MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XIII -
Nr. 379 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Miercuri, 11 iulie
2001
LEGI SI DECRETE
335. - Lege pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 126/2000 privind continuarea realizării
Unitătii din cadrul obiectivului de investitii “Centrala Nuclearoelectrică
Cernavodă - 5 x 700 MWe”
473. - Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 126/2000 privind
continuarea realizării Unitătii 2 din cadrul obiectivului de investitii
“Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă - 5 x 700 MWe”
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
614. - Hotărâre pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
199. - Ordin al ministrului industriei si resurselor privind unele măsuri pentru întărirea disciplinei în sectorul gazelor naturale
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 126/2000 privind continuarea realizării Unitătii 2 din cadrul obiectivului de investitii “Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă - 5 x 700 MWe”
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 126 din 31 august 2000 privind continuarea realizării Unitătii 2 din cadrul obiectivului de investitii “Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă - 5 x 700 MWe”, adoptată în temeiul art. 1 lit. C pct. 1 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 2 septembrie 2000, cu următoarele modificări:
1.
Titlul
ordonantei va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ
privind continuarea
realizării Unitătii 2 din cadrul
obiectivului de
investitii “Centrala Nuclearoelectrică
Cernavodă - 5 x 700
MW” ”
2. La articolul 2,
litera f) va avea următorul cuprins:
“f)
alocatii bugetare aprobate cu această destinatie prin legea bugetului de stat, pe
baza listelor de investitii aprobate conform legii, până la finalizarea
investitiei;”.
3. La articolul 2,
după litera f) se introduce litera g) cu următorul cuprins:
“g)
emiterea de obligatiuni de către Societatea Natională “Nuclearelectrica” -
S.A., cu răscumpărare la scadentă.”
4. La articolul 5,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1) Graficul cu lucrările de progres la Unitatea 2-CNE Cernavodă si pentru finantarea acestora va fi întocmit de către Societatea Natională “Nuclearelectrica”- S.A., pe baza contractelor comerciale si a conventiilor de creditare-finantare semnate de aceasta cu furnizori, antreprenori, alti parteneri si finantatori, si transmis anual spre avizar e Ministerului Industriei si Resurselor si Ministerului Finantelor Publice, în vederea aprobării prin hotărâre a Guvernului.”
5. La articolul 6,
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
“(3)
Plata datoriilor pe care Societatea Natională “Nuclearelectrica” - S.A. le
înregistrează la 30 iunie 2000 către Ministerul Finantelor Publice, în contul
executării garantiilor de stat pentru creditele externe contractate pentru
finalizarea si punerea în functiune a Unitătii 1, se amână până la punerea în
functiune a Unitătii 2, respective până la 31 decembrie 2006.”
6. La articolul 8 se
introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“:(2) Prin derogare de la prevederile Ordonantei Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, agentii economici români sunt scutiti de la plata impozitului pe veniturile realizate din activitătile desfăsurate de acestia pentru realizarea obiectivului de investitii “Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă - Unitatea 2”, până la punerea în functiune a acestuia.”
7. La articolul 10
se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2)
Sumele rezultate în urma valorificării, devenite surse proprii ale Societătii
Nationale “Nuclearelectrica” - S.A., vor fi folosite pentru finantarea lucrărilor
de finalizare a Unitătii 2, precum si pentru acoperirea lucrărilor de
conservare la unitătile 3-5.”
8. După articolul
10 se introduce articolul 11 cu următorul cuprins:
“Art. 11. - Pentru
unitătile 3-5 de la Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă se vor investiga si
posibilitătile de concesiune a constructiei, urmând ca exploatarea să se facă
de către un operator autorizat român. În acest scop, în conditiile legii, se
vor întocmi caietele de sarcini de către Ministerul Industriei si Resurselor si
se vor supune spre aprobare Guvernului.”
Această lege a fost
adoptată de Senat în sedinta din 4 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Această lege a fost
adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 12 iunie 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Bucuresti, 6 iulie 2001.
Nr. 335.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 126/2000 privind continuarea realizării Unitătii 2
din cadrul obiectivului de investitii “Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă - 5
x 700 MWe”
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r e
t e a z ă :
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 126/2000 privind continuarea realizării Unitătii 2 din cadrul obiectivului de investitii “Centrala uclearoelectrică Cernavodă 5 x 700 MWe” si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 4 iulie 2001.
Nr. 473.
