MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XII -
Nr. 11 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI
SI ALTE ACTE Marti, 9 ianuarie 2001
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 192 din 12
octombrie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2 si ale art. 258 din Codul penal
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.374/2000. - Hotărâre pentru aprobarea Normelor privind
aplicarea etapizată în traficul intern a prevederilor Acordului european referitor
la transportul rutier international la transportul rutier (A.D.R.), încheiat la
Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.711/2000. - Ordin al
ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului privind aprobarea
Instructiunilor tehnice pentru aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
472/2000 privind unele măsuri de protectie a calitătii resurselor de apă NTPA
012 - si pentru modificarea Ordinului nr. 242/1990
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALA
din 12 octombrie 2000
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2
si ale
art. 258 din Codul penal
Ioan Muraru - presedinte
Costică Bulai -
judecător
Constantin Doldur -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Nicolae Popa - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Florin Bucur Vasilescu -
judecător
Iuliana Nedelcu -
procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2, precum si a
dispozitilor art. 258 din Codul penal, exceptie ridicată de Stefan Trutescu în
Dosarul nr. 604/1999 al Tribunaluiui Bucuresti - Sectia a II-a penală.
La apelul nominal sunt prezenti Nicolae Lazăr
si Stefan Berechet. Lipsesc Stefan Trutescu, Ioana Florea, Nicolae Anghel,
Banca Comercială "Albina" si Societatea Comercială "Reconversie
si Valorificare Acctive" S.A., fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, părtile
prezente solicită solutionarea urgentă a exceptiei de neconstitutionalitate
având în vedere tergiversarea solutionării dosarului la instantele de fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respinngere a exceptiei, arătând că raportarea unei dispozitii
legale la o altă dispozitie legală este o problemă de interpretare si de
aplicare a legii, care excede competentei Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin Încheierea din 5 mai 2000, pronuntată în
Dosarul nr. 604/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penală a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 147 alin. 1 si 2 si ale art. 258 din Codul penal, exceptie ridicată
prin apărători de Stefan Trutescu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că
dispozitiile art. 147 alin. 2 si ale art. 258 din Codul penal sunt
neconstitutionale, întrucât "anulează distinctia făcută de Legea
fundamentală" între regimul
juridic al functionarilor publici regimul general privind raporturile de muncă". Se invocă în sustinerea
acestei motivări prevederile art. 7 alin. (3) lit. i) si l) din Constitutie.
Tribunalul Bucuresti - sectia a II-a penală,
exprimându-si opinia,
apreciază că, desi Curtea Constitutională s-a mai proruntat asupra
constitutionalitătii dispozitiilor art. 258, raportate la art. 147 din Codul
penal, totusi, "în raport cu adoptarea Legii nr. 188/1999 - Lege privind
statutul functionarilor publici nu ne aflăm în situatia prevăzută de art. 23
alin. (3) din Legea nr. 47/1992". Instanta mai arată că, "în
contextul dispozitiilor Legii nr. 188/1999, este definit statutul
functionarului public, fiind enumerate si categoriile de persoane care pot
detine această calitate de functionar public, situatie în care dispozitiile
art. 258 din Codul penal, raportate la art. 147 din Codul penal, sunt
neconstitutionale". Instanta nu indică nici o dispozitie a Constitutiei ca
fiind încălcată.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Guvernul, în punctul său de vedere, apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, întrucât "Extinderea
răspunderii penale pentru infractiunile prevăzute în art. 246-250 din Codul
penal, de la functionarii publici la ceilalti functionari, prin dispozitiile
art. 258, nu poate fi considerată neconstitutională atâta vreme cât
reglementările privitoare la notiunile de functionar public si functionar,
inclusiv incriminările care presupun o astfel de calitate a subiectului activ,
sunt caracterizate prin Constitutie ca tinând de domeniul legii". De
altfel, se mai arată în acelasi punct de vedere, "atât Codul penal, cât si
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici sunt legi organice,
iar invocarea neconcordantei dintre art. 147 din Codul penal si dispozitiile
Legii nr. 188/1999 nu ridică o problemă de ordin constitutional, ci o problemă
de interpretare juridică".
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de
vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de
vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor,
sustinerile părtilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Dispozitiile Codului penal, criticate prin
exceptia ridicată ca fiind neconstitutionale, sunt următoarele:
- Art. 147: "Prin «functionar public»
se întelege orice persoană care exercită permanent sau temporar, cu orice
titlu, indiferent cum a fost învestită, o însărcinate de orice natură,
retribuită sau nu, în serviciul unei unităti dintre cele la care se referă art.
145.
Prin «functionar» se întelege persoana
mentionată în alin. 1, precum si orice salariat care exercită o însărcinare în
serviciul unei alte persoane juridice decât cele prevăzute în acel
alineat."
-
Art. 258: "Dispozitiile art. 246-250 privitoare la functionari publici
se aplică si celorlalti functionari, în acest caz maximul pedepsei reducându-se
cu o treime."
