MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul XIII - Nr. 847 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 28 decembrie 2001
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.259. - Hotărâre privind aprobarea Normelor
tehnice si metodologice pentru aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura
electronică
1.275. - Hotărâre pentru modificarea si
completarea Hotărârii Guvernului nr. 710/1999 privind asigurarea securitătii
utilizatorilor de jucării
1.287. - Hotărâre privind înfiintarea Clubului
Sportiv Municipal Brasov în subordinea Ministerului Tineretului si Sportului
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
151./22.740. - Ordin al presedintelui Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale si al ministrului apelor si protectiei
mediului pentru aprobarea Instructiunilor tehnice privind aplicarea si
urmărirea măsurilor stabilite în Programul de conformare si în planul de
refacere a mediului, precum si reglementarea modului de operare cu garantia
bancară pentru refacerea mediului afectat de activitătile miniere
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
5.
- Norme privind documentatia necesară în vederea autorizării operatiunilor
financiar-bancare, prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 159/2001
179. - Hotărâre privind instituirea administrării
speciale a Băncii Române de Scont - S.A.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Normelor tehnice si metodologice pentru aplicarea Legii nr. 455/2001
privind
semnătura electronică
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 52
din Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele tehnice si metodologice pentru
aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 13
decembrie 2001.
Nr. 1.259.
ANEXĂ
NORME TEHNICE SI METODOLOGICE
pentru aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Orice persoană, fizică sau juridică, aflată pe eritoriul
României poate beneficia de servicii de certificare în vederea utilizării semnăturii
electronice în sensul definit a art. 4 din Legea nr. 455/2001 privind semnătura
electronică, denumită în continuare lege.
Art. 2. - (1) În întelesul prezentelor norme tehnice si metodologice,
termenii utilizati au următoarele definitii:
a) client - beneficiarul serviciilor de certificare, care, în
baza unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de certificare, denumit
în continuare furnizor, detine o pereche unctională cheie publică-cheie
privată si are o identitate probată printr-un certificat digital emis de acel
furnizor;
b) hash-code - functie care returnează amprenta unui document
electronic;
c) cheie privată - un cod digital cu caracter de uniciate,
generat printr-un dispozitiv hardware si/sau software specializat. În contextul
semnăturii digitale cheia privată reprezintă datele de creare a semnăturii
electronice, asa cum apar ele definite în lege;
d) cheia publică - cod digital, perechea cheii private necesară
verificării semnăturii electronice. În contextul semnăturii digitale cheia publică
reprezintă datele de verificare a semnăturii electronice, asa cum apar ele
definite în lege;
e) mecanismul de creare a semnăturii electronice - asupra
documentului se aplică o functie hash-code, obtinându-se amprenta documentului.
Printr-un algoritm se aplică cheia privată peste amprenta documentului,
rezultând semnătura electronică;
f) mecanismul de verificare a semnăturii electronice se bazează
pe utilizarea cheii publice, a functiei hash-code si a semnăturii electronice
primite. Verificarea semnăturii este o operatie automată;
g) pagina web - document electronic, disponibil prin nternet.
(2) În întelesul prezentelor norme, abrevierile utilizate au următoarele
semnificatii:
a) ETSI - Institutul European de Standarde în Telecomunicatii;
b) RFC - desemnează documente care au fost supuse analizei
publice în cadrul unui proces coordonat de Grupul de Lucru pentru Ingineria
Internetului;
c) FIPS - desemnează standarde federale emise de nstitutul
National de Standarde si Tehnologie din Statele Unite ale Americii;
d) IEEE - Institutul de Inginerie Electrică si Electronică;
e) ITSEC - desemnează standardele si criteriile europene de
evaluare a securitătii sistemelor informatice;
f) RSA - algoritmul de criptare cu cheie publică, dezvoltat de
cercetătorii Rivest, Shamir si Adleman;
g) DSA - Algoritmul de Semnătură Digitală;
h) SHA - Algoritm Securizat de Hash-code;
i) PKI - Infrastructură de chei publice;
j) RTF - format de document ce permite alinierea textului,
introducerea unor caractere speciale, utilizarea culorior si a fonturilor de
dimensiuni diferite, precum si inserarea altor obiecte;
k) PDF - format ce permite transferarea documentelo electronice
fără a afecta aranjarea în pagină; documentele pot contine text, imagini si
sunete;
l) PostScript - format de document utilizat în specia pentru
tipărire la imprimante PostScript.
m) TXT - format de document continând exclusiv text
CAPITOLUL II
Autoritatea de reglementare si supraveghere
Art. 3. - (1) Autoritatea de reglementare si supraveghere, denumită în
continuare autoritate, generează sau achizitionează o pereche
functională cheie privată-cheie publică si trebuie să îsi protejeze cheia sa
privată, utilizând un sistem fiabil si luând precautiile necesare pentru a pre
veni pierderea,
dezvăluirea, modificarea sau utilizarea neautorizată a cheii sale private.
(2) Cheia privată nu poate fi dedusă în nici un fel din cheia sa publică
pereche.
Art. 4. - Autoritatea gestionează Registrul furnizorilo de servicii de
certificare, denumit în continuare registru.
Art. 5. - Continutul informational si structura registrulu sunt
prezentate în anexa nr. 1.
Art. 6. - (1) Actualizarea registrului se face exclusiv de către
autoritate si urmăreste toate modificările survenite în statutul furnizorului -
acreditare, terminarea perioadei de acreditare, suspendare, îmbogătirea
tipurilor de certificate oferite.
(2) După fiecare actualizare autoritatea transmite furnizorului o copie
de pe documentul prevăzut la pct. 43 din anexa nr. 1.
Art. 7. - Autoritatea gestionează datele utilizând un sistem informatic
în măsură să asigure securitatea sistemelor comunicatiilor, tranzactiilor si
datelor conform standardelor recunoscute - ISO/IEC 15408-1, 2, 3 si ISO 17799.
În acest sens se utilizează o solutie ce asigură managementu
unei baze de date replicate,
garantându-se accesul permanent prin Internet.
Art. 8. - Autoritatea face publice, spre consultare următoarele date din
registru:
a) tipul furnizorului - persoană fizică sau juridică;
b) numele sau denumirea furnizorului;
c) data la care si-a început activitatea;
d) cheia publică a furnizorului;
e) indicatii privind acreditarea - acreditat sau neacreditat;
f) perioada de acreditare - început/sfârsit;
g) indicatii privind dreptul de a emite certificate calificate
h) descrierea politicii generale a furnizorului;
i) forma de organizare a furnizorului - societate comercială, regie
autonomă, institutie publică, organizatie negu vernamentală, alte tipuri;
j) adresa sau sediul - tară, oras, judet/sector, stradă număr, bloc,
scară, etaj, apartament, cod postal;
k) nationalitatea, pentru persoană juridică;
l) cetătenia, pentru persoană fizică;
m) telefon, fax, e-mail, adresă în pagina web;
n) categoriile de servicii destinate publicului: tipul de certificate,
mod de utilizare, pentru fiecare tip de certificate;
o) tipurile de dispozitive de creare a semnăturii electronice utilizate;
p) situatia dispozitivelor - dacă sunt omologate sau nu;
q) situatia furnizorului: operational, suspendat, activitatea încetată,
în curs de transferare a activitătii, în curs de remediere a unor probleme
identificate de autoritate - indicând termenul limită;
r) istoric al furnizorului: data de începere a activitătii, perioade de
suspendare, perioade în care a avut dreptul de a emite certificate calificate,
alte asemenea situatii.
Art. 9. - (1) Informatiile prevăzute la art. 8 din prezentele norme
tehnice si metodologice sunt disponibile public, prin Internet, în pagina web a
autoritătii.
(2) Pagina web va mai contine informatii cu privire la legea semnăturii
electronice, normele tehnice si metodologice privind aplicarea legii semnăturii
electronice, informatii generale cu privire la utilizarea semnăturii
electronice, nformatii noi din domeniul semnăturii electronice, trimiteri către
paginile web ale furnizorilor de servicii de certificare.
(3) Autoritatea va publica permanent tehnologiile Internet prin care se
pot consulta informatiile prevăzute la alin. (1) si (2).
CAPITOLUL III
Furnizorii de servicii de certificare
SECTIUNEA 1
Dispozitii comune
Art. 10. - (1) Un furnizor este obligat să genereze sau să achizitioneze
o pereche functională cheie privată-cheie publică si să îsi protejeze cheia sa
privată, utilizând un sistem fiabil si luând precautiile necesare pentru a
preveni pierderea, dezvăluirea, modificarea sau utilizarea neautorizată a cheii
sale private.
(2) Cheia privată nu poate fi dedusă în nici un fel din cheia sa publică
pereche.
Art. 11. - (1) Înainte de începerea activitătii furnizorul va notifica
autoritatea, conform formularului prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Toate datele vor fi înaintate autoritătii pe suport de hârtie si în
format electronic, documentul electronic fiind semnat digital de către furnizor
si prezentat în unul dintre următoarele formate: RTF, PDF, TXT si PostScript.
Art. 12. - (1) Înregistrarea în registru se face pe baza unei cereri
individuale.
(2) La primirea cererii autoritatea include datele furnizorului în
registru si generează pentru acesta un cod de dentificare format prin alipirea
anului, lunii si datei de începere a activitătii si a numărului de ordine al
furnizorului.
SECTIUNEA a 2-a
Furnizarea serviciilor de certificare calificată
Art. 13. - (1) Furnizorul poate furniza servicii de certificare bazate
pe certificate simple si calificate.
