MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XII -
Nr. 471 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi,
28 septembrie 2000
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
157. - Lege privind Planul national pentru agricultură si
dezvoltare rurală aferent Programului SAPARD pentru cofinantarea acestuia de la
bugetul de stat
363. - Decret pentru promulgarea Legii privind Planul national
pentru agricultură si dezvoltare rurală aferent Programului SAPARD pentru
cofinantarea acestuia de la bugetul de stat
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
142. - Ordonantă de urgentă privind înfiintarea, organizarea
si functionarea Agentiei SAPARD pentru implementarea tehnică si financiară a
Instrumentului special de preaderare pentru agricultură si dezvoltare rurală
143. - Ordonantă de urgentă privind organizarea studiilor de
masterat din România
830. - Hotărâre privind transmiterea unui teren, proprietate publică
a statului, din administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, destinat construirii de locuinte
prin Agentia Natională pentru Locuinte
831. - Hotărâre pentru prelungirea cu 3 ani a moratoriului la
exportul din România de mine antiinfanterie (antipersonal)
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
Planul national pentru agricultură si dezvoltare rurală aferent Programului
SAPARD
pentru
cofinantarea acestuia de la bugetul de stat
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Art. 1. -
(1) În scopul accesării asistentei financiare nerambursabile acordate României
de Uniunea Europeană în cadrul Programului SAPARD în perioada 2000-2006 se
aprobă Planul national pentru agricultură si dezvoltare rurală, prevăzut în
anexa*) care face parte integrantă din prezenta lege.
(2)
Fondurile acordate, în perioada de preaderare a României, pentru agricultură
vor fi în concordantă cu prioritătile adoptării acquisului comunitar în România
si sunt directionate pe următoarele măsuri:
a)
prelucrarea si marketingul produselor agricole si piscicole;
b)
îmbunătătirea structurilor în vederea realizării controlului de calitate
veterinar si fitosanitar pentru stabilirea calitătii produselor alimentare si
pentru protectia consumatorului;
c)
dezvoltarea si îmbunătătirea infrastructurii rurale;
d)
îmbunătătiri funciare si reparcelare;
e)
renovarea si dezvoltarea satelor si conservarea patrimoniului natural;
f) elaborarea
si actualizarea registrelor cadastrale;
g)
managementul resurselor de apă pentru agricultură;
h)
investitii în exploatatiile agricole;
i)
constituirea grupurilor de producători;
j) măsuri
de agromediu;
k)
înfiintarea serviciilor de ajutoare si de management pentru personalul din
exploatatiile agricole;
l)
dezvoltarea si diversificarea activitătilor economice pentru generarea de
activităti multiple si venituri alternative;
m)
silvicultură;
n)
îmbunătătirea pregătirii profesionale si asistentă tehnică.
Art. 2. -
În perioada 2000-2006, anual în bugetul de stat va fi prevăzută în mod distinct
suma reprezentând o treime din sumele alocate de Uniunea Europeană cu titlu de
asistentă financiară nerambursabilă, în cadrul Programului SAPARD.
Art. 3. -
Planul national pentru agricultură si dezvoltare rurală aferent Programului
SAPARD va fi implementat de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei prin
programe multianuale aprobate prin hotărâri ale Guvernului, la propunerea
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si a altor institutii interesate, în
urma negocierii cu Comisia Europeană.
Art. 4. -
Conditiile pentru aplicarea art. 1-3 din prezenta lege se vor stabili prin acte
normative elaborate în concordantă cu Reglementările Comisiei Europene nr.
1.268/1999 si nr. 2.759/1999.
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 3 aprilie 2000, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 7 septembrie 2000, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI
Bucuresti, 22 septembrie 2000.
Nr. 157.
*) Anexa se publică ulterior.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru
Promulgarea Legii privind Planul national
pentru
agricultură si dezvoltare rurală aferent Programului SAPARD pentru cofinantarea
acestuia de la bugetul de stat
În temeiul
art. 77 alin. (1) si al art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele
României d e c r e t e a z ă :
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind Planul national pentru agricultură si
dezvoltare rurală aferent Programului SAPARD pentru cofinantarea acestuia de la
bugetul de stat si se dispune publicarea în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
Bucuresti, 20 septembrie 2000.
