MONITORUL OFICIAL AL ROMĀNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 359
LEGI, DECRETE, HOTÃRĀRI SI ALTE ACTE Miercuri, 4 iulie 2001
SUMAR
LEGI SI DECRETE
326. - Legea serviciilor publice
de gospodãrie comunalã
463. - Decret privind promulgarea
Legii serviciilor publice de gospodãrie comunalã
HOTÃRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI
578. - Hotãrāre privind
transmiterea unor pãrti din imobile, proprietate privatã a
statului, din administrarea Autoritãtii Feroviare Romāne - AFER īn
administrarea Agentiei Nationale pentru Locuinte
579. - Hotãrāre privind
transmiterea unor imobile aflate īn proprietatea publicã a statului din
administrarea Ministerului Apãrãrii Nationale īn administrarea
Agentiei Nationale pentru Locuinte
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMĀNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
serviciilor
publice de gospodãrie comunalã
Parlamentul Romāniei adoptã
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege stabileste cadrul juridic
unitar privind īnfiintarea, organizarea, monitorizarea si controlul
functionãrii serviciilor publice de gospodãrie comunalã īn
judete, orase si comune.
Art. 2. - (1) Serviciile publice de
gospodãrie comunalã reprezintã ansamblul
activitãtilor si actiunilor de utilitate si de interes local,
desfãsurate sub autoritatea administratiei publice locale, avānd drept
scop furnizarea de servicii de utilitate publicã, prin care se asigurã:
a) alimentarea cu apã;
b) canalizarea si epurarea apelor uzate si pluviale;
c) salubrizarea localitãtilor;
d) alimentarea cu energie termicã
produsã centralizat;
e) alimentarea cu gaze naturale;
f) alimentarea cu energie electricã;
g) transportul public local;
h) administrarea fondului locativ public;
i) administrarea domeniului public.
(2) Īn functie de necesitãti, prin
hotãrāre a consiliului judetean, respectiv prin hotãrāre a
consiliului local, se pot īnfiinta si alte servicii publice de
gospodãrie comunalã, avānd ca obiect alte activitãti decāt
cele prevãzute la alin. (1).
(3) Domeniile mentionate la alin. (1) si (2) vor fi
detaliate prin legi speciale sau prin hotãrāri ale Guvernului,
dupã caz.
(4) La organizarea, functionarea si dezvoltarea
serviciilor publice de gospodãrie comunalã interesul general al
cetãtenilor este prioritar.
Art. 3. - (1) Serviciile publice de gospodãrie
comunalã se realizeazã prin intermediul unui ansamblu de
constructii, instalatii tehnologice, echipamente functionale si dotãri
specifice, denumite īn continuare sisteme publice de gospodãrie
comunalã; aceste sisteme fac parte integrantã din
infrastructura edilitarã a localitãtilor.
(2) Sistemele publice de gospodãrie
comunalã, inclusiv terenurile aferente, fiind de folosintã,
interes sau utilitate publicã, apartin, prin natura lor sau potrivit
legii, domeniului public si/sau privat al unitãtilor
administrativ-teritoriale.
(3) Dacã amplasarea si realizarea sistemelor
publice de gospodãrie comunalã, respective dezvoltarea celor
existente, impun ocuparea definitivã a unor terenuri sau dezafectarea
unor clãdiri, altele decāt cele apartinānd domeniului public, acestea
vor fi trecute īn proprietate publicã, potrivit legii.
Art. 4. - Sistemele publice de gospodãrie
comunalã, inclusiv terenurile aferente, se evidentiazã si se
inventariazã īn cadastrele imobiliar-edilitare organizate la nivelul
unitãtilor administrativ-teritoriale conform legii, īn vederea
identificãrii, īnregistrãrii si reprezentãrii pe
hãrti si planuri cadastrale, precum si pe planurile urbanistice
generale.
Art. 5. - Serviciile publice de gospodãrie
comunalã se organizeazã si se administreazã cu respectarea
urmãtoarelor principii:
a) principiul dezvoltãrii durabile;
b) principiul autonomiei locale;
c) principiul descentralizãrii serviciilor publice;
d) principiul responsabilitãtii si
legalitãtii;
e) principiul participãrii si
consultãrii cetãtenilor;
f) principiul asocierii intercomunale si
parteneriatului;
g) principiul corelãrii cerintelor cu
resursele;
h) principiul protectiei si conservãrii mediului
natural si construit;
i) principiul administrãrii eficiente a
bunurilor din proprietatea publicã a unitãtilor
administrativ-teritoriale;
j) principiul asigurãrii mediului concurential;
k) principiul liberului acces la informatii privind
aceste servicii publice.