(2) Certificatul calificat va avea structura conformă cu anexa nr. 3,
potrivit ETSI TS 101 862 v. 1.2.1. (2001-06), RFC 2459 si cu Recomandările
ITU-T X. 509.
(3) Autoritatea va publica eventualele modificări ale formatului
descris, pe baza evolutiei tehnologiilor sau a normelor internationale
recunoscute în domeniu.
(4) Certificatul are si o rubrică de extensii. Lista celor mai uzuale
extensii este prevăzută în anexa nr. 4.
(5) Codul de identificare a certificatului calificat se formează prin
alipirea codului de identificare a furnizorului si a numărului de ordine al
certificatului.
(6) Codul personal de identificare a semnatarului rezultă prin alipirea
codului de identificare a furnizorului, initialele numelui sau pseudonimului
semnatarului si numărul de ordine al acestuia în lista clientilor cu aceleasi
initiale.
Art. 14. - (1) În vederea emiterii de certificate calificate furnizorul
trebuie să îndeplinească conditiile enuntate la art. 20-22 din lege.
(2) Furnizorul trebuie să dovedească autoritătii că dispune de resursele
financiare pentru acoperirea prejudiciilor pe care le-ar putea cauza cu
prilejul desfăsurării activităti de certificare si trebuie să fie capabil să
acopere pierderile suferite de către o persoană care îsi întemeiază conduita pe
efectele juridice ale certificatelor calificate, până la concurenta echivalentului
în lei al sumei de 10.000 euro pentru fiecare risc asigurat. Riscul asigurat
este fiecare prejudiciu produs, chiar dacă se produc mai multe asemenea
prejudicii ca urmare a neîndeplinirii de către furnizor a unei obligatii
prevăzute de lege. Furnizorul va trebui să depună o scrisoare de garantie din
partea unei instituti
financiare de
specialitate sau o polită de asigurare la o societate de asigurări, în favoarea
autoritătii, în valoare ce putin egală cu echivalentul în lei al sumei de
500.000 euro; scrisoarea de garantie are forma prevăzută în anexa nr. 5.
(3) Furnizorul trebuie să asigure un nivel de securitate a sistemelor,
comunicatiilor, tranzactiilor si datelor conform standardelor recunoscute -
ISO/IEC 15408-1,2,3; ISO 17799; ETSI TS 101 456 v.1.1.1. (2000-12); ITSEC-E3
FIPS 140-1.
(4) Furnizorul trebuie să asigure operarea rapidă a registrului de
evidentă a certificatelor, conform art. 20 lit. b) din lege; structura
registrului este prezentată în anexa nr. 6.
(5) Furnizorul trebuie să folosească numai dispozitive securizate de
creare a semnăturii electronice.
(6) Autoritatea verifică datele continute în documentatia depusă, în
termen de maximum 10 zile, în raport cu standardele recunoscute si cu
prezentele norme tehnice si metodologice.
(7) Autoritatea trebuie să informeze furnizorul, în termen de maximum 10
zile, cu privire la îndeplinirea conditiilor si să solicite, dacă e cazul,
completarea documentatiei.
(8) În cazul în care toate criteriile sunt îndeplinite, autoritatea
emite decizia prin care furnizorul dobândeste dreptul de a furniza servicii de
certificare calificată si actualizează registrul înscriind noul statut al
furnizorului. Decizia este comunicată furnizorului pe suport de hârtie si în
format electronic, semnat digital de autoritate.
(9) Dacă documentatia nu a fost completată sau nu îndeplineste
conditiile, autoritatea emite o decizie motivată prin care respinge solicitarea
furnizorului de a i se acorda dreptul de furnizare de servicii de certificare
calificată. Decizia este comunicată furnizorului pe suport de hârtie si în
format electronic, semnat digital de autoritate.
Art. 15. - În cazul în care nu mai sunt îndeplinite conditiile prevăzute
la art. 20-22 din lege, autoritatea va lua decizia de suspendare a dreptului
furnizorului în cauză de a emite certificate calificate, până la remedierea
neajunsurilor si îndeplinirea tuturor conditiilor legale. Decizia este
comunicată
furnizorului pe suport de hârtie si în format electronic, semnat digital de
autoritate.
SECTIUNEA a 3-a
Acreditarea voluntară
Art. 16. - (1) Furnizorul care doreste să îsi desfăsoare activitatea ca
furnizor acreditat trebuie să solicite obtinerea acreditării din partea
autoritătii.
(2) În acest sens furnizorul trebuie să îndeplinească toate conditiile
necesare emiterii de certificate calificate si să utilizeze dispozitive
securizate de generare a semnăturii electronice, omologate de o agentie de
omologare agreată de autoritate.
(3) Verificările se fac atât asupra declaratiilor continute în
documentatia depusă la autoritate, cât si asupra concordantei dintre sistemele,
procedurile si practicile afirmate si cele existente în realitate.
(4) Auditul este realizat de autoritate sau de o tertă parte numită de
aceasta, conform normelor europene pentru acest gen de activitate.
(5) Autoritatea trebuie să informeze în termen de maximum 30 de zile
furnizorul cu privire la îndeplinirea conditiilor si să solicite, dacă e cazul,
completarea documentatiei.
Art. 17. - (1) În cazul în care se constată că toate criteriile sunt îndeplinite,
autoritatea decide acreditarea furnizorului.
(2) Decizia de acreditare, conditiile si efectele suspendării sau ale
retragerii sunt comunicate furnizorului pe suport de hârtie si în format
electronic, semnat digital de autoritate.
(3) La cererea furnizorului autoritatea actualizează registrul prin
înscrierea noului statut de furnizor acreditat. Se ntroduc informatii despre
garantii, omologarea dispozitivelor, agentia de omologare, perioada de
acreditare.
Art. 18. - (1) Durata acreditării este de 3 ani si se poate reînnoi.
(2) Procedura de reînnoire este identică cu cea de obtinere a
acreditării.
Art. 19. - Suspendarea deciziei de acreditare se face în următoarele
cazuri:
a) se constată că furnizorul nu mai îndeplineste una sau mai multe
dintre conditiile prevăzute pentru acordarea deciziei de acreditare. În acest
caz autoritatea notifică furnizorului si stabileste un interval de timp de
maximum 30 de zile în care furnizorul trebuie să remedieze deficientele
semnalate;
b) declansarea procedurii falimentului furnizorului.
Art. 20. - Autoritatea retrage decizia de acreditare în următoarele
cazuri:
a) dacă furnizorul nu remediază deficientele prevăzute a art. 19 lit.
a), în termenul acordat de către autoritate;
b) dacă intervine o hotărâre judecătorească definitivă si revocabilă
prin care se declară falimentul furnizorului.
SECTIUNEA a 4-a
Agrearea agentiilor de omologare
Art. 21. - (1) Decizia de agreare a agentiilor de omologare se face pe
baza unei cereri a agentiei către autoritate si în urma verificării conditiilor
mentionate în normele europene pentru acest gen de activitate.
(2) Decizia de agreare este valabilă 1 an si se poate reînnoi.
(3) Decizia se retrage în cazul în care se constată că agentia nu mai
îndeplineste conditiile prevăzute la alin. (1) si (2). Autoritatea transmite
agentiei o notă explicativă în care descrie motivele retragerii deciziei de
agreare.
CAPITOLUL IV
Art. 22. - Principiul de functionare si procedurile de utilizare a semnăturii
electronice sunt prevăzute în anexa nr. 7.
Art. 23. - Orice persoană, fizică sau juridică, care doreste ca un
furnizor să îi elibereze un certificat trebuie:
a) să furnizeze informatiile cerute pentru tipul de certificat dorit,
conform formularului prevăzut în anexa nr. 8;
b) să genereze sau să achizitioneze o pereche functională cheie
privată-cheie publică; cheia privată nu poate fi dedusă în nici un fel din
cheia sa publică pereche;
c) să probeze functionalitatea perechii cheie privată - cheie publică;
d) să protejeze cheia privată de furturi, deteriorări, modificări ale
continutului sau alte compromiteri ale acesteia este interzisă duplicarea cheii
private;
e) să propună un nume sau un pseudonim distinct pentru identificare;
f) să supună examinării furnizorului: cererea de furnizare a unui
certificat, acordul de a respecta obligatiile în calitate de client si cheia sa
publică.
Art. 24. - La primirea cererii de eliberare a certificatului furnizorul
în cauză va verifica, înainte de eliberarea certificatului, următoarele
aspecte:
a) dacă solicitantul certificatului este persoana identificată în
cerere, prin procedura adecvată categoriei din care face parte certificatul;
b) dacă solicitantul certificatului detine cheia privată corespunzătoare
cheii publice listate în certificat;
c) dacă informatia listată în certificat este exactă.
Art. 25. - (1) Durata verificării informatiilor din cerere si a
eliberării certificatului nu poate depăsi:
a) o zi lucrătoare, pentru certificatele simple;
b) 5 zile lucrătoare, pentru certificatele calificate.
(2) Termenele prevăzute la alin. (1) se calculează din momentul primirii
de către furnizorul în cauză a tuturo informatiilor cerute pentru acest scop.
Art. 26. - Furnizorul nu poate emite un certificat fără consimtământul
expres al celui pe numele căruia este emis.
Art. 27. - Durata valabilitătii unui certificat este de maximum 1 an de
la data comunicării către client.
Art. 28. - Certificatul poate fi transmis solicitantului în următoarele
modalităti:
a) personal;
b) prin postă, cu confirmare de primire;
c) prin postă electronică - numai pentru certificate simple;
observatiile, dacă există, se comunică pe aceeasi cale furnizorului.
