MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XIII -
Nr. 58 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Vineri, 2 februarie 2001
SUMAR
REPUBLICĂRI
REPUBLICĂRI
CAPITOLUL I
Organizarea Senatului
Sectiunea 1
Constituirea Senatului
Art. 1. - Senatul nou-ales se întruneste, potrivit Constitutiei
României, la convocarea Presedintelui României, în cel mult 20 de zile de la
alegeri.
*)
Republicat în temeiul art. II din Hotărârea Senatului nr. 5 din 17 ianuarie
2001, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 25
ianuarie 2001 dându-se textelor o nouă numerotare.
Regulamentul
Senatului a fost aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 16 din 30 iunie 1993,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 27 iulie
1993, si modificat prin:
- Hotărârea
Senatului nr. 11 din 29 martie 1994, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 87 din 4 aprilie 1994;
- Hotărârea
Senatului nr. 18 din 28 iunie 1996, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 136 din 28 iunie 1996;
- Hotărârea
Senatului nr. 4 din 13 februarie 1997, publicată în Monitorul Oficial al
României Partea I, nr. 29 din 21 februarie 1997;
- Hotărârea
Senatului nr. 6 din 16 martie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 113 din 19 martie 1999
- Hotărârea
Senatului nr. 5 din 17 ianuarie 2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 43 din 25 ianuarie 2001.
Art. 2. - (1) Până la alegerea Biroului permanent lucrările
Senatului sunt conduse de cel mai în vârstă senator, asistat de 4 secretari
desemnati dintre cei mai tineri senatori.
(2) Imposibilitatea exercitării atributiilor de către presedintele
de vârstă sau de către unul ori mai multi secretari atrage de drept înlocuirea
acestora cu următorii senatori, potrivit acelorasi criterii.
(3) Până la alegerea Biroului permanent pot avea loc dezbateri
numai cu privire la validarea mandatelor de senator.
Art. 3. - (1) Pentru validarea mandatelor Senatul alege în prima
sa sedintă o comisie compusă din 12 senatori, care să reflecte configuratia
politică a Senatului rezultată din alegeri.
(2) Nu pot face parte din comisia de validare senatori împotriva
cărora au fost înregistrate sesizări de invalidare a mandatului, anterior
constituirii comisiei.
Art. 4. - (1) Numărul senatorilor care vor fi propusi în comisia
de validare de către fiecare partid sau formatiune politică este în functie de
numărul senatorilor acestora.
(2) Propunere pentru stabilirea numărului de senatori ce revine
fiecărui partid sau formatiune politică se fac de reprezentantii acestora si se
transmit secretarilor. Presedintele de vârstă prezintă Senatului aceste
propuneri, în ordinea numărului de senatori ai fiecărui partid sau ai fiecărei
formatiuni
politice. Senatul hotărăste asupra propunerilor cu votul majoritătii
senatorilor prezenti.
(3) Componenta comisiei se aprobă de Senat cu votul majoritătii
senatorilor prezenti.
Art. 5. - Comisia de validare îsi începe de îndată activitatea,
îsi alege un presedinte si 2 vicepresedinti, care alcătuiesc biroul comisiei,
si se organizează în 3 grupe de lucru cuprinzând câte 3 membri. Alegerea se
face prin vot deschis.
Art. 6. - (1) Biroul comisiei de validare repartizează grupelor de
lucru dosarele complete primite de la Biroul Electoral Central pentru alegerea
senatorilor, cu exceptia celor referitoare la membrii comisiei.
(2) Verificarea legalitătii alegerii senatorilor care compun
grupele de lucru se face de biroul comisiei de validare, iar a membrilor
biroului, de cei 9 membri ai grupelor de lucru.
(3) Biroul comisiei de validare si grupele de lucru sunt obligate
să prezinte comisiei propunerile privind validarea sau invalidarea mandatelor
de senator, în scris, în termen de cel mult 3 zile de la constituirea acesteia.
Propunerile se adoptă cu votul majoritătii membrilor comisiei.
(4) După expirarea termenului de 3 zile discutarea dosarelor
nesolutionate se face în plenul comisiei.
(5) Comisia de validare se pronuntă si asupra contestatiilor
depuse la această comisie, în termen de 3 zile de la constituirea sa.
(6) Contestatiile pot fi depuse, sub sanctiunea decăderii, până la
adoptarea prin vot a raportului de către comisia de validare. Contestatiile pot
fi formulate de cetăteni români cu drept de vot si de persoanele juridice
române interesate.
Art.7. - Comisia de validare poate propune invalidarea alegerii
unui senator numai în cazul în care constată existenta, în legătură cu alegerea
acestuia, a unor încălcări ale legii ce nu au făcut obiectul contestatiilor
solutionate definitiv, în conformitate cu dispozitiile legii electorale.
Art. 8. - Comisia de validare, în cel mult 4 zile de la
constituire, întocmeste un raport în care nominalizează senatorii pentru care
se propune validarea sau invalidarea mandatelor, cu motivarea propunerilor de
invalidare.
Art. 9. - Raportul este aprobat de comisie cu votul majoritătii
membrilor acesteia în caz de paritate votul presedintelui este hotărâtor.
Opiniile diferite se consemnează si fac parte din raport.
Art. 10. - Senatul se întruneste în a 5-a zi de la constituirea
comisiei de validare pentru dezbaterea raportului prezentat de presedintele
comisiei.
Art. 11. - (1) Senatul se pronuntă printr-un singur vot asupra
listei cuprinzând numele si prenumele senatorilor propusi pentru validare.
Senatul dezbate si se pronuntă prin vot cu privire la fiecare senator propus
pentru invalidarea mandatului.
(2) Validarea sau invalidarea mandatelor de senator se face cu
votul majoritătii senatorilor prezenti.
Art. 12. - Senatul este legal constituit după validarea a două
treimi din mandatele de senator.
Art. 13. - După validare senatorii depun jurământul în conditiile
legii.
Art. 14. - După încheierea activitătii cornisiei de validare
competentele acesteia revin Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităti
si validări.
Sectiunea a 2-a
Grupurile parlamentare
Art. 15. - (1) După validare senatorii se pot organiza în grupuri
parlamentare.
(2) Un grup parlamentar poate fi constituit si poate functiona pe
toată durata legislaturii dintr-un număr de cel putin 7 senatori, care au fost
alesi pe listele aceluiasi partid sau ale aceleiasi formatiuni politice.
(3) Senatorii care au candidat pe listele unei coalitii electorale
si care fac parte din partide sau formatiuni politice diferite se pot constitui
în grupuri parlamentare proprii ale partidelor sau formatiunilor respective, în
conditiile alin. (2).
(4) Un senator poate face parte dintr-un singur grup parlamentar.
Art. 16. - (1) Senatorii alesi ca independenti se pot afilia unuia
dintre grupurile parlamentare constituite potrivit art. 15 alin. (1) si (2).
(2) Trecerea de la un grup parlamentar la altul, precum si
constituirea de grupuri parlamentare ale unui partid sau unei formatiuni
politice care nu a participat la alegeri sau care nu a obtinut locuri în Senat
în urma alegerilor sunt interzise.
(3) Senatorii care părăsesc un grup parlamentar constituit
potrivit art. 15 alin. (1) si (2) nu se pot afilia altui grup parlamentar si nu
pot reprezenta partide sau formatiuni politice care nu au obtinut mandate în
Senat în urma alegerilor sau nu au participat la aceste alegeri.
(4) Senatorii alesi ca independenti sau deveniti independenti prin
părăsirea grupurilor parlamentare nu se pot asocia între ei pentru constituirea
unui grup parlamentar.
Art. 17. - Grupurile parlamentare îsi aleg un presedinte, unul sau
2 vicepresedinti si un secretar înainte de sedinta de constituire a Senatului
nou-ales.
Art. 18. - (1) Presedintele grupului are următoarele atributii:
a) propune Senatului
reprezentantii grupului în comisia de validare;
b) prezintă Senatului componenta nominală a grupului parlamentar;
c) reprezintă grupul în negocierile pentru compunerea Biroului
permanent, pentru compunerea birourilor comisiilor permanente, precum si pentru
compunerea comisiilor Senatului;
d) propune candidatii grupului pentru functiile din Biroul
permanent;
e) participă la sediniele Biroului permanent ori de câte ori este
invitat;
f) poate cere încheierea dezbaterilor în Senat;
g) poate cere revocarea membrilor Biroului permanent sau a
membrilor birourilor comisiilor permanente propusi de grupul pe care îl
reprezintă;
h) informează membrii grupului asupra activitătilor Senatului si
ale comisiilor Senatului;
i) reprezintă grupul ori de câte ori este nevoie în activitatea
Senatului;
j) dă mandat unuia dintre vicepresedinti pentru înlocuirea sa.
(2) Vicepresedintele grupului îl înlocuieste pe presedinte în
lipsa acestuia sau ori de câte ori este nevoie, în baza mandatului.
(3) Secretarul grupului tine evidenta prezntei si asigură
redactarea proceselor-verbale.
Art. 19. - (1) Presedintele grupului prezintă Senatului denumirea
acestuia, precum si componenta lui numerică si nominală.
(2) Succesiunea prezentărilor se stabileste de presedintele de
vârstă al Senatului, în ordinea mărimii grupurilor parlarmentare.
Art. 20. - (1) Orice modificare intervenită în componenta unui
grup parlamentar se aduce la cunostintă în scris presedintelui Senatului.
(2) Presedintele Senatului informează senatorii în sedintă publică
asupra modificărilor intervenite în componenta grupurilor parlamentare.
Art. 21. - (1) Grupurile parlamentare, în functie de mărimea lor,
îsi constituie un secretariat tehnic a cărui structură se stabileste de Biroul
permanent. Numirea si salarizarea membrilor acestuia se fac prin ordin al
secretarului general al Senatului, cu contract de muncă pe durată determinată,
corespunzătoare legislaturii. Numirea în si revocarea din functie se fac la propunerea
grupului parlamentar respectiv.
(2) Grupurile parlamentare dispun, de asemenea, de logistica
necesară în vederea desfăsurării activitătii, precum si de mijloacele de
transport, stabilite de Biroul perrtianent în functie de mărimea grupurilor.
Sectiunea a 3-a
Biroul permanent al Senatului
Art. 22. - (1) După constituirea legală a Senatului se aleg
presedintele Senatului si ceilalti membri ai Biroului permanent al acestuia.
(2) Biroul permanent al Senatului se compune din: presedintele
Senatului, 4 vicepresedinti, 4 secretari si 2 chestori. Presedintele Senatului
este si presedintele Biroului permanent.
(3) Repartizarea functiilor în Biroul permanent se stabileste prin
negocieri între reprezentantii grupurilor parlamentare, respectându-se configuratia
politică a Senatului asa cum rezultă din constituirea initială a grupurilor
parlamentare. În cazul în care nu se ajunge la un acord, problema se supune
votului Senatului.
Art. 23. - (1)
Presedintele Senatului este ales, prin vot secret, cu buletine de vot pe care
sunt înscrise numele si prenumele tuturor candidatilor propusi de grupurile
parlamentare. Fiecare grup parlamentar poate face o singură propunere.
(2) Este declarat ales presedinte al Senatului candidatul care a
întrunit la primul tur de scrutin votul majoritătii senatorilor.
(3) Dacă nici un candidat nu a întrunit numărul de voturi necesar,
se organizează un al doilea tur de scrutin, la care participă primii 2
candidati care au obtinut cel mai mare număr de voturi sau, după caz, primul clasat
si candidatii care s-au clasat pe locul al doilea cu un număr egal de voturi;
va fi declarat presedinte al Senatului candidatul care a obtinut cel mai mare
număr de voturi din totalul voturilor exprimate.
(4) În caz de egalitate de voturi se organizează un nou tur de
scrutin.
Art. 24. - Presedintele Senatului este ales pe durata mandatului
acestei Camere a Parlamentului.
Art. 25. - O dată cu alegerea presedintelui Senatului activitatea
presedintelui de vârstă încetează.
Art. 26. - (1) Alegerea vicepresedintilor, secretarilor si
chestorilor care compun Biroul permartent se face la propunerea grupurilor
parlamentare.
(2) În vederea depunerii propunerilor Senatul stabileste numărul
de locuri din Biroul permanent care revine fiecărui grup parlamentar în
conditiile art. 22 alin. (3). Propunerile se transmit presedintelui Senatului.
