MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul XII - Nr. 219 LEGI, DECRETE,
HOTARÂRI SI ALTE ACTE Joi, 18
mai 2000
LEGI SI DECRETE
78. - Lege pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
154. - Decret privind promulgarea
Legii pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
382. - Hotărâre privind reorganizarea Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regională
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR
SENATUL
pentru
prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege instituie măsuri de prevenire,
descoperire si sanctionare a faptelor de coruptie si se aplică următoarelor
persoane:
a) care exercită o functie publică, indiferent de modul în
care au fost investite, în cadrul autoritătilor publice sau institutiilor
publice;
b) care îndeplinesc, permanent sau temporar, potrivit
legii, o functie sau o însărcinare, în măsura în care participă la luarea
deciziilor sau le pot influenta, în cadrul serviciilor publice, regiilor
autonome, societătilor comerciale, companiilor nationale, societătilor
nationale, unitătilor cooperatiste sau al altor agenti economici;
c) care exercită atributii de control, potrivit legii;
d) care acordă asistentă specializată unitătilor prevăzute
la lit. a) si b), în măsura în care participă la luarea deciziilor sau le pot
influenta
e) care, indiferent de calitatea lor, realizează,
controlează sau acordă asistentă specializată, în măsura în care participă la
luarea deciziilor sau le pot influenta, cu privire la: operatiuni care
antrenează circulatia de capital, operatiuni de bancă de schimb valutar sau de
credit, operatiuni de plasament, în burse, în asigurări, în plasament mutual
ori privitor la conturile bancare si cele asimilate acestora, tranzactii comerciale
interne si internationale;
f) care detin o functie de conducere într-un partid sau într-o formatiune politică, într-un sindicat, într-o organizatie patronală ori într-o asociatie fără scop lucrativ sau fundatie;
g) alte persoane fizice decât cele prevăzute la lit. a)-f), în conditiile prevăzute de lege.
CAPITOLUL
II
Reguli
speciale de comportament privind anumite categorii de persoane, în scopul
prevenirii faptelor de coruptie
Art. 2. - Persoanele prevăzute la art.
1 sunt obligate să îndeplinească îndatoririle ce le revin din exercitarea functiilor,
atributiilor sau însărcinărilor încredintate, cu respectarea strictă a legilor
si a normelor de conduită profesională, si să asigure ocrotirea si realizarea
drepturilor si intereselor legitime ale cetătenilor, fără să se folosească de functiile,
atributiile ori însărcinările primite, pentru dobândirea pentru ele sau pentru
alte persoane de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite.
Art. 3. - (1) Persoanele prevăzute la art. 1 lit. a),
precum si persoanele care detin o functie de conducere, de la directori
inclusiv, în sus, în cadrul regiilor autonome, companiilor nationale, societătilor
nationale, societătilor comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale este actionar, institutiilor publice implicate în realizarea
procesului de privatizare, Băncii Nationale a României, băncilor la care statul
este actionar majoritar, au obligatia să îsi declare averea în conditiile prevăzute
de Legea nr. 115/1996 privind declararea si controlul averii demnitarilor,
magistratilor, functionarilor publici si a unor persoane cu functii de
conducere.
(2) Nedepunerea declaratiei de avere de către persoanele
prevăzute la alin. (1) atrage declansarea din oficiu a procedurii de control al
averii în conditiile Legii nr. 115/1996.
Art. 4. - (1) Persoanele prevăzute la art. 1 lit. a) si.c)
au obligatia să declare, în termen de 30 de zile de la primire, orice donatie
directă ori indirectă sau daruri manuale primite in legătură cu exercitarea
functiilor sau atributiilor lor, cu exceptia celor care au o valoare simbolică.
(2) Dispozitiile Legii nr. 115/1996 referitoare la modalitatea depunerii declaratiei de avere se aplică în mod corespunzător si în cazul prevăzut la alin. (1).
CAPITOLUL
III
Infractiuni
SECTIUNEA
1
Categorii
de infractiuni
Art. 5. - (1) În întelesul prezentei legi, sunt infractiuni
de coruptie infractiunile prevăzute la art. 254-257 din Codul penal, precum si
infractiunile prevăzute în legi speciale, ca modalităti specifice ale infractiunilor
prevăzute la art. 254-257 din Codul penal, în functie de calitatea persoanelor
care săvârsesc sau fată de care se săvărsesc faptele ori în raport cu
sectoarele de activitate unde acestea se comit.
(2) În întelesul prezentei legi, sunt infractiuni asimilate
infractiunilor de coruptie infractiunile prevăzute la art. 10-13.
(3) Prevederile prezentei legi sunt aplicabile si infractiunilor mentionate la art. 17, care sunt in legătură directă cu infractiunile de coruptie sau cu cele asimilate acestora.
