MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XIII -
Nr. 196 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Joi, 19 aprilie 2001
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
186. – Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 6/2001 privind aprobarea plafonului de îndatorare publică externă a României pentru anul 2001
246. – Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 6/2001 privind aprobarea plafonului de îndatorare publică
externă a României pentru anul 2001
187. – Lege
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 36/1998 privind
unele măsuri de protectie pentru personalul al cărui contract
individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor
colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate
„Renel“, Regiei Autonome a Gazelor Naturale „Romgaz“ Medias si a Regiei
Autonome a Petrolului „Petrom“ Bucuresti
247. – Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 36/1998 privind unele măsuri de protectie pentru personalul
al cărui contract individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a
concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de
Electricitate „Renel“, Regiei Autonome a Gazelor Naturale „Romgaz“ Medias si a
Regiei Autonome a Petrolului „Petrom“ Bucuresti
188. – Lege
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/1998 privind unele măsuri de
protectie pentru personalul al cărui contract individual de muncă va
fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de
reorganizarea Societătii Nationale a Căilor Ferate Române
248. – Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/1998
privind unele măsuri de protectie pentru personalul al cărui contract
individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor
colective determinate de reorganizarea Societătii Nationale a Căilor
Ferate Române
189. – Lege
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 217/1999 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul
pe profit
249. – Decret
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 217/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 70/1994 privind impozitul pe profit
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
42.
- Decizia nr. 42 din 6 februarie 2001 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinte
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 6/2001 privind aprobarea plafonului de indatorare publica externa a României pentru anul 2001
Parlamentul României adopta prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 6 din 11
ianuarie 2001 privind aprobarea plafonului de îndatorare publică externă a
României pentru anul 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 31 din 17 ianuarie 2001.
Această lege
a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 februarie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Aceasta lege
a fost adoptată de Senat în sedinta din 15 martie 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI,
Bucuresti, 17 aprilie
2001.
Nr. 186.
privind Legii
pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 6/2001
privind aprobarea plafonului de îndatorare
publică externă a României pentru anul 2001
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin (1) din
Constitutia României,
Presedintele României
decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 6/2001 privind aprobarea plafonului de îndatorare publică
externă a României pentru anul 2001 si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 12 aprilie
2001.
Nr. 246.
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 36/1998 privind unele măsuri
de protectie pentru personalul al carui contract individual de muncă va fi
desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate
„Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale „Romgaz" Medias si a
Regiei Autonome a Petrolului „Petrom" Bucuresti
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. -
Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 36 din 1 noiembrie 1998 privind
unele măsuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de
muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de
reorganizarea Regiei
Aceasta lege a fost
adoptată de Senat în sedinta din 5 martie 2001, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
SENATULUI,
Aceasta lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 3 martie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 17 aprilie
2001.
Nr. 187.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 36/1998
privind unele măsuri de protectie pentru personalul al cărui contract
individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective
determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate „Renel",
Regiei Autonome a Gazelor Naturale „Romgaz" Medias
si a Regiei Autonome a Petrolului „Petrom" Bucuresti
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
având în vedere ca desi Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 36/1998 a fost abrogată si si-a încetat efectele, pentru validarea consecintelor juridice pe perioada de aplicare,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 36/1998 privind unele măsuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate „Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale „Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului „Petrom" Bucuresti si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 12 aprilie
2001.
Nr. 247.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/1998
privind
unele măsuri de protectie pentru personalul al cărui contract individual de
muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de
reorganizarea Societătii Nationale a Căilor Ferate Române
Parlamentul României
adopta prezenta lege.
Articol unic. -
Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 69 din 25 august 1998 privind unele măsuri
de protectie pentru personalul al carui contract individual de muncă va fi
desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea
Societătii Nationale a Căilor Ferate Române, emisa în temeiul art. 1 pct. 7
lit. e) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din
27 august 1998.
Aceasta
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 decembrie 1998, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Aceasta lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 13 martie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Bucuresti, 17 aprilie
2001.
Nr. 188.
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/998
privind unele măsuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de muncă va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Societătii Nationale a Căilor Ferate Române
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
având în vedere că desi Ordonanta Guvernului nr. 69/1998 a fost abrogată si si-a încetat efectele, pentru validarea consecintelor juridice pe perioada de aplicare,
Presedintele României
decretează:
Articol unic. -
Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/1998 privind
unele măsuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de
muncă va fi desfăcut ca urmare a concedierilor colective determinate de
reorganizarea Societătii Nationale a Căilor Ferate Române si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 12 aprilie
2001.
