MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XIII -
Nr. 432 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Miercuri, 2 august 2001
SUMAR
LEGI SI DECRETE
463. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitătilor din
sectorul gazelor naturale
616. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea
activitătilor din sectorul gazelor naturale
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitătilor
din sectorul gazelor naturale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 60 din 30
ianuarie 2000 privind reglementarea activitătilor din sectorul gazelor
naturale, emisă în temeiul art. 1 lit. C pct. 3 din Legea nr. 206/1999 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 46 din 31 ianuarie 2000, cu următoarele modificări si
completări:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
Art. 1. - (1) Scopul prezentei ordonante este
stabilirea cadrului legal necesar pentru desfăsurarea activitătilor specifice
sectorului gazelor naturale, în conditii de competitivitate si transparentă,
avându-se în vedere asigurarea:
a) securitătii, continuitătii si echilibrului
alimentării cu gaze naturale a consumatorilor;
b) eficientei economice, în general, si a eficientei
energetice, în special;
c) protectiei mediului si a sigurantei consumatorilor.
(2) Politica energetică a statului în domeniul gazelor
naturale trebuie să asigure satisfacerea cererii de gaze naturale pentru toate
categoriile de consumatori, în conditiile cresterii eficientei energetice si
prin constituirea unui cadru institutional corespunzător.”
2. La articolul 2 alineatul (1), literele c) si j)
si alineatul (2) vor avea următorul cuprins:
“c) asigurarea conditiilor necesare pentru continuarea
liberalizării pietei gazelor naturale si a accesului.nediscriminatoriu al
tertilor la sistemele de transport si de distributie a gazelor naturale;
..................................................................................................
j) aplicarea măsurilor privind protectia mediului;
..................................................................................................
(2) Obiectivele mentionate la alin. (1) se realizează
de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN)
si/sau prin agentii economici care actionează în sectorul gazelor naturale,
potrivit statutului, competentelor si atributiilor lor, stabilite prin acte
legale.”
3. După articolul 2 se introduc capitolul I 1 si
capitolul I 2 cu următorul cuprins:
“CAPITOLUL I 1
Politica în domeniul gazelor naturale
Art. 2 1 . - (1) Politica statului în domeniul gazelor
naturale constă în stabilirea obiectivelor sectorului gazelor naturale si a
modalitătilor optime de realizare a acestora, în conditiile asigurării unei
dezvoltări durabile.
(2) Politica în domeniul gazelor naturale este
elaborată pe baza programului de guvernare, aprobat de Parlament, de Ministerul
Industriei si Resurselor, cu consultarea organismelor guvernamentale cu
atributii în domeniu si a societătii civile,
pentru un interval mediu, si cu luarea în considerare a evolutiilor
probabile pe termen lung, avându-se în vedere, în principal:
a) asigurarea securitătii în aprovizionarea cu gaze
naturale;
b) prognozarea cererii de resurse de gaze naturale, cu
luarea în considerare a evolutiei economiei nationale;
c) prognozarea importurilor si a exporturilor de gaze
naturale;
d) elaborarea programelor de investitii în sectorul
gazelor naturale;
e) asigurarea protectiei mediului;
f) transparenta preturilor si a tarifelor la gazele
naturale;
g) cresterea eficientei în utilizarea gazelor
naturale;
h) dezvoltarea si asigurarea capacitătilor de
depozitare
a gazelor naturale;
i) directiile cercetării si dezvoltării specifice
sectorului gazelor naturale, precum si introducerea tehnologiilor avansate în
domeniu;
j) dezvoltarea cooperării internationale;
k) propuneri de reglementări specifice sectorului
gazelor naturale.
(3) Guvernul, Ministerul Industriei si Resurselor,
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale iau măsuri
pentru realizarea obiectivelor înscrise în programul prevăzut la alin. (2) si
examinează, anual sau ori de câte ori este necesar, stadiul îndeplinirii
prevederilor acestuia.
