MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XIII -
Nr. 450 LEGI, DECRETE,
HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 8 august 2001
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
875. - Ordin al
ministrului finantelor publice, al guvernatorului Bãncii Nationale a
României si al vicepresedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat
emise în formã dematerializatã
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
BANCA
NATIONALÃ A ROMÂNIEI
COMISIA
NATIONALÃ A VALORILOR MOBILIARE
pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat
emise în formã dematerializatã
Ministrul finantelor publice, guvernatorul
Bãncii Nationale a României si vicepresedintele Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare, în temeiul prevederilor art. 10 alin. (2) si ale art. 12
alin. (3) din Legea datoriei publice nr. 81/1999, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 17 mai 1999, în conformitate cu
dispozitiile art. 14 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 18/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001, cu
modificãrile ulterioare,
având în vedere prevederile art. 36 alin.
(1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Nationale a României,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1
iunie 1998, cu modificãrile ulterioare, precum si ale art. 13 alin. (2)
din Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 11
august 1994, cu completãrile si modificãrile ulterioare,
emit urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Regulamentul
privind operatiunile cu titluri de stat emise în formã
dematerializatã, cuprins în anexa care face parte integrantã din
prezentul ordin.
Art. 2. - (1) În termen de 60 de zile de
la data publicãrii prezentului ordin în Monitorul Oficial al României,
Partea I, Ministerul Finantelor Publice, Banca Nationalã a.României si
Comisia Nationalã a Valorilor Mobiliare vor elabora un ordin comun prin
care se va reglementa cadrul desfãsurãrii operatiunilor cu
titluri de stat emise în formã dematerializatã.
(2) În termen de 45 de zile de la data
intrãrii în vigoare a ordinului comun mentionat la alin. (1)
institutiile abilitate vor finaliza procedurile de autorizare a intermediarilor,
la solicitarea acestora.
Art. 3. - (1) Prezentul ordin va intra în
vigoare la data de 15 noiembrie 2001.
(2) De la data intrãrii în vigoare
a prezentului ordin îsi înceteazã aplicabilitatea Regulamentul
Bãncii Nationale a României nr. 2/1997 privind operatiuni cu titluri de
stat derulate prin Banca Nationalã a României în calitatea sa de agent
al statului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 16
aprilie 1997.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finantelor publice, Mihai
Nicolae Tãnãsescu |
Guvernatorul Bãncii Nationale a
României, Mugur Constantin Isãrescu |
Vicepresedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Gabriela Anghelache |
Bucuresti,
21 mai 2001.
Nr.
875.
REGULAMENT
privind operatiunile cu titluri de stat
emise în formã dematerializatã
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Titlurile de stat sunt emise
de Ministerul Finantelor Publice, în baza prevederilor Legii datoriei publice
nr. 81/1999, conform unui calendar previzional anual, semestrial, trimestrial
sau lunar. Titlurile de stat pot fi emise în lei sau în valutã.
(2) Caracteristicile emisiunilor de
titluri de stat anuntate prin prospect de emisiune sunt valabile atât pentru
operatiunile pe piata primarã, cât si pentru operatiunile pe piata
secundarã.
Art. 2. - În baza dispozitiilor art. 10
alin. (2) si art. 12 alin. (3) din Legea datoriei publice nr. 81/1999 si
conform prevederilor art. 2 lit. a), art. 3, art. 6 lit. d) si ale art. 12 din
Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori, precum si
ale art. 26, 30 si 50 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii
Nationale a României:
1. Ministerul Finantelor Publice
elaboreazã regulamente care stabilesc regimul titlurilor de stat,
stabileste si aplicã reglementarea activitãtilor si a
operatiunilor pe piata primarã a titlurilor de stat.
2. Ministerul Finantelor Publice, Banca
Nationalã a României si Comisia Nationalã a Valorilor Mobiliare
elaboreazã norme de reglementare a operatiunilor pe piata
secundarã a titlurilor de stat.
3. Banca Nationalã a României are
urmãtoarele atributii:
a) autorizeazã intermediarii pe
aceste piete;
b) supravegheazã bãncile
autorizate ca intermediari pe aceste piete;
c) supravegheazã piata secundarã
a titlurilor de stat, alta decât Bursa de Valori Bucuresti.
4. Comisia Nationalã a Valorilor
Mobiliare are urmãtoarele atributii:
a) supravegheazã societãtile
de valori mobiliare ca intermediari pe piata titlurilor de stat;
b) supravegheazã piata secundarã
a titlurilor de stat la Bursa de Valori Bucuresti.
CAPITOLUL II
Piata primarã a titlurilor de stat
Art. 3. - Piata primarã a
titlurilor de stat cuprinde totalitatea operatiunilor legate de vânzarea
pentru prima datã a titlurilor de stat, în scopul atragerii pe termen
scurt, mediu si lung a capitalurilor financiare disponibile.
Participanti
Art. 4. - (1) Participantii pe piata
primarã a titlurilor de stat sunt intermediarii pietei primare,
intermediarii pietei secundare, persoanele juridice si persoanele fizice care
pot, conform legii, sã desfãsoare operatiuni cu titluri de stat.
(2) Cumpãrarea titlurilor de stat
de pe piata primarã se realizeazã numai prin intermediarii
autorizati ai pietei primare.
Intermediari
Art. 5. - Intermediari ai pietei primare
a titlurilor de stat pot fi bãnci si societãti de valori
mobiliare, autorizate sã functioneze pe teritoriul României în
conformitate cu prevederile legii.
