MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XIII -
Nr. 410 LEGI, DECRETE,
HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 25 iulie 2001
SUMAR
LEGI SI DECRETE
428. - Lege pentru aprobarea
Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 133/1999 privind completarea
Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat
580. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 133/1999
privind completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat
456. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a
Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea si completarea Codului penal si a
Codului de procedurã penalã
609. - Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 207/2000
privind modificarea si completarea Codului penal si a Codului de
procedurã penalã
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
2. - Ordonantã privind
regimul juridic al contraventiilor
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 133/1999 privind
completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat
Parlamentul României adoptã
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobã
Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 133 din 16 septembrie 1999 privind
completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 455 din 20 septembrie 1999, cu
urmãtoarea modificare:
- La articolul I punctul 1, alineatul 2 1 al
articolului 5 va avea urmãtorul cuprins:
“Prevederile alineatului precedent nu se aplicã
în situatia în care beneficiarul împrumutului intrã sau, dupã
caz, se aflã sub incidenta prevederilor Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizãrii judiciare si a falimentului, cu
modificãrile ulterioare. În aceste situatii restituirea împrumutului se
asimileazã cheltuielilor efectuate pentru conservarea si administrarea
bunurilor din averea debitorului, care se satisfac cu prioritate fatã de
toti creditorii.”
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în
sedinta din 6 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TÃRÃCILÃ
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera
Deputatilor în sedinta din 12 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
OVIDIU CAMELIU PETRESCU
Bucuresti,
18 iulie 2001.
Nr. 428.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului
nr. 133/1999 privind completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru
aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 133/1999 privind
completarea Legii nr. 82/1992 privind rezervele de stat si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 iulie 2001.
Nr. 580.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 207/2000 privind
modificarea
si
completarea Codului penal si a Codului de procedurã penalã
Parlamentul României adoptã
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobã Ordonanta de urgentã
a Guvernului nr. 207 din 15 noiembrie 2000 privind modificarea si completarea
Codului penal si a Codului de procedurã penalã, publicatã
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 594 din 22 noiembrie 2000, cu
urmãtoarele modificãri si completãri:
1. La articolul I punctul 1, alineatul 3 al
articolului 81 va avea urmãtorul cuprins:
“Suspendarea conditionatã a executãrii
pedepsei nu poate fi dispusã în cazul infractiunilor intentionate pentru
care legea prevede pedeapsa închisorii mai mare de 15 ani, precum si în cazul
infractiunilor prevãzute la art. 182, art. 183, art. 197 alin. 1 si 2 si
art. 267 1 alin. 1 si 2.”
2. La articolul I punctul 2, alineatul 3 al
articolului 861 va avea
urmãtorul cuprins:
“Suspendarea executãrii pedepsei sub
supraveghere nu poate fi dispusã în cazul infractiunilor intentionate
pentru care legea prevede pedeapsa închisorii mai mare de 15 ani, precum si în
cazul infractiunilor prevãzute la art. 182, art. 183, art. 197 alin. 1
si 2 si art. 267 1 alin. 1 si 2. Suspendarea executãrii
pedepsei sub supraveghere poate fi dispusã în cazul infractiunii de furt
calificat prevãzute la art. 209 alin. 3, dacã pedeapsa
aplicatã este închisoarea de cel mult 2 ani.”
3. La articolul I punctul 3, alineatul 3 al
articolului 867 va avea
urmãtorul cuprins:
“Executarea pedepsei la locul de muncã nu poate
fi dispusã în cazul infractiunilor intentionate pentru care legea
prevede pedeapsa închisorii mai mare de 15 ani, precum si în cazul
infractiunilor prevãzute la art. 182, art. 183, art. 197 alin. 1 si 2 si
art. 267 1 alin. 1 si 2. Executarea pedepsei la locul de muncã poate fi
dispusã în cazul infractiunii de furt calificat prevãzute la art.
209 alin. 3, dacã pedeapsa aplicatã este închisoarea de cel mult
2 ani.”
4. La articolul I punctul 5, articolul 146 va avea
urmãtorul cuprins:
“Consecinte deosebit de grave
Art. 146. - Prin consecinte
deosebit de grave se întelege o pagubã materialã mai
mare de
2.000.000.000 lei sau o perturbare deosebit de gravã a
activitãtii, cauzatã unei autoritãti publice sau
oricãreia dintre unitãtile la care se referã art. 145, ori
altei persoane juridice sau fizice.”
5. La articolul I punctul 7,
alineatul 3 al articolului 209 va avea urmãtorul cuprins:
“Furtul privind urmãtoarele categorii de
bunuri:
a) titei, produse petroliere, gazolinã,
condensat, etan ichid sau gaze naturale din conducte, depozite, cisterne ori
vagoane-cisternã;
b) componente ale sistemelor de irigatii;
c) componente ale retelelor electrice;
d) un dispozitiv ori un sistem de semnalizare,
alarmare ori alertare în caz de incendiu sau alte situatii de urgentã
publicã;
e) un mijloc de transport sau orice alt mijloc de
interventie la incendiu, la accidente de cale feratã, rutiere, navale
sau aeriene, ori în caz de dezastru;
f) instalatii de sigurantã si dirijare a
traficului feroviar, rutier, naval, aerian si componente ale acestora, precum
si componente ale mijloacelor de transport aferente;
g) bunuri prin însusirea cãrora se pune în
pericol siguranta traficului si a persoanelor pe drumurile publice;
h) cabluri, linii, echipamente si instalatii de
telecomunicatii, radiocomunicatii, precum si componente de comunicatii se
pedepseste cu închisoare de la 4 la 18 ani.”
