MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 531
LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 31august 2001
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
52. - Ordonantã pentru
ratificarea Conventiei nr. 163/1987 privind bunãstarea navigatorilor pe
mare si în port, adoptatã la cea de-a 74-a sesiune a Conferintei
generale a Organizatiei Internationale a Muncii, la Geneva la 8 octombrie 1987
Conventia nr. 163/1987 privind bunãstarea
navigatorilor pe mare si în port
53. - Ordonantã pentru
modificarea art. 4 alin. (6) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994
privind impozitul pe profit si a art. 15 si 27 din Ordonanta de urgentã
a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã
54. - Ordonantã pentru
ratificarea anexei nr. 4 la Memorandumul de întelegere privind Programul de
cooperare economicã, Programul PSO pentru aderare si Programul MATRA
pentru aderare dintre Guvernul României si Guvernul Olandei pentru anii
2001-2003, semnat la Bucuresti la 23 martie 2001
55. - Ordonantã privind scutirea de la plata
taxelor vamale a unor importuri necesare Sucursalei “Romag-Prod” din cadrul
Regiei Autonome pentru Activitãti Nucleare
56. - Ordonantã pentru
completarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 247/2000 privind
scutirea de la plata taxelor vamale a importurilor pentru “Reparatia
capitalã cu modernizare pentru cresterea sigurantei si a capacitãtii Centralei
Hidroelectrice «Portile de Fier I»”
57.
- Ordonantã pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 1/2000 privind organizarea activitãtii si functionarea institutiilor
de medicinã legalã
60.
- Ordonantã pentru modificarea art. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
29/1994 privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea
sistemului energetic
61.
- Ordonantã pentru modificarea si completarea Legii
contabilitãtii nr. 82/1991
62.
- Ordonantã pentru completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru ratificarea Conventiei nr. 1
63/1987 privind bunãstarea navigatorilor pe mare si în port,
adoptatã la cea de-a 74-a sesiune a Conferintei generale a Organizatiei
Internationale a Muncii, la Geneva la 8 octombrie 1987
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. I.20 din
Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptã
prezenta ordonantã.
Art. 1. - Se
ratificã Conventia nr. 163/1987 privind bunãstarea navigatorilor
pe mare si în port, adoptatã la cea de-a 74-a sesiune a Conferintei
generale a Organizatiei Internationale a Muncii, la Geneva la 8 octombrie 1987,
prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezenta
ordonantã.
Art. 2. - În
termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei ordonante
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei, Ministerul
Muncii si Solidaritãtii Sociale si Ministerul Finantelor Publice vor
elabora si vor supune spre aprobare Guvernului norme metodologice de aplicare a
prevederilor conventiei prevãzute la art. 1.
ADRIAN
NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
lucrãrilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor
Mitrea
Ministrul
afacerilor externe,
Mircea
Geoanã
Ministrul
muncii si solidaritãtii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai Nicolae
Tãnãsescu
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 52.
CONVENTIA Nr.
163/1987
privind
bunãstarea navigatorilor pe mare si în port*)
Conferinta
generalã a Organizatiei Internationale a Muncii, convocatã la
Geneva de Consiliul de administratie al Biroului International al Muncii si
reunitã la 24 septembrie 1987 în cea de a 74-a sesiune a sa, reamintind
dispozitiile Recomandãrii privind bunãstarea marinarilor în
porturi, 1936, si ale Recomandãrii privind bunãstarea
navigatorilor, 1970, dupã ce a decis sã adopte anumite propuneri
referitoare la bunãstarea navigatorilor pe mare si în port, chestiune ce
constituie cel de-al doilea punct pe ordinea de zi a sesiunii, dupã ce a
decis cã aceste propuneri vor lua forma unei conventii internationale,
adoptã la 8 octombrie 1987 conventia de mai jos, care va fi
denumitã Conventia privind bunãstarea navigatorilor pe mare si
în port, 1987.
*) Traducere.
Art. 1. - (1)
În sensul prezentei conventii:
a) navigator
înseamnã orice persoanã care este angajatã în orice
functie la bordul unei nave maritime, proprietate publicã sau
privatã, alta decât o navã de rãzboi;
b) facilitãti
si servicii pentru bunãstare înseamnã facilitãti si
servicii pentru bunãstare, culturale, recreative si de informare.
(2) Dupã
consultarea cu organizatiile reprezentative ale armatorilor si navigatorilor
fiecare membru va stabili prin legislatia nationalã conditiile în care
navele înmatriculate în teritoriul sãu vor fi considerate nave maritime
în sensul prezentei conventii privind facilitãtile si serviciile pentru
bunãstare de la bordul navei.
(3) În
mãsura în care dupã consultarea organizatiilor reprezentative ale
armatorilor navelor de pescuit si ale pescarilor autoritatea competentã
considerã cã acest lucru este realizabil, ea va aplica
pescuitului maritim comercial dispozitiile prezentei conventii.
Art. 2. - (1)
Fiecare membru pentru care aceastã conventie este în vigoare se
angajeazã sã se asigure cã facilitãti si servicii
pentru bunãstare adecvate sunt prevãzute pentru navigatori atât
în port, cât si la bordul navei.
(2) Fiecare membru
se va asigura cã au fost luate mãsurile necesare pentru
finantarea facilitãtilor si a serviciilor pentru bunãstare
prevãzute în conformitate cu prevederile prezentei conventii.
Art. 3. - (1)
Fiecare membru se angajeazã sã se asigure cã în porturile
sale corespunzãtoare sunt prevãzute facilitãti si servicii
pentru bunãstarea tuturor navigatorilor, indiferent de cetãtenie,
rasã, culoare, sex, religie, apartenentã politicã sau
origine socialã si indiferent de statul în care nava pe care ei au fost
angajati este înmatriculatã.
(2) Dupã
consultarea cu organizatiile reprezentative ale armatorilor si navigatorilor
fiecare membru va stabili care porturi sunt considerate corespunzãtoare
în scopul prezentului articol.
Art. 4. -
Fiecare membru se angajeazã sã se asigure cã
facilitãtile si serviciile pentru bunãstare de pe fiecare
navã maritimã, proprietate publicã sau privatã,
înmatriculatã în teritoriul sãu, sunt prevãzute spre
beneficiul tuturor navigatorilor de la bord.
Art. 5. -
Facilitãtile si serviciile pentru bunãstare vor fi revizuite
periodic, pentru a se asigura cã ele sunt adecvate nevoilor
navigatorilor, în conformitate cu schimbãrile datorate
dezvoltãrilor tehnice si operationale, precum si altor dezvoltãri
din industria navalã.
Art. 6. -
Fiecare membru se angajeazã:
a) sã
coopereze cu alti membri în scopul de a asigura aplicarea acestei conventii;
b) sã
asigure cooperarea între pãrtile angajate si interesate în promovarea
bunãstãrii navigatorilor pe mare si în port.
Art. 7. -
Ratificãrile formale ale prezentei conventii vor fi comunicate
directorului general al Biroului International al Muncii si vor fi înregistrate
de cãtre acesta.
Art. 8. - (1)
Prezenta conventie nu va lega decât pe membrii Organizatiei Internationale a
Muncii, ale cãror ratificãri vor fi fost înregistrate de
cãtre directorul general al Biroului International al Muncii.
(2) Prezenta
conventie va intra în vigoare la 12 luni dupã ce ratificãrile a 2
membri vor fi fost înregistrate de cãtre directorul general al Biroului
International al Muncii.
(3) În
continuare aceastã conventie va intra în vigoare, pentru fiecare membru,
la 12 luni de la data la care ratificarea sa va fi fost înregistratã.
Art. 9. - (1)
Orice membru care a ratificat aceastã conventie poate sã o
denunte dupã expirarea termenului de 10 ani de la data intrãrii
initiale în vigoare a acesteia, printr-un act comunicat directorului general al
Biroului International al Muncii si înregistrat de cãtre acesta. O
astfel de denuntare nu va avea efect decât dupã un an de la data înregistrãrii.
(2) Orice
membru care a ratificat aceastã conventie si care, în termen de un an de la expirarea perioadei
de 10 ani prevãzutã la paragraful anterior, nu si-a exercitat
dreptul de denuntare prevãzut de prezentul articol, va fi legat pentru o
nouã perioadã de 10 ani si, ca urmare, va putea sã denunte
aceastã conventie la expirarea fiecãrei perioade de 10 ani, în
conditiile prevãzute de prezentul articol.
Art. 10. - (1)
Directorul general al Biroului International al Muncii îi va înstiinta pe toti
membrii Organizatiei Internationale a Muncii cu privire la înregistrarea
tuturor ratificãrilor si
denuntãrilor care i-au fost comunicate de membrii organizatiei.
(2) Atunci
când conditiile enuntate la art. 8 alin. (2) vor fi fost îndeplinite,
directorul general al Biroului International al Muncii va atrage atentia
membrilor organizatiei asupra datei la care prezenta conventie va intra în
vigoare.
Art. 11. -
Directorul general al Biroului International al Muncii va comunica secretarului
general al Natiunilor Unite, spre înregistrare, în conformitate cu art. 102 din
Carta Natiunilor Unite, informatii complete privind toate ratificãrile
si toate actele de denuntare pe care le-a înregistrat în conformitate cu
prevederile articolelor precedente.