Art. 6. - Prin prezenta lege se garanteazã
tuturor persoanelor dreptul de a utiliza serviciile publice de
gospodãrie comunalã, prin:
a) accesibilitate egalã la servicii publice de
gospodãrie comunalã;
b) accesul la informatiile privind serviciile publice
de gospodãrie comunalã;
c) dreptul de asociere īn organizatii neguvernamentale
pentru apãrarea, promovarea si sustinerea intereselor utilizatorilor;
d) dreptul de a fi consultate direct sau prin
intermediul organizatiilor neguvernamentale ale utilizatorilor īn procesul de
elaborare si adoptare a deciziilor, strategiilor si reglementãrilor
privind activitãtile din sectorul serviciilor publice de
gospodãrie comunalã;
e) dreptul de a se adresa, direct sau prin intermediul
unor organizatii neguvernamentale, autoritãtilor administratiei publice
ori instantelor judecãtoresti īn vederea prevenirii sau reparãrii
unui prejudiciu direct ori indirect.
Art. 7. - Statul sprijinã prin mãsuri
legislative si economice asigurarea dezvoltãrii si
īmbunãtãtirii cantitative si calitative a serviciilor publice de
gospodãrie comunalã, precum si a infrastructurii edilitare a
localitãtilor.
Art. 8. - (1) Finantarea si realizarea investitiilor
aferente sistemelor publice de gospodãrie comunalã se fac cu
respectarea legislatiei īn vigoare privind initierea, fundamentarea, promovarea
si aprobarea investitiilor publice, īn temeiul urmãtoarelor principii:
a) promovarea rentabilitãtii si eficientei
economice si manageriale prin pãstrarea unei pãrti a veniturilor
realizate din aceste activitãti la nivelul comunitãtilor locale;
b) īntãrirea autonomiei fiscale locale pentru
crearea mijloacelor financiare necesare īn vederea functionãrii
utilitãtilor publice;
c) promovarea creãrii pietelor locale de
capital;
d) īntãrirea autonomiei locale privind
contractarea si garantarea unor īmprumuturi necesare pentru finantarea
utilitãtilor publice, īn conditiile legii.
(2) Finantarea cheltuielilor curente de capital ale
sistemelor publice locale de gospodãrie comunalã se
asigurã din bugetele de venituri si cheltuieli ale operatorilor
furnizori/prestatori de servicii publice de gospodãrie comunalã,
prin īncasarea de la utilizatori a sumelor reprezentānd contravaloarea
serviciilor furnizate/prestate si prin instituirea unor taxe speciale, potrivit
legii, iar īn completare, din alocatii bugetare acordate de Guvern sau,
dupã caz, din bugetele locale.
Art. 9. - (1) Serviciile publice de gospodãrie
comunalã sunt realizate de operatori furnizori/prestatori de servicii
publice locale de gospodãrie comunalã specializati, care pot fi:
a) compartimente de specialitate din aparatul propriu
al consiliilor locale, autorizate īn conditiile legii de cãtre
autoritãtile nationale de reglementare sau de cãtre autoritatea
administratiei publice locale, pentru activitãtile care nu intrã
īn competenta autoritãtii nationale de reglementare;
b) agenti economici atestati īn conditiile prezentei
legi de cãtre autoritãtile nationale de reglementare sau de
cãtre autoritatea administratiei publice locale, pentru
activitãtile care nu intrã īn competenta autoritãtii
nationale de reglementare.
(2) Atestarea, respectiv autorizarea agentilor
economici operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de
gospodãrie comunalã va urmãri ca acestia sã
prezinte suficiente garantii financiare si aptitudini manageriale si se va face
de comisii de specialitate ale cãror organizare si functionare se vor
stabili prin hotãrāre a Guvernului.
(3) Atestarea, respectiv autorizarea se referã
atāt la operatori furnizori/prestatori de servicii publice de gospodãrie
comunalã aflati sub autoritatea administratiei publice locale, cāt si la
operatorii furnizori/prestatori care se vor īnfiinta dupã data
intrãrii īn vigoare a prezentei legi.
Art. 10. - Serviciile publice de gospodãrie
comunalã aflate sub autoritatea administratiei publice locale se
organizeazã, īn conditiile prezentei legi, īn functie de importanta
economico-socialã a localitãtilor, de mãrimea si de gradul
de dezvoltare a acestora si īn raport cu dotãrile si echipãrile
edilitare existente.
Art. 11. - (1) Serviciile publice de gospodãrie
comunalã trebuie sã īndeplineascã urmãtoarele
conditii esentiale:
a) continuitate din punct de vedere cantitativ si
calitativ, īn conditii contractuale;
b) adaptabilitate la cerintele consumatorilor;
c) accesibilitate egalã la serviciul public, īn
conditii contractuale;
d) asigurarea sãnãtãtii publice
si a calitãtii vietii.
(2) Organizarea, exploatarea si functionarea
serviciilor publice de gospodãrie comunalã trebuie sã
asigure:
a) satisfacerea cerintelor cantitative si calitative
ale utilizatorilor, corespunzãtor prevederilor contractuale;
b) functionarea optimã, īn conditii de
sigurantã, rentabilitate si eficientã economicã, a
constructiilor, echipamentelor, instalatiilor si dotãrilor,
corespunzãtor parametrilor tehnologici proiectati si īn conformitate cu
caietele de sarcini, cu instructiunile de exploatare si cu regulamentele de
organizare si functionare;
c) protejarea domeniului public si a mediului prin
respectarea reglementãrilor legale;
d) informarea si consultarea cetãtenilor īn
vederea protejãrii sãnãtãtii populatiei care
beneficiazã de serviciile respective.