Prevederile
constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind încălcate sunt
următoarele:
- Art. 72 alin. (3): "Prin lege
organică se reglementează: [...]
i) statutul functionarilor publici; [...]
l) regimul general privind raporturile de
muncă, sindicatele si protectia socială"
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile art.
147, precum si ale art. 258 din Codul penal au devenit neconstitutionale după
adoptarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, întrucât
"anulează distinctia făcută de Legea fundamentală între regimul juridic
al functionarilor publici si regimul general al raporturilor de muncă".
Cu privire la aceste argumente Curtea retine că Legea fundamentală nu defineste
nici notiunea de functionar public si nici pe cea de alti functionari,
definirea si reglementarea statutului acestor categorii de salariati fiind de
domeniul legii. Întelesul acestor notiuni este stabilit, pe de o parte, în art.
147 din Codul penal, iar pe de altă parte, în Legea nr. 188/1999, unde este
reglementat Statutul functionarilor publici. Deosebirile între cele două
reglementări legale nu reprezintă însă o problemă de constitutionalitate, ci
una de interpretare si de aplicare a legilor, ceea ce excede competentei
Curtii Constitutionale, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza a doua din
Legea nr. 47/1992, republicată, care prevăd: "Curtea Constitutională nu
se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai
asupra întelesului său contrar Constitutiei." Constitutionalitatea
unei dispozitii legale nu poate fi examinată prin raportare la o altă
dispozitie legală, ci doar prin raportare la o normă constitutională. În acest
fel a statuat Curtea prin Decizia nr. 38 din 11 martie 1999, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 5 mai 1999, si prin
Decizia nr. 88 din 2 iunie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 207 din 3 iunie 1998.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate
se invocă prevederile art. 72 alin. (3) lit. i) si I) din Constitutie,
potrivit cărora statutul functionarilor publici si regimul general al raporturilor
de muncă, care, în opinia autorului exceptiei, se referă la ceilalti
functionari, se reglementează prin lege organică. Aceste prevederi
constitutionale nu sunt incidente în cauză, întrucât atât Codul penal, cât si
Legea nr. 188/1999 sunt legi organice. Prin art. 258 din Codul penal se prevede
incriminarea faptelor prevăzute la art. 246-250 si în cazurile în care autorul
nu are calitatea de functionar public, ci este un alt functionar, făcând
distinctie doar sub aspectul limitelor pedepsei aplicabile. Stabilirea conditiilor
pentru îndeplinirea cerintei de subiect activ calificat în cazul anumitor
infractiuni intră în atributiile exclusive ale legiuitorului. Curtea
Constitutională, în jurisprudenta sa, a retinut în mod constant că notiunea
generală de functionar nu este de nivel constitutional, iar reglementările
referitoare la functionar, inclusiv cele legate de infractiunile săvârsite de
functionari, sunt de nivelul legii. În acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr.
81 din 15 iulie 1996, rămasă definitivă prin Decizia nr. 76 din 22 aprilie
1997, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 10
septembrie 1997. De altfel, prin Decizia nr. 178 din 17 decembrie 1998,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 24 februarie
1999, Curtea Constitutionată a constatat constitutionalitatea dispozitiilor
art. 147 alături de cele ale art. 145, 248 si 2481 din Codul penal.
Considerentele
care au stat la baza solutiilor anterioare, adoptate de Curtea Constitutională,
sunt valabile, si în prezenta cauză, neexistând motive sau elemente noi care să
determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 144
lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3 si al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2 si ale
art. 258 din Codul penal, exceptie ridicată de Stefan Trujescu în Dosarul nr.
604/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penală.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 12
octombrie 2000.
PRESEDINTE
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor privind aplicarea
etapizată în traficul intern a prevederilor
Acordului european referitor la transportul
rutier international al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la
30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (2) din
Constitutia României si ale art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 48/1999 privind
transportul rutier al mărfurilor periouloase,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele privind
aplicarea etapizată în traficul intern a prevederilor Acordului european
referitor la transportul rutier international al mărfurilor periculoase
(A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat
prin Legea nr. 31/1994, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Ministrul apelor, pădurilor si protectiei
mediului,
Ministrul industriei si comertului,
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Ministrul apărării nationale,
Sorin Frunzăverde
p. Ministrul muncii si protectiei sociale,
Alexandru Gheorghe Man,
secretar de stat
Bucuresti,
20 decembrie 2000.
Nr. 1.374.