Art. 6. - Intermediarii pietei primare vor
fi autorizati de Banca Nationalã a României, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice, în baza urmãtoarelor conditii minime:
a) existenta unui cont curent deschis la:
i(i) Banca Nationalã a României,
pentru bãnci;
(ii) o bancã autorizatã ca
intermediar al pietei primare, pentru societãtile de valori mobiliare;
b) capital social minim:
i(i) pentru bãnci - capitalul
social minim subscris si vãrsat, prevãzut în
reglementãrile Bãncii Nationale a României;
(ii) pentru societãti de valori
mobiliare - jumãtate din capitalul social minim subscris si
vãrsat, prevãzut în reglementãrile Bãncii Nationale
a României pentru bãnci persoane juridice române;
c) existenta unei structuri organizatorice
distincte si a unor spatii specifice (ghisee de lucru cu clientii, salã
de tranzactionare) necesare în vederea derulãrii operatiunilor cu
titluri de stat;
d) reglementarea prin norme proprii a
procedurilor de lucru cu clientii, a relatiei cu alti intermediari ai pietei, a
sistemului de evidentã contabilã specific, precum si a
controlului operatiunilor cu titluri de stat;
e) dotãri tehnice specifice
activitãtilor de tranzactionare:
- echipamente informatice;
- echipament de suport informational
(Reuters, Telerate etc.);
- echipamente de comunicatii specifice
(linii telefonice, fax, telex, SWIFT etc.);
f) desemnarea personalului implicat în
activitãtile de pe piata primarã a titlurilor de stat;
g) avizul Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare pentru societãtile de valori mobiliare solicitante;
h) dotãri tehnice specifice
activitãtii de custodie:
- sisteme informatizate de
evidentã, gestiune si control;
- sisteme de baze de date securizate;
- sisteme de stocare si arhivare a
informatiilor.
Art. 7. - (1) În vederea selectãrii
si autorizãrii intermediarilor pietei primare a titlurilor de stat Banca
Nationalã a României va analiza activitatea si performanta
solicitantilor pe piata titlurilor de stat pe o perioadã de un an
anterioarã solicitãrii autorizatiei, având în vedere
urmãtoarele criterii stabilite de comun acord cu Ministerul Finantelor
Publice la începutul fiecãrui an:
a) frecventa participãrii la
licitatiile de titluri de stat;
b) totalul valorii ofertelor prezentate la
licitatiile de titluri de stat;
c) totalul valorii ofertelor adjudecate la
licitatiile de titluri de stat;
d) volumul tranzactiilor încheiate pe
piata secundarã a titlurilor de stat,
rezultate în urma monitorizãrii
acestor piete de Banca Nationalã a României.
(2) Pentru alte institutii financiare care
solicitã pentru prima datã autorizarea ca intermediar al pietei
primare a titlurilor de stat se vor lua în considerare participarea acestora la
licitatii în calitate de clienti ai intermediarilor autorizati si volumul
tranzactiilor încheiate pe piata secundarã a titlurilor de stat.
(3) Banca Nationalã a României va
prezenta spre avizare Ministerului Finantelor Publice institutiile propuse
sã fie autorizate ca intermediari ai pietei primare a titlurilor de
stat. Avizul Ministerului Finantelor Publice este obligatoriu si conform.
Art. 8. - Intermediarii autorizati ai
pietei primare trebuie sã îndeplineascã, în conditii de concurentã,
performantã si transparentã, urmãtoarele obligatii minime:
a) sã depunã oferte de
cumpãrare într-un cuantum minim din totalul emisiunii, astfel încât în
decursul unui an fiecare intermediar al pietei primare sã îsi adjudece
un nivel minim din valoarea totalã a titlurilor de stat adjudecate,
considerat de Banca Nationalã a României ca fiind performant în
conditiile de ansamblu ale pietei titlurilor de stat;
b) sã mentinã la nivel
propriu registre secundare, beneficiind de toate drepturile si îndeplinind
toate obligatiile ce decurg din calitatea de custode de titluri de stat;
c) sã contribuie la dezvoltarea
pietei secundare si la mentinerea unui nivel corespunzãtor de
lichiditate al acesteia.
Astfel:
ii(i) vor derula un volum minim
anual de tranzactii pe piata primarã si secundarã. Nivelul
volumului minim va fi stabilit de Banca Nationalã a României;
i(ii) vor afisa în permanentã atât
la ghiseele lor de lucru cu clientii, cât si prin sistemele de difuzare a
informatiei (Reuters, Telerate, Bloomberg etc.), în timpul orelor de
functionare a pietei titlurilor de stat, cotatii informative de
vânzare-cumpãrare pentru minimum 4 (patru) serii de titluri de stat,
dintre care în mod obligatoriu ultimele 2 (douã) emisiuni si, la
alegere, alte 2 (douã) serii de titluri de stat aflate în circulatie.
Prin cotatia informative intermediarul pietei primare indicã un pret la
care este dispus sã vândã sau sã cumpere titlurile de stat
respective;
(iii) la solicitarea altor intermediari ai
pietei titlurilor de stat sau a clientilor vor oferi cotatii ferme de
vânzare-cumpãrare pentru oricare dintre cele minimum 4 (patru) serii de
titluri de stat afisate, precum si cotatii informative de
vânzare-cumpãrare pentru orice alte serii de titluri de stat aflate în
circulatie. Cotatia fermã reprezintã pretul efectiv la
care se efectueazã tranzactia;
d) sã prezinte Bãncii
Nationale a României orice informatii, documente sau registre pe care aceasta
le solicitã în legãturã cu supravegherea pietei titlurilor
de stat;
e) sã organizeze si sã
participe la campanii promotionale referitoare la emisiunile de titluri de
stat;
f) sã participe la discutii cu
Ministerul Finantelor Publice si cu Banca Nationalã a României, în
vederea analizei functionãrii pietei titlurilor de stat.
Art. 9. - Intermediarii pietei primare a
titlurilor de stat au obligatia de a prezenta autoritãtii de
supraveghere rapoarte anuale întocmite de o firmã independentã de
audit.
