MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XII - Nr. 430 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Sâmbătă, 2 septembrie 2000
122. - Ordonantă pentru acceptarea amendamentelor la anexa la
Conventia internatională privind standardele de pregătire a navigatorilor,
brevetare/atestare si efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7
iulie 1978 (STCW 1978), si a Codului privind pregătirea, brevetarea/atestarea
si efectuarea serviciului de cart (Codul
STCW), adoptate prin Actul final al Conferintei părtilor la această conventie
la Londra la 7 iulie 1995, precum si a amendamentelor ulterioare, adoptate prin
rezolutii ale Comitetului Securitătii Maritime al Organizatiei Maritime
Internationale
126. - Ordonantă privind continuarea realizării Unitătii 2
din cadrul obiectivului de investitii "Centrala Nuclearoelectrică
Cernavodă - 5 x 700 MWe".
129. - Ordonantă privind formarea profesională a adultilor
135. - Ordonantă pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 22/1992
privind finantarea ocrotirii sănătătii, aprobată prin legea nr. 114/1992, cu
modificările si completările ulterioare
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMANIEI
pentru
acceptarea amendamentelor la anexa la Conventia internatională privind
standardele
de
pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare si efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie
1978 (STCW 1978), si a Codului privind pregătirea brevetarea/atestarea si
efectuarea serviciului de cart (Codul STCW), adoptate prin Actul final al
Conferintei părtilor la această conventie la Londra la 7 iulie 1995 precum si a
amendamentelor ulterioare, adoptate prin rezolutii ale Comitetului Securitătii
Maritime, al Organizatiei Maritime Internationale
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 lit. A pct. 4 din
Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - Se acceptă amendamentele la anexa la Conventia internatională
privind standardele de pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare si
efectuare a serviciului de cart, adoptată la Londra la 7 iulie 1978 (STCW
1978), la care România a aderat prin Legea nr. 107/1992, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 258 din 15 octombrie 1992, adoptate prin
Rezolutia 1 a Actului final al Conferiniei părtilor la această conventie la
Londra la 7 iulie 1995, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. -
Se acceptă Codul privind pregătirea, brevetarea/atestarea si efectuarea
serviciului de cart (Codul STCW), adoptat prin Rezolutia 2 a Actului final al
Conferintei părtilor la Conventia internatională privind standardele de
pregătire a navigatorilor, brevetarea/atestarea si efectuarea serviciului de
cart (STCW 78) la Londra la 7 iulie 1995, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. -
Se acceptă amendamentele la anexa la Conventia internatională privind
standardele de pregătire a navigatorilor, brevetarea/atestarea si efectuarea
serviciului de cart (STCW 1978), adoptate prin Rezolutia M5C.66(68) a Comitetului
Securitătii Maritime al Organizatiei Maritime Internationale la Londra la 4
iunie 1997, prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 4. -
Se acceptă amendamentele la Codul privind pregătirea, brevetarea/atestarea si
efectuarea serviciului de cart (Codul STCW), adoptate prin Rezolutia M5C.67(68)
a Comitetului Securitătii Maritime al Organizatiei Maritime Internationale la
Londra la 4 iunie 1997, prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 5. -
Se acceptă amendamentele la Codul privind pregătirea, brevetarea/atestarea si
efectuarea serviciului de cart (Codul STCW), adoptate prin Rezolutia M5C.78(70)
a Comitetului Securitătii Maritime al Organizatiei Maritime Internationale la
Londra la 9 decembrie 1998, prevăzute în anexa nr. 5.
Art. 6. -
Ministerul Transporturilor va lua măsurile necesare în vederea punerii în
aplicare a prevederilor reglementărilor prevăzute la art. 1-5.
Art. 7. -
Anexele nr. 1-5*) fac parte integrantă din prezenta ordonantă.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor,
p. Ministru
de stat,
ministrul
afacerilor externe,
Eugen
Dijmărescu;
secretar de
stat
Bucuresti, 31 august 2000.
Nr. 122.
*) Anexele nr. 1-5 se publică ulterior.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
continuarea realizării Unitătii 2 din cadrul obiectivului de investitii
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României, precum si ala art. 1 lit. C
pct. 1 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. -
Se aprobă continuarea lucrărilor până la finalizarea si punerea în functiune a
Unitătii 2 - Centrala Nuclearoelectrică (CNE) Cernavodă, obiectiv energetic de
interes national, strategic, precum si continuarea negocierilor între
Societatea Natională "Nuclearelectrica" - S.A. si partenerii externi
potentiali si interesati în asigurarea si punerea la dispozitie a surselor de
finantare.
