National de Medicină Sportivă, ca unitate medicală
de asistentă si cercetare medico-sportivă, pentru loturile nationale si
olimpice;
b) policlinicile judetene de medicină sportivă, pentru toti
sportivii din raza lor teritorială;
c) cabinete medicale de specialitate, organizate în cadrul
policlinicilor teritoriale, pentru sportivii din raza lor teritorială;
d) cabinete medicale de specialitate, organizate în cadrul
complexurilor sportive nationale si al cluburilor sportive, la antrenamente si
competitii.
Art. 61. - (1) Absolventii institutiilor de învătământ superior,
ai scolilor postliceale de antrenori, acreditate sau autorizate, pot obtine
carnetul de antrenor pe baza licentei, diplgmei sau a certificatului de
absolvire, după caz, care atestă specializarea în ramura de sport respectivă.
(2) Carnetul de antrenor se eliberează, la cerere, de federatia
sportivă natională si conferă titularului drepturile si obligatiile prevăzute
în statutul si în regulamentele federatiei.
(3) Carnetul de antrenor atestă ocupatia de antrenor, care se va
exercita în conditiile legii.
Art. 62. - În activitatea de educatie fizică si sport, pe lângă
profesorii cu diplomă de licentă sau de absolvire, antrenorii, instructorii si
managerii din domeniu, pot functiona ca specialisti si alte persoane calificate
pentru asistentă medicală, cercetare si asistentă stiinfifică, organizare si
conducere tehnică, precum si pentru alte ocupatii complementare specificate în
regulamentul de aplicare a prezentei legi.
TITLUL X
Protectia socială a sportivilor de
performantă
TITLUL IX
Formarea si perfectionarea
specialistilor din domeniul educatiei fizice si sportului
Art. 58. - Predarea educatiei fizice sau instruirea sportivă, în
forme organizate, se asigură numai de persoane atestate în domeniu prin diplome
sau certificate recunoscute, în conditiile legii.
Art. 59. - (1) Formarea licentiatilor în educatie fizică si sport,
a profesorilor de educatie fizică, a antrenorilor, a managerilor si a
kinetoterapeutilor se realizează în cadrul institutiilor de învătământ superior
acreditate sau autorizate în conditiile legii.
(2) Antrenorii se pot forma si în cadrul scolilor postliceale de antrenori,
acreditate sau autorizate în conditiile legii.
(3) Instructorii sportivi se formează în cadrul liceelor cu
program sportiv, în conditiile legii. Instructorii sportivi se pot forma si
prin cursuri organizate, de directiile pentru tineret si sport judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, si de alte persoane juridice interesate, în
conditiile legii.
(4) Standardele de evaluare în domeniul educatiei fizice si
sportului, în vederea acreditării sau autorizării unitătilor, institutiilor de
învătământ, a cursurilor de pregătire si perfectionare profesională a
adultilor, se stabilesc de organismele abilitate prin lege, în colaborare cu
Ministerul Tineretului si Sportului si, după caz, cu Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale.
Art. 60. - (1) Formarea continuă a specialistilor cu studii
superioare se face în conditiile legii. Formarea continuă a antrenorilor se
face prin cursuri de perfectionare si stagii de pregătire, organizate de
federatiile sportive nationale împreună cu institutiile de învâtământ superior
acreditate sau autorizate în conditiile legii.
(2) Sistemul de clasificare si promovare a antrenorilor se
stabileste prin statutul antrenorului, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
Art. 63. - Sportivii de performantă beneficiază de drepturile de asigurare
socială, de asistentă socială, de asigurare socială de sănătate, precum si de
drepturile ce li se cuvin de la fondurile private de pensii, în conditiile
legii.
Art. 64. - (1) Sportivul de performantă care a obtinut o medalie
de aur, argint sau de bronz în probele individuale sau pe echipe din cadrul
jocurilor olimpice sau o medalie de aur la campionatele mondiale si europene de
seniori probe olimpice are dreptul, la cerere si cu confirmarea Ministerului
Tineretului si Sportului, la o rentă viageră.
(2) Renta viageră prevăzutâ la alin. (1) reprezintă echivalentul a
1,5 salarii medii brute pe economie.
(3) Pentru stabilirea rentei viagere se utilizează salariul mediu
brut pe economie comunicat de Comisia Natională pentru Statistică pentru luna
anterioară celei în care se face plata drepturilor.
(4) Renta viageră se acordă începând cu data de 1 ianuarie a
anului următor celui în care sportivul se retrage din activitate, dar nu mai
devreme de data intrării în vigoare a prezentei legi.