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
În temeiul prevederilor
art. 107 alin. (2) din Constitutia României,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al
unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. -
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, prefectii, presedintii consiliilor judetene, primarii, precum si
unitătile implicate în restituirea în natură sau acordarea altor măsuri
reparatorii stabilite de lege pentru imobilele preluate în mod abuziv vor aduce
la îndeplinire dispozitiile prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
p. Ministrul
justitiei,
Costache Ivanov,
secretar de stat
Ministrul
administratiei publice,
p. Ministrul
finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
Ministrul lucrărilor
publice, transporturilor si locuintei,
Bucuresti, 27 iunie 2001.
Nr. 614.
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv
în perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989
Art. 1. - (1) Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, denumită în continuare lege, stabileste
măsurile reparatorii ca urmare a preluării abusive de către stat, organizatiile
cooperatiste sau de orice alte persoane juridice a unor imobile, în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru imobile preluate de stat în
baza Legii nr. 139/1940 asupra rechizitiilor si nerestituite până în prezent.
(2) Legea instituie
principiul restituirii în natură a imobilelor, iar în cazurile în care aceasta
nu este posibilă se prevăd măsuri reparatorii prin echivalent, care pot consta
în compensare cu alte bunuri ori servicii oferite în echivalent de detinător,
cu acordul persoanei îndreptătite, sau în acordarea de actiuni la societăti
comerciale tranzactionate pe piata de capital ori de titluri de valoare
nominală folosite exclusiv în procesul de privatizare sau în acordarea de
despăgubiri bănesti.
(3) Restituirea
integrală în natură exclude măsurile reparatorii prin echivalent.
I. Bunurile care fac
obiectul restituirii
Art. 2. - Potrivit
art. 2 din lege, indiferent de modalitatea în care au fost preluate imobilele
de către stat sau de alte persoane juridice, preluarea este considerată
abuzivă.
În cadrul preluării
abuzive a imobilelor legea tratează diferit situatiile în care imobilele au
fost preluate cu titlu de cele preluate fără titlu de către stat sau de alte
persoane juridice, astfel cum rezultă din art. 12, art. 16 alin. (4), art. 27
si art. 46 alin. (2).
Art. 3. - (1) În
cazul imobilelor preluate prin confiscarea averii, ca urmare a unei hotărâri
judecătoresti de condamnare pentru infractiuni de natură politică, prevăzute de
legislatia penală, săvârsite ca manifestare a opozitiei fată de sistemul
totalitar comunist potrivit art. 2 alin. (1) lit. b) din lege, natura
infractiunii pentru care a fost condamnată persoana îndreptătită rezultă de
regulă din hotărârea de condamnare. De asemenea, dovada privind natura
infractiunii se poate face si cu decizia sau, după caz, hotărârea
judecătorească de constatare emisă în baza Decretului-lege nr. 118/1990,
republicat, cu modificările si completările ulterioare..(2) Potrivit art. 46
alin. (3) din lege, aceste imobile vor fi restituite în toate situatiile în
natură, întrucât actele juridice de înstrăinare a acestora sunt lovite de
nulitate absolută, buna-credintă neputând fi invocată în aceste cazuri.
Art. 4. - Pentru
imobilele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c) din lege conditia existentei
unei hotărâri judecătoresti definitive si irevocabile se aplică fără vreo
deosebire privind data la care hotărârea devine definitivă si irevocabilă,
înainte sau după intrarea în vigoare a legii.
Art. 5. - În
întelesul art. 6 din lege, prin imobile se întelege terenurile, cu sau
fără constructii, cu oricare dintre destinatiile avute la data preluării în mod
abuziv, precum si bunurile mobile devenite imobile prin încorporare în alte
constructii, inclusiv terenurile fără constructii afectate de lucrări de
investitii de interes public aprobate, dacă nu a început constructia acestora.
De asemenea, măsurile reparatorii includ si utilajele si instalatiile preluate
de stat sau de alte persoane juridice o dată cu imobilul, cu exceptia cazului în care ele au fost înlocuite, casate
sau distruse.
II. Persoanele
îndreptătite la măsuri reparatorii
Art. 6. - Sunt
îndreptătite, în întelesul legii, la măsuri reparatorii constând în restituirea
în natură sau, după caz, prin echivalent:
a) persoanele fizice,
proprietari ai imobilelor la data preluării în mod abuziv a acestora;
b) persoanele fizice,
asociati ai persoanei juridice care detineau imobilele si alte active în
proprietate la data preluării;
c) persoanele
juridice, proprietari ai imobilelor preluate, dacă si-au continuat activitatea
ca persoană juridică până la data intrării în vigoare a legii sau în situatia
în care activitatea lor a fost interzisă ori întreruptă în perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, dar si-au reluat activitatea după 22 decembrie 1989
si prin hotărâre judecătorească se constată că sunt aceeasi persoană juridică
cu cea desfiintată sau interzisă;
d) partidele politice
a căror activitate a fost interzisă sau întreruptă în perioada 6 martie 1945 -
22 decembrie 1989, dacă si-au reluat activitatea în conditiile legii;
e) mostenitorii
persoanelor fizice îndreptătite.
