MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XIII -
Nr. 65 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Miercuri, 7 februarie
2001
SUMAR
HOTĂRÂRI
ALE CAMEREI DEPUTATILOR
10. - Hotărâre privind demisia unor deputati
11. - Hotărâre pentru alegerea vicepresedintilor,
secretarilor si chestorilor Camerei Deputatilor
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
14. - Ordonantă de urgentă privind organizarea si
functionarea Ministerului Apărării Nationale
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
910/2000. - Ordin al ministrului de stat, ministrul sănătătii,
pentru aprobarea Normelor privind utilizarea suplimentelor de hrană
HOTĂRÂRI
ALE CAMEREI DEPUTATILOR
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR
privind
demisia unor deputati
În temeiul
art. 67 alin. (2) si al art. 68 alin. (2) din Constitutia României, precum si
al art. 189 alin. 1 si al art. 197 din Regulamentul Camerei Deputatilor,
republicat,
Camera
Deputatilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Camera Deputatilor ia act de cererile de demisie prezentate de domnii
deputati Petre Chirobocea, ales deputat la 26 noiembrie 2000 în Circumscriptia
electorală nr. 14 Constanta, Marin Diaconescu, ales deputat la 26 noiembrie
2000 în Circumscriptia electorală nr. 30 Olt,
si Costică Macaleti, ales deputat la 26 noiembrie 2000
în Circumscriptia electorală nr. 7 Botosani, toti trei apartinând Grupului
parlamentar al P.D.S.R. (social-democrat si umanist), si declară vacante
locurile de deputat detinute de acestia.
Această
hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 5 februarie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
Bucuresti, 5 februarie 2001.
Nr. 10.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR
pentru
alegerea vicepresedintilor, secretarilor si chestorilor Camerei Deputatilor
În
temeiul art. 61 alin. (2) din Constitutia României, precum si al art. 23 si 24
din Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat,
Camera
Deputatilor adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. -
Se aleg în functia de vicepresedinte al Camerei Deputatilor următorii deputati:
- Viorel
Hrebenciuc - Grupul parlamentar al P.D.S.R, (social-democrat si umanist)
-
Ovidiu Cameliu Petrescu - Grupul parlamentar al
P.D.S.R., (social-democrat si umanist)
-
Corneliu Ciontu - Grupul parlamentar al P.R.M.
-
Bogdan Nicolae Niculescu-Duvăz - Grupul parlamentar al
P.D.
Art. 2. -
Se aleg în functia de secretar al Camerei Deputatilor următorii deputati:
-
Tudor Mohora - Grupul parlamentar al P.D.S.R.
-
Constantin Nită
- Grupul parlamentar al P.D.S.R., (social-democrat si umanist)
-
Ioan Mihai Năstase - Grupul parlamentar al P.R.M.
-
Radu Stroe - Grupul parlamentar al P.N.L
Art. 3. –
Se aleg în functia de chestor al Camerei deputatilor urmatorii deputati :
-
Alexandru Lăpusan - Grupul parlamentar al P.D.S.R.
(social-democrat si umanist)
-
Sever Mesca - Grupul parlamentar al P.R.M.
-
Andrei Ioan Chiliman - Grupul parlamentar al P.N.L.
(social-democrat si umanist)
-
László Borbély - Grupul parlamentar al U.D.M.R
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
Sucuresti, 5 februarie 2001.
Nr. 11.
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea Ministerului Apărării Nationale
În temeiul
prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Art. 1. -
(1) Ministerul Apărării Nationale este organul de specialitate al
administratiei publice centrale, în subordinea Guvernului, prin care este
condusă activitatea în domeniul apărării nationale, potrivit prevederilor legii
si strategiei de securitate natională, pentru garantarea suveranitătii,
independentei si unitătii statului, integritătii teritoriale a tării si
democratiei constitutionale.
(2)
Ministerul Apărării Nationale are personalitate juridică.
(3)
Ministerul Apărării Nationale are sediul în municipiul Bucuresti, str. Izvor
nr. 3-5 sectorul 5.
(4)
Ministerul Apărării Nationale răspunde în fata Parlamentului, a Guvernului si a
Consiliului Suprem de Apărare a Tării pentru modul de aplicare a prevederilor
Constitutiei, a celorlalte acte normative în vigoare, a hotărârilor Guvernului
si ale Consiliului Suprem de Apărare a Tării, precum si ale tratatelor internationale
la care România este parte, în domeniul său de activitate.