(3) Propunerile nominale pentru functiile prevăzute la alin. (1)
si repartizate conform alin. (2) se fac de presedintii grupurilor parlamentare.
Propunerile se înaintează presedintelui Senatului, care le va supune votului.
Alegerea se face prin vot secret cu buletine.
(4) La primul tur de scrutin este declarat ales candidatul care a
obtinut votul majoritătii senatorilor.
(5) Dacă un candidat nu a obtinut numărul de voturi necesar, se
organizează un al doilea tur de scrutin, candidatul urmând să fie declarat ales
dacă a obtinut votul majoritătii senatorilor prezenti.
(6) În cazul în care un candidat nu a obtinut nici după cel de-al
doilea tur de scrutin numărul necesar de voturi, grupul parlamentar în cauză va
face o altă propunere, care se supune aceleiasi proceduri de vot. Procedura se
repetă până la alegerea unui reprezentant al acelui grup parlamentar în functia
stabilită în Biroul permanent al Senatului.
Art. 27. - Vicepresedintii, secretarii si chestorii sunt alesi la
începutul fiecărei sesiuni ordinare a Senatului.
Art. 28. Pentru
constatarea rezultatelor votului si încheierea procesului-verbal se alege o
comisie formată din câte un reprezentant al grupurilor parlamentare din Senat.
Ar. 29. - (1) Membrii Biroului permanent pot fi revocati înainte
de expirarea mandatului, la cererea grupului parlamentar pe care îl reprezintă,
prin votul majoritătii senatorilor. Votul este secret si se exprimă prin bile.
(2) Cererea de revocare se supune aprobării Senatului după 3 zile
de la înregistrare, dar nu mai târziu de 10 zile.
Art. 30. - O dată cu alegerea Biroului permanent activitatea
secretarilor desemnati în conditiile art. 2 încetează.
Art. 31. - Functiile din Biroul permanent, devenite vacante în
timpul sesiunii, se ocupă la propunerea grupului parlamentar căruia i-a fost
repartizată functia respectivă, în conditiile prevăzute la art. 26.
Art. 32. - (1) Biroul permanent al Senatului are următoarele
atributii:
a) propune Senatului datele de începere si de terminare ale
fiecărei sesiuni a Senatului, conform art. 63 din Constitutie;
b) solicită presedintelui Senatului convocarea în sesiune
extraordinară;
c) supune aprobării plenului Regulamentul Senatului, precum si
propunerile de modificare a acestuia;
d) pregăteste si asigură desfăsurarea în bune conditii a
lucrărilor Senatului;
e) primeste proiectele de lege si propunerile legislative si
sesizează comisiile permanente în vederea întocmirii rapoartelor si a
elaborării avizelor, dispune difuzarea proiectelor de lege, a propunerilor
legislative si a rapoartelor tuturor senatorîlor;
f) întocmeste proiectul ordinii de zi a sedintelor Senatului si
programul de activitate, cu participarea presedintilor grupurilor parlamentare,
a presedintilor comisiilor permanente si cu consultarea reprezentantului
Guvernului pentru relatia cu Parlamentul;
g) organizează relatiile Senatului cu parlamentele altor state si
cu organizatiile parlamentare, stabileste componenta nominală a delegatiilor;
h) analizează si supune dezbaterii Senatului propunerile Comisiei
de politică externă privind orientările generale ale politicii externe a
României sau programele de politică externă;
i) supune spre aprobare Senatului componenta delegatiilor permanente
la organizatiile parlamentare mondiale europene sau regionale, pe baza
consultării grupurilor parlamentare;
j) prezintă Senatului proiectul de buget al acestuia si contul de
încheiere a exercitiului bugetar;
k) exercită controlul financiar-contabil si ia hotărârile ce se
impun în acest domeniu;
I) supune aprobării Senatului structura serviciilor acestuia;
m) propune Senatului numirea secretarului general;
n) aprobă statul de functii si regulamentul de organizare si
functionare a serviciilor Senatului, la propunerea secretarului general, precum
gi regulamente privind desfăsurarea activitătii serviciilor Senatului;
o) controlează serviciile Senatului;
p) aprobă regulamentul privind paza, accesul si serviciul de
permanenă în sediul Senatului;
r) îndeplineste orice alte atributii prevăzute de lege, de
prezentul regulament sau însărcinări date de Senat.
Dezbaterile Biroului permanent al Senatului se consemnează în
procese-verbale si în stenograme.
Art. 33. - Biroul permanent se convoacă la cererea presedintelui
Senatului sau la cererea a cel putin 4 membri ai săi.
Art. 34. - Biroul permanent va invita la lucrările sale
presedintii grupurilor parlamentare si presedintii comisiilor parlamentare ori
de câte ori consideră necesar.
Art. 35. - (1) Presedintele Senatului are următoarele atributii:
a)
convoacă
Senatul în sesiuni ordinare si extraordipare;
b)
conduce
lucrările Senatului, asistat de 2 secretari;
c) acordă cuvântul, moderează discutiile, sintetizează problemele
supuse dezbaterii, stabileste ordinea votării, anuntă rezultatul acesteia si
proclamă rezultatul votului;
d) asigură mentinerea ordinii în timpul dezbaterilor si
respectarea regulamentului;
e) conduce lucrările Biroului permanent;
f) reprezintă Senatul în relatiile cu Presedintele României,
Camera Deputatilor, Guvernul si Curtea Constitutională;
g) reprezintă Senatul în relatiile interne si externe;
h) poate sesiza Curtea Constitutională în conditiile prevăzute la
art. 144 lit. a) si b) din Constitutie;
i) dispune de fondul presedintelui, conform legii si în limitele
prevederilor bugetare;
j) aprobă decontarea cheltuielilor pentru deplasările în
străinătate pe care le-a dispus;
k) aprobă indemnizatiile persoanelor utilizate în cadrul Senatului
în calitate de colaborator, precum si decontarea cheltuielilor suportate de
persoanele invitate pentru audieri la Senat;
l) îndeplineste si alte atributii prevăzute de prezentul
regulament sau însărcinări date de Senat.
(2) Presedintele Senatului asigură interimatul functiei de
Presedinte al României, conform art. 97 din Constitutie.
Art. 36. - (1) Vicepresedintii îndeplinesc, în ordinea stabilită
de Biroul permanent, atributii ale presedintelui, la solicitarea sau în absenta
acestuia.
(2) În perioada în care presedintele Senatului asigură interimatul
functiei de Presedinte al României atributiile presedintelui Senatului se
exercită de unul dintre vicepresedinti, ales prin vot secret, cu majoritatea
voturilor senatorilor.
Art. 37. - Secretarii întocmesc lista cuprinzând înscrierile la
cuvânt în ordinea în care au fost făcute, prezintă presedintelui propunerile,
amendamentele si orice alte comunicări adresate Senatului, efectuează apelul
nominal, consemnează rezultatul votului, răspund de evidenta hotărârilor
adoptate, veghează la întocmirea stenogramelor, îl asistă pe presedinte în
realizarea atributiilor ce îi revin, în ordinea stabilită de Biroul permanent,
si îndeplinesc orice alte sarcini care le sunt încredintate de acesta sau de
Biroul permanent.
Art. 38. - (1) Chestorii verifică modul de gestionare a
patrimoniului Senatului, exercită controlul financiar asupra cheltuielilor
efectuate, prezintă Senatului proiectul de buget si încheierea exercitiului
bugetar anual, asigură mentinerea ordinii în sediul Senatului si îndeplinesc
orice alte sarcini, în conformitate cu dispozitiile presedintelui Senatului si
ale Biroului permanent.
(2) La sfârsitul fiecărei sesiuni chestorii prezintă Senatului un
raport cu privire la rezultatele controalelor efectuate.
Sectiunea a 4-a
Comisiile Senatului
1. Dispozitii comune
Art. 39. - Comisiile sunt organe de lucru ale Senatului,
constituite pentru pregătirea activitătii de legiferare, precum si pentru
realizarea functiei de control parlamentar.
Art. 40. - (1) Senatul îsi constituie comisii permanente si poate
institui comisii de anchetă sau alte comisii speciale.
(2) Senatul constituie, de asemenea, comisii de mediere sau alte
comisii comune cu Camera Deputatilor.
(3) Numărul, denumirea si competenta fiecărei comisii, precum si
numărul membrilor acestora se hotărăsc de către Senat, la propunerea Biroului
permanent.
Art. 41. - (1) Componenta comisiilor se stabileste potrivit
configuratiei politice a Senatului rezultate din constituirea initială a
grupurilor parlamentare sau prin negocieri între reprezentantii grupurilor
parlamentare.
(2) Optiunile senatorilor se prezintă de grupurile parlamentare în
termenul stabilit de Biroul permanent. Propunerile de membri ai comisiilor se
fac de presedintii grupurilor parlamentare, cu respectarea prevederilor alin.
(1). În cazul în care nu se ajunge la un acord Senatul hotărăste prin vot
deschis.
(3) Senatul aprobă componenta nominală a fiecărei comisii cu votul
deschis al majoritătii senatorilor prezenti.
(4) În aceleasi conditii se aprobă si revocarea unor membri ai
comisiei, la solicitarea grupurilor parlamentare care i-au propus initial.
Art.42. - (1) În prima lor sedintă, convocată de presedintele
Senatului, comisiile îsi aleg birourile, compuse dintr-un presedinte, 1-2
vicepresedinti si 1-2 secretari. În componenta de ansamblu a birourilor se va
urmări pe cât posibil respectarea configuratiei politice a Senatului.
(2) Membrii birourilor comisiilor pot fi revocati înainte de
expirarea mandatului, la cererea grupului parlamentar pe care îl reprezintă,
prin votul majoritătii membrilor comisiei. Grupul parlamentar care a cerut
revocarea poate solicita înlocuirea senatorului revocat din functie cu un alt
membru al grupului parlamentar care face parte din comisie.
Art. 43. - Comisiile adoptă propriul regulament de organizare si
functionare, care se supune aprobării Biroului permanent.
Art. 44. - Biroul fiecărei comisii propune:
a)
ordinea de
zi a fiecărei sedinte;
b)
sarcinile ce
revin fiecărui senator în cadrul comisiei;
c) constituirea de subcomisii, cu votul majoritătii membrilor
comisiei, stabilindu-le componenta si sarcinile;
d) alte măsuri ce interesează bunul mers al activitătilor
comisiei.
Art. 45. - Presedintele comisiei are următoarele atributii:
a) asigură reprezentarea acesteia în raporturile cu Biroul permanent
si cu celelalte comisii;
b) conduce sedintele comisiei;
c) invită, din proprie initiativă sau la solicitarea membrilor
comisiei, să participe la lucrările comisiei si persoane din afara ei, dacă
interesele lucrărilor respective o cer;
d) are acces sau poate desemna un alt reprezentant al comisiei la
sedintele altor comisii care examinează lucrări ce prezintă importantă pentru
comisia pe care o conduce;
e) îndeplineste alte atributii prevăzute de regulamentul propriu
de organizare si functionare.
Art. 46. - Vicepresedintele îndeplineste, în lipsa sau la cererea
presedintelui, atributiile acestuia.
Art. 47. - Secretarul comisiei are următoarele atributii:
a) tine evidenta prezentei senatorilor la sedintele comisiei;
b) asigură redactarea tuturor actelor comisiei;
c) numără voturile exprimate în sedintele comisiei;
d) urmăreste întocmirea proceselor-verbale ale sedintelor
comisiei;
e) îndeplineste orice alte atributii necesare bunului mers al
activitătilor comisiei.
Art. 48. - (1) Convocarea
sedintelor comisiei se face de presedintele acesteia sau, în lipsa sa, de un
vicepresedinte care îl înlocuieste, potrivit programului de lucru al Senatului.
(2) În timpul sesiunii sedintele comisiilor pot avea loc în
acelasi timp cu cele ale plenului, cu încuviintarea acestuia.
(3) În afara programului de lucru, în cadrul sesiunii, comisiile
pot fi convocate si pot tine sedinte cu aprobarea sau din dispozitia Biroului
permanent.
Art. 49. - (1) Sedintele comisiilor nu sunt publice.
(2) În interesul desfăsurării lucrărilor comisiile pot invita să
participe la dezbateri specialisti sau reprezentanti ai autoritătilor publice
si ai unor organizatii neguvernamentale.
(3) Conditiile în care reprezentantii mijloacelor de informare în
masă au acces la lucrările comisiilor se stabilesc de plenul acestora.