SECTIUNEA
a 2-a
Infractiuni
de coruptie
Art. 6. - Infractiunile de luare de mită - prevăzută la
art. 254 din Codul penal,
de dare de mită - prevăzută la art. 255 din Codul penal, de primire de foloase
necuvenite prevăzută la art. 256 din Codul penal si de trafic de influentă prevăzută
la art. 257 din Codul penal se pedepsesc potrivit acelor texte de lege.
Art. 7. - (1) Fapta de luare de mită, prevăzută la art. 254
din Codul penal, dacă a fost săvârsită de o persoană care, potrivit legii, are
atributii de constatare sau de sanctionare a contraventiilor ori de constatare,
urmărire sau judecare a infractiunilor, se sanctionează cu pedeapsa prevăzută
la art. 254 alin. 2 din Codul penal privind săvârsirea infractiunii de către un
functionar cu atributii de control.
(2) Fapta de dare de mită săvârsită fată de una dintre
persoanele prevăzute la alin. (1) sau fată de un functionar cu atributii de
control se sanctionează cu pedeapsa prevăzută la art. 255 din Codul penal, al cărei
maxim se majorează cu 2 ani.
(3) Infractiunile de primire de foloase necuvenite si
trafic de influentă, dacă au fost săvârsite de una dintre persoanele mentionate
la alin. (1) si (2), se sanctionează cu pedeapsa prevăzută la art. 256 din
Codul penal, respectiv la art. 257 din Codul penal, al cărei maxim se majorează
cu 2 ani.
Art. 8. - Prevederile art. 254-257 din Codul penal se
aplică si managerilor, directorilor, administratorilor si cenzorilor societătilor
comerciale, companiilor si societătilor nationale, ai regiilor autonome si ai
oricăror alti agenti economici.
Art. 9. - În cazul infractiunilor prevăzute în prezenta
sectiune, dacă sunt săvârsite în interesul unei organizatii, asociatii sau grupări
criminale ori al unuia dintre membrii acesteia sau pentru a influenta
negocierile tranzactiilor comerciale internationale ori schimburile sau
investitiile internationale, maximul pedepsei prevăzute de lege pentru aceste
infractiuni se majorează cu 5 ani.
SECTIUNEA
a 3-a
Infractiuni
asimilate intractiunilor de coruptie
Art. 10. - Sunt pedepsite cu închisoare de la 5 la 15 ani
si interzicerea unor drepturi următoarele fapte, dacă sunt săvârsite în scopul
obtinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase
necuvenite:
a) stabilirea, cu intentie, a unei valori diminuate, fată
de valoarea comercială reală, a bunurilor apartinând agentilor economici la
care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar,
comisă în cadrul actiunii de privatizare sau cu ocazia unei tranzactii
comerciale, ori a bunurilor apartinând autoritătilor publice sau institutiilor
publice, în cadrul unei actiuni de vânzare a acestora, săvârsită de cei care au
atributii de conducere, de administrare sau de gestionare;
b) acordarea de credite sau de subventii cu încălcarea
legii sau a normelor de creditare, neurmărirea, conform legii sau normelor de
creditare, a destinatiilor contractate ale creditelor sau subventiilor ori
neurmărirea creditelor restante;
c) utilizarea creditelor sau a subventiilor în alte
scopuri decât cele pentru care au fost acordate.
Art. 11. - (1) Fapta persoanei care, în virtutea functiei,
a, atributiei ori a însărcinării primite, are sarcina de a supraveghea, de a
controla sau de a lichida un agent economic privat, de a îndeplini pentru
acesta vreo însărcinare, de a intermedia sau de a înlesni efectuarea unor operatiuni
comerciale sau financiare de către agentul economic privat ori de a participa
cu capital la un asemenea agent economic, dacă fapta este de natură a-i aduce
direct sau indirect foloase necuvenite, se pedepseste cu închisoare de la 2 la
7 ani.
(2) Dacă fapta prevăzută la alin. (1) a fost săvârsită într-un
interval de 5 ani de la încetarea functiei, atributiei ori însărcinării,
aceasta se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani.
Art. 12. - Sunt pedepsite cu închisoarea de la 1 la 5 ani
următoarele fapte, dacă sunt săvârsite în scopul obtinerii pentru sine sau
pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite:
a) efectuarea de operatiuni financiare, ca acte de comert,
incompatibile cu functia, atributia sau însărcinarea pe care o îndeplineste o
persoană ori încheierea de tranzactii finananciare, utilizând informatiile obtinute
în virtutea functiei, atributiei sau însărcinării sale;
b) folosirea, în orice mod, direct sau indirect, de
informatii ce nu sunt destinate publicitătii ori permiterea accesului unor
persoane neautorizate la aceste informatii.
