MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul
XIII - Nr. 437 LEGI, DECRETE,
HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Luni,
6 august 2001
SUMAR
DECRETE
644. - Decret privind
acordarea drapelului de luptã unei mari unitãti militare
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
678. - Hotãrâre
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Autoritãtii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
681. - Hotãrâre
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Comitetului Interministerial
pentru Supravegherea Pietei Produselor si Serviciilor si Protectia
Consumatorilor
696. - Hotãrâre
pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea proiectelor în
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap si administrarea
unitãtilor finantate în comun de Secretariatul de Stat pentru Persoanele
cu Handicap si organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care
au ca obiect de activitate protectia specialã a persoanelor cu handicap
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
263. - Ordin al
ministrului turismului pentru aprobarea Normelor metodologice privind conditiile
si criteriile pentru selectionarea, scolarizarea, atestarea si utilizarea
ghizilor de turism, precum si atributiile acestora
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind acordarea drapelului de luptã unei mari unitãti
militare
În temeiul prevederilor art. 92 alin. (1)
si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României, precum si ale art. 1 din
Legea nr. 34/1995 privind acordarea drapelului de luptã marilor
unitãti si unitãtilor militare,
având în vedere propunerea ministrului
apãrãrii nationale,
Presedintele României d
e c r e t e a z ã:
Articol unic. - Se acordã drapelul
de luptã Corpului 2 Armatã “Maresal Alexandru Averescu”.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
31 iulie 2001.
Nr.
644.
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI /ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Autoritãtii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României si ale art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgentã a
Guvernului nr. 296/2000 privind înfiintarea Autoritãtii pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, aprobatã si
modificatã prin Legea nr. 225/2001,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre.
Art. 1. - Se aprobã Regulamentul de
organizare si functionare a Autoritãtii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, prevãzut în anexa care face
parte integrantã din prezenta hotãrâre.
Art. 2. - Pe data intrãrii în
vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã Hotãrârea Guvernului
nr. 788/1999 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Fondului Proprietãtii de Stat, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 483 din 6 octombrie 1999, cu modificãrile si
completãrile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
p. Presedintele Autoritãtii
pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului,
Iacob Zelenco,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucuresti,
19 iulie 2001.
Nr.
678.
de organizare si functionare a
Autoritãtii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Autoritatea pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului, denumitã în continuare Autoritatea
pentru Privatizare, este institutie de interes public, cu personalitate
juridicã, în subordinea Guvernului, care se finanteazã integral
din venituri proprii extrabugetare.
Art. 2. - Autoritatea pentru Privatizare
are patrimoniu propriu si autonomie functionalã si de decizie.
Activitatea sa se desfãsoarã pe principii comerciale.
Art. 3. - Autoritatea pentru Privatizare
administreazã patrimoniul propriu si gestioneazã actiunile si
pãrtile sociale pe care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale le detine la societãtile comerciale la care este actionar sau
asociat, cu exceptia celor pentru care prin lege sau prin hotãrâre a
Guvernului se dispune altfel.
Art. 4. - Activitatea Autoritãtii
pentru Privatizare se desfãsoarã cu respectarea prevederilor
Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 296/2000 privind înfiintarea
Autoritãtii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, aprobatã si modificatã prin Legea nr. 225/2001, ale
Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societãtilor comerciale, aprobatã prin Legea nr. 44/1998, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, si ale prezentului
regulament.
Art. 5. - (1) Autoritatea pentru
Privatizare are siglã proprie, aprobatã de colegiul sãu de
conducere.
(2) Sediul Autoritãtii pentru
Privatizare este în municipiul Bucuresti, str. Lipscani nr. 18Ð20, sectorul
3.
(3) Denumirea Autoritãtii pentru
Privatizare, cu specificarea sediului acesteia, trebuie sã figureze, cu
caractere vizibile, pe toate documentele emise de institutie. Pe actele
oficiale ale Autoritãtii pentru Privatizare se imprimã si sigla
proprie.
CAPITOLUL II
Patrimoniul Autoritãtii pentru
Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului
Art. 6. - Patrimoniul Autoritãtii
pentru Privatizare este constituit din mijloacele fixe, din obiectele de
inventar din dotarea proprie, precum si din sumele rãmase la dispozitia
sa dupã virarea la buget, înainte de organizarea Fondului
Proprietãtii de Stat potrivit prevederilor Ordonantei de urgentã
a Guvernului nr. 88/1997.
Art. 7. - (1) Nivelul si structura tuturor
cheltuielilor Autoritãtii pentru Privatizare se stabilesc prin norme
proprii aprobate de colegiul sãu de conducere în conformitate cu
prevederile legale în vigoare.
(2) Veniturile si cheltuielile se înscriu
în bugetul de venituri si cheltuieli al Autoritãtii pentru Privatizare,
care se aprobã conform prevederilor Ordonantei de urgentã a
Guvernului nr. 88/1997.
CAPITOLUL III
Obiectul de activitate al
Autoritãtii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului
A. În domeniul privatizãrii
Art. 8. - (1) Autoritatea pentru Privatizare, în calitate de institutie publicã implicatã, realizeazã vânzarea de actiuni/pãrti sociale la societãtile comerciale din portofoliu în conformitate cu prevederile legii.
(2) În plan teritorial sucursalele
regionale ale Autoritãtii pentru Privatizare realizeazã vânzarea
de actiuni/pãrti sociale la societãtile comerciale nominalizate
de Colegiul de conducere al Autoritãtii pentru Privatizare.
Art. 9. - În domeniul reducerii
participatiilor statului la societãtile comerciale din portofoliul
sãu Autoritatea pentru Privatizare are urmãtoarele atributii:
a) elaboreazã si supune spre
aprobare Guvernului strategia de privatizare a societãtilor comerciale;
b) elaboreazã strategiile de
privatizare a societãtilor comerciale în concordantã cu
strategiile aprobate de Guvern;
c) stabileste metoda de privatizare
adecvatã, pe care o schimbã în mãsura în care este
necesar;
d) stabileste continutul-cadru al
contractului de vânzare-cumpãrare de actiuni/pãrti sociale,
inclusiv clauzele care trebuie incluse în acesta, astfel încât sã se
asigure respectarea de cãtre cumpãrãtor a obligatiilor
asumate, mãsurile ce pot fi luate în cazul nerespectãrii
angajamentelor asumate si posibilitatea rezolutiunii de drept a contractului în
astfel de situatii;
e) elaboreazã si supune spre
aprobare Guvernului proiecte de acte normative în domeniul privatizãrii;
f) aduce la îndeplinire hotãrârile
Guvernului referitoare la procesul de privatizare;
g) elaboreazã strategia de
restructurare a societãtilor comerciale din portofoliul propriu, la care
administreazã si gestioneazã participatiile statului sau ale
autoritãtii administratiei publice locale.
Art. 10. - (1) În exercitarea atributiilor
sale Autoritatea pentru Privatizare poate mandata agenti de privatizare.
(2) Conditiile mandatului-cadru se
elaboreazã de Autoritatea pentru Privatizare si se aprobã prin
hotãrâre a Guvernului.
Art. 11. - (1) În vederea
realizãrii privatizãrii, restructurãrii sau a
lichidãrii voluntare a societãtilor comerciale, Autoritatea
pentru Privatizare are dreptul sã contracteze servicii de
asistentã de specialitate în domeniu, cu persoane fizice si juridice,
din tarã sau din strãinãtate.
(2) Pentru vânzarea actiunilor la bursele
de valori pe alte piete organizate, nationale ori internationale, Autoritatea
pentru Privatizare poate încheia contracte cu societãti de valori
mobiliare. Pentru transferul si vânzarea unor pachete de actiuni pe piata de
capital internationalã, în baza certificatelor de depozit sau a altor
instrumente financiare utilizate pe aceastã piatã, contractele se
vor putea încheia cu bãncile de investitii.