CAPITOLUL I 2
Definirea unor termeni”
4. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
Art. 3. - În întelesul prezentei ordonante, următorii
termeni se definesc astfe”
a) Autoritatea Natională de Reglementare în
Domeniul Gazelor Naturale, denumită în continuare ANRGN -,
institutie publică autonomă cu personalitate juridică, ce elaborează, aplică si
urmăreste sistemul de reglementări obligatorii la nivel national, necesar în
vederea organizării si functionării pietei gazelor naturale în conditii de
eficientă, sigurantă, concurentă, transparentă si de protectie a consumatorilor
si a mediului;
b) gaze naturale - gazele libere din
zăcămintele de gaz metan, gazele dizolvate în titei, cele din capul de gaze
asociat zăcămintelor de titei, precum si gazele rezultate din extractia sau
separarea hidrocarburilor lichide;
c) sectorul gazelor naturale - ansamblul
activitătilor desfăsurate de agentii economici pentru productia, transportul,
tranzitul, înmagazinarea, distributia, furnizarea si utilizarea gazelor
naturale, precum si instalatiile, utilitătile si echipamentele folosite pentru
realizarea acestor activităti;
d) acces la sistemul de transport si/sau de
distributie - dreptul unui producător, furnizor si/sau consumator de a utiliza
sistemul, achitând tarifele si îndeplinind obligatiile de utilizare a acestuia;
e) utilizarea sistemului - racordarea efectivă
la system si/sau asigurarea serviciilor de transport si de distributie prin
vehicularea cantitătilor de gaze naturale contractate;
f) retea de transport si/sau de distributie –
ansamblul de conducte conectate între ele, inclusiv instalatiile si
echipamentele aferente pentru vehicularea gazelor naturale în regim de
presiune, conform standardelor specifice;
g) sistem de transport si/sau de distributie –
ansamblul retelelor de transport si/sau de distributie a gazelor naturale
conectate între ele, inclusiv instalatiile si echipamentele aferente;
h) sistem interconectat - ansamblul sistemelor
legate fizic între ele;
i) consumator final de gaze naturale - persoana
fizică sau juridică, română ori străină, care cumpără gaze naturale pentru
consumul propriu;
j) consumator eligibil - persoana fizică sau
juridică, română ori străină, care are deplina libertate de a cumpăra gaze
naturale de la orice producător si/sau furnizor si care are acces la sistem în
conditiile mentionate în prezenta ordonantă;
k) consumator captiv - persoana fizică sau
juridică, română ori străină, care este obligată, datorită configuratiei
sistemului de distributie, să contracteze gaze naturale cu un anumit producător
sau distribuitor, titular al licentei de furnizare;
l) client - persoana fizică sau juridică cu
care se tranzactionează furnizarea gazelor naturale;
m) furnizor - persoana juridică română sau
străină licentiată să comercializeze gaze naturale;
n) operator - persoana juridică autorizată
si/sau licentiată să desfăsoare activităti de exploatare, dispecerizare, intretinere, verificare, reparare si
comercializare pentru sistemele de transport si/sau depozitare si/sau de
distributie în sectorul gazelor naturale;
o) operator de sistem - persoana juridică
autorizată si/sau licentiată să opereze capacitatea sistemului national de
transport de gaze naturale în scopul mentinerii sigurantei parametrilor
functionali ai sistemului;
p) operator comercial - persoana juridică
română licentiată să presteze servicii de intermediere, să primească ofertele
nominale si competitive de la furnizorii de gaze naturale, precum si
solicitările consumatorilor de gaze naturale, să monitorizeze, sub aspectul
cererii/ofertei, fluxul de gaze naturale si să furnizeze aceste informatii
operatorilor din sectorul gazelor naturale, în scopul comercializării lor
viitoare;
q) autorizatie - permisiune acordată unei
persoane juridice, română sau străină, de a construi, a pune în functiune
si/sau de a opera ori de a modifica o instalatie de productie, înmagazinare,
transport si distributie a gazelor naturale;
r) licentă - permisiune acordată unei persoane
juridice, română sau străină, de a desfăsura activităti comerciale si/sau
prestări de servicii în legătură cu una sau mai multe dintre functiunile de
furnizare, înmagazinare, transport, tranzit si distributie a gazelor naturale;
s) dispecerizare - corelarea si echilibrarea
permanentă si operativă, la nivelul retelelor si al sistemelor, ale resurselor
de productie, import etc., cu consumurile, la parametrii rezultati din
obligatiile de livrare, inclusiv luarea măsurilor de limitare a efectelor
situatiilor exceptionale, cum ar fi: temperaturi foarte scăzute, calamităti
naturale, avarii majore etc., prin folosirea de mijloace specifice;
s) serviciul public în sectorul gazelor naturale –
obligatie care constă în activitatea organizată si/sau autorizată de stat în
vederea satisfacerii cerintelor de interes public din sectorul gazelor
naturale;
t) zonă de sigurantă - suprafata de teren
extinsă de o parte si de alta a proiectiei în plan orizontal a conductelor si
instalatiilor, cu o distantă stabilită pentru fiecare obiectiv, în functie de
cerintele de sigurantă ale acestuia;
u) zonă de protectie - suprafata de teren
extinsă de o parte si de alta a proiectiei în plan orizontal a conductelor si
instalatiilor, cu o distantă care asigură integritatea tehnică în functionare a
acestora;
v) gaz petrolier lichefiat (GPL) - un amestec
de hidrocarburi cu continut de peste 90% în volum al unei hidrocarburi aciclice
nesaturate, alta decât etilena si propilena sau unul dintre izomerii săi
izolati;
x) gaz natural comprimat pentru venicule (GNCV) –
gaz natural stocat în butelii prin comprimare la 200-250 bari, în scopul
utilizării drept combustibil pentru vehicule cu motoare termice;
y) gaz natural lichefiat (GNL) - gaz natural
care în urma unor procese specifice este adus în stare lichidă si stocat în
recipienti speciali.”