Art. 50. - (1) Reprezentantii Guvernului au acces la lucrările
comisiilor, Comisiile pot solicita participarea la lucrările lor a unor membri
ai Guvernului sau a conducătorilor unor institutii publice, situatie în care
prezenta acestora este obligatorie; data la care are loc sedinta comisiei va fi
adusă la cunostintă invitatilor cu cel putin 3 zile inainte.
(2) La sedintele comisiilor pot participa si senatori din alte
comisii, fără a avea drept de vot.
(3) Biroul comisiei hotărăste conditiile si limitele participării
personalului de specialitate al Senatului la sedintele comisiilor.
Art. 5l. - La propunerea presedintelui, a biroului comisiei sau a
unui senator comisia poate hotărî limitarea duratei luărilor de cuvânt.
Art. 52. - (1) Comisiile lucrează legal în prezenta majoritătii
membrilor lor.
(2) Hotărârile comisiilor se adoptă cu votul majoritătii membrilor
prezenti. În caz de paritate votul presedintelui sau, după caz, al
înlocuitorului acestuia este hotărâtor.
Art. 53. - (1) După încheierea dezbaterilor sau a efectuării
lucrării aflate în examinare comisia desemnează dihtre membrii săi, la
propunerea presedintelui, unul sau mai multi raportori.
(2) Raportorii se vor îngriji de întocmirea raportului sau avizului
comisiei, care va fi supus aprobării acesteia prin vot.
(3) Rapoartele si avizele vor cuprinde, pe lângă opinia
majoritătii membrilor comisiei, si părerile contrare, motivate, ale celorlalti
senatori din comisie, la cererea expresă a acestora.
Art. 54. - Votul în comisie este deschis. Comisia poate decide ca
anumite hotărâri să fie luate prin vot secret.
Art. 55. - (1) Lucrările comisiilor se consemnează în
procese-verbale si pot fi stenografiate.
(2) Senatorii care nu sunt membri ai comisiei pot consulta la
sediul comisiei actele si documentele acesteia, cu încuviintarea biroului
comisiei, fără strămutarea lor si fără ca lucrările comisiei să fie stânjenite.
(3) Acte si documente ale comisiilor pot fi consultate si de alte
persoane interesate decât membrii Senatului, numai cu aprobarea biroului
comisiei.
(4) Toate actele si documentele emise de comisie vor fi semnate de
presedinte si de secretar.
(5) Secretarul comisiei supraveghează evidenta si păstrarea
tuturor actelor si documentelor comisiei de personalul de specialitate al
acesteia.
2. Comisiile permanente
Art. 56. - (1) Comisiile permanente sunt alese pe toată durata
mandatului Senatului.
(2) Comisiile permanente sunt următoarele:
I. Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităti si validări;
II. Comisia economică;
III. Comisia pentru privatizare;
IV. Comisia pentru buget, finante si bănci;
V. Comisia pentru agricultură, industrie alimentară si
silvicultură;
VI. Comisia pentru politică externă;
VII. Comisia pentru apărare, ordine publică si sigurantă
natională;
VIII. Comisia pentru drepturile omului si minorităti;
IX. Comisia pentru muncă si proteciie socială;
X. Comisia pentru învătământ si stiintă;
XI. Comisia pentru cultură, culte, artă si mijloace de informare
în masă;
XII. Comisia pentru administratia publică si organizarea
teritoriului;
XIII. Comisia pentru cercetarea abuzurilor si petitii;
XIV. Comisia pentru sănătate, ecologie, tineret si sport.
(3) În termen de 30 de zile*) de la data intrării în vigoare a
prezentului regulament comisiile permanente îsi elaborează regulamente proprii,
care se aprobă de Biroul permanent al Senatului. Acestea vor preciza si
domeniile lor de activitate.
*) Termenul
curge începând cu data intrării în vigoare a Hotărârii Senatului nr. 5/2001.
Art. 57. - (1) Fiecare senator este obligat să facă parte dintr-o
singură comisie permanentă. Acelasi senator poate face parte dintr-o a doua
comisie permanentă. Pe durata mandatului orice senator îsi poate schimba
optiunea.
(2) Presedintele Senatului si senatorii, membri ai Guvernului, nu
fac parte din comisiile permanente pe durata exercitării acestor functii.
(3) Calitatea de membru al comisiei poate înceta la propunerea
grupului parlamentar din care face parte senatorul. În acest caz acelasi grup
parlamentar poate propune un alt senator pentru a fi ales membru al comisiei.
Art.58. - Comisiile permanente au următoarele atributii:
a) examinează proiecte si propuneri legislative, în vederea
elaborării rapoartelor sau avizelor;
b) solicită rapoarte, informatii si documente de la autoritătile
publice;
c) efectuează anchete parlamentare, atunci când consideră necesar,
si prezintă rapoarte Biroului permanent;
d) controlează modul în care ministerele si celelalte organe ale
administratiei publice îndeplinesc Programul de guvernare aprobat de Parlament
în domeniile lor specifice de activitate;
e) dezbat si hotărăsc asupra altor probleme transmise de Biroul
permanent;
f) rezolvă si alte sarcini potrivit regulamentului propriu.
Art. 59. - Biroul permanent trimite proiectele de lege,
propunerile legislative si amendamentele comisiilor în competenta cărora intră
materia reglementată prin acestea, spre dezbaterea si elaborarea rapoartelor
sau avizelor.
Art. 60. - (1) Orice comisie permanentă care se consideră
competentă cu privire la un proiect de lege, o propunere legislativă sau un
amendament, trimise de Biroul
- permanent altei comisii, poate solicita Biroului permanent să îi
fie transmise spre avizare.
(2) În caz de refuz din partea Biroului permanent Senatul
hotărăste asupra solicitării comisiei prin votul majoritătii senatorilor
prezenti.
Art. 61. - (1) Dacă o comisie permanentă consideră că un proiect
de lege sau o propunere legislativă este de competenta în fond a altei comisii,
poate cere Biroului permanent transmiterea lor către acea comisie, în termen de
cel mult 10 zile de la înregistrare.
(2) În caz de refuz din partea acestuia se procedează potrivit
art. 60 alin. (2).
(3) La fel se procedează si în caz de conflict de competentă între
comisii.
Art. 62. - (1) Comisia permanentă sesizată în fond comunică în
scris celorlalte comisii care examinează proiectul sau propunerea legislativă
termenul în care să îi fie remise avizele acestora.
(2) În cazul nerespectării acestui termen comisia sesizată în fond
poate redacta raportul fără să mai astepte avizul sau avizele respective.
Art. 63. - La sedintele comisiei sesizate în fond pot participa la
dezbateri raportorii comisiilor sesizate pentru avize.
Art. 64. - (1) În raportul comisiilor sesizate în fond se fac
referiri la avizele celorlalt comisii care au examinat proiectul, la avizul
Consiliului Legislativ si la toate amendamentele primite. În cazul propunerilor
respinse se mentionează motivele avute în vedere.
(2) Raportul cuprinde propuneri motivate privind admiterea fără
modificări a actului examinat, respingerea acestuia sau admiterea lui cu
modificări si se înaintează Biroului permanent.
Art. 65. - Raportul comisiei sesizate în fond se depune la Biroul
permanent în termenul stabilit de acesta. Termenul poate fi modificat la
cererea motivată a comisiei.
Art. 66. - (1) Avizarea amendamentelor scrise, depuse de senatori,
se face de către comisia sesizată în fond si, numai dacă aceasta consideră
necesar, si de o altă comisie.
(2) Pentru observătiile formulate în plen cu privire la probleme
de redactare avizarea se face oral de către raportorul comisiei sesizate în
fond.
(3) Data amendamentului este data înregistrării sale la comisie,
care va tine o evidentă specială a tuturor amendamentelor depuse.
Art. 67. - Dacă în urma dezbaterilor în plen sunt necesare
modificări importante ale continutului proiectului sau propunerii legislative,
presedintele Senatului, la cererea oricărui senator sau a unui grup
parlamentar, supune votului Senatului suspendarea dezbaterilor si trimiterea proiectului
spre reexaminare comisiei sesizate în fond.
Art. 68. - Comisiile permanente pot tine sedinte comune. În
asemenea situatii comisiile pot conveni că raportul sau avizul lor să fie
comun.
Art. 69. - (1) Orice comisie permanentă poate initia o anchetă
parlamentară, în limitele competentelor sale materiale, privitoare la
activitatea desfăsurată de un minister sau de altă autoritate publică.
(2) Pentru a obtine încuviintarea comisia permanentă va prezenta o
cerere scrisă, temeinic motivată, adoptată cu votul majoritătii membrilor săi,
în care vor fi enuntate obiectivele si scopul anchetei, mijloacele necesare de
realizare si termenul de depunere a raportului.
(3) Biroul permanent al Senatului va decide asupra cererii, precum
si dacă raportul se supune dezbaterii si aprobării Senatului.
(4) Persoanele invitate pentru audiere vor fi înstiintate despre
aceasta cu cel putin 5 zile înainte. Cheltuielile de deplasare si, eventual, de
cazare vor fi suportate din bugetul Senatului.
(5) Prezenta la audieri este obligatorie.
(6) Procedura audierii este cea prevăzută în regulamentul comisiei
permanente.
3. Comisii speciale
Art.70. - (1) La propunerea Biroului permanent Senatul poate
constitui, prin hotărâre, comisii
speciale
pentru avizarea unor proiecte de lege complexe, pentru elaborarea unor
propuneri legislative sau pentru alte scopuri, indicate în hotărârea de
înfiintare a comisiei. Proiectele de lege astfel avizate si propunerile
legislative elaborate de comisie nu vor mai fi supuse examinării altor comisii.
(2) Prin aceeasi hotărâre se vor preciza senatorii care compun
comisia si biroul acesteia, la propunerea Biroului permanent, precum si
termenul în care va fi depus raportul comisiei.
(3) Membrii comisiilor speciale îsi păstrează si calitatea de
membri ai comisiilor permanente.
(4) Celelalte probleme legate de organizarea si functionarea
comisiei vor fi reglementate de biroul acesteia, în măsura în care prevederile
art. 39-55 nu sunt îndestulătoare.
4. Comisii de anchetă
Art.7l. - (1) La cererea unei treimi din numărul membrilor săi
Senatul va putea hotărî înfiintarea unei comisii de anchetă, fiind aplicabile
prevederile art. 39-55, 69 si ale art. 70 alin. (2) si (4).
(2) La cererea motivată a comisiei Senatul poate aproba
prelungirea termenului stabilit pentru depunerea raportului. În acest caz
comisia este obligată să prezinte un raport preliminar.
(3) Raportul comisiei este depus la Biroul permanent, care va
asigura includerea lui în proiectul ordinii de zi, în termen de cel mult 15
zile de la data depunerii.
(4) După dezbaterea raportului Senatul adoptă o hotărâre cu
privire la acesta.
5. Comisii de mediere
Art.72. - (1) Dacă una dintre Camere adoptă un proiect de lege sau
o propunere legislativă într-o redactare diferită de cea adoptată de cealaltă
Cameră, presedintele Senatului, împreună cu presedintele Camerei Deputatilor,
prin intermediul unei comisii paritare, initiază procedura de mediere.
(2) În acest scop Biroul permanent va propune Senatului un număr
de 7 senatori, urmărindu-se respectarea principiilor prevăzute la art. 41.
(3) Senatorii stabiliti de Senat prin votul deschis al majoritătii
senatorilor prezenti, împreună cu cei 7 deputati desemnati de Camera
Deputatilor, formează comisia de mediere.
(4) Cvorumul regulamentar al sedintei este asigurat de prezenta a
cel putin 4 senatori dintre membrii comisiei de mediere a Senatului.
Art. 73. - (1) Comisia de mediere se reuneste la sediul uneia
dintre Camere, la convocarea presedintelui comisiei sesizate în fond de la
Camera care a adoptat ultima proiectul, si stabileste regulile după care îsi va
desfăsura activitatea, inclusiv termenul în care urmează să prezinte raportul.
(2) Reprezentantii Senatului în comisia de mediere au competenta
de a examina si de a hotărî, împreună cu cei ai Camerei Deputatilor, numai
asupra redactărilor diferite adoptate de Camera Deputatilor la textele adoptate
de Senat si se vor pronunta, în aceste limite, asupra redactărilor diferite,
putând adopta fie una, fie cealaltă dintre redactări sau un text comun.