(3) Obligatiile operatorilor furnizori/prestatori de
servicii publice de gospodãrie comunalã fatã de consumator
sunt, īn principal, urmãtoarele:
a) sã opereze cu sistemul de utilitate
publicã;
b) sã serveascã toti utilizatorii din
aria de acoperire pentru care au fost autorizati/atestati;
c) sã respecte parametrii de performantã
stabiliti de autoritãtile administratiei publice locale, respectiv de autoritatea
nationalã de reglementare;
d) sã furnizeze autoritãtii
administratiei publice locale, respectiv autoritãtii nationale de
reglementare, informatiile solicitate si sã asigure accesul la
documentatiile utilitãtilor respective, īn conformitate cu clauzele
contractului de operare.
CAPITOLUL II
Atributiile si rãspunderile
autoritãtilor administratiei publice īn domeniul serviciilor publice
de gospodãrie comunalã
SECTIUNEA 1
Atributii si rãspunderi ale
autoritãtilor administratiei publice locale
Art. 12. - (1) Autoritãtile administratiei
publice locale au competentã exclusivã cu privire la īnfiintarea,
organizarea, coordonarea, monitorizarea si controlul functionãrii
serviciilor publice de gospodãrie comunalã, precum si la crearea,
administrarea si exploatarea bunurilor proprietate publicã din
infrastructura edilitarã a unitãtilor administrativ-teritoriale.
(2) Administrarea bunurilor din patrimoniul public,
specifice sistemelor publice de gospodãrie comunalã ale
unitãtilor administrativ-teritoriale, se face cu diligenta unui bun
proprietar.
(3) Autoritãtile administratiei publice locale
pot adopta hotãrāri īn legãturã cu:
a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere si
modernizare a dotãrilor existente, precum si a programelor de īnfiintare
a unor noi sisteme publice de gospodãrie comunalã, īn conditiile
legii;
b) coordonarea proiectãrii si executiei
lucrãrilor tehnico-edilitare īn scopul realizãrii acestora īntr-o
conceptie unitarã si corelatã cu programele de dezvoltare
economico-socialã a localitãtilor, de amenajare a teritoriului,
urbanism si mediu;
c) asocierea intercomunalã īn vederea
realizãrii unor investitii de interes comun din infrastructura
tehnico-edilitarã;
d) delegarea gestiunii serviciilor publice de
gospodãrie comunalã, precum si a bunurilor apartinānd
patrimoniului public din infrastructura tehnico-edilitarã;
e) participarea autoritãtilor administratiei
publice locale cu capital social sau cu bunuri la societãti comerciale
pentru realizarea de lucrãri si servicii de interes public local sau
judetean, dupã caz, pe bazã de conventii īn care se prevãd
si resursele financiare reprezentānd contributia fiecãrei
autoritãti a administratiei publice locale implicate. Conventiile se
īncheie de cãtre ordonatorii principali de credite, īn conditiile
mandatelor aprobate de fiecare consiliu local, judetean sau de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, dupã caz, implicat īn colaborare sau
īn asociere;
f) contractarea sau garantarea, īn conditiile legii, a
īmprumuturilor pentru finantarea programelor de investitii din infrastructura
de gospodãrie comunalã a localitãtilor cu privire la
lucrãri noi, extinderi, dezvoltãri de capacitãti,
reabilitarea, modernizarea si reechiparea sistemelor existente;
g) garantarea, īn conditiile legii, a īmprumuturilor
contractate de prestatorii serviciilor publice de gospodãrie
comunalã pentru formarea si asigurarea stocurilor de combustibil lichid
pentru sezonul rece;
h) elaborarea si aprobarea normelor locale si a
regulamentelor de functionare a prestatorilor de servicii privind reglementarea
activitãtii de gospodãrie comunalã, pe baza normelor-cadru
elaborate de autoritatea centralã;
i) stabilirea taxelor si avizarea tarifelor pentru
serviciile de gospodãrie comunalã, cu respectarea
reglementãrilor īn vigoare.
Art. 13. - (1) Īn exercitarea competentei si a
responsabilitãtii autoritãtile administratiei publice locale au
urmãtoarele obligatii fatã de utilizatorii serviciilor publice de
gospodãrie comunalã:
a) delegarea gestiunii, respectiv gestiunea
directã a serviciilor publice de gospodãrie comunalã, pe
criterii de competitivitate si eficientã managerialã;
b) promovarea reabilitãrii infrastructurii din
sectorul utilitãtilor publice de gospodãrie comunalã;
c) monitorizarea si controlul periodic ale
activitãtilor de prestare a serviciilor publice de gospodãrie
comunalã si luarea de mãsuri īn cazul īn care operatorul nu
asigurã performanta pentru care s-a obligat;
d) asigurarea continuitãtii serviciilor publice
de gospodãrie comunalã;
e) consultarea cu utilizatorii de servicii publice de
gospodãrie comunalã īn stabilirea politicilor si strategiilor
locale, adoptarea normelor locale si negocierea contractelor de delegare a
gestiunii;
f) informarea periodicã a utilizatorilor asupra
politicilor de dezvoltare din domeniul utilitãtilor publice de
gospodãrie comunalã si asupra situatiei serviciilor publice de
gospodãrie comunalã, precum si asupra necesitãtii de
instituire a unor taxe;
g) medierea conflictelor dintre utilizatorul si
operatorul de servicii, la cererea uneia dintre pãrti.