Nr. 363.
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei SAPARD pentru implementarea
tehnică si financiară a Instrumentului special de preaderare pentru agricultură
si dezvoltare rurală
În temeiul
prevederilor art. 107 si ale art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. -
(1) Se înfiintează Agentia SAPARD, institutie publică cu personalitate
juridică, în subordinea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, finantată
din venituri bugetare si extrabugetare, cu sediul central în municipiul
Bucuresti, bd Carol I nr. 24, sectorul 3.
(2) Scopul
Agentiei SAPARD îl constituie implementarea tehnică si financiară a
Instrumentului special de preaderare pentru agricultură si dezvoltare rurală,
denumit în continuare Programul SAPARD.
(3) Agentia
SAPARD are în structură 8 birouri regionale de implementare a Programului
SAPARD, amplasate potrivit regiunilor de dezvoltare constituite în temeiul
Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regională în România, care îsi
desfăsoară activitatea la sediul directiilor generale pentru agricultură si
industrie alimentară, astfel:
a) Biroul
regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 1 Nord-Est, pentru
Regiunea 1 Nord-Est, pentru teritoriile judetelor Bacău, Botosani, Iasi, Neamt,
Suceava si Vaslui;
b) Biroul
regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 2 Sud-Est, pentru
Regiunea 2 Sud-Est, pentru teritoriile judetelor Brăila, Buzău, Constanta,
Galati, Tulcea si Vrancea;
c) Biroul
regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 3 Sud-Muntenia, pentru
Regiunea 3 Sud-Muntenia, pentru teritoriile judetelor Arges, Călărasi,
Dâmbovita, Giurgiu, Ialomita, Prahova si Teleorman;
d) Biroul
regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 4 Sud-Vest-Oltenia,
pentru Regiunea 4 Sud-Vest-Oltenia, pentru teritoriile judetelor Gorj, Dolj,
Mehedinti, Olt si Vâlcea;
e) Biroul
regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 5 Vest România, pentru
Regiunea 5 Vest România, pentru teritoriile judetelor Arad, Caras-Severin,
Hunedoara si Timis;
f) Biroul
regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 6 Nord-Vest, pentru
Regiunea 6 Nord-Vest, pentru teritoriile judetelor Bihor, Bistrita-Năsăud,
Cluj, Maramures, Sălaj si Satu Mare;
g) Biroul
regional de implementare a Programului SAPARD Regiunea 7 Centru, pentru
Regiunea 7 Centru, pentru teritoriile judetelor Alba, Brasov, Covasna,
Harghita, Mures si Sibiu;
h) Biroul regional
de implementare a Programului SAPARD Regiunea 8 Bucuresti-Ilfov, pentru
Regiunea 8 Bucuresti-Ilfov, pentru teritoriile municipiului Bucuresti si
judetului Ilfov.
Art. 2. -
(1) Agentia SAPARD are ca obiect de activitate implementarea tehnică si financiară
a Programului SAPARD în concordantă cu strategia si măsurile stabilite în
Planul national pentru agricultură si dezvoltare rurală aprobat prin lege.
(2)
Principalele atributii pentru activitatea de implementare tehnică sunt:
a)
organizarea primirii cererilor de finantare formulate de potentialii
beneficiari ai proiectelor finantate prin Programul SAPARD;
b)
verificarea cererilor de finantar, în vederea aprobării proiectelor finantate
prin Programul SAPARD în raport cu cerintele acestuia;
c) selectarea
proiectelor finantate prin Programul SAPARD, în conformitate cu prevederile
Planului national pentru agricultură si dezvoltare rurală;
d)
stabilirea obligatiilor contractuale dintre Agentia SAPARD si potentialii
beneficiari si totodată aprobarea începerii derulării proiectelor finantate prin Programul SAPARD;
e)
efectuarea verificărilor pe teren ale proiectelor care vor fi finantate prin
Programul SAPARD atât înainte, cât si după aprobarea acestora;
f)
întreprinderea de actiuni care să asigure buna derulare a proiectelor finantate
prin Programul SAPARD, care se implementează;
g)
raportarea progresului măsurilor care se implementează prin Programul SAPARD
către organismele care asigură finantarea programului.