Art. 29. - Prin acceptarea certificatului clientul:
a) îsi asumă responsabilitatea controlului cheii sale private si a
luării unor măsuri pentru a preveni pierderea dezvăluirea, modificarea sau
utilizarea neautorizată a acesteia;
b) certifică veridicitatea informatiilor continute în certificat;
c) se angajează să folosească certificatul exclusiv în scopuri
autorizate, conform legii;
d) nu are dreptul de a utiliza cheia sa privată corespunzătoare cheii
publice listate în certificat, pentru semnarea altor certificate, decât în
cazurile în care acest lucru a fost prevăzut expres în contractul semnat cu
furnizorul său.
Art. 30. - (1) Furnizorul gestionează direct cheile publice ale
clientilor persoane fizice si persoane juridice.
Gestionarea cheilor publice presupune implicit acordarea tuturor
serviciilor de certificare prevăzute în contractul cu clientii.
(2) Serviciile de certificare se referă la emiterea, verificarea,
suspendarea, reînnoirea, revocarea si furnizarea de informatii cu privire la
certificatele emise, precum si depozitarea sigură a acestora pe durata
valabilitătii lor, la care se adaugă o perioadă de minimum 10 ani de la data
încetării valabilitătii certificatului, conform prevederilor art. 20 lit. h)
din lege.
(3) Serviciile de verificare a semnăturilor electronice se asigură
automat, prin Internet, asemenea servicii fiind mentionate expres în contract.
Art. 31. - (1) Arhivele unui furnizor aflat în cazul prevăzut la art. 24
alin. (4) din lege sunt preluate de autoritate.
(2) Formularul de informare cu privire la încetarea activitătii unui
furnizor de servicii de certificare este prevăzut în anexa nr. 9.
(3) În cazul în care autoritatea dispune încetarea activitătii unui
furnizor si nu există un alt furnizor care să îi preia activitatea, aceasta va
asigura revocarea certificatelor, dacă nu a fost deja realizată de către
furnizor, pe cheltuiala furnizorului; autoritatea va prelua si va mentine
arhivele si registrul electronic, fără conectare permanentă a Internet.
Art. 32. - Un furnizor poate solicita unui alt furnizor eliberarea unui
certificat, cel de-al doilea furnizor gestionând astfel cheia publică a
primului. Această situatie este prevăzută în anexa nr. 10.
CAPITOLUL V
Detalii tehnice
SECTIUNEA 1
Datele de creare a semnăturii
Art. 33. - Generarea datelor de creare a semnăturii electronice a autoritătii se face utilizând un sistem izolat, fiabil, proiectat special în acest scop, protejat împotriva utiizării neautorizate.
Art. 34. - Autoritatea va folosi pentru semnătura electronică algoritmul
RSA.
Art. 35. - (1) Lungimea minimă a cheii private utilizate de un semnatar
pentru crearea semnăturii electronice extinse trebuie să fie de minim:
a) 1.024 de biti pentru algoritmul RSA;
b) 1.024 de biti pentru algoritmul DSA;
c) 160 de biti pentru algoritmul DSA bazat pe curbe eliptice.
(2) Lungimea nu include secventa de 0 biti de pe cele mai semnificative
pozitii.
(3) Generarea repetată de date de creare a semnăturii electronice nu
trebuie să coboare nivelul de sigurantă a acesteia, fiind obligatorie conditia
de unicitate. Se exclud procedeele de generare a datelor de creare a semnăturii
electronice care, prin utilizare repetată, ar putea reduce calitatea cheii.
Art. 36. - (1) Numărul minim de biti din datele de creare a semnăturii
electronice determinati pe baza unor numere real aleatoare tehnice este de:
a) 1.024 de biti pentru algoritmul RSA;
b) 1.024 de biti pentru algoritmul DSA;
c) 160 de biti pentru algoritmul DSA bazat pe curbe eliptice.
(2) Este interzisă utilizarea numerelor pseudoaleatorii ca punct de
pornire în generarea datelor de creare a semnăturii.
(3) Dacă sistemul de generare este utilizat pentru obtinerea cheilor mai
multor semnatari, calitatea elementelor generate trebuie verificată statistic
cel putin o dată pe lună. Rezultatele testelor efectuate trebuie înregistrate.
În cazul în care rezultatul testului este negativ, toate certificatele emise de
la data ultimului test vor fi revocate.
Art. 37. - (1) Dacă datele de creare a semnăturii sunt generate de
furnizorul de servicii de certificare, acesta trebuie să asigure
confidentialitatea acestora, precum si a datelor pe baza cărora s-au generat
cheile.
(2) Aceleasi prevederi se aplică în cazul operatiunilor de transferare a
datelor de creare a semnăturii în dispozitivele de creare a semnăturii, precum
si a datelor de identificare a semnatarului necesare în cazul utilizării
dispozitivului.
Art. 38. - Dacă datele de creare a semnăturii sunt generate de un tert,
acesta trebuie să utilizeze dispozitive de generare fiabile, protejate
împotriva utilizării neautorizate. Fiecare acces la dispozitivul de generare a
datelor de creare a semnăturii trebuie monitorizat.
SECTIUNEA a 2-a
Sisteme si proceduri utilizate pentru crearea
semnăturii
Electronice
Art. 39. - Autoritatea foloseste doar functia hash-code SHA-1 si
algoritmul de criptare RSA. Este interzisă utilizarea teoremei chinezesti a resturilor.
Art. 40. - (1) În vederea obtinerii unei semnături electronice extinse
se pot utiliza următoarele functii hash-code
a) RIPEMD - 160;
b) Functia SHA-1.
(2) Pot fi folosite numere pseudoaleatorii pentru a mări lungimea
amprentei documentului. Algoritmii de criptare a amprentei, în cazul semnăturii
electronice extinse, sunt a) RSA;
b) DSA;
c) DSA pe curbe eliptice potrivit ISO/IEC 14883-3 anexa A.2.2, IEEE
standard P1363, sectiunile 5.3.3, 5.3.4
(3) În cazul algoritmilor ce implică numere aleatorii se pot utiliza
numere pseudoaleatorii.
(4) Se consideră echivalente si alte proceduri de creare a semnăturii,
dacă oferă acelasi nivel de securitate certificat de un organism autorizat
recunoscut.
Art. 41. - Dacă pentru declansarea procedurii de creare a semnăturii electronice se foloseste o metodă de acces anume proiectată pentru a preveni utilizarea neautorizată, codul respectiv nu mai trebuie folosit în alt scop.
Art. 42. - Formatul semnăturii electronice trebuie să corespundă prevederilor legale în domeniu - PKCS#7 Standard de sintaxă al mesajelor criptate.
Art. 43. - Rezultatul verificării unei semnături electronice extinse
este sigur doar dacă se utilizează un dispozitiv de verificare a semnăturii
electronice specificat de către furnizorul de servicii de certificare care a
emis certificatu pe baza căruia se face validarea semnăturii.
SECTIUNEA
a 3-a
Certificatele calificate
Art. 44. - În cazul reînnoirii unui certificat calificat se emite un nou
certificat cu aceleasi date de identificare si de verificare a semnăturii
electronice, dar cu alte date de valabilitate.
Art. 45. - Formatul certificatului calificat, conform art. 13, trebuie
să fie descris de către furnizor utilizând un imbaj formal standard - CCITT sau
Recomandările ITU-T X.208 -, într-un document atasat notificării către
autoritate.
Art. 46. - Registrul electronic de evidentă a certificatelor eliberate
trebuie să corespundă unui format recunoscut nternational. Următoarele
standarde sunt recomandate:
a) 1988 CCITT (ITU-T) X.500/ISO IS9594;
b) RFC 2587 Internet X.509 Infrastructura de chei publice LDAPv2;
c) RFC 2587 Internet X.509 Infrastructura de chei publice - certificate
si profil CRL;
d) RFC 2589 - LDAPv3 Extensii pentru servicii de director dinamic.
SECTIUNEA a 4-a
Revocarea certificatelor si marcarea timpului
Art. 47. - Furnizorul trebuie să informeze clientii si tertii care pot
influenta atributele clientului, înscrise în certificatul calificat, cu privire
la modul prin care pot solicita revocarea certificatului.
Art. 48. - (1) Marca temporală dovedeste existenta unor date la un
moment de timp precizat.
(2) Prin aplicarea unei astfel de mărci, numită time-stamp, se
poate demonstra existenta unor informatii la momentul respectiv.
(3) Serviciile de marcare temporală pot fi furnizate de furnizor sau de
terti, conform standardelor recunoscute - ETSI TS 101 861 Stampilare temporală;
ETSI TS 101 733 v1. 2.2 (2000-12); RFC3161 Internet X.509 PKI Protocol de
stampilare temporală.
(4) În vederea mentionării datei si a orei se utilizează servicii bazate
pe certificate calificate si se foloseste data si ora Europei Centrale,
tinându-se seama de schimbarea orei - ora de vară/iarnă. Eroarea maximum admisă
este de 1 minut.
CAPITOLUL VI
Alte prevederi
Art. 49. - Autoritatea trebuie să verifice un furnizor cel putin o dată
la 2 ani sau când se modifică procedurile de lucru.
Art. 50. - (1) Autoritatea dispune suspendarea activitătii furnizorului
până la încetarea cauzelor care au determinat uarea măsurii în următoarele
situatii:
a) furnizorul a încălcat obligatiile de confidentialitate prevăzute la
art. 15 alin. (1) din lege;
b) furnizorul nu notifică autoritatea în conditiile prevăzute a art. 13
alin. (1) si (2) din lege;
c) complementar cu aplicarea sanctiunii contraventionale prevăzute la
art. 45 din lege;
d) furnizorul nu plăteste în termenul stabilit despăgubirile a plata
cărora a fost obligat printr-o decizie definitivă si revocabilă a unei instante
judecătoresti;
e) furnizorul nu achită, în cel mult 10 zile, costul operatiunilor
prevăzute la art. 31 alin. (3).