Art. 2. -
Pentru îndeplinirea atributiilor care îi revin Ministerul Apărării Nationale
cooperează cu celelalte ministere si organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, cu autoritătile administratiei publice locale, cu autorităti
publice autonome, cu organizatii neguvernamentale, precum si cu agenti
economici.
CAPITOLUL
II
Art. 3. -
Ministerul Apărării Nationale este organizat în structuri centrale.
Art. 4. -
(1) Structurile centrale ale Ministerului Apărării Nationale, subordonate
ministrului apărării nationale, sunt: Departamentul pentru Integrare
Euroatlantică si Politica de Apărare, Departamentul pentru Relatii cu
Parlamentul, Armonizare Legislativă si Relatii Publice, Departamentul pentru
Armamente, Statul Major General, Inspectoratul Ministerului Apărării Nationale,
Secretariatul General, Directia Generală de Informatii a Apărării, Directia
Management Resurse Umane, Directia Financiar-Contabilă si Directia Audit
Intern.
(2) În
subordinea ministrului apărării nationale mai functionează: consilierii
ministrului, consilierul diplomatic, Cabinetul ministrului si Corpul de control
al ministrului.
(3)
Directia Instantelor Militare si Sectia Parchetelor Militare se subordonează
ministrului apărării nationale numai în ceea ce priveste aspectele stabilite
prin ordin comun al ministrului apărării nationale, ministrului justitiei si
procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie.
(4)
Structurile centrale ale Ministerului Apărării Nationale au în compunere, după
caz, directii, servicii, sectii, birouri si compartimente.
(5) Pentru
executarea conducerii structurilor prevăzute la alin. (1), (2) si (3) sunt
prevăzute în statele de organizare functiile corespunzătoare.
(6)
Structura organizatorică si numărul de posturi ale ministerului se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 5. -
Ministerul Apărării Nationale are în subordine statele majore ale categoriilor
de forte ale armatei, comandamente, directii, institutii militare de
învătămănt, institutii de cercetare, formatiuni si alte structuri.
Art. 6. -
(1) Ministerul Apărării Nationale este condus si reprezentat de ministrul
apărării nationale.
(2) În
exercitarea conducerii ministrul apărării nationale este ajutat de secretarii
de stat si de seful Statului Major General.
(3) La
nivelul ministrului apărării nationale se constituie Colegiul Ministerului
Apărării Nationale si Consiliul de Planificare a Apărării, cu rol consultativ
si, respectiv, deliberativ. Organizarea si functionarea acestora se stabilesc
prin regulamente aprobate prin ordin al ministrului apărării nationale.
Art. 7. -
(1) În exercitarea competentelor conferite de lege ministrul apărării nationale
emite ordine si instructiuni.
(2)
Secretarii de stat, inspectorul general, secretarul general, directorul general
si sefii de directii emit dispozitii si instructiuni, potrivit competentelor
specifice.
(3) Seful
Statului Major General emite ordine cu caracter militar, dispozitii si
instructiuni, potrivit domeniilor de competentă.
Art. 8. - Pe
timpul absentei ministrului apărării nationale conducerea Ministerului Apărării
Nationale se exercită de către un secretar de stat desemnat de acesta.
CAPITOLUL
III
Art. 9. -
(1) Ministerul Apărării Nationale are următoarele atributii specifice:
a) analizează
si propune Consiliului Suprem de Apărare a Tării si Guvernului României
măsurile care se impun pentru asigurarea capacitătii de apărare a tării;
b) aduce la
îndeplinire măsurile adoptate de Consiliul Suprem de Apărare a Tării si de
Guvernul României care privesc armata;
c) răspunde
de capacitatea de luptă a armatei;
d)
înfiintează, desfiintează, dislocă si redislocă unităti, în timp de pace, până
la esalonul brigadă exclusiv;
e)
elaborează proiectele de acte normative privind apărarea natională si asigură
armonizarea acestora cu legislatia din statele membre NATO;
f)
coordonează politica de integrare în NATO si în Uniunea Europeană pentru
structurile din subordine, întretine si dezvoltă relatiile de cooperare
politico-militară cu celelalte state si asigură reprezentarea armatei române în
raporturile cu armatele statelor cu care România are relatii diplomatice;
g) conduce
activitatea de informatii, protectie si sigurantă militară;
h)
elaborează propunerile de buget pentru finantarea armatei, răspunde de executia
acestuia după aprobare si asigură buna desfăsurare a activitătii
financiar-contabile;
i)
realizează planificarea apărării în limitele resurselor la dispozitie;
j) răspunde
de pregătirea comandamentelor, instruirea efectivelor active si în rezervă;
k) conduce
învătământul militar;