Nr. 248.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 217/1999
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994
privind impozitul pe profit
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol
unic. - Se aprobă
Ordonantă de urgentă a Guvernului nr. 217 din 29 decembrie 1999 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind
impozitul pe profit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
650 din 30 decembrie 1999, cu următoarele modificari:
1. La
articolul I punctul 3, alineatul (4) al articolului 1 va avea urmatorul
cuprins:
“(4)
Diferentele de curs valutar rezultate din evaluarea, în conformitate cu actele
normative în vigoare, a disponibilului în devize sunt venituri neimpozabile sau
cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil. Sumele respective
se repartizeaza în contul Alte rezerve analitic distinct."
2.”La
articolul I punctul 4, alineatul (4) al articolului 2 va avea urmatorul
cuprins:
„(4) Orice
majorare a capitalului social efectuată prin încorporarea rezervelor, precum si
a profiturilor, cu exceptia rezervelor
legate si a diferentelor favorabile din reevaluarea patrimoniului, se
impoziteaza cu o cota de 5%."
3. La
articolul I punctul 5, liniutele alineatului (4) al articolului 4 vor deveni
literele a), b), c), d), e) si f), iar literele a) si b) vor avea urmatorul
cuprins:
“a)
cheltuielile efectuate pentru realizarea bunurilor livrate si a bunurilor mobile
sau imobile vândute în baza unui contract de vânzare cu plata în rate, precum
si în cazul contractelor de leasing sunt deductibile la data efectuării lor;
b) în cazul
contractelor de leasing, utilizatorul va deduce chiria pentru contractele de
leasing operational sau amortizarea si dobânzile pentru contractele de leasing
financiar;"
4. La
articolul I punctul 5, dupa litera f) a alineatului (4) al articolului 4 se
introduc literele g) si h) cu urmatorul cuprins:
“g) cheltuielile pentru constituirea de fonduri cu destinatie speciale,
conform legii;
h) cheltuielile de asigurare care privesc active corporale fixe si
necorporale ale contribuabilului si cheltuielile de asigurare pentru persoane
împotriva accidentelor de muncă."
5. La
articolul 1 punctul 5, litera c) a alineatului (6) al articolului 4 va avea
următorul cuprins:
“c)
cheltuielile de protocol care depăsesc limita de 2% aplicata asupra diferentei
rezultate dintre totalul veniturilor si cheltuielilor aferente, inclusiv
accizele, mai putin cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de
protocol inregistrate in cursul anului;"
6. La
articolul 1 punctul 5, litera i) a alineatului (6) al articolului 4 se abrogă.
7. La
articolul 1 punctul 5, litera p) a alineatului (6) al articolului 4 va avea
următorul cuprins:
„p)
cheltuielile cu dobânzile aferente creditelor, altele decât cele acordate de
banci si de alte persoane jutidice autorizate potrivit legii, care depăsesc
dobânzile active medii ale bancilor, comunicate de Banca Natională a României;"
8. La
articolul 1 punctul 6 se abrogă.
9. La
articolul I punctul 7, articolul 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1)
Contribuabilii care au încasat printr-un cont bancar din România venituri în
valută din exportul bunurilor realizate din activitatea proprie, direct sau
prin contract de comision, precum si din prestări de servicii plătesc o cotă de impozit de 5% pentru partea din
profitul impozabil care corespunde ponderii acestor venituri în volumul total
al veniturilor.
(2) Impozitul
pe profit se reduce cu 50% pentru profitul utilizat în anul fiscal curent
pentru investitii în active corporale si necorporale, definite potrivit Legii
nr. 15/1994
privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporate si necorporale,
cu modificările ulterioare, destinate activitătilor pentru care contribuabilul
este autorizat. Reducerea se calculează începând cu profitul realizat după
data de 1 ianuarie 2001. Reducerile prevăzute la alin. (1) si (2) se
calculează lunar, iar sumele aferente reducerii se repartizează ca surse
proprii de finantare."
10. La
articolul I punctul 9, alineatul (2) al articolului 12 va avea următorul
cuprins:
„(2) Pentru
contribuabilii prevăzuti la art. 1 alin. (1) lit. c) impozitul datorat se
calculează, se retine si se varsă de către persoana juridica."
11. La
articolul I punctul 10, alineatul (3) al articolului 13 va avea următorul
cuprins:
„(3) Deducerea
impozitului pe profit plătit în strainatate se efectuează la cursul de schimb,
comunicat de Banca Natională a României la închiderea anului financiar, iar
diferentele de curs până la data plătii efective sunt cheltuieli deductibile.