(3)
Principalele atributii de plată sunt:
a) verificarea
cererilor de plată ale beneficiarilor proiectelor finantate prin Programul
SAPARD;
b)
verificarea pe teren a proiectelor finantate prin Programul SAPARD, pentru a
stabili eligibilitatea plătii;
c)
autorizarea plătii către beneficiarii proiectelor finantate prin Programul
SAPARD;
d)
efectuarea plătii către beneficiarii proiectelor finantate prin Programul
SAPARD;
e)
înregistrarea angajamentelor de plată si a plătilor către beneficiarii
proiectelor finantate prin Programul SAPARD;
f)
efectuarea de controale ale beneficiarilor proiectelor finantate prin Programul
SAPARD după efectuarea plătii, pentru a stabili dacă eligibilitatea si
conditiile acordării ajutorului financiar nerambursabil continuă să fie
respectate, ori de câte ori se consideră necesar.
(4) Agentia
SAPARD va delega următoarele atributii privind implementarea tehnică si
financiară, atributii ce vor fi îndeplinite în baza unor protocoale si/sau
acorduri interinstitutionale stabilite cu Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului, Ministerul
Lucrărilor Publice si Ameriajării Teritoriului, Ministerul Finantelor si
Agentia Natională pentru Dezvoltare Regională, precum si cu organizatii
guvernamentale sau neguvernamentale implicate la nivel national, regional si
local în implementarea tehnică si financiară a Programului SAPARD:
a)
verificarea proiectelor depuse spre aprobare în vederea finantării prin
Programul SAPARD, în raport cu cerintele acestuia;
b)
evaluarea proiectelor, în conformitate cu procedurile si criteriile de selectie
aprobate, si întocmirea listelor cuprinzând proiectele eligibile si cele
neeligibile;
c)
efectuarea verificărilor si controlului pe teren ale proiectelor, înainte si
după aprobarea acestora;
d)
efectuarea verificărilor si controlului pe teren ale cererilor de plată.
(5) Pentru
realizarea atributiilor prevăzute la alin. (4) Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului si Ministerul
Lucrărilor Publice si Amenajării Teritoriului vor asigura personalul necesar si
dotarea aferentă.
(6)
Atributiile prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. d) si e) vor fi exercitate numai
de Agentia SAPARD.
Art. 3. -
(1) Structura de organizare a sistemului de implementare a Programului SAPARD
este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonantă de
urgentă.
(2)
Conducerea Agentiei SAPARD este asigurată de directorul general numit, conform
legii, prin ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei.
(3) Structura
organizatorică, statul de functii, regulamentul de organizare si functionare
ale Agentiei SAPARD, atributiile directorului general al acesteia, precum si
localitatea în care îsi desfăsoară activitatea Biroul regional de implementare
a Programului SAPARD se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si
alimentatiei în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă.
(4) Numărul
maxim de posturi prevăzut pentru Agentia SAPARD este de 145, din care 45 de
posturi pentru unitatea centrală si 100 de posturi pentru cele 8 birouri
regionale de implementare a Programului SAPARD, si se încadrează în numărul
total de personal aprobat Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 4. -
Personalul Agentiei SAPARD se consideră transferat în interesul serviciului de
la Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de la directiile generale pentru
agricultură si industrie alimentară.
Art. 5. -
(1) Agentia SAPARD utilizează pentru aparatul propriu 3 autoturisme pentru
transport de persoane si un microbuz, consumul maxim de carburanti pentru un
autovehicul fiind de 250 l/lună..
(2) Cele 8
birouri regionale de implementare a Programului SAPARD utilizează câte un
autoturism pentru transport de persoane si câte un autoturism pentru
activitătile specifice.
Art. 6. -
Salarizarea personalului Agentiei SAPARD se face potrivit anexei nr. 1 la
Ordonanta de urgeniă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar.
Art. 7. -
Hotărârea Guvernului nr. 6/1999 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si se completează corespunzător prevederilor prezentei
ordonante de urgentă, astfel:
- Anexa nr.