(3) În vederea apãrãrii
intereselor institutiei si a intereselor statului în fata instantelor
judecãtoresti si arbitrale, din tarã si
strãinãtate, a organelor de cercetare penalã si a altor
institutii ale statului, Autoritatea pentru Privatizare are dreptul sã
încheie contracte de asistentã juridicã si de reprezentare cu
firme de avocaturã române si strãine.
(4) Autoritatea pentru Privatizare are
dreptul sã încheie contracte de publicitate cu firme specializate, în
scopul promovãrii procesului de privatizare în România, pentru atragerea
de investitori din tarã si din strãinãtate în vederea
accelerãrii vânzãrii participatiilor statului la
societãtile comerciale din portofoliul propriu.
(5) Autoritatea pentru Privatizare nu
poate aloca fonduri, nu poate acorda credite societãtilor comerciale si
nu poate cumpãra actiuni emise de acestea, pãrti sociale sau
active, cu exceptia cazurilor prevãzute de lege.
B. În domeniul
postprivatizãrii
Art. 12. - (1) Autoritatea pentru
Privatizare exercitã controlul postprivatizare cu privire la modul în
care sunt respectate clauzele din contractele de vânzare-cumpãrare de
actiuni/pãrti sociale, precum si supravegherea societãtilor
comerciale în cauzã în ceea ce priveste gradul de realizare a
performantelor economice si financiare asumate, prin contract, de cãtre
cumpãrãtor.
(2) Neîndeplinirea obligatiilor
contractuale de cãtre cumpãrãtor va fi notificatã
acestuia conform precedurilor aprobate de Colegiul de conducere al
Autoritãtii pentru Privatizare.
(3) În cazul constatãrii
nerespectãrii clauzelor contractuale notificate nici la expirarea
termenului acordat prin notificare, Autoritatea pentru Privatizare va dispune,
în baza analizelor ce se vor efectua pentru fiecare caz, mãsurile ce se
impun.
C. În domeniul administrãrii
participatiilor statului
Art. 13. - (1) În vederea
administrãrii participatiilor sta- ului, în calitate de actionar, Autoritatea
pentru Privatizare împuterniceste reprezentantii în adunarea generalã
a ctionarilor si în consiliile de
administratie pentru administrarea eficientã a societãtilor
comerciale pe care le are în portofoliu, în scopul îmbunãtãtirii
performantelor economico-financiare si al cresterii competitivitãtii
acestora la privatizare, conform prevederilor legale.
(2) Autoritatea pentru Privatizare
împuterniceste reprezentantii sãi în adunarea generalã a
actionarilor sã propunã si sã voteze mãsuri de
lichidare voluntarã a societãtilor comerciale din portofoliul
propriu care înregistreazã pierderi.
Art. 14. - Autoritatea pentru Privatizare
efectueazã orice alte actiuni comerciale si financiare necesare în
vederea realizãrii obiectului sãu de activitate.
CAPITOLUL IV
Conducerea Autoritãtii pentru
Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului
Art. 15. - Conducerea operativã si
coordonarea întregii activitãti a Autoritãtii pentru Privatizare
sunt asigurate de presedinte - membru al Guvernului, 3 vicepresedinti cu rang
de secretar de stat si un secretar general, constituiti în Colegiu de
conducere.
A. Colegiul de conducere al
Autoritãtii pentru Privatizare
Art. 16. - (1) Colegiul de conducere al Autoritãtii pentru Privatizare lucreazã valabil în prezenta a cel putin 3 dintre membrii sãi si ia decizii valabile cu votul majoritãtii celor prezenti.
(2) Colegiul de conducere se întruneste în
sedinte ordinare, cel putin o datã pe lunã, la convocarea
presedintelui.
(3) Colegiul de conducere poate fi
convocat în sedinte extraordinare de presedinte sau la cererea a cel putin 2
membri, în cazul în care este necesar sã se solutioneze urgent probleme
ale activitãtii curente.
(4) Sedintele colegiului de conducere vor
fi conduse de presedintele Autoritãtii pentru Privatizare, care este si
presedintele colegiului de conducere, sau, în absenta acestuia, de unul dintre
vicepresedinti, nominalizat de presedinte. La sedinte pot fi invitati si
directorii generali sau directorii.
(5) Pregãtirea sedintelor
colegiului de conducere se face de Secretariatul general al Autoritãtii
pentru Privatizare.
Secretarul general este secretarul
colegiului de conducere si rãspunde de urmãrirea întocmirii
materialelor pentru sedintã, de difuzarea acestora membrilor colegiului
de conducere si de întocmirea procesului-verbal.
(6) În caz de incompatibilitate sau din
altã cauzã care provoacã vacanta unui loc în colegiul de
conducere, utoritatea pentru Privatizare va solicita primului-ministru o
nouã numire.
(7) În cazul în care un membru al
colegiului de conducere, sotia, rudele sau afinii sãi pânã la
gradul al patrulea inclusiv au într-o anumitã operatiune, direct sau
indirect, interese contrare Autoritãtii pentru Privatizare, el trebuie
sã îi înstiinteze despre aceasta pe ceilalti membri ai colegiului de
conducere si sã nu ia parte la nici o deliberare privitoare la
aceastã operatiune.
(8) Nerespectarea de cãtre un
membru al colegiului de conducere a prevederilor alin. (7) atrage
rãspunderea individualã pentru daune produse Autoritãtii
pentru Privatizare.
Art. 17. - Colegiul de conducere al
Autoritãtii pentru Privatizare are urmãtoarele competente:
a) aprobã strategia proprie de
privatizare care urmeazã sã fie înaintatã spre aprobare
Guvernului si lista cuprinzând societãtile comerciale care se
privatizeazã, în conformitate cu termenele stabilite în
programul-ofertã anual de privatizare, precum si lista
suplimentarã cuprinzând societãtile comerciale care nu au fost
incluse în acest program;
b) aprobã vânzarea în conditiile
legii a actiunilor/pãrtilor sociale ale societãtilor comerciale
din portofoliu;
c) aprobã structura
organizatoricã si numãrul de posturi utilizate în aparatul
sãu central si local, nomenclatorul de functii-salarii, precum si
structura în detaliu;
d) analizeazã si
redimensioneazã structura organizatoricã în functie de evolutia
portofoliului de societãti comerciale si a sarcinilor ce decurg din
dispozitiile legale în domeniul de activitate al Autoritãtii pentru
Privatizare;
e) analizeazã periodic activitatea
departamentelor, a directiilor si a compartimentelor din structura
centralã a Autoritãtii pentru Privatizare, precum si a
structurilor teritoriale;
f) adoptã raportul anual asupra
activitãtii Autoritãtii pentru Privatizare, pe care îl
înainteazã spre aprobare Guvernului;
g) aprobã contul de profit si
pierderi, precum si bilantul contabil al Autoritãtii pentru Privatizare,
care se transmit Ministerului Finantelor Publice;
h) analizeazã, avizeazã si
supune spre aprobare Guvernului bugetul de venituri si cheltuieli al
Autoritãtii pentru Privatizare;
i) propune conditiile esentiale ale
mandatului care urmeazã sã fie acordat agentului de privatizare,
care va fi supus spre aprobare Guvernului;
j) aprobã mandate speciale ale
reprezentantilor Autoritãtii pentru Privatizare în adunãrile
generale ale societãtilor comerciale aflate în portofoliul propriu,
întrunite pentru a hotãrî asupra:
- dizolvãrii, lichidãrii,
închiderii operationale, partiale sau totale, precum si asupra prelungirii
duratei de functionare a societãtilor comerciale;
- desfiintãrii uneia sau mai multor
unitãti ale societãtii comerciale;
- fuziunii, divizãrii, constituirii
de sucursale si filiale sau alte reorganizãri, inclusiv asupra
schimbãrii formei juridice;
- majorãrii sau reducerii
capitalului social;
