P A R T E A I
Anul XII - Nr. 125
LEGI,
DECRETE, HOTARÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 24 martie
2000
SUMAR
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
27. - Ordin pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii ale notificãrii unui ajutor de stat si a Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
24. - Ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei privind aprobarea Listei cuprinzând indicatiile geografice protejate si recunoscute în România pentru bãuturile alcoolice distilate din vin, din subproduse rezultate la fabricarea vinului si din fructe
190. - Ordin al ministrului transporturilor pentru aprobarea tarifelor privind prestatiile de servicii specifice, efectuate de Autoritatea Feroviarã Românã - AFER
ACTE ALE CONSILIULUI CONCURENTEI
CONSILIUL CONCURENTEI
ORDIN
pentru punerea în aplicare
a Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii
ale notificãrii unui ajutor
de stat si a Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat
care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare
Presedintele Consiliului Concurentei,
în temeiul prevederilor ârt. 21 alin. (4) lit. f), ale art.
28 alin. (1) si ale art. 29 alin. (1 din Legea concurentei nr. 21/1996,
precurm si ale art. 6 alin. (2), ale art. 20 si ale art. 22 alin. (5) din
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - În urma aprobãrii în plenul Consiliului Concurentei
si avizului Consiliului Legislativ se pun în aplicare urmãtoarele
regulamente:
a) Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale notificãrii
unui ajutor de stat;
b) Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade
sub incidenta obligatiei de notificare.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei
vor urmãri punerea în aplicare a prevederilor prezentului
ordin.
Art. 3. - Prin grija Secretariatului general al Consiliului Concurentei,
prezentul ordin si regulamentele vor fi publicate în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
VIOREL MUNTEANU
Bucuresti, 6 martie 2000.
Nr. 27.
REGULAMENTUL
privind forma, continutul si alte
detalii ale notificãrii unui ajutor de stat
Introducere
Elaborarea unui cadru juridic care reglementeazã materia ajutorului
de stat reprezintã continuarea armonizãrii legislatiei românesti
cu legislatia europeanã, parte a procesului de aderare a României
la Uniunea Europeariã.
Scopul controlului ajutoarelor de stat acordate de autoritãtile
publice sau de organismele care administreazã surse ale statului
este de a urmãri mãsura în care un ajutor de stat este
compatibil cu un mediu concurential normal, într-o economie de piatã
în care preturile produselor si tarifele serviciilor sunt reglate
de cerere si ofertã.
Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor
existent trebuie sã fie notificatã Consiliului Concurentei.
Fãrã autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat
nici un ajutor de stat.
Principalele elemente care caracterizeazã un ajutor de stat sunt:
(i) constituie un avantaj; (ii) este furnizat din surse de stat de cãtre
autoritãti publice sau de alte organisme care le administreazã
în numele statului; (iii) favorizeazã numai anumiti agenti
economici sau productia numai a anumitor bunuri sau servicii; (iv) distorsioneazã
semnificativ concurenta si afecteazã aplicarea corespunzãtoare
a acordurilor internationale la care România este parte. Cu privire
la elementele mentionate se fac urmãtoarele precizãri:
(i) Avantajul poate fi sau nu poate fi acordat în mod gratuit. Acesta
se realizeazã prin decizia unei autoritãti publice sau a
altui organism care administreazã resurse ale statului, decizie
prin care acestea, în îndeplinirea obiectivelor lor economice
sau sociale, oferã anumite resurse sau privilegii unor agenti economici
- persoane fizice sau juridice. Forma specificã pe care o ia avantajul
respectiv nu este relevantã pentru încadrarea ca ajutor de
stat.
(ii) Este ajutor de stat orice mãsurã care conferã
avantaje acordate atât direct, de cãtre autoritãtile
publice, cât si indirect, de cãtre organisme aflate în
afara structurilor guvernamentale, cu conditia ca originea ajutorului sã
o constituie sursele de stat. Notiunea stat trebuie înteleasã,
în sens larg, ca incluzând atât autoritãtile publice
centrale, cât si pe cele locale. În ceea ce priveste sintagma
alte organisme, acestea pot fi atât publice, cât si private,
cum ar fi de exemplu: institutiile financiare si de credit, asociatiile
profesionale sau chiar societãtile comerciale. Important este ca
mãsura respectivã sã poatã fi atribuitã
statului si sã fie finantatã din resurse ale acestuia. Prima
conditie este sã se determine dacã organismul în cauzã
actioneazã independent sau comportamentul sãu este dictat
de stat în virtutea unor drepturi de supervizare sau a unei influente
determinante a acestuia. Cea de a doua conditie trebuie sã determine
dacã ajutorul este finantat din surse de stat fie direct, fie indirect.
Practica internationalã în acest domeniu considerã
cã o mãsurã care, fie direct, fie indirect, este initiatã
de stat si care conferã un avantaj unuia sau mai multor agenti economici,
dar care nu impune nici o sarcinã suplimentarã asupra bugetului
de stat, nu constituie ajutor de stat.
(iii) Pentru ca mãsura sã constituie ajutor de stat trebuie
sã satisfacã si criteriul selectivitãtii, adicã
de ea trebuie sã beneficieze doar anumiti agenti economici sau anumite
bunuri, servicii ori regiuni. Tocmai aceasta diferentiazã mãsurile
de ajutor de stat de mãsurile cu caracter general economic care
se aplicã tuturor agentilor economici si sectoarelor de activitate
si care fac parte din politica economicã la un moment dat. Sfera
de cuprindere a acestei prevederi este extrem de largã: beneficiarii
ajutorului de stat pot sã fie agenti economici, indiferent de forma
de proprietate, din orice ramurã a economiei si care desfãsoarã
orice activitate care le aduce un câstig, fãrã exceptie,
fie ea de naturã comercialã, culturalã, in productia
propriu-zisã, în servicii sau în distributie.
(iv) Toate cele de mai sus definesc notiunea ajutor de stat care, în
consecintã, trebuie notificat. Consiliul Concurentei poate interzice
un ajutor de stat care denatureazã semnificativ mediul concurential
normal si afecteazã aplicarea corespunzãtoare a acordurilor
internationale la care România este parte.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
ARTICOLUL 1
Obiectul si scopul notificãrii
ajutorului de stat
(1) Autoritãtile publice sau alte organisme care administreazã
surse de stat au obligatia, în calitate de furnizor, sã notifice
Consiliului Concurentei orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou
ori de a modifica un ajutor de stat existent. Beneficiarii nu se pot adresa
direct Consiliului Concurentei.
(2) Dacã acelasi furnizor intentioneazã sã acorde
mai multe ajutoare de stat, fiecare dintre acestea trebuie sã fie
notificat la Consiliul Concurentei, pentru a obtine autorizarea lor.
(3) Notificarea unui ajutor de stat permite Consiliului Concurentei sã
analizeze compatibilitatea acestuia cu un mediu concurential normal prin
evaluarea, pe de o parte, a efectelor pozitive asupra dezvoltãrii
anumitor activitãti economice sa a anumitor zone economice si, pe
de altã parte, a efectelor negative asupra concurentei.
ARTICOLUL 2
Exceptii
(1) Sunt exceptate de la obligatia notificãrii ajutoarele de stat
care se situeazã sub pragul valoric prevãzut la art. 20 din
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, denumitã în continuare
lege, sau se încadreazã în una dintre categoriile exceptate
prin regulamentul adoptat în baza art. 21 alin. (1) din lege.
(2) În cazul în care o schemã de ajutor de stat a fost
deja autorizatã de Consiliul Concurentei, alocãrile specifice
de ajutoare, parte a acesteia, vor fi considerate ca autorizate, cu exceptia
celor pentru care Consiliul Concurentei a impus, prin decizia privind schema
de ajutor, obligatia notificãrii.
CAPITOLUL II
Notificarea ajutorului de stat
ARTICOLUL 3
Ajutoarele de stat supuse notificãrii
(1) Sunt supuse autorizãrii si trebuie sã fie notificate
Consiliului Concurentei ajutoarele de stat, sub oricare dintre formele
mentionate de lege si indiferent de beneficiar.
(2) În cazul în care furnizorul intentioneazã sã
modifice un ajutor de stat existent, notificarea, în vederea obtinerii
unei decizii de autorizare, se face ca si pentru un ajutor nou, mentionãndu-se
în notificare cã este vorba de modificarea unui ajutor existent.
(3) Sunt supuse, de asemenea, autorizãrii si trebuie sã fie
notificate Consiliului Concurentei ajutoarele de stat care, în conditiile
art. 3 alin. (2) din lege, nu sunt considerate ajutoare existente. Acestea
sunt alocãrile specifice de ajutoare în cadrul unei scheme
de ajutor autorizate, pentru care Consiliul Concurentei a solicitat în
mod expres, în decizia sa privind autorizarea schemei de ajutor,
notificarea lor. În acest caz notificarea se va face ca si pentru
un ajutor individual.