6. La articolul II punctul 1, litera a) a punctului
1 al articolului 27 va avea urmãtorul cuprins:
“a) infractiunile prevãzute de Codul penal la
art. 174-177, art. 179, art. 189 alin. 3, art. 190, art. 197 alin. 3, art. 209
alin. 3 si 4, art. 211 alin. 2 si 3, art. 212, art. 215 alin. 5, art. 215 1 alin. 2,
art. 218, art. 238, art. 252, art. 254, art. 255, art. 257, art. 266-270, art.
273-276 când s-a produs o catastrofã de cale feratã, art. 279 1 , art.
298, art. 312 si art. 317, precum si infractiunea de contrabandã,
dacã a avut ca obiect arme, munitii sau materii explozive ori
radioactive;”
7. La articolul II punctul 2, litera d) a punctului
1 al articolului 27 va avea urmãtorul cuprins:
“d) infractiunea de spãlare a banilor, precum
si infractiunile privind traficul si consumul ilicit de droguri;”
8. La articolul II, punctele 3, 4, 5, 6 si 7 se
abrogã.
9. Dupã articolul II se introduc articolele
II 1 si II 2 cu urmãtorul
cuprins:
“Art. II 1 . - Infractiunile prevãzute la art. 209
alin. 3 din Codul penal se urmãresc si se judecã potrivit
procedurii stabilite la art. 467-479 din Codul de procedurã
penalã.
Art. II 2 . - Hotãrârile pronuntate înainte de
data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de
urgentã sunt supuse cãilor de atac ordinare prevãzute în
aceastã lege.”
Art. II. - Codul penal si Codul de procedurã
penalã, cu modificãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin
prezenta lege, vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministerul Justitiei este singurul autorizat sã
republice, sã editeze si sã publice în volum editia
oficialã a Codului penal si a Codului de procedurã penalã.
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în
sedinta din 25 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din
Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera
Deputatilor în sedinta din 28 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
18 iulie 2001.
Nr. 456.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei
de
urgentã a Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea
si
completarea Codului penal si a Codului de procedurã penalã
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru
aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 207/2000 privind
modificarea si completarea Codului penal si a Codului de procedurã
penalã si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 iulie 2001.
Nr. 609.
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
regimul juridic al contraventiilor
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 1 pct. IV.9 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Constituie contraventie fapta
sãvârsitã cu vinovãtie, stabilitã si
sanctionatã ca atare prin lege, prin hotãrâre a Guvernului ori
prin hotãrâre a consiliului local al comunei, orasului, municipiului sau
al sectorului municipiului Bucuresti, a consiliului judetean ori a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti.
Art. 2. - (1) Prin legi sau prin hotãrâri ale
Guvernului se pot stabili si sanctiona contraventii în toate domeniile de
activitate.
(2) Prin hotãrâri ale autoritãtilor
administratiei publice locale sau judetene prevãzute la art. 1 se
stabilesc si se sanctioneazã contraventii în toate domeniile de
activitate în care acestora li s-au stabilit atributii prin lege, în
mãsura în care în domeniile respective nu sunt stabilite contraventii
prin legi sau prin hotãrâri ale Guvernului.
(3) Consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti pot stabili si sanctiona contraventii în urmãtoarele domenii:
salubritate; activitatea din piete, curãtenia si igienizarea acestora;
întretinerea parcurilor si spatiilor verzi, a spatiilor si locurilor de
joacã pentru copii; amenajarea si curãtenia spatiilor din jurul
blocurilor de locuinte; întretinerea bazelor si obiectivelor sportive aflate în
administrarea lor; întretinerea strãzilor si trotuarelor, a scolilor si
a altor institutii de educatie si culturã; întretinerea
clãdirilor, împrejmuirilor si a altor constructii; depozitarea si
colectarea gunoaielor si a resturilor menajere.
(4) Consiliul General al Municipiului Bucuresti poate
stabili si alte domenii de activitate din competenta consiliilor locale ale
sectoarelor, în care acestea pot stabili si sanctiona contraventii.
Art. 3. - (1) Actele normative prin care se stabilesc
contraventii vor cuprinde descrierea faptelor ce constituie contraventii si
sanctiunea ce urmeazã sã se aplice pentru fiecare dintre acestea;
în cazul sanctiunii cu amendã se vor stabili limita minimã si
maximã a acesteia sau, dupã caz, cote procentuale din anumite
valori; se pot stabili si tarife de determinare a despãgubirilor pentru
pagubele pricinuite prin sãvârsirea contraventiilor.