(5) În functie de nivelul performantei sportive, din renta
viageră, calculată potrivit prevederilor alin. (2), drepturile lunare se acordă
din 1,5 salarii medii brute pe economie, după cum urmează:
a) - 100 pentru prima medalie de aur obtinută la jocurile
olimpice;
- 80% pentru prima medalie de argint obtinută la jocurile olimpice
sau pentru prima medalie de aur obtinută la campionatele mondiale;
- 70% pentru prima medalie de bronz obtinută la jocurile olimpice
sau pentru prima medalie de aur obtinută la campionatele europene;
b) 50% din valoarea indemnizatiei corespunzătoare cuvenite
potrivit lit. a) pentru următoarele medalii de aur obtinute la jocurile
olimpice, campionatele mondiale sau campionatele europene.
(6) Pentru sportivii care cumulează titlul de campion olimpic si
cel de campion mondial sau european ori titlul de campion mondial cu cel
european renta viageră acordată pentru cea mai bună performantă se cumulează cu
cea pentru performanta inferioară, potrivit nivelurilor prevăzute la alin. (5)
lit. b).
(7) Fondurile necesare pentru plata drepturilor prevăzute în
prezentul articol se alocă de la bugetul de stat si se plătesc de Ministerul
Tineretului si Sportului.
(8) Modalitătile de plată a drepturilor prevăzute la alin. (1) se
stabilesc prin ordin al ministrului tineretului si sportului si se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(9) Renta viageră prevăzută în prezentul articol se plăteste lunar
în lei si nu este impozabilă.
(10) În perioada revenirii în activitate ca sportiv activ plata
rentei viagere se suspendă.
Art. 65. - (1) Sportivii legitimati care participă în competitii
incluse în calendarul intern sau international sportiv sunt obligati, după caz,
să posede asigurarea medicală de sănătate în caz de accidente.
(2) Asigurarea medicală de sănătate în caz de accidente se
realizează astfel:
a) de cluburile si asociatiile sportive, pentru sportivii
acestora;
b) de federatiile sportive nationale, pentru componentii loturilor
nationale;
c) de Comitetul Olimpic Român, pentru componentii loturilor,
calificati la jocurile olimpice.
Art. 66. - Sportivii profesionisti, asociati în sindicate pe
ramuri de sport, beneficiază si de celelalte drepturi conferite de Legea nr.
54/1991 cu privire la sindicate.
TITLUL XI
Finantarea activitătii sportive
Art. 67. - (1) Veniturile, indiferent de sursă, si cheltuielile de
orice natură ale oricărei structuri sportive sunt cuprinse într-un buget anual
propriu.
(2) Administrarea bugetului anual de venituri si cheltuieli se
face astfel:
a) potrivit competentelor stabilite în statutele si regulamentele
structurilor sportive de drept privat, pentru veniturile proprii;
b) potrivit conditiilor stabilite prin contractele încheiate între
părti, pentru sumele acordate de organele administratiei publice centrale si
locale, pentru finantarea programelor structurilor sportive de drept privat
fără scop lucrativ, de utilitate publică;
c) în conditiile prevăzute de normele privind finantele publice,
pentru alocatiile de la bugetul de stat si bugetele locale, acordate de
organele administratiei publice centrale si locale structurilor sportive de
drept public, precum si pentru veniturile proprii ale acestora.
(3) Bugetul anual cuprinde la partea de venituri, după caz:
a) venituri proprii, precum si sume destinate finantării unor
programe sportive de utilitate publică;
b) sume acordate de organele administratiei publice centrale si
locale pentru finantarea pe bază de programe a structurilor sportive de drept
privat, fără scop lucrativ, de utilitate publică;
c) alocatii de la bugetul de stat si de la bugetele locale,
acordate structurilor sportive de drept public de organele administratiei
publice centrale sau locale;
d) alte surse.
(4) Bugetul anual al structurilor sportive se aprobă după cum
urmează:
a) de adunările generale, pentru structurile sportive de drept
privat;
b) de organele administratiei publice centrale sau locale, după
caz, prin care se acordă alocatiile de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale, pentru structurile sportive de drept public.
(5) Structurile sportive fără scop lucrativ sunt scutite de
impozite si taxe locale.
(6) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului structurilor
sportive de drept public se reportează în anul următor.