(4) Notificarea unui ajutor de stat se depune la Consiliul Concurentei
de cãtre furnizor cu suficient timp înainte de data avutã
în vedere pentru acordarea acestuia, tinând seama de termenele
legale în care Consiliul Concurentei are obligatia sã se pronunte.
ARTICOLUL 4
Forma notificãrii ajutorului
de stat
(1) Notificarea ajutoarelor de stat mentionate mai sus se face prin completarea
formularului de notificare a ajutorului de stat, prevãzut în
anexa nr. 1, si, dupã caz, prin furnizarea informatiilor specifice
pentru ajutoarele de stat acordate în conditiile prevederilor art.
14 alin. (1 ) lit. a)-h) din lege, cuprinse în anexa nr. 2.
(2) Formularul de notificare trebuie sã fie completat cu date si
informatii exacte, corecte si complete, pentru a permite Consiliului Concurentei
sã evalueze compatibilitatea ajutorului de stat pentru care se solicitã
autorizarea cu dispozitiile legii. Formularul de notificare se semneazã
de reprezentantii legali ai furnizorutui si va cuprinde în anexã
documentele justificative mentionate în textul acestuia.
(3) Pentru completarea formularului de notificare furnizorul ajutorului
poate colabora cu beneficiarul acestuia.
(4) Dacã acelasi furnizor acordã mai multe ajutoare de stat,
va depune pentru fiecare un formular de notificare distinct.
ARTICOLUL 5
Transmiterea notificãrii
ajutorului de stat
(1) Notificarea ajutorului de stat se face prin înaintarea la Consiliul
Concurentei a formularului de notificare însotit de documentele justificative
în 3 exemplare. Transmiterea notificãrii la Consiliul Concurentei
poate fi efectuatã prin una dintre urmãtoarele modalitãti:
a) personal, contra semnãturã de primire (numãr de
înregistrare);
b) prin postã, cu confirmare de primire.
(2) Informatiile necesare pentru o eventualã completare a notificãrii
pot fi transmise si prin fax. În acest caz, se considerã cã
informatiile au fost primite de Consiliul Concurentei în ziua în
care au fost transmise.
ARTICOLUL 6
Notificarea efectivã a ajutorului
de stat
(1) Dupã primirea formularului de notificare a ajutorului de stat
Consiliul Concurentei va analiza informatiile furnizate. În cazul
în care constatã cã informatiile cuprinse în
notificare sunt inexacte sau incomplete, în termen de 20 de zile
de la primirea notificãrii Consiliul Concurentei va cere completarea
acestora.
(2) Notificarea va deveni efectivã la data când informatiile
cuprinse în formularul de notificare sunt exacte si complete. Consiliul
Concurentei va comunica în scris furnizorului data la care notificarea
a devenit efectivã. De la aceastã datã încep
sã curgã termenele prevãzute la art. 9 din lege, în
care Consiliul Concurentei trebuie sã ia o decizie motivatã.
(3) Ori de câte ori va considera necesar Consiliul Concurentei poate
solicita, în temeiul dispozitiilor art. 11 din lege, informatii de
la potentialii beneficiari sau de la alte persoane, în vederea luãrii
unei decizii motivate.
(4) În cazul în care în termen de 20 de zile de la primirea
notificãrii Consiliul Concurentei nu solicitã completarea
acesteia, data la care notificarea devine efectivã este cea la care
Consiliul Concurentei a înregistrat-o.
(5) Decizia de autorizare a unui ajutor de stat va fi anulatã de
Consiliul Concurentei, dacã ulterior autorizãrii se constatã
cã a fost emisã pe baza unor informatii incorecte transmise
de furnizor. Anularea deciziei de autorizare se va face dupã ascultarea
argumentelor furnizorului ajutorului de stat.
ARTICOLUL 7
Modificãri
(1) Dacã ulterior notificãrii, dar înainte de luarea
unei decizii de cãtre Consiliul Concurentei, furnizorul modificã
termenii în care va acorda ajutorul de stat, aceste modificãri
vor fi aduse neîntârziat, în scris, la cunostintã
Consiliului Concurentei. Dacã modificãrile afecteazã
ajutorul de stat, astfel încât acesta prezintã trãsãturile
unui nou ajutor, diferit de cel notificat initial, Consiliul Concurentei
va informa furnizorul asupra acestui aspect, solicitându-i fie sã
modifice formularul de notificare, fie sã depunã o nouã
notificare.
(2) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile în mod similar si în
cazul modificãrii unui ajutor existent.
ARTICOLUL 8
Retragerea notificãrii ajutorului
de stat
(1) Atunci când renuntã la acordarea ajutorului de stat notificat,
furnizorul îsi poate retrage notificarea înaintatã la
Consiliul Concurentei. Retragerea poate surveni oricând, dar nu mai
târziu de momentul în care Consiliul Concurentei ia una dintre
deciziile prevãzute la art. 12 alin. (2) din lege.
(2) În situatia prevãzutã la alin. (1) Consiliul Concurentei
va lua act de manifestarea de vointã a furnizorului si va închide
cazul, chiar si atunci când s-a declansat o investigatie, prin decizie.
ARTICOLUL 9
Notificarea ajutorului de stat ilegal
(1) Furnizorul unui ajutor de stat ilegal, acordat fãrã a
fi fost notificat la Consiliul Concurentei, poate sã îl notifice
pentru a fi autorizat.
(2) Consiliul Concurentei va primi si va analiza notificarea unui ajutor
de stat ilegal, fãrã ca aceasta sã împiedice
aplicarea dispozitiilor art. 17 si ale art. 19 alin. (1) lit. b) si alin.
(2) din lege sau continuarea unei proceduri initiate în baza acestor
dispozitii.
ARTICOLUL 10
Drepturile tertilor
(1) Orice persoanã care are un interes legitim în legãturã
cu acordarea unui ajutor de stat nou sau cu modificarea unui ajutor existent,
la solicitarea Consiliului Concurentei sau din proprie initiativã,
va prezenta punctul sãu de vedere.
(2) Ori de câte ori Consiliul Concurentei considerã necesar
va face publicã existenta notificãrii intentiei de a acorda
un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
ARTICOLUL 11
(1) Calculul termenelor se face în conformitate cu dispozitiile Codului
de procedurã civilã.
(2) În ceea ce priveste procedura de analizã si de luare a
deciziilor, în cazul notificãrii unui ajutor de stat sunt
aplicabile, în mod corespunzãtor, dispozitiile Regulamentului
de organizare, functionare si procedurã al Consiliului Concurentei.
(3) Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantã din prezentul regulament.
(4) Prezentul regulament a fost elaborat pe baza dispozitiilor legii, va
fi pus, în aplicare prin ordin al presedinte lui Consiliului Concurentei
si va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
ANEXA Nr. 1
la regulament
FORMULAR
de notificare a ajutorului de stat
CAPITOLUL I
Date si informatii cu caracter general
1. Autoritatea publicã/organismul care acordã ajutorul de
stat (denumirea; adresa; persoana de contact: numele si prenumele, functia,
telefon, fax)
2. Nivelul la care este administrat ajutorul de stat (central; regional;
altele; specificati care)
3. Forma sub care se acordã ajutorul de stat:
a) ajutor de stat individual;
b) schemã de ajutor de stat.
4. Baza legalã pentru acordarea ajutorului de stat; se va atasa
o copie de pe baza legalã pentru acordarea ajutorului de stat (hotãrâre
a Guvernului, ordonantã de urgentã a Guvernului, ordonantã
a Guvernului, ordin etc.) sau proiectul acesteia, dupã caz
5. Modalitãti concrete de acordare a ajutorului de stat:
a) subventie, cu precizarea sumei, a perioadei de acordare si a sursei
de finantare;
b) subventie pentru export, cu precizarea sumei, a perioadei de acordare
si a sursei de finantare;
c) anularea de datorii (forma concretã a datoriei, perioada în
care a fost înregistratã si cuantumul acesteia);
d) preluarea pierderilor (suma si perioada în care s-au înregistrat);
e) exceptãri de la plata taxelor si impozitelor, cu precizarea fiecãrei
taxe si/sau a fiecãrui impozit, a perioadei de exceptare si a sumei
estimate pe fiecare an si pe total perioadã;
f) reduceri de la plata taxelor si impozitelor, cu precizarea fiecãrei
taxe si/sau a fiecãrui impozit, în ce constã reducerea,
care este perioada pentru care se acordã reducerea si suma estimatã
pe fiecare an si pe total perioadã; amânãri de la plata
taxelor si a impozitelor, cu precizarea fiecãrei taxe si/sau a fiecãrui
impozit, a duratei si perioadei de acordare a amânãrii si
a sumei estimate pe fiecare an si pe total perioadã;
h) renuntarea la obtinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor
publice administrate preferential, precizându-se:
- cuantumul fondurilor utilizate;
- natura veniturilor;
- valoarea venitului normal care s-ar realiza anual si pe întreaga
perioadã;
- valoarea venitului realizat, în conditii prefereniiale, anual si
pe întreaga perioadã;
- diferenta - venit la care se renuntã - anual si pe întreaga
perioadã.