Art. 10. - Anual Banca Nationalã a
României va analiza performanta intermediarilor pietei primare si,
împreunã cu Ministerul Finantelor Publice, va decide asupra
reautorizãrii acestora.
Art. 11. - Clientii intermediarilor pietei
primare pot fi intermediarii pietei secundare, precum si persoane fizice si
juridice, rezidente sau nerezidente.
Art. 12. - Conducerile executive ale
intermediarilor autorizati sã opereze pe piata primarã a
titlurilor de stat vor controla si vor fi rãspunzãtoare de
activitatea personalului din subordine, asigurându-se cã acest personal
cunoaste si respectã prevederile prezentului regulament si ale
celorlalte reglementãri legale în vigoare.
Art. 13. - (1) Conducerile executive ale
intermediarilor autorizati sã opereze pe piata primarã a
titlurilor de stat vor delimita atributiile si rãspunderea personalului
implicat.
(2) Fiecare persoanã care
tranzactioneazã în numele institutiei trebuie sã aibã
autoritatea si pregãtirea necesare sã angajeze institutia din
punct de vedere legal.
Plasarea/vânzarea titlurilor de stat
Art. 14. - Agentul desemnat de Ministerul
Finantelor Publice va organiza si va conduce activitatea de plasare/ vânzare a
titlurilor de stat în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
Art. 15. - Vânzarea titlurilor de stat se
realizeazã prin una dintre urmãtoarele modalitãti:
a) subscriptie publicã;
b) licitatie.
Comisia de plasare a emisiunii
Art. 16. - În vederea bunei
desfãsurãri a plasãrii emisiunii agentul desemnat de
Ministerul Finantelor Publice va numi o comisie pentru coordonarea
plasãrii emisiunilor prin subscriptie publicã sau prin licitatie,
denumitã în continuare comisie, care va fi formatã din:
- un presedinte numit de agentul desemnat;
- un secretar numit de agentul desemnat;
- cel putin 2 specialisti din cadrul
compartimentului de specialitate din institutia ce îndeplineste functia de
agent desemnat;
- un membru numit de Ministerul Finantelor
Publice.
Art. 17. - Presedintele conduce
lucrãrile comisiei, verificã modul de adjudecare si
semneazã procesul-verbal încheiat la sfârsitul sedintei si comunicatul
oficial care va fi dat publicitãtii.
Art. 18. - Reprezentantul Ministerului
Finantelor Publice semneazã împreunã cu presedintele comisiei
procesul-verbal si comunicatul oficial, atestând corectitudinea
desfãsurãrii subscriptiei publice sau a licitatiei.
Art. 19. - Secretarul comisiei
împreunã cu membrii acesteia deruleazã toate operatiunile
specifice legate de deschiderea, desfãsurarea si stabilirea rezultatului
subscriptiei publice sau al licitatiei, întocmeste procesul-verbal si
comunicatul oficial; semneazã împreunã cu membrii specialisti
procesul-verbal si comunicatul oficial.
Subscriptia publicã
Art. 20. - Vânzarea prin subscriptie
publicã a titlurilor de stat se realizeazã de cãtre
agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice. Ministerul Finantelor
Publice va anunta elementele emisiunii.
Art. 21. - Intermediarii pietei primare
pot depune oferte de cumpãrare în contul lor si în cel al clientilor lor
pânã la subscrierea integralã a emisiunii sau pânã la ora
12,00 din ultima zi a perioadei de subscriere, dacã nu se
specificã altfel în documentele de lansare a emisiunii,
consideratã a fi data vânzãrii.
Art. 22. - (1) Formularul ofertei de
cumpãrare prin subscriptie publicã va include cel putin
urmãtoarele elemente:
- emisiunea pentru care este
prezentatã oferta;
- data completãrii;
- valoarea totalã subscrisã;
- defalcarea sumei totale subscrise în
suma solicitatã în cont propriu si în contul clientilor;
- elementele de identificare a
intermediarului pietei primare, denumirea si sediul social, semnãturile
autorizate si stampila oficialã etc.;
- numãrul contului curent si
numãrul contului de evidentã a titlurilor de stat.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate
stabili limite minime pentru oferta unui intermediar al pietei primare din
totalul emisiunii.
(3) Ofertele de cumpãrare trebuie
sã indice o valoare care sã fie multiplu al valorii nominale a
unui titlu de stat.
Art. 23. - (1) Ofertele de subscriere vor
fi transmise în plic sigilat care va purta stampila si antetul participantilor.
Secretarul comisiei va elibera o
adeverintã care va atesta primirea plicului.
(2) Ofertele pot fi transmise, de
asemenea, prin alte modalitãti considerate acceptabile de cãtre
agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice (telex cifrat, SWIFT, sistem
electronic etc.), procedura de subscriptie urmând sã fie prezentatã
în reglementãri specifice.
(3) Ofertele de subscriere depuse nu pot
fi retrase, acestea constituind angajamente ferme din partea participantilor.
Desfãsurarea subscriptiei publice
Art. 24. - (1) Sedinta de subscriptie
publicã începe la ora 13,00 din ultima zi a perioadei de subscriere,
prin deschiderea de cãtre secretarul comisiei, în prezenta celorlalti
membri, a plicurilor continând ofertele de cumpãrare ale
participantilor, dacã nu se specificã altfel în documentele de lansare
a emisiunii.
(2) Membrii comisiei vor verifica
respectarea conditiilor de formã prevãzute în prezentul
regulament. Ofertele de cumpãrare care nu îndeplinesc conditiile
stabilite prin prezentul regulament sunt considerate nule de drept.
(3) În mod exceptional presedintele
comisiei poate decide, de comun acord cu participantul la subscriptia
publicã, rectificarea pe loc a erorilor de formã si validarea
ofertelor. Acordul participantului la subscriptia publicã poate fi
comunicat telefonic, cu conditia confirmãrii în scris în cursul sedintei
de subscriere.