Art. 7. - Nu
beneficiază de măsuri reparatorii potrivit art. 5 si 8 din lege:
a) persoanele care au
primit despăgubiri potrivit acordurilor internationale încheiate de România
privind reglementarea problemelor financiare în suspensie, mentionate în anexa
la lege; enumerarea din anexă nu este limitativă, lista putând fi completată,
astfel cum rezultă din prevederile lit. m) din anexa la lege, cu orice asemenea
acorduri încheiate de România cu alte state privind reglementarea problemelor
financiare în suspensie;
b) fostii proprietari
si mostenitorii acestora pentru terenurile al căror regim juridic este
reglementat prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si prin Legea
nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997;
c) fostii
proprietari, culte religioase sau comunitătile minoritătilor nationale, ai
imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice al căror regim
juridic va fi reglementat prin acte normative speciale.
III. Restituirea în
natură sau măsuri reparatorii prin echivalent
Art. 8. - Restituirea
în natură a imobilelor preluate abuziv se face, potrivit legii, în starea în
care se află acestea la data cererii de restituire si libere de orice sarcini.
Art. 9. - (1)
Potrivit art. 16 si 18 din lege, situatiile în care măsurile reparatorii se
stabilesc numai prin echivalent, nefiind posibilă restituirea în natură, sunt:
a) persoana
îndreptătită la măsuri reparatorii avea calitatea de asociat la persoana
juridică proprietară a imobilelor si a activelor la data preluării acestora în
mod abuziv.
Au dreptul însă la restituirea
în natură persoanele fizice care aveau calitatea de asociat unic sau persoanele
fizice asociate, membre ale aceleiasi familii;
b) imobilul nu mai
există la data intrării în vigoare a legii. Fac exceptie imobilele distruse ca
urmare a unor calamităti naturale, situatie în care nu pot fi acordate nici
despăgubiri în echivalent;
c) imobilul a fost
transformat astfel încât a devenit un imobil nou în raport cu cel preluat, dacă
părtile nu au convenit altfel. Transformarea trebuie să fie esentială, imobilul
nou trebuie să fie structural deosebit de cel vechi. Părtile pot conveni însă
si asupra unor modalităti de restituire, inclusiv restituirile în natură cu
plata unei sulte;
d) imobilul a fost
înstrăinat fostului chirias, cu respectarea Legii nr. 112/1995 pentru
reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte,
trecute în proprietatea statului;
e) imobilele preluate
cu titlu valabil, ocupate de unităti bugetare din învătământ, din sănătate,
asezăminte socialculturale sau de institutii publice, sedii ale partidelor
politice legal înregistrate, de misiuni diplomatice, oficii consulare,
reprezentantele organizatiilor internationale interguvernamentale acreditate în
România, precum si de personalul cu rang diplomatic al acestora, necesare în
vederea continuării activitătilor de interes public, social-cultural sau
obstesc.
(2) Ministerele si
celelalte institutii publice care detin imobile ce intră sub incidenta art. 16
din lege au obligatia, potrivit alin. (2) al aceluiasi articol, să întocmească
lista cuprinzând imobilele de interes public, social-cultural, de sănătate si
altele asemenea si să o transmită Guvernului pentru a se stabili prin hotărâre
imobilele ce nu vor fi retrocedate în natură si pentru care se acordă măsuri
reparatorii prin echivalent.
(3) Lista va cuprinde
numai imobilele preluate de stat cu titlu, astfel cum prevede art. 16 alin. (4)
din lege, iar pentru cele care la data preluării aveau destinatia de locuintă
se va face o mentiune în acest sens, în vederea determinării imobilelor pentru
care se acordă despăgubiri bănesti. Pentru imobilele care aveau la data
preluării altă destinatie decât cea de locuintă măsurile reparatorii se acordă
potrivit art. 9 alin. (2) din lege.