NORME
privind aplicarea etapizată în traficul intern
a prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier international
al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrte 1957, la
care România a aderat prin Legea nr. 31/1994
CAPITOLUL I
Definitii si dispozitii generale
Art. 1. - În sensul prezentei hotărâri, se
definesc termenii după cum urmează:
1.1. certificat A.D.R. - certificatul de
pregătire profesională eliberat de Ministerul Transporturilor pentru
conducătorii de autovehicule care transpartă mărfuri periculoase, în conformitate
cu prevederile legale si cu reglementările specifice în vigoare;
1.2. certificat de agreare -
certificatul eliberat de Regia Autonomă "Registrul Auto Român" pentru
anumite tipuri de vehicule rutiere care transportă mărfuri periculoase, în
conformitate cu prevederile legale si cu reglementările specifice în vigoare;
1.3. certificat de consilier de sigurantă
- certificatul de pregătire profesională eliberat de Ministerut
Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., pentru consilierul
de sigurantă pentru transportul de mărfuri periculoase în traficul rutier, în
conformitate cu prevederile legale si cu reglementările specifice în vigoare;
1.4. consilier de sigurantă - persoana
desemnată de conducerea întreprinderii pentru a organiza transportul rutier al
mărfurilor periculoase, în conformitate cu prevederile legale si cu
reglementările specifice în vigoare;
1.5. control - activitatea desfăsurată
de împuternicitii autoritătilor si/sau ai institutiilor publice competente
privind verificarea, inspectia si examinarea modului în care se efectuează
transportul rutier al mărfurilor periculoase;
1.6. etichetă de semnalizare a pericolului
- inscriptia aplicată pe ambalaje sau vehicule pentru a semnaliza pericolele
pe care le prezintă mărfurile periculoase transportate;
1.7. fisă de sigurantă - documentul
remis de expeditor conducătorului auto, prin care se dau instructiuni scrise
privind identificarea substantei, natura pericolelor prezentate de aceasta,
tipul de echipament de protectie recomandat să fie utilizat, modul de
interventie si de alarmare a autoritătilor în caz de accident sau de eveniment
rutier;
1.8. întreprinderi - persoanele fizice
sau juridice, profit sau nonprofit, precum: agentii economici, inclusiv
operatorii transport rutier, organismele/institutiile aflate în subordinea unei
autorităti publice, cu/fără personalitate juridică si/sau depinzând de o
autoritate cu personalitate juridică, asociatiile sau grupurile de persoane
fără personalitate juridică constituite în conditiile legii, care transportă,
încarcă sau descarcă mărfuri periculoase sau determină transportul acestora
si/sau care depozitează temporar, colectează, ambalează sau fac livrări de astfel
de mărfuri ca parte a operatiunii de transport;
1.9. mărfuri periculoase - acele
substante si produse al căror transport pe căile rutiere este interzis sau
autorizat în conditiile prevăzute în anexele A si B la Acordul european
referitor la transportul rutier international al mărfurilor periculoase
(A.D.R.), cu amendamentele ulterioare;
1.10. panou de semnalizare a pericolelor
- panoul de avertizare de culoare portocalie, având caracteristicile prevăzute
în Acordul european referitor la transportul rutier international al mărfurilor
periculoase (A.D.R.), amplasat pe vehiculul rutier, prin care se semnalizează
marfa transportată si natura pericolelor prezentate de aceasta;
1.11. vehicul pentru transportul mărfurilor
periculoase - sistemul mecanic care circulă pe drum cu sau fără mijloace
proprii de propulsare si care se utilizează pentru transportul mărfurilor
periculoase.
Art. 2. - (1) Prezentele norme cuprind
dispozitii privind punerea în aplicare, etapizată, pe teritoriul României a
prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier international
al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957,
la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, cu amendamentele ulterioare,
denumit în continuare A.D.R.
(2)
Prezentele norme se aplică transporturilor de mărfuri periculoase care se
efectuează cu vehicule rutiere, integral sau partial pe drumurile publice din
România, de către operatori de transport autorizati conform legislatiei în
vigoare, cu respectarea reglementărilor privind circulatia pe drumurile
publice.
(3) Prezentele norme se aplică si activitătilor
legate de ambalarea, etichetarea, manipularea, expedierea si depozitatea
mărfurilor periculoase, efectuate de întreprinderi, cu respectarea
reglementărilor specifice în vigoare si a prevederilor A.D.R.
(4) Prezentele norme nu se aplică
transporturilor de mărfuri periculoase efectuate cu vehicule rutiere apartinând
Ministerului Apărării Nationale, Ministerului de Interne, precum si
institutiilor publice componente ale sistemului national de apărare, care vor
executa aceste transporturi corespunzător normelor proprii elaborate de
acestea, în conformitate cu legislatia în vigoare.
Art. 3. - Pentru vehiculele înmatriculate până
la data intrării în vigoare a prezentelor norme Ministerul Transporturilor va
urmări aplicarea etapizată până la data de 31 decembrie 2005 a prevederilor
A.D.R., corespunzător conditiilor tehnice care au stat la baza omologării
vehiculelor respective la data fabricatiei, fără ca prin aceasta să se afecteze
siguranta transporturilor.