(3) Conducerea lucrărilor comisiei se realizează prin rotatie de
către un senator si un deputat, stabiliti de comisie.
Art. 74. - Hotărârile comisiei se iau cu acordul majoritătii
membrilor acesteia. În caz de egalitate la 7 voturi, decide votul presedintelui
care conduce sedinta comisiei în momentul votării.
Art. 75. - (1) Activitatea comisiei încetează o dată cu depunerea
raportului.
(2) În cazul în care comisia de mediere nu ajunge, în termenul
stabilit potrivit art. 73 alin. (1), la un acord cu privire la textele aflate
în divergentă sau dacă una dintre Camere nu aprobă raportul comisiei de mediere,
textele aflate în divergentă se supun dezbaterii în sedinta comună a celor două
Camere, potrivit regulamentului acestor sedinte.
CAPITOLUL II
Desfăsurarea lucrărilor Senatului
Sectiunea 1
Sesiunile si actele Senatului
Art. 76. - Senatul se întruneste în două sesiuni ordinare pe an.
Prima sesiune începe în luna februarie si nu poate depăsi sfârsitul lunii
iunie. A doua sesiune începe în luna septembrie si nu poate depăsi sfârsitul
lunii decembrie.
Art.77. - (1) Senatul se întruneste si în sesiuni extraordinare,
la cererea Presedintelui României, a Biroului permanent ori a cel pulin o
treime din numărul senatorilor.
(2) Cererea de convocare a unei sesiuni extraordinare se face în
scris si va cuprinde motivul si durata sesiunii.
(3) Convocdrea Senatului se face de presedintele acestuia.
(4) Respingerea de către Senat a ordinii de zi solicitate
împiedică tinerea sesiunii extraordinare.
Art.78. - (1) În timpul sesiunilor Senatul lucrează în sedinte în
plen, în comisii si în grupuri parlamentare.
(2) În afara sesiunilor Senatul lucrează prin Biroul permanent, în
grupuri parlamentare si, cu aprobarea sau din dispozitia Biroului permanent, în
comisii parlamentare.
Art. 79. - (1) Senatul adoptă legi, hotărâri si motiuni.
(2) De asemenea, Senatul poate adopta mesaje, declaratii si alte
acte cu caracter politic.
Sectiunea a 2-a
Ordinea de zi si programul de activitate
Art. 80. - (1) Ordinea de zi si programul de activitate ale
Senatului se aprobă de plenul Senatului, la propunerea Birului permanent.
(2) Materialele care se supun dezbaterii Senatului se transmit
Biroului permanent pentru a se întocmi proiectul ordinii de zi si al
programului de activitate ale Senatului.
(3) Propunerile legislative se comunică Guvernului în termen de 3
zile de la înregistrare, pentru a se pronunta si în ceea ce priveste aplicarea
art. 110 din Constitutie.
Art. 81. - (1) Proiectul ordinii de zi cuprinde proiecte de lege,
propuneri legislative, rapoarte, informări si alte acte prevăzute de lege
pentru a fi dezbătute de Senat, precum si, după caz, întrebări, interpelări, declaratii
sau alte probleme propuse de Guvern, de Biroul permanent ori de senatori.
(2) La întocmirea si aprobarea ordinii de zi, în domeniul
legislativ se va asigura prioritate dezbaterii proiectelor de lege în procedură
de urgentă, dezbaterii ordonantelor de urgentă si a rapoartelor întocmite de
comisiile de mediere.
(3) Alte propuneri sau documerite decât cele din domeniul legislativ
se transmit Biroului permanent pentru a fi incluse în proiectul ordinii de zi,
cu cel putin două zile înainte de sedinta Biroului permanent, dacă prin lege,
prin prezentul regulament sau prin hotărârea Senatului nu se prevede un termen
mai scurt.
Art.82. - (1) Proiectul ordinii de zi pentru săptămâna următoare
este supus spre aprobare Senatului si se adoptă, cu votul majoritătii
senatorilor prezenti, în ultima zi de activitate în plen a săptămânii.
(2) Ordinea de zi si programul de activitate, aprobate pentru
săptămâna următoare, se distribuie senatorilor si se afisează la sediul
Senatului.
(3) Ordinea de zi se definitivează si se adoptă zilnic.
Art. 83. - Decretele Presedintelui României pentru ratificarea
tratatelor internationale, precum si rapoartele sau declaratiile
primului-ministru cu privire la politica Guvernului se înscriu în proiectul
ordinii de zi si se dezbat cu prioritate.
Art. 84. - (1) Ordinea de zi poate fi modificată numai la cererea
Biroului permanent, a unui grup parlamentar, a unei comisii a Senatului sau a
Guvernului pentru motive bine întemeiate si urgente.
(2) Motivarea cererii de modificare a ordinii de zi se face
printr-o singură luare de cuvânt, limitată în timp. În cazul în care există
opozitie, se va da cuvântul unui singur vorbitor pentru fiecare grup
parlamentar, după care se va trece la vot.
Sectiunea a 3-a
Procedura legislativă
Art. 85. - (1) Initiativa legislativă apartine Guvernului,
senatorilor si unui număr de cel putin 250.000 de cetăteni cu drept de vot, în
conformitate cu art. 73 din Constitutie. Senatul dezbate si proiectele de lege
sau propunerile legislative transmise de Camera Deputatilor.
(2) În exercitarea dreptului de initiativă legislativă Guvernul
înaintează Senatului proiecte de lege, iar senatorii si cetătenii, propuneri
legislative. Acestea trebuie să fie însotite de expunere de motive si redactate
în forma proprie unui act normativ, pe articole si, după caz, pe capitole si
sectiuni.
(3) Legile constitutionale
pot fi initiate în conditiile art. 146 si 147 din Constitutie.
(4) Propunerile legislative formulate de senatori, care implică
modificarea bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat,
trebuie să fie însotite de dovada solicitării informării Guvernului, înaintată
prin presedintele Senatului, în conformitate cu dispozitiile art. 110 din
Constitutie.
(5) Proiectele de lege si propunerile legislative se înaintează
Biroului permanent al Senatului, care dispune:
a) sesizarea comisiilor permanente competente pentru întocmirea
avizelor sau a raportului, stabilind si termenele de depunere a acestora;
b) solicitarea avizului Cosiliului Legislativ, dacă acesta nu a
fost dat;
c) distribuirea către senatori a proiectelor sau propunerilor
legislative, a avizului Consiliului Legislativ, a hotărârii Curtii
Constitutionale, în cazurile prevăzute de Constitutie, si a punctului de vedere
al Guvernului, în cazurile cerute de lege, pentru propunerile legislative,
stabilind si termenul de depunere a amendamentelor de către senatori sub
sanctiunea decăderii. Aceste dispozitii se aplică si grupurilor parlamentare.
(6) Măsurile hotărâte de Biroul permanent se aduc la îndeplinire
de secretarul general, prin serviciile Senatului. Termenele prevăzute pentru
toate operatiunile reglementate în acest articol se stabilesc de Biroul
permanent în functie de procedura ordinară sau procedura de urgentă.
(7) Propunerile legislative făcute de cetăteni se distribuie
senatorilor si sunt transmise comisiilor permanente competente, împreună cu
hotărârea Curtii Constitutionale privind îndeplinirea conditiilor pentru
exercitarea initiativei legislative de către cetăteni.
(8) Termenele prevăzute în prezentul articol pentru avize,
rapoarte si amendamente nu pot să fie mai scurte de 10 zile calendaristice
pentru procedura ordinară si de 5 zile calendaristice pentru procedura de
urgentă.
Art. 86. - Toate proiectele si propunerile legislative se
înregistrează la Senat în ordinea primirii lor, se distribuie senatorilor, dar
nu pot fi înscrise pe ordinea de zi decât după trecerea unui termen de cel
putin 5 zile.
Art. 87. - (1) Proiectele si propunerile legislative se trimit,
sub semnătura presedintelui Senatului, spre dezbatere si avizare comisiilor
permanente competente.
(2) Examinarea proiectelor si propunerilor legislative se poate
face si la cererea altei comisii care se consideră competentă, în conditiile
art. 60.
Art. 88. - (1) Initiatorul proiectului sau al propunerii
legislative poate să îsi retragă proiectul sau propunerea până la începerea
dezbaterilor generale, cu aprobarea plenului.
(2) În cazul în care proiectul sau propunerea legislativă a fost
adoptată de Camera Deputatilor, retragerea nu mai poate fi făcută din momentul
sesizării Senatului.
Art. 89. - (1) După examinarea proiectului sau a propunerii
legislative comisia permanentă sesizată în fond întocmeste un raport, care va
cuprinde propuneri motivate cu privire la adoptarea sau, după caz, modificarea
ori respingerea proiectului sau a propunerii legislative examinate.
(2) Raportul se transmite Biroului permanent, care dispune si
asigură, prin secretarud general al Senatului, difuzarea acestuia senatorilor,
Guvernului si initiatorului, cu cel putin 3 zile lucrătoare înainte de data
dezbaterii îrr plen.
Art. 90. - Proiectele si propunerile legislative, avizate potrivit
art. 87 si 89, se supun dezbaterii Senatului în succesiunea prevăzută pe
ordinea de zi aprobată de acesta. Înscrierea pe ordinea de zi a proiectelor de
lege si a propunerilor legislative se face în cel mult 30 de zile de la
depunerea raportului comisiei permanente sesizate în fond.
Art. 91. - (1) Amendamentele care implică modificarea bugetului de
stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat se trimit de presedintele
comisiei sesizate în fond la Guvern, solicitându-se punctul de vedere al
acestuia. În cazul în care Guvernul nu transmite un punct de vedere până la
data stabilită de comisie, se consideră că amendamentul a fost acceptat.
(2) Concluziile examinării amendamentelor se includ în raportul
comisiei, iar amendamentele se anexează la acesta.
Art. 92. - (1) Dezbaterea generală a proiectului sau a propunerii
legislative începe cu prezentarea, de către initiator sau, după caz, de
reprezentantul acestuia, motivelor care
au condus la promovarea proiectului sau a propunerii. Guvernul este reprezentat
în mod obligatoriu de un membru al său.
(2) Dezbaterea continuă cu prezentarea raportului comisiei
permanente sesizate în fond, de presedintele acesteia sau de un raportor
desemnat de comisie.
Art. 93. - (1) Pentru dezbaterea generală a proiectului sau a
propunerii legislative fiecare grup parlamentar poate să îsi desemneze un
singur reprezentant.
(2) În cazuri justificate, la cererea oricărui senator, Senatul
poate aproba, cu votul deschis al majoritătii senatorilor prezenti, să li se
dea cuvântul la dezbaterile generale si altor senatori din cadrul acelorasi
grupuri parlamentare.
(3) Presedintele Senatului dă cuvântul reprezentantilor grupurilor parlamentare si apoi celorlalti
senatori, în ordinea înscrierii lor la cuvănt. Presedintele poate propune
Senatului limitarea timpului destinat dezbaterilor generale, si aceasta se
hotărăste de plen, conform alin. (2).
Art. 94. - Initiatorul proiectului ori al propunerii legislative
sau, după caz, reprezentantul acestuia are dreptul să ia cuvântul înainte de
încheierea dezbaterii generale. Acelasi drept îl are si raportorul comisiei
sesizate în fond.
Art. 95. - În faza dezbaterii generale a proiectului sau a
propunerii legislative nu pot fi propuse amendamente.
Art. 96. - (1) Dacă prin raportul comisiei sesizate în fond se
propune respingerea proiectului sau a propunerii legislative, după încheierea
dezbaterii generale presedintele cere Senatului să se pronunte prin vot.
(2) Dacă prin raportul comisiei se propune dezbaterea si adoptarea
proiectului de lege, iar în dezbaterile generale se cere respingerea
proiectului de lege, după încheierea acestora cererea de respingere se supune votului Senatului.
Art.97. - (1) După dezbaterile generale, si dacă proiectul de lege
nu a fost repins si se constată că prin raportul comisiei sesizate în fond nu
s-au operat modificări sau completări la textele proiectului ori propunerii
legislative, proiectul de lege se supune în întregime votului final.
(2) În cazurile în care comisia sesizată în fond a operat modificări
sau completări la textele proiectului sau propunerii legislative cuprinse în
raportul acesteia, presedintele consultă Senatul dacă sunt observatii la acestea
si dezbaterile pe texte continuă numai asupra acestor observatii, care se
rezolvă prin vot. După terminarea dezbaterilor asupra modificărilor si
completărilor operate de comisie raportul în întregime se supune votului si
după aceasta proiectul de lege în întregime se supune votului final.
