MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XIII -
Nr. 200 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Vineri, 20 aprilie 2001
SUMAR
185. - Lege
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 11/1999 privind aprobarea plafonului de îndatorare publică externă a
României pentru anul 1999
245. -
Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
11/1999 privind aprobarea plafonului de îndatorare publică externă a României
pentru anul 1999
192. - Lege
privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultură
254. -
Decret pentru promulgarea Legii privind fondul piscicol, pescuitul si
acvacultură
Declaratie-apel
a Senatului României cu privire la grupul Ilascu
Legea nr.
15/1998 cu privire la asigurările facultative de bunuri, persoane si
răspundere civilă în Ministerul Apărării Nationale, Ministerul de Interne,
Serviciul Român de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de
Protectie si Pază, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si Ministerul
Justitiei - Directia Generală a Penitenciarelor
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1999
privind
aprobarea plafonului de îndatorare publică externă a României pentru anul 1999
Parlamentul României
adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă
Ordonanta Guvernului nr. 11 din 28 ianuarie 1999 privind aprobarea plafonului
de îndatorare publică externă a României pentru anul 1999, emisă în temeiul
art. 1 pct. 1 lit. f) din Legea nr. 259/1998 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 36
din 29 ianuarie 1999.
Aceasta lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 15 martie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
Aceasta lege a fost adoptată de camera deputatilor în sedinta din 15
februarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
LEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti, 17 aprilie 2001.
Nr. 185.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1999
privind aprobarea plafonului de îndatorare publică externă a României pentru
anul 1999
În temeiul prevederilor art.
77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e
c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă
Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1999 privind aprobarea
plafonului de îndatorare publică externă a României pentru anul 1999 si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 12 aprilie 2001.
Nr. 245.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura
Parlamentul României
adoptă prezenta lege.
TITLUL
I
Art. 1. - Protectia fondului
piscicol, pescuitul si acvacultura sunt activităti de interes general, care se
supun prevederilor prezentei legi, precum si conventiilor internationale din
domeniu la care România este parte.
Art. 2. - Obiectul prezentei
legi îl constituie:
a) protejarea fondului
piscicol;
b) activitătile de protectie
a fondului piscicol natural si de pescuit, desfăsurate pe teritoriul
Rezervatiei Biosferei Delta Dunării", care se supun si reglementărlor
specifice ale acesteia;
c) exploatarea durabilă a
resurselor piscicole din bazinele piscicole naturale ale României;
d) aplicarea strategiei
nationale în domeniu, a prevederilor conventiilor si acordurilor
internationale la care România este parte;
e) dezvoltarea pisciculturii
si a celorlalte ramuri ale acvaculturii;
f) prevederile prezentei
legi referitoare la fondul piscicol natural se aplică si icrelor depuse,
larvelor si puietului animalelor acvatice.
Art. 3. - În sensul
prezentei legi, sunt considerate:
1. bazine piscicole naturale:
a) Dunărea teritoriala,
Delta si lunca inundabila a Dunării;
b) Complexul lagunar
Razelm-Sinoe si lacurile litorale;
c) pâraiele si râurile de
munte, colinare, de ses si zonele lor inundabile;
d) băltile si lacurile
naturale;
e) lacurile de acumulare cu
zonele lor inundabile la viituri;
f) reteaua de canale
magistrate din sistemele hidroameliorative, de navigatie si hidroenergetice;
g) limita apelor teritoriale
si zone economics exclusive a Mării Negre;
2. bazine piscicole amenajate:
a) helesteiele;
b) iazurile cu zonele lor
inundabile;
c) păstrăvăriile;
d) vivierele flotabile;
e) statiile de reproducere
artificială;
f) instalatiile pentru
cresterea superintensivă.
Art. 4. - În sensul
prezentei legi, termenii înscrisi mai jos au următorul înteles:
- acvacultură - ansamblu de procedee si tehnici având că scop
reproducerea, ameliorarea si cresterea pestilor si a altor vietuitoare
acvatice;
- administrator - persoană
juridică de interes public căreia statul îi încredintează administrarea
fondului piscicol natural;
- amenajari piscicole - helesteiele, iazurile cu
zonele lor inundabile, păstrăvăriile, instalatiile de viviere flotabile,
statiile de reproducere artificială, alte instalatii destinate reproducerii si
cresterii pestilor si a altor vietuitoare acvatice;
- autorizatie/licentă de pescuit/acvacultură - act
emis de administrator, care atestă faptul că unei persoane fizice sau juridice
i s-a atribuit dreptul de pescuit sau de practicare a acvaculturii;
- atestat - act emis conform legii, care certifică faptul
că o persoană fizică este pescar
profesionist sau piscicultor;
- bazine piscicole naturale - pâraiele si râurile de munte,
colinare, de ses, în regim natural sau ameliorat, băltile si lacurile naturale,
lacurile litorale, lacurile de acumulare si canalele magistrate sau de
navigatie;
- braconaj piscicol - infractiunea care
constă în practicarea ilegală a pescuitului în bazinele piscicole naturale;
- captura - cantitatea de peste si alte animate acvatice
pescuita într-un bazin acvatic, exprimata în kilograme sau în numar de
exemplare;
- captura totală admisibilă (TAC) - cantitatea pescuită,
exprimată în kilograme sau în număr de exemplare, ce poate fi extrasă anual
dintr-un stoc de peste fără a afecta capacitatea de refacere naturală a
populatiilor de pesti sau alte organisme acvatice, a speciei sau speciilor
pescuite;
- capacitate de pescuit - cantitatea de peste ce poate
fi extrasă de o unitate de pescuit, cum ar fi un individ, o comunitate, o navă
sau o flotă, care se presupune că poate activa fără a fi limitată captura;
- cota - parte a capturii totale admisibile, din fiecare
specie sau grup de specii, ce se acorda anual persoanelor fizice si juridice
autorizate sa desfasoare pescuit comercial;
- efectiv piscicol - totalitatea populatiilor de
pesti, scoici, broaste si alte vietuitoare acvatice, existente în bazinele
piscicole amenajate;
- efort de pescuit - numărul de unelte de
pescuit, de un anume tip, ce activează în unitatea de timp, cum sunt numărul de
traulări, numărul de cârlige instalate, numărul de năvoade sau numărul de
lansări, într-o zi;
- exploatare durabilă - exploatarea diferitelor
componente biologice acvatice într-o manieră si la un nivel care să nu
conducă, pe termen lung, la declinul uneia dintre componente, ca potentialul
lor si al ecosistemelor să corespundă nevoilor si aspiratiilor generatiilor
prezente si viitoare;
- ferma piscicolă - unitate functională de baza în piscicultură,
determinate geografic, alcătuită din una sau mai multe amenajări piscicole;
- fond piscicol - totalitatea populatiilor de pesti, raci,
scoici, broaste si a altor vietuitoare acvatice;
- fort piscicol - infractiunea care constă în sustragerea
pestelui sau în practicarea ilegală a pescuitului, în amenajările piscicole;
- inspector piscicol - persoană fizică autorizată de autoritatea publică
centrală care răspunde de piscicultură să efectueze inspectii privind
supravegherea respectării aplicarii legislatiei, în pescuit si acvacultura;
- inspectie piscicolă - vizita la bordul unei nave
(ambarcatiuni) pentru a se verifica validitatea certificatelor si a
documentelor specifice necesare pentru pescuit, a înregistrarii capturilor, a
stării navei (ambarcatiunii), a uneltelor de pescuit, a echipamentelor si
utilajelor de prelucrare si depozitare a capturilor, precum si pentru
respectarea legalitatii specifice desfăsurării activitătii de acvacultură;
- jurnal de pescuit - registru de la bordul
navelor sau ambarcatiunilor de pescuit, în care sunt înregistrate zilnic datele
de efort de pescuit si capturile realizate, pe specii;
- nave de pescuit - orice nave care execute sau intentionează să
execute o exploatare comercială a resurselor acvatice vii, inclusiv navele
transportuare, navele de prelucrare si orice altă navă implicate în astfel de
operatiuni;
- navă de inspectie piscicolă - navă neangajată în pescuitul
comercial, care este destinată controlului si supravegherii activitătii de
pescuit;
- patrimoniu piscicol - totalitatea fondului
piscicol din bazinele piscicole naturale, efectivul piscicol, amenajările
piscicole, precum si constructiile cu instalatiile aferente;
- pester profesionist - persoană fizică atestată conform legii sa exercite
pescuitul în stop comercial;
- piscicultor - persoană
fizică atestată să exercite lucrări în cadrul fermelor de acvacultură;
- pescar sportiv - persoană
fizică, care practică pescuitul recreativ/sportiv în baza unui permis;
- pescuit - capturarea pestelui si a altor vietuitoare
acvatice în scop comercial, stiintific sau recreativ/sportiv, pe baza de
autorizatie/licentă/permis de pescuit, în locuri, perioade si cu unelte
prevăzute de lege;
- piscicultura - ramura a acvaculturii, care se ocupa cu
tehnologii de crestere a pestelui si care implică diferite forme de interventie
în procesul de reproductie, crestere, furajare, ameliorare si protectie a
populatiilor pisciole;
- protectia fondului piscicol - ansamblul de masuri si
reglementari prin care se asigură conservarea biodiversitatii si exploatarea
ratională a fondului piscicol, în conditii de păstrare a echilibrului ecologic;
- pescar - persoană care desfăsoară o activitate de
pescuit de pe mal, din apă, de pe o platformă fixă sau plutitoare, ambarcatiune
sau vas;
- fisierul navelor de pescuit - registru în care sunt
înregistrate toate navele si ambarcatiunile de pescuit, pe categoric,
dimensiuni, putere a motorului, tipuri de activităti si tehnologii de pescuit,
zone de pescuit, proprietari;
- specie introdusă - orice specie transportată si
lansată intentionat sau accidental de om
într-un mediu
diferit de cel al prezentei sale naturale;
- sistem de monitorizare a navelor de pescuit (SMNP) sistem
automatizat de transmitere în timp real catre compania natională autorizată a
localizarii navelor, a capturilor realizate si a efortului de pescuit depus
pentru realizarea acestora.
Art. 5. - Fondul piscicol
din bazinele piscicole naturale, astfel cum sunt prevăzute la art. 3 pct. 1 si
cum sunt definite la art. 4, apartine domeniului public de interes national si
local.
Art. 6. - Fondul piscicol
din amenajările piscicole, precum si amenajările piscicole, astfel cum sunt
prevăzute la art. 3 pct. 2 si cum sunt definite la art. 4, pot apartine, dupe
caz, domeniului public de interes national sau local ori domeniului privat.
Art. 7. - (1) Strategia în
domeniul conservarii biodiversitătii din bazinele piscicole naturale este
atributia autoritătii publice centrale de protectie a mediului.