(2) În această perioadă autoritatea efectuează verificarea furnizorului
si comunică neajunsurile identificate.
Autoritatea stabileste un interval de timp de maximum 30 de zile, în
care furnizorul trebuie să rezolve problemele cu care se confruntă.
(3) Dacă furnizorul nu remediază deficientele în termenul acordat,
autoritatea dispune încetarea activitătii acestuia si/sau retragerea deciziei
de acreditare si/sau suspendarea dreptului de a emite certificate calificate,
în functie de problemele identificate si de tipul de servicii oferite de
furnizor.
(4) În perioada în care are activitatea suspendată, furnizorul are
obligatia să asigure serviciile de suspendare revocare si verificare a
certificatelor, precum si consultarea prin Internet a registrului electronic,
cu exceptia cazului în care deficientele se găsesc la nivelul acestor sisteme.
Art. 51. - În cazurile prevăzute la art. 50 alin. (1) lit. d) si e)
autoritatea are dreptul de a emite pretenti asupra scrisorii de garantie sau a
politei de asigurare, în limita prejudiciului creat.
Art. 52. - (1) Dispozitivele de creare a semnăturii electronice
constituie produse asociate semnăturii electronice în sensul art. 4 pct. 15 din
lege.
(2) Produsele asociate semnăturii electronice sunt prezumate să îndeplinească
conditiile prevăzute la art. 4 pct. 8 si la art. 20 lit. f) din lege, în cazul
în care sunt conforme cu cel putin unul dintre:
a) standardele române sau părtile relevante ale acestora, care adoptă
acele standarde europene armonizate ale căror numere de referintă au fost
publicate în Jurnalu Oficial al Comunitătilor Europene, în măsura în care
conditiile în cauză sunt acoperite de aceste standarde;
b) standardele europene armonizate ale căror numere de referintă au fost
publicate în Jurnalul Oficial a Comunitătilor Europene, în măsura în care
conditiile în cauză sunt acoperite de aceste standarde;
c) standardele române sau părtile relevante ale acestora, adoptate
potrivit dispozitiilor legale în vigoare, în măsura în care conditiile în cauză
sunt acoperite de aceste standarde si nu există standarde române din categoria
celor prevăzute la lit. a), care să fie aplicabile.
(3) Lista standardelor prevăzute la alin. (2) se publică prin ordin al
ministrului comunicatiilor si tehnologie informatiei.
Art. 53. - Dispozitivele securizate de creare a semnăturii electronice,
recunoscute ca fiind conforme cu cerintele anexei III a Directivei 1999/93/EC
de un organism desemnat de unul dintre statele membre ale Uniuni Europene să
efectueze determinări ale conformitătii acestor dispozitive, sunt considerate
omologate în sensul art. 11 alin. (2) din lege.
Art. 54. - În conformitate cu art. 40 din lege certificatul calificat,
eliberat de către un furnizor înregistrat într-unul dintre statele membre ale
Uniunii Europene, este recunoscut ca fiind echivalent din punct de vedere al
efectelor juridice cu certificatul calificat eliberat de un furnizor de
servicii de certificare cu domiciliul sau cu sediul în România, în baza
acordului european de asociere dintre România, pe de o parte, si Comunitatea
Europeană si statele membre, pe de altă parte.
Art. 55. - Anexele nr. 1-10 fac parte integrantă din prezentele norme
tehnice si metodologice.
ANEXA Nr. 1*
la normele tehnice si
metodologice
La punctele 10, 11 si 12 furnizorul trebuie să se refere la:
a) procedura de solicitare a certificatului;
b) tipuri de pseudonime admise, dacă e cazul;
c) metoda de includere în certificat a atributelor suplimentare;
d) orele de program;
e) modul de generare a datelor de creare a semnăturii urnizorului;
f) formatul datelor de creare a semnăturii furnizorului;
g) procedura de generare a datelor de creare a semnăturii clientilor;
h) formatul datelor de creare a semnăturii clientilor;
i) functiile hash si procedurile de criptare folosite;
j) lista cuprinzând produsele asociate semnăturii electronice folosite
si recomandate;
k) formatul documentelor ce pot fi semnate electronic;
l) formatul si perioada de valabilitate a certificatelor;
m) standarde tehnice si metode de acces la registru electronic de evidentă
a certificatelor eliberate;
n) intervalele de timp în care se oferă servicii de stampilare
electronică a datei si orei, dacă este cazul, conform art. 52 din normele
tehnice si metodologice;
o) metode detaliate de verificare a semnăturilor;
p) descrierea practicilor, procedurilor si sistemelor care asigură
securitatea si integritatea datelor, accesul autoriza permanent la acestea si
care previn orice acces neautorizat;
q) politicile de personal;
r) structura personalului;
s) parteneriate si politica în domeniu.
ANTETUL INSTITUTIEI
FINANCIARE
Data
................................................
Subiect
.............................................
Această scrisoare confirmă că .............................................................................................
(institutie
financiară) garantează irevocabil efectuarea plătii/plătilor ordonate de
........................................................ (FSC) până la limita de
.................................................................. (minimum 500.000
euro) din
contul ..................................... (contul FSC).
Această garantie se referă la conditiile prevăzute în legea si în
normele metodologice privind aplicarea semnăturii electronice. Această
scrisoare de garantie este validă până la data de
................................... .(data limită de valabilitate a scrisorii de
garantie).
Pentru verificări, contactati
..........................................................................................................
.(contact
institutie financiară).
..............................................................................
(semnătura împuternicitului institutiei financiare)
..............................................................................
(semnătura împuternicitului FSC).
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 710/1999 privind asigurarea
securitătii utilizatorilor de jucării
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 6
din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 710/1999 privind asigurarea securitătii
utilizatorilor de jucării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 450 din 16 septembrie 1999, se modifică si se completează după cum
urmează:
1. Alineatul 2 al articolului 2 va avea următorul cuprins:
“Prin introducere pe piată se întelege vânzarea sau orice altă
formă de distribuire a jucăriei, inclusiv cu titlu gratuit, pentru prima dată.”
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - Se consideră că sunt respectate cerintele esentiale de
securitate prevăzute la art. 3 si se admite ntroducerea pe piată a jucăriei în
următoarele situatii:
1. are marcajul national de conformitate CS aplicat de producător sau de
reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în România.
Acest marcaj se aplică în următoarele situatii:
a) jucăria este conformă cu standardele române care adoptă standardele
europene armonizate din domeniul securitătii jucăriilor, denumite în continuare
standarde române. Lista cuprinzând standardele române pentru asigurarea
securitătii utilizatorilor de jucării se aprobă si se actualizează prin ordin
al ministrului industriei si resurselor, care se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I;
b) jucăria este conformă cu modelul aprobat în baza examinării CS de tip
prevăzute la art. 7, în situatia în care producătorul nu aplică în totalitate
sau aplică partial standardele române ori când nu există standarde române
aplicabile;
2. are marcajul european de conformitate CE aplicat de un producător
dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau de reprezentantul autorizat al
acestuia, persoană juridică cu sediul în România.”
3. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia,
persoană juridică cu sediul în România, are obligatia ca înainte de
introducerea pe piată a jucăriei să întocmească si să detină documentele ce
atestă conformiatea, care vor fi puse la dispozitie, la cerere, în copie,
organelor de supraveghere a pietei, pentru examinare.
Documentele ce atestă conformitatea se păstrează timp de 10 ani de la
data fabricării ultimei jucării din seria sau modelul respectiv de fabricatie.
Documentele ce atestă conformitatea sunt:
a) documentatia tehnică cu privire la proiectare, productie si
functionare, care să demonstreze conformitatea ucăriei cu cerintele esentiale
de securitate;
b) adresele spatiilor de productie si/sau de depozitare;
c) declaratia de conformitate, pentru cazul prevăzut la art. 4 alin. 1
lit. a);
d) certificatul de examinare CS de tip si declaratia de conformitate cu
modelul aprobat pentru cazul prevăzut la art. 4 pct. 1 lit. b);
e) declaratia de conformitate si certificatul de examinare CE de tip
emis de un organism notificat în Uniunea Europeană, pentru cazul prevăzut la
art. 4 pct. 2, care se realizează în conformitate cu modelul aprobat.
În situatia în care nici producătorul, nici reprezentantul autorizat al
acestuia nu este persoană juridică cu sediul în România, obligatia de a detine
si de a pune la dispozitie organelor de supraveghere a pietei documentele ce
atestă conformitatea revine importatorului.”
4. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - În cazul în care nerespectarea obligatiilor privind
conformitatea jucăriei cu cerintele esentiale de securitate este evidentă,
autoritatea de supraveghere a pietei va solicita producătorului sau
reprezentantului autorizat a acestuia, persoană juridică cu sediul în România,
să efectueze din surse proprii, într-un termen stabilit de comun acord,
încercările necesare la un laborator de încercări sau la un organism de
certificare recunoscut, în vederea stabilirii unui punct de vedere autorizat.”
5. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - Examinarea CS de tip este procedura prin care un
organism notificat constată si certifică faptul că un exemplar reprezentativ de
jucărie, denumit în continuare model, respectă cerintele esentiale
prevăzute la art. 3.