(2) Persoana juridicã rãspunde
contraventional în cazurile si în conditiile prevãzute de actele
normative prin care se stabilesc si se sanctioneazã contraventii.
Art. 4. - (1) Actele normative prin care se stabilesc
si se sanctioneazã contraventii intrã în vigoare în termen de 30
de zile de la data publicãrii sau, dupã caz, de la data aducerii
lor la cunostintã publicã, potrivit legii, în afarã de
cazul în care în cuprinsul acestora se prevede un termen mai lung.
(2) În cazuri urgente se poate prevedea intrarea în
vigoare într-un termen mai scurt, dar nu mai putin de 10 zile.
(3) Hotãrârile autoritãtilor
administratiei publice locale sau judetene prevãzute la art. 1, prin
care se stabilesc si se sanctioneazã contraventii, pot fi aduse la
cunostintã publicã prin afisare sau prin orice altã
formã de publicitate prevãzutã de lege, numai pe baza
avizului de legalitate emis de prefect.
Art. 5. - (1) Sanctiunile contraventionale sunt
principale si complementare.
(2) Sanctiunile contraventionale
principale sunt:
a) avertismentul;
b) amenda contraventionalã;
c) obligarea contravenientului la prestarea unei
activitãti în folosul comunitãtii;
d) închisoarea contraventionalã, dacã nu
existã consimtãmântul contravenientului pentru aplicarea
sanctiunii prevãzute la lit. c).
(3) Sanctiunile contraventionale complementare sunt:
a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau
rezultate din contraventii;
b) suspendarea sau anularea, dupã caz, a
avizului, acordului sau a autorizatiei de exercitare a unei activitãti;
c) închiderea unitãtii;
d) blocarea contului bancar;
e) suspendarea activitãtii agentului economic;
f) retragerea licentei sau a avizului pentru anumite
operatiuni ori pentru activitãti de comert exterior, temporar sau
definitiv;
g) desfiintarea lucrãrilor si aducerea
terenului în starea initialã.
(4) Prin legi speciale se pot stabili si alte
sanctiuni principale sau complementare.
(5) Sanctiunea stabilitã trebuie sã fie
proportionalã cu gradul de pericol social al faptei sãvârsite.
Sanctiunile complementare se aplicã în functie de natura si de
gravitatea faptei si pot fi cumulate.
Art. 6. - (1) Avertismentul, amenda
contraventionalã si obligarea la prestarea unei activitãti în
folosul comunitãtii se pot aplica oricãrui contravenient
persoanã fizicã ori juridicã.
(2) Sanctiunea închisorii contraventionale se poate
aplica numai persoanelor fizice.
Art. 7. - (1) Avertismentul constã în
atentionarea verbalã sau scrisã a contravenientului asupra
pericolului social al faptei sãvârsite, însotitã de recomandarea
de a respecta dispozitiile legale.
(2) Avertismentul se aplicã în cazul în care
fapta este de gravitate redusã.
(3) Avertismentul se poate aplica si în cazul în care
actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei nu prevede
aceastã sanctiune.
Art. 8. - (1) Amenda contraventionalã are
caracter administrativ.
(2) Pentru contraventiile stabilite prin
hotãrâri ale Guvernului se pot prevedea amenzi între 500.000 lei si
100.000.000 lei.
(3) Pentru contraventiile stabilite prin
hotãrâri ale consiliilor locale ale comunelor, oraselor, municipiilor
sau ale sectoarelor municipiului Bucuresti, ale consiliilor judetene ori ale
Consiliului General al Municipiului Bucuresti se pot prevedea amenzi între
250.000 lei si 25.000.000 lei..(4) Limitele amenzilor prevãzute în
actele normative care contin reglementãri cu privire la stabilirea si
sanctionarea unor fapte ce constituie contraventii, precum si limitele minime
si maxime ale amenzilor prevãzute la alin. (2) si (3) pot fi reduse sau
majorate periodic prin hotãrâri ale Guvernului.
(5) Sumele provenite din amenzi se fac venit la
bugetul de stat, cu exceptia celor provenite din amenzile aplicate în temeiul
hotãrârilor autoritãtilor administratiei publice locale sau
judetene prevãzute la alin. (3), care se fac venit la bugetul local
respectiv, precum si a celor pentru care legea prevede altfel. Amenzile
aplicate în temeiul unei legi sau al unei hotãrâri a Guvernului se fac
venit la bugetul de stat în cotã de 75%, diferenta revenind
unitãtii din care face parte agentul constatator. Aceastã
sumã se retine integral ca venituri extrabugetare, cu titlu permanent,
si va fi repartizatã pentru dotarea cu mijloace specifice
activitãtilor din domeniu.
Art. 9. - (1) Închisoarea contraventionalã si
obligarea la prestarea unei activitãti în folosul comunitãtii pot
fi stabilite numai prin lege si numai pe o duratã ce nu poate
depãsi 6 luni, respectiv 300 de ore.
(2) Sanctiunile prevãzute la alin. (1) se
stabilesc îotdeauna alternativ cu amenda.
Art. 10. - (1) Dacã aceeasi persoanã a
sãvârsit mai multe contraventii sanctiunea se aplicã pentru
fiecare contraventie.