(2) Strategia în domeniul
protectiei fondului piscicol si pescuitului din bazinele piscicole naturale,
precum si din bazinele piscicole amenajate, a acvaculturii si valorificării
productiei, indiferent de forma de proprietate sau de administrare, se
realizează de autoritatea publică centrală sau pentru agricultură si
alimentatie împreună cu autoritatea publică centrală care răspunde de mediu.
(3) Anual autoritatea
publică centrală pentru agricultură,
alimentatie si silvicultură, precum si
autoritatea publică centrală care raspunde de mediu vor sprijini din bugetul
propriu realizarea obiectivelor si actiunilor prevăzute în strategie.
TITLUL
II
CAPITOLUL
I
Art. 8. - (1) Pentru administrarea
fondului piscicol din domeniul public de interes national, precum si din
amenajările piscicole din domeniul public si privat al statului, exceptând
apele de munte si zone administrate de Administratia Rezervatiei Biosferei
“Delta Dunării”, se înfiintează, conform legii, Compania Natională de
Administrare a Fondului Piscicol, cu personalitate juridică.
(2) Statutul Companiei
Nationale de Administrare a Fondului Piscicol se aprobă prin hotărâre a
Guvernului, în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 9. - Patrimoniul
Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol se constituie din
amenajările piscicole - constructiile cu instalatiile aferente, definite la
art. 6.
Art. 10. - Compania
Natională de Administrare a Fondului Piscicol functionează pe bază de gestiune
economică proprie prin autofinantare, în subordinea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor, având urmatoarele atributii:
a) aplică strategiile
nationale din domeniul protejării fondului piscicol si gestionării exploatării
durabile prin pescuit, a resurselor piscicole ce apartin fondului piscicol,
precum si dezvoltarea pisciculturii si a celorlalte ramuri ale acvaculturii;
b) elaboreaza metodologia de
evaluare a fondului piscicol si de stabilire a cotelor anuale de pesti si o
supune spre aprobare autoritătii publice centrale care se ocupă de
piscicultură;
c) asigura exploatarea
durabilă prin pescuitul comercial si pescuitul recreativ/sportiv, la nivelul
cotelor admisibile, din fondul piscicol proprietate publică si privată a
statului;
d) acorda
licente/autorizatii de pescuit comercial, recreativ/sportiv persoanelor fizice
si juridice, în conditiile legii;
e) concesionează către
persoanele fizice sau juridice fondul piscicol din domeniul public si privat al
statului, în vederea exploatării si valorificării resurselor piscicole;
f) elaborează si propune
spre aprobare autoritătii publice centrale pentru agricultură si
alimentatie nivelul minim al redeventei si al tarifelor de acordare a
licentelor si autorizatiilor de pescuit;
g) protejează, conserve si
reface prin repopulări fondul piscicol din bazinele naturale;
h) elaboreaza norme si
propune reglementari în conformitate cu atributiile ce derivă din obiectul de
activitate si cu obligatiile asumate de România prin semnarea acordurilor si
aderarea la organisme si conventii internationale în domeniu si le supune spre
aprobare autoritătii publice care se ocupă de piscicultură;
i) organizează si desfăsoară
activităti de inspectie piscicolă privind respectarea prevederilor prezentei
legi si a altor reglementări în vigoare;
j) organizează si
coordonează activitătile de cercetare stiintifică în domeniul pescuitului si
acvaculturii;
k) prestează servicii pentru
terti;
l) desfăsoară activităti de
pescuit, piscicultură, procesare, transport si comercializare a pestelui
pentru bazinele piscicole naturale si amenajările piscicole care nu sunt concesionate.
Art. 11. - Veniturile
Companiei Nationale de Administrate a Fondului Piscicol provin din:
a) tarife pentru atestarea,
licentierea si autorizarea activitătilor de pescuit comercial,
recreativ/sportiv si acvacultură, acordate persoanelor fizice sau juridice;
b) contravaloarea cotelor de
pescuit stabilite în conditiile legii;
c) despagubiri, închirieri,
prestări de servicii;
d) alte venituri din
activităti economice proprii.
Art. 12. - (1)
Reglementarile specifice privind concesionarea catre agentii economici a
suprafetelor de terenuri ocupate de amenajările piscicole din domeniul public
si privat al statului si concesionarea bazinelor naturale din domeniul public
al statului se stabilesc de autoritatea publică centrală pentru agricultură,
alimentatie si silvicultură si de autoritatea publică centrală de mediu.
(2) Detinătorii de active si
cei care au contracte în derulare au drept de preemtiune la concesionare.
CAPITOLUL II
Dreptul de pescuit si autorizarea pescuitului
Art. 13. - (1) Dreptul de pescuit în bazinele piscicole naturale apartine statului si se exercită, exceptând apele de munte si ale zonei Administratiei Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”, prin Compania Natională de Administrate a Fondului Piscicol, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Atribuirea dreptului de
pescuit persoanelor fizice si juridice se face prin autorizare de catre
Compania Natională de Administrate a Fondului Piscicol.
(3) Exercitarea pescuitului
se face în baza unui permis nominal eliberat de persoanele juridice autorizate.
Art. 14. - (1) Dreptul de
pescuit în scop comercial al fondului piscicol natural din domeniul public se
atribuie de administratorii statului în două moduri:
a) prin concesionare, pe
baza de licitatie publică, societătilor comerciale, asociatiilor de pescari si
altor forme de asociere; detinătorii de active si cei care au contracte în
derulare au drept de preemtiune la concesionare;
b) prin eliberare de permis
de pescuit individual pescarilor profesionisti în scopul exercitării
pescuitului.
(2) Conditiile si criteriile
de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabilesc de autoritatea publică
centrală pentru agricultură,
alimentatie si silvicultură.
(3) Dreptul de pescuit în
scop recreativ/sportiv se atribuie de administratorii statului, prin
concesionare, asociatiilor de pescari sportivi si altor forme de asociere.
(4) Dreptul de pescuit în
scop stiintific se atribuie de administratorii statului institutiilor si
organizatiilor de cercetare.
(5) Conditiile de
participare la licitatii în vederea obtinerii dreptului de pescuit în scop
comercial si a dreptului de organizare a pescuitului în scop recreativ/sportiv
sunt stabilite, conform legislatiei în vigoare si prin reglementari specifice,
de autoritatea publică centrală pentru agricultură, alimentatie si
silvicultură.
Art. 15. - Detinătorii de autorizatii
de pescuit pot fi:
a) persoane juridice cu
profil piscicol sau care au prevăzute în statut activităti piscicole;
b) institute, centre si
statiuni de cercetare din domeniul piscicol;
c) asociatii care desfăsoară
si activităti piscicole;
d) asociatii de pescari
sportivi;
e) persoane fizice care au
atestată calitatea de pescar profesionist.
Art. 16. - (1) Dreptul de
pescuit obtinut în baza unei autorizatii piscicole se exercita prin permisul de
pescuit.
(2) Permisul de pescuit este
individual si netransmisibil.
(3) Persoanele juridice care
au dobandit dreptul de pescuit în scop comercial prin concesionare eliberează
permise de pescuit individual pescarilor profesionisti angajati sau membrilor
asociatiei, în limita numărului stabilit de administratie.
(4) Permisul de pescuit
individual nu dă dreptul titularului la angajarea de personal ajutator pentru
activitatea de pescuit.
(5) Modelul permisului de
pescuit va fi stabilit prin ordin al ministrului autoritătii publice centrale
pentru agricultură si alimentatie.
Art. 17. - (1)
Licenta/autorizatia de pescuit se poate anula fără despăgubire dacă cel
licentiat/atestat nu îndeplineste conditiile stabilite prin aceasta.
(2) În licenta/autorizatia de
pescuit în scop comercial si în autorizatia de pescuit recreativ/sportiv se vor
specifica conditiile de exercitare a pescuitului, metodele de pescuit, tipul si
numărul uneltelor si ambarcatiunilor de pescuit, numărul pescarilor, cota de
pescuit defalcate pe specii, precum si alte masuri pentru asigurarea
exploatării durabile a fondului piscicol.
(3) Detinătorii unei
autorizatii de pescuit sunt obligati sa marcheze zonele care fac obiectul
acesteia, sub controlul administratorilor statului.
Art. 18. - (1) Pentru
derivatiile naturale sau artificiale ale unui curs de ape, reprezentate de
brate secundare, canale de irigatii sau tranzitare, autorizatia de pescuit
revine titularului de autorizatie pentru cursul principal de spa.
(2) În cazul în care o apă
în regim neamenajat îsi schimbă albia că urmare a unor evenimente naturale sau
devieri artificiale beneficiarii autorizatiei de pescuit initiate sunt
autorizati piscicol atât pentru nouă albie si vechea albie ramasă, cât si
pentru luciul de apă ce eventual ar apărea că urmare a indiguirilor limitrofe
efectuate.
(3) Marirea suprafetei unui
luciu de apă în regim natural de scurgere că urmare a constructiei unei
acumulari pe cuveta sa determine extinderea dreptului de pescuit asupra
intregii suprafete. Dacă luciul de apă exploatat piscicol inundă malurile,
posesorul autorizatiei de pescuit este îndreptătit să pescuiască în perimetrul
inundat.
Art. 19. - Prin pescuit în scop comercial se întelege
capturarea pestelui si a altor animate acvatice prin metode si cu unelte admise
de lege, de catre personal autorizat, în conditiile prezentei legi.
Art. 20. - (1) Prin pescuit în scopuri stiintifice se
întelege capturarea pestelui si a altor animate acvatice pentru studiul
populatiilor, migratiilor si impactului factorilor antropici asupra fondului
piscicol, reproducerea artificială în vederea refacerii prin repopulari a
populatiilor vulnerabile si periclitate si pentru experimentarea de not metode
si unelte de pescuit.
(2) Pescuitul în scopuri
stiintifice se poate efectua în orice perioada a anului, inclusiv în perioadele
de prohibitie, în orice loc, cu orice unelte sau metode de pescuit, în baza
unei autorizatii speciale emise de autoritatea publică centrală pentru agricultură, alimentatie si silvicultură.
(3) în perioadele de
prohibitie autorizatia specials se emite de autoritatea publică centrală
pentru agricultură, alimentatie
si silvicultură, cu avizul autoritătii
publice centrale de mediu.
Art. 21. - (1) Prin pescuit în scop recreativ/sportiv se
întelege pescuitul efectuat cu undită si cu lansetă, în scop de
agrement/performantă, pe baza unui permis nominal eliberat în conditiile
prezentei legi, cu respectarea regulilor prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Pescuitul
recreativ/sportiv se poate exercită si în amenajări piscicole si în lacuri de
acumulare în care se practice piscicultură, în conditiile si pe baza regulilor
stabilite de detinătorul său administratorul fondului piscicol din acele
lacuri.
Pază fondului piscicol
Art. 22. - Administratorii
si beneficiarii dreptului de pescuit exercită cu personal specializat pază
fondului piscicol si controlul activitătilor de pescuit si exploatare a
acestuia, combaterea braconajului, furturilor, distrugerilor si degradarilor.