Art. 68. - (1) Veniturile obtinute din activitatea structurilor
sportive fără scop lucrativ, care sunt neeconomice, nu sunt impozabile si
includ:
a) cotizatiile si contributiile bănesti sau în natură ale
membrilor si simpatizantilor;
b) taxele de înregistrare stabilite potrivit legislatiei în vigoare;
c) donatiile si sumele sau bunurile primite prin sponsorizare;
d) dobânzile si dividendele obtinute din plasarea
disponibilitătilor realizate din asemenea venituri;
e) veniturile obtinute din reclamă si publicitate, cu exceptia
celor realizate prin unitătile specializate în acest domeniu;
f) veniturile pentru care se datorează impozit pe spectacole;
g) veniturile obtinute din valorificarea bunurilor aflate în
patrimoniul acestora;
h) veniturile obtinute din vize, taxe si penalităti sportive;
i) indemnizatiile obtinute din participarea la competitiile si
demonstratiile sportive;
j) indemnizatiile obtinute din transferurile sportivilor.
(2) Structurile sportive cu personalitate juridică fără scop
lucrativ sunt scutite de impozitul pe profit atunci când utilizează cel putin
80% din veniturile obtinute din orice sursă în scopul realizării obiectivelor
pentru care au fost autorizate, inclusiv pentru cheltuieli de investitii si
dotări, precum si pentru cheltuieli de functionare.
(3) Societătile comerciale sportive pe actiuni sunt scutite de
orice impozite fată de bugetul de stat si fată de bugetele locale pentru
activitătile economice legate exclusiv de obiectul lor social, în conditiile
prevăzute la art. 31 alin. (1), astfel:
a) 100% pe o perioadă de un an calendaristic de la data adoptării
acestei forme de organizare, respectiv data emiterii certificatului de
înmatriculare de către registrul comertului;
b) 50% pentru încă 2 ani calendaristici următori perioadei
prevăzute la lit. a).
(4) Profitul obtinut de societătile comerciale sportive pe actiuni
din alte activităti comerciale, care este destinat în exclusivitate finantării
activitătilor sportive, este scutit de impozit, în conditiile prevăzute la
alin. (3).
(6) Pentru sportivii care cumulează titlul de campion olimpic si
cel de campion mondial sau european ori titlul de campion mondial cu cel
european renta viageră acordată pentru cea mai bună performantă se cumulează cu
cea pentru performanta inferioară, potrivit nivelurilor prevăzute la alin. (5)
lit. b).
(7) Fondurile necesare pentru plata drepturilor prevăzute în
prezentul articol se alocă de la bugetul de stat si se plătesc de Ministerul
Tineretului si Sportului.
(8) Modalitătile de plată a drepturilor prevăzute la alin. (1) se
stabilesc prin ordin al ministrului tineretului si sportului si se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(9) Renta viageră prevăzută în prezentul articol se plăteste lunar
în lei si nu este impozabilă.
(10) În perioada revenirii în activitate ca sportiv activ plata
rentei viagere se suspendă.
Art. 65. - (1) Sportivii legitimati care participă în competitii
incluse în calendarul intern sau international sportiv sunt obligati, după caz,
să posede asigurarea medicală de sănătate în caz de accidente.
(2) Asigurarea medicală de sănătate in caz de accidente se
realizează astfel:
a) de cluburile si asociatiile sportive, pentru sportivii
acestora;
b) de federatiile sportive nationale, pentru componentii loturilor
nationale;
c) de Comitetul Olimpic Român, pentru componentii loturilor,
calificati la jocurile olimpice.
Art. 66. - Sportivii profesionisti, asociati în sindicate pe
ramuri de sport, beneficiază si de celelalte drepturi conferite de Legea nr.
54/1991 cu privire la sindicate.
TITLUL XI
Finantarea activitătii sportive
Art. 67. - (1) Veniturile, indiferent de sursă, si cheltuielile de
orice natură ale oricărei structuri sportive sunt cuprinse într-un buget anual
propriu.
(2) Administrarea bugetului anual de venituri si cheltuieli se
face astfel:
a) potrivit competentelor stabilite în statutele si regulamentele
structurilor sportive de drept privat, pentru veniturile proprii;
b) potrivit conditiilor stabilite prin contractele încheiate între
părti, pentru sumele acordate de organele administratiei publice centrale si
locale, pentru finantarea programelor structurilor sportive de drept privat
fără scop lucrativ, de utilitate publică;
c) în conditiile prevăzute de normele privind finantele publice,
pentru alocatiile de la bugetul de stat si bugetele locale, acordate de
organele administratiei publice centrale si locale structurilor sportive de
drept public, precum si pentru veniturile proprii ale acestora.