Art. 13. - Fapta persoanei care îndeplineste o functie de
conducere într-un partid sau într-o formatiune politică, într-un sindicat ori într-o
asociatie fără scop lucrativ sau fundatie si care foloseste influenta ori
autoritatea sa în scopul obtinerii pentru sine ori pentru altul de bani, bunuri
sau alte foloase necuvenite se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.
Art. 14. - Dacă faptele prevăzute la art. 12 si 13 sunt săvărsite în conditiile art. 9, maximul pedepsei prevăzute de lege se majorează cu 3 ani.
Art. 15. - Tentativa la infractiunile prevăzute în prezenta sectiune se pedepseste.
Art. 16. - Dacă faptele prevăzute în prezenta sectiune constituie, potrivit Codului penal sau unor legi speciale, infractiuni mai grave, acestea se pedepsesc în conditiile si cu sanctiunile stabilite în aceste legi.
SECTIUNEA
a 4-a
Infractiuni
în legătură directă cu infractiunile de coruptie
Art. 17. - În întelesul prezentei legi, următoarele infractiuni
sunt în legătură directă cu infractiunile de coruptie sau cu infractiunile
asimilate acestora, prevăzute la art. 10-13:
a) tăinuirea bunurilor provenite din săvârsirea unei
infractiuni prevăzute în sectiunile a 2-a si a 3-a, precum si favorizarea
persoanelor care au comis o astfel de infractiune;
b) asocierea în vederea săvârsirii unei infractiuni prevăzute în sectiunile a 2-a si a 3-a sau la lit. a) din prezentul articol;
c) falsul si uzul
de fals săvârsite în scopul de a ascunde comiterea uneia dintre infractiunile
prevăzute în sectiunile a 2-a si a 3-a sau săvârsite în realizarea scopului urmărit
printr-o asemenea infractiune;
d) abuzul în serviciu contra intereselor publice, săvârsit
în realizarea scopului urmărit printr-o infractiune prevăzută în sectiunile a
2-a si a 3-a;
e) infractiunile de spălare a banilor, prevăzute în Legea nr. 21/1999 pentru
prevenirea si sanctionarea spălării banilor, atunci când banii, bunurile sau
alte valori provin din săvârsirea unei infractiuni prevăzute in sectiunile a
2-a si a 3-a;
f) contrabanda cu bunuri provenite din săvârsirea unei
infractiuni prevăzute in sectiunile a 2-a si a 3-a sau săvârsită în realizarea
scopului urmărit printr-o asemenea infractiune;
g) infractiunile prevăzute în Legea nr. 87/1994 pentru
combaterea evaziunii fiscale, săvârsite în legătură cu infractiunile prevăzute
în sectiunile a 2-a si a 3-a;
h) infractiunea de bancrută frauduloasă si celelalte
infractiuni prevăzute în Legea nr.
31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, săvârsite în legătură cu infractiunile prevăzute în
sectiunile a 2-a si a 3-a;
i) traficul de stupefiante, nerespectarea regimului
armelor de foc si al munitiilor, traficul de persoane în scopul practicării
prostitutiei, săvârsite în legătură cu o infractiune prevăzută în sectiunile a
2-a si a 3-a.
Art. 18. - (1) Infractiunile prevăzute la art. 17 lit.
a)-d) se sanctionează cu pedeapsa prevăzută în Codul penal pentru aceste
infractiuni, al cărei maxim se majorează cu 2 ani.
(2) Infractiunile prevăzute la art. 17 lit. e) se sanctionează
cu pedepsele prevăzute în Legea
nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spălării banilor, al căror
maxim se majorează cu 3 ani.
(3) Infractiunile prevăzute la art. 17 lit. f) se sanctionează
cu pedepsele prevăzute în Legea nr.
141/1997 privind Codul vamal al României, al căror maxim se majorează, în
cazul contrabandei simple, cu 3 ani, iar în cazul contrabandei calificate, cu 5
ani.
(4) Infractiunile prevăzute la art. 17 lit. g) se sanctionează
cu pedepsele prevăzute în Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii
fiscale, al căror maxim se majorează cu 2 ani.
(5) Infractiunile prevăzute la art. 17 lit. h) se
sanctionează cu pedepsele prevăzute în Legea nr. 31/1990, republicată, al căror
maxim se majorează cu 2 ani.
(6) Infractiunile prevăzute la art. 17 lit. i) se sanctionează după caz, cu pedepsele prevăzute la art. 312, 279 sau 329 din Codul penal.