5. Titlul capitolului II va avea următorul cuprins:
“CAPITOLUL II
Prevederi generale privind productia, transportul,
tranzitul, distributia, înmagazinarea
si furnizarea gazelor naturale”
6. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
Art. 4. - Producătorul de gaze naturale este persoana
juridică română sau străină, autorizată si/sau titulară de licentă de
furnizare, în conditiile prezentei ordonante, care are ca specific activitatea
de productie a gazelor naturale, în scopul vânzării acestora.”
7. Articolele 5-7 se abrogă.
8. Titlul capitolului III se abrogă.
9. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Transportatorul de gaze naturale
Art. 9. - Transportatorul de gaze naturale este
persoana juridică, română sau străină, autorizată si/sau titulară de licentă de
transport, în conditiile prezentei ordonante, care are ca obiect de activitate
transportul gazelor naturale.”
10. La articolul 10, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) Sistemul national de transport al
gazelor naturale, denumit în continuare S.N.T., este sistemul de
transport al gazelor naturale în regim de înaltă presiune, de peste 6 bari,
constituit din conducte magistrale, precum si din toate instalatiile,
echipamentele si dotările aferente acestora, prin care se asigură preluarea
gazelor naturale extrase din perimetrele de exploatare sau a celor provenite
din import si transportul acestora în vederea livrării către distribuitori,
consumatorii directi, la export si/sau la înmagazinare.”
11. La articolul 11, partea introductivă si
literele a), d), f), g) si j) vor avea următorul cuprins:
Art. 11. - Operatorul S.N.T. are obligatia de a
asigura:
a) operarea si întretinerea S.N.T. în conditii de
sigurantă, eficientă si de protectie a mediului si de a contribui, potrivit
conventiilor încheiate cu autoritătile competente, la reabilitarea si
dezvoltarea acestuia;
..................................................................................................
d) elaborarea si aplicarea regimurilor optime de
transport si livrare pentru cantitătile de gaze naturale notificate de
producători, furnizori, operatorii de înmagazinare si/sau consumatori, pentru o
anumită perioadă;
..................................................................................................
f) elaborarea si actualizarea conventiilor tehnice de
exploatare în zona de granită, în cazul în care furnizorul este un exportator
sau un beneficiar de tranzit de gaze naturale pe teritoriul României;
g) confidentialitatea informatiilor comerciale
obtinute de la terti în procesul de vânzare-cumpărare de gaze naturale;
..................................................................................................
j) elaborarea planurilor de perspectivă privind S.N.T.
al gazelor naturale în concordantă cu stadiul actual si cu evolutia viitoare a
consumului de gaze naturale; în acest scop părtile interesate în transportul
gazelor naturale vor furniza datele necesare.”
12. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
Art. 12. - Operatorul S.N.T. are, în principal,
următoarele drepturi:
a) să perceapă tarife nediscriminatorii corespunzător
serviciilor prestate;
b) să încaseze contravaloarea gazelor naturale vândute
ca efect al activitătilor de tranzit;
c) să refuze accesul tertilor la S.N.T., în conditiile
prevăzute la art. 27;
d) să întrerupă sau să limiteze transportul gazelor
naturale în conditiile în care sunt periclitate siguranta si integritatea
sistemului de transport si să ia măsuri pentru limitarea disfunctionalitătilor
pe piata internă;
e) să întrerupă functionarea instalatiilor pentru
timpul strict necesar, în vederea executării lucrărilor de întretinere si de
reparatii, precum si în alte situatii prevăzute de lege, cu anuntarea
prealabilă a dispecerilor sistemelor afectate si, după caz, a consumatorilor;
f) să elaboreze norme tehnice specifice activitătii
proprii.”
13. Titlul capitolului IV se abrogă.
14. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
“Art. 13. - Tranzitul de gaze naturale constă
în transportul prin S.N.T. si/sau prin conducte magistrale peste teritoriul
României, cu sau fără transbordare, al gazelor naturale provenite din alt stat
si destinate unui stat tert.”
15. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14. - Tranzitul de gaze naturale se efectuează
pe baze juridice si comerciale, cu respectarea legislatiei în vigoare si a acordurilor
internationale la care România este parte.”
16. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - Contractele de tranzit vor fi negociate de
operatorul S.N.T., pe baza contractului-cadru emis de ANRGN, cu entitătile
corespondente din statele implicate.”
17. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
“Art. 16. - Activitatea de tranzit al gazelor naturale
prin conductele existente este asigurată de către operatorul S.N.T., care poate
realiza inclusiv lucrări de dezvoltare a capacitătilor de tranzit.”
