MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul XII
- Nr. 593 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 22 noiembrie 2000
SUMAR
DECRETE
458. - Decret privind eliberarea din functie a
unor magistrati
459. - Decret privind numirea în functie a
unor judecători financiari
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
43. - Hotărâre pentru modificarea Hotărârii
Senatului nr. 21/1997 privind structura serviciilor Senatului
HOTĂRÂRI ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Hotărârea nr. 28 din 3 noiembrie 2000 privind
contestarea înregistrării candidaturilor domnilor Ion Iliescu si Petre Roman
pentru functia de Presedinte al României
Hotărârea nr. 41 din 7 noiembrie 2000 privind
contestarea îrtregistrării candidaturilor domnilor Ion Iliescu, Petre Roman,
Corneliu Vadim Tudor, Teodor Melescanu, Theodor-Dumitru Stolojan si Ion Sasu
pentru functia de Presedinte al României
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
200. - Ordonantă de urgentă privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase
DECRETE
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind eliberarea din functie a
unor magistrati
În temeiul art. 94 lit. c) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia
României, precum si al art. 131 si al art. 92 alin. 1 lit. a) si b) din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
Presedintele României d e c r e t e a z ă :
Articol unic. - Se eliberează din functie magistratii mentionati
în anexa la prezentul decret.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
15 noiembrie 2000.
Nr. 458.
A. Prin demisie
- Cojanu Gheorghe - judecător la Tribunalul Constanta
- Popa Maria- judecător la Judecătoria Sectorului 6
- Chirilă Ionut-Marius - procuror la Parchetul de pe lângă Tribunalul
Constanta
B. Prin pensionare
- Dianu Aurelian - judecător la Curtea de Apel Pitesti
- Musceleanu Stela - judecător la Curtea de Apel Pitesti
- Baschinos Ion - judecător la Curtea de Apel Constanta
- Botescu Elisabeta - judecător la Tribunalul Bucuresti
- Cristescu Florian - judecător la Judecătoria Săliste
- Kutas Iuliu - judecător la Tribunalul Hunedoara
- Popovici Cristache - procuror la Parchetul de pe lângă Curtea de
Apel Galati
- Bouros Stefan - procuror la Parchetul de pe lângă Curtea Supremă
de Justitie
- Iotovici Alecsandru - procuror la Parchetul de pe lângă
Tribunalul Hunedoara
- Purdea Constantin - procuror la Parchetul de pe lângă
Judecătoria Răducăneni
- Pop Traian - procuror la Parchetul de pe lângă Judecătoria
Huedin
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind numirea în functie a unor
judecători financiari
În temeiul art. 94 lit. c) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia
României, precum si al art. 106 alin. (1) din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicată,
având în vedere propunerile plenului Curtii de Conturi,
Presedintele României d e c r e t e a z ă :
Articol unic. - Se numesc în functia de judecător financiar
următorii:
- Moldovanu Lidia - Colegiul jurisdictional Covasna;
- Dragomir Elena - Colegiul jurisdictional Călărasi.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti,
15 noiembrie 2000.
Nr. 459.
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL
pentru modificarea Hotărării
Senatului nr. 21/1997 privind structura serviciilor Senatului
În temeiul prevederilor art. 64 din Constitutia României, ale art.
63 si 180 din Regulamentul Senatului, precum si ale Ordonantei Guvernului nr.
119/1999 privind auditul intern si controlul financiar preventiv,
Senatul adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic.
- Anexa nr. 1 la Hotărârea Senatului nr. 21/1997 privind structura serviciilor
Senatului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 7
iulie 1997 se modifică astfel:
- Denumirea serviciului Controlul financiar de gestiune se
înlocuieste cu denumirea Audit intern.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 14 noiembrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Bucuresti,
14 noiembrie 2000.
Nr. 43.
HOTĂRÂRI ALE CURTII CONSTITUTIONALE
din 3 noiembrie 2000,
privind contestarea înregistrării
candidaturilor domnilor Ion Iliescu si Petre Roman
pentru functia de Presedinte al
României
Lucian Mihai - presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Ioan Muraru - judecător
Nicolae Popa - judecător
Lucian Stângu - judecător
Florin Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru Vonica -
judecător
Mariana Trofimescu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
La data de 3 noiembrie 2000 Biroul Electoral Central a înaintat
Curtii Constitutionale, în vederea solutionării, contestatia înregistrată la nr.
321 din 2 noiembrie 2000, formulată de doamna Doina Elena Noghin.
Contestatia priveste înregistrarea candidaturilor domnilor Ion
Iliescu si Petre Roman pentru functia de Presedinte al României la alegerile
din 26 noiembrie 2000 si formează obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr.
365D/2000.
