MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XII - Nr.560 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 10 noiembrie 2000
SUMAR
LEGI SI DECRETE
190. - Lege pentru ratificarea Acordului
dintre Guvernul României si Guvernul federal al Republicii Federale Iugoslavia
privind retehnologizarea cu mărirea puterii instalate a hidroagregatelor de la
Sistemul hidroenergetic si de navigatie Portile de Fier I, semnat la Kladovo la
16 octombrie 1999
Acord între Guvernul României si Guvernul federal al Republicii
Federale Iugoslavia privind retehnologizarea cu mărirea puterii instalate a
hidroagregatelor la Sistemul hidroenergetic si de navigatie Portile de Fier I
432. - Decret privind promulgarea Legii pentru
ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul federal al
Republicii Federale Iugoslavia privind retehnologizarea cu mărirea puterii
instalate a hidroagregatelor de la Sistemul hidroenergetic si de navigatie
Portile de Fier I, semnat la Kladovo la 16 octombrie 1999
192. - Lege pentru modificarea si completarea
art. 9 din Legea nr. 74/1995 privind exercitarea profesiunii de medic,
înfiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din România
434. - Decret privind promulgarea Legii pentru
modificarea si completarea art. 9 din Legea nr. 74/1995 privind exercitarea
profesiunii de medic înfiintarea, organizarea si functionarea Colegiului
Medicilor din România
193. - Lege privind clauzele abuzive din
contractele încheiate între comercianti si consumatori
435. - Decret pentru promulgarea Legii privind
clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianti si consumatori
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
41. - Hotărâre privind bugetul de venituri si
cheltuieli al Senatului pe anul 2001
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru ratificarea Acordului dintre
Guvernul României si Guvernul federal al Republicii Federale Iugoslavia privind
retehnologizarea cu mărirea puterii instalate a hidroagregatelor de la Sistemul
hidroenergetic si de navigatie Portile de Fier I, semnat la Kladovo la 16
octombrie 1999
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic.
- Se ratifică Acordul dintre Guvernul României si Guvernul federal al
Republicii Federale Iugoslavia privind retehnologizarea cu mărirea puterii
instalate a hidroagregatelor de la Sistemul hidroenergetic si de navigatie
Portile de Fier I, semnat la Kladovo la 16 octombrie 1999.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 25 septembrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 10 octombrie 2000, cu respectarea prevederilor art 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI
DEPUTATILOR,
Bucuresti,
2 noiembrie 2000.
Nr. 190.
ACORD
între Guvernul României si Guvernul
federal al Republicii Federale Iugoslavia privind retehnologizarea cu mărirea
puterii instalate a hidroagregatelor la Sistemul hidroenergetic si de navigatie
Portile de Fier I
Guvernul României si Guvernul federal al Republicii Federale Iugoslavia,
denumite în continuare părti contractante, având în vedere prevederile:
- Acordului dintre Republica Populară Română si Republica Socialistă Federativă Iugoslavia privind realizarea si exploatarea Sistemului hidroenergetic si de navigatie Portile de Fier pe fluviul Dunărea, semnat la Belgrad la 30 noiembrie 1963, denumit în continuare Acordul din 1963;
- Acordului dintre Republica Socialistă România si Republica
Socialistă Federativă Iugoslavia privind modificarea si completarea Acordului
dintre Republica Populară Română si Republica Socialistă Federativă Iugoslavia
privind realizarea si exploatarea Sistemului hidroenergetic si de navigatie
Portile de Fier pe fluviul Dunărea, semnat la Belgrad la 30 noiembrie 1963,