- modificãrii obiectului de activitate
al societãtii comerciale;
- gajãrii, ipotecãrii,
închirierii, asocierii în participatiune sau asupra dãrii în locatie de
gestiune a unor active;
- vânzãrii de active sau încheierii
de contracte de leasing imobiliar cu clauze irevocabile de vânzare, prin
negociere directã cu chiriasii/locatarii/asociatii, potrivit actelor
normative din domeniul privatizãrii si al întreprinderilor mici si
mijlocii;
- modificãrii contractului de
societate si statutului, inclusiv asupra schimbãrii sediului social;
- cesiunii actiunilor/pãrtilor
sociale detinute la alte societãti comerciale cu capital mixt si la cele
la care existã aprobarea conducerii Autoritãtii pentru
Privatizare în procesul de privatizare, ca urmare a cesiunii contractului de
vânzare-cumpãrare de actiuni/pãrti sociale;
- vânzãrii activelor
societãtii comerciale;
- participãrii societãtilor
comerciale aflate în portofoliul propriu la constituirea de noi
societãti comerciale sau la majorarea capitalului social al unor
societãti comerciale existente;
- transformãrii societãtii
comerciale din societate “deschisã” în societate “închisã”,
conform prevederilor legale;
- conversiei datoriilor
societãtilor comerciale în actiuni sau asupra majorãrii
capitalului social prin compensarea unor creante lichide si exigibile asupra
societãtii cu actiuni la aceasta, conform prevederilor legale;
- autorizãrii dobândirii propriilor
actiuni de cãtre societãtile comerciale la care Autoritatea
pentru Privatizare administreazã participatiile statului sau ale unei
autoritãti a administratiei publice locale, în conformitate cu
prevederile legale;
- emisiunii de obligatiuni pe piata de
capital de cãtre societãtile comerciale la care Autoritatea
pentru Privatizare administreazã participatiile statului sau ale unei
autoritãti a administratiei publice locale, în conformitate cu
prevederile legale;
k) aprobã lista cuprinzând
societãtile comerciale care urmeazã sã fie privatizate de
sucursalele regionale;
l) aprobã notele privind analiza
îndeplinirii obligatiilor contractuale de cãtre
cumpãrãtori;
m) aprobã angajarea cheltuielilor
legate de functionarea aparatului propriu al Autoritãtii pentru
Privatizare;
n) aprobã proportiile de utilizare
a veniturilor Autoritãtii pentru Privatizare potrivit prevederilor
legale în vigoare, precum si sumele cu care Autoritatea pentru Privatizare
participã la majorarea capitalului social al unor societãti
comerciale în cazurile prevãzute de lege;
o) aprobã normele, procedurile si
competentele de angajare si de efectuare a cheltuielilor specifice Autoritãtii
pentru Privatizare;
p) aduce la îndeplinire hotãrârile
Guvernului;
q) poate delega unele dintre atributiile
sale Comitetului de directie al Autoritãtii pentru Privatizare.
B. Presedintele Autoritãtii
pentru Privatizare
Art. 18. - (1) Presedintele reprezintã
Autoritatea pentru Privatizare în cadrul Guvernului, precum si în raporturile
cu celelalte autoritãti publice.
(2) În exercitarea atributiilor ce îi
revin presedintele Autoritãtii pentru Privatizare emite ordine si
instructiuni, în conditiile legii.
Art. 19. - Atributiile presedintelui
Autoritãtii pentru Privatizare sunt în principal urmãtoarele:
a) coordoneazã întreaga activitate
de aplicare a strategiei Guvernului privind procesul de privatizare si
administrare a participatiilor statului în economie;
b) prezintã Guvernului raportul
anual privind activitatea Autoritãtii pentru Privatizare;
c) coordoneazã si îndrumã
activitatea departamentelor si a directiilor subordonate nemijlocit;
d) prezintã spre aprobare
Guvernului proiectul bugetului de venituri si cheltuieli;
e) numeste si revocã din functie
personalul cu functii de conducere din cadrul Autoritãtii pentru
Privatizare;
f) reprezintã si angajeazã
Autoritatea pentru Privatizare în relatiile cu persoanele fizice si juridice,
române sau strãine, precum si în fata instantelor judecãtoresti
sau arbitrale;
g) semneazã contractele de
vânzare-cumpãrare de actiuni, altele decât cele pentru care competenta a
fost delegatã;
h) numeste pe bazã de contract
reprezentantul Autoritãtii pentru Privatizare în adunãrile
generale ale actionarilor la societãtile comerciale aflate în
portofoliul Autoritãtii pentru Privatizare;
i) aprobã statele de functii ale
Autoritãtii pentru Privatizare;
j) angajeazã si concediazã
salariatii Autoritãtii pentru Privatizare potrivit reglementãrilor
în vigoare;
k) aprobã angajamente de
plãti, cu exceptia celor pentru care a fost delegatã competenta.
Art. 20. - (1) În absenta presedintelui
atributiile acestuia se exercitã de cãtre unul dintre
vicepresedinti, nominalizat prin ordin.
(2) Presedintele Autoritãtii pentru
Privatizare poate delega o parte din atributiile sale vicepresedintilor,
secretarului general si altor salariati cu functii de conducere. De asemenea,
presedintele Autoritãtii pentru Privatizare îi poate mandata pe acestia
sã reprezinte Autoritatea pentru Privatizare în relatiile cu persoane
fizice sau juridice, în fata instantelor judecãtoresti sau arbitrale,
precum si pentru angajarea institutiei în acte de comert.
C. Vicepresedintii
Autoritãtii pentru Privatizare
Art. 21. - Atributiile vicepresedintilor
sunt în principal urmãtoarelor:
a) coordoneazã activitatea
curentã a departamentelor nominalizate prin ordin al presedintelui;
b) reprezintã Autoritatea pentru
Privatizare în relatiile cu persoane fizice si juridice, române sau
strãine, pe domeniul de activitate coordonat, dacã aceastã
atributie este delegatã de presedinte;
c) aprobã angajamente de
plãti date în competentã de cãtre presedinte;
d) semneazã contractele de
vânzare-cumpãrare de actiuni/pãrti sociale, contractele cu
societãtile de valori mobiliare si bãncile de investitii, date în
competentã de cãtre presedintele Autoritãtii pentru
Privatizare;
e) îndeplinesc si alte atributii stabilite
de presedinte;
f) pot delega o parte din atributii
directorului general de departament.
D. Secretarul general al
Autoritãtii pentru Privatizare
Art. 22. - Atributiile secretarului
general sunt în principal urmãtoarele:
a) coordoneazã activitatea
departamentelor si directiilor subordonate nemijlocit;
b) asigurã legãtura
operativã dintre Colegiul de conducere si compartimentele
Autoritãtii pentru Privatizare;
c) aprobã angajamentele de
plãti date în competenta sa de cãtre presedinte;
d) pregãteste documentatia
necesarã pentru sedintele Guvernului;
e) asigurã organizarea
activitãtii si documentatia necesarã în vederea
functionãrii colegiului de conducere, consiliului interministerial si
comitetului de directie;
f) conlucreazã cu compartimentele
de specialitate din cadrul Secretariatului General al Guvernului si cu
secretarii generali din celelalte institutii;
g) angajeazã cheltuielile legate de
functionarea aparatului propriu al Autoritãtii pentru Privatizare;
h) poate delega o parte din atributiile
sale directorului general de departament;
i) îndeplineste si alte atributii
stabilite de presedinte.
E. Consiliul interministerial al
Autoritãtii pentru Privatizare
Art. 23. - (1) Consiliul interministerial
al Autoritãtii pentru Privatizare functioneazã pe lângã
Autoritatea pentru Privatizare si este format din presedinte, vicepresedinte si
din 9 membri, reprezentanti ai ministerelor economice.