Art. 23. - Personalul de
pază este dotat, în conditiile legii, cu armament si echipament corespunzator.
Art. 24. - Personalul de
pază pe timpul exercitarii atributiilor de serviciu este asimilat personalului
care îndeplineste o functie ce implică exercitiul autoritătii publice.
Art. 25. - Organizarea
activitătii de pază la nivelul structurilor teritoriale proprii este
reglementata prin statutul administratorilor.
Art. 26. - Unitatile de
politie, Garda de coasta, Politia de frontieră si Jandarmeria, potrivit
atributiilor ce le revin în temeiul legii, au obligatia de a sprijini actiunile
de pază a fondului piscicol.
TITLUL
III
CAPITOLUL
I
Art. 27. - Autoritatea
publică centrală pentru agricultură, alimentatie
si silvicultură elaborează si aplică unitar strategia
dezvoltării si politica economică a Guvernului în domeniul pisciculturii, din
amenajările piscicole, indiferent de zone geografică, forma de proprietate si
modul de exploatare.
Art. 28. - Concesionarea
fondului piscicol din proprietatea publică sau private a statului se face de
catre Compania Natională de Administrare a Fondului Piscicol, în conditiile
legii.
Art. 29. - (1) Utilizarea
amenajărilor piscicole pentru realizarea productiei de peste si alte animate
acvatice, din domeniul public si privat al statului, este obligatorie pentru
toti detinătorii.
(2) Schimbarea folosintelor
piscicole sau dezafectarea amenajarilor piscicole se aprobă fundamentat de
autoritatea publică centrală pentru
agricultură, alimentatie si
silvicultură, cu avizul autoritătii publice centrale de protectie a
mediului.
Art. 30. - Autorizarea
agentilor economică care desfăsoară activitate de piscicultură în amenajari
piscicole, indiferent de forma de proprietate, se face conform prezentei legi
de către autoritatea publică centrală pentru
agricultură, alimentatie si
silvicultură, prin directiile agricole.
Art. 31. - Autorizarea
agentilor economici care desfăsoară activitate de piscicultură se face cu
respectarea următoarelor conditii:
a) face dovada că este legal
constituit si are în obiectul de activitate piscicultură;
b) face dovada că are în
posesie sau în exploatare bazine amenajate pentru piscicultură;
c) face dovada că se
încadrează în reglementările de protectie a mediului si a celor
sanitar-veterinare.
Art. 32. - Controlul
agentilor economică autorizati care desfăsoară activitate de piscicultură,
indiferent de forma de proprietate, se exercită de către autoritatea publică
centrală pentru agricultură, alimentatie
si silvicultură, prin Directia pescuit,
piscicultură si inspectie, în conformitate cu prezenta lege.
CAPITOLUL
II
Art. 33. - Autoritatea
publică centrală pentru agricultură, alimentatie si silvicultură, împreună cu
alte autorităti publice centrale, cu sprijinul prefectilor si al consiliilor
judetene si locale, vor identifica, în baza unor studii de specialitate,
terenurile apartinând proprietatii publice si private, care se pretează la
realizarea de amenajari piscicole.
Art. 34. - Amenajările
piscicole, indiferent de forma de proprietate, care prin degradare si-au
pierdut total sau partial potentialul de productie, vor fi incluse de
autoritatea publică centrală pentru
agricultură, alimeritatie si silvicultură, în conformitate cu legea, în
categoria terenurilor în curs de ameliorare.
Art. 35. - Autoritatea
publică centrală pentru agricultură,
alimentatie si silvicultură si autoritatea publică centrală de protectie a
mediului vor lua masuri pentru introducerea în culture a unor specii valoroase
de pesti, scop în care se vor realize amenajari piscicole specializate în
reproducerea si cresterea acestora (sturioni, păstrăv, lipan, lostrita,
coregon, chefal, cambula, anghila).
Art. 36. - În scopul dezvoltarii
acvaculturii autoritatea publică centrală pentru agricultură, alimentatie si
silvicultură intreprinde masuri pentru stimularea realizării unor amenajari
specializate în reproducerea si cresterea broastelor, racilor, scoicilor si a
altor vietuitoare acvatice.
TITLUL
IV
Art. 37. - (1) Urmărirea
respectării prevederilor prezentei legi, precum si a celorlalte reglementari
în domeniu se realizeaza de către autoritatea publică centrală pentru agricultura,
alimentatie si silvicultură si de
autoritatea publică centrală de protectie a mediului, prin organisme de specialitate.
(2) În scopul îndeplinirii
atributiilor prevăzute la alin. (1) autoritatea publică centrală pentru agricultură, alimentatie si silvicultură înfiintează Inspectia Piscicolă
ca organism de specialitate. Pentru monitorizarea capacitatii de pescuit
national autoritatea publică centrală pentru
agricultură, alimentatie si silvicultură, în colaborare cu
Inspectoratul Navigatiei Civile si cu Registrul Naval Român, infiintează
Fisierul Navelor si Ambarcatiunilor de Pescuit.
(3) Regulamentul de
organizare si functionare a organismelor de specialitate se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data publicării prezentei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 38. - În scopul
îndeplinirii atributiilor de control personalul organismelor de specialitate
are dreptul:
a) de acces la bazinele
piscicole, pe ambarcatiuni, la uneltele de pescuit, la punctele de colectare si
de livrare a pestelui, în fermele piscicole, pentru a constata modul cum sunt
respectate reglementarile piscicole si cum sunt aplicate măsurile de protectie
a fondului piscicol si de combatere a furturilor si braconajului;
b) de control asupra
lucrărilor, constructiilor si instalatiilor care au legatura cu pescuitul,
cresterea pestelui si protectia fondului piscicol;
c) de control al datelor si
documentelor în legătură cu pescuitul, originea si circulatia pestelui conform
certificatului de origine si circulatie a produselor de origine animate;
d) de control a1 modului cum
sunt respectate reglementările privind protectia fondului piscicol;
e) de a constata faptele
care constituie contraventii si infractiuni în domeniul pescuitului si
protectiei fondului piscicol, pisciculturii si circulatiei pestelui, icrelor,
produselor din peste, altor vietuitoare acvatice (broaste, raci si scoici),
precum si de a întocmi documentele potrivit legii;
f) de urmarire a realizării
cotelor alocate, a înregistrarii capturilor, a marcării navelor si
ambarcatiunilor si a implementarii sistemului de supraveghere prin satelit;
g) de inspectie si control
pe navele si ambarcatiunile de pescuit.
Art. 39. - Protectia fondului
piscicol se realizează prin prohibitia anuală a pescuitului, prin interdictia
actiunilor care pot constitui contraventii si infractiuni la prezenta lege, precum
si prin orice alte masuri care sa asigure exploatarea durabilă a fondului
piscicol si conservarea biodiversitatii.
Art. 40. - (1) Anual
autoritatea publică centrală pentru
agricultură, alimentatie si
silvicultură împreună cu
autoritatea publică centrală de protectie a mediului vor stabili, prin ordin
comun, perioadele si zonele de prohibitie a pescuitului. Ordinal se emite
pentru toate speciile de pesti si animale acvatice si pentru toate zonele
tarif, la începutul lunii aprilie, dar nu mai târziu de 15 aprilie, si este
valabil până la aparitia ordinului de prohibitie din anul urmator.
(2) În scopul protectiei
fondului piscicol pescuitul speciilor de pesti mentionate în anexa nr. 2 este
interzis în perioadele si în zonele definite în aceasta. Prin ordinal de
prohibitie se va specifica durata de prohibitie.
Art. 41. - (1) Autoritătile
publice centrale care emit ordinal anual de prohibitie pot, în conditii
hidroclimatice deosebite sau pe baza unor studii fundamentate, să modifice,
prin ordin al ministrului, perioadele de prohibitie si speciile prohibite
stabilite în anexele nr. 1 si 2, mentinand însă numeral total de zile.
(2) Pentru apele curgătoare
care constituie frontieră de stat perioadele de prohibitie si regulile de
pescuit se stabilesc în concordantă cu conventiile internationale încheiate cu
celelalte state riverane.
Art. 42. - Pentru protectia
fondului piscicol se interzice folosirea următoarelor unelte si metode de
pescuit:
a) setci fixe, cu exceptia
ohanelor, în zone litoralului marin;
b) setci si ave de orice
tip, în Complexul Razelm-Sinoe, ghiolurile Belciuc-Erenciuc si lacurile
litorale;
c) setci monofilment în
toate apele;
d) pescuitul electric, cu
exceptia celui practicat în stop stiintific;
e) oprirea, abaterea,
răstocirea unei ape curgătoare sau scurgerea apei în parte sau în întregime;
f) pescuitul cu materiale
explozive, precum si cu substante toxice si narcotice de orice fel;
g) pescuitul cu unelte din
plasă în râurile si lacurile naturale din zone de munte;
h) pescuitul cu momeli
metalice si pesti artificiali în râurile populate cu lostrita;
i) pescuitul cu ostia,
sulita, tepoaia, japca si orice alt fel de unelte intepatoare sau agătătoare.
Art. 43. - (1) Prin ordin
comun al autoritătii publice centrale pentru agricultură, alimentatie si silvicultură si al autoritătii publice centrale
de protectie a mediului, în apele apartinând domeniului public si privet se pot
institui zone de protectie piscicola, ce se delimiteaza în teren prin semne
distincte.
(2) Zonele de protectie
piscicolă pot fi:
a) de protectie a reproducerii,
ce reprezintă locuri predilecte pentru depunerea icrelor si dezvoltarea
puietului;
b) de protectie a
diversitătii speciilor piscicole reunite într-un ecosistem acvatic;
c) de protectie pentru
iernarea pestelui.
(3) Instituirea zonelor de
protectie se realizează la propunerea administratorilor statului.
(4) Prin ordin comun al
autoritătii publice centrale pentru agricultură, alimentatie si silvicultură si al autoritătii publice
centrale de protectie a mediului, în zonele de protectie piscicolă, pentru o
anumită perioadă, pot fi limitate sau interzise:
a) pescuitul anumitor specii
de pesti si al altor organisme acvatice;
b) lucrări care impiedică
migrarea, reproducerea sau pun în pericol existenta populatiilor piscicole, cum
ar fi îngustarea/bararea cursului apei, taierea si recoltarea plantelor,
extragerea de namol, nisip si pietris, colectarea ghetii;
c) lucrări în zona
malurilor, precum si tăierea arborilor si arbustilor de pe mal;
d) admiterea în zona a
ratelor si gastelor domestice.
(5) Prin exceptie de la
prevederile alin.
(4) activitătile prevăzute
la lit. a)-c) nu pot fi limitate sau interzise în urmatoarele situatii:
a) când pescuitul se
desfăsoară în scopuri stiintifice sau de cercetare;
b) din considerente de
prevenire a inundatiilor.