18. Titlul capitolului V se abrogă.
19. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
Art. 17. - (1) Activitatea de distributie a gazelor
naturale constă în alimentarea unui sistem de mai multi consumatori finali dintr-o zonă, racordati
prin intermediul unor sisteme de conducte de distributie în regim de presiuni
de până la 6 bari. Delimitarea sistemelor de distributie de cele de transport
si de cele ale consumatorilor se face la iesirea din statia de
reglare-măsurare-predare a transportatorului si, respectiv, la iesirea din
instalatiile de reglare a presiunii si de măsurare a debitului la consumatori.
(2) Activitatea de distributie a gazelor naturale
constituie serviciu public de interes national.”
20. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
Art. 18. - Distribuitorul de gaze naturale este
persoana juridică, română sau străină, autorizată si/sau titulară de licentă,
în conditiile prezentei ordonante, care are ca specific activitatea de distributie
a gazelor naturale, precum si de comercializare a acestora către consumatorii
captivi, într-o zonă delimitată.”
21. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
Art. 19. - Distribuitorii de gaze naturale au, în
principal, următoarele obligatii:
a) să opereze, să întretină, să repare si să dezvolte
sistemul de distributie, în conditii de sigurantă, eficientă economică si de
protectie a mediului;
b) să pună la dispozitie consumatorilor eligibili
cantitătile de gaze naturale, conform prevederilor contractelor de
vânzare-cumpărare dintre consumatorul eligibil si respectivul furnizor;
c) să utilizeze sistemele de distributie în conditii
egale si nediscriminatorii;
d) să furnizeze informatii celorlalti operatori din
sectorul gazelor naturale în vederea realizării conditiilor de functionare
sigură si eficientă a sistemelor de alimentare cu gaze naturale a tuturor
categoriilor de consumatori;
e) să păstreze confidentialitatea informatiilor
comerciale obtinute în cursul desfăsurării activitătii lor;
f) să întocmească si să urmărească bilantul de gaze
intrate si iesite în/si din sistemul propriu;
g) să asigure accesul furnizorilor la consumatorii
eligibili în conditii egale si nediscriminatorii, în limitele capacitătii de
distributie;
h) să evite subventia încrucisată cu privire la
încărcarea capacitătii de distributie dintre consumatorii captivi si cei
eligibili si dintre consumatorii captivi si furnizorii din afara sistemului;
i) să asigure aprovizionarea cu gaze naturale a populatiei
în conditii de sigurantă si la parametrii nominali.”
22. La articolul 20, litera a) va avea următorul
cuprins:
“a) să desfăsoare activităti comerciale legate de
vânzarea si/sau cumpărarea de gaze naturale de pe piata internă si externă;”
23. După articolul 20 se introduc articolele 201 -205 cu
următorul cuprins:
“Art. 201. - Gazele naturale se înmagazinează în scopul
armonizării variatiilor sezoniere, zilnice si orare de consum cu capacitătile
de furnizare si transport, precum si pentru scopurile operationale si
strategice, pe bază de licentă de înmagazinare.
Art. 202. - (1) Persoanele juridice române sau străine,
titulare de licentă în sectorul gazelor naturale, pot avea acces la depozitele
existente, scop în care operatorul prestează serviciul de înmagazinare pe bază
de tarif reglementat.
(2) Persoanele juridice române sau străine pot
participa, distinct sau împreună cu operatorii de transport si/sau de
înmagazinare, la construirea si la operarea de noi depozite, în conditiile
reglementate si ale existentei licentei de înmagazinare eliberate de ANRGN.
Art. 203. - Titularii de licentă de înmagazinare a
gazelor naturale au obligatia să asigure accesul producătorilor si/sau al
furnizorilor la capacitătile de înmagazinare, în conditii egale si nediscriminatorii,
în limitele capacitătilor existente si cu respectarea conditiilor tehnice, de
calitate si de sigurantă ale depozitelor, stabilite de ANRGN.
Art. 204. - Titularii de licentă de înmagazinare a
gazelor naturale au obligatia să rezerve o capacitate minimă de înmagazinare
pentru transportator, astfel încât acesta să poată mentine în orice moment
echilibrul fizic al sistemului general de alimentare cu gaze naturale, în orice
perioadă a anului si cu mentinerea parametrilor minimi de functionare a S.N.T.,
în conditiile tehnice stabilite de ANRGN.
Art. 205. - (1) Furnizarea gazelor naturale este
activitatea prin care un agent economic, titular de licentă de furnizare în
conditiile prezentei ordonante, asigură necesarul de gaze naturale clientilor
interesati.
(2)
Comercializarea gazelor naturale se face numai pe baza unui contract de
furnizare care se încheie între furnizor si consumator/client si care trebuie
să cuprindă clauzele stipulate de ANRGN în contractele-cadru stabilite pe
categorii de consumatori.
(3) Gazele naturale ce fac obiectul contractului de
furnizare prevăzut la alin. (2) nu se pot vinde de către consumatorul final.