(2) Când contraventiile au fost constatate prin
acelasi proces-verbal sanctiunile contraventionale se cumuleazã
fãrã a putea depãsi dublul maximului amenzii
prevãzut pentru contraventia cea mai gravã sau, dupã caz,
maximul general stabilit în prezenta ordonantã pentru închisoarea contraventionalã
ori obligarea la prestarea unei activitãti în folosul
comunitãtii.
(3) În cazul în care la sãvârsirea unei
contraventii au participat mai multe persoane, sanctiunea se va aplica
fiecãreia separat.
Art. 11. - (1) Caracterul contraventional al faptei
este înlãturat în cazul legitimei apãrãri, stãrii
de necesitate, constrângerii fizice sau morale, cazului fortuit,
iresponsabilitãtii, betiei involuntare complete, erorii de fapt, precum
si infirmitãtii, dacã are legãturã cu fapta
sãvârsitã.
(2) Minorul sub 14 ani nu rãspunde
contraventional.
(3) Pentru contraventiile sãvârsite de minorii
care au împlinit 14 ani minimul si maximul amenzii stabilite în actul normativ
pentru fapta sãvârsitã se reduc la jumãtate.
(4) Minorul care nu a împlinit vârsta de 16 ani nu
poate fi sanctionat cu închisoare contraventionalã sau cu obligarea la
prestarea unei activitãti în folosul comunitãtii.
(5) Cauzele care înlãturã caracterul
contraventional alfaptei se constatã numai de instanta de
judecatã.
Art. 12. - (1) Dacã printr-un act normativ
fapta nu mai este consideratã contraventie, ea nu se mai
sanctioneazã, chiar dacã a fost sãvârsitã înainte
de data intrãrii învigoare a noului act normativ.
(2) Dacã sanctiunea prevãzutã în
noul act normativ este mai usoarã se va aplica aceasta. În cazul în care noul act normativ prevede o
sanctiune mai gravã, contraventia sãvârsitã anterior va fi
sanctionatã conform dispozitiilor actului normativ în vigoare la data
sãvârsirii acesteia.
Art. 13. - (1) Aplicarea sanctiunii amenzii
contraventionale se prescrie în termen de 6 luni de la data sãvârsirii
faptei.
(2) În cazul contraventiilor continue termenul
prevãzut la alin. (1) curge de la data constatãrii faptei.
Contraventia este continuã în situatia în care încãlcarea
obligatiei legale dureazã în timp.
(3) Când fapta a fost urmãritã ca infractiune
si ulterior s-a stabilit cã ea constituie contraventie, prescriptia
aplicãrii sanctiunii nu curge pe tot timpul în care cauza s-a aflat în
fata organelor de cercetare sau de urmãrire penalã ori în fata
instantei de judecatã, dacã sesizarea s-a fãcut
înãuntrul termenului prevãzut la alin. (1) sau (2). Prescriptia
opereazã totusi dacã sanctiunea nu a fost aplicatã în
termen de un an de la data sãvârsirii, respectiv constatãrii
faptei, dacã prin lege nu se dispune altfel.
(4) Prin legi speciale pot fi prevãzute si alte
termene de prescriptie pentru aplicarea sanctiunilor contraventionale.
Art. 14. - (1) Executarea sanctiunii amenzii
contraventionale se prescrie dacã procesul-verbal de constatare a
contraventiei nu a fost comunicat contravenientului în termen de o lunã
de la data aplicãrii sanctiunii.
(2) Executarea sanctiunii amenzii contraventionale se
prescrie în termen de 2 ani de la data aplicãrii.
(3) Executarea sanctiunii închisorii contraventionale
se prescrie în termen de un an de la data rãmânerii irevocabile a
hotãrârii judecãtoresti, dacã contravenientul nu a optat
pentru prestarea unei activitãti în folosul comunitãtii.
CAPITOLUL II
Constatarea contraventiei
Art. 15. - (1) Contraventia se constatã
printr-un proces-verbal încheiat de persoanele anume prevãzute în actul
normativ care stabileste si sanctioneazã contraventia, denumite în mod
generic agenti constatatori.
(2) Pot fi agenti constatatori: primarii, ofiterii si
subofiterii din cadrul Ministerului de Interne, special abilitati, persoanele
împuternicite în acest scop de ministri si de alti conducãtori ai
autoritãtilor administratiei publice centrale, de prefecti, presedinti
ai consiliilor judetene, primari, de primarul general al municipiului
Bucuresti, precum si de alte persoane prevãzute în legi speciale.
(3) Ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de
Interne constatã contraventii privind: apãrarea ordinii publice;
circulatia pe drumurile publice; regulile generale de comert; vânzarea,
circulatia si transportul produselor alimentare si nealimentare,
tigãrilor si bãuturilor alcoolice; alte domenii de activitate
stabilite prin lege sau prin hotãrâre a Guvernului.