Art. 12. -
Oricând va considera necesar Consiliul de administratie al Biroului
International al Muncii va prezenta un raport Conferintei generale a
Organizatiei Internationale a Muncii cu privire la aplicarea prezentei
conventii si va examina dacã este cazul sã se înscrie pe ordinea
de zi a conferintei problema revizuirii totale sau partiale a prezentei
conventii.
Art. 13. - (1)
În cazul în care conferinta adoptã o nouã conventie având ca
obiect revizuirea totalã sau partialã a prezentei conventii si
numai dacã noua conventie nu prevede altfel, atunci:
a) ratificarea
de cãtre un membru a noii conventii de revizuire va antrena de plin
drept, independent de prevederile art. 9, denuntarea imediatã a
prezentei conventii, sub rezerva ca noua conventie de revizuire sã fi
intrat în vigoare;
b) de la data
la care noua conventie care revizuieste va intra în vigoare, prezenta conventie
nu va mai fi deschisã ratificãrii de cãtre membri.
(2) Prezenta
conventie va rãmâne în orice caz în vigoare în forma si în continutul
actuale pentru membrii care au ratificat-o, dar care nu au ratificat conventia
de revizuire.
Art. 14. -
Versiunile în limbile englezã si francezã ale textului prezentei
conventii sunt egal autentice.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea art. 4 alin. (6)
lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit si a
art. 1 5 si 27 din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 17/2000 privind
taxa pe valoarea adãugatã
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. II.1 din Legea
nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptã
prezenta ordonantã.
Art. I. - Litera d) a alineatului (6) al articolului 4 din
Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit,
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 12
martie 1997, cu modificãrile si completãrile ulterioare, se
modificã si va avea urmãtorul cuprins:
“d)
cheltuielile cu diurna care depãsesc de maximum 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru
institutiile publice;”
Art. II. - Articolele 15 si 27 din Ordonanta de urgentã
a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adãugatã,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 15
martie 2000, cu modificãrile ulterioare, se modificã si vor avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 15. -
Baza de impozitare se reduce corespunzãtor:
a) în cazul
refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, preturile sau alte
elemente uprinse în facturi ori în alte
documente legal aprobate, precum si în cazul retururilor de pânã la 15%
din presa scrisã;
b) în cazul în
care cumpãrãtorii returneazã ambalajele în care s-a
expediat marfa”
“Art. 27. -
Corectarea taxei determinate în mod eronat, înscrisã în facturi fiscale
sau în alte documente legal aprobate, de contribuabilii înregistrati ca
plãtitori de taxã pe valoarea adãugatã, se va
efectua astfel:
a) în cazul în
care documentul nu a fost transmis cãtre beneficiar, acesta se
anuleazã si se emite un nou document;
b) în cazul în
care documentul a fost transmis beneficiarului, corectarea erorilor se
efectueazã prin emiterea unui nou document cu semnul minus sau în rosu,
în care se va mentiona numãrul documentului corectat si concomitent se
va emite un document corect. Documentele respective se înregistreazã în
Jurnalul de vânzãri, respectiv de cumpãrãri, si vor fi
preluate în deconturile întocmite de furnizori si, respectiv, de beneficiari în
luna în care a avut loc corectarea. În acelasi mod se va proceda pentru
situatiile prevãzute la art. 15 lit. a)”.
Art. III. - Prevederile prezentei ordonante intrã în
vigoare începând cu data de 1 septembrie 2001.
Art. IV. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei
ordonante se abrogã prevederile alin. (2) al art. 2 din Hotãrârea
Guvernului nr. 543/1995 privind drepturile bãnesti ale salariatilor
institutiilor publice si regiilor autonome cu specific deosebit pe perioada
delegãrii si detasãrii în altã localitate, precum si în
cazul deplasãrii în cadrul localitãtii, în interesul serviciului,
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 220 din 13
septembrie 1996, cu modificãrile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
finantelor publice,
Mihai Nicolae
Tãnãsescu
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 53.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru ratificarea anexei nr. 4 la
Memorandumul de întelegere privind Programul de cooperare economicã,
Programul PSO pentru aderare si Programul MATRA pentru aderare dintre Guvernul
României si Guvernul Olandei pentru anii 2001-2003, semnat la Bucuresti la 23
martie 2001
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. I.10 din
Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptã
prezenta ordonantã.
Art. 1. - Se
ratificã anexa nr. 4 la Memorandumul de întelegere privind Programul de
cooperare economicã, Programul PSO pentru aderare si Programul MATRA
pentru aderare dintre Guvernul României si Guvernul Olandei pentru anii
2001-2003, semnat la Bucuresti la 23 martie 2001.
Art. 2. - În
cadrul contractelor încheiate în baza memorandumului de finantare cu
contractantii locali pentru executarea de lucrãri, precum si pentru
furnizarea de bunuri si servicii, plãtile pot fi efectuate în moneda
euro.
PRIM-MINISTRU
Contrasemneazã:
Ministrul
integrãrii europene,
Hildegard
Carola Puwak
Ministrul
afacerilor externe,
Mircea
Geoanã
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor,
Ilie Sârbu
Ministrul
apelor si protectiei mediului,
Aurel
Constantin Ilie
Ministrul
lucrãrilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor
Mitrea
Ministrul
industriei si resurselor,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai Nicolae
Tãnãsescu
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 54.
ANEXA Nr. 4 LA
MEMORANDUMUL DE ÎNTELEGERE
privind
Programul de cooperare economicã, Programul PSO pentru aderare si
Programul MATRA
pentru aderare
dintre Guvernul României si Guvernul Olandei pentru anii 200 –2003
La data de 31
octombrie 2000 au avut loc la Bucuresti întrevederi între reprezentantii
Ministerului Afacerilor Economice din Olanda si Ministerul Afacerilor Externe
din România, pentru a discuta domeniile de cooperare în cadrul Programului de
cooperare economicã, al Programului PSO pentru aderare si al Programului
MATRA pentru aderare dintre Guvernul României si Guvernul Olandei pentru anii
2001-2003, ca parte a Memorandumului de întelegere privind Programul de
cooperare economicã dintre Guvernul României si Guvernul Olandei din 5
martie 1998. Programul olandez de cooperare economicã (Programul PSO)
sprijinã tranzitia României la o economie de piatã
viabilã. Scopurile principale sunt dezvoltarea unei economii de
piatã, întãrirea competitivitãtii, modernizarea pietei si
elaborarea unor procese viabile de productie. Programul PSO pentru aderare are
ca scop sprijinirea României în îndeplinirea criteriului economic pentru a
deveni membrã a Uniunii Europene. Proiectele din cadrul acestui program
se vor adresa în special întãririi institutiilor economice relevante
pentru angajamentele întreprinse de România în vederea adoptãrii,
implementãrii si impunerii acquisului comunitar. Programul MATRA pentru
aderare vizeazã sprijinirea activitãtilor neeconomice, care
sã permitã României sã îndeplineascã criteriile
pentru a deveni membrã a Uniunii Europene. Asistenta acordatã de
Olanda în cadrul celor douã programe are ca scop, în mod special,
adoptarea si aplicarea acquisului comunitar, precum si prioritãtile
specificate în Programul national pentru adoptarea acquisului.
Ministerul
Afacerilor Economice din Olanda si Ministerul Integrãrii Europene din România
sunt responsabile în tãrile lor pentru coordonarea generalã a
Programului de cooperare economicã si a Programului PSO pentru aderare.
Ministerul Afacerilor Externe din Olanda si Ministerul Integrãrii
Europene din România sunt responsabile pentru coordonarea generalã a
Programului MATRA pentru aderare. Programul de cooperare economicã,
Programul PSO pentru aderare si Programul MATRA pentru aderare sunt programe de
asistentã tehnicã pe bazã de finantare nerambursabilã.
Senter, agentia de implementare a Ministerului olandez al Afacerilor Economice,
este responsabilã cu identificarea, elaborarea termenilor de
referintã, a procedurilor de implementare si cu modernizarea
proiectelor. Senter va invita pentru executarea proiectelor companii olandeze,
institutii publice si private sau persoane fizice. Senter va coopera strâns cu
Ambasada Olandei la Bucuresti, cu Ministerul Integrãrii Europene, cu
ministerele respective din România, precum si cu alti beneficiari. Pentru
partea românã Ministerul Integrãrii Europene va monitoriza, prin
consultare cu toate pãrtile române implicate, implementarea proiectelor.
Programul PSO
În cadrul
Programului PSO Guvernul Olandei finanteazã proiecte pentru transferul
de cunostinte si de
expertizã, ce sunt încredintate companiilor olandeze. Proiectele din
cadrul acestui program pot avea ca scop întãrirea societãtilor
comerciale române sau a mediului lor de afaceri, prin acordarea unei expertize
olandeze specifice domeniului de afaceri. Aceste proiecte includ transferul de
cunostinte si de expertize si, de asemenea, transferul de bunuri si de
echipamente. Proiectele trebuie sã vizeze actiuni comerciale, cum ar fi
un comert sustinut sau investitii. La începutul derulãrii proiectului
trebuie sã existe o sansã realã pentru actiunile comerciale
de investitii. Ambele pãrti au convenit ca în cadrul acestui program, în
perioada 2001-2003, proiectele sã fie elaborate si implementate în
urmãtoarele domenii:
Industrie
Proiectele pot
fi elaborate pentru întreprinderile mici si mijlocii din sectorul industrial.