Potrivit dispozitiilor art. 20 alin. 4 teza întâi din Regulamentul
de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, astfel cum a fost
modificat prin Hotărârea Plenului Curtii Constitutionale nr. 19 din 17 octombrie
2000 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 17
octombrie 2000, contestatiile se solutionează fără citarea părtilor, cu
participarea numai a judecătorilor Curtii, pe baza sesizării si a celorlalte
documente aflate la dosar.
Prin contestatie se sustine, în principal, că cei doi candidati la
functia de Presedinte al României se fac vinovati pentru "vărsâri de sânge
de la Revolutia din Decembrie 1989", pentru deturnarea Revolutiei de la
desfăsurarea ei pasnică si nedezvăluirea adevărurilor despre evenimentele din
timpul Revolutiei, ca urmare a detinerii functiilor avute atunci. Se mai
sustine că aceiasi candidati sunt vinovati pentru instigare între diversele
grupuri sociale: intelectuali - muncitori, studenti - mineri, militari -
politisti etc. Totodată, afirmă contestatoarea, acestia, prin politica pe care
au promovat-o, au determinat regresul financiar, moral si economic al
românilor. În aceste situatii urmărirea si tracasarea militantilor s-a petrecut
atât în tară, cât si în străinătate. Contestatoarea mai arată că, de altfel, ea
însăsi a fost urrnărită de agenti ai politiei politice. Aceste motive se
regăsesc în mai multe anexe aflate la dosarul cauzei. Anexele sunt copii de pe
unele memorii adresate de contestatoare diferitelor autorităti de stat, precum
si unele scrieri personale, în care se face referire la situatia acesteia. În
cuprinsul lor cei doi candidati la functia de Presedinte al României sunt
considerati totodată vinovati de "implementarea", imediat după anul
1990, "a unui asa-numit sistem al consensului original, care constă în
urmărirea nealiniatilor la neocomunism", afectând în mod direct individul.
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii în temeiul
art. 85 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si
a Senatului, coroborat cu art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru
alegerea Presedintelui României, arată că, întrucât motivele cuprinse în
contestatie nu privesc conditiile prevăzute în art. 16 alin. (3), art. 35 si 34
din Constitutie, contestatia trebuie respinsă ca neîntemeiată.
CURTEA,
analizând contestatia în raport cu prevederile Constitutiei si ale
Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui României, cu modificările
ulterioare, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum si
documentele aflate la dosar, retine următoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art.
26 din Legea nr. 47/1992, republicată, ale art. 2 alin. (2) si ale art. 11
alin. (2) si (3) din Legea nr. 69/1992, Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă să solutioneze contestatia privind înregistrarea
candidaturii pentru functia de Presedinte al României.
În motivarea contestatiei ce formează obiectul prezentului dosar
se sustine, în esentă, că domnii Ion Iliescu si Petre Roman nu îndeplinesc
conditiile necesare pentru a candida la functia de Presedinte al României,
deoarece se fac vinovati de desfăsurarea evenimentelor care au avut loc atât în
timpul Revolutiei din 1989, cât si ulterior, "în timpul guvernării
Iliescu-Roman", când acestia au provocat sărăcirea mai multor români si au
exercitat, împreună cu anumite structuri ale statului, urmărirea si reprimarea
opozantilor anticomunisti.
Examinând contestatia ce a fost forrnulată în cauză, Curtea
constată că atât conditiile de eligibilitate, cât si impedimentele
constitutionale pentru a fi ales în functia de Presedinte al României sunt
prevăzute expres si limitativ la art. 35, 34, art. 16 alin. (3), art. 37 alin.
(3) si la art. 81 alin. (4) din Constitutie, al căror continut este următorul:
- Art. 35: "(1) Au dreptul de a fi alesi cetătenii cu
drept de vot care îndeplinesc conditiile prevăzute în articolul 16 alineatul
(3), dacă nu le este interzisă asocierea în partide politice, potrivit
articolului 37 alineatul (3).
(2) Candidatii trebuie să fi împlinit, până în ziua alegerilor
inclusiv, vârsta de cel putin 23 de ani, pentru a fi alesi în Camera
Deputatilor sau în organele locale, si vârsta de cel putin 35 de ani, pentru a
fi alesi în Senat sau în functia de Presedinte al României";
- Art. 34: "(1) Cetătenii au drept de vot de la vârsta de
18 ani, împliniti până în ziua alegerilor inclusiv.
(2) Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub
interdictie, si nici persoanele condamnate, prin hotărâre judecătorească
definitivă, la pierderea drepturilor electorale. " ;
- Art. 16 alin. (3): "Functiile si demnitătile publice,
civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetătenia
română si domiciliul în tară. ";
- Art. 37 alin. (3): "Nu pot face parte din partide
politice judecătorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii,
membrii activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici
stabilite prin lege organică ";
- Art. 81 alin. (4): "Nici o persoană nu poate îndeplini
functia de Presedinte al României decât pentru cel mult două mandate. Acestea
pot fi si succesive".