Art. 2. -
Finantarea lucrărilor de la Unitatea 2 - CNE Cernavodă, a lucrărilor de
cercetare si proiectare, a activitătilor de producere a apei grele si a
combustibilului nuclear se va asigura, până la punerea în functiune a Unitătii
2, din:
a) surse
proprii stabilite anual prin bugetele de venituri si cheltuieli ale Societătii
Nationale "Nuclearelectrica" S.A., aprobate conform legii;
b) surse
atrase de la agenti economici, persoane juridice române, care sunt implicati,
pe bază de contracte încheiate cu Societatea Natională “Nuclearelectrica” - S.A., în realizarea si
punerea în functiune a obiectivului CNE Cernavodă - Unitatea 2;
c) credite
externe contractate de Societatea Natională "Nuclearelectrica" -
S.A., având calitatea de împrumutat, garantate 100% de Guvernul României, prin
Ministerul Finantelor, inclusiv dobânzile si comisioanele aferente, în
conditiile prevăzute de lege;
d)
finantări externe în contrapartidă cu furnizare de energie electrică prin
contracte directe, încheiate de Societatea Natională
"Nuclearelectrica" - S.A. cu parteneri români sau străini, cu tarife
negociate, conform reglementărilor în vigoare;
e) Fondul
special pentru dezvoltarea sistemului energetic, constituit în baza Ordonantei
Guvernului nr. 29/1994 pentru constituirea si utilizarea Fondului pentru
dezvoltarea sistemului energetic, aprobată prin Legea nr. 136/1994, cu
modificările si completările ulterioare;
f) alocatii
bugetare aprobate cu această destinatie prin legea bugetutui de stat, pe baza
listelor de investitii aprobate conform legii.
Art. 3. - (1)
Se aprobă continuarea activitătii de producere a apei grele de către ROMAG-PROD
din cadrul Regiei Autonome pentru Activităti Nucleare, pentru cantităti
aprobate anual, destinate punerii în functiune a obiectivului de investitii CNE
Cernavodă - Unitatea 2, prevăzut la art. 1, precum si pentru completarea
necesarului tehnologic pe durata de viată a unitătilor 1 si 2.
(2)
Cantitătile anuale de apă grea prevăzute să fie produse la ROMAG-PROD se vor
aproba prin hotărâre a Guvernului.
(3) Se
aprobă livrarea la export, la pretul pietei, de către Regia Autonomă pentru
Activităti Nucleare a cantitătilor de apă grea fabricată suplimentar fată de
necesitătile precizate la alin. (1).
Art. 4. (1)
Se aprobă realizarea stocului de octoxid de uraniu, din productia curentă; la
Compania Natională a Uraniului - S.A., destinat fabricării încărcăturii
initiale de combustibil nuclear pentru punerea în functiune a obiectivului de
investitii CNE Cernavodă - Unitatea 2, precum si a combustibilului necesar pe
durata de viată a unitătilor 1 si 2.
(2)
Cantitătile anuale se vor aproba prin hotărâre a Guvernului.
Art. 5. -
(1) Graficul pentru finantarea lucrărilor de investitii la Unitatea 2 - CNE
Cernavodă va fi întocmit de Societatea Natională "Nuclearelectrica" -
S.A., pe baza contractelor comerciale si a conventiilor de creditare finantare
semnate de aceasta cu furnizori, antreprenori, alti parteneri si finantatori si
transmis anual spre avizare Miniaterului Industriei si Comertului si
Ministerului Finantelor, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului.
(2) În baza
graficului prevăzut la alin. (1) se vor cuprinde anual în legea bugetului de
stat fondurile necesare pentru finantarea cheltuielilor de investitii de la
Unitatea 2 - CN Cernavodă, defalcate pe surse de finantare.
Art. 6. -
(1) Prin derogare de la prevederile Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind
impozitul pe profit, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Societatea Natională "Nuclearelectrica" - S.A. este scutită de la plata
impozitului pe profit până la data de 31 decembrie 2010.
(2)
Profitul brut anual al Societătii Nationale “Nuclearelectrica" - S.A.,
rezultat în conditiile aplicării alin. (1), va fi utilizat exclusiv pentru
finantarea lucrărilor de investitii aferente obiectivului CNE Cernavodă,
aprobate conform legii.
(3) Plata
datoriilor pe care Societatea Natională "Nuclearelectrica" - S.A. le
înregistrează la data de 30 iunie 2000 către Ministerul Finantelor, în contul
executării garantiilor de stat pentru creditele externe contractate pentru
finalizarea si punerea în functiune a Unitătii 1, se amână până la punerea în
functiune a Unitătii 2, respectiv până la data de 31 decembrie 2006.
(4)
Penalitătile aferente datoriilor precizate la alin. (3) se anulează.
Art. 7. -
Sunt scutite de la plata drepturilor de import bunurile reprezentând
importurile de materii prime, materi ale, utilaje, instalatii, echipamente,
documentatii de licentă, proiecte, necesare pentru realizarea si punerea în
functiune a obiectivului de investitii "Centrala Nuclearoelectrică
Cernavodă" - Unitatea 2.
Art. 8. -
Prin derogare de la prevederile Ordonantei Guvernului nr. 83/1998 privind
impunerea unor venituri realizate din România de persoane fizice si juridice
nerezidente, ale Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum si ale
Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, sunt scutite de
la plata impozitului veniturile obtinute de partenerii contractuali externi,
persoane juridice si fizice nerezidente si de angajatii si contractorii
independenti ai acestora din activitătile desfăsurate de acestia pentru
realizarea obiectivului de investitii
"Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă" Unitatea 2, până la
punerea în functiune a acesteia.
