MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul
XIII - Nr. 164 LEGI, DECRETE,
HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 2 aprilie 2001
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
90. – Lege privind organizarea si functionarea
Guvernului României si a ministerelor
137. – Decret pentru promulgarea Legii privind
organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
340. – Hotărâre pentru modificarea si completarea
Hotărârii Guvernului nr. 16/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Dezvoltării si Prognozei
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL
I
Organizarea si functionarea Guvernului
SECTIUNEA
1
Rolul si functiile Guvernului
Art. 1. - (1) Guvernul este
autoritatea publică a puterii executive, care functionează în baza votului de
încredere acordat de Parlament si care asigură realizarea politicii interne si
externe a tării si exercită conducerea generală a administratiei publice.
(2) Guvernul are rolul de a
asigura functionarea echilibrată si dezvoltarea sistemului national economic si
social, precum si racordarea acestuia la sistemul economic mondial în
conditiile promovării intereselor nationale.
(3) Guvernul se organizează si functionează
în conformitate cu prevederile constitutionale, având la bază Programul de
guvernare acceptat de Parlament.
(4) Numirea Guvernului se face de
Presedintele României pe baza votului de încredere acordat Guvernului de
Parlament.
(5) Pentru realizarea
Programului de guvernare Guvernul exercită următoarele functii:
a) functia de strategie, prin
care se asigură elaborarea strategiei de punere în aplicare a Programului de
guvernare;
b) functia de reglementare, prin care se
asigură elaborarea cadrului normativ si institutional necesar în vederea
realizării obiectivelor strategice;
c) functia de administrare a proprietătii
statului, prin care se asigură administrarea proprietătii publice si private a
statului, precum si gestionarea serviciilor pentru care statul este
responsabil;
d) functia de reprezentare,
prin care se asigură, în numele statului român, reprezentarea pe plan intern si
extern;
e) functia de autoritate de
stat, prin care se asigură urmărirea si controlul aplicării si respectării
reglementărilor în domeniul apărării, ordinii publice si sigurantei nationale,
precum si în domeniile economic si social si al functionării institutiilor si
organismelor care îsi desfăsoară activitatea în subordinea sau sub autoritatea
Guvernului.
SECTIUNEA
a 2-a
Componenta Guvernului
Art. 2. - Pot fi membri ai Guvernului
persoanele care au numai cetătenia română si domiciliul în tară, se bucură de
exercitiul drepturilor electorale, nu au suferit condamnări penale si nu se
găsesc în unul dintre cazurile de incompatibilitate prevăzute la art. 4 alin.
(1).
Art. 3. - (1) Guvernul este alcătuit din
primul-ministru si ministri.
(2) Din Guvern pot face parte
si ministri-delegati, cu însărcinări speciale pe lângă primul-ministru,
prevăzuti în lista Guvernului prezentată Parlamentului pentru acordarea votului
de încredere.
Art. 4. - (1) Functia de
membru al Guvernului este incompatibilă cu:
a) exercitarea altei functii publice de
autoritate, cu exceptia celei de deputat sau de senator;
b) exercitarea unei functii de
reprezentare profesională salarizată în cadrul organizatiilor cu scop
comercial;
c) exercitarea de acte de
comert, cu exceptia vânzării sau cumpărării de actiuni ori alte titluri de
valoare;
d) exercitarea functiei de
administrator ori de cenzor la societătile comerciale sau de reprezentant al
statului în adunările generale ale unor asemenea societăti ori de membru al
consiliilor de administratie ale regiilor autonome, companiilor nationale si
societătilor nationale;
e) exercitarea unei functii
publice în serviciul unei organizatii străine, cu exceptia acelor functii
prevăzute în acordurile si conventiile la care România este parte.
(2) Constatarea stării de incompatibilitate
se face de primul-ministru, care va dispune măsurile necesare pentru încetarea
acesteia.
Art. 5. - Functia de membru al Guvernului
încetează în urma demisiei, a revocării, a pierderii drepturilor electorale, a
stării de incompatibilitate, a decesului si a demiterii în conditiile prevăzute
la art. 8 alin. (2).
Art. 6. - Demisia din functia de membru al
Guvernului se anuntă public, se prezintă în scris primului-ministru si devine
irevocabilă din momentul în care s-a lua act de depunerea ei, dar nu mai târziu
de 15 zile de la data depunerii.