Art. 16. - (1) Procesul-verbal de constatare a
contraventiei va cuprinde în mod obligatoriu: data si locul unde este încheiat;
numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte agentul
constatator; datele personale din actul de identitate, inclusiv codul numeric
personal, ocupatia si locul de muncã ale contravenientului; descrierea
faptei contraventionale cu indicarea datei, orei si locului în care a fost
sãvârsitã, precum si arãtarea tuturor
împrejurãrilor ce pot servi la aprecierea gravitãtii faptei si la
evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea actului normativ prin care
se stabileste si se sanctioneazã contraventia; indicarea
societãtii de asigurãri, în situatia în care fapta a avut ca
urmare producerea unui accident de circulatie; posibilitatea achitãrii
în termen de 48 de ore a jumãtate din minimul amenzii prevãzute
de actul normativ, dacã acesta prevede o asemenea posibilitate; termenul
de exercitare a cãii de atac si organul la care se depune plângerea.
(2) La intrarea în România a cetãtenilor
strãini sau a cetãtenilor români cu domiciliul în
strãinãtate organele politiei de frontierã de la punctele
de control pentru trecerea frontierei de stat a României vor elibera acestora
tichete de înscriere a contraventiilor.
(3) În cazul contravenientilor cetãteni
strãini sau cetãteni români cu domiciliul în
strãinãtate în procesul-verbal vor fi cuprinse urmãtoarele
date de identificare a acestora: numele, prenumele, seria si numãrul
pasaportului, statul emitent si data eliberãrii documentului, precum si
seria si numãrul tichetului de înscriere a contraventiilor.
(4) La iesirea din tarã organele politiei de
frontierã de la punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a
României, o datã cu controlul documentelor vor solicita
cetãtenilor strãini si cetãtenilor români cu domiciliul în
strãinãtate tichetul de înscriere a contraventiilor si,
dupã caz, dovada plãtii amenzii contraventionale.
(5) În cazul în care contravenientul este minor
procesul-verbal va cuprinde si numele, prenumele si domiciliul
pãrintilor sau ale altor reprezentanti ori ocrotitori legali ai
acestuia.
(6) În situatia în care contravenientul este
persoanã juridicã în procesul-verbal se vor face mentiuni cu
privire la denumirea, sediul, numãrul de înmatriculare în registrul
comertului si codul fiscal ale acesteia, precum si datele de identificare a
persoanei care o reprezintã.
(7) În momentul încheierii procesului-verbal agentul
constatator este obligat sã aducã la cunostintã
contravenientului dreptul de a face obiectiuni cu privire la continutul actului
de constatare. Obiectiunile sunt consemnate distinct în procesul-verbal la
rubrica “Alte mentiuni”, sub sanctiunea nulitãtii procesului-verbal.
Art. 17. - Lipsa mentiunilor privind numele, prenumele
si calitatea agentului constatator, numele si prenumele contravenientului, iar
în cazul persoanei juridice lipsa denumirii si a sediului acesteia, a faptei
sãvârsite si a datei comiterii acesteia sau a semnãturii
agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se
constatã si din oficiu.
Art. 18. - Contravenientul este obligat sã
prezinte agentului constatator, la cerere, actul de identitate ori documentele
în baza cãrora se fac mentiunile prevãzute la art. 16 alin. (3).
În caz de refuz, pentru legitimarea contravenientului agentul constatator poate
apela la ofiteri sisubofiteri de politie, jandarmi sau gardieni publici.
Art. 19. - (1) Procesul-verbal se semneazã pe
fiecare paginã de agentul constatator si de contravenient. În cazul în
care contravenientul nu se aflã de fatã, refuzã sau nu
poate sã semneze, agentul constatator va face mentiune despre aceste
împrejurãri, care trebuie sã fie confirmate de cel putin un
martor. În acest caz procesul-verbal va cuprinde si datele personale din actul
de identitate al martorului si semnãtura acestuia.
(2) Nu poate avea calitatea de martor un alt agent
constatator.
(3) În lipsa unui martor agentul constatator va
preciza motivele care au condus la încheierea procesului-verbal în acest mod.
Art. 20. - (1) Dacã o persoanã
sãvârseste mai multe contraventii constatate în acelasi timp de acelasi
agent constatator, se încheie un singur proces-verbal.
(2) Pentru aceeasi faptã nu se pot aplica
douã sau mai multe sanctiuni principale, repetate.
CAPITOLUL III
Aplicarea sanctiunilor contraventionale
Art. 21. - (1) În cazul în care prin actul normativ de
stabilire si sanctionare a contraventiilor nu se prevede altfel, agentul
constatator, prin procesul-verbal de constatare, aplicã si sanctiunea.
(2) Dacã, potrivit actului normativ de
stabilire si sanctionare a contraventiei, agentul constatator nu are dreptul
sã aplice si sanctiunea, procesul-verbal de constatare se trimite de
îndatã organului sau persoanei competente sã aplice sanctiunea.
În acest caz sanctiunea se aplicã prin rezolutie scrisã pe
procesul-verbal.