Art. 25. - (1) Secretarul comisiei
împreunã cu membrii specialisti întocmesc centralizatorul ofertelor de
cumpãrare.
(2) În situatia în care cererile
depãsesc valoarea emisiunii, toate cererile vor fi acceptate
proportional sau, cu acordul Ministerului Finantelor Publice, emisiunea poate
fi majoratã.
(3) Titlurile de stat rãmase
nesubscrise pânã la ora 12,00 din ultima zi a perioadei de subscriere
vor fi anulate si emisiunea se va închide la valoarea subscrisã.
Licitatia
Art. 26. - (1) Vânzarea titlurilor de stat
prin licitatie se face de agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice.
Ministerul Finantelor Publice va anunta elementele emisiunii. Elementele
tehnice ale licitatiei si data desfãsurãrii acesteia vor fi
stabilite dupã consultãri cu agentul desemnat.
(2) Agentul desemnat de Ministerul
Finantelor Publice va face publice data si locul desfãsurãrii
licitatiei, precum si elementele de identificare a emisiunii ce urmeazã
sã fie plasatã prin licitatie.
Art. 27. - Intermediarii pietei primare
vor depune oferte de cumpãrare în cont propriu si în contul clientilor
în ziua desfãsurãrii licitatiei, pânã la ora 12,00.
Art. 28. - (1) Formularul ofertei de
cumpãrare la licitatie va include cel putin urmãtoarele elemente:
- emisiunea pentru care este
prezentatã oferta;
- data completãrii;
- data licitatiei;
- valoarea totalã si rata dobânzii
licitate;
- defalcarea sumei totale licitate în suma
solicitatã în cont propriu si în suma solicitatã în contul
clientilor;
- elementele de identificare a
intermediarului pietei primare, denumirea si sediul social, semnãturile
autorizate si stampila oficialã etc.;
- numãrul contului curent si
numãrul contului de evidentã a titlurilor de stat.
(2) Numãrul maxim de transe de pret
va fi stabilit de Ministerul Finantelor Publice si va fi anuntat prin
prospectul de emisiune al seriei respective.
(3) Ministerul Finantelor Publice poate
stabili limite minime pentru oferta unui intermediar al pietei primare în
totalul emisiunii, precum si limite minime pentru valoarea unei transe de pret.
(4) Ministerul Finantelor Publice îsi
rezervã dreptul ca suma împrumutatã, aferentã unei serii,
sã fie majoratã sau micsoratã pânã la anularea
emisiunii, în functie de necesitãtile de finantare si de nivelul
randamentului rezultat în urma licitatiei.
Art. 29. - (1) Ofertele vor fi transmise
în plicuri sigilate care vor purta stampila si antetul participantilor.
Secretarul comisiei va elibera o adeverintã care sã ateste
primirea plicului.
(2) Ofertele pot fi transmise, de asemenea,
prin alte modalitãti acceptate de agentul desemnat de Ministerul
Finantelor Publice (telex cifrat, SWIFT, sistem electronic etc.), procedura de
licitatie urmând sã fie prezentatã în reglementãri
specifice.
(3) Ofertele de cumpãrare depuse nu
pot fi retrase, acestea constituind angajamente ferme din partea
participantilor.
Desfãsurarea licitatiei
Art. 30. - (1) Sedinta de licitatie începe
la ora 13,00 prin deschiderea de cãtre secretarul comisiei, în prezenta
celorlalti membri, a plicurilor continând ofertele de cumpãrare ale
participantilor la licitatie.
(2) Membrii comisiei verificã
respectarea conditiilor de formã prevãzute în prezentul
regulament. Ofertele de cumpãrare care nu îndeplinesc conditiile
stabilite în prezentul regulament sunt considerate nule de drept.
(3) În mod exceptional presedintele
comisiei poate decide, de comun acord cu participantul la licitatie,
rectificarea pe loc a erorilor de formã si validarea ofertei. Acordul
participantului la licitatie poate fi comunicat telefonic, cu conditia
confirmãrii în scris în cursul sedintei de licitatie.
Art. 31. - Secretarul comisiei
împreunã cu membrii specialisti vor întocmi centralizatorul ofertelor de
cumpãrare si, în baza grilei de cotare, vor determina nivelul la care
cererea, cumulatã crescãtor din punct de vedere al ratei dobânzii
sau cumulatã descrescãtor din punct de vedere al pretului,
satisface oferta anuntatã de Ministerul Finantelor Publice, stabilind
totodatã:
a) valoarea emisiunii oferite ce si-a
gãsit contrapartida în cerere;
b) pretul sau rata dobânzii maxime, minime
si medii la care au fost adjudecate ofertele de cumpãrare.
Art. 32. - În situatia în care întreaga
emisiune a fost vândutã, iar la nivelul marginal (nivelul pretului
minim, respectiv al ratei dobânzii maxime acceptate) sunt mai multe oferte de
cumpãrare ce nu pot fi satisfãcute integral si în cazul în care
Ministerul Finantelor Publice nu majoreazã valoarea emisiunii
pânã la concurenta executãrii integrale a nivelului marginal, se
va aplica principiul proportionalitãtii, fiecare primind valoarea
rezultatã. Toate valorile vor fi rotunjite pânã la cea mai
apropiatã valoare divizibilã cu valoarea nominalã a unui
titlu de stat.
Determinarea pretului
Art. 33. - Metodele folosite pentru
determinarea pretului sunt:
a) metoda pretului multiplu;
b) metoda pretului uniform.
Art. 34. - (1) Metoda pretului multiplu
presupune alocarea titlurilor de stat pentru ofertele adjudecate la pretul sau
la rata dobânzii pe care fiecare dintre ofertantii câstigãtori a
oferit-o, pânã la adjudecarea emisiunii.
