MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul
XIII - Nr. 769 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 3 decembrie 2001
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
153. - Ordonantă de urgentă pentru aplicarea
Rezolutiei nr. 1.373/2001 a Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite privind
combaterea terorismului international
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
2. - Decizie a Comisiei centrale fiscale a impozitelor
indirecte privind aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea
adăugată, cu modificările ulterioare, ale prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, cu modificările
ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit, cu modificările ulterioare
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
26. - Circulară pentru modificarea si completarea
Regulamentului nr. 3/1997 privind efectuarea operatiunilor valutare, cu
modificările si completările ulterioare
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aplicarea Rezolutiei nr. 1.373/2001 a Consiliului de Securitate al Organizatiei
Natiunilor Unite privind combaterea terorismului international
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României, în
vederea aplicării prevederilor Rezolutiei nr. 1.373 din 28 septembrie 2001 a
Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite, pentru îndeplinirea
obligatiei care revine statelor membre ale Organizatiei Natiunilor Unite de a
îndeplini rezolutiile adoptate de Consiliul de Securitate, în conformitate cu
prevederile cap. VII al Cartei Natiunilor Unite,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - (1) Autoritătile si institutiile publice vor lua măsurile
necesare pentru aplicarea prevederilor Rezolutiei nr. 1.373/2001 a Consiliului
de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite privind combaterea terorismului
international, iar persoanele fizice si juridice române, precum si persoanele
fizice si juridice străine care desfăsoară activităti pe teritoriul României se
vor conforma regulilor si măsurilor întreprinse în acest scop.
(2) Textul Rezolutiei nr. 1.373/2001 a Consiliului de Securitate al
Organizatiei Natiunilor Unite este prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Orice încălcare a prevederilor prezentei ordonante de urgentă
atrage răspunderea persoanelor vinovate, în conformitate cu prevederile legale
în vigoare.
Art. 3. - (1) Se constituie un consiliu interministerial pentru
urmărirea aplicării Rezolutiei nr. 1.373/2001 a Consiliului de Securitate al
Organizatiei Natiunilor Unite, care va prezenta periodic rapoarte Guvernului
României.
(2) Consiliul interministerial va functiona sub coordonarea Ministerului
Afacerilor Externe si va fi alcătuit din reprezentantii autoritătilor si
institutiilor publice prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 4. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta ordonantă
de urgentă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul apărării nationale,
Ioan Mircea Pascu
p. Ministru de interne,
Nicolae Berechet,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stănoiu
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Bucuresti, 21
noiembrie 2001.
Nr. 153.
ANEXA Nr. 1
Consiliul de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite,
reafirmând rezolutiile nr. 1.269/1999 din 19 octombrie 1999 si nr.
1.368/2001 din 12 septembrie 2001,
reafirmând, de asemanea, condamnarea fără echivoc a atacurilor teroriste
care au avut loc la New York, Washington D.C. si Pennsylvania la 11 septembrie
2001 si exprimându-si hotărârea de a interzice orice asemenea acte,
considerând că asemenea acte, ca orice act de terorism international,
constituie o amenintare la adresa păcii si securitătii internationale,
reafirmând dreptul inerent la apărare individuală sau colectivă, asa cum
este recunoscut de Carta Natiunilor Unite si reiterat în Rezolutia nr.
1.368/2001,
subliniind necesitatea de a combate prin toate mijloacele, conform
Cartei Natiunilor Unite, amenintările la adresa păcii si securitătii cauzate de
acte teroriste, profund preocupat de cresterea în diferite regiuni ale lumii a
numărului actelor de terorism motivate de intolerantă si extremism,
chemând toate statele să actioneze împreună de urgentă pentru a preveni
si a suprima actele de terorism, inclusiv prin cooperare sporită si aplicarea
în totalitate a conventiilor internationale relevante referitoare la terorism,
recunoscând necesitatea ca statele să întărească cooperarea
internatională prin adoptarea de măsuri suplimentare pentru prevenirea si
suprimarea pe teritoriile lor, prin toate măsurile legale, a finantării si
pregătirii oricăror acte de terorism,
reafirmând principiile stabilite de Adunarea Generală a Organizatiei
Natiunilor Unite în declaratia sa din octombrie 1970 [Rezolutia nr.