Art. 44. - (1) Autoritatea
publică centrală de protectie a mediului si autoritatea publică centrală pentru
agricultură, alimentatie si silvicultură, împreună cu administratorii statului,
încurajează si promovează programele de redresare a populatiilor unor specii
valoroase sau periclitate, prin:
a) identificarea, amenajarea
si protectia zonelor naturale de reproducere;
b) înfiintarea de pepiniere
pentru producerea puietului de sturioni, pastrav, lipan, lostrita si alte
specii cu valoare economică si stiintifică;
c) organizarea de centre
pentru cresterea si înmultirea chefalului, cambulei, anghilei, scoicilor si
racilor;
d) organizarea activitătii
de monitoring asupra efectivelor piscicole din apele apartinând domeniului
public si stabilirea masurilor de refacere a populatiilor periclitate.
(2) în caz de necesitate
administratorii statului au obligatia să ia măsuri pentru completarea fondului
piscicol prin repopulări.
Art. 45. - (1) Autoritatea
publică centrală de protectie a mediului, împreună cu autoritatea publică
centrală pentru agricultură, alimentatie si silvicultură, va putea declara regiuni
de crutare anumite parti din Dunăre, râuri, pâraie, lacuri, canale, precum si
zone de la tărmul Mării Negre, ce vor fi constatate că locuri favorabile pentru
cantonarea, reproducerea si hrănirea puietului si adultilor speciilor de
organisme acvatice, cu exceptia perimetrelor care intră în competenta
Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”, conform prevederilor legate.
(2) în apele declarate
regiuni de crutare se interzic, pe toata perioada anului, orice gen de pescuit,
inclusiv cu undită, precum si alte activităti cum sunt recoltarea vegetatiei,
extragerea balastului, vânatul, cresterea animalelor, turismul.
(3) Administratorii au
obligatia sa marcheze perimetrele regiunilor de crutare si să asigure pază sau
controlul respectarii prevederilor legate.
Art. 46. - (1) În scopul
protectiei fondului piscicol sunt supuse interdictiei urmatoarele actiuni si
activităti:
a) mutarea, deteriorarea sau
distrugerea semnelor indicatoare de reglementare a pescuitului, amplasate în
zona bazinelor piscicole;
b) recoltarea stufului,
papurei, rogozului si a altor plante acvatice din bazinele piscicole, fără
autorizarea proprietarului sau beneficiarului de folosintă piscicolă;
c) circulatia cu
ambarcatiuni cu motor în Delta Dunării si în Complexul de lacuri Razelm-Sinoe
în afăra traseelor aprobăte de Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta
Dunării”. Se excepteaza circulatia pe căile navigabile si pe cele de acces la
localitătile care nu au alte căi de comunicatie, precum si circulatia
ambarcatiunilor autorizate în conditiile legii;
d) circulatia cu
autovehicule si scoaterea materialului lemnos prin albiile apelor curgătoare
din zona de munte, precum si circulatia cu ambarcatiuni cu motor în bazinele
piscicole din zona de munte fără autorizatia autoritătii publice centrale care
răspunde de silvicultură;
e) închiderea cu garduri si
prispe pescăresti sau cu alte unelte de pescuit de orice fel a gârlelor de
legatură, a baltilor si terenurilor inundabile, dacă prin aceasta se impiedică
accesul sau se pescuiesc pestii care migreaza în timpul viiturilor de apă sau
în perioada de reproducere, precum si scurgerea libera a apelor o dată cu
fondul piscicol din ele. Fac exceptie închiderile pescăresti si stuficole din
Delta si Lunca Dunării, în perioadele de viituri, autorizate în conditiile si
în locurile stabilite de autoritatea publică centrală de protectie a mediului
si de Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării”;
f) modificarea regimului de
scurgere a apei în scopul practicării pescuitului, fără acordul
administratorului;
g) distrugerea sau
degradarea din culpă a trecătorilor pentru pesti, a pintenilor, a cascadelor,
toplitelor si a altor instalatii si menajări cu scop piscicol;
h) înfiintarea de pepiniere
si crescătorii piscicole fără avizul autoritătii publice centrale pentru agricultură
si alimentatie;
i) distrugerea sau
degradarea digurilor, barajelor si canalelor pescaresti, taluzurilor si
malurilor înierbate, precum si distrugerea, degradarea sau micsorarea zonelor
de protectie a apelor;
j) asezarea uneltelor de
pescuit fixe sau plutitoare în derive pe mai mult de două treimi din latimea
râurilor, gârlelor sau canalelor;
k) reducerea din culpă a
debitelor de ape în apele naturale, dacă prin aceasta se periclitează existenta
fondului piscicol;
l) deschiderea, închiderea
sau obturarea canalelor si manipularea instalatiilor hidrotehnice de orice fel
în alt mod decat cel stabilit prin normele tehnice;
m) pescuitul în zonele de
protectie speciale pentru iernarea pestelui;
n) folosirea cu orice titlu
de navoade, voloace, setci, eve, prostovoale, verse, vintire, precum si alte
tipuri de unelte de pescuit comercial de catre persoane fizice sau persoane
juridice neautorizate, aruncarea sau depozitarea rumegusului, deseurilor
menajere si zootehnice si a oricaror materii si materiale, produse si substante
poluante pe malurile raurilor, pâraielor, lacurilor, baltilor si amenajarilor
piscicole;
o) folosirea armelor de foc
pentru capturarea delfinilor si pestilor;
p) accesul cu animate si
mijloace de transport de orice fel pe diguri si în incintele amenajărilor
piscicole;
r) pescuitul
reproducatorilor în perioada de prohibitie si distrugerea icrelor acestora din
zonele de reproducere naturals special marcate.
(2) Popularea sau
aclimatizarea de specii ori de hibrizi not pentru fauna si flora acvatică a
tarif este permisă numai cu avizul autoritătii publice centrale de protectie a
mediului.
Art. 47. - (1) Dimensiunile
minime ale speciilor de pesti si alte animate acvatice, admise la pescuit în
bazinele piscicole naturale, si dimensiunile minime ale ochiului uneltelor de
pescuit sunt prevăzute în anexa nr. 4.
(2) în functie de
rezultatele cercetarilor si de evolutia marimii stocurilor, anexa nr. 4 poate
fi modificata prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autoritătii publice centrale
pentru agricultură, alimentatie si silvicultură si a autoritătii publice
centrale de protectie a mediului.
Art. 48. - Persoanele
juridice sau fizice, care îsi desfăsoară activitatea în zone limitrofă
bazinelor piscicole naturale, sunt obligate sa respecte reglementarile privind
conservarea si protectia fondului piscicol.
Art. 49. - (1) Persoanele
fizice si persoanele juridice, care folosesc apele din domeniul public în alte
scopuri decat cel piscicol, sunt obligate:
a) să echipeze prizele de
apă cu instalatii care sa împiedice patrunderea pestelui;
b) să mentină în lacurile de
acumulare niveluri de apă optime pentru iernarea si dezvoltarea normală a
fondului piscicol, în conditiile regulamentelor de gospodărire a apelor, cu
exceptia cazurilor de fortă majoră;
c) să amenajeze zone
speciale de pescuit si zone pentru protejarea si salvarea fondului piscicol la
golirea lacurilor de acumulare;
d) să asigure debitul minim
de apă necesar în vederea dezvoltarii normale a fondului piscicol în aval de
lacurile de acumulare.
(2) Autoritatea publică
centrală de protectie a mediului, prin organismul sau specializat, va stabili
conditiile tehnice de indeplinire a obligatiilor prevăzute la alin. (1) si va
urmări respectarea lor.
Art. 50. - Autoritatea
publică centrală de protectie a mediului si autoritatea publică centrală pentru
agricultură, alimentatie si silvicultură, împreună cu unitatile de cercetare-proiectare
de profit si institutiile de învătământ superior de specialitate, precum si
Compania Natională de Administrate a Fondului Piscicol, sub coordonarea
Academiei Române, vor efectua studii pentru evaluarea stocurilor existente si a
conditiilor ce influentează marimea acestora, pe baza cărora sa fie adoptate
masurile necesare pentru protectie si să stabilească capturile totale
admisibile (TAC) ale speciilor de organisme acvatice cu valoare economică
si/sau stiintifică ale caror populatii au atins niveluri critice sau sunt în
pericol de disparitie.
Art. 51. - Administratorii
si beneficiarii bazinelor piscicole ale statului au obligatia:
a) o să execute lucrări
curente de întretinere a canalelor, gârlelor, altor surse de alimentare cu apă
si a zonelor de pescuit;
b) să execute lucrari de
amenajare si constructii specifice pentru protectia fondului piscicol din
apele apartinând domeniului public.
Art. 52. - (1) Avizarea
construirii unor noi baraje sau centrale hidroelectrice va fi conditionată de
existenta studiilor privind asigurarea debitelor minime permanente pe râuri,
în aval de acestea, necesare vietii, migrarii si reproducerii speciilor de
pesti si a altor vietuitoare acvatice.
(2) Barajele construite pe
râuri vor fi echipate cu instalatii care să permită migrates pestilor, fiat
prizele de captare, cu dispozitive care sa impiedice aspirates pestilor si a
altor vietuitoare acvatice, dace pe baza studiilor ce se vor efectua acestea se
impun.
(3) Barajele si centralele
hidroelectrice not vor fi echipate cu astfel de instalatii, iar cele care
urmează să se construiască pe Dunăre vor fi prevăzute cu instalatii speciale
care să permită migrarea sturionilor si scrumbiei de Dunăre spre zonele de
reproducere în cazul în care din studiile realizate rezultă că echiparea
barajului cu trecatori este ineficientă, cu avizul autoritătii publice centrale
pentru agricultură, alimentatie si silvicultură si al autoritătii publice
centrale de protectie a mediului, detinătorul cu orice titlu al barajului va realiza
amenajări piscicole pentru producerea puietului din speciile afectate,
amplasate în apropierea lacului de acumulare. Detinătorul cu orice titlu al
barajului este obligat să predea dupe receptionare, pentru exploatare,
Companiei Nationale de Administrate a Fondului Piscicol, instalatiile sau
amenajările piscicole, fară recuperarea valorii de investitie aferente
acestora. Procedure de avizare si de receptie a lucrărilor privind instalatiile
speciale va fi elaborate, în conformitate cu prevederile legate, de către
autoritatea publică centrală pentru agricultură, alimentatie si silvicultură,
cu avizul autoritătii publice centrale de protectie a mediului, în termen de 60
de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(4) Pescuitul este interzis
în aval de baraje pe o distanta, măsurată de la bazinul de linistire, de 100 m
pentru apele din zona montană, de 300 m pentru apele curgătoare din zona
colinară si de 500 m pentru apele curgatoare din zone de ses. Pentru apele de
frontieră restrictiile de pescuit în zone barajelor se stabilesc prin conventii
si acorduri internationale.
TITLUL
VI
Art. 53. - Incalcarea
dispozitiilor prezentei legi atrage, dupe caz, raspunderea disciplinara,
contraventională, penală, materială sau civilă.