Art. 7. - (1) Revocarea din functia de membru
al Guvernului se face de Presedintele României, prin decret, la propunerea
primului-ministru.
(2) Revocarea are loc în caz de remaniere
guvernamentală.
Art. 8. - (1) În cazul în care încetarea
calitătii de membru al Guvernului intervine ca urmare a demisiei, a pierderii
drepturilor electorale, a incompatibilitătii, a decesului si în alte situatii
prevăzute de lege, Presedintele României, la propunerea primului-ministru, ia
act de aceasta si declară vacantă functia de membru al Guvernului.
(2) În cazul în care un membru
al Guvernului a fost condamnat penal printr-o hotărâre judecătorească
definitivă sau averea sa a fost declarată, în tot sau în parte, ca fiind
dobândită în mod ilicit, printr-o hotărâre judecătorească irevocabilă, el este
demis de Presedintele României, la propunerea primului-ministru.
Art. 9. - (1) Dacă primul-ministru se află în
una dintre situatiile prevăzute la art. 5 sau este în imposibilitate de a-si
exercita atributiile, Presedintele României va desemna un alt membru al
Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a îndeplini atributiile
primului-ministru, până la formarea noului Guvern. Interimatul pe perioada
imposibilitătii exercitării atributiilor, încetează dacă primul-ministru îsi
reia activitatea în Guvern în cel mult 45 de zile.
(2) Prevederile alin. (1) se
aplică în mod corespunzător si celorlalti membri ai Guvernului, la propunerea
primului-ministru, pentru o perioadă de cel mult 45 de zile.
(3) În situatiile prevăzute la alin. (2),
înăuntrul termenului de 45 de zile, primul-ministru va initia procedurile
prevăzute de lege pentru numirea unui alt membru al Guvernului.
Art. 10. - Numirea în functia de membru al
Guvernului, în caz de remaniere guvernamentală sau de vacantă a postului, se
face de Presedintele României, la propunerea primului-ministru.
SECTIUNEA
a 3-a
Atributiile Guvernului
Art. 11. - În realizarea
functiilor sale Guvernul îndeplineste următoarele atributii principale:
a) exercită conducerea generală a
administratiei publice;
b) initiază proiecte de lege
si le supune spre adoptare Parlamentului;
c) emite hotărâri pentru organizarea
executării legilor, ordonante în temeiul unei legi speciale de abilitare si
ordonante de urgentă potrivit Constitutiei;
d) asigură executarea de către autoritătile
administratiei publice a legilor si a celorlalte dispozitii normative date în
aplicarea acestora;
e) elaborează proiectele de lege a bugetului
de stat si a bugetului asigurărilor sociale de stat si le supune spre adoptare
Parlamentului;
f) aprobă strategiile si programele de
dezvoltare economică a tării, pe ramuri si domenii de activitate;
g) asigură realizarea politicii în domeniul
social potrivit Programului de guvernare;
h) asigură apărarea ordinii de drept, a
linistii publice si sigurantei cetăteanului, precum si a drepturilor si
libertătilor cetătenilor, în conditiile prevăzute de lege;
i) aduce la îndeplinire măsurile adoptate,
potrivit legii, pentru apărarea tării, scop în care organizează si înzestrează
fortele armate;
j) asigură realizarea politicii externe a
tării si, în acest cadru, integrarea României în structurile europene si
internationale;
k) negociază tratatele, acordurile si
conventiile internationale care angajează statul român; negociază si încheie,
în conditiile legii, conventii si alte întelegeri internationale la nivel
guvernamental;
l) conduce si controlează
activitatea ministerelor si a celorlalte organe centrale de specialitate din
subordinea sa;
m) asigură administrarea proprietătii publice
si private a statului;
n) acordă si retrage cetătenia română, în
conditiile legii; aprobă renuntarea la cetătenia română, în aceleasi conditii;
o) înfiintează, cu avizul
Curtii de Conturi, organe de specialitate în subordinea sa;
p) cooperează cu organismele sociale
interesate în îndeplinirea atributiilor sale;
r) îndeplineste orice alte
atributii prevăzute de lege sau care decurg din rolul si functiile Guvernului.
Art. 12. - (1) Pentru
rezolvarea unor probleme din competenta sa Guvernul poate constitui organisme
cu caracter consultativ.