(2) Presedintele consiliului
interministerial este presedintele Autoritãtii pentru Privatizare, iar
vicepresedintele consiliului interministerial este vicepresedintele, cu rang de
secretar de stat, din cadrul Autoritãtii pentru Privatizare, pe probleme
de privatizare. Ceilalti membri ai consiliului interministerial sunt numiti
prin ordin al ministrului de resort, la nivel de secretar de stat.
(3) Ministerele reprezentate în consiliul
interministerial sunt: Ministerul Industriei si Resurselor, Ministerul
Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritãtii Sociale,
Ministerul Dezvoltãrii si Prognozei, Ministerul Apãrãrii
Nationale, Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
Ministerul Turismului, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pãdurilor si Ministerul Sãnãtãtii si Familiei.
(4) Consiliul interministerial
lucreazã valabil în prezenta a cel putin 6 membri si ia decizii valabile
cu votul a cel putin jumãtate plus unu din numãrul membrilor
prezenti.
(5) Consiliul interministerial se
întruneste în sedinte ordinare trimestriale si poate fi convocat în sedinte
extraordinare de presedinte sau la cererea a cel putin unei treimi din
numãrul membrilor sãi.
(6) Sedintele consiliului interministerial
sunt conduse de presedinte sau, în absenta acestuia, de vicepresedinte. La
fiecare sedintã se va întocmi un proces-verbal care va cuprinde ordinea
deliberãrilor, deciziile luate, numãrul de voturi întrunit si
opiniile separate.
Art. 24. - Consiliul interministerial al
Autoritãtii pentru Privatizare are urmãtoarele atributii cu
caracter consultativ:
a) avizarea strategiei de privatizare
elaborate de Autoritatea pentru Privatizare, pentru societãtile
comerciale aflate în portofoliul propriu;
b) stabilirea criteriilor socioeconomice
de selectare a societãtilor comerciale cu capital majoritar de stat
pentru care se vor elabora programe de modernizare si retehnologizare;
c) avizarea programelor de modernizare si
retehnologizare pentru societãtile comerciale selectate, care se supun
spre aprobare Guvernului;
d) asigurã legãtura
operativã între Autoritatea pentru Privatizare si ministerele
reprezentate.
F. Comitetul de directie al
Autoritãtii pentru Privatizare
Art. 25. - (1) Comitetul de directie al
Autoritãtii pentru Privatizare este compus din secretarul general al
Autoritãtii pentru Privatizare, directorii generali ai departamentelor
si lucreazã valabil în prezenta a cel putin trei pãtrimi din
numãrul membrilor sãi.
(2) Comitetul de directie se întruneste
ori de câte ori este necesar si adoptã hotãrâri cu majoritatea de
voturi a celor prezenti.
Art. 26. - Comitetul de directie are
urmãtoarele atributii;
a) avizeazã bugetul de venituri si
cheltuieli, raportul anual de activitate si raportul privind executia bugetului
de venituri si cheltuieli si le prezintã Colegiului de conducere al
Autoritãtii pentru Privatizare;
b) aprobã negocierea si vânzarea la
pretul pietei, în baza raportului dintre cerere si ofertã, a actiunilor
emise de societãtile comerciale mari, mijlocii si mici, dupã caz,
sau a pãrtilor sociale, dacã aceastã atributie îi este
delegatã de Colegiul de conducere al Autoritãtii pentru
Privatizare;
c) dispune sau avizeazã publicarea
în presa scrisã si/sau în sistem electronic, pe plan intern si international,
a anunturilor de vânzare a actiunilor/pãrtilor sociale detinute de
societãtile comerciale care se privatizeazã, dacã
aceastã atributie îi este delegatã de Colegiul de conducere al
Autoritãtii pentru Privatizare;
d) desemneazã reprezentantul
Autoritãtii pentru Privatizare în adunãrile generale ale
actionarilor/asociatilor la societãtile comerciale din portofoliu,
dacã aceastã atributie îi este delegatã de Colegiul de
conducere al Autoritãtii pentru
Privatizare;
e) aprobã mandatul special pentru
reprezentantul Autoritãtii pentru Privatizare în adunãrile
generale ale actionarilor privind divizarea, fuziunea, dizolvarea si lichidarea
societãtilor comerciale, gajarea si ipotecarea de mijloace fixe si de
active pentru contractarea de credite bancare, asocieri, precum si pentru
constituirea de noi societãti comerciale, dacã aceastã
atributie îi este delegatã de Colegiul de conducere al
Autoritãtii pentru Privatizare;
f) aprobã programe de restructurare
si de închidere operationalã totalã sau partialã.
CAPITOLUL V
Sucursalele regionale ale
Autoritãtii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului
Art. 27. - (1) Pentru desfãsurarea
activitãtii în plan teritorial Autoritatea pentru Privatizare are
sucursale regionale. Conducerea sucursalelor regionale este asiguratã de
un comitet de directie format din 3 membri.
(2) Membrii comitetului de directie al
sucursalei regionale sunt numiti sau, dupã caz, revocati de presedintele
Autoritãtii pentru Privatizare. Durata exercitãrii functiei se
stabileste prin ordinul de numire.
(3) Deciziile comitetului de directie se
iau cu votul a cel putin 2 membri.
Art. 28. - Atributiile comitetelor de
directie ale sucursalelor regionale sunt urmãtoarele:
a) adoptã proiectul programului
anual de privatizare al sucursalei, care se supune aprobãrii Colegiului
de conducere al Autoritãtii pentru Privatizare;
b) aprobã negocierea si vânzarea la
pretul pietei, în baza raportului dintre cerere si ofertã, a actiunilor
emise de societãtile comerciale incluse în programul anual de
privatizare sau a pãrtilor sociale detinute la acestea;
c) stabileste sistemul de evaluare a
actiunilor emise de societãtile comerciale mici si mijlocii, dacã
acestea nu sunt cotate la bursele de valori sau pe alte piete organizate;
d) dispune sau avizeazã publicarea
în presa scrisã si/sau în sistem electronic, pe plan intern sau
international, a anunturilor de vânzare a actiunilor/pãrtilor sociale
detinute la societãtile comerciale care urmeazã sã fie
privatizate;
e) aduce la îndeplinire deciziile Colegiului
de conducere al Autoritãtii pentru Privatizare, emise în conformitate cu
strategia aprobatã de Guvern;
f) aprobã angajarea si efectuarea
de cheltuieli în limita competentelor stabilite.
CAPITOLUL VI
Salarizarea personalului
Autoritãtii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului
Art. 29 - Salarizarea si alte drepturi
privind personalul Autoritãtii pentru Privatizare se stabilesc în
conformitate cu prevederile legale aplicabile institutiilor a cãror
finantare se asigurã integral din venituri extrabugetare.
CAPITOLUL VII
Control intern si audit
Art. 30. - (1) Controlul operatiunilor
financiar-contabile ale Autoritãtii pentru Privatizare se
efectueazã de Directia control intern si audit.
(2) Directia control intern si audit
supravegheazã gestiunea Autoritãtii pentru Privatizare, inclusiv
a sucursalelor regionale, scop în care:
a) certificã bilantul contabil si
contul de profit si pierderi;
b) prezintã în Colegiul de
conducere al Autoritãtii pentru Privatizare, dupã aprobarea de
cãtre presedinte, raportul propriu asupra bilantului exercitiului
financiar încheiat;
c) executã controlul intern de
gestiune si îsi exercitã atributiile în conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 119/1999.
(3) Certificarea si raportul se
anexeazã la raportul de activitate anual al Autoritãtii pentru
Privatizare.
Art. 31. - Directia control intern si
audit prezintã Colegiului de conducere al Autoritãtii pentru
Privatizare, din dispozitia presedintelui, rapoarte speciale asupra
constatãrilor fãcute privind sistemul de conducere si gestiune al
Autoritãtii pentru Privatizare.