SECTIUNEA
a 5-a
Dispozitii
comune
Art. 19. - În cazul săvârsirii infractiunilor la care se
referă prezentul capitol, banii, valorile sau orice alte bunuri care au fost
date pentru a determina săvărsirea infractiunii sau pentru a răsplăti pe
infractor ori cele dobândite prin săvârsirea infractiunii, dacă nu sunt
restituite persoanei vătămate si în măsura în care nu servesc la despăgubirea
acesteia, se confiscă, iar dacă bunurile nu se găsesc, condamnatul este obligat
la plata echivalentului lor în bani.
Art. 20. - În cazul in care s-a săvărsit o infractiune dintre cele prevăzute în prezentul capitol, luarea măsurilor asigurătorii este obligatorie.
CAPITOLUL
IV
Dispozitii
procedurale
SECTIUNEA
I
Dispozitii
generale
Art. 21. - (1) Infractiunile prevăzute de prezenta lege ca
infractiuni de coruptie sau ca infractiuni asimilate acestora ori ca infractiuni
în legătură directă cu infractiunile de coruptie, dacă sunt flagrante, se urmăresc
si se judecă potrivit dispozitiilor art. 465 si art. 467-479 din Codul de
procedură penală.
(2) Dacă infractiunile prevăzute la alin. (1) nu sunt
flagrante, urmărirea penală si judecata se efectuează potrivit procedurii de
drept comun.
Art. 22. - În cazul infractiunilor prevăzute în sectiunea a 2-a din cap. III, urmărirea penală se efectuează în mod obligatoriu de către procuror.
SECTIUNEA
a 2-a
Dispozitii
speciale privind descoperirea si urmărirea infractiunilor
Art. 23. - (1) Persoanele cu atributii de control sunt obligate
să înstiinteze organul de urmărire penală sau după caz, organul de constatare a
săvârsirii infractiunilor abilitat de lege, cu privire la orice date din care
rezultă indicii că s-a efectuat o operatiune sau un act ilicit ce poate atrage
răspunderea penală, potrivit prezentei legi.
(2) Persoanele cu atributii de control sunt obligate, în
cursul efectuării actului de control, să procedeze la asigurarea si conservarea
urmelor infractiunii, a corpurilor delicte si a oricăror mijloace de probă ce
pot servi organelor de urmărire penală.
Art. 24. - Persoanele prevăzute la art. 1 lit. e), care
cunosc operatiuni ce antrenează circulatia de capitaluri sau alte activităti,
prevăzute la art. 1, privind sume de bani bunuri sau alte valori ce se
presupune că provin din infractiuni de coruptie sau asimilate acestora ori din
infractiuni ce au legătură cu acestea, au obligatia să sesizeze organele de urmărire
penală sau, după caz, organele de constatare a săvărsirii infractiunii ori
organele de control, abilitate de lege.
Art. 25. - (1) Îndeplinirea cu bună-credintă a
obligatiilor prevăzute la art. 23 si 24 nu constituie o încălcare a secretului
profesional sau bancar si nu atrage răspunderea penale, civilă sau disciplinară.
(2) Dispozitiile prevăzute la alin. (1) se aplică chiar
dacă cercetarea sau judecarea faptelor semnalate a condus la neînceperea sau
încetarea urmăririi penale ori la achitare.
(3) Sesizările anonime nu pot fi luate în considerare.
(4) Neîndeplinirea cu rea-credintă a obligatiilor prevăzute
la art. 23 si 24 constituie infractiuni si se pedepsesc potrivit art. 262 din
Codul penal.
Art. 26. - Secretul bancar si cel profesional nu sunt
opozabile organelor de urmărire penală, instantelor de judecată sau Curtii de
Conturi.
Art. 27. - (1) Când sunt indicii temeinice cu privire la săvârsirea
uneia dintre infractiunile prevăzute de prezenta lege, în scopul strângerii de
probe sau al identificării făptuitorului, procurorul poate să dispună pentru o
durată de cel mult 30 de zile:
a) punerea sub supraveghere a conturilor bancare si a
conturilor asimilate acestora;
b) punerea sub supraveghere sau sub ascultare a liniilor
telefonice;
c) accesul la sisteme informationale;
d) comunicarea de acte autentice sau sub semnătură privată
de documente bancare, financiare ori contabile.
(2) Pentru motive temeinice măsurile pot fi prelungite de
procuror prin ordonantă motivată, fiecare prelungire neputând depăsi 30 de
zile.
(3) În cursul judecătii instanta poate dispune prelungirea
acestor măsuri prin încheiere motivată.
Art. 28. - (1) Se instituie, prin prezenta lege, Sectia de
combatere a coruptiei si criminalitătii organizate, care functionează în cadrul
Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie, ca structură specializată
în acest domeniu la nivel national.