2.625(XXV)], reiterată de Consiliul de Securitate al Organizatiei Natiunilor
Unite în Rezolutia sa nr. 1.189/1998 din 13 august 1998, conform căreia fiecare
stat are obligatia de a se abtine de la organizarea, instigarea, sprijinirea
sau participarea la acte teroriste în alt stat ori de la tolerarea actiunilor
organizate pe teritoriul său si orientate spre comanditarea unor asemenea acte,
actionând în baza prevederilor cap. VII al Cartei Natiunilor Unite, ai
grupărilor teroriste si prin eliminarea furnizării de arme teroristilor;
1. decide ca toate statele:
a) să prevină si să suprime finantarea actelor teroriste;
b) să incrimineze asigurarea sau colectarea voită de fonduri de către
conationalii lor ori pe teritoriile lor, prin orice mijloace, direct sau
indirect, cu intentia ca fondurile să fie utilizate sau având cunostintă că
acestea urmează să fie utilizate în scopul săvârsirii de acte teroriste;
c) să înghete fără întârziere fondurile si alte bunuri financiare ori
resurse economice ale persoanelor care comit sau încearcă să comită acte
teroriste ori care participă la sau facilitează comiterea de acte teroriste,
ale entitătilor aflate în proprietatea sau controlate direct ori indirect de
asemenea persoane, ale persoanelor sau entitătilor care actionează în numele
sau sub conducerea unor astfel de persoane si entităti, inclusiv fondurile
provenite sau generate de proprietatea detinută ori controlată direct sau
indirect de asemenea teroristi ori de persoane si entităti asociate;
d) să interzică nationalilor sau persoanelor si entitătilor din
teritoriile lor de a pune la dispozitie, în mod direct sau indirect, orice
fonduri, bunuri financiare sau resurse economice ori servicii financiare sau
alte servicii asemănătoare în beneficiul persoanelor care comit, încearcă să
comită, facilitează sau participă la comiterea
actelor teroriste, al
entitătilor aflate în proprietatea lor sau controlate în mod direct ori
indirect de asemenea persoane sau de persoane si entităti actionând în numele
ori sub conducerea acestor persoane;
2. decide, de asemenea, ca toate statele:
a) să se abtină de la acordarea oricărei forme de sprijin, activ sau
pasiv, entitătilor sau persoanelor implicate în acte teroriste, inclusiv prin
suprimarea recrutării de membri
b) să întreprindă măsurile necesare în vederea prevenirii comiterii de
acte teroriste, inclusiv prin stabilirea unui istem de alertă timpurie între
state prin schimbul de nformatii;
c) să refuze sederea pe teritoriile lor a acelora care inantează,
plănuiesc, sprijină sau comit atacuri teroriste ori oferirea de adăpost în
acest sens;
d) să îi impiedice pe cei care finantează, plănuiesc, facilitează sau
comit acte teroriste de a folosi teritoriile lor pentru aceste scopuri
împotriva altor state sau cetătenilor acestora;
e) să se asigure că orice persoană care participă la finantarea,
planificarea, pregătirea sau comiterea actelor teroriste ori care sprijină
aceste acte este adusă în fata justitiei si să se asigure că, în completarea
oricăror alte măsuri de combatere a acestora, asemenea acte teroriste sunt
calificate drept infractiuni grave în legile si în reglementările interne, precum
si că pedeapsa reflectă în mod corespunzător gravitatea actelor teroriste;
f) să îsi acorde unele altora întregul sprijin pentru investigatiile si
actiunile penale asociate finantării sau sprijinirii actelor teroriste,
inclusiv asistentă în obtinerea probelor pe care le detin si care sunt necesare
actiunilor penale;
g) să prevină deplasarea teroristilor si a grupărilor teroriste prin
exercitarea unui control eficient al frontierelor si al eliberării actelor de
identitate si a documentelor de călătorie, precum si prin măsuri de prevenire a
contrafacerii, falsificării sau utilizării frauduloase a actelor de identitate
si a documentelor de călătorie;
3. cere statelor:
a) să identifice mijloace pentru intensificarea si accelerarea
schimbului de informatii operative, în special cu privire la: actiuni sau
deplasări ale teroristilor ori ale retelelor teroriste; documente de călătorie
falsificate; trafic cu arme, materii explozive sau alte materiale periculoase;
folosirea tehnologiei în domeniul comunicatiilor de către grupări teroriste si
amenintarea creată de detinerea de către grupurile teroriste a armelor de
distrugere în masă;
b) să efectueze schimb de informatii în conformitate cu dispozitiile
legale interne si internationale si să coopereze în domeniile administrativ si
judiciar pentru a împiedica comiterea de acte teroriste;
c) să coopereze în special prin intermediul întelegerilor si al
acordurilor bilaterale si multilaterale pentru prevenirea si combaterea
atacurilor teroriste si să actioneze împotriva autorilor acestor acte;
d) să devină cât mai curând posibil părti la conventiile si protocoalele
internationale relevante în domeniul terorismului, inclusiv la Conventia
internatională pentru combaterea finantării terorismului din 9 decembrie 1999;
e) să întărească cooperarea si să aplice în întregime cele 12 conventii
si protocoale internationale relevante în domeniul terorismului, precum si
rezolutiile Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite nr.