(2) În baza ofertelor de cumpãrare
adjudecate la preturi sau la rate ale dobânzii diferite se va calcula un pret
sau o ratã a dobânzii medie de adjudecare.
Art. 35. - Metoda pretului uniform
presupune alocarea titlurilor de stat pentru ofertele adjudecate la cel mai
scãzut pret sau la rata dobânzii cea mai ridicatã care a fost
acceptatã pentru adjudecarea emisiunii.
Art. 36. - Ofertele de cumpãrare la
licitatie sunt de douã feluri:
a) oferte de cumpãrare competitive
(concurentiale);
b) oferte de cumpãrare
necompetitive (neconcurentiale).
Art. 37. - Oferta de cumpãrare
competitivã reprezintã un instrument de participare prin care
participantul indicã, pe lângã valoarea pe care doreste sã
o adjudece, si pretul maxim (exprimat ca ratã minimã a dobânzii)
pe care este dispus sã îl plãteascã.
Art. 38. - (1) Oferta de
cumpãrare necompetitivã reprezintã un instrument de
participare prin care participantul indicã valoarea pe care doreste
sã o adjudece, fãrã însã a indica pretul sau rata dobânzii.
(2) Participarea pe bazã de
ofertã necompetitivã conferã investitorului garantia
executãrii cu prioritate a ofertei sale de cumpãrare.
(3) Ministerul Finantelor Publice poate
stabili:
a) limita maximã privind ponderea
ofertelor de cumpãrare necompetitive în valoarea totalã a
emisiunii;
b) limite minime si/sau maxime pentru
valoarea unei oferte de cumpãrare necompetitive.
(4) În situatia în care ofertele
necompetitive depãsesc valoarea maximã admisã din totalul
emisiunii, alocarea va fi efectuatã aplicându-se principiul
proportionalitãtii. Ofertele de cumpãrare necompetitive vor fi
executate, dupã caz:
- la pretul mediu ponderat sau la rata
medie ponderatã a dobânzii ofertelor de cumpãrare competitive
acceptate în licitatiile adjudecate pe baza metodei pretului multiplu;
- la pretul final sau la rata dobânzii
finale a licitatiilor adjudecate pe baza metodei pretului uniform.
Art. 39. - Ofertele de cumpãrare,
indiferent de tipul acestora, trebuie sã indice o valoare care sã
fie multiplu al valorii nominale a unui titlu.
CAPITOLUL III
Piata secundarã a titlurilor de
stat
Art. 40. - (1) Piata secundarã a
titlurilor de stat reprezintã totalitatea operatiunilor de vânzare,
de cumpãrare si alte operatiuni cu titluri de stat aflate în circulatie,
libere de sarcini.
(2) Operatiunile pe piata secundarã
a titlurilor de stat se vor efectua în interiorul termenului de
scadentã, dar numai pânã la data înregistrãrii curente.
(3) Operatiunile realizate pe piata
secundarã cu titluri de stat apartinând unei noi serii pot fi efectuate
începând cu data emisiunii.
Art. 41. - Tranzactiile pe piata
secundarã a titlurilor de stat emise cu scadentã pânã la
365 de zile se vor desfãsura prin negociere între detinãtorii
înregistrati, persoane juridice si persoane fizice, doar prin intermediarii
pietei primare sau prin intermediarii pietei secundare. Aceste tranzactii nu se
realizeazã prin sistemul bursier.
Art. 42. - (1) Tranzactiile pe piata
secundarã a titlurilor de stat emise cu scadentã la 365 de zile
si peste, se vor desfãsura prin negociere între detinãtorii
înregistrati, persoane juridice si persoane fizice, doar prin intermediarii
pietei primare sau prin intermediarii pietei secundare.
(2) Titlurile de stat
corespunzãtoare unei emisiuni vor fi tranzactionate pe o singurã
piatã secundarã, respectiv pe piata supravegheatã de Banca
Nationalã a României sau la Bursa de Valori Bucuresti. Prin prospectul
de emisiune Ministerul Finantelor Publice va desemna piata secundarã pe
care respectivele serii de titluri de stat vor fi tranzactionate.
Art. 43. - (1) Participantii pe piata
secundarã a titlurilor de stat sunt intermediarii pietei primare,
intermediarii pietei secundare, persoanele juridice si persoanele fizice care
pot, conform legii, sã desfãsoare operatiuni cu titluri de stat.
(2) Tranzactionarea titlurilor de stat pe
piata secundarã se realizeazã numai prin intermediarii autorizati
ai pietei primare si ai pietei secundare.
Intermediari
Art. 44. - Intermediari ai pietei
secundare a titlurilor de stat pot fi bãnci si societãti de
valori mobiliare, autorizate sã functioneze pe teritoriul României, în
conformitate cu prevederile legii.
Art. 45. - (1) Intermediarii pietei secundare vor fi autorizati de Banca Nationalã a României sã functioneze în baza urmãtoarelor conditii minime:
a) existenta unui cont curent deschis la:
i(i) Banca Nationalã a României,
pentru bãnci;
(ii) o bancã autorizatã ca
intermediar al pietei primare, pentru societãtile de valori mobiliare;
b) capital social minim - o pãtrime
din capitalul social minim subscris si vãrsat, prevãzut în
reglementãrile Bãncii Nationale a României pentru bãnci
persoane juridice române;
c) existenta unei structuri organizatorice
distincte si a unor spatii specifice (ghisee de lucru cu clientii) necesare în
vederea derulãrii operatiunilor cu titluri de stat;
d) reglementarea prin norme proprii a
procedurilor de lucru cu clientii, a relatiei cu alti intermediari ai pietei, a
sistemului de evidentã contabilã specific, precum si a
controlului operatiunilor cu titluri de stat;
e) dotãri tehnice specifice
activitãtilor de tranzactionare:
- echipamente informatice;
- echipamente de comunicatii specifice
(linii telefonice, fax, telex, SWIFT etc.);
f) desemnarea personalului implicat în
activitãtile de pe piata secundarã a titlurilor de stat;
g) furnizarea cãtre Banca
Nationalã a României sau cãtre Comisia Nationalã a
Valorilor Mobiliare, dupã caz, de informatii, documente sau registre pe
care aceasta le solicitã în legãturã cu activitatea
privind titlurile de stat;
h) avizul Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare pentru societãtile de valori mobiliare solicitante.