CAPITOLUL II
al mărfurilor periculoase
Art. 4. - (1) Stabilirea conditiilor specifice
de efectuare a transportului rutier al mărfurilor periculoase este de competenta
următoarelor autorităti publice:
a) Ministerul Transporturilor, pentru:
- reglementarea conditiilor de efectuare a
transporturilor rutiere de mărfuri periculoase în conditii de sigurantă a transportului
si de protectie a mediului;
- reglementarea conditiilor de omologare,
agreare si inspectie tehnică periodică a vehiculelor rutiere utilizate pentru
transportul anumitor categorii de mărfuri periculoase;
- acordarea certificatelor de pregătire
profesională pentru conducătorii de vehicule si pentru consilierii de sigurantă
în transportul mărfurilor periculoase;
- stabilirea, împreună cu Ministerul de Interne
si, după caz, cu autoritătile administratiei-publice locale, a traseelor interzise
accesului transportului de mărfuri periculoase, cu indicarea rutelor ocolitoare
sau alternative si a modului de semnalizare a acestora;
- cercetarea, împreună cu Ministerul Apelor,
Pădurilor si Protectiei Mediului si cu Ministerul de Interne, a evenimentelor
produse la transportul mărfurilor periculoase, stabilirea si aplicarea,
împreună cu aceste ministere si cu alte autorităti/institutii publice care au
competente conform legii, a măsurilor ce se impun în cazul accidentelor si
evenimentelor grave, cu efect asupra mediului, survenite în timpul transportului
mărfurilor periculoase;
b) Comisia Natională pentru Controlul
Activitătilor Nucleare, pentru:
- reglementarea conditiilor de efectuare a
transporturilor rutiere de materiale radioactive în conditii de sigurantă;
- acordarea certificatelor de pregătire
profesională pentru conducătorii de vehicule si consilierii de sigurantă în
transportul rutier de materiale radioactive;
- stabilirea, împreună cu Ministerul
Transporturilor si cu Ministerul de Interne si, după caz, cu autoritătile
publice locale, a traseelor interzise accesului transportului rutier de
materiale radioactive;
- cercetarea, împreună cu Ministerul
Transporturilor, Ministerul de Interne, Ministerul Apelor, Pădurilor si
Protectiei Mediului, a evenimentelor produse la transportul mărfurilor
periculoase, stabilirea si aplicarea, împreună cu acestea si cu alte institutii
care au competente conform legii, a măsurilor ce se impun în cazul accidentelor
si evenimentelor grave, cu efect asupra mediului, survenite în timpul
transportului materialelor radioactive;
c) Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei
Mediului, pentru:
- stabilirea conditiilor si eliberarea
acordului si/sau a autorizatiei de mediu pentru agentii economici care
ambalează si depozitează, în vederea expedierii, mărfuri periculoase si care
transportă asemenea mărfuri;
- cercetarea, împreună cu Ministerul
Transporturilor si cu Ministerul de Interne, a evenimentelor produse la
transportul mărfurilor periculoase, stabilirea si aplicarea, împreună cu
acestea si cu alte institutii care au competente conform legii, a măsurilor ce
se impun în cazul accidentelor si evenimentelor grave, cu efect asupra
mediului, survenite în timpul transportului mărfurilor periculoase;
d) Ministerul Industriei si Comertului, pentru:
- reglementarea conditiilor de realizare si de
omologare a ambalajelor si recipientelor destinate transportului mărfurilor
periculoase;
- elaborarea normelor privind omologarea
suprastructurilor vehiculelor rutiere specializate pentru transportul
mărfurilor periculoase;
- elaborarea fiselor de sigurantă tip, pentru
substantele sau grupele de substante prevăzute de A.D.R.;
- elaborarea normelor privind ambslarea,
etichetarea, expedierea si depozitarea mărfurilor periculoase în conformitate
cu cerintele A.D.R.;
e) Ministerul de Interne, pentru:
- interventia operativă în caz de accident sau
de iminentă a producerii unui eveniment în timpul transportului rutier al
mărfurilor periculoase;
- asigurarea interventiei în caz de evenimente
în care sunt implicate vehicule ce transportă mărfuri periculoase, cu sau fără
incendiu, de către echipe speciale dotate, echipate si instruite corespunzător,
din cadrul Corpului Pompierilor Militari si al Ministerului de Interne -
Comandamentul Protectiei Civile;
- stabilirea, împreună cu Ministerul
Transporturilor, după caz, si cu autoritătile administratiei publice locale, a
traseelor interzise accesului transportului de mărfuri periculoase, cu
indicarea rutelor ocolitoare sau alternative si a modului de semnalizare a lor;
- cercetarea, împreună cu Ministerut Apelor,
Pădurilor si Protectiei Mediului si cu Ministerul Transporturilor, a
evenimentelor produse la transportul mărfurilor periculoase, stabilirea si
aplicarea, împreună cu acestea si cu alte institutii care au competente conform
legii, a măsurilor ce se impun în cazul accidentelor si evenimentelor grave, cu
efect asupra mediului, survenite în timpul transportului mărfurilor
periculoase;
f) Ministerul de Interne - Comandamentul
Protectiei Civile, pentru:
- elaborarea, împreună cu autoritătile publice
si cu întreprinderile implicate, a planurilor de alarmare si interventie în
caz de poluare accidentală a mediului în timpul transportului mărfurilor
periculoase;
- organizarea si realizarea interventiilor
unitătilor specializate în caz de accidente sau evenimente grave provocate în
timpul transportului rutier sau la depozitarea mărturilor periculoase, pentru
limitarea si înlăturarea efectelor dezastrelor ecologice provocate de acestea;
g) autoritătile administratiei pubice locale,
pentru:
- stabilirea si semnalizarea corespunzătoare a
locurilor de parcare destinate vehiculelor ce execută transportul mărfurilor
periculoase;
- stabilirea împreună cu Ministerul de Interne
a traseelor interzise accesului transportului de mărfuri periculoase, cu
indicarea rutelor ocolitoare sau alternative si a modului de semnalizare a lor,
pentru drumurile publice din administrare;
- elaborarea unor programe locale de alarmare
si interventie în cazul evenimentelor survenite în timpul transportului de
mărfuri periculoase;
- participarea la organizarea interventiei
pentru limitarea efectelor accidentelor si evenimentelor grave provocate în timpul
transportului mărturilor periculoase.