(2) În scopul elaborării, integrării,
corelării si monitorizării de politici Guvernul poate constitui consilii,
comisii si comitete interministeriale.
(3) Modul de organizare si
functionare a structurilor prevăzute la alin. (1) si (2) si a serviciilor
acestora se stabileste prin hotărâre a Guvernului, în limita bugetului aprobat.
SECTIUNEA
a 4-a
Primul-ministru
Art. 13. - Primul-ministru
conduce Guvernul si coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea
atributiilor legale care le revin. Primul-ministru reprezintă Guvernul în
relatiile acestuia cu Parlamentul, Presedintele României, Curtea Supremă de
Justitie, Curtea Constitutională, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ,
Ministerul Public, celelalte autorităti si institutii publice, partidele si
aliantele politice, sindicatele, cu alte organizatii neguvernamentale, precum
si în relatiile internationale.
Art. 14. - Primul-ministru
este vicepresedintele Consiliului Suprem de Apărare a Tării si exercită toate
atributiile care derivă din această calitate.
Art. 15. - Primul-ministru numeste si
eliberează din functie:
a) conducătorii organelor de specialitate din
subordinea Guvernului, cu exceptia persoanelor care au calitatea de membru al
Guvernului, conform art. 3 alin. (1);
b) secretarul general si
secretarii generali adjuncti ai Guvernului, în cazul utilizării acestor
functii;
c) personalul din cadrul
aparatului de lucru al primului-ministru;
d) secretarii de stat;
e) alte persoane care
îndeplinesc functii publice, în cazurile prevăzute de lege.
Art. 16. - (1) Primul-ministru prezintă
Camerei Deputatilor si Senatului rapoarte si declaratii cu privire la politica
Guvernului si răspunde la întrebările ori interpelările care îi sunt adresate
de către deputati sau senatori.
(2) Primul-ministru poate desemna un membru
al Guvernului să răspundă la întrebările si interpelările adresate Guvernului
de către deputati sau senatori, în functie de domeniul de activitate ce
formează obiectul interpelării.
Art. 17. - Primul-ministru contrasemnează
decretele emise de Presedintele României, în cazul în care Constitutia prevede
obligativitatea contrasemnării acestora.
Art. 18. - (1) În scopul rezolvării unor
probleme operative primul-ministru poate constitui, prin decizie, consilii,
comisii si comitete interministeriale.
(2) Primul-ministru
îndeplineste orice alte atributii prevăzute în Constitutie si de lege sau care
decurg din rolul si functiile Guvernului.
Art. 19. - În îndeplinirea
atributiilor ce îi revin primul-ministru emite decizii, în conditiile legii.
SECTIUNEA
a 5-a
Organizarea aparatului de lucru al Guvernului
Art. 20. - Aparatul de lucru
al Guvernului este alcătuit din aparatul de lucru al primului-ministru,
Secretariatul General al Guvernului, departamente si alte asemenea structuri
organizatorice cu atributii specifice stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Art. 21. - (1) Aparatul de lucru al
primului-ministru este alcătuit din:
a) corpul de consilieri ai primului-ministru;
b) corpul de control al primului-ministru;
c) aparatul tehnic al corpului de consilieri;
d) cabinetul primului-ministru;
e) cancelaria primului-ministru;
f) compartimentul cu probleme speciale;
g) compartimentul documente secrete;
h) compartimentul care asigură protocolul
primului-ministru.
(2) Activitatea corpului de consilieri si a
aparatului tehnic al acestuia este coordonată de unul dintre consilieri, desemnat
prin decizie a primului-ministru.
(3) Atributiile aparatului de
lucru al primului-ministru se stabilesc prin decizie a acestuia.
(4) Personalului prevăzut la alin. (1) nu i
se aplică prevederile legii privind statutul functionarului public.
Art. 22. - (1) Guvernul are un
Secretariat General condus de secretarul general al Guvernului, care poate avea
rang de ministru, ajutat de unul sau mai multi secretari generali adjuncti,
care pot avea rang de secretar de stat, numiti prin decizie a primului-ministru.
(2) Secretariatul General face
parte din aparatul de lucru al Guvernului si asigură derularea operatiunilor
tehnice aferente actelor de guvernare, rezolvarea problemelor organizatorice,
juridice, economice si tehnice ale activitătii Guvernului, precum si
reprezentarea Guvernului în fata instantelor judecătoresti.