(2) Drepturile autoritãtilor administratiei
publice locale fatã de operatorii de servicii publice de
gospodãrie comunalã sunt urmãtoarele:
a) sã solicite informatii privind nivelul si
calitatea serviciului oferit;
b) sã invite pentru audieri operatorul de
servicii īn vederea concilierii diferendelor dintre consumator si operator;
c) sã se pronunte asupra ajustãrilor de
pret propuse de operator;
d) sã sanctioneze operatorul de servicii
publice de gospodãrie comunalã īn cazul īn care acesta nu opereazã
la parametrii de eficientã la care s-a obligat, prin:
- refuzul de a aproba ajustãrile de tarif
propuse de operatorul de servicii;
- propunerea fãcutã autoritãtii
nationale de reglementare de a revoca licenta de operare;
- revocarea hotãrārii prin care s-a aprobat
delegarea de gestiune.
(3) Obligatiile autoritãtilor administratiei
publice locale fatã de operatorii de servicii publice de
gospodãrie comunalã sunt urmãtoarele:
a) sã asigure tratament egal pentru toti
operatorii de servicii publice de gospodãrie comunalã din cadrul
comunitãtii respective;
b) sã asigure un mediu de afaceri transparent
prin normele locale adoptate īn exercitarea prerogativelor stabilite prin
prezenta lege;
c) sã pãstreze confidentialitatea
informatiilor cu privire la activitatea operatorilor de servicii publice de
gospodãrie comunalã.
(4) Īmpotriva hotãrārilor autoritãtilor
administratiei publice locale, adoptate īn aplicarea prezentei legi, persoanele
fizice sau juridice interesate se pot adresa instantei de contencios administrativ,
īn conditiile legii.
SECTIUNEA a 2-a
Atributii si rãspunderi ale
autoritãtilor administratiei publice centrale
Art. 14. - (1) Guvernul asigurã realizarea
politicii generale a statului īn domeniul gospodãriei comunale, īn
concordantã cu programul de guvernare si cu obiectivele strategiei
economico-sociale a tãrii, prin:
a) initierea si supunerea spre adoptare a unor
proiecte de lege privind reglementarea activitãtii din sectorul
gospodãriei comunale;
b) adoptarea unor hotãrāri pentru aprobarea de
norme, regulamente si normative din domeniul gospodãriei comunale, acolo
unde se impune reglementarea la nivel central;
c) sprijinirea autoritãtilor administratiei publice locale pentru īnfiintarea, dezvoltarea si īmbunãtãtirea serviciilor publice de gospodãrie comunalã, respectiv a infrastructurii din acest domeniu.
(2) Guvernul examineazã periodic starea
serviciilor publice de gospodãrie comunalã si stabileste
mãsuri pentru dezvoltarea durabilã si cresterea calitãtii
acestora corespunzãtor cerintelor utilizatorilor si nevoilor
localitãtilor, pe baza unor strategii specifice.
(3) Guvernul īsi exercitã atributiile
mentionate la alin. (1) īn temeiul urmãtoarelor principii:
a) armonizarea strategiilor si politicilor īn domeniul
gospodãriei comunale cu cele privind dezvoltarea socio-economicã,
urbanismul si amenajarea teritoriului, protectia si conservarea mediului;
b) descentralizarea serviciilor publice de
gospodãrie comunalã si consolidarea autonomiei locale privind
īnfiintarea, organizarea, monitorizarea si controlul activitãtii din
domeniul serviciilor publice;
c) elaborarea strategiilor si politicilor locale cu
privire la aceste servicii īn temeiul principiului subsidiaritãtii;
d) implementarea īn sfera serviciilor publice de
gospodãrie comunalã a mecanismelor specifice economiei de
piatã, prin crearea unui mediu concurential, atragerea capitalului
privat, promovarea formelor de gestiune delegatã;
e) īntãrirea capacitãtii decizionale si
manageriale a autoritãtilor administratiei publice locale īn exercitarea
atributiilor acestora privind īnfiintarea, coordonarea si controlul
functionãrii serviciilor publice de gospodãrie comunalã;
f) promovarea parteneriatului si asocierii
intercomunale pentru īnfiintarea si exploatarea unor sisteme tehnico-edilitare
zonale;
g) promovarea parteneriatului si asocierii
autoritãtilor administratiei publice locale si a operatorilor de
gospodãrie comunalã cu capital privat - romān sau strãin
pentru finantarea, creditarea si exploatarea īn comun a unor servicii publice
de gospodãrie comunalã;
h) descentralizarea serviciilor publice, restrāngerea
si reglementarea ariilor unde prevaleazã conditiile de monopol natural;
i) stabilirea cadrului legal īn fixarea tarifelor si
urmãrirea evolutiei acestora pentru serviciile publice cu caracter de
monopol natural.