În spetă, examinând motivele invocate de contestatoare, Curtea
constată că acestea nu se regăsesc în continutul prevederilor constitutionale
anterior mentionate. Asemenea motive reprezintă opinii personale ale
contestatoarei, care, eventual, pot fi avute în vedere cu ocazia exprimării
votului.
În consecintă, contestatia care face obiectul prezentei cauze
urmează să fie respinsă.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 144 lit. d) din
Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al art. 26 si 27 din Legea nr.
47/1992, republicată, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 11 alin. (2) si
(3) din Legea nr. 69/1992,
CURTEA
În numele legii
HOTĂRĂSTE:
Respinge contestatia privind înregistrarea candidaturilor domnilor Ion Iliescu si Petre Roman pentru functia de Presedinte al României, contestatie formulată de doamna Doina Elena Noghin.
Hotărârea este definitivă si se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 noiembrie 2000
privind contestarea înregistrării candidaturilor
domnilor Ion Iliescu, Petre Roman,
Corneliu Vadim Tudor, Teodor
Melescanu, Theodor-Dumitru Stolojan si Ion Sasu
pentru functia de Presedinte al
României
Lucian Mihai - presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Ioan Muraru - judecător
Nicolae Popa - judecător
Lucian Stângu - judecător
Florin Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Mariana Trofimescu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
La data de 5 noiembrie 2000 Biroul Electoral Central a înaintat
Curtii Constitutionale, în vederea solutionării, contestatia înregistrată la
nr. 354 din 5 noiembrie 2000, formulată de Partidul Necomunistilor - Partid al
Miscării Nationale de Rezistentă pentru Renasterea Spirituală, Refacerea
Economiei si Reunificarea Patriei. Contestatia priveste înregistrarea
candidaturilor domnilor Ion Iliescu, Petre Roman, Corneliu Vadim Tudor, Teodor
Melescanu, Theodor-Dumitru Stolojan si Ion Sasu pentru functia de Presedinte al
României la alegerile din 26 noiembrie 2000 si formează obiectul Dosarului nr.
379D/2000.
Dezbaterile au avut loc în sedinta din 6 noiembrie 2000, în
prezenta reprezentantului Minisferului Public, fiind consemnate în încheierea
din aceeasi dată, si au fost continuate la 7 noiembrie 2000.
Potrivit dispozitiilor art. 20 alin. 4 teza întâi din Regulamentul
de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, astfel cum a fost
modificat prin Hotărârea Plenului Curtii Constitutionale nr. 19 din 17
octombrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509
din 17 octombrie 2000, contestatiile se solutionează fără citarea părtilor, cu
participarea numai a judecătorilor Curtii, pe baza sesizării si a celorlalte
documente aflate la dosar.
În cuprinsul contestatiei se sustine că se doreste "a se
trage un semnal de alarmă cu privire la situatia dezastruoasă spre care se
îndreaptă România, dacă va fi ales unul dintre acesti domni, si trezirea
poporului român din somnul comunismului". Totodată, se solicită
respectarea pct. 8 din Proclamatia de la Timisoara.
Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul
art. 85 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si
a Senatului, coroborat cu art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru
alegerea Presedintelui României, apreciază ca fiind neîntemeiată contestatia
privind înregistrarea candidaturilor domnilor Ion Iliescu, Petre Roman,
Corneliu Vadim Tudor, Teodor Melescanu, Theodor-Dumitru Stolojan si Ion Sasu pentru
functia de Presedinte al României, arătând că motivele invocate sunt chestiuni
ce nu tin de prevederile art. 16 alin. (3) si de cele ale art. 35 din
Constitutie. În consecintă, se solicită respingerea contestatiei.
CURTEA,
analizând contestatia în raport cu prevederile Constitutiei si ale
Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui României, cu modificările
ulterioare, si văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum
si documentele aflate la dosar, retine următoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art.
26 din Legea nr. 47/1992, republicată, ale art. 2 aliri. (2) si ale art. 11
alin. (2) si (3) din Legea nr. 69/1992, Curtea Constitutională constată că a
fost legal sesizată si este competentă să solutioneze contestatia privind
înregistrarea candidaturilor pentru functia de Presedinte al României.
În cuprinsul contestatiei se atrage atentia asupra situatiei
economice spre care se îndreaptă România, solicitându-se totodată respectarea
pct. 8 din Proclamatia de la Timisoara.
Analizând contestatia, Curtea constată că atât conditiile de
eligibilitate, cât si impedimentele constitutionale pentru a fi ales în functia
de Presedinte al României sunt prevăzute expres si limitativ la art. 35, art.
34 alin. (2), art. 16 alin. (3), art. 37 alin. (3) si la art. 81 alin. (4) din
Constitutie, texte al căror continut este următorul:
- Art. 35: "(1) Au dreptul de a fi alesi cetătenii cu
drept de vot care îndeplinesc conditiile prevăzute în articolul 16 alineatul
(3), dacă nu le este interzisă asocierea în partide politice, potrivit
articolului 37 alineatul (3).