De exemplu:
- acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferentiale: ·
valoarea împrumutului acordat si durata pentru eare este acordat;
· venitul normal care s-ar realiza din dobânda în cotã
(%) de ..., practicatã la nivelul pietei, anual si pe întreaga
perioadã;
· venitul care se va realiza din dobânda preferentialã
în cotã (%) de ... , anual si pe întreaga perioadã;
· venitul la care s-a renuntat (diferenta de dobândã),
anual si pe întreaga perioadã;
- participãri cu capital la investitii în conditii preferentiale:
· justificarea investitiei la care se participã;
· capitalul investit;
· rata profitului care s-ar obtine dintr-o investitie în conditii
normale de cãtre un investitor privat prudent;
· rata profitului din investitia la care se participã;
· diferenta dintre ratele profitului;
· suma profitului la care se renuntã, anual si pe întreaga
perioadã;
i) garantii acordate de stat sau de alte autoritãti publice; cuantificati
avantajele obtinute pe aceastã cale;
j) reduceri de pret la bunurile furnizate si/sau la serviciile prestate:
· se vor specifica produsele furnizate, respectiv serviciile prestate;
· se va mentiona furnizorul produselor, respectiv prestatorul serviciului
(regie autonomã, societate nationalã sau alte organisme care
administreazã fonduri publice);
· se va mentiona valoarea la pretul de piatã al produselor,
respectiv la tariful de platã al serviciilor respective;
· valoarea acestora la preturile, respectiv la tarifele efective,
la care au fost livrate/prestate;
· diferenta dintre cele douã valori, respectiv venitul la
care se renuntã, anual si pe întreaga perioadã;
k) venituri la care se renuntã din vânzarea sub pretul pietei
a unor terenuri apartinând domeniului privat al statului:
· se va descrie terenul supus vânzãrii - suprafatã,
amplasare, amenajãri, drumuri de acces etc.;
· valoarea la pretul pietei;
· valoarea la pretul efectiv la care se va realiza tranzactia;
· diferenta dintre cele douã valori, respectiv venitul la
care se renuntã;
l) alte modalitãti prin care se acordã ajutorul de stat.
6. Acorduri internationale la care România este parte si care sunt
relevante pentru domeniul în care se acordã ajutorul de stat
7. Metodele de monitorizare si de control cu ajutorul cãrora furnizorul
se asigurã cã ajutorul de stat va respecta conditiile si
obiectivele stabilite.
CAPITOLUL II
Date si informatii privind ajutorul
de stat individual
8. Date de identificare pentru beneficiarul ajutorului de stat individual:
- denumirea si sediul;
- persoana de contact (functia, telefon, fax);
- capitalul social;
- structura actionariatului/detinãtorilor de pãrti sociale,
cu indicarea actionarilor semnificativi.
9. Rezultatele economico-financiare pe baza datelor diri bilant pe ultimii
3 ani:
- cifra de afaceri totalã;
- cifra de afaceri realizatã pe piata României;
- profitul/pierderi înregistrat/înregistrate pe piata României.
Se ataseazã o copie de pe bilantul contabil al beneficiarului din
ultimul an. Dacã nu este finalizat bilantul ultimului an, se anexeazã
balanta la 31 decembrie.
10. Activitatea desfãsuratã si informatii despre piatã:
a) descrieti succint activitatea de bazã desfãsuratã;
b) descrieti pe scurt activitãtile secundare (auxiliare) desfãsurate;
c) specificati produsele fabricate/serviciile prestate;
d) precizati aria geograficã în care sunt comercializate/prestate
produsele/serviciile;
e) principalii concurenti ai beneficiarului de ajutor de stat;
f) cota de piatã a beneficiarurui de ajutor de stat;
g) orice alte informatii care ar putea ajuta la definirea pietei produsului
si a pietei geografice
11. Ajutoare de stat primite în ultimii 3 ani:
Se vor mentiona modalitãtile concrete de acordare a ajutorului de
stat de care a beneficiat, pe modalitãtile concrete mentionate la
pct. 5, cu precizarea sumei ajutorului de stat primit anual si per total.
12. Scopul ajutorului de stat individual si justificarea acestuia:
a) ajutor pentru cercetare si dezvoltare;
b) ajutor pentru întreprinderi mici si mijlocii;
c) ajutor pentru protectia mediului înconjurãtor;
d) ajutor pentru instruirea angajaiilor si pentru crearea de noi locuri
de muncã;
e) ajutor acordat sectoarelor în care existã probleme de supracapacitate,
pentru rationalizarea structurii ramurii, în conditiile art. 14 alin.
(1) lit. e) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat;
f) ajutor pentru dezvoltare regionalã, în conditiile art.
14 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 143/1999;
g) ajutor general pentru promovarea exporturilor, în conditiile art.
14 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 143/1999;
h) ajutor pentru promovarea culturii si conservarea patrimoniului cultural;
i) ajutor pentru promovarea sãnãtãtii si învãtãmântului;
j) combinatii ale celor de mai sus.
Pentru aceste ajutoare de stat, cu exceptia celor prevãzute la lit.
i) si j), formularul de notificare a ajutorului de stat va fi completat
cu informatiile specifice prevãzute în anexa nr. 2.
13. Precizati dacã ajutorul de stat, în oricare dintre cazurile
prevãzute la pct. 12., se acordã unui agent economic în
cadrul unei actiuni de privatizare cu un investitor strategic strãin
sau român. Descrieti pe scurt operatiunea.
14. Pentru ajutorul de stat acordat agentului economic în scopul
si cu justificarea prevãzute la pct. 12:
a) prezentati schematic modul în care este organizatã activitatea
agentului economic si a grupului de care acesta apartine;
b) precizati dacã beneficiarul se aflã sau nu se aflã
într-o situatie dificilã; dacã se aflã, detaliati;
c) dacã furnizorul ajutorului de stat leagã acordarea lui
de existenta unui plan de redresare/restructurare a acti vitãtii
beneficiarului, altul decât programul de restructurare prevãzut
pentru sectoarele în care existã probleme de supracapacitate,
prezentati-l; planul trebuie sã se refere, în principal, la:
- mãsurile de restructurare, durata realizãrii si costul
total;
- graficul de implementare a actiunilor de restructurare si esalonarea
costurilor aferente;
- proiectul contului de profit si pierderi pe fiecare an, de la începutul
pânã la terminarea restructurãrii;
- proiectul situatiei de încasãri si plãti (cash-flow)
pe fiecare an, de la începutul, pãnã la terminarea
restructurãrii;
- date privind capacitatea de productie maximã a agentului economic
înainte si dupã reafizarea programului de investitii pentru
restructurare, cu mentionarea numãrului de schimburi;
- numãrul total de persoane planificate a fi disponibilizate, esalonarea
disponibilizãrilor si mãsurile sociale care le însotesc,
baza legalã a acestor mãsuri si modalitatea de suportare
a costurilor aferente;
- mãsurile prevãzute pentru domeniul ecologic, esalonarea
realizãrii acestora, a costurilor aferente si modalitatea de suportare
a costurilor;
d) dacã primirea ajutorului de stat va duce si la crearea de cãtre
beneficiar a unor locuri de muncã permanente sau temporare, indicati
numãrul lor si perioada pentru care vor fi create. Explicati;
e) dacã primirea ajutorului de stat va avea ca efect si pãstrarea
numãrului de locuri de muncã permanente existente, indicati
numãrul lor si perioada pentru care vor fi pãstrate. Explicati;
f) dacã furnizorul conditioneazã acordarea ajutorului de
stat de orice alte elemente, prezentati-le.
CAPITOLUL III
Evaluarea ajutorului de stat individual
15. Prezentati datele de acordare pentru fiecare dintre modalitãtile
concrete prevãzute la pct. 5, în cazul acordãrii ajutorului
de stat în mai multe transe, precum si valoarea totalã a ajutorului
de stat acordat pe întreaga perioadã, cu esalonarea anualã
a acestuia.
16. Descrierea detaliatã a regulilor si a conditiilor de aplicare
pentru fiecare modalitate concretã. Descrierea va include si intensitatea
ajutorului de stat (exprimatã ca procent din costuri), regimul de
impozitare pentru ajutorul respectiv, precum si precizãri cu privire
la acordarea automatã/neautomatã a ajutorului o datã
cu îndeplinirea anumitor criterii. Explicati.
17. Pentru fiecare modalitate concretã de acordare a ajutorului
de stat trebuie sã fie specificate costurile pe baza cãrora
se calculeazã ajutorul de stat (terenuri, clãdiri, utilaje,
personal, pregãtire profesionalã, cheltuieli pentru consultantã
etc.).
18. Se va mentiona dacã fondurile necesare în vederea acordãrii
ajutorului de stat sunt asigurate si în ce proportie, în baza
unui acord extern de finantare (inclusiv denumirea acordului, data încheierii,
organismul finantator).