(4) Guvernul va sprijini autoritãtile
administratiei publice locale pentru īnfiintarea si organizarea serviciilor
publice de gospodãrie comunalã, la solicitarea acestora, īn
scopul administrãrii eficiente a serviciilor respective. Sprijinul va fi
acordat prin departamentele specializate ale
autoritãtilor administratiei publice centrale competente, sub
forma asistentei tehnice si financiare.
CAPITOLUL III
Organizarea si functionarea serviciilor publice de
gospodãrie comunalã
SECTIUNEA 1
Administrarea si gestionarea serviciilor publice
de gospodãrie comunalã
Art. 15. - Organizarea, conducerea, administrarea, gestionarea, coordonarea si controlul functionãrii serviciilor publice de gospodãrie comunalã sunt atribute ale autoritãtilor administratiei publice locale.
Art. 16. - (1) Gestiunea serviciilor publice de
gospodãrie comunalã se poate organiza īn urmãtoarele
modalitãti:
a) gestiune directã;
b) gestiune indirectã sau gestiune
delegatã.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor publice
de gospodãrie comunalã se face prin hotãrāre a
autoritãtilor administratiei publice locale, īn functie de natura
serviciului, de interesele actuale si de perspectivã ale
unitãtilor administrativ-teritoriale, precum si de mãrimea si
complexitatea sistemelor publice de gospodãrie comunalã.
Art. 17. - (1) Īn cadrul gestiunii directe
autoritãtile administratiei publice locale īsi asumã nemijlocit
toate sarcinile si responsabilitãtile privind organizarea, conducerea,
administrarea si gestionarea serviciilor publice de gospodãrie
comunalã.
(2) Gestiunea directã se realizeazã prin
compartimente specializate organizate īn cadrul aparatului propriu al
consiliului local, autorizate conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a).
(3) Desfãsurarea activitãtilor specifice
fiecãrui serviciu public de gospodãrie comunalã, organizat
si exploatat īn sistemul gestiunii directe, se face pe baza unui regulament de
organizare si functionare. Regulamentul de organizare si functionare se
elaboreazã de compartimentul specializat si se aprobã de
consiliul local.
Art. 18. - (1) Īn cazul gestiunii delegate
autoritãtile administratiei publice locale pot apela, pentru realizarea
serviciilor, la unul sau mai multi operatori de servicii publice, cãrora
le īncredinteazã - īn baza unui contract de delegare a gestiunii -
gestiunea propriu-zisã a serviciilor, precum si administrarea si
exploatarea sistemelor publice tehnico-edilitare necesare īn vederea
realizãrii acestora.
(2) Delegarea gestiunii se face īn conditiile legii.
(3) Īn conformitate cu competentele si atributiile ce
le revin potrivit legii autoritãtile administratiei publice locale
pãstreazã prerogativele privind adoptarea politicilor si
strategiilor de dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare
a sistemelor publice de gospodãrie comunalã, precum si dreptul de
a urmãri, de a controla si de a supraveghea:
a) modul de respectare si de īndeplinire a
obligatiilor contractuale asumate de operatorii furnizori/prestatori de
servicii publice;
b) calitatea serviciilor furnizate/prestate;
c) parametrii serviciilor furnizate/prestate;
d) modul de administrare, exploatare, conservare si
mentinere īn functiune, dezvoltare si/sau modernizare a sistemelor publice din
infrastructura edilitar-urbanã īncredintatã prin contractul de
concesionare;
e) modul de formare si de stabilire a tarifelor pentru
serviciile publice.
Art. 19. - Desfãsurarea activitãtilor
specifice fiecãrui serviciu public de gospodãrie comunalã,
organizat si realizat īn sistemul de delegare a gestiunii, se face pe
bazã de contract.
SECTIUNEA a 2-a
Operatorii de servicii publice de
gospodãrie comunalã
Art. 20. - (1) Operatorii de servicii publice de
gospodãrie comunalã sunt societãti comerciale autorizate
sã furnizeze/sã presteze servicii publice īn conditiile stabilite
de autoritãtile administratiei publice locale, īn temeiul prezentei
legi.
(2) Operatorii de servicii publice de
gospodãrie comunalã beneficiazã, īn temeiul prezentei
legi, de acelasi regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de proprietate.
(3) Operatorii de servicii publice de
gospodãrie comunalã a cãror activitate se
desfãsoarã īntr-un domeniu aflat sub coordonarea unei
autoritãti nationale de reglementare vor fi atestati de aceasta.
(4) Delegarea gestiunii serviciilor publice de
gospodãrie comunalã cãtre operatori atestati se va face īn
conditii de transparentã, prin licitatie publicã
organizatã conform legii.
Art. 21. - (1) Societãtile comerciale de
gospodãrie comunalã aflate sub autoritatea administratiei publice
locale pot fi privatizate īn conditiile legii.