(2) Se instituie, de asemenea, prin prezenta lege servicii
de combatere a coruptiei si criminalitătii organizate în cadrul parchetelor de
pe lângă curtile de apel si birouri de combatere a coruptiei si criminalitătii
organizate în cadrul parchetelor de pe lângă tribunale, ca structuri
teritoriale specializate în acest domeniu. Activitatea acestor servicii si
birouri este coordonată si controlată de Sectia de combatere a coruptiei si
criminalitătii organizate din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de
Justitie.
(3) Sectia de combatere a coruptiei si criminalitătii
organizate din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie,
precum si serviciile si birourile prevăzute la alin. (2) efectuează, potrivit
Codului de procedură penală si altor legi speciale, urmărirea penală privind
infractiunile de coruptie prevăzute în prezenta lege, precum si infractiunile săvârsite
în conditiile crimei organizate. De asemenea, sectia conduce si controlează
activitătile procesuale efectuate de organele politiei si de alte organe
implicate în descoperirea si urmărirea penală a acestor infractiuni,
supraveghind ca actele îndeplinite de aceste organe să fie efectuate cu
respectarea dispozitiilor legale.
(4) În scopul efectuării cu celeritate si în mod temeinic
a activitătilor de descoperire si de urmărire a infractiunilor de coruptie si a
infractiunilor asimilate acestora, prevăzute în prezenta lege, la cererea
procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie,
organele care au competente legale în descoperirea si urmărirea acestor infractiuni
vor delega, timp de un an, numărul necesar de persoane specializate în acest
domeniu, pentru a îndeplini, sub directa conducere, supravegherea si controlul
nemijlocit al procurorilor din Sectia de combatere a coruptiei si criminalitătii
organizate din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie,
actele procesuale conferite de lege.
(5) Pentru clarificarea unor probleme tehnice de
specialitate pot functiona, în conditiile alin. (4), pe lângă Sectia de
combatere a coruptiei si criminalitătii organizate din cadrul Parchetului de pe
lângă Curtea Supremă de Justitie, specialisti în domeniul financiar, bancar,
vamal sau din alte asemenea domenii.
(6) Prevederile alin. (4) si (5) se aplică în mod
corespunzător si în cazul structurilor specializate în domeniul coruptiei si
criminalitătii organizate, care functionează la nivel teritorial.
(7) Sectia de combatere a coruptiei si criminalitătii
organizate din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie,
precum si structurile corespunzătoare teritoriale vor efectua si operatiuni de
centralizare, analizare si valorificare a datelor si informatiilor detinute de
ele sau primite de la celelalte organisme implicate în lupta împotriva coruptiei
si criminalitătii organizate, constituindu-se în felul acesta o bancă de date
în domeniul faptelor de coruptie si al criminalitătii organizate.
(8) Structura, precum si statele de personal si de functii
ale Sectiei de combatere a coruptiei si criminalitătii organizate din cadrul
Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie, ale serviciilor si
birourilor teritoriale specializate, se vor stabili în conditiile Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 29. - (1) Pentru judecarea infractiunilor de coruptie
si a infractiunilor asimilate acestora, prevăzute în prezenta lege, pot fi constituite
complete specializate, potrivit art. 15 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, republicată, cu modificările ulterioare.
(2) Judecătorii care compun aceste complete specializate, procurorii care functionează în cadrul Sectiei de combatere a coruptiei si criminalitătii organizate din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie, al serviciilor si birourilor teritoriale specializate, precum si persoanele prevăzute la art. 28 alin. (4), (5) si (6) vor primi, pe lângă celelalte drepturi bănesti, un spor de 30% din salariul de bază.
SECTIUNEA
a 3-a
Dispozitii
comune
Art. 30. - Hotărârea judecătorească definitivă de
condamnare sau de achitare se poate publica în ziarele centrale sau, după caz,
locale, mentionate în hotărâre.
Art. 31. - Prevederile prezentei legi se completează, în ceea ce priveste urmărirea si judecata, cu Dispozitiile Codului de procedură penală.
CAPITOLUL
V
Dispozitii
finale
Art. 32. - În cazul actelor juridice încheiate cu încălcarea
prevederilor prezentei legi sunt aplicabile dispozitiile art. 14-22 din Codul
de procedură penală.
Art. 33. - Orice prevedere contrară prezentei legi se
abrogă.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor si
de Senat în sedinta comună din 12 aprilie 2000, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR ION
DIACONESCU |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, ULM
NICOLAE SPINEANU |
Bucuresti, 8 mai 2000.
Nr. 78.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de
coruptie
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă :
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie si se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
EMIL
CONSTANTINESCU
Bucuresti, 5 mai 2000.