(4) În termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a legii de aprobare a ordonantei ANRGN elaborează contractele-cadru de
furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi.”
24. Titlul capitolului VII va avea următorul
cuprins:
“CAPITOLUL VII
25. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
“Art. 22. - (1) Accesul la sistemele de transport si
de distributie a gazelor naturale pentru furnizori se poate realiza în baza
unui acord scris, emis în conformitate cu legislatia în vigoare.
(2) Accesul la sistemele de transport si de
distributie a gazelor naturale se realizează în regim reglementat.
(3) Capacitătile disponibile vor fi alocate conform
conditiilor stabilite de ANRGN.
(4) Transportatorul si/sau distribuitorul are
obligatia de a face publice tarifele si/sau alte conditii si obligatii privind
accesul reglementat la sistem.”
26. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - (1) Consumatorii finali care îndeplinesc
conditiile de eligibilitate stabilite de ANRGN au acces la sistemele de
transport si de distributie a gazelor naturale si deplina libertate de a
încheia contracte de vânzare-cumpărare de gaze naturale cu orice furnizor
licentiat.
(2) Furnizorii vor încheia cu transportatorul
contracte pentru rezervarea de capacitate de transport.”
27. Articolele 24-26 se abrogă.
28. Alineatul (3) al articolului 27 se abrogă.
29. După articolul 27 se introduce capitolul VII 1 cu
următorul cuprins:
“CAPITOLUL VII 1
Prevederi generale privind GPL, GNCV si GNL
Art. 271. - (1) GPL se stochează în recipienti mobili
sau ficsi, în scopul transportului pe calea ferată, fluvială sau pe sosele
si/sau al distribuirii pentru:
a) acoperirea vârfurilor de consum în distributiile
existente;
b) înlocuirea gazelor naturale într-o retea existentă
de distributie la care sunt necesare interventia de reparatie si întreruperea
alimentării cu gaze naturale;
c) alimentarea unei distributii noi, construită
special pentru a fi alimentată cu GPL.
(2)
Reglementările tehnice si comerciale cu privire la producerea, stocarea,
transportul, distributia si utilizarea GPL vor fi elaborate de ANRGN cu
consultarea agentilor economici interesati, în termen de 6 luni de la data
intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante.
Art. 272. - (1) GNCV stocat în recipienti sub presiune
la 200-250 bari se distribuie prin statiile de alimentare cu carburanti pentru
autovehicule.
(2) Reglementările tehnice privind instalatiile de
alimentare a autovehiculelor si normele de protectie si de sigurantă aferente
vor fi elaborate de către producătorul autovehiculelor si/sau al instalatiilor
de alimentare cu GNCV.
Art. 273. - (1) GNL se stochează în recipienti ficsi si
mobili, în scopul distribuirii pentru:
a) acoperirea vârfurilor de consum;
b) mentinerea echilibrului fizic al SNT;
c) alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor.
(2) Reglementările tehnice si comerciale cu privire la
producerea, stocarea, transportul, distributia si utilizarea GNL vor fi
elaborate de ANRGN cu consultarea agentilor economici interesati.”
30. Capitolele VIII si IX se abrogă.
31. Articolul 48 va avea următorul cuprins:
“Art. 48. - (1) Lucrările si instalatiile de
productie, depozitare, transport, înmagazinare, distributie si utilizare a
gazelor naturale se proiectează si se execută de către persoane juridice
autorizate de ANRGN, în conditiile legii.
(2) Avizele si acordurile prevăzute la alin. (1) se
eliberează de către operatorii sistemelor la care consumatorii se racordează
si, după caz, de către operatorii instalatiilor de utilizare, respectiv de
către institutiile abilitate în acest sens.”
32. Articolul 49 se abrogă.
33. Articolul 50 va avea următorul cuprins:
“Art. 50. - (1) Echipamentele, instalatiile,
aparatele, produsele si procedeele utilizate în sectorul gazelor naturale
trebuie atestate tehnic.
(2) Atestarea tehnică este o fază preliminară
obtinerii agrementului tehnic si certificatului de aprobare de model, emise în
conformitate cu legislatia în vigoare.
(3) În termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante ANRGN elaborează regulamente
privind proiectarea, executia si exploatarea în sectorul gazelor naturale, care
vor fi aprobate prin ordin al ministrului industriei si resurselor, precum si
metodologia de emitere a atestatelor tehnice.”
34. Articolul 51 va avea următorul cuprins:
Art. 51. - (1) Sistemul de preturi si tarife la gaze
naturale va fi conceput astfel încât să faciliteze:
a) apropierea de valoarea de piată a combustibililor
alternativi si recuperarea costurilor serviciilor de transport, înmagazinare si
distributie a gazelor naturale;
b) dezvoltarea capacitătilor de productie, transport,
înmagazinare si distributie si înlocuirea celor uzate;
c) investitiile străine si transferul de tehnologie;
d) economisirea de energie la consumatorii finali;
e) descoperirea de noi resurse si dezvoltarea
rezervelor de gaze naturale;
f) îmbunătătirea calitătii gazelor naturale si a
serviciilor prestate la consumatori;
g) diversificarea surselor de alimentare cu gaze
naturale si mărirea sigurantei aprovizionărilor.