semnat la Belgrad la 10 septembrie 1976, denumit în continuare Acordul din
1976;
- Acordului dintre Giavernul Republicii Socialiste Rornânia si
Guvernul, Republicii Socialiste Federative Iugoslavia privind conditiile
extinderii colaborării pentru utilizarea potentialului hidroenergetic al
Dunării, semnat la Bucuresti la 19 februarie 1977, denumit în continuare
Acordul din 1977,
- Acordului dintre Guvernul Republicii, Socialiste România si
Consiliul Executiv Federal al Adunării Republicii Socialiste Federative
Iugoslavia privind extinderea în continuare a colaborării pentru utilizarea
potentialului hidroenergetic al Dunării, semnat la Belgrad la 22 mai 1987,
denumit în continuare Acordul din 1987,
în dorinta:
- de a se utiliza cât mai complet potentialul hidroenergetic al
Dunării;
- de a se îmbunătăti caracteristicile hidroenergetice ale
centralelor Sistemului hidroenergetic si de navigatie Portile de Fier I,
denumit în continuare Sistemul Portile de Fier I;
- de a se prelungi durata de viată a hidroagregatelor din
centralele Sistemului Portile de Fier I;
- de a se păstra importanta Sistemului Portile de Fier I în cadrul
sistemului energetic al fiecărei tări, au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Părtile contractante sunt de acord ca:
Sucursala Hidrocentrale Portile de Fier, cu sediul în
Drobeta-Turnu Severin, denumită în continuare beneficiarul român, a Societătii
Comerciale "Hidroelectrica" - S.A. Bucuresti, din cadrul Companiei
Nationale de Electricitate, Bucuresti
si
Javno preduzece za proizvodnju hidroelektricne energije
"Djerdap", cu sediul la Kladovo, denumită în continuare beneficiarul
iugoslav, din cadrul Javno preduzece "Elektroprivreda Srbije",
Beograd,
în calitate de beneficiari,
în temeiul art. 10 pct. 3 si 8 din Acordul din 1963 si în
conditiile prezentului acord:
a) să realizeze retehnologizarea fiecărui hidroagregat din
centralele hidroelectrice de la Sistemul Portile de Fier I cu mărirea puterii
unitare de proiect de la 175. MW la 190 MW, în vederea cresterii gradului de
sigurantă si a puterii instalate la aceste centrale;
b) să realizeze retehnologizarea hidroagregatelor din centrala
română si centrala iugoslavă, în conformitate cu documentatiile tehnice
prevăzute la art. 6 lit. A.a), respectiv la art. 6 lit. B.a) din prezentul
acord.
ARTICOLUL 2
Beneficiarul român si beneficiarul iugoslav vor executa lucrările prevăzute la art. 1, fiecare pe partea sa a Sistemului Portile de Fier I, după o dinamică proprie, si vor suporta cheltuielile necesare pentru executarea acestora.
ARTICOLUL 3
Beneficiarul român si beneficiarul iugoslav, în conformitate cu
prezentul acord, vor încheia un contract prin care vor reglementa toate
drepturile si obligatiile reciproce în legătură cu retehnologizărea cu mărirea
puterii instalate a hidroagregatelor.
ARTICOLUL 4
1. Părtile contractante sunt de acord ca executia lucrărilor
prevăzute la art. 1 si exploatarea hidroagregatelor retehnologizate să nu
afecteze drepturile si obligatiile beneficiarilor privind utilizarea
potentialului hidroenergetic disponibil al Dunării la Sistemul Portile de Fier
I în conditiile stabilite în Acordul din 1987 si în Convetia dintre Guvernul
României si Guvernul federal al Republicii Federale Iugoslavia privind
exploatarea si întretinerea Sistemelor hidroenergetice si de navigatie Portile
de Fier I si Portile de Fier II, semnată la 16 mai 1998 la Drobeta-Turnu
Severin, denumită în continuare Conventia din 1998.
2. Beneficiarul român si beneficiarul iugoslav vor stabili prin
contractul prevăzut la art. 3 modul de împărtire în părti egale a potentialului
hidroenergetic al Dunării la Sistemul Portile de Fier I în timpul executiei si
după terminarea lucrărilor prevăzute la art.l.