Proiectele vizeazã procesele de modernizare, precum si transferul de
tehnologie si cercetare stiintificã pentru îmbunãtãtirea
competitivitãtii în România, chiar si în domeniul informatiilor
tehnologice. Asistenta tehnicã poate fi extinsã la marketing,
finante si managementul calitãtii. Proiectele vor fi evaluate
individual, avându-se în vedere aspecte legate de conservarea energiei si
aspecte legate de mediu.
Energie/Mediu
Proiectele din
domeniul conservãrii energiei si din domeniul mediului vor fi integrate,
pe cât posibil, în cadrul altor teme. Proiectele PSO în care sunt integrate
aspectele legate de economisirea energiei si aspectele legate de mediu vor avea
prioritate în procedura de implementare. În cazul unor proiecte individuale în
domeniul mediului, cãile de finantare a investitiilor trebuie stabilite
astfel încât sã garanteze o actiune comercialã. Proiectele-pilot
din cadrul Programului bilateral PSO trebuie sã fie corelate cu
Programul ISPA.
Agriculturã
Proiectele vor
fi elaborate atât pentru întãrirea procesului fundamental de productie
agricolã la nivelul întreprinderilor private, cât si pentru industriile
de procesare aferente, incluzând distributia si marketingul. În general,
proiectele trebuie sã fie o parte independentã a lantului de
productie si trebuie sã functioneze ca supliment la pãrtile
existente ale acestuia. Pot fi incluse si proiectele institutionale sau de
evaluare a conformitãtii, dacã acestea sunt legate de deficiente
în lantul de productie. O atentie deosebitã va fi acordatã
stabilirii relatiilor de cooperare între firmele românesti si cele olandeze în
domeniul produselor lactate. Proiectele trebuie sã fie corelate cu
Programul SAPARD.
Transport si
infrastructurã
Proiectele vor
viza dezvoltarea afacerilor în zona Dunãrii si a porturilor la
Dunãre, a coridoarelor si a cãilor navigabile, precum si a
portului Constanta. Vor fi elaborate proiecte de colaborare
institutionalã, dacã sunt legate de deficiente specifice în
domeniul transportului si al infrastructurii. Proiectele trebuie sã fie
corelate cu Programul ISPA sau cu proiectele finantate de Banca
Europeanã de Investitii. Prioritatea o constituie dezvoltarea afacerilor
private, în special a celor din zona sudicã-centralã. Un studiu
sectorial trebuie sã furnizeze date suplimentare cu privire la relatiile
de afaceri dintre România si Olanda. Beneficiarii români, împreunã cu
coordonatorul roman din cadrul Ministerului Integrãrii Europene, vor fi
informati si consultati în legãturã cu propunerile de finantare a
Programului PSO. În completarea programelor de asistentã olandezã
pentru Europa Centralã si de Est Guvernul Olandei contribuie la
programele derulate de Banca Mondialã, IFC, Banca Europeanã de
Reconstructie si Dezvoltare si de alte organizatii internationale, în special
în domeniul energiei, al sectorului financiar si al privatizãrii.
Programul PSO
pentru aderare
Ministerul
Afacerilor Economice din Olanda va furniza sprijin financiar, în contextul
mentionat mai sus, pentru urmãtoarele tipuri de proiecte:
1. Proiecte pe
termen lung si la scarã largã cu privire la transferul de
cunostinte si de expertizã,
precum si serviciile, bunurile si lucrãrile necesare. Acest transfer
poate fi furnizat atât de sectorul public sau privat, cât si în forma lor
combinatã. Ministerul Integrãrii Europene va coordona elaborarea
propunerilor de proiecte pentru perioada 2001-2003 si va înainta aceste
propuneri Ambasadei Olandei la Bucuresti. În anul 2001 aceste propuneri se vor
face înainte de data de 1 aprilie, iar pentru anii 2002 si 2003 înainte de data
de 1 februarie.
În baza
acestor propuneri si luând în considerare recomandãrile Ambasadei
Olandei la Bucuresti, Ministerul Afacerilor Economice din Olanda va decide care
dintre proiecte sunt viabile. Ministerul Integrãrii Europene va fi informat
despre aceasta, iar Senter va începe identificarea ulterioarã a
proiectelor.
2. Proiecte pe
termen scurt si la scarã redusã, cum sunt vizitele de lucru si
seminariile, se vor concentra în principal pe cooperarea dintre institutiile
guvernamentale ale ambelor pãrti.
Ministerul
Integrãrii Europene poate transmite solicitãri pentru
asistentã pe termen scurt cãtre Ambasada Olandei la Bucuresti pe
tot parcursul anului. În baza evaluãrii propunerilor si a
recomandãrilor date de cãtre Ambasada Olandei, Ministerul
Afacerilor Economice din Olanda va solicita agentiei Senter implementarea
proiectului din momentul selectãrii sale.
Programul
MATRA pentru aderare
Proiectele
care se elaboreazã în cadrul Programului MATRA pentru aderare vor avea
în vedere crearea conditiilor necesare pentru implementarea acquisului
comunitar. Programul sprijinã activitãtile neeconomice din
urmãtoarele domenii (teme): armonizarea legislatiei, reforma
administratiei publice, sistemul judiciar si procedurile legislative,
dezvoltarea politicilor sociale si îmbunãtãtirea conditiilor de
muncã, politicile de mediu, educatia, sãnãtatea si fondul
locativ. Dezvoltarea institutionalã este consideratã
crucialã în fiecare dintre aceste domenii. Asistenta furnizatã
trebuie sã fie în conformitate cu prioritãtile specificate
în Programul national pentru adoptarea
acquisului. Asistenta tehnicã si pregãtirea vor constitui
elementele de bazã ale proiectelor. Se va acorda o atentie deosebitã
transferului de cunostinte si de expertizã atât în sectorul public sau
privat, cât si în forma lor combinatã. Ministerul Integrãrii
Europene va transmite propunerile de proiecte cãtre Ambasada Olandei la
Bucuresti sau direct cãtre Senter. Senter va realiza identificarea
ulterioarã, prin consultare cu Ministerul Integrãrii Europene si
cu Ambasada Olandei la Bucuresti.
Ambele pãrti sunt de
acord sã se întâlneascã la sfâr itul anului 2002 în vederea
monitorizãrii Programului 2001-2003 si a identificãrii
modalitãtilor de continuare a Programului PSO, a Programului PSO pentru
aderare si a Programului MATRA pentru aderare a României.
Semnat la 23
martie 2001 la Bucuresti, în douã exemplare originale în limba
englezã.
Din partea
Ministerului Integrãrii Europene din România, Hildegard Carola
Puwak, ministrul
integrãrii europene |
Din partea
Ministerului Afacerilor Externe si a Ministerului Afacerilor Economice din
Olanda, Pieter Jan
Wolthers, ambasador. |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind scutirea de la plata taxelor
vamale a unor importuri necesare Sucursalei “Romag-Prod” din cadrul Regiei
Autonome pentru Activitãti Nucleare
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. II.8 din
Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptã
prezenta ordonantã.
Articol unic. -
Se aprobã scutirea de la plata taxelor vamale a importurilor de
materiale, utilaje, instalatii si echipamente necesare în vederea
realizãrii lucrãrilor si activitãtilor pentru asigurarea
functionãrii si cre terii
capacitãtii de productie, sigurantei în exploatare si a
protejãrii mediului înconjurãtor la Sucursala “Romag-Prod” din
cadrul Regiei Autonome pentru Activitãti Nucleare, prevãzute în
anexa care face parte integrantã din prezenta ordonantã.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
industriei si resurselor,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai Nicolae
Tãnãsescu
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 55.
LISTA
cuprinzând materialele, utilajele, instalatiile si echipamentele
necesare în vederea realizãrii lucrãrilor si activitãtilor
pentru cresterea capacitãtii de productie, sigurantei în exploatare si a
protejãrii mediului înconjurãtor la Sucursala “Romag-Prod” din
cadrul Regiei Autonome pentru Activitãti Nucleare, pentru care se
solicitã scutirea de la plata taxelor vamale
Nr. crt. |
Denumirea
materialelor, utilajelor, instalatiilor si echipamentelor |
Pozitia
tarifarã |
U/M |
Cantitatea |
P/U (dolari
S.U.A.) |
Valoarea
totalã (dolari
S.U.A.) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Pompe ermetice pentru instalatii de distilare DW |
8413.70.99 |
bucatã |
4 |
4.000 |
16.000 |
2. |
Monitor pentru determinarea noxelor (H2S, NH3,O2, Cl2,
propan) |
9027.10.10 |
bucatã |
15 |
1.000 |
15.000 |
3. |
Echipament pentru controlul cu pulberi magnetice |
9031.80.10 |
bucatã |
1 |
5.000 |
5.000 |
4. |
Vibrotip VIB 8650 |
9031.10.00 |
bucatã |
1 |
5.000 |
5.000 |
5. |
Durimetru portabil |
9024.10.10 |
bucatã |
1 |
5.000 |
5.000 |
6. |
Defibrilator |
9018.19.10 |
bucatã |
1 |
7.000 |
7.000 |
7. |
Cablu de încãlzire electricã,
accesorii montaj |
8516.80.91 |
metru liniar |
3.437 |
17,5 |
60.147 |
8. |
Piese de schimb pentru supape de sigurantã
NUOVO PIGNONE |
7307.11.90 |
bucatã |
104 |
1.443 |
150.072 |
9. |
Echipament de mãsurãtori speciale
(vibratii compres. H2S) |
8518.40.99 |
bucatã |
1 |
62.000 |
62.000 |
10. |
Sitã din otel inox 25µ |
7314.14.00 |
metru
pãtrat |
100 |
150 |
15.000 |
11. |
Piese de schimb pentru instalatia senzori (senzori
independenti, electrozi pH, celule de mãsurã) |
9025.11.10 |
bucatã |
42 |
350 |
14.700 |
12. |
Site moleculare |
3824.90.15 |
kilogram |
3.000 |
3 |
9.000 |
13. |
Piese de schimb pentru instalatia OM 500 K, AK 1,5 |
7307.11.90 |
bucatã |
42 |
3.000 |
126.000 |
|
TOTAL: |
|
|
|
|
489.919. |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru completarea Ordonantei de
urgentã a Guvernului nr. 247/2000
privind scutirea de la plata taxelor
vamale a importurilor pentru “Reparatia capitalã cu modernizare pentru
cresterea sigurantei si a capacitãtii Centralei Hidroelectrice «Portile
de Fier I»”
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. II.8 din
Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptã
prezenta ordonantã.