l) asigură
ca în toate activitătile pe care le desfăsoară armata să fie respectate normele
de protectie a mediului, potrivit reglementărilor în vigoare;
m)
organizează si conduce activitatea de relatii publice a armatei;
n)
stabileste modul de organizare, functionare si competentele consiliilor de
onoare si ale consiliilor de judecată;
o) conduce
activitatea de logistică a armatei;
p) răspunde
de asistenta medicală a efectivelor;
r) asigură
înzestrarea armatei cu armament, tehnică militară si materiale;
s)
elaborează normele de înzestrare, întrebuintare, întretinere si reparare pentru
armament, tehnică militară si alte bunuri din dotare, precum si normele de
consum pentru munitii si alte materiale, stabileste normele privind
planificarea materială si financiară, decontarea, evidenta si controlul
mijloacelor materiale si bănesti necesare structurilor subordonate;
s) conduce,
îndrumă si coordonează activitatea de comert exterior privind importul si
exportul de produse cu destinatie militară si documentatiile pentru acestea;
t) aprobă,
în limita competentei sale, documentatiile tehnico-economice pentru lucrările
de investitii proprii si urmăreste executarea acestora la termenele stabilite;
t) ia
măsurile ce se impun, potrivit reglementărilor în vigoare, pentru
rechizitionarea de bunuri si chemarea persoanelor fizice la prestări de
servicii, potrivit nevoilor armatei;
u)
elaborează regulamente si instructiuni cu caracter militar necesare
personalului armatei; editează publicatii în domeniile de activitate ale
armatei;
v) conduce
activitatea de cercetare si proiectare din structurile subordonate;
w) conduce
inspectiile, controalele si auditul intern în toate structurile armatei.
(2)
Ministerul Apărării Nationale îndeplineste orice alte atributii prevăzute de
lege.
CAPITOLUL
IV
Art. 10. -
Departamentul pentru Integrare Euroatlantică si Politica de Apărare coordonează
procesul de integrare euroatlantică si dezvoltare a relatiilor militare
internationale; răspunde de aplicarea politicii de apărare, asigură
planificarea integrată a apărării si conduce activitatea de cercetare
stiintifică în aria sa de responsabilitate.
Art. 11. -
Departamentul pentru Relatii cu Parlamentul, Armonizare Legislativă si Relatii
Publice asigură relatiile cu Parlamentul, cu alte autorităti publice si
organizatii neguvernamentale, coordonează activitatea legislativă, sustine
proiectele de legi în Parlament, îndrumă procesul de armonizare a prevederilor
actelor normative din domeniul apărării cu cele ale statelor membre NATO si ale
Uniunii Europene, conduce activitătile care privesc relatiile publice si
cercetarea stiintifică în aria sa de responsabilitate.
Art. 12. -
Departamentul pentru Armamente răspunde de achizitiile de tehnică militară si
conduce activitatea de cercetare stiintifică în aria sa de responsabilitate.
Art. 13. -
Fiecare departament este condus de un secretar de stat, care este si sef al
departamentului, numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea
ministrului apărării nationale.
Art. 14. -
(1) Statul Major General asigură conducerea militară a armatei, răspunde de
capacitatea de luptă a acesteia, aduce la îndeplinire programele de integrare
euroatlantică si cooperare politico-militară pentru structurile proprii si
conduce activitatea de cercetare stiintifică în aria sa de responsabilitate.
(2) Statul
Major General este condus de seful Statului Major General, numit pe o perioadă
de 4 ani de Presedintele României, la propunerea ministrului apărării
nationale, cu avizul primului-ministru.
(3) Seful
Statului Major General este militarul cu rangul cel mai înalt din armata.
(4) La
nivelul sefului Statului Major General se constituie Comitetul Sefilor Statelor
Majore, cu rol deliberativ. Organizarea si functionarea acestuia se stabilesc
prin regulament aprobat prin ordin al ministrului apărării nationale.
Art. 15. -
(1) Inspectoratul Ministerului Apărării Nationale este structura prin care
ministrul apărării nationale îsi exercită atributiile specifice de control si
evaluare a activitătilor desfăsurate în armată.
(2)
Inspectoratul organizează si conduce activitătile de protectie a muncii si a
mediului, de supraveghere tehnică si de metrologie.
(3)
Inspectoratul este condus de inspectorul general, numit prin ordin al
ministrului apărării nationale.
Art. 16. -
(1) Secretariatul General conduce directiile si serviciile subordonate,
coordonează directiile stabilite prin ordin al ministrului apărării nationale
si asigură realizarea lucrărilor de secretariat, administrative si de protocol
la nivelul Ministerului Apărării Nationale.