- (3) În cazurile în care se constată că sunt amendamente respinse
de comisie si dacă se cere sustinerea acestora în plen, se dezbat numai acestea
si se rezolvă prin vot, apoi raportul comisiei se supune în întregime votului;
după care proiectul sau propunerea legislativă se supune în întregime votului
final.
Art. 98. - (1) La dezbaterile care au loc în conditiile art. 97
senatorii pot lua cuvântul pentru a exprima punctul de vedere al grupului
parlamentar din care fac parte sau punctul lor de vedere.
(2) De asemenea, iau cuvântul si reprezentantul Guvernului sau al initiatorului,
precum si reprezentantii comisiei sesizate în fond.
(3) Presedintele Senatului poate supune spre aprobare sistarea
discutiilor la textele aflate în dezbatere.
Art. 99. - În cursul dezbaterilor senatorii, grupurile
parlamentare sau Guvernul pot pune în discutie amendamentele depuse în termen
la comisie, în conditiile procedurii prevăzute la art. 97.
Art. 100. - Dacă din dezbaterile desfăsurate în conditiile art. 97
rezultă necesitatea reexaminării de către comisia sesizată în fond a unor
texte, plenul poate decide prin vot deschis, cu votul majoritătii senatorilor
prezenti, suspendarea dezbaterilor si trimiterea spre reexaminare a textelor în
discutie, comisia pronuntându-se de urgentă prin raport suplimentar.
Art. 101. - (1) Discutarea textelor în conditiile art. 97 începe
cu cele prin care se propune eliminarea si continuă cu cele privind modificarea
sau completarea acestora. În cazul în care există mai multe amendamente de
acelasi fel, ele se supun la vot în ordinea în care au fost prezentate.
(2) Senatul se va pronunta prin vot distinct asupra fiecărui
amendament, în afară de cazul în care prin adoptarea unuia se exclude
acceptarea celorlalte.
(3) Fiecare text se supune votului Senatului.
Sectiunea a 4-a
Procedura de urgentă
Art. 102. - (1) La cererea Guvernului sau din proprie initiativă
Senatul poate adopta proiecte de lege sau propuneri legislative cu procedură de
urgentă.
(2) Cererea Guvernului si propunerile Biroului permanent, ale
grupurilor parlamentare sau ale comisiilor permanente se supun aprobării
Senatului în ziua în care au fost înregistrate sau, dacă senatorii nu se află
în plen, în prima sedintă ce urmează zilei de înregistrare a acestora. Aprobarea procedurii de urgentă se face
cu votul majoritătii senatorilor prezenti.
(3) Ordonantele emise de Guvern în temeiul art. 114 alin. (4) din
Constitutie se supun aprobării Senatului în procedură de urgentă.
Art. 103. - (1) Senatorii, grupurile parlamentare sau Guvernul pot
prezenta amendamente în scris, motivate, care se trimit comisiei sesizate în
fond, în termenele stabilite de Biroul permanent. În acelasi interval de timp
avizul Consiliului Legislativ se va trimite comisiei sesizate în fond.
(2) Comisia sesizată în fond este obligată să depună raportul în
termenul stabilit de Biroul permanent.
(3) Biroul permanent, după primirea raportului comisiei sesizate
în fond, înscrie cu prioritate în proiectul ordinii de zi proiectul de lege sau
propunerea legislativă.
(4) Senatul va putea limita durata dezbaterilor generale, după care
va trece la dezbaterea proiectului în conditiile art. 97.
(5) Dezbaterea proiectului se face în conditiile prevăzute la art.
97.
Art. 104. - În cazul proiectelor de lege si al propunerilor
legislative primite de la Camera Deputatilor, dacă au fost operate modificări
substantiale fată de proiectul initial, presedintele comisiei permanente
sesizate în fond poate solicita avizul Consiliului Legislativ.
Sectiunea a 5-a
Desfăsurarea sedintelor Senatului
Art. 105. - Sedintele Senatului sunt publice, în afara cazurilor
în care, la cererea presedintelui sau a cel putin 20 de senatori, se hotărăste,
cu votul majoritătii senatorilor prezenti, ca acestea să fie secrete.
Art. 106. - (1) Membrii Guvernului sau reprezentantii acestora au
acces la lucrările Senatului. Dacă li se solicită participarea, prezenta lor
este obligatorie.
(2) La sedintele publice ale Senatului pot asista diplomati,
reprezentanti ai presei, radioului si televiziunii, precum si alti invitati, pe
baza acreditării sau a invitatiei semnate de secretarul general al Senatului,
în conditiile stabilite de Biroul permanent. Cetătenii pot asista la lucrările
Senatului pe baza unor permise de acces distribuite la cerere, în ordinea
solicitării de către cei interesati în limita locurilor disponibile în spatiul
destinat publicului.
(3) Persoanele care asistă
la sedintă trebuie să păstreze linistea si să se abtină de la orice
manifestare de aprobare sau dezaprobare, în caz contrar putând fi evacuate din
sală.
Art. 107. - (1) Senatorii sunt obligati să fie prezenti la
lucrările Senatului. Prezenta este urmărită de un secretar al Biroului
permanent al Senatului.
(2) Senatorul care nu poate lua parte la sedintă din motive
independente de vointa sa va anunta Biroul permanent, mentionând cauzele care
îl împiedică să participe.
Art. 108. - Senatul îsi desfăsoară activitatea în plen, pe comisii
si pe grupuri parlamentare, conform programului de activitate propus de Biroul
permanent si aprobat de Senat.
Art. 109. - (1) Sedinta Senatului ste deschisă de presedinte sau
de vicepresedintele care îl înlocuieste.
(2) Presedintele este asistat de 2 secretari.
(3) Înainte de începerea dezbaterilor presedintele de sedintă
anuntă dacă este întrunit cvorumul, ordinea de zi si programul de activitate.
Art. 110. - (1) Senatul adoptă legi, hotărâri, motiuni si alte
aete cu caracter politic, în prezenta majoritătii senatorilor. În orice altă
situatie cvorumul este de o treime din numărul senatorilor.
(2) Înainte de votare presedintii grupurilor parlamentare pot cere
presedintelui Senatului verificarea întrunirii cvorumului.
(3) În cazul în care cvorumul legal nu este întrunit, presedintele
Senatului suspendă sedinta si anuntă ziua si ora de reluare a lucrărilor.
Art. 111. - Presedintele Senatului conduce dezbaterile, veghează
la respectarea regulamentului si la mentinerea
ordinii în sala de sedinte.
Art. 112. - (1) Înainte de începerea dezbaterilor generale
secretarii întocmesc lista cuprinzând senatorii care se înscriu la cuvânt.
(2) Senatorii iau cuvântul în ordinea înscrierii în listă, cu
încuviintarea presedintelui Senatului.
(3) Reprezentantilor Guvernului li se poate da cuvântul în orice
fază a dezbaterii si ori de câte ori solicită acest lucru. Acelasi drept îl au
si reprezentantii comisiilor sesizate pentru raport de fond.
Art. 113. - Persoanele care iau cuvântul în Senat vorbesc numai de
la tribuna acestuia sau de la microfoanele special instalate; nici o persoană
nu poate lua cuvântul decât dacă îi este dat de presedinte.
Art. 114. - Presedintele are dreptul să limiteze durata luărilor
de cuvânt în functie de subiectul dezbaterilor sau să propună Senatului
sistarea discutiilor.
Art. 115. - (1) Presedintele Senatului va da cuvântul oricând unui
senator pentru a răspunde într-o chestiune de ordin personal, limitând timpul
acordat în acest scop.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică si în cazul în care se cere
cuvântul în probleme privitoare la regulament.
Art. 116. - (1) Presedintele, un grup parlamentar sau cel putin 20
de senatori pot cere încheierea dezbaterii unei probleme puse în discutia
Senatului.
(2) Propunerea de încheiere a dezbaterii se adoptă cu votul
majoritătii senatorilor prezenii.
Art. 117. - (1) Senatorii si celelalte persoane care iau cuvântul
sunt obligate să se refere exclusiv la chestiunea pentru care s-au înscris la
cuvânt si să respecte regulile deontologiei parlamentare. În caz contrar
presedintele le atrage atentia si, dacă nu se conformează, le retrage cuvântul.
(2) Nu se admite dialogul între vorbitori si celelalte persoane
aflate în sală.
Art. 118. - Presedintele cheamă la ordine pe senatorii care
tulbură dezbaterile. El poate întrerupe sedinta când tulburarea persistă si
poate dispune evacuarea din sală a persoanelor care împiedică în orice mod
desfăsurarea normală a lucrărilor Senatului.
Art. 119. - (1) Dezbaterile din sedintele Senatului se înregistrează
pe bandă magnetică si se stenografiază.
(2) Stenogramele se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea a II-a, cu exceptia celor privitoare la sedintele secrete.
(3) Senatorii au dreptul să verifice exactitatea stenogramei prin
confruntarea ei cu banda magnetică, în cel mult 3 zile de la data sedintei,
înainte de publicarea stenogramei în Monitorul Oficial al României.
Sectiunea a 6-a
Procedura de vot
Art. 120. - (1) Legile, hotărârile, motiunile, precum si celelalte
acte cu caracter politic se adoptă de către Senat prin vot.
(2) Legile adoptate de Senat pot fi legi constitutionale, legi
organice sau legi ordinare.
Art. 121. - (1) Votul senatorului este personal. El poate fi
deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprimă public prin ridicarea mâinii, apel
nominal, ridicare în picioare sau electronic.
(3) Votul prin ridicarea mâinii sau prin ridicare în picioare are
următoarele semnificatii: pentru, contra sau abtinere. Constatarea rezultatelor
se face de presedinte. Dacă presedintele o cere sau dacă constatarea sa este
contestată de presedintele unui grup parlamentar, voturile se numără de
secretar.
(4) Votul secret poate fi exprimat prin buletine de vot, pentru
alegerea sau numirea în unele functii, ori prin bile sau electronic, în cazul
votării legilor, hotărârilor sau motiunilor.
(5) În cazul în care prin regulament nu se stabileste o anumită
procedură de vot obligatorie, aceasta se va hotărî de Senat, la propunerea
presedintelui.
Art. 122. - (1) Votarea prin apel nominal se desfăsoară astfel:
presedintele explică obiectul votării si sensul cuvintelor "pentru"
si "contra"; unul dintre secretari dă citire numelui si prenumelui
senatorilor; fiecare senator răspunde “pentru" sau "contra".
(2) După terminarea apelului se repetă numele si prenumele
senatorilor care nu au răspuns.
Art. 123. - Votul prin bile se desfăsoară astfel: în fata
presedintelui Senatului se asază o urnă albă si alta neagră. Senatorii vin pe
rând la urne, după ce primesc de la secretari câte două bile, dintre care una
albă si una neagră, pe care le introduc în cele două urne. Bila albă introdusă
în urna albă si bila neagră introdusă în urna neagră înseamnă vot
"pentru", iar bila neagră introdusă în urna albă si bila albă
introdusă în urna neagră înseamnă vot "contra".
Art. 124. - (1) Votul electronic se desfăsoară prin conectarea
unuia dintre contactele care reprezintă vot "pentru", vot
"contra" sau "abtinere". Rezultatul votului electronic se
afisează la comanda presedintelui Senatului. În cazul unei defectiuni tehnice
votul se repetă. Dacă defectiunea persistă, se recurge, după caz, la celelalte
modalităti de vot.
(2) Cartela de vot este netransmisibilă.
(3) Dacă votul este deschis, la solicitarea oricărui grup
parlamentar se eliberează câte o listă cuprinzând rezultatele votului.
Art. 125. - (1) În cazul votului cu buletine de vot, pe buletin se
trec numărul de ordine, numele si prenumele candidatului, functia pentru care
acesta candidează si, după caz, grupul parlamentar din care face parte.
(2) Senatorul votează "pentru" lăsând neatinse pe
buletinul de vot numele si prenumele persoanei propuse; el votează
"contra" stergând numele si prenumele persoanei propuse.
(3) Buletinele de vot se introduc în urne.
(4) Sunt nule buletinele de vot care nu corespund modelului
prezentat, cele care nu poartă stampila de control si cele pe care au fost lăsate
neatinse numele si prenumele candidatilor si care, în acest mod, depăsesc
numărul functiilor pentru care se face alegerea sau numirea.