1.269/1999 si nr. 1.368/2001;
f) să întreprindă măsurile necesare în conformitate cu prevederile
relevante din dreptul intern si international, inclusiv cu standardele
internationale în domeniul protectiei drepturilor omului, înainte de acordarea
statutului de refugiat, pentru a se asigura că solicitantii de azil nu au
planificat, nu au facilitat sau nu au participat la comiterea de acte
teroriste;
g) să se asigure, în conformitate cu dreptul international, că statutul
de refugiat nu este utilizat în mod
abuziv de autorii,
organizatorii sau facilitatorii actelor teroriste si că revendicările cu
motivatie politică nu vor fi recunoscute ca motive pentru respingerea cererilor
de extrădare a presupusilor teroristi;
4. ia notă cu îngrijorare de legătura strânsă dintre terorismul
international si crima organizată la nivel
transnational, de
traficul ilicit de stupefiante, operatiunile de spălare a banilor, traficul
ilegal cu arme, transportul ilegal de materiale nucleare, chimice, biologice si
alte materiale cu potential letal si, în această privintă, evidentiază
necesitatea întăririi coordonării eforturilor la nivel national, subregional,
regional si international în scopul consolidării reactiei internationale la
această amenintare gravă la adresa securitătii internationale;
5. declară că actele, metodele si practicile teroriste sunt contrare
scopurilor si principiilor Organizatiei Natiunilor Unite si că finantarea,
planificarea si incitarea la acte teroriste, în cunostintă de cauză, sunt
contrare scopurilor si principiilor Organizatiei Natiunilor Unite;
6. decide să creeze, în conformitate cu paragraful 28 din regulile
provizorii de procedură, un comitet al Consiliului de Securitate al
Organizatiei Natiunilor Unite, format din toti membrii consiliului, pentru a
monitoriza aplicarea prezentei rezolutii, cu asistenta si expertiza necesare,
si cere tuturor statelor să raporteze comitetului, nu mai târziu de 90 de zile
de la data adoptării prezentei rezolutii si, ulterior, conform programului
stabilit de comitet, asupra măsurilor luate pentru punerea în aplicare a prezentei
rezolutii;
7. orientează comitetul în vederea stabilirii sarcinilor sale si a
prezentării unui plan de activităti în termen de 30 de zile de la data
adoptării prezentei rezolutii, precum si a evaluării sprijinului necesar, în
consultare cu secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite;
8. îsi exprimă hotărârea de a lua toate măsurile necesare pentru a
asigura deplina aplicare a prezentei rezolutii, în conformitate cu
responsabilitătile sale, potrivit Cartei Natiunilor Unite;
9. hotărăste să urmărească în continuare această chestiune.
ANEXA Nr. 2
AUTORITĂTILE SI INSTITUTIILE PUBLICE
reprezentate în Consiliul interministerial pentru urmărirea aplicării
Rezolutiei nr. 1.373/2001
a Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite
1. Ministerul Afacerilor Externe
2. Ministerul Finantelor Publice
3. Ministerul Justitiei
4. Ministerul Apărării Nationale
5. Ministerul de Interne
6. Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
7. Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei
8. Serviciul Român de Informatii
9. Serviciul de Informatii Externe
10. Banca Natională a României.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICE
COMISIA CENTRALĂ
FISCALĂ A IMPOZITELOR INDIRECTE
pivind
aprobarea solutiilor referitoare la aplicarea prevederilor
Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată,
cu
modificările ulterioare, ale prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 3/1992
privind taxa
pe valoarea adăugată, republicată, cu modificările ulterioare,
si ale
Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificările
ulterioare
Articol unic. - Se aprobă solutiile prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta decizie, referitoare a aplicarea unitară a prevederilor
unor articole din rdonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000 privind axa pe
valoarea adăugată, cu modificările ulterioare, din rdonanta Guvernului nr.
3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, cu modificările
ulterioare (în vigoare până la data de 15 martie 2000), si din Ordonanta
Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificările ulterioare,
adoptate de Comisia centrală fiscală a impozitelor indirecte, constituită în
baza Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.349/2001 în sedinta din
data de 26 octombrie 2001.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 26
noiembrie 2001.
Nr. 2.
ANEXĂ
SOLUTII
privind aplicarea unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea
adăugată si impozitul pe venit
Articolul 17 lit. B.a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000
privind taxa pe valoarea adăugată
Scoaterea definitivă a bunurilor străine
din zona liberă cu altă destinatie decât România se încadrează în prevederile
art. 17 lit. B.a). Justificarea cotei zero a taxei pe valoarea adăugată se face
cu următoarele documente:
a) factura externă;
b) documentul de transport international cu destinatie externă, vizat de
autoritatea vamală, care atestă iesirea bunurilor străine din zona liberă;
c) dovada introducerii în bancă a declaratiei de încasare valutară sau,
după caz, a încasării contravalorii bunurilor în valută.
Articolul 17 lit. B.n) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000
privind taxa pe valoarea adăugată
Pentru lucrările de reabilitare a locuintelor existente, constând în
instalarea de centrale termice, pentru care la data emiterii Ordinului
ministrului finantelor nr. 1.026/2000 era obligatorie autorizarea conform Legii
nr. 50/1991 privind autorizarea executării constructiilor si unele măsuri
pentru realizarea locuintelor, republicată, cu modificările ulterioare, cota
zero a taxei pe valoarea adăugată se aplică în conformitate cu prevederile art.
17 lit. B.n), chiar dacă nu mai există obligatia autorizării acestor lucrări
potrivit modificărilor aduse Legii nr. 50/1991 prin Legea nr. 453/2001.
Pentru aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea adăugată în cazul
lucrărilor mentionate la alineatul precedent, executate după data intrării în
vigoare a Legii nr. 453/2001, se va avea în vedere valoarea acesteia înscrisă
în contractele încheiate cu prestatorii de servicii.
Este obligatorie prezentarea avizului unitătii distribuitoare de gaze
naturale si a avizului unitătii de termoficare pentru debransarea de la
sistemul centralizat, dacă este cazul.
Art. 6 lit. A.i) 11, respectiv art. 6 lit. A.k) 8 începând cu 28 august
1997, din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată,
republicată, cu modificările ulterioare
Livrările de gaze efectuate în perioada iulie 1993 - 11 septembrie 1998
pentru producerea de energie termică destinată populatiei sunt scutite de taxa
pe valoarea adăugată, cu exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente
cumpărărilor de bunuri si prestărilor de servicii desti- nate acestor
operatiuni, în baza prevederilor art. 6 lit. A.i) 11 din Ordonanta Guvernului
nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, în perioada iulie 1993 - 27
august 1997, si ale art. 6 lit. A.k) 8 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992,
astfel cum a fost modificată prin Ordonanta Guvernului nr. 34/1997, în perioada
28 august 1997 - 11 septembrie 1998.