(3) Organizarea si atributiile
Secretariatului General al Guvernului se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(4) Guvernul aprobă proiectul bugetului
propriu, care se include în bugetul de stat. Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului sau, după caz, secretarul general al
Guvernului este ordonatorul principal de credite.
(5) Secretariatul general al Guvernului
asigură, prin aparatul propriu, continuitatea derulării operatiunilor tehnice
aferente actelor de guvernare, constituind elementul de legătură si stabilitate
al guvernării.
Art. 23. - (1) Departamentul este o structură
organizatorică fără personalitate juridică si fără unităti în subordine,
subordonat primului-ministru, având rolul de coordonare si sinteză în domenii
de interes general, în conformitate cu atributiile Guvernului.
(2) Departamentul este condus
de un demnitar.
(3) În exercitarea
atributiilor ce îi revin conducătorul departamentului emite ordine cu caracter
individual.
(4) Înfiintarea, modul de
organizare si functionare, precum si atributiile departamentului se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
SECTIUNEA
a 6-a
Functionarea Guvernului
Art. 24. - (1) Sedintele
Guvernului se convoacă si sunt conduse de primul-ministru.
(2) Presedintele României
poate lua parte la sedintele Guvernului în care se dezbat probleme de interes
national privind politica externă, apărarea tării, asigurarea ordinii publice
si, la cererea primului-ministru, în alte situatii.
(3) Presedintele României
prezidează sedintele Guvernului la care participă.
Art. 25. - (1) Guvernul se întruneste
săptămânal sau ori de câte ori este nevoie.
(2) În cadrul sedintelor Guvernului se dezbat
probleme ale politicii interne si externe a tării, precum si aspecte privind
conducerea generală a administratiei publice, adoptându-se măsurile
corespunzătoare.
(3) La sedintele Guvernului pot participa, în
calitate de invitati, conducători ai unor organe de specialitate din subordinea
Guvernului ori a ministerelor sau ai unor autorităti administrative autonome,
precum si orice alte persoane a căror prezentă se apreciază a fi utilă, la
solicitarea primului-ministru.
(4) Dezbaterile din sedintele Guvernului si
modul de adoptare a actelor acestuia, precum si a oricăror alte măsuri
stabilite, se înregistrează pe bandă magnetică si se consemnează în stenograma
sedintei, certificată de secretarul general al Guvernului.
Art. 26. - (1) În exercitarea atributiilor
sale Guvernul adoptă hotărâri si ordonante. Hotărârile se emit pentru
organizarea executării legilor. Ordonantele se emit în temeiul unei legi
speciale de abilitare sau, în cazuri exceptionale, ordonante de urgentă,
potrivit art. 114 alin. (4) din Constitutie.
(2) Membrii Guvernului pot
propune proiecte de hotărâri si de ordonante; de asemenea, pot propune
Guvernului proiecte de lege, în vederea exercitării dreptului de initiativă
legislativă a acestuia. Metodologia de elaborare si înaintare la Guvern a
acestor proiecte de acte normative se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(3) În cazul încetării mandatului său, în
conditiile prevăzute de Constitutie, până la depunerea jurământului de către
membrii noului Guvern, Guvernul continuă să îndeplinească numai actele cu
caracter individual sau normativ, necesare pentru administrarea treburilor
publice, fără a promova politici noi. În această perioadă Guvernul nu poate
emite ordonante si nu poate initia proiecte de lege.
Art. 27. - (1) Guvernul adoptă hotărâri si
ordonante în prezenta majoritătii membrilor săi. Hotărârile si ordonantele se
adoptă prin consens. Dacă nu se realizează consensul, hotărăste
primul-ministru.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică si în
cazul documentelor si al altor măsuri dezbătute în Guvern.
(3) Hotărârile si ordonantele Guvernului se
semnează de primul-ministru, se contrasemnează de ministrii care au obligatia
punerii lor în executare si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I. Nepublicarea atrage inexistenta hotărârii sau a ordonantei. Hotărârile care
au caracter militar se comunică numai institutiilor interesate.
Art. 28. - (1) În realizarea
functiei sale de conducere generală a administratiei publice Guvernul exercită
controlul ierarhic asupra ministerelor, organelor de specialitate din
subordinea sa, precum si asupra prefectilor.