Art. 32. - Controlul intern si auditul se
pot efectua, în conditiile legii si în colaborare, pe bazã de contract,
cu firme autorizate de audit.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 33. - Autoritatea pentru Privatizare
va tine un registru al sedintelor si deliberãrilor colegiului sãu
de conducere si un registru al sedintelor si deliberãrilor comitetului
sãu de directie.
Art. 34. - Autoritatea pentru Privatizare
va putea avea relatii de colaborare si schimb de experientã cu organisme
similare la nivel international.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Comitetului
Interministerial
pentru Supravegherea Pietei Produselor si Serviciilor si Protectia
Consumatorilor
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României si ale art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992
privind protectia consumatorilor, aprobatã si modificatã prin
Legea nr. 11/1994, republicatã, cu modificãrile si completãrile
ulterioare,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre.
Art. 1. - Se înfiinteazã Comitetul
Interministerial pentru Supravegherea Pietei Produselor si Serviciilor si
Protectia Consumatorilor, denumit în continuare Comitetul interministerial,
ca organism fãrã personalitate juridicã, pe lângã
Autoritatea Nationalã pentru Protectia Consumatorilor, în scopul
asigurãrii armonizãrii mecanismelor si instrumentelor vizând
piata internã a produselor si serviciilor, precum si al
asigurãrii protectiei consumatorilor.
(2) Comitetul Interministerial pentru
Supravegherea Pietei Produselor si Serviciilor si Protectia Consumatorilor,
care functioneazã pe lângã Ministerul Industriei si Resurselor,
se desfiinteazã.
(3) Componenta Comitetului
interministerial este prevãzutã în anexa care face parte
integrantã din prezenta hotãrâre.
(4) Componenta nominalã a
Comitetului interministerial se aprobã prin ordin al secretarului de
stat, presedinte al Autoritãtii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor.
Art. 2. - Comitetul interministerial
asigurã colaborarea dintre autoritãtile administratiei publice
centrale, pe de o parte, si colaborarea dintre aceste autoritãti si
structurile civile, pe de altã parte, în vederea:
a) dezvoltãrii si
perfectionãrii Sistemului national de supraveghere a pietei produselor
si serviciilor, concept care reprezintã totalitatea institutiilor,
mecanismelor, metodelor si procedurilor de control necesare în vederea
protejãrii vietii, sãnãtãtii, securitãtii si
intereselor economice ale consumatorilor, precum si a mediului;
b) perfectionãrii cadrului
legislativ si institutional în materie, care sã îndeplineascã
cerintele de integrare în piata unicã europeanã;
c) accelerãrii procesului de
armonizare a legislatiei nationale cu legislatia comunitarã în domeniu.
Art. 3. - (1) Comitetul interministerial
are urmãtoarele atributii principale:
a) analizeazã si evalueazã
sistemul actual de supraveghere al pietei din România;
b) studiazã sistemul actual de
supraveghere a pietei produselor si serviciilor din tãrile Uniuniii
Europene;
c) urmãreste, în baza analizelor si
evaluãrilor efectuate, ca Sistemul national de supraveghere a pietei
produselor si serviciilor sã rãspundã urmãtoarelor
cerinte:
- stabilirea responsabilitãtilor
operatorilor economici;
- delimitarea clarã a atributiilor
organismelor de control abilitate;
- delimitarea laboratoarelor si a
personalului specializat de control pe piatã de organismele care
certificã conformitatea produselor cu prevederile legale, în perioada de
conceptie si de productie;
- stabilirea metodelor si tehnicilor de
control;
- transparenta procedurilor si siguranta
mecanismelor de inspectie si control;
- formarea personalului specializat pentru
controlul pe piatã al produselor si serviciilor;
- perfectionarea procedurilor de informare
si colaborare între institutiile cu competentã în materie.
(2) În exercitarea atributiilor
prevãzute la alin. (1) Comitetul interministerial întocmeste rapoarte
privind dezvoltarea si perfectionarea Sistemului national de supraveghere
pietei produselor si serviciilor, precum si a cadrului legislativ si
institutional în materie, care sunt prezentate Guvernului de cãtre
presedintele Autoritãtii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
(3) Deciziile Comitetului interministerial
sunt aduse la îndeplinire de autoritãtile reprezentate în cadrul
acestuia, potrivit atributiilor ce le revin în conformitate cu
reglementãrile legale în vigoare.
Art. 4. - (1) Comitetul interministerial
este condus de secretarul de stat, presedintele Autoritãtii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor, în calitate de presedinte.
(2) În lipsa presedintelui conducerea
Comitetului interministerial este asiguratã de cãtre unul dintre
vicepresedinti desemnat prin ordin al secretarului de stat, presedinte al
Autoritãtii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Art. 5. - Secretariatul Comitetului
interministerial va fi asigurat de Autoritatea Nationalã pentru
Protectia Consumatorilor.
Art. 6. - Comitetul interministerial
se întruneste trimestrial si, ori de câte ori este necesar, la convocarea
presedintelui sau, în lipsa acestuia, a unuia dintre vicepresedinti.
Art. 7. - În termen de 10 zile de la data
intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri institutiile
prevãzute în anexã îsi vor desemna reprezentantii în Comitetul
interministerial.
Art. 8. - În termen de 30 de zile de la
data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri Autoritatea
Nationalã pentru Protectia Consumatorilor va elabora proiectul
regulamentului de organizare si functionare a Comitetului interministerial, care
va fi analizat si adoptat în prima sedintã a acestuia. Regulamentul se
aprobã prin ordin al secretarului de stat, presedinte al
Autoritãtii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, si se publicã în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 9. - Pe data intrãrii în vigoare
a prezentei hotãrâri se abrogã Hotãrârea Guvernului nr.
449/2000 privind înfiintarea Comitetului Interministerial pentru Supravegherea
Pietei Produselor si Serviciilor si Protectia Consumatorilor, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 7 iunie 2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Autoritatea Nationalã pentru
Protectia Consumatorilor
Rovana Plumb,
secretar de stat
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihãilescu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoanã
Ministrul integrãrii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Ministru de interne,
Ioan Rus
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
Ministrul agriculturii, alimentatiei si
pãdurilor,
Ilie Sârbu
p. Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
Ministrul turismului,
Matei-Agathon Dan
Ministrul pentru întreprinderile mici
si mijlocii si cooperatie,
Silvia Ciornei
Ministrul sãnãtãtii
si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul administratiei publice,
Bucuresti,
19 iulie 2001.
Nr.
681.