Art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit,
cu modificările si completările ulterioare
În situatia în care unul dintre copiii aflati în întretinerea
contribuabilului devine major, coeficientii de deducere personală suplimentară
de care va beneficia contribuabilul sunt următorii:
- 0,20, pentru copilul major care este încadrat în categoria “alte
persoane aflate în întretinere”;
- 0,35, pentru următorii doi copii minori aflati în întretinere, în
ordinea nasterii acestora;
- 0,20, pentru ceilalti copii minori aflati în întretinere.
pentru
modificarea si completarea Regulamentului nr. 3/1997
privind efectuarea operatiunilor valutare, cu
modificările si completările ulterioare
În temeiul prevederilor art. 11, 12 si 50 din Legea nr. 101/1998 privind
Statutul Băncii Nationale a României si având în vedere angajamentele asumate
prin Documentul de pozitie al României pentru capitolul 4 - Libera circulatie a
capitalurilor, deschis în cadrul negocierilor pentru aderare la Uniunea
Europeană,
Banca Natională a României emite prezenta circulară.
Art. I. - Regulamentul nr. 3/1997 privind efectuarea operatiunilor valutare,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 395 din 31 decembrie
1997, cu modificările ulterioare, se modifică si se completează după cum
urmează:
1. Punctul 1.3 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.3. Valută - moneda natională a altui stat, moneda unică a unei
uniuni monetare a unor state, precum si monedele compuse, cum ar fi Drepturile
Speciale de Tragere.”
2. Punctul 1.5 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.5. Credite legate de comertul international – credite acordate
pe bază de contract în cursul operatiunilor de comert international cu bunuri
si servicii sub formă de avansuri, plăti în rate pe faze intermediare de
executie sau la solicitarea furnizorului de mărfuri/servicii, plăti la un
anumit termen de la livrarea mărfurilor/prestarea serviciului, credit furnizor,
indiferent dacă s-au emis sau nu efecte de comert, rescadentarea unor astfel de plăti si finantarea unor astfel de
credite de către un tert; în această categorie se includ si operatiunile de
factoring.”
3. Punctul 1.6 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.6. Credite si împrumuturi financiare - finantări de orice
natură acordate pe baze contractuale de către un creditor debitorului, inclusiv
finantarea tranzactiilor comerciale în care nu participă un rezident si orice
modalitate prin care creditorul stinge sau preia o obligatie a debitorului fată
de un tert; în această categorie se includ si împrumuturile ipotecare, creditul
de consum, operatiunile de leasing financiar.”
4. Punctul 1.7 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.7. Termenul creditului/împrumutului - durata pe care se acordă
creditul/împrumutul, stabilită prin contract, ori, în lipsa unor clauze
contractuale exprese, perioada dintre data semnării contractului de credit si
data achitării de către debitor a obligatiei asumate - data livrării
mărfii/prestării serviciu- lui ori, după caz, data ultimei rambursări; din
punct de vedere al termenului creditele si împrumuturile ori alte angajamente
se clasifică astfel:
a) pe termen scurt - când termenul este până la un an inclusiv;
b) pe termen mediu - când termenul este cuprins între un an si 5 ani;
c) pe termen lung - când termenul este mai mare de 5 ani.”
5. După punctul 1.8 al articolului 1 se introduce punctul 1.8 1 cu următorul cuprins:
“1.81 Bursă - piată organizată pe care se tranzactionează valori mobiliare, oficial
recunoscută în tara în care aceasta functionează; această categorie include si
piata valorilor necotate la bursă, denumită si piata over-the-counter.”
6. Punctul 1.12 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.12. Investitie directă - investitie de orice natură efectuată
în scopul stabilirii sau al mentinerii de legături economice durabile, inclusiv
finantarea acestei investitii, si care se realizează, fără a se limita la
acestea, prin următoarele modalităti:
a) constituirea sau extinderea unei sucursale ori a unei noi entităti
apartinând integral persoanei care furnizează capitalul sau achizitionarea
integrală a unei entităti deja existente;
b) participarea într-o entitate nouă sau într-una existentă în scopul
stabilirii ori al mentinerii de legături economice durabile;
c) acordarea de credite si împrumuturi pe termen lung în scopul
stabilirii ori al mentinerii de legături economice durabile;
d) acordarea de credite, indiferent de termen, pentru finantarea unei
investitii proprii realizate în una dintre modalitătile prevăzute la lit. a)
sau b);
e) reinvestirea profitului în scopul mentinerii unei legături economice
durabile.”
7. Punctul 1.13 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.13. Legături economice durabile - relatii stabilite ca urmare
a detinerii unei participatii de minimum 10% la capitalul social al unei
entităti sau care să permită participarea efectivă la administrarea sau la
controlul entitătii respective; în această categorie se includ si relatiile
decurgând dintr-un aranjament încheiat în scopul participării la profitul
realizat din desfăsurarea unei activităti economice.”