(2) Preturile si tarifele reglementate în sectorul
gazelor naturale, prevăzute la art. 53 alin. (2) si (3), trebuie să asigure
recuperarea costurilor de productie, precum si a costurilor legate de
serviciile de transport, înmagazinare si distributie a gazelor naturale.”
35. Articolul 53 va avea următorul cuprins:
Art. 53. - (1) În sectorul gazelor naturale se aplică
următoarele categorii de preturi si tarife:
a) negociate, ca rezultat al mecanismelor
concurentiale ale pietei, între furnizori si consumatorii eligibili;
b) reglementate.
(2) Preturile reglementate sunt:
a) preturi de furnizare pentru activitătile ce decurg
din obligatia de serviciu public;
b) preturi de furnizare pentru aprovizionarea cu gaze
naturale a consumatorilor captivi.
(3) Tarifele de servicii sunt reglementate pentru:
a) activitătile cu caracter de monopol natural, din
care fac parte tarifele pentru serviciile de transport al gazelor naturale si
tarifele pentru înmagazinare;
b) activitatea de distributie a gazelor naturale;
c) activitatea de tranzit.
(4) Tarifele reglementate pentru consumatorii captivi
de gaze naturale se stabilesc de ANRGN.
(5) Consumatorii eligibili au dreptul să negocieze
direct contracte de vânzare-cumpărare
cu furnizorii licentiati.”
36. La articolul 54 se introduce alineatul (2) cu
următorul cuprins:
“(2) Societătile de gaze naturale integrate vor tine
contabilitate distinctă pentru activitătile de transport, tranzit, distributie,
respectiv de înmagazinare, în scopul evitării discriminării si pentru
subventiile încrucisate, precum si pentru încurajarea competitiei. În acelasi
scop acestea vor tine contabilitatea separată, ca pentru o societate
independentă, în cazul în care detin activităti în afara sectorului de gaze
naturale. Contabilitatea internă va include balanta de plăti si contul de
profit si pierderi pentru fiecare activitate.”
37. La articolul 55, alineatul (1), alineatul (2)
partea introductivă si litera g) vor avea următorul cuprins:
“Principiile pentru fundamentarea propunerilor
de sisteme de tarife reglementate
Art. 55. - (1) Propunerile de preturi si tarife
reglementate în sectorul gazelor naturale se elaborează de către unitătile de
transport, de depozitare, de distributie sau, după caz, de furnizare către consumatorii
captivi, pe baza criteriilor si metodelor pentru stabilirea preturilor si a
tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale si, împreună cu baza de
calcul, se comunică ANRGN.
(2) Principiile care stau la baza sistemelor de
preturi si tarife reglementate pentru gazele naturale sunt următoarele:
..................................................................................................
g) tarifele nu pot avea caracter speculativ;”
38. Articolul 56 va avea următorul cuprins:
Art. 56. - (1) Revizuirea tarifelor reglementate la
gazele naturale se face de către ANRGN, având la bază propunerile fundamentate
si prezentate de agentii economici din sectorul gazelor naturale.
(2) Tarifele reglementate se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, de către ANRGN si intră în vigoare la 15 zile de
la data publicării lor.”
39. La articolul 57, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
“(2) Exploatarea comercială a capacitătilor de
productie, transport, depozitare si distributie, precum si furnizarea gazelor
naturale (vânzare-cumpărare-intermediere) sunt efectuate de către persoane
juridice române sau străine, licentiate de ANRGN în conditiile prezentei
ordonante.”
40. Articolul 58 va avea următorul cuprins:
“Regimul autorizării si licentierii
Art. 58. - (1) Regimul autorizării si licentierii este
prevăzut în Regulamentul privind acordarea licentelor si autorizatiilor în
sectorul gazelor naturale.
(2) Regulamentul prevăzut la alin. (1) va fi elaborat
de ANRGN si va fi aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(3) Agentii economici existenti din sectorul gazelor
naturale sunt obligati să solicite acordarea autorizatiilor si a licentelor în
termen de cel mult 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului
de aprobare a regulamentului prevăzut la alin. (1).
(4) Solicitantul trebuie să fie persoană juridică cu
sediul în România.
(5) Solicitantul care nu detine un sediu stabil în
România poate, în conditiile legii, să stabilească si să mentină un sediu secundar
pe întreaga durată a autorizării si/sau a licentierii.