COMPONENTA
Comitetului Interministerial pentru
Supravegherea Pietei Produselor si Serviciilor si Protectia Consumatorilor
Nr. crt. |
Denumirea institutiei |
Functia în institutie a reprezentantului
în Comitetul interministerial |
Calitatea reprezentantului în Comitetul
interministerial |
1. |
Autoritatea Nationalã pentru Protectia Consumatorilor |
secretar de stat, presedinte al
Autoritãtii Nationale pentru Protectia Consumatorilor |
presedinte |
2. |
Ministerul pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie |
secretar de stat pentru cooperatie,
comert interior si relatia cu Parlamentul si organismele neguvernamentale |
vicepresedinte |
3. |
Oficiul Concurentei |
seful Oficiului Concurentei |
vicepresedinte |
4. |
Ministerul pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie |
director |
membru |
5. |
Autoritatea Nationalã pentru Protectia Consumatorilor |
secretar general |
membru |
6. |
Ministerul Integrãrii Europene |
director |
membru |
7. |
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului |
director |
membru |
8. |
Ministerul Industriei si Resurselor |
director |
membru |
9. |
Ministerul Turismului |
director general |
membru |
10. |
Autoritatea Nationalã pentru Protectia Consumatorilor |
director al Directiei de control si
supraveghere a pietei |
membru |
11. |
Oficiul Concurentei |
director general/director general
adjunct |
membru |
12. |
Ministerul Sãnãtãtii si Familiei |
director |
membru |
13. |
Ministerul Sãnãtãtii si Familiei |
inspector sanitar de stat sef, Inspectia
Sanitarã de Stat |
membru |
14. |
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor |
director |
membru |
15. |
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor |
director |
membru |
16. |
Ministerul de Interne |
director |
membru |
17. |
Garda Financiarã Centralã |
comisar-sef |
membru |
18. |
Directia Generalã a Vãmilor |
director |
membru |
19. |
Ministerul Administratiei Publice |
director |
membru |
20. |
Ministerul Lucrãrilor Publice Transporturilor si Locuintei, |
director |
membru |
21. |
Ministerul Afacerilor Externe |
director |
membru |
NOTÃ
:
La
sedintele Comitetului interministerial pot participa, în calitate de invitati,
reprezentanti ai altor autoritãti ale administratiei publice si ai unor
organizatii neguvernamentale reprezentative ale întreprinzãtorilor,
producãtorilor si consumatorilor.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea proiectelor în
domeniul
protectiei speciale a persoanelor cu handicap si administrarea
unitãtilor finantate în comun
de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap si organizatiile
neguvernamentale
ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate
protectia specialã a persoanelor
cu handicap
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 52 si 58 din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia specialã si încadrarea în muncã a persoanelor cu handicap, cu modificãrile si completãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre.
Articol unic. - Se aprobã Normele
metodologice privind finantarea proiectelor în domeniul protectiei speciale a
persoanelor cu handicap si administrarea unitãtilor finantate în comun
de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap si organizatiile
neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de
activitate protectia specialã a persoanelor cu handicap,
prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta
hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul sãnãtãtii
si familiei,
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucuresti,
19 iulie 2001.
Nr.
696.
NORMELE METODOLOGICE
privind finantarea proiectelor în domeniul
protectiei speciale a persoanelor cu handicap si administrarea
unitãtilor finantate în comun de Secretariatul de Stat pentru Persoanele
cu Handicap si organizatiile neguvernamentale
ale persoanelor cu handicap sau care au ca
obiect de activitate protectia specialã a persoanelor cu handicap
Art. 1. - Proiectele finantate de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap din creditele bugetare prevãzute cu aceastã destinatie în vederea realizãrii strategiei nationale de protectie specialã si integrare socioprofesionalã a persoanelor cu handicap vizeazã urmãtoarele domenii:
a) prevenirea institutionalizãrii;
b) trai independent;
c) orientarea, formarea
profesionalã si angajarea în muncã a persoanelor cu handicap;
d) accesibilizarea la mediul fizic;
e) îmbunãtãtirea legislatiei
în materia protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
f) formarea continuã a asistentilor
personali si a asistentilor sociali;
g) informare, educare si comunicare.
Art. 2. - (1) Depunerea proiectelor
propuse sã se finanteze din creditele bugetare alocate cu aceastã
destinatie Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap se va face la
sediul acestuia în perioada octombrie-noiembrie a fiecãrui an, iar
desfãsurarea proiectelor acceptate nu va depãsi sfârsitul lunii
decembrie a anului urmãtor.
(2) Selectia proiectelor se va face de o
comisie a cãrei componentã este stabilitã prin ordin al
secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
În functie de specificul proiectelor se
pot constitui prin ordin al secretarului de stat subcomisii de specialitate.
(3) Criteriile pe baza cãrora se
efectueazã selectia proiectelor se stabilesc prin ordin al secretarului
de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(4) Proiectele înaintate Secretariatului
de Stat pentru Persoanele cu Handicap spre finantare vor fi analizate de
comisia de evaluare prevãzutã la alin. (2), în termen de cel mult
60 de zile de la expirarea termenului de depunere a proiectelor.
(5) Organizatiile vor fi anuntate în scris
despre rezultatul evaluãrii, în termen de cel mult 7 zile de la data
stabilirii acestuia, cu precizarea motivelor respingerii proiectului,
dacã este cazul.
(6) Finantarea proiectelor se
acordã pe baza contractului încheiat între Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap si organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu
handicap sau care au ca obiect de activitate protectia specialã a
persoanelor cu handicap.
(7) Finantarea proiectelor se va face
dupã aprobarea legii bugetului de stat, în limita creditelor bugetare
alocate cu aceastã destinatie.
Art. 3. - Monitorizarea proiectelor si
controlul activitãtilor desfãsurate de organizatiile care au
primit finantãri se fac de inspectoratul de stat teritorial pentru
persoanele cu handicap în a cãrui razã teritorialã se
deruleazã proiectul sau de organele de control ale Secretariatului de
Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 4. - (1) Sumele rãmase
neutilizate la data încheierii derulãrii proiectului se restituie la
bugetul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Finantarea acordatã pentru
derularea proiectelor va putea fi sistatã în situatia în care organele
de control prevãzute la art. 3 vor constata cã sumele alocate nu
au fost utilizate potrivit destinatiei prevãzute în contractul încheiat
între Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap si organizatia care a
obtinut finantarea.
Art. 5. - (1) Administrarea
unitãtilor finantate în comun de Secretariatul de Stat pentru Persoanele
cu Handicap si de organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap
sau care au ca obiect de activitate protectia specialã a persoanelor cu
handicap se face de cãtre un consiliu de administratie organizat la
nivelul fiecãrei unitãti.
(2) Consiliul de administratie este
alcãtuit din 3 membri numiti de finantatori, proportional cu sumele
alocate de fiecare parte.
(3) Atributiile consiliului de
administratie se stabilesc prin contractul încheiat între Secretariatul de Stat
pentru Persoanele cu Handicap si organizatiile neguvernamentale ale persoanelor
cu handicap sau care au ca obiect de activitate protectia specialã a
persoanelor cu handicap.
Art. 6. - (1) Consiliul de administratie
este condus de un presedinte, care este si directorul unitãtii, ales
dintre membrii consiliului.
(2) Atributiile directorului se stabilesc
de cãtre consiliul de administratie.
Art. 7 - Pentru anul în curs depunerea
proiectelor se va face în termen de 30 de zile de la data publicãrii
prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
pentru aprobarea Normelor metodologice privind conditiile si criteriile
pentru selectionarea, scolarizarea, atestarea si utilizarea ghizilor de turism,
precum si atributiile acestora
Ministrul turismului,
în temeiul Hotãrârii Guvernului nr.
24/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Turismului,
în temeiul art. 4 din Hotãrârea
Guvernului nr. 305/2001 privind atestarea si utilizarea ghizilor de turism,
având în vedere avizul Ministerului Muncii
si Solidaritãtii Sociale nr. 3.014 din 24 mai 2001 si avizul Consiliului
National de Formare Profesionalã a Adultilor nr. 210 din 29 mai 2001,
emite prezentul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Normele
metodologice privind conditiile si criteriile pentru selectionarea, scolarizarea,
atestarea si utilizarea ghizilor de turism, precum si atributiile acestora,
prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentul
ordin.
Art. 2. - La data intrãrii în
vigoare a prezentului ordin se abrogã Ordinul ministrului turismului nr.
10/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind selectionarea,
scolarizarea, atestarea, utilizarea si atributiile ghizilor de turism, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 bis din 12 martie 1998,
precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul turismului,
Bucuresti,
20 iunie 2001.
Nr.
263.
NORMELE METODOLOGICE
privind conditiile si criteriile pentru
selectionarea, scolarizarea, atestarea si utilizarea ghizilor de turism, precum
si atributiile acestora
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentele norme metodologice se aplicã persoanelor juridice si fizice care desfãsoarã activitate de turism în România.