(4) Listele
cuprinzând imobilele care intră sub incidenta art. 16 din lege si care sunt
detinute de consiliile locale sau judetene ori de institutiile si unitătile
subordonate sau aflate sub autoritatea acestora vor fi centralizate pe judete,
prin grija presedintelui consiliului judetean, respectiv a primarului general
al municipiului Bucuresti, si vor fi înaintate Ministerului Administratiei
Publice, sub semnătura presedintelui consiliului judetean, respectiv a
primarului general al municipiului Bucuresti si a prefectului, în vederea
supunerii spre adoptare Guvernului.
Art. 10. - Potrivit
alin. (2) al art. 9 si alin. (2) al art. 24 din lege, despăgubirile bănesti se
pot acorda pentru imobilele cu destinatia de locuintă numai în situatiile
concret reglementate de lege si după dovedirea calitătii de persoană
îndreptătită, astfel:
a) imobilele cu
destinatia de locuintă preluate abuziv de stat si demolate total sau partial,
cu exceptia celor expropriate pentru cauză de utilitate publică, potrivit art.
10 si art. 24 alin. (2) din lege; intră în această categorie toate imobilele cu
destinatia de locuintă trecute în proprietatea statului prin acte de
nationalizare sau prin orice alte acte normative sau individuale ori prin
evacuări administrative sau fortate;
b) imobilele care, la
data preluării cu titlu valabil, aveau destinatia de locuintă si care în
prezent intră sub incidenta art. 16 alin. (1) din lege, fiind utilizate ca
sedii ale unitătilor bugetare din învătământ, sănătate, asezăminte
social-culturale, institutii publice, sedii ale partidelor politice legal
înregistrate, ale misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, reprezentantelor
organizatiilor internationale interguvernamentale acreditate în România, precum
si cele ocupate de personalul cu rang diplomatic al acestora, necesare în
vederea continuării acestor activităti; pentru aceste situatii art. 16 prevede
că fostilor proprietari li se acordă măsuri reparatorii prin echivalent, în
conditiile legii, si, în consecintă, se pot acorda oricare dintre măsurile
reparatorii prevăzute la art. 1 alin. (2), inclusiv despăgubiri bănesti;
c) imobilele cu
destinatia de locuintă trecute ca atare în proprietatea statului sau a altor
persoane juridice după 6 martie 1945, cu titlu, si care se aflau în posesia
statului sau a altor persoane juridice la data de 22 decembrie 1989 si au fost
vândute fostilor chiriasi cu respectarea Legii nr. 112/1995, potrivit art. 19
din lege. Potrivit acestui articol, în cazul despăgubirilor prin echivalent se
pot ivi următoarele situatii:
- despăgubirile au
fost calculate si încasate de fostul proprietar;
- despăgubirile au
fost calculate, dar fostul proprietar nu le-a încasat;
- despăgubirile nu au
fost calculate;
- fostul proprietar
nu a depus cerere de restituire în baza Legii nr. 112/1995 si urmează să se
adreseze unitătii detinătoare potrivit noii legi.
Potrivit art. 19
alin. (2) teza finală, în aceste situatii despăgubirile bănesti se acordă la
valoarea calculată potrivit Legii nr. 112/1995, diferenta până la valoarea
stabilită prin noua lege urmând să fie acoperită cu actiuni sau cu titluri de
valoare.
IV. Procedura de
restituire
Art. 11. - (1)
Potrivit art. 21 alin. (5) din lege, nerespectarea termenului de 6 luni pentru
depunerea notificărilor de către
persoanele îndreptătite potrivit legii are drept consecintă pierderea dreptului
de a solicita în justitie măsuri reparatorii.
(2) În cazul
actiunilor formulate în baza art. 46 si 48 din lege pentru anularea sau
constatarea nulitătii unor acte juridice de înstrăinare care au avut ca obiect
bunuri preluate de stat sau de alte persoane juridice, procedura de restituire
începută în temeiul legii se suspendă până la solutionarea acestor actiuni prin
hotărâre judecătorească definitivă si irevocabilă, astfel cum prevăd
dispozitiile art. 47 alin. (2) din lege.
Art. 12. - (1) Pentru
declansarea procedurii de restituire persoana îndreptătită trebuie să trimită
persoanei juridice detinătoare o notificare prin executorul judecătoresc, în
termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii.
Notificarea trebuie
să cuprindă elementele de identificare a persoanei îndreptătite, a persoanei
notificate, denumirea si adresa exactă a bunului imobil solicitat, precum si
valoarea estimativă a acestuia.
(2) Executorul
judecătoresc va înregistra notificarea si o va comunica persoanei notificate în
termen de 7 zile de la data înregistrării. Notificarea înregistrată face dovada
deplină în fata oricăror autorităti, persoane fizice sau juridice, chiar dacă a
fost adresată altei unităti decât cea care detine imobilul.