(6) Nu pot primi autorizatie si/sau licentă
solicitantii aflati în procedura reorganizării judiciare sau a falimentului si
nici cei cărora le-a fost retrasă sau
anulată o autorizatie sau o licentă într-o perioadă de 5 ani anteriori datei
înregistrării cererii.
(7) Refuzul autorizării si/sau al licentierii, lipsa
unui răspuns motivat si în termen si orice altă solutie a ANRGN, considerate de
solicitant ilegale si prejudiciabile, pot fi atacate, în conditiile legii, la
instanta de contencios administrativ.
(8) Titularul de autorizatie poate transfera
autorizatia altei persoane juridice, cu aprobarea ANRGN.”
41. Articolele 59 si 60 se abrogă.
42. Articolul 61 va avea următorul cuprins:
“Autorizarea
personalului de proiectare, executie, exploatare si întretinere din sectorul
gazelor naturale
Art. 61. - (1) Instalatiile din sectorul gazelor
naturale vor fi proiectate, executate si exploatate de către instalatori
autorizati.
(2) ANRGN va elabora, în termen de 6 luni de la data
intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante, reglementările
privind regimul autorizării instalatorilor pentru proiectarea, executarea si
exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale.
(3) Reglementările vor fi aprobate prin ordin al
ministrului industriei si resurselor si vor fi publicate în Monitorul Oficial
al României, Partea I.”
43. Articolele 62 si 63 se abrogă.
44. Titlul capitolului XIII va avea următorul
cuprins:
“CAPITOLUL XIII
Concesionarea si regimul drepturilor asupra
proprietătii altuia”
45. La articolul 64 alineatul (2), literele b) si
c) vor avea următorul cuprins:
“b) obligatia concesionarului de a transporta si/sau
de a distribui gaze naturale într-o anumită zonă de consum si de a alimenta
orice consumator captiv din acea zonă, care îndeplineste conditiile prevăzute
de prezenta ordonantă;
c) obligatia concesionarului de a respecta
dispozitiile operative ale dispecerului;”
46. Articolele 65 si 66 se abrogă.
47. Articolul 67 va avea următorul cuprins:
“Art. 67. - (1) Concesiunea încetează prin retragerea
autorizatiei si/sau a licentei, precum si în conditiile Legii nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor.
(2) Cu 3 ani înainte de expirarea concesiunii
concedentul va stabili situatia în care vor fi repuse în functiune instalatiile
care au făcut obiectul contractului de concesiune după expirare.
(3) În termen de maximum 3 luni de la încetarea
administrării sau concesiunii prin renuntare sau retragere concedentul va
stabili măsurile ce urmează să fie luate în legătură cu instalatiile ce au
făcut obiectul contractului.”
48. La articolul 69 alineatul (1), litera c) va
avea următorul cuprins:
“c) încalcă normele referitoare la protectia
mediului;”
49. Articolul 74 va avea următorul cuprins:
“Art. 74. - Pentru a evita punerea în pericol a
persoanelor, a bunurilor sau a unor activităti desfăsurate în zona de executare
a lucrărilor de realizare, reabilitare, de retehnologizare a capacitătilor,
precum si a operatiunilor de revizie, întretinere sau de reparatie la
capacitatea în functiune concesionarul are dreptul de a obtine restrângerea sau
sistarea, în măsura necesară si pe durata lucrărilor sau a operatiunilor
mentionate, a activitătilor desfăsurate în vecinătate de alte persoane.
Restrângerea sau sistarea se stabileste prin acord cu titularul activitătii,
iar în lipsa acestuia, prin hotărâre judecătorească, cu indemnizarea adecvată a
titularului activitătii afectate. Pentru interventii în caz de avarie, accident
ori dezastru nu sunt necesare nici acord si nici hotărâre judecătorească, dar
concesionarul datorează titularului activitătii afectate indemnizatia adecvată,
stabilită la nevoie prin hotărâre judecătorească.”
50. La articolul 76, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
“(2) În caz de nerealizare a acordului prevăzut la
alin. (1) între concesionar si proprietar sau în situatia prevăzută la art. 70
lit. d), la cererea concesionarului va decide instanta judecătorească
competentă, hotărârea acesteia constituind titlu executoriu pentru drepturile
prevăzute la alin. (1).”
51. Articolele 79 si 80 se abrogă.
52. Articolul 82 va avea următorul cuprins:
Art. 82. - Pentru protectia si functionarea normală a
capacitătilor si a accesoriilor acestora din sectorul gazelor naturale, ANRGN
instituie, prin norme tehnice, zone de protectie si de sigurantă a acestora.”