Art. 54. - Constituie
contraventie si se sanctionează cu amendă de la 400.000 lei la 800.000 lei
urmatoarele fapte savârsite de persoane fizice:
a) pescuitul
recreativ/sportiv al oricaror specii de peste, precum si al altor vietuitoare
acvatice, exercitat fată permis sau autorizatie în cursuri de ape curgătoare
sau stătătoare, canale artificiale, Delta Dunării, lacuri naturale sau de acumulare,
ape maritime interioare si în mares teritorială;
b) pescuitul recreativ/sportiv
al oricaror specii de peste, precum si al altor vietuitoare acvatice, care se
exercita în ape curgătoare, stătătoare, canale artificiale, Delta Dunării,
lacuri naturale sau de acumulare, ape maritime interioare si în mares
teritorială sau în zone din acestea, în care pescuitul este interzis;
c) refuzul de a prezenta, la
cererea persoanelor imputerncite să constate contraventiile, permisul sau
autorizatia de pescuit.
Art. 55. - Constituie
contraventie si se sanctioneaze cu amendă de la 800.000 lei la 1.500.000 lei
urmatoarele fapte săvârsite de persoane fizice:
a)
pescuitul recreativ în timpul noptii;
b) prinderea salmonidelor cu
mans;
c) pescuitul cu momeli
metalice si cu pesti artificiali în râurile populate cu lostrita;
d) pescuitul recreativ/sportiv
de către o singură persoană în timpul unei zile de la răsăritul si până la
apusul soarelui:
- mai mutt de 10 bucăti, în
total, din speciile de pastrav, lipan si coregon în apele de munte cu
salmonide;
- mai molt de 5 kg de peste,
cu exceptia cazului în care s-a pescuit un singur exemplar a carui greutate
depaseste 5 kg, în apele domeniului public;
e) pescuitul cu momeli
naturale în apele de munte ce ofera conditii de vista salmonidelor nominalizate
de autoritatea publică centrală de protectie a mediului;
f) retinerea de catre
pescarii amatori a pestelui si a altor vietuitoare acvatice pescuite sub
dimensiunile miriime prevăzute de lege;
g) mutarea, deteriorarea sau
distrugerea din culpă a semnelor
indicatoare asezate în raza amenajarilor piscicole. Art. 56. - Constituie
contraventie si se sanctionează cu
amendă de la
5.000.000 lei la 10.000.000 lei urmatoarele fapte săvârsite de persoane fizice:
a) pescuitul lostritei fără autorizatie
specială eliberată de autoritatea publică centrală care raspunde de silvicultură;
b) asezarea uneltelor de
pescuit fixe sau în derivă pe mai mult de două treimi din latimea raurilor sau
a canalelor;
c) pescuitul cu siruri de
muste artificiale în apele salmonicole;
d) extragerea ghetii
naturale din perimetrul zonelor de protectie a faunei piscicole;
e) circulatia cu
ambarcatiuni cu motor în apele din Delta Dunării, în afără traseelor aprobăte
de autoritatea publică centrală de protectie a mediului;
f) utilizarea la pescuit a
setcilor si avelor de orice fel în Complexul lagunar Razelm-Sinoe, în
ghiolurile BelciucErenciuc si în lacurile litorale;
g) folosirea armelor de foc
pentru pescuitul delfinilor si al pestilor.
Art. 57. - Constituie contraventie
si se sanctionează cu amendă de la 1.200.000 lei la 1.400.000 lei
urmatoarele fapte săvârsite de persoane
fizice:
a) pescuitul recreativ si
sportiv al oricaror specii de peste, precum si al altor vietuitoare acvatice,
exercitat în amenajari piscicole, altele decat cele autorizate în acest scop;
b) prinderea pestelui cu
unelte de pescuit din plasă sau cu pripoane în apele de munte;
c) pescuirea oricaror specii
de peste, crustacee, moluste sau alte vietuitoare acvatice, în perioadele si în
zonele de prohibitie.
Art. 58. - Constituie
contraventie si se sanctionează cu
amendă de la 5.000.000 lei la
15.000.000 lei urmatoarele fapte săvârsite
de persoane fizice:
a) oprirea, abaterea,
răstocirea unei ape curgătoare sau scurgerea apei, în parte sau în intregime,
fără acordul proprietarului sau detinatorului folosintei piscicole;
b) introducerea de specii,
rase sau hibrizi de pesti, altele decât cele existente în apele curgătoare,
stătătoare si în amenajările piscicole, fără avizul autoritătii publice centrale
de protectie a mediului;
c) neluarea măsurilor pentru
prevenirea, combaterea si stoparea extinderii epizootiilor, precum si pentru
nedeclararea aparitiei acestora organelor de specialitate;
d) vânzarea puietului de
peste în alte scopuri decât repopularea;
e) executărea lucrarilor de
foraje hidrogeologic2 în amenajările piscicole fără autorizatia proprietarului
sau a titularului dreptului de folosinta piscicola;
f) aruncarea gunoaielor, a
rumegusului de lemn, a resturilor menajere si a oricaror alte materiale în
albiile sau pe malurile cursurilor de ape curgatoare, în albiile sau pe
malurile apelor stătătoare, ale canalelor artificiale, lacurilor naturale si de
acumulare, apelor maritime interioare si pe tărmul Măriiteritoriale, precum si
în perimetrul amenajarilor piscicole.
Art. 59. - Constituie
contraventie si se sanctionează cu
amendă de la 8.000.000 lei la
16.000.000 lei urmatoarele fapte săvârsite de persoane fizice:
a) neanuntarea organelor de
specialitate împuternicite în acest scop despre primirea la centrele de
colectare a unor cantitati de peste sub dimensiunile minime, în procente mai
mari decât cele prevăzute de lege;
b) pescuitul comercial al
pestelui si al altor vietuitoar acvatice sub dimensiunile minime, în procente
mai mar decat cele prevăzute de lege;
c) refuzul de a permite
accesul la controlul în barci salupe si alte ambarcatiuni, în autovehicule, în
unitatile d productie si în perimetrul bazinelor piscicole exploatate prin
pescuit recreativ/sportiv sau comercial al personalului de specialitate
împuternicit în acest scop.
Art. 60. - Constituie
contraventie si se sanctionează cu
amendă de la 10.000.000 lei la
20.000.000 lei urmatoarele fapte săvârsite de persoane fizice:
a) distrugerea sau
degradarea din culpă a digurilor, barajelor si canalelor, a taluzurilor si
malurilor, a instalatiilor hidrotehnice aferente amenajarilor piscicole;
b) distrugerea sau
degradarea din culpă a trecatoarelor pentru pesti, a toplitelor si a cascadelor
podite;
c) reducerea din culpă a
debitului de apă pe cursurile de apă naturale sau amenajate, dacă prin aceasta
se pericliteaza existenta faunei piscicole;
d) distrugerea, degradarea
sau micsorarea din culpă zonelor de protectie perimetrala a amenajarilor
piscicole;
e) neinstalarea sau distrugerea
dispozitivelor care impiedica intrarea pestilor în sistemele de alimentare cu
apă, irigatii, precum si în instalatiile hidroenergetice;
f) neluarea, maăsurilor
pentru curatarea zonelor de pescuit si pentru protejarea si salvarea fondului
piscicol la constructia sau golirea lacurilor de acumulare;
g) neasigurarea debitului de
apă necesar în vedere dezvoltării normale a faunei piscicole în aval de o
lucrar de barare.
Art. 61. - Constituie infractiune si se pedepseste cu
închisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amendă
penală de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei urmatoarele fapte:
a) pescuitul electric
neautorizat, pescuitul cu material explozive, pescuitul cu substante toxice si
narcotice de orice fel, pescuitul cu ostia, cu japca si cu orice alte unelet
întepătoare si agătătoare;
b) pescuitul prin orice
metode al reproducatorilor în perioada de prohibitie si distrugerea icrelor
embrionate de peste în zonele de reproducere naturală;
c) pescuitul sturionilor si
a lostritei, sub dimensiunile legale, în alte scopuri decât pentru repopulare;
d) reducerea debitului si a
volumului de apă în amenajările piscicole si pe cursurile de apă, în scop de
braconaj;
e) pescuitul cu navoade,
voloace, crasnice, setci, ave, prostovoale, varse, vintire sau cu alte unelte
de pescuit industrial, fără autorizatie sau permis de pescuit;
f) pescuitul comercial pe
cursul unei ape curgatoare în zona de 200 metri în aval de baraj;
g) pescuitul comercial cu
unelte de pescuit având ochiurile sub dimensiunile minime prevăzute de lege;
h) deschiderea, închiderea,
obturarea, bararea cu garduri pescăresti sau cu unelte de pescuit de orice fel
a canalelor si a garlelor de legatură cu lacurile, băltile sau terenurile
inundabile;
i) procurarea, transportul
si comercializarea ilegală a pestelui, icrelor si produselor din pesteră
j) furtul de peste prin
orice mijloace si metode, din amenajările piscicole.
Art. 62. - Faptele prevăzute
la art. 61 lit. a)-e), dacă sunt săvârsite
în perioada de prohibitie, în timpul noptii sau de două sau mai multe
persoane împreună ori de o persoană
având asupra sa o arma de foc sau substante chimice periculoase, se
pedepsesc cu închisoare de la 2 la 6 ani. Procurarea, transportul si
comercializarea sturionilor, lostritei si icrelor negre, fără documente legate,
constituie fapta agravantă si se pedepseste cu închisoare de la 5 la 7 ani.
Art. 63. - Când
infractiunile prevăzute la art. 61 si 62 sunt săvârsite de persoane cu atributii de constatare a
infractiunilor si contraventiilor, pedepsele se majoreaza cu 2 ani.
Art. 64. - Orice hotărâre
judecătorească care pronuntă o condamnare pentru infractiune în materie de
pescuit poate exclude autorul infractiunii din asociatiile de pescuit pe o
durată ce nu poate fi mai mică de un an si mai mare de 3 ani.
Art. 65. - (1) Cuantumul
amenzilor contraventionale se indexeaza periodic, prin hotărâre a Guvernului,
în functie de rata inflatiei.
(2) Impotriva
procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face plângere în
termen de 15 zile de la data comunicării acestuia, la judecatoria în a cărei
rază teritorială a fost săvârsită fapta.
Art. 66. - Cuanaumul
despagubirilor datorate pentru pagube cauzate fondului piscicol prin fapte ce
constituie infractiuni se stabileste de experti, se hotărăstere de instantele
judecatoresti si revine persoanei juridice care gestioneaza patrimoniul
piscicol apartinând domeniului public sau amenajarii piscicole în cazul
contraventiilor prevăzute la art. 58 despăgubirile datorate pentru pagubele
cauzate fondului piscicol se vor calcula în functie de pretul mediu de piata
multiplicat de 5 ori pentru aceleasi specii de pesti si alte vietuitoare
acvatice sau pentru acelasi fel de bunuri în situatia în care contraventiile
s-au produs în perioada de prohibitie sau în perimetrul rezervatiilor, al
pepinierelor si crescătoriilor piscicole, pretul pestilor si al altor
vietuitoare acvatice, luat în calcul la stabilirea despagubirii, va fi dublu
fată de pretul zilei pe piata din zona în care s-a săvârsit fapta.