19. În cazul modificãrii unui ajutor individual existent:
- data notificãrii ajutorului de stat existent 1a Consiliul Concure.ntei
(dacã este dupã data de 1 ianuarie 2000);
- data autorizãrii de cãtre Consiliul Concurentei (dacã
este dupã data de 1 ianuarie 2000);
- conditiile care s-au modificat si motivele care au determinat modificarea.
Notificarea trebuie sã fie însotitã de cea mai recentã
evaluare privind aplicarea ajutorului existent.
CAPITOLUL IV
Date si informatii privind schema
de ajutor de stat, astfel cum este definitã la art. 2 alin. (4)
din Legea nr. 143/1999
20. Durata aplicãrii schemei de ajutor de stat. În cazul unei
scheme cu duratã nedefinitã, se va estima perioada de aplicare
a schemei ajutorului de stat.
21. Scopul schemei de ajutor de stat si justificarea acestuia:
a) ajutor pentru cercetare si dezvoltare;
b) ajutor pentru întreprinderi mici si mijlocii;
c) ajutor pentru protectia mediului înconjurãtor;
d) ajutor pentru instruirea angajatilor si pentru crearea de noi locuri
de muncã;
e) ajutor acordat sectoarelor în care existã probleme de supracapacitate,
pentru rationalizarea structurii ramurii, în conditiile art. 14 alin.
(1 ) lit. e) din Legea nr. 143/1999;
f) ajutor pentru dezvoltare regionalã, în conditiile art.
14 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 143/1999;
g) ajutor general pentru promovarea exporturilor, în conditiile art.
14 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 143/1999;
h) ajutor pentru promovarea culturii si conservarea patrimoniului cultural;
i) ajutor pentru promovarea sãnãtãtii si învãtãmântului;
j) combinatii ale celor de mai sus.
Pentru aceste ajutoare de stat, cu exceptia celor mentionate la lit. i)
si j), formularul de notificare a ajutorului de stat va fi completat si
cu informatiile specifice prevãzute în anexa nr. 2.
22. Pentru domeniul (domeniile) prevãzut (prevãzute) la pct.
21, în care se aplicã schema de ajutor de stat, se vor prezenta
urmãtoarele informatii:
a) definirea genericã, abstractã, a agentilor economici care
beneficiazã în cadrul schemei de alocãri specifice
de ajutoare de stat;
b) criteriile de calificare a agentilor economici pentru a fi inclusi în
schema de ajutor de stat;
c) definirea bunurilor sau a serviciilor si precizarea criteriilor de calificare
a acestora pentru includerea în schema de ajutor de stat;
d) definirea regiunii sau a regiunilor si precizarea criteriilor de calificare
pentru includerea în scheme de ajutor de stat;
e) lista beneficiarilor semnificativi potentiali, în mãsura
în care pot fi identificati.
23. Se va mentiona dacã fondurile necesare în vederea aplicãrii
schemei de ajutor de stat sunt asigurate si în ce proportie, în
baza unui acord extern de finantare. Se vor preciza denumirea acordului,
data încheierii si organismul finantator.
CAPITOLUL V
Evaluarea ajutorului sub forma schemelor
de ajutor de stat
24. Suma totalã estimatã a ajutorului de stat care va fi
acordat sub forma schemei de ajutor de stat pe întreaga perioadã
de aplicare a acesteia, cu defalcarea pe fiecare an.
25. Numãrul total estimat al agentilor economici care beneficiazã
de alocãri specifice în cãdrul schemei de ajutor de
stat.
26. Estimati suma medie prevãzutã sã se acorde anual
pentru un agent economic în cadrul schemei de ajutor de stat.
27. Estimati care sunt pietele afectate de acordarea ajutorului sub formã
de schemã si prezentati, dacã existã, studii, analize
sau strategii privind pietele.
28. În cazul modificãrii unei scheme de ajutor de stat existente:
- data notificãrii ajutorului de stat existent la Consiliul Concurentei
(dacã este dupã data de 1 ianuarie 2000);
- data autorizãrii de cãtre Consiliul Concurentei (dacã
este dupã data de 1 ianuarie 2000);
- conditiile care s-au modificat si motivele care au determinat modificarea.
Notificarea trebuie sã fie însotitã de cea mai recentã
evaluare privind aplicarea ajutorului existent.
CAPITOLUL VI
Precizãri finale
29. Efectele si beneficiile care se asteaptã sã fie obtinute
în urma acordãrii ajutorului de stat (în detaliu).
30. Orice alte informatii relevante, necesare pentru luarea unei decizii
motivate de cãtre Consiliul Concurentei.
ANEXA Nr. 2
la regulament
INFORMATII SPECIFICE
pentru ajutoarele de stat acordate
în conditiile prevederilor art. 14 alin. (1) lit. a)-h) din Legea
nr. 143/1999 privind ajutorul de stat
Cercetare-dezvoltare
1. Activitatea de cercetare-dezvoltare care urmeazã sã primeascã
ajutor de stat. Obiectivele ei.
2. Descrieti activitatea de cercetare-dezvoltare
care beneficiazã
de ajutor de stat:
- cercetare fundamentalã;
- cercetare aplicativã;
- cercetare precompetitivã.
3. Elemente de cheltuieli care vor beneficia de ajutorul de stat; precizati
suma:
- cheltuieli cu forta de muncã (cercetãtori, tehnicieni si
personal auxiliar, angrenati exclusiv în activitatea de cercetare);
- dispozitive, materiale, terenuri si spatii utilizate exclusiv si permanent
(cu exceptia cedãrii pe baze comerciale) pentru activitatea de cercetare;
- consultantã si servicii echivalente utilizate exclusiv pentru
activitatea de cercetare, rezultate ale cercetãrii, patente si know-how,
licente cumpãrate din surse exterioare;
- cheltuieli aditionale rezultate direct din activitatea de cercetare-dezvoltare;
- alte cheltuieli de exploatare (cheltuieli cu materiale, cu consumabile)
rezultate direct din activitatea de cercetare-dezvoltare.
4. Tipul si intensitatea ajutorului de stât pentru fiecare activitate
de cercetare-dezvoltare vizatã.
5. Cooperarea în cercetare
5.1. Proiectele de cercetare sunt realizate prin cooperarea dintre mai
multe firme care pot beneficia de ajutor de stat?
Dacã existã clauze speciale, detaliati.
5.2. Propunerea de ajutor de stat prevede cooperarea dintre firme si alte
entitãti (de exemplu institute de cercetare sau universitãti)?
Dacã existã clauze speciale, detaliati.
6. Componente multinationale
Proiectul de cercetare-dezvoltare prezintã componente multinationale
(de exemplu, proiecte tip Eureka, Esprit)? Dacã da:
6.1. Proiectul implicã cooperarea cu parteneri din alte tãri?
Dacã da, mentionati tara/tãrile si firmele implicate.
6.2. Costurile totale ale proiectului (ajutor de stat individual/schemã
de ajutor de stat)
6.3. Repartizarea costurilor între diferitii parteneri.
7. Aplicarea rezultatelor
7.1. Beneficiarii rezultatelor proiectului de cercetare-dezvoltare
7.2. Conditii aditionale privind acordarea licentelor cu privire la rezultatele
activitãtii de cercetare-dezvoltare. Detaliati.
7.3. Reguli cu privire la publicarea sau diseminarea rezultatelor activitãtii
de cercetare-dezvoltare. Detaliati.
7.4. Mãsuri pentru utilizarea/dezvoltarea ulterioarã a rezultatelor
7.5. Aplicabilitatea comercialã anticipatã pentru activitatea
de cercetare-dezvoltare. Anexati orice documente care descriu si explicã
aplicabilitatea comercialã.
8. Efecte de impulsionare generate de ajutorul de stat
8.1. Factori avuti în vedere pentru a garanta cã ajutorul
de stat va avea un efect de impulsionare a activitãtii de cercetare-dezvoltare
8.2. Mãsurile vizate pentru a garanta cã ajutorul de sfat
va avea un efect de impulsionare a activitãtii de cercetare dezvoltare.
Întreprinderi mici si mijlocii
1. Numãrul de angajati ai firmei beneficiare de ajutor de stat
2. Dezavantajele care decurg din dimensiunea firmei beneficiare de ajutor
de stat, dezavantaje pe care ajutorul de stat vizat le-ar compensa. Explicati.
3. Alte mãsuri, exceptãnd ajutorul de stat, pe care beneficiarul
ar putea sã le adopte pentru a compensa dezavantajele legate de
dimensiunea firmei.
Protectia mediului inconjurãtor
1. Identificaii sursa de poluare si descrieti eforturile (cheltuielile)
depuse de poluator pentru reducerea poluãrii.
2. Modul în care se asteaptã ca acordarea ajutorului de stat
sã contribuie la reducerea poluãrii si/sau a consumului de
energie electricã. Anexati toate documentele relevante.
3. Costul total al programului de reducere a poluãrii si/sau a consumului
de energie care include proiectul beneficiar de ajutor de stat.