Pentru impozitele plătite, reprezentând retineri la sursă asupra veniturilor de
natura dividendelor, redeventelor, dobânzilor sau altor venituri similare,
deducerea se efectuează la cursul de schimb comunicat de Banca Nationals a
României în ziua precedentă plătii."
12. La
articolul I, dupa punctul 11 se introduce punctul 111 cu
urmatorul cuprins:
“111.
La articolul 21, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
“Art. 21 - (1)
Un inspector fiscal sau alt angajat al unei unităti fiscale, autorizat în acest
sens, are dreptul de a intra în orice incinta de afaceri a contribuabilului sau
în alte incinte deschise publicului, conform Ordonantei Guvernului nr. 70/1997
privind controlul fiscal, astfel cum a fost aprobată si modificată prin Legea
nr. 64/1999, în scopul determinării obligatiilor fiscale ale acestuia sau al
colectării impozitelor datorate si neplătite la termen. Accesul este permis în
cursul orelor normale de serviciu, iar în afara acestora, numai cu autorizarea
scrisă a conducerii unitătii fiscale, justificată de necesitatea
controlului."
13. Articolul
II va avea urmatorul cuprins:
„Art II. -
Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se abrogă
prevederile referitoare la impozitul pe profit din următoarele acte normative:
a) art. 68 din
Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 212 din 21 octombrie 1991, cu modificările
ulterioare, referitor 1a scutirea de la plata impozitului pentru profitul
obtinut ca urmare a aplicării unei inventii;
b) art. 34 alin. 2 lit. a) si b) din Legea
petrolului nr. 134/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1,
nr. 301 din 29 decembrie 1995, referitor la scutirea de la plata impozitului
pe profit;
c) art. 2 lit.
f) din Ordonanta Guvernului nr. 63/1997 privind stabilirea unor facilităti
pentru dezvoltarea turismului rural, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 226 din 30 august 1997, aprobata si modificata prin
Legea nr. 187/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
394 din 16 octombrie 1998, referitor la scutirea de la plata impozitului pe
profit a persoanelor juridice detinătoare de pensiuni turistice si
agroturistice;
d) art. 36 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia socială a
persoanelor ale căror contracte individuate de muncă vor fi desfăcute ca urmare
a concedierilor colective, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 303 din 29 iunie 1999, referitor la scutirea de la plata impozitului pe
profit pentru societătile comerciale înfiintate de personalul disponibilizat;
e) art. 6 lit.
a) din Ordonanta Guvernului nr: 116/1998 privind instituirea regimului special
pentru activitatea de transport maritim international, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 326 din 29 august 1998, cu modificările
ulterioare, referitor la scutirea de la plata impozitului pe profit pentru
activitatea în regim special maritim;
f) art. 1 din
Legea nr. 30/1999 pentru sprijinirea exporturilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 28 ianuarie 1999, referitor la
reducerea impozitului pe profit;
g) Hotararea
Guvernului nr. 304/1999 pentru aprobarea Normelor privind limitele legate de
perisabilitate la marfuri în procesul de comercializare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 28 aprilie 1999;
h) art. 23, 24,
26 si 27 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privati
pentru înfiintarea si dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999,
referitoare la scutirea de impozit a profitului reinvestit, la reducerea
impozitului pe profit în cazul creării de noi locuri de muncă, precum si pentru
profitul obtinut din productia livrata la export, la sistemul forfetar de
impunere
i) art. 13 lit.
c), d), e), f) si art. 13 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 92/1997
privind stimularea investitiilor directe, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 38 din 30 decembrie 1997, aprobată si modificată prin
Legea nr. 241/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
483 din 16 decembrie 1998, referitoare la deducerea cheltuielilor cu
amortizarea accelerata, reclama si publicitate, recuperarea pierderilor anuale,
scutirea de la plata impozitului pentru profitul reinvestit, reducerea cotei de
impozit pe profit corespunzător valorii investitiei;
j) art. 15 si
151 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 92/1997 privind
stimularea investitiilor directe, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 386 din 30 decembrie 1997, aprobată si modificată prin Legea nr.
241/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 483 din 16
decembrie 1998, referitoare la
facilitătile în derulare prevazute de Legea nr. 35/1991 privind regimul
investitiilor străine în România, republicată, Legea nr. 71/1994 privind acordarea
unor facilitati suplimentare fata de Legea nr. 35/1991 privind regimul
investitiilor străine in România, republicată, Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investitiilor străine în România,
privind scutirea, reducerea si cota redusă a impozitului pe profit;
k) art. 178 din
Legea nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei de consum si
a cooperatiei de credit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 252 din 18 octombrie 1996, cu modificarile ulterioare, referitor la cota
redusa de impozit pe profit."