(3) Bugetul anual cuprinde la partea de venituri, după caz:
a) venituri proprii, precum si sume destinate finantării unor
programe sportive de utilitate publică;
b) sume acordate de organele administratiei publice centrale si
locale pentru finantarea pe bază de programe a structurilor sportive de drept
privat, fără scop lucrativ, de utilitate publlcă;
c) alocatii de la bugetul de stat si de la bugetele locale,
acordate structurilor sportive de drept public de organele administratei
publice centrale sau locale;
d) alte surse.
(4) Bugetul anual al structurilor sportive se aprobă după cum
urmează:
a) de adunările generale, pentru structurile sportive de drept
privat;
b) de organele administratiei publice centrale sau locale, după
caz, prin care se acordă alocatiile de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale, pentru structurile sportive de drept public.
(5) Structurile sportive fără scop lucrativ sunt scutite de
impozite si taxe locale.
(6) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului structurilor
sportive de drept public se reportează în anul următor.
Art. 68. - (1) Veniturile obtinute din activitatea structurilor
sportive fără scop lucrativ, care sunt neeconomice, nu sunt impozabile si
includ:
a) cotizatiile si contributiile bănesti sau în natură ale
membrilor si simpatizantilor;
b) taxele de înregistrare stabilite potrivit legislatiei în
vigoare;
c) donatiile si sumele sau bunurile primite prin sponsorizare;
d) dobânzile si dividendele obtinute din plasarea
disponibilitătilor realizate din asemenea venituri;
e) veniturile obtinute din reclamă si publicitate, cu exceptia
celor realizate prin unitătile specializate în acest domeniu;
f) veniturile pentru care se datorează impozit pe spectacole;
g) veniturile obtinute din valorificarea bunurilor aflate în
patrimoniul acestora;
h) veniturile obtinute din vize, taxe si penalităti sportive;
i) indemnizatiile obtinute din participarea la competitiile si
demonstratiile sportive;
j) indemnizatiile obtinute din transferurile sportivilor.
(2) Structurile sportive cu personalitate juridică fără scop
lucrativ sunt scutite de impozitul pe profit atunci cănd utilizează cel putin
80% din veniturile obtinute din orice sursă în scopul realizării obiectivelor
pentru care au fost autorizate, inclusiv pentru cheltuieli de investitii si
dotări, precum si pentru cheltuieli de functionare.
(3) Societătile comerciale sportive pe actiuni sunt scutite de
orice impozite fată de bugetul de stat si fată de bugetele locale pentru
activitătile economice legate exclusiv de obiectul lor social, în conditiile
prevăzute la art. 31 alin. (1), astfel:
a) 100% pe o perioadă de un an calendaristic de la data adoptării
acestei forme de organizare, respectiv data emiterii certificatului de
înmatriculare de către registrul comertului;
b) 50% pentru încă 2 ani calendaristici următori perioadei
prevăzute la lit. a).
(4) Profitul obtinut de societătile comerciale sportive pe actiuni
din alte activităti comerciale, care este destinat în exclusivitate finantării
activitătilor sportive, este scutit de impozit, în conditiile prevăzute la
alin. (3).
d) donatii si sponsorizări;
e) alte venituri, în conditiile legii;
f) sume rămase din exercitiul financiar precedent.
Art. 73. - (1) Cluburile sportive profesioniste organizate ca
societăti comerciale sportive pe actiuni realizează venituri proprii din
activitătile prevăzute la art. 31 alin. (1).
(2) Gestionarea patrimoniului propriu si exercitiul financiar al
cluburilor sportive profesioniste se conduc potrivit reglementărilor aplicabile
pentru societătile comerciale.
Art. 74. - Sursele de finantare a ligilor profesioniste, pe ramuri
de sport, provin din:
a) cotizatii, taxe, contributii, penalităti, potrivit statutelor
si regulamentelor proprii;
b) veniturile obtinute din activitătile realizate în legătură
directă cu statutul si obiectul de activitate ale acestora;
c) donatii si sponsorizări;
d) 20% din încasările nete rămase după deducerea taxei asupra
jocurilor la sistemele de pronosticuri sportive, organizate cu utilizarea
competitiei sportive profesioniste respective;
e) 5% din încasările rezultate din vânzarea biletelor de intrare
la competitiile sportive oficiale organizate de ligă;
f) 2% din încasările rezultate din contractele încheiate de
cluburile sportive profesioniste pentru reclamă, publicitate si drepturi TV;
g) alte venituri, în conditiile legii;
h) sume rămase din exercitiul financiar precedent.