Art. 126. - (1) Dacă la alegerea sau numirea în anumite functii nu
se obtine numărul necesar de voturi, votul se reia conform reglementărilor
specifice. În caz de paritate de voturi procedura de votare se repetă.
(2) În situatiile în care votul este deschis presedintele votează
numai după ce restul senatorilor si-au exprimat votul.
Art. 127. - În cursul votării nu se acordă dreptul de a lua
cuvântul.
Art. 128. - Constatarea rezultatului în cazul votului cu bile sau
cu buletine de vot se face prin proces-verbal, încheiat în prezenta membrilor
Biroului permanent al Senatului.
Art. 129. - (1) Legile constitutionale se adoptă cu votul unei
majorităti de cel putin două treimi din numărul senatorilor.
(2) Legile orgaice si hotărările privind Regulamentul Senatului se
adoptă cu votul mjoritătii senatorilor.
(3) Legile ordinare si hotărârile luate în procesul legiferării se
adoptă cu votul majoritătii senatorilor prezenti.
(4) În cazul legilor constitutionale, când presedintele constată
în prealabil imposibilitatea întrunirii majoritătii prevăzute, amână votul,
stabilind ziua si ora desfăsurării acestuia. O nouă amânare a votului nu poate
depăsi 30 de zile.
(5) Dacă prezentul regulament nu dispune altfel, celelalte acte
ale Senatului sau măsurile luate de acesta se adoptă cu votul majoritătii
senatorilor prezenti.
(6) Înainte de votare presedintele poate cere verificarea
cvorumului prin apel nominal sau prin numărare de către secretari. Senatorii care
nu îsi exercită dreptul de vot, dar care au fost prezenti în sala de sedintă
intră în numărul regulamentar de stabilire a cvorumului.
(7) Dacă în sala de sedintă nu se află majoritatea senatorilor,
presedintele amână votarea până la întrunirea cvorumului legal.
Art. 130. - (1) Votul final priveste ansamblul reglementării.
(2) Votul final poate avea loc într-o sedintă consacrată acestui
scop, în ordinea definitivării proiectului de lege sau a propunerii
legislative.
Art. 131. - (1) Votul poate fi contestat numai de presedintele
unui grup parlamentar, imediat după anuntarea rezultatului votului de
presedintele Senatului. Asupra contestatiei Senatul se pronuntă prin votul
majoritătii senatorilor prezenti. Contestatia poate fi sustinută de un singur
vorbitor într-un interval de timp rezonabil si, în caz de opozitie, poate lua
cuvântul într-un interval de timp egal, de asemenea, un singur vorbitor din
partea fiecărui grup parlamentar.
(2) Admiterea contestatiei are drept consecintă repetarea votului.
Art. 132. - (1) Numirile, confirmările sau avizele pentru numiri
în functii, care, potrivit legii, se fac de către Senat, se supun dezbaterii
Senatului pe baza raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităti
si validări.
(2) În vederea întocmirii raportului comisia va examina propunerile de numiri, confirmări sau avize,
având dreptul de a chema pentru audiere candidatii.
(3) Candidatii vor fi invitati si la dezbaterea în plen a
raportului, iar Senatul poate hotărî audierea lor si în plen.
Sectiunea a 7-a
Procedura pentru medierea, respingerea, reexaminarea si promulgarea legii
Art. 133. - Proiectele de lege si propunerile legislative examinate
mai întâi de Senat se semnează, după adoptare, de presedintele Senatului si se
înaintează Camerei Deputatilor, în vederea dezbaterii si adoptării. Guvernul va
fi înstiintat despre aceasta.
Art. 134. - (1) În cazul în care Senatul a adoptat fără modificări
un proiect de lege sau o propunere legislativă primită de la Camera
Deputatilor, aceasta va fi semnată de presedintele Senatului, va fi depusă la
secretarul general al Senatului în vederea exercitării dreptului de sesizare a
Curtii Constitutionale si va fi transmisă Camerei Deputatilor pentru îndeplinirea
formalitătilor de promulgare.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică si pentru legile adoptate de
Senat în urma medierii divergentelor cu Camera Deputatilor, când aceasta din
urmă a fost prima sesizată.
(3) Depunerea legii la secretarul general al Senatului se face
numai în zilele în care Senatul lucrează în plen si se aduce la cunostintă
senatorilor în aceeasi zi. Senatorii îsi pot exercita dreptul de sesizare a
Curtii Constitutionale, potrivit legii.
Art. 135. - (1) În cazul în care Senatul respinge un proiect de
lege sau o propunere legislativă adoptată anterior de Camera Deputatilor,
aceasta se trimite, pentru o nouă dezbatere, Camerei Deputatilor. Dacă
proiectul de lege sau propunerea legislativă este respinsă de Senat si a doua
oară, respingerea este definitivă.
(2) În cazul în care Camera Deputatilor respinge un proiect de
lege sau o propunere legislativă adoptată anterior de Senat, Senatul procedează
la o nouă dezbatere. O nouă respingere de către Camera Deputatilor este
definitivă.
(3) În cazul în care Senatul respinge un proiect de lege sau o
propunere legislativă, ca primă Cameră sesizată, nu le mai înaintează Camerei
Deputatilor. Respingerea se comunică initiatorului.
(4) De la prevederile alin. (3) se exceptează proiectele de lege
privind aprobarea ordonantelor adoptate de Guvern.
(5) Proiectele de lege sau propunerile legislative respinse de
Senat nu pot fi readuse în discutia acestuia în cursul aceleiasi sesiuni.
Art. 136. - (1) În caz de neconstitutionalitate, constatată
potrivit art. 144 lit. a) din Constitutie, Senatul dezbate si hotărăste pe baza
raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităti si validări
asupra obiectiei de neconstitutionalitate, în termen de 30 de zile de la
înregistrarea comunicării.
(2) În urma dezbaterii legea se supune unui singur vot, dacă
aceasta a fost declarată în întregime neconstitutională. În celelalte cazuri se
supun votului numai prevederile declarate neconstitutionale sau textele propuse
de comisie.
(3) Obiectia de neconstitutionalitate este înlăturată numai în
cazul în care atât Senatul, cât si Camera Deputatilor au adoptat legea, în
aceeasi formă, cu o majoritate de cel putin două treimi din numărul membrilor
fiecărei Camere.
(4) În cazul în care în una dintre Camere nu se obtine majoritatea
de două treimi cerută de art. 145 alin. (1) din Constitutie, prevederile
declarate neconstitutionale prin decizie a Curtii Constitutionale se înlătură
din lege, iar dacă legea în ansamblul său este declarată neconstitutională, ea
nu se mai trimite la promulgare Presedintelui României.
(5) Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităti si
validări, pe baza concluziilor retinute din examinarea continutului deciziei
Curtii Constitutionale, recomandă Senatului prin raportul ei admiterea sau
respingerea obiectiei de neconstitutionalitate. Nu pot fi propuse amendamente
la textele considerate neconstitutionale. Comisia poate propune texte
corespunzătoare deciziei Curtii
Constitutionale.
Art. 137. - (1) Dacă Senatul adoptă un proiect de lege sau o
propunere legislativă într-o redactare diferită de cea adoptată de Camera
Deputatilor, presedintele Senatului, de acord cu presedintele Camerei Deputatilor,
initiază procedura de mediere. În acelasi mod se procedează si în cazul în care
Camera Deputatilor adoptă un proiect de lege sau o propunere legislativă într-o
redactare diferită de cea adoptată de Senat.
(2) Această procedură se desfăsoară de o comisie de mediere, care
lucrează potrivit normelor cuprinse în art. 56-68 si 72-75.
Art. 138. - (1) În procedura de adoptare a legilor medierea
divergentelor dintre Senat si Camera Deputatilor se face prin intermediul unei
comisii de mediere, potrivit art. 80-104.
(2) Raportul comisiei de mediere se înscrie pe ordinea de zi a
Senatului, urmându-se procedura prevăzută la art. 80-104, sau, după caz, pe
ordinea de zi a sedintelor comune ale Camerelor Parlamentului, potrivit
procedurii prevăzute în regulamentul sedintelor comune.
(3) Se supun la vot, potrivit procedurii de dezbatere pe articole
a legii, numai solutiile propuse de comisia de mediere diferite de cele
adoptate initial de Senat. În toate cazurile raportul comisiei de mediere se
aprobă potrivit procedurii si cu majoritatea de voturi necesară în vederea
adoptării legii în forma finală.
Art. 139. - Dacă ambele Camere ale Parlamentului îsi însusesc
textul legii în forma propusă de comisia de mediere, se va proceda conform art.
133.
Art. 140. - (1) În cazul în care comisia de mediere nu ajunge la
un acord sau dacă una dintre Camere nu aprobă, în tot sau în parte, raportul
comisiei de mediere, textele aflate în divergentă se supun dezbaterii Camerei
Deputatilor si Senatului în sedintă comună, potrivit regulamentului acestor
sedinte.
(2) După finalizarea dezbaterilor în sedintă comună se procedează
conform prevederilor art. 133.
Art. 141. - (1) În cazul în care Presedintele României cere,
înainte de promulgare, reexaminarea unei legi adoptate prima dată de Senat, cererea
va fi înscrisă în termen de cel mult 30 de zile în proiectul ordinii de zi a
Senatului.
(2) Reexaminarea legii pe baza cererii Presedintelui României se
face cu respectarea procedurii legislative.
Art. 142. - Pentru legile adoptate, potrivit Constitutiei, în
sedinta comună a celor două Camere, noua deliberare se face tot în sedintă comună, conform
Regulamentului sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului.
Art. 143. - (1) Evidenta si păstrarea originalelor tuturor
proiectelor de lege adoptate atât de Senat, cât si de Camera Deputatilor, a
legilor promulgate de Presedintele României, precum si a formelor proiectelor
de lege si propunerilor legislative, în redactarea initială, cu care a fost
sesizat Parlamentul se fac de către Camera Deputatilor.
(2) Camera Deputatilor face, de asemenea, si numerotarea legilor
adoptate de Parlament, în ordinea promulgării lor, trimitându-le spre publicare
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În acelasi mod se va proceda si cu privire la celelalte acte
adoptate de Parlament - hotărâri, motiuni, acte cu caracter politic.
Sectiunea a 8-a
Procedura privind punerea sub urmărire penală a membrilor Guvernului
Art. 144. - Senatul are dreptul să ceară punerea sub urmărire penală
a membrilor Guvernului, potrivit dispozitiilor Legii nr. 115/1999 privind
responsabilitatea ministerială.
Art. 145. - (1) Dezbaterea are Ioc pe baza raportului întocmit fie
de o comisie permanentă, ca urmare a unei anchete desfăsurate în conditiile
art. 69, fie de o comisie de anchetă.
(2) Raportul comisiei se înscrie cu prioritate în proiectul
ordinii de zi.
(3) Hotărârea se adoptă cu votul majoritătii senatorilor.
Art. 146. - Dacă Senatul hotărăste să ceară punerea sub urmărire
penală a unui membru al Guvernului, presedintele Senatului va adresa
ministrului justitiei o cerere pentru începerea urmăririi penale, potrivit
legii. De asemenea, va înstiinta Presedintele României pentru eventuala
suspendare din functie a acestuia.
Art. 147. - Dispozitiile art. 105-129 se aplică în mod
corespunzător.
CAPITOLUL III
Motiuni, întrebări, interpelări, informări, petitii
Sectiunea I
Motiuni
Art. 148. - (1) Motiunea exprimă pozitia Senatului într-o anumită
problemă de politică internă sâu externă.
(2) Motiunile pot fi initiate de cel putin o pătrime din numărul
senatorilor.
(3) Motiunile trebuie să fie întocmite corespunzător actelor
juridice ale Senatului si să cuprindă motivarea si dispozitivul. Motiunile se
depun la presedinte, în plenul Senatului.
Art. 149. - (1) Până la încheierea dezbaterii unei motiuni
semnatarii nu mai pot promova o altă motiune în aceeasi problemă.
(2) După primirea motiunilor care nu intră sub incidenta art. 150
alin. (2) presedintele Senatului le comunică de îndată Guvernului si le aduce
la cunostintă plenului, după care dispune afisarea lor la sediul Senatului si
distribuirea lor senatorilor.
Art. 150. - (1) Presedintele Senatului stabileste data dezbaterii
motiunii, care nu poate depăsi 6 zile de la depunerea acesteia, înstiintând
Guvernul asupra datei stabilite.