Art. 2. - Categoriile de ghizi utilizate
în activitatea de turism din România sunt:
a) ghid local, care asigurã
asistenta turisticã pe un teritoriu limitat;
b) ghid national, care asigurã
asistenta turisticã pe teritoriul national si în
strãinãtate;
c) ghid specializat pentru anumite
segmente ale serviciilor turistice:
- montan, drumetie montanã;
- artã;
- supraveghetor;
- animatie;
- habitat natural: faunã,
florã;
- ornitologie;
- sportiv, respectiv: alpinism si
cãtãrare pe stânci, schi, bob, înot, canotaj, iahting, zbor cu
aparate ultrausoare (deltaplanul, parapanta si altele);
- alte specializãri în functie de
cererea pietei turistice.
CAPITOLUL II
Selectionarea, scolarizarea si
specializarea ghizilor de turism
Art. 3. - Selectionarea candidatilor pentru
cursurile de calificare si, respectiv, de specializare profesionalã în
profesia de ghid de turism se fac cu respectarea conditiilor prevãzute
în anexele nr. 1 si 2 de cãtre institutiile autorizate de Ministerul
Turismului sã organizeze aceste cursuri.
Subcapitolul 1
Calificarea ghizilor
Art. 4. - Calificarea în profesia de ghid
de turism se realizeazã în baza absolvirii unor cursuri organizate prin:
a) institutii de stat sau private
autorizate conform legii;
b) clase specializate în cadrul liceelor si
scolilor post-liceale de turism din reteaua Ministerului Educatiei si
Cercetãrii, potrivit propriilor reglementãri.
Art. 5. - Organizarea cursurilor de
calificare, precum si modul de evaluare si certificare a formãrii se fac
pe baza Metodologiei organizãrii si desfãsurãrii
cursurilor de califi- care profesionalã în meseriile de bazã din
activitãtile hoteliere si de turism, aprobatã prin ordin al
ministrului turismului si avizatã de Ministerul Muncii si Solidaritãtii
Sociale si de Consiliul National de Formare Profesionalã a Adultilor.
Art. 6. - Planurile si programele de
pregãtire pentru calificarea în meseria de ghid de turism se
elaboreazã de cãtre unitãtile care organizeazã
cursurile de calificare pe baza standardelor ocupationale recunoscute la nivel
national, în conditiile legii.
Art. 7. - Persoanele care detin documente
care atestã calificarea în profesia de ghid de turism local pot solicita
Ministerului Turismului atestatul de ghid local.
Subcapitolul 2
Specializarea ghizilor
Art. 8. - Specializarea
profesionalã pentru categoriile de ghid national sau ghid specializat se
realizeazã numai pentru ghizii care au dobândit calificarea de “ghid
local”, conform reglementãrilor în vigoare.
Art. 9. - Organizarea cursurilor de
specializare se face în baza metodologiei mentionate la art. 5. Programele de
pregãtire vor fi elaborate de unitãtile care organizeazã
cursurile de calificare, pe baza standardelor ocupationale recunoscute la nivel
national, mentionate la art. 6.
Art. 10. - Persoanele care detin documente
care atestã specializarea pentru categoria de ghid de turism national
sau ghid de turism specializat pot solicita Ministerului Turismului atestatul
de ghid de turism national, respectiv de ghid de turism specializat.
CAPITOLUL III
Atestarea ghizilor de turism
Art. 11. - Profesia de ghid de turism
poate fi exercitatã de persoane fizice detinãtoare ale
atestatului de ghid.
Art. 12. - În întelesul prezentelor norme,
atestatul de ghid de turism este documentul eliberat de Ministerul
Turismului, prin care se confirmã capacitatea profesionalã a
persoanelor fizice calificate în profesia de ghid de turism de a exercita
activitatea în una dintre categoriile de ghizi
de
turism definite prin prezentele norme metodologice.
Modelul atestatului de ghid de turism este
prezentat în anexa nr. 3.
Art. 13. - Criteriile de obtinere a
atestatului de ghid de turism sunt prezentate în anexa nr. 4.
Art. 14. - În vederea obtinerii
atestatului de ghid de turism local solicitantul va prezenta urmãtoarele
documente:
a) cerere;
b) copie de pe actul de identitate;
c) copie de pe certificatul de calificare
în profesia de ghid de turism;
d) atestat de limbã românã,
pentru cetãtenii strãini;
e) certificat de cazier judiciar;
f) certificat medical;
g) douã fotografii tip buletin de
identitate;
h) dovada achitãrii contravalorii
prestatiei efectuate.
În cazul ghizilor de turism de categoria
“national” si “specializat” documentatia va cuprinde, suplimentar,
urmãtoarele:
a) acte justificative privind cunoasterea cel putin a unei limbi strãine de circulatie internationalã;
b) certificat de absolvire a cursului de
specializare profesionalã ca ghid de turism.
Art. 15 - Documentatia întocmitã
potrivit prevederilor art. 14 se transmite Ministerului Turismului – Directia
generalã de autorizare si control, care o va verifica si va solicita
eventuale completãri, dupã caz.
În situatia în care solicitantul nu
îndeplineste conditiile pentru eliberarea atestatului de ghid de turism,
persoanei în cauzã i se comunicã motivul în scris. Termenul de
eliberare sau de rãspuns, dupã caz, este de 30 de zile de la data
primirii si înregistrãrii documentatiei complete.
Art. 16. - Atestatele de ghid de turism
vor fi vizate de Ministerul Turismului - Directia generalã de autorizare
si control, o datã la doi ani. Pentru obtinerea vizei solicitantul va
prezenta:
a) cerere;
b) curriculum vitae cu referire
expresã la activitatea din ultimii doi ani;
c) certificat de cazier judiciar;
d) certificat medical;
e) atestatul de ghid de turism, în
original;
f) recomandare de la agentii economici cu
care a colaborat în ultimii doi ani;
g) dovada achitãrii contravalorii
prestatiei efectuate.
Ghizii de turism care au înregistrat mai
mult de cinci reclamatii vor fi respinsi de la vizã pe o perioadã
de minimum 1-2 ani, în functie de gravitatea faptelor.
CAPITOLUL IV
Utilizarea ghizilor de turism
Art. 17. - Activitatea de ghid de turism
poate fi exercitatã fie ca activitate de bazã, fie ca activitate
complementarã numai de cãtre ghizii detinãtori ai
atestatului si ecusonului de ghid de turism.
Art. 18. - Agentii economici cu activitate
de turism pot utiliza ghizi de turism numai în baza unui contract individual de
muncã sau a unei conventii civile, încheiate potrivit legii.
Art. 19. - Profesia de ghid de turism
poate fi practicatã si pe cont propriu de cãtre persoane fizice
autorizate potrivit legii.
Art. 20. - Ecusonul de ghid de turism se
elibereazã de Ministerul Turismului - Directia generalã de
autorizare si control si este realizat conform modelului prezentat în anexa nr.
5.
Art. 21. - Controlul respectãrii
prevederilor prezentelor norme metodologice se face de Ministerul Turismului -
Directia generalã de autorizare si control.
Art. 22. - Aspectele negative constatate,
referitoare la comportamentul cu turistii si/sau la realizarea actiunilor
încredintate, vor fi evidentiate, pentru fiecare ghid de turism, în banca de
date a Ministerului Turismului - Directia generalã de autorizare si
control.
Art. 23. - Agentii economici cu activitate
de turism au obligativitatea verificãrii periodice a valabilitãtii
atestatului de ghid de turism.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 24. - Ghidul de turism are obligatia
ca în timpul desfãsurãrii activitãtii sã
detinã asupra sa atestatul de ghid de turism si sã poarte
ecusonul de ghid de turism, pe care sã le prezinte la cererea
persoanelor împuternicite sã îi controleze activitatea.
Art. 25. - Atributiile si obligatiile concrete ale ghidului de turism se stabilesc de agentul economic din turism, organizator al actiunilor turistice, si diferã în functie de categoria de ghid de turism si de specificul fiecãrei actiuni.