Art. 75. - Sursele de finantare a Comitetului Olimpic Român se
constituie din:
a) alocatii de la bugetul de stat;
b) timbrul olimpic, reprezentând 10% din valoarea tuturor biletelor
de acces la manifestările sportive;
c) venituri provenite din încasările Regiei Autonome "Loteria
Natională", stabilite potrivit legii;
d) donatii si legate;
e) sponsorizări;
f) venituri realizate din acordarea dreptului de folosintă a
emblemei Comitetului Olimpic Român;
g) contributii din partea Comitetului International Olimpic si a
Solidaritătii Olimpice;
h) venituri din organizarea si exploatarea pronosticurilor si
pariurilor sportive, în conditiile legii;
i) alte venituri, conform legislatiei în vigoare;
j) sume rămase din exercitiul financiar precedent;
k) o pătrime din sumele realizate potrivit art. 70 alin. (1) lit.
c).
Art. 76. - Ministerul Tineretului si Sportului, Comitetul Olimpic
Român si federatiile sportive nationale sunt scutite de la plata taxelor vamale
pentru importul, precum si de la plata T.V.A. pentru achizitiile de pe piata
internă, de echipament sportiv si materiale sportive, instalatii si aparatură
specifică, necesare activitătii de pregătire, reprezentare si participare a
sportivilor si echipelor componente ale loturilor sportive nationale si
olimpice la competitiile internationale oficiale: jocuri olimpice, campionate
si cupe mondiale si europene.
Art. 77. - Sportivii, antrenorii, tehnicienii si alti specialisti
prevăzuti la art. 62 sunt scutiti de plata impozitelor asupra veniturilor realizate
din premii, prime si indemnizatii sportive, astfel:
13
a) 100% ca urmare a realizării obiectivelor de înaltă performantă:
- clasarea pe podiumul de premiere la campionatele europene,
campionatele mondiale si jocurile olimpice;
- calificarea si participarea la campionatele mondiale,
campionatele europene si jocurile olimpice, pentru jocurile sportive;
- participarea la fazele superioare ale competitiilor europene
intercluburi, începând cu optimile de finală;
b) 100% pentru primele si indemnizatiile sportive acordate în
vederea pregătirii si participării la competitiile internationale oficiale de
către loturile reprezentative ale României.
TITLUL XII
Baza materială pentru activitatea
sportivă
Art. 78. - (1) În sensul prezentei legi baza materială sportivă
cuprinde totalitatea terenurilor si spatiilor, precum si amenajările, instalatiile
si constructiile care sunt destinate organizării si desfăsurării activitătii de
educatie fizică si sport.
(2) Bunurile mentionate la alin. (1) apartin, după caz, proprietătii
publice sau private.
(3) Administrarea bazei materiale pentru activitatea sportivă,
care apartine domeniului public sau privat al statului, se face în conditiile
legii.
Art. 79. - (1) Schimbarea destinatiei sau desfiintarea unor baze
sportive apartinând domeniului public sau privat al statului sau al unitătilor
administrativ-teritoriale se va putea face numai cu aprobarea Ministerului
Tineretului si Sportului si cu garantia construirii altor baze sportive
similare.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplică, după caz, si societătilor
comerciale care dobândesc active patrimoniale destinate activitătii sportive ce
au apartinut statului.
Art. 80. - (1) Baza materială pentru activitatea sportivă, aflată
în patrimoniul statului si în folosinta fostului Consiliu National pentru Educatie
Fizică si Sport la data de 22 decembrie 1989, se reintegrează în patrimoniul
succesorului în drepturi, Ministerul Tineretului si Sportului.
(2) Predarea-preluarea se face pe bază de protocol. Justa
despăgubire se acordă, după caz, de Guvern. În acelasi timp se reintegrează fără
plată si imobilele care, conform art. 20 alin. (2) din Legea nr. 15/1990, cu
modificările si completările ulterioare, au trecut în patrimoniul unor societăti
comerciale, indiferent de statutul capitalului social al acestora. Reintegrarea
se face pe bază de protocol.
(3) Închirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor disponibile
temporar, aflate în patrimoniul Ministerului Tineretului si Sportului, se face
pe bază de contract încheiat în conditiile legii, cu revizuirea anuală a
acestuia, numai în conformitate cu metodologia stabilită prin ordin al ministrului
tineretului si sportului.
(4) Închirierea bunurilor, inclusiv a terenurilor, în conditiile
alin. (3) se face cu prioritate pentru activităti sportive.