1 se completează cu Agentia SAPARD. Anexa nr. 2 "Unitătile care
functionează în subordinea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei" se
completează la capitolul II "Institutii publice finantate de la bugetul de
stat si din venituri extrabugetare" cu pozitia 5. Agentia SAPARD.
Art. 8. -
În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă Ministerul Agriculturii si Alimentatiei va elabora normele metodologice
de aplicare a acesteia si le va supune spre aprobare Guvernului.
Art. 9. -
Ministerul Finantelor este autorizat să introducă modificările corespunzătoare
în bugetul ministerelor implicate în implementarea tehnică si financiară a
Programului SAPARD, rezultate din aplicarea prezentei ordonante de urgentă.
Art. 10. -
(1) Nerespectarea destinatiei sumelor primite prin Programul SAPARD, precum si
nerespectarea termenelor pentru care au fost acordate beneficiarilor constituie
contraventii, dacă nu sunt săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, să fie
considerate infractiuni, si se sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la
50.000.000 lei.
(2)
Constatarea contraventiilor prevăzute la alin. (1) si aplicarea amenzii se fac
de persoane împuternicite în acest sens de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei.
(3)
Prevederile prezentei ordonante de urgentă se completează cu dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea sl sanctionarea contraventiilor, cu modificările
ulterioare, cu exceptia art. 25-27.
(4)
Sanctiunile prevăzute la alin. (1) se aplică si persoanelor juridice.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii si alimentatiei,
p.
Ministrul finantelor,
Sebastian
Vlădescu,
secretar de
stat
p. Ministru
de stat,
ministrul
afacerilor externe,
Eugen
Dijmărescu,
secretar de
stat
Ministrul
apelor, pădurilor si protectiei mediului,
Ministrul
lucrărilor publice si amenajării teritoriului,
p.
Ministrul functiei publice,
Ioan
Onisei,
secretar de
stat ,
Ministrul
muncii si protectiei sociale,
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regională,
Ministru de
stat,
presedintele
Consiliului
de
Coordonare Economico-Financiară,
Bucuresti, 21 septembrie 2000.
Nr. 142.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
organizarea studiilor de masterat din România
În temeiul
prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. -
Masteratul este un program postuniversitar de studii interdisciplinare,
structurat în jurul unei specializări majore, cu durata de 2-4 semestre, care
integrează mai multe domenii de specializare.
Art. 2. -
(1) Durata studiilor de licentă sau de diplomă, cumulată cu durata studiilor de
masterat, nu poate să depăsească 12 semestre.
(2) Pentru
domeniile de specializare medical si arhitectură durata cumulată a studiilor de
licentă si de masterat este de cel mult 14 semestre.
Art. 3. -
(1) Masteratul poate fi organizat în cadrul institutiilor de învătământ
superior acreditate sau în cadrul scolilor de studii postuniversitare
înfiintate ca institutii independente si acreditate în acest scop.
(2)
Programele de studii pentru masterat se aprobă conform metodologiei elaborate
de Ministerul Educatiei Nationale si aprobate prin hotărâre a Guvernului în
termen de 60 de zile de la publicarea prezentei ordonante de urgentă în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. -
Pentru a putea organiza un program de masterat specializarea majoră trebuie să
fie , acreditată.
Art. 5. -
(1) Curriculumul cuprinde un număr de minimum 280 de ore de cursuri si
aplicatii.
(2)
Curriculumul poate fi oferit într-o limbă de circulatie internatională.
Art. 6. -
Cadrele didactice care desfăsoară activităti în învătământul de masterat
trebuie să fie personalităti consacrate în domeniu.
Art. 7. -
Programele de masterat pot fi urmate de absolventi de studii universitare de
lungă durată din tară si din străinătate, indiferent de profil sau de
specializare. Candidatii trebuie să facă dovada cunoasterii a cel putin unei
limbi străine de circulatie internatională, pe baza unei metodologii stabilite
de senatul universitar.
Art. 8. -
Studiile de masterat se încheie cu sustinerea unei disertatii. Absolventii care
au promovat disertatia obtin o diplomă de master.