(2) În termen de 6 luni de la data intrării în
vigoate a prezentelor norme autoritătile publice prevăzute la alin. (1) vor
emite reglementările necesare pentru punerea în aplicare etapizată a prezentei
hotărâri în domeniul lor de activitate.
CAPITOLUL III
Obligatiile întreprinderilor
Art.
5. - (1) Întreprinderile care efectuează expeditii si transporturi rutiere de
mărfuri periculoase sau operatiuni de încărcare/descărcare legate de
transportul acestora vor desemna una sau mai multe persoane în calitate de
consilier de sigurantă pentru a organiza transportul rutier al mărfurilor
periculoase sau operatiunile de încărcare/descărcare legate de aceste
transporturi.
(2) Consilierul de sigurantă va detine un
certificat de pregătire profesională valabil pentru activitătile din domeniul
transportului rutier al mărfurilor periculoase eliberat de Ministerul
Transporturilor, conform reglementărilor specifice în vigoare, care va
cuprinde si atributiile privind organizarea transportului rutier al mărfurilor
periculoase ce revin consilierului de sigurantă în conformitate cu prezentele
norme.
Art. 6. - Întreprinderile care ambalează,
etichetează, expediază cu mijloace de transport rutier si depozitează mărfuri
periculoase pot efectua aceste activităti dacă îndeplinesc următoarele
conditii:
a) au obtinut acordul si/sau autorizatia de
mediu, eliberată de autoritatea teritorială pentru protectia mediului;
b) mărfurile periculoase sunt admise la
transportul rutier în conditiile prevăzute de A.D.R.;
c) mărfurile periculoase nu sunt încărcate
peste limita cantitativă admisă la transport, prevăzută în A.D.R.;
d) vehiculul este încărcat în limitele admise
la transport pentru categoria respectivă de vehicul;
e) sunt respectate reglementările privind modul
de ambalare si etichetare a mărfurilor periculoase prevăzute de A.D.R.;
f) au eliberat conducătorului auto fisa de
sigurantă întocmită conform prescriptiilor A.D.R.;
g) au mentionat în documentul de transport
caracterul de marfă periculoasa, denumirea si numărul de identificare ale
acesteia, precum si că:
- substantele transportate sunt admise la
transportul rutier;
- ambalarea si etichetarea s-au făcut în mod
corespunzător;
- ambalarea în comun, în acelasi colet sau
container, a mai multor substante este admisă;
- transportul se derulează cu respectarea prevederilor
specifice ale A.D.R., cu indicarea acestora;
h) personalul propriu desemnat pentru
efectuarea operatiunilor de încărcare/descărcare a fost instruit pentru
efectuarea acestor operatiuni;
i) la locul de încărcare/descărcare sunt
afisate regulile de protectie ce trebuie respectate pentru efectuarea acestei
operatiuni;
j) respectă regulile de sigurantă aplicabile la
efectuarea operatiunilor de încărcare/descărcare în si din cisterne;
k) folosesc ambalaje autorizate conform
prevederilor A.O.R. pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase;
l) ambalarea în comun, în acelasi colet sau
container, a mărfurilor periculoase expediate este admisă de reglementările în
vigoare;
m) au obtinut autorizatia de manipulare,
respectiv de depozitare a materialelor radioactive, eliberată de Comisia
Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare, în cazurile prevăzute de
reglementările specifice emise de aceasta.
Art. 7. - Operatorii de transport care
efectuează transporturi de mărfuri periculoase pot efectua aceste activităti
dacă sunt îndeplinite următoarele conditii:
a) detin licentă de transport si, după caz,
licentă de executie pentru vehiculele utilizate la transportul mărfurilor
periculoase;
b) detin certificatul de agreare eliberat de
Regia Autonomă "Registrul Auto Român" conform prevederilor A.D.R.