(5) Detinătorii de bunuri prevăzute la alin. (1) si (2), care
urmează să fie reintregate în patrimoniul Ministerului Tineretului si
Sportului, sunt obligati să pună la dispozitie împuternicitilor Ministerului
Tineretului si Sportului toate documentele care atestă proprietatea, evidentele
contabile, precum si documentele necesare în vederea înregistrării Ministerul
Tineretului si Sportului, prin împuternicitii săi, va actiona în justitie
persoanele juridice sau fizice care refuză semnarea protocoalelor si predarea
documentelor de proprietate. Aceste actiuni sunt scutite de taxă de timbru.
(6) Înscrierea dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile
apartinând Ministerului Tineretului si 5portului se face în cartea funciară, cu
scutirea de la plata taxelor prevăzute de lege.
(7) Actiunile în justitie formulate de Ministerul Tineretului si
Sportului si de directiile pentru tineret si sport judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, pentru aplicarea prevederilor alin. (1) si (2) sunt
scutite de taxă de timbru.
(8) În conditiile alin. (7) si alte organe ale administratiei
publice centrale si locale pot face reintegrarea bazei materiale proprii pentru
activitate sportivă.
(9) Ministerul Tineretului si Sportului administrează baza
materială proprie prin complexurile sportive nationale, unitătile judetene de
administrare a bazelor sportive si cluburile sportive de drept public din
subordinea Ministerului Tineretului si Sportului, în conditiile legii.
(10) Complexurile sportive nationale sunt persoane juridice,
înfiintate prin hotărâre a Guvernului ca institutii publice în subordinea
Ministerului Tineretului si Sportului. Obiectul de activitate al acestora îl
constituie administrarea bazei materiale destinate cu prioritate pregătirii
loturilor nationale si olimpice, precum si organizării competitiilor sportive de
nivel national si international. Complexurile sportive nationale se organizează
si functionează pe baza regulamentului aprobat prin ordin al ministrului
tineretului si sportului.
(11) Unitătile judetene pentru administrarea bazelor sportive sunt
persoane juridice, înfiintate prin hotărâre a Guvernului ca institutii publice
în subordinea directiilor pentru tineret si sport judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti. Obiectul de activitate al acestora constă în
administrarea bazelor sportive de interes national de pe teritoriul judetului
respectiv sau al municipiului Bucuresti. Unitătile judetene pentru
administrarea bazelor sportive se organizează si functionează pe baza
regulamentului aprobat prin ordin al ministrului tineretului si sportului.
(12) Sursele de finantare a complexurilor sportive nationale si a
unitătilor judetene de administrare a bazelor sportive provin din:
a) alocatii de la bugetul de stat;
b) venituri obtinute din activităti economice realizate în
legătură cu scopul si cu obiectul de activitate ale acestora;
c) donatii si sponsorizări;
d) alte venituri, în conditiile legii;
e) sume rămase din exercitiul financiar precedent.
(13) Veniturile obtinute din activitatea complexurilor sportive
nationale si a unitătilor judetene de administrare a bazelor sportive se
gestionează si se utilizează integral la nivelul unitătilor respective, pentru
realizarea scopului si obiectului de activitate, fără vărsăminte la bugetul de
stat si fără afectarea alocatiilor de la bugetul de stat.
(14) Comitetul Olimpic Român si federatiile sportive nationale, ca
persoane juridice fără scop lucrativ, de utilitate publică, pot primi în
folosintă gratuită, pe termen limitat, bunuri imobile din patrimoniul statului
si al unitătilor administrativ-teritoriale.
(15) Patrimoniul din domeniul public al statului, aflat la data
intrării în vigoare a prezentei legi în administrarea Ministerului Tineretului
si Sportului si care nu este administrat potrivit prevederilor alin. (9)-(11),
poată fi transferat în domeniul public al comunelor, oraselor sau judetelor, după
caz, în conditiile legii.
Art. 81. - (1) Autoritătile administratiei publice locale au
obligatia să includă în planurile de urbanism si amenajare rurală suprafete de
teren pentru construirea de baze sportive destinate educatiei fizice si
sportului comunitar.
(2) Autoritătile administratiei publice locale pot contribui la
întretinerea, modernizarea si dezvoltarea bazei materiale pentru activitatea
sportivă, în conditiile legii.
Art. 82. - Ministerul Tineretului si Sportului, Comitetul Olimpic
Român, federatiile sportive nationale si cluburile sportive care detin bazele
sportive nautice au dreptul de folosintă gratuită si prioritară a luciului de
apă pentru activitatea de pregătire si competitională.