Art. I. - Ordonanta de urgentã a Guvernului nr.
247/2000 privind scutirea de la plata taxelor vamale a importurilor necesare
pentru “Reparatia capitalã cu modernizare pentru cresterea sigurantei si a capacitãtii Centralei
Hidroelectrice «Portile de Fier I»”, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 636 din 7 decembrie 2000, aprobatã prin Legea
nr. 251/2001, se completeazã cu articolele 2 si 3, cu urmãtorul
cuprins:
“Art. 2. -
Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adãugatã
livrãrile de bunuri si prestãrile de servicii efectuate de
subcontractorii persoane juridice române, nominalizati în anexa care face parte
integrantã din prezenta ordonantã de urgentã, cãtre
contractorii persoane juridice strãine, pentru obiectivul «Reparatia
capitalã cu modernizare pentru cresterea sigurantei si a
capacitãtii Centralei Hidroelectrice Portile de Fier I». Subcontractorii
îsi vor exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã
aferentã achizitiilor de bunuri si servicii necesare pentru realizarea
bunurilor si prestãrilor respective.
Art. 3. -
Contractorii persoane juridice strãine, pentru obiectivul «Reparatia
capitalã cu modernizare pentru cresterea sigurantei si a
capacitãtii Centralei Hidroelectrice Portile de Fier I», vor livra
bunurile si serviciile cãtre Societatea Comercialã
«Hidroelectrica» - S.A. în regim de scutire de la plata taxei pe valoarea
adãugatã, cu exercitarea dreptului de deduceresit
Art. II. - Prevederile prezentei ordonante se aplicã pe
toatã durata desfãsurãrii lucrãrilor obiectivului
mentionat, respectiv pânã la data de 31 decembrie 2005 inclusiv.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
industriei si resurselor,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai Nicolae
Tãnãsescu
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 56.
LISTA
cuprinzând
subcontractorii persoane juridice române care vor livra bunuri si vor presta
servicii scutite de taxa pe valoarea adãugatã, cu exercitarea
dreptului de deducere pentru obiectivul “Reparatia capitalã cu
modernizare pentru cresterea sigurantei si a capacitãtii Centralei
Hidroelectrice «Portile de Fier I»”
1. Societatea
Comercialã “Uzina de Constructii Mecanice” Resita
2. Societatea
Comercialã “Energomontaj” - S.A.
3. Societatea
Comercialã “Electroputere Craiova”- S.A.
4. Kvaerner
IMG
5.
Reprezentanta VA TECH în România.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 1/2000
privind organizarea activitãtii
si functionarea institutiilor de medicinã legalã
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. V.3 din Legea
nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptã
prezenta ordonantã.
Art. I - Ordonanta Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea
activitãtii si functionarea institutiilor de medicinã
legalã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
22 din 21 ianuarie 2000, aprobatã si modificatã prin Legea nr.
459/2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418
din 27 iulie 2001, se modificã si se
completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul
(3) al articolului 6 va avea urmãtorul cuprins:
“(3)
Ministerul Sãnãtãtii si Familiei si Ministerul Justitiei
asigurã controlul si evaluarea activitãtii de medicinã
legalã.”
2. La
articolul 8, dupã alineatul (1) se introduce alineatul (2) cu urmãtorul
cuprins:
“(2) Cu sumele
recuperate de la pãrti sau de la alti participanti la proces, în
conditiile prevãzute în Codul de procedurã penalã,
reprezentând cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. c), se
reconstituie plãtile de casã si se reîntregesc creditele bugetare
utilizate de Ministerul de Interne cu aceastã destinatie, în cursul
anului curent.”
3. Alineatele
(2) si (3) ale articolului 12 vor avea urmãtorul cuprins:
“(2) Presedintele Consiliului superior de medicinã
legalã este desemnat prin votul majoritãtii membrilor
Consiliului, pe o perioadã de 2 ani, cu posibilitatea reînnoirii
mandatului. În caz de imposibilitate a exercitãrii atributiilor, presedintele
poate fi înlocuit de un alt membru al Consiliului,
desemnat potrivit aceleiasi proceduri.
(3) Directorul
general al Institutului National de Medicinã Legalã «Mina
Minovici» Bucuresti si directorii institutelor de medicinã legalã
din centrele medicale universitare sunt numiti prin ordin comun al ministrului
sãnãtãtii si familiei si al ministrului justitiei, pe
bazã de concurs.”
4. La
articolul 12, dupã
alineatul (3) se introduce alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
“(4) Concursul
se organizeazã de Ministerul Sãnãtãtii si Familiei si Ministerul Justitiei, pe baza
regulamentului aprobat prin ordin comun al ministrului
sãnãtãtii si familiei si al ministrului justitiei.”
5. Litera
e) a articolului 13 va avea
urmãtorul cuprins:
“e) propune
spre aprobare Ministerul Sãnãtãtii si Familiei si Ministerului Justitiei componenta nominalã
si modul de functionare ale Comisiei superioare medico-legale si ale comisiilor
de avizare si control al actelor medico-legale;”
6. La
articolul 13, dupã
litera e) se introduce litera e1) cu urmãtorul cuprins;
“e1) întocmeste raportul anual cu privire la situatia practicii
medico-legale la nivel national;”
7. Litera
f) a alineatului () al
articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
“f) 4 medici
primari legisti, cu experientã în
specialitate, desemnati prin ordin comun al ministrului
sãnãtãtii si familiei si al ministrului justitiei, la
propunerea directorului general al Institutului National de Medicinã
Legalã «Mina Minovici» Bucuresti.”
8. Alineatul
(3) al articolului 20 va avea urmãtorul cuprins:
“(3)
Presedintele Comisiei superioare medico-legale este desemnat prin votul
majoritãtii membrilor Comisiei, pentru o perioadã de un an, cu
posibilitatea reînnoirii mandatului.”
9. Litera
b) a alineatului (1) a
articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
“b) 4 medici
primari legisti, cu experientã în
specialitate, desemnati prin ordin comun al ministrului
sãnãtãtii si familiei si al ministrului justitiei, la
propunerea directorului general al Institutului National de Medicinã
Legalã «Mina Minovici» Bucuresti.”
10. Alineatul
(3) al articolului 2 va
avea urmãtorul cuprins:
“(3) Presedintele Comisiei de avizare si control al actelor
medico-legale este desemnat prin votul majoritãtii membrilor Comisiei
pentru o perioadã de un an, cu posibilitatea reînnoirii mandatului”.
11. Articolul
22 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 22. -
Componenta nominalã si modul de functionare ale Comisiei superioare
medico-legale si ale comisiilor de avizare si control al actelor medico-legale
se aprobã prin ordin comun al ministrului sãnãtãtii
si familiei si al ministrului justitiei, la propunerea Consiliului superior de
medicinã legalã”.
12. Dupã
capitolul IV se introduce capitolul IV1, cu urmãtorul cuprins:
“CAPITOLUL IV1
Controlul si
evaluarea activitãtii de medicinã legalã
Art. 251. - În
vederea asigurãrii controlului activitãtii de medicinã
legalã, prin ordin comun al ministrului sãnãtãtii si familiei si al ministrului justitiei, se constituie
comisii mixte, formate din medici din cadrul Ministerului
Sãnãtãtii si Familiei si din personal de specialitate
juridicã din cadrul Ministerului Justitiei, care sã verifice
modul de efectuare a lucrãrilor medico-legale.
Art. 252. -
Comisiile mixte se constituie ori de câte ori existã indicii cu privire
la sãvârsirea unor abateri în efectuarea lucrãrilor medico-legale
si ministrul sãnãtãtii si familiei sau ministrul justitiei
solicitã efectuarea unor verificãri de cãtre acestea.
Art. 253. - (1)
Comisiile mixte verificã dacã lucrãrile medico-legale au
fost efectuate cu respectarea dispozitiilor legale.
(2)
Verificãrile comisiilor mixte se finalizeazã printr-un raport
scris.
(3) În cazul
în care, în urma verificãrilor efectuate, comisiile mixte
apreciazã cã au fost încãlcate unele dispozitii legale,
acestea sesizeazã, dupã caz, organele judiciare sau structurile
competente ale Colegiului Medicilor din România.