pentru vehiculul utilizat corespunzător mărfii transportate;
c) vehiculul rutier are dotările si
echipamentele necesare, conform reglementărilor specifice în vigoare;
d) vehiculele care transportă mărfuri
periculoase sunt semnalizate pe perioada efectuării transporturilor, conform
prevederilor A.D.R., cu panouri si etichete de pericol, conform
reglementărilor specifice în vigoare;
e) conducătorul vehiculului detine certificat
A.D.R. valabil pentru clasa respectivă de marfă periculoasă si tipul de vehicul
rutier, eliberat de Ministerul Transporturilor;
f) aplică, în caz de accident sau de eveniment
rutier, măsurile de interventie si alarmare prevăzute în fisa de sigurantă. În
cazul unui accident care pune în pericol ecosistemul terestru, acvatic sau care
poluează grav aerul, va fi anuntată autoritatea teritorială pentru protectia
mediului;
g) respectă regulile privind circulatia
vehiculelor care "efectuează transportul mărfurilor periculoase, prevăzute
de reglementările nationale si de A.D.R.;
h) pentru transportul materialelor radioactive
detin autorizatie de transport si, dacă este cazul, autorizatie de expeditie,
eliberate de Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare;
i) în toate cazurile prevăzute de
reglementările privind transportul materialelor radioactive, emise de Cornisia
Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare, transportul materialelor
radioactive se efectuează în colete care detin autorizatie de tip eliberată de
Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare sau, în cazul
transporturilor internationale, validată de aceasta.
Art. 8. - Întreprinderile care efectuează
operatiuni de transport de mărfuri periculoase au obligatia ca până la data de
31 decembrie 2005 să îsi implementeze si să certifice sistemul calitătii
serviciului, conform cerintelor standardului SREN ISO 9002/1995. În cazul în
care după această dată nu vor detine acest certificat, licenta de transport de
mărfuri periculoase a întreprinderii va fi retrasă.
Art. 9. - Este interzis să se aplice pe
ambalaje sau pe mijloacele de transport panouri, etichete sau inscriptii, care:
- indică pericole inexistente în cazul
transportului respectiv;
- nu sunt conforme cu caracteristicile
mărfurilor transportate.
Art. 10. - Expeditorii si/sau destinatarii
transportului de mărfuri periculoase trebuie să asigure, după caz, curătarea,
spălarea, neutralizarea, decontaminarea sau dezinfectarea vehiculului rutier,
cu exceptia cazurilor în care această obligatie, prin contractul de transport,
revine operatorului de transport. Operatiunile respective se vor realiza
conform conditiilor cuprinse în auforizatiile emise de Ministerul Apelor,
Pădurilor si Protectiei Mediului si de Comisia Natională pentru Controlul
Activitătilor Nucleare.
CAPITOLUL IV
Contraventii si sanctiuni
Art. 11. - Constituie contraventii, dacă nu au
fost săvârsite în astfel de conditii încât să fie considerate infractiuni si să
se sanctioneze ca atare, următoarele fapte:
a)
utilizarea vehiculelor rutiere care nu au certificat de agreare eliberat de
Regia Autonomă "Registrul Auto Român", nu au dotările ori
echipamentele necesare sau pentru care conducătorul auto nu detine certificatul
A.D.R. corespunzător;
b) folosirea de vehicule care prezintă pierderi
de mărfuri periculoase ca urmare a lipsei de etanseitate a cisternelor sau
recipientelor si ambalajelor;
c) transportul de mărfuri periculoase în
vehicule rutiere care nu au la bord extinctoare adecvate pentru stins incendiul
sau acestea au termenul de folosintă expirat si/sau nu au echipamentul de
protectie recomandat în fisa de sigurantă;
d) utilizarea vehiculelor care transportă
mărfuri periculoase, care nu sunt semnalizate corespunzător cu panouri si
etichete de pericol conform prevederilor A.D.R. sau a căror semnalizare este
neregulamentară;
e) nedetinerea la bordul vehicuiului a
documentelor necesare pentru transportul mărfurilor periculoase sau dacă
aceste documente au termenul de valabifitate expirat ori nu sunt
corespunzătoare prevederilor A.D.R.;
f) utilizarea de personal neinstruit pentru
efectuarea operatiunilor de manipulate a mărfurilor periculoase;
g) încărcarea cu mărfuri periculoase a
vehiculelor fără certificat de agreare pentru vehicul sau fără certificat
A.D.R. pentru conducătorul auto ori dacă aceste documente au termenul de
valabilitate expirat sau nu sunt corespunzătoare mărfii transportate;
h) folosirea la transportul rutier a
ambalajelor, recipientelor sau cisternelor care nu corespund normelor prevăzute
de A.D.R. sau care nu sunt autorizate, după caz;
i) neaplicarea pe ambalaje, recipiente sau
cisterne a etichetelor de pericol sau aplicarea lor neregulamentară;
j) expedierea de mărfuri în cisterne cu un grad
de umplere neconform prescriptiilor tehnice;
k) nedeclararea în documentele de transport, ca
marfă periculoasă, a mărfii transportate sau mentionarea neconformă a riscului
real al mărfii periculoase transportate;
l) încredintarea pentru transport a unor
cantităti de mărfuri periculoase mai mari decât cele permise la transportul
rutier, a unor mărfuri periculoase interzise la transport sau ambalarea în
acelasi colet sau container de mărfuri neadmise la transportul în comun al
acestora conform prevederilor A.D.R.;
m) lipsa mentiunilor expeditorului în
documentele de transport, conform prevederilor A.D.R.;
n) lipsa fisei de sigurantă corespunzătoare
mărfii periculoase transportate;
o) afectarea mediului înconjurător prin
operatiunile de curătare, spălare, neutralizare sau dezinfectare a vehiculului
rutier după descărcarea mărfurilor periculoase, efectuate necorespunzător, sau
prin neefectuarea acestora;
p) nedesemnarea consilierilor de sigurantă
pentru transportul mărfurilor periculoase;
r) nerespectarea măsurilor de alarmare si
interventie prevăzute în fisa de sigurantă, în cazul unor evenimente.