(2) Bãncile si societãtile
de valori mobiliare autorizate ca intermediari ai pietei primare sunt implicit
intermediari ai pietei secundare.
Art. 46. - Anual Banca Nationalã a
României va analiza performanta intermediarilor pietei secundare si va decide
asupra reautorizãrii acestora.
Art. 47. - Intermediarii pietei secundare
sunt obligati sã afiseze permanent în timpul orelor de functionare a
pietei titlurilor de stat, la ghiseele lor de lucru cu clientii si, optional,
prin sisteme de difuzare a informatiei (tip Reuters, Telerate etc.), cotatii
informative de vânzare-cumpãrare pentru cel putin ultimele 2
(douã) serii de titluri de stat emise.
Conditii de desfãsurare a tranzactiilor
Art. 48. - Piata secundarã a
titlurilor de stat din România functioneazã în fiecare zi
lucrãtoare între orele 9,00-15,00. Acest program va putea fi modificat
în conformitate cu normele legale în vigoare.
Art. 49. - Intermediarii autorizati vor cota
pretul titlurilor de stat ca ratã a dobânzii sau ca randament pentru
titlurile de stat emise cu scadentã pânã la un an (cu discont sau
purtãtoare de dobândã) si ca pret pentru titlurile de stat emise
cu scadentã peste un an (purtãtoare de dobândã).
Art. 50. - În situatia în care cotatia
este acceptatã de un client sau de un alt intermediar autorizat
tranzactia este consideratã încheiatã si se executã
neconditionat.
Art. 51. - În functie de data
decontãrii tranzactiile pe piata secundarã a titlurilor de stat
pot fi:
a) astãzi (today) -
tranzactii ce au decontarea în data încheierii tranzactiei;
b) mâine (tomorrow) - tranzactii ce
au decontarea în prima zi lucrãtoare ulterioarã datei încheierii
tranzactiei;
c) la vedere (spot) - tranzactii ce
au decontarea la douã zile lucrãtoare de la data încheierii
tranzactiei;
d) la termen (forward) - tranzactii
ce au decontarea în altã zi lucrãtoare ulterioarã
decontãrii la vedere.
Art. 52. - Tranzactiile cu titluri de stat sunt effectuate pe principiul “livrare contra platã” (delivery versus payment) astfel:
- cumpãrarea de titluri de stat se
va deconta prin creditarea contului de titluri de stat concomitent cu debitarea
contului curent de disponibilitãti;
- vânzarea de titluri de stat se va
deconta prin debitarea contului de titluri de stat concomitent cu creditarea
contului curent de disponibilitãti.
Art. 53. - Marja dintre preturile de
vânzare si cele de cumpãrare va fi determinatã liber de raportul
cerere-ofertã pe piata secundarã a titlurilor de stat.
Art. 54. - Intermediarii autorizati au
obligatia sã asigure executarea cu prioritate a ordinelor clientilor si
sã nu concureze executarea ordinelor acestora cu ordinele în nume si în
cont propriu.
Art. 55. - Conducerile executive ale
intermediarilor autorizati sã opereze pe piata secundarã a
titlurilor de stat vor controla si vor fi rãspunzãtoare de
activitatea personalului din subordine, asigurându-se cã acest personal
cunoaste si respectã prevederile prezentului regulament si ale celorlalte
reglementãri legale în vigoare.
Art. 56. - (1) Conducerile executive ale
intermediarilor autorizati sã opereze pe piata secundarã a
titlurilor de stat vor delimita atributiile si rãspunderea personalului
implicat.
(2) Fiecare persoanã care
tranzactioneazã în numele institutiei trebuie sã aibã
autoritatea si pregãtirea necesare sã angajeze institutia din
punct de vedere legal.
Art. 57. - Conducerile executive ale
intermediarilor autorizati au datoria de a verifica corectitudinea
tranzactiilor încheiate de personalul implicat, în sensul evitãrii
derulãrii unor tranzactii la preturi în afara pietei titlurilor de stat,
ce se bazeazã pe întelegeri cu caracter oneros sau pe obtinerea unui
profit personal.
Art. 58. - Tranzactiile între intermediari, efectuate atât în cont propriu, cât si în contul clientilor, se încheie telefonic, prin telex, Reuters dealing sau prin alte sisteme de tranzactionare agreate si se confirmã letric prin telex, SWIFT etc., codificate corespunzãtor (letric-specimene de semnãturi, telex-chei telegrafice, SWIFT-chei SWIFT etc.). Confirmarea trebuie sã includã cel putin urmãtoarele elemente:
- contrapartida;
- data încheierii tranzactiei;
- data decontãrii;
- seria (seriile) implicatã(e);
- numãrul de titluri de stat;
- sumele tranzactionate:
- valoarea nominalã individualã;
- valoarea nominalã totalã;
- valoarea rezultatã din
tranzactie;
- tipul tranzactiei;
- pretul sau rata dobânzii;
- alte informatii privind decontarea si
tranzactionarea;
- modalitatea de încheiere a tranzactiei
(telefon, telex, Reuters dealing, alte sisteme de tranzactionare agreate).
Art. 59. - Dupã confirmare fiecare
tranzactie va fi notificatã Registrului primar, Registrului secundar sau
Registrului Bursei de Valori Bucuresti, dupã caz.