(2)
Secretariatul General este condus de secretarul general, care este functionar
public, numit prin ordin al ministrului apărării nationale.
Art. 17. -
(1) Directia Generală de Informatii a Apărării este structura specializată a
Ministerului Apărării Nationale care răspunde de obtinerea, prelucrarea,
verificarea, stocarea si valorificarea informatiilor si datelor referitoare la
factorii de risc si amenintare externi si interni, militari si nonmilitari care
pot afecta siguranta natională, de elaborarea conceptiei privind realizarea
securitătii informatiilor si activitătii criptografice si de asigurarea
informatiilor geografice necesare armatei.
(2)
Directia Generală de Informatii a Apărării este condusă de un director general,
numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului apărării
nationale.
(3) Functia
de director general al Directiei Generale de Informatii a Apărării se
asimilează din punct de vedere al salarizării cu functia de subsecretar de
stat.
(4)
Personalul Directiei Generale de Informatii a Apărării îsi desfăsoară
activitatea, deschis sau acoperit, în raport cu nevoile de realizare a
sigurantei nationale în domeniul militar.
(5) Unele
categorii de tehnică si bunuri specifice se achizitionează prin structuri
specializate proprii, pe bază de contract, cu parteneri interni sau externi.
Art. 18. -
Directia Management Resurse Umane este structura specializată în elaborarea
politicilor, strategiilor si reglementărilor în domeniul managementului
resurselor umane profesionalizate - posturi, personal, salarizare.
Art. 19. -
Directia Financiar-Contabilă este structura specializată a Ministerului
Apărării Nationale prin care se asigură îndeplinirea sarcinilor economice si
financiar contabile ce revin ministrului în calitate de ordonator principal de
credite.
Art. 20. -
Directia Audit Intern este structura specializată destinată executării
verificărilor de tip endogen si expost asupra administrării patrimoniului si
utilizării banului public pe criterii de eficientă, eficacitate si
economicitate.
Art. 21. -
Sefii directiilor subordonate ministrului apărării nationale se numesc de către
acesta.
CAPITOLUL V
Art. 22. -
Personalul Ministerului Apărării Nationale este format din militari si civili.
Art. 23. - (1)
În efectivele structurilor operative ale Ministerului Apărării Nationale si ale
structurilor subordonate acestuia nu sunt incluse:
a)
efectivele Directiei Generale de Informatii a Apărării si ale unitătilor
subordonate. Finantarea lor se realizează din fonduri bugetare aprobate cu
această destinatie. Modul de planificare, evidentă si utilizare a fondurilor
necesare se stabileste de ministrul apărării nationale, similar reglementărilor
privind cheltuielile operative;
b) cadrele
militare care îsi desfăsoară activitatea în alte structuri ale administratiei
publice centrale de specialitate, alte organe centrale si unităti bugetare,
precum si în cele subordonate acestora. Finantarea lor se asigură în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
c)
personalul militar si civil din structurile finantate de la alte capitole
bugetare decât "Apărare natională" din bugetul Ministerului Apărării
Nationale, precum si cel din structurile care se finantează integral din
venituri extrabugetare;
d)
militarii în termen aflati în bazele de instructie, în primele 4 luni de la
încorporare. Finantarea lor se face din bugetul Ministerului Apărării
Nationale.
(2)
Evidenta efectivelor mentionate la lit. a)-d) se tine separat.
Art. 24. -
Ministerul Apărării Nationale asigură, potrivit legii, asistenta medicală si
protectia socială a personalului din subordine, inclusiv pentru cel în rezervă
si în retragere, familiilor si urmasilor acestuia, precum si drepturile la
pensie ale cadrelor militare.
Art. 25. -
(1) Cadrele militare în rezervă si retragere si familiile acestora, precum si
personalul civil din armată beneficiază, ca măsură de protectie socială, de
înlesniri stabilite prin ordin al ministrului apărării nationale în folosirea
caselor de odihnă, sanatoriilor, căminelor de garnizoană si a altor amenajări
recreative si sportive.
(2)
Personalul civil beneficiază de folosirea locuintelor de serviciu sau de
interventie, potrivit ordinului ministrului apărării nationale.
Art. 26. -
Celelalte drepturi si obligatii ale personalului militar si civil sunt prevăzute
de lege si de alte acte normative.