(3) În aplicarea art.
21 alin. (3) din lege, întrucât de la data de 10 mai 2001 executorii
judecătoresti îsi desfăsoară activitatea în birouri individuale, potrivit Legii
nr. 188/2000 privind executorii judecătoresti, notificarea poate fi făcută la
orice birou din circumscriptia judecătoriei în a cărei rază teritorială se află
imobilul solicitat. În municipiul Bucuresti este competent orice birou al
executorului judecătoresc, fără a se tine seama de repartizarea acestora pe
sectoare.
(4) În cazul în care
imobilul a fost demolat sau unitatea detinătoare nu este cunoscută, notificarea se trimite primăriei în a cărei
rază teritorială s-a aflat sau se află imobilul, respectiv Primăriei
Municipiului Bucuresti, potrivit art. 26 alin. (1) si art. 33 alin. (1) din
lege. De asemenea, pentru imobilele preluate cu titlu valabil, evidentiate în
patrimoniul societătilor comerciale privatizate sau în curs de privatizare,
notificarea se adresează institutiei publice implicate în privatizare potrivit
art. 27 alin. (2) din lege, iar pentru cele înstrăinate sub orice formă din
patrimonial administratiei publice centrale sau locale notificarea se adresează
organelor de conducere ale autoritătilor administrative în cauză.
(5) Pentru imobilele
preluate de organizatiile cooperatiste notificarea se adresează unitătii care
detine ori a detinut imobilul.
Art. 13. - De regulă
notificarea este însotită de actele doveditoare ale dreptului de proprietate,
iar în cazul mostenitorilor sau asociatilor, si de acte care atestă aceste
calităti. În cazul în care persoana îndreptătită nu dispune de aceste acte în
momentul notificării ele pot fi depuse în termen de cel mult 18 luni de la data
intrării în vigoare a legii.
Art. 14. - (1) În
cazurile în care legea prevede posibilitatea acordării despăgubirilor bănesti, iar
persoana îndreptătită optează pentru această măsură reparatorie, notificarea se
depune la prefectura în a cărei rază teritorială se află ori s-a aflat imobilul
preluat abuziv, în termenul si în conditiile reglementate de art. 21 din lege.
(2) Potrivit art. 36
alin. (3) din lege, la prefecturi se centralizează si ofertele de acordare a
despăgubirilor bănesti făcute de unitătile detinătoare în situatia în care
restituirea în natură a imobilului nu este posibilă sau nu a fost aprobată.
Art. 15. - În termen
de 60 de zile de la primirea notificării sau de la data depunerii actelor
doveditoare, dacă acestea nu s-au depus o dată cu notificarea, unitatea
notificată este obligată să se pronunte prin decizie sau, după caz, prin
dispozitie motivată asupra cererii de restituire în natură sau prin echivalent,
prezentând persoanei îndreptătite o ofertă corespunzătoare valorii imobilului.
Art. 16. - (1) Pentru
evaluarea cât mai corectă a despăgubirilor ce urmează să se acorde persoanelor
care intră sub incidenta legii, la prefecturi se vor organiza comisii
constituite din personal din cadrul prefecturilor, directiei generale a
finantelor publice, aparatului propriu al consiliilor judetene, Consiliului
General al Municipiului Bucuresti si al inspectiei judetene de constructii.
Este necesar ca personalul desemnat de prefecti să realizeze primirea si
centralizarea notificărilor si a ofertelor de acordare a despăgubirilor bănesti
să fie foarte bine instruit si să 5.cunoască dispozitiile legii, inclusiv
situatiile concrete în care legea prevede posibilitatea acordării de
despăgubiri bănesti.
(2) Constituirea
comisiilor se face prin ordin al prefectului.
(3) Presedintele
comisiei va fi prefectul sau subprefectul.
(4) Comisiile au
următoarele atributii principale:
a) primesc notificările
depuse prin intermediul executorului judecătoresc, prin care persoanele
îndreptătite solicită acordarea de despăgubiri bănesti, precum si ofertele de
acordare a despăgubirilor bănesti pentru situatiile concrete în care legea
prevede această măsură reparatorie;
b) verifică dacă
actele depuse sunt cele stabilite de lege, le înregistrează într-un registru
special si formează un dosar distinct pentru fiecare caz;
c) convoacă
persoanele îndreptătite, precum si orice alte persoane în vederea clarificării
unor situatii si pentru determinarea valorii imobilelor a căror restituire se
solicită;
d) consemnează
rezultatul evaluării într-un proces-verbal semnat de membrii comisiei si
mentionează în mod expres eventualele obiectii;
e) trimit, potrivit
art. 37 din lege, Ministerului Finantelor Publice centralizatoarele, împreună
cu materialele primite de la persoanele îndreptătite.