(2) În exercitarea controlului ierarhic
Guvernul are dreptul să anuleze actele administrative ilegale sau inoportune
emise de autoritătile administratiei publice din subordinea sa, precum si ale
prefectilor.
Art. 29. - Guvernul se află în raporturi de
colaborare cu autoritătile administrative autonome.
Art. 30. - (1) Guvernul
numeste câte un prefect în fiecare judet si în municipiul Bucuresti.
(2) Prefectul este reprezentantul Guvernului
pe plan local. În această calitate prefectul răspunde de aplicarea politicii
Guvernului în unitătile administrativ-teritoriale, având obligatia de a asigura
executarea actelor Guvernului, precum si pe cele ale ministerelor si celorlalte
organe de specialitate din subordinea Guvernului ori a ministerelor.
(3) Prefectul conduce
serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe
centrale din unitătile administrativ-teritoriale si exercită controlul asupra
legalitătii actelor administrative ale consiliului local, ale primarului, ale
consiliului judetean si ale presedintelui consiliului judetean.
Art. 31. - Guvernul răspunde politic numai în
fata Parlamentului pentru întreaga sa activitate. Fiecare membru al Guvernului
răspunde politic solidar cu ceilalti membri pentru activitatea Guvernului si
pentru actele acestuia.
Art. 32. - Răspunderea penală a membrilor
Guvernului este reglementată printr-o lege privind responsabilitatea
ministerială.
Art. 33. - (1) Guvernul organizează, prin
Regia Autonomă "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" si
prin Regia Autonomă "Locato", administrarea bunurilor proprietate
publică si privată a statului, destinate unor actiuni de reprezentare si
protocol ale Camerei Deputatilor, Senatului, Presedintelui României si Guvernului.
(2) Secretariatul General al
Guvernului îndeplineste atributiile de minister de resort fată de Regia
Autonomă "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat" si fată
de Regia Autonomă "Locato".
(3) Secretariatului General al Guvernului îi
pot fi date în coordonare sau trecute în subordine organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, cu exceptia ministerelor.
4) Normativele de cheltuieli
pentru actiunile de protocol ale Guvernului se aprobă prin hotărâre a acestuia.
CAPITOLUL
II
Organizarea si functionarea ministerelor
SECTIUNEA
1
Dispozitii generale
Art. 34. - Ministerele sunt
organe de specialitate ale administratiei publice centrale care realizează
politica guvernamentală în domeniile de activitate ale acestora.
Art. 35. - (1) Ministerele se organizează si
functionează numai în subordinea Guvernului, potrivit prevederilor Constitutiei
si prezentei legi.
(2) Ministerele sau alte
organe de specialitate organizate în subordinea Guvernului sunt conduse de
ministri, în urma acordării votului de încredere de către Parlament.
(3) Ministrii răspund de
întreaga activitate a ministerului în fata Guvernului, precum si, în calitate
de membri ai Guvernului, în fata Parlamentului.
Art. 36. - Ministerele si
ministrii se aprobă de către Parlament, prin acordarea votului de încredere
asupra Programului de guvernare si întregii liste a Guvernului, la învestitură.
Art. 37. - Primul-ministru poate cere
Parlamentului modificarea structurii Guvernului prin înfiintarea, desfiintarea
sau, după caz, divizarea ori comasarea unor ministere. În astfel de situatii
prevederile art. 36 se aplică în mod corespunzător.
Art. 38. - În caz de remaniere guvernamentală
sau de vacantă a functiei Presedintele României, la propunerea
primului-ministru, revocă si numeste ministrii, cu respectarea prevederilor
art. 7 -10.
Art. 39. - Ministerele au personalitate
juridică si au sediul în municipiul Bucuresti.
SECTIUNEA
a 2-a
Organizarea ministerelor
Art. 40. - (1) Rolul,
functiile, atributiile, structura organizatorică si numărul de posturi ale
ministerelor se stabilesc în raport cu importanta, volumul, complexitatea si
specificul activitătii desfăsurate si se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) În fiecare minister se va organiza
cabinetul ministrului, cu personal propriu, căruia nu i se aplică prevederile
legii privind statutul functionarului public.
Art. 41. - (1) În functie de
natura atributiilor unele ministere pot avea în domeniul lor de activitate
compartimente în străinătate, stabilite prin hotărâre a Guvernului.