CAPITOLUL
VI
Art. 27. -
În cadrul Ministerului Apărării Nationale se pot constitui colegii, consilii,
comitete sau comisii profesionale. Organizarea si functionarea acestora se
stabilesc prin regulamente aprobate prin ordin al mlnistrului apărării
nationale.
Art. 28. -
Atributiile structurilor centrale ale Ministerului Apărării Nationale se aprobă
prin ordin al ministrului apărării nationale.
Art. 29. -
Ministerul Apărării Nationale îsi arganizează propriul sistem de formare si
perfectionare a personalului militar, integrat în învătământul national.
Art. 30. -
(1) Ministerul Apărării Nationale are retea sanitară proprie, cămine de
garnizoană, amenajări sportive si recreative, sanatorii, case de odihnă, cabane
de instructie, locuinte de serviciu si de interventie, organe de presă.
(2) În
subordinea Ministerului Apărării Nationale functionează următoarele institutii
de interes national: Muzeul Militar National, Biblioteca Militară Natională si
Cercul Militar National.
(3)
Ministerul Apărării Nationale poate avea în subordine sau în coordonare regii
autonome, companii nationale, societăti comerciale, agentii, formatii cultural
artistice, cluburi si asociatii sportive.
(4) În
subordinea sau în coordonarea Ministerului Apărării Nationale pot functiona
unităti si formatiuni stabilite prin hotărâre a Guvernului, finantate integral
sau partial din venituri extrabugetare.
Art. 31. -
Ministerul Apărării Nationale asigură personalul propriu si tehnica din dotare
împotriva riscurilor specifice, precum si pentru cazuri de răspundere civilă
stabilite prin ordin al ministrului apărării nationale, în conditiile legii.
Art. 32. -
(1) Ministerul Apărării Nationale dispune de un parc propriu de autovehicule,
dimensionat conform statelor de organizare, de sisteme si mijloace de
transmisiuni si informatică, precum si de alte tipuri de tehnică si materiale
stabilite prin normele de înzestrare.
(2)
Carburantii si lubrifiantii pentru tehnica de luptă neînmatriculată sunt
exceptati de la plata sumelor datorate pentru Fondul special al drumurilor
publice.
Art. 33. -
Ministerul Apărării Nationale administrează patrimoniul aflat în dotare, putând
să închirieze bunuri care fac parte din acesta sau să le valorifice în alt mod,
în functie de regimul lor juridic. Sumele încasate se vor retine ca mijloace
extrabugetare pentru acoperirea unor cheltuieli materiale si de capital.
Art. 34. -
(1) Ministerul Apărării Nationale poate angaja si executa, la cerere, prin
unitătile sale, prestări de servicii pentru persoarie juridice sau pentru
persoane fizice, în domeniile si în conditiile stabilite prin ordin al
ministrului apărării nationale. Sumele încasate din prestările de servicii vor fi
retinute integral de Ministerul Apărării Nationale ca venituri extrabugetare si
se vor utiliza pentru finantarea cheltuielitor materiale si de capital.
(2)
Ministerul Apărării Nationale prestează si servicii cu caracter obligatoriu,
prevăzute prin lege. Tarifele aferente acestor servicii, inclusiv cele în regim
de urgentă, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 35. -
Fondurile necesare pentru desfăsurarea activitătilor în Ministerul Apărării
Nationale se asigură astfel: de la bugetul de stat; din mijloace extrabugetare;
fondurile primite cu ocazia participării la actiuni sub egida organizatiilor
internationale; din alte surse legal constituite.
Art. 36. -
Ministerul Apărării Nationale are dreptul să solicite si să obtină de la
autoritătile administratiei publice centrale si locale, de la agentii economici
si de la oricare alte persoane juridice sau persoane fizice date, informatii
ori documente necesare pentru îndeplinirea atributiilor sale. Nerespectarea
prezentei prevederi legale atrage răspunderea disciplinară, contraventională,
civilă sau penală, după caz.
Art. 37. -
Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se abrogă
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 74/2000 privind organizarea si
functionarea Ministerului Apărării Nationale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 271 din 15 iunie 2000, precum si orice alte dispozitii
contrare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
apărării nationale,
Ministrul
finantelor publice,
Ministrul
administratiei publice,
Bucuresti, 26 ianuarie 2001.