Sectoare cu probleme de supracapacitate
1. Evaluati cererea la nivelul tãrii, precum si capacitatea totalã
de productie. Apreciati dacã existã sau nu capacitãti
excedentare în ramura respectivã.
2. Dacã firma apartine unui grup, anexati o copie de pe organigrama
completã a grupului, indicând legãturile dintre membrii
sãi (capital, drepturi de vot).
3. Demonstrati cã dificultãtile sunt proprii firmei si nu
rezultatul unei alocãri arbitrare a costurilor în cadrul grupului.
4. Mentionati dacã firma a primit pânã în acest
moment un ajutor de stat pentru salvare. Dacã da, precizati data
autorizãrii de cãtre Consiliul Concurentei si anexati angajamentul
furnizorului de a prezenta planul de restructurare sau lichidare.
5. Mentionati dacã firma sau oricare dintre filiaiele sale la care
detine cel putin 25% din capital sau din drepturile de vot a primit în
trecut ajutor de restructurare. Dacã da, indicati decizia Consiliului
Concureniei (dacã este dupã data de 1 ianuarie 2000).
6. Descrieti mãsurile compensatorii (care vizeazã limitarea
sau reducerea prezentei firmei în cauzã pe piata relevantã)
propuse pentru a reduce efectele negative asupra concurentei pe piata româneascã.
7. Mentionati toate mãsurile de ajutor de stat pe care firma este
posibil sã le primeascã înainte de sfârsitul
perioadei de restructurare, mai putin cele care se încadreazã
sub pragul minim.
8. Planul de restructurare trebuie sã continã cel putin urmãtoarele
informatii:
- analiza cauzelor pentru care firma a intrat în dificultate;
- strategia viitoare a firmei;
- descrierea diferitelor mãsuri de restructurare si costurile aferente
lor;
- evaluarea comparativã a consecintelor economice si sociale, la
nivel national si/sau regional, a lichidãrii firmei în dificultate
si a implementãrii planului de restructurare;
- planificarea implementãrii mãsurilor vizate si termenul
limitã pentru implementarea în totalitate a planului de restructurare;
- descrierea detaliatã a aranjamentelor financiare pentru restructurare
(utilizarea capitalului disponibil în prezent, vânzarea de
active, filiale etc. prin care sã se finanteze restructurarea; angajamentul
financiar asumat de cãtre investitorii privati si de cãtre
principalele bãnci creditoare; valoarea ajutorului de stat si demonstrarea
necesitãtii acestuia);
- prognoze ale conturilor de profit si pierderi pe urmãtorii 5 ani,
randamentul estimat al capitalului, studii de senzitivitate bazate pe diferite
scenarii.
9. Modul în care planul de restructurare contribuie la reducerea
problemelor de supracapacitate. Detaliati.
10. Mãsuri avute în vedere pentru reducerea progresivã/limitarea
duratei ajutorului de stat.
Instruirea angajatilor si crearea de noi locuri de muncã
1. Scopul ajutorului
1.1. Scopul ajutorului de stat propus:
- instruirea angajatilor;
- crearea de noi locuri de muncã;
- mentinerea numãrului de angajati;
- angajarea unui numãr prevãzut de persoane;
- începerea unei afaceri pe cont propriu. Estimati valoarea ajutorului
de stat pentru fiecare dintre obiectivele enumerate.
1.2. Forma instruirii (specificã sau generalã). Descrieti
(unde este cazul, precizati pentru fiecare mãsurã).
2. Cheltuielile aferente mãsurii de ajutor de stat. Descrieti:
- cheltuieli cu expertii care asigurã instruirea;
- cheltuieli cu deplasarea expertilor si a personalului care este instruit;
- uzura utilajelor si echipamentelor, în mãsura în care
sunt folosite exclusiv pentru instruirea angajatilor în cauzã;
- cheltuieli aferente serviciilor de consultantã si îndrumare
referitoare la proiectul de instruire;
- cheltuieli totale.
Anexati documente care justificã cheltuielile specificate.
3. Mãsuri luate de autoritãtile administratiei publice pentru
a se asigura cã ajutorul de stat nu va fi acordat în sectoare
în care existã o supradimensionare a capacitãtilor
si cã nu va avea acest efect.
Promovarea exporturilor
1. Activitãtile de promovare a exporturilor care vor fi desfãsurate
prin acordarea ajutorului de stat. Explicati.
2. Sectoarele economice care vor beneficia de ajutor de stat pentru promovarea
exporturilor
3. Explicati dacã toate firmele românesti implicate în
sectoarele identificate anterior vor beneficia de ajutorul de stat pentru
promovarea exporturilor. Dacã nu, explicati detaliat.
Cultura si conservarea patrimoniului
Modul în care cultura si conservarea patrimoniului vor fi promovate
prin acordarea ajutorului de stat. Explicati.
Dezvoltarea regionalã
1. Regiunea/regiunile vizatã/vizate de ajutorul de stat
2. Scopul ajutorului de stat:
- investitia initialã;
- crearea de locuri de muncã prin investitia realizatã;
- ajutor cu caracter de continuitate.
2.1. Ajutorul de stat pentru investitia initialã
2.1.1. Ajutorul de stat acoperã investitia în capital fix
pentru:
- crearea unor facilitãti pentru productie (terenuri, clãdiri,
fabrici, instalatii, echipamente);
- extinderea unor facilitãti pentru productie existente (terenuri,
clãdiri, fabrici, instalatii, echipamente);
- începerea unei noi activitãti (prin rationalizare, diversificare
sau modernizare);
- achizitionarea unei facilitãti pentru productie, care a fost închisã
sau care ar fi fost închisã dacã nu ar fi fost cumpãratã;
- altele (specificati).
2.1.2. Investitiile de înlocuire sunt excluse din cadrul mãsurii?
Da/Nu
Comentarii (dacã este cazul)
2.1.3. Investitii în active intangibile (brevete, licente, know-how).
Descrieti.
2.1.4. Mãsuri adoptate de autoritãtile administratiei publice
pentru a mentine investitia pe o perioadã minimã de 5 ani.
2.2. Ajutorul de stat pentru crearea de locuri de muncã prin investitia
realizatã
2.2.1. Investitia se realizeazã pentru:
- crearea unor facilitãti pentru productie (terenuri, clãdiri,
fabrici, instalatii, echipamente);
- extinderea unor facilitãii pentru productie existente (terenuri,
clãdiri, fabrici, instalatii, echipamente);
- începerea unei noi activitãti (prin rationalizare, diversificare
sau modernizare);
- achizitionarea unei facilitãti pentru productie, care a fost închisã
sau care ar fi fost închisã dacã nu ar fi fost cumpãratã.
Descrieti.
2.2.2. Proiectul initial de investitii duce la crearea de noi locuri de
muncã? Da/Nu
2.2.3. Mãsuri ale autoritãtilor administratiei publice pentru
mentinerea locurilor de muncã create pe o perioadã de cel
putin 5 ani.
2.3. Ajutorul cu caracter de continuitate
2.3.1. Natura dificultãtilor regionale care trebuie depãsite.
Descrieti si cuantificati importanta lor.
2.3.2. Ajutorul de stat se justificã în ceea ce priveste contributia
la dezvoltarea regionalã? Argumentati.
2.3.3. Tipul si durata ajutorului de stat contribuie la reducerea dificultãtilor
mentionate? Explicati.
2.3.4. Nivelul ajutorului de stat este proportional cu dificultãtile
identificate? Argumentati.
2.3.5. Mãsuri avute în vedere pentru reducerea progresivã
a ajutorului de stat.
REGULAMENT
privind pragul minim al ajutorului
de stat care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare
Introducere
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, denumitã în continuare
lege, prevede cã orice ajutor de stat, sub orice formã si
indiferent de beneficiar, trebuie autorizat de Consiliul Concurentei din
punct de vedere al efectelor asupra concurentei, cu exceptia cazurilor
în care legea prevede altfel.
În acest sens, în cazurile în care suma ajutorului de
stat este relativ micã se considerã cã acesta nu afecteazã
concurenta dintre agentii economici si nici tratatele internationale la
care România este parte si, de aceea, poate fi exceptat de la obligaiia
de notificare. Art. 20 din lege mentioneazã cã ajutorul de
stat acordat unui agent economic, într-o perioadã de pânã
la 3 ani, în valoare totalã de un miliard lei, este considerat
ca fiind autorizat si nu cade sub incidenta obligatiei de notificare. Acest
plafon poate fi actualizat prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.
Concurenta si tratatele internationale la care România este parte
pot fi totusi afectate în cazul în care beneficiarul primeste
mai multe ajutoare de stat situate sub pragul minim, eventual chiar de
la furnizori diferiti.
De aceea verificarea respectãrii pragului minim se va realiza la
totalul sumelor acordate ca ajutor de stat sub pragul minim si nu va afecta
posibilitatea beneficiarului de a obtine alte ajutoare în cadrul
schemelor de ajutor de stat autorizate de Consiliul Concurentei. Plafonul
se va aplica tuturor tipurilor de ajutor, indiferent de forma lor sau de
obiectivele urmãrite, cu exceptia situatiilor prevãzute la
art. 21 si 22 din lege.