CAPITOLUL IV
Înregistrarea si transferul
Art. 60. - (1) Înregistrarea este o operatiune efectuatã, dupã caz, de agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice în Registrul primar de Bursa de Valori Bucuresti în registrul acesteia pentru emisiunile tranzactionate la bursa sau de cãtre intermediarii autorizati ai pietei titlurilor de stat (intermediarii pietei primare si intermediarii pietei secundare) în registrele secundare, care garanteazã detinãtorului înregistrat dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat. Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat este evidentiat prin înregistrãrile efectuate în conturile de titluri de stat pe baza documentelor primare aferente operatiunilor pe piata primarã si secundarã, prin înscrierea de mentiuni cu privire la:
a) detinãtorii înregistrati ai
tilturilor de stat;
b) transferurile dreptului de proprietate
si alte instructiuni
de tranzactionare privind titlurile de
stat;
c) stingerea dreptului de proprietate
asupra titlurilor de stat la data vânzãrii sau a
rãscumpãrãrii acestora.
(2) Agentul desemnat de Ministerul
Finantelor Publice va înfiinta, va organiza si va mentine un sistem de
înregistrare si transfer al proprietãtii asupra titlurilor de stat,
numit Registru primar, pentru intermediarii autorizati ai pietei
titlurilor de stat.
(3) Fiecare intermediar autorizat al
pietei titlurilor de stat va înfiinta, va organiza si va mentine un sistem de
înregistrare si transfer al proprietãtii asupra titlurilor de stat,
numit Registru secundar, pentru clientii detinãtori de titluri de
stat ai respectivului intermediar autorizat al pietei titlurilor de stat.
Art. 61. - (1) Înregistrarea în Registrul
primar a titlurilor de stat detinute în nume propriu de cãtre
intermediarii autorizati ai pietei titlurilor de stat se va face de agentul
desemnat de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Înregistrarea în registrele secundare
a titlurilor de stat detinute de clientii intermediarilor autorizati ai pietei
titlurilor de stat se va face de cãtre respectivii intermediar
autorizati.
(3) Participantii vor respecta regulile de
înregistrare stabilite de Banca Nationalã a României.
Art. 62. - În cazul în care Bursa de
Valori Bucuresti este desemnatã ca piatã secundarã pentru
o emisiune de titluri de stat, agentul desemnat de Ministerul Finantelor
Publice si intermediarii pietei primare vor transfera cãtre Bursa de
Valori Bucuresti registrul detinãtorilor titlurilor de stat, astfel cum
a rezultat acesta din subscriptia sau licitatia respectivã. Atât agentul
desemnat de Ministerul Finantelor Publice, cât si intermediarii pietei primare
nu vor mai efectua nici o operatiune în acest registru dupã transmiterea
lui cãtre Bursa de Valori Bucuresti. La data scadentei respectivelor
titluri de stat, cât si la data plãtii cupoanelor Bursa de Valori
Bucuresti va pune la dispozitie agentului desemnat de Ministerul Finantelor
Publice forma finalã a registrului, astfel cum a rezultat acesta din
procesul de tranzactionare, asumându-si rãspunderea pentru
corectitudinea înregistrãrilor.
Art. 63. - (1) În cazul constatãrii
unor neconcordante agentul desemnat de Ministerul Finantelor Publice are
dreptul sã corecteze înregistrãrile în conturile de
evidentã a titlurilor de stat deschise în Registrul primar, prin:
a) înregistrarea oricãrei
tranzactii omise;
b) înlocuirea unei înregistrãri
incorecte;
c) anularea unei înregistrãri.
(2) Agentul desemnat de Ministerul
Finantelor Publice notificã intermediarilor autorizati ai pietei
titlurilor de stat corectiile efectuate, acestia fiind singurii
rãspunzãtori pentru orice obligatie rezultatã din aceste
corectii.
Art. 64. - (1) În cazul constatãrii
unor neconcordante intermediarul autorizat al pietei titlurilor de stat are
dreptul sã corecteze înregistrãrile în conturile de
evidentã a titlurilor de stat deschise în Registrul secundar, prin:
- înregistrarea oricãrei tranzactii
omise;
- înlocuirea unei înregistrãri
incorecte;
- anularea unei înregistrãri.
(2) Intermediarul autorizat al pietei
titlurilor de stat notificã agentului desemnat de Ministerul Finantelor Publice
corectiile efectuate.
Art. 65. - Operatiunile de înregistrare
vor fi supravegheate astfel:
- de Banca Nationalã a României
pentru intermediarii autorizati ai pietei titlurilor de stat - bãnci
care mentin Registrul secundar;
- de Comisia Nationalã a Valorilor
Mobiliare pentru intermediarii autorizati ai pietei titlurilor de stat –
societãti de valori mobiliare care mentin Registrul secundar;
- de Bursa de Valori Bucuresti, de comisarul general al Bursei de Valori Bucuresti si de Comisia Nationalã a Valorilor Mobiliare pentru Registrul Bursei de Valori Bucuresti.
Art. 66. - Titlurile de stat apartinând
detinãtorilor înregistrati nu vor fi considerate active sau pasive ale
institutiilor care mentin registrul titlurilor de stat.
CAPITOLUL V
Decontarea
Decontarea operatiunilor cu titluri de
stat derulate pe piata primarã
Art. 67. - (1) La data emisiunii plata
sumelor datorate este efectuatã prin Banca Nationalã a României,
prin înregistrarea operatiunilor corespunzãtoare în conturile curente
ale Ministerului Finantelor Publice si ale intermediarilor pietei primare,
conform ofertelor de cumpãrare adjudecate.