(2) Înfiintarea, desfiintarea sau schimbarea
rangului misiunilor diplomatice si oficiilor consulare se aprobă de
Presedintele României, la propunerea Guvernului.
Art. 42. - Ministerele pot
înfiinta în subordinea lor organe de specialitate, cu avizul Curtii de Conturi.
Art. 43. - Ministerele pot
avea în subordinea lor servicii publice, care functionează în unitătile
administrativ-teritoriale.
Art. 44. - (1) Înfiintarea sau
desfiintarea serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale
celorlalte organe centrale din unitătile administrativ-teritoriale, obiectul de
activitate, structura organizatorică, numărul si încadrarea personalului,
criteriile de constituire a compartimentelor si functiile de conducere ale
acestora se aprobă prin ordin al ministrului, respectiv al conducătorului
organului de specialitate în subordinea căruia aceste servicii sau organe îsi
desfăsoară activitatea.
(2) Ministrul numeste si eliberează din
functie conducătorii organelor de specialitate din subordinea ministerului.
(3) Conducătorii serviciilor publice
descentralizate se numesc si se eliberează din functie de către ministru, cu
avizul consultativ al prefectului.
Art. 45. - Atributiile compartimentelor
ministerelor se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a
ministerului, aprobat prin ordin al ministrului.
SECTIUNEA
a 3-a
Conducerea ministerelor
Art. 46. - (1) Conducerea ministerelor se
exercită de ministri.
(2) Ministrul reprezintă ministerul în
raporturile cu celelalte autorităti publice, cu persoanele juridice si fizice
din tară si din străinătate, precum si în justitie.
(3) În exercitarea
atributiilor ce îi revin ministrul emite ordine si instructiuni, în conditiile
legii.
Art. 47. - În activitatea de
conducere a ministerului ministrul este ajutat de unul sau mai multi secretari
de stat, potrivit hotărârii Guvernului de organizare si functionare a
ministerului.
Art. 48. - Secretarii de stat exercită
atributiile delegate de către ministru.
Art. 49. - (1) Secretarul general al
ministerului este functionar public de carieră, numit prin concurs sau examen,
pe criterii de profesionalism. Acesta asigură stabilitatea functionării
ministerului, continuitatea conducerii si realizarea legăturilor functionale
între structurile ministerului.
(2) Principalele atributii si
responsabilităti ale secretarului general sunt următoarele:
a) coordonează buna functionare a
compartimentelor si activitătilor cu caracter functional din cadrul
ministerului si asigură legătura operativă dintre ministru si conducătorii
tuturor compartimentelor din minister si unitătile subordonate;
b) colaborează cu compartimentele de
specialitate din cadrul Secretariatului General al Guvernului, cu secretarii
generali din celelalte ministere, precum si cu secretarii judetelor si cu
directorii generali de prefectură, în probleme de interes comun;
c) primeste si transmite spre
avizare ministerelor proiectele de acte normative initiate de minister si
asigură avizarea actelor normative primite de la alti initiatori;
d) transmite Secretariatului
General al Guvernului proiectele de acte normative initiate de minister, pentru
a fi discutate în sedinta Guvernului;
e) urmăreste si asigură finalizarea actelor
normative aprobate de Guvern, care au fost initiate de minister;
f) monitorizează si controlează elaborarea
raportărilor periodice, prevăzute de reglementările în vigoare;
g) coordonează întregul personal al
ministerului, activitatea de elaborare a politicilor de personal si principiile
directoare pentru managementul de personal din cadrul compartimentelor.
(3) Secretarul general al
ministerului poate îndeplini si alte însărcinări prevăzute de regulamentul de
organizare si functionare a ministerului ori încredintate de ministru.
Art. 50. - (1) În realizarea
atributiilor ce îi revin secretarul general poate fi ajutat de unul sau doi
adjuncti.
(2) Secretarii generali
adjuncti sunt functionari publici de carieră, numiti prin concurs sau examen.
Art. 51. - În cazul în care
ministrul, din diferite motive, nu îsi poate exercita atributiile curente, va
desemna secretarul de stat care exercită aceste atributii, înstiintându-l pe
primul-ministru despre aceasta.
Art. 52. - (1) Pe lângă ministru
functionează, ca organ consultativ, colegiul ministerului.
(2) Componenta si regulamentul de functionare
a colegiului ministerului se aprobă prin ordin al ministrului.