(2) Candidatii trebuie să fi împlinit, până în ziua alegerilor
inclusiv, vârsta de cel putin 23 de ani, pentru a fi alesi în Camera
Deputatilor sau în organele locale, si vârsta de cel putin 35 de ani, pentru a
fi alesi în Senat sau în functia de Presedinte al României. ";
- Art. 34: "(1) Cetătenii au drept de vot de la vârsta de
18 ani, împliniti până în ziua alegerilor inclusiv.
(2) Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub
interdictie, si nici persoanele condamnate, prin hotărâre judecătorească
definitivă, la pierderea drepturilor electorale. " ;
- Art. 16 alin. (3): "Functiile si demnitătile publice,
civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetătenia
română si domiciliul în tară. ";
- Art. 37 alin. (3): "Nu pot face parte din partide
politice judecătorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii,
membrii activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici
stabilite prin lege organică ";
- Art. 81 alin. (4): "Nici o persoană nu poate îndeplini
functia de Presedinte al României decât pentru cel mult două mandate. Acestea
pot fi si succesive".
În spetă, examinând motivele invocate de contestatoare, Curtea
constată că acestea nu se regăsesc în continutul prevederilor constitutionale
anterior mentionate. Asemenea motive reprezintă opinii personale ale
contestatorului, care, eventual, pot fi avute în vedere cu ocazia exprimării
votului.
În consecintă, contestatia care face obiectul prezentei cauze
urmează să fie respinsă.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 144 lit. d) din
Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al art. 26 si 27 din Legea nr.
47/1992, republicată, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 11 alin. (2) si
(3) din Legea nr. 69/1992,
CURTEA
În numele legii
HOTĂRĂSTE:
Respinge contestatia privind înregistrarea candidaturilor domnilor
Ion Iliescu, Petre Roman, Corneliu Vadim Tudor, Teodor Melescanu,
Theodor-Dumitru Stolojan si Ion Sasu pentru functia de Presedinte al României,
contestatie formulată de Partidul Necomunistilor - Partid al Miscării Nationale
de Rezistentă pentru Renasterea Spirituală, Refacerea Economiei si Reunificarea
Patriei.
Hotărârea este definitivă si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
Magistrat-asistent,
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind clasificarea, etichetarea
si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia
României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta ordonantă de urgentă stabileste cadrul legal
pentru clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor
chimice periculoase pentru om si mediu, în vederea plasării pe piată.
Art. 2. - Principiile pe care se bazează prezenta ordonantă de
urgentă sunt, în principal, următoarele:
a) principiul asigurării unui nivel de protectie adecvat pentru om
si mediul înconjurător.
b) principiul liberei circulatii a bunurilor;
c) principiul progresului tehnic.
Art. 3. - Prezenta ordonantă de urgentă se aplică substantelor si
preparatelor chimice plasate pe piată, clasificate ca periculoase potrivit
prevederilor acesteia.
Art. 4. - Se exceptează de la prevederile prezentei ordonante de
urgentă următoarele substante si preparate chimice în formă finită, destinate
utilizatorului final:
a) produsele medicamentoase de uz uman sau veterinar;
b) produsele cosmetice;
c) amestecurile de substante devenite deseuri;
d) produsele alimentare;
e) alimentele pentru animale;
f) pesticidele;
g) substantele radioactive;
h) munitiile si explozivii plasati pe piată în scopul obtinerii
unui efect practic prin explozie sau efect pirotehnic;
i) substantele chimice periculoase pentru care sunt prevăzute
proceduri de autorizare si aprobare prin alte reglementări legale în vigoare si
pentru care cerintele sunt echivalente cu cele stabilite prin prezenta
ordonantă de urgentă.
Art. 5. - Prevederile prezentei ordonante de urgentă nu se aplică
în cazul:
a) transportului substantelor periculoase pe calea ferată, căi
rutiere, aeriene sau pe apă;
b) substantelor în tranzit supuse unui control vamal, dacă ele nu
fac obiectul unui tratament sau al unei transformări.
CAPITOLUL II
Definirea termenilor
Art. 6. - Termenii folositi în prezenta ordonantă de urgentă au
următoarele întelesuri:
a) substantă - element chimic si compusii săi în stare
naturală sau obtinuti printr-un proces de productie, continând orice aditiv
necesar pentru protejarea stabilitătii produsului si orice impuritate care
derivă din procedeul utilizat, exceptând orice solvent care poate fi separat
fără a afecta stabilitatea substantei si fără a-i modifica compozitia.
b) preparat - amestecuri sau solutii de două sau mai multe
substante;
c) polimer - o substantă constituită din molecule care se
caracterizează printr-o secventă a unuia sau mai multor tipuri de unităti
moleculare si care contin o simplă majoritate ponderală de molecule si au cel
putin 3 unităti monomere legate printr-o legătură covalentă la cel putin o altă
unitate monomeră sau la o altă substantă reactivă si constituită cel putin
dintr-o simplă majoritate ponderală de molecule de aceeasi greutate moleculară.