3. Beneficiarul român si beneficiarul iugoslav vor determina în
comun, împreună cu furnizorii hidroagregatelor pentru ambele părti
contractante, caracteristicile hidroenergetice reale ale hidroagregatelor
retehnologizate.
Caracteristicile tehnice de proiect ale hidroagregatelor
retehnologizate se voc stabili prin contractul prevăzut la art. 3.
ARTICOLUL 5
Beneficiarul român si beneficiarul iugoslav sunt obligati ca fiecare
pe partea sa a Sistemului Poriile de Fier I să organizeze executarea lucrărilor
prevâzute la art. 1 astfel încât să nu stânjenească exploatarea energetică si
navigatia, în conformitate cu documentele deja încheiate între părtile
contractante sau beneficiari si să, nu pericliteze stabilitatea obiectului
principal.
ARTICOLUL 6
Părtile contractante au convenit ca beneficiarul român si
beneficiarul iugoslav să îsi îndeplinească obligatiile stabilite la art. 1,
după cum urmează:
A. Beneficiarul român:
a) să elaboreze documentaiia tehnică pentru retehnologizarea cu
mărirea puterii instalate a hidroagregatelor din hidrocentrala română;
b) să execute lucrările de pe teritoriul român prevăzute la art.
1;
c) să asigure exploatarea, întretinerea si înlocuirea sau ,
reconstructia instalatiilor si lucrărilor de pe teritoriul român prevăzute la
art. 1, pe toată durata de existentă a Sistemului Portile de Fier I;
d) să suporte eventualele, pagube care apar prin executia
lucrărilor prevăzute la lit. A.b) si prin exploatarea hidroagregatelor
retehnologizate.
B. Beneficiarul iugoslav:
a) să elaboreze documentatia tehnică pentru retehnologizarea cu
mărirea puterii instalate a hidroagregatelor din hidrocentrala iugoslavă;
b) să execute lucrările de pe teritoriul iugoslav prevăzute la
art. 1;
c) să asigure exploatarea, întretinerea si înlocuirea sau
reconstructia instalatiilor si lucrărilor de pe teritoriul iugoslav, prevăzute
la art. 1, pe toată durata de existentă a Sistemului Portile de Fier I;
d) să suporte eventualele pagube care apar prin executia
lucrărilor prevăzute la lit. B.b) si prin exploatarea hidroagregatelor
retehnologizate.
ARTICOLUL 7
Părtile contractante sunt de acord ca beneficiărul român si
beneficiarul iugoslav să realizeze retehnologizarea cu mărirea puterii
instalate de proiect a hidroagregatelor de la 175 MW la 190 MW pe hidroagregat,
fiecare în hidrocentrala sa, conform nevoilor si planului dinamic ale fiecărui
beneficiar, în functie de starea tehnică a hidroagregatelor existente.
După terminarea lucrărilor prevăzute la art. 1 hidrocentralele
Sistemului Portile de Fier I vor avea pe teritoriul statului fiecărei părti
contractante puterea instalată totală de 1.140 MW.
ARTICOLUL 8
Părtile contractante sunt de acord că pentru rationalizarea si
reducerea cheltuielilor de executie a lucrărilor prevăzute la art. 1
beneficiarii pot utiliza toate formele de colaborare, respectând legislatia în
vigoare din cele două tări, cum ar fi: licitatii comune, colaborarea între
firmele din România si Republica Federală Iugoslavia, creditări reciproce sau
apelarea la credite de la terti, înfiintarea unor întreprinderi mixte etc.
ARTICOLUL 9
Părtile contractante sunt de acord ca beneficiarul român si
beneficiarul iugoslav, în scopul înlăturării dificultătilor care ar putea frâna
executia lucrărilor, să îsi poată face reciproc împrumuturi de materiale,
utilaje, echipamente, piese de schimb, combustibil, energie si prestări de
servicii în valoare de până la 2.000.000 (două milioane) USD pe an, pentru
fiecare parte, în conditiile pe care le vor stabili în comun prin contracte
între beneficiari.