Sumele acordate ca ajutor de stat în cadrul acestui prag minim pot
proveni de la orice autoritate publicã sau alte organisme (furnizori)
care actioneazã la nivel national, local sau regional.
Prezentul regulament clarificã si unele aspecte de naturã
practicã, la care legea nu face referire, cum ar fi momentul în
care începe sã se deruleze perioada de 3 ani, posibilitatea
de a primi ajutor de stat si în cadrul unei scheme autorizate, pe
lângã cel situat sub pragul minim, precum si în legãturã
cu evaluarea cantitativã a ajutorului primit sub orice forme, altele
decãt ajutorul bãnesc.
Beneficiarul ajutorului de stat va fi informat de furnizor în legãturã
cu caracterul de exceptare a ajutorului de la notificarea cãtre
Consiliul Concurentei, exceptare generatã de faptul cã nu
depãseste pragul minim meritionat. Explicatia acestei obligatii
rezidã în faptul cã este posibil ca beneficiarul unui
ajutor sã nu cunoascã dacã acesta se încadreazã
în mãsuri care nu intrã sub incidenta legii, dacã
este un ajutor de stat autorizat sau un ajutor situat sub pragul minim.
În plus, este firesc ca beneficiarii de ajutor de stat sã
verifice dacã acesta respectã legislatia în vigoare,
cu atât mai mult cu cât, în caz contrar, ei pot fi obligati
la rambursarea ajutorului. De asemenea, beneficiarul trebuie sã
îi confirme furnizorului cã noul ajutor - prin cumularea cu
eventuale alte ajutoare primite anterior - nu conduce la depãsirea
pragului minim stabilit de lege.
Regulamentul precizeazã faptul cã autoritãtile publice
sau organismele care furnizeazã ajutoare de stat situate sub pragul
minim trebuie sã pãstreze evidenta acestorã, astfel
încât sã poatã fi în mãsurã
sã ofere informatiile cerute de Consiliul Concurentei si de Oficiul
Concurentei în scopul respectãrii prevederilor legale.
ARTICOLUL 1
Pragul minim
(1) Ajutorul de stat acordat unui agent economic, într-o perioadã
de pânã la 3 ani, în valoare totalã de un miliard
de lei, este considerat ca fiind autorizat si nu cade sub incidenta obligatiei
de notificare. Acest prag poate fi actualizat prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei.
(2) Pragul minim se va aplica la totalul sumelor acordate ca ajutor sub
pragul minim si nu va afecta posibilitatea beneficiarului de a obtine alte
ajutoare în cadrul schemelor de ajutor de stat autorizate de Consiliul
Concurentei.
(3) Pragul minim va avea în vedere toate tipurile de ajutor, indiferent
de forma lor sau de obiectivele urmãrite.
(4) Regula pragului minim nu se va aplica în cazurile în care
Consiliul Concurentei, potrivit art. 21 din lege, adoptã un regulament
de exceptãri pe categorii, prin care vor fi stabilite categoriile
de ajutor de stat considerate ca fiind autorizate si care, în consecintã,
nu sunt supuse cerintelor de notificare, si nici în cazurile în
care acesta, potrivit art. 22 din lege, va adopta si va pune în aplicare
regulamente si instructiuni în vederea definirii criteriilor esentiale
care trebuie îndeplinite pentru autorizarea ajutorului, în
special cele referitoare la anumite sectoare ale economiei sau la obiective
specifice ale ajutorului de stat.
(5) Perioada de 3 ani mentionatã începe sã curgã
de la data la care beneficiarul primeste primul ajutor de stat situat sub
pragul minim.
ARTICOLUL 2
Echivalentul bãnesc
În cazul în care ajutorul de stat acordat nu este în formã bãneascã, în vederea verificãrii respectãrii pragului minim se va calcula echivalentul sãu în lei.
ARTICOLUL 3
Cumularea si monitorizarea
(1) Atunci când o autoritate publicã sau alte organisme acordã
un ajutor de stat care se situeazã sub pragul minim, beneficiarul
ajutorului trebuie sã fie informat de furnizor în legãturã
cu aceastã calificare care a fãcut ca ajutorul sã
fie exceptat de la obligatia de notificare. În plus autoritatea publicã
sau organismul care furnizeazã ajutorul trebuie sã obtinã
de la beneficiar o declaratie scrisã conform cãreia noul
ajutor nu ridicã totalul cumulat al ajutoarelor primite anterior
de cãtre acesta si situate sub pragul minim la o sumã care
sã depãseascã acest prag.
(2) Furnizorul de ajutor va stabili un mecanism prin care sã se
asigure cã suma totalã a ajutorului nu depãseste un
miliard lei într-o perioadã de 3 ani, în cazul în
care acelasi beneficiar va fi destinatarul unor mãsuri separate
de ajutor de stat, fiecare în parte respectând pragul minim.
ARTICOLUL 4
Modalitãti de calcul al echivalentului
în lei pentru unele tipuri de ajutor de stat
(1) Calcularea echivalentului bãnesc al ajutorului acordat sub diferite
forme se realizeazã înainte de prelevarea oricãror
impozite directe, dacã ajutorul respectiv este supus unui astfel
de regim fiscal.
(2) Orice ajutor care urmeazã sã fie primit în viitor,
într-o singurã transã sau în mai multe, trebuie
actualizat la valoarea prezentã a acestuia. Un ajutor sub formã
bãneascã trebuie sã fie calculat ca o sumã
care se plãteste o singurã datã, chiar dacã,
în realitate, plata se efectueazã în mai multe transe.
(3) Rata de actualizare, precum si rata de referintã folosite pentru
a calcula dimensiunea ajutorului în cazul unui împrumut cu
dobândã redusã vor constitui, de regulã, rata
medie activã a dobânzii practicatã de cãtre
bãncile comerciale la momentul acordãrii ajutorului.
(4) Echivalentul bãnesc al unui împrumut cu dobândã
redusã, într-un an dat, reprezintã diferenta dintre
dobânda datoratã calculatã la rata de referintã
si dobânda plãtitã efectiv. Orice dobândã
ce va fi astfel economisitã pânã în momentul
rambursãrii integrale a împrumutului va fi actualizatã
la valoarea sa din momentul acordãrii împrumutului si va fi
calculatã valoarea sa cumulatã.
(5) Echivalentul bãnesc al unei scutiri de impozit reprezintã
economia fãcutã la plata impozitului din anul respectiv.
În mod similar, economiile ce vor fi realizate în viitor trebuie
actualizate la valoarea prezentã, prin utilizarea ratei de referintã.
(6) În cazul garantãrii unor împrumuturi, echivalentul
bãnesc, pe un an dat, poate fi:
- calculat în acelasi fel ca echivalentul în bani pentru împrumuturile
cu dobândã redusã, dupã ce primele de asigurare
eventual plãtite au fost scãzute, subventia de dobândã
reprezentând diferenta dintre rata dobânzii de referintã
si rata dobânzii obtinutã datoritã garantãrii
împrumutului de cãtre stat; sau
- diferenta dintre suma garantatã nerambursatã, înmultitã
cu factorul de risc (probabilitatea de esec), si orice primã de
asigurare plãtitã.
(7) Factorul de risc trebuie sã fie calculat pe baza experientei
acumulate pe parcurs în legãturã cu esecurile înregistrate
în alte cazuri similare, respectiv împrumuturi acordate în
aceleasi circumstante (sector, ramurã, mãrime a firmei, nivel
general al activitãtii economice). Actualizarea la valoarea prezentã
trebuie efectuatã în acelasi fel ca si în cazurile anterioare.
ARTICOLUL 5
Solicitarea de informatii
(1) Autoritãtile publice sau organismele care furnizeazã
ajutoare de stat situate sub pragul minim trebuie sã pãstreze
evidenta acestora, precum si toate informatiile referitoare la acordarea
unor astfel de ajutoare, astfel încât sã poatã
fi în mãsurã sã ofere informatiile cerute de
Consiliul Concurentei, în scopul verificãrii respectãrii
prezentului regulament, si de Oficiul Concurentei pentru monitorizarea
si raportarea ajutoarelor de stat.
(2) Informatiile referitoare la un ajutor individual trebuie pãstrate
pe o perioadã de 10 ani de la data acordãrii respectivului
ajutor, iar cele privind o schemã de ajutor de stat, pentru o perioadã
de 10 ani de la data acordãrii ultimei alocãri specifice
de ajutor în cadrul acesteia.
(3) La solicitarea furnizorului de ajutor de stat Consiliul Concurentei
si Oficiul Concurentei pot acorda sprijin referitor la modalitãtile
de calcul al echivalentului bãnesc al ajutoarelor racordate.
(4) Atunci când un furnizor de ajutor de stat are dubii privind corectitudinea
calculului echivalentului bãnesc al ajutorului de stat, el se poate
adresa Consiliului Concurentei sau Oficiului Concurentei pentru clarificãri
suplimentare.