Art. 254. - În
vederea evaluãrii activitãtii de medicinã legalã si
a activitãtii de control desfãsurate de comisiile mixte se
înfiinteazã Consiliul de analizã si evaluare a activitãtii
de medicinã legalã, format din:
a) ministrul
sãnãtãtii si familiei;
b) ministrul
justitiei;
c) ministru de
interne;
d) procurorul
general al Parchetului de pe lângã Curtea Supremã de Justitie;
e) directorul
general al Institutului National de Medicinã Legalã «Mina
Minovici» Bucuresti si directorii institutelor de medicinã legalã
din centrele medicale universitare.
Art. 255. -
Consiliul de analizã si evaluare a activitãtii de medicinã
legalã are urmãtoarele atributii principale:
a)
evalueazã activitatea de medicinã legalã
desfãsuratã la nivel national;
b)
analizeazã raportul cu privire la situatia practicii medico-legale la
nivel national, întocmit de Consiliul superior de medicinã
legalã;
c)
analizeazã activitatea comisiilor mixte si a rapoartelor întocmite de
acestea;
d)
adoptã mãsurile necesare pentru îmbunãtãtirea
activitãtii de medicinã legalã si, prin aceasta, pentru o
administrare mai eficientã a actului de justitie.
Art. 256. - (1)
Consiliul de analizã si evaluare a activitãtii de medicinã
legalã se întruneste semestrial sau oride câte ori este necesar.
(2)
Lucrãrile pregãtitoare ale întrunirilor se asigurã de
secretariatele generale ale Ministerului Sãnãtãtii si
Familiei si Ministerului Justitiei”
13. Articolul
2 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 26. -
(1) Finantarea activitãtii Institutului National de Medicinã
Legalã «Mina Minovici» Bucuresti, a institutelor de medicinã
legalã din centrele medicale universitare, a serviciilor de
medicinã legalã judetene si a cabinetelor de medicinã
legalã se asigurã din venituri extrabugetare si din alocatii de
la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sãnãtãtii si
Familiei de la capitolul «Sãnãtate».
(2) Veniturile
extrabugetare prevãzute la alin. (1) se constituie din contravaloarea
prestatiilor medico-legale”.
14. Al ineatul (1) al articolului 28 va avea urmãtorul
cuprins:
“Art. 28. - (1)
Listele cuprinzând expertii din rândul cãrora pãrtile interesate
pot solicita cu platã medici legisti sau specialisti care sã asiste expertii
oficiali desemnati, potrivit legii, pentru anumite activitãti medico-legale
sunt întocmite de Ministerul Sãnãtãtii si Familiei si de
Ministerul Justitiei, cu avizul Consiliului superior de medicinã
legalã.
Art. II - La data intrãrii în vigoare a prezentei
ordonante se abrogã art. 30 si 31 din Regulamentul de aplicare a dispozitiilor
Ordonantei Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea activitãtii si
functionarea institutiilor de medicinã legalã, aprobat prin
Hotãrârea Guvernului nr. 774/2000, publicatã în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 459 din 19 septembrie 2000, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Art. III - În termen de 60 de zile de la data publicãrii
prezentei ordonante, Guvernul va modifica în mod corespunzãtor
Hotãrârea Guvernului nr. 774/2000 pentru aprobarea Regulamentului de
aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/2000 privind organizarea
activitãtii si functionarea institutiilor de medicinã
legalã.
Art. IV - Ordonanta Guvernului nr. 1/2000, aprobatã si
modificatã prin Legea nr. 459/2001, cu modificãrile si
completãrile aduse prin prezenta ordonantã, va fi
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã
aprobarea acesteia de cãtre Parlament, dându-se capitolelor, articolelor
si alineatelor o nouã numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
justitiei,
Rodica Mihaela
Stãnoiu
Ministrul
sãnãtãtii si familiei,
Daniela Barto
Ministru de
interne,
Ioan Rus
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 57.
pentru modificarea art. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 29/1994 privind constituirea si utilizarea Fondului special
pentru dezvoltarea sistemului energetic
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. II.8 din
Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptã
prezenta ordonantã.
Articol unic. - Articolul 3 din Ordonanta Guvernului nr. 29/1994
privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea
sistemului energetic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 208 din 10 august 1994, aprobatã prin Legea nr. 136/1994, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, se modificã si va
avea urmãtorul cuprins:
”Art. 3. -
Veniturile Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic national se
colecteazã de cãtre Societatea Comercialã «Electrica» -
S.A., Societatea Nationalã «Nuclearelectrica» - S.A., Societatea
Comercialã «Termoelectrica» - S.A. si Societatea Comercialã
«Hidroelectrica» - S.A. - pentru energia electricã, si de cãtre
Societatea Comercialã «Termoelectrica» - S.A. - pentru energia
termicã, într-un cont special, pe mãsura încasãrii
contravalorii energiei electrice si termice livrate consumatorilor.
Pentru
autoproducãtorii de energie electricã si termicã,
interconectati la Sistemul energetic national, Fondul special pentru dezvoltarea
sistemului energetic national se colecteazã de cãtre acestia
într-un cont special, pe mãsura încasãrii contravalorii energiei
electrice si termice livrate consumatorilor.
Societatea Comercialã
«Electrica» - S.A., Societatea Nationalã «Nuclearelectrica» - S.A.,
Societatea Comercialã «Termoelectrica» - S.A., Societatea
Comercialã «Hidroelectrica» - S.A. si autoproducãtorii de energie
electricã si termicã vireazã sumele în contul special de
la Ministerul Industriei si Resurselor, în termen de 3 zile de la încasarea
contravalorii energiei electrice si termice livrate consumatorilor. Nevirarea
în termen în contul special de cãtre agentii economici
producãtori de energie electricã si termicã,
interconectati la Sistemul energetic national, a sumelor reprezentând taxa de
dezvoltare, se penalizeazã cu 0,1% pentru fiecare zi de întârziere”.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
industriei si resurselor,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai Nicolae
Tãnãsescu
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 60.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Legii
contabilitãtii nr. 82/1991
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. II. 2 din
Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptã
prezenta ordonantã.
Art. I. - Legea contabilitãtii nr. 82/1991,
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 20
ianuarie 2000, se modificã si se completeazã dupã cum
urmeazã:
1. Articolul
1 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 1. - (1)
Societãtile comerciale, societãtile/companiile nationale, regiile
autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societãtile
cooperatiste si celelalte persoane juridice cu scop lucrativ au obligatia
sã organizeze si sã conducã contabilitatea proprie,
respectiv contabilitatea financiarã, potrivit prezentei legi, si
contabilitatea de gestiune adaptatã la specificul activitãtii.
(2) Prevederile
alin. (1) se aplicã si institutiilor publice, asociatiilor si celorlalte
persoane juridice cu si fãrã scop lucrativ, precum si persoanelor
fizice autorizate sã desfãsoare activitãti independente.”
2. Articolul
2 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 2. - (1)
Contabilitatea, ca activitate specializatã în mãsurarea,
evaluarea, cunoasterea, gestiunea si controlul activelor, datoriilor si
capitalurilor proprii, precum si a rezultatelor obtinute din administrarea
persoanelor juridice si fizice prevãzute la art. 1 trebuie sã
asigure înregistrarea cronologicã si sistematicã, prelucrarea,
publicarea si pãstrarea informatiilor cu privire la pozitia
financiarã, performanta financiarã si fluxurile de trezorerie,
atât pentru cerintele interne ale acestora, cât si în relatiile cu investitorii
prezenti si potentiali, creditorii financiari si comerciali, clientii,
institutiile guvernamentale si alti utilizatori.
(2)
Contabilitatea institutiilor publice asigurã informatii ordonatorilor de
credite cu privire la executia bugetelor de venituri si cheltuieli, patrimoniul
aflat în administrare, precum si pentru întocmirea contului general anual de
executie a bugetului de stat, a contului anual de executie a bugetului
asigurãrilor sociale de stat, fondurilor speciale, precum si a
conturilor anuale de executie ale bugetelor locale”.
3. Articolul
3 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 3. - (1)
Contabilitatea se tine în limba românã si în moneda nationalã.
(2)
Contabilitatea operatiunilor efectuate în valutã se tine atât în moneda
nationalã, cât si în valutã, potrivit reglementãrilor
elaborate în acest sens.
(3) Pentru
necesitãtile proprii de informare, persoanele prevãzute la art.
1, cu exceptia institutiilor publice, pot opta pentru întocmirea situatiilor
financiare si într-o monedã stabilãsim
4. Articolul
4 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 4. - (1)
Ministerul Finantelor Publice elaboreazã norme contabile si emite
reglementãrile în domeniul contabilitãtii, planul de conturi
general, modelele situatiilor financiare, registrelor si formularelor comune
privind activitatea financiarã si contabilã, normele metodologice
privind întocmirea si utilizarea acestora.
(2)
Reglementãrile contabile pentru institutiile de credit, unitãtile
de asigurare-reasigurare, precum si pentru unitãtile care
opereazã pe piata de capital se elaboreazã de Banca
Nationalã a României, de Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor,
respectiv de Comisia Nationalã a Valorilor Mobiliare, si se
aprobã de Ministerul Finantelor Publice.
(3) Elaborarea
reglementãrilor prevãzute la alin. (1) si (2) se face prin
consultarea organismelor profesionale de profil.”
5. Articolul
5 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 5. - (1)
Persoanele prevãzute la art. 1 au obligatia sã conducã
contabilitatea în partidã dublã si sã întocmeascã
situatii financiare anuale.
(2)
Categoriile de persoane fizice si juridice care pot tine contabilitatea în
partidã simplã, precum si sistemul de raportare al acestora se
stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.”