Aceste molecule trebuie să formeze o gamă de greutate moleculară, în mijlocul
căreia diferenjele de greutate moleculară sunt esential atribuite diferentei în
numărul de unităti monomere. În sensul prezentei definitii, prin unitate
monomeră se întelege forma reactionată a unui monomer într-un polimer;
d) plasare pe piată - punerea la dispozitie tertilor,
inclusiv importul pe teritoriul României care e considerat plasare pe piată în
sensul prezentei ordonante de urgentă;
e) IESCE - inventarul european al substantelor existente
puse pe piată. Acest inventar contine lista definitivă cuprinzând toate
substantele considerate că se aflau pe piata comunitară la data de 18
septembrie 1981.
Art. 7. - Substantele si preparatele periculoase în întelesul
prezentei ordonante de urgentă sunt următoarele:
a) substante si preparate explozive: substantele si preparatele
solide, lichide, păstoase sau gelatinoase, care pot să reactioneze exoterm în
absenta oxigenului din atmosfera, producând imediat emisii de gaze, si care, în
conditii de probă determinate, detonează, produc o deflagratie rapidă sau sub
efectul căldurii explodează când sunt partial închise;
b) substante si preparate oxidante: substantele si preparatele
care în contact cu alte substante, în special cu cele inflamabile, prezintă o
reactie puternic exotermă;
c) substante si preparate extrem de inflamabile: substantele si
preparatele chimice lichide cu un punct de aprindere foarte scăzut si cu un
punct de fierbere scăzut, precum si substantele si preparatele gazoase care
sunt inflamabile în contact cu aerul la temperatura si la presiunea mediului
ambiant;
d) substante si preparate foarte inflamabile:
- substantele si preparatele care pot să se încălzească si apoi să
se aprindă în contact cu aerul la temperatura ambiantă, fără aport de energie;
sau
- substantele si preparatele solide care se pot aprinde cu
usurintă după un scurt contact cu o sursă de aprindere si care continua să ardă
sau să se consume si după îndepărtarea sursei; sau
- substantele si preparatele lichide cu un punct de aprindere
foarte scăzut; sau
- substantele si preparatele care în contact cu apa sau cu aerul
umed emană gaze foarte inflamabile în cantităti periculoase;
e) substante si preparate inflamabile - substantele si preparatele
lichide cu un punct de aprindere scăzut;
f) substante si preparate foarte toxice - substantele si
preparatele care prin inhalare, ingestie sau penetrare cutanată în cantităti
foarte mici pot cauza moartea sau afectiuni cronice ori acute ale sănătătii;
g) substante si preparate toxice - substantele si preparatele care
prin inhalare, ingestie sau penetrare cutanată în cantităti reduse pot cauza
moartea sau afectiuni cronice ori acute ale sănătătii;
h) substante si preparate nocive - substantele si preparatele care
prin inhalare, ingestie sau penetrare cutanata pot cauza moartea sau afectiuni
cronice ori acute ale sănătătii;
i) substante si preparate corosive - substantele si preparatele
care în contact cu tesuturile vii exercită o actiune distructivă asupra
acestora din urmă;
j) substante si preparate iritante - substantele si preparatele
necorosive care prin contact imediat, prelungit sau repetat cu pielea ori cu
mucoasele pot cauza o reactie inflamatorie;
k) substante si preparate sensibilizante - substantele si
preparatele care prin inhalare sau penetrare cutanată pot da nastere unei
reactii de hipersensibilizare, iar în cazul expunerii prelungite produc efecte
nefaste caracteristice;
l) substante si preparate cancerigene - substantele si preparatele
care prin inhalare, ingestie sau penetrare cutanată pot determina aparitia
afectiunilor cancerigene ori pot creste incidenta acestora;
m) substante si preparate mutagenice - substantele si preparatele
care prin inhalare, ingestie sau penetrare cutanată pot cauza anomalii genetice
ereditare sau pot creste frecventa acestora;
n) substante si preparate toxice pentru reproducere substantele si
preparatele care prin inhalare, ingestie sau penetrare cutanată pot produce ori
pot creste frecventa efectelor nocive nonereditare în progenitură sau pot dăuna
functiilor ori capacitătilor reproductive masculine sau feminine;
o) substante si preparate periculoase pentru mediul înconjurător -
substantele si preparatele care introduse în mediul înconjurător, ar putea
prezenta sau prezintă un risc imediat ori întârziat pentru unul sau mai multe
componente ale mediului înconjurător.
CAPITOLUL III
Clasificarea substantelor si
preparatelor
chimice periculoase
Art. 8. - Substantele se clasifică în baza proprietătilor lor
intrinseci, în conformitate cu categoriile stipulate în art. 7.
Art. 9. - Clasificarea preparatelor chimice în functie de gradul
de pericol si de natura specifică a riscurilor apărute se face potrivit
prevederilor art. 7.