Solicitarea unei examinări CS de tip va fi depusă de producător sau de
reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în România,
la un singur organism notificat, ales de către acesta. Solicitarea trebuie să contină
minimum următoarele informatii:
a) numele si adresa producătorului sau ale reprezentantului autorizat,
persoană juridică cu sediul în România, si locul unde se fabrică jucăria;
b) descrierea jucăriei;
c) date detaliate privind proiectarea, productia si functionarea
jucăriei;
d) modelul jucăriei;
e) declaratia potrivit căreia aceeasi solicitare nu a fost înaintată
nici unui alt organism notificat.
Pentru efectuarea încercărilor organismul notificat poate solicita mai
multe exemplare ale jucăriei dacă acestea sunt necesare pentru realizarea
programului de încercări.
Examinarea CS de tip se efectuează de către organismul notificat în
următorul mod:
a) se examinează documentele care îi sunt puse la dispozitie de către
solicitant si se stabileste dacă acestea sunt complete;
b) se verifică dacă jucăria este conformă cu prevederile art. 2 alin. 1;
c) se efectuează examinările si încercările corespunzătoare,
utilizându-se pe cât posibil standardele române, pentru a verifica dacă modelul
jucăriei respectă cerintele esentiale de securitate prevăzute la art. 3.
În cazul în care modelul jucăriei corespunde cerintelor esentiale de
securitate prevăzute la art. 3, organismul notificat emite un certificat de
examinare CS de tip, care se transmite solicitantului si care va cuprinde:
a) denumirea si sediul producătorului;
b) concluziile examinării;
c) conditiile pentru valabilitatea acestuia;
d) datele necesare identificării modelului aprobat;
e) perioada de valabilitate a certificatului.
La certificatul de examinare CS de tip se anexează o listă cuprinzând
elementele importante pentru evaluarea conformitătii din documentatia tehnică,
iar o copie de pe această listă se păstrează de către organismul notificat.
În cazul în care solicitantul aduce modificări modelului aprobat, acesta
va informa organismul notificat care a emis certificatul de examinare CS de tip
si care detine documentatia tehnică referitoare la acesta. Dacă aceste
modificări afectează conformitatea cu cerintele esentiale de securitate sau cu
conditiile prevăzute pentru utilizarea jucăriei, aceasta primeste o certificare
suplimentară.
Certificarea suplimentară este dată sub forma unei completări la
certificatul de examinare CS de tip initial.
Organismul notificat informează celelalte organisme notificate cu privire
la certificatele de examinare CS de tip emise si completările la acestea,
precum si cu privire la certificatele de examinare CS de tip retrase.
În cazul în care modelul jucăriei nu corespunde cerintelor esentiale
prevăzute la art. 3, organismul notificat va informa solicitantul si Ministerul
Industriei si Resurselor asupra neconformitătilor depistate.
Ministerul Industriei si Resurselor poate obtine, la cerere, o copie de
pe certificatul de examinare CS de tip si copii de pe proiectul jucăriei si de
pe rapoartele de încercări.”
6. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia,
persoană juridică cu sediul în România, aplică marcajul CS pe fiecare jucărie
si întocmeste o declaratie de conformitate cu modelul aprobat prevăzut în anexa
nr. 6.
Producătorul va lua toate măsurile necesare pentru a garanta că procesul
de fabricatie asigură conformitatea cu modelul aprobat, astfel cum se prevede
în certificatul de examinare CS de tip, si cu cerintele esentiale de
securitate.”
7. După articolul 8 se introduce articolul 81 cu următorul cuprins:
“Art. 81 .
- În domeniul jucăriilor competenta organismeor de certificare si a
laboratoarelor de încercări este recunoscută de Ministerul Industriei si
Resurselor pe baza unei metodologii de evaluare, care se aprobă prin ordin al
ministrului industriei si resurselor.
Listele cuprinzând laboratoarele de încercări si organismele recunoscute
pentru efectuarea verificărilor conform prevederilor art. 6 si organismele
notificate pentru realizarea examinării CS de tip conform prevederilor art. 7
se aprobă si se actualizează periodic prin ordin al ministruluiindustriei si
resurselor si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Conditiile
minime ce trebuie îndeplinite de către organisme pentru a fi desemnate sunt
prevăzute în anexa nr. 4.
În cazul în care Ministerul Industriei si Resurselor constată sau este
sesizat că un organism de certificare sau un laborator de încercări desemnat
conform prevederilor alin. 1 nu mai respectă conditiile minime prevăzute în
anexa nr. 4, va retrage notificarea, respectiv recunoasterea si va publica
acest lucru în Monitorul Oficial al României Partea I.
8. La articolul 10, alineatul 2 se abrogă.
9. După articolul 10 se introduce articolul 101 cu următorul cuprins:
“Art. 101. - Avertismentele, indicatiile de utilizare si specificatiile prevăzute
la art. 9 si 10 se redactează în limba română.”
10. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
“Art. 11. - Încălcarea dispozitiilor prezentei hotărâri atrage
răspunderea materială, civilă, disciplinară, contraventională sau penală, după
caz, a celor vinovati.
Constituie contraventii si se sanctionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 3, cu amendă de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 5, cu amendă de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 6, 9 si 10, cu amendă de la
10.000.000 lei la 30.000.000 lei si, după caz, se dispune măsura de oprire
temporară a introducerii pe piată.”
11. După articolul 11 se introduce articolul 111 cu următorul cuprins:
“Art. 111. - În cazul în care se constată că jucăria introdusă pe piată si
utilizată conform destinatiei sau într-un mod previzibil, având în vedere
comportamentul normal a copiilor, pune în pericol viata, sănătatea si/sau
securitatea utilizatorilor sau a unor terte persoane, autoritătile responsabile
cu supravegherea pietei vor lua toate măsurile necesare pentru a interzice
distribuirea sub orice formă si, după caz, retragerea jucăriei de pe piată.”
12. După articolul 111 se introduce articolul 112 cu următorul cuprins:
“Art. 112. - În cazul în care se constată că pentru jucăria introdusă pe piată nu
se respectă obligatiile prevăzute la art. 5, autoritătile de supraveghere a
pietei vor restrictiona temporar distribuirea sub orice formă a jucăriei
perioadă în care producătorul sau reprezentantul autorizat
al acestuia, persoană
juridică cu sediul în România, ori după caz, importatorul va lua măsurile
necesare pentru eliminarea neconformitătilor constatate în legătură cu
documentele ce atestă conformitatea. În situatia neeliminări neconformitătilor
se va interzice distribuirea sub orice formă
a jucăriei si/sau se
va dispune retragerea de pe piată a acesteia.”
13. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - Constatarea încălcării prevederilor prezente hotărâri si
aplicarea sanctiunilor se fac de reprezentanti autoritătii responsabile cu
supravegherea pietei, respectiv de Autoritatea Natională pentru Protectia
Consumatorilor.”
14. După articolul 12 se introduce articolul 121 cu următorul cuprins:
“Art. 121. - Contraventiilor prevăzute la art. 11 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.”
15. Articolele 13 si 14 se abrogă.
16. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.”
17. Anexa nr. 5 se înlocuieste cu anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.
18. După anexa nr. 5 se introduce anexa nr. 6 având continutul anexei
nr. 2 la prezenta hotărâre.
Art. II. - Prezenta hotărâre va intra în vigoare în termen de 120 de zile de la
data publicării ei în Monitoru Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Hotărârea Guvernului nr. 710/1999 privind asigurarea securitătii
utilizatorilor de jucării, cu modificările si completările aduse prin prezenta
hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Presedintele Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor,
Rovana Plumb,
secretar de stat
Bucuresti, 20
decembrie 2001.
Nr. 1.275.
ANEXA Nr. 1
Marcajul de conformitate CS este format din literele C si S, cu forma
prezentată în figura următoare:
NOTĂ:
- fontul (stilul literei): Times New Roman, corp 36;
-
diametrul cercului: 20 mm.
În cazul în care marcajul CS trebuie să fie mărit sau micsorat, este
necesar să se respecte proportiile prezentate în schita de mai sus.
Componentele C si S ale marcajului CS trebuie să aibă aceeasi dimensiune
pe verticală, dar aceasta nu trebuie să fie mai mică de 5 mm.
ANEXA Nr. 2
Noi ............... (numele furnizorului si adresa) declarăm pe propria
răspundere că produsul
......................................................................... (denumirea, tipul sau
modelul, numărul lotului, seriei si numărul de exemplare) ....................
este în conformitate cu următorul/următoarele standard/standarde sau altă/alte
reglementare tehnică/ reglementări tehnice
.......................................................................................................................
(titlul si/sau numărul
si data publicării standardului/standardelor sau altui/altor document/documente
normativ/normative) si respectă cerintele esentiale.
Încercările au fost realizate de laboratorul
...............................................................................
.................... (denumirea) ................... (adresa)
Raport de încercări/Certificat de examinare de tip nr.
....................... din ........................... .
(data)
.................................. (locul si data emiterii) |
......................................................... (numele si semnătura sau marcajul echivalent al persoanei autorizate) |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
înfiintarea Clubului Sportiv Municipal Brasov în subordinea Ministerului
Tineretului
si Sportului
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României, ale art. 22
alin. (2), ale art. 29 alin. (1) si ale art. 30 din Legea educatiei fizice si
sportului nr. 69/2000, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se înfiintează Clubul Sportiv Municipal Brasov, institutie
publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Tineretului si
Sportului, cu sediul în municipiul Brasov, Bd Gării nr. 21, judetul Brasov,
prin reorganizarea unitătii fără personalitate juridică de administrare a
bazelor sportive din subordinea Directiei pentru tineret si sport a udetului
Brasov, care se desfiintează.