6. Articolul
6 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 6. - (1)
Orice operatiune economicã efectuatã se consemneazã
într-un document care stã la baza înregistrãrilor în
contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.
(2)
Documentele justificative care stau la baza înregistrãrilor în
contabilitate angajeazã rãspunderea persoanelor care le-au
întocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au înregistrat în
contabilitate, dupã caz”.
7. Alineatul
(1) al articolului 7 va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 7. - (1)
Înregistrarea în contabilitate a elementelor de activ se face la costul de
achizitie, de productie sau la valoarea justã pentru alte intrãri
decât cele prin achizitie sau productie, dupã caz.”
8. Articolul
8 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 8. - (1)
Persoanele prevãzute la art. 1 au obligatia sã efectueze
inventarierea generalã a elementelor de activ si de pasiv detinute la
începutul activitãtii, cel putin o datã pe an pe parcursul
functionãrii sale, în cazul fuziunii sau încetãrii
activitãtii, precum si în alte situatii prevãzute de lege.
(2) Ministerul
Finantelor Publice poate aproba exceptii de la regula inventarierii anuale
pentru unele bunuri cu caracter special aflate în administrarea institutiilor
publice, la propunerea ordonatorilor principali de credite”
9. Articolul
9 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 9. - (1)
Evaluarea elementelor detinute cu ocazia inventarierii si prezentarea acestora
în situatiile financiare anuale se fac potrivit normelor si
reglementãrilor contabile.
(2) Reevaluarea
activelor imobilizate se face, cu exceptiile prevãzute de
reglementãrile legale, la valoarea justã a acestora. Valoarea
justã se determinã pe baza unor evaluãri efectuate, de
regulã, de evaluatori autorizati.
(3) Plusul sau
minusul rezultat din reevaluare se recunoa te în contabilitate potrivit reglementãrilor
contabile elaborate în acest sens.”
10. Articolul
10 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 10. - (1)
Documentele oficiale de prezentare a situatiei economico-financiare a
persoanelor prevãzute la art. 1 sunt situatiile financiare anuale, care
trebuie sã ofere o imagine fidelã a pozitiei financiare,
performantei financiare, fluxurilor de trezorerie si a celorlalte informatii
referitoare la activitatea desfãsuratã.
(2) Pentru
institutiile publice, documentul oficial de prezentare a situatiei
patrimoniului aflat în administrarea statului si a unitãtilor
administrativ-teritoriale si a executiei bugetului de venituri si cheltuieli
este situatia financiarã trimestrialã si anualã.
(3)
Societãtile comerciale care detin participatii în capitalul altor
societãti comerciale, denumite în continuare societãti
comerciale de grup, vor întocmi si vor prezenta si situatii financiare
anuale consolidate în conformitate cu reglementãrile specifice elaborate
de Ministerul Finantelor Publice în acest scop.”
11. Titlul
capitolului II va avea urmãtorul cuprins:”
12. Articolul
11 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 11. - (1)
Rãspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitãtii la
persoanele prevãzute la art. 1 revine administratorului, ordonatorului
de credite sau altei persoane care are obligatia gestionãrii
unitãtii respective.
(2) Persoanele
prevãzute la art. 1 organizeazã si conduc contabilitatea, de
regulã, în compartimente distincte, conduse de cãtre directorul
economic, contabilul-sef sau
altã persoanã împuternicitã sã îndeplineascã
aceastã functie. Aceste persoane trebuie sã aibã studii
economice superioare si rãspund împreunã cu personalul din
subordine de organizarea si conducerea contabilitãtii, în conditiile
legii.
(3)
Contabilitatea poate fi organizatã si condusã pe bazã de
contracte de prestãri de servicii si de persoane juridice autorizate sau
de persoane fizice care au calitatea de expert contabil, respectiv contabil
autorizat, care rãspund potrivit legii.
(4) Pentru
persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizatã în compartimente
distincte si care nu au personal calificat încadrat, potrivit legii, sau
contracte de prestãri de servicii în domeniul contabilitãtii
încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate, Ministerul Finantelor
Publice stabileste, în functie de evolutia inflatiei si de dezvoltarea
profesiei, limite valorice privind nivelul cifrei de afaceri de la care
existã obligatia de a încheia contracte pentru întocmirea situatiilor
financiare anuale, numai de cãtre persoane fizice sau juridice
calificate, autorizate.
(5)
Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizatã în
compartimente distincte sau care nu au personal încadrat cu contract individual
de muncã, potrivit legii, pot încheia contracte de prestãri de
servicii, pentru conducerea contabilitãtii si întocmirea situatiilor
financiare trimestriale si anuale, cu societãti comerciale de
expertizã contabilã sau cu persoane fizice autorizate, conform
legii. Încheierea contractelor se face cu respectarea reglementãrilor
privind achizitiile publice de bunuri si servicii. Plata serviciilor respective
se face din fonduri publice cu aceastã destinatie”
13. Articolul
12 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 12. -
Detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si
alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice,
fãrã sã fie înregistrate în contabilitate, sunt
interzise.”
14. Articolul
13 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 13. - (1)
Contabilitatea imobilizãrilor se tine pe categorii si pe fiecare obiect
de evidentã.
(2)
Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric, în
conditiile stabilite de reglementãrile legale.”
15. Articolul
16 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 16. - (1)
Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupã
natura sau destinatia lor, dupã caz.
(2)
Contabilitatea veniturilor se tine pe feluri de venituri, dupã natura
sau sursa lor, dupã caz.
(3)
Contabilitatea veniturilor bugetare, fondurilor speciale si veniturilor extrabugetare se tine pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare.”
16. Articolul
17 se abrogã.
17. Articolul
18 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 18. - (1)
Contabilitatea institutiilor publice finantate din credite bugetare, fonduri
speciale si venituri extrabugetare asigurã înregistrarea plãtilor
de casã si a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificatiei
bugetare, potrivit bugetului aprobat. Pentru finantarea cheltuielilor în limita
prevederilor din bugetele aprobate, institutiile publice au obligatia organizãrii
si conducerii evidentei angajamentelor bugetare în conformitate cu normele
metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice în acest scop.”
18. Articolul
19 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 19. - (1)
În contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste lunar, cumulat de la începutul anului.
(2) Rezultatul
definitiv al exercitiului se stabileste la închiderea acestuia.
(3)
Repartizarea profitului se înregistreazã în contabilitate pe
destinatiile prevãzute de lege.
(4) Pierderea
contabilã se acoperã din profitul exercitiului si cel reportat,
din rezerve, capital social si din alte resurse financiare proprii, potrivit
normelor emise de Ministerul Finantelor Publice si hotãrârii
adunãrii generale a actionarilor sau asociatilor, dupã caz.
(5) La
institutiile publice rezultatul executiei bugetare se stabile te anual prin
închiderea conturilor de cheltuieli efective si a conturilor de surse din care
au fost efectuate.”
19. Articolul
20 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 20. -
Registrele de contabilitate obligatorii sunt: registrul-jurnal,
registrul-inventar si cartea mare”.
20. Articolul
2 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 21. -
Registrele de contabilitate se utilizeazã în strictã
concordantã cu destinatia acestora si se prezintã în mod ordonat
si astfel completate încât sã permitã, în orice moment,
identificarea si controlul operatiunilor contabile efectuate”.
21. Articolul
22 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 22. -
Pentru verificarea înregistrãrii corecte în contabilitate a
operatiunilor efectuate, lunar se întocmeste balanta de verificare”.
22. Articolul
23 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 23. -
Persoanele prevãzute la art. 1 care utilizeazã sisteme
informatice de prelucrare automatã a datelor au obligatia sã
asigure respectarea normelor contabile si controlul datelor înregistrate în
contabilitate, precum si pãstrarea acestora pe suporturi tehnice”
23. Articolul
24 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 24. -
Înregistrarea în contabilitate a operatiunilor determinate de fuziunea,
divizarea sau încetarea, potrivit legii, a activitãtii persoanelor
prevãzute la art. 1 se face pe baza
documentelor corespunzãtoare întocmite în asemenea situatii”.
24. Articolul
25 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 25. -
Registrul-jurnal, registrul-inventar si cartea mare, precum si documentele
justificative care stau la baza înregistrãrilor în contabilitatea
financiarã se pãstreazã în arhiva persoanelor
prevãzute la art. 1, timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii
exercitiului în cursul cãruia au fost întocmite, cu exceptia statelor de
salarii, care se pãstreazã timp de 50 de ani.”
25. Articolul
26 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 26. - În
caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile, se vor
lua mãsuri de reconstituire a acestora în termen de maximum 30 de zile
de la constatare, potrivit reglementãrilor emise în acest scop”.
26. Titlul
capitolului IV va avea urmãtorul cuprins:
27. Articolul
27 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 27. -
(1) Persoanele prevãzute la art. 1 au obligatia sã
întocmeascã situatii financiare anuale, inclusive în situatia fuziunii,
divizãrii sau încetãrii activitãtii acestora, în
conditiile legii.
(2) Pentru
regiile autonome, societãtile comerciale si
societãtile/companiile nationale în care statul detine cel putin 20% din
capitalul social, precum si pentru celelalte persoane juridice, Ministerul
Finantelor Publice poate stabili întocmirea si depunerea situatiilor financiare
si la alte perioade decât anual, în cadrul exercitiului financiar.