ANEXA
la regulament
Exemplu privind calcularea echivalentului bãnesc al unui împrumut cu dobândã subventionatã
Un furnizor de ajutor de stat se obligã sã subventioneze
dobânda la un împrumut de 5 miliarde lei efectuat de un agent
economic pentru o perioadã de 5 ani, în asa fel încât
debitorul sã nu plãteascã decât o ratã
a dobânzii de 30% anual.
Dobânda medie la creditele acordate de bãncile comerciale,
în perioada respectivã, este de
50% (rata de referintã).
La calcularea echivalentului bãnesc al ajutorului de stat se poate
presupune cã rata de referintã va rãmâne constantã.
Calculul echivalentului bãnesc depinde de existenta sau de inexistenta
unei perioade de gratie la rambursarea împrumututui.
1. Fãrã perioadã de gratie
Împrumutul este rambursat în rate anuale egale. Echivalentul
bãnesc al subventiei de
dobândã, în primul
an, este suma împrumutatã înmultitã cu subventia
de dobândã (în procente) si
împãrtitã la rata
de referintã, astfel:
Anul 1: 5.000.000.000 x 0,20 /1,50 = 666.666.667 lei
În anii 2 pânã la 5, subventia este calculatã
similar, dar utilizându-se formula ratei dobânzii
compuse:
Anul 3: 3.000.000.000 x 0,20/1,503 = 177.777.778 lei
Anul 4: 2.000.000.000 x 0,20/1,504 = 79.012.346 lei
Anul 5: 1 .000.000.000 x 0,20/1,505 = 26.337.449 lei.
Echivalentul bãnesc este suma subventiilor actualizate din fiecare
an, la valoarea prezentã,
adicã 1.305.349.796 lei (dacã
ar fi fost sub un miliard lei, nu ar fi trebuit notificat).
2. Cu perioadã de gratie
Debitorul beneficiazã de o perioadã de gratie de 3 ani (timp
în care însã plãteste dobândã).
Împrumutul începe sã fie rambursat, în transe
anuale de 2.500.000.000 lei, din anul al patrulea:
(1) 5.000.000.000 X 0,20/1,50 = 666.666.867 lei
(2) 5.000.000.000 X 0,20/1,502 = 444.444.444 lei
(3) 5.000.000.000 X 0,20/1,503 = 296.296.296 lei
(4) 5.000.000.000 X 0,20/1,504 = 197.530.864 lei
(5) 2.500.000.000 X 0,20/1,505 = 65.843.621 lei
În acest caz echivalentul bãnesc este 1.670.781.892 lei.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIE1 PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII SI ALIMENTATIEI
ORDIN
privind aprobarea Listei cuprinzând
indicatiile geografice protejate si recunoscute in România pentru
bãuturile alcoolice distilate din vin, din subproduse rezultate
la fabricarea vinului si din fructe
Ministrul agriculturii si alimentatiei,
în temeiul prevederilor art. 67 alin. 2 si 3 din Legea nr. 84/1998
privind mãrcile si indicatiile geografice, prin care indicatiile
geografice care au dobândit sau vor dobândi protectie pe calea
unei conventii bilaterale sau multilaterale încheiate cu România
nu se supun procedurii de înregistrare,
tinând seama de nota Directiei generale resurse si politici agroalimentare
privind indicatiile geografice si mentiunile traditionale admise spre utilizare
în România pentru bãuturile alcoolice spirtoase produse
din vin, din subproduse rezultate la fabricarea vinului si din fructe,
în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 6/1999 privind organizarea
si functionarea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, cu modificãrile
si completãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Lista cuprinzând indicatiile geografice
protejate si recunoscute în România pentru bãuturile
alcoolice distilate din vin, din subproduse rezultate la fabricarea vinului
si din fructe, a cãror protectie este recunoscutã prin Acordul
dintre România si Uniunea Europeanã, cuprinsã în
anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
Art. 2. - Lista prevãzutã la art. 1 va fi transmisã
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mãrci, în vederea înscrierii
ei în Registrul national al indicatiilor geografice, si va fi publicatã
în Buletinul Oficial de Proprietate Industrialã.
Art. 3. - Directia generalã resurse si politici agroalimentare va
aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Ministrul agriculturii si alimentatiei,
Stefan Pete,
secretar de stat
Bucuresti, 23 februarie 2000.
Nr. 24.
LISTA
cuprinzând indicatiile geografice
protejate si recunoscute în România
pentru bãuturile alcoolice
distilate din vin, din subproduse rezultate la fabricarea vinului si din
fructe
Tuicã | - de Jidvei |
- de Pitesti | |
- de Buzãu | |
- de Pietraia | |
- de Livezi | |
- Plaiul Vulcãnesti | |
- de Buzesti | |
- de Murgas | |
- de Mãgura | |
- de Cluj | |
- de Vãleni | |
- Zetea de Mediesu Aurit | |
- Principe Mihai | |
- de Horezu | |
Tuicã bãtrânã | - de Pitesti |
- de Porolissum | |
- Turnul lui Stefan | |
Tuicã superioarã | - de Arges |
- de Zalãu | |
- Silvania | |
Tuicã selectionatã | - Maramuresana |
- de Bihor | |
- Muresana | |
- Horinca de Maramures | |
- Horinca de Camarzana | |
- Bihoreana | |
- Ardeleneasca de Bistrita | |
- Turt de Oas, Turt de Maramures | |
Rachiu de mere | - de Cluj |
- de Mangalia | |
- de Goiesti | |
- de Brabova | |
- de Drosia | |
- de Terpezia | |
- de Cucea | |
- de Circea | |
- de Dunãreni | |
- de Porolissum | |
- de Apold | |
- de Medias | |
- de Jidvei | |
Rachiu de pere | - de Cluj |
- de Circea | |
- de Varvor | |
- de Goiesti | |
- de Porolissum | |
- de Medias | |
Rachiu de cirese | - de Circea |
- de Goiesti | |
- de Simnic | |
- de Brãdesti | |
Rachiu de visine | - de Circea |
- de Goiesti | |
- de Brabova | |
- de Calafat | |
Rachiu de caise | - Fãclia |
- de Timburesti | |
- de Circea | |
- de Ostrov | |
- de Dãbuleni | |
- de Brabova | |
Rachiu de piersici | - de Valu lui Traian |
- de Mangalia | |
- de Timburesti | |
- de Piscu Sadovei | |
- de Ostrov | |
- de Dãbuleni | |
- de Circea | |
B. Bãuturi alcoolice distilate din vin | |
Rachiu de vin | - de Ostrov |
- de Iasi | |
- Rachiu natural din vin Teremia Mare | |
- Dinat alb de Husi | |
- de Jidvei | |
Rachiu de tescovinã | - de Apold |
- de Jidvei | |
Rachiu de drojdie | - de Ostrov |
- de Mangalia | |
- de Silvana | |
- de Husi | |
- de Valu lui Traian | |
- de Iasi | |
- de Apold | |
- de Jidvei | |
Vinars | - Târnave |
- Jidvei | |
- Pietroasa | |
- Napoca | |
- Murfatlar | |
- Dacia | |
- Dinat invechit de Husi | |
- Vrancea extra | |
- superior Murfatlar | |
- Roua Plaiului - Banu Mãrãcine | |
- Segarcea Cernava | |
- Miorita | |
- Steaua Vrancei. |
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ORDIN
pentru aprobarea tarifelor privind
prestatiile de servicii specifice,
efeetuate de Autoritatea Feroviarã
Românã - AFER
Ministrul transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 95/1998
privind înfiintarea unor institutii publice în subordinea Ministerului
Transporturilor, ale art. 16 lit. I) din Regulamentul de organizare si
functionare a Autoritãtii Feroviare Române - AFER, aprobat
prin Hotãrârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea
si functionarea Autoritãtii Feroviare Române - AFER, si ale
art. 4 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 263/1999 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, cu modificãrile
si completãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã tarifele privind prestatiile de servicii specifice,
efectuate de Autoritatea Feroviarã Românã AFER, stabilite
de consiliul de conducere al acesteia, prevãzute în anexa
care face parte integrantã din prezentul ordin.
Art. 2. - Autoritatea Feroviarã Românã - AFER va aduce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, si în Buletinul AFER.
Art. 4. - Începând cu data intrãrii în vigoare
a prezentului ordin îsi înceteazã aplicabilitatea Ordinul
ministrului transporturilor nr. 90/1999 pentru aprobarea tarifelor privind
prestatiile de servicii specifice, efectuate de Autoritatea Feroviarã
Românã - AFER, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 141 din 7 aprilie 1999.
Ministrul transporturilor,
Traian Bãsescu
Bucuresti, 29 februarie 2000.
Nr. 190.