Art. 2. - Obiectul de activitate al clubului sportiv înfiintat potrivit
art. 1 îl reprezintă performanta, selectia, pregătirea si participarea la
competitii sportive interne si internationale.
Art. 3. - Bunurile imobile, proprietate publică a statului, având datele
de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre,
care erau date în administrarea unitătii fără personalitate juridică de
adminisrare a bazelor sportive din subordinea Directiei pentru tineet si sport
a judetului Brasov, precum si celelalte bunuri aflate în patrimoniul acestei
unităti se transmit în adminisrarea Clubului Sportiv Municipal Brasov.
Art. 4. - Predarea-preluarea bunurilor prevăzute la art. 3 se face pe
bază de protocol încheiat între părti, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 5. - Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Clubului
Sportiv Municipal Brasov se asigură din venituri extrabugetare si din alocatii
de la bugetul de stat.
Art. 6. - Structura organizatorică, statele de functii si regulamentul
de organizare si functionare ale Clubului Sportiv Municipal Brasov se aprobă
prin ordin al ministrului tineretului si sportului.
Art. 7. - Personalul salariat preluat de la unitatea fără personalitate
juridică de administrare a bazelor sportive din subordinea Directiei pentru
tineret si sport a judetului Brasov se consideră transferat la Clubul Sportiv
Municipal Brasov si beneficiază de drepturile prevăzute de legislatia
în vigoare.
Art. 8. - Anexa nr. 2 “Unitătile care functionează în subordinea
Ministerului Tineretului si Sportului” lit. A pct. II la Hotărârea Guvernului
nr. 6/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Tineretului si
Sportului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 din 10
ianuarie 2001, cu modificările ulterioare, se completează cu pozitia nr. 44
care va avea următorul cuprins:
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
Sursa de finantare |
“44. |
Clubul Sportiv
Municipal Brasov |
Venituri
extrabugetare si alocatii de la bugetul de stat” |
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul tineretului si sportului,
Georgiu Gingăras
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Bucuresti, 20
decembrie 2001.
Nr. 1.287.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a bunurilor imobile care se transmit în administrarea Clubului Sportiv
Municipal Brasov,
institutie publică în subordinea Ministerului Tineretului si Sportului
Adresa bunurilor imobile care se transmit |
Persoana juridică de la care se transmit bunurile imobile |
Persoana juridică la care se transmit bunurile imobile |
Specificatie |
Municipiul Brasov,
Bd Gării nr. 21, judetul Brasov |
Unitatea fără
personalitate juridică de administrare a bazelor sportive din subordinea
Directiei pentru tineret si sport a judetului Brasov |
Clubul Sportiv
Municipal Brasov Ministerului Tineretului din subordinea si Sportului |
1. 3.436,46 m 2 - Sala Sporturilor din care: 1.333,80
m2 - suprafată de joc 800,00 m2 - tribună 387,40 m2 - foaier sală 115,90 m2 - sală mică 86,36 m2 - sală mică 16,00 m2 - birou tehnic 16,00 m2 - vestiar pentru
femei 4,00 m2 - cabină pentru
portar 25,00 m2 - sală de protocol 22,00 m2 - vestiar I 30,00 m2 - vestiar II 30,00 m2 - vestiar III 30,00 m2 - vestiar IV 9,00 m2 - WC 9,00 m2 - WC 9,00 m2- dusuri 9,00 m2 - dusuri 12,00 m2 - hol vestiare 12,00 m2 - hol vestiare 24,00 m2 - saună 12,00 m2 - birou pentru
administrato 14,00 m2 - magazie pentru
materiale 128,00 m2 - hol mare 6,00 m2 - magazie 16,00 m2 - vestiar pentru
arbitri 280,00 m2 - centrală termică. La partea
superioară a tribunei: 9,00 m2 - cabină de tensiune si 28,00 m2 - cabine pentru
transmisiuni TV 2. 2.016,20 m 2 - Bazinul de înot din care: 1.050,00 m2 - bazin mare 87,50 m2 - bazin mic 310,88 m2 - tribună 95,12 m2 - foaier 33,80 m2 - depozit 6,00 m2 - cabinet medical 6,00 m2 - încăpere pentru
arbitri 47,60 m2 - dusuri 43,80 m2 - dusuri 48,00 m2 - garderobă 80,00 m2 - cabine 13,00 m2 - vestiar 13,00 m2 - vestiar 21,50 m2 - vestiar 22,00 m2 - vestiar 21,00 m2 - dusuri 21,00 m2 - dusuri 80,00 m2 - hol 12,00 m2 - birou 4,00 m 2 - casă de bilete 340,00 m2 - subsol tehnic |
Municipiul Brasov,
str. Suisul Castelului nr. 1-3, judetul Brasov |
Directia pentru
tineret si sport a judetului Brasov din subordinea Ministerului Tineretului
si Sportului |
Clubul Sportiv
Brasov Municipal din subordinea Ministerului Tineretului si Sportului |
98,5 m2 - constructie, din care 75,50 m2 - poligon tir 16,00 m2 - birou poligon 7,00 m2 - magazie armament Poiana Brasov, 100,50
m2 - Cabana pentru biatlon Poiana Mică, din
care: judetul Brasov
42,00 m2 - cameră 42,00 m2 - cameră 10,00 m2 - magazie 6,00 m2 – hol |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AGENTIA NATIONALĂ PENTRU RESURSE MINERALE Nr. 151/28 septembrie 2001 |
MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI Nr. 22.740 /18 octombrie 2001 |
pentru
aprobarea Instructiunilor tehnice privind aplicarea si urmărirea măsurilor
stabilite
în Programul
de conformare si în planul de refacere a mediului, precum si reglementarea
modului de
operare cu garantia bancară pentru refacerea mediului afectat de activitătile
miniere
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale si ministrul
apelor si protectiei mediului,
având în vedere:
- Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicată;
- prevederile art. 40 alin. (1) lit. k) din Legea minelor nr. 61/1998;
- Hotărârea Guvernului nr. 639/1998 privind aprobarea Normelor pentru
aplicarea Legii minelor nr. 61/1998,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 368/1999 privind
reorganizarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale si ale Hotărârii
Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor
si Protectie Mediului,
emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instructiunile tehnice privind aplicarea si
urmărirea măsurilor stabilite în Programul de conformare si în planul de
refacere a mediului, precum si reglementarea modului de operare cu garantia
bancară pentru refacerea mediului afectat de activitătile miniere, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentele instructiuni vor fi publicate în Monitorul Oficial
al României, Partea I, si vor intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie
2002.
Art. 3. - Compartimentele de resort din cadrul Agentie Nationale pentru
Resurse Minerale, agentii economici din industria minieră si geologie si
directiile generale si inspectoratele teritoriale de protectie a mediului din
cadru Ministerului Apelor si Protectiei Mediului vor aduce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale, Maria Iuliana Stratulat |
p. Ministrul apelor si protectiei mediului, Ioan Jelev, secretar de stat |
privind aplicarea si urmărirea măsurilor stabilite în Programul de
conformare si în planul de refacere a mediului, precum si reglementarea modului
de operare cu garantia bancară pentru refacerea mediului afectat de
activitătile miniere
Prezentele instructiuni tehnice fac referire la prevederile Legii
protectiei mediului nr. 137/1995, republicată, ale art. 9 alin. (1) si ale art.
10 alin. (3) lit. d) din Legea minelor nr. 61/1998, ale art. 16 si 28 din
Normele pentru aplicarea Legii minelor nr. 61/1998, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 639/1998.
Art. 1. - Lucrările de refacere a mediului afectat de activitătile
miniere sunt cele prevăzute în programul de lucrări de explorare, în planul de
dezvoltare a exploatării miniere, în planul de refacere a mediului si în
Programul de conformare al autorizatiei de mediu, care se vor regăsi defalcate
în programele anuale de lucrări.
Art. 2. - Programele anuale de lucrări vor cuprinde si lucrările pentru
protectia mediului înconjurător aferent perimetrului de explorare/exploatare.
Art. 3. - Concesionarii care desfăsoară activităti miniere de
explorare/exploatare vor trimite inspectoratului/sectiei teritoriale a Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale situatia privind valoarea lucrărilor
prevăzute în programele anuale de explorare/exploatare, lucrările de refacere a
mediului înconjurător (cuprinse în Programul de conformare al autorizatiei de
mediu) si a lucrărilor pentru protectia mediului, potrivit anexei nr. I.
Art. 4. - Titularii concesiunilor de explorare/exploatare si agentii
economici, beneficiari ai prevederilor art. 46 din Legea minelor nr. 61/1998,
care nu au negociat licentele de explorare/exploatare vor depune si vor urmări
avizarea calculării garantiei bancare pentru refacerea mediului, conform anexei
nr. I, de către inspectoratele/sectiile teritoriale ale Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale, inspectora tele de protectie a mediului teritoriale
aflate în subordinea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului si de Directia
protectia si refacerea mediului din cadrul Directiei generale control si
protectia mediului a Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
Art. 5. - Valoarea lucrărilor prevăzute în programele anuale de
explorare/exploatare, precum si cea a lucrărilor de protectie si de refacere a
mediului afectat de activitătile miniere se declară de către agentii economici
care execută lucrări miniere de explorare/exploatare, pe propria răspun
dere, sub sanctiunile
prevăzute de legea penală.
Art. 6. - Garantia bancară pentru refacerea mediului se calculează conform anexei nr. I, aplicându-se procentul conform art. 16 si 28 din Hotărârea Guvernului nr. 639/1998, pentru beneficiarii prevederilor art. 46 din Legea minelor nr. 61/1998 care nu au negociat licentele de explorare/exploatare sau cel stabilit în licentă. Garantia bancară pentru refacerea mediului nu poate fi mai mică decât valoarea lucrărilor de refacere a mediului care trebuie executate în anul respectiv.