Art. 9. -
Prin derogare de la prevederile art. 71 si 72 din Ordonanta Guvernului nr.
118/1999 privind achizitiile publice, se aprobă ca agentii economici care
elaborează documentatia tehnică de proiectare de bază a sistemelor necesare în
vederea functionării Unitătii 2 să participe la licitatiile organizate de
Societatea Natională "Nuclearelectrica" - S.A. pentru procurarea de
echipamente si materiale necesare în vederea finalizării si punerii în
functiune a Unitătii 2, permitând în acest fel o largă competitie
internatională.
Art. 10. -
Se aprobă ca Societatea Natională "Nuclearelectrica" - S.A. să
valorifice, în conditiile legii, echipamentele si materialele achizitionate în
baza Studiului tehnico-economic pentru obiectivul de investitii "Centrala
Nuclearoelectrică Cernavodă - 5 x 700 MWe", care nu mai întrunesc
cerintele tehnice actuale de calitate si securitate nucleară, precum si pe cele
care îndeplinesc aceste conditii, dar nu mai sunt necesare lucrărilor de
investitii la Unitatea 2 - CNE Cernavodă.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
industriei si comertului,
Ministrul
finantelor,
Bucuresti, 31 august 2000.
Nr. 126.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
formarea profesională a adultilor
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia
României si ale art. 1 lit. J pct. 1 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Art. 1. -
(1) În România formarea profesională a adultilor constituie o prioritate
natională.
(2) În
sensul prezentei ordonante, adulti sunt persoanele care au vârsta de cel putin 15
ani împliniti, vârstă de la care pot stabili raporturi de muncă.
Art. 2. -
(1) Adultii au drepturi egale de acces la formare profesională, fără
discriminări pe criterii de vârstă, sex, rasă, origine etnică, apartenentă
politică sau religioasă.
(2) Societătile
comerciale, companiile si societătile nationale, regiile autonome si alte
unităti aflate sub autoritatea administratiei publice centrale sau locale,
unitătile si institutiile finantate din fonduri bugetare si extrabugetare,
denumite în continuare angajatori, vor lua toate măsurile să asigure conditii
salariatilor pentru a avea acces periodic la formare profesională. Drepturile
si obligatiile ce revin angajatorilor si salariatilor în perioada în care
salariatii sunt cuprinsi în cursuri de formare profesională vor fi prevăzute în
contractul colectiv sau, după caz, în contractul individual de muncă.
(3)
Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă pot participa, în conditiile
legii, la programele de formare profesională organizate de Agentia Natională
pentru Ocupare si Formare Profesională.
Art. 3. -
Formarea profesională a adultilor are ca principale obiective:
a)
facilitarea integrării sociale a indivizilor în concordaniă cu aspiratiile lor
profesionale si cu necesitătile pietei muncii;
b)
pregătirea resurselor umane capabile să contribuie la cresterea
competitivitătii fortei de muncă;
c)
actualizarea cunostintelor si perfectionarea pregătirii profesionale în
ocupatia de bază, precum si în ocupatii înrudite;
d)
schimbarea calificării, determinată de restructurarea economică, de mobilitatea
socială sau de modificări ale capacitătii de muncă;
e)
însusirea unor cunostinte avansate, metode si procedee moderne necesare pentru
îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
Art. 4. -
(1) Formarea profesională a adultilor cuprinde formarea profesională initială
si formarea profesională continuă organizată prin alte forme decât cele
specifice sistemului national de învătămănt.
(2)
Formarea profesională initială a adultilor asigură pregătirea necesară pentru
dobândirea competentelor profesionale minime necesare pentru obtinerea unui loc
de muncă.
(3)
Formarea profesională continuă este ulterioară formării initiale si asigură
adultilor fie dezvoltarea competentelor profesionale deja dobândite, fie
dobândirea de noi competente.
Art. 5. -
(1) În sensul prezentei ordonante, competenta profesională reprezintă
capacitatea de a realiza activitătile cerute la locul de muncă la nivelul
calitativ specificat în standardul ocupational.
(2)
Competentele profesionale se dobândesc prin initiere, calificare,
perfectionare, specializare, recalificare, definite astfel:
a)
initierea reprezintă dobândirea unor cunostinte, priceperi si deprinderi minime
necesare pentru desfăsurarea unei activităti;
b)
calificarea reprezintă ansamblul de competente profesionale care permit unei
persoane să desfăsoare activităti specifice unei ocupatii sau profesii;
c)
perfectionarea constă în dezvoltarea competentelor profesionale în cadrul
aceleiasi calificări;
d) specializarea
este o formă specifică de formare profesională care urmăreste obtinerea de
cunostinie si deprinderi într-o arie restrânsă din sfera de cuprindere a unei
ocupatii;
e)
recalificarea constă în obtinerea competentelor specifice unei alte ocupatii sau
profesii, diferită de cele dobândite anterior.