ANEXÃ
TARIFELE
pentru prestatiile de servicii specifice,
efectuate de Autoritatea Feroviarã Românã - AFER
1. Eliberarea licentei de transport
feroviar:
1.1. Verificarea preliminarã
a documentelor prezentate în vederea obtinerii licentei de transport
feroviar ................... 1485 mii lei
1.2. Eliberarea licentei de transport
feroviar...........................9900 mii lei
1.3. Vizarea anualã a licentei
de transport feroviar.................... 7425 mii lei
2. Eliberarea certificatului de sigurantã:
2.1. Verificarea documentelor si eliberarea
certificatului de sigurantã ...............4950 mii lei
2.2. Supravegherea prin actiurii de
control si inspectie de stat a operatorilor de transport:
2.2.1. pentru transport de cãlãtori.............................70
lei/trasã/km
2.2.2. pentru transport de marfã
.............................. 140 lei/trasã/km
3. Eliberarea autorizatiei speciale
pentru agentii economici detinãtori de infrastructura feroviarã:
3.1. Verificarea preliminarã
a documentelor prezentate in vederea obtinerii autorizatiei ...............
1650 mii lei
3.2. Eliberarea autorizatiei
3.3. Supravegherea prin actiuni de
control si inspectie de stat a gestionarilor dc infrastructurã feroviarã
si acordarea vizei anuale ................... 330 mii lei/km linie desfãsuratã
aflatã în exploatare
4. Eliberarea autorizatiei speciale
pentru transportul cu metroul:
4.1. Eliberarea autorizatiei ..................................
8250 mii lei
4.2. Supravegherea prin actiuni de
control si inspectie de stat a activitãtii de transport cu metroul
si acordarea vizei anuale............................... 4950 mii lei/km
linie desfãsuratã
5. Supravegherea prin actiuni de inspectie
tehnicã a furnizorilor feroviari care realizeazã produse
sau servicii feroviare din clasa de risc 1 A:
Inspectie tehnicã ..................................................
137,75 mii lei/orã
6. Eliberarea autorizatiei tehnice
pentru materialul rulant apartinãnd agentilor economici, altii decât
operatorii de transport si gestionarul infrastructurii publice:
6.1. Locomotive si vagoane de cãlãtori
............................................. 1500 mii lei/bucatã
6.2. Vagoane de marfã ........................................
350 mii lei/bucatã
6.3. Alte tipuri de material rulant
...................................... 700 mii lei/bucatã
7. Eliberarea autorizatiei pentru efectuarea
de lucrãri în zona de sigurantã sau de protectie a
cãii ferate
................................ 1980
mii lei
8. Eliberarea certificatului de omologare
tehnicã (preliminarã sau finalã):
8.1. Pentru fiecare tip de vehicul
feroviar:
8.1.1. Locomotive .......................................
8250 mii lei/tip
8.1.2. Vagoane de cãlãtori
............................................. 6600 mii lei/tip
8.1.3. Vagoane de marfã ................................................
4950 mii lei/tip
8.1.4. Vagoane rame automotoare ...............................................
5775 mii lei/tip
8.1.5. Alte vehicule feroviare .......................................................
4538 mii lei/tip
8.2. Pentru materiale, componente si
echipamente:
8.2.1. de complexitate redusã
........................................... 1500 mii lei/tip de produs
8.2.2. de complexitate medie ...........................................
2500 mii lei/tip de produs
8.2.3. de complexitate mare ...........................................
3300 mii lei/tip de produs
8.3. Prelungirea valabilitãtii
certificatului de omologare tehnicã ..................................
60% din tariful de eliberare
NOTÃ:
Complexitatea materialelor, componentelor
sau echipamentelor se stabileste prin contract, de comun acord cu furnizorul.
9. Eliberarea atestatului tehnic pentru
standuri si dispozitive speciale:
9.1. Eliberarea atestatului tehnic
pentru standuri:
- de complexitate mare..........................2,475
mii lei/bucatã
- de complexitate medie................................................................1
.980 mii lei/bucatã
- de complexitate redusã ...........................................................................
990 mii lei/bucatã
9.2. Eliberarea atestatului tehnic
pentru dispozitive speciale:
- de complexitate mare .........................................................
250 mii lei/bucatã
- de complexitate medie ..........................................165
mii lei/bucatã
- de complexitate redusã..............................
100 mii lei/bucatã
9.3. Vizarea periodicã a atestatului
tehnic pentru standun si dispozitive speciale .........................
70% din tariful de eliberare
NOTÃ:
Complexitatea standurilor si a dispozitivelor
speciale se stabileste prin contract, de comun acord cu agentul economic
posesor al acestora.
10. Autorizarea din punct de vedere
tehnic a furnizorilor de produse si servicii pentru domeniul de transport
feroviar si cu metroul:
10. 1. Eliberarea autorizatiei tehnice
de furnizor feroviar ................................. 6600 mii lei
10.2. Vizarea anualã a autorizatiei
tehnice de furnizor feroviar ............................. 70% din tariful
prevãzut la pct. 10.1.
10.3. Eliberarea unei noi autorizatii,
ca urmare a extinderii gamei de produse/servicii furnizate ...........................
70% din tariful prevãzut la pct. 10.1
11. Autorizarea din punct de vedere
tehnic a statiilor de cale feratã:
11.1. Verificarea îndeplinirii
cerintelor si eliberarea autorizatiei tehnice pentru statiile de cale feratã:
11.1.1. categoria I si specialã
................................... 3300 mii lei/statie
11.1.2. categoria a II-a ............................................
2475 mii lei/statie
11.1.3. categoria a III-a ...........................................
2000 mii lei/statie
11.1.4. categoria a IV-a ..........................................
1485 mii lei/statie
11.1.5. halta de miscare ..........................................
990 mii lei/statie
11.2. Verificarea respectãrii
cerintelor si vizarea periodicã a autorizatiei tehnice pentru statiile
de cale ferata ...................... 75% din tariful pentru eliberarea
autorizatiei, corespunzãtor categoriei respective
12. Autorizarea centrelor de instruire,
perfectionare, calificare si autorizare a personalului:
12.1. Eliberarea autorizatiei pentru
centrele de perfectionare si/sau de calificare a personalului ..................
4125 mii lei
12.2. Eliberarea autorizatiei pentru
centrele de instruire si/sau de autorizare a personalului ..............2062
mii lei
12.3. Vizarea periodicã a autorizatiei
pentru centrele de instruire, perfectionare, calificare sau autorizare
a personalului ................................ 70% din tariful prevãzut
la pct. 13.1, respectiv la pct. 13.2
13. Eliberarea unei noi licente, autorizatii
sau a unui nou certificat ca urmare a pierderii sau distrugerii celui eliberat
............................... 60% din tariful de eliberare
14. Eliberarea unei noi licente, autorizatii
sau a unui nou certificat ca urmare a anulãrii, retragerii sau suspendãrii
celui eliberat ............................................. 100% din tariful
de eliberare
15. Activitãti de instruire
în domeniul feroviar (specialitate tehnicã, asigurarea calitãtii
etc.).
16. Activitãti de prestãri
de servicii (manoperã):
16.1. Executie alimentator AEET.........................................
tip A 2.100 mii lei/bucatã; tip B 2.600 mii lei/bucatã
16.2. Reparatie alimentator AEET .......................................
1260 mii lei/bucatã
16.3. Reparatie cofret Indusi cu transformare
în R85-SAI92-CMOS .......................... 10600 mii lei/bucatã
16.4. Reparatie set aparate Indusi
cu transformare în SAI92-CMOS varianta A, varianta B, varianta C
........................... 6500 mii lei/bucatã
16.5. Executie bloc de semnalizare
si comandã Indusi ............................ 2400 mii lei/bucatã
16.6. Verificarea anualã a manografelor
tip M85-60, M85-95 sau Wetzer ................. 1200 mii lei/bucatã
16.7. Reparare manografe:
16.7.1. Reparare motor SUK, sistem
angrenare, indicator sau circuit electronic, înlocuire rotor, stator
sau sistem reglare ........................ 850 mii lei/bucatã
16.7.2. Depanare sistem reglare, sistem
inscriptionare, circuit electric, înlocuire transformator, cuplaj,
burdon sau reductor ...............................
16.7.3. Reglare, etalonare, probe functionale
............................................. 690 mii lei/bucatã
16.8. Executie contacte:
16.8.1. contacte tip TCAC ........................................
fix: 30 mii lei/bucatã; mobil: 65 mii lei/bucatã
16.8.2. contacte tip EG 315 ........................................
fix: 70 mii lei/bucatã; mobil: 75 mii lei/bucatã
16.8.3. contacte tip EF ........................................
fix: 60 mii lei/bucatã; mobil: 120 mii lei/bucatã
În tarifele prevãzute
la pct. 16 nu este cuprinsã valoarea materialelor utilizate.
17. Activitãti de certificare,
autorizare, atestare expertize tehnice, asistentã tehnicã,
instruire, încercãri de laborator, acordare de avize si agremente,
receptie tehnicã, cercetarea evenimentelor, cercetare stiintificã,
microproductie, alte activitãti ........................ 82,5 mii
lei/orã
NOTÃ: Tarifele nu includ taxa
pe valoarea adãugatã.