Prin valoarea sa garantia bancară pentru refacerea mediuui trebuie să
asigure, în cazul încetării activitătii de către titularul licentei si al
neexecutării lucrărilor de refacere a mediului, executarea acestor lucrări.
Art. 7. - Garantia bancară pentru refacerea mediului va fi depusă în
prima lună a perioadei la care se referă, după avizarea programului anual de
lucrări, la o bancă agreată de Agentia Natională pentru Resurse Minerale.
Art. 8. - Garantia bancară anuală se constituie prin depunerea cu ordin
de plată a sumei reprezentând valoarea acesteia la banca si în contul
comunicate de Agentia Natională pentru Resurse Minerale.
Art. 9. - Concesionarii au obligatia ca, după achitarea garantiei
bancare aferente fiecărui perimetru de explorare/exploatare, să transmită
inspectoratului/sectiei teritoriale a Agentiei Nationale pentru Resurse
Minerale copii de pe ordinul de plată, cu specificarea denumirii perimetrelor
pentru care s-a achitat garantia bancară.
Art. 10. - Garantia bancară pentru refacerea mediului se poate acumula
în cont, este purtătoare de dobândă la vedere si se restituie concesionarului
numai în măsura în care acesta si-a îndeplinit obligatiile referitoare la
executarea lucrărilor de refacere a mediului aferente perioadei de 1 an.
Art. 11. - Concesionarii si agentii economici au obligatia ca anual să
întocmească, conform anexei nr. II, Situatia privind lucrările executate pentru
refacerea mediului afectat de activitătile miniere; această situatie va fi
înaintată spre avizare inspectoratului/sectiei teritoriale a Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale, inspectoratului de protectie a mediului teritorial si
Directiei protectia si refacerea mediului din cadrul Directiei generale control
si protectia mediului a Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale cu cel putin
30 de zile înaintea datei constituirii garantiei ban-
care pentru anul
următor.
Art. 12. - Constatarea îndeplinirii obligatiilor referitoare la
executarea lucrărilor de refacere a mediului se face pe baza prezentării de
către concesionari si agenti economic a Situatiei privind lucrările executate
pentru refacerea mediului afectat de activitătile miniere (anexa nr. II),
fundamentată de un raport privind executarea acestor lucrări avizate de
inspectoratul teritorial de protectie a mediului si verificate de
inspectoratul/sectia teritorială a Agentie Nationale pentru Resurse Minerale si
de Directia protectia si refacerea mediului din cadrul Directiei generale
control s
protectia mediului a
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale.
Art. 13. - Directia generală control si protectia mediului a Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale, prin Directia protectia si refacerea
mediului si prin inspectoratele/sectiile teritoriale ale Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale, va urmări si va controla periodic, pe parcursul
întregului an, stadiul executării lucrărilor de refacere a mediului, pe care
concesionarii si le-au asumat prin programele anuale de lucrări. La efectuarea
controalelor vor participa si inspectori din cadrul inspectoratelor de
protectia mediului teritoriale.
Art. 14. - În situatia neexecutării lucrărilor din planul de refacere a
mediului si Programul de conformare în conformitate cu etapele si ritmul
prevăzute de programele anuale se vor aplica sanctiunile prevăzute la art. 83
pct. 3 din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, pentru nerespectarea
prevederilor art. 35 alin. 2, si cele prevăzute la art. 42 lit. a) din Legea
minelor nr. 61/1998, pentru nerespectarea prevederilor art. 29 alin. (1) lit. b),
i) si j). În situatia retragerii licentei titularul licentei pierde dreptul
asupra garantiilor bancare, care devin fonduri la dispozitia Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale, urmând să fie utilizate la efectuarea lucrărilor de
refacere a mediului, prin intermediul unei persoane juridice competente, române
sau străine, selectate prin concurs de ofertă publică, organizat si desfăsura
în conditii stabilite în conformitate cu prevederile legale privind achizitiile
publice de executie de lucrări.
ANEXA Nr. I
la instructiuni
Agent
economic.............................
Perimetrul.......................................
Anul................................................
MODUL DE CALCUL
al valorii garantiei bancare pentru refacerea mediului
A. Lucrări de
dezvoltare
Nr. crt. |
Obiectivul |
U.M. |
Cantitatea |
Pretul unitar |
Total valoare |
Procent garantie
mediu (%) |
Valoarea garantiei
bancare pentru refacerea mediului (lei) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. Lucrări de
cercetare geologică pentru dirijarea exploatării 1.1
.................................. 1.2
.................................. 2. Lucrări de
deschidere 2.1
.................................. 2.2
.................................. 3. Lucrări de
pregătire 3.1. ................................. 3.2
.................................. 4. Drumuri de acces
la zăcământ, instalatii de prelucrare/preparare, halde de steril, stocuri
etc. 4.1
................................. 4.2
................................. 5. Halde de steril 5.1
................................ 5.2
............................... 6. Iazuri de steril 6.1
.............................. 6.2
.............................. 7. Alte lucrări
care se execută 7.1
............................. 7.2
............................. Total A B. Lucrările de
refacere a mediului*) 1. Lucrări
executate în zona afectată de
exploatare 1.1. Depunere de
pământ pe berme si
compactare 1.2. Plantare de
arbusti 1.3. Lucrări de
întretinere ......................................... 2. Lucrări în zona
haldelor de steril 2.1. Amenajare
suprafată 2.2. Acoperire
teren cu plasă 2.3. Transport sol
vegetal 2.4. Fertilizare 2.5. Semănat iarbă 2.6. Întretinere ......................................... 3. Alte lucrări
pentru refacerea mediului ......................................... Total B C. Lucrări
pentru protectia mediului 1. Lucrări pentru protectia aerului .......................... .......................... 2. Lucrări pentru protectia apelor de suprafată ....................................... 3. Lucrări pentru protectia apelor subterane ........................................ ........................................ 4. Lucrări pentru protectia solului ........................................ ......................................... 5. Măsuri pentru
reducerea zgomotului si a
vibratiilor .......................................... .......................................... 6. Lucrări de
reducere a impactului vizual
(peisagistic) ......................................... ......................................... 7. Alte lucrări ......................................... ......................................... TOTAL C TOTAL A+B+C *) Potrivit
Programului de conformare. |
|
|
|
|
|
|
|
*) Potrivit
Programului de conformare.
Agent economic Director general, .................................. |
|
Avizat: Ministerul Apelor si Protectiei Mediului Inspectoratul de protectie a mediului Inspector-sef, ............................ |
Avizat: Agentia Natională pentru Resurse Minerale Inspectoratul/Sectia
teritorială pentru resurse minerale Director, .............................. |
ANEXA Nr. II
la instructiuni
Agent
economic...........................
Perimetrul.....................................
Anul...............
SITUATIA
privind lucrările executate pentru refacerea mediului afectat de
activitătile miniere
Nr. crt. |
Obiectivul |
U/M |
Cantitatea |
Pretul unitar |
Total valoare |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Lucrări de
remediere executate în zona afectată de exploatare pe berme si compactare 1.2. Plantare de
arbusti 1.3. Lucrări de
întretinere ............................................... 2. Lucrări în zona
haldelor de steril 2.1. Amenajare
suprafată 2.2. Acoperire
teren cu plasă 2.3. Transport sol
vegetal 2.4. Fertilizare 2.5. Semănat iarbă 2.6. Întretinere ................................................ 3. Alte lucrări
pentru refacerea mediului ................................................ ................................................ |
|
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
|
|
|
Agent economic Director general, .................................. |
|
Avizat: Ministerul Apelor si Protectiei Mediului Inspectoratul de
protectie a mediului Inspector-sef, ............................ |
Avizat: Agentia
Natională pentru Resurse Minerale Inspectoratul/Sectia teritorială pentru
resurse minerale Director, .............................. |
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind
documentatia necesară în vederea autorizării operatiunilor financiar-bancare,
prevăzute de
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 159/2001
Având în vedere prevederile art. 6 si 8 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea si combaterea utilizării sistemului
financiar-bancar în scopul finantării de acte de terorism,
în temeiul prevederilor art. 50 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare,
Banca Natională a României emite prezentele norme.
Art. 1. - Prezentele norme se aplică băncilor, persoane juridice române,
sucursalelor băncilor străine, organizatiilor cooperatiste de credit, caselor
de schimb valutar si societătilor comerciale care detin în administrare unităti
hoteliere în care sunt organizate ghisee de schimb valutar, autorizate de Banca
Natională a României, si au în vedere toate operatiunile bancare prevăzute la
art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 159/2001 pentru
prevenirea si combaterea utiizării sistemului financiar-bancar în scopul
finantării de acte de terorism, denumită în continuare ordonantă, în
care sunt implicate persoanele nominalizate în lista întocmită în conformitate
cu prevederile art. 5 din ordonantă.
Art. 2. - În vederea autorizării prealabile a operatiunilor prevăzute la
art. 6 din ordonantă, persoanele juridice mentionate la art. 1 vor
transmite/depune la registratura Băncii Nationale a României, sub semnătura
conducerii acestora sau a persoanelor împuternicite, documentatia necesară în
vederea autorizării operatiunii, însotită de o solicitare de autorizare a
operatiunii respective, în care se vor mentiona documentele de autorizare
anexate la solicitare, o descriere a operatiunii, precum si orice informatie
relevantă.
Solicitarea de autorizare va purta în mod obligatoriu mentiunea “În baza
art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 159/2001”, înscrisă în preambulul
solicitării.