Nr. 154.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
reorganizarea Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regională
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României
si ale art. 6 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 48/2000 privind comasarea Agentiei Române de
Dezvoltare si a Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii cu
Agentia Natională pentru Dezvoltare Regională,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Agentia Natională pentru Dezvoltare Regională
functionează ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului si sub coordonarea directă a
primului-ministru, în calitatea acestuia de presedinte al Consiliului National
pentru Dezvoltare Regională.
Art. 2. - Sediul central al Agentiei Nationale pentru
Dezvoltare Regională este în municipiul Bucuresti, str. Poterasi nr. 11,
sectorul 4.
Art. 3. - (1) Domeniul de activitate al Agentiei Nationale
pentru Dezvoltare Regională îl constituie:
a) diminuarea dezechilibrelor regionale existente si
stimularea dezvoltării echilibrate;
b) prevenirea producerii de noi dezechilibre;
c) stimularea înfiintării de noi întreprinderi si a
dezvoltării întreprinderilor mici si mijlocii;
d) promovarea investitiilor străine si a privatizării;
e) stimularea reconstructiei zonelor defavorizate;
f) corelarea politicii de dezvoltare regională cu
politicile sectoriale guvernamentale de dezvoltare, precum si de amenajare a
teritoriului, conform planurilor de amenajare a teritoriului national, aprobate
prin lege;
g) stimularea cooperării externe a regiunilor de dezvoltare de tip transfrontalier, interregional sau la nivelul euroregiunilor.
(2) Pentru realizarea obiectivelor din domeniul său de
activitate Agentia Natională pentru Dezvoltare Regională exercită următoarele
functii:
a) de strategie, prin care se asigură fundamentarea,
elaborarea si aplicarea strategiei si a programelor din domeniul său de
activitate;
b) de reglementare, prin care se asigură elaborarea cadrului
normativ necesar în vederea realizării obiectivelor si programelor din domeniul
său de activitate;
c) de adminisirare, prin care se asigură administrarea
bunurilor aflate în proprietatea publică si/sau privată din patrimoniul său, în
conditiile legii;
d) de reprezentare, prin care se asigură reprezentarea pe
plan intern si extern în domeniul său de activitate;
e) de autoritate de stat, prin care se asigură urmărirea
aplicării reglementărilor din domeniul său de activitate, controlul respectării
aplicării acestora, precum si al functionării institutiilor care îsi desfăsoară
activitatea sub autoritatea sau în coordonarea sa.
Art. 4. - (1) Agentia Natională pentru Dezvoltare Regională
are următoarele atributii principale:
a) elaborează proiectul Planului national de dezvoltare,
care contine strategia natională pentru dezvoltare regională pe baza
strategiilor si planurilor regionale de dezvoltare, aprobate de consiliile
pentru dezvoltare regională, si a strategiilor si programelor sectoriale ale
autoritătilor administratiei publice centrale, precum si de amenajare a
teritoriului, conform planurilor de amenajare a teritoriului national, aprobate
prin lege. După avizarea Planului national de dezvoltare de către Consiliul
National pentru Dezvoltare Regională, îl supune spre aprobare Guvernului si
asigură, pe baza acestuia, coordonarea implementării politicii nationale de
dezvoltare regională;
b) elaborează si supune spre aprobare Guvernului strategii
legate de domeniul său de activitate, în conformitate cu strategia de
dezvoltare economică pe termen mediu;
c) elaborează, supune spre aprobare Guvernului si
implementează strategii privind întreprinderile mici si mijlocii, pe baza
analizelor asupra situatiei acestora; avizează programele de dezvoltare a
întreprinderilor mici si mijlocii, care vor fi supuse spre aprobare Guvernului;
d) propune spre aprobare Guvernului strategia anuală de
privatizare, având la bază propunerile ministerelor, ale autoritătilor
administratiei publice locale, ale altor institutii si organisme implicate în
procesul de privatizare;
e) evaluează si certifică programele de restructurare a
societătilor comerciale la care actionarii sunt persoane fizice sau juridice,
altele decât statul, si care detin drepturi de proprietate asupra unui pachet
de actiuni reprezentând mai mult de două treimi din totalul drepturilor de vot în
adunarea generală a actionarilor;
f) urmăreste realizarea obiectivelor din domeniul său de
activitate, pe baza studiilor si evaluărilor postprivatizare, inclusiv în
cadrul activitătilor de cooperare externă a regiunilor de dezvoltare de tip
transfrontalier, interregional sau la nivelul euroregiunilor;
g) analizează si propune Consiliului National pentru
Dezvoltare Regională finantarea programelor si proiectelor de dezvoltare
regională;
h) elaborează criteriile, prioritătile si procedurile
necesare în vederea finantării programelor si proiectelor din domeniul său de
activitate;
i) asigură managementul financiar si tehnic al Fondului national