ARTICOLUL 10
Comisia mixtă româno-iugoslavă pentru Portile de Fier, înfiintată
prin art. 11 din Acordul din 1963, denumită în continuare Comisia mixtă, se va
îngriji de aplicarea prezentului acord si a contractului încheiat între
beneficiari privind realizarea drepturilor si obligatiilor prevăzute în
prezentul acord. Comisia mixtă va rezolva si eventualele litigii dintre
beneficiari care ar putea apărea în legătură cu executia lucrărilor prevăzute
la art. 1 si cu exploatarea hidroagregatelor retehnologizate, în cazurile si în
limitele prevăzute în contractul dintre beneficiari.
ARTICOLUL 11
În cazul în care una dintre părtile contractante desemnează alt
beneficiar în locul celui prevăzut la art. 1, toate drepturile si obligatiile
stabilite prin prezentul acord si prin contractul încheiat între beneficiari se
transmit asupra noului beneficiar.
ARTICOLUL 12
Eventualele diferende privind interpretarea si aplicarea
prezentului acord se vor solutiona de Comisia mixtă. Dacă în cadrul Comisiei
mixte nu se va ajunge la un acord, problemele litigioase se vor solutiona de
părtile contractante pe cale diplomatică.
ARTICOLUL 13
După terminarea lucrărilor prevăzute la art. 1 Comisia mixtă va
întocmi procese-verbale prin care va constata terminarea acestora, punerea în
fiunctiune a hidroagregatelor retehnologizate si îndeplinirea obligatiilor
reciproce ale beneficiarilor prevăzute în prezentul acord. Procesele verbale
vor fi supuse spre aprobare părtilor contractante.
ARTICOLUL 14
Părtile contractante vor adapta, respectiv vor extinde prevederile
Conventiei din 1998 la exploatarea Sistemului Portile de Fier I în conditiile
prezentului acord.
ARTICOLUL 15
Părtile contractante sunt de acord ca Protocolul de trecere a
frontierei de stat româno-iugoslave în legătură cu realizarea Sistemului
hidroenergetic si de navigatie Portile de Fier pe fluviul Dunărea, semnat la
Belgrad la 30 noiembrie 1963, să se aplice si în legătură cu realizarea
prevederilor prezentului acord.
ARTICOLUL 16
În cazul în care pe baza studiilor si proiectelor ulterioare
Comisia mixtă va stabili, la propunerea beneficiarilor, că este justificat din
punct de vedere enercjetic si economic să se execute câte un hidroagregat
suplimentar pe fiecare parte la Sistemul Portile de Fier I, va propune părtilor
contractante încheierea unui nou acord.
ARTICOLUL 17
Prezentul acord se aplică pe toată durata de existentă a
Sistemului Portile de Fier I si se va înainta spre aprobare conform
prevederilor legislatiei nationale a statului fiecărei părti contractante.
Prezentul acord va intra în vigoare la data ultimei notificări
prin care părtile contractante se înstiintează reciproc, în scris, asupra îndeplinirii
cerinielor legislatiei lor interne pentru intrarea în vigoare a prezentului
acord.
Semnat la Kladovo la 16 octombrie 1999, în două exemplare
originale, fiecare în limba română si în limba sârbă, ambele texte fiind egal
autentice.
Pentru Guvernul României,
Pentru Guvernul federal al
Republicii Federale Iugoslavia,
prof. dr. Dragan Kostici
privind promulgarea Legii pentru
ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul federal al Republicii
Federale Iugoslavia privind retehnologizarea cu marlrea puterii instalate a
hidroagregatelor de la Sistemul hidroenergetic si de navigatie Portile de Fier
I, semnat la Kladovo la 16 octombrie 1999
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă :
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul federal al Republicii Federale Iugoslavia privind retehnologizarea cu mărirea puterii instalate a hidroagregatelor de la Sistemul hidroenergetic si de navigatie Portile de Fier I, semnat la Kladovo la 16 octombrie 1999, si se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
1 noiembrie 2000.