Art. 3. - Documentatia va fi prezentată în fotocopie certificată pentru
conformitate cu originalul de către persoanele juridice mentionate la art. 1.
Documentele redactate într-o limbă străină vor fi însotite si de
traducerea legalizată a acestora.
Art. 4. - Documentatia necesară pentru obtinerea autorizării este cea
cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentele norme. Persoanele
juridice mentionate la art. 1, prin intermediul cărora urmează să se efectueze
operatiunea, vor solicita pentru/de la persoanele înscrise în lista prevăzută
la art. 5 din ordonantă documentatia necesară, după cum urmează
1a) pentru operatiunile de cont curent: D1-D4 si D6 din anexă;
b) pentru operatiunile de cont de capital: D1-D6 din anexă;
c) pentru operatiuni de schimb valutar, în functie de natura operatiunii
în vederea căreia se efectuează schimbul valutar documentele prevăzute la lit.
a) ori b).
Pentru situatiile în care documentele care stau la baza operatiunii sunt
redactate în format electronic, acestea vor fi acceptate dacă sunt emise în
conditiile respectării prevederilor legale în materie.
Art. 5. - În termen de 5 zile de la primirea documentatie complete
prevăzute de prezentele norme Banca Natională a României va autoriza
operatiunea solicitată sau va refuza emiterea autorizatiei.
Termenul prevăzut la alin. 1 se poate prelungi cu 10 zile în situatia în
care Banca Natională a României consideră necesară confirmarea identitătii
persoanelor implicate în operatiune.
Art. 6. - Prevederile prezentelor norme se aplică si în cazul celorlalte
solicitări de autorizare/raportare prezentate Băncii Nationale a României în
baza altor reglementări, în situatiile în care sunt implicate persoane înscrise
în lista prevăzută la art. 5 din ordonantă.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Bucuresti, 21
decembrie 2001.
Nr. 5.
ANEXĂ
DOCUMENTELE
necesare în vederea obtinerii autorizatiei Băncii Nationale a României
pentru persoanele prevăzute la art. 5 din ordonantă
D1 - actul constitutiv ori alte documente privind înfiintarea entitătii si,
dacă este cazul, documentele care atestă autorizarea activitătii în conditiile
legii sau, după caz, carte de identitate ori alt document de identitate emis în
conditiile legii de organele abilitate egal pentru persoanele fizice
D2 - certificatele emise de oficiul registrului comertului, de directia
generală a finantelor publice judeteană sau a municipiului Bucuresti, de
Registrul asociatiilor sau fundatiilor ori alt act de înregistrare la organele
abilitate, în cazul rezidentilor; actul de înregistrare la organele abilitate
din tara de origine, în cazul nerezidentilor
D3 - documentele care atestă sursa activelor implicate în operatiunea
respectivă: de cont curent, de cont de capital, de schimb valutar
D4 - factura externă definitivă/pro-forma, contract de livrare de
mărfuri/executări de lucrări/prestări de servicii, declaratie vamală de import,
declaratie vamală de export, alte documente care stau la baza operatiunii, după
caz D5 - documente pentru operatiuni de capital:
a) pentru investitii directe - actul constitutiv/proiectul actului
constitutiv al societătii la care urmează a se face investitia actul de
subscriere/cesiune/vânzare-cumpărare de actiuni sau alte titluri de natură
participativă ori alte documente care stau la baza operatiunii, după caz;
b) pentru investitii imobiliare - contractul/antecontractul de
vânzare-cumpărare sau alt document de achizitionare a bunului imobil, după caz;
c) pentru investitii pe piata monetară si pe piata de capital inclusiv
în unităti ale organismelor de plasament colectiv - documente referitoare la
admiterea valorilor mobiliare pe piata de capital, cum ar fi:
autorizarea/avizul privind introducerea la bursă, prospectul de emisiune,
contracte/
conventii încheiate
cu intermediarii autorizati pe piata monetară si de capital, semnate bilateral,
sau alte documente specifice fiecărei operatiuni după caz, contracte de
intermediere, administrare etc.;
d) pentru credite/împrumuturi legate de comertul international si
financiare - contractele semnate bilateral;
e) pentru deschiderea de conturi curente si de depozit la bănci si la
alte entităti autorizate să desfăsoare activitate bancară - proiectul
contractului de deschidere de cont, extrasul de cont care atestă existenta
disponibilitătilor în valută sau în lei în vederea constituirii depozitului,
document de schimb valutar, după caz;
f) pentru transferul de capital decurgând din contracte de asigurare de
viată si de credite - polite de asigurare/contracte de reasigurare si orice
alte documente specifice;
g) pentru garantii - contracte de garantie încheiate în formele
prevăzute de lege si documentul care certifică înregistrarea acestora potrivit
legii ori alte documente care atestă constituirea garantiei, după caz;
h) pentru transferurile cu caracter personal - contracte de
vânzare-cumpărare/împrumut/donatie, certificat de mostenitor,
hotărâri/sentinte/decizii emise de organele abilitate în acest sens si alte
documente din care să rezulte suma pentru care se solicită transferul;
i) pentru alte miscări de capital - documentele care atestă necesitatea
operatiunii si sumele aferente acesteia
D6 - autorizatia/avizul institutiilor cu atributii de supraveghere si
control, precum Ministerul Finantelor Publice, Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor etc., după caz, precum si al
institutiilor similare din străinătate
D7 - orice documente solicitate de Banca Natională a României ulterior
depunerii documentatiei, necesare pentru analizarea operatiunii respective.
BANCA NATIONALĂ A
ROMÂNIEI
privind
instituirea administrării speciale a Băncii Române de Scont - S.A.
Având în vedere deficientele constatate si consemnate în:
- Raportul întocmit la data de 30 octombrie 2001 de Comisia de
Supraveghere Specială;
- procesele-verbale nr. 2.424/28 august 2001, 5.563/28 august 2001,
2.905/8 octombrie 2001, 6.617/8 octombrie 2001 3.304/12 noiembrie 2001,
7.361/13 noiembrie 2001, 7.542/23 noiembrie 2001, 7.841/7 decembrie 2001 si nr.
3.519/7 decembrie 2001, precum si:
- deteriorarea dramatică a situatiei financiare după încetarea măsurii
de supraveghere specială;
- nerespectarea măsurilor stabilite prin “Programul de măsuri” aprobat
de consiliul de administratie al băncii la data de 28 august 2001 si devenite
obligatorii potrivit prevederilor Ordinului guvernatorului Băncii Nationale a
României nr. 395/31 august 2001
- refuzul conducerii băncii de a colabora cu organele de inspectie ale
Băncii Nationale a României si de a le pune acestora la dispozitie documentele
solicitate;
- faptul că Banca Română de Scont - S.A. a încălcat în mod repetat
prevederile Legii bancare nr. 58/1998, cu modificările si completările
ulterioare, si ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia, în baza art. 79
din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările si completările ulterioare, în
temeiul art. 34 alin. (1it. b) din Legea nr. 101/1998 privind statutul Băncii
Nationale a României,
Consiliul de administratie al Băncii Nationale a României hotărăste:
Art. 1. - Se instituie administrarea specială a Băncii Române de Scont -
S.A. începând cu data de 3 ianuarie 2002.
Art. 2. - În calitate de administrator special se desemnează domnul
Hidan Ioan. Remuneratia acestuia se stabileste a nivelul drepturilor bănesti
ale presedintelui Băncii Române de Scont - S.A. la data de 30 noiembrie 2001 si
va fi suportată împreună cu cheltuielile de cazare, diurnă si transport de
banca administrată. În caz de imposibilitate a acestuia de a-si exercita atributiile
calitatea de administrator special al Băncii Române de Scont - S.A. va fi
detinută de domnul Onetiu Dorel, care va avea aceeasi drepturi si obligatii ca
si titularul.
Art. 3. - Activitatea de administrare specială a Băncii Române de Scont
- S.A. va fi efectuată de administratorul special, care preia integral
atributiile consiliului de administratie al băncii, aduce la îndeplinire
hotărârile adunării generale a actionarilor si stabileste conditiile optime
pentru conservarea activelor si pentru încasarea creantelor în interesul
deponentilor si al altor creditori.
Art. 4. - În perioada aplicării administrării speciale se suspendă
activitatea consiliului de administratie al Băncii Române de Scont - S.A. si a
cenzorilor, dreptul de vot al actionarilor în privinta numirii si revocării
administratorilor si dreptul la dividende, precum si dreptul la remuneratie al
administratorilor s cenzorilor.
Art. 5. - Administratorul special va înstiinta de îndată compartimentele
din cadrul Băncii Române de Scont - S.A. precum si sediile secundare ale
acesteia în legătură cu înce perea administrării speciale si cu măsurile
prevăzute de lege cu privire la desfăsurarea activitătii băncii.
Art. 6. - În termen de 45 de zile de la numire administratorul special
va prezenta consiliului de administratie a Băncii Nationale a României un
raport scris cu privire la situatia financiară a Băncii Române de Scont - S.A.
Art. 7. - Pe perioada exercitării functiei de administrato special
domnului Hidan Ioan i se suspendă contractul indivi dual de muncă încheiat cu
Banca Natională a României urmând ca la încheierea mandatului de administrator
specia domnul Hidan Ioan să revină la functia detinută anterior în Banca
Natională a României.
Art. 8 - Prezenta hotărâre va fi transmisă actionarilor semnificativi si
Consiliului de administratie al Băncii Române de Scont - S.A. si va fi
publicată în Monitorul Oficial a României, Partea I.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Bucuresti, 20
decembrie 2001.
Nr. 179.