Art. 9. -
Sistemele de credite transferabile folosite în cadrul programelor universitare
se vor extinde si la programele de masterat.
Art. 10. -
(1) Senatele universitătilor care sunt institutii organizatoare de doctorat
decid asupra programelor de masterat
care se pot constitui în componente ale programului de doctorat.
(2) Pentru
doctoranzii care urmează programele de masterat mentionate la alin. (1)
universitătile pot echivala rezultatele obtinute în cadrul masterelor cu
examenele si referatele din programul de doctorat, la propunerea conducătorilor
de doctorat si cu aprobarea senatelor universitare.
Art. 11. -
(1) Universitătile asigură o legătură cât mai strânsă între programele de
masterat si programele de cercetare, astfel încât studentii care urmează
programe de masterat să fie cuprinsi în activitatea de cercetare stiintifică.
(2)
Studentii care urmează programe de masterat pot desfăsura activităti didactice
corespunzătoare unui preparator universitar, care vor fi remunerate în regim de
plată cu ora.
Art.
12. - Durata studiilor pentru specializările de licentă prevăzute de Hotărârea
Guvernului nr. 535/1999 privind autorizarea de functionare provizorie sau
acreditarea specializărilor din cadrul institutiilor de învătământ superior de
stat si particulare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
324 din 7 iulie 1999, cu modificările ulterioare, se modifică în sensul
încadrării în duratele de studii prevăzute la art. 2, fără ca statutul de
profil autorizat sau acreditat să fie afectat.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
p.
Ministrul educatiei nationale,
Adrian
Miroiu,
secretar de
stat
Ministrul
muncii si protectiei sociale,
Bucuresti, 21 septembrie 2000.
Nr. 143.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
transmiterea unui teren, proprietate publică a statului,
din
administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea Consiliului
General
al
Municipiului Bucuresti, destinat construirii de locuinte prin Agentia Natională
pentru Locuinte
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. -
Se aprobă transmiterea unui teren, proprietate publică a statului, situat în
municipiul Bucuresti, în suprafată totală de 71.220 m2, având datele
de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, din administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea
Consiliului General al Municipiului Bucuresti,destinat construirii de locuinte
prin Agentia Natională pentru Locuinte.
Art.
2. - Predarea-primirea terenului
transmis potrivit art. 1 se face în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri pe baza unui protocol încheiat între părtile
interesate.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
apărării nationale,
Ministrul
functiei publice,
p.
Ministrul lucrărilor publice si amenajării teritoriului,
László
Borbely,
secretar de
stat
Bucuresti, 21 septembrie 2000.
Nr. 830.
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
terenului, proprietate publică a statului, situat în municipiul Bucuresti,
care se
transmite din administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea
Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, destinat construirii de locuinte
prin
Agentia Natională pentru Locuinte
Locul unde este situat terenul
care se transmite |
Persoana juridică de la care se
transmite terenul |
Persoana juridică la care se
transmite terenul |
Caracteristicile tehnice ale
terenului |
Municipiul
Bucuresti, Sos. Oltenitei nr. 219, sectorul 4 |
Ministerul
Apărării Nationale |
Consiliul
General al Municipiului Bucuresti |
Suprafata
totală =71 .220 m2 |
GUVERNUL
ROMANIEI
pentru
prelungirea cu 3 ani a moratoriului la exportul din România
de mine
antiinfanterie (antipersonal)
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Moratoriul la exportul din România de mine antiinfanterie
(antipersonal), instituit prin Hotărârea Guvernului nr. 748/1997, se
prelungeste pe o perioadă de 3 ani, începând cu data de 25 noiembrie 2000.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
p. Ministru
de stat,
ministrul
afacerilor externe,
Eugen
Dijmărescu,
secretar de
stat
Ministrul
apărării nationale,
p.
Ministrul industriei si comertului,
Constantin
Isbăsoiu,
secretar de
stat
Presedintele
Agentiei Nationale de Control
al
Exporturilor Strategice
si al
Interzicerii Armelor Chimice,
Bucuresti, 21 septembrie 2000.
Nr. 831.