Art. 12. - (1) Contraventiile prevăzute la art.
11 lit. c), d), e), g), o) si r) se sanctionează cu amendă de la 500.000 lei la
1.000.000 lei, care se aplică conducătorului auto.
(2) Contraventiile prevăzute la art. 11 lit.
a), b), h), i), j), k), l), m) si n) se sanctionează cu amendă de la 750.000
lei la 1.000.000 lei, care se aplică consilierului de sigurantă, iar în
parcurs, conducătorului auto.
(3) Contraventiile prevăzute la art. 11 lit. f)
si p) se sanctionează cu amendă de la 750.000 lei la 1.000.000 lei, care se
aplică conducătorului întreprinderii.
Art. 13. - (1) Contraventiile prevăzute la art.
11 se constată si se sanctionează de către:
a) personalul împuternicit de ministrul
transporturilor, la sediul operatorilor de transport si la locurile de parcare,
precum si în trafic, împreună cu organele competente din cadrul Ministerului
de Interne;
b) ofiterii si subofiterii Ministerului de
Interne, din cadrul serviciilor de circulatie si ai politiei de frontieră, pe
drumurile publice si în punctele de control pentru trecerea frontierei;
c) personalul împuternicit de ministrul
industriei si comertului, în locurile de producere, ambalare, etichetare, încărcare/descărcare,
depozitare a mărfurilor periculoase si de curătare a ambalajelor, cisternelor
si vehiculelor care au fost utilizate la transportul mărfurilor periculoase;
d) personalul împuternicit de presedintele
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare, în toate situatiile
în care sunt detinute sau transportate materiale radioactive;
e) personalul împuternicit de ministrul apelor,
pădurilor si protectiei mediului, în toate situatiile, iar în trafic, împreună
cu organele abilitate ale Ministerului de Interne.
(2) Situatia privind contraventiile prevăzute
la art. 11, constatate si sanctionate de personalul împuternicit prevăzut la
alin. (1) lit. b) si e), va fi comunicată trimestrial Ministerului
Transporturilor.
(3) Contraventiilor prevăzute în prezentele
norme le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25-27.
Art. 14. - În cazul săvârsirii repetate a
contraventiilor prevăzute la art. 11, Ministerul Transporturilor poate lua
măsura retragerii certificatului de consilier de sigurantă, a certificatului
A.D.R. al conducătorului auto sau a licentei de executie a autovehiculului.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art.
15. - Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne, Ministerul Industriei
si Comertului, Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare si
Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului îsi vor exercita
atributiile de control al transportului rutier de mărfuri periculoase conform
competentelor pe care le au, potrivit reglementărilor specifice proprii.
Art. 16. - (1) Personalul împuternicit de
Ministerul Transporturilor, Ministerul de Interne, Ministerul Industriei si
Comertului, Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare si de
Ministerul Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului, pentru activitatea de
control al transportului mărfurilor periculoase, are obligatia să detină
cunostinte profesionale privind transportul rutier al mărfurilor periculoase.
(2) Autoritătile publice prevăzute la alin. (1)
vor lua măsuri pentru instruirea până la data de 31 decembrie 2001 a personalului
propriu, împuternicit pentru activitatea de control.
Art. 17. - (1) Locurile în care se efectuează
controlul vehiculelor încărcate cu mărfuri periculoase se stabilese de
autoritătile competente si/sau de personalul împurernicit pentru activitatea de
control, de regulă în afara părtii carosabile, astfel încât să fie posibilă
repunerea în conformitate a vehiculelor găsite în neregulă.
(2) În cazurile în care personalul împuternicit
pentru activitatea de control apreciază că prin continuarea transportului se
periclitează într-un mod evident siguranta transportului si a mediului
înconjurător, vehiculul si încărcătura sa vor fi retinute în conditii de sigurantă
până când se realizează de către expeditor si/sau de operatorul de transport
conditiile prevăzute de reglementări.
(3) Controalele se vor efectua prin sondaj si
vor acoperi, pe cât posibil, o zonă extinsă a retelei rutiere.
Art. 18. - (1) Cu ocazia efectuării controlului
se întocmeste un buletin de control, conform modelului prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentele norme, de către autoritatea competentă
care a efectuat controlul. Un exemplar al acestuia se va remite conducătorului
autovehiculului, care îl va prezenta organelor de control în cazul unor
controale ulterioare.
(2) Buletinul de control nu exclude
posibilitatea efectuării unui control ulterior.
Art. 19. - Vehiculele înmatriculate în alte
tări pot circula pe teritoriul României încărcate cu mărfuri periculoase, cu
respectarea conditiilor prevăzute de A.D.R.
Art. 20. - (1) Contraveniiile prevăzute la art.