Art.. 83. - Regimul de gestionare si administrare a bunurilor
mobile si imobile, achizitionate ca urmare a derulării unor programe sportive,
se reglementează pe baza contractului încheiat intre părti.
TITLUL XIII
Prevenirea violentei în sport si lupta împotriva
dopajului
Art. 84. - (1) Activitatea sportivă în România se organizează
pornindu-se de la principiul asigurării unui climat civilizat, de fair-play si
sportivitate în toate locurile în care se desfăsoară astfel de actiuni.
(2) Modalitătile concrete de actiune în acest domeniu, pe plan
national si local, se stabilesc avându-se în vedere prevederile Conventiei
europene privind violenta si iesirile necontrolate ale spectatorilor cu ocazia
manifestărilor sportive, în special la meciurile de fotbal.
Art. 85. - (1) Se înfiintează Comisia Natională de Actiune împotriva
Violentei în Sport, ca organism de reglementare, control si supraveghere,
format din reprezentanti ai administratiei publice centrale, reprezentanti ai
federatiilor sportive nationale, reprezentanti ai ligilor profesioniste si
reprezentanti ai directiilor pentru tineret si sport judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(2) Comisia Natională de Actiune împotriva Violentei în Sport are,
în principal, următoarele atributii:
a) stabileste normele obligatorii privind organizarea
spectacolelor si manifestărilor sportive si de prevenire a violentei cu ocazia
desfăsurării acestora;
b) supraveghează si controlează modul în care normele obligatorii
sunt respectate si aplicate de organizatorii de spectacole sportive si de
administratorii de baze sportive în cadrul cărora se desfăsoară aceste
spectacole;
c) stabileste si aplică sanctiuni, altele decât cele cuprinse în
statutele si în regulamentele structurilor sportive;
d) ia măsuri pentru prevenirea violentei fizice exercitate în
timpul pregătirii sportivilor.
(3) Organizarea si functionarea Comisiei Nationale de Actiune
Împotriva Violentei în Sport se stabilesc prin regulament aprobat prin hotărâre
a Guvernului, la propunerea Ministerului Tineretului si Sportului.
Art. 86. - (1) Structurile sportive de orice nivel, sportivii si
tehnicienii îsi vor defăsura activitatea pornind de la excluderea utilizării
mijloacelor si metodelor care sporesc în mod artificial performantele sportive
si prejudiciază sănătatea sportivilor si etica sportivă.
(2) Pentru prevenirea utilizării si pentru eliminarea dopajului
din activitatea sportivă Ministerul Tineretului si Sportului si Comitetul
Olimpic Român sustin Programul national antidoping, conform prevederilor
Conventiei antidoping a Consiliului Europei.
(3) Programul national antidoping cuprinde măsuri referitoare la:
a) constituirea Comisiei Nationale Antidoping;
b) constituirea si functionarea laboratorului de control doping;
c) normele tehnice privind organizarea si desfăsurarea controlului
doping si sanctiunile care se vor aplica pe linie de sport persoanelor dovedite
că sunt implicate in cazuri de dopaj.
TITLUL XIV
Sanctiuni
Art. 87. - Încălcarea dispozitiilor prezentei legi atrage
răspunderea disciplinară, materială, civilă, contraventională sau penală, după
caz.
Art. 88. - Constituie contraventie următoarele fapte, dacă nu sunt
săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, să fie
considerate infractiuni:
a) încălcarea dispozitiilor art. 13 alin. (3), prin admiterea de
către organizatori a participării la competitiile sportive oficiale inscrise în
calendarele federatiilor sportive nationale pe ramuri de sport;
b) participarea la activitătile sportive organizate a sportivilor
care nu prezintă avizul medical, conform prevederilor art. 55;
c) prezentarea unor declaratii sau documente inexacte în baza
cărora s-a operat înscrierea la competitii potrivit prevederilor lit. a) este sanctionabilă
cu amendă, dacă, potrivit legii, fapta nu constituie infractiune;
d) îngrădirea de către detinătorii de baze sportive a accesului
celor îndreptătiti să le utilizeze;
e) organizarea manifestărilor sportive fără a asigura conditiile
prevăzute prin regulamentul federatiei sportive nationale respective;
f) administrarea necorespunzătoare a bazelor si a instalatiilor sportive
de către detinătorii acestora sau de către cei cărora li s-a recunoscut un
drept de folosintă asupra lor, sanctionabilă cu amendă, potrivit legii, dacă
fapta nu constituie infractiune;
g) refuzul de a se supune controlului instituit prin prezenta lege
sau de a prezenta avizele si autorizatiile de functionare;
h) neaducerea la îndeplinire, la termenele stabilite, a măsurilor
dispuse anterior, precum si a solicitărilor legale ale Ministerului Tineretului
si Sportului.