14. Articolul
III se abrogă.
15. Articolul
V se abrogă.
Această lege a fost
adoptată de Senat în sedinta din 14 septembrie 2000, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VACAROIU
Această lege a fost adoptată de Camera
Deputatilor în sedinta din 13 martie 2001 cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 217/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele
României decreteaza:
Articol unic. -
Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
217/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994
privind impozitul pe profit si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 12 aprilie 2001.
Nr. 249.
CURTEA CONSTITUTIONALA
din 6 februarie
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 40/1999
privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
Lucian Mihai –
presedinte
Costică Bulai –
judecator
Constantin
Doldur - judecator
Kozsokár Gábor
– judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa – judecator
Lucian Stangu –
judecator
Romul Petru
Vonica – judecator
Gabriela Ghită - procuror
Maria Bratu - magistrat-asstent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicată de Societatea Comerciala „Luxten Lighting
Company" - S.A. - din Timisoara în Dosarul nr. 5.616/C/2000 al Curtii de
Apel Timisoara - Sectia civilă.
La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, prin consilier juridic Ana-Iolanda Lazar, lipsind Anca-Cristina Brandus, fată de care procedure de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul autorului exceptiei precizeaza ca obiectul exceptiei îl constituie dispozitiile art. 5
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999, care se refera la acele
tipuri de camine cu destinatia de locuinte. Se solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, arătându-se ca Guvernul a emis o ordonanta de urgentă
într-un domeniu în care nu avea delegare legislativă, încălcându-se astfel
prevederile art. 114 din Constitutie. Se arată că în cauza sunt aplicabile
dispozitiile Legii locuintei nr. 114/1996, precum si cele ale Hotărârii
Guvernului nr. 779 din 15 noiembrie 1991.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta
Curtii Constitutionale cu privire la caracterul de urgentă al Ordonantei nr.
40/1999, solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate. Se arată, de
asemenea, ca dispozitiile ordonantei nu contravin nici prevederilor art. 49 din
Constitutie, întrucât nu este îngrădit dreptul de proprietate
În replică reprezentantul autorului exceptiei arată ca raporturile
juridice dintre proprietari si chiriasi sunt reglementate de dispozitiile
Legii locuintei nr. 114/1996 si precizează că în această spetă căminele nu au
destinatia de locuintă, ci pe aceea de spatii de cazare.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 17 octombrie 2000, pronuntată în Dosarul nr. 5.616/C/2000, Curtea de Apel Timisoara Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, exceptie ridicata de Societatea Comercială „Luxten Lighting Company" - S.A. din Timisoara într-un proces având ca obiect obligarea acestei societăti comerciale la încheierea contractului de închiriere a unei locuinte.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca „Guvernul, în privinta căminelor muncitoresti, a emis o ordonantă pe care nu avea dreptul să o emită, neavând delegarea legislativă conform art. 114 alin. (4) din Constitutie, nefiind vorba de un caz exceptional". Se mai arată că dispozitia legală criticată „încalcă prevederile art. 49 din Constitutie prin aceea că restrânge drepturile de dispozitie ale proprietarului, prevăzute de art. 480 din Codul civil drepturi care sunt exclusive si absolute, neexistând cele 6 exceptii prevăzute strict în art. 49 din Constitutie".
Curtea de Apel Timisoara - Sectia civilă, exprimându-si opinia,
apreciază ca exceptia ridicată “este neîntemeiată deoarece închirierea unei
locuinte nu aduce atingere prerogativelor dreptului de proprietate, neafectând
atributul dispozitiei, întrucât este un simplu act de administrare a
proprietătii". Se mai arată că „ratiunea adoptării acestei ordonante a
fost protectia chiriasilor si prelungirea contractelor de închiriere".