Art. 6. -
(1) Formarea profesională a adultilor se poate realiza, în conditiile prevăzute
de prezenta ordonantă, de către persoane juridice de drept public sau privat,
iar în cazul uceniciei, si de către persoane fizice, denumite în continuare
furnizori de formare profesională.
(2)
Furnizorii de formare profesională prevăzuti la alin. (1) trebuie să aibă
capacitatea de a presta servicii de formare profesională si de a îndeplini
standardele de pregătire profesională.
(3)
Furnizori de formare profesională pot fi si centrele de formare profesională,
cu sau fără personalitate juridică înfiintate, potrivit legii, de persoane
juridice de drept public sau privat.
Art. 7. - (1)
Formarea profesională a adultilor se organizează în mod distinct pe niveluri de
pregătire si specialităti, tinând seama de nevoile angajatorilor, de
competentele de bază ale adultilor, de cerintele posturilor pe care acestia le
ocupă si de posibilităiile lor de promovare sau de încadrare în muncă.
(2) Formele
de realizare a formării profesionale a adultilor sunt:
a) cursuri
organizate de angajatori în cadrul unitătilor proprii sau de furnizorii de
formare profesională;
b) stagii
de practică si specializare în unităti din tară sau din străinătate;
c) alte
forme de pregătire profesională prevăzute de lege.
Art. 8. - (1)
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, la propunerea Consiliului National de
Formare Profesională a Adultilor, în baza planurilor nationale de dezvoltare si
de actiune, a programelor de guvernare si a strategiilor sectoriale, elaborează
politici si strategii nationale privind dezvoltarea resurselor umane, inclusiv
formarea profesională a aduliilor, pe care le supune spre aprobare Guvernului.
(2)
Strategiile sectoriale si teritoriale privind formarea profesională a adultilor
se elaborează de ministere, agentii nationale si alte organe ale administratiei
publice centrale de specialitate sau, după caz, de autoritătile administratiei
publice locale.
(3) Agentia
Natională pentru Ocupare si Formare Profesională coordonează la nivel national
activitatea de formare profesională a persoanelor aflate în căutarea unui loc
de muncă, pune în aplicare politicile si strategiile privind calificarea si
recalificarea somerilor, organizează programe de formare profesională pentru
aceste categorii de adulti prin centrele de formare profesională proprii si
prin furnizori de formare profesională autorizati potrivit art. 19, pe bază de
contracte încheiate în conditiile legii.
Art. 9. -
Pentru realizarea formării profesionale a propriilor salariati, angajatorii vor
negocia cu organizatiile sindicale sau, după caz, cu reprezentantii
salariatilor elaborarea planurilor de formare profesională in concordantă cu
programele de dezvoltare ale acestora si cu strategiile sectoriale si
teritoriale.
Art. 10. -
Formarea profesională a adultilor se realizează prin programe de formare
profesională care cuprind totalitatea activităiilor de pregătire teoretică si/sau
practică destinate unor categorii de persoane, unui grup sau unor persoane în
vederea realizării obiectivelor de formare profesională pentru un anumit
domeniu.
Art. 1 1. -
(1) Programele de formare profesională se organizează de furnizorii de formare
profesională pentru ocupatii, meserii si profesii, denumite în continuare
ocupatii, definite si cuprinse în Clasificarea ocupatiilor din România C.O.R.,
precum si pentru competentele profesionale specifice mai multor ocupatii.
(2)
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale împreună cu Agentia Natională pentru
Ocupare si Formare Profesională, cu consultarea Consiliului National de Formare
Profesională a Adultilor, a ministerelor, agentiilor nationale, a celorlalte
organe ale administratiei publice centrale de specialitate, precum si a
organizatiilor profesionale, vor elabora Nomenclatorul operational al
ocupatiilor, meseriilor si profesiilor din România, care va fi aprobat prin
ordin al ministrului muncii si protectiei sociale. Ordinul va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, si va fi actualizat periodic.
Art. 12. - (1)
Programele de formare profesională asigură dobândirea unor competente
profesionale în conformitate cu standardele ocupationale recunoscute la nivel
national, aprobate de Consiliul pentru Standarde Ocupationale si Atestare, în
conditiile reglementărilor legale în vigoare.
(2)
Standardul ocupational este documentul care precizează unitătile de competentă
si nivelul calitativ asociat rezultatelor activitătilor cuprinse într-o ocupatie.
Art. 13. -
Furnizorii de formare profesională care solicită organizarea de programe de
formare profesională în ocupatii pentru care nu există standarde ocupationale
pot elabora proiecte de standarde ocupationale care vor fi supuse spre aprobare
în conditiile reglementărilor legale în vigoare.