Nr. 14.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru
aprobarea Normelor privind utilizarea suplimentelor de hrană
Ministru de
stat, ministrul sănătătii
în
temeiul prevederilor art. 22 si 32 din Ordonanta Guvernului nr. 113/1999
privind reglementarea productiei, circulatiei si comercializării alimentelor,
ale Ordonantei Guvernului nr. 125/1998 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului si ale Hotărârii Guvernului
nr. 244/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii*), cu
modificările si completările ulterioare,
având în
vedere Referatul de aprobare al Directiei generale de sănătătate publică,
Directiei farmaceutice din cadrul Ministerului Sănătătii si al Agentiei
Nationale a Medicamentului nr. 617/8.824 din 13 decembrie 2000 si Acordul
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei nr. 64.111 din 29 noiembrie 2000,
emite
prezentul ordin.
Art. 1. -
Se aprobă Normele privind utilizarea suplimentelor de hrană, prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Directia generală de sănătate publică, Directia farmaceutică din cadrul
Ministerului Sănătătii, institutele de sănătate publică si Agentia Nâtională a
Medicamentului vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. -
În termen de 6 luni de la data publicării prezentului ordin se supun reavizării
toate suplimentele de hrană.
Ministru de
stat, ministrul sănătătii,
Bucuresti, 13 decembrie 2000.
Nr. 910.
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 22/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 10 ianuarie
2001.
NORME
privind
utilizarea suplimentelor de hrană
Art.
1. - În sensul prezentelor norme, suplimentele de hrană (suplimente nutritive)
sunt preparate conditionate sub formă de tablete, capsule, drajeuri, pulberi
sau lichide, care au în compozitia lor nutrienii (macro- si micronutrienti)
si/sau alte substante comestibile, care sunt consumate în cantităti definite,
în mod suplimentar fată de aportul alimentar obisnuit, si sunt prevăzute în
anexele nr. 1 si 2 la prezentele norme.
Art. 2. -
(1) Suplimentele nutritive prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele norme,
produse în tară sau provenite din import, pot fi comercializate pentru consumul
uman numai după avizarea lor de către Ministerul Sănătătii prin Directia
generală de sănătate publică.
(2) Pentru
suplimentele nutritive prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele norme se
eliberează autorizatia de punere pe piată de către Agentia Natională a
Medicamentului, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 3. -
Suplimentele nutritive prevăzute în anexele nr. 1 si 2 la prezentele norme se
administrează numai pe cale orală si nu vor fi însotite de indicatii
terapeutice.
Art. 4. -
Dozele fiziologice zilnice de vitamine si elemente minerale recomandate pentru
o persoană adultă sunt prevăzute în anexa nr. 3 la prezentele norme.
Art. 5. -
Pentru suplimentele nutritive prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele norme
instructiunile cu privire la cerintele de avizare, publicitatea suplimentelor
nutritive si supravegherea pe piată sunt prevăzute în anexa nr. 4 la prezentele
norme.
Art. 6. -
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA
Nr. 1 la norme
SUPLIMENTE
NUTRITIVE
care se
avizează de către Ministerul Sănătătii
1.
Vitamine si elemente minerale în cantităti care, pe unitate de consum (tabletă,
capsulă, drajeu, lingurită etc.), nu depăsesc de 3 ori dozele fiziologice
zilnice recomandate pentru o persoană în cazul vitaminelor hidrosolubile si de
1,5 ori în cazul vitaminelor liposolubile si al elementelor minerale. Dozele
fiziologice zilnice de vitamine si elemente minerale, recomandate pentru o
persoană adultă, sunt prevăzute în anexa nr. 3 la prezentele norme.
2.
Proteine pure sau sub formă de concentrate proteice, izolate proteice si
hidrolizate proteice, aminoacizi si amestecuri ale acestora
3.
Uleiuri alimentare considerate dietetice (de exemplu: uleiuri din germeni de
seminte de cereate, uleiuri din ficat de peste) si acizi grasi polinesaturati
esentiali
4.
Fosfolipide (lecitine, cefaline, serinfosfatide, inozitolfosfatide) până la
cantităti ale continutului de fosfor de 1 g/zi 5. Fibre alimentare până la
cantitatea de 24 g/zi
6. Lapte
pentru copii, indiferent de vârsta de administrare, dar fără indicatii
terapeutice
7. Produse
pentru copii: lapte cu cereale si/sau fructe, produse tip "baby-food"
8.
Îndulcitori sintetici aprobati de Ministerul Sănătătii ca îndulcitori pentru
produse alimentare (inclusiv băuturi)
9. Ceaiuri
alimentare.
ANEXA
Nr. 2 la norme
SUPLIMENTE
NUTRITIVE
care se
autorizează de către Agentia Natională a Medicamentului
1. Produse
pentru mentinerea greutătii corporale
2. Produse
parabiotice: probiotice, prebiotice, simbiotice alimente functionale care
reglează flora microbiană intestinală
3.