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază că exceptia
ridicată nu este întemeiată. În motivarea aeestui punct de vedere se arată că
dispozitia legală criticată „nu are ca obiect restrângerea exercitiului unor
drepturi sau libertăti, situatie reglementată de art. 49 din Constitutia
României" si că ea nu restrânge dreptul de dispozitie, „deoarece închirierea nu este un act de
dispozitie, ci de administrare". Se invocă si art. 480 din Codul civil,
potrivit căruia „Proprietatea este dreptul ce are cineva de a se bucura si
dispune de un lucru în mod exclusiv si absolut, însă în limitele determinate
de lege”
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legate criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia are ca obiect dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, care au următorul continut: „Pentru imobilele - terenuri si constructii, precum si pentru suprafetele locative cu destinatia de locuinta, privatizate după 1 ianuarie 1990 odată cu societătile comerciale care le detineau în proprietate ca locuinte, locuinte de serviciu, cămine pentru salariati, asezăminte social-culturale sau unitłti de învatamant, proprietarul va încheia la cererea chiriasului sau a fostului chirias care ocupa efectiv locuinta, un contract de închiriere pe o durata de 5 ani."
Dispozitiile constitutionale, invocate ca fiind încalcate prin textul de
lege criticat, sunt următoarele:
- Art. 114 alin. (4): „În cazuri exceptionale, Guvernl poate adopta ordonante de urgentă. Acestea intra în vigoare numai după depunerea spre aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă în mod obligatariu";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti
poate fi restrâns numai prin lege sau numai dacă se impune, după caz, pentru:
apărarea sigurantei nationale; a ordinii, a sănătătii sau a moralei publice, a
drepturilor si libertătilor cetătenilor, desfăsurarea instructiei penale,
prevenirea consecintelor unei calamităti naturale sau ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrângerea trebuie să fie proportională cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Cu privire la exceptia ridicata Curtea constată că în ceea ce priveste
critica de neconstitutionalitate, bazată pe încălcarea prevederilor art. 114
alin. (4) din Constitutie, cu motivarea că nu a existat o situatie exceptională
care să fi justificat adoptarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 40/1999,
s-a pronuntat în mai multe cazuri. Astfel, prin Decizia nr. 107 din 13 iunie
2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 389 din 21
august 2000, a respins, sub acest
aspect, exceptia de neconstitutionalitate, retinând ca „Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 40/1999 a fost adoptată
cu respectarea cerintelor art. 114 alin. (4) din Constitutie. Cazul exceptional
avut în vedere de Guvern la adoptarea acestei ordonante a fost necesitatea reglementarii
de urgentă a prelungirii contractelor de închiriere, a căror valabilitate
expiră la data de 18 aprilie 1999, conform Legii nr. 17/1994".
Considerentele si solutia adoptată prin aceasta decizie sunt valabile si
în prezenta cauza, neintervenind fapte sau elemente noi de natura să determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
De altfel la aceeasi solutie de respingere a exceptei de
neconstitutionalitate se ajunge si pe baza argumentelor înfatisate în opinia
separată formulate la Decizia Curtii Constitutionale nr. 15 din 25 ianuarie
2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr, 267 din 14
iunie 2000, opinie pe care autorii acesteia, membri ai completului de
judecată, o mentin si în cauza de fată.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
prevederilor art. 49 din Constitutie, Curtea constată ca textul de lege
criticat nu dispune restrangerea exercitiului vreunor drepturi sau libertăti.
Aceste dispozitii trebuie examinate sub aspectul respectării prevederilor
constitutionale referitoare la ocrotirea proprietătii. Sub acest aspect Curtea
observă că dispozitiile art. 5 din ordonanta nu restrâng exercitiul dreptului
de dispozitie al proprietarului, ci reglementeaza într-un mod restrictiv
exercitarea prerogativei folosintei, obligând proprietarul să încheie contract
de închiriere pe o perioada determinată, în cazul în care chiriasul solicită
aceasta. De altfel instituirea unui regim juridic în privinta căminelor pentru
salariati, identic aceluia al locuintelor de serviciu si al altor categorii de
spatii, cu destinatia de locuinte, constituie optiunea legiuitorului, fără ca
prin aceasta sa se încalce vreo normă constitutională.
Temeiul constitutional al acestei reglementari legale îl constituie
prevederile art. 41 alin. (1), potrivit cărora „Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege”. De altfel în acelasi sens se dispune si prin
art. 480 din Codul civil.
Curtea retine ca scopul adoptării Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 a fost realizarea protectiei chiriasilor prin măsuri corespunzatoare
prevederilor art. 43 alin. (1) din Constitutie, potrivit cărora „Statul este
obligat să ia măsuri de dezvoltare economice si de protectie socială, de natură
să asigure cetătenilor un nivel de trai decent”.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Luxten Lighting Company" - S.A. din Timisoara în
Dosarul nr. 5.616/C/2000 al Curtii de Apel Timisoara Sectia civilă.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 6 februarie 2001.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Maria Bratu