Art. 14 - (1)
Programele de formare profesională cuprind, în principal, următoarele elemente:
a)
obiectivele programului de formare profesională exprimate în competentele
profesionale ce urmează să fie dobândite de fiecare persoană care urmează
programul;
b) durata
de pregătire pentru realizarea obiectivelor propuse;
c) numărul
minim si maxim de participanti pentru un ciclu sau o serie de pregătira;
d)
persoanele cu atributii de instruire teoretică si practică, denumite în
continuare formatori;
e) programa
de pregătire;
f)
mijloacele si metodele care asigură asimilarea cunostintelor si formarea
deprinderilor necesare ocupatiei respective;
g)
descrierea materialelor de pregătire, a dotărilor si echipamentelor utilizate;
h)
criteriile de evaluare de proces si finală a îndeplinirii obiectivetor
specifice programului de formare profesională.
(2)
Programa de pregătire poate fi structurată pe module.
(3).
Furnizorii de formare profesională care organizează programe de formare
profesională la care participă persoane cu nevoi speciale vor adapta programele
în mod corespunzător în vederea asigurării accesului egal si nediscriminatoriu
al acestor categorii de persoane la formarea profesională.
Art. 15. -
Participantii la programele de formare profesională nu pot fi obligati să
participe la alte activităti decât cele prevăzute în programa de pregătire.
Art. 16. -
(1) Furnizorii de formare profesională care organizează programe finalizate cu
certificate de calificare recunoscute la nivel national încheie contracte de
formare profesională cu participantii la aceste programe
(2) Modelul
contractului de formare profesională, prevăzut la alin. (1), se aprobă prin
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante, prevăzute la art. 46.
(3)
Contractele de formare profesională se înregistrează la comisiile de autorizare
a furnizorilor de formare profesională judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, denumite în continuare comisii de autorizare.
Art. 17. -
(1) Formarea profesională se poate realiza si prin ucenicie organizată la locul
de muncă, prin care persoanete peste 15 ani, absolventi de gimnaziu cu sau fără
certificat de capacitate, pot obtine o calificare profesională.
(2)
Conditiile în care se desfăsoară formarea profesională prin ucenicie la locul
de muncă, drepturile si obligatiile ucenicului si ale persoanei fizice furnizor
de formare profesională se reglementează prin hotărâre a Guvernului.
Autorizarea
furnizorilor de formare profesiorială. Evaluarea si certificarea formării
profesionale a adultilor
Art. 18. - (1)
Furnizorii de formare profesională pot organiza programe de formare
profesională, finalizate prin certificate de calificare sau de competentă
profesională cu recunoastere natională, numai dacă au prevăzut în statut sau,
după caz, în autorizatia pentru desfăsurarea unor activităti independente
activităti de formare profesională si sunt autorizati în conditiile prezentei
ordonante.
(2)
Angajatorii care organizează programe de formare profesională pentru salariatii
proprii eliberează certificate care au valabilitate numai în cadrul unitătilor
respective.
(3)
Certificatele prevăzute la alin. (2) au recunoastere natională numai dacă
angajatorii sunt autorizati ca furnizori de formare profesională.
Art. 19. -
(1) În vederea autorizării furnizorilor de formare profesională se înfiintează
comisiile de autorizare.
(2) La
nivel national activitatea de autorizare a furnizori lor de formare
profesională va fi coordonată de Consiliul National de Formare Profesională a
Adultilor.
Art. 20. -
(1) Comisiile de autorizare sunt constituite din 9 membri, având următoarea
componentă:
a) un
reprezentant al inspectoratului scolar judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti;
b) un
reprezentant al agentiei pentru ocupare si formare profesională judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti;
c) un
reprezentant din partea prefecturii;
d) 3
reprezentanti desemnati de comun acord de organizatiile patronale
reprezentative, potrivit legii, la nivel judetean;
e) 3
reprezentanti desemnati de comun acord de organizatiile sindicale
reprezentative, potrivit legii, la nivel judetean.
(2) În
exercitarea atributiilor ce le revin comisiile de autorizare pot constitui
comitete de specialitate pe domenii ocupationale.
(3)
Comisiile de autorizare sunt numite prin hotărâre a Consiliului National de
Formare Profesională a Adultilor.
(4)
Presedintele comisiei de autorizare este desemnat de membrii comisiei prin
votul majoritătii simple a acestora si se numeste prin hotărâre a Consiliului
National de Formare Profesională a Adultilor.
(5) Pentru
exercitarea atributiilor ce le revin comisiile de autorizare sunt ajutate de
secretariate tehnice formate din câte 2 persoane în judete si din 6 persoane în
municipiul Bucuresti. Posturile pentru aceste persoane se înfiintează în cadrul
agentiilor pentru ocupare si formare profesională judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si sunt finantate din venituri extrabugetare.
Art. 21. -
Comisiile de autorizare au următoarele atributii:
a) autorizează furnizorii de formare
profesională;
b) oferă
consultantă si informatii furnizorilor de formare profesională;
c)
monitorizează activitatea furnizorilor de formare profiesională si, după caz,
retrage autorizatia acestora;
d)
coordonează organizarea testelor de evaluare la terminarea cursurilor de
initiere, calificare, recalificare, perfectionare profesională si alte forme
specifice.