8. După punctul 1.16 al articolului 1 se introduc punctele 1.161 , 1.162 , 1.163 , 1.164 , 1.165 , 1.166 si 1.167 cu următorul cuprins:
“1.161. Investitii imobiliare - achizitionarea de clădiri si terenuri,
construirea de clădiri, în scop de câstig sau folosintă personală; în această
categorie se includ si investitiile efectuate în scopul arătat, prin care se
dobândeste un drept de uz ori de uzufruct asupra unui imobil.
1.162. Operatiuni cu valori mobiliare tranzactionate în mod curent pe
piata de capital - operatiuni cu actiuni sau cu alte titluri de natură
participativă, cu obligatiuni, alte titluri de credit si instrumente financiare
derivate, cu scadentă initială, de regulă mai mare de un an.
1.163. Operatiuni cu valori mobiliare si alte instrumente tranzactionate
în mod curent pe piata monetară – operatiuni cu titluri de stat,
certificate de depozit, instrumente financiare derivate, titluri de credit si
alte asemenea instrumente specifice pietei monetare, cu scadentă initială de
regulă mai mică de un an.
1.164. Operatiuni cu unităti ale organismelor de plasament colectiv - OPC
- operatiuni cu titluri de natură participativă la fonduri de investitii,
fonduri mutuale sau la alte entităti, cu sau fără personalitate juridică,
constituite în scopul realizării de investitii colective în:
a) valori mobiliare tranzactionate în mod curent pe piata de capital;
b) valori mobiliare si alte instrumente tranzactionate în mod curent pe
piata monetară;
c) alte active.
1.165. Garantii - tranzactii din care rezultă constituirea unei
ipoteci sau a unui gaj, fideiusiunea, avalul si alte modalităti de garantare a
efectuării plătii sau a executării unei alte obligatii contactuale, inclusiv
garantiile acordate de terti.
1.166. Operatiuni de schimb valutar - tranzactii constând în
cumpărarea si vânzarea de valută contra monedei nationale sau contra altei
valute.
1.167. Asistentă tehnică - asistentă legată
de producerea si distribuirea de mărfuri si servicii, în
toate stadiile, acordată pe o perioadă limitată în functie de scopul specific
al unei asemenea asistente si care include, fără a se limita la: vizite ale
expertilor, întocmirea de proiecte, supravegherea productiei, studii de
piată, pregătirea personalului.”
9. Punctul 1.17.1 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.17.1. Curente - operatiuni valutare efectuate între rezidenti
si nerezidenti, care decurg, fără a se limita la acestea, din:
a) tranzactii de comert international cu bunuri si servicii si alte
asemenea tranzactii care presupun o contraprestatie imediată;
b) alte operatiuni care nu sunt de natura operatiunilor valutare de
capital, astfel cum sunt definite la pct. 1.17.2, cum ar fi: impozite si taxe -
cu exceptia taxelor succesorale -, comisioane, onorarii, cheltuieli de
judecată, amenzi, asistentă tehnică, sume decurgând din drepturile de asigurări
sociale, inclusiv pensii, într-un sistem public sau privat, câstiguri din
jocuri de noroc, prime si indemnizatii decurgând din contracte de
asigurare/reasigurare - cu exceptia asigurărilor de viată si de credite -,
leasing operational, cheltuieli cu întretinerea proprietătilor detinute în alt
stat, cheltuieli de reprezentare, cheltuieli guvernamentale, abonamente la
publicatii, participare la organizatii, cluburi;
c) repatrierea veniturilor nete sub formă de dividende, dobânzi, chirii
etc. provenind din operatiuni de capital;
d) remiteri de sume moderate*) reprezentând cheltuieli curente ce decurg
din obligatii legale de întretinere a membrilor familiei - sot, sotie, copii
ori alte persoane aflate în întretinere;
e) cheltuielile care nu sunt de natura operatiunilor de capital, făcute
de rezidenti deplasati în străinătate în scop de recreere, vacantă, sport,
afaceri, vizite la prieteni, misiuni, întâlniri, conferinte, îngrijirea
sănătătii, educatie, religie.”
10. Punctul 1.17.2.2 al articolului 1 se abrogă.
11. Punctul 1.17.2.3 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.17.2.3. Investitii imobiliare - altele decât cele prevăzute la
pct. 1.17.2.1 - investitii în bunuri imobile afectate unei investitii directe:
a) în România ale nerezidentilor;
b) în străinătate ale rezidentilor.”
12. Punctul 1.17.2.4 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.17.2.4. Operatiuni cu valori mobiliare tranzactionate în mod
curent pe piata de capital neincluse la pct. 1.17.2.1 - investitii directe,
la pct. 1.17.2.5 - operatiuni cu valori mobiliare si alte instrumente
tranzactionate în mod curent pe piata monetară ori la pct. 1.17.2.6 -
operatiuni cu unităti ale organismelor de plasament colectiv - OPC:
a) admiterea valorilor mobiliare românesti pe o piată de capital străină
prin:
a1) emisiune prin ofertă publică sau vânzare de către emitent, în mod
direct sau printr-un intermediar;
a2) admitere la cota unei burse în conformitate cu proceduri specifice;
b) admiterea valorilor mobiliare străine pe piata de capital românească
prin:
b1) emisiune prin ofertă publică sau vânzarea de către emitent, în mod
direct ori printr-un intermediar;
b2) admitere la cota unei burse în conformitate cu proceduri specifice;
c) tranzactii ale nerezidentilor cu valori mobiliare românesti pe piata
de capital:
c1) achizitionare de valori mobiliare românesti tranzactionate la bursă;
c2) achizitionare de valori mobiliare românesti tranzactionate în afara
bursei;
d) tranzactii ale rezidentilor cu valori mobiliare străine pe piata de
capital:
d1) achizitionare**) de valori mobiliare străine tranzactionate la
bursă;
d2) achizitionare**) de valori mobiliare străine tranzactionate în afara
bursei.”