Nr. 432.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea si completarea
art. 9 din Legea nr. 74/1995 privind exercitarea profesiunii de medic,
înfiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din România
Parlamentul Romăniei adoptă prezenta lege.
Art. I. - Articolul 9 din Legea nr. 74/1995 privind exercitarea
profesiunii de medic, înfiintarea, organizarea si functionarea Colegiului
Medicilor din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 149 din 14 iulie 1995, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 9 va avea următorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Medicii au dreptul la pensie pentru munca depusă si limită de vârstă la împlinirea vârstei de 60 de ani femeile si 65 de ani bărbatii, cu exceptia doctorilor în medicină care pot rămâne în activitate până la vârsta de 65 de ani femeile si 70 de ani bărbatii."
2. La articolul 9, după alineatul (5) se introduce alineatul (51)
cu următorul cuprins:
"(5) Medicii detinuti sau internati din motive politice, aflati în situatiile prevăzute la art. 1 alin. 1 si 2 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, pot fi mentinuti, la cerere, în activitatea profesională, pe baza certificatului anual de sănătate, până la împlinirea vârstei de 65 de ani femeile si 70 de ani bărbatii. Aceste prevederi se aplică si medicilor care din motive politice, au fost obligati să îsi întrerupă studiile o anumită perioadă obtinându-si licenta cu întârziere, ori celor care au fost împiedicati să îsi reia activitatea profesională."
Art. II.
- Legea nr. 74/1995 privind exercitarea profesiunii de medic, înfiintarea,
organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din România, astfel cum a fost
modificată prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 20 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI
DEPUTATILOR,
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 5 octombrie
2000, cu respectarea prevederilor art 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Bucuresti,
6 noiembrie 2000.
Nr. 192.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
modificarea si completarea art. 9 din Legea nr. 74/1995
privind exercitarea profesiunii de
medic, înfiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din
România
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă :
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea si
completarea art. 9 din Legea nr. 74/1995 privind exercitarea profesiunii de
medic, înfiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din
România si se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
3 noiembrie 2000.
Nr. 434.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind clauzele abuzive din
contractele încheiate între comercianti si consumatori
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Art. 1. - (1) Orice contract încheiat între comercianti si
consumatori pentru vânzarea de bunuri sau prestarea de servicii va cuprinde
clauze contractuale clare, fără echivoc, pentru întelegerea cărora nu sunt
necesare cunostinte de specialitate.
(2) În caz de dubiu asupra interpretării unor clauze contractuale,
acestea vor fi interpretate în favoarea consumatorului.
(3) Se interzice comerciantilor stipularea de clauze abuzive în
contractele încheiate cu consumatorii.
Art. 2. - (1) În sensul prezentei legi, prin consumator se
întelege orice persoană fizică sau grupuri de persoane fizice, reprezentate de
asociatii, precum si orice persoană juridică care achizitionează si utilizează
sau consumă de la comercianti produse obtinute pe baza unui contract sau care
beneficiază de serviciile acestora.
(2) În sensul prezentei legi, prin comerciant se întelege
orice persoană fizică sau juridică ce desfăsoară o activitate comercială
autorizată, potrivit legii.
Art. 3. - Intră sub incidenta prezentei legi contractele încheiate
între comercianti si consumatori, inclusiv certificatele de garantie, bonurile
de comandă, facturile; borderourile sau bonurile de livrare, biletele;
tichetele care contin stipulări sau referiri la conditii generale prestabilite.
CAPITOLUL II
Art. 4. - (1) O clauză contractuală care nu a fost negociată
direct cu consumatorul va fi considerată abuzivă dacă, prin ea însăsi sau
împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului
si contrar cerintelor bunei-credinte, un dezechilibru semnificativ între
drepturile si obligatiile părtilor.