(3) Sanctiunea se aplicã în limitele
prevãzute de actul normativ si trebuie sã fie proportionalã
cu gradul de pericol social al faptei sãvârsite, tinându-se seama de
împrejurãrile în care a fost sãvârsitã fapta, de modul si
mijloacele de sãvârsire a acesteia, de scopul urmãrit, de urmarea
produsã, precum si de circumstantele personale ale contravenientului si
de celelalte date înscrise în procesul-verbal.
Art. 22. - (1) În cazul contraventiilor pentru care
legea prevede sanctiunea închisorii contraventionale alternativ cu amenda,
dacã agentul constatator apreciazã cã sanctiunea amenzii
nu este îndestulãtoare, încheie procesul-verbal de constatare si îl
înainteazã în cel mult 48 de ore judecãtoriei în a cãrei
razã teritorialã a fost sãvârsitã contraventia,
pentru aplicarea sanctiunii corespunzãtoare.
(2) În cazul în care se apreciazã cã se
impune aplicarea închisorii contraventionale, instanta va dispune înlocuirea
închisorii cu sanctiunea obligãrii la prestarea unei activitãti
în folosul comunitãtii, dacã persoana care a sãvârsit
contraventia este de acord.
(3) Aplicarea sanctiunii închisorii contraventionale
sau, dupã caz, obligarea la prestarea unei activitãti în folosul
comunitãtii, exercitarea cãilor de atac, precum si locul si
modalitatea de executare a sanctiunilor se fac potrivit dispozitiilor cuprinse
în legile speciale.
Art. 23. - (1) În cazul în care prin sãvârsirea
contraventiei s-a cauzat o pagubã si existã tarife de evaluare a
acesteia, persoana împuternicitã sã aplice sanctiunea stabileste
si despãgubirea, cu acordul expres al persoanei vãtãmate,
fãcând mentiunea corespunzãtoare în procesul-verbal.
(2) Dacã nu existã tarif de evaluare a
pagubei persoana vãtãmatã îsi va putea valorifica
pretentiile potrivit dreptului comun.
Art. 24. - (1) Persoana împuternicitã sã
aplice sanctiunea dispune si confiscarea bunurilor destinate, folosite sau
rezultate din contraventii. În toate situatiile agentul constatator va descrie
în procesul-verbal bunurile supuse confiscãrii si va lua în privinta lor
mãsurile de conservare sau de valorificare prevãzute de lege,
fãcând mentiunile corespunzãtoare în procesul-verbal.
(2) În cazul în care bunurile nu se gãsesc
contravenientul este obligat la plata contravalorii lor în lei.
(3) Agentul constatator are obligatia sã
stabileascã cine este proprietarul bunurilor confiscate si, dacã
acestea apartin unei alte persoane decât contravenientul, în procesul-verbal se
vor mentiona, dacã este posibil, datele de identificare a proprietarului
sau se vor preciza motivele pentru care identificarea nu a fost
posibilã.
Art. 25. - (1) Procesul-verbal se va înmâna sau,
dupã caz, se va comunica, în copie, contravenientului si, dacã
este cazul, pãrtii vãtãmate si proprietarului bunurilor
confiscate.
(2) Comunicarea se face de cãtre organul care a
aplicat sanctiunea, în termen de cel mult o lunã de la data
aplicãrii acesteia.
(3) În situatia în care contravenientul a fost
sanctionat cu amendã, precum si dacã a fost obligat la
despãgubiri, o datã cu procesul-verbal acestuia i se va comunica
si înstiintarea de platã. În înstiintarea de platã se va face
mentiunea cu privire la obligativitatea achitãrii amenzii si,
dupã caz, a despãgubirii, în termen de 15 zile de la comunicare,
în caz contrar urmând sã se procedeze la executarea silitã.
Art. 26. - (1) Dacã agentul constatator
aplicã si sanctiunea, iar contravenientul este prezent la încheierea
procesului-verbal acestuia copia de pe acesta si înstiintarea de platã
se înmâneazã contravenientului, fãcându-se mentiune în acest sens
în procesul-verbal. Contravenientul va semna de primire.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplicã si
fatã de celelalte persoane cãrora trebuie sã li se
comunice copia de pe procesul-verbal, dacã sunt prezente la încheierea
acestuia.
(3) În cazul în care contravenientul nu este prezent
sau, desi prezent, refuzã sã semneze procesul-verbal, comunicarea
acestuia, precum si a înstiintãrii de platã se face de
cãtre agentul constatator în termen de cel mult o lunã de la data
încheierii.
Art. 27. - Comunicarea procesului-verbal si a
înstiintãrii de platã de face prin postã, cu aviz de
primire, sau prin afisare la domiciliul sau la sediul contravenientului.
Operatiunea de afisare se consemneazã într-un proces-verbal semnat de
cel putin un martor.
Art. 28. - (1) Contravenientul poate achita pe loc sau
în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal
jumãtate din minimul amenzii prevãzute în actul normativ, agentul
constatator fãcând mentiune despre aceastã posibilitate în
procesul-verbal. În actul normativ de stabilire a contraventiilor
aceastã posibilitate trebuie mentionatã în mod expres.
(2) Plata amenzii se face la Casa de Economii si
Consemnatiuni sau la trezoreria finantelor publice, iar o copie de pe
chitantã se predã de cãtre contravenient agentului
constatator sau se trimite prin postã organului din care acesta face parte,
în termenul prevãzut la alin. (1).