Art. 10. - Procedura privind clasificarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase se efectuează în conformitate cu normele
metodologice pentru aplicarea prezentei ordonante de urgentă, cu exceptia
cazului în care prevederi contrare sunt specificate în alte reglementări legale
pentru anumite preparate periculoase.
Art. 11. - Testarea substantelor si preparatelor chimice,
respectiv a proprietătilor fizico-chimice, a toxicitătii si a ecotoxicitătii,
se efectuează potrivit metodelor stabilite în normele metodologice pentru
aplicarea prezentei ordonante de urgentă.
Art. 12. - În cazul în care unele dintre substantele chimice
cuprinse în IESCE au fost clasificate în baza rezultatelor testărilor efectuate
cu alte metode decât cu cele stabilite în normele metodologice pentru aplicarea
prezentei ordonante de urgentă, se va decide de la caz la caz refacerea
testelor.
Art. 13. - Testele de laborator se realizează în conformitate cu
principiile bunei practici de laborator si de către laboratoare recunoscute si
desemnate, conform normelor legale în vigoare.
CAPITOLUL IV
Ambalarea substantelor si
preparatelor
chimice periculoase
Art. 14. - Plasarea pe piată a substantelor periculoase este permisă numai dacă sunt respectate următoarele cerinte pentru ambalaje:
a) să fie astfel proiectate si realizate încât să împiedice orice
pierdere de continut prin manipulare, transport si depozitare;
b) materialele din care sunt fabricate ambalajele si dispozitivele
de etansare să fie rezistente la atacul continutului sau să nu formeze compusi
periculosi cu acesta;
c) ambalajele si sistemele de etansare să fie solide si
rezistente, pentru a se evita orice pierdere si pentru a îndeplini criteriile
de sigurantă în conditiile unei manipulări normale;
d) ambalajele si sistemele de închidere care se reînchid vor fi
proiectate astfel încât să se poată reînchide în mod repetat fără pierderi de
continut;
e) orice recipient, indiferent de capacitate, care contine
substante destinate comercializării sau punerii la dispozitie persoanelor
fizice, pentru anumite categorii de pericol care sunt specificate în normele
metodologice pentru aplicarea prezentei ordonante de urgentă, trebuie să fie
prevăzut cu dispozitiv de securitate pentru protectia copiilor si să fie
inscriptionat cu însemne tactile de avertizare a pericolului;
f) ambalajul trebuie să fie închis initial cu un sigiliu a cărui
violare să fie vizibilă în momentul deschiderii ambalajului iar sigiliul să fie
ireparabil distrus o dată cu prima deschidere.
Art. 15. - Plasarea pe piată a preparatelor periculoase este
permisă numai dacă sunt respectate următoarele cerinte pentru ambalaje:
a) cerintele prevăzute la art. 14 lit. a)-d), în ceea ce priveste integritatea,
evitarea pierderilor si sistemele de închidere;
b) recipientele care contin preparatele periculoase destinate comercializării sau puse la dispozitie publicului trebuie să nu aibă:
- formă si/sau prezentare grafică care să atragă ori să stimuleze
curiozitatea copiilor sau să însele consumatorii;
- formă si/sau design ca cele utilizate pentru alimentele umane si
animale, pentru produsele cosmetice si medicinale, pentru a nu fi confundate;
c) recipientele continând anumite categorii de preparate chimice
periculoase destinate comercializării sau puse la dispozitie persoanelor
fizice, care sunt specificate în normele metodologice pentru aplicarea
prezentei ordonante de urgentă, vor fi prevăzute cu:
- sisteme de închidere de siguraniă pentru copii;
- însemne tactile de avertizare a pericolului.
CAPITOLUL V
Etichetarea substantelor si
preparatelor
chimice periculoase
Art. 16. - Substantele periculoase pot fi plasate pe piată numai dacă eticheta ambalajelor include următoarele indicatii lizibile, care nu pot fi sterse:
a) numele substantei, sub una dintre denumirile care figurează în
normele metodologice pentru aplicarea prezentei ordonante de urgentă. În cazul
în care substanta nu este clar specificată, se va utiliza o denumire
recunoscută international;
b) numele si adresa completă, inclusiv numărul de telefon, ale
celui care răspunde de plasarea pe piată a substantei sau preparatului chimic
periculos, respectiv producătorul, importatorul sau distribuitorul;
c) simbolurile referitoare la pericol si, dacă este cazul,
indicatii despre pericolele rezultate din folosirea substantei;
d) fraze-tip specifice utilizării substantelor periculoase,
referitoare la riscurile care pot apărea la utilizarea substantei periculoase
(fraze R);
e) fraze-tip indicând recomandări referitoare la prudenta cu care
trebuie utilizată substanta periculoasă (fraze S);
f) atribuirea numărului Comunitătii Economice Europene din IESCE,
dacă acesta este alocat.