(2) O clauză contractuală va fi considerată ca nefiind negociată
direct cu consumatorul dacă aceasta a fost stabilită fără a da posibilitate
consumatorului să influenteze natura ei, cum ar fi contractele standard sau
conditiile generale de vânzare practicate de comercianti pe piata produsului
sau serviciului respectiv.
(3) Faptul că anumite aspecte ale clauzelor contractuale sau numai
una dintre clauze a fost negociată direct cu consumatorul nu exclude aplicarea
prevederilor prezentei legi pentru restul contractului, în cazul în care o
evaluare globală a contractului evidentiază că acesta a fost prestabilit
unilateral de comerciant. Dacă un comerciant pretinde că o clauză standard a
fost negociată direct cu consumatorul, este de datoria lui să prezinte probe în
acest sens.
(4) Lista cuprinsă în anexa care face parte integrantă din
prezenta lege redă cu titlu de exemplu, clauzele considerate ca fiind abuzive.
Art. 5. - (1) În cazul contractelor standard comerciantul are
obligatia să remită, la cerere, oricărei persoane interesate un exemplar din
contractul pe care îl propune.
(2) Contractele standard, înregistrate între comerciantii
furnizori de servicii care sunt monopol natural sau legal si consumator, pentru
a produce efecte juridice vor fi avizate în prealabil de Oficiul pentru
Protectia Consumatorilor si de Oficiul Concurentei.
Art. 6. - Clauzele abuzive cuprinse în contract si constatate fie
personal, fie prin intermediul organelor abilitate prin lege nu vor produce
efecte asupra consumatorului iar contractul se va derula în continuare, cu
acordul consumatorului, numai dacă după eliminarea acestora mai poate continua.
Art. 7. - În măsura în care contractul nu îsi mai poate produce
efectele după înlăturarea clauzelor considerate abuzive, consumatorul este
îndreptătit să ceară rezilierea contractului, putând solicita, după caz, si
daune interese.
CAPITOLUL III
Art. 8. - Controlul respectării dispozitiilor prezentei legi se
face de reprezentantii împuterniciti ai Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor, precum si de specialisti autorizati ai altor organe ale
administratiei publice, potrivit competentelor.
Art. 9. - Organele de control efectuează verificări la sesizarea
persoanelor prejudiciate prevăzute la art. 2 alin. (1) sau din oficiu.
Art. 10. - Comerciantii au obligatia de a prezenta organelor de
control, în original, contractele încheiate cu consumatorii.
Art. 11. - Organele de control abilitate încheie procese-verbale
prin care se consemnează faptele constatate cu ocazia verificărilor făcute,
precum si articolele din lege încălcate de comerciant.
Art. 12. - Procesul-verbal se transmite, după caz, la judecătoria
în a cărei rază teritorială s-a săvârsit fapta sau în a cărei rază teritorială
contravenientul îsi are domiciliut sau, după caz, sediul.
Art. 13. - (1) Instanta, în cazul în care constată existenta
clauzelor abuzive în contract, aplică sanctiunea contraventională conform art.
15 si dispune, sub sanctiunea daunelor, modificarea clauzelor contractuale, în
măsura în care contractul rămâne în fiintă, sau desfiiniarea acelui contract,
cu daune interese, după caz.
(2) În caz contrar instanta va anula procesul-verbal întocmit.
Art. 14. - Consumatorii prejudiciati prin contracte încheiate cu
încălcarea prevederilor prezentei legi au dreptul de a se adresa organelor
judecatoresti în conformitate cu prevederile Codului civil si ale Codului de
procedură civilă.
CAPITOLUL IV
Art. 15. - (1) Constituie contraventie, în măsura în care fapta nu
este săvârsită în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, să fie
considerată infractiune încălcarea interdictiei stipulate la art. 1 alin. (3)
si se sanctionează cu amendă de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Prevederile prezentei legi se completează cu dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
exceptia art. 25-27.
Art. 16. - Contractele standard încheiate cu încălcarea
prevederilor stipulate la art. 5 alin. (2) sunt lovite de nulitate.