Art. 22. -
Consiliul National de Formare Profesională a Adultilor are următoarele
atributii în coordonarea activitătii de autorizare a furnizorilor de formare
profesională:
a)
coordonează si îndrumă metodologic activitatea comisiilor de autorizare;
b) în
colaborare cu Ministerul, Muncii si Protectiei Sociale si cu Ministerul
Educatiei Nationale elaborează criterii si proceduri de evaluare a furnizorilor
de formare profesională în vederea autorizării, precum si regulamente,
metodologii si instructiuni de lucru pentru comisiile de autorizare;
c) rezolvă
oontestatiile depuse de furnizorii de formare profesională în legătura cu
activitatea comisiilor de autorizare; împotriva hotărârii de solutionare a
contestatiilor furnizorii de formare profesională se pot adresa instantei de
contencios administrativ, potrivit legii.
Art. 23. -
(1) Autorizarea furnizorilor de formare profesională se face pe baza
criteriilor de evaluare, pentru o perioadă de 4 ani.
(2)
Autorizarea se acordă pentru fiecare dintre ocupatiile pentru care furnizorii
de formare profesională organizează programe de formare profesională.
(3)
Filialele furnizorilor de formare profesională si centrele de formare
profesională, fără personalitate juridică, sunt considerate unităti distincte
si se supun separat procedurii de autorizare.
Art. 24. - (1)
Criteriile de evaluare a furnizorilor de formare profesională au în vedere
următoarele elemente:
a)
programul de formare profesională;
b)
experienta furnizorilor de formare profesională si rezultatele activitătii lor
anterioare obtinerii autorizării sau în alte programe de formare profesională
pe care le-au realizat, dacă este cazul;
c)
resursele financiare.
(2) Pentru
a fi autorizati furnizorii de formare profesională trebuie să facă dovada că
realizează programele de formare profesională cu formatori care au pregătirea
pedagogică specifică formării profesionale a adultilor si pregătirea de
specialitate corespunzătoare programei de pregătire.
Art. 25. - (1)
Autorizarea poate fi retrasă de comisia de autorizare dacă se constată
nerespectarea programelor pentru care furnizorul de formare profesională a fost
autorizat sau dacă, în mod repetat, rezultatele la testele de evaluare sunt
nesatisfăcătoare.
(2)
Furnizorul de formare profesională căruia i s-a retras autorizarea poate să
solicite o nouă autorizare numai după un an de la data comunicării retragerii.
(3)
Furnizorul de formare profesională căruia i s-a retras de două ori autorizarea
pentru aceeasi ocupatie pierde dreptul de a mai organiza programe de formare
profesională pentru respectiva ocupatie.
Art. 26. - (1)
Pentru acoperirea cheltuielilor de autorizare furnizorii de formare
profesională vor plăti taxe de autorizare, care se gestionează în regim
extrabugetar de Agentia Natională pentru Ocupare si Formare Profesională.
(2) Nivelul
taxelor de autorizare va fi aprobat de Consiliul National de Formare
Profesională a Adultilor, la propunerea comisiilor de autorizare.
(3) Sumele
încasate din taxele de autorizare necheltuite până la sfărsitul anului se
reportează în anul următor, pentru a fi utilizate cu aceeasi destinatie.
Art. 27. - (1)
Furnizorii de formare profesională autorizati se înregistrează în registrele de
formare profesională deschise la comisiile de autorizare.
(2) La
nivelul Consiliului National de Formare Profesională a Adultilor se întocmeste
Registrul national al formării profesionale, care cuprinde toti furnizorii de
formare profesională autorizati.
Art. 28. -
Metodologia certificării formării profesionale a adultilor se aprobă prin ordin
al ministrului muncii si protectiei sociale, cu avizul Consiliului National de
Formare Profesională a Adultilor, si se publică în, Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 29. - (1)
Participantii la programele de formare profesională si persoanele care se
califică prin ucenicie sustin la terminarea stagiilor de pregătire teoretică
sau practică teste de evaluare a competentelor profesionale.
(2) Testu
de evaluare reprezintă un set de probe practice si/sau teoretice prin care se
constată însusirea de către participantii la programul de formare profesională
a competentelor specifice programului.
Art. 30. - (1)
Testul de evaluare se sustine în fata unei comisii de evaluare, constituită din
specialisti din afara furnizorilor de formare profesională, numită de comisia
de autorizare.
(2) La evaluare pot asista si reprezentanti ai
furnizorilor de formare profesională care au organizat programul de tormare
profesională.
Art. 31. - (1)
Persoanele care promovează testele de evaluare primesc certificate de
calificare sau, după caz, certificate de competeniă profesională.
(2) În functie
de modalitătile de dobândire a competentelor profesionale prevăzute la art. 5
si de formele de realizare a formării profesionale se eliberează certificate
după cum urmează:
a) pentru
cursuri si stagii de initiere se eliberează certificat de competentă
profesională;
b) pentru
cursuri de calificare sau recalificare se eliberează certificat de calificare
profesională;
c) pentru
cursuri si stagii de perfectionare sau specializare se eliberează certificat de
competentă profesională;
d) pentru
ucenicie la locul de muncă se eliberează certificat de calificare prefesională.