de dezvoltare regională, al fondurilor de tip prestructural si, după aderare,
de tip structural, pentru realizarea coeziunii economice si sociale, alocate
României de Uniunea Europeană, în conformitate cu Planul national de
dezvoltare;
j) finantează programele si proiectele din domeniul său de
activitate prin încheierea de contracte de finantare cu agentiile pentru
dezvoltare regională si cu alte categarii de beneficiari, si urmăreste
realizarea acestora; derulează programe si proiecte cu finantare externă, prin
înfiintarea de unităti de management/coordonare de proiect, potrivit legii;
k) monitorizează derularea programelor si proiectelor din
domeniul său de activitate;
l) coordonează si indrumă prooesul de privatizare a societătilor
comerciale din turism, împreună cu Autoritatea Natională pentru Turism;
m) reprezintă Guvernul României în relatia cu Uniunea
Europeană si cu alte organizatii internationale în domeniul său de activitate,
pentru elaborarea si implementarea de politici de coeziune economică si socială
si de programe privind dezvoltarea regională;
n) colaborează cu organele de specialitate ale administratiei
publice centrale si cu autoritătile administratiei publice locale la elaborarea
politicilor sectoriale privind pregătirea privatizării companiilor/societătilor
nationale, precum si a societătilor comerciale rezultate din reorganizarea
regiilor autonome;
o) colaborează cu organizatii interne sau internationale
care sprijină dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii, cu camerele de
comert si industrie si cu alti reprezentanti ai mediilor de afaceri pentru
elaborarea programelor din domeniul său de activitate;
p) gestionează Registrul unic al actionarilor pentru
societătile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale a fost sau este actionar;
q) la solicitarea Consiliului National pentru Dezvoltare
Regională si din proprie initiativă asigură elaborarea de studii si analize si
face recomandări privind modul de realizare a obiectivelor din domeniul său de
activitate;
r) initiază, elaborează si avizează, după caz, împreună cu
alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, proiecte de
acte normative si de acorduri internationale în domeniul său de activitate;
s) avizează documentatiile pentru obtinerea de credite si
alte fonduri externe cu garantia statului sau cu garantii bancare pentru finantarea
de programe si proiecte specifice;
t) propune nominalizarea de către Consiliul National
pentru Dezvoltare Regională si aprobarea de către Guvern a declarării unor zone
defavorizate, pe baza documentatiilor aprobate de consiliile pentru dezvoltare
regională;
u) asigură secretariatul Consiliului National pentru
Dezvoltare Regională;
v) informează Guvernul cu privire la volumul, originea,
structura si tendintele domeniului său de activitate; elaborează materiale
promotionale, studii si analize în domeniul său de activitate;
w) acordă asistentă, consultantă si prestează servicii în
domeniul său de activitate;
x) îndeplineste orice alte atributii stabilite prin lege
sau prin alte acte normative pentru domeniul său de activitate, precum si cele
conferite expres sau care decurg din acorduri internationale la care România
este parte.
(2) Competentele Agentiei Române de Dezvoltare si. Agentiei
Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii în comisii, comitete si grupuri
guvernamentale sau interministeriale sunt preluate de Agentia Natională pentru
Dezvoltare Regională.
(3) Secretariatul permanent al Centrului balcanic de
cooperare între întreprinderile mici si mijlocii se organizează în cadrul Agentiei
Nationale pentru Dezvoltare Regională la nivel de serviciu.
(4) Pentru activitatea de prestări de servicii, de asistentă
tehnică si consultantă în domeniul atragerii investitiilor străine si al
privatizării Agentia Natională pentru Dezvoltare Regională are în subordine
Oficiul de prestări servicii si editare, cu personalitate juridică, condus de
un director, ale cărui cheltuieli de functionare si de investitii se acoperă,
în conditiile legii, din veniturile extrabugetare realizate de acesta.
Art. 5. - (1) Agentia Natională pentru Dezvoltare Regională
este condusă de un presedinte cu rang de secretar de stat, ajutat de 2
vicepresedinti - cu rang de subsecretar de stat, numiti prin decizie a
primului-ministru.
(2) Presedintele Agentiei Nationale pentru Dezvoltare
Regională participă la sedintele Guvernului în calitate de invitat.
(3) Atributiile vicepresediniilor sunt stabilite prin
regulamentul de organizare si functionare, care se aprobă prin ordin al
presedintelui.
(4) Presedintele si vicepresedintii Agentiei Nationale
pentru Dezvoltare Regională sunt salarizati potrivit anexei nr. III la Legea nr. 154/1998 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate publică, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 6. - (1) Presedintele Agentiei Nationale pentru
Dezvoltare Regională îndeplineste, potrivit legii, functia de ordonator
principal de credite.