(3) Pentru
persoanele juridice care aplicã Reglementãrile contabile
armonizate cu directivele Comunitãtilor Economice Europene si cu
Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin ordin al ministrului
finantelor publice, situatiile financiare anuale se compun din bilant, cont de
profit si pierdere, situatia modificãrilor capitalului propriu, situatia
fluxurilor de trezorerie, politici contabile si note explicative.
(4) Persoanele
juridice care nu îndeplinesc criteriile stabilite pentru aplicarea
reglementãrilor armonizate prevãzute la alin. (3) întocmesc
situatii financiare anuale simplificate, armonizate cu directivele europene,
care se compun din bilant, cont de profit si pierdere, politici contabile si
note explicative.
(5) Situatiile
financiare anuale, pentru toate celelalte persoane prevãzute la art. 1,
cu exceptia celor mentionate la alin. (3) si (4), se compun din bilant si cont
de profit si pierdere.
(6)
Societãtile comerciale încadrate prin reglementãri speciale în
categoria microîntreprinderilor
aplicã reguli contabile specifice, aprobate prin ordin al ministrului
finantelor publice. Situatiile financiare anuale pentru microîntreprinderi se
compun din bilant si cont de profit si pierdere.
(7) Situatiile
financiare anuale sunt însotite de raportul administratorilor.
(8) Institutiile
publice întocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, care se compun
din bilant, cont de executie bugetarã si anexe.
(9) Exercitiul
financiar începe la 1 ianuarie si se încheie la 31 decembrie, cu exceptia
primului an de activitate când acesta începe la data înfiintãrii,
respectiv a înmatriculãrii, potrivit legii, a persoanelor
prevãzute la art. 1.
(10) Guvernul,
la propunerea Ministerului Finantelor Publice, poate aproba ca exercitiul
financiar sã înceapã si sã se încheie si la alte date decât
cele prevãzute la alin. (9).
(11)
Întocmirea situatiilor financiare anuale trebuie sã fie precedatã
obligatoriu de inventarierea generalã a elementelor de activ si de pasiv
si a celorlalte bunuri si valori aflate în gestiune si administrare, potrivit
normelor emise în acest scop de Ministerul Finantelor Publice.
(12)
Eventualele erori constatate în contabilitate, dupã aprobarea si
depunerea situatiilor financiare anuale, vor fi corectate în anul în care
acestea se constatã, potrivit reglementãrilor contabile date în
aplicarea legii.”
28. Articolul
28 se abrogã.
29. Articolul
29 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 29. -
(1) Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice prevãzute la
art. 27 alin. (3) sunt supuse auditului financiar, care se efectueazã de
cãtre auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate,
potrivit legii.
(2) Sunt
supuse, de asemenea, auditului financiar situatiile financiare întocmite cu
ocazia fuziunii, divizãrii sau încetãrii activitãtii
persoanelor prevãzute la art. 27 alin. (3).
(3) Persoanele
juridice prevãzute la art. 27 alin. (3) au obligatia auditãrii
situatiilor financiare anuale pe perioada premergãtoare aplicãrii
reglementãrilor armonizate, în conditiile stabilite de Ministerul
Finantelor Publice si institutiile prevãzute la art. 4 alin. (2),
dupã caz.
(4) Persoanele
juridice prevãzute la art. 27 alin. (4), (5) si (6) nu au obligatii
legale privind auditarea situatiilor financiare anuale.
30. Articolul
30 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 30. -
(1) Situatiile financiare anuale, dupã aprobare, se publicã în
conditiile prevãzute de reglementãrile legale.
(2) Situatiile
financiare anuale se pãstreazã timp de 50 de ani.
(3) În caz de
încetare a activitãtii persoanelor prevãzute la art. 1,
situatiile financiare anuale, precum si registrele si celelalte documente la
care se referã art. 25 se predau la arhivele statului, în conformitate
cu prevederile legale în materie.”
31. Articolul
3 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 31. - (1)
Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului,
un exemplar al situatiilor financiare anuale se depune la directia
generalã a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, dupã cum urmeazã:
a) persoanele
prevãzute la art. 27 alin. (3), în termen de 120 de zile de la
încheierea exercitiului financiar;
b) persoanele
prevãzute la art. 27 alin. (4), în termen de 90 de zile de la încheierea
exercitiului financiar;
c) persoanele
prevãzute la art. 27 alin. (5) si (6), în termen de 60 de zile de la
încheierea exercitiului financiar;
d) persoanele
care, de la constituire, nu au desfãsurat activitate vor depune o declaratie în acest sens
în termen de 60 de zile de la încheierea exercitiului financiar.
(2)
Institutiile publice si celelalte persoane juridice, ai cãror
conducãtori au calitatea de ordonatori de credite, depun un exemplar din
situatiile financiare trimestriale si anuale la organul ierarhic superior, la
termenele stabilite de acesta.
(3)
Ministerele, celelalte organe ale administratiei publice centrale,
autoritãtile publice si unitãtile administrativ-teritoriale, ai
cãror conducãtori au calitatea de ordonatori principali de
credite, depun la Ministerul Finantelor Publice un exemplar din situatia
financiarã trimestrialã si anualã, potrivit normelor si la
termenele stabilite de acesta.”
32. Articolul
32 se abrogã.
33. Titlul
capitolului V va avea urmãtorul cuprins:
“Contabilitatea
trezoreriei statului si a institutiilor publice”.
34. Articolul
33 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 33. -
(1) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeazã si
functioneazã pe principiul executiei de casã si asigurã
înregistrarea operatiunilor de încasãri si plãti în conturi de
venituri si cheltuieli deschise pe bugete, ordonatori de credite si
subdiviziunile clasificatiei bugetare stabilite de Ministerul Finantelor
Publice.
(2) În
contabilitatea trezoreriei statului se deschid, pe seama ordonatorilor de
credite, conturi distincte pentru creditele deschise si repartizate si pentru
cheltuielile effectuate din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor
sociale de stat si bugetele locale, precum si conturi de disponibilitãti
din care se pot angaja si efectua plãti.
(3)
Contabilitatea trezoreriei statului asigurã informatii cu privire la
derularea executiei bugetare în conditii de echilibru financiar,
aprobatã anual prin lege pentru fiecare buget, precum si în limita
disponibilitãtilor aflate în conturi.
(4) În
contabilitatea trezoreriei statului se reflectã, în conturi distincte,
împrumuturile de stat interne si externe primite pentru finantarea deficitelor
bugetare, precum si pentru alte actiuni prevãzute de lege, plasamentele
financiare efectuate din contul curent general al trezoreriei statului, precum
si depozitele atrase de la institutiile financiare si de la persoane fizice.
(5) Contabilitatea
trezoreriei statului se organizeazã în cadrul Ministerului Finantelor
Publice si al unitãtilor sale subordonate si cuprinde operatiunile
privind executia de casã a bugetului de stat, bugetului
asigurãrilor sociale de stat, bugetelor locale; constituirea si
utilizarea veniturilor extrabugetare si a fondurilor speciale; gestiunea
datoriei publice interne si externe, precum si alte operatiuni financiare
efectuate în contul organelor administratiei publice centrale si locale.
(6)
Organizarea si conducerea contabilitãtii trezoreriei statului se
efectueazã potrivit normelor emise de Ministerul Finantelor Publice.
(7)
Ministerele si celelalte organe ale administratiei publice centrale,
autoritãtile publice, precum si institutiile publice cu personalitate
juridicã din subordinea acestora, ai cãror conducãtori au
calitatea de ordonatori de credite, organizeazã si conduc contabilitatea
veniturilor încasate si a cheltuielilor efectuate, a veniturilor extrabugetare
si a fondurilor speciale, potrivit bugetului aprobat.”
35. Articolul
34 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 34. -
(1) Contabilitatea executiei bugetelor locale se organizeazã si se
conduce la nivelul unitãtilor administrativ-teritoriale, potrivit
normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice si asigurã
înregistrarea operatiunilor privind: drepturile constatate, veniturile
încasate, cheltuielile efectuate în executarea bugetelor locale, precum si
obligatiile cu termene legale de platã pânã la data de 31
decembrie; evidenta subventiilor primite de la ugetul de stat si de la
celelalte bugete, precum si a sumelor defalcate din bugetul de stat, potrivit
legii; gestiunea datoriei publice locale interne si externe; stabilirea
rezultatului executiei bugetelor locale prin închiderea conturilor de venituri
si cheltuieli.
(2)
Unitãtile administrativ-teritoriale, institutiile si serviciile publice
de subordonare localã, care au personalitate juridicã si ai
cãror conducãtori au calitatea de ordonatori de credite,
organizeazã si conduc contabilitatea veniturilor încasate, a
cheltuielilor efectuate si a veniturilor extrabugetare, potrivit bugetului
aprobat.”
36. Articolul
35 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 35. -
(1) Contabilitatea executiei bugetului asigurãrilor sociale de stat se
organizeazã si se conduce în cadrul Ministerului Muncii si
Solidaritãtii Sociale si al unitãtilor subordonate, potrivit
normelor emise de Ministerul Finantelor Publice si asigurã înregistrarea
operatiunilor privind: drepturile constatate, veniturile încasate, cheltuielile
efectuate în executarea bugetului asigurãrilor sociale de stat, precum
si obligatiile cu termene legale de platã pânã la data de 31
decembrie; evidenta subventiilor primite de la bugetul de stat; stabilirea
rezultatului executiei bugetului
asigurãrilor sociale de stat prin închiderea conturilor de venituri si
cheltuieli.