(3) În
cazul programelor de formare profesională structurate pe module, la terminarea
fiecărui modul, după sustinerea testului de evaluare, se eliberează certificat
de competentă profesională.
(4)
Certificatele de calificare se eliberează însotite de o anexă în care se
precizează competentele profesionale dobândite.
(5)
Formularele certificatelor de competentă profesională si, respectiv, de
calificare se pun la dispozitie furnizorilor de formare profesională, contra
cost, de comisiile de autorizare.
Art. 32. -
Competentele profesionale dobândite în cadrul altor forme de pregătire
profesională pot fi evaluate si certificate de Consiliul pentru Standarde
Ocupationale si Atestare, care eliberează certificate de competentă
profesională echivalente cu certificatele de calificare si care sunt
recunoscute pe piata muncii.
CAPITOLUL
IV
Art. 33. -
Formarea profesională a adultilor se finantează din următoarele surse:
a) fonduri
proprii ale angajatorilor;
b) bugetul
Fondului pentru plata ajutorului de somaj;
c)
sponsorizări, donatii, surse externe atrase;
d)
contributii ale persoanelor participante la programele de formare profesională.
Art. 34. -
Societătile comerciale, societătile si companiile nationale si regiile autonome
pot efectua cheltuieli pentru formarea profesională a salariatilor, cheltuieli
care se regăsesc în costul produselor si serviciilor.
Art. 35. -
Institutiile finantate din fonduri extrabugetare pot efectua cheltuieli pentru
formarea profesională a salariatilor din aceste venituri.
Art. 36. -
Institutiile finantate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale pot
finanta cheltuielile cu formarea profesională a salariatilor din surse
bugetare, potrivit bugetelor proprii aprobate.
Art. 37. - (1)
Pe perioada în care participă la programe de formare profesională finantate de
angajatori salariatii primesc drepturile salariale stabilite potrivit
contractului individual de muncă pentru program normal de lucru.
(2)
Angajatorii suportă cheltuielile de deplasare pentru participarea la programele
de formare profesională, dacă aceste programe se desfăsoară în altă localitate
decât cea în care salariatul îsi are locul de muncă.
Art. 38. -
Salariatii care, la cererea angajatorului, participă la programe de formare
profesională pe o perioadă de cel putin 3 luni încheie cu acesta conventii care
constituie acte aditionale la contractele individuale de muncă, prin care sunt
stabilite drepturile si obligatiile după absolvire.
Art. 39. - (1)
Din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj se finantează programele
de formare profesională, organizate de Agentia Natională pentru Ocupare si
Formare Profesională, pentru câlificarea, recalificarea si perfectionarea
somerilor, a celor care beneficiază de ajutor de integrare profesională si de
alocatie de sprijin.
(2)
Persoanele aflate în căutarea unui loc
de muncă, altele decât cele prevăzute la alin. (1), pot participa la programe
de formare profesională finantate din contributii proprii sau din alte surse.
Art. 40. - (1)
Finantarea formării profesionale se poate realiza si din sponsorizări, donatii
sau din surse externe atrase.
(2)
Conditiile si formele în care se acordă furnizorilor de formare profesională
sprijin financiar din surse externe se reglementează prin lege, prin hotărâri
ale Guvernului sau în conformitate cu prevederile acordurilor internationale de
cooperare la care România este parte.
CAPITOLUL V
Art. 41 . -
(1) Programele de formare profesională care au început înainte de data intrării
în vigoare a prezentei ordonante vor continua, până la finalizare, în
conditiile stabilite prin actele normative aflate în vigoare la data începerii
acestor programe.
(2)
Furnizorii de formare profesională, care au programe în derulare mai pot
functiona în această calitate numai pentru programe de formare profesională
care se finalizează până la data de 31 decembrie 2001, dată până la care
trebuie să obtină autorizarea.
Art. 42. - (1)
Furnizorii de formare profesională care la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante au în derulare programe de formare profesională în vederea dobândirii
unor competente pentru care nu există standarde ocupationale, după finalizarea
acestor programe, îsi pot continua activitatea, în baza acelorasi programe,
numai după întocmirea si aprobarea în conditiile legii a respectivelor
standarde ocupationale.
(2) În
cazuri speciale se pot organiza programe de formare profesională pentru
dobândirea de competente pentru care nu există standarde ocupationale, numai cu
aprobarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 43. - (1)
Formatorii care nu îndeplinesc conditiile prevăzute la art. 24 alin. (2)
privind pregătirea pedagogică specifică pentru formarea profesională a
adultilor trebuie să dobândească această pregătire până la data de 31 decembrie
2002.
(2) După
data prevăzută la alin. (1) persoanele care nu îndeplinesc conditiile de
pregătire pedagogică prevăzute de prezenta ordonantă nu mai pot functiona ca
formatori.
Art. 44. -
Furnizorii de formare profesională vor pune la dispozitie directiilor
teritoriale de statistică datele solicitate de acestea, referitoare la
activitătile de formare profesională a adultilor.