11, săvârsite pe teritoriul României de către conducătorii autovehiculelor
înmatriculate în străinătate, se constată si se sanctionează în conformitate cu
prevederile prezentelor norme. Sanciiunile prevăzute la art. 12 se aplică
conducătorului auto în calitate de persoană responsabilă cu executarea
transportului.
(2) Măsurile luate în aplicarea prevederilor
alin. (1) se vor comunica de către organul de control constatator Ministerului
Transporturilor, care va sesiza autoritatea competentă din statul în care este
înmatriculat autovehiculul.
Art. 21. - Textul tradus al anexelor A si B la
A.D.R., reactualizat cu amendamentele adoptate ulterior, se asigură, la cererea
celor interesati, de către Ministerul Transporturilor prin Regia Autonomă
"Registrul Auto Român".
ANEXA
la
norme
1. Locul controlului
...........................................................
2. Data
...........................................
3. Ora ..............................
4. Simbolul national al vehiculului si numărul
de înmatriculare..............
5. Simbolul national al remorcii/semiremorcii
si numărul de înmatriculare
....................................…..................................
6. Tipul vehiculului
............................
7. Întreprinderea care derulează
transportul/adresa ..........…..................................
8. Nationalitatea
..............................................................................................................................................................
9. Conducătorul
vehiculului.....................................................................................................................................................
10. Ajutorul conducătorului vehiculului
....................................
11. Expeditorul, adresa, locul de încărcare1)
..........................................................
12. Destinatarul, adresa, locul de descărcare1)
.....................................................................................................................
13. Masa brută a mărfurilor periculoase în
functie de unitatea de transport ....................................................................
14. Depăsirea limitelor
prevăzute în marginalul 10 011 Da/ Nu
15. Transport în :
cisternă fixă |
cisternă mobilă |
container-cisternă |
baterie de recipiente |
în vrac |
în container |
ambalate |
|
Documente la bord:
16. Existenta documentului/documentelor de
transpot/însotire:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
17. Existenta instructiunilor scrise:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
18. Existenta autorizatiei bilaterale/acordului
multilateral/nationale:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
19. Existenta certificatului de agreare a
vehiculului:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
20. Existenta certificatului de pregătire
profesională a soferului:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
Circulatia vehiculului:
21. Mărfurile autorizate pentru transport:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
22. Mărfurile în vrac:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
23. Transporturi în cisternă:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
24. Transporturi în container:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
25. Mărfurile autorizate pentru tipul de
vehicul:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
26. Interdictia încărcăturii mixte:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
27. Manevrarea si depozitarea2)
|
|
|
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
28. Scurgeri ale mărfurilor sau deteriorări ale
ambalajelor2)
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
29. Numărul ONU/etichetarea ambalajului/codul
ONU de ambalare1), 2)
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
30. Marcarea vehiculului si/sau a
containerului:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
31.
Eticheta/etichetele de pericol pentru cisternă sau transportul în vrac:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
32. Setul de scule pentru reparatii provizorii:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
33. Existenta a cel putin unei benzi de
semnalizare adezive/vehicul:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
34. Existenta a două lămpi de semnalizare de
culoare portocalie:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
35. Existenta stingătorului/stingătoarelor de
incendii:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
36. Existenta echipamentului personal de
protectie a soferului:
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
37. Diverse/Observatii
verificare |
stabilirea contraventiei |
nu este cazul |
38. Autoritatea/Functionarul/Ofiterul care a
efectuat inspectia
____________________
1) Se declară la "Observatii" pentru operatiunile de transport
grupate.
2)
Verificarea violărilor vizibile.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
APELOR, PĂDURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
privind aprobarea Instructiunilor tehnice
pentru aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului
nr. 472/2000 privind unele măsuri de protectie
a calitătii resurselor de apă - NTPA 012
si pentru modificarea Ordinului nr. 242/1990
Ministrul apelor, pădurilor si protectiei
mediului,
în temeiul prevederilor art. 110 din Legea
apelor nr. 107/1996 si ale art. 9 din Hotărârea Guvernului nr. 104/1999 privind
organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Pădurilpr si Protectiei
Mediului, cu modificările si completările ulterioare,
în vederea aplicării unitare a prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 472/2000 privând unele măsuri de protectie a calitătii
resurselor de apă,
emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Instructiunile tehnice
pentru aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 47212000 privind unele
măsuri de protectie a calitătii resurselor de apă NTPA 012 -, prevăzute în
anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prevederile alineatelor 1.3.1.1 si
1.3.1.2 ale punctului 1.3.1 din Ordinul nr. 242/1990 referitor la serviciul de
primire în apele de suprafată a substantelor impurificatoare se anulează.
Art. 3. - Directia generală a apelor din cadrul
Ministerului Apelor, Pădurilor si Protectiei Mediului si Compania Natională
"Apele Române" - S.A. vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi pubicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul apelor, pădurilor si protectiei
mediului,
Bucuresti,
10 noiembrie 2000.
Nr. 1.711.
____________
*)
Anexa va fi pusă la dispozitie celor interesati de către Compania Natională
"Apele Române" - S.A. si sucusalele sale bazinale.