(2)
Institutiile publice cu personalitate juridicã, finantate din bugetul
asigurãrilor sociale de stat, ai cãror conducãtori au
calitatea de ordonatori de credite, organizeazã si conduc contabilitatea
veniturilor încasate si a cheltuielilor efectuate, precum si a veniturilor
extrabugetare, potrivit bugetului aprobat.”
37. Articolul
36 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 36. -
(1) Ministerul Finantelor publice întocmeste anual bilantul institutiilor
publice.
(2) Obiectul
principal al bilantului institutiilor publice îl constituie patrimoniul
statului si al unitãtilor administrativ-teritoriale, cuprinzând domeniul
public si cel privat, inclusive solul, bogãtiile naturale,
zãcãmintele si alte bunuri cu potential economic, evaluate în
expresie bãneascã, dupã metodologia stabilitã de
fiecare minister, autoritate a administratiei publice centrale sau locale,
dupã caz.
(3) Evidenta
în unitãti fizice sau valorice, dupã caz, a fondului funciar,
fondului forestier, rezervelor de substante minerale utile si a celorlalte
resurse naturale ale solului si subsolului se realizeazã de cãtre
unitãtile care administreazã, exploateazã si folosesc
bunurile respective.
(4) La
încheierea exercitiului financiar, în contabilitatea trezoreriei statului se
procedeazã la încheierea executiei bugetare potrivit normelor
metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice, dupã cum
urmeazã:
a) încheierea
executiei bugetului de stat se efectueazã de cãtre
unitãtile teritoriale ale trezoreriei statului;
b) încheierea
executiei bugetului asigurãrilor sociale de stat se efectueazã de
cãtre unitãtile Ministerului Muncii si Solidaritãtii
Sociale;
c) încheierea
executiei bugetelor locale se efectueazã de ordonatorii principali de
credite ai bugetelor locale.
(5) Ministerul
Finantelor Publice întocmeste trimestrial si anual bilantul general al
trezoreriei statului, în structura stabilitã de acesta, care se
aprobã în conditiile legii.”
38. Articolul
37 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 37. - Bilantul
anual al institutiilor publice, în structura stabilitã de Ministerul
Finantelor Publice, se prezintã Guvernului o datã cu contul
general anual de executie a bugetului de stat.”
39. Articolul
38 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 38. -
Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmãtoarele fapte,
dacã nu sunt sãvârsite în astfel de conditii încât, potrivit
legii, sã fie considerate infractiuni:
1. detinerea,
cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte
drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice,
fãrã sã fie înregistrate în contabilitate;
2.
nerespectarea reglementãrilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu
privire la:
a) utilizarea
si tinerea registrelor de contabilitate;
b) întocmirea
si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile
efectuate, înregistrarea în contabilitate a acestora în perioada la care se
referã, pãstrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea
documentelor pierdute, sustrase sau distruse;
c) efectuarea
inventarierii;
d) întocmirea
si auditarea situatiilor financiare anuale;
e) întocmirea
si depunerea situatiilor financiare periodice stabilite de Ministerul
Finantelor Publice;
f) nedepunerea
declaratiei din care sã rezulte cã persoanele prevãzute la
art. 1 nu au desfãsurat activitate;
3. prezentarea
de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, inclusiv cu
privire la identificarea persoanei aportoare.”
40. Alineatele
(1-(3) ale articolului 39 vor avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 39. - (1)
Contraventiile prevãzute la art. 38 pct. 1 se sanctioneazã cu
amendã de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevãzute la
pct. 2 lit. c) si d) se sanctioneazã cu amendã de la 4.000.000
lei la 50.000.000 lei, cele prevãzute la pct. 2 lit. a) si b), cu
amendã de la 3.000.000 lei la 40.000.000 lei, cea
prevãzutã la pct. 2 lit. e), cu amendã de la 5.000.000 lei
la 15.000.000 lei, cea prevãzutã la pct. 3, cu amendã de
la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar cea prevãzutã la pct. 2 lit.
f), cu amendã de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei”.
(2) Guvernul,
la propunerea Ministerului Finantelor Publice, poate modifica nivelul amenzilor
prevãzute la alin. (1) în functie de rata inflatiei.
(3) Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de persoanele cu atributii de
control financiar si de alte persoane anume împuternicite de Ministerul
Finantelor Publice”.
41. Articolul
40 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 40. -
Efectuarea cu stiintã
de înregistrãri inexacte, precum si omisiunea cu stiintã a
înregistrãrilor în contabilitate, având drept consecintã
denaturarea veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum si a
elementelor de activ si de pasiv ce se reflectã în bilant, constituie
infractiunea de fals intelectual si se pedepsesc conform legii”.
42. Articolul
4 se abrogã.
43. Articolul
42 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 42. - (1)
În termen de sase luni de
la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finantelor Publice va
elabora normele si reglementãrile contabile simplificate, armonizate cu
directivele europene.
(2) Ministerul
Finantelor Publice si institutiile prevãzute la art. 4 alin. (2) din
prezenta lege vor elabora si vor actualiza permanent reglementãrile
contabile aplicabile persoanelor prevãzute la art. 1”.
44. Articolul
43 se abrogã.
45. Dupã
articolul 46 se introduce articolul 461, cu urmãtorul cuprins:
“Art. 461. - (1)
Pentru asigurarea cadrului organizatoric de consultare si analizã în
procesul de elaborare a normelor si reglementãrilor din domeniul
contabilitãtii, se reorganizeazã Colegiul Consultativ al
Contabilitãtii, care functioneazã pe lângã Ministerul
Finantelor Publice.
(2) Modul de
organizare, atributiile si sursele de finantare a cheltuielilor se stabilesc
prin Regulamentul de organizare si functionare a Colegiului Consultativ al
Contabilitãtii, care se aprobã prin hotãrâre a
Guvernului”.
46. La
articolul 47, dupã penultima liniutã se introduc trei noi
liniute, cu urmãtorul cuprins:
“-
Hotãrârea Guvernului nr. 252/1996 privind regimul diferentelor de curs
valutar aferente capitalului social în devize si alte operatiuni aplicabile
începând cu bilantul contabil cu termen de depunere pânã la 15 aprilie
1996, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din
11 aprilie 1996, cu modificãrile ulterioare;
-
Hotãrârea Guvernului nr. 483/1996 privind prestarea serviciilor în
domeniul contabilitãtii, verificarea si certificarea bilantului contabil
în baza prevederilor Legii contabilitãtii nr. 82/1991, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 2 iulie 1996, cu
modificãrile ulterioare;
-
Hotãrârea Guvernului nr. 22/1998 privind unele mãsuri pentru
reflectarea în contabilitatea agentilor economici a unor operatiuni
economico-financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 34 din 29 ianuarie 1998;”
Art. II. - În cuprinsul Legii contabilitãtii nr.
82/1991, republicatã, denumirea “Ministerul Finantelor”, se înlocuieste cu denumirea “Ministerul Finantelor Publice”.
Art. III. - Dupã aprobarea de cãtre Parlamentul
României a prezentei ordonante, Legea contabilitãtii nr. 82/1991,
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 20
ianuarie 2000, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându-se articolelor o nouã numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
finantelor publice,
Mihai Nicolae
Tãnãsescu
Ministrul
integrãrii europene,
Hildegard
Carola Puwak
Ministrul
pentru întreprinderile mici si mijlocii si cooperatie,
Silvia Ciornei
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 61.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru completarea Legii sanitare
veterinare nr. 60/1974
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. II.6 din
Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptã
prezenta ordonantã.
Art. I. - Legea sanitarã veterinarã nr. 60/1974,
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 30
decembrie 1991, cu modificãrile si completãrile ulterioare, se
completeazã dupã cum urmeazã:
- La articolul
30, dupã alineatul 2 se introduc patru noi alineate, cu urmãtorul
cuprins:
“Functionarea
unitãtilor de tãiere a animalelor, inclusiv a
pãsãrilor, de colectare, prelucrare, procesare, depozitare si valorificare a produselor de origine
animalã, unitãti stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor, este permisã numai
dacã au asiguratã asistenta sanitarã veterinarã de
stat, în conditiile prezentei legi. Asistenta tehnicã si controlul
sanitar veterinar al animalelor, produselor de origine animalã si altor
produse si materii supuse controlului sanitar veterinar în unitãtile
prevãzute la alin. 3 se asigurã de personalul sanitar veterinar
angajat, în conditiile legii, pe perioadã determinatã, de
cãtre directiile sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti. Stabilirea tarifelor se face conform prevederilor art. 33 alin. 4.
Valoarea operatiunilor care se realizeazã în exercitarea
activitãtii de inspectie si control sanitar veterinar se vireazã
lunar de cãtre unitãtile prevãzute la alin. 3 în contul
directiilor sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
competente teritorial, si constituie, pentru acestea, fonduri extrabugetare
destinate în vederea finantãrii cheltuielilor materiale si de personal,
care se înregistreazã în contabilitate în mod distinct”.
Art. II. - În termen de 60 de zile de la data intrãrii
în vigoare a prezentei ordonante, prin ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si pãdurilor vor fi aprobate instructiunile pentru
organizarea si desfãsurarea activitãtilor efectuate de personalul
sanitar veterinar în unitãtile prevãzute la art. 30 alin. 3 din
Legea nr. 60/1974, republicatã, cu modificãrile ulterioare si cu
cele aduse prin prezenta ordonantã.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor,
Ilie Sârbu
Ministrul
muncii si solidaritãtii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai Nicolae
Tãnãsescu
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 62.