Art. 67. - (1) Sunt supuse
confiscării uneltele si ambarcatiunile de pescuit, animalele, mijloacele de
transport, armele de foc si orice alte bunuri care au fost folosite la
săvârsirea faptei.
(2) Bunurile rezultate din
săvârsirea contraventiei, constând în peste, icre, alte vietuitoare si produse
acvatice, sunt, de asemenea, supuse confiscării.
(3) În cazurile de
confiscate a bunurilor prevăzute la alin. (1) si (2) organele de constatare
dispun, prin procesulverbal încheiat, valorificarea lor în conditiile legii,
contravaloarea făcându-se venit la bugetul de stet.
Art. 68. - Constatarea
faptelor ce constituie contraventii si infractiuni la prezenta lege se face, în
afără de organele de cercetare penală, de personalul cu drept de control si
imputernicitii autoritătii publice centrale.
Art. 69. - Dispozitiile
prezentei legi se întregesc cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea
si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile ulterioare.
Art. 70. - Din veniturile Companiei
Nationale de Administrate a Fondului Piscicol se poate aloca o cotă de până la:
16% pentru finantarea unor activităti de cercetare si studii aplicative.
Art. 71. - în exercitarea
atributiilor de serviciu privind pază fondului piscicol, constatarea
contraventiilor si a infractiunilor piscicole, personalul imputernicit cu drept
de control, al Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol, este
asimiliat personalului care îndeplineste functii ce implica exercitiul
autoritătii publice.
Art. 72. - Unitatile de
politie, Garda de coastă, Politia de frontieră si Jandarmeria vor sprijini
persoanele juridice cu activitate în domeniul piscicol, personalul imputernicit
cu drept de control al Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol
si al altor unitati cu activitate în domeniul piscicol, în organizarea si
desfasurarea actiunilor de prevenire si combatere a fenomenului infractional
si contraventional din domeniul protectiei fondului piscicol, pescuit,
piscicultură, transportul si comercializarea pestelui.
Art. 73. - (1) Terenurile
ocupate de ape, din domeniul public si privat, sunt scutite de taxe si
impozite.
(2) Pentru cladirile
amplasate pe terenurile mentionate la alin. (1) se achita taxele si impozitele
prevăzute de lege.
Art. 74. - (1) Contractele
încheiate pentru exploatarea piscicola a apelor din domeniul public si privat
al statului se renegociază cu nouă autoritate o dată cu intrarea în vigoare a
prezentei legi.
(2) Noile contracte se vor
incheia cu respectarea prevederilor prezentei legi.
Art. 75. - Anexele nr. 1-4
fac parte integrantă din prezenta lege.
Art. 76. - Persoanele fizice
cu domiciliul stabil în localitatile din Rezervatia Biosferei “Delta Dunării”
au dreptul de a pescui cu unelte proprii pentru consumul familial, fără plata
vreunei taxe asupra produsului obtinut, cu respectarea prevederilor prezentei
legi. Consumul mediu pe zi pentru o familie se considers de 3 kg.
Art. 77. - (1) Autoritatea
publică centrală pentru agricultura, alimentatie si silvicultură si autoritatea
publică centrală de protectie a mediului emit reglementari si instructiuni în
domeniul pescuitului, pisciculturii si protectiei faunei piscicole, care se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Autoritatea publică
centrală pentru agricultura, alimentatie si
silvicultură intreprinde măsuri
de stimulate a înfiintării si recunoasterii organizatiilor profesionale si
interprofesionale, constituite la libera lor initiative, în scopul realizării
unui pescuit rational si al îmbunătătirii conditiilor de procesare si
comercializare a pestelui si produselor din peste si a calitătii acestora.
Art. 78. - Autoritătile
publice centrale pentru agricultură, alimentatie si silvicultură si de
protectie a mediului prezintă anual Guvernului, în comun, un report asupra
situatiei pescuitului si protectiei faunei piscicole.
Art. 79. - La data intrării
în vigoare a prezentei legi administratorii fondului piscicol natural sunt:
a) Regia Natională a
Padurilor - pentru fondul piscicol din apele de munte;
b) Administratia Rezervatiei
Biosferei “Delta Dunării” pentru apele de pe teritoriul rezervatiei;
c) Compania Natională de
Administrare a Fondului Piscicol - pentru celelalte ape apartinând domeniului
public si, privet al statului;
d) consiliile locale.
Art. 80. - În termen de 6
luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi autoritatea publică
centrală pentru agricultură, alimentatie si silvicultură va elabora si va reglementa,
prin ordin al ministrului, pescuitul comercial în apele Mării Negre.
Art. 81. - Legea nr. 12/1974
privind piscicultura si pescuitul, publicată în Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 106 din 30 iulie 1974, Hotărârea Guvernului nr. 971/1994 privind stabilirea
si sanctionarea contraventiilor la normele de pescuit si de protectie a
fondului piscicol, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 2
din 10 ianuarie 1995, sintagma aflate în
afara cursurilor de ape din cuprinsul alin. (5) al art. 3, sintagma sau amenajate din cuprinsul alin. (3) al
art. 5, precum si sintagma piscicultură,
pescuit din cuprinsul alin. (1) al art. 33 din Legea apelor nr. 107/1996,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie
1996, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei legi se abroga.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 19 martie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 26 martie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 19 aprilie 2001.
Nr. 192.
ANEXA
Nr. 1
Pescuitul oricaror specii de
pesti, crustacee, moluste si al altor vietuitoare acvatice este prohibit, dupe
cum urmeaza:
1. în apele colinare, de ses
si ale Dunării cu delta sa, 60 de zile consecutive în perioada de la 1 aprilie
până la 30 iunie;
2. în Complexul
Razelm-Sinoe, ghiolurile Belciuc, Erenciuc si lacurile litorale în perioada de
la 1 aprilie până la 30 iunie;
3. în stufăriile din
Complexul Razelm-Sinoe si în fata acestora pe o distanta de 50 de metri spre
larg, precum si în lacul Zmeeica, în tot cursul anului;
4. în Dunare, în fată
gârlelor, canalelor si privalelor de alimentare a băltilor, pe o distantă de
câte 500 de metri de ambele părti ale gurilor de vărsare, precum si în interiorul
acestora, în perioada de la 15 martie până la 15 iunie;
5. la gura de vărsare în
Dunare a râurilor Siret, Ialomita, Arges, Olt si Jiu, pe o distantă de 1 km de
ambele părti ale gurilor si pe cursul acestor râuri pe o distantă de 10 km de
la confluenta, în perioada de la 1 martie până la 1 iulie;
6. în fata gurii Dunării -
Meleaua Sfântu Gheorghe până la Ciotic, în perioada de la 1 aprilie până la 31
iulie; în aval de Ciotic, pe baza cercetarilor ce se vor efectua, Administratia
Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării” va stabili anual zonele de prohibitie a
pescuitului cu taliene;
7. cu navoadele de orice tip
în Delta si lunca inundabilă a Dunării, în perioada de la 15 aprilie până la 15
septembrie, iar în Complexul Razelm-Sinoe si ghiolurile Belciuc si Erenciuc în
perioada de la 1 aprilie până la 1 octombrie;
8. în apele de munte,
diferentiat pe zonele geografice, pentru pastravul indigen, fantânel si
coregon, în perioada de la 15 septembrie până la 30 aprilie, fiat pentru
păstravul curcubeu, lipan si lostrita, în perioada de la 1 ianuarie până la 31
mai;
9. pescuitul recreativ pe
cursul unei ape curgatoare pe o distanta de 60 metri în aval si pe cursul unei
salbe de iazuri, atat pe o distantă de 60 metri în amonte de primul iaz si 50
metri în aval de ultimul iaz în salbă, cât si pe tronsoanele de canal sau pe
cursurile de ape dintre iazuri;
10. pescuitul comercial pe
cursul unei ape curgatoare în zone de 200 metri în aval de baraj.
ANEXA
Nr. 2
REGLEMENTAREA
pescuitului anumitor specii de pesti
Se interzice pescuitul anumitor specii de pesti, după cum urmează:
1. sturionilor si al
scrumbiei, în tot cursul anului în fate gurilor de varsare a Dunării în Marea
Neagră, pe o adâncime de 5 km în largul mării si pe un coridor lat de 2 km,
socotit câte 1 km de o parte si de alta a axului bratelor Sfântu Gheorghe si
Sulina în fata bratului Chilia lătimea coridorului interzis este de 1 km spre
sud de axul bratului, fiat spre nord până la limita apelor teritoriale Române;
2. sturionilor, în tot
cursul anului, cu carmace si carmacute în senalul Dunării, inclusiv bratele
sale, aflat în zone litorală, în perioada de la 15 februarie până la 15 mai, cu
carmace si ohane;
3. sturionilor, în
urmatoarele perioade:
a) în sectorul de la Marea
Neagră până la gura Prutului, în perioada de la 15 martie până la 15 aprilie;
b) în sectorul de la gura
Prutului până la gura Timocului, în perioada de la 15 aprilie până la 15 mai;
c) în sectorul de la gura
Timocului până la barajul Portite de Fier II în perioadele stabilite de comun
acord cu partea iugoslavă, cuprinse intre 15 mai până
la 30 iunie;
4. scrumbiei de Dunăre, în
perioadele si zonele următoare:
a) în sectorul de la Marea
Neagră până la Ceatalul Ismail, 5 zile consecutive, în perioada de la 15 martie
până la 1 mai;
b) în sectorul Ceatalul
Ismail - Vadu Oii, 20 de zile consecutive, în perioada de la 1 aprilie până la
15 mai;
c) în sectorul de la Vadu
Oii până la gura Timocului, 30 de zile consecutive, în perioada de 17 aprilie
papa la 1 iulie;
5. lostritei - fără
autorizatie specială;
6. sturionilor, sub dimensiunea
legală, în alte scopuri decât repopularea;
7. stiucii, 40 de zile
consecutive, diferentiat pe zone stabilite prin ordinul de prohibitie anuală a
pescuitului;
8. salmonidelor cu momeli
naturale;
9. în Marea Neagră,
pescuitul cu setci si paragate de calcan, în perioada februarie-mai.
10. Pe baza cercetărilor de
specialitate se vor stabili anual perioade de interzicere a pescuitului
rechinului.