(2) Actiunile societãtilor comerciale de
gospodãrie comunalã, detinute de Autoritatea pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului, vor fi transferate īn proprietatea
privatã a unitãtilor administrativ-teritoriale īn termen de 30 de
zile de la data intrãrii īn vigoare a prezentei legi. Īn acelasi termen
bunurile apartinānd domeniului public a cãror valoare a fost
inclusã īn aceste actiuni vor fi reintegrate īn patrimoniul public al
unitãtilor administrativ-teritoriale.
Art. 22. - (1) Societãtile comerciale de
gospodãrie comunalã īnfiintate de autoritãtile
administratiei publice locale, conform legii, īn functie de limitele
teritoriale īn care actioneazã, pot fi de interes local, respectiv
judetean.
(2) Societãtile comerciale de gospodãrie
comunalã de interes local se aflã sub coordonarea consiliilor
locale si se organizeazã pentru unul sau mai multe servicii de utilitate
publicã, īn functie de mãrimea localitãtilor, de gradul de
echipare tehnico-edilitarã a acestora si de alti factori specifici
locali.
(3) Societãtile comerciale de gospodãrie
comunalã de interes judetean se organizeazã, de regulã,
sub autoritatea consiliilor judetene, respectiv a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, pentru urmãtoarele activitãti:
a) construirea, īntretinerea, modernizarea si
exploatarea drumurilor si podurilor de interes judetean;
b) alimentarea cu apã, respectiv canalizarea si
epurarea apelor uzate īn sistem regional;
c) producerea si distributia energiei termice īn sistem
regional;
d) colectarea, transportul, valorificarea, depozitarea
si neutralizarea deseurilor menajere īn sistem regional;
e) alimentarea cu gaze naturale īn sistem regional;
f) producerea, transportul si alimentarea cu energie
electricã īn sistem regional;
g) transportul de persoane, inclusiv transportul de
elevi īntre localitãtile judetului.
(4) Societãtile comerciale de gospodãrie
comunalã īnfiintate de autoritãtile administratiei publice locale
īsi pot desfãsura activitatea si īn alte limite teritoriale, participānd
astfel la dezvoltarea pietei libere a operatorilor furnizori/prestatori de
servicii.
(5) Īn cazul prestãrii mai multor tipuri de
servicii operatorul va tine o evidentã separatã a
activitãtilor desfãsurate, cu o contabilitate distinctã pentru
fiecare tip de serviciu si localitate de operare, dupã caz, astfel īncāt
activitãtile sale din diferite sectoare sã fie usor de evaluat,
monitorizat si controlat.
Art. 23. - (1) Se īnfiinteazã Autoritatea
Nationalã de Reglementare pentru serviciile publice de gospodãrie
comunalã, care functioneazã īn conditii de monopol natural.
(2) Autoritatea Nationalã de Reglementare este
institutie publicã cu personalitate juridicã si
functioneazã sub coordonarea Ministerului Administratiei Publice.
Autoritatea este finantatã din fondurile extrabugetare obtinute din
acordarea licentelor de atestare/autorizare, precum si din alte
activitãti prevãzute de lege.
(3) Autoritatea Nationalã de Reglementare īsi
desfãsoarã activitatea īn temeiul urmãtoarelor principii:
a) promovarea eficientei economice īn sectorul
serviciilor publice de gospodãrie comunalã si protejarea
intereselor consumatorilor;
b) asigurarea unui tratament nediscriminatoriu din
partea autoritãtilor administratiei publice locale pentru toti
operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodãrie
comunalã;
c) conservarea resurselor si protectia mediului.
(4) Autoritatea Nationalã de Reglementare are
urmãtoarele atributii principale:
a) atestarea/autorizarea operatorilor de servicii
publice de gospodãrie comunalã;
b) culegerea de informatii privind activitatea
operatorilor de servicii publice de gospodãrie comunalã si
publicarea acestora;
c) controlul documentelor si evidentelor operatorilor
de servicii publice de gospodãrie comunalã;
d) stabilirea mecanismului de ajustare a tarifelor īn
conditiile respectãrii contractelor de delegare a gestiunii;
e) efectuarea de ajustãri de tarife la cererea
uneia dintre pãrtile contractante, īn conditiile legii;
f) solutionarea conflictelor dintre operatorul si consumatorul
de servicii publice de gospodãrie comunalã;
g) solicitarea de la operatorii de servicii a
programelor de īmbunãtãtire a activitãtii, īn cazul īn
care prestatiile acestora nu corespund parametrilor stabiliti īn licenta de
operare, respectiv īn contractul de delegare a gestiunii;
h) retragerea licentelor de operare, īn cazul īn care
operatorul de servicii publice de gospodãrie comunalã
refuzã sã ia mãsuri īn vederea īmbunãtãtirii
activitãtii.
(5) Autoritatea Nationalã de Reglementare īsi
exercitã prerogativele conferite prin prezenta lege fatã de toti
operatorii, indiferent de forma īn care se desfãsoarã gestiunea
serviciului īn cadrul comunitãtii locale respective.