(2) Presedintele Senatului nu va supune dezbaterii motiunile care
nu îndeplinesc cerintele prevăzute la art. 148 si nici pe cele care vizează
finalităti specifice motiunii de cenzură, prezentând Senatului motivele
deciziei sale.
(3) Motiunile privind probleme de politică externă se supun dezbaterii
numai însotite de avizul Comisiei pentru politică externă si cu consultarea
Ministerului Afacerilor Externe. Această conditie trebuie îndeplinită în termen
de 3 zile de la depunerea motiunii.
Art. 151. - (1) După începerea dezbaterii motiunii senatorii
semnatari nu îsi pot retrage adeziunea la motiune.
(2) La motiunile prezentate nu pot fi propuse amendamente.
(3) Dezbaterea se încheie prin supunerea la vot a motiunii în
plenul Senatului.
(4) Nici o motiune nu poate fi supusă votului înainte de dezbaterea
ei.
Art. 152. - (1) Dezbaterea motiunii se face cu respectarea
dispozitiilor cuprinse la art. 105-119 si se adoptă cu votul majoritătii
senatorilor.
(2) Motiunile adoptate de Senat se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, si sunt obligatorii pentru Guvern si membrii săi, precum si
pentru celelalte persoane vizate.
Sectiunea a 2-a
Întrebări
Art. 153. - (1) Fiecare senator poate adresa întrebări orale sau
scrise Guvernului, membrilor acestuia sau conducerii autoritătilor
administrative autonome.
(2) Întrebarea constă în solicitarea de a se răspunde dacă un fapt
este adevărat, dacă o informatie este exactă, dacă Guvernul întelege să
comunice Senatului documentele ori informatiile solicitate de senator sau dacă
are intentia de a lua o hotărâre într-o problemă determinată.
(3) În plenul Senatului nu pot fi formulate întrebări care privesc
probleme de interes personal sau particular, care urmăresc în exclusivitate
obtinerea unei consultatii juridice ori care privesc activitatea unor persoane
care nu îndeplinesc functii publice.
(4) Cei întrebati, dacă sunt prezenti, au obligatia să răspundă
imediat la fiecare întrebare sau vor declara că prezintă răspunsul în zilele
următoare, indicând data. Pentru cei care nu sunt prezenti Senatul va stabili
data la care acestia sunt obligati să răspundă întrebărilor, pe care o va
comunica celor în cauză.
(5) Membrul Guvernului poate amâna răspunsul la întrebarea orală
pentru săptămâna următoare numai în cazuri temeinic justificate.
(6) La prezentarea întrebării senatorul va preciza dacă doreste să
primească răspunsul în scris sau oral în sedintă publică.
Art. 154. - Dacă răspunsul la o întrebare dă nastere unei replici,
durata afectată pentru aceasta este de cel mult 3 minute. Răspunsul la replică
va fi dat în aceleasi conditii în care s-a răspuns la întrebare.
Art. 155. - (1) Nici un senator nu poate adresa mai mult de două
întrebări în aceeasi sedintă. Durata afectată întrebărilor si răspunsurilor va
fi stabilită de Biroul permanent.
(2) Întrebările care n-au putut fi prezentate si răspunsurile care
n-au putut fi date în timpul stabilit vor fi reprogramate pentru sedinta
următoare, mentinându-se ordinea înscrierilor.
Art. 156. - Senatul stabileste o zi din săptămână consacrată
întrebărilor si răspunsurilor la acestea.
Sectiunea a 3-a
Interpelări
Art. 157. - (1) Interpelarea constă într-o cerere adresată
Guvernului sau unui membru al acestuia de către un senator sau de un grup
parlamentar, prin care se solicită explicatii asupra politicii Guvernului în
probleme importante ale activitătii sale interne sau externe.
(2) Interpelările se fac în scris, arătându-se obiectul si
motivarea acestora, si se depun la secretarul desemnat al Senatului.
Art. 158. - (1) Interpelările se înscriu, în ordinea prezentării,
într-un registru special, se afisează la sediul Senatului si se comunică celui
interpelat.
(2) Interpelările se prezintă în sedintă publică de către autor.
(3) Biroul permanent stabileste o zi din săptămână consacrată
prezentării si dezbaterii interpelărilor.
(4) Guvernul si fiecare dintre membrii săi sunt obligati să
răspundă la interpelări în cel mult două săptămâni. Pentru motive temeinice
Senatul poate acorda un nou termen.
Art. 159. - (1) În sedinta consacrată dezbaterii interpelării se
dă cuvântul autorului si apoi celui interpelat. Dacă răspunsul la interpelare
dă nastere unei replici, se dă cuvântul în aceeasi ordine. Presedintele
Senatului poate limita durata luărilor de cuvânt.
(2) Răspunsul la interpelările adresate Guvernului se prezintă de
primul-ministru sau de reprezentantul acestuia. Răspunsul la interpelările
adresate membrilor Guvernului se prezintă de ministru sau, după caz, de un
secretar de stat.
Art. 160. - Senatul poate adopta o motiune prin care să îsi
exprime pozitia cu privire la problema ce a făcut obiectul interpelării, cu
respectarea conditiilor prevăzute în sectiunea 1 din prezentul capitol.
Sectiunea a 4-a
Informarea Senatului si a senatorilor
Art. 161. - (1) Presedintele Senatului poate solicita Guvernului
si celorlalte organe ale administratiei publice, în cadrul controlului
parlamentar asupra activitătii acestora, informatiile si documentele necesare.
(2) Presedintii comisiilor permanente pot solicita de la organele
prevăzute la alin. (1) informatiile si documentele necesare referitoare la
domeniul lor de activitate.
(3) Fiecare senator are dreptul de a cere informatiile si
documentele mentionate prin intermediul presedintelui Senatului sau al presedintilor
comisiilor.
(4) Solicitarea informării este obligatorie în cazul în care o
initiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau
ale bugetului asigurărilor sociale de stat.
(5) Autoritătile prevăzute la alin. (1) sunt obligate să răspundă
în termen de cel mult 10 zile. În situatii exceptionale în care răspunsul
necesită date suplimentare, acestea au obligatia de a declara în scris că
interesul public nu le permite să răspundă la timp si de a cere un termen
suplimentar, care nu poate depăsi 30 de zile. În cazul în care autoritătile nu
răspund în termenele prevăzute senatorul interesat poate cere invitarea lor în
plenul Senatului.
(6) Refuzul nejustificat de a răspunde la solicitările prevăzute
în alineatele precedente atrage, după caz, răspunderea juridică potrivit legii.
Presedintele Senatului poate sesiza autoritătile competente, la solicitarea
senatorului interesat.
Art. 162. - În cazul în care informatiile sau documentele
solicitate privesc, potrivit legii, secrete de stat, Guvernul informează
Senatul despre aceasta, iar Senatul decide în sedintă secretă.
Art. 163. - Documentele
primite se restituie organului respectiv după consultare.
Sectiunea a 5-a
Petitii
Art. 164. - Oricine are dreptul de a se adresa cu petitii
Senatului. Petitiile vor fi prezentate în scris si semnate, precizându-se
domiciliul petitionarului sau al unuia dintre petitionari.
Art. 165. - Petitiile se înscriu în registrui general al
Senatului, în ordinea primirii, consemnându-se numărul de înregistrare, numele,
prenumele, domiciliul petitionarului si obiectul cererii.
Art.l66. - (1) Petitiile înregistrate se repartizează spre
solutionare de către unul dintre vicepresedintii Senatului, desemnat de
presedinte, comisiei permanente competente, potrivit obiectului petitiei, ori
senatorilor cărora le-au fost adresate personal.
(2) Orice membru al Senatului poate lua cunostintă de continutul
unei petitii, adresându-se în acest scop presedintelui comisiei căreia i-a fost
repartizată.
(3) Senatorul căruia îi sunt adresate petitii le va transmite spre
solutionare autoritătilor publice competente.
Art. 167. - (1) Comisia va decide care sunt petitiile a căror rezolvare
nu suferă amânare, sesizând de îndată autoritătile publice competente, în
vederea solutionării lor. Pentru celelalte petitii comisia va decide, în cel
mult 10 zile de la înregistrarea lor, dacă le va trimite unei autorităti
publice competente ori le va clasa. În cazuri deosebite problema ce face
obiectul petitiei se prezintă Senatului.
(2) Autoritătile publice sesizate au obligatia să informeze
Senatul, în scris, în termen de cel mult 30 de zile, despre solutia adoptată.
(3) Petitionarului i se aduce la cunostintă solutia adoptată.
Sectiunea a 6-a
Declaratii politice
Art. 168. - (1) În fiecare săptămână Biroul permanent alocă o
anumită perioadă de timp dintr-o zi de sedintă pentru declaratii politice ale
senatorilor.
(2) Declaratiile politice se fac în nume propriu sau în numele
grupului parlamentar.
(3) În raport cu continutul lor declaratiile politice pot da
dreptul la replică senatorilor, grupurilor parlamentare si autoritătilor
vizate.
CAPITOLUL IV
Statutul senatorului
Sectiunea 1
Imunitatea parlamentară
Art. 169. - (1) Senatorii se bucură de imunitate parlamentară.
(2) Imunitatea parlamentară are ca scop garantarea libertătii de
exprimare a senatorului si protejarea acestuia împotriva urmăririlor judiciare
represive, abuzive sau sicanatoare.
(3) Senatorul nu poate fi urmărit pe cale judiciară pentru opinii
sau voturi exprimate în cursul îndeplinirii mandatului.
(4) Nici un senator nu poate fi retinut, arestat, perchezitionat
sau trimis în judecată, penală ori contraventională, pentru fapte străine
exercitării mandatului, fără încuviintarea prealabilă a Senatului si numai după
ascultarea sa.
(5) Cererea de autorizare a trimiterii în judecată, penală ori
contraventională, precum si cererea de retinere, de arestare sau de perchezitie
se adresează presedintelui Senatului de ministrul justitiei.
(6) Presedintele Senatului aduce cererea la cunostintă senatorilor
în sedintă publică, după care o trimite de îndată Comisiei juridice, de numiri,
disciplină, imunităti si validări spre examinare, care va stabili dacă a fost
sau nu a fost făcută în scopul de a-l abate pe senator de la exercitiul
functiei sale. Hotărârea comisiei se adoptă prin votul secret al majoritătii
membrilor acesteia.
(7) Biroul permanent al Senatului supune spre dezbatere si
aprobare plenului raportul comisiei, temeinic motivat, în termen de 15 zile de
la data depunerii lui.
(8) Senatul hotărăste asupra cererii cu votul secret al
majoritătii membrilor Senatului.
Art. 170. - În caz de infractiune flagrantă senatorul poate fi
retinut si supus perchezitiei. Ministrul justitiei îl va informa neîntârziat pe
presedintele Senatului asupra retinerii si perchezitiei. În cazul în care
Senatul constată că nu există temei pentru retinere va dispune de îndată
revocarea acestei măsuri cu votul secret al majoritătii membrilor săi.
Dispozitia de revocare a retinerii se execută de îndată, prin ministrul
justitiei.
Art. 171. - Cererile de retinere, de arestare, de perchezitie sau
autorizarea trimiterii în judecată, penală ori contraventională, se înscriu cu
prioritate pe ordinea de zi.
Sectiunea a 2-a
Incompatibilităti
Art. 172. - Calitatea de senator este incompatibilă cu exercitarea
oricărei functii publice de autoritate, cu exceptia celei de membru al
Guvernului. Alte incompatibilităti sunt cele stabilite prin lege organică.
Art. 173. - Exercitarea unor functii conferite de un stat străin
sau de către o organizatie internatională si salarizate de către acestea este
incompatibilă cu mandatul de senator.
Art. 174. - (1) Senatorii cărora Guvernul le încredintează o
misiune temporară de cel mult 6 luni pot cumula exercitarea acestei misiuni cu
mandatul de senator o singură dată.
(2) Încrediniarea unei misiuni pe o perioadă mai mare de 6 luni
este incompatibilă cu calitatea de senator.
Art. 175. - (1) Senatorul care se află într-o incompatibilitate
prevăzută la art. 172, 173 si art. 174 alin. (2) sau în legea organică
prevăzută la art. 68 alin. (3) din Constitutie va demisiona din functiile care
sunt incompatibile cu mandatul de senator, în termen de 30 de zile de la data
validării mandatului.