53. Capitolul XIV se abrogă.
54. Articolul 87 va avea următorul cuprins:
Art. 87. - (1) Constituie contraventii, dacă nu au
fost săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii, să fie considerate
infractiuni, următoarele fapte:
a) executarea de lucrări noi, modificări, extinderi
sau revizii ale instalatiilor de gaze naturale de orice categorie, de către
persoane fizice sau persoane juridice neautorizate sau de către persoane
juridice autorizate, dar fără obtinerea acordurilor si a avizelor necesare;
b) desfăsurarea, fără obtinerea autorizatiei si/sau a
licentei, a oricărei activităti care necesită un asemenea document, potrivit
prevederilor prezentei ordonante si reglementărilor elaborate în baza ei;
c) folosirea unor practici menite să influenteze
formarea liberă a preturilor pe piata gazelor naturale;
d) reducerea nejustificată a capacitătii de productie
sau de furnizare a gazelor naturale de către producători, precum si refuzul
nejustificat de alimentare a consumatorului;
e) executia si exploatarea unor instalatii si
echipamente care nu respectă conditiile tehnice de securitate si care pot dăuna
persoanelor fizice, proprietătii si/sau mediului;
f) refuzul nejustificat al accesului la retelele de
transport, de distributie si de înmagazinare al oricărui solicitant intern sau
extern;
g) revânzarea gazelor naturale de către un consummator
captiv;
h) refuzul de a permite verificările si inspectiile
prevăzute prin reglementări sau dispuse, după caz, de ANRGN, precum si
obstructionarea acesteia în îndeplinirea atributiilor sale;
i) neprezentarea datelor si informatiilor solicitate
de ANRGN si nerealizarea măsurilor dispuse de aceasta;
j) neasigurarea stocului minim în depozitele de
înmagazinare subterană a gazelor naturale si nerezervarea capacitătii minime
pentru transportator;
k) depăsirea limitelor maxime admise privind emisiile
poluante;
l) nefurnizarea unor informatii, în conditiile art. 11
lit. h) si ale art. 19 lit. d);
m) transmiterea de date cu caracter confidential
privind operatiunile comerciale către terti, prin nerespectarea prevederilor
art. 11 lit. g) si ale art. 19 lit. e);
n) întârzierea nejustificată în racordarea noilor
consumatori sau în realimentarea lor după întrerupere;
o) nerespectarea prevederilor art. 21;
p) nerespectarea reglementărilor privind preturile si
tarifele;
q) emiterea acordurilor si avizelor privind accesul la
sistem fără respectarea prevederilor legale;
r) nerespectarea prevederilor acordurilor si avizelor
privind accesul la sistemele de transport, distributie si înmagazinare;
s) nerespectarea prevederilor privind aprovizionarea
populatiei cu gaze naturale în conditii de sigurantă;
t) nerespectarea dispozitiilor art. 19 lit. h) cu
privire la subventia încrucisată;
u) nerespectarea cerintelor referitoare la
contabilitatea de gestiune, prevăzute la art. 54;
v) nerespectarea regulilor de conduită prevăzute la
art. 89 1 .
(2)
Pentru persoanele fizice, în cazul contraventiilor prevăzute la alin. (1) lit.
a)-h), amenda care se aplică este de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei, iar
în cazul contraventiilor prevăzute la alin. (1) lit. i)-v) amenda este de la
10.000.000 lei la 30.000.000 lei.
(3) Pentru persoanele juridice, în cazul
contraventiilor prevăzute la alin. (1), amenda este de 5% din cifra de afaceri
a contravenientului.
(4) Constatarea contraventiilor prevăzute la alin. (1)
si aplicarea amenzilor se fac de agentii constatatori, personae împuternicite
în acest scop de ANRGN.
(5) Dispozitiile prevăzute la alin. (2) se completează
cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25-27.”
55. Articolul 88 va avea următorul cuprins:
Art. 88. - Lucrările produse, dobândite sau care au
servit la săvârsirea contraventiilor prevăzute în prezenta ordonantă, inclusiv
sumele din bănci, rezultate, sunt supuse confiscării în conditiile prevăzute de
Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.”
56. După articolul 89 se introduce articolul 891 cu
următorul cuprins:
“Art. 891. - (1) Operatorul licentiat pentru transportul
sau distributia gazelor naturale îsi va conduce activitatea astfel încât să se
asigure că nici el si nici un asociat al său, producător, furnizor sau
consumator nu poate obtine un avantaj comercial nemeritat, rezultat din
acorduri preferentiale sau discriminatorii.
(2) Operatorul licentiat pentru transportul sau
distributia gazelor naturale se va asigura că nici o informatie referitoare la
transport sau distributie ori legată de acestea nu este divulgată în avantajul
comercial al unui tert sau folosită în scopul unei activităti comerciale
conduse de titularul licentei sau de altă entitate asociată.”
57. Alineatul (2) al articolului 92 se abrogă.
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 60/2000 privind
reglementarea activitătilor din sectorul gazelor naturale, cu modificările si
completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 28 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
28 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
18 iulie 2001.
Nr. 463.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea
activitătilor
din sectorul gazelor naturale
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitătilor din
sectorul gazelor naturale si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 iulie 2001.
Nr. 616.