(2) La scadentã
rãscumpãrarea titlurilor de stat este efectuatã prin Banca
Nationalã a României. Operatiunile corespunzãtoare se
înregistreazã în conturile curente ale Ministerului Finantelor Publice
si ale intermediarilor autorizati ai pietei titlurilor de stat, pe baza
situatiei privind detinerile titlurilor de stat la data scadentei.
Decontarea operatiunilor cu titluri de
stat derulate pe piata secundarã
Art. 68. - Plata sumelor aferente
tranzactiilor effectuate pe piata secundarã a titlurilor de stat se
realizeazã, dupã caz, prin Banca Nationalã a României sau
prin intermediarii autorizati ai pietei titlurilor de stat, prin înregistrarea
operatiunilor corespunzãtoare în conturile curente ale intermediarilor
autorizati ai pietei titlurilor de stat sau ale clientilor acestora, conform
instructiunilor de tranzactionare.
Art. 69. - În cazul în care titlurile de
stat sunt tranzactionate la Bursa de Valori Bucuresti decontarea si transferul
titlurilor de stat se vor face cu respectarea reglementãrilor bursiere
incidente, aprobate în prealabil de Comisia Nationalã a Valorilor
Mobiliare.
Art. 70. - Transferurile titlurilor de
stat si plãtile devin efective dupã operarea de cãtre
Banca Nationalã a României sau de intermediarii autorizati ai pietei
titlurilor de stat, dupã caz, în conturile curente ale participantilor
si în conturile de evidentã a titlurilor de stat ale detinãtorilor
înregistrati.
Art. 71. - Intermediarii pietei primare au obligatia sã respecte principiul “livrare contra platã” (delivery versus payment).
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 72. - (1) În conformitate cu
prevederile art. 69 din Legea bancarã nr. 58/1998 si ale Legii nr.
52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori, în situatia în care
Banca Nationalã a României, respectiv Comisia Nationalã a
Valorilor Mobiliare, constatã cã un intermediar autorizat se
aflã în stare de insolvabilitate sau se face vinovat de:
- încãlcarea unei prevederi a
prezentului regulament;
- efectuarea de operatiuni fictive;
- neraportarea, raportarea cu întârziere
sau raportarea de date eronate privind informatiile prevãzute în
reglementãrile în vigoare;
- refuzul de a pune la dispozitie
organelor de control documentele, datele si informatiile solicitate privind
operatiunile cu titluri de stat;
- nerespectarea mãsurilor stabilite
prin actele de control sau în urma acestora, Banca Nationalã a României
poate aplica urmãtoarele sanctiuni în functie de gravitatea faptei si de
consecintele acesteia:
a) avertisment scris dat intermediarului
autorizat;
b) suspendarea temporarã a licentei
de operare în calitate de intermediar al pietei titlurilor de stat;
c) retragerea definitivã a licentei
de operare în calitate de intermediar al pietei titlurilor de stat sau orice
altã sanctiune prevãzutã de Legea nr. 101/1998 privind
Statutul Bãncii Nationale a României pentru încãlcarea normelor
emise de Banca Nationalã a României.
(2) Constatarea faptelor descrise în
prezentul capitol se face de personalul Bãncii Nationale a României sau
al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, împuternicit în acest sens de
conducerea Bãncii Nationale a României sau de conducerea Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare.
(3) Actele de aplicare a mãsurilor si sanctiunilor prevãzute în prezentul capitol se emit de conducerea Bãncii Nationale a României.
(4) Contestatiile pot fi formulate în
termen de 15 zile de la data comunicãrii sanctiunii si se
solutioneazã de Consiliul de administratie al Bãncii Nationale a
României în termen de 30 de zile de la primirea acestora.
(5) Aplicarea sanctiunilor nu
înlãturã rãspunderea materialã, civilã,
administrativã sau penalã, dupã caz.
Art. 73. - (1) Atât în cazurile de
retragere a calitãtii de intermediar al pietei titlurilor de stat, cât
si în cazurile de instituire a unor proceduri speciale (retragerea autorizatiei
de functionare, reorganizare judiciarã, faliment etc.) prevãzute
de lege asupra intermediarilor pietei titlurilor de stat autoritãtile
competente vor dispune mãsuri în sensul protejãrii portofoliilor
de titluri de stat ale detinãtorilor înregistrati.
(2) Banca Nationalã a României va
determina mãsurile care vor fi luate cu privire la tranzactiile care
sunt în curs de efectuare, rãspunderea pentru toate actele încheiate
pânã la data aplicãrii sanctiunii rãmânând în sarcina
intermediarului autorizat.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 74. - Intermediarii autorizati ai pietei titlurilor de stat au obligatia de a contribui permanent la cresterea standardului profesional si a reputatiei pietei titlurilor de stat din România prin promovarea unor norme si principii de conduitã specifice.
Art. 75. - În cazul aparitiei
oricãror situatii ce contravin prevederilor legale în vigoare,
participantii pe piata titlurilor de stat pot înainta cazul spre solutionare
instantelor de arbitraj competente, stabilite de comun acord.
Art. 76. - Procesul de selectare a
intermediarilor pietei titlurilor de stat va avea un caracter continuu.
Art. 77. - (1) Intermediarii autorizati si
salariatii acestora pot înfiinta asociatii profesionale având drept scop
ridicarea standardelor profesionale, stabilirea si impunerea unor reguli de
conduitã si eticã profesionalã în desfãsurarea
operatiunilor pe piata titlurilor de stat din România.
(2) Astfel de asociatii pot emite coduri
de conduitã care sunt avizate de Banca Nationalã a României sau
de Comisia Nationalã a Valorilor Mobiliare, dupã caz.
Art. 78. - Intermediarii autorizati au
obligatia de a asigura confidentialitatea operatiunilor desfãsurate pe
piata titlurilor de stat.
Art. 79. - Nivelul comisioanelor pentru
operatiunile cu titluri de stat face obiectul negocierii directe între
pãrti.