(3) În cazul în care contravenientul a achitat
jumãtate din minimul amenzii prevãzute în actul normativ pentru
fapta sãvârsitã orice urmãrire înceteazã.
Art. 29. - Dispozitiile art. 28 se aplicã si în
cazurile prevãzute la art. 10 alin. (2), dacã contravenientul
achitã jumãtate din minimul amenzii prevãzute de actul
normativ pentru fiecare dintre contraventiile constatate, fãrã ca
prin totalizare sã se depãseascã maximul prevãzut
pentru contraventia cea mai gravã.
Art. 30. - (1) Dacã persoana împuternicitã
sã aplice sanctiunea apreciazã cã fapta a fost
sãvârsitã în astfel de conditii încât, potrivit legii penale,
constituie infractiune, sesizeazã organul de urmãrire
penalã competent.
(2) În cazul în care fapta a fost
urmãritã ca infractiune si ulterior s-a stabilit de cãtre
procuror sau de cãtre instantã cã ea ar putea constitui
contraventie, actul de sesizare sau de constatare a faptei, împreunã cu
o copie de pe rezolutia, ordonanta sau, dupã caz, de pe hotãrârea
judecãtoreascã, se trimite de îndatã organului în drept
sã constate contraventia, pentru a lua mãsurile ce se impun conform
legii.
(3) Termenul de 6 luni pentru aplicarea sanctiunii în
cazul prevãzut la alin. (2) curge de la data sesizãrii organului
în drept sã aplice sanctiunea.
CAPITOLUL IV
Cãile de atac
Art. 31. - (1) Împotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânãrii sau comunicãrii acestuia.
(2) Partea vãtãmatã poate face
plângere numai în ceea ce priveste despãgubirea, iar cel cãruia
îi apartin bunurile confiscate, altul decât contravenientul, numai în ceea ce
priveste mãsura confiscãrii.
Art. 32. - (1) Plângerea însotitã de copia de
pe procesul-verbal de constatare a contraventiei se depune la organul din care
face parte agentul constatator, acesta fiind obligat sã o
primeascã si sã înmâneze depunãtorului o dovadã în
acest sens.
(2) Plângerea împreunã cu dosarul cauzei se
trimit de îndatã judecãtoriei în a cãrei circumscriptie a
fost sãvârsitã contraventia.
(3) Plângerea suspendã executarea. Plângerea
persoanelor prevãzute la art. 31 alin. (2) suspendã
executareanumai în ceea ce priveste despãgubirea sau, dupã
caz, mãsura confiscãrii.
Art. 33. - (1) Judecãtoria va fixa termen de
judecatã, care nu va depãsi 30 de zile, si va dispune citarea
contravenientului sau, dupã caz, a persoanei care a fãcut
plângerea, a organului care a aplicat sanctiunea, a martorilor indicati în
procesul-verbal sau în plângere, precum si a oricãror alte persoane în
mãsurã sã contribuie la rezolvarea temeinicã a
cauzei.
(2) În cazul în care fapta a avut ca urmare producerea
unui accident de circulatie, judecãtoria va cita si societatea de
asigurãri mentionatã în procesul-verbal de constatare a
contraventiei.
Art. 34. - (1) Instanta competentã sã
solutioneze plângerea, dupã ce verificã dacã aceasta a
fost introdusã în termen, ascultã pe cel care a fãcut-o si
pe celelalte persoane citate, dacã acestia s-au prezentat,
administreazã orice alte probe prevãzute de lege, necesare în
vederea verificãrii legalitãtii si temeiniciei procesului-verbal,
si hotãrãste asupra sanctiunii, despãgubirii stabilite,
precum si asupra mãsurii confiscãrii.
(2) Hotãrârea judecãtoreascã prin
care s-a solutionat plângerea poate fi atacatã cu recurs în termen de 15
zile de la comunicare. Motivarea recursului nu este obligatorie. Motivele de
recurs pot fi sustinute si oral în fata instantei. Recursul suspendã
executarea hotãrârii.
Art. 35. - Plângerile împotriva proceselor-verbale de
constatare si sanctionare a contraventiilor se solutioneazã cu
precãdere.
Art. 36. - Plângerea împotriva procesului-verbal de
constatare si sanctionare a contraventiei, recursul formulat împotriva
hotãrârii judecãtoresti prin care s-a solutionat plângerea,
precum si orice alte cereri incidente sunt scutite de taxa judiciarã de
timbru.
CAPITOLUL V
Executarea sanctiunilor contraventionale
Art. 37. - Procesul-verbal neatacat în termenul
prevãzut la art. 31, precum si hotãrârea
judecãtoreascã irevocabilã prin care s-a solutionat
plângerea constituie titlu executoriu, fãrã vreo altã
formalitate.
Art. 38. - (1) Avertismentul se adreseazã oral atunci când contravenientul este prezent la constatarea contraventiei si sanctiunea este aplicatã de agentul constatator.