Art. 17. - Preparatele periculoase pot fi plasate pe piată numai
dacă eticheta ambalajelor include urmatoarele indicatii lizibile, care nu pot
fi sterse:
a) denumirea comercială sau destinatia preparatului;
b) numele si adresa completă, inclusiv numărul de telefon, ale
celui care răspunde de introducerea pe piată, respectiv producătorul,
importatorul sau distribuitorul;
c) denumirea chimică a componentelor clasificate ca substante
periculoase;
d) simbolurile referitoare, la pericol si, dacă este cazul,
indicatii despre pericolele rezultate din folosirea preparatului;
e) fraze-tip specifice utilizării preparatelor periculoase,
referitoare la riscurile care pot apărea la utilizarea preparatului periculos
(fraze R);
f) una sau mai multe fraze-tip indicând recomandări referitoare la
prudenta cu care trebuie utilizat preparatul periculos (fraze S);
g) cantitatea nominală (masa nominală sau volumul nominal) a
continutului, în cazul preparatelor chimice periculoase comercializate
persoanelor fizice.
Art. 18. - Aplicarea prevederilor art. 16 si 17 se face conform
elementelor prevăzute de normele metodologice pentru aplicarea prezentei
ordonante de urgentă.
Art. 19. - Eticheta va fi redactată în limba română, cu exceptia prevederilor art. 17 lit. c), caz în care se va putea utiliza limbajul international recunoscut pentru componente.
CAPITOLUL VI
Art. 20. - Se admite orice formă de publicitate pentru substantele
chimice care apartin uneia sau mai multor categorii de pericol, cu conditia
mentionării categoriei/categoriilor respective,
Art. 21. - Pentru a permite utilizatorilor profesionali si celor industriali să ia toate măsurile necesare pentru protectia mediului înconjurător, a sănătătii si pentru asigurarea securitătii la locul de muncă, la prima livrare a substantelor si preparatelor periculoase sau chiar înainte de această livrare orice producător, importator sau distribuitor va trimite destinatarului o fisă tehnică de securitate. Această fisă trebuie să contină toate informatiile reale disponibile, necesare pentru a asigura protectia omului si a mediului înconjurător.
Art. 22. - Fisa tehnică de securitate va fi comunicată
destinatarului. Ulterior producătorul, importatorul sau distribuitorul trebuie
să aducă la cunostintă destinatarului fisei tehnice de securitate orice
informatii noi de care acesta a luat cunostintă.
CAPITOLUL VII
Art. 23. - (1) Se înfiintează Agentia Natională pentru Substante
si Preparate Chimice Periculoase, persoană juridică de interes public în
subordinea Ministerului Industriei si Comertului, care are următoarele
atributii si răspunderi principale:
a) solicită si primeste informatii despre proprietătile
substantelor sau ale preparatelor chimice periculoase, inclusiv despre
compozitia lor chimică, care vor fi utilizate numai în scopul satisfacerii oricărei
cerinte medicale impuse de elaborarea măsurilor preventive si curative, în mod
special a urgentelor;
b) coordonează în colaborare cu ministerele interesate pregătirea
si perfectionarea personalului atestat pentru controlul si supravegherea
produselor chimice si pentru instruirea organismelor responsabile;
c) coordonează si furnizează suportul informational în domeniul
substantelor si al preparatelor chimice periculoase;
d) autorizează inspectorii de specialitate pentru controlul
respectării prevederilor reglementărilor în domeniul substantelor si al
preparatelor chimice periculoase;
e) furnizează informatii specifice si detaliate tuturor agentiilor
si organismelor guvernamentale care au atributii în domeniul substantelor si al
preparatelor periculoase (autorităti vamale, inspectorate de protectie a
muncii, directii de sănătate publică, agentii de protectie a mediului etc.);
f) constată si sanctionează încălcarea prevederilor
reglementărilor în domeniul substantelor si al preparatelor chimice periculoase
si stabileste măsurile de remediere si termenele pentru îndeplinirea acestora.
(2) Organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Substante si Preparate Chimice Periculoase se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului. Sursele de finantare ale Agentiei Nationale pentru Substante si
Preparate Chimice Periculoase vor fi extrabugetare.
Art. 24. - Producătorii si importatorii au următoarele atributii
si răspunderi:
a) efectuează testări ale proprietătilor substantelor si preparatelor chimice, în vederea încadrării în clasele de pericol prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă;
b) clasifică, etichetează si ambalează substantele si preparatele chimice periculoase în conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgentă;
c) elaborează fise tehnice de securitate pentru substantele si
preparatele chimice periculoase, pe care le vor face disponibile gratuit
destinatarului cel târziu în momentul livrării;
d) furnizează Agentiei Nationale pentru Substanie si Preparate
Chimice Periculoase toate informatiile despre proprietătile substantelor si
preparatelor care pot pune în pericol sănătatea omului sau mediul înconjurător.