Art. 17. - În
aplicarea art. 36 din lege, în cazul în care nu se poate stabili o valoare
estimativă cu care părtile să fie de acord, evaluarea imobilelor se va face de
către experti atestati potrivit legii, la cererea persoanelor îndreptătite.
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
privind unele măsuri pentru întărirea
disciplinei în sectorul gazelor naturale Ministrul industriei
si resurselor,
având în vedere
necesitatea asigurării caracterului nediscriminatoriu în stabilirea si alocarea
lunară a cotelor procentuale cantitative de gaze naturale, aferente amestecului
de gaze naturale din productia internă si din import, cu implicatii asupra
derulării contractelor de achizitie si de furnizare către consumatori a gazelor
naturale,
în temeiul
prevederilor:
a) Hotărârii
Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Industriei si Resurselor, cu modificările ulterioare;
b) Ordinului
ministrului industriei si resurselor nr. 85/2001;
c) Deciziei
presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor
Naturale nr. 52/2001 privind aprobarea Regulamentului de programare,
functionare si dispecerizare a
sistemului national de transport al gazelor naturale, emite prezentul
ordin.
Art. 1. -
Producătorii de gaze naturale au obligatia să asigure programul de înmagazinare
subterană, livrările către societătile de distributie, redeventa si consumurile
tehnologice, conform anexei la prezentul ordin.
Art. 2. - (1)
Producătorii interni au dreptul să vândă gaze naturale din productia lunară
proprie comercializabilă, destinată consumatorilor eligibili, pe baze
contractuale conform contractelor-cadru autorizate de Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale.
(2) În functie de
solutia tehnică de alimentare a consumatorilor eligibili - racordare directă la
Sistemul national de transport al gazelor naturale sau în retelele de
distributie - Societatea Natională de Transport Gaze Naturale "Transgaz” -
S.A. Medias si societătile de distributie vor încheia cu consumatorii în cauză
contracte separate pentru prestarea serviciilor de transport si, după caz, de
distributie. Cu 10 zile înainte de luna de livrare Dispeceratul National de
Gaze Naturale - Operatorul de piată va transmite producătorilor cota
procentuală lunară din productia internă, stabilită pentru livrările către
consumatorii eligibili.
(3) Serviciile de
transport si distributie vor fi prestate numai în situatia în care consumatorul
eligibil face dovada către Dispeceratul National de Gaze Naturale – Operatorul
de piată referitoare la nominalizările obtinute de la furnizorii de gaze din
productia internă si din import, pe toată durata lunii de livrare.
(4) În situatia
nerespectării conditiilor prevăzute la art. 2 alin. (3), la sesizarea
Dispeceratului National de Gaze Naturale - Operatorul de piată, Societatea
Natională de Transport Gaze Naturale “Transgaz” - S.A. Medias va sista
prestarea serviciilor de transport.
Art. 3. - (1) Cu 7
zile înainte de luna de livrare producătorii vor transmite Dispeceratului
National de Gaze Naturale - Operatorul de piată nivelurile cantitative
orare/zilnice/lunare care fac obiectul contractelor cu consumatorii eligibili
si cu societătile de distributie.
(2) Cantitătile
orare/zilnice/lunare livrate în baza contractelor directe de către producători
consumatorilor eligibili conform contractelor-cadru autorizate de Autoritatea
Natională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nu vor depăsi procentul
lunar din productia internă, stabilit de Dispeceratul National de Gaze Naturale
– Operatorul de piată si aprobat de Autoritatea Natională de Reglementare în
Domeniul Gazelor Naturale.
(3) Cantitătile din
productia internă ce vor intra zilnic în structura efectivă a fiecărui
consumator eligibil cu contracte directe cu producătorii vor fi egale
procentual cu cantitătile din amestecul intern/import al agentilor economici ai
căror furnizori sunt societătile de distributie.
Art. 4. - (1)
Dispeceratul National de Gaze Naturale - Operatorul de piată va înainta zilnic
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale un raport ope-.rativ
privind respectarea achizitiilor de gaze naturale din productia internă si din
import de către societătile de distributie licentiate si consumatorii
eligibili, conform cotelor procentuale ale amestecului import/intern stabilit
la începutul lunii.