CAPITOLUL V
Art. 17. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pe aceeasi dată orice
dispozitii contrare se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 3 octombrie 2000, cu respectarea prevederilor art 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI
DEPUTATILOR,
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 25 septembrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Bucuresti,
6 noiembrie 2000.
Nr. 193.
LISTA
cuprinzând clauzele considerate ca
fiind abuzive
Sunt considerate clauze abuzive acele prevederi contractuale care:
a) dau dreptul comerciantului de a modifica, în mod unilateral,
clauzele contractuale, fără a avea un motiv specificat în contract si acceptat
de consumator prin semnarea acestuia;
b) obligă consumatorul să se supună unor conditii contractuale
despre care nu a avut posibilitatea reală să ia cunostintă la data semnării
contractului;
c) obligă consumatorul să îsi îndeplinească obligatiile
contractuale ehiar si în situatiile în care comerciantul nu si le-a îndeplinit
pe ale sale;
d) dau dreptul comerciantului să prelungească automat un contraet încheiat
pentru o perioadă determinată, prin acordul tacit al consumatorului, dacă
perioada limită la care acesta putea să îsi exprime opiiunea a fost
insuficientă;
e) dau dreptul comerciantului, să modifice unilateral, fără
acordul consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor si
serviciilor care urmează să fie furnizate sau termenul de livrare a unui produs
ori termenul de executare a unui serviciu;
f) dau dreptul comerciantului să constate unilateral conformitatea
produselor si serviciilor furnizate cu prevederile contractuale;
g) dau dreptul exclusiv comerciaritului să interpreteze clauzele contractuale;
h) restrâng sau anulează dreptul consumatorului să pretindă
despăgubiri în cazurile în care comerciantul nu îsi îndeplineste obligatiile
contractule;
i) obligă consumatorul la plata unor sume disproportionat de mari
în cazul neîndeplinirii obligatiilor contractuale de către acesta, comparativ
cu pagubele suferite de comerciant;
j) restrâng sau interaic dreptul consumatorului de a rezilia contractul,
în cazurile în care:
- comerciantul a modificat unilateral clauzele mentionate la lit.
e)
- comerciantul nu si-a îndeplinit obligatiile contractuale;
k) exclud sau limitează răspunderea legală a comerciantului în
cazul vătămării sau decesului consumatorului ca rezultat al unei actiuni sau
omisiuni a comerciantului privind utilizarea produselor si serviciilor;
l) exclud dreptul, consumatorului de a întreprinde o actiune
legală sau de a exercita un alt remediu legal, solicitându-i în acelasi timp rezolvar
ea disputelor în special prin arbitraj;
m) permit în mod nejustificat impunerea unor restrictii în
administrarea probelor evidente de care dispune consumatorul sau solicitarea
unor probe care, potrivit legii, fac obiectul unei alte părti din contract;
n) dau dreptul comerciantului să transfere obligatiile
contractuale unei terie persoane - agent, mandatar etc. fără acordul
consumatorului, dacă acest transfer serveste la reducerea garantiilor sau a
altor răspunderi fată de consumator;
o) interzic consumatorului să compenseze o datorie către
comerciant cu o creantă pe care el ar avea-o asupra comerciantului;
p) permit stabilirea pretului la livrare sau cresterea pretului la
livrare, fată de cel stabilit la încheierea contractului, în măsura în care nu
se dă dreptul consumatorului de a rezilia contractul când consideră că pretul
este prea mare fată de cel stabilit initial;
r) permit comerciantului obtinerea unor sume de bani de la
consumator, în cazul neexecutării sau finalizării contractului de către acesta
din urmă, fără a prevedea existenia compensatiilor în sumă echivalentă si
pentru consumator, în cazul neexecutării contractului de către comerciant;
s) dau dreptul comerciantului să anuleze contractul în mod
unilateral, fără să prevadă acelasi drept si pentru consumator;
t) dau dreptul comerciantului să înceteze contractul încheiat
pentru o durată nedeterminată fără un anunt prealabil, cu exceptia unei
motivatii pertinente, acceptată de consumator prin semnarea contractului.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind
clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianti si consumatori
În temeiul art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din,
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă :
Articol unic. - Se promulgă Legea privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianti si consumatori si se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
3 noiembrie 2000.