Art. 89. - (1) Contraventiile prevăzute la art. 88, săvârsite de
persoanele fizice si persoanele juridice, se sanctionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, pentru
persoane juridice, si cu amendă de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei, pentru persoane
fizice, faptele prevăzute la art. 88 lit. a)-c);
b) cu amendă de la 5.000.000 lei la 15.000.000. lei, pentru
persoane juridice, si cu amendă de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei, pentru
persoane fizice, faptele prevăzute la art. 88 lit. d)-f);
c) cu amendă de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei, pentru persoane
juridice, si cu amendă de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei, pentru persoane
fizice, faptele prevăzute la art. 88 lit. g) si h).
(2) Cuantumul amenzilor se actualizează prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 90. - În cazul săvârsirii repetate a contraventiilor
prevăzute la art. 88, pe lângă amendă se vor aplica si sanctiunile specifice
autoritătii disciplinare în sport, stabilite potrivit prevederilor art. 47.
Art. 91. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor prevăzute la art. 89 se fac de:
a) inspectorii din cadrul Ministerului Tineretului si Sportului;
b) directorii directiilor pentru tineret si sport judetene sau/si
a municipiului Bucuresti, pentru structurile sportive din raza administrativ-teritorială
aferentă;
c) alte persoane împuternicite prin ordin al ministrului
tineretului si sportului.
(2) Persoanele abilitate mentionate la alin. (1) constată
încălcările legii si aplică sanctiuni în raport cu gravitatea lor, pa bază de proces-verbal.
Amenzile se constituie în alte venituri la bugetul Ministerului Tineretului si
Sportului.
Art. 92. - Contraventiilor prevăzute în prezenta lege le sunt
aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25-27.
Art. 93. - Nerespectarea dispozitiilor art. 34 alin. (6) ale art.
36 alin. (2) si ale art. 42 alin. (7) determină nulitatea actului de înfiintare
a structurii sportive în culpă.
TITLUL XV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 94. - În termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei legi structurile sportive existente se vor reorganiza potrivit
prevederilor acesteia.
Art. 95. - Dispozitiile prezentei legi se completează cu
prevederile legale în vigoare pentru persoanele juridice asociatii si fundatii
-, ale Legii nr. 31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu
modificările ulterioare, precum si ale Decretului nr. 31/1954 privind persoanele
fizice si persoanele juridice.
Art. 96. - În termen de 90 de zile de la data publicării prezentei
legi în Monitorul Oficial al României Ministerul Tineretului si Sportului
elaborează si propune spre aprobare Guvernului regulamentul de punere în
aplicare a dispozitiilor prezentei legi.
Art. 97. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi orice dispozitie
contrară se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din
27 martie 2000 cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI
DEPUTATILOR
ION DIACONESCU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 27 martie 2000,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE
SENATULUI,
ULM NICOLAE SPINEANU
Bucuresti,
28 aprilie 2000.
Nr. 69.
DEFINITII
În sensul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
a) bază sportivă - amenajare specifică ce cuprinde constructii si
instalatii destinate activitătii de educatie fizică si sport;
b) Registrul sportiv - document care evidentiază situatia
înregistrării structurilor sportului în ordine cronologică si care are două
componente: subregistrul structurilor sportive fără personalitate juridică si
subregistrul structurilor sportive cu personalitate juridică;
c) Certificat de identitate sportivă - act oficial prin care se
atestă calitatea de structură sportivă;
d) licentă de sportiv profesionist - document care atestă
existenta unui raport juridic determinat între un sportiv si un club sportiv
profesionist si care este eliberat de o federatie sportivă natională;
e) oficiali sportivi - persoanele a căror activitate conduce la
organizarea si administrarea activitătii sportive de agrement, recreative si
competitionale, aflate în relatie cu structură sportivă pe bază de contract de
muncă, conventie civilă de prestări de servicii sau voluntariat.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii educatiei
fizice si sportului
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă :
Articol unic. - Se promulgă Legea educatiei fizice si sportului si
se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
EMIL CONSTANTINESCU
Bucuresti,
27 aprilie 2000.
Nr. 147.