(2) După expirarea termenului prevăzut la alin. (1) senatorul care
se află într-un caz de incompatibilitate este declarat demisionat din functia
de senator de către Senat, la cererea Biroului permanent al acestuia, pe baza
raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităti si validări.
(3) Locul vacant va fi ocupat de supleantul imediat următor de pe
lista partidului sau formatiunii politice pentru care a candidat, excluzându-se
persoanele care nu mai fac parte din partidul sau formatiunea politică
respectivă. Asupra legalitătii alegerii supleantului Comisia juridică, de
numiri, disciplină, imunităti si validări va prezenta Senatului un raport.
Art. 176. - În cursul termenului prevăzut la art. 175 alin. (1)
senatorul trebuie să declare la Biroul permanent al Senatului orice activitate
pe care va continua să o desfăsoare în viitor.
Art. 177. - Schimbările intervenite în activitatea senatorului, în
timpul exercitării mandatului, se aduc la cunostintă Biroului permanent în cel
mult 10 zile de la data aparitiei acestora, fiind aplicabile si prevederile
art. 175.
Art. 178. - Se interzice utilizarea numelui oricărui senator,
însotit de această calitate, în orice actiune publicitară privitoare la o
întreprindere financiară, industrială sau comercială.
Sectiunea a 3-a
Exercitarea mandatului de senator
Art. 179. - (1) Senatorii intră în exercitiul mandatului la data
întrunirii legale a Senatului, sub conditia validării.
(2) După constituirea legală a Senatului fiecare senator va depune
în fata plenului Senatului, întrunit în sedintă solemnă, jurământul prevăzut la
art. 82 alin. (2) din Constitutia României.
Art. 180. - (1) După validare, pe durata exercitării mandatului
senatorilor li se eliberează legitimatia de membru al Senatului, semnată de
presedintele acestuia.
(2) De asemenea, senatorii vor avea un însemn distinctiv al
calitătii lor de reprezentant al poporului, cu dreptul de a-l purta pe toată
durata exercitării mandatului. Modelul însemnului se stabileste de către Biroul
permanent, iar cheltuielile pentru confectionarea acestuia se suportă din
bugetul Senatului.
(3) Legitimatia si însemnul se pot păstra de senator după
încetarea mandatului, cu titlu evocativ.
Art. 181. - Pe durata exercitării mandatului senatorii beneficiază
de pasaport diplomatic.
Art. 182. - Calitatea de senator încetează la data întrunirii
legale a Senatului nou-ales, precum si în caz de demisie, de pierdere a
drepturilor electorale, de incompatibilitate ori de deces.
Art. 183. - (1) Pentru exercitarea mandatului de senator, în
circumscriptiile electorale se organizează, pentru fiecare senator, câte un
birou senatorial, având ca personal încadrat un sef de birou senatorial, un
sofer si o secretară-dactilografă, personal care face parte din aparatul
Senatului.
(2) Încadrarea personalului birourilor senatorial se face cu
contract de muncă pe durată determinată, de secretarul general al Senatului, la
propunerea senatorilor în cauză.
(3) Pe perioada în care îndeplineste această activitate personalul
angajat se consideră detasat sau, după caz, transferat în interesul
serviciului, în conditiile legislatiei muncii.
(4) Contractul de muncă al personalului birourilor senatoriale
încetează din dispozitia senatorului sau, în cazul în care titularului
mandatului îi încetează calitatea de senator, la data la care noul titular
dispune aceasta.
Art. 184. - (1) Senatorii primesc drepturile bănesti potrivit
Legii privind indemnizatiile si celelalte drepturi ale senatorilor si
deputatilor, precum si salarizarea personalului din aparatul Parlamentului României
si beneficiază de celelalte drepturi potrivit legii si prezentului regulament.
(2) Senatorii primesc indemnizatia lunară si celelalte drepturi
începând cu data intrării în exercitiul mandatului si până la încetarea
acestuia.
Art. 185. - Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităti si
validări poate propune Biroului permanent diminuarea indemnizatiei lunare si a
diurnei de sedintă, în functie de prezenta senatorului la lucrările Senatului.
Art. 186. - Pe durata exercitării mandatului de senator contractul
de muncă al persoanei în cauză se suspendă, cu exceptia cazurilor în care
Biroul permanent decide altfel, la cererea Senatului si cu avizul unitătii.
Sectiunea a 4-a
Concedii, absente, demisii
Art. 187. - Nici un senator nu poate lipsi de la sedintele
Senatului sau ale comisiei din care face parte decât în cazul în care i s-a
aprobat aceasta.
Art. 188. - (1) Concediile se acordă pentru motive de boală sau
interese personale.
(2) Concediile de boală se
acordă pe baza certificatului medical.
(3) Pentru interese personale se pot acorda în timpul unei sesiuni
cel mult 8 zile de concediu cu plata indemnizatiei, iar peste această durată,
concedii fără plată, care se pot efectua integral sau în mai multe transe.
Concediile până la 4 zile se aprobă de presedintele Senatului, iar cele cu o
durată mai mare de 4 zile, de către Biroul permanent.
(4) Fiecare cerere de concediu pentru interese personale va avea
mentionat, de către unul dintre secretarii Senatului, numărul zilelor de
concediu efectuate de senatorul respectiv.
Art. 189. - (1) Senatorul care lipseste de la 8 sedinte
consecutive fără a avea concediu sau peste concediul acordat va fi invitat de
presedinte să justifice motivele absentei.
(2) Dacă în termen de 20 de zile de la comunicarea invitatiei
senatorul nu se prezintă sau nu trimite justificarea, pierde toate drepturile
prevăzute la art. 184.
Art. 190. - (1) Senatorii pot demisiona prin cerere scrisă
adresată presedintelui.
(2) Presedintele Senatului, în sedintă publică, întreabă senatorul
dacă stăruie în cererea de demisie si, dacă răspunsul este afirmativ ori dacă
senatorul nu se prezintă pentru a răspunde, declară locul vacant.
Sectiunea a 5-a
Deontologia parlamentară; abateri si sanctiuni
Art. 191. - Încălcarea dispozitiilor obligatorii privind
îndatoririle senatorului prevăzute în Constitutie si în prezentul regulament,
exercitarea abuzivă a mandatului de senator, comportamentul injurios sau
calomniator la adresa unui parlamentar sau a altui demnitar în sedintele de
plen, de comisii sau de birou ori în afara acestora, dar cu privire la
exercitarea mandatului de senator, constituie abatere de la deontologia
parlamentară.
Art. 192. - Abaterile de la deontologia parlamentară se
sanctionează cu:
a) avertisment;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvântului;
d) îndepărtarea din sală pe durata sedintei;
e) interzicerea de a participa la lucrările Senatului pe o
perioadă de maximum 30 de zile calendaristice.
Art. 193. - Abaterile si sanctiunile prevăzute la art. 191 si la
art. 192 lit. a)-d) se constată si se aplică de presedintele de sedintă sau,
după caz, de presedintele comisiei senatoriale.
Art. 194. - (1) Presedintele Senatului poate, înainte de a chema
la ordine un senator, să îl invite să îsi retragă sau să explice cuvântul care
a generat incidente si care ar atrage aplicarea măsurii.
(2) Dacă expresia întrebuintată a fost retrasă sau regretată ori dacă
explicatiile date sunt apreciate de presedinte sau de senatorul vizat ca
satisfăcătoare, măsura nu se mai aplică.
Art. 195. - În cazul în care, după chemarea la ordine, senatorul
continuă să se abată de la regulament, presedintele Senatului îi va putea
retrage cuvântul, iar dacă persistă, îl va îndepărta din sală.
Art. 196. - (1) Pentru mentinerea ordinii în sedinele comisiilor
presedintii acestora au aceleasi drepturi ca si presedintele Senatului si pot
aplica măsurile prevăzute la art. 192 lit. a)-d).
(2) În cazul în care un senator săvârseste abateri deosebit de
grave presedintele comisiei va suspenda sedinta si va aduce cazul la cunostintă
presedintelui Senatului, care îl va supune Biroului permanent.
Art. 197. - (1) Abaterile grave sau repetate, care implică
aplicarea sanctiunilor prevăzute la art. 192 lit. e), se constată de Comisia
juridică, de numiri, disciplină, imunităti si validări a Senatului, la
sesizarea unui grup parlamentar din Senat sau din Camera Deputatilor, a unui
senator ori a unui deputat. Sesizarea se adresează presedintelui Senatului.
(2) Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităti si validări
solutionează sesizarea înaintată de presedintele Senatului în termen de 30 de
zile de la data înregistrării acesteia la comisie. Solutia comisiei se ia cu
votul majoritătii membrilor prezenti.
(3) Raportul cornisiei se înaintează de îndată, împreună cu
dosarul cauzei, Biroului permanent al Senatului.
(4) Biroul permanent solutionează cauza în termen de 7 zile de la
data primirii raportului, împreună cu dosarul cauzei.
(5) Împotriva hotărârii Biroului permanent al Senatului petitionarul
sau senatorul sanctionat poate face contestatie în termen de 15 zile de la data
comunicării acesteia.
(6) Contestatia se solutionează de către plenul Senatului în
termen de 30 de zile de la înregistrarea acesteia, cu votul majoritătii
senatorilor prezenti.
(7) Hotărârea plenului Senatului este definitivă si executorie.
Art. 198. - În cazul aplicării sanctiunii prevăzute la art. 192
lit. e) senatorului în cauză i se suspendă toate drepturile bănesti si
materiale ce i s-ar cuveni pe durata interzicerii participării la lucrările
Senatului.
Art. 199. - Sanctiunile prevăzute la art. 192 se aplică pentru
fiecare abatere si se cumulează aritmetic.
CAPITOLUL V
Serviciile Senatului
Art. 200. - (1) Serviciile Senatului sunt conduse de secretarul
general al Senatului.
(2) Secretarul general este numit de către Senat, pe durata
mandatului acestuia, la propunerea presedintelui.
(3) Secretarul general poate fi revocat la propunerea presedintelui
Senatului sau a cel putin 20 de senatori. Propunerea de revocare poate fi
formulată o singură dată în cursul aceleiasi sesiuni.
(4) Secretarul general este ordonator principal de credite si, în
îndeplinirea atributiilor sale, emite ordine.
Art. 201. - (1) Pe baza legii bugetului de stat Senatul aprobă
bugetul anual, precum si executia acestuia, după verificarea de către chestorii
Senatului.
2) Dotarea Senatului cu mijloace de transport auto si modul de
utilizare a acestora, precum si cheltuielile de protocol se stabilesc prin
norme aprobate de Biroul permanent, în limita sumelor prevăzute în bugetul
anual.
Art. 202. - (1) Structura organizatorică a serviciilor Senatului,
precum si numărul maxim de posturi se aprobă de plenul Senatului, la propunerea
Biroului permanent.
(2) Statul de functii se aprobă de Biroul permanent, la propunerea
secretarului general al Senatului.
Art. 203. - (1) Folosirea colaboratorilor pentru lucrările
Senatului, ale comisiilor si pentru unele activităti ale serviciilor Senatului
se aprobă de Biroul permanent.
(2) Indemnizatia colaboratorilor, în limitele stabilite de lege,
se propune de beneficiarul colaborării si se ordonantează de secretarul general
al Senatului.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 204. - Constitutionalitatea prezentului regulament poate fi
verificată de Curtea Constitutională, la cererea presedintelui Senatului, a
unui grup parlamentar sau a cel putin 25 de senatori.
Art. 205. - Dispozitiile prezentului regulament pot fi modificate
cu votul majoritătii senatorilor.
Art.206. - (1) Prevederile art. 183 referitoare la angajarea unei
secretare-dactilografe si a unui sofer, precum si la dotarea birourilor senatoriale
cu câte un autoturism se vor aplica cel mai târziu o dată cu adoptarea
bugetului Senatului pe anul 1994.
(2) Până la punerea în aplicare a dispozitiilor alineatului
precedent, pentru exercitarea mandatului de senator în circumscriptiile
electorale, prin grija prefecturilor si, după caz, a consiliilor locale se va
organiza, pentru fiecare senator, un birou senatorial.
(3) Pentru desfăsurarea activitătilor senatoriale prefecturile si,
după caz, consiliile locale vor pune la dispozitie senatorului un mijloc de
transport si o dactilografă.
(4) Biroul permanent al Senatului va face de îndată demersurile
necesare la Guvernul României, în vederea aducerii la îndeplinire a prevederilor
prezentului articol.