13. Punctul 1.17.2.5 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.17.2.5. Operatiuni cu valori mobiliare si alte instrumente
tranzactionate în mod curent pe piata monetară:
a) admiterea valorilor mobiliare si a altor instrumente românesti pe o
piată monetară străină prin:
a1) emisiune prin ofertă publică sau vânzare de către emitent, în mod
direct sau printr-un intermediar, pe o piată monetară;
a2) acces pe o piată monetară, în conformitate cu proceduri specifice,
după caz;
b) admiterea valorilor mobiliare străine pe piata monetară românească
prin:
b1) emisiune prin ofertă publică sau vânzare de către emitent, în mod
direct sau printr-un intermediar;
b2) acces pe piata monetară, în conformitate cu proceduri specifice,
după caz;
c) tranzactii - achizitionare - ale nerezidentilor cu valori mobiliare
si alte instrumente românesti pe piata monetară;
d) tranzactii - achizitionare**) - ale rezidentilor cu valori mobiliare
si cu alte instrumente străine pe piata monetară.”
14. Punctul 1.17.2.6 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.17.2.6. Operatiuni cu unităti ale organismelor de plasament
colectiv - OPC:
a) admiterea unitătilor organismelor de plasament colectiv - OPC
românesti pe o piată de capital străină prin:
a1) emisiune prin ofertă publică sau vânzare de către emitent, în mod
direct sau printr-un intermediar;
a2) admitere la cota unei burse în conformitate cu proceduri specifice;
b) admiterea unitătilor organismelor de plasament colectiv - OPC străine
pe piata de capital românească prin:
b1) emisiune prin ofertă publică sau vânzare de către emitent, în mod
direct ori printr-un intermediar;
b2) admitere la cota unei burse în conformitate cu proceduri specifice;
c) tranzactii ale nerezidentilor cu unităti ale organismelor de plasament colectiv - OPC românesti pe piata de capital:
c1) achizitionarea de unităti ale organismelor de plasament colectiv -
OPC românesti tranzactionate la bursă;
c2) achizitionarea de unităti ale organismelor de plasament colectiv -
OPC românesti tranzactionate în afara bursei;
d) tranzactii ale rezidentilor cu unităti ale organismelor de plasament
colectiv - OPC străine pe piata de capital:
d1) achizitionarea **) de unităti ale organismelor de plasament colectiv -
OPC străine tranzactionate la bursă;
d2) achizitionarea **) de unităti ale organismelor de plasament colectiv -
OPC străine tranzactionate în afara bursei.”
15. Punctul 1.17.2.7 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.17.2.7. Credite legate de comertul international în care participă
un rezident:
a) acordate de nerezidenti rezidentilor;
b) acordate de rezidenti nerezidentilor.”
16. Punctul 1.17.2.8 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.17.2.8. Creditele si împrumuturile financiare neincluse la
pct. 1.17.2.1 - investitii directe, la pct. 1.17.2.7 – credite legate de
comertul international în care participă un rezident si la pct. 1.17.2.14 lit.
a) - împrumuturi cu caracter personal:
a) acordate de nerezidenti rezidentilor;
b) acordate de rezidenti nerezidentilor.”
17. Punctul 1.17.2.9 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.17.2.9. Garantii:
a) acordate de nerezidenti rezidentilor;
b) acordate de rezidenti nerezidentilor.”
18. Punctul 1.17.2.12 al articolului 1 se abrogă.
19. Punctul 1.17.2.13 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.17.2.13. Transferurile aferente derulării contractelor de
asigurare de viată si de credit - transferuri de capital reprezentând
prime, anuităti, sume asigurate, indemnizatii, decurgând din:
a) contracte de asigurare de viată si de credit, încheiate între
rezidenti si societăti de asigurare nerezidente;
b) contracte de asigurare de viată si de credit, încheiate între
societăti de asigurare rezidente si nerezidenti;
c) alte transferuri decurgând din contracte de asigurare.”
20. Punctul 1.17.2.14 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.17.2.14. Transferuri de capital cu caracter personal:
a) împrumuturi;
b) cadouri si donatii;
c) dote;
d) mosteniri si legate;
e) achitarea de către imigranti a datoriilor în tara în care au avut
stabilită anterior resedinta;
f) transferuri de active ale rezidentilor, realizate, în cazul emigrării
acestora, în perioada premergătoare plecării, la data instalării sau pe
perioada sederii în străinătate;
g) transferuri de sume reprezentând economii ale imigrantilor, dispuse
de acestia pe perioada sederii în România, având ca destinatie tara în care au
avut stabilită anterior resedinta.”
21. După punctul 1.17.2.14 al articolului 1 se introduce punctul
1.17.2.14 1 cu următorul cuprins:
“1.17.2.141. Import si export fizic de active financiare:
a) valori mobiliare si alte titluri negociabile;
b) instrumente de plată.”