ANEXA
Nr. 3
CONDITIILE
care trebuie îndeplinite pentru practicarea pescuitului recreativ în
apele apartinând domeniului public
1. Pescuitul recreativ este permis numai în cursul zilei, de la răsăritul si până la apusul soarelui, cu respectarea următoarelor reguli:
a) în apele curgătoare si
stătătoare din zona montană, numai cu o singură undită cu cel mult 2 carlige
sau cu o lansetă;
b) în apele din zona
colinara si de ses, pe tot cursul Dunării si pe bratele sale, în Delta Dunării,
cu cel mult 2 undite sau 2 lansete cu cate două carlige fiecare;
c) în apele teritoriale ale
Mării Negre, cu cel mult 2 undite, 2 lansete sau 2 taparine, cu cute 10 carlige
fiecare.
2. Pescuitul recreativ se
practica de pe mal în Dunărea teritorială de la Bazias până la vărsarea ei în
mare, în Delta si în lunca inundabilă a Dunării, în râurile de munte, colinare
si de ses cu zonele lor inundabile, în reteaua de canale din sistemele
hidroameliorative, de navigatie si hidroenergetice în amenajările piscicole
destinate acestui scop, în bălti, lacuri naturale, lacuri de acumulare, lacuri
litorale si în zona economică exclusivă a Mării Negre pescuitul recreativ se
practică de pe mal si din barca. în timpul iernii pescuitul recreativ se poate
practica si de pe gheata, cu exceptia zonelor de protectie specials a iernarii
pestelui.
3. La pescuitul recreativ se
folosesc momeli naturale si artificiale, iar pescuitul salmonidelor în apele de
munte este permis numai cu momeli artificiale.
4. în timpul unei zile de
pescuit recreativ, în apele din zona colinară si de ses, în reteaua de canale
din sistemele hidroameliorative, de navigatie si hidroenergetice, Dunărea cu
lunca sa inundabila, Delta Dunării si Marea Neagră se pot pescui cel mult 5 kg
de peste sau numai un singur peste, dacă greutatea lui depaseste 5 kg în apele
de munte cu salmonide se pot pescui de catre un pescar cel mult 10 bucati în
total, din speciile: pastrav indigen, pastrav curcubeu, fantanel, lipan si
coregon.
ANEXA
Nr. 4
DIMENSIUNILE
minime ale pestilor si ale altor vietuitoare acvatice care pot fi
pescuite si dimensiunile minime ale ochiurilor uneltelor de pescuit
1. Dimensiunile minime, în centimetri, ale pestilor si ale altor vietuitoare acvatice, care pot fi pescuite în apele de suprafata din România, inclusiv în Marea Neagră, sunt următoarele:
1.1
avat (Aspius aspius) 30
1.2
aterina (Atherina mochon) 7
1.3
babusca (Rutilus rutilus) 15
1.4
batca (Blicca bjoerkna) 15
1.5
biban (Perca fluviatilis) 12
1.6
crap (Cyprinus carpio) 35
1.7
caras (Carassius auratus) 15
1.8
caracuda (Carassius carassius) 17
1.9
cosac (Abramis sp.) 25
1.10
clean (Leuciscus cephalus) 25
1.11
cega (Acipenser ruthenus) 45
1.12
coregon (Coregonus sp.) 22
1.13
calcan (Scophthalmus maeoticus) 40
1.14
cambula (Pleuronectes, Platichthys flesus) 20
1.15
chefal (Mugil sp.) 25
1.16 fusar
(Aspro streber) 12
1.17
gingirica (Clupeonela cultiventris) 7
1.18
hamsie (Engraulis encrasicholus) 7
1.19
lin (Tinca tinca) 25
1.20
lipan (Thymallus thymallus) 25
1.21
lostrita (Hucho hucho) 65
1.22
morunas (Vimba vimba) 25
1.23
mreana (Barbus barbus) 27
1.24
morun (Huso huso) 170
1.25
nisetru (Acipenser guldenstaedti) 140
1.26
oblete (Alburnus alburnus) 12
1.27
platica (Abramis brama) 25
1.28 pastrav
(Salmo sp.) 20
1.29
pastruga (Acipenser stellatus) 100
1.30
rosioara (Scardinius erythrophthalmus) 15
1.31
rizeafca (Alosa caspio) 15
1.32
sabita (Pelecus cultratus) 20
1.33
rechin (Squalus acanthias) 100
1.34
scobar (Chondrostoma) 20
1.35
somn (Silurus glanis) 50
1.36
scrumbie de Dunare (Alosa pontica) 22
1.37
scrumbie albastra (Alosa maeotica) 23
1.38
stavrid (Trachurus mediteraneus) 12
1.39
salau (Stizostedion sp.) 40
1.40
stiuca (Esox lucius) 40
1.41
sip (Acipenser sturio) 110
1.42
sprot (Spratus spratus) 7
1.43
vaduvita (Leuciscus idus) 30
1.44 vita
(Acipenser nudiventris) 100
1.45
raci (Astacus sp.) 9
1.46
scoica de rau (Unio pictorum) 8
1.47
broaste (Rana sp.) 30g/buc.
Mărimea pestelui stabilită
pentru pescuit este determinată prin măsurarea distantei de la vârful botului
până la baza înotătoarei caudale.
2. Speciile de pesti care nu
sunt prevăzute la pct. 1 sunt libere la pescuit la orice dimensiune.
3. Puietul si pestele
pescuit sub dimensiunea minimă din speciile stabilite la pct. 1. vor fi
deversate în mod obligatoriu în apă, în stare vie.
4. La pescuitul comercial
efectuat în toate băltile din Delta si lunca inundabilă a Dunării, Complexul
RazelmSinoe, lacurile litorale, băltile si lacurile de acumulare, pentru
toate uneltele admise la pescuit se permite un procent de pesti sub dimensiunile
minime de cel mult 10% socotit la numărul de bucati.
5. La pescuitul cu vintire
si taliene de baltă se admite un procent de pesti sub dimensiunile minime de
cel mult 2% socotit la numărul de bucăti.
6. La pescuitul marin se
admite un procent de pesti sub dimensiunile legate din totalul cantitatii
pescuite de 5% pentru scrumbie de Dunare si de 20% pentru chefal, stavrid si
scrumbie albastra.
7. Dimensiunile minime ale
ochiurilor la uneltele de pescuit sunt urmatoarele:
a) 2,4 cm la Dunare, balti, lacuri,
râuri colinare si de ses si în Delta Dunării;
b) 4,0 cm în Complexul
Razelm-Sinoe, în ghiolurile si baltile din delta si în lacurile litorale;
c) pescuitul activ (traul):
- sprot 2a - 0,7 cm;
- hamsie 2a - 0,10 cm;
- stavrid 2a - 0,12 cm;
-pescuitul stationar (unelte
pasive):
- la talian 2a - 0,8 cm;
- la setca 2a - 0,100 cm.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind fondul piscicol, pescuitul si
acvacultura
În temeiul prevederilor art.
77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e
c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă
Legea privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 18 aprilie 2001.
Nr. 254.
ACTE
ALE SENATULUI
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
SENATUL
a
Senatului României cu privire la grupul Ilascu
Se împlinesc anul acesta 9
ani de când, în văzul lumii întregi, se perpetuează un abuz flagrant si
sfidator împotriva drepturilor fundamentale ale omului, victimele lui fiind
patru cetăteni ai Republicii Moldova: Ilie Ilascu, Andrei Ivantoc, Alexandru
Lesco si Tudor Petrov Popa.
Cazul grupului Ilie Ilascu
este bine cunoscut de comunitatea internationale. Un tribunal ilegitim din
“autoproclamata republică moldovenească nistreană” a condamnat la moarte si la
alte pedepse grele, la 9 decembrie 1993, fără drept de recurs, în urma unui
proces neechitabil, de-a lungul căruia nu s-a respectat prezumtia de
nevinovatie si în care au fost administrate probe prefabricate pentru
sustinerea acuzatiitor, un grup de patrioti din Republică Moldova, arestati în
iunie 1992 pentru “delictul” de a fi luptat pentru independenta si integritatea
tării lor - Republică Moldova, stat independent din 1991. În fapt Ilascu si
tovarăsii săi de detentie sunt detinuti politici ai autoritătilor separatiste
de la Tiraspol, un regim ilegal, implantat pe teritoriul unui stat suveran membru
al O.N.U., Republica Moldova, prin înfiintarea unei „republici"
secesioniste, nerecunoscută de nici un stat din lume, de nici un organism
international si pe al carui teritoriu continua să stationeze trupe straine ce
au facut parte din fosta Armata a XIV-a a Federatiei Ruse, în pofida tuturor
acordurilor intemationale exprese vizând retragerea acestora. În ciuda Deciziei
Curtii Supreme de Justitie a Republicii Moldova din 3 februarie 1994, care a
pronuntat sentinta de achitare a celor patru detinuti si eliberarea lor
neconditionată de sub arest, si în pofida valului de proteste din intreaga lume
cei patru prizonieri de constiinta sunt, în continuare, detinuti ilegal în
închisoare.
Faptul că Republică Moldova
nu îsi poate exercita atributele de suveranitate asupra teritoriului sau din
stânga Nistrului, controlat de „autorităti" nerecunoscute de comunitatea
internationale, este absolut inacceptabil si contrar principiilor fundamentale
ale dreptului international. Pentru „pacificarea" adusă regiunii, declarată
„zona de interes strategic geopolitic pentru Rusia", se plăteste un
tribut prea greu unor considerente de strategie geopolitică, care ignoră
realitati istorice si politice incontestabile.
Opinia publică internationale
s-a pronuntat de nenumarate ori pentru eliberarea imediată a grupului Ilascu,
condamnând înscenarea judiciară pusă la cale de un asa-zis „tribunal" si
invederând că libertatea de opinie si dreptul la atitudine se impun a fi
respectate cu rigoare în toate statele democratice si că privarea de libertate
a persoanelor, fără a fi judecate si condamnate de instante legate, aminteste
de practicile regimurilor totalitare de tristă amintire, reprobate de intreaga
lume civilizata în favoarea anulării efectelor nelegale ale sentintei date de
autointitulatul tribunal de la Tiraspol au intervenit presedinti de state,
prim-ministri, sefi de partide politice, prestigioase personalitati politice,
nenumărate organisme internationale.
La începutul mileniului III
ne aflăm în fata unui caz unic pe continentul european: patriotul Ilie Ilascu,
condamnat pe nedrept pentru “crima” de a fi luptat pentru apărarea
independentei si unitătii tării sale, nominalizat în 1996 la Premiul Nobel
pentru pace, ales de două ori, în mod democratic, deputat al Parlamentului
Republicii Moldova în două legislaturi succesive, în cadrul unor alegeri
monitorizate de Organizatia pentru Securitate si Cooperare în Europa si de alte
organizatii europene, nu si-a putut exercita mandatul de ales al poporului,
deoarece continua să se afle intemnitat în închisorile transnistrene. La 28
septembrie 2000 Ilie Ilascu a devenit cetatean Român si, prin scrutinul din 26
noiembrie al aceluiasi an, a fost ales senator în forul legislativ al României.