Suplimente nutritive pentru sportivi, care contin vitamine, elemente minerale,
proteine, hidrolizate proteice, aminoacizi, glucide usor asimilabile, acizi
grasi esentiali si alti nutrienti cu rol în sustinerea efortului sportiv, în
refacerea postefort, în dezvoltarea sau mentinerea masei musculare
4. Plante
medicinale conditionate sub formă uscată, pulberi, extracte hidroalcoolice,
tincturi, siropuri
5.
Suplimente nutritive pentru gravide.
ANEXA
Nr. 3 la norme
zilnice de
vitamine si elemente minerale recomandate pentru o persoană adultă*)
Vitamine:
Vitamina A
(retinol): 2.500-5.000 U.I.
Vitamina D
(colecalciferol, ergocalciferol): 400 U.I.
Vitamina E
(tocoferoli): 20-30 mg
Vitamina K
(filo- si farnochinonă, menadionă): 0,1 mg
Vitamina B1
(tiamină): 1,5 mg
Vitamina B2
(riboflavină): 1,7 mg
Vitamina B6
(piridoxină): 2,0 mg
Vitamina
B12 (cobalamină): 2,0 micrograme
Vitamina PP
(nicotinamidă, acid nicotinic): 15-20 mg
Acidul
pantotenic: 10,0 mg
Acidul
folic: 0,4 mg
Vitamina C
(acid ascorbic): 60 mg
Biotina
(vitamina H): 0,2 mg
Vitamina P
(flavone, flavonoizi): 200,0 mg (total)
Vitamina F
(acizi grasi esentiali): 8,0 g.
Elemente
minerale:
Calciu:
1.000 mg
Fosfor:
1.000 mg
Magneziu:
350 mg
Sodiu: 2,0
g
Potasiu:
3,5 g
Clor: 5,0 g
Fier: 18,0
mg
Zinc: 15,0
mg
Cupru: 3,0
mg
Iod: 0,2 mg
Fluor: 4,0
mg
Mangan: 3,0
mg
Molibden:
0,25 mg
Crom: 0,2
mg
Seleniu:
0,1 mg
Cobalt: 1,0
micrograme.
*) Dozele pentru copii se vor recomanda de medicul de
familie sau de medicul cu specialitatea pediatrie.
ANEXA
Nr. 4 la norme
1. Avizarea
sanitară a suplimentelor nutritive prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele norme
este obligatorie si are drept scop asigurarea protectiei sănătătii populatiei
prin desfacerea pe piată a unor produse care întrunesc caracteristicile privind
calitatea si siguranta acestora.
2. Avizarea
sanitară poate fi solicitată de:
a)
producător;
b)
importator;
c)
reprezentantul autorizat al producătorului.
3.
Solicitantul avizului sanitar depune la institutul de sănătate publică la care
este arondat judetul în care se află sediul acestuia o cerere care cuprinde:
a)
denumirea si sediul producătorului;
b)
denumirea si sediul solicitantului;
c) denumirea
si descrierea produsului;
d) forma de
conditionare (tablete, capsule, capsule gelatinoase, pulberi, lichide),
continutul net, modul de utilizare (pentru adulti, copii, vârstnici, gravide,
unde este cazul);
e)
compazitia cantitativă si calitativă;
f) termenul
de valabilitate;
g)
precautii speciale de depozitare si transport;
h)
ambalare, etichetare;
i)
documente care atestă dreptul de comercializare a suplimentului nutritiv în
tara de origine si/sau în alte tări.
4. Cererea
de avizare sanitară va fi însotită de următoarele documente:
a) date de
identificare a producătorului, importatorului sau a reprezentantului acestora
(după caz);
b) date de
identificare a produsului;
c) informatii
privind compozitia produsului finit;
d)
denumirea ingredientelor active;
e)
cantitătile pentru ingredientele active si pentru excipienti;
f)
calitatea materiilor prime (caracteristici organoleptice, fizico-chimice,
microbiologice, date toxicologice, metode de identificare si determinare
cantitativă, buletine de analiză);
g) în cazul
produselor vegetale se vor specifica: familia, genul specia, descrierea plantei
partea din plantă folosită (plantă întreagă, frunze, flori, râdăcină, fructe,
seminte), modul de conditionare a plantei (proaspătă, uscată, pulbere,
comprimate, drajeuri, capsule, suc, sirop, extract apos, extract alcoolic,
tinctură etc.);
h)
descrierea procesului tehnologic de obtinere a produsului finit;
i) specificatia
tehnică de calitate a produsului finit, limite de admisibilitate si metode de testare;
j)
identificarea/determinarea substantelor aditive;
k)
impuritătile posibile (unde este cazul);
l)
contaminare microbiană (unde este cazul);
m) date de
stabilitate;
n)
certificat de calitate (însotit de buletine de analiză);
o)
certificat de conformitate (import) din tara de origine;
p)
specificatii asupra materialului de ambalaj;
q)
prospectul atasat ambalajului (unde este cazul);
r) esantion
din produsul finit.