22. Punctul 1.17.2.15 al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“1.17.2.15. Alte miscări de capital:
a) impozite si taxe aferente mostenirilor;
b) despăgubiri rezultate din operatiuni de capital;
c) restituiri de sume în cazul anulării ori rezilierii contractelor sau
restituiri de sume necuvenite, decurgând din operatiuni de capital;
d) transferuri de sume rezultând din valorificarea drepturilor de
proprietate intelectuală - patente, desene, mărci, inventii;
e) transferuri de sume în valută reprezentând prestări de servicii,
neincluse la pct. 1.17.2.10 - operatiuni în conturi curente;
f) alte transferuri de natura operatiunilor de capital, care nu pot fi
încadrate în categoriile prevăzute la pct. 1.17.2.”
23. Punctul 1.20 va avea următorul cuprins:
“1.20. Piata valutară - piata pe care sunt executate, oricând în
cursul unei zile de tranzactionare, operatiuni de schimb valutar la cursuri de
schimb determinate - cotate liber de intermediari autorizati.”
24. După articolul 1 se introduce articolul 1 1 cu următorul cuprins:
“Art. 11). - Operatiunile valutare, astfel cum sunt definite la pct. 1.17.1 si
1.17.2, realizate de persoane fizice si entităti cu sau fără personalitate
juridică, vor fi interpretate într-un sens larg, astfel încât acestea să
acopere, după caz, si fără a fi limitative:
a) încheierea si derularea tranzactiilor, dar si transferurile decurgând
din acestea;
b) accesul la toate tehnicile financiare disponibile pe piată pentru
realizarea unei anumite operatiuni - tranzactii la vedere sau la termen,
tranzactii swap, tranzactii cu optiuni, deschiderea conturilor si plasarea
fondurilor în conturi, tranzactii forward cu valută în conturi;
c) lichidarea sau cesionarea activelor dobândite în urma investitiilor
sau a altor operatiuni, repatrierea profiturilor rezultate sau utilizarea
acestora;
d) rambursarea creditelor si împrumuturilor.”
25. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Regimul operatiunilor valutare de capital, astfel cum sunt
definite la pct. 1.17.2, este cel prevăzut în prezentul regulament, cu exceptia
cazului în care printr-o lege specială ori printr-un act normativ dat în
aplicarea legii se instituie un regim derogatoriu.
Sunt supuse autorizării prealabile a Băncii Nationale a României
următoarele operatiuni de capital, dacă acestea nu sunt de natura datoriei
publice externe;
a) admiterea valorilor mobiliare si a unitătilor organismelor de
plasament colectiv - OPC străine pe piata de capital românească, prevăzută la
pct. 1.17.2.4 lit. b) si la pct. 1.17.2.6 lit. b);
b) tranzactii ale rezidentilor cu valori mobiliare si unităti ale
organismelor de plasament - OPC străine, prevăzute la pct. 1.17.2.4 lit. d) si
la pct. 1.17.2.6 lit. d);
c) operatiuni cu valori mobiliare si cu alte instrumente tranzactionate
în mod curent pe piata monetară, prevăzute la pct. 1.17.2.5 lit. a)-d);
d) credite si împrumuturi financiare acordate de rezidenti
nerezidentilor, prevăzute la pct. 1.17.2.8 lit. b), mai putin operatiunile de
leasing financiar pe termen scurt;
e) credite si împrumuturi financiare, pe termen scurt, acordate de
nerezidenti rezidentilor, prevăzute la pct. 1.17.2.8 lit. a);
f) garantii acordate de rezidenti nerezidentilor, prevăzute la pct.
1.17.2.9 lit. b);
g) operatiuni în conturi curente si de depozit deschise de rezidenti în
străinătate, prevăzute la pct. 1.17.2.10 lit. b) si la pct. 1.17.2.11 lit. b);
h) operatiuni în conturi de depozit în lei deschise de nerezidenti în
România, prevăzute la pct. 1.17.2.11 lit. a1);
i) transferuri de capital cu caracter personal reprezentând împrumuturi
acordate de rezidenti nerezidentilor, prevăzute la pct. 1.17.2.14 lit. a);
j) importul si exportul de active financiare – instrumente de plată sub
formă de numerar, prevăzute la pct. 1.17.2.14 1 lit. b).
Procedura de autorizare a operatiunilor de capital prevăzute la alin. 2
si documentatia necesară sunt prevăzute în Normele privind modul de autorizare
si de raportare a operatiunilor valutare de capital - N.R.V.3, în Normele
privind autorizarea deschiderii si functionării conturilor în străinătate ale
rezidentilor - N.R.V.5 si, respectiv, în Normele privind sumele în numerar în
valută si în moneda natională (leu) care pot fi introduse si scoase în/din
România - N.R.V.7. În cazul transferurilor cu caracter personal reprezentând
împrumuturi acordate de rezidenti nerezidentilor se aplică în mod corespunzător
prevederile referitoare la credite si împrumuturi financiare.
În scopul evidentei statistice operatiunile de capital din care rezultă
obligatii externe derivând din angajamente cu termene mai mari de un an, altele
decât cele de natura dato- riei publice externe, se înregistrează la Banca
Natională a României în Registrul datoriei private externe a României.”
7.26. După articolul 5 se introduce articolul 51 cu următorul cuprins:
“Art. 51. - Fac exceptie de la prevederile de autorizare prevăzute la art. 5 alin.