Art. 26. - Organizatorii de cursuri de
calificare si specializare a ghizilor de turism vor prevedea în programa de
învãtãmânt teme concrete privind atributiile si obligatiile
ghizilor de turism, pe categorii si tipuri de actiuni, precum si teme concrete
privind modul de rezolvare a unor cazuri speciale si situatii
neprevãzute.
Art. 27. - Atestatele de ghid de turism
obtinute în baza prevederilor Ordinului ministrului turismului nr. 10/1998
pentru aprobarea Normelor metodologice privind selectionarea, scolarizarea,
atestarea, utilizarea si atributiile ghizilor de turism rãmân valabile
cu conditia vizãrii lor în termenul prevãzut de prezentele norme
metodologice.
Art. 28. - În vederea ridicãrii continue
a pregãtirii profesionale a ghizilor de turism organizatorii de cursuri
de calificare si specializare sunt obligati sã amenajeze cabinete
metodologice proprii, dotate corespunzãtor si actualizate permanent cu
literaturã turisticã, ghiduri, monografii, pliante, brosuri,
hãrti, descrieri de circuite turistice, trasee etc., si sã
stabileascã conditiile în care cursantii si cei interesati pot beneficia
de materialele documentare sus-mentionate.
Art. 29. - Atributiile si obligatiile
ghidului de turism, elaborate si actualizate conform prevederilor art. 25 din
prezentele norme metodologice, se vor gãsi la cabinetele metodologice
ale organizatorilor de cursuri de calificare si specializare.
Art. 30. - Anexele nr. 1-5 fac parte
integrantã din prezentele norme metodologice.
ANEXA
Nr. 1
la
normele metodologice
CONDITIILE
privind selectionarea candidatilor pentru
cursurile de calificare profesionalã în profesia de ghid de turism local
1. Sã aibã vârsta
minimã de 18 ani si maximã de 65 de ani;
2. Sã aibã cel putin studii
liceale cu bacalaureat;
3. Sã nu fi suferit
condamnãri (fapt dovedit cu certificatul de cazier judiciar);
4. Sã fie apt din punct de vedere
medical pentru profesia de ghid de turism (sãnãtos clinic,
fãrã defecte fizice, de vorbire sau de auz);
5. Sã aibã tinutã
corespunzãtoare si înfãtisare fizicã agreabilã;
6. Sã aibã cunostinte de
culturã generalã, dovedite prin test de verificare;
7. Sã cunoascã
satisfãcãtor cel putin o limbã strãinã de
circulatie internationalã, doveditã prin test de verificare.
Atestarea îndeplinirii criteriilor de la
pct. 1-4 se realizeazã prin prezentarea de copii de pe documente.
Acestea se pãstreazã la organizatorul cursului.
ANEXA
Nr. 2
la
normele metodologice
CONDITIILE
pentru participarea la cursurile de
specializare profesionalã pentru categoriile de ghid de turism national
si ghid de turism specializat
1. Sã aibã calificarea
profesionalã pentru profesia de ghid de turism;
2. Sã aibã vârsta
minimã de 18 ani si maximã de 62 de ani;
3. Sã aibã cel putin studii
liceale cu bacalaureat;
4. Sã nu fi suferit
condamnãri (fapt dovedit cu certificatul de cazier judiciar);
5. Sã fie apt din punct de vedere
medical pentru profesia de ghid de turism [sãnãtos clinic,
fãrã defecte fizice, de vorbire sau de auz, apt pentru efort fizic*)];
6. Pentru categoria de ghid de turism
specializat trebuie sã aibã cunostinte temeinice, teoretice si
practice, specifice categoriei de ghid de turism specializat pentru care
opteazã;
7. Sã aibã tinutã
corespunzãtoare si înfãtisare fizicã agreabilã;
8. Sã aibã cunostinte de
culturã generalã, dovedite prin test de verificare;
9. Sã cunoascã temeinic cel
putin o limbã strãinã de circulatie internationalã,
doveditã prin test de verificare.
Atestarea îndeplinirii criteriilor de la
pct. 1-6 se realizeazã prin prezentarea de copii de pe documente.
Acestea se pãstreazã la
organizatorul cursului.
*)
Conditie necesarã pentru ghidul de turism specializat - ghid sportiv,
ghid montan.
ANEXA
Nr. 3
la
normele metodologice
-
copertã fatã -
(Model)
- copertã verso – ROMÂNIA
Ministerul Turismului ATESTAT DE GHID DE TURISM Foto Atestat de ghid de turism nr. .............. data ........................................................ Categoria*) .............................................. Dl/Dna .................................................... .................................................................. B.I./C.I. seria ......... nr. .................... Ministru, .......... Director General, .......... |
*)
Se va mentiona categoria.
Vize de atestare/reatestare |
- pag. 1, 2 - |
Sanctiuni |
- pag. 3, 4 - |
ANEXA
Nr. 4
la
normele metodologice
CRITERII
minime pentru eliberarea atestatelor de
ghid de turism
Criterii |
Categoria de ghizi de turism |
||
Local |
National |
Specializat |
|
Sã îndeplineascã una dintre conditiile: |
|
|
|
1. CETÃTENIE: |
|
|
|
- sã fie cetãtean al României |
x |
x |
x |
2. VÂRSTA: |
|
|
|
- minimum 18 ani |
x |
x |
x |
- maximum 62 de ani |
- |
x |
x |
- maximum 65 de ani |
x |
- |
- |
3. STUDII: |
|
|
|
- sã fie absolvent de liceu cu bacalaureat |
x |
x |
x |
4. PREGÃTIRE PROFESIONALÃ: |
|
|
|
- sã cunoascã cel putin o limbã
strãinã de circulatie internationalã, doveditã cu
acte justificative |
- |
x |
x |
- sã fie absolvent al unui curs de calificare
profesionalã pentru profesia de ghid de turism, organizat de
institutii autorizate de Ministerul Turismului |
x |
x |
x |
- sã fie absolvent al unui curs de specializare organizat de
institutii autorizate conform legii |
- |
x*) |
x**) |
5. Sã nu fi suferit condamnãri, fãcând dovada cu
certificatul de cazier judiciar |
x |
x |
x |
6. Sã aibã o conduitã moralã
ireprosabilã, doveditã cu recomandare de la ultimul loc de
muncã |
x |
x |
X |
7. Sã aibã o tinutã corespunzãtoare si
înfãtisare fizicã agreabilã |
x |
x |
x |
8. Sã fie apt din punct de vedere medical pentru profesia de
ghid de turism, fapt dovedit cu certificat medical în care se va mentiona si
categoria de ghid de turism solicitatã |
x |
x |
x |
**)
Se excepteazã absolventii unitãtilor de învãtãmânt
superior cu profil de turism, dacã fac dovada unei activitãti de
minimum 2 ani în profesia de ghid de turism local.
În
cazul absolventilor institutiilor de învãtãmânt superior cu alt
profil exceptia este conditionatã de dovedirea unei activitãti de
minimum 2 ani în profesia de ghid de turism dupã obtinerea atestatului
de ghid local.
Se
excepteazã persoanele care detin de cel putin 2 ani functia de conducere
în agentii de turism.
**)
În functie de categoria de ghid de turism specializat solicitatã se
excepteazã absolventii institutiilor de învãtãmânt
superior cu profil similar (facultãti de educatie fizicã si sport
pentru ghizi sportivi, geografie-biologie pentru habitat natural, artã
teatralã pentru animatie etc.).
ANEXA
Nr. 5
la
normele metodologice
(Modelul
ecusonului)
R O M Â N I A
Ministerul Turismului
Loc foto DIRECTIA GENERALÃ DE AUTORIZARE
SI CONTROL GHID DE TURISM Domnul/Doamna ............................................................... Director general, ........................................ (semnãtura si stampila) Atestat de ghid de turism nr. ................ |