(3) Colegiul ministerului se întruneste, la
cererea si sub presedintia ministrului, pentru dezbaterea unor probleme privind
activitatea ministerului.
SECTIUNEA
a 4-a
Atributiile generale ale ministrilor
Art. 53. - (1) Ministrii
îndeplinesc în domeniul lor de activitate următoarele atributii generale:
a) organizează, coordonează si controlează
aplicarea legilor, ordonantelor si hotărârilor Guvernului, a ordinelor si
instructiunilor emise potrivit legii, cu respectarea limitelor de autoritate si
a principiului autonomiei locale a institutiilor publice si a agentilor
economici;
b) initiază si avizează
proiecte de lege, ordonante, hotărâri ale Guvernului, în conditiile stabilite
prin metodologia aprobată de Guvern;
c) actionează pentru aplicarea strategiei
proprii a ministerului, integrată celei de dezvoltare economico-socială a
Guvernului;
d) fundamentează si elaborează propuneri
pentru bugetul anual, pe care le înaintează Guvernului;
e) urmăresc proiectarea si realizarea
investitiilor din sistemul ministerului, în baza bugetului aprobat;
f) reprezintă interesele statului în diferite
organe si organisme internationale, în conformitate cu acordurile si
conventiile la care România este parte si cu alte întelegeri stabilite în acest
scop, si dezvoltă relatii de colaborare cu organe si organizatii similare din
alte state si cu organizatii internationale ce interesează domeniul lor de
activitate;
g) initiază si negociază, din împuternicirea
Presedintelui României sau a Guvernului, în conditiile legii, încheierea de
conventii, acorduri si alte întelegeri internationale sau propun întocmirea
formelor de aderare la cele existente;
h) urmăresc si controlează aplicarea
conventiilor si acordurilor internationale la care România este parte si iau
măsuri pentru realizarea conditiilor în vederea integrării în structurile
europene sau în alte organisme internationale;
i) coordonează si urmăresc elaborarea si
implementarea de politici si strategii în domeniile de activitate ale
ministerului, potrivit strategiei generale a Guvernului;
j) avizează, în conditiile legii, înfiintarea
organismelor neguvernamentale si cooperează cu acestea în realizarea scopului
pentru care au fost create;
k) colaborează cu institutiile de
specialitate pentru formarea si perfectionarea pregătirii profesionale a
personalului din sistemul lor;
l) aprobă, după caz, editarea publicatiilor
de specialitate si informare.
(2) Ministrii îndeplinesc în
domeniul lor de activitate si alte atributii specifice stabilite prin acte
normative.
(3) Ministrii îsi îndeplinesc
atributiile ce le revin folosind aparatul propriu al ministerelor, precum si
prin institutiile aflate în subordonarea, coordonarea sau autoritatea
ministerelor.
Art. 54. - Ministrul conduce aparatul propriu
al ministerului, stabilit prin hotărâre a Guvernului, numeste si eliberează din
functie personalul acestuia.
Art. 55. - (1) Statele de
functii ale ministerelor se aprobă de ministri, în limita numărului de posturi
aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(2) Guvernul poate aproba modificările
ulterioare în structura ministerelor, a organelor de specialitate, a
serviciilor publice descentralizate si a institutiilor subordonate acestora
numai în limita alocatiilor bugetare.
Art. 56. - Guvernul poate dispune prin
hotărâre modificări în organizarea si functionarea ministerelor, precum si
transferul unor activităti de la un minister la altul ori la organe de
specialitate din subordinea Guvernului.
CAPITOLUL
III
Dispozitii finale
Art. 57. - Personalul din
aparatul de lucru al Guvernului, din aparatul propriu al ministerelor si al
celorlalte organe centrale de specialitate, care are calitatea de functionar
public, se bucură de toate drepturile si obligatiile prevăzute în legea privind
statutul functionarului public.
Art. 58. - Salarizarea
personalului din aparatul de lucru al Guvernului si din aparatul propriu al
ministerelor se face potrivit legii.
Art. 59. - Organizarea si
functionarea ministerelor privind apărarea natională si ordinea publică sunt
reglementate prin legi speciale.
Art. 60. - Dispozitiile prezentei legi, prin
care se reglementează organizarea si functionarea Guvernului si ministerelor,
se aplică în mod corespunzător si celorlalte organe centrale de specialitate
din subordinea Guvernului, cu exceptia unor institutii de interes public a
căror organizare si functionare sunt reglementate prin legi speciale.