(6) Modul de organizare si functionare a
Autoritãtii Nationale de Reglementare se va stabili prin hotãrāre
a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice.
Art. 24. - Īncãlcarea dispozitiilor prezentei
legi atrage rãspunderea disciplinarã, materialã,
civilã, contraventionalã sau penalã, dupã caz.
CAPITOLUL IV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 25. - (1) Persoanele fizice si juridice beneficiare ale serviciilor de gospodãrie comunalã, precum si persoanele juridice consumatoare de energie electricã si termicã, gaze naturale si combustibili sunt obligate sã achite contravaloarea facturilor reprezentānd serviciile prestate, respectiv utilitãtile furnizate, īn termen de 30 de zile de la data emiterii facturii.
(2) Īntārzierea īn achitarea sumelor datorate,
dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (1), atrage
majorãri de īntārziere egale cu cele utilizate pentru neplata
obligatiilor fatã de bugetul de stat; valoarea penalitãtilor nu
va depãsi cuantumul debitului si se constituie venit al prestatorului.
(3) Dacã sumele datorate, inclusiv
majorãrile, nu au fost achitate īn termen de 30 de zile calendaristice
de la expirarea termenului prevãzut la alin. (1), furnizorul/prestatorul
de servicii publice poate suspenda executarea contractului, cu un preaviz de 5
zile lucrãtoare.
(4) Reluarea furnizãrii/prestãrii
serviciului se va face īn termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la
efectuarea plãtii; cheltuielile aferente suspendãrii, respectiv
reluãrii furnizãrii/prestãrii serviciului vor fi suportate
de abonat.
Art. 26. - Prezenta lege intrã īn vigoare la 30
de zile de la data publicãrii ei īn Monitorul Oficial al Romāniei,
Partea I, cu exceptia art. 2 alin. (3), art. 9 alin. (2) si a art. 23 alin.
(6), care intrã īn vigoare de la data publicãrii.
Art. 27. - Reglementãrile legale necesare īn
vederea aplicãrii prevederilor prezentei legi se vor elabora de Guvern
īn termen de 30 de zile de la data intrãrii īn vigoare a acesteia.
Art. 28. - La data intrãrii īn vigoare a
prezentei legi se abrogã Legea gospodãriei comunale nr. 4/1981,
publicatã īn Buletinul Oficial, Partea I, nr. 48 din 9 iulie 1981, cu
modificãrile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare
prezentei legi.
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera
Deputatilor si de Senat īn sedinta comunã din 14 iunie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si ale art. 76 alin. (2) din
Constitutia Romāniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, DORU
IOAN TÃRÃCILÃ |
Bucuresti,
28 iunie 2001.
Nr. 326.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
privind
promulgarea Legii serviciilor publice de gospodãrie comunalã
Īn temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia Romāniei,
Presedintele Romāniei d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Se promulgã Legea serviciilor
publice de gospodãrie comunalã si se dispune publicarea acestei
legi īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
27 iunie 2001.
Nr. 463.
HOTÃRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI
privind
transmiterea unor pãrti din imobile, proprietate privatã a
statului, din administrarea Autoritãtii Feroviare Romāne AFER īn
administrarea Agentiei Nationale pentru Locuinte
Īn temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
Romāniei,
Guvernul Romāniei adoptã
prezenta hotãrāre.
Art. 1. - Se aprobã transmiterea din
administrarea Autoritãtii Feroviare Romāne - AFER a unor pãrti
din imobilele aflate īn proprietatea privatã a statului, avānd datele de
identificare prevãzute īn anexa care face parte integrantã din
prezenta hotãrāre, īn administrarea Agentiei Nationale pentru Locuinte,
īn scopul construirii si, respectiv, finalizãrii acestora cu destinatia
de locuinte, pe durata executãrii lucrãrilor.
Art. 2. - Finantarea lucrãrilor pentru
construirea si finalizarea imobilelor prevãzute la art. 1 se face din
resursele Agentiei Nationale pentru Locuinte, conform prevederilor legale.
Art. 3. - Predarea-preluarea pãrtilor din
imobilele care se transmit potrivit art. 1 se face pe bazã de protocol
īncheiat īn termen de 10 zile de la data intrãrii īn vigoare a prezentei
hotãrāri īntre Autoritatea Feroviarã Romānã - AFER si
Agentia Nationalã pentru Locuinte.
Art. 4. - Valoarea patrimoniului aflat īn
administrarea Autoritãtii Feroviare Romāne - AFER se diminueazã
īn mod corespunzãtor cu valoarea de inventar a pãrtilor din imobilele
respective, de la data transmiterii acestora.
PRIM-MINISTRU
Contrasemneazã:
Ministrul lucrãrilor publice, transporturilor
si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucuresti,
21 iunie 2001.
Nr. 578.