Ulterior Ilie Ilascu a fost ales membru în delegat al Parlamentului Român la
Adunărea Parlamentară a Consiliului Europei, fiind primul si unicul parlamentar
european care se afla în detentie si asupra căruia planează o sentinta de
condamnare la moarte.
Perpetuarea nepermisă, în
pofida nenumaratelor interventii ale comunitătii internationale, a acestei
situatii de o gravitate deosebită reprezinta un motiv de profunda ingrijorare,
se impun, de aceea, cu fortă imperativă a primatului dreptului si legalitătii,
intensificarea eforturilor si intărirea solidaritătii tuturor fortelor atasate
valorilor de democratie, libertate si justitie, pentru a se pune capăt acestui
sfidător caz de încălcare flagrantă a drepturilor fundamentale ale omului si a
dreptului international.
În numele legalitătii
interne si internationale Senatul României îsi face o datorie de constiinta din
a sensibiliza opinia publică internatională si a genera o solidarizare a
tuturor Românilor, indiferent de tară în care se află, cu cauza eliberarii lui
Ilie Ilascu, cetatean si senator Român, si a tovaăsilor săi de detentie din
închisorile transnistrene.
La fel ca si până scum
Senatul României va folosi toate oportunitatile si mijloacele ce îi stau la
dispozitie, pentru a actiona staruitor si cu fermitate în contactele sale cu
celelalte parlamente ate lumii, că si pe lângă organismele parlamentare
internationale, organizatiile de aparare a drepturilor omului, alte institutii
europene, personalităti politice si lideri de opinie din lumea intreagă, în
vederea punerii imediate în libertate a lui Ilie Ilascu si a celorlalti
patrioti condamnati si arestati împreună cu el de „autoritătile"
separatiste de la Tiraspol pentru curajul de a-si fi exprimat convingerile lor
politice si credintă fată de tară.
Senatul României lanseaza
tuturor Parlamentelor lumii un apel la solidarizarea, în numele legalitatii
internationale, cu cauza lui Ilie Ilascu si se adreseaza Legislativelor tarilor
membre ale O.S.C.E. cu rugamintea de a intervene, prin mijloacele ce le stau la
dispozitie si folosind oportunitatile ce li se ofera, pe lângă autoritătile
Federatiei Ruse si ale Republicii Moldova, pentru a actiona în spiritul
apelurilor repetate ale comunitatii internationale de a se pune capat acestei
încălcări flagrante a prevederilor dreptului international contemporan, în
special a celor de drept umanitar si a celor privind drepturile omului,
consfintite în Declaratia Universală a Drepturilor Omului a O.N.U. si în
Conventia europeana a drepturilor omului.
Apelam, de asemenea, la
oamenii politici din lumea întreagă, la forurile internationale, la
organizatiile care militează pentru democratie si respectarea drepturilor
fundamentale ale omului, la înaltii ierarhi ai tuturor cultelor religioase, la
reprezentantii mass-media, liderii si creatorii de opinie, la asociatiile si
organizatiile reprezentând societatea civilă, la toti oamenii de
bună-credintă, să nu precupetească nici un efort pentru a actiona în vederea
eliberării imediate din detentie a lui Ilie Ilascu si a colegilor săi.
Salutând interventia
Guvernului României în procesul intentat la Curtea Europeană a Drepturilor
Omului de catre membrii grupului Ilascu, recomandăm Executivului să trateze în
continuare problema grupului Ilascu ca pe una prioritară.
În acelasi temp Senatul
invită autoritătile Române competente, precum si asociatiile societatii civile
să îsi intensifice eforturile în vederea solutionării favorabile a cazului
Ilascu, avându-se în vedere noua sa situatie de cetatean si senator Român,
precum si de parlamentar european.
Senatul României îsi
exprimă, de asemenea, speranta că noile autorităti din Republica Moldova vor
mentine deschis dialogul cu toate părtile interesate si vor continua eforturile
pentru a se reusi eliberarea lui Ilie Ilascu si a celor întemnitati împreună cu
el.
Aceasta declaratie-apel a fost adoptată de Senat în sedinta din 17
aprilie 2001, cu respectarea prevederilor art. 110 alin. (1) din Regulamentul
Senatului, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE VACAROIU
cu
privire la asigurările facultative de bunuri, persoane si raspundere civila
în
Ministerul Apărării Nationale, Ministerul de Interne, Serviciul Român de
Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Pază,
Serviciul de Telecomunicatii Speciale si Ministerul Justitiei - Directia
Generals a Penitenciarelor
Art. 1. - (1) Ministerul
Apărării Nationale, Ministerul de Interne, Serviciul Român de Informatii,
Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Pază, Serviciul de
Telecomunicatii Speciale si Ministerul Justitiei - Directia Generală a
Penitenciarelor pot încheia contracte de asigurare facultativă a bunurilor din
dotare pentru cazurile de avarie, distrugere sau pentru alte evenimente.
(2) Ministerul Apărării
Nationale Ministerul de Interne, Serviciul Român de Informatii, Serviciul de
Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Pază si Serviciul de
Telecomunicatii Speciale pot contracta asigurări facultative de persoane si de
răspundere civilă, în beneficiul personalului cu atributii operative sau
informative, pentru cazurile de invaliditate sau deces, produse prin accidente,
catastrofe sau alte asemenea evenimente intervenite în timpul si din cauza unor
misiuni operative, informative, pirotehnice, antiteroriste, de telecomunicatii
speciale, de protectie a demnitarilor sau a corespondentei, misiuni executăte
în tară sau în strainatate.
(3) Ministerul Justitiei,
pentru personalul din Directia Generală a Penitenciarelor, poate contracta asigurări
facultative de persoane si de răspundere civilă pentru cazurile de
invaliditate sau de deces, produse prin accidente, catastrofe si prin alte
asemenea evenimente intervenite în timpul si din cauza îndeplinirii unor
misiuni specifice, caracterizate prin grad ridicat de risc.
Art. 2. - Asigurările
prevăzute la art. 1 se încheie la una dintre societatile de asigurare cu sediul
în România, în conditiile legii. Categoriile de bunuri si de persoane care pot
fi asigurate facultativ sunt cele prevăzute în anexa care face parte integranta
din prezenta lege.
Art. 3. - (1) Sumele
necesare pentru plata primelor de asigurare se suporta din fondurile aprobăte,
cu aceasta destinatie, prin bugetul Ministerului Apărării Nationale,
Ministerului de Interne, Serviciului Român de Informatii, Serviciului de
Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Pază, Serviciului de
Telecomunicatii Speciale si Ministerului Justitiei.
(2) Sumele reprezentand
îndemnizatiile cuvenite pentru cazurile de producere a riscurilor asigurăte la
bunurile din dotare se retin că venituri extrabugetare si se evidentiaza
într-un cont special distinct, care se gestionează la nivelul ordonatorului
principal de credite.
(3) Din veniturile extrabugetare
retinute în conditiile alin. (2) se finantează cheltuielile privind repararea
sau achizitionarea de tehnică militară. Disponibilul rămas la finele anului se
reportează în anul urmator cu aceeasi destinatie.
Art. 4. - Modul de
constituire, utilizare si reportere a veniturilor extrabugetare se stabileste
prin norme metodologice**) elaborate de Ministerul Apărării Natională,
Ministerul de Interne, Ministerul Justitiei si Ministerul Finantelor Publică,
în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 5. - Prezenta lege
intra în vigoare începand cu data de 1 ianuarie 1998.
*) Republicată în temeiul
art. 111 din Legea nr. 43 din 7 martie 2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 124 din 13 martie 2001.
Legea nr. 15/1998 a Post
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 13 din 16 ianuarie
1998.
**) A se vedea Ordinul
ministrului Apărării natională, ministrului de interne, ministrului justitiei
si ministrului finantelor nr. M.70/768/1.280/C/8.513/1998, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 13 august 1998.
NOTA:
Potrivit art. II din Legea
nr. 43/2001 „Normele metodologice prevăzute la art. 4 din Legea nr. 15/1998 se
vor elabora si de Serviciul Român de Informatii, Serviciul de Informatii
Externă, Serviciul de Protectie si Pază si Serviciul cfe Telecomunicatii
Speciale în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr.
43/2001".
ANEXĂ
CATEGORIILE
de
bunuri si de persoane care pot fi asigurate facultative
A. Asigurarea de
bunuri:
1. aeronave si nave;
2. blindate, automobile si
tractoare;
3. tehnică de artilerie;
4. tehnică de geniu si căi
ferate;
5. aparatură si mijloace de
comunicatii cu valoare mare;
6. mijloacele, materialele si
imobilele folosite în activitatea penitenciarelor.
B. Asigurarea de
persoane:
1. personal care participă
la misiuni în cadrul fortelor internationale destinate mentinerii păcii ori
constituite în scopuri umanitare;
2. personal care participă
la alte misiuni militate internationale;
3. personal din structurile
Fortei de Reactie Rapide;
4. personal din marina
militară si marina grănicerească;
5. personal aeronautic din
aviatia militară;
6. personal care participă la
experimentări, omologări de armament, tehnică si munitie, precum si la asanarea
si marcarea focului în poligoane;
7. personal care execută
misiuni pirotehnice;
8. personal care participă
la misiuni de mentinere ori de restabilire a ordinii publice, stingerea
incendiilor, pază si supravegherea frontierei de stat, combaterea crimei organizate,
pază si asigurarea valorilor, de retinere a persoanelor date în urmarire on a
dezertorilor înarmati;
9. personal care execută
misiuni informative, operative, de telecomunicatii speciale ori antiteroriste,
în tară sau în străinătate;
10. personal care execută
misiuni de pază si supraveghere a locurilor de retinere, detentie si a
punctelor de lucru pentru detinuti;
11. personal care participă
la misiuni de pază si protectie a demnitarilor Români ori straini, precum si
de protectie a magistratilor;
12. personal care participă
la misiuni de pază a obiectivelor;
13. personal care execută
întretinerea, repararea, casarea si depozitarea munitiilor;
14. personal care lucrează
cu surse radioactive, substante chimice si explozivi;
15. conducători auto;
16. mecanici conductori pe
tehnică de blindate, tractoare de artilerie si utilaje de geniu;
17. supraveghetori cazane
sub presiune;
18. personal aeronautic si
naval din cadrul sistemului de siguranta natională.
C. Asigurarea de raspundere civilă:
1. personal aeronautic din
aviatia militara;
2. personal îmbarcat pe
submarine;
3. personal navigant din
marina militară si marina grănicerească;
4. scafandri;
5. personal care lucrează cu
surse radioactive, chimice si explozivi;
6. conducatori auto;
7. personal care execută
misiuni informative, operative, pirotehnice, antiteroriste, de telecomunicatii
speciale, pază si protectie în cadrul sistemului de sigurantă natională, în
tară sau în străinătate;
8. personal aeronautic si
naval din cadrul sistemului de siguranta natională.