(2) Presedintele conduce întreaga activitate a Agentiei Nationale
pentru Dezvoltare Regională si o reprezintă în relatiile cu ministerele, cu
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, cu
autoritătile administratiei publice locale, cu alte institutii publice, cu
organizatii interne si internationale si cu alte persoane juridice române sau
străine, precum si în raporturile cu persoane fizice.
(3) În exercitarea atributiilor sale presedintele emite
ordine si instructiuni.
Art. 7. - (1) Stabilirea modului de functionare internă a
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regională, continuitatea conducerii si
realizarea legăturilor functionale între structurile acesteia sunt realizate de
un secretar general, ajutat de 2 secretari generali adjuncti, functionari
publici numiti de presedinte în urma unui concurs sau examen, pe criterii de
profesionalism.
(2) Principalele atributii si responsabilităti ale
secretarului general sunt:
a) coordonează buna functionare a compartimentelor si a
activitătilor cu caracter functional din cadrul Agentiei Nationale pentru
Dezvoltare Regională si asigură legătura operativă dintre presedinte si conducătorii
tuturor compartimentelor, din cadrul acesteia;
b) conlucrează cu Secretariatul General al Guvernului si
cu secretarii generali din celelalte ministere în probleme de interes comun;
c) urmăreste si asigură finalizarea actelor normative
aprobate de Guvern, care au fost initiate de Agentia Natională pentru
Dezvoltare Regională;
d) monitorizează si controlează elaborarea raportărilor
periodice prevăzute de reglementările în vigoare;
e) asigură structura optimă si coordonează întregul
personal al Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regională, activitatea de
elaborare a politicilor de personal si principiile directoare pentru managementul
de personaj din cadrul directiilor.
(3) Secretarul general al Agentiei Nationale pentru
Dezvoltare Regională poate îndeplini si alte însărcinări prevăzute în
regulamentul de organizare si functionare a acesteia ori încredintate de
presedinte.
(4) Atributiile secretarilor generali adjuncti sunt
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare, care se aprobă prin
ordin al presedintelui.
(5) Secretarul general si secretarii generali adjuncti ai
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regională sunt salarizati potrivit anexei
nr. I la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de
stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul
bugetar.
Art. 8. - Bugetul Agentiei Nationale pentru Dezvoltare
Regională se aprobă ca anexă la bugetul de stat si cuprinde sumele care se alocă
anual din acesta pentru constituirea Fondului national de dezvoltare regională,
potrivit art. 13 alin. (3) din Legea
nr. 151/1998 privind dezvoltarea regională în România.
Art. 9. - (1) Structura organizatorică a Agentiei
Nationale pentru Dezvoltare Regională este prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
(2) În structura organizatorică a Agentiei Nationale
pentru Dezvoltare Regională pot functiona directii generale, directii, servicii
si birouri.
3) Structura organizatorică, circuitul documentelor,
atributiile si sarcinile personalului din aparatul Agentiei Nationale pentru
Dezvoltare Regională se stabilesc prin ordin al presedintelui.
Art. 10. - (1) Numărul maxim de posturi pentru Agentia Natională
pentru Dezvoltare Regională este de 200, exclusiv presedintele, cei 2
vicepresedinti si posturile aferente cabinetelor acestora.
(2) Personalul de executie si cel de conducere este
salarizat potrivit anexei nr. I la Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 24/2000.
Art. 11. - Mijloacele fixe si obiectele de inventar din
dotarea Agentiei Române de Dezvoltare si a Agentiei Nationale pentru
Întreprinderi Mici si Mijlocii se transmit pe bază de protocol de
predare-preluare Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regională, în termen de
maximum 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 12. - Ministerele si celelalte autorităti ale
administratiei publice centrale, precum si societătile comerciale la care
statul a fost sau este actionar ori asociat au obligatia să pună la dispozitie
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regională informatiile pe care aceasta le
solicită, în scopul urmăritii si evaluării îndeplinirii obiectivelor politicii
nationale de dezvoltare regională, precum si al elaborării, actualizării si
monitorizării Planului national de dezvoltare regională.
Art. 13. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 977/1998 privind organizarea si functionarea Agentiei Române de Dezvoltare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 528 din 31 decembrie 1998, cu modificările si completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 975/1998 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 31 decembrie 1998, cu modificările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 978/1998 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regională, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 528 din 31 decembrie 1998, si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR
CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
de Coordonare Economico-Financiară,
Mircea
Ciumara
Presedintele Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regională,
Liviu
Marcu
Ministrul finantelor,
Decebal
Traian Remes
Ministrul functiei
publice,
Vlad
Rosca
Ministrul lucrărilor publice si amenajării teritoriului,
Nicolae
Noica
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Smaranda
Dobrescu
Bucuresti, 11 mai 2000.
Nr. 382.