(2) În termen de 15
zile calendaristice de la încheierea lunii de livrare societătile de
distributie vor înainta Dispeceratului National de Gaze Naturale - Operatorul
de piată situatia detaliată privind cantitătile de gaze naturale din productia
internă si din import, facturate fiecărui agent economic din categoria captivi.
Dispeceratul National de Gaze Naturale - Operatorul de piată va înainta
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale un raport
privind amestecul de gaze naturale realizat atât pentru consumatorii captivi,
cât si pentru cei eligibili.
Art. 5. - (1)
Producătorii de gaze naturale vor livra gazele cu titlu de redeventă către
Societatea Comercială “Termoelectrica” - S.A., achitarea contravalorii acestora
urmând să fie efectuată de Societatea Comercială “Electrica” - S.A. pe baza
unei conventii de plată între producător - Societatea Comercială
“Termoelectrica” - S.A. si Societatea Comercială “Electrica” - S.A.
(2) În cazul în care
în termen de 30 de zile de la emiterea facturii nu se achită integral
contravaloarea gazelor livrate, reprezentând redeventa petrolieră, producătorii
vor livra gazele cu titlu de redeventă altor consumatori.
(3) În situatia în
care gazele cu titlu de redeventă nu acoperă integral necesarul de consum al
beneficiarilor selectati în conditiile art. 5 alin. (2), diferenta va fi
completată cu cantităti de gaze în amestec intern/import în cotele procentuale
aprobate la începutul lunii de livrare de către Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Gazelor
Naturale.
Art. 6. - (1) Pretul
gazelor naturale destinate consumatorilor captivi se stabileste pe categorii de
consumatori prin ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare
în Domeniul Gazelor Naturale, emis pe baza propunerilor de preturi si tarife
reglementate, înaintate de producători, distribuitori, transportatori si de
operatorii depozitelor subterane, în conditiile Criteriilor si metodelor pentru
stabilirea preturilor si a tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale,
aprobate prin Decizia presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Gazelor Naturale nr. 79/2001.
(2) Pretul gazelor
naturale din productia internă destinate celorlalte categorii de consumatori se
stabileste de producători ca pret de referintă pentru fiecare trimestru, cu 15
zile în avans, ca medie a preturilor practicate în baza contractelor-cadru de
achizitie încheiate cu societătile de distributie pe ultimele 3 luni.
(3) Pretul gazelor
naturale în amestec intern/import livrate agentilor economici se va fundamenta
trimestrial de către societătile de distributie în functie de evolutia
consumului, a productiei interne si a pretului de achizitie al gazelor din
import si va fi aprobat de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Gazelor
Naturale.
Art. 7. - (1) Plata
gazelor naturale din productia internă va fi achitată producătorilor si
prestatorilor de servicii de înmagazinare de către consumatorii eligibili si de
societătile de distributie în termen de maximum 30 de zile de la emiterea
facturii de către producători.
(2) În cazul
neachitării plătii gazelor naturale către producătorii si prestatorii de
servicii de înmagazinare, în conditiile alin. (1), acestia vor informa
Dispeceratul National de Gaze Naturale - Operatorul de piată despre sistarea
alimentării cu gaze.
Art. 8. -
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin de către conducerile agentilor
economici din sectorul productiei, transportului, distributiei si înmagazinării
subterane a gazelor naturale atrage sanctionarea acestora în conditiile
prevăzute de lege.
Art. 9. - Societatea
Comercială “Exprogaz” - S.A. Medias, Societatea Natională “Depogaz” - S.A.
Ploiesti, Societatea Natională a Petrolului “Petrom” - S.A. Bucuresti,
Societatea Natională de Transport Gaze Naturale “Transgaz” - S.A. Medias,
Societatea Comercială “Distrigaz Nord” - S.A. Târgu Mures, Societatea
Comercială “Distrigaz Sud” - S.A. Bucuresti, distribuitorii licentiati si
autorizati de Autoritatea de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale si
Directia generală petrol si gaze vor aduce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 10. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul industriei
si resurselor,
Bucuresti, 19 iunie 2001.