5.1.
Institutul de sănătate publică care a primit cererea va studia documentatia
prezentată, va efectua analizele de laborator necesare si va elibera un referat
tehnic care este transmis Ministerului Sănătătii - Directia generală de
sănătate publică.
5.2. Ministerul
Sănătătii decide asupra avizării produsului respectiv.
6. Avizul
sanitar al suplimentelor nutritive este valabil 5 ani de la data emiterii, dacă
nu se modifică parametrii de calitate ai produsului, prevăzuti în documentatia
care a stat la baza avizării.
7. În cazul
neacordării avizului sanitar solicitantul poate depune o contestatie motivată
la Ministerul Sănătătii Directia generală de sănătate publică. În termen de 60
de zile de la primirea contestatiei Ministerul Sănătătii, prin Directia generală
de sănătate publică, va decide asupra contestatiei.
8.
Reavizarea produsului se face la cererea titularului avizului, cu minimum 3
luni înainte de expirarea termenului de valabilitate a avizului sanitar.
Etapele procedurale sunt identice cu cele ale avizării initiale. Dacă nu se
solicită reavizarea produsului este permisă camercializarea acestuia până la
epuizarea stocurilor, dar nu mai mult de un an de la expirarea avizului
sanitar.
9.
Retragerea avizului sanitar pentru suplimentele nutritive se decide de
Ministerul Sănătătii în următoarele situatii:
a)
nerespectarea prevederilor prezentului ordin;
b) produsul
nu corespunde parametrilor de calitate cu care a fost avizat initial;
c) aparitia
unor efecte adverse sau proprietăti dăunătoare;
d)
beneficiile pentru sănătate sunt mai mici decât riscurile;
e)
detinătorul avizului solicită aceasta.
1.1.
Autorizarea de functionare a producătorilor se va asigura de Ministerul
Sănătătii prin institutele de sănătate publică pentru producătorii cu sediile
în judetele arondate.
1.2.
Autorizatia de functionare eliberată în conformitate cu legislatia în vigoare
pentru fabricarea de produse medicamentoase de uz uman este considerată
valabilă si pentru fabricarea suplimentelor nutritive.
2.1.
Supravegherea calitătii produselor si supravegherea distributiei lor în afara
retelei farmaceutice pentru produsele prevăzute în anexa nr. 1 la norme se vor
asigura de Inspectia sanitară de stat din cadrul Ministerului Sănătătii
2.2.
Supravegherea calitătii si distributiei suphmentelor nutritive admise în
reteaua farmaceutică si a celor prevăzute în anexa nr. 2 la norme se va asigura
de Directia farmaceutică din cadrul Ministerului Sănătătii.
1.
Publicitatea suplimentelor nutritive este permisă numai după avizarea
continutului materialului publicitar de către Ministerul Sănătătii.
2.
Materialul publicitar trebuie să contină următoarele informatii:
a)
denumirea suplimentului si a substantei/substantelor active din punct de vedere
nutritional sau metabolic;
b)
informatiile necesare pentru consumul corect al suplimentului nutritiv;
c) o
invitatie de a parcurge cu atentie informatiile înscrise pe ambalaj sau în
prospect referitoare la compozitie, mod de administrare, termen de
valabilitate, conditii de păstrare;
d)
atentionarea că produsele fac parte din categoria suplimentelor nutritive si se
pot elibera si consuma fără prescriptie medicală.
3. Agentul
economic care solicită avizarea publicitătii unui supliment nutritiv va
prezenta Ministerului Sănătătii Directia generală de sănătate publică
următoarele documente:
a) cerere
de avizare a materialului publicitar, în care se precizează modul de difuzare:
televiziune, radio, presă, afise, pliante, panouri publicitare;
b)
materialul publicitar în detaliu: casete video sau audio, text dactilografiat;
c) copia de
pe avizul sanitar/autorizătia de punere pe piată pentru suplimentul nutritiv
respectiv.
4. Avizul
de publicitate acordat de Ministerul Sănătătii este obligatoriu si are o
valabilitate de un an de la emiterea lui, dacă produsul rămâne neschimbat.