DATELE DE IDENTIFICARE
a unor imobile, proprietate privatã a statului,
care se transmit din administrarea Autoritãtii Feroviare Romāne AFER
īn administrarea Agentiei Nationale pentru Locuinte
Persoana juridicã de la care se transmite
imobilul |
Persoana juridicã la care se transmite
imobilul |
Adresa imobilului (municipiul Bucuresti, sectorul 1) |
Caracteristicile tehnice ale imobilului (cotã-parte indivizã - AFER) |
Autoritatea
Feroviarã Romānã - AFER, institutie publicã care
functioneazã īn subordinea Ministerului Lucrãrilor Publice,
Transporturilor si Locuintei |
Agentia
Nationalã pentru Locuinte, institutie de interes public care
functioneazã sub autoritatea Ministerului Lucrãrilor Publice,
Transporturilor si Locuintei |
1. Bd
Ion Mihalache nr. 187 2. Str.
Poet Buzdugan Constantin (colt cu str. Mãgura Slãtioarei) |
Suprafata
terenului = 815,7 m2 Suprafata
structurii blocului = 311,3 m2 Suprafata
fundatiei noi = 271,1 m2 Suprafata
utilitãtilor = 24,6 m2 Suprafata
totalã = 1.422,7 m2 Suprafata
terenului = 302,6 m2 Suprafata totalã = 302,6 m2 |
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind
transmiterea unor imobile aflate īn proprietatea publicã a statului din
administrarea
Ministerului
Apãrãrii Nationale īn administrarea Agentiei Nationale pentru
Locuinte
Īn temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
Romāniei si ale art. 12 alin. (1) si (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publicã si regimul juridic al acesteia,
Guvernul Romāniei adoptã
prezenta hotãrāre.
Art. 1. - Se aprobã transmiterea din
administrarea Ministerului Apãrãrii Nationale īn administrarea
Agentiei Nationale pentru Locuinte a bunurilor proprietate publicã a
statului - clãdiri si terenuri aferente -, avānd datele de identificare
prevãzute īn anexa care face parte integrantã din prezenta
hotãrāre, īn scopul finalizãrii constructiilor cu destinatia de
locuinte, pe durata executãrii lucrãrilor, pānã la
predarea cãtre beneficiarii de credit.
Art. 2. - Finantarea lucrãrilor pentru
finalizarea imobilelor prevãzute la art. 1 se face de cãtre
Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei prin Agentia
Nationalã pentru Locuinte, conform prevederilor legale īn vigoare.
Art. 3. - Predarea-preluarea imobilelor care se
transmit potrivit art. 1 se face pe bazã de protocol, īncheiat īn termen
de 30 de zile de la data intrãrii īn vigoare a prezentei
hotãrāri, īntre Ministerul Apãrãrii Nationale si Agentia
Nationalã pentru Locuinte.
Art. 4. - Valoarea patrimoniului aflat īn
administrarea Ministerului Apãrãrii Nationale se
diminueazã īn mod corespunzãtor cu valoarea de inventar a
bunurilor predate.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul lucrãrilor publice, transporturilor
si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul apãrãrii nationale,
Gheorghe Matache,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
21 iunie 2001.
Nr. 579.
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilelor care se transmit cu titlu gratuit din
administrarea Ministerului Apãrãrii Nationale īn administrarea
Agentiei Nationale pentru Locuinte
Persoana juridicã de la care se transmite
imobilul |
Persoana juridicã la care se transmite
imobilul |
Adresa imobilului din municipiul Bucuresti |
Numãrul de apartamente |
Detalii |
Ministerul Apãrãrii Nationale |
Agentia Nationalã pentru Locuinte |
1.
Blocul F6, sc. 1 si 2 - str. Maximilian Popper nr. 30, Ansamblul Unirii,
sectorul 3 |
60 |
Suprafata
construitã = 718,8 m2 Suprafata
desfãsuratã = 6.161,82 m2 Cheltuielile
efectuate, īnregistrate īn contabilitate = 201.400 mii lei Executat:
scara 1 - infrastructurã 100% -
suprastructurã 10% scara 2 -
infrastructurã 100% -
suprastructurã 5% |
|
|
2.
Blocul S14- str. Sebastian nr. 25, Ansamblul Sebastian, sectorul 5 |
33 |
Suprafata
construitã = 360,9 m2 Suprafata
desfãsuratã = 3.258,2 m2 Cheltuielile
efectuate, īnregistrate īn contabilitate = 136.354 mii lei Executat:
- infrastructurã 80% |
|
|
3.
Blocul 19, sc. 1 - str. Spãtarul Preda nr. 19, Ansamblul Rahova-Doina,
sectorul 5 |
20 |
Suprafata
construitã = 345 m2 Suprafata
desfãsuratã = 1.771 m2 Cheltuielile
efectuate, īnregistrate īn contabilitate = 105.153 mii lei Executat:
- sãpãturã 100% |
|
|
4.
Blocul R10 - Str. Virtutii nr. 19, sectorul 6 |
101 |
Suprafata
construitã = 1.092,81 m2 Suprafata
desfãsuratã = 11.020,32 m2 Cheltuielile
efectuate, īnregistrate īn contabilitate = 755.571 mii lei Executat:
scara 1 - infrastructurã 30% scara 2
- infrastructurã 30% scara 3
- infrastructurã 30% |