CAPITOLUL VIII
Art. 25. - Constituie contraventie următoarele fapte ale
persoanelor fizice sau juridice autorizate să desfăsoare activităti comerciale
cu substante si preparate chimice periculoase, dacă nu au fost săvârsite în
astfel de conditii încât să fie considerate infractiuni conform Codului penal:
a) declararea de date nereale, incomplete sau gresite despre substantele
si preparatele chimice periculoase care pot cauza vătămari grave ale sănătătii
omului sau ale mediului înconjurător;
b) neprezentarea fiselor tehnice de securitate sau prezentarea lor
cu date incomplete ori gresite;
c) clasificarea, ambalarea si etichetarea gresită a substantelor
si preparatelor chimice periculoase;
d) încălcarea prevederilor prezentei ordonante de urgentă prin
orice alt mod decât cele prevăzute la lit. a), b) si c).
Art. 26. - (1) Fapta prevăzută la art. 25 lit. a) se sanctionează
cu amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, precum si retragerea
autorizatiei de desfăsurare a activitătilor comerciale.
(2) Faptele prevăzute la art. 25 lit. b) si c) se sanctionează cu
amendă de la 30.000.000 lei la 55.000.000 lei.
(3) Fapta prevăzută la art. 25 lit. d se sanctionează cu amendă de
la 25.000.000 lei la 60.000.000 lei.
Art. 27. - (1) Săvârsirea repetată a vreuneia dintre
contraventiile prevăzute la art. 25 sau neîndeplinirea măsurilor de remediere
stabilite de Agentia Natională pentru Substante si Preparate Chimice
Periculoase se sanctionează cu dublul amenzii contraventionale maxime
prevăzute.
(2) Cuantumul amenzilor se actualizează anual prin hotarare a
Guvernului.
Art. 28. - Aplicarea sanctiunilor pentru contraventiile prevăzute
la art. 25 se face de Agentia Natională pentru Substante si Preparate Chimice
Periculoase.
Art. 29. - (1) Plata amenzii se face în termen de 30 de zile de la
data constatării nerespectării obligatiilor prevăzute în prezenta ordonantă de
urgentă.
(2) Întârzierea la plată va atrage penalizări în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(3) Împotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si
de aplicare a sanctiunii se poate face plângere în termen de 30 de zile de la
data comunicării.
(4) Plângerile se solutionează de judecătoria competentă.
Art. 30. - Încălcarea repetată sau nerespectarea prevederilor
prezentei ordonante de urgentă atrage interdictia temporară sau definitivă a
desfăsurării activitătii, conform prevederilor Legii protectiei mediului nr.
137/1995, republicată.
Art. 31. - Amenzile se fac venit la bugetul de stat.
Art. 32. - Orice faptă a persoanei fizice sau juridice săvârsită
în legătură cu activitătile prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă, care
întruneste elementele unei infractiuni, se sanctionează potrivit Codului penal.
Art. 33. - Constatarea nerespectării obligatiilor si a săvârsirii
contraventiilor, precum si aplicarea amenzilor se fac prin proces-verbal
încheiat de personalul împuternicit al Agentiei Nationale pentru Substante si
Preparate Chimice Periculoase.
Art. 34. - În măsura în care prezenta ordonantă de urgentă nu dispune, contraventiilor prevăzute la art. 25 le sunt aplicabile dispozitiile care reglementează regimul general al contraventiilor.
CAPITOLUL IX
Art. 35. - Ministerul Industriei si Comertului elaborează actele
normative referitoare la organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Substante si Preparate Chimice Periculoase si normele metodologice de aplicare a
prezentei ordonante de urgentă, pe care le supune spre adoptare Guvernului.
Art. 36. - Minjsterul Industriei si Comertului va initia împreună
cu Ministerul Sănătătii, Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului si
cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale acte normative referitoare la:
a) restrictii la comercializarea si utilizarea anumitor substante
si preparate chimice periculoase;
b) notificarea substantelor chimice noi si evaluarea riscului
pentru om si mediu.
Art. 37. - Prezenta ordonantă de urgentă se aplică după 12 luni de
la data publicării în Moriitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 38. - Pe data aplicării prezentei ordonante de urgentă se
abrogă pct. 18 din anexa nr. 2 "Normele tehnice privind cultivarea plantelor
care contin substante toxice, fabricarea, conditionarea, depozitarea,
ambalarea, transportul si manipularea produselor si substantelor toxice"
la Decretul Consiliului de Stat nr. 466/1979 privind regimul produselor si
substantelor toxice publicat în Buletinul Oficial, Partea I nr. 2 din 3
ianuarie 1980.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul apelor, pădurilor si
protectiei mediului,
Romică Tomescu
Ministru de stat, ministrul
sănătătii,
p. Ministrul functiei publice,
Marian Pârjol,
secretar de stat
Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor
Eliade Corneliu Mihăilescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Bucuresti,
9 noiembrie 2000.
Nr. 200.