2 băncile, pentru următoarele operatiuni de capital efectuate în nume si în
cont propriu:
a) tranzactii cu valori mobiliare si alte instrumente pe piata monetară,
prevăzute la pct. 1.17.2.5 lit. d);
b) acordarea de garantii prevăzute la pct. 1.17.2.9 lit. b), mai putin
garantiile acordate în favoarea nerezidentilor în cazuri nelegate direct de
comertul international sau de miscări internationale de capital ori în care
nici un rezident nu participă la operatiunea de bază garantată;
c) operatiuni în conturi curente si de depozit în valută, deschise în
străinătate, prevăzute la pct. 1.17.2.10 lit. b) si la pct. 1.17.2.11 lit. b);
d) credite si împrumuturi financiare pe termen scurt, prevăzute la pct.
1.17.2.8 lit. b).”
Art. II. - Începând cu data intrării în vigoare a prezentei circulare nu mai sunt
supuse autorizării următoarele operatiuni de capital:
a) investitii directe în străinătate ale rezidentilor - pct. 1.17.2.1
lit. b) din regulament;
b) investitii imobiliare în străinătate ale rezidentilor - pct. 1.17.2.3
lit. b) din regulament;
c) admiterea valorilor mobiliare si a unitătilor organismelor de
plasament colectiv - OPC românesti pe o piată de capital străină - pct.
1.17.2.4 lit. a) si pct. 1.17.2.6 lit. a) din regulament;
d) credite legate de comertul international, pe termen mediu si lung,
acordate de rezidenti nerezidentilor - pct. 1.17.2.7 lit. b) din regulament;
e) garantii acordate de nerezidenti rezidentilor - pct. 1.17.2.9 lit. a)
din regulament;
f) transferuri aferente derulării contractelor de asigurare - pct.
1.17.2.13 din regulament;
g) transferuri de capital cu caracter personal reprezentând împrumuturi
pe termen scurt acordate de nerezidenti rezidentilor - pct. 1.17.2.14 lit. a)
din regulament;
h) transferuri de capital cu caracter personal reprezentând cadouri si
donatii, dote, mosteniri si legate, transferuri de active ale emigrantilor -
pct. 1.17.2.14 lit. b), c), d) si f) din regulament;
i) import si export fizic de active financiare - valori mobiliare si
alte titluri negociabile si instrumente de plată, mai putin cele sub formă de
numerar - pct. 1.17.2.14 1 lit. a) si b) din regulament;
j) alte miscări de capital - pct. 1.17.2.15 lit. a)-c), e) si f) din
regulament.
Art. III. - Începând cu data de 1 ianuarie 2003 nu se mai supun autorizării
următoarele operatiuni de capital:
a) tranzactii ale rezidentilor cu valori mobiliare si cu unitătiale
organismelor de plasament colectiv - OPC străine - pct. 1.17.2.4 lit. d) si
pct. 1.17.2.6 lit. d) din regulament;
b) credite si împrumuturi financiare pe termen scurt, acordate de
nerezidenti rezidentilor - pct.1.17.2.8 lit. a) din regulament;
c) credite si împrumuturi financiare si împrumuturi cu caracter
personal, acordate de rezidenti nerezidentilor - pct.1.17.2.8 lit. b) si pct.
1.17.2.14 lit. a) din regulament;
d) garantii acordate de rezidenti nerezidentilor - pct. 1.17.2.9 lit. b)
din regulament.
Art. IV. - Începând cu data de 1 ianuarie 2004 nu se mai supun autorizării
următoarele operatiuni de capital:
a) admiterea valorilor mobiliare si a unitătilor organismelor de
plasament colectiv - OPC străine pe piata de capital românească - pct. 1.17.2.4
lit. b) si pct. 1.17.2.6 lit. b) din regulament;
b) operatiunile în conturi de depozit în lei deschise de nerezidenti în
România - pct. 1.17.2.8 lit. a1) din regulament;
c) importul si exportul de active financiare – instrumente de plată sub
formă de numerar - pct. 1.17.2.14 1 lit. b) din regulament.
Art. V. - Până cel târziu la data aderării României la Uniunea Europeană nu se
vor mai supune autorizării următoarele operatiuni de capital:
a) operatiunile cu valori mobiliare si cu alte instrumente
tranzactionate în mod curent pe piata monetară - pct. 1.17.2.5 lit. a)-d) din
regulament;
b) operatiunile în conturi curente si conturi de depozit, deschise de
rezidenti în străinătate - pct. 1.17.2.10 lit. b) si pct. 1.17.2.11 lit. b) din
regulament.
Art. VI. - Prevederile referitoare la autorizarea operatiunilor de capital,
cuprinse în normele din anexa la Regulamentul nr. 3/1997, cu modificările si
completările ulterioare, se vor aplica în mod corespunzător modificărilor aduse
prin prezenta circulară si etapelor de liberalizare prevăzute la art. III, IV
si V.
Operatiunile de capital liberalizate sunt supuse în continuare
obligatiilor de raportare statistică, în conformitate cu reglementările în
vigoare.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE AL BĂNCII NATIONALE A
ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Bucuresti, 20
noiembrie 2001.
Nr.
26.
* Prin sume moderate se întelege sumele aferente cheltuielilor curente de întretinere a căror natură poate fi probată ulterior cu documente.
** Achizitionarea de către rezidenti de valori mobiliare, alte instrumente sau unităti ale organismelor de plasament colectiv – OPC românesti, emise pe o piată străină, este asimilată cu achizitionarea de către acestia de valori mobiliare si alte instrumente străine.