Art. 61. - Pe data intrării în vigoare a
prezentei legi se abrogă Legea nr. 37/1990 pentru organizarea si functionarea
Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 8
decembrie 1990, cu modificările ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Această lege a fost adoptată de Senat în
sedinta din 26 februarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1)
din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
VALENTIN ZOLTAN PUSKAS
Această lege a fost adoptată de Camera
Deputatilor în sedinta din 1 martie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 26 martie 2001.
Nr. 90.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r
e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind
organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 23 martie 2001.
Nr. 137.
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 16/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Dezvoltării si Prognozei
În
temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 16/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Dezvoltării si Prognozei, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 13 din 10 ianuarie 2001, se modifică si se completează
după cum urmează:
1. Literele u) si x) de la articolul 2
alineatul (1) litera A se abrogă.
2. După litera A a alineatului (1) al
articolului 2 se introduce litera A1 cu următorul cuprins:
"A1 - În domeniul promovării
investitiilor:
a) analizează evolutia investitiilor străine
directe în România sub aspectul volumului, structurii si orientării geografice
si elaborează strategiile pentru atragerea si promovarea acestora, în
conformitate cu Programul de guvernare si cu obiectivele politicii de
dezvoltare economico-socială a tării;
b) elaborează analize comparative privind
practicile si politicile internationale din domeniul promovării investitiilor
străine si propune Guvernului măsuri de asigurare a competitivitătii climatului
investitional în România;
c) asigură evaluarea periodică a mediului
investitional din România si face propuneri Guvernului pentru îmbunătătirea si
armonizarea acestuia cu practicile internationale, în special cu cele ale
Uniunii Europene;
d) asigură realizarea unei imagini corecte si
pozitive privind climatul investitional, precum si promovarea proiectelor de
investitii românesti pe plan international, inclusiv prin intermediul unei
pagini Internet specializate;
e) realizează materiale de informare si
promovare periodice si neperiodice, destinate investitorilor străini, pe care
le difuzează cu mijloace proprii, precum si prin intermediul celorlalte
institutii ale statului: Administratia Prezidentială, Parlament, ministere,
alte organe ale administratiei publice centrale si locale;
f) organizează singur sau în colaborare cu
alte institutii guvernamentale si neguvernamentale, în tară si în străinătate,
actiuni promotionale destinate atragerii investitorilor străini: seminarii,
conferinte, mese rotunde, vizite de documentare si de afaceri si altele
asemenea;
g) încheie acorduri de colaborare,
în conditiile legii, cu institutii si asociatii internationale din domeniul
promovării investitiilor străine;
h) mentine contacte permanente cu asociatiile
oamenilor de afaceri români si străini în vederea identificării eventualelor
disfunctionalităti ale mediului de afaceri si stabilirii de solutii operative
de corectare a acestora;
i) colaborează cu Departamentul pentru
Relatia cu Investitorii Străini din subordinea primului-ministru în activitatea
de atragere si asistare a proiectelor de investitii străine cu o valoare de
peste 10 milioane dolari S.U.A.;
j) colaborează cu Ministerul Afacerilor
Externe în activitatea de difuzare în străinătate a informatiilor si
publicatiilor destinate atragerii investitiilor străine în România."
3. La articolul 6, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
"Art. 6. - (1) Ministerul Dezvoltării si
Prognozei este condus de un ministru, ajutat de 4 secretari de stat."
4. La articolul 6, alineatul (5) va avea
următorul cuprins:
"(5) Ministrul dezvoltării si prognozei
poate delega dreptul de semnătură secretarilor de stat si secretarului general,
cu exceptia atributiei de ordonator principal de credite, care poate fi
delegată numai înlocuitorului de drept prin ordin al ministrului."
5. Anexa nr. 1 "Structura organizatorică
a Ministerului Dezvoltării si Prognozei" se înlocuieste cu anexa la
prezenta hotărâre.
Art. II. - Hotărârea Guvernului nr.
16/2001, cu modificările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării si
prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti, 22 martie 2001.
Nr. 340.
(ANEXA Nr. 1
la Hotărârea Guvernului nr. 16/2001)
Numărul maxim de posturi = 290, exclusiv demnitarii
si posturile aferente cabinetului ministrului
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Dezvoltării si Prognozei