(2) În celelalte cazuri avertismentul se socoteste
executat prin comunicarea procesului-verbal de constatare a contraventiei, cu
rezolutia corespunzãtoare.
(3) Dacã sanctiunea a fost aplicatã de
instantã prin înlocuirea amenzii contraventionale cu avertisment, comunicarea
acesteia se face prin încunostintare scrisã.
Art. 39. - (1) Punerea în executare a sanctiunii
amenzii contraventionale se face astfel:
a) de cãtre organul din care face parte agentul
constatator, ori de câte ori nu se exercitã calea de atac împotriva
procesului-verbal de constatare a contraventiei în termenul prevãzut de
lege;
b) de cãtre instanta
judecãtoreascã, în celelalte cazuri.
(2) În vederea executãrii amenzii organele
prevãzute la alin. (1) vor comunica din oficiu organelor de specialitate
ale directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si unitãtilor subordonante acestora, în a
cãror razã teritorialã domiciliazã sau îsi are
sediul contravenientul, procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei
sau, dupã caz, dispozitivul hotãrârii judecãtoresti prin
care s-a solutionat plângerea.
(3) Executarea se face în conditiile prevãzute
de dispozitiile legale privind executarea silitã a creantelor bugetare.
(4) Împotriva actelor de executare se poate face
contestatie la executare, în conditiile legii.
Art. 40. - Executarea sanctiunilor contraventionale
complementare se face potrivit dispozitiilor legale.
Art. 41. - (1) Confiscarea se aduce la îndeplinire de
organul care a dispus aceastã mãsurã, în conditiile legii.
(2) În caz de anulare sau de constatare a
nulitãtii procesului-verbal bunurile confiscate, cu exceptia celor a
cãror detinere sau circulatie este interzisã prin lege, se
restituie de îndatã celui în drept.
(3) Dacã bunurile prevãzute la alin. (2)
au fost valorificate, instanta va dispune sã se achite celui în drept o
despãgubire care se stabileste în raport cu valoarea de circulatie a
bunurilor.
Art. 42. - În scopul executãrii
despãgubirii stabilite pe bazã de tarif actele prevãzute
la art. 39 alin. (2) se comunicã si pãrtii
vãtãmate, care va proceda potrivit dispozitiilor legale
referitoare la executarea silitã a creantelor.
Art. 43. - Executarea sanctiunii închisorii
contraventionale se face în locurile si în modalitãtile prevãzute
de legea specialã.
CAPITOLUL VI
Dispozitii speciale si tranzitorii
Art. 44. - (1) Sanctiunile prevãzute în
prezenta ordonantã nu se aplicã în cazul contraventiilor
sãvârsite de militarii în termen. Procesul-verbal de constatare se
trimite comandantului unitãtii din care face parte contravenientul,
pentru a i se aplica mãsuri disciplinare, dacã se constatã
cã acesta este întemeiat.
(2) Dacã prin contraventia sãvârsitã de un militar în termen s-a produs o pagubã sau dacã sunt bunuri supuse confiscãrii, organul competent potrivit legii va stabili despãgubirea pe bazã de tarif si va dispune asupra confiscãrii. Câte o copie de pe procesul-verbal se comunicã contravenientului, pãrtii vãtãmate si celui cãruia îi apartin bunurile confiscate.
Art. 45. - În termen de 15 zile de la data
intrãrii în vigoare a prezentei ordonante Ministerul de Interne si
Ministerul Finantelor Publice vor elabora si vor supune spre aprobare
Guvernului norme metodologice privind regimul tichetelor de înscriere a
contraventiilor, prevãzute la art. 16 alin. (2) si (4).
Art. 46. - Ministerul Apãrãrii
Nationale, Ministerul de Interne, precum si celelalte autoritãti ale
administratiei publice care au structuri militare vor stabili prin
regulamentele interne organele competente sã constate si sã aplice
sanctiunile în cazul contraventiilor sãvârsite de cadrele militare si de
angajatii civili în legãturã cu serviciul.
Art. 47. - Dispozitiile prezentei ordonante se
completeazã cu dispozitiile Codului de procedurã civilã.
Art. 48. - Ori de câte ori într-o lege specialã
sau în alt act normativ anterior se face trimitere la Legea nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, trimiterea se va socoti
fãcutã la dispozitiile corespunzãtoare din prezenta
ordonantã.
Art. 49. - Cauzele aflate în curs de solutionare la
data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante vor continua sã se
judece potrivit legii aplicabile în momentul constatãrii contraventiei.
Art. 50. - Actele normative prin care se stabilesc
contraventii, în vigoare la data publicãrii prezentei ordonante în
Monitorul Oficial al României, Partea I, vor fi modificate sau completate,
dacã este cazul, în termen de 3 luni, potrivit prevederilor acesteia.
Art. 51. - (1) Prezenta ordonantã va intra în
vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) Pe aceeasi datã se abrogã Legea nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, publicatã în
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 148 din 14 noiembrie 1968, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncã
p. Ministrul justitiei,
Doru Crin Trifoi,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Ministru de interne,
Ioan Rus
Bucuresti,
12 iulie 2001.
Nr. 2.