Nr. 199.
|
Iulie 2001 |
August 2001 |
Septembrie 2001 |
Octombrie 2001 |
Noiembrie 2001 |
Decembrie 2001 |
TOTAL Iulie - decembrie
2001 |
- Surse interne |
|
|
|
|
|
|
|
EXPROGAZ, din care*): |
381,50 |
337,00 |
375,10 |
563,80 |
725,84 |
829,84 |
3.213,08 |
- înmagazinat/extras |
126,20 |
117,90 |
75,10 |
0,00 |
98,64 |
153,44 |
319,20/252,08 |
- redeventă |
25,40 |
24,90 |
25,40 |
30,60 |
35,20 |
38,10 |
179,60 |
- consum tehnologic TRANSGAZ+SIDEX |
35,28 |
42,15 |
33,20 |
53,50 |
55,60 |
61,70 |
281,43 |
- contracte directe EXPROGAZ+agenti economici +TERMOELECTRICA |
69,09 |
65,91 |
62,18 |
72,15 |
73,95 |
61,90 |
405,18 |
- societăti de distributie |
251,73 |
204,04 |
254,32 |
407,55 |
561,09 |
668,14 |
2.346,87 |
DEPOGAZ, din care*): |
37,55 |
37,80 |
40,20 |
47,00 |
57,92 |
65,52 |
285,99 |
- înmagazinat/extras |
6,10 |
5,20 |
2,80 |
0,00 |
7,92 |
12,32 |
14,10/20,24 |
- redeventă |
1,80 |
1,70 |
1,65 |
1,90 |
2,15 |
2,55 |
11,75 |
- consum tehnologic propriu |
0,50 |
0,50 |
0,70 |
1,00 |
1,10 |
1,10 |
4,90 |
- contracte directe DEPOGAZ+TERMOELECTRICA |
3,64 |
|
|
|
|
|
3,64 |
- societăti de distributie |
31,61 |
35,60 |
37,85 |
44,10 |
54,67 |
61,87 |
265,70 |
S.N.P. PETROM, din care*): |
331,10 |
350,70 |
361,80 |
449,50 |
505,44 |
557,54 |
2.556,08 |
- înmagazinat/extras |
127,70 |
108,10 |
76,20 |
0,00 |
73,44 |
114,24 |
312,00/187,68 |
- consumuri sucursale+schele |
95,45 |
85,30 |
93,60 |
93,00 |
90,70 |
94,10 |
552,15 |
- contracte directe, din care: |
141,10 |
165,40 |
168,25 |
172,90 |
173,80 |
174,90 |
996,35 |
- redeventa+livrări directe (TERMOELECTRICA) |
58,80 |
64,90 |
63,55 |
66,90 |
67,30 |
68,40 |
389,85 |
- alte livrări directe S.N.P. PETROM |
6,62 |
13,50 |
14,70 |
16,00 |
16,50 |
16,50 |
83,82 |
- contracte directe S.N.P. PETROM+ agenti
economici+TERMOELECTRICA |
75,68 |
87,00 |
90,00 |
90,00 |
90,00 |
90,00 |
522,68 |
- societăti de distributie |
94,56 |
100,00 |
99,95 |
183,60 |
240,94 |
288,54 |
1.007,59 |
TOTAL ÎNMAGAZINAT/EXTRAS |
260,00 |
231,20 |
154,10 |
0,00 |
180,00 |
280,00 |
645,30/460,00 |
- Surse interne pentru societăti de distributie |
377,90 |
339,64 |
392,12 |
635,25 |
856,70 |
1.018,55 |
3.620,16 |
- Surse interne pentru contracte directe agenti
economici+TERMOELECTRICA |
148,41 |
152,91 |
152,18 |
162,15 |
163,95 |
151,90 |
931,50 |
- TOTAL NECESAR IMPORT, din care: |
112,33 |
304,09 |
325,45 |
330,61 |
514,26 |
670,29 |
2.257,03 |
- societăti de distributie |
46,46 |
65,95 |
84,41 |
81,61 |
92,33 |
147,09 |
517,85 |
- agenti economici cu contracte directe cu EXPROGAZ |
12,72 |
20,29 |
23,32 |
15,50 |
18,95 |
28,80 |
119,58 |
- agenti economici cu contracte directe cu S.N.P.
PETROM |
7,86 |
26,78 |
33,75 |
19,33 |
23,06 |
41,88 |
152,66 |
- TERMOELECTRICA |
25,44 |
156,50 |
149,40 |
179,60 |
345,35 |
417,95 |
1.274,24 |
- SIDEX |
19,85 |
34,57 |
34,57 |
34,57 |
34,57 |
34,57 |
192,70 |
*) În perioada iulie -
septembrie 2001 nu sunt incluse cantitătile înmagazinate, iar în perioada
noiembrie - decembrie 2001 sunt incluse cantitătile extrase din înmagazinare.
N.B.: La începutul fiecărei luni de livrare necesarul de import va fi corelat în functie de evolutia cererii.