Art. 45. -
(1) Comisia Natională pentru Statistică va include în programul său de
activitate cercetarea statistică periodică a formării profesionale a adultilor.
(2)
Metodologia de realizare a cercetării statistice aferente formării profesionale
a adultilor, stabilirea indicatorilor urmăriti si a modului de calcul al acestora, precum si periodicitatea acestei
cercetări vor fi stabilite de Comisia Natională pentru Statistică, în
colaborare cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si cu Consiliul National
de Formare Profesională a Adultilor.
Art. 46. -
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale împreună cu Consiliul National de
Formare Profesională a Adultilor vor elabora si vor supune spre aprobare
Guvernului norme metodologice pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonante
în termen de 90 de zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 47. -
Prezenta ordonantă intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2001, cu exceptia
prevederilor art. 24 alin. (2) care intră în vigoare la data de 1 ianuarie
2003.
Contrasemnează:
Ministrul
muncii si protectiei sociale,
Ministrul
educatiei nationale,
Ministrul
finantelor,
Bucuresti, 31 august 2000.
Nr. 129.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 22/1992 privind finantarea
ocrotirii
sănătătii, aprobată prin Legea nr. 114/1992, cu modificările si completările
ulterioare
În temeiul
prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si ale art. 1
lit. B pct. 4 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. -
Ordonanta Guvernului nr. 22/1992 privind finantarea ocrotirii sănătătii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 28 august
1992, aprobată prin Legea nr. 114/1992, completată si modificată prin Ordonanta
Guvernului nr. 109/1999, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul
6 va avea următorul cuprins:
"Art.
6. - Veniturile proprii ale institutiilor sanitare publice, finantate integral
de la bugetul de stat si care sunt prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonantă, rămân la dispozitia
institutiilor publice care le realizează."
2.
Articolul 9 va avea următorul cuprins:
"Art.
9. - Veniturile realizate potrivit prevederilor art. 3 se utilizează pentru
finantarea programelor nationale de sănătate, precum si a cheltuielilor curente
si de capital ale institutiilor sanitare publice."
3. Anexa la Ordonanta Guvernului nr. 22/1992 privind
finantarea ocrotirii sănătătii, cu modificările si completările ulterioare, se
înlocuieste cu anexa care face parte integrantă din prezenta ordonantă.
Art. II.
- Ordonanta Guvernului nr. 22/1992, cu modificările si completările ulterioare
si cu cele aduse prin prezenta ordonantă, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, după aprobarea ei prin lege, dându-se
articolelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
sănătătii,
Ministrul
finantelor,
Bucuresti, 31 august 2000.
Nr. 135.
ANEXĂ
VENITURILE
PROPRII
ale
Ministerului Sănătătii si ale institutiilor sanitare publice finantate integral
de la bugetul de stat
Veniturile
proprii ale Ministerului Sănătătii si ale unitătilor sanitare publice finantate
integral de la bugetul de stat se constituie din sumele realizate din:
1.
consultatii, tratamente, investigatii si alte servicii medicale acordate
conform legii;
2.
prestatii medico-sanitare pentru regii autonome, societăti comerciale,
institutii publice ori persoane juridice sau fizice, potrivit reglementărilor
în vigoare;
3.
examenele medicale si psihologice pentru obtinerea de certificate medicale, cu
exceptia certificatelor pentru incapacitate temporară de muncă si a celor
solicitate de categoriile de persoane scutite de la plata acestor examene,
prevăzute prin reglementările legale speciale;
4.
contributia lunară a părintilor sau a tutorilor legali pentru întretinerea
copiilor în crese;
5. taxa
pentru examene si concursuri organizate de unitătile sanitare sau unitătile cu
retea proprie;
6.
închirieri si concesionări, conform prevederilor legale;
7. tarife
pentru efectuarea expertizelor, constatărilor si altor lucrări medico-legale;
8.
activitatea colectivelor de cercetare din sistemul de sănătate publică;
9. *)
contravaloarea sângelui si a produselor labile si stabile din sânge si plasmă,
stabilită prin ordin al ministrului sănătătii, livrate de centrele de
transfuzii de sânge judetene, respectiv al municipiului Bucuresti;
10.
consultanta si asistenta tehnică în domeniul sanitar;
11.
eliberarea de autorizatii, avize si alte acte oficiale, conform legii, pentru
persoane fizice si juridice;
12.
valorificarea bunurilor aflate în dotare către persoane fizice sau juridice, în
conditiile legii;
13. sumele
încasate de Ministerul Sănătătii în vederea eliberării autorizatiei de
functionare pentru unitătile de productie a produselor medicamentoase, depozite
farmaceutice, farmacii si drogherii. Pentru depozite, farmacii si drogherii
suma pentru reautorizare va fi jumătate din suma prevăzută a fi achitată la
autorizare.
*) Se gestionează de Ministerul Sănătătii si se
utilizează pentru finantarea programelor nationale de sănătate publică.