Nr. 435.
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL
privind bugetul de venituri si
cheltuieli al Senatului pe anul 2001
În temeiul prevederilor art. 61 alin. (1) si ale art. 64 din Constitutia României, precum si ale art. 24 lit. k) si ale ărt. 179 din Regulamentul Senatului;
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Bugetul de venituri si cheltuieli al Senatului pe anul 2001, finantat din resurse de la bugetul de stat, se stabileste la suma de 499.271.793 mii lei, din care:
a) Cheltuieli curente 452.999.573 mii lei, din care:
- cheltuieli de personal 335.069.774 mii lei
- cheltuieli materiale si servicii 117.919.799 mii lei
- transferuri 10.000 mii lei .
b) Cheltieli de capital 46.272.220 mii lei.
(2) Detalierea cheltuielilor pe structura clasificatiei bu lului
de stat este prezentată, în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Bugetul Senatului, adoptat prin prezenta hotărâre, va fi
înaintat Guvernului, în vederea includerii lui în proiectul bugetului de stat
pe anul 2001.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 6
noiembrie 200, cu respecrarea prevederilor art.76 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Bucuresti,
6 noiembrie 2000.
Nr. 41.
BUGETUL DE VENITURI SI CHELTUIELI
PE ANUL 2001
- proiect -
|
|
|
|
- mii
lei - |
||
Denumirea
indicatorilor |
Cod |
Propuneri buget 2001 |
||||
CHELTUIELI - TOTAL |
|
499.271.793 1. |
||||
1.CHELTUIELI
CURENTE |
01 |
452.999.573 |
||||
A.
CHELTUIELI DE PERSONAL |
02 |
335.069.774 |
||||
Cheltuieli
cu salariile |
10 |
172.065.600 |
||||
Contributii
pentru asigurări sociale de stat |
11 |
48.006.302 |
||||
Cheltuieli
pentru constituirea Fondului pentru plata ajutorului de somaj |
12 |
8.603.280 |
||||
Deplasări,
detasări, transferări, din care: |
13 |
94.350.000 |
||||
-
deplasări, detasări, transferări în tară |
13.01 |
84.350.000 |
||||
- deplasări
în străinătate |
13.02 |
10.000.000 |
||||
Contributia
pentru asigurările sociale de sănătate |
14 |
12.044.592 |
||||
B.
CHELTUIELI MATERIALE SI SERVICII |
20 |
117.919.799 |
||||
Drepturi
cu caracter social |
21 |
19.900.000 |
||||
Cheltuieli
pentru întretinere si gospodărie |
24 |
55.719.949 |
||||
Materiale
si prestări de servicii cu caracter functional |
25 |
7.518.600 |
||||
Obiecte
de inventar si echipament |
26 |
1.924.300 |
||||
Reparatii
curente |
27 |
9.535.750 |
||||
Reparatii
capitale |
28 |
1.000.000 |
||||
Cărti si
publicatii |
29 |
2.563.900 |
||||
Alte
cheltuieli |
30 |
18.757.300 |
||||
Fondul
presedintelui |
32 |
1.000.000 |
||||
C. TRANSFERURI |
38 |
10.000 |
||||
Transferuri
neconsolidabile |
40 |
10.000 |
||||
2. CHELTUIELI
DE CAPITAL |
70 |
46.272.220 |
||||
Investitii
ale institutiilor publice |
72 |
46.272.220 |
||||
Codul
capitolului |
Denumirea capitolului |
Numărul maxim de personal care se
finantează în anul 2001 |
||||
51.01 |
Autorităti publice, din care: |
